[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 156 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:35
Zinloos1 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:37:
[...]

Is de meest logische keuze om voor MDF te gaan, of is multiplex eigenlijk beter/slimmer?
Met, vochtwetend hoeft inderdaad niet.
En met betrekking tot het schilderen, is het überhaupt mogelijk om het meubel streeploos hoogglans wit te rollen? Of ben je dan beter af om het te (laten) spuiten?
Tip, zet de grondlaag er op voor alles in elkaar staat. Daarna lichtjes schuren en ofwel nog een extra laag erop zetten, of al in elkaar zetten.
Of dat strepen voorkomt, geen idee. Maar het gaat veel gevloek besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:02

Seafarer

XXX

Crazy- schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:28:
[...]

Neig er zelfs naar loctite 5926 omheen te smeren. (…) als noodoplossing. Geen idee of het werkt… maar het druppelt; kans dat het lukt..
Iets ergens opsmeren om een lekkage te verhelpen gaat niet werken.

Misschien ben je beter af met zelf vulkaniserende tape. Dit blijft soms wel jaren dicht zitten.

( ik ben expert in rotte zeewater pijpen, standaard uitrusting: binnen band van een fiets en die met grof geweld om je lekkage wikkelen.)
;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04
Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 18:09:
[...]

MDF is soort van karton. Makkelijk bewerkbaar door de zachte stuctuur, maar daar door ook zwakker dan multiplex.
Multiplex is meer dan 3 samen geplakte soorten hout (anders heet het triplex) :P
Dat is veel robuuster dan MDF en door de laagjes ook flexibeler.

Voor bv een bed is multiplex altijd een beter optie dan mdf. Tenzij er alleen maar geslapen wordt in het bed, dan voldoet mdf ook prima :+
En als het écht stevig moet wezen, betonplex >:)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:32

MJV

Ik wil een konijnenhok maken voor buiten, met aan de bovenkant een plantenbak. Hoe zou ik die plantenbak het beste aan kunnen pakken? De konijnen moeten natuurlijk droog zitten, maar er moet ook ergens afwatering zijn, anders gaan de planten denk ik rotten. ZIjn er hier mensen die ervaring hebben met het makken van plantenbakken?

Zit nu te denken aan een plaat betonmultiplex als 'dak', dat dan onder een kleine hoek zodat het wat afwatert.

Dit wordt ongeveer het hok:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIbl_Z68kaLRf8tGFUlUzj1FNtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ky23Q1KvdbUwCihxHElbUk3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door MJV op 14-08-2021 21:25 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Projectje tussendoor bij mijn vriendin, haar toilet even aangepakt. Nieuwe muren in gyproc, nieuwe vloer en een inbouwtoilet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6IF0CQuqCt1DCve_JMU-8cmCsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bSC8CKCUe5U73dg0ZmX7atM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVm4yc0-MWPAFWva8wZ1AJVtjHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1F7RVXQbJWak4Yi1MlYrnvt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piC0nB-_wgxrQM98IfAhq7CiCSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iz0vrwEVxhGdP2xDSSz5NPL0.jpg?f=fotoalbum_large

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kruisjes en een levelingsysteem... Had de ZZP'er die ik ingehuurd had dit ook maar gedaan. Nu moet alles er weer uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MJV schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:24:
Ik wil een konijnenhok maken voor buiten, met aan de bovenkant een plantenbak. Hoe zou ik die plantenbak het beste aan kunnen pakken? De konijnen moeten natuurlijk droog zitten, maar er moet ook ergens afwatering zijn, anders gaan de planten denk ik rotten. ZIjn er hier mensen die ervaring hebben met het makken van plantenbakken?

Zit nu te denken aan een plaat betonmultiplex als 'dak', dat dan onder een kleine hoek zodat het wat afwatert.

[Afbeelding]
Ik zou eerder gewoon voor underlayment gaan met een epdm laagje eroverheen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:50

[Afbeelding]
Konijnenhok?
Dat is meer een konijnen villa :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:33
sypie schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:46:
Kruisjes en een levelingsysteem... Had de ZZP'er die ik ingehuurd had dit ook maar gedaan. Nu moet alles er weer uit...
En dan kan ik het Delta-systeem van Rubi aanraden.
Nadat mijn oude systeem eol was bij Hornbach was ik bijna overgestapt naar hun nieuwe omdat de tabs van Rubi overal uitverkocht waren (ook bij Bouwmaat ea.) Gelukkig kwamen die net op tijd binnen om terug over te stappen. Qua prijs komt Rubi zelfs goedkoper uit dan hun nieuwe Kaufmann systeem, en de wiggen van Rubi zijn breder.

Werkt perfect, en tegelkruisjes heb je haast niet meer nodig omdat de tabs te krijgen zijn in 1mm, 1,5mm, 2mm, en 3 mm en dan ook nog voor verschillende tegeldiktes. Allemaal met dezelfde tang.
De tabs zorgen dus voor de juiste voegbreedte.
De tabs zijn taai genoeg om goed aan te trekken zonder te breken.
Een witte Rubi rubber hamer is ook erg aan te bevelen om tegels te stellen en de tabs stuk te slaan na uitharding.

Advies bij tegels van 60 is wel meer te gebruiken dan @Jellabie deed, nl. drie op de lange kant.
Volgens hun tabel kom ik uit op ca. 460 tabs bij 23 m² bij tegels van 30x60. Wiggen hergebruik je.
Tegels zitten echt vast na aanklemmen en wil je ze onderling een halve mm verschuiven dan moet je eerst de wiggen losmaken door de tang te verstellen en de wig tussen de tabs uit te drukken.
Verstellen van de tang gaat simpel zonder gereedschap.
Ik gebruik hier en daar nog een Super-prof-multikruisje of een wigje/kegje.

Was trouwens aangenaam verrast dat Hornbach Rubi in hun assortiment hebben opgenomen, dus ook de Delta`s. _/-\o_
Weer jammer dat ze een starterset van Rubi niet hebben want dat emmertje is handig en voor de duidelijkheid hadden ze de tabs in de juiste kleur kunnen afbeelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cb_17sByypgdURor1FSnu-Mrqvk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91N6oW4eMtOrharCdScohkYz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iN2XRlGRitU4vVCSqJ9OQcSPKLQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plgOFp77jr35D6WGt9Vl6gE7.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook vast een toiletje geplaatst en het Laufen pro toilet was de simpelste toilet met verborgen bevestiging die ik ooit opgehangen heb. (zie montagefilmpje op site HB)
De bevestiging schuif je simpel over de pennen waarbij alle twee de buizen uitlijnen en simpel in hun rubber glijden en dan draai je de witte pennen vast met een dopsleutel van onder.
In plaats van een antikraakmat levert Laufen een siliconen strip die je op de rand plakt en die bij stellen en aandraaien van het toilet het toilet fixeert. En dus hoef je niets af te snijden ook.
Fraai toilet, al zeg ik dat zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSig1s0pwVzw9IN297yAsVA7088=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGMzUQZoAzlzZ5IotOMprlRX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ei_epmUMPhZ7_nYnV5GsTnD-20A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZyl1HsMHI5uuUGUjvqbF2FO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LkHIvjIi5Vz-T27a2XwwT6AH_M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIpsPOSmzczH5f0T21D2hu2M.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3csSbwylsy06RKujYes8JXna1jE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IF5HE0rczSb2jQzX4ezYYsw.jpg?f=fotoalbum_tile

Wel jammer dat ik de douchewanden niet vooraf beter op waterpasheid en hoek gecontroleerd heb maar alleen uitgevlakt heb.
De ene lange wand hing 2 cm achterover op 2,7 m. (beton nieuwbouw 8)7 ) en de korte staat 2 cm voorover met een 90 graden afwijking van 1,2 cm op 1 meter breedte. Ook nieuwbouw :F :(

Gelukkig kwam ik daar toch voor het tegelen achter anders was het een klein drama geworden om tegels te gaan zetten of om een douchebak en cabine netjes te plaatsen.
Wel jammer dat gekloot achteraf. Opgevangen door bovenin geimpregneerde gipsplaten te plakken en de rest aan te smeren met tegellijm.
De korte wand omgekeerd waarbij de kraanaansluiting ook nog iets (uitgehakt en)verdraaid moet worden zodat deze weer haaks op de muur komt. :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBDLda6GRwT7dmstCHsFnO-Jvyc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llUiyHpRdLpD5VNE4F6kEmec.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwKhUZ1Dd4EVo3fPhtNnWNJGYn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZAzLjT9CeWbvF6hbo5Yi04M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vf1-P13yDPtjse2-R39-tYlgVYU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbtnKFXJo4Z04yFt9zhn3JGm.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 29% gewijzigd door Teijgetje op 16-08-2021 21:46 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Mij hoef je niet te overtuigen... Na mijn badkamerdebacle (die ging er ook voor 80% weer uit) kwam via een andere ZZP'er het toiletdebacle. Daar gaan nu de tegels er ook weer uit, moet het frame parallel aan de muur worden gezet en in het midden van de ruimte. Ik trek kennelijk prutsers aan voor normale tarieven, dus geen "special price for you" figuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Verkeerde topic

[ Voor 98% gewijzigd door lp77 op 15-08-2021 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@sypie
Da`s mooi k*t.
Ik neem aan dat je bij de volgende er op staat (en bij staat) dat ze een levelling systeem gebruiken, en butter en float-lijmen toepassen?

