RIVM laat daarom sinds 1-4-2019 op haar samenmetenportal ook de gekalibreerde waarden zien.Gizz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:57:
@mrmrmr net als bij veel goedkope fijnstofsensoren is de meting van PM2,5 best okay, PM10 een stuk minder. Zie ook Sensoren voor fijnstof (PM2,5/PM10)
Ik heb de topic start aangepast.
Op 22 september 2021 heeft de World Health Organization (WHO) nieuwe advieswaarden voor de luchtkwaliteit uitgebracht. De advieswaarden zijn flink naar beneden bijgesteld ten opzicht van de advieswaarden uit 2005.
De huidige grenswaarde, de advieswaarde 2005 en de nieuwe advieswaarde voor de jaargemiddelde concentratie NO2 en fijnstof PM10 en PM2,5
Het maximale 24-uursgemiddelde dat 3 à 4x per jaar mag voorkomen is 15 µg/m3 voor PM2.5 en 45 µg/m3 voor PM10.
Deze waarden van de WHO zijn dus veel strenger dan de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit.
Toegevoegde Links:
Onderzoek luchtkwaliteit en gezondheid in Brabant 2022 Rapport
Natuur en milieu Heusden luchtkwaliteit
Particuliere fijnstofsensor: verhaal van de lange adem
Welke schadelijke stoffen er in onze lucht zitten
hoe je die kunt meten en wereldkundig maken
De gevolgen van een slechte luchtkwaliteit op jouw gezondheid
Overlast melden (deze melding gaat ook naar jouw gemeente)
[192.168.178.213/values] Verander IP adres naar eigen lokaal IP adres van jouw eigen sensor, werkt alleen wanneer je op jouw thuiswifi zit.
[https://api-rrd.madavi.de/grafana/d/GUaL5aZMz/pm-sensors?var-chipID=esp8266-11885800&orgId=1]
Mijn sensor: esp8266-11885800, vul je eigen ID in, die je met de vorige link kunt vinden.
Madavi grafana eigen waardes met grafieken per dag/dagen/weken/jaar/voortschrijdend gemiddelde
Op 22 september 2021 heeft de World Health Organization (WHO) nieuwe advieswaarden voor de luchtkwaliteit uitgebracht. De advieswaarden zijn flink naar beneden bijgesteld ten opzicht van de advieswaarden uit 2005.
De huidige grenswaarde, de advieswaarde 2005 en de nieuwe advieswaarde voor de jaargemiddelde concentratie NO2 en fijnstof PM10 en PM2,5
Stof | Grenswaarde | Advieswaarde 2005 | WHO advieswaarde 2021 |
NO2 | 40 µg/m3 | 40 µg/m3 | 10 µg/m3 |
PM10 | 40 µg/m3 | 20 µg/m3 | 15 µg/m3 |
PM2,5 | 25 µg/m3 | 10 µg/m3 | 5 µg/m3 |
Het maximale 24-uursgemiddelde dat 3 à 4x per jaar mag voorkomen is 15 µg/m3 voor PM2.5 en 45 µg/m3 voor PM10.
Deze waarden van de WHO zijn dus veel strenger dan de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit.
Toegevoegde Links:
Onderzoek luchtkwaliteit en gezondheid in Brabant 2022 Rapport
Natuur en milieu Heusden luchtkwaliteit
Welke schadelijke stoffen er in onze lucht zitten
hoe je die kunt meten en wereldkundig maken
De gevolgen van een slechte luchtkwaliteit op jouw gezondheid
Overlast melden (deze melding gaat ook naar jouw gemeente)
[192.168.178.213/values] Verander IP adres naar eigen lokaal IP adres van jouw eigen sensor, werkt alleen wanneer je op jouw thuiswifi zit.
[https://api-rrd.madavi.de/grafana/d/GUaL5aZMz/pm-sensors?var-chipID=esp8266-11885800&orgId=1]
Mijn sensor: esp8266-11885800, vul je eigen ID in, die je met de vorige link kunt vinden.
Madavi grafana eigen waardes met grafieken per dag/dagen/weken/jaar/voortschrijdend gemiddelde
@ZuinigeRijder volgens mij zijn de uiteindelijk gewenste waardes nog lager. Je noemt nu interim doel 4 uit de tabel die ik in 2021 deelde. Het uiteindelijk doel staat volgens mij helemaal rechts.
Ook goed om te noemen dat deze waardes de jaargemiddelden zijn. Daarvoor geldt 5ppm voor PM2.5. Het maximale 24-uursgemiddelde dat 3 á 4x per jaar mag voorkomen is 15ppm PM2.5.
edit: verkeerd gelezen, je hebt al de uiteindelijke waardes. Dacht dat PM2.5 bovenaan stond met 10 PPM
Ook goed om te noemen dat deze waardes de jaargemiddelden zijn. Daarvoor geldt 5ppm voor PM2.5. Het maximale 24-uursgemiddelde dat 3 á 4x per jaar mag voorkomen is 15ppm PM2.5.
edit: verkeerd gelezen, je hebt al de uiteindelijke waardes. Dacht dat PM2.5 bovenaan stond met 10 PPM
[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 30-03-2023 10:10 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@Gizz Bedankt, ik heb toegevoegd:
Bedankt voor de updates.
@ZuinigeRijder : mag je wel de foto van Peter hier plaatsen?
Foto staat gewoon in Brabants Dagblad, of mag dat ook niet gelinked wordenfrankb schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:50:
Bedankt voor de updates.
Dalende trend van 2013 tot 2020 van de jaargemiddelde fijnstofconcentratie en stikstofconcentratie:

En heb je een keuze gemaakt en zoja, hoe bevalt die?
Racing_Reporter schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:47:
Interessant topic! Ik moet toegeven dat het steeds harder jeukt om in verschillende omgevingen iets te gaan meten. Onder meer een moeder en een tante die geen afstand kunnen doen van hun sigaretten, ennn mijn eigen huisje waar ventilatie ook wel een mooi doel is maar ik zeker wat in wil optimaliseren, en op welke momenten
Op volgorde van belangrijkheid:
(- CO2)
- VOC
- PM
- luchtvochtigheid
- temperatuur
In hoeverre overschat ik bepaalde eigenschappen voor binnenshuis? Ik zie dat eigenlijk een goede combinatie dan de Huma Hi 150 op zou leveren, en als ik CO2 zou inleveren, dan komen de Eve Room en Temtop P10 in beeld. Maja, zonder ventilatie loopt CO2 op, en dat is juist wat ik wil weten so I'm afraid I will have to shell some more dinero!
Sorry voor de noob vraag, heb al heel wat uurtjes zitten lezen over filters, houtkachels etc.
Maar als ik zelf de luchtkwalteit wil gaan meten, hoeveel meerwaarde heeft een meter van rond de 200 euro ten opzichte van een zelfbouw meter rond de 60 euro?
Ik snap dat deze van 1200 euro een stuk nauwkeuriger is dan 1 van 200 euro, CEM DT-9881 https://www.itecluchtrein...m-6-kanaals-fijnstofmeter
Maar van deze welke is dan een goede optie, of is het bijna allemaal hetzelfde? Zijn er bepaalde sensors die er uitspringen in de meters onder de 250 euro? Zijn er mensen met ervaringen van onderstaande meters?
Een fijnstof meter van 225, euro https://www.fijnstofmeter.com/BigDisplay.html
Een Cubic pro CO2 en Fijnstof meter 190 euro https://www.airmex.nl/cat...-het-display/category/40/
Een Temptop model, bijvoorbeeld deze M1000 van 144 euro of de P600 of ander goedkooper model https://www.amazon.nl/Tem...id=1680638685&sr=8-5&th=1
Tenopzichte van een simpel uitziende Luchtwachters Delft Maak-zelf-een-fijnstofmeter-workshop-kit https://www.tinytronics.n...ijnstofmeter-workshop-kit
of Sensor.community KIT (SDS011/BME280) die beide onder de 60 euro kosten? https://nettigo.eu/produc...age-harness-cable-edition
Maar als ik zelf de luchtkwalteit wil gaan meten, hoeveel meerwaarde heeft een meter van rond de 200 euro ten opzichte van een zelfbouw meter rond de 60 euro?
Ik snap dat deze van 1200 euro een stuk nauwkeuriger is dan 1 van 200 euro, CEM DT-9881 https://www.itecluchtrein...m-6-kanaals-fijnstofmeter
Maar van deze welke is dan een goede optie, of is het bijna allemaal hetzelfde? Zijn er bepaalde sensors die er uitspringen in de meters onder de 250 euro? Zijn er mensen met ervaringen van onderstaande meters?
Een fijnstof meter van 225, euro https://www.fijnstofmeter.com/BigDisplay.html
Een Cubic pro CO2 en Fijnstof meter 190 euro https://www.airmex.nl/cat...-het-display/category/40/
Een Temptop model, bijvoorbeeld deze M1000 van 144 euro of de P600 of ander goedkooper model https://www.amazon.nl/Tem...id=1680638685&sr=8-5&th=1
Tenopzichte van een simpel uitziende Luchtwachters Delft Maak-zelf-een-fijnstofmeter-workshop-kit https://www.tinytronics.n...ijnstofmeter-workshop-kit
of Sensor.community KIT (SDS011/BME280) die beide onder de 60 euro kosten? https://nettigo.eu/produc...age-harness-cable-edition
Tja, houtstook/houtrook is gewoon moeilijk te meten, ook met een meter van 1200 euro. Zie dit rapport van TNO uit 2020.Niels001 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:28:
Sorry voor de noob vraag, heb al heel wat uurtjes zitten lezen over filters, houtkachels etc.
Hier enkele quotes, maar lees het hele rapport, omdat anders de quotes uit het verband gerukt worden.
Omdat fijnstof goed gerelateerd is aan de aanwezigheid van houtrook, is de concentratie omgerekend naar een (lopend) uurgemiddelde. Dit resulteert in een uurgemiddelde verhoging van 7 tot 9 microgram fijnstof/m3 ten opzichte van de achtergrondconcentratie (dit is bepaald door de maximum concentratie te corrigeren voor de achtergrondconcentratie). In de rookpluim op 10 meter afstand is fijnstof gedurende de gehele stooktijd wel gedetecteerd
Dus op een afstand van 10 meter en goede windrichting/snelheid is een verhoging te meten met een PM2.5 sensor. Maar of dat komt door houtrook of iets anders is niet te detecteren. Op langere afstanden is het heel moeilijk te detecteren.In de zoektocht naar meetmethoden voor handhaving is het belangrijk als ook op grotere afstand de immissie geëvalueerd kan worden en succesvol gerelateerd kan worden aan een emitterende bron. De mobiele metingen bij dit experiment laten zien dat die evaluatie moeilijk is bij een windsnelheid van ca 5 m/s. De concentratie schaalt ruwweg met de inverse van de windsnelheid. Bij een lagere windsnelheid is de concentratie hoger, waardoor de overlast naar verwachting toeneemt. Naast de windsnelheid zijn ook de afstand en hoogte van de positie van de gehinderde, ten opzichte van de houtrookbron, van invloed op de blootstelling
Ervaringen met mijn fijnstofmeter laat zien dat houtstook inderdaad heel moeilijk laat detecteren, alleen bij stookalert omstandigheden. Toevallig wel in het weekend heel even een piek en daar een melding van gemaakt.
Zaterdag 1 april was het alweer zover, overlast doordat aan de overkant van de straat (de oneven nummers, meerdere huizen) hout gestookt werd. Dit was rond 18:15 en bij het uitlaten van de honden om 22:00 uur was de stank nog steeds overduidelijk aanwezig. Ik moest het toiletraampje dicht doen en ook de ventilatie aan de voorkant. Afgelopen winter was dit ook vaak raak, door de hoge gasprijzen gaat men juist nog meer stoken, terwijl we weten dat dit niet gezond is. Hoopte dat met de hogere temperaturen we hier vanaf waren, maar nee.
Mijn fijnstofmeter buiten sloeg om 18:30 uit met 36.4 µg/m3 PM2.5 en 60.8 µg/m3 PM10. Ondanks dat het om 22:00 nog steeds stonk, gaf de fijnstofmeter jammer genoeg deze houtstokers niet aan.
Vrijdag 31 maart om 20:30 hadden we ook al een nog hogere piek PM10, met 28.9 µg/m3 PM2.5 en 91.6 µg/m3 PM10.
Helaas moeten we vaker de ventilatie aan de voorkant dichtdoen en moeten we 's avonds met de honden uitlaten door deze ongezonde lucht.
Dank voor je antwoord, mijn vraag was hoofdzakelijk wat een goede meter is voor binnen, dus om gewoon de luchtkwaliteit in de gaten te houden.
Is er een heel groot verschil tussen de meters in verschillende prijsklassen en zijn er speciafiele sensors die je het liefst in je meter wil hebben.
In vergelijking met telefoons, als er een nieuwe snapdragon chip uit zit, zit die in verschillende modellen, dus mijn vraag is vooral, wie heeft er ervaring met verschillende meters en zit daar veel verschil in.
Welke is een goede optie?
Is er een heel groot verschil tussen de meters in verschillende prijsklassen en zijn er speciafiele sensors die je het liefst in je meter wil hebben.
In vergelijking met telefoons, als er een nieuwe snapdragon chip uit zit, zit die in verschillende modellen, dus mijn vraag is vooral, wie heeft er ervaring met verschillende meters en zit daar veel verschil in.
Welke is een goede optie?
ZuinigeRijder schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:52:
[...]
Tja, houtstook/houtrook is gewoon moeilijk te meten, ook met een meter van 1200 euro. Zie dit rapport van TNO uit 2020.
Hier enkele quotes, maar lees het hele rapport, omdat anders de quotes uit het verband gerukt worden.
[...]
[...]
Dus op een afstand van 10 meter en goede windrichting/snelheid is een verhoging te meten met een PM2.5 sensor. Maar of dat komt door houtrook of iets anders is niet te detecteren. Op langere afstanden is het heel moeilijk te detecteren.
Ervaringen met mijn fijnstofmeter laat zien dat houtstook inderdaad heel moeilijk laat detecteren, alleen bij stookalert omstandigheden. Toevallig wel in het weekend heel even een piek en daar een melding van gemaakt.
[...]
@ZuinigeRijder
Het zijn precies de grote steden die de meeste NO2 hebben.
Bij PM2.5 ziet het beeld er anders uit. Eindhoven lijkt een grote bron te zijn. Aangezien de heersende windrichting zuid is, gaat die lucht naar noord, wat ook als zodanig toont op de kaart.
Eindhoven (235k inwoners) heeft veel bebouwing uit de eerste 65 jaar van de 20e eeuw. Het zou met niet verbazen als daar veel hout gestookt wordt. Stookolie misschien ook wel. In België is deze brandstof (mazout) minder duur dan in Nederland en het ligt niet ver van de grens. In België gebruiken ze ook kerosine (petroleum) als brandstof. Dat kan ook walmen afgeven.
Ik heb een pm2.5 fijnstofmeter in een HEPA luchtreinigingsapparaat van Philips die aangeeft op een numeriek 3 cijfer-display (zonder vermelding van eenheid) en met kleuren (blauw-paars-rood).
Overigens vind ik het HEPA luchtreinigingsapparaat van Coway (Airmega Jet AP-1220B) superieur in filteren. Het is zeer krachtig en het heeft een stabiele metalen ventilator. Het heeft een kleurcodering van verontreiniging (blauw-groen-geel-rood). Het merk komt uit Taiwan en ze hebben met Philips samengewerkt. Ik acht de kwaliteit van deze Coway uitstekend.
Het is wel iets minder geschikt voor de slaapkamer. De lagering van de Philips is lang niet zo goed en de resultaten ook niet. In de praktijk zijn de hoge standen onbruikbaar omdat het apparaat dan gaat trillen.
De filters van de Coway ruiken in het begin chemisch. Dat gaat uiteindelijk wel weg als je in het begin de filter met frisse buitenlucht laat draaien (zet hem bv. buiten neer). Het is toch de moeite waard door de betere filtering en de krachtige werking. De filters passen strak in de behuizing.
Het wordt verkocht door Coway zelf in Nederland. Zo nu en dan is er een aanbieding.
Helaas is het effect op geur niet zo sterk bij beide luchtreinigers. Ik zou zeggen dat de Coway het op dat punt merkbaar beter doet dan de Philips.
Als je een wartemterugwin (wtw) installatie hebt: daar kun je vaak F7 filters in toepassen, wat onder andere roetdeeljes opneemt. Bij Zehnder passen de F7 filters voor ComfoAir ook in de goedkoopste, al staat dat niet in de documentatie. De prijs maakt nauwelijks verschil. Je kunt duidelijk zien dat de filter werkt omdat ze zwart worden. Roetdeeltjes neem ik aan.
Bij ventileren gaat de Coway vaak op geel en de Philips gaat in 2 cijfers. Het hoogste wat ik gezien heb door lucht van buiten is boven de 50. De Coway kan ook reageren op aanwezig stof op de vloer. De Philips lijkt daar wat minder last van te hebben.
Hopelijk helpt dit iemand. Ik zou niet passief blijven en de lucht voor de gezondheid van jezelf of gezin filteren op deeltjes. HEPA indien mogelijk en F7 is het minimum, ook al ruik je geen houtrook, er zijn nog andere bronnen van fijnstof zoals verkeer (deeltjes roet, autobanden) en stooklucht waar de geur vanaf is.
TLDR; goede pm2.5 meter in de Philips, betere filter en kwaliteit van de Coway.
@Niels001 Vergeet ook niet een CO2 meter aan te schaffen. Die heb je nodig voor ventileren. Ik heb deze.
Bij PM2.5 ziet het beeld er anders uit. Eindhoven lijkt een grote bron te zijn. Aangezien de heersende windrichting zuid is, gaat die lucht naar noord, wat ook als zodanig toont op de kaart.
Eindhoven (235k inwoners) heeft veel bebouwing uit de eerste 65 jaar van de 20e eeuw. Het zou met niet verbazen als daar veel hout gestookt wordt. Stookolie misschien ook wel. In België is deze brandstof (mazout) minder duur dan in Nederland en het ligt niet ver van de grens. In België gebruiken ze ook kerosine (petroleum) als brandstof. Dat kan ook walmen afgeven.
Ik heb een pm2.5 fijnstofmeter in een HEPA luchtreinigingsapparaat van Philips die aangeeft op een numeriek 3 cijfer-display (zonder vermelding van eenheid) en met kleuren (blauw-paars-rood).
Overigens vind ik het HEPA luchtreinigingsapparaat van Coway (Airmega Jet AP-1220B) superieur in filteren. Het is zeer krachtig en het heeft een stabiele metalen ventilator. Het heeft een kleurcodering van verontreiniging (blauw-groen-geel-rood). Het merk komt uit Taiwan en ze hebben met Philips samengewerkt. Ik acht de kwaliteit van deze Coway uitstekend.
Het is wel iets minder geschikt voor de slaapkamer. De lagering van de Philips is lang niet zo goed en de resultaten ook niet. In de praktijk zijn de hoge standen onbruikbaar omdat het apparaat dan gaat trillen.
De filters van de Coway ruiken in het begin chemisch. Dat gaat uiteindelijk wel weg als je in het begin de filter met frisse buitenlucht laat draaien (zet hem bv. buiten neer). Het is toch de moeite waard door de betere filtering en de krachtige werking. De filters passen strak in de behuizing.
Het wordt verkocht door Coway zelf in Nederland. Zo nu en dan is er een aanbieding.
Helaas is het effect op geur niet zo sterk bij beide luchtreinigers. Ik zou zeggen dat de Coway het op dat punt merkbaar beter doet dan de Philips.
Als je een wartemterugwin (wtw) installatie hebt: daar kun je vaak F7 filters in toepassen, wat onder andere roetdeeljes opneemt. Bij Zehnder passen de F7 filters voor ComfoAir ook in de goedkoopste, al staat dat niet in de documentatie. De prijs maakt nauwelijks verschil. Je kunt duidelijk zien dat de filter werkt omdat ze zwart worden. Roetdeeltjes neem ik aan.
Bij ventileren gaat de Coway vaak op geel en de Philips gaat in 2 cijfers. Het hoogste wat ik gezien heb door lucht van buiten is boven de 50. De Coway kan ook reageren op aanwezig stof op de vloer. De Philips lijkt daar wat minder last van te hebben.
Hopelijk helpt dit iemand. Ik zou niet passief blijven en de lucht voor de gezondheid van jezelf of gezin filteren op deeltjes. HEPA indien mogelijk en F7 is het minimum, ook al ruik je geen houtrook, er zijn nog andere bronnen van fijnstof zoals verkeer (deeltjes roet, autobanden) en stooklucht waar de geur vanaf is.
@Niels001 Vergeet ook niet een CO2 meter aan te schaffen. Die heb je nodig voor ventileren. Ik heb deze.
Hier zijn een aantal sensoren vergelekenNiels001 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:27:
Dank voor je antwoord, mijn vraag was hoofdzakelijk wat een goede meter is voor binnen, dus om gewoon de luchtkwaliteit in de gaten te houden.
En op deze Engelstalige site staan nog veel meer tests.
[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 05-04-2023 13:35 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dank je voor je nuttige bijdrage, ik heb deze gelijk gebookmarkt, 130 euro voor een CO2 meter is niet weinig, maar de specs zien er idd goed uit
Waarom heb je niet gekozen voor een combi oplossing zoals:
225, euro https://www.fijnstofmeter.com/BigDisplay.html
Een Temptop model, bijvoorbeeld deze M1000 van 144 euro of de P600 https://www.amazon.nl/Tem...id=1680638685&sr=8-5&th=1
Wat voor meter heb jij dan voor om fijnstof te meten en waarom?
Waarom heb je niet gekozen voor een combi oplossing zoals:
225, euro https://www.fijnstofmeter.com/BigDisplay.html
Een Temptop model, bijvoorbeeld deze M1000 van 144 euro of de P600 https://www.amazon.nl/Tem...id=1680638685&sr=8-5&th=1
Wat voor meter heb jij dan voor om fijnstof te meten en waarom?
mrmrmr schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:31:
@ZuinigeRijder
@Niels001 Ik had al een PM2.5 meter geintegreerd in de Philips luchtreiniger. Daarom heb ik geen andere gekocht.
Subjectief denk ik dat die goed werkt, ik heb er geruime tijd dagelijkse ervaring mee. Ik vergelijk het met mijn eigen waarneming via de luchtwegen. Door alleen de lucht te snuiven weet ik inmiddels vaak al wel of die PM2.5 zal bevatten of niet voordat ik op de meter van Philips kijk. Ik ventileer op momenten dat houtstook uren geleden is opgehouden. De geur is dan grotendeels weg, maar ik kan inmiddels vaak wel inschatten of de lucht PM2.5 "vies" is of niet.
Het is voor grotere stofdeeltjes te zien aan stof in de buitenlucht, 's nachts met een klein LED zaklampje.
Veel sites rapporteren een relatie tussen de hoeveelheid PM10 en PM2.5. Sommige (misschien wel veel) meters meten alleen een van beide. De andere waarde wordt berekend.
De afwijkingen die tests beschrijven van relatief goedkope meters zijn nogal groot. Ik denk niet dat een goedkope meter heel nauwkeurig kan meten, maar misschien hoeft dat ook niet. Bij CO2 vind ik nauwkeurigheid wat belangrijker omdat ik wil kunnen zien of het op buitenlucht niveau (rond 410) is of niet.
PM2.5 reduceert met de luchtreiniger tot 1 of de beste kleurcode. Althans voor zover de ingebouwde meter dat meet. De Coway geeft aan dat de door de Philips gereinigde lucht schoon is en vice versa.
Subjectief denk ik dat die goed werkt, ik heb er geruime tijd dagelijkse ervaring mee. Ik vergelijk het met mijn eigen waarneming via de luchtwegen. Door alleen de lucht te snuiven weet ik inmiddels vaak al wel of die PM2.5 zal bevatten of niet voordat ik op de meter van Philips kijk. Ik ventileer op momenten dat houtstook uren geleden is opgehouden. De geur is dan grotendeels weg, maar ik kan inmiddels vaak wel inschatten of de lucht PM2.5 "vies" is of niet.
Het is voor grotere stofdeeltjes te zien aan stof in de buitenlucht, 's nachts met een klein LED zaklampje.
Veel sites rapporteren een relatie tussen de hoeveelheid PM10 en PM2.5. Sommige (misschien wel veel) meters meten alleen een van beide. De andere waarde wordt berekend.
De afwijkingen die tests beschrijven van relatief goedkope meters zijn nogal groot. Ik denk niet dat een goedkope meter heel nauwkeurig kan meten, maar misschien hoeft dat ook niet. Bij CO2 vind ik nauwkeurigheid wat belangrijker omdat ik wil kunnen zien of het op buitenlucht niveau (rond 410) is of niet.
PM2.5 reduceert met de luchtreiniger tot 1 of de beste kleurcode. Althans voor zover de ingebouwde meter dat meet. De Coway geeft aan dat de door de Philips gereinigde lucht schoon is en vice versa.
Ik zou kijken of je de Awair kan vinden voor 100 euro. Is ook een combimeter. Ik had hem gekocht voor de CO2 meting, maar hij doet ook temperatuur, vochtigheid, voc en PM 2,5 fijnstof. Op sommige amazons (ik heb hem besteld bij amazon duitsland, maar ik dacht gelezen te hebben dat je de korting nu krijgt bij amazon italie) staat hij voor 150 euro met een korting erbij die je aan kan klikken van 50 euro (hij heeft ook een eigen topic dacht ik). edit: ah, dit topic bedoelde ik _Richie_ in "Awair element en andere CO2 meter kortingscodes"
Fijnstof kun je inderdaad iets zien stijgen door houtstook van buiten, in Belgie waar ik woon wordt dat ook nog veel gedaan, en stookolie ook nog, maar bij mij stijgt het vooral als mijn vrouw gaat koken (ding staat in mijn werkkamer en die is boven de keuken).
Fijnstof kun je inderdaad iets zien stijgen door houtstook van buiten, in Belgie waar ik woon wordt dat ook nog veel gedaan, en stookolie ook nog, maar bij mij stijgt het vooral als mijn vrouw gaat koken (ding staat in mijn werkkamer en die is boven de keuken).
[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 06-04-2023 08:43 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Super bedankt!! Ik ga de 25ste in België wonen, echt net over de grens. Dus kan de metingen nog even in mijn huidige huis doen en dan vergelijken in een wat bosrijkere omgeving en als ik de houtkachel aanzet 
Mss huur ik wel eens een professionele om te kijken hoe goed deze klopt. Net besteld voor 104,99
Mss huur ik wel eens een professionele om te kijken hoe goed deze klopt. Net besteld voor 104,99
Marzman schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:38:
Ik zou kijken of je de Awair kan vinden voor 100 euro. Is ook een combimeter. Ik had hem gekocht voor de CO2 meting, maar hij doet ook temperatuur, vochtigheid, voc en PM 2,5 fijnstof. Op sommige amazons (ik heb hem besteld bij amazon duitsland, maar ik dacht gelezen te hebben dat je de korting nu krijgt bij amazon italie) staat hij voor 150 euro met een korting erbij die je aan kan klikken van 50 euro (hij heeft ook een eigen topic dacht ik). edit: ah, dit topic bedoelde ik _Richie_ in "Awair element en andere CO2 meter kortingscodes"
Ik heb niet veel aan de Awair meter en ga hem terug sturen, als er geen Wifi is, word er niet gemeten.
Ik heb mijn modem zo ingesteld dat in de nacht de wifi uit staat, dus dan mis ik veel data.
Ik heb mijn modem zo ingesteld dat in de nacht de wifi uit staat, dus dan mis ik veel data.
In gemeente Heusden is er ook een samenmeten project en ik wilde weten in hoeverre de fijnstof uitstoot van PM10 en PM2.5 voldoet aan de WHO (World Health Organization) of EU richtlijnen en/of hoever we daarvan af zitten. Ik kon bij de RIVM wel historische data vinden, maar geen actuele informatie. Daarnaast wilde ik gebruik maken van gekalibreerde uurwaardes om zo te berekenen of een meetstation of een groep van meetstations op (lopende) jaarbasis wel of niet aan de richtlijnen voldoen. Daarom heb ik deze python scripts gemaakt en deze beschikbaar gesteld, zodat die door andere ook gebruikt kunnen worden. En eventuele verbeteringen aangebracht kunnen worden.
Er zijn 3 python scripts:
gemeente_station_namen.py: hiermee kun je meetstation namen van een gemeente achterhalen
station_data_naar_csv.py: hiermee kun je de uurwaardes van een meeststation of een groep van meetstations ophalen en toevoegen aan reeds beschikbare .csv bestanden
samenvatting.py: genereert een samenvatting van de jaar waardes (en optioneel maand, week, dag) van een meetstation of groep van meetstations en schrijft deze ook naar een kml bestand, zodat je die in Google My Maps kunt importeren.
Voorbeeld van de resultaten van fijnstof over 2022 van gemeente Heusden kun je hier vinden op Google My Maps.

Meer informatie en de python scripts op github hier.
Opmerkingen welkom.
Er zijn 3 python scripts:
gemeente_station_namen.py: hiermee kun je meetstation namen van een gemeente achterhalen
station_data_naar_csv.py: hiermee kun je de uurwaardes van een meeststation of een groep van meetstations ophalen en toevoegen aan reeds beschikbare .csv bestanden
samenvatting.py: genereert een samenvatting van de jaar waardes (en optioneel maand, week, dag) van een meetstation of groep van meetstations en schrijft deze ook naar een kml bestand, zodat je die in Google My Maps kunt importeren.
Voorbeeld van de resultaten van fijnstof over 2022 van gemeente Heusden kun je hier vinden op Google My Maps.

Meer informatie en de python scripts op github hier.
Opmerkingen welkom.
Ik heb een artikel geschreven:
Vieze lucht in de gemeente Heusden: je ziet het niet maar merkt het wel.
Luchtkwaliteit heeft een grote invloed op onze gezondheid. Ook in de gemeente Heusden ondanks de landelijke ligging is de kwaliteit niet vanzelfsprekend.
De eerste invloed die wijzelf kunnen uitoefenen op de kwaliteit is ingegeven door ons eigen gedrag.
Wil je meer weten over wat fijnstof is, wat de bronnen zijn, en wat je zelf kunt doen?
Lees dan hier verder.
Luchtkwaliteit heeft een grote invloed op onze gezondheid. Ook in de gemeente Heusden ondanks de landelijke ligging is de kwaliteit niet vanzelfsprekend.
De eerste invloed die wijzelf kunnen uitoefenen op de kwaliteit is ingegeven door ons eigen gedrag.
Wil je meer weten over wat fijnstof is, wat de bronnen zijn, en wat je zelf kunt doen?
Lees dan hier verder.

@ZuinigeRijder Uitstekende tekst! 
Daar zullen de gemeenteraad en de wethouders notie van moeten nemen als er naar aanleiding van deze tekst iets in het plaatselijke blaadje of website geplaatst wordt. Die kunnen het in de APV bepalingen opnemen.
Maar hoe bereik en overtuig je de mensen die de slechte lucht veroorzaken? Die hebben een beperkt inlevingsvermogen, denken minder rationeel, en leven meer op onderbuikgevoel die gevoed wordt door social media die ze misinformatie voorschoteld. En er is nog een groep trendvolgers.
Een deel van de stokers heeft misschien problemen met lezen. Ze stoppen met lezen op het moment dat ze iets niet begrijpen.
Daar zullen de gemeenteraad en de wethouders notie van moeten nemen als er naar aanleiding van deze tekst iets in het plaatselijke blaadje of website geplaatst wordt. Die kunnen het in de APV bepalingen opnemen.
Maar hoe bereik en overtuig je de mensen die de slechte lucht veroorzaken? Die hebben een beperkt inlevingsvermogen, denken minder rationeel, en leven meer op onderbuikgevoel die gevoed wordt door social media die ze misinformatie voorschoteld. En er is nog een groep trendvolgers.
Een deel van de stokers heeft misschien problemen met lezen. Ze stoppen met lezen op het moment dat ze iets niet begrijpen.
Half off topic: voor degenen die de lucht binnenshuis willen filteren met een HEPA filter, de Coway Airmega Jet AP-1220B is vandaag nog her en der in de aanbieding: bol.com en amazon.nl.
Ik heb er zelf een en ik kan hem aanraden voor snelle fijnstof filtering in grote ruimtes. Er is een fijnstofmeter geintegreerd die de reiniger zelf kan laten reageren op fijnstof, maar er is geen display voor waarden. Voor extra filters kun je wachten totdat die in de aanbieding komen. Coway is een Taiwanees bedrijf en het heeft Philips ondersteund bij de ontwikkeling van hun luchtreinigers - die overigens soms wel een fijnstofmeter met display bevatten. De kwaliteit van Coway vind ik beter, met een robuust gebouwde metalen ventilator.
Ik heb er zelf een en ik kan hem aanraden voor snelle fijnstof filtering in grote ruimtes. Er is een fijnstofmeter geintegreerd die de reiniger zelf kan laten reageren op fijnstof, maar er is geen display voor waarden. Voor extra filters kun je wachten totdat die in de aanbieding komen. Coway is een Taiwanees bedrijf en het heeft Philips ondersteund bij de ontwikkeling van hun luchtreinigers - die overigens soms wel een fijnstofmeter met display bevatten. De kwaliteit van Coway vind ik beter, met een robuust gebouwde metalen ventilator.
Heb zelf al jaren een Airmega 400S van Coway. Eigenlijk dat oppervlak x 2.
Helaas (zoals bij alle leveranciers wel het geval is) wordt er goed verdiend aan de filters.
Helaas (zoals bij alle leveranciers wel het geval is) wordt er goed verdiend aan de filters.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik ben dit topic tegen gekomen in mijn zoektocht iets te vinden waarmee ik kan detecteren wanneer er een openhaard aan staat in de omgeving.
Ik woon naast een openhaarden showroom, waar vaak meerdere haarden aan staan.
(of eigenlijk staan te smeulen)
Ook mijn buren smoren denk ik teveel, waardoor de rook neerslaat op het dak.
Mijn WTW inlaat heb ik 6meter verlegd naar de zijkant van het huis, dit helpt helaas niet voldoende.
Ik hoop een sensor te vinden die kan detecteren wanneer de fijnstof niveaus stijgen en dat ik dan zo via iets (home assistant?) de WTW kan uitzetten.
En dan de WTW weer inschakelen als de niveaus onder de drempelwaarde zitten.
Iemand met een sensor die duidelijk een spike heeft wanneer er gestookt word in de buurt?
Mijn WTW inlaat heb ik 6meter verlegd naar de zijkant van het huis, dit helpt helaas niet voldoende.
Ik hoop een sensor te vinden die kan detecteren wanneer de fijnstof niveaus stijgen en dat ik dan zo via iets (home assistant?) de WTW kan uitzetten.
Iemand met een sensor die duidelijk een spike heeft wanneer er gestookt word in de buurt?
Mij is het goed isoleren van stoken nooit goed gelukt omdat bij vochtig weer een (mijn) sensor ook uitslaat. Dan kom je al op een oplossing die eerst de geteste lucht vochtvrij maakt (verwarmd). Theoretisch, nooit echt geprobeerd. Daarnaast heb ik van die zelfbouw oplossing vaak dat deze uitvalt en dan moet ik de stekker eruit halen en weer opnieuw erin doen. Dit valt ook te automatiseren natuurlijk maar zo blijf je ermee bezig.FRANQ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:44:
Ik ben dit topic tegen gekomen in mijn zoektocht iets te vinden waarmee ik kan detecteren wanneer er een openhaard aan staat in de omgeving.
Wij zijn van de ellende verlost door een investering te doen in induct filtering en als je de ruimte hebt op je WTW aanvoer kan ik het aanbevelen.
https://www.ventilatielan...xC8bUy2djbPBoCWRcQAvD_BwE
Helaas drukt de inflatie de prijs van dit apparaat ook al omhoog.
Ik gebruik zelf al een tijdje 3 'gehackte' IKEA VINDRIKTNING die ik met ESPHome aan Home Assistant heb gehangen. Ik kan daarmee redelijk detecteren of iemand in de omgeving zijn haard (slecht) stookt. Want dan slaat de sensor op onze slaapkamer direct uit. Daar staat namelijk meestal het raam open. De sensorwaarde schiet dan naar waardes boven de 35µg/m³, terwijl in rust stand de sensor maximaal 20µg/m³ meet. Nog hoog, maar wellicht normaal voor een slaapkamer met vloerbedekking en een stoffen bed. Ik heb deze sensor wel in een dode hoek van de slaapkamer staan. In de wind zal deze dus (zeer waarschijnlijk) nog hogere waardes rapporteren bij stoken, maar wellicht wat lager in het algemeen.
Ik merk wel enorme verschillen tussen de sensoren. Zoals ik al zei, haalt mijn sensor in de slaapkamer maximaal 20µg/m³ in rust, terwijl de sensor in de woonkamer meestal tussen de 1-5µg/m³ rapporteert en de sensor in mijn werkruimte meestal rond de 10µg/m³. Ik gebruik ze dus ook niet als absolute, geijkte sensoren, maar als goede indicatoren.
Daarnaast heb ik ook nog een sensor in mijn IKEA STARKVIND in mijn woonkamer. Die sensor werkt alleen als de luchtreiniger ook aanstaat. Dat vind ik wel enorm jammer. Toch is die het vaak wel redelijk eens met de eerder genoemde VINDRIKTNING sensor die 5 meter verder staat. Er zal dus toch een kern van waarheid inzitten.
Ik merk wel enorme verschillen tussen de sensoren. Zoals ik al zei, haalt mijn sensor in de slaapkamer maximaal 20µg/m³ in rust, terwijl de sensor in de woonkamer meestal tussen de 1-5µg/m³ rapporteert en de sensor in mijn werkruimte meestal rond de 10µg/m³. Ik gebruik ze dus ook niet als absolute, geijkte sensoren, maar als goede indicatoren.
Daarnaast heb ik ook nog een sensor in mijn IKEA STARKVIND in mijn woonkamer. Die sensor werkt alleen als de luchtreiniger ook aanstaat. Dat vind ik wel enorm jammer. Toch is die het vaak wel redelijk eens met de eerder genoemde VINDRIKTNING sensor die 5 meter verder staat. Er zal dus toch een kern van waarheid inzitten.
@FRANQ Openhaardrook is moeilijker te detecteren dan algemene PM2.5. Maar misschien is het in jouw geval wel te doen. Wat ik doe is 's-morgens tussen 5 en 8 uur ventileren en soms nog 's middags nadat ik zelf constateer of er rook is. Het is wel een groot luchtvolume.
@JP1980 Dat is een ionisatiefilter. Maar experts vinden dat HEPA bewezen werkt en ionisatie heeft een slechte naam.
Ionisatie vs HEPA
https://eenvandaag.avrotr...-vrijkomen-is-schadelijk/
https://tracspurifiers.com/pages/hepa-vs-ionizer
Pananasonic heeft nanoe X, een techniek die met water in lucht werkt. Ik weet niet wat voor effect dat heeft op mensen. Ze kunnen wel iets meten met een apparaat dat niet de eigenschappen van menselijke longen heeft, maar of het dan ook echt helpt en veilig is, is een ander verhaal.
@JP1980 Dat is een ionisatiefilter. Maar experts vinden dat HEPA bewezen werkt en ionisatie heeft een slechte naam.
Ionisatie vs HEPA
https://eenvandaag.avrotr...-vrijkomen-is-schadelijk/
https://tracspurifiers.com/pages/hepa-vs-ionizer
Pananasonic heeft nanoe X, een techniek die met water in lucht werkt. Ik weet niet wat voor effect dat heeft op mensen. Ze kunnen wel iets meten met een apparaat dat niet de eigenschappen van menselijke longen heeft, maar of het dan ook echt helpt en veilig is, is een ander verhaal.
Zie ook RIVM standpunt/rapport over ionisatie-filters @FRANQ @mrmrmr
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/609330004.pdf
mrmrmr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:01:
HEPA schijnt de geur niet goed te filteren. Fijnstof wel. Dit is in ieder geval iets wat werkt. Men beweert dat ionisatie ozon kan produceren. De fabrikant beweert van niet. Wat je geloofd mag je zelf weten / onderzoeken. Maar hier ruiken we geen ozon. En geen haardrook. En het gezondheidseffect kan ik wel bevestigen, veel minder stress.Antonio di schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:22:
Zie ook RIVM standpunt/rapport over ionisatie-filters @FRANQ @mrmrmr
[ Voor 22% gewijzigd door JP1980 op 20-10-2023 01:03 ]
Dat is jammer, ik hoopte dat er wel een duidelijke piek zou zijn.JP1980 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:59:
[...]
Mij is het goed isoleren van stoken nooit goed gelukt omdat bij vochtig weer een (mijn) sensor ook uitslaat. Dan kom je al op een oplossing die eerst de geteste lucht vochtvrij maakt (verwarmd).
Vochtvrij en verwarmen is natuurlijk wel te realiseren door na de warmtewisselaar te meten.
Een ionisatie filter is een tikkie boven budget.Wij zijn van de ellende verlost door een investering te doen in induct filtering en als je de ruimte hebt op je WTW aanvoer kan ik het aanbevelen.
https://www.ventilatielan...xC8bUy2djbPBoCWRcQAvD_BwE
Helaas drukt de inflatie de prijs van dit apparaat ook al omhoog.
Maar goed om te lezen dat het werkt.
@alex3305
Die ikea sensoren slim maken kan wel eens een leuk hobby uitprobeer project zijn.
@mrmrmr
Ik vermoed dat de wtw ventilator niet sterk genoeg is voor hepa filters.
Ik denk dat ik eerst die ikea sensoren eens ga proberen, die zijn kostentechnisch ook erg interessant.
Mocht het daar niet mee lukken dan moet ik wat anders bedenken.
@FRANQ Dat is het zeker. Ik heb destijds deze instructies gebruikt. Enerzijds omdat ik er een CCS811 (TVOC en eCO2) in heb gestopt, maar ook omdat mijn vrouw - die alles soldeert hier - deze instructies eenvoudig te volgen vond. Daarnaast is het voor ongeveer 25 euro per complete sensor ook nog leuk aan de prijs.
Bij het bekijken van de output van diverse fijnstofmeters online en zelf met eigen neus gaan snuffelen en wandelen viel me op dat er theoretisch andere vervuilingsbronnen kunnen zijn.
Snelweg op ca. 350m, weinig verkeer
Weer: 15 graden het had wat geregend, niet veel. Weinig wind.
Tijdstip: 22:00 uur
Wat ik observeerde:
• vrijwel geen houtrooklucht
• stallucht van rundvee (koeien)
• sigarenlucht
• sigarettenlucht
Meting boven de 50. Ik wist niet precies waar het meetstation was, ik had alleen een postcode.
Het was nog niet erg koud, dus ik vraag me af of de laatste 3 een oorzaak kunnen zijn van gemeten PM2.5. Wat is jullie ervaring?
Ik weet dat de geur uit stooklucht kan verdwijnen op lange afstand, maar gevoelsmatig lijkt dat tijdens deze waarneming onwaarschijnlijk.
Snelweg op ca. 350m, weinig verkeer
Weer: 15 graden het had wat geregend, niet veel. Weinig wind.
Tijdstip: 22:00 uur
Wat ik observeerde:
• vrijwel geen houtrooklucht
• stallucht van rundvee (koeien)
• sigarenlucht
• sigarettenlucht
Meting boven de 50. Ik wist niet precies waar het meetstation was, ik had alleen een postcode.
Het was nog niet erg koud, dus ik vraag me af of de laatste 3 een oorzaak kunnen zijn van gemeten PM2.5. Wat is jullie ervaring?
Ik weet dat de geur uit stooklucht kan verdwijnen op lange afstand, maar gevoelsmatig lijkt dat tijdens deze waarneming onwaarschijnlijk.
De fijnstof sensoren zijn eigenlijk niet geschikt om houtrook te detecteren. Ja, de PM2.5 zal misschien iets stijgen, maar kan ook een andere oorzaak hebben.FRANQ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:44:
Zie dit artikel van samenmeten: Houtrook meten blijft lastig, ook met sensoren
In de aanvullende informatie staan richtprijzen voor een roetmonitor.Uit het onderzoek blijkt dat we houtrook het best kunnen meten met een roetmonitor. Alleen dit apparaat kan op zichzelf staand houtrook aantonen en heeft dus geen aanvullende data nodig. De andere apparaten en sensoren toonden wel verhoogde luchtverontreiniging wanneer er sprake was van houtstook, maar lieten soms ook verhoogde metingen zien wanneer er géén sprake was van houtstook. Dit betekent dat we met deze apparaten niet kunnen bepalen of houtrook de bron is van de gemeten vervuiling. De onderzoekers vonden ook dat er sprake is van een zogenaamde “buurtblootstelling”. Dit houdt in dat de gemeten waarden niet alleen afkomstig zijn van de directe buren, maar ook van andere bronnen verderop in de buurt. Deze kennis is belangrijk om uiteindelijk op te kunnen treden tegen houtstook op basis van gemeten waarden in de buurt van een gehinderde.
Roet (BC) Continu metende roetmonitor (AE33) €40.000
Roet (BC) Aethalometer MA200 €12.000
Roet (BC) TNO roetsensor €6.300
Interessant plaatje. Wat doen de Scandinavische landen anders waardoor de luchtkwaliteit zoveel beter is?ZuinigeRijder schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:08:
Ik heb een artikel geschreven:
Lees dan hier verder.
[Afbeelding]
@XWB Dit zegt ChatGPT
Er zijn verschillende redenen waarom Scandinavische landen over het algemeen minder last hebben van luchtvervuiling in vergelijking met veel andere delen van de wereld. Enkele belangrijke factoren zijn:
Lage bevolkingsdichtheid: Scandinavische landen hebben over het algemeen een lagere bevolkingsdichtheid in vergelijking met veel andere landen, wat betekent dat er minder industriële en verkeersgerelateerde activiteiten zijn die luchtvervuiling kunnen veroorzaken.
Duurzame energiebronnen: Scandinavische landen, zoals Noorwegen, Zweden en Denemarken, hebben geïnvesteerd in duurzame energiebronnen, zoals wind- en waterkracht, wat helpt om de luchtvervuiling als gevolg van fossiele brandstoffen te verminderen.
Streng milieubeleid: Deze landen hebben strenge milieuregelgeving en emissienormen ingevoerd die de uitstoot van verontreinigende stoffen beperken en de kwaliteit van de lucht verbeteren.
Geografie: De geografie van Scandinavië, inclusief de uitgestrekte bossen en de verspreide bevolking, draagt bij aan het verminderen van luchtvervuiling. Bovendien zijn er over het algemeen minder grote stedelijke gebieden met veel verkeer, wat de uitstoot van schadelijke stoffen beperkt.
Gunstige weersomstandigheden: De meteorologische omstandigheden in Scandinavië kunnen ook bijdragen aan de verminderde luchtvervuiling. Er zijn sterke westenwinden die verontreinigende stoffen kunnen verdunnen en wegvoeren van dichtbevolkte gebieden.
Bewustzijn en betrokkenheid van de bevolking: De inwoners van Scandinavische landen zijn vaak zeer milieubewust en betrokken bij inspanningen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dit leidt tot een grotere acceptatie van milieuvriendelijke technologieën en praktijken.
Al deze factoren samen dragen bij aan de lagere niveaus van luchtvervuiling in de Scandinavische landen. Het is belangrijk op te merken dat hoewel ze over het algemeen minder luchtvervuiling hebben, ze niet volledig vrij zijn van milieu-uitdagingen en zich nog steeds bezighouden met kwesties zoals de invloed van klimaatverandering en lokale luchtvervuiling.
Er zijn verschillende redenen waarom Scandinavische landen over het algemeen minder last hebben van luchtvervuiling in vergelijking met veel andere delen van de wereld. Enkele belangrijke factoren zijn:
Lage bevolkingsdichtheid: Scandinavische landen hebben over het algemeen een lagere bevolkingsdichtheid in vergelijking met veel andere landen, wat betekent dat er minder industriële en verkeersgerelateerde activiteiten zijn die luchtvervuiling kunnen veroorzaken.
Duurzame energiebronnen: Scandinavische landen, zoals Noorwegen, Zweden en Denemarken, hebben geïnvesteerd in duurzame energiebronnen, zoals wind- en waterkracht, wat helpt om de luchtvervuiling als gevolg van fossiele brandstoffen te verminderen.
Streng milieubeleid: Deze landen hebben strenge milieuregelgeving en emissienormen ingevoerd die de uitstoot van verontreinigende stoffen beperken en de kwaliteit van de lucht verbeteren.
Geografie: De geografie van Scandinavië, inclusief de uitgestrekte bossen en de verspreide bevolking, draagt bij aan het verminderen van luchtvervuiling. Bovendien zijn er over het algemeen minder grote stedelijke gebieden met veel verkeer, wat de uitstoot van schadelijke stoffen beperkt.
Gunstige weersomstandigheden: De meteorologische omstandigheden in Scandinavië kunnen ook bijdragen aan de verminderde luchtvervuiling. Er zijn sterke westenwinden die verontreinigende stoffen kunnen verdunnen en wegvoeren van dichtbevolkte gebieden.
Bewustzijn en betrokkenheid van de bevolking: De inwoners van Scandinavische landen zijn vaak zeer milieubewust en betrokken bij inspanningen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dit leidt tot een grotere acceptatie van milieuvriendelijke technologieën en praktijken.
Al deze factoren samen dragen bij aan de lagere niveaus van luchtvervuiling in de Scandinavische landen. Het is belangrijk op te merken dat hoewel ze over het algemeen minder luchtvervuiling hebben, ze niet volledig vrij zijn van milieu-uitdagingen en zich nog steeds bezighouden met kwesties zoals de invloed van klimaatverandering en lokale luchtvervuiling.
Dat kan alles zijn van een rokende bbq onder de meter tot bosbrandlucht uit canada. Een fijnstofmeter meet de lucht die aangezogen wordt, het is dus maar net wat er voor z'n inlaat langskomt. Op een afstand ruiken zegt vaak niks.mrmrmr schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:37:
Ik heb nog een artikel geschreven.
Is het verwarmen van je woning met hout, slim en voordelig?
Hoewel houtkachels populair zijn, zijn ze financieel en milieutechnisch minder voordelig dan andere verwarmingsmethoden. Houtverbranding veroorzaakt luchtvervuiling en gezondheidsrisico’s door fijnstof en schadelijke stoffen.
Ondanks ‘schonere’ kachels blijft houtverbranding ongunstig voor het milieu. Alternatieven zoals warmtepompen en subsidies voor het verwijderen van houtkachels en duurzamere verwarming worden aangemoedigd.
Een uitgebreid verhaal met vergelijking van kostprijzen vind je hier.
Vooral de uitstoot van PM0.1 van "schonere" houtkachels is iets om over na te denken:
Is het verwarmen van je woning met hout, slim en voordelig?
Hoewel houtkachels populair zijn, zijn ze financieel en milieutechnisch minder voordelig dan andere verwarmingsmethoden. Houtverbranding veroorzaakt luchtvervuiling en gezondheidsrisico’s door fijnstof en schadelijke stoffen.
Ondanks ‘schonere’ kachels blijft houtverbranding ongunstig voor het milieu. Alternatieven zoals warmtepompen en subsidies voor het verwijderen van houtkachels en duurzamere verwarming worden aangemoedigd.
Een uitgebreid verhaal met vergelijking van kostprijzen vind je hier.
Vooral de uitstoot van PM0.1 van "schonere" houtkachels is iets om over na te denken:
Onze speksteenkachel/pelletkachel heeft toch een toprendement en zuivere verbranding?
De uitstoot zal kleiner zijn omdat er minder hout verbruikt wordt dat bovendien beter wordt verbrand. Maar vergeleken met andere verwarmingsbronnen, zoals aardgas en zeker warmtepompen, is er nog altijd veel meer uitstoot bij deze “schonere” houtkachels. Komt daarbij dat de testen die de uitstoot bepalen, helemaal niet realistisch zijn. De efficiëntere ECO-kachels en óók pelletkachels stoten juist het méér problematische ultra fijnstof (PM0.1) uit. Deze deeltjes zijn zo klein dat ze na inademen rechtstreeks in je bloedbaan terechtkomen en overal in je lichaam schade kunnen veroorzaken. Eco-Design Kachels vervuilen meer dan diesel voertuigen en wel 25x meer dan een 10 jaar oude vrachtwagen (volgens een Deens rapport over zeer hoge emissies van de nieuwste kachels).
Heb sinds een paar dagen een Daikin BRY88AB151K op z'n tweakers "gehacked".
De Daikin BRY88AB151K is een sensor "kubus" met hierin:
- Cubic CM1106 CO2 sensor
- Cubic PM2105 PM1/PM2.5/PM10 sensor
- Texas Instruments HDC1080 Temperatuur & Luchtvochtigheidssensor
- Sensirion SGP30 TVOC/eCO2 sensor
En dit alles gekoppeld aan een ESPRESSIF ESP32-WROOM.
Iemand heeft al het voorwerk al gedaan en aan de hand hiervan kun je eenvoudig ESPHome flashen en de sensor aan bijv. Home Assistant hangen.
https://hasstech.cn/?spm=...0023.1.3f82uiinuiin1P&p=1
Nu heb ik een paar ontdekkingen gedaan:
- Mijn Philips HEPA filter doet zijn werk uitstekend en weet de PM waardes op 0 te houden. Als ik een lucifer aansteek en uitblaas of bijv. een kussen uitklop stijgen deze waardes snel maar de luchtfilter springt dan ook meteen in zijn versnelling en weet de waardes binnen enkele minuten terug naar 0 te brengen.
- Het is slecht gesteld met de CO2 in mijn woonkamer.
De waardes in huis zijn:
- Slaapkamers zitten rond de 600 ppm
- Huiskamer zit in de ochtend rond de 1400ppm
- Huiskamer zit in de avond rond de 2800ppm
Het huis is een oud jaren 60 huis zonder ventilatiemogelijkheden, ook zijn er geen ramen die open kunnen.
Ik heb vanmiddag een tijdje alle deuren open gezet waarna het CO2 gehalte in een half uur van 1400 zakte naar 750. Maar in de avond is dit weer opgelopen naar zo'n 2800.
Ik zit dus even te denken wat ik hieraan kan doen, er van uitgaande dat de metingen kloppen.
De Daikin BRY88AB151K is een sensor "kubus" met hierin:
- Cubic CM1106 CO2 sensor
- Cubic PM2105 PM1/PM2.5/PM10 sensor
- Texas Instruments HDC1080 Temperatuur & Luchtvochtigheidssensor
- Sensirion SGP30 TVOC/eCO2 sensor
En dit alles gekoppeld aan een ESPRESSIF ESP32-WROOM.
Iemand heeft al het voorwerk al gedaan en aan de hand hiervan kun je eenvoudig ESPHome flashen en de sensor aan bijv. Home Assistant hangen.
https://hasstech.cn/?spm=...0023.1.3f82uiinuiin1P&p=1
Nu heb ik een paar ontdekkingen gedaan:
- Mijn Philips HEPA filter doet zijn werk uitstekend en weet de PM waardes op 0 te houden. Als ik een lucifer aansteek en uitblaas of bijv. een kussen uitklop stijgen deze waardes snel maar de luchtfilter springt dan ook meteen in zijn versnelling en weet de waardes binnen enkele minuten terug naar 0 te brengen.
- Het is slecht gesteld met de CO2 in mijn woonkamer.
De waardes in huis zijn:
- Slaapkamers zitten rond de 600 ppm
- Huiskamer zit in de ochtend rond de 1400ppm
- Huiskamer zit in de avond rond de 2800ppm
Het huis is een oud jaren 60 huis zonder ventilatiemogelijkheden, ook zijn er geen ramen die open kunnen.
Ik heb vanmiddag een tijdje alle deuren open gezet waarna het CO2 gehalte in een half uur van 1400 zakte naar 750. Maar in de avond is dit weer opgelopen naar zo'n 2800.
Ik zit dus even te denken wat ik hieraan kan doen, er van uitgaande dat de metingen kloppen.
@eltweako wanneer je een afzuigkap hebt met afvoer naar buiten, deze aanzetten. Bij mij gaat de CO2 waarde dan snel omlaag, zeker omdat er geen deur zit naar de aangrenzende keuken.
Ik heb mijn python scripts aangepast, zodat deze ook de gemiddelde over alle metingen toont en niet alleen per jaar. De samenvatting.py genereert ook een kml bestand, die je kunt inladen in mymaps van google.
Ik heb de meetsensoren die iets gemeten hebben in gemeente Heusden van 2021 tot en met 2023 op een gedeelde Google Maps kaart beschikbaar gemaakt. Die kan iedereen bekijken.

De meetsensoren zijn in Heusden allemaal rood (vuur symbool) weergegeven, omdat deze boven de jaarlijkse WHO waardes van PM2.5 zitten. In ongeveer het midden van de kaart, staat de gemiddelde van alle meetsensoren, een oranje huisje met een vlaggetje. Naam van het symbool bevat gemiddelde gekalibreerde PM10/PM2.5 uur-waardes van samenmeten-rivm en aantal gekalibreerde metingen in dagen. Je kunt op een sensor op het kaartje klikken om de detail informatie te laten zien (sensor naam, de verschillende jaren van metingen).
Er zitten 5 meetstations bij die maar maximaal 5 dagen meetgegevens gestuurd hebben.
Ik heb de meetsensoren die iets gemeten hebben in gemeente Heusden van 2021 tot en met 2023 op een gedeelde Google Maps kaart beschikbaar gemaakt. Die kan iedereen bekijken.

De meetsensoren zijn in Heusden allemaal rood (vuur symbool) weergegeven, omdat deze boven de jaarlijkse WHO waardes van PM2.5 zitten. In ongeveer het midden van de kaart, staat de gemiddelde van alle meetsensoren, een oranje huisje met een vlaggetje. Naam van het symbool bevat gemiddelde gekalibreerde PM10/PM2.5 uur-waardes van samenmeten-rivm en aantal gekalibreerde metingen in dagen. Je kunt op een sensor op het kaartje klikken om de detail informatie te laten zien (sensor naam, de verschillende jaren van metingen).
Er zitten 5 meetstations bij die maar maximaal 5 dagen meetgegevens gestuurd hebben.
Mooie toepassing.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:37:
Ik heb mijn python scripts aangepast, zodat deze ook de gemiddelde over alle metingen toont en niet alleen per jaar. De samenvatting.py genereert ook een kml bestand, die je kunt inladen in mymaps van google.
[Afbeelding]
Zet je de data ook op ?: https://openaq.org/
De gemeente Heusden data is afkomstig van samenmeten en RIVM.Antonio di schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:39:
[...]
Mooie toepassing.
Zet je de data ook op ?: https://openaq.org/
Neem aan dat deze ook aangesloten zijn op openaq of dat deze die samenmeten/RIVM gegevens opvraagt?
Of moet iedereen zijn fijnstofsensor data apart hiernaar toe sturen?
In ieder geval ,als ik op de openaq Explorer naar gemeente Heusden ga, zie ik geen sensoren daar.
Oeps, Ik stuurde de verkeerde link. Hier de goede (WAQI: World Air Quality Index):ZuinigeRijder schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:12:
[...]
De gemeente Heusden data is afkomstig van samenmeten en RIVM.
Neem aan dat deze ook aangesloten zijn op openaq of dat deze die samenmeten/RIVM gegevens opvraagt?
In ieder geval ,als ik op de openaq Explorer naar gemeente Heusden ga, zie ik geen sensoren daar.
https://aqicn.org/publishingdata/
Jouw data in Google Maps ziet er mooi uit. Maar Google is natuurlijk wel een commercieel bedrijf

Ik maak liever gebruik van "non-profit".
Je kun dus jouw data van meters buiten "uploaden" naar WAQI (of de gemeente kan het doen van hun stations) met een te kiezen naam en geo-locatie.
Iedereen kan dan de actuele metingen volgen op de WQAI site, ook op een kaart.
Ik heb op het smarthome systeem Home Assistant de integratie (App) World Air Quality Index (WAQI) gezet
en daar 4 meetstations van mijn "home-town" op toegevoegd op stationnummer (staat in de URL op WAQI kaart van het geselecteerde station). Zo kunnen dus Home Assistant "Smarthomers" de data gebruiken.
In de buurt van Heusden zie ik WAQI stationnummers: 235759 (Herpt) en 364822 (Oudheusden).
Zie plaatjes hieronder.
PS,
Een aantal meet-stations van "rivm" staan op openaq.org.
openaq.org is volgens mij alleen voor "publieke instellingen" en dus niet voor particulieren.
Plaatjes:
![]() | ![]() |
@Antonio di De gegevens van de gemeente Heusden worden al getoond op de aqicn kaart, Drunen, Nieuwkuijk, Vlijmen, Heusden, Oud-Heusden, etc. Dus blijkbaar worden de samenmeten meetstations al getoond op aqicn.
Trouwens, mijn kaart is niet de actuele kaart van Heusden, maar de berekende jaargemiddeldes PM10 en PM2.5 gebaseerd op de gekalibreerde uur-waardes van samenmeten-rivm.
Trouwens, mijn kaart is niet de actuele kaart van Heusden, maar de berekende jaargemiddeldes PM10 en PM2.5 gebaseerd op de gekalibreerde uur-waardes van samenmeten-rivm.
Ik heb een legenda toegevoegd aan de fijnstof kaart van de gemeente Heusden van 2021 tot en met 2023. De volgende beschrijving heb ik toegevoegd:ZuinigeRijder schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:12:
[...]
De gemeente Heusden data is afkomstig van samenmeten en RIVM.
LEGENDA (klap open):
Ik heb de fijnstof meetsensoren die iets gemeten hebben in gemeente Heusden van 2021 tot en met 2023 op deze gedeelde Google Maps kaart beschikbaar gemaakt.
De Wereld Health Organization (WHO) richtlijnen zijn:
De WHO PM10 jaarlimiet is 15 µg/m3.
De WHO PM10 daglimiet is 45 µg/m3, mag 4 keer per jaar overschreden worden.
De WHO PM2.5 jaarlimiet is 5 µg/m3.
De WHO PM2.5 daglimiet is 15 µg/m3, mag 4 keer per jaar overschreden worden.
De huidige EU richtlijnen zijn jammer genoeg véél minder streng, handhaving is in Europa gebaseerd op de EU richtlijnen. Pas na 2030 wordt mogelijk de WHO richtlijnen overgenomen bij gemeentes die aangesloten zijn bij het Schone Lucht Akkoord (SLA). De EU richtlijnen:
De EU PM10 jaarlimiet is 40 µg/m3.
De EU PM10 daglimiet is 50 µg/m3, mag 35 keer per jaar overschreden worden.
De EU PM2.5 jaarlimiet is 25 µg/m3.
De EU PM2.5 kent géén daglimiet.
De meetsensoren zijn in gemeente Heusden allemaal rood (vuur symbool) weergegeven, omdat deze boven de WHO waardes van PM10 en/of PM2.5 zitten. Wanneer een meetsensor beneden alle WHO waardes zit, wordt er een groene dennenboom getoond. In ongeveer het midden van de kaart, staat de gemiddelde van alle meetsensoren, een oranje huisje met een vlaggetje (niet alle meetstations voldoen aan WHO richtlijnen) of een groen huisje met vlaggetje (alle meetsensoren voldoen aan WHO richtlijnen).
Naam van het symbool bevat gemiddelde gekalibreerde PM10/PM2.5 uur-waardes van samenmeten-rivm en aantal gekalibreerde metingen in dagen.
Voorbeeld: 15.0/8.6 (366d)
Betekenis: gemiddelde PM10 is 15.0 µg/m3, gemiddelde PM2.5 is 8.6 µg/m3 over 366 meetdagen met gekalibreerde meetgegevens.
Je kunt op een sensor op het kaartje klikken om de detail informatie te laten zien:
- sensor naam, voorbeeld: LTD_63321
- de samenvatting van de verschillende jaren van metingen:
--- Jaar PM10/PM2.5 (dagen) #WHO Daglimiet
--- Voorbeeld: 2022 15.6/10.1 (66d) #2/24
--- Betekenis: In 2022 was de gemiddelde PM10 15.6 µg/m3, de gemiddelde PM2.5 waarde 10.1 µg/m3 (66 dagen gekalibreerde meetgegevens), de PM10 WHO daglimiet is 2 maal overschreden, de PM2.5 WHO daglimiet is 24 maal overschreden.
- eventuele overschrijdingen van WHO en EU jaarlimieten en aantal keer overschrijden van WHO daglimieten
--- Voorbeeld:
PM10 > WHO jaar 15 > EU jaar 40
PM2.5 > WHO jaar 5 > EU jaar 25
--- Betekenis:
de PM10 WHO jaarlimiet is overschreden, maar ook de EU jaarlimiet is overschreden
de PM2.5 WHO jaarlimiet is overschreden, maar ook de EU jaarlimiet is overschreden
P.S. meestal wordt alleen de WHO limiet overschreden, omdat de EU limiet niet streng genoeg is.
- gemiddelde over alle metingen, voorbeeld:
Gem. 15.0/8.6 (366d) #4/41
PM10 > WHO jaar 15
PM2.5 > WHO jaar 5
Detail voorbeeld van een meetstation (LTD_63321):
LTD_63321
Jaar PM10/PM2.5 (dagen) #WHO Daglimiet
==================================
2022 15.6/10.1 (66d) #2/24
PM10 > WHO jaar 15
PM2.5 > WHO jaar 5
2023 14.9/8.2 (299d) #4/41
PM2.5 > WHO jaar 5
Gem. 15.0/8.6 (366d) #4/41
PM10 > WHO jaar 15
PM2.5 > WHO jaar 5
Ik heb hier op tweakers en in dit topic wat zitten zoeken naar een goede fijnstof meter.
Hier gaat het best veel over zelfbouw en al wat oudere reacties.
Ik wil eigenlijk geen zelfbouw, maar een kant en klare oplossing, die ik zelf uit kan lezen.
Het is namelijk om de luchtkwaliteit in mijn metaalbedrijf te meten.
We gaan betere luchtfilters aanschaffen en daarna investeren in een klimaatsysteem met betere ventilatie. Om te bepalen hoeveel m3 lucht we moeten gaan ventileren willen we de co2 en fijnstof gaan meten.
Een adviseur kwam aan met een meter van Atal. Zal best prima werken, maar data is alleen te zien via een online platform waar je een abonnement voor nodig hebt.
Ik wil de logger mogelijk laten staan en lekker blijven meten. Waarom niet, maar daar geen extra kosten voor hebben.
Of eventueel verkopen.
Heeft iemand advies voor een goede meter?
Ik wil eigenlijk geen zelfbouw, maar een kant en klare oplossing, die ik zelf uit kan lezen.
We gaan betere luchtfilters aanschaffen en daarna investeren in een klimaatsysteem met betere ventilatie. Om te bepalen hoeveel m3 lucht we moeten gaan ventileren willen we de co2 en fijnstof gaan meten.
Een adviseur kwam aan met een meter van Atal. Zal best prima werken, maar data is alleen te zien via een online platform waar je een abonnement voor nodig hebt.
Ik wil de logger mogelijk laten staan en lekker blijven meten. Waarom niet, maar daar geen extra kosten voor hebben.
Of eventueel verkopen.
Niet specifiek voor professionele toepassing, maar vragen die ik zeker zou stellen aan de leverancier is wat de nauwkeurigheid is over het hele bereik, wat het bereik is en hoe lang de meter meegaat en wat de degradatie zal zijn. Het soort vragen die verkopers over het algemeen niet erg duidelijk beantwoorden.raoel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:43:
Ik heb de samenmeten-rivm-tools voor weergave sensoren fijnstof PM10 en PM2.5 bijgewerkt naar versie R1.7.0.
Help informatie kun je hier vinden.
Voorheen nam ik gekalibreerde uur metingen niet mee, wanneer gekalibreerde PM10 en/of PM2.5 waarde niet gevuld was. Nu wordt de uur meetwaarde ook meegenomen, wanneer één van de twee gekalibreerde waardes gevuld is.
Over het jaar 2022 komt het best vaak voor dat de PM2.5 gekalibreerde uur waarde niet gevuld is door het RIVM, maar wel de PM10 gekalibreerde uur waarde. In 2024 zie ik dat dit veel minder voorkomt. Het gevolg is dat ik het aantal gekalibreerde uur meetwaardes apart moet bijhouden voor PM10 en PM2.5 en dat ik het aantal dagen metingen dus ook nu apart weergeef.
Voorbeeld van een popup op de kaart:
Hier is te zien dat in 2022 er 305 dagen gekalibreerde PM10 waardes waren en maar 188 dagen gekalibreerde PM2.5 waardes (305d/188d).
In 2024, tot aan 15 juli 2024 is het aantal gekalibreerde dagen voor PM10 en PM2.5 bijna gelijk (182d/180d), dus missen er veel minder gekalibreerde PM2.5 uur metingen.
Help informatie kun je hier vinden.
Voorheen nam ik gekalibreerde uur metingen niet mee, wanneer gekalibreerde PM10 en/of PM2.5 waarde niet gevuld was. Nu wordt de uur meetwaarde ook meegenomen, wanneer één van de twee gekalibreerde waardes gevuld is.
Over het jaar 2022 komt het best vaak voor dat de PM2.5 gekalibreerde uur waarde niet gevuld is door het RIVM, maar wel de PM10 gekalibreerde uur waarde. In 2024 zie ik dat dit veel minder voorkomt. Het gevolg is dat ik het aantal gekalibreerde uur meetwaardes apart moet bijhouden voor PM10 en PM2.5 en dat ik het aantal dagen metingen dus ook nu apart weergeef.
Voorbeeld van een popup op de kaart:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| 14.2/7.1 (861d/695d) LTD_54329 Jaar PM10/PM2.5 (dagen) #WHO Daglimiet ================================== 2021 12.1/9.3 (36d/26d) #0/7 PM2.5 > WHO jaar 5 2022 15.5/8.8 (305d/188d) #0/47 PM10 > WHO jaar 15 PM2.5 > WHO jaar 5 2023 14.1/6.0 (337d/300d) #0/14 PM2.5 > WHO jaar 5 2024 12.4/6.6 (182d/180d) #0/10 PM2.5 > WHO jaar 5 Gem. 14.2/7.1 (861d/695d) #0/47 PM2.5 > WHO jaar 5 |
Hier is te zien dat in 2022 er 305 dagen gekalibreerde PM10 waardes waren en maar 188 dagen gekalibreerde PM2.5 waardes (305d/188d).
In 2024, tot aan 15 juli 2024 is het aantal gekalibreerde dagen voor PM10 en PM2.5 bijna gelijk (182d/180d), dus missen er veel minder gekalibreerde PM2.5 uur metingen.

opmerkingen over verwijderde offtopic berichten zijn ook offtopic.
[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 17-07-2024 21:39 ]
[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 17-07-2024 21:42 ]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
[ Voor 64% gewijzigd door teacher op 17-07-2024 21:42 ]
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 17-07-2024 21:42 ]
Feedback op moderatie kun je beter hier bespreken: SH feedbacktopic
Is er buiten de awair ondertussen een andere plug and play meter die voor de eindgebruiker geschikt is?
@aesch Wat moet die allemaal meten? Ikea heeft de VINDSTYRKA, meet PM2.5, temperatuur, luchtvochtigheid, tVOC. Geen ervaring mee, hier staat een review.
Dit is voor mij voldoende. Over deze meter helaas (zoals de Ikea site ook een beetje weergeeft) matige reacties in mijn omgeving.ZuinigeRijder schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:04:
@aesch Wat moet die allemaal meten? Ikea heeft de VINDSTYRKA, meet PM2.5, temperatuur, luchtvochtigheid, tVOC. Geen ervaring mee, hier staat een review.
Het liefst heb ik 1 meter voor deze metingen, ik heb echter al een goeie co2/temp/vocht meter dus met alleen een betrouwbare fijnstof meter ben ik ook geholpen.
[ Voor 12% gewijzigd door aesch op 24-10-2024 18:36 ]
@aesch Misschien is deze iets voor je, beloofd dit:
Maar hoeverre dat waar is? De reviews zijn wel goed, je moet waarschijnlijk wel altijd de oplaadbare batterijen aan USB lader aansluiten, omdat die niet lang meegaan.De uitstekende sensor van de gerenommeerde Zwitserse fabrikant Sensirion garandeert zeer nauwkeurige meetresultaten.
Ik ga deze wel proberen!ZuinigeRijder schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:24:
[...]
Maar hoeverre dat waar is? De reviews zijn wel goed, je moet waarschijnlijk wel altijd de oplaadbare batterijen aan USB lader aansluiten, omdat die niet lang meegaan.
@aesch Blijkbaar is dit een uitlopend model (orgineel was deze set iets van 139 euro), maar de reviews op Amazon zijn wél positief.
Ikzelf heb er ook een besteld voor binnenshuis (had nog cachbackXL saldo die ik omgezet heb naar bol waardebonnen). Kan de sensor ook eens bij mijn fijnstofmeter buiten zetten om te kijken of de waardes een beetje overeenkomen. De oplaadbare batterijen gaan ongeveer 1 maand mee, dus je kunt deze ook eens meenemen naar buiten of in de tuin of onderweg, want je kunt de waarde ook op de sensor zelf aflezen. Het is wel zo dat je óf PM2.5 meet, óf PM10, afhankelijk van de schakelaar achterop de sensor.
Laat jij ook nog weten hoe deze bevalt.
Ikzelf heb er ook een besteld voor binnenshuis (had nog cachbackXL saldo die ik omgezet heb naar bol waardebonnen). Kan de sensor ook eens bij mijn fijnstofmeter buiten zetten om te kijken of de waardes een beetje overeenkomen. De oplaadbare batterijen gaan ongeveer 1 maand mee, dus je kunt deze ook eens meenemen naar buiten of in de tuin of onderweg, want je kunt de waarde ook op de sensor zelf aflezen. Het is wel zo dat je óf PM2.5 meet, óf PM10, afhankelijk van de schakelaar achterop de sensor.
Laat jij ook nog weten hoe deze bevalt.
[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-10-2024 16:29 ]
Ik zie weinig in de Bresser 7110300 fijnstofmeter in de handleiding over gebruik buitenshuis (outdoor/outside zoektermen). Het vermeldt alleen dat de sensor zelf voor binnen- en buiten geschikt is: "The device comes with Swiss made SENSIRION Particulate Matter Sensor SPS series designed for indoor and outdoor air quality application."
Heeft iemand hem buiten hangen?
3x AA oplaadbare batterijen voor de sensorunit worden meegeleverd, de monitor heeft nog 2x AA batterijen nodig. De sensorunit kan worden opgeladen via USB. Temperatuur en luchtvochtigheid worden gemeten op de monitor, dus binnenshuis.
De binnentemperatuur meting komt binnen een tot drie tienden graden Celsius overeen met die van een Trotec 8225 CO2 meter. De metingen binnenshuis zijn momenteel 2 à 3 μg/m² en AQI staat op 12. Er staat een Coway AP-1220B luchtreiniger aan. Luchttoevoer via dauerluft.
Heeft iemand hem buiten hangen?
3x AA oplaadbare batterijen voor de sensorunit worden meegeleverd, de monitor heeft nog 2x AA batterijen nodig. De sensorunit kan worden opgeladen via USB. Temperatuur en luchtvochtigheid worden gemeten op de monitor, dus binnenshuis.
De binnentemperatuur meting komt binnen een tot drie tienden graden Celsius overeen met die van een Trotec 8225 CO2 meter. De metingen binnenshuis zijn momenteel 2 à 3 μg/m² en AQI staat op 12. Er staat een Coway AP-1220B luchtreiniger aan. Luchttoevoer via dauerluft.
Hier mijn oordeel over de volgende fijnstofmeter:
Bresser Weerstation Fijnstofmeter - Thermo/Hygrometer - PM 2,5/ PM 10 luchtkwaliteitsindex - Alarmfuntie
In de handleiding/specs staat dat er een Sensirion SPS sensor in zit. Volgens mij moet dit dan een SPS30 sensor zijn. Deze sensor is zeer geschikt voor het meten van PM2.5, minder geschikt voor PM10, terwijl een SDS011 fijnstofmeter beter geschikt is voor PM10. Daarnaast heeft de SPS30 minder last van afwijkingen bij hogere luchtvochtigheid, tot 80% luchtvochtigheid is deze veel accurater. Een SDS011 is boven de 70% veel minder accuraat, daarom doet het RIVM een bepaalde kalibratie formule toepassen op de uurwaardes afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid.
@mrmrmr Ik heb de sensor 24 uur buiten naast mijn SDS011 fijnstofmeter gehangen gehad in PM2.5 stand, het signaal naar het station was nog goed, ondanks de muren/afstand tot de sensor. De waardes kwamen redelijk overeen. Je kunt de hoogste piek per uur of 24 uur bekijken, jammer genoeg geen grafiek. Bij mij had deze in 24 uur een piek van 183 gehad, terwijl mijn SDS011 een lagere korte piek heeft gehad van 108. Het is maar net wanneer de meting is geweest. In ieder geval leken de waardes plausibel.
Handig is dat er oplaadbare batterijen in de sensor zitten, zodat je deze ook mee kunt nemen naar buiten of op de fiets
In het basis station moeten 2 x AA batterijen (niet meegeleverd). Ik heb de sensor weer binnen gezet en continue aan een USB oplader, zodat deze 1x per minuut de waardes meet, op batterijen standaard 1x per 10 minuten.
Dit is een uitlopend model, maar daardoor is deze ook heel goedkoop. Een losse sensor kostte al 109 euro, complete set vroeger 139 euro. Waarschijnlijk is deze set binnenkort ook niet meer verkrijgbaar.
Nadeel is dat er geen historische informatie opgeslagen is, maar blijkbaar is er support vanuit github voor deze fijnstofsensor, zie deze discussie. Niet veel verder gekeken, maar blijkbaar zou je het 868 Mhz signaal van de kunnen aftappen en zelf historie aanleggen. Misschien iets voor een tweaker hier
Al met al een goede SPS30 sensor en niet duur als complete set. Je zou zelfs de sensor kunnen gebruiken zónder het basis station, wanneer je niet geïnteresseerd bent in maximum uur of 24-uur waardes of wanneer je de signalen aftapt.
Ben benieuwd wat @aesch van de set vindt.
Bresser Weerstation Fijnstofmeter - Thermo/Hygrometer - PM 2,5/ PM 10 luchtkwaliteitsindex - Alarmfuntie
In de handleiding/specs staat dat er een Sensirion SPS sensor in zit. Volgens mij moet dit dan een SPS30 sensor zijn. Deze sensor is zeer geschikt voor het meten van PM2.5, minder geschikt voor PM10, terwijl een SDS011 fijnstofmeter beter geschikt is voor PM10. Daarnaast heeft de SPS30 minder last van afwijkingen bij hogere luchtvochtigheid, tot 80% luchtvochtigheid is deze veel accurater. Een SDS011 is boven de 70% veel minder accuraat, daarom doet het RIVM een bepaalde kalibratie formule toepassen op de uurwaardes afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid.
@mrmrmr Ik heb de sensor 24 uur buiten naast mijn SDS011 fijnstofmeter gehangen gehad in PM2.5 stand, het signaal naar het station was nog goed, ondanks de muren/afstand tot de sensor. De waardes kwamen redelijk overeen. Je kunt de hoogste piek per uur of 24 uur bekijken, jammer genoeg geen grafiek. Bij mij had deze in 24 uur een piek van 183 gehad, terwijl mijn SDS011 een lagere korte piek heeft gehad van 108. Het is maar net wanneer de meting is geweest. In ieder geval leken de waardes plausibel.
Handig is dat er oplaadbare batterijen in de sensor zitten, zodat je deze ook mee kunt nemen naar buiten of op de fiets

In het basis station moeten 2 x AA batterijen (niet meegeleverd). Ik heb de sensor weer binnen gezet en continue aan een USB oplader, zodat deze 1x per minuut de waardes meet, op batterijen standaard 1x per 10 minuten.
Dit is een uitlopend model, maar daardoor is deze ook heel goedkoop. Een losse sensor kostte al 109 euro, complete set vroeger 139 euro. Waarschijnlijk is deze set binnenkort ook niet meer verkrijgbaar.
Nadeel is dat er geen historische informatie opgeslagen is, maar blijkbaar is er support vanuit github voor deze fijnstofsensor, zie deze discussie. Niet veel verder gekeken, maar blijkbaar zou je het 868 Mhz signaal van de kunnen aftappen en zelf historie aanleggen. Misschien iets voor een tweaker hier
Al met al een goede SPS30 sensor en niet duur als complete set. Je zou zelfs de sensor kunnen gebruiken zónder het basis station, wanneer je niet geïnteresseerd bent in maximum uur of 24-uur waardes of wanneer je de signalen aftapt.
Ben benieuwd wat @aesch van de set vindt.
Deze staat ondertussen. Prima ding. Voor 50 euro is de pm2.5 meter op zich al OK, goeie aanvulling op mijn andere meter. Mooi dat die op stroom werkt. Effect van luchtfilter aanzetten of plaatsing in de keuken is snel te zien.ZuinigeRijder schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:24:
[...]
Maar hoeverre dat waar is? De reviews zijn wel goed, je moet waarschijnlijk wel altijd de oplaadbare batterijen aan USB lader aansluiten, omdat die niet lang meegaan.
De "hoofdunit" is niet top, verbinding maken met de sensor is rommelig en onlogisch en so far al 2x vastgelopen temp/hygro. Voor dit bedrag kijk ik 't nog even aan. Voor de oorspronkