En dan kan ik het
Delta-systeem van Rubi aanraden.
Nadat mijn oude systeem eol was bij Hornbach was ik bijna overgestapt naar hun nieuwe omdat de tabs van Rubi overal uitverkocht waren (ook bij Bouwmaat ea.) Gelukkig kwamen die net op tijd binnen om terug over te stappen. Qua prijs komt Rubi zelfs goedkoper uit dan hun
nieuwe Kaufmann systeem, en de wiggen van Rubi zijn breder.
Werkt perfect, en tegelkruisjes heb je haast niet meer nodig omdat de tabs te krijgen zijn in 1mm, 1,5mm, 2mm, en 3 mm en dan ook nog voor verschillende tegeldiktes. Allemaal met dezelfde tang.
De tabs zorgen dus voor de juiste voegbreedte.
De tabs zijn taai genoeg om goed aan te trekken zonder te breken.
Een witte Rubi rubber hamer is ook erg aan te bevelen om tegels te stellen en de tabs stuk te slaan na uitharding.
Advies bij tegels van 60 is wel meer te gebruiken dan @
Jellabie deed, nl. drie op de lange kant.
Volgens hun tabel kom ik uit op ca. 460 tabs bij 23 m² bij tegels van 30x60. Wiggen hergebruik je.
Tegels zitten echt vast na aanklemmen en wil je ze onderling een halve mm verschuiven dan moet je eerst de wiggen losmaken door de tang te verstellen en de wig tussen de tabs uit te drukken.
Verstellen van de tang gaat simpel zonder gereedschap.
Ik gebruik hier en daar nog een
Super-prof-multikruisje of een wigje/kegje.
Was trouwens aangenaam verrast dat Hornbach Rubi in hun assortiment hebben opgenomen, dus ook de
Delta`s.
Weer jammer dat ze een starterset van Rubi niet hebben want dat emmertje is handig en voor de duidelijkheid hadden ze de tabs in de juiste kleur kunnen afbeelden.
Ook vast een toiletje geplaatst en het
Laufen pro toilet was de simpelste toilet met verborgen bevestiging die ik ooit opgehangen heb. (zie montagefilmpje op site HB)
De bevestiging schuif je simpel over de pennen waarbij alle twee de buizen uitlijnen en simpel in hun rubber glijden en dan draai je de witte pennen vast met een dopsleutel van onder.
In plaats van een antikraakmat levert Laufen een siliconen strip die je op de rand plakt en die bij stellen en aandraaien van het toilet het toilet fixeert. En dus hoef je niets af te snijden ook.
Fraai toilet, al zeg ik dat zelf.
Wel jammer dat ik de douchewanden niet vooraf beter op waterpasheid en hoek gecontroleerd heb maar alleen uitgevlakt heb.
De ene lange wand hing 2 cm achterover op 2,7 m. (beton nieuwbouw

) en de korte staat 2 cm voorover met een 90 graden afwijking van 1,2 cm op 1 meter breedte. Ook nieuwbouw
Gelukkig kwam ik daar toch voor het tegelen achter anders was het een klein drama geworden om tegels te gaan zetten of om een douchebak en cabine netjes te plaatsen.
Wel jammer dat gekloot achteraf. Opgevangen door bovenin geimpregneerde gipsplaten te plakken en de rest aan te smeren met tegellijm.
De korte wand omgekeerd waarbij de kraanaansluiting ook nog iets (uitgehakt en)verdraaid moet worden zodat deze weer haaks op de muur komt.
[
Voor 29% gewijzigd door
Teijgetje op 16-08-2021 21:46
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.