Om er even nog op terug te komen.
Ik betaalde voor de 2 mm starterset bij Bouwmaat €53,81 incl. (vanwege het emmertje daar gehaald)
Ik vind dezelfde bij de Tegelzetshop voor €38,95 incl. :X en gratis verzonden. :X
Die hebben ook de witte rubber hamer (500 gr), die ik gebruik om geen sporen op de tegels achter te laten, voor weinig.

En de tegelzetshop is niet met alles goedkoper dan Hornbach, maar oa. de 2 mm tabs/200 zijn 5 cent goedkoper. Dus goed voor € 1,80 extra korting met de prijsgarantie.
Dat geldt ook voor keggen. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 15-08-2021 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
@Teijgetje Goed verhaal weer :)

Bouwmaat is bijna nooit goedkoop, ik vind het vooral handig omdat in deze tijden hun hout voorraad prima op orde is, in tegenstelling tot sommige concurrenten in deze regio.

Dan is het gewoon makkelijk om ook een kokertje kit/ doos schroeven/ bitje mee te nemen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

KillaZ schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:46:
@Teijgetje Goed verhaal weer :)

Bouwmaat is bijna nooit goedkoop, ik vind het vooral handig omdat in deze tijden hun hout voorraad prima op orde is, in tegenstelling tot sommige concurrenten in deze regio.

Dan is het gewoon makkelijk om ook een kokertje kit/ doos schroeven/ bitje mee te nemen.
Dat is by design, net als de Macro. Grote afnemers krijgen tot 40% korting.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:48

[Afbeelding]
Gewoon sedum erop leggen. Dat kan goed tegen nat als droog weer. Iets van afwatering kan vast geen kwaad, maar sedum gedraagt zich als een spons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:32

MJV

Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 06:44:
[...]

Ik zou eerder gewoon voor underlayment gaan met een epdm laagje eroverheen.
Goede tip. Ik zie dat er er ook EPDM in de vorm van vijferfolie is, dat is wat dunner maar ook wat goedkoper en makkelijker te verwerken misschien. En stel dat het een beetje lekt is dat natuurlijk niet meteen een ramp.

@Togi Dit is pas een villa - €3.299, inclusief echte dakpannen!

@chrisborst Sedum ook overwogen, maar planten (aardbeien, kruiden) zijn ook nuttig. Misschien wordt het een combinatie.

[ Voor 10% gewijzigd door MJV op 16-08-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

BCC schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:48:
[...]

Dat is by design, net als de Macro. Grote afnemers krijgen tot 40% korting.
Vooral aannemers/zelfstandige, die 40% "korting" dat ze krijgen, maar de eindklant wel betaald is de garantie die je betaald. Dat is dus de buffer van de aannemer moest hij terug komen voor iets.

zoals het toilet bij mijn vriendin, erg goede maat is loodgieter. Dus ik krijg alles aan inkoopprijs :+

[ Voor 13% gewijzigd door Jellabie op 16-08-2021 10:13 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

? Ik begrijp heel goed dat ik geen 40% korting krijg bij de Bouwmaat - ik ben als klusser helemaal niet hun doelgroep.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:12
Het ligt wel echt aan het product hoor. Ik kom er vaak genoeg omdat de kwaliteit van de praxis/gamma/toolstation niet altijd toereikend is. Maar ook voor zakken fix&finish, dan weet ik dat het vers is. Scheelt niet zoveel in prijs.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Ik kom er met mijn verbouwing ook regelmatig. Niet alleen kwaliteit, maar ook kwantiteit. Bij de Praxis haal je geen doosjes met 1000 of 2000 schroeven. Bij de Gamma/Praxis haal ik geen 30 gipsplaten. PVC is bij de bouwmaat ook goedkoper net als bijvoorbeeld grondkabel (alhoewel elektramat daarmee nog goedkoper is). Hout zelf kunnen uitzoeken en in tig lengtes, geschaafd, ongeschaafd, gevingerd, etc. Bij de Praxis/Gamma zit het ingebonden. Denk je een redelijk recht pak te hebben, maak je het los, krom. En geen gelul met dingen terugbrengen. Het zit allemaal in mijn pas, doosje neerzetten, pasje erbij en bij de kassa wordt het netjes verrekend met je nieuwe aankopen.

Ohja, en het belangrijkste: Geen families met 6 joelende kinderen die je overal voor je poten lopen, maar gewoon de ruimte hebben. Geen discussies tussen partners of het okergeel of ambergeel moet zijn en zo nu en dan nog goede adviezen van andere klanten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:11
Teijgetje schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:42:
@sypie
Da`s mooi k*t.
Ik neem aan dat je bij de volgende er op staat (en bij staat) dat ze een levelling systeem gebruiken, en butter en float-lijmen toepassen?

Om er even nog op terug te komen.
Ik betaalde voor de 2 mm starterset bij Bouwmaat €53,81 incl. (vanwege het emmertje daar gehaald)
Ik vind dezelfde bij de Tegelzetshop voor €38,95 incl. :X en gratis verzonden. :X
Die hebben ook de witte rubber hamer (500 gr), die ik gebruik om geen sporen op de tegels achter te laten, voor weinig.

En de tegelzetshop is niet met alles goedkoper dan Hornbach, maar oa. de 2 mm tabs/200 zijn 5 cent goedkoper. Dus goed voor € 1,80 extra korting met de prijsgarantie.
Dat geldt ook voor keggen. >:)
Ik kwam daar qua kosten ook het beste weg.Heb uiteindelijk Qerato levelling set gekocht met extra clips voor mijn garage. Dat was mijn eerste tegelproject (wel een nieuwe afwerkvloer laten maken door een bedrijf) en moet zeggen dat het goed te doen was (tegels 60x40, eurocol lijm en 1,5mm voegen). Ben tevreden over het resultaat al zal een professional er vast hier en daar nog wat op aan te merken hebben. Zoals het halfsteensverband, wat met deze tegels beter niet gebruikt kan worden (hoogteverschil in het midden van de tegel). Let niet op de buis aan de wand, dat wordt nog opgelost bij de aanpassing van de rest van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j74EygUUHk-BPvHZXHQRLfA4Tl4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2plkdFE41ArO878CTM4GwZ9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k-vXBFfKXd-11Y_Jw83zb__cDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hN4wNZuIiUIsbzGbVO8TTH2R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2Lt802RTzDbjAOcN_OSiOtIsrA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUcJIjc9vkQ90EkDGMReKNK6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:17

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

De_Bastaard schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:46:
Weet iemand hier misschien waar ik een mooi gevel/lamellen rooster vind voor een vlakkanaal van 220x89/90 ?

Ik zoek me echt wezenloos maar de enige die ik vind zijn voor de plattere variant (iets van 50mm), niet voor die van 90 - óf het zijn van die RVS kappen die ik niet wil. Ik heb een wit huis en wil eigenlijk gewoon een wit rooster :+.

Het mag ook gewoon een rooster zijn dat ruimer is als de afmeting van dat vlakkanaal, maar ik vind ze niet hoor. Misschien zoek ik op de verkeerde termen?
https://www.ventima.nl/buitenroosters/ wellicht?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:20
Caviahok gemaakt.
Vorige hok kwam uit de winkel was meer dik karton dan hout, dus na ruim een jaar al ontzettend gammel.
Dit is gemaakt van fatsoenlijk tuinhout....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iLxhV0XtcNC6zGChAHGRcIJrqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISpnrf0DexuoxuLqzxiaptOG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:02

dragonhaertt

@_'.'

KNed schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:30:
Caviahok gemaakt.
Vorige hok kwam uit de winkel was meer dik karton dan hout, dus na ruim een jaar al ontzettend gammel.

[Afbeelding]
Met fatsoenlijk tuinhout hoop ik niet dat je geïmpregneerd hout bedoeld?
Knaagdieren zijn nogal gek op knagen, en chemicaliën zijn nou niet echt bevorderlijk voor de gezondheid.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
dragonhaertt schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

Met fatsoenlijk tuinhout hoop ik niet dat je geïmpregneerd hout bedoeld?
Knaagdieren zijn nogal gek op knagen, en chemicaliën zijn nou niet echt bevorderlijk voor de gezondheid.
Meest is wel geïmpregneerd, maar verwacht geen knaagproblemen. huidige hok wordt ook niet opgeknaagd. Ze hebben genoeg knaagstokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinuspw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-02 08:50
Goedemiddag. In de afgelopen weken heb ik thuis een terrasoverkapping aan het huis gemaakt. Ik heb ervoor gekozen om hem 'strak' af te werken en een plafond gemaakt van garantieplaten. Nu wil ik deze graag wit (RAL9016) met een zijdeglans lakken. Omdat ik garantieplaten over had, maar besloten om de boeiboord daar ook van te maken, die moet ook nog gelakt worden (antraciet-achtig)

Ik twijfel erg over de keuze tussen alkydverf en acrylverf. Alkydverf is over het algemeen volgens mij beter geschikt voor buiten, maar kan ook een geel gaan uitslaan na verloop van tijd. Met name voor het witte plafond zou dat jammer zijn. Wat zijn jullie ervaringen met alkydverf m.b.t. het vergelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:35
Ik heb een beetje twijfel over de toe te passen dekvloer straks over mijn nieuwe vloerverwarming. Het is bestaande bouw met betonvloer. In de kruipruimte geisoleerd met +/- 30cm piepschuim geloof ik.

Nu kan ik zelf (ongeveer 45m2) een zandcementdekvloer gaan uitsmeren, maar ik hoor meerdere verhalen dat een vloeibare zandcementdekvloer of zelf een anhydriet vloer velen malen beter is in combinatie met vloerverwarming.

Maar is dat de meerprijs waard om daarvoor te kiezen? Of is een 5cm "normale" zandcementdekvloer" meer dan goed.

De vloeibare variant zou ik dan wel uitbesteden, want dat is aardig wat meer voorbereiding. Zorgen dat alle gaten naar de kruipruimte gevonden zijn en echt dicht zijn, en dat zijn er nogal wat... Vloerverwarming overal goed fixeren in verband met opdrijven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
rinuspw schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:54:
Goedemiddag. In de afgelopen weken heb ik thuis een terrasoverkapping aan het huis gemaakt. Ik heb ervoor gekozen om hem 'strak' af te werken en een plafond gemaakt van garantieplaten. Nu wil ik deze graag wit (RAL9016) met een zijdeglans lakken. Omdat ik garantieplaten over had, maar besloten om de boeiboord daar ook van te maken, die moet ook nog gelakt worden (antraciet-achtig)

Ik twijfel erg over de keuze tussen alkydverf en acrylverf. Alkydverf is over het algemeen volgens mij beter geschikt voor buiten, maar kan ook een geel gaan uitslaan na verloop van tijd. Met name voor het witte plafond zou dat jammer zijn. Wat zijn jullie ervaringen met alkydverf m.b.t. het vergelen?
Er zijn ook (fors duurdere) alkyd varianten te krijgen die niet tot nauwelijks vergelen. Anders ga je daar onder je overkapping wel last van krijgen, aangezien je aan de onderkant nooit direct zonlicht zult krijgen op die platen.

Wat ik zelf gedaan heb is een iets lichtblauwe kleur genomen, valt bijna niet op en anders lijkt het "luchtblauw". Dan heb je nauwelijks last van verkleuren en anders valt het iig veel minder op. En zorg dat de verf die je gebruikt ook wat waterdamp doorlaat, anders sluit je de platen aan 2 kanten op en gaat het alsnog rotten. Ietsje isoleren helpt ook ontzettend tegen schimmel aan de onderkant.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:02
Ik had laatst een vraag gesteld over en hoekprofiel voor een zelfgemaakt hoofdbord bij het bed.
Nu weet ik niet wat er aan de hand is bij de Gamma, Kwarwei Praxis enzovoorts maar de afdeling hoekprofielen en lijstwerk is gewoon leeg.
Uiteindelijk bij de Hornbach een hardhoutenhoeklat opgeduikeld en deze erop gelijmd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pv86bboPbIS6YbQB7_iGfikvf2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xu5kxtzNZgAqQSVK5teyqET4.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende project
Het volgende project in onze slaapkamer is een nieuwe kledingkast. Momenteel gebruiken we de PAX-kasten van de vorige bewoners en die staan ook op een lege slaapkamer. We willen nu graag iets wat we zelf kunnen uitkiezen en ook op onze eigen slaapkamer hebben zodat de kamer waar het nu staat voor thuiswerken gebruikt kan worden.

Het liefste had ik een timmerman aan het werk gezet maar ik vind dat net even te duur. Ik zat eraan te denken om weer een PAX-kast te kopen. De kast mag 38cm diep worden en maximaal 225cm breed.
Nu loop ik vast bij de PAX-planner: ik kan de deuren niet toevoegen in de planner. De planner zegt dat je alleen draai- of schuifdeuren kan krijgen voor een PAX die 150 cm (2 schuifdeuren van 75cm), of 200 cm (2x 100 of 4x50) kan krijgen.
Is die PAX-planner niet zo geavanceerd? Of kan je niet drie schuifdeuren van 75cm hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Een vraag voor de meer ervaren klussers:

hoe kan ik de wanden van mijn toilet het beste afwerken/recht maken voordat ik ga tegelen? NB: ik weet nog niet zeker of ik tot het plafond wil tegelen of tot ~120cm en dan gewoon stucwerk wil zien. Er komt verder een vrij standaard hangend inbouwtoilet in etc.

Het gaat om een heel klein toilet waar ik zelf de oude tegels heb gesloopt, die zaten in een dik bed van specie (1-2cm) op de muren gekwakt. De muren zijn vrij oneffen nu, vooral kalkzandsteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFL9t1XNx3eAoC1Kbor-hcwAqBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEE3OAlTRdKoep8yHVlTgsoM.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee:
Muur eerst glad maken met bijv. Knauf Aquastuc NR 330, dan daar overheen tegelen. Ik heb eerder wel geprobeerd om een niet echt rechte muur te tegelen en dat was vrij vervelend, daarom deze tussenstap.

Alternatieven die ik ken maar weet niet zeker of ze beter zijn:

* Eerst gipswandje zetten en daar op tegelen: voordeel -> heel recht/vlak. Nadeel --> kost weer 3 cm ruimte en vooral in de "zit-richting" is het wat krap en is centimeters extra ruimte heel fijn.
* gewoon dik bed tegellijm er op zetten en daar de tegels in leggen. lijkt me alleen lastiger om goed vlak te krijgen EN ik moet dan wel zeker tot bovenaan tegelen.

Zijn er nog andere opties? Is er ander materiaal dat beter werkt/beter te verwerken is? Ik heb wel wat ervaring met stucen maar het valt me altijd weer tegen hoeveel tijd het kost. Ik zie er wat tegenop om het echt mooi haaks en recht te krijgen in zo'n kleine ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

LED-Maniak schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:24:
Het ligt wel echt aan het product hoor. Ik kom er vaak genoeg omdat de kwaliteit van de praxis/gamma/toolstation niet altijd toereikend is. Maar ook voor zakken fix&finish, dan weet ik dat het vers is. Scheelt niet zoveel in prijs.
Sure het is allemaal beter dan gamma/karwei/praxis etc, en een stukje goedkooer dan pontmeyer of Jongeneel. Voor sommige merkartikelen is toolstation goedkoper, maar voor generiek spul is bm prima.

En idd met covid was het ideaal om daar lekker te shoppen >:)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ben nooit echt fan geweest van Bouwmaat, zelfs niet met de jaarlijkse bonuskorting bij genoeg afname, imo hebben ze het vaak net niet als je iets afwijkt van de standaard snelbouw .

Meer de rampestampwinkel waar iedereen en zelfs de kassière Pools praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik kom alleen bij de Bouwmaat als ik toevallig in de buurt bent of iets speciaals nodig ben wat niet bij gamma/karwei/praxis in de schappen ligt. Soms hebben ze keurige prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:10
Ik kan wellicht west hulp/inzichten/tips gebruiken.
Ik ben bezig zelf een overkapping te plaatsen en daar zitten dubbele wanden in. De achterwand voornamelijk vanwege het kwijt moeten van een omvormer en alle elektra en licht aansluitingen van de tuin.
Dat ziet er dan als volgt uit (hier nog niet af maar het idee is duidelijk):

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu wil ik dat enigszins bereikbaar houden dus mijn idee is om er een grote klep van te maken.
De enkel rabat delen vallen dus vanaf de bovenzijde over elkaar heen waardoor de naad haast onzichtbaar is bij het aansluiten op wat op de foto nu het bovenste deel is.
Het scharnierpunt zit denk ik op de gording balken die elk 55cm uit elkaar liggen.
Welk type scharnier kan ik dan het beste gebruiken? Ik wil het liefst zo min mogelijk zicht werk.
Om de klep open te houden volstaat eigenlijk 2 simpele ogen met een kettinkje al want het gewicht is het niet echt.
De klep zal dus bestaan uit 9 rabat delen van 285cm lang elk, en 3 "regels" die op de schroefpunten komen van de rabat delen. (begin, midden en einde)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
Omdat het stof me regelmatig om de oren vliegt wou ik zoiets :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXoc-VopR7DzxgrVGYkF2ugB5o4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2H2lFLmcLgZjwMas02Nxhmi6.jpg?f=fotoalbum_medium

Echter is 250 euro voor wat luchtfiltering me wat te duur

Enter :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RCvKzEDGyFckb3O3BxbL4FyWWM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLEGTPqCUFMkqzZBRzYilG17.jpg?f=fotoalbum_medium

55cm ventilator van 2750 cfm op hoogste stand (39.99 euro)

+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1ozekDEodGJFdEckrPlZYmgD3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BsTfePPbk4SCeFxavCY5Sew7.jpg?f=user_large
(gratis overschotjes)

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyJpp3VykiYWudeFLTvMg7Tuyhk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfwDL8u7t8GOMDQFIO2FQ1cj.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta3aD4fYkLIHxp5FxM6fRBuSgQs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqDdZylwcoR5P0MTmA3XjnAR.jpg?f=fotoalbum_medium

g4 voorfilter en f7 eindfilter(tesamen 55 euro)

Resultaat :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBAdMemtrTmvmIvaqLmhHf_CseE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/5q3Fr6orLQrumOYOGPBNI0kq.png?f=fotoalbum_medium

En het effect :

voor Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AuWOozpFJmFsofY9-n5JRwzyn4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSKwz8PLzOphvsfr0qAodiQQ.jpg?f=fotoalbum_medium na 15 minuten laten draaien Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgDFyBjJ9lnUeeFQNlmZ2ojlg6o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ltd1aRX7bF3DNkAwoAmODmZ.jpg?f=fotoalbum_medium

QUa geluid valt ook mee, op de hoogste stand een 45->50db op een meter afstand.
Tevreden van, enige nadeel is de grootte : 60 * 60 * 65, indien ik er ooit nog eens maak zoek ik iets dat de helft is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15
Fr33z schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:20:
Een vraag voor de meer ervaren klussers:

hoe kan ik de wanden van mijn toilet het beste afwerken/recht maken voordat ik ga tegelen? NB: ik weet nog niet zeker of ik tot het plafond wil tegelen of tot ~120cm en dan gewoon stucwerk wil zien. Er komt verder een vrij standaard hangend inbouwtoilet in etc.

Het gaat om een heel klein toilet waar ik zelf de oude tegels heb gesloopt, die zaten in een dik bed van specie (1-2cm) op de muren gekwakt. De muren zijn vrij oneffen nu, vooral kalkzandsteen.

[Afbeelding]

Mijn idee:
Muur eerst glad maken met bijv. Knauf Aquastuc NR 330, dan daar overheen tegelen. Ik heb eerder wel geprobeerd om een niet echt rechte muur te tegelen en dat was vrij vervelend, daarom deze tussenstap.

Alternatieven die ik ken maar weet niet zeker of ze beter zijn:

* Eerst gipswandje zetten en daar op tegelen: voordeel -> heel recht/vlak. Nadeel --> kost weer 3 cm ruimte en vooral in de "zit-richting" is het wat krap en is centimeters extra ruimte heel fijn.
* gewoon dik bed tegellijm er op zetten en daar de tegels in leggen. lijkt me alleen lastiger om goed vlak te krijgen EN ik moet dan wel zeker tot bovenaan tegelen.

Zijn er nog andere opties? Is er ander materiaal dat beter werkt/beter te verwerken is? Ik heb wel wat ervaring met stucen maar het valt me altijd weer tegen hoeveel tijd het kost. Ik zie er wat tegenop om het echt mooi haaks en recht te krijgen in zo'n kleine ruimte.
Gipsplaten direct tegen de wand lijmen met bouwlijm (soort pur). Heb ik laatst ook gedaan in de wc. Gips op maat snijden, bouwlijm er op, even wachten en waterpas tegen de muur kwakken 👍🏻.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

GeeMoney schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:09:
Ik ben bezig zelf een overkapping te plaatsen en daar zitten dubbele wanden in. De achterwand voornamelijk vanwege het kwijt moeten van een omvormer en alle elektra en licht aansluitingen van de tuin.

***members only***

Nu wil ik dat enigszins bereikbaar houden dus mijn idee is om er een grote klep van te maken.
De enkel rabat delen vallen dus vanaf de bovenzijde over elkaar heen waardoor de naad haast onzichtbaar is bij de aansluiten op wat op de foto nu het bovenste deel is.
Het scharnierpunt zit denk ik op de gording balken die elk 55cm uit elkaar liggen.
Welk type scharnier kan ik dn het beste gebruiken? Ik wil het liefst zo min mogelijk zicht werk.
Om de klep open te houden volstaat eigenlijk 2 simpele ogen met een kettinkje al want het gewicht is het niet echt.
De klep zal dus bestaan uit 9 rabat delen van 285cm lang elk, en 3 "regels" die op de schroefpunten komen van de rabat delen. (begin, midden en einde)
Heb je gedacht aan ventilatie gaten, zodat de omvormer voldoende gekoeld kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Seafarer schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:54:
[...]

Heb je gedacht aan ventilatie gaten, zodat de omvormer voldoende gekoeld kan worden?
Ja, die zitten straks voldoende aan de achterkant :).
Ik zorg dat er wat trek is straks zodat de warmte zoveel mogelijk afgevoerd wordt.
De omvormer hangt in principe ook aan de schaduw kant en ik moet zeggen dat de omvormer van mijn woning eigenlijk helemaal niet zo warm wordt terwijl dat een 3-fase 5500watt model is en ik hier straks maar 1-fase 2100watt krijgt.

[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 17-08-2021 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Laatst online: 08:41
GeeMoney schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:09:

***members only***

De enkel rabat delen vallen dus vanaf de bovenzijde over elkaar heen waardoor de naad haast onzichtbaar is bij de aansluiten op wat op de foto nu het bovenste deel is.
Welk type scharnier kan ik dn het beste gebruiken? Ik wil het liefst zo min mogelijk zicht werk.
Misschien kun je gebruik maken van magneten zodat je het paneel in zn geheel weg kunt pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 11:56
k995 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:48:

[Afbeelding]

Enter :

[Afbeelding]

+

[Afbeelding]
(gratis overschotjes)

en

[Afbeelding] [Afbeelding]

Resultaat :

[Afbeelding]

En het effect :

voor [Afbeelding] na 15 minuten laten draaien [Afbeelding]

Tevreden van, enige nadeel is de grootte : 60 * 60 * 65, indien ik er ooit nog eens maak zoek ik iets dat de helft is.
Heb je ook wat foto's van het binnenwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Marco1994 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:58:
[...]

Misschien kun je gebruik maken van magneten zodat je het paneel in zn geheel weg kunt pakken.
Heb ik ook over nagedacht, mijn idee was nu om 3 kleine magneten te gebruiken om hem "aan te trekken" op wat nu het bovenste rabat deel is zeg maar.
Echter bij zwaardere magneten zal je ook een goede grip moeten hebben om hem eraf te trekken, en om nu twee of drie handgrepen in het zicht te maken wil ik dan weet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:30
KNed schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:30:
Caviahok gemaakt.

[Afbeelding]
Tof gemaakt hoor! Complimenten. Waar heb je die shingles gekocht als ik vragen mag?
Ik zoek nog wat shingles voor het speelhuisje van onze kids.. de huidige dakbedekking is zo goed als op.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pff, de prijzen en beschikbaarheid van hout vallen steeds meer tegen. Zit nu naar osb te kijken voor het dak en de binnen afwerking van m'n schuur. Zomaar ook weer 800 euro :X

Lekker te vervoeren ook trouwens, 122*244 :P

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 17-08-2021 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Laatst online: 08:41
GeeMoney schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:00:
[...]

Heb ik ook over nagedacht, mijn idee was nu om 3 kleine magneten te gebruiken om hem "aan te trekken" op wat nu het bovenste rabat deel is zeg maar.
Echter bij zwaardere magneten zal je ook een goede grip moeten hebben om hem eraf te trekken, en om nu twee of drie handgrepen in het zicht te maken wil ik dan weet niet.
Het paneel kan toch ook steunen op de planken daaronder. Zon sterke magneten heb je denk ik niet nodig. Je kunt misschien een gaatje boren zodat je er, als het nodig is, een schroef in kunt draaien om grip te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Terrz schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:00:
[...]

Gipsplaten direct tegen de wand lijmen met bouwlijm (soort pur). Heb ik laatst ook gedaan in de wc. Gips op maat snijden, bouwlijm er op, even wachten en waterpas tegen de muur kwakken 👍🏻.
thanks, vind ik ook wel een interessante suggestie. Maar hoe krijg je de platen een beetje goed uitgelijnd dan? De muren zijn net te groot om uit 1 plaat te doen, dus dat zou betekenen dat ik eerst de helft vastzet en daarnaast dan de andere helft. Kan me voorstellen dat daar nog een kleine knik overblijft bijv.

Waarom heb jij gekozen om dat met gips te doen en niet met stucwerk oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
DonJunior schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:02:
[...]

Tof gemaakt hoor! Complimenten. Waar heb je die shingles gekocht als ik vragen mag?
Ik zoek nog wat shingles voor het speelhuisje van onze kids.. de huidige dakbedekking is zo goed als op.
Dank je.
De shinghes komen van de Hornbach: https://www.hornbach.nl/s...-2-m/6108816/artikel.html
Net zoals de rest van het hok trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinuspw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-02 08:50
RonJ schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:00:
[...]

Er zijn ook (fors duurdere) alkyd varianten te krijgen die niet tot nauwelijks vergelen. Anders ga je daar onder je overkapping wel last van krijgen, aangezien je aan de onderkant nooit direct zonlicht zult krijgen op die platen.

Wat ik zelf gedaan heb is een iets lichtblauwe kleur genomen, valt bijna niet op en anders lijkt het "luchtblauw". Dan heb je nauwelijks last van verkleuren en anders valt het iig veel minder op. En zorg dat de verf die je gebruikt ook wat waterdamp doorlaat, anders sluit je de platen aan 2 kanten op en gaat het alsnog rotten. Ietsje isoleren helpt ook ontzettend tegen schimmel aan de onderkant.
Bedankt voor je antwoord! Wat ik begreep vergeelt acrylverf niet. Heb je toevallig ervaring met Sigma Torno Aqua Satin? Ik neig er nu naar om de onderkant van het plafond met deze verf te schilderen. De boeiboord wordt antraciet en verf ik denk ik wel met alkydverf. Die heeft namelijk wat meer te lijden wat betreft regen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:12
MikeyMan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:04:
Pff, de prijzen en beschikbaarheid van hout vallen steeds meer tegen. Zit nu naar osb te kijken voor het dak en de binnen afwerking van m'n schuur. Zomaar ook weer 800 euro :X

Lekker te vervoeren ook trouwens, 122*244 :P
Voor zoveel geld laat je ze bezorgen natuurlijk.

Bij de gamma zijn de kortere 60cm versies regelmatig in de aanbieding.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
rinuspw schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:56:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Wat ik begreep vergeelt acrylverf niet. Heb je toevallig ervaring met Sigma Torno Aqua Satin? Ik neig er nu naar om de onderkant van het plafond met deze verf te schilderen. De boeiboord wordt antraciet en verf ik denk ik wel met alkydverf. Die heeft namelijk wat meer te lijden wat betreft regen e.d.
Dat lijkt me een goed plan zo. Ik heb geen specifieke ervaring met Torno Aqua, maar ben wel super tevreden over S2U Nova (binnen) en S2U Allure (buitendeuren). Ik heb zelf Wijzonol matlak gebruikt voor het plafond van de overkapping, dat zit er na 5 jaar nog perfect op.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LED-Maniak schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:20:
[...]

Voor zoveel geld laat je ze bezorgen natuurlijk.

Bij de gamma zijn de kortere 60cm versies regelmatig in de aanbieding.
Ja, dat ga ik ook doen. Maar mn schuur begint inmiddels mn budget te verdubbelen :X
Als je laat bezorgen wil je niet te weinig bestellen. Anders kun je nog een keer bezorgkosten aftikken natuurljik.

Goed, had de hele hut van vuren kunnen maken, maar beetje duurzaam mag ook wel. Dus voor hardhouten frame, hardhouten damwand (deels in groenwal) en verdere douglas opbouw gegaan.
En dan kies ik nog voor woodcomposiet voor de buitenkant ipv de red cedar van het huis, gezien dat nog twee keer zo duur is.
Gaat hard richting de 5k dat schuurtje inmiddels :X

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 17-08-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
MarcoZ20 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:59:
[...]

Heb je ook wat foto's van het binnenwerk?
Neen maar is een simpele doos, rond gat ene kan waar fan in uitkomt, volledig open met de filters tegen elkaar aan de andere kant. Grootste deel is gevuld door die F7 filter die is echt groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deforcer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-08 15:27
Bij onze deur van de woonkamer naar de hal zit een behoorlijke kier tussen de deur en vloer, maar liefst 27mm. Ik ben op zoek naar een onzichtbaar dorpelprofiel (tochtstrip?), maar ik kan geen geschikte vinden die zo hoog is. Het maximale wat ik kan vinden is 19mm (https://shop.marree.nl/pr...-ibs-90-18-300-cm-1474484).

Iemand een idee waar ik een onzichtbaar dorpelprofiel kan vinden die de volledige kier kan opvullen of anders zoveel mogelijk?

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://www.elton.nl/afbeeldingen/dbs-air.17023770.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:17

tomk94

Developer

Op een (onafgewerkte) zolder met schuin dak wil ik een aparte kamer gaan maken met gipswanden en metal studs.

Het grootste deel is al uitgezocht, maar waar ik nu vooral mee zit is een muur in de lengte richting van het dak, deze wil ik bevestigen aan een van de gording balken, die vanwege de hoek van het dak (38 graden) natuurlijk niet recht is t.o.v. de vloer.

Mijn idee was om daarom een balk in de lengte richting in een hoek van 52 graden te zagen zodat ik hier een metalen ligger op kan plaatsen die wel loodrecht t.o.v. de vloer is. Een beetje hetzelfde als een mastiekrib, maar dan met een hoek van 52 ipv 45 graden.

Echter, ik heb hier zelf het gereedschap niet voor, en na wat rondvragen bij de lokale bouwmarkt kunnen zij deze zaagsnede ook niet maken.

Een andere optie die ik tegenkwam waren deze: https://www.toolstation.nl/henderson-gordingsteun/p37599 alleen betwijfel ik of deze solide genoeg zijn om een muur vast te zetten, omdat ze zijn bedoeld voor lagere knieschot schuifdeuren.

Hebben jullie wellicht nog advies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:04
Deforcer schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:34:
Bij onze deur van de woonkamer naar de hal zit een behoorlijke kier tussen de deur en vloer, maar liefst 27mm. Ik ben op zoek naar een onzichtbaar dorpelprofiel (tochtstrip?), maar ik kan geen geschikte vinden die zo hoog is. Het maximale wat ik kan vinden is 19mm
Die kier zit er waarschijnlijk voor je ventilatie. Als je die dicht maakt werkt je ventilatie niet meer goed, wat slecht is voor je gezondheid. Geen goed idee dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Bij onze deur van de woonkamer naar de hal zit een behoorlijke kier tussen de deur en vloer, maar liefst 27mm. Ik ben op zoek naar een onzichtbaar dorpelprofiel (tochtstrip?), maar ik kan geen geschikte vinden die zo hoog is. Het maximale wat ik kan vinden is 19mm (https://shop.marree.nl/pr...-ibs-90-18-300-cm-1474484).

Iemand een idee waar ik een onzichtbaar dorpelprofiel kan vinden die de volledige kier kan opvullen of anders zoveel mogelijk?

Zoiets:

[Afbeelding]
Zoals hierboven gezegd, dat is meestal met opzet/"by design". Veel ventilatiesystemen werken zo dat ze bijv. lucht afzuigen in de WC's en badkamers, ze gaan er dan vanuit dat verse nieuwe lucht door de roosters in bijv. de woonkamer binnenkomt en dan onder de deur door naar de gang en toilet kan stromen. Je hebt meestal wel zo'n 2cm ruimte onder de deur nodig hiervoor.

zou er dus even goed naar kijken wat voor ventilatiesysteem je hebt en hoe dit in de rest van je woning is voor je het dicht probeert te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosun
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-01 13:07
Ik ben opzoek naar dit (exacte naam?) maar voor die ene 4 stuks ga je niet 21e dokken..

Ben bij hornbach geweest en hebben het niet, iemand tips? Dus ik heb geen tweezijdig nodig, maar 1.

https://www.amazon.nl/Pan...id=pla-864510316690&psc=1

[ Voor 4% gewijzigd door Tosun op 17-08-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

k995 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:01:
[...]

Neen maar is een simpele doos, rond gat ene kan waar fan in uitkomt, volledig open met de filters tegen elkaar aan de andere kant. Grootste deel is gevuld door die F7 filter die is echt groot.
dus in stromings richting, eerst de fan, dan g4 filter en dan f7 filter. klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deforcer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-08 15:27
Fr33z schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:26:
[...]

Zoals hierboven gezegd, dat is meestal met opzet/"by design". Veel ventilatiesystemen werken zo dat ze bijv. lucht afzuigen in de WC's en badkamers, ze gaan er dan vanuit dat verse nieuwe lucht door de roosters in bijv. de woonkamer binnenkomt en dan onder de deur door naar de gang en toilet kan stromen. Je hebt meestal wel zo'n 2cm ruimte onder de deur nodig hiervoor.

zou er dus even goed naar kijken wat voor ventilatiesysteem je hebt en hoe dit in de rest van je woning is voor je het dicht probeert te maken.
Dank! Ik zal het dan zo laten zoals het is. Het was meer om de tocht uit de hal weg te halen in de winter, maar ik kan beter de oorzaak aanpakken (voordeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:03
De kelderruimte hieronder wordt voorzien van metalstud wanden bevestigd tussen vloer en plafond. Er komt nog een regelwerk vanaf de stalen bint tot witte muur. Bedoeling is die bint met gips te bekleden.

Wat is nu wijsheid, eerst het regelwerk en daarna de metalstud wanden of andersom?

[ Voor 27% gewijzigd door rockerpoet op 14-10-2021 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
Seafarer schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:31:
[...]

dus in stromings richting, eerst de fan, dan g4 filter en dan f7 filter. klopt?
Nee de fan blaast uit de kast dus zuigt lucht aan door de filters.

Lucht aangezogen -> G4 -> F7 -> Fan ->

ZO leek me beter dat de fan niet de "vuile" lucht allemaal over zich krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
tomk94 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:48:
Op een (onafgewerkte) zolder met schuin dak wil ik een aparte kamer gaan maken met gipswanden en metal studs.

Het grootste deel is al uitgezocht, maar waar ik nu vooral mee zit is een muur in de lengte richting van het dak, deze wil ik bevestigen aan een van de gording balken, die vanwege de hoek van het dak (38 graden) natuurlijk niet recht is t.o.v. de vloer.

Mijn idee was om daarom een balk in de lengte richting in een hoek van 52 graden te zagen zodat ik hier een metalen ligger op kan plaatsen die wel loodrecht t.o.v. de vloer is. Een beetje hetzelfde als een mastiekrib, maar dan met een hoek van 52 ipv 45 graden.

Echter, ik heb hier zelf het gereedschap niet voor, en na wat rondvragen bij de lokale bouwmarkt kunnen zij deze zaagsnede ook niet maken.

Een andere optie die ik tegenkwam waren deze: https://www.toolstation.nl/henderson-gordingsteun/p37599 alleen betwijfel ik of deze solide genoeg zijn om een muur vast te zetten, omdat ze zijn bedoeld voor lagere knieschot schuifdeuren.

Hebben jullie wellicht nog advies?
Ik begrijp het even niet, waarom wil je per se die metalstud loodrecht op de onderligger hebben? Het voordeel van Metalstud is juist dat je met een simpele blikschaar alle kanten op kan. Dus welke hoek je ook hebt: aftekenen, knippen, schuiven, klaar.

Enige wat ik je nog als tip zou mee willen geven is een verbindtang te kopen. Ik heb schroefjes (zelftappers) gebruikt, maar dat was niet ideaal om de metalstuds te fixeren.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Neem de IBS 90 32. Even infrezen in de deur en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:17

tomk94

Developer

KillaZ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:45:
[...]

Ik begrijp het even niet, waarom wil je per se die metalstud loodrecht op de onderligger hebben? Het voordeel van Metalstud is juist dat je met een simpele blikschaar alle kanten op kan. Dus welke hoek je ook hebt: aftekenen, knippen, schuiven, klaar.

Enige wat ik je nog als tip zou mee willen geven is een verbindtang te kopen. Ik heb schroefjes (zelftappers) gebruikt, maar dat was niet ideaal om de metalstuds te fixeren.
Tnx voor je antwoord! Slim van die verbindtang daar ga ik zeker even naar kijken.

Wat ik bedoel is de lengte/diepte richting van het dak, dus evenwijdig aan de schuine kanten van het dak. Als ik se ligger gewoon op gording monteer kan ik de gipsplaten er niet op schroeven vanwege de hoek van de ligger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:43
tomk94 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:45:
[...]

Tnx voor je antwoord! Slim van die verbindtang daar ga ik zeker even naar kijken.

Wat ik bedoel is de lengte/diepte richting van het dak, dus evenwijdig aan de schuine kanten van het dak. Als ik se ligger gewoon op gording monteer kan ik de gipsplaten er niet op schroeven vanwege de hoek van de ligger.
Dan laat je de studs toch doorlopen tot aan het dak voor de ligger langs? Of begrijp ik het dan verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
Ik had van iemand 2 enorme lijmtangen geleend (2x120cm). Bij het terugbrengen blijkt er een kunststof dop verdwenen te zijn die beschadigingen op je materiaal moeten voorkomen.

In onderstaande foto zie je wat voor soort dop het is. Let op: het is niet exact die dop/tang, maar bedoeld ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T0NhjL-A62dCqRTWlCNeC9nLFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BCvseQbrQIXheJWFq6yMvGX.jpg?f=fotoalbum_large

Een losse dop krijgen zal onmogelijk zijn. Hoe zou ik wel iets kunnen bedenken om ervoor te zorgen dat de tang weer beschermd is?

Ideeën in mijn hoofd:
- krimpkous die dik genoeg is eromheen krimpen
- rubber plaatje bestellen, op maat uitboren en eromheen zien te krijgen.
- een dik soort plastic-dip/verf oid eromheen doen?

Wat denken jullie?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:13
DynamicDreams schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:32:
Ik had van iemand 2 enorme lijmtangen geleend (2x120cm). Bij het terugbrengen blijkt er een kunststof dop verdwenen te zijn die beschadigingen op je materiaal moeten voorkomen.

In onderstaande foto zie je wat voor soort dop het is. Let op: het is niet exact die dop/tang, maar bedoeld ter illustratie:
[Afbeelding]

Een losse dop krijgen zal onmogelijk zijn. Hoe zou ik wel iets kunnen bedenken om ervoor te zorgen dat de tang weer beschermd is?

Ideeën in mijn hoofd:

Wat denken jullie?
Zou een stukje vilt werken? Mits de eigenaar daar ook mee akkoord gaat. Ik bedoel vilt wat je normaal onder een stoelpoot plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]

Ideeën in mijn hoofd:

Wat denken jullie?
Die lijken wel los te koop. Geen idee of je de juiste maat kan vinden:
https://www.conrad.nl/p/b...h=1&vat=true&insert_kz=8J

of

https://www.besseyonline....iepte-120mm-20-stuks.html

[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 17-08-2021 20:46 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:57
Voor het eerst (samen met de vrouw, ja wij kunnen dat ;) ) een muurtje behangen
:o dat ging vrij goed eigenlijk en vrij vlot.
Nu nog architraven rond het kozijn en nog wat sierlijsten langs de randen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHGl9vE334XBd2b3p_EQXYSheh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3kT05nUB6qevQpud8tJh5yw.jpg?f=fotoalbum_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

Ideeën in mijn hoofd:

Wat denken jullie?
3d (laten) printen in TPU

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Zoiets:

[Afbeelding]
Je kunt een valdorpel nemen.

Als je mechanische ventilatie hebt dan zijn kieren onder de deuren alleen nodig bij de slaapkamerdeuren boven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Je tip is goed, maar je opmerking dat kieren alleen nodig zijn onder slaapkamerdeuren is dat echt niet altijd.

Dat is maar net hoe een pand is ingedeeld, waar toe- en afvoerpunten zitten en hoe daarmee de overstroomcapaciteit is geregeld.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:04:
Voor het eerst (samen met de vrouw, ja wij kunnen dat ;) ) een muurtje behangen
:o dat ging vrij goed eigenlijk en vrij vlot.
Nu nog architraven rond het kozijn en nog wat sierlijsten langs de randen :)

[Afbeelding]
ziet er goed uit!

Is dat een vide, wat er boven zit? Waar nu die latten zitten. Ga je die wand nog dicht maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
checkdiz schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:46:
[...]

ziet er goed uit!

Is dat een vide, wat er boven zit? Waar nu die latten zitten. Ga je die wand nog dicht maken?
Klopt, bergzoldertje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44A4xyVhV3To0VeYnZeJzoSuPMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Mi41I0lbto7iWHRD80oTOLE.jpg?f=fotoalbum_large

Moet nog wat geschilderd worden het hout en de trap :)
Maar blijft gewoon open met hekje zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:34:
[...]

Klopt, bergzoldertje:

[Afbeelding]

Moet nog wat geschilderd worden het hout en de trap :)
Maar blijft gewoon open met hekje zo :)
Nice! Hier een vergelijkbare constructie, die nog altijd moet worden afgemaakt. Bedankt voor de foto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Laatst online: 12:50
We hebben op onze slaapkamer onderstaande aansluiting voor een wasbak zitten.
Maar sinds een tijdje komt hier een rioollucht uit als we op de badkamer iets met water doen.
Er zat een soort witte rubberen stop in eerst die een aantal jaar prima gewerkt heeft maar ik vermoed dat die wat bros was geworden.
Daarna heb ik er een afdicht dopje in gelijmd maar dat hielp niet voldoende.
Dus heb ik er een eindstuk in gelijmd zoals op de foto.

Probleem is dat het nog steeds niet dicht is en er dus nog steeds rioolgeur langs komt.
Heeft iemand nog een ander idee hoe ik dit goed afgedicht krijg? Overigens ga ik deze aansluiting helemaal afkoppelen als we de badkamer gaan verbouwen, maar dat duurt nog een jaar of twee. Dus een tijdelijke oplossing is prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOV45ZDTj_zsrHvJ3D8B4dcQ7lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXbLaR6nTXTdyY2rjL1om03Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door ed-oorklep op 18-08-2021 10:52 ]

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ed-oorklep schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:51:
We hebben op onze slaapkamer onderstaande aansluiting voor een wasbak zitten.
Maar sinds een tijdje komt hier een rioollucht uit als we op de badkamer iets met water doen.
Er zat een soort witte rubberen stop in eerst die een aantal jaar prima gewerkt heeft maar ik vermoed dat die wat bros was geworden.
Daarna heb ik er een afdicht dopje in gelijmd maar dat hielp niet voldoende.
Dus heb ik er een eindstuk in gelijmd zoals op de foto.

Probleem is dat het nog steeds niet dicht is en er dus nog steeds rioolgeur langs komt.
Heeft iemand nog een ander idee hoe ik dit goed afgedicht krijg? Overigens ga ik deze aansluiting helemaal afkoppelen als we de badkamer gaan verbouwen, maar dat duurt nog een jaar of twee. Dus een tijdelijke oplossing is prima.

[Afbeelding]
pvc in pvc gelijmd?

Als je alles goed gereinigd hebt en nieuwe lijm gebruikt dan moet het dicht zitten.
Of is het rubbertje uit de dop gevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Laatst online: 12:50
Seafarer schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:16:
[...]

pvc in pvc gelijmd?

Als je alles goed gereinigd hebt en nieuwe lijm gebruikt dan moet het dicht zitten.
Of is het rubbertje uit de dop gevallen?
Yep pvc in pvc, rubbertje zit er ook nog in.
De lijm was misschien wel wat ouder al dus zal het ns opnieuw proberen met goed schoonmaken en nieuwe lijm....

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik kocht een set klepsteunen om te monteren op een speelgoedkist. Meerdere pogingen, vele schroefgaatjes en een losgerukt scharnier verder heb ik nog steeds geen idee hoe ik dit moet monteren.

Er zit een minuscuul papiertje bij waar wat maatvoering op staat, dat heb ik netjes aangehouden. Echter voor zover ik kan beoordelen kan het deel wat in de veer draait nooit helemaal vlak waardoor de kist dus niet meer dicht kan (vandaar dat losgerukte scharnier). Lager monteren geeft ook problemen helaas. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:43
Beekforel schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:38:
Ik kocht een set klepsteunen om te monteren op een speelgoedkist. Meerdere pogingen, vele schroefgaatjes en een losgerukt scharnier verder heb ik nog steeds geen idee hoe ik dit moet monteren.

Er zit een minuscuul papiertje bij waar wat maatvoering op staat, dat heb ik netjes aangehouden. Echter voor zover ik kan beoordelen kan het deel wat in de veer draait nooit helemaal vlak waardoor de kist dus niet meer dicht kan (vandaar dat losgerukte scharnier). Lager monteren geeft ook problemen helaas. Iemand een idee?
Lijkt toch redelijk straight-forward montage te zijn als ik dit steun bekijk. Je moet hem wel de dikte nemen van het veer gedeelte als afstand tot de rand van je klep. Dat kan mogelijk net niet passen op dat HOL tafeltje. Optie is dan mogelijk om een houten latje aan de binnenkant te bevestigen of om een andere veerklep te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:36
k995 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:48:

[Afbeelding]

Enter :

[Afbeelding]

+

[Afbeelding]
(gratis overschotjes)

en

Resultaat :

[Afbeelding]

En het effect :

voor [Afbeelding] na 15 minuten laten draaien [Afbeelding]

Gaaf idee, ik ben benieuwd hoe je de fijnstof meet? Het lijkt op een Raspberry met een fijnstofsensor? Op het WoodWorking.nl forum is een forumlid met gedegen ervaring die ook een filterunit aanbiedt. Zie zijn website: https://www.kiesvoorminderfijnstof.nl/. Wanneer wensen en maten van je werkruimte doorgeeft helpt Kor je meedenken met wat je nodig hebt. Je krijgt de filterunit inclusief bouwtekening voor de omkasting. Ik heb er net als jou merkbaar voordeel bij, alleen nog geen meetwaarden om dit te ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
Taab schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:10:
[...]

Gaaf idee, ik ben benieuwd hoe je de fijnstof meet? Het lijkt op een Raspberry met een fijnstofsensor? Op het WoodWorking.nl forum is een forumlid met gedegen ervaring die ook een filterunit aanbiedt. Zie zijn website: https://www.kiesvoorminderfijnstof.nl/. Wanneer wensen en maten van je werkruimte doorgeeft helpt Kor je meedenken met wat je nodig hebt. Je krijgt de filterunit inclusief bouwtekening voor de omkasting. Ik heb er net als jou merkbaar voordeel bij, alleen nog geen meetwaarden om dit te ondersteunen.
Is deze die ooit in de aanbieding stond :

https://www.banggood.com/...warehouse=CN&rmmds=search

En ja die had ik ook gezien echter is het volledige pakket 350 euro, en als ik de onderdelen optel (filters (75 euro), ventilator (60 euro) en "regeling" (60 euro) zit ik toch ook al aan tegen de 200 euro aan voor de kleine versie van dit . Ik had nog ergens een plaatse om die grootte ventilator weg te krijgen, anders had ik het misschien wel via die gedaan die half filter + compacte ventilator kan je iets klein moois maken .

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 11:28
Onlangs heb ik de bijkeuken volledig gerenoveerd. Dit was voor mij de eerste keer om een ruimte helemaal opnieuw op te bouwen en het was een enorm leerzame ervaring!

Wat ik gedaan heb:
- Dak met glaswol en muren/vloer en PIR platen geïsoleerd
- Elektra opnieuw aangelegd
- Inbouwspotjes geplaatst
- Oude radiator en leidingen vervangen
- Wasbak met afvoer en kraan aangelegd
- Gips geplaatst en zo strak mogelijk afgewerkt
- Nieuwe laminaat vloer gelegd

Ik ben super tevreden over het eindresultaat, het is veel strakker geworden dan ik verwacht had. Al heb ik er uiteindelijk ook veel meer tijd in gestoken, maar als ik het nog een keer zou moeten doen kan het in de helft van de tijd :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TRctDF4m.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ViZN2Ftm.jpg

Nu de inrichting weer op z'n plek staat is er 1 ding waar ik me nog aan stoor, de stellingkasten.. Ze zijn super praktisch en stevig, maar het steekt enorm af tegen de strakke ruimte. Aangezien het budget er aardig doorheen is zoek ik naar een goedkope maar nette manier om de zooi te verbergen. Het goedkoopst is er een gordijntje oid voor te hangen, maar dat vind ik wel heel cheap.

Nu zit ik zelf te denken om per kast 2 deuren te maken van witte meubelpanelen. De zijkanten hoeven niet dicht gemaakt te worden want die zie je toch niet. Mijn idee: een houten lat aan de zijkant van de stellingkast schroeven, en hier de deuren met scharnieren op bevestigen. Is dat een goed idee of hebben jullie beter suggesties? :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vBBydH9t.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 18:53
Vinze schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:59:
Onlangs heb ik de bijkeuken volledig gerenoveerd.
Ziet er goed uit! Was de keuze voor half-opbouw wcd's ook een financiële overweging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
Tranze schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:11:
[...]

Ziet er goed uit! Was de keuze voor half-opbouw wcd's ook een financiële overweging?
Thanks! Nee ik heb vrij ondiepe inbouwdozen omdat ik niet door de PIR plaat van 5cm heen wilde gaan. Achteraf kwam ik erachter dat een inbouw wcd met randaarde daardoor niet meer paste. Leermomentje dus :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KEUvoB8m.jpg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martinusz
Onlangs heb ik de bijkeuken volledig gerenoveerd. Dit was voor mij de eerste keer om een ruimte helemaal opnieuw op te bouwen en het was een enorm leerzame ervaring!

Wat ik gedaan heb:

Ik ben super tevreden over het eindresultaat, het is veel strakker geworden dan ik verwacht had. Al heb ik er uiteindelijk ook veel meer tijd in gestoken, maar als ik het nog een keer zou moeten doen kan het in de helft van de tijd :+

Nu de inrichting weer op z'n plek staat is er 1 ding waar ik me nog aan stoor, de stellingkasten.. Ze zijn super praktisch en stevig, maar het steekt enorm af tegen de strakke ruimte. Aangezien het budget er aardig doorheen is zoek ik naar een goedkope maar nette manier om de zooi te verbergen. Het goedkoopst is er een gordijntje oid voor te hangen, maar dat vind ik wel heel cheap.

Nu zit ik zelf te denken om per kast 2 deuren te maken van witte meubelpanelen. De zijkanten hoeven niet dicht gemaakt te worden want die zie je toch niet. Mijn idee: een houten lat aan de zijkant van de stellingkast schroeven, en hier de deuren met scharnieren op bevestigen. Is dat een goed idee of hebben jullie beter suggesties? :)

[Afbeelding]
Marktplaats zoeken naar bijvoorbeeld een pax kast?
Hebben wij hier onlangs in de garage gedaan, van stellingen naar 4 kasten via marktplaats (voor weinig)!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22MlDd6viXrGPD4nx9PEGAG33xQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgbVRDK6qkZku3azUYdkpx1F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
Martinusz schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:36:
[...]

Marktplaats zoeken naar bijvoorbeeld een pax kast?
Hebben wij hier onlangs in de garage gedaan, van stellingen naar 4 kasten via marktplaats (voor weinig)!

[Afbeelding]
Dat is ook een goede optie! Zal eens even kijken wat ik op marktplaats kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wat ik gedaan heb:

[Afbeelding]
Ik hoop toch echt dat je onder dat glaswol nog een dampremmende laag hebt geplaatst. Als de hele ruimte met pir gedaan is kan vocht nergens meer heen. Op zich geen ramp als je voldoende ventileert.
Maar zorg dan dat je werkelijk dwars door de ruimte ventileert.

Verder, super strak. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online

[Afbeelding]
Is een railsysteem met schuifdeuren een optie?
Kan je ervoor plaatsen en is alles mooi uit het zicht.
Ik weet niet wat het gaat kosten maar mogelijk binnen je budget.

Je hebt een hoop ervaring opgedaan met mooi resultaat en er zijn verschillende doe-het-zelf systemen te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:03

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vinze schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:47:
[...]

Dat is ook een goede optie! Zal eens even kijken wat ik op marktplaats kan vinden
Toptip van @Martinusz

Tip van mij:

Je kunt op de ikea site gebruik maken van de PAX planner, zo kun je zien hoe je welke afmetingen kasten je kwijt kunt en ook indelingen zosls planken, mandjes en lades erin simuleren, je kunt zelfs een complete Bill of Materials met stellinglocaties en al generen.

https://www.ikea.com/nl/nl/planner/pax-planner/

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok ik ben de bomen en het bos kwijt.
Ik ben op zoek naar een Easy Drain voor montage op Lewis platen met minimale inbouw hoogte. Nu kom ik er 40000 verschillende types tegen dus ik snap er geen reet meer van... Welke kan nu wel en welke niet?

Bv deze: https://www.hornbach.nl/s...0-cm/5981252/artikel.html

Gaat dit werken? Of moet ik een compleet andere hebben? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Seafarer schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:41:
[...]

Ik hoop toch echt dat je onder dat glaswol nog een dampremmende laag hebt geplaatst. Als de hele ruimte met pir gedaan is kan vocht nergens meer heen. Op zich geen ramp als je voldoende ventileert.
Maar zorg dan dat je werkelijk dwars door de ruimte ventileert.

Verder, super strak. d:)b
Jazeker! En achter de PIR platen ook nog een kleine spouw gecreëerd zoals aanbevolen wordt :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eePZD21s.jpg
Fraggert schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:06:
[...]

Toptip van @Martinusz

Tip van mij:

Je kunt op de ikea site gebruik maken van de PAX planner, zo kun je zien hoe je welke afmetingen kasten je kwijt kunt en ook indelingen zosls planken, mandjes en lades erin simuleren, je kunt zelfs een complete Bill of Materials met stellinglocaties en al generen.

https://www.ikea.com/nl/nl/planner/pax-planner/
Dat is absoluut 1 van de mooiste oplossing, maar wel meteen ook een stuk duurder dan zelfs iets knutselen.
DasNieNix schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:53:
[...]

Is een railsysteem met schuifdeuren een optie?
Kan je ervoor plaatsen en is alles mooi uit het zicht.
Ik weet niet wat het gaat kosten maar mogelijk binnen je budget.

Je hebt een hoop ervaring opgedaan met mooi resultaat en er zijn verschillende doe-het-zelf systemen te koop.
Ga ik ook eens naar kijken, een schuifdeur had ik nog niet aan gedacht! Thanks

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:41

Nu de inrichting weer op z'n plek staat is er 1 ding waar ik me nog aan stoor, de stellingkasten.. Ze zijn super praktisch en stevig, maar het steekt enorm af tegen de strakke ruimte. Aangezien het budget er aardig doorheen is zoek ik naar een goedkope maar nette manier om de zooi te verbergen. Het goedkoopst is er een gordijntje oid voor te hangen, maar dat vind ik wel heel cheap.(.....) of hebben jullie beter suggesties? :)
Toch even doorsparen en keukenkastjes van Ikea er in zetten. Zijn ook mooi 60 cm diep, dus kan ook goed om eventueel witgoed heen zonder dat dit uit gaat steken. Deze zijn er volgens mij tot 220 hoog, zelf nog even wat bijbehorende planken bestellen (er zitten er wel al wat bij, ik heb er nu dus over).
https://www.ikea.com/nl/nl/cat/metod-keukens-ka005/
Onze bijkeuken, uiteraard met de duurste deurtjes uit het assortiment 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GnumqxGGOlUucT2lP_xjmkEkXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxmpo20zLE6dMN2mHgmTqwd2.jpg?f=fotoalbum_large

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06

breinonline

Are you afraid to be known?

Atlas schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:06:
Ik ben op zoek naar een Easy Drain voor montage op Lewis platen met minimale inbouw hoogte. Nu kom ik er 40000 verschillende types tegen dus ik snap er geen reet meer van... Welke kan nu wel en welke niet?

Zit er geen warmteservice vestiging bij je in de buurt? Dan zou ik daar je probleem voorleggen en kom je vast met iets passends thuis.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:35
Taab schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:10:
[...]

Banggood of Ali heeft natuurlijk van alles, maar de IKEA zelfs ook de Vindriktning zelfs met een hack voor een ESP er in.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 22:39
nokiaan958GB schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:58:
[...]

Je kunt een valdorpel nemen.

Als je mechanische ventilatie hebt dan zijn kieren onder de deuren alleen nodig bij de slaapkamerdeuren boven.
Dat kan je niet zo zeggen zonder de ventilatieberekening te zien.

Bij mij heb ik in de berekening staan dat er een bepaalde hoeveelheid m3/h naar de hal overstroomt vanuit de woonkamer.
Het toilet neemt weer lucht uit de hal, die heeft een afzuigpunt.

Nu zal als die kier dicht gemaakt worden de lucht wel ergens anders vandaan gehaald komen, en er dus niet echt een probleem ontstaan.
Maar het is niet zoals degene die het gecalculeerd heeft bedoeld heeft.

Als je alle kieren dicht maakt onder alle deuren dan ga je natuurlijk wel problemen creëren.

Maar meestal voeren ze in de woonkamer en slaapkamers lucht toe.
En in de wc badkamer en keuken word het afgevoerd.
Kier onder de woonkamer deur dicht maken zorgt ervoor dat de slaapkamers meer lucht moeten leveren.
kan in het ergste geval hoorbaar zijn.

Ik had geen kier onder mijn badkamerdeur (vloer badkamer ligt hoger waardoor het afsluit) waardoor met de deur dicht de ventilatie praktisch 0 was. Ik kon dat ook gewoon meten met een anemometer, deur open en meteen veel meer flow

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 19-08-2021 08:33 ]

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:36
heintjeput schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 07:32:
[...]

Banggood of Ali heeft natuurlijk van alles, maar de IKEA zelfs ook de Vindriktning zelfs met een hack voor een ESP er in.
Kijk een echte tweakers oplossing. Het mooist zou natuurlijk zijn om er samen met een sensor en een relais voor te zorgen dat het filter aanspringt. Maar zo ver heb ik mij er nog niet in verdiept heel eerlijk. Wanneer je weet hoeveel vermogen het filter heeft en de grootte van je werkplaats is kan je natuurlijk berekenen hoeveel tijd je nodig hebt om de ruimte te reinigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Taab Meer informatie over zelf voor twee tientjes een fijnstofsensor met wifi maken: Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Seafarer

Seafarer

XXX

Atlas schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:06:

Lukt het niet met een verticale DWTW? Die werken ook beter.
Die moet dan een verdieping lager staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 19-08-2021 10:13 ]

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Ik wil binnenkort de leidingen voor de ratiatoren op de eerste verdieping van ons 1925 renovatiehuis aanleggen. Er komt een handdoekradiator (R1) en 3 Jaga radiatoren (R2 t/m R4) op de eerste verdieping, Ik ga dit met Uponor leidingen in een mantel aanleggen welke onder de (houten) vloerbalken van voor naar achter (boven naar onder op de tekening) komen. Voor van links naar rechts kan ik tussen de balken door gaan, en om door de middelste (dragende) muur te komen zit bij de voor- en achtergevel al een mooi gat wat ik wil gebruiken.

Ik wil onder de badkamer een verdeelblok schroeven wat ik met een 20mm Uponor leiding vanaf de ketel voed en wat met 16mm uponor leidingen naar de radiatoren gaat. De retour heb ik niet getekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ljLKC5y7A3s6bHmoiYTm8DtC-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y7QMjw98enNqzEYNWsXmNn5h.png?f=user_large

Ik vraag mij af of ik de leidingen naar R3 en R4 apart moet aanleggen (zoals rechts op de tekening), of dat het ook prima is als ik die tussen R3 en R4 met een T-stukje splits (zoals links op de tekening).

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:04
FRANQ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:26:
[...]
Kier onder de woonkamer deur dicht maken zorgt ervoor dat de slaapkamers meer lucht moeten leveren.
kan in het ergste geval hoorbaar zijn.
Dat is lang niet het grootste probleem. Als die kier onder de woonkamerdeur dicht is, zorgt dat (zeker bij systeem C, wat nog steeds het meest voorkomt) voor veel te weinig frisse lucht in de woonkamer. Niet handig voor de ruimte waar je het meest verblijft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 156 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/