Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Inleiding

Het is tegenwoordig goed mogelijk zelf de luchtkwaliteit in en rondom uw huis te meten met behulp van sensoren.

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/VDNRRyHX7IxCB11wyxu5fARK6fw/diocontent/222013444/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Wie het landelijk luchtmeetnet van het RIVM raadpleegt, krijgt een globale indruk van de luchtkwaliteit in zijn omgeving. Inwoners van enkele grotere steden hebben het voordeel dat zij daarnaast nog een professioneel opgezet lokaal netwerk kunnen raadplegen, zoals Eindhoven en Breda met AiREAS, Arnhem, Nijmegen met Smart Emission en Meireijstad. Het voordeel van zo’n lokaal netwerk is dat op basis van de vele sensoren op een beperkt gebied al nauwkeuriger uitspraken over de werkelijk gemeten luchtkwaliteit ter plekke kunnen worden gegeven. Heusden is ook onlangs gestart met een meetproject. Foto's van mijn sensor hier (inclusief handleiding).

Voor wie gedetailleerd wil weten wat de luchtkwaliteit is in zijn woonplaats, woonwijk of straat moet meestal zelf aan de slag gaan. De door het RIVM berekende luchtkwaliteit voor de eigen omgeving kan sterk afwijken van ter plekke gedane metingen, omdat lokale bronnen een grote impact kunnen hebben op de lokale luchtkwaliteit. Door zelf de luchtkwaliteit te meten met sensoren heb je een beter inzicht in wat je werkelijk inademt.

Kant-en-klaar of doe-het-zelf product?

De meeste mensen kiezen voor een kant-en-klaar product omdat het gewoon minder gedoe is. Daarentegen kan het samenstellen van sensoren in workshops of verenigingsverband ook verbindend werken: samen bezig zijn met de luchtkwaliteit in de eigen buurt. Ben je iemand die het als uitdaging ziet om zelf met elektronica en computers aan de slag te gaan dan is een doe-het-zelf pakket zeker een overweging waard. Er zijn meerdere leveranciers waarbij je doe-het-zelf-pakketten of kant-en-klaar-pakketten kan bestellen, de meest bekende zijn die van Sensor Community en Hackair.

Er zijn tegenwoordig veel typen sensoren verkrijgbaar en er kunnen vele stoffen worden gemeten.
De meeste interesse gaat echter uit naar de volgende metingen:
  • Fijnstof: PM1 (“Particulate Matter” tot 1µm), PM2.5 (tot 2.5 µm), PM10 (tot 10 µm)
  • Meteo (temperatuur, luchtdruk, luchtvochtigheid)
  • Koolmonoxide (CO) en kooldioxide (CO2)
  • Andere gassen (VOC: Vluchtige Organische Componenten)

Sensoren voor fijnstof PM2.5, PM10

Fijnstof is eigenlijk de verzamelnaam voor alle soorten stof die in onze lucht dwarrelen. Dat kan “groot” stof zijn (denk maar aan pollen) maar dat kunnen ook hele kleine stukjes stof of zelfs gassen zijn, die je met het blote oog niet kan zijn. Alles stoot fijnstof uit: de uitlaat van een scooter, het rubber van de fietsbanden van de e-bike, de vleugels van de vogels, de uitwerpselen van een vlieg.

De benaming voor fijnstof is “Particulate Matter” (PM), en wordt gemeten in de superkleine variant (2.5) en de grotere variant (10), wat ook nog superklein is . Onthoud dit, want je zal later in dit bericht PM 2.5 en PM 10 zien staan. Dan weet je wat je leest ;). Wat je nog moet onthouden is dat de hoeveelheid fijnstof wordt uitgedrukt in “mu-gram per kubieke meter”, ofwel: “µg / m³”. µ staat in dit geval voor micro. Microgram dus.

Hoe fijn is fijn stof nu juist? Wel, zand heeft een diameter kleiner dan 90 μm, een haar heeft een diameter van 50 μm en fijn stof heeft een diameter kleiner dan 10 μm, vandaar PM10. Fijn stof delen we verder in volgens de grootte. Zo spreken we ook over PM2,5, dat is fijn stof met een diameter kleiner dan 2,5 μm. Je ziet fijn stof dus niet met het blote oog. En daarin schuilt net hun gevaar. Want hoe kleiner zulke deeltjes zijn, hoe dieper ze je longen binnendringen. En dat heeft dan weer gevolgen voor je luchtwegen en hart-en vaatstelsel.

Als we gaan kijken naar PM2.5 bestaat dit voornamelijk uit secundair stof en uit primair stof dat ontstaat door verbranding van diesel en hout. PM10, bevat naast primair en secundair stof ook nog de grovere deeltjes zoals het zeezout, bodemstof en Sahara zand.

Volgens de Nederlandse Wet (Wet milieubeheer) gelden de volgende PM grenswaarden voor de luchtkwaliteit:
  • PM10 Jaargemiddelde grenswaarde: 40 µg/m3
  • PM10 Daggemiddelde grenswaarde: 50 µg/m3 (max. 35 overschrijdingsdagen per jaar)
  • PM2.5 Jaargemiddelde grenswaarde: 25 µg/m3
Op 22 september 2021 heeft de World Health Organization (WHO) nieuwe advieswaarden voor de luchtkwaliteit uitgebracht. De advieswaarden zijn flink naar beneden bijgesteld ten opzicht van de advieswaarden uit 2005.

De huidige grenswaarde, de advieswaarde 2005 en de nieuwe advieswaarde voor de jaargemiddelde concentratie NO2 en fijnstof PM10 en PM2,5
Stof GrenswaardeAdvieswaarde 2005WHO advieswaarde 2021
NO240 µg/m340 µg/m310 µg/m3
PM1040 µg/m320 µg/m315 µg/m3
PM2,525 µg/m310 µg/m35 µg/m3

Het maximale 24-uursgemiddelde dat 3 à 4x per jaar mag voorkomen is 15 µg/m3 voor PM2.5 en 45 µg/m3 voor PM10.

Deze waarden van de WHO zijn dus veel strenger dan de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit.

Voldoen aan grenswaarde PM2,5
De concentraties PM10 en PM2,5 hangen sterk samen. Uit analyses van het Planbureau voor
de Leefomgeving (PBL) blijkt dan ook dat als aan de grenswaarden voor PM10 wordt voldaan, ook de grenswaarde van PM2,5 wordt gehaald. Om dit verder te onderbouwen heeft RIVM eind 2015 een nadere analyse uitgevoerd. De resultaten van de analyse zijn te raadplegen op www.infomil.nl.

Interessante links

Onderzoek luchtkwaliteit en gezondheid in Brabant 2022 Rapport
Samen meten aan luchtkwaliteit
Natuur en milieu Heusden luchtkwaliteit
Research on Air Quality Sensors
hoemeetiklucht
Workshop bouw je eigen PM sensor
Vergelijking 4 low-cost PM sensors (Engels)
behouddeparel

Particuliere fijnstofsensor: verhaal van de lange adem
Welke schadelijke stoffen er in onze lucht zitten
hoe je die kunt meten en wereldkundig maken
De gevolgen van een slechte luchtkwaliteit op jouw gezondheid
Overlast melden (deze melding gaat ook naar jouw gemeente)

Kaarten met meetresultaten

RIVM data portaal
Sensor Community
Airtube
World's Air Pollution: Real-time Air Quality Index
uRADMonitor

Handige links naar kaarten, statistieken, gemeente, sensor

Verander de gemeente of sensor id in de links en je gaat direct naar die pagina van je eigen gemeente/sensor O-)
[Map Sensor]
[Map Sensor Laatste 24 uur]
[Map Sensor 24-uurs voortschrijdend gemiddelde]
[RIVM portaal]
[RIVM Heusden dash]
[RIVM Heusden tijdreeks]
[RIVM sensor dash]
[RIVM sensor tijdreeks]
[Heusden.net]
[AirTube]
[AirTube Statistics Drunen]

[192.168.178.213/values] Verander IP adres naar eigen lokaal IP adres van jouw eigen sensor, werkt alleen wanneer je op jouw thuiswifi zit.

[https://api-rrd.madavi.de/grafana/d/GUaL5aZMz/pm-sensors?var-chipID=esp8266-11885800&orgId=1]
Mijn sensor: esp8266-11885800, vul je eigen ID in, die je met de vorige link kunt vinden.
Madavi grafana eigen waardes met grafieken per dag/dagen/weken/jaar/voortschrijdend gemiddelde

[ Voor 46% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-03-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Wie heeft ervaring met uRADMonitor SMOGGIE-PM?

Heeft een Plantower PMSA003 (opvolger PMS7000 die redelijk goed uit vergelijking komt).

Wereldwijd zijn er nog niet zoveel units, maar lijkt mij wel interessant. Heeft een eigen cloud heeft om de resultaten op te slaan.

[ Voor 18% gewijzigd door ZuinigeRijder op 08-02-2022 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-04 02:47

TNW

Leuk, ik heb zelf een Uradmonitor SMOGGIE, deze hangt al redelijk lang op mijn balkon. Je kan hier de data er van zien.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@TNW mooi iemand die ervaring hiermee heeft.
Ben je tevreden met de sensor?
Wordt de data alleen via de uradmonitor kaart beschikbaar gemaakt?
Gebruik je ook een App, bijvoorbeeld uRADMonitor AIR of is die app niet voor SMOGGIE?
Wil je wat ervaringen delen op dit topic?

[ Voor 10% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-03-2021 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNW

TNW

ZuinigeRijder schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:25:
@TNW mooi iemand die ervaring hiermee heeft.
Ben je tevreden met de sensor?
De sensor vind ik qua constructie en betrouwbaarheid ruim voldoende. Het ding hangt al langer dan een jaar buiten, hoge uptime.

Ik ken de maker, Radu Motisan, een Roemeen, al langer. Ik schafte eerder een online geigerteller bij hem aan die ook al jaren stabiel loopt.
Wordt de data alleen via de uradmonitor kaart beschikbaar gemaakt?
Gebruik je ook een App, bijvoorbeeld uRADMonitor AIR of is die app niet voor SMOGGIE?
Wil je wat ervaringen delen op dit topic?
Beide units die ik heb van Uradmonitor zijn met HTTP te benaderen en makkelijk te scrapen, ze hebben zelfs een apart paginaatje met JSON output. Redelijk hackervriendelijk dus 🙂

Klein opmerkinkje op de startpost, µ staat doorgaans voor de SI-prefix micro, dus microgram. "mu-gram" zal je weinig horen of lezen.

[ Voor 7% gewijzigd door TNW op 01-03-2021 21:56 ]

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:32
Goeie aanvulling op een co2 meter naar mijn idee.
Ik heb een Nova Fitness SDS011. Éen voor binnen en éen voor buiten. Ik heb ze beide aan een ESpeasy hangen. Eigenlijk aan de hand van https://www.samenmetenaan...n-voor-fijn-stof-pm25pm10. Die voor buiten heb ik daarnaast ook aangesloten op de wijze van: https://luftdaten.info/
De informatie van luftdaten kan je daarna weer in Domoticz pushen.

Enige probleem waar ik zelf tegenaanloop is, is dat de SDS011 voor binnen niet via Luftdaten verloopt. Ik gebruik dus de plugin voor de SDS011 binnen Espeasy. Enige is dat deze alleen de PM2.5 doorgeeft. Misschien dat iemand anders een idee heeft hoe het wel kan? Via de ''rules'' krijg ik het ook niet werkend.

Aan de hand van de fijnstofmetingen (en Co2 en vocht) stuur ik mijn afzuiging aan. Als de Pm2.5 waarde bijvoorbeeld boven de 50 uitkomt in de woonkamer en buiten is deze 15 punten lager, dan gaat de afzuiger aan en wordt automatisch het rooster boven het raam geopend. Als de waarde nog maar 5 punten verschilt gaat het rooster weer dicht bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Hier enkele redelijk recente posts met informatie uit het CO2-meters voor in huis gerelateerd aan fijnstof/PM.
bartvl schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:36:
[...]

Vandaag al een reactie ontvangen:

[...]

Voor dat laatste is ook een artikel meegestuurd welke ook hier te vinden is:
https://www.sciencedirect...52231020303496?via%3Dihub

Ik vind hier ook een artikel waarin het gebruik van low cost particle sensors onderzocht wordt:
https://www.rehva.eu/file...J901/06-12_RJ1901_WEB.pdf

conclusie is dat de meeste low cost PM2.5 sensoren weinig waarde hebben, de sensor in (onder andere) de AirVisual heeft wel enige waarde.

Aanvullend: testresultaten van de PM2.5 sensor zijn hier te vinden, evenals van enkele andere apparaten. Helaas weinig CO2 metingen beschikbaar.
http://www.aqmd.gov/aq-spec/evaluations/laboratory
Philflow schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:15:
[...]

Dat heb ik ook gemerkt. Ik heb al een beetje ervaring met PM2.5 metingen. Ik heb een week lang deze in gebruik gehad. Die vond ik opvallend nauwkeurig. Ik woon niet ver van een meetstation van Luchtmeetnet en de metingen kwamen goed overeen.

Maar ja die kan alleen maar PM2.5 meten en dat lijkt me dan zonde. Ik zou eigenlijk een veel betere indruk van de luchtkwaliteit binnen willen hebben, niet alleen qua PM2.5.

Ik zie dat dit een redelijk populair apparaat is op Amazon maar gezien de prijs heb ik wel ernstige twijfels of die enigszins nauwkeurig gaat zijn.

Mocht er iemand tips hebben dan hoor ik het graag.
Mni82 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:59:
Poeh, ben al een paar weken diverse standaard devices aan het vergelijken en ook DIY configuraties. 8)7
Het stikt ervan.En eerlijk gezegd ik wordt er alleen maar onzekerder van. Aangezien ik een kamer of 6 wil gaan monitoren hoopte ik dat ik rond de €100,- / 150,- euro per kamer een heel eind te komen.

Ik ben op zoek naar een (redelijk) betrouwbare configuratie voor temperatuur, luchtvochtigheid, barometer, PM 2.5 en PM10. Waarmee ik in ieder geval met domotica aan de kan gaan (geen IFTTT).
Op de bovenverdieping wil ik nieuwe draai/kiep ramen laten plaatsen die met Roto E-Tec Drive in de kiepstand gezet kunnen worden.

Is iemand bekend met:Wat vinden jullie van het project en de sensoren die gebruikt worden?

Daarnaast zie ik ook een Xiaomi Mijia Air Quality Tester, Dienmern Luchtkwaliteit Monitor. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Of is er een ander default device waarmee ik mijn doel kan behalen.

Ik ben zelf vrij technisch dus ben niet ban voor een DIY project. Echter zegt me de hardware niets en ben ik afhankelijk van wat ik lees of geadviseerd wordt. Maar als een default device volstaat zou dit ook niet erg zijn.
route99 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:51:
[...]

https://aristoteles-consulting.com/fijnstof/ultrafijn-stof/
Er zijn maar een paar directe methodes om ultrafijnstof (<100 nm) te meten... tis niet alleen lastig maar ook nog steeds extreem dure apparatuur. Zeker omdat het ook nog in de lucht is. Zelfs in bijvoorbeeld water deeltjes <100 nm meten daar heb je al een apparaat van ca 30.000 euro voor nodig. Ik heb een aanbeveling geschreven op mijn vorige baan om die te kopen na een test traject met vergelijkingen.

Dit is voor ultrafijne deeltjes de meest directe techniek
Wikipedia: Scanning mobility particle sizer

Een indirecte techniek:
Condensation Particle Counters (CPC): Het woord Condensation zegt het al... deeltjes worden eerst geclusterd via Condensation en dan gemeten. Indirect en dan maar hopen dat de terug correlatie OK is...
Wikipedia: Condensation particle counter

Er is nog een techniek: LDSA, gebaseerd op gepulseerde unipolaire oplading, gevolgd door een contactloze meting van de veranderingssnelheid van de aërosolruimtelading in een Faraday-kooi. Het signaal van dit instrument kan worden geïnterpreteerd en gekalibreerd op long-deposito-oppervlakte (LDSA -lung-deposited surface area). Sterk in ontwikkeling, heb er geen ervaring mee. https://www.dekati.com/ne...istribution-in-real-time/

Allemaal technieken nog niet voor een consument betaalbaar beschikbaar.
Dus toch maar preventief erg goed ventileren als je oa kookt...
Mijn beta-achtergrond vertelt me dat je niet zomaar de andere methodes kunt vertrouwen.
Heb je een link naar dat TNO verhaal? Ben benieuwd naar hun validatie van hun methode.
route99 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:54:
Dat topic lijkt wel sterk op de buiten lucht kwaliteit gericht.
De woorden " in en rondom uw huis "... gaan vervolgens vnl verder over buiten huis dus.
Het Arnhemse project met zelfbouw stimulans loopt al bijna 2 jaar en is ook vnl op buiten gericht.
Niks mis mee.
Kan me wel voorstellen dat de aard v/h fijnstof op accenten voor binnen van buiten zich onderscheidt en er dus een voorkeur is voor verschillende types.

Ik heb me er een tijdje gelezen ook op ingelezen en dan kom je oa dit tegen.
https://www.dcmr.nl/proje...of-in-de-buitenlucht.html
Eigenlijk zijn veel van die sensoren voor binnen bestemd dus je moet wel uitzoeken welke voor buiten geschkt zijn. Ik heb 1 zo een verhaal gevonden/gelezen.

Succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zal me ook maar melden in dit topic :P

Tevreden gebruiker van tweemaal de SDS011.
Eén daarvan hangt in de tuin in dit geprinte weerstationkastje. Die pusht de data naar luftdaten.info en uiteraard intern voor eigen gebruik.

De andere hangt in mijn keuken. Om wat functionaliteit te combineren heb ik een doosje ontworpen en geprint met daarin een PIR-sensor (zodat het licht aangaat als ik de keuken inloop), de SDS011, ESPtje en een BME280 thermometer / barometer / relatieve luchtvochtigheidsmeter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNFD23TyqM-2Vb_WsuyTBioYi3U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8NmDpwo2O67OGSiCkcex4PX8.png?f=user_large
Het dunne doosje zit met dubbelzijdig plakband onder een keukenkastje geplakt. Data van de SDS011 wordt gebruikt om (naast mooie grafiekjes maken in Grafana) de mechanische ventilatie aan te sturen.
Murkmans schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:33:
Ik gebruik dus de plugin voor de SDS011 binnen Espeasy. Enige is dat deze alleen de PM2.5 doorgeeft. Misschien dat iemand anders een idee heeft hoe het wel kan?
Hoe heb je dat precies ingericht? Bij het 'device' SDS011 zou je in ESPEasy twee waardes moeten zien. Zie jij er maar één? Of zie je er wel twee maar lukt het doorsturen niet?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik heb deze. Bevalt goed tot nu toe. Meet CO2, PM 1.0, 2.5 en 10.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SNat6KB.jpeg

Hier gekocht, type 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
Gizz schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:48:
Ik zal me ook maar melden in dit topic :P

Tevreden gebruiker van tweemaal de SDS011.
Eén daarvan hangt in de tuin in dit geprinte weerstationkastje. Die pusht de data naar luftdaten.info en uiteraard intern voor eigen gebruik.

[...]

Hoe heb je dat precies ingericht? Bij het 'device' SDS011 zou je in ESPEasy twee waardes moeten zien. Zie jij er maar één? Of zie je er wel twee maar lukt het doorsturen niet?
Ik zie er twee. In espeasy bij devices, ik kan alleen maar 1 idx instellen. In de logs van espeasy zie ik wel dat ie 2 waardes door wil geven.

Maar in domoticz komt alleen de pm2.5 aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULQyjqhEsnwijZ4eIohTbf2nsfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zE5MuWltgz0kFmq0lMU413RS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zr0-_W1d4R6yX9K4Ysru5PuDGcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r193KQtZxrpaQsZfytgUdL0W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcQU58jxzR_7jm56w-q4LL47SHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pZQpPLE36Ryaypn2gVfpMq9x.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat de oplossing met een sds011 de meeste bang for Buck is.

[ Voor 17% gewijzigd door Murkmans op 02-03-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik wilde de sensor gebruiken om de luchtkwaliteit te meten m.b.t. houtkachels. Maar volgens de FAQ van samenmetenaanluchtkwaliteit:

Kan ik zelf houtrook meten?

Het ligt eraan wat je precies met de meting wilt. Bijvoorbeeld:
a) Detecteren (vaststellen dat er ergens hout gestookt wordt)
b) Precies meten (de grootte van de bijdrage aan een concentratie bepalen, bijvoorbeeld van fijn stof)

a) Het is denkbaar dat je houtrook kunt detecteren met sensoren die concentraties meten van fijn stof. Bij houtstook komen vooral veel kleinere deeltjes vrij: ultrafijn stof met een afmeting kleiner dan 0,1 micrometer. Helaas zijn sensoren voor ultrafijn stof erg duur (minstens enkele duizenden Euro’s). Betaalbare fijnstofsensoren zoals die van Shinyei, SDS011 of Dylos kunnen deze kleine deeltjes niet meten. Ze tellen het aantal deeltjes groter dan 0,3 (of 0,5 of 1) micrometer en zijn gevoelig voor vocht dat vaak ook bij verbranding vrijkomt. Mogelijk kun je daarmee houtrook wel detecteren, maar het zal afhangen van de situatie. Hoe dichter je bij de bron meet hoe groter de kans dat je iets meet. Hoe groot de signalen zijn is op voorhand niet te zeggen. Dit geldt voor alle sensoren die op basis van lichtverstrooiing deeltjes tellen.

b) Het is lastig om met geavanceerde meetapparaten concentraties te meten en die in verband te brengen met houtstook. Fijnstofbijdrages meten is onder andere moeilijk omdat de bijdrages vaak maar klein zijn ten opzichte van de totale concentratie, behalve bij grote bronnen met een bekend tijdstip zoals het vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Er zijn voor fijn stof veel verschillende bronnen en er is sprake van een hoge achtergrondconcentratie. Het is dan moeilijk om de bijdrage van een specifieke lokale bron aan fijn stof goed te meten.
De betaalbare sensoren zoals die van Shinyei, SDS011 of Dylos tellen het aantal deeltjes groter dan 0,3 tot 1 micrometer. Officiële metingen en de grenswaarden voor fijn stof gaan over de massa van de deeltjes. De omrekening van het aantal deeltjes naar massa is erg onzeker. Er ontbreekt daarom een goede en consistente ijking van dergelijke betaalbare sensoren. Ook dat maakt het zelf meten van de bijdrage van houtstook zeer lastig.

Hoewel deze post wel degelijk aangeeft dat er 'iets' gemeten kan worden met goedkope PM sensoren.

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 03-03-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Hier is een rapport m.b.t. nauwkeurigheid PM sensoren. BAM1020 t.o.v. SDS011, PMSA003 en Dylos DC1100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 134% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:53:
Misschien wel een leuke link voor in de OP, dan kan je de luchtkwaliteit van over de hele wereld bekijken.

https://waqi.info
toegevoegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:53
Ik heb de Luftdaten build met de SDS011 buiten hangen.

Daarnaast heb ik in de keuken de Sharp GP2Y1010AU0F (minder precies, maar kleiner en goedkoper). Daar stuur ik o.a. de mechanische afzuiging (=afzuigkap) mee aan.

Het is mij overigens niet echt gelukt om met sensors houtrook te detecteren. Zou ideaal zijn om de rolluiken mee aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik had via mail gevraagd wat de (verzend)kosten waren voor een uRADMonitor SMOGGIE-PM:
9% x 110USD + 25USD shipping = 155.90USD.
Oftewel bijna 130 euro.

Aangezien uit het TNO rapport Houtrookuit particuliere kachels: zoektocht naar indicatorenen verkenning van mogelijkheden voor reductie van overlast:

blijkt dat met PM metingen geen houtrook te detecteren valt (marginaal PM verschil op afstand), denk ik dat ik voor buiten hiervan afzie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ZuinigeRijder schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:50:
Ik had via mail gevraagd wat de (verzend)kosten waren voor een uRADMonitor SMOGGIE-PM:

Oftewel bijna 130 euro.
Wat een geld :X

Het apparaatje is wat losse onderdelen die aan elkaar verbonden zijn. Het is niet eens een dedicated ESP8266 chip op een eigen PCB, maar gewoon letterlijk een Wemos D1 mini (bordje voor zelfknutselaars) met twee sensoren. Prijzen als je de drie onderdelen zelf koopt:

Wemos D1 mini, €3
Plantower PMSA003, €12,66
BMP280, €0,55

Totaal: €16,21. En okay, nog een paar euro verzendkosten en een stukje plastic eromheen.
$110 voor die Smoggie-PM 8)7
Murkmans schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:52:
[...]

Ik zie er twee. In espeasy bij devices, ik kan alleen maar 1 idx instellen. In de logs van espeasy zie ik wel dat ie 2 waardes door wil geven.
Dat is inderdaad een beperking van ESPEasy, het IDX gaat op device-niveau terwijl jij binnen 1 device 2 submetingen naar twee verschillende IDX'en wil pushen. Zelf heb ik daar geen last van, omdat alle data van mijn MQTT-apparaatjes eerst naar Node-RED gaat en vanuit daar naar andere plekken (zoals Domoticz) wordt gestuurd.

Oplossing zou kunnen zijn om voor dit apparaat over te stappen naar Tasmota als firmware. Daar kun je wel per meetwaarde een IDX instellen. Zie ook Add SDS011 sensor with Tasmota to Domoticz (en dan flink naar beneden scrollen).

[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 05-03-2021 10:36 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
Ik denk ook dat houtrook meten heel moeilijk wordt. Zijn er wel diy pm1.0 meters op de markt die dusdanig laag meten?

offtopic:
Wij hebben hier gelukkig geen last van. Ik ben zeer gevoelig voor pollen en heb hier op ook met de kanaal airco een en ander uitgezocht. Wij kwamen uit op een Panasonic. Deze filtert ook rooklucht naar mijn idee (in ieder geval sigarettenrook) de buren stoken veel hout, buiten goed te ruiken. Binnen geen "vuiltje" aan de lucht.
https://www.aircon.panaso...e-x-quality-air-for-life/
[i]

[ Voor 6% gewijzigd door Murkmans op 05-03-2021 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ZuinigeRijder schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:50:
[...]
blijkt dat met PM metingen geen houtrook te detecteren valt (marginaal PM verschil op afstand), denk ik dat ik voor buiten hiervan afzie.
Dit is idd ook al een paar keer in de houtstook topics voorbij gekomen: De uitstoot van houtkachels is niet te meten en wordt er dus met aannames 1 gewerkt en daarom zie je ook zoveel verschillende cijfers. De vorming van fijnstof wordt enorm beïnvloed door atmosferische condities en het is dus lastig te zeggen wanneer er wat fijnstof veroorzaakt. Die aannames staan stonden overigens ook hierboven in de startpost.

Ik zie hier op mijn metertje wel de dieselpompen die in de wijk staan (er wordt grondwerk gedaan), maar nauwelijks wanneer er gestookt wordt, terwijl ik dat wel ruik. Mn eigen kachel kan ik er ook niet uithalen, soms denk ik een verhoging te zien, maar de volgende keer weer niet.

Overigens: ik wil wel iets naar luftdaten sturen, dus ga denk ik toch iets uit dit topic ophangen... :Y

1. Hendriks C, Kranenburg R, Kuenen J, van Gijlswijk R, Wichink Kruit R, Segers A, e.a. The origin of ambient particulate matter concentrations in the Netherlands. Atmospheric Environment 2013; 69: 289-303.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard1965
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-03-2023
Hier ook sinds vorige week een zelfbouw pakket van Sensor Community geknutseld. Dat was nog een heel gedoe. Ik had namelijk het kant-en-klaar pakket bij Tinytronics besteld. De onderdelen die daarbij worden geleverd wijken in detail af van de handleiding. Dus moest ik op zoek naar de combinatie van onderdelen om de juiste verbindingen te kunnen maken. Uiteindelijk is het allemaal gelukt, maar dat komt omdat ik hobbymatig al sinds mijn kinderjaren met elektronica speel.

Anyway, hij hangt in de achtertuin omdat daar van twee kanten flink wordt gestookt met hout en BBQ. De Russische buurman heeft zelfs een stookhut gebouwd met meerdere BBQ’s. Soms hangt er een varken aan het spit dat urenlang voor stank zorgt (mijn mening).
Om een goede referentie te hebben ga ik er ook een maken en aan de straatkant monteren.

Overigens blijkt de fabrikant van de Nova SDS011 een montage te adviseren die niet overeenkomt met het plaatje van de topic starter. Ikzelf heb de versie in de tuin ook verkeerd gemonteerd en bovendien nog geen uitlaat voor de ventilator gemaakt. Ik gebruik wel hetzelfde kastje maar ga dit dus nog aanpassen.
De tweede meter komt naast de voordeur horizontaal onder de overkapping.

Data wordt naar Madavi en Sensor community gestuurd.
https://api-rrd.madavi.de...r-chipID=esp8266-12960373
en
https://maps.sensor.community/#12/51.9884/4.2091

[ Voor 5% gewijzigd door Richard1965 op 07-03-2021 23:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 18:40
Murkmans schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:52:
[...]

Maar in domoticz komt alleen de pm2.5 aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat de oplossing met een sds011 de meeste bang for Buck is.
In de rules kun je gewoon een post doen naar Domoticz voor de verschillende idx-en als je dat wilt.
Dus als een waarde veranderd dan die post doen voor dat domoticz device.
Bijv zo:

code:
1
2
3
on MHZ19B#PPM do
   SendToHTTP 192.168.1.xxx,8080,/json.htm?param=udevice&type=command&idx=217&nvalue=[MHZ19B#PPM]
endon

In dit geval voor device MHZ19B en voor value PPM.

[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 08-03-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Interessant, loop hier ook al een tijdje mee rond om te meten en te delen voor een fijnmazigere meting. Alleen... Ik hou van low and slow bbq-en(op een hoog dakterras, dat wel) en ben bang dat de lokale metingen constant vervuild.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Richard1965 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:26:

Overigens blijkt de fabrikant van de Nova SDS011 een montage te adviseren die niet overeenkomt met het plaatje van de topic starter. Ikzelf heb de versie in de tuin ook verkeerd gemonteerd en bovendien nog geen uitlaat voor de ventilator gemaakt. Ik gebruik wel hetzelfde kastje maar ga dit dus nog aanpassen.
Hoe moet het kastje dan hangen voor de SDS011? Met de uitlaat voor de ventilator boven, onder, links of rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

Gizz schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Totaal: €16,21. En okay, nog een paar euro verzendkosten en een stukje plastic eromheen.
$110 voor die Smoggie-PM 8)7
Je vergeet een beschaafde 5V voeding. Ben ik nou een dommerik omdat ik zo'n ding heb hangen?

De pure hardwarekosten zijn inderdaad lager. Maar het is wel een turn-key oplossing, software hoef je niet op te zoeken of zelf te bouwen en je hebt gratis cloudopslag voor lange termijndata. (kleine lettertjes: exports vanuit cloud gaat ca. een jaar terug)

Natuurlijk zou ik voor binnen niet zomaar een tweede kopen, helaas tijd teveel en geld tekort 😋

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TNW schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 04:38:
[...]
Ben ik nou een dommerik omdat ik zo'n ding heb hangen?
Zeker niet, als jij dit apparaat het geld waard vindt is het uiteraard een prima aankoop :)
Het viel mij gewoon op dat dit apparaat een erg hoog DIY-gehalte heeft door letterlijk onderdelen te gebruiken die je als zelfbouwer ook makkelijk zelf in elkaar zet. Paar pinheaders solderen, draadjes inpluggen en klaar. Uiteraard snap ik dat niet iedereen daar zin in heeft.
je hebt gratis cloudopslag voor lange termijndata.
Dit hangt ook weer af van de insteek die iemand neemt, maar ik blijf juist weg bij alle domotica die dingen in de cloud parkeert. Enerzijds omdat je na verloop van tijd met een tiental websites/apps zit van allerlei verschillende fabrikanten die een cloudoplossing in elkaar hebben geknutseld. Anderzijds omdat het je erg kwetsbaar maakt: al die diensten houden een keer op te bestaan, regelmatig veel eerder dan je zou verwachten.

Gelukkig kan dit apparaatje ook lokaal data pushen. Wel weer omslachtig op hun eigen manier met een API of webinterface, waarom dat ding niet gewoon MQTT als standaard gebruikt... Maar hoeft ook geen probleem te zijn, want je hebt de Wemos D1 mini waar je zelf met een USB-kabel fatsoenlijke software met MQTT-ondersteuning op kan flashen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Hier nog een mooi artikel over de verschillende fijnstofmeters, componenten en achtergrondinformatie.

De SPS30 komt als beste uit de bus in vergelijk tot BAM1020 (metingen van juli 2020 t/m dec 2020).

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/j3tmz9jsg3dfpls/fijnstofmetervergelijk.jpg?raw=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:02
puntje voor de OP:

. Dan weet je wat je leest ;). Wat je nog moet onthouden is dat de hoeveelheid fijnstof wordt uitgedrukt in “mu-gram per kubieke meter”, ofwel: “µg / m³”.

de µ is inderdaad de letter die uitgesproken wordt als 'mu', maar staat in dit geval voor micro. Microgram dus..

*edit* ik zie dat @TNW mij al voor was :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 10-03-2021 16:08 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:10:
Volgens Europa mag dit maximum PM zijn:
  • 50 µg / m³ (dag) en 20 µg / m³ (jaar) zijn voor PM 10 (max 3d)
  • 25 µg / m³ (dag) en 10 µg / m³ (jaar) voor PM 2.5 (max 3d)
De Europese Unie heeft bij de PM 10 nog een extra waarde bepaald, namelijk dat het daggemiddelde niet hoger mag zijn dan 50 µg / m³. Er mogen op één jaar tijd 35 overschrijdingen van die waarde zijn.

De WHO is strenger:
  • 50 µg / m³ (dag) en 40 µg / m³ (jaar) voor PM 10 (max 35d)
  • 25 µg / m³ (jaar) voor PM 2.5
Volgens de Nederlandse Wet (Wet milieubeheer) gelden de volgende PM grenswaarden voor de luchtkwaliteit:
  • PM10 Jaargemiddelde grenswaarde: 40 µg/m3
  • PM10 Daggemiddelde grenswaarde: 50 µg/m3 (max. 35 overschrijdingsdagen per jaar)
  • PM2.5 Jaargemiddelde grenswaarde: 25 µg/m3
Volgens de WHO gelden de volgende grenswaarden voor de luchtkwaliteit (buiten), link:
  • PM10 Jaargemiddelde grenswaarde: 20 µg/m3
  • PM10 Daggemiddelde grenswaarde: 50 µg/m3
  • PM2.5 Jaargemiddelde grenswaarde: 10 µg/m3
  • PM2.5 Daggemiddelde grenswaarde: 25 µg/m3
Deze waarden van de WHO komen dus overeen met de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit.

Voldoen aan grenswaarde PM2,5
De concentraties PM10 en PM2,5 hangen sterk samen. Uit analyses van het Planbureau voor
de Leefomgeving (PBL) blijkt dan ook dat als aan de grenswaarden voor PM10 wordt voldaan,
ook de grenswaarde van PM2,5 wordt gehaald.
Om dit verder te onderbouwen heeft RIVM eind 2015 een nadere analyse uitgevoerd. De resultaten van de
analyse zijn te raadplegen op www.infomil.nl.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard1965
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-03-2023
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:40:
[...]

Hoe moet het kastje dan hangen voor de SDS011? Met de uitlaat voor de ventilator boven, onder, links of rechts?
Ik dacht eigenlijk horizontaal, maar er zijn ook 2 verticale opties volgens mij. Ik heb nu de inlaat onderaan en dat lijkt niet goed. Ik ga een tweede maken en ga die horizontaal monteren.
Zie de documentatie van de fabrikant, Pagina 9.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-04 16:30
Ik meet hier met meerdere sps30 en sds011 zowel binnen als buiten.
En ik wil toch even zeggen dat (hout)stoken goed te detecteren is met de sps30 en in iets mindere mate met de sds011. Vooral het aanmaken en bijvullen van de kachel geven flinke pieken. Ik schakel de WTW uit als er pieken zijn.
De meeste kachels staan hier tussen de 40 en 150 meter. Maar zelfs kachels op >200 meter kun je zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy3NLdBl7vE3nhUIwE7OQRDNBHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fi4fP9NzApekLRhiyxSfDm9G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-04 01:27
Net een gebouwd vanavond met een SDS011 en BME280 en upload van data naar sensor.community (sensor ook gebouwd zoals daar uitgelegd). Dat werkt. Nu alleen met een lua script naar Domoticz... dat werkt dan weer niet :(

Iemand ervaring daarmee ??

Edit: Gelukt, fout IP adres gebruit in script (moest adres van de sensor zijn) |:(

[ Voor 15% gewijzigd door reddo op 31-03-2021 23:13 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdMeer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-03 20:18
Leuk topic. Ik ben zelf vooral opzoek naar een goede behuizing. Wat gebruiken jullie zoal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Biker_007 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 06:59:
Ik meet hier met meerdere sps30 en sds011 zowel binnen als buiten.
En ik wil toch even zeggen dat (hout)stoken goed te detecteren is met de sps30 en in iets mindere mate met de sds011. Vooral het aanmaken en bijvullen van de kachel geven flinke pieken. Ik schakel de WTW uit als er pieken zijn.
De meeste kachels staan hier tussen de 40 en 150 meter. Maar zelfs kachels op >200 meter kun je zien.

[Afbeelding]
Aanmaken volgens ' zwitserse methode' en dan echt flink veel klein aanmaakhout bovenop, deurtje eerst op een kier tot boel lekker warm is na een kwartier of zo, dan deurtje dicht maar luchtschuif vol open laten (die knijp ik toch nooit, altijd vol gas. Heb een grote massakachel dus warmte gaat toch hoodfzakelijk in de stenen zitten) Perfect ! Ik zie dan niets in de meting terwijl als ik veel minder aanmaakhout gebruik en deur te snel dicht doe ik een piek zie.

En bijvullen ook weer deurtje op kier en zorgen dat het heel snel weer flink brandt, ook dan geen piek. Als ik na bijvullen langzaam opgang kom en deurtje te snel dicht doe zie ik soms wel iets.

Ik probeerde altijd al als bovenstaand te stoken maar door de meting nu aanmaken en bijvullen iets aangepast (langer en sneller opwarmen voordat deurtje dicht gaat) en dat maakt het dus nog beter.

Voordat ik kon meten wist ik al dat eigenlijk alleen aanmaken en bijvullen wat deed, alleen dan zag ik een klein beetje rook soms maar als ie eenmaal brandt zag en rook ik al nooit iets (en de volgels zitten een halve meter naast de schoosteen op het dak als ie aan staat, was ook al redelijk indicatie van OK denk ik)

Dus, weer wat geleerd en verbeted n.a.v. de geinstalleerde meting !

Verderop overigens een houtstoker waar dikke grijze walm uit schoorsteen komt en rondom schoorsteen het dak helemaal zwart is van de roet... ruik je ook flink als de wind verkeerd staat. Heeft nog niet gestookt sinds de meting er hangt maar ik verwacht dat ik die zeker heel fors ga zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biker_007
Super dat je bent gaan meten, dat zou iedereen moeten doen. Als er beter gestookt wordt (zonder troep) zal de overlast minder zijn maar het blijft een vervuilende vorm van verwarmen. Zo zou het wat mij betreft ook gebruikt moeten worden, af en toe voor de gezelligheid en zeker niet dagelijks of als hoofdverwarming.

De behuizingen die ik gebruik zijn de buitenlampen, of twee 90 graden pvc buizen in elkaar geschoven.

De vogels zitten bij de buurman ook naast de schoorsteen en in de nest kastjes terwijl het vaak rondom blauw van de rook staat.....dus of dat iets zegt weet ik niet. Mijn meters slaan dan al flink uit op 40 meter, laat staan naast de schoorsteen.

Ik zou wel gaan voor een betere sensor met langere levensduur bijvoorbeeld de sps30 ipv de sds011.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pe0ter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06-2024
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:40:
[...]

De uitlaat moet altijd lager hangen dan de inlaat zodat er geen ophoping van zwaardere deeltjes in de meter kan plaatsvinden. Volgens de datasheet is de SDS011 ontworpen om zeg maar, tegen het plafond' te worden gemonteerd met de ventilaror aan de onderkant. In de praktijk is het lastig een behuizing te maken waarin hij zo gemonteerd kan worden dus heb ik gekozen voor de oplossing als nu gebruikt in Best en in Meierijstad.
Al die meters zijn mijn ontwerp en het zijn er intussen heel wat. Ze kosten ongeveer €43,00 aan onderdelen en worden door vrijwilligers in elkaar gezet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pe0ter
Om de SDS011 en SPS30 te kunnen vergelijken in ‚identieke‘ omstandigheden heb ik op basis van het sensor.community AirRohr ontwerp een fijnstofmeter gebouwd met een SDS011, SPS30, BME280 en een NodeMCU-V2. Een continu langzaam draaiende ventilator (12V -> 5V) zorgt voor verse lucht welke van onder naar boven door de meter stroomt.
De meetresultaten zijn zichtbaar op https://api-rrd.madavi.de...r-chipID=esp8266-13763889
Op https://maps.sensor.commu...&nolabs#16/51.4841/5.4367 is de SPS30 zichtbaar als #61354 en de SDS011 als #61355 de bijbehorende BME280 is #61577

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhcrFscKJZ3iQdAlilEKa_8TB7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pK8xUE9VFo74lF7OGOPfWuyv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSCexGHA-kt1GVXt2DrAaM3nxyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4D8u84syaBJMlycOIrNVj3W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynx5bR8uSFGE4qc4TitSFl9LhYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLbgevDAQD6HEjjEUysSUoFt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e30uR4UdCPlZ-lM0w9d0ZMiOBCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ai5ElVdhnkwjCiA8MBbeLLM8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrOB8E1mZ6hQm40IFEsnACUjM24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7ozwKmaUoUnTstNFy2Z1NoG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe0ter
Ik heb net mijn ontwerp voor een redelijk compacte sensor.community airrohr meter met SPS30 en BME280 gemonteerd in een attema AK1-IP65 (2280) installatiebox op thingiverse gezet. De SPS30 is wel wat duurder dan de SDS011 maar minder gevoelig voor hoge luchtvochtigheid. De ventilator van de SPS30 loopt constant tov de SDS011 15 sec elke 150 sec en deze lucht stroomt ook langs de BME280
https://www.thingiverse.com/thing:4851976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@pe0ter Waar heb jij je SPS30 gekocht? Er zijn helaas niet heel veel aanbieders en ik heb eigenlijk ook geen zin om weken op de sensor te wachten. Wat ik zover heb gevonden is TME.eu en antratek.nl (koop als particulier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
MdBruin schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:26:
@pe0ter Waar heb jij je SPS30 gekocht? Er zijn helaas niet heel veel aanbieders en ik heb eigenlijk ook geen zin om weken op de sensor te wachten. Wat ik zover heb gevonden is TME.eu en antratek.nl (koop als particulier)
Ik heb vorig jaar nog wat spul bij https://nettigo.eu/ besteld. Ging goed en redelijk snel, maar ze hebben de kabeltjes niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@Biker_007 bedankt, lastig dat ze het kabeltje niet hebben.

Ik kwam een sketch tegen om de SDS011 met een ESP8266 in een lasdoos te monteren, ik heb (nog) geen ervaring met 3D printer (heb er ook geen een). Het idee lijkt me behoorlijk goed uitgevoerd, al zou ik voor de DHT22 wel een rubbertje of iets dergelijks gebruiken om water uit de lasdoos te houden.
https://sketchfab.com/vmb...ions/luchtkwaliteit-meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 17:36
Alwwer een paar jaar hangt bij mij de SDS11 sensor, ingebouwd in een ABS kastje in de garage met een slangetje van een cm of 15 naar buiten toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hBys9vEMSVvkQnwTksDNmg9AmQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Xjd6tkz23xMq5GFmQ0FqaA8.jpg?f=user_large

echter, de waardes kloppen voor geen meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lR6vFkAenUYuTHKt6UO01WNpI5I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WwrWpB2OycHnq6WWPLQO6wVY.png?f=user_large

Als je op de site van luftdaten kijkt zie je ook dat de waardes niet kloppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOYzxDfAd_nAhf3JbRZUfSmgC20=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ioy05rkO3iogJaSdu5SrEFJg.png?f=user_large

Met deze waardes zou het hier wel heel ongezond ziijn... Ik heb de sensor al eens buiten gehangen, zonder slangetje in een soort van vogelhuisje, maar dat maakte niets uit.
Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn? of is de sensor gewoon defect... In de logs staat ook niets vreemds, behalve die hoge waarden.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@Aegle Het kan zijn dat je sensor op is, in de datasheet staat een gebruiksduur van 8000 uur vermeld.
Als je dus heel veel metingen laat doen (standaard 1 per seconde) gaat de levensduur erg snel achteruit.
Wat als tweede optie kan, is dat de sensor vochtige lucht aanzuigt. Hier kan de sensor niet echt goed mee omgaan waardoor de deeltjes door het vocht als grotere deeltjes worden gemeten. Maar aangezien je al aangeeft dat je de sensor al een paar jaar hebt, verwacht ik dat de sensor op is.

Lees het volgende maar eens met betrekking over de luchtvochtigheid en de beïnvloeding op de SDS011 metingen: https://www.samenmetenaan...tatus_SDS011_12juli18.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door MdBruin op 20-05-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-04 06:43
Heeft iemand ervaring met het meten van het binnenklimaat?

Ik wil eigenlijk weten of ik inzichtelijk kan maken wanneer een kamer goed schoon wordt gemaakt.

Lees het even als volgt: iemand heeft flink last van huisstofmijt maar weigert structureel de kamer schoon te maken.

Mijn hoop is dat wanneer ik dit visueel kan maken met een luchtmeting dat het wellicht meer tot de verbeelding spreekt. Niet schoonmaken geeft hogere waarde en dus meer allergie.

Iemand die kan zeggen of dit een kans van slagen heeft? Enige nadeel dat ik zie is dat tijdens het schoonmaken zelf er waarschijnlijk meer stof in de lucht komt en dat dat dus een vertekend beeld geeft.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Clifdon Bij die allergie zijn mensen allergisch voor allergenen / eiwitten in de uitwerpselen van huisstofmijten. Die eiwitten ga je niet terugzien met een fijnstofsensor verwacht ik, omdat de uitwerpselen groter zijn dan fijnstof.

Ook is het gebied met allergenen beperkt. Iemand gaat op de bank zitten waar de uitwerpselen inzitten, daardoor ontstaat er op die plek een wolk(je) van allergenen. Die allergenen worden ingeademd, komen op de huid terecht en slaan neer op de grond. Het is, voor zover ik weet, niet zo dat in een kamer continu wolken met allergenen rondzweven. Het is natuurlijk wel zo dat als er niet gestofzuigd wordt en je dan over het tapijt loopt je daar dan lokale wolken van allergenen krijgt.

Kortom: ja, ik heb ervaring met het meten van het binnenklimaat. Maar dat is op het gebied van temperatuur, relatieve luchtvochtigheid, CO2 en fijnstof. Niet concentraties uitwerpselen van mijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-04 17:09
Clifdon schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:25:
Heeft iemand ervaring met het meten van het binnenklimaat?

Iemand die kan zeggen of dit een kans van slagen heeft? Enige nadeel dat ik zie is dat tijdens het schoonmaken zelf er waarschijnlijk meer stof in de lucht komt en dat dat dus een vertekend beeld geeft.
Ja, met diverse sensoren die TVOC en PM10/2.5 meten bij mijn moeder en een Clear Gras thuis.

Thuis een Xiaomi (QingPing) cleargrass op de eetkamertafel staan (open keuken). Hij pakt meer op van het koken (of brandje buiten) dan stof van de bank ofzo. Dat blijft ook lang hangen zelfs als je ventileert. Andere invloeden lijken een een groter effect dan stof zelf te hebben op de meting.

Bij mijn moeder was het omdat ze boven een pizzeria woonde waar de lucht in huis niet te harden was. En buiten stond de steeg geregeld blauw. Dat had dus een dramatisch effec op de meting. Ook dat bleef lang hangen.

[ Voor 12% gewijzigd door EarlAlnot op 20-05-2021 18:09 . Reden: Opbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:50

de Peer

under peer review

pe0ter schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:51:
Om de SDS011 en SPS30 te kunnen vergelijken in ‚identieke‘ omstandigheden heb ik op basis van het sensor.community AirRohr ontwerp een fijnstofmeter gebouwd met een SDS011, SPS30, BME280 en een NodeMCU-V2. Een continu langzaam draaiende ventilator (12V -> 5V) zorgt voor verse lucht welke van onder naar boven door de meter stroomt.
De meetresultaten zijn zichtbaar op https://api-rrd.madavi.de...r-chipID=esp8266-13763889
Op https://maps.sensor.commu...&nolabs#16/51.4841/5.4367 is de SPS30 zichtbaar als #61354 en de SDS011 als #61355 de bijbehorende BME280 is #61577

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat waterdicht genoeg? Is het gewoon PLA?
ook lijkt me dat die regenpijp flink heet kan worden in de zomer, smelt het plastic dan niet?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
MdBruin schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:12:
@Aegle Het kan zijn dat je sensor op is, in de datasheet staat een gebruiksduur van 8000 uur vermeld.
Als je dus heel veel metingen laat doen (standaard 1 per seconde) gaat de levensduur erg snel achteruit.
Wat als tweede optie kan, is dat de sensor vochtige lucht aanzuigt. Hier kan de sensor niet echt goed mee omgaan waardoor de deeltjes door het vocht als grotere deeltjes worden gemeten. Maar aangezien je al aangeeft dat je de sensor al een paar jaar hebt, verwacht ik dat de sensor op is.

Lees het volgende maar eens met betrekking over de luchtvochtigheid en de beïnvloeding op de SDS011 metingen: https://www.samenmetenaan...tatus_SDS011_12juli18.pdf
De hoge meetwaarden heeft ie al heel lang. Hij meet, geloof ik, eens in de 145 seconden. Juist om de levensduur te verlengen. Ik denk dat het een nieuwe wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@Aegle Hoe heb je de instelling gemaakt om 1x in de 145 seconde te meten? Zet je de sensor uit of heb je een instelling aangepast? Ik ben me hierin nog aan het inlezen, ik heb al wel de SDS011 in huis. Ook zou ik nog een SPS30 willen hebben, die zijn wat minder vocht gevoelig.

Edit:
Ik heb het al gevonden na de datasheet en de arduino lib na te kijken, gaat automatisch. (de RX pin kan commando's ontvangen wat te doen zoals de sleep functie).

[ Voor 23% gewijzigd door MdBruin op 21-05-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
Aegle schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:25:
Alwwer een paar jaar hangt bij mij de SDS11 sensor, ingebouwd in een ABS kastje in de garage met een slangetje van een cm of 15 naar buiten toe.

[Afbeelding]

echter, de waardes kloppen voor geen meter:

[Afbeelding]

Als je op de site van luftdaten kijkt zie je ook dat de waardes niet kloppen:

[Afbeelding]

Met deze waardes zou het hier wel heel ongezond ziijn... Ik heb de sensor al eens buiten gehangen, zonder slangetje in een soort van vogelhuisje, maar dat maakte niets uit.
Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn? of is de sensor gewoon defect... In de logs staat ook niets vreemds, behalve die hoge waarden.
Ik zou een nieuwe sensor proberen en/of de oude sensor rechtstreeks uitlezen op een usb port. Een sds is bij mij ook vervuild geraakt en gaf altijd 15-20 ug/m3 teveel aan (dat is wel niet zoveel als bij jou).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-04 06:43
@Gizz & @EarlAlnot bedankt voor jullie reactie. Natuurlijk zijn de uitwerpselen van mijten niet te onderscheiden/meten. Maar wat over het algemeen verondersteld wordt is dat vaak schoonmaken van invloed is op de mate waarin allergie opspeelt.

Mijn hypothese is dat je aan de mate van fijnstof in de lucht kunt zien hoe vaak er schoon gemaakt wordt. Maar misschien zit ik daar wel volledig mis en gaat het qua stof wel over veel grotere deeltjes.

De vraag is dus of er een correlatie is te zien tussen schoonmaken en de hoeveelheid(fijn)stof die er gemeten wordt. Als ik jullie reacties zo lees lijkt dat niet echt het geval te zijn.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Clifdon schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:25:

Lees het even als volgt: iemand heeft flink last van huisstofmijt maar weigert structureel de kamer schoon te maken.
fun "fact" :+

Ik had in mijn studie tijd altijd en overal last maar het minste last in het smerigste studentenhuis wat je kan verzinnen, zoon huis waar je de glazen van de plank moet afbreken. de reden (denk ik) .. alles zit vast geplakt, ook die poepjes dus je kan ook stellen, hoe viezer hoe minder last, daar hoef je dus niet structureel voor schoon te maken. genoeg andere redenen om dat wel te doen overegens :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Clifdon schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:03:
De vraag is dus of er een correlatie is te zien tussen schoonmaken en de hoeveelheid(fijn)stof die er gemeten wordt. Als ik jullie reacties zo lees lijkt dat niet echt het geval te zijn.
Nee. Fijnstof is een mengsel van microscopisch kleine deeltjes die voornamelijk vrijkomen bij verbranding, en in Nederland ook bij de verdamping van zeewater. Zie ook wikipedia.

Hoewel je het door de benaming wellicht wel zou verwachten heeft stof in huis (huidschilfers, uitwerpselen van huisstofmijt, slijtend meubilair / kleding, haren, etc.) niets met fijnstof te maken. Dat is een totaal andere orde van grootte. Daarom zul je dat ook niet meten met een fijnstofmeter.

Je kunt wel meten wat de invloed van koken (verbranding, braden) is binnenshuis en of er voldoende geventileerd wordt. Ook de invloed van luchtreiniging door middel van bijvoorbeeld HEPA-filters. Maar niet of iemand regelmatig stofzuigt, dat heeft er echt niets mee te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 21-05-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@Gizz Je zou stof gedeeltelijk kunnen meten, de PM size van stof zit ook in het gebied van bijvoorbeeld de SDS011 maar ook daarboven. Ik heb maar even de wikipedia pagina hierover gelinkt.

Het grootste gedeelte van het stof zit waarschijnlijk boven de 10 micrometer wat bijvoorbeeld de SDS011 kan meten. De SPS30 heeft volgens het RIVM geen betrouwbaren 10 micrometer, deze lijkt er zelfs niet gevoelig voor. Omdat de PM groter is van bepaalde stofdelen heb je ook een andere sensor nodig, bijvoorbeeld een Nova SDS198. Hiermee heb ik geen ervaring, maar dit is een PM100 fijnstof meter.

Voor huisstofmijt ben ik ook bang dat je dit niet goed kunt meten, de verspreiding is hiervan gewoon te beperkt (lokaal).
Qua meting voor de stofdeeltjes, als deze niet rond dwarrelen dan zijn ze voor geen enkele sensor te meten.

[ Voor 6% gewijzigd door MdBruin op 22-05-2021 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
Aegle schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:53:
[...]

De hoge meetwaarden heeft ie al heel lang. Hij meet, geloof ik, eens in de 145 seconden. Juist om de levensduur te verlengen. Ik denk dat het een nieuwe wordt...
Mijzelf maar even quoten...

De sensor blijkt inderdaad defect. Zojuist een nieuwe gemonteerd en ziedaar, nu geeft ie tenminste reeele waarden :+ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zA1iQmJeWmlXDFrT5EzZI_1yYUU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eKjIQ7LkJ8Lpe4N2VNAOGMU7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb op het moment nog geen sensors hangen behalve de ingebouwde sensor in de luchtfilter hier. Het was afgelopen zaterdag vrij duidelijk dat het BBQ seizoen begonnen was, van normaal 1ppm naar 4ppm na 12:00.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Leuk topic!

Ik kwam het tegen doordat ik op zoek was naar het opnemen van meetgegevens in Domoticz van mijn fijnstofmeter die ik heb gekregen voor het project "onzelucht". Een initiatief van Science LinX (Rijksuniversiteit Groningen, Faculty Science and Engineering), Forum Groningen en Aletta Jacobs School of Public Health.
Er zijn sensoren over Noord-Nederland (Groningen, Friesland en Drenthe) verspreid onder particulieren die nu voor een mooie dekking zorgen in het noorden.
Hier is informatie te vinden over het project: https://onzelucht.nl/

Vooral leuk zijn ook de timelapse filmpjes van de 24 uur: https://luchtplein.nl/timelapse.mp4
En er is een maandarchief aanwezig: https://luchtplein.nl/archief/maand.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
verkoop graag via V&A, niet op het forum

[ Voor 82% gewijzigd door _ferry_ op 16-06-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Iemand hier die wat tips kan geven voor een SPS30 aan aan nodemcu met airrohr ? Krijg hem niet communicerend :( Debug zegt check kabel. Zijn de 10k pullups nodig ? Ik draai firmware NRZ-2020-133/EN (Nov 29 2020)

En voor SPS30 sensoren (ik heb er een paar) , zie dus in V&A topic

Mod, bovenstaande post mag er wel uit wat mij betreft, thanx.

[ Voor 10% gewijzigd door reddo op 16-06-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@reddo Ik heb er geen ervaring mee, maar de airrohr firmware is geschreven voor de SDS011 en niet de SPS30 (zover ik op de website heb gezien van sensor.community). Ik wil er eventueel nog wel verder ik kijken maar heb nog geen SPS30 zelf (misschien binnenkort wel ;) ).

Edit: Ik heb al wat gezocht met Google, ik heb gezien dat de SPS30 ook wordt ondersteund:
https://github.com/openda...irrohr-firmware/Readme.md

Edit2: Ik gebruik momenteel ESPhome i.c.m. HomeAssistant, dat is uiteindelijk ook hoe ik de SPS30 wil gaan gebruiken. Ik heb al wel wat getest met een SDS011, maar dan alleen met HomeAssistant en niet met airrohr. Ik verwacht dat de pull-up weerstanden in de SPS30 zitten, aangezien er voor ESPhome ook niet over wordt gepraat en op de bovenstaande link ook niet.

[ Voor 53% gewijzigd door MdBruin op 17-06-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
De SPS30 moet werken ja, maar communicatie gaat niet. Ik zal eens 2 stuks 10k weerstanden opsnorren, kijken of dat helpt (8K hielp niet)

Overigens, airrohr staat op auto update naar Beta maar dat gaat niet. Las iemand die met Beta het ding wel aan de praat kreeg maar dat gaat dus niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
Ik heb sps30 op nodemcu v2 zonder weerstand wel met eigen code en dat werkt goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDy2Ucee1ZnwfETNHirrUW39Zog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yju9UAs7hvcKF6Odi0Qr9LPY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Biker_007 op 18-06-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@Biker_007 Heb je in je eigen code nog iets van een pull-up op de I2C geconfigureerd?

@reddo Kan je voor de zekerheid eens controleren of pin 4 van de SPS30 wel aan ground hangt. Als deze namelijk zweeft (niet verbonden is aan ground, dan is de UART interface actief (en met pin 4 aan ground de I2C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
@MdBruin
Ik heb deze settings in code staan:
#include "SparkFun_SCD30_Arduino_Library.h" //Click here to get the library: http://librarymanager/All#SparkFun_SCD30

// Sensirion SPS30, the more expensive version of the particle sensor
#define SPS30_READ 0
#define SPS30_API_PIN 1
#define SPS30_WAITING_AFTER_LAST_READ 2000 // waiting time after last reading mesurement data in ms
#define SPS30_AUTO_CLEANING_INTERVAL 86400 // time in seconds 86400 = 1 day

// define pins for I2C
#define I2C_PIN_SCL D4
#define I2C_PIN_SDA D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Ik draai std firmware van Airrohr... hoe ik dat kijn wijzigen... weet ik niet :(

Ik zal controleren of pin 4 ook aan grnd hang, thanks allen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
@MdBruin
Pin 4 aan grnd is wel essentieel om i2c interface te gebruiken. Volgens mij gebruikt de airrohr ook de i2c methode maar dat weet ik niet meer zeker. Maar dat kun je opzoeken want is opensource.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Yep, gebruikt I2C, pin 4 en 5 aan gnd, 1 is 5V 2 en 3 sca/scl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

TNW schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 04:38:
[...]

Je vergeet een beschaafde 5V voeding.
Dit is ook zoiets, de laatste keer dat ik ernaar zocht werd dit punt in de luftdaten community aardig genegeerd. Het devies leek zoiets te zijn 'ach, het is 5v dus het maakt niet veel uit, pak gewoon usb' maar een usb lader voor buitengebruik gebruiken vind ik ook weer zoiets.

Weet iemand een degelijke 5v voeding voor bijvoorbeeld kerstboomverlichting die veilig buiten te gebruiken is én die gewoon goed bij te bestellen is?

Ik heb nu zelf zo'n hi-link blokje in de sensorbehuizing. Technisch gezien lijkt het me veilig maar ik wil zo'n dhz oplossing niet gebruiken als ik voor iemand anders een sensor bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Ik zal m eens aan de labvoeding hangen met 5V, kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@reddo Jammer, dat was een mogelijkheid. Ik zal gaan testen zodra ik de SPS30 binnen heb, een NodeMCU moet ik nog wel hebben liggen denk ik (en anders heb ik zeker wel een ESP32 en D1 mini liggen).

Aan de airrohr firmware kan je niet zomaar wat veranderen, je zal dan in de source code moeten gaan werken.

@Biker_007 Ja het is I2C volgens de documentatie welke ik heb gelezen, vandaar ook mijn opmerking ;)

[ Voor 35% gewijzigd door MdBruin op 18-06-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Afijn... Duitse firmware geflashed....(BMx280 versie maar of dat uitmaakt...) En nu werk ie... tja.. zeg het maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Nee niet direct. Je hebt de BME280 en de BMP280, de BME280 is 3.3V (voeding) en de BMP280 is 3.3V en 5V (voeding).
Werkt de SPS30 nu wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
SPS30 werkt, rest uitgezet want die hanger er nog niet aan (Alie is niet zo heel snel met de sensor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Ik heb de flasher al even gedownload en gestart. Ik heb gezien dat er ook een latest.nl.bmx280 is (of de en), die zou je eventueel kunnen proberen als je de taal wilt veranderen (in Nederlands of Engels)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddo
moa, taal vind ik niet zo belangrijk, duits gaat ook prima. Maar nu draait ie in ieder geval ! Pffff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Je probleem is gelukkig opgelost, het is zover ik nu heb gelezen niet echt duidelijk wat het verschil tussen de verschillende firmware versies is. Ik dacht er is er maar 1, en je geeft in de configuratie aan welke sensor(en) eraan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Deze vandaag aangepast en geprint, nu wachten op de BME280 dan kan ik m afbouwen, stuk netter als wat ik nu had.

https://www.thingiverse.com/thing:4851976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Call of Duty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-01 00:08
Hi allemaal,

Ik ben net verhuisd en wil hier eigenlijk wel. De luchtkwaliteit meten. Daarnaast zou ik graag bijdragen aan de data van een project. Echter kom ik er niet achter welke community nu het 'beste' is om bij aan te uiten en hoe.

Ik wil eigenlijk het liefst gewoon een kant-en-klare unit die ik aan mijn balkon vastmaak. Zou iemand mij kunnen helpen?
ik zie wel units te koop her end er maar ik weer niet of die geschikt zijn voor Nederlandse projecten en/of het goede sensoren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-04 18:21
Call of Duty schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:05:
Hi allemaal,

Ik ben net verhuisd en wil hier eigenlijk wel. De luchtkwaliteit meten. Daarnaast zou ik graag bijdragen aan de data van een project. Echter kom ik er niet achter welke community nu het 'beste' is om bij aan te uiten en hoe.

Ik wil eigenlijk het liefst gewoon een kant-en-klare unit die ik aan mijn balkon vastmaak. Zou iemand mij kunnen helpen?
ik zie wel units te koop her end er maar ik weer niet of die geschikt zijn voor Nederlandse projecten en/of het goede sensoren zijn.
Voor "kant en klare" oplossingen hangt het er wel vanaf in welke regio je woont. Er zijn verschillende locale initiatieven waar je aan mee kan doen:

https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/projecten

Mogelijk dat sommige initiatieven ook flexibel zijn dat je bij hun een sensor afneemt terwijl je misschien 100km buiten die regio woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Call of Duty schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:05:
Hi allemaal,

zo'n luftdaten sensor is letterlijk een paar draadjes aan elkaar knopen. Het lastigste is eventueel nog om wat pinnetjes aan de ESP te solderen en de firmware erop te zetten. Als je er een bestelt en bij mij laat afleveren wil ik dat nog wel even voor je doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Call of Duty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-01 00:08
tsjoender schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:38:
[...]

Voor "kant en klare" oplossingen hangt het er wel vanaf in welke regio je woont. Er zijn verschillende locale initiatieven waar je aan mee kan doen:

https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/projecten

Mogelijk dat sommige initiatieven ook flexibel zijn dat je bij hun een sensor afneemt terwijl je misschien 100km buiten die regio woont.
Ja die had ik gevonden, dank voor je bericht. Punt daar is dat ik in mijn gebied geen buurtinitiatief heeft. Ik zoek eigenlijk gewoon een community waar ik data aan kan bijdragen waar we ook daadwerkelijk iets aan hebben. Maar ik ben weer een dag verder en denk dat de sensor.community uitkomst kan bieden.
Yucon schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:40:
[...]

zo'n luftdaten sensor is letterlijk een paar draadjes aan elkaar knopen. Het lastigste is eventueel nog om wat pinnetjes aan de ESP te solderen en de firmware erop te zetten. Als je er een bestelt en bij mij laat afleveren wil ik dat nog wel even voor je doen.
Dank voor je aanbod, ik denk dat ik dat wel ga doen. Een vraagje wel; ik lees het volgende: De nu gebruikte sensor is de Nova SDS011 sensor. Deze sensoren zijn gevoelig voor vocht. Bij hoge luchtvochtigheden meet de SDS011 vaak hogere concentraties. Zijn er dan geen andre sensors die ik beter kan aanschaffen of werkt de firmware dan niet, en kan ik dus geen data bijdragen aan de community?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Call of Duty schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:07:
[...]

Een vraagje wel; ik lees het volgende: De nu gebruikte sensor is de Nova SDS011 sensor. Deze sensoren zijn gevoelig voor vocht. Bij hoge luchtvochtigheden meet de SDS011 vaak hogere concentraties. Zijn er dan geen andre sensors die ik beter kan aanschaffen of werkt de firmware dan niet, en kan ik dus geen data bijdragen aan de community?
Er is ook een andere sensor welke in bepaalde versie firmware wordt ondersteund. De SPS30, maar ook hieraan kleven nadelen. De SPS30 heeft geen (RIVM project) 10um (micrometer) detectie, alleen een 2,5um. De 10um waarde is zo goed als gelijk (dan wel gelijk aan) de 2.5um. @reddo heeft deze draaiend als sensor, lees maar iets terug waarbij hij ook zelf de oplossing vond (andere firmware) om de sensor actief te krijgen. Ik heb even met de sensor gespeeld maar meer nog niet, de waarden worden bij mij nog niet doorgestuurd. Alleen naar mijn HomeAssistant om er mee te experimenteren. Er is een Excel sheet beschikbaar van het RIVM waarin de correctie factor wordt weergegeven. De correctie is afhankelijk van de gemeten vochtigheid. Om preciezer te kunnen meten zijn er wat kalibratie stappen nodig. Mijn insteek is om de zout kalibratie te gaan gebruiken om de vochtigheidssensor te kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Call of Duty schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:07:
Dank voor je aanbod, ik denk dat ik dat wel ga doen. Een vraagje wel; ik lees het volgende: De nu gebruikte sensor is de Nova SDS011 sensor. Deze sensoren zijn gevoelig voor vocht. Bij hoge luchtvochtigheden meet de SDS011 vaak hogere concentraties. Zijn er dan geen andre sensors die ik beter kan aanschaffen of werkt de firmware dan niet, en kan ik dus geen data bijdragen aan de community?
Ik heb me er al even niet meer in verdiept, dus wat ik zeg kan achterhaald zijn. Maar volgens mij moet je het niet te ingewikkeld maken hiermee.. tenminste als je er niet tot je nek in wil duiken. Die sensoren werken best redelijk en de kracht van dat hele netwerk is juist dat er een redelijke uniformiteit van sensoren in gebruik is. Als die bij vochtig weer afwijken wijken ze tenminste allemaal af waardoor je een enigszins globaal idee over de relatieve vervuiling krijgt. Dat niveau is ongeveer het best haalbare.

Grensoverschrijdingen scherp bewaken ligt gewoon buiten wat redelijkerwijs haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@Yucon Daar heb je wel een goed punt te pakken. De sensoren werken redelijk goed zodra je deze naar een netwerk (zoals bijvoorbeeld Luftdata) laat sturen. Zij corrigeren de waarde zodat deze wat beter in de buurt komt van de daadwerkelijke waarde. Helemaal precies ga je niet voor elkaar krijgen, daarvoor is de sensor gewoon niet gemaakt. Er zit wel een behoorlijk prijskaartje aan de lab gekalibreerde sensoren die bijvoorbeeld door het RIVM gebruikt worden. Deze worden ook om de zoveel tijd opnieuw gekalibreerd om de metingen nauwkeurig te houden. Elke sensor heeft zijn eigen afwijkingen, door veel sensoren te gebruiken krijg je een reëler beeld van de waarden. Ook defecte sensoren zijn hierdoor makkelijker te detecteren.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:35

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik heb op basis van https://github.com/Hypfer...driktning-particle-sensor een Ikea Vindriktning Smart gemaakt. De code wel wat moeten aanpassen omdat ik Domoticz ipv Home Assistent gebruik maar dat mocht de pret niet drukken ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDh5DPGthhxTmgWNd-ulZCRoL0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42y6g6AOfrSO3sEIJ9e9ZXZl.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik me alleen wel af hoe realistisch de waarden zijn, hij staat in de keuken, we koken op inductie en hij komt eigenlijk nooit boven de 24 en als er niet gekookt wordt hangt ie rond de 5 μg/m3. Dat lijkt mij op het eerste gezicht laag, terwijl ik op het Home Assistant forum juist lees dat de waarden vrij hoog zijn. Is er nog een manier om dit te doublechecken als je geen andere meter hebt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KV4aagIP8wCuTdilFjg4REsdnJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0DClsQ77IlydZsz44D5a4tO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOu0urmnSiBy6Kp6cZ5sT5687mM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QmWFJcbOgznsAygdOZRNH6Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Tomba op 19-08-2021 19:31 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biker_007
Je zou hem eens buiten kunnen hangen en vergelijken met andere fijnstofmeters bijvoorbeeld op: https://samenmeten.rivm.nl/dataportaal/ of https://maps.sensor.community/.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-04 06:12
Luchtkwaliteits sensor gemaakt

Pms5003
Mh-z19c
Bme680
In behuizing met scherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ho_6o2qs6bbGWJbX5jlg1FXCZxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMH97CjdVeOuY3ig6rVX3Ega.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRmt-LsagttLy5fRSjtbU6r7AgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQd2ViHQo3JATsQEBHRxmkTh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQlXrEumU7wddB0nswcSp70ScYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcsOJ7tpeY74fDpzj5EVzwrS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bx-7ZKHemwhY9XkKJhPQ6FnBLto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wo4ljCfDwVGv3ETe6NolRoTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfDg7kcuqlnb83QSXldkrkqoJk0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CfVsXAfb4qXztl4eV3S8t3gq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17
vonkkie schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:15:
Luchtkwaliteits sensor gemaakt

Pms5003
Mh-z19c
Bme680
In behuizing met scherm
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is exact wat ik ook wil gaan doen, heb nu een nodemcu esp8266 met een pms5003 + dht22 en die draait prima. Alleen wil ik dus ook co2 gaan meten. Heb jij voor mij het gebruikte aansluitschema? Of eventueel een guide die je hebt gebruikt om dit te bouwen?

Met scherm is natuurlijk ook wel leuk, hoewel ik het wel met HomeAssistant wil koppelen.

Welke hardeware hebt je verder gebruikt ( esp en scherm?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@Tribunus

Het scherm is een standaard lcd 20x4 met i2c

En een esp8266 lolin v3

En een standaard 3x3 raspberry fan 5volt

Ik zal vanavond als ik tijd heb een aansluit schema maken das zo gebeurt

[ Voor 12% gewijzigd door vonkkie op 20-08-2021 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:35

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Biker_007 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:56:
Je zou hem eens buiten kunnen hangen en vergelijken met andere fijnstofmeters bijvoorbeeld op: https://samenmeten.rivm.nl/dataportaal/ of https://maps.sensor.community/.
Hmm daarop afgaande zouden de waardes toch kunnen kloppen :)
Mooi voor mekaar voor dat geld ;) (2,50 voor de Wemos D1 Mini en een tientje voor de Ikea Vindriktning)

Nu eens kijken naar een mogelijkheid om er buiten ook 1 te hangen, ik zit beetje met vraagstuk hoe je wel het fijnstof maar niet het vocht van bv regen of dauw binnen haalt...

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vonkkie
@Tribunus
hier heb je alles om er zelf 1 te maken

ik bestel het meeste in nl

het schema is erg simpel gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buQ3TVmLPvT1Rxk_JsgNjeTS0mg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U97wT4LvGhjg65OgZQ1i3Bww.png?f=fotoalbum_large

onderdelen
MH-z19-c
https://www.tinytronics.n...z19c-co2-sensor-met-kabel
manual
https://www.tinytronics.n...z19c-co2-sensor-met-kabel (downloads)
dc jack
https://www.tinytronics.n...duct/search&search=001201
m2.5 busjes
https://www.tinytronics.n...duct/search&search=001952
ventilator
https://www.tinytronics.n...duct/search&search=003474
bme680
https://opencircuit.nl/Pr...uchtkwaliteit-temperatuur
draad
https://opencircuit.nl/Pr...-10-cm-bandkabel-40-stuks

esp8266
https://www.az-delivery.d...olin-v3-modul-mit-esp8266

pms5003
https://www.kiwi-electron...=pms5003&description=true
manual
https://www.digikey.jp/ht...ms5003-series-manual.html

behuizing
https://www.thingiverse.com/thing:2747242
deze is door https://threedee.nl/ aangepast gaten dicht gemaakt en bodem verdiept
zo dat de fan past
scherm
https://www.otronic.nl/a-...4-met-i2c-voorgesoldeerd/

programmering

time:
- platform: homeassistant
id: esptime
uart:
- tx_pin: GPIO12
rx_pin: GPIO13
baud_rate: 9600
id: uart0
- tx_pin: GPIO03
rx_pin: GPIO01
id: uart1

i2c:
sda: GPIO04
scl: GPIO05
scan: true

bme680_bsec:
temperature_offset: 2
sensor:
- platform: bme680_bsec
temperature:
name: "BME680 Temperature"
id: BME680_Temperature
pressure:
name: "BME680 Pressure"
humidity:
name: "BME680 Humidity"
id: BME680_Humidity
iaq:
name: "BME680 IAQ"
id: BME680_IAQ
co2_equivalent:
name: "BME680 CO2 Equivalent"
id: BME_CO2e
breath_voc_equivalent:
name: "BME680 Breath VOC Equivalent"

- platform: pmsx003
type: PMSX003
pm_1_0:
name: "Particulate Matter <1.0µm Concentration"
id: pm1
pm_2_5:
name: "Particulate Matter <2.5µm Concentration"
id: pm2_5
pm_10_0:
name: "Particulate Matter <10.0µm Concentration"
id: pm10
uart_id: uart0

- platform: mhz19
co2:
name: "MH-Z19 CO2 Value"
id: MH_Z19_CO2
temperature:
name: "MH-Z19 Temperature"
update_interval: 60s
automatic_baseline_calibration: false
uart_id: uart1

switch:
- platform: gpio
pin:
number: GPIO0
id: pms_set
name: "Start measuring"

interval:
- interval: 120s
then:
- switch.turn_on: pms_set
- delay: 20s
- switch.turn_off: pms_set

text_sensor:
iaq_accuracy:
name: "BME680 IAQ Accuracy"

display:
- platform: lcd_pcf8574
dimensions: 20x4
address: 0x27
lambda: |-

it.printf(0, 3, "IAQ:%.0f ", id(BME680_IAQ).state);
it.printf(0, 0, "Temp: %.1f C", id(BME680_Temperature).state);
it.printf(0, 1, "LvH : %.0f procent", id(BME680_Humidity).state);
it.printf(012, 3, "CO2:%.0f ", id(MH_Z19_CO2).state);
it.printf(0, 2, "pm1:%.0f ", id(pm1).state);
it.printf(7, 2, "pm2:%.0f ", id(pm2_5).state);
it.printf(13, 2, "pm10:%.0f ", id(pm10).state);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
vonkkie schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:33:
@Tribunus

[Afbeelding]

onderdelen
MH-z19-c
manual
dc jack
m2.5 busjes
ventilator
bme680
draad

esp8266

pms5003
manual

behuizing
deze is door https://threedee.nl/ aangepast gaten dicht gemaakt en bodem verdiept
zo dat de fan past
scherm

programmering

time:
uart:

i2c:

bme680_bsec:
sensor:
temperature:
pressure:
humidity:
iaq:
co2_equivalent:
breath_voc_equivalent:

pm_1_0:
pm_2_5:
pm_10_0:

co2:
temperature:

switch:
pin:

interval:
then:

text_sensor:
iaq_accuracy:

display:

Fantastisch, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Toch weer ellende.... meters foetsie.... unit met SPS30 teruggezet naar duiste firmware nov. 2020... en hij draait weer... vreemd. Updates maar ff uitgezet nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
vonkkie schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:33:
@Tribunus

[Afbeelding]

onderdelen
MH-z19-c
manual
dc jack
m2.5 busjes
ventilator
bme680
draad

esp8266

pms5003
manual

behuizing
zo dat de fan past
scherm

programmering

time:
uart:

i2c:

bme680_bsec:
sensor:
temperature:
pressure:
humidity:
iaq:
co2_equivalent:
breath_voc_equivalent:

pm_1_0:
pm_2_5:
pm_10_0:

co2:
temperature:

switch:
pin:

interval:
then:

text_sensor:
iaq_accuracy:

display:

Krijg het niet voor elkaar. Uiteraard aangesloten volgens het aansluitschema alleen gebruik ik een DHT22 die volgens mij deze configuratie niet in de weg zit. Nu wil ik van te voren even melden dat ik geen sjoege heb van ESP en YAML configuratie en heb geprobeerd om jou config aan te passen.

Helaas krijg ik een foutmelding. Wellicht is het een kopiefout, maar ik heb een aantal dingen aangepast en hebt het gevoel dat ik er bijna ben!

Krijg de volgende error nog:
code:
1
2
3
4
5
ERROR Error while reading config: Invalid YAML syntax:

mapping values are not allowed here
  in "/config/esphome/esp-sensor-computerkamer.yaml", line 38, column 10:

Kan jij je YAML eens in [code] in een post zetten? ik heb het gevoel dat ik tegen opmaak problemen aanloop die ik zelf niet lekker weg gepoetst krijg.

mijn YAML:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
esphome:
  name: esp-sensor-computerkamer
  platform: ESP8266
  board: esp01_1m

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:
  password: "qqqqqqqqqqq"

wifi:
  ssid: "qqqqqqqqqq"
  password: "qqqqqqqqqqq"

# Optional manual IP
  manual_ip:
    static_ip: qqqqqq
    gateway: qqqqqq
    subnet: 255.255.255.0
    dns1: 8.8.8.8

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Esp-Sensor-qqqqqqqqq"
    password: "qqqqqqqqqq"

captive_portal:

uart:

i2c:
scl: DPIO05

sensor:
    pm_1_0:
      name: "ESP-CK <1.0µm"
    pm_2_5:
      name: "ESP-CK <2.5µm"
    pm_10_0:
      name: "ESP-CK <10.0µm"
  - platform: dht
    model: AM2302
    pin: GPIO2
    temperature:
      name: "ESP-CK - Temperatuur"
      id: dht22_temp
    humidity:
      name: "ESP-CK - Luchtvochtigheid"
      id: dht22_Luchtvochtigheid
    update_interval: 300s
    co2:
    temperature:

switch:
    pin: 
    name: "Start meting CK"

interval:
  - interval: 600s
    then:

text_sensor:

display:
     it.printf(0, 0, "Temp:%.1f C", id(dht22_LvH).state);
     it.printf(0, 1, "LvH :%.0f procent", id(dht22_Luchtvochtigheid).state);

ik gebruik overigens een nodemcu Amica (weet niet of dat nog iets uitmaakt?)

[ Voor 40% gewijzigd door Tribunus op 25-08-2021 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@Tribunus

Ik kijk vanavond even
In iedergeval id uart moet verder naar rechts en moet bij beide uart bussen staan

[ Voor 52% gewijzigd door vonkkie op 25-08-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
vonkkie schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:15:
@Tribunus

Ik kijk vanavond even
In iedergeval id uart moet verder naar rechts en moet bij beide uart bussen staan
Ik ben al weer iets verder door te knooien met spaties en what not. Heb nu een andere melding omtrent UART:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Failed config

sensor.pmsx003: [source /config/esphome/esp-sensor.yaml:48]

Too many candidates found for 'uart_id' type 'uart::UARTComponent' Some are 'uart0', 'uart1'.
  platform: pmsx003
  pm_1_0: 
    name: ESP-CK <1.0µm
    force_update: False
    unit_of_measurement: µg/m³
    icon: mdi:chemical-weapon
    state_class: measurement
  pm_2_5: 
    name: ESP-CK <2.5µm
  pm_10_0: 
    name: ESP-CK <10.0µm

Gevonden! had niet door dat ik mijn eigen PMS config nog moest aanpassen naar id0. Nu installeren en kijken wat er gebeurd :P

[ Voor 5% gewijzigd door Tribunus op 25-08-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Hmm, Enige wat nu lijkt te werken is de DHT22 :( Het sherm gaat wel aan maar er komt geen informatie op te staan. En ik krijg de volgende foutmeldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[16:52:19][E][uart_esp8266:167]: Reading from UART timed out at byte 0!
[16:52:19][W][mhz19:034]: Reading data from MHZ19 failed!
[16:53:04][D][switch:021]: 'Start meting XX' Turning ON.
[16:53:04][D][switch:045]: 'Start meting XX': Sending state ON
[16:53:19][E][uart_esp8266:167]: Reading from UART timed out at byte 0!
[16:53:19][W][mhz19:034]: Reading data from MHZ19 failed!
[16:53:24][D][switch:025]: 'Start meting XX' Turning OFF.
[16:53:24][D][switch:045]: 'Start meting XX': Sending state OFF

Daarnaast doet de PMS ook niets op dit moment (hoor de ventilator wel aan gaan wanneer ik deze handmatig start) maar er volgen geen waarden. Nu vind ik het scherm een nice to have maar snap niet zo goed waarom de MHZ19 en de PMS geen waardes sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@Tribunus

Zet je yaml nog een neer
Heb je nu wel bijde uart bussen een ID gegeven en dan de juiste aan de mh z19 en pms gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
vonkkie schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:13:
@Tribunus

Zet je yaml nog een neer
Heb je nu wel bijde uart bussen een ID gegeven en dan de juiste aan de mh z19 en pms gegeven
volgens mij wel, heb nu even uart 1 en 2 gebruikt omdat ik lees dat 0 al standaard in gebruik is voor de logger? Maakt helaas ook geen verschil :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
esphome:
  name: esp-sensor-xxxx
  platform: ESP8266
  board: esp01_1m

# Enabled logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:
  password: "xxxx"

wifi:
  ssid: "xxxx"

# Optional manual IP
  manual_ip:
    static_ip: xxxx
    gateway: xxxx
    subnet: 255.255.255.0
    dns1: 8.8.8.8

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Esp-Sensor-xxxx"

captive_portal:

uart:
 - tx_pin: GPIO3
   rx_pin: GPIO1
   id: uart2
i2c:

sensor:
    pm_1_0:
      name: "ESP-CK <1.0µm"
    pm_2_5:
      name: "ESP-CK <2.5µm"
    pm_10_0:
      name: "ESP-CK <10.0µm"
  - platform: dht
    model: AM2302
    pin: GPIO2
    temperature:
      name: "ESP-CK - Temperatuur"
      id: dht22_Temperatuur
    humidity:
      name: "ESP-CK - Luchtvochtigheid"
      id: dht22_Luchtvochtigheid
    update_interval: 300s
    co2:
      name: "MH-Z19 CO2 Waarde"
    temperature:
      name: "MH-Z19 Temperatuur"
    uart_id: uart2

switch:
    pin: 
    name: "Start meting CK"

interval:
  - interval: 600s
    then:

display:
     it.printf(0, 0, "Temp:%.1f C", id(dht22_Temperatuur).state);
     it.printf(0, 1, "LvH :%.0f procent", id(dht22_Luchtvochtigheid).state);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Scherm probleem is overigens opgelost door gebruik te maken van de draaiknop die op de module zit. Wellicht dat deze het contrast regelt o.i.d?
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over het zelf meten en publiceren van fijnstofwaardes. Het is absoluut geen anti/pro houtstooktopic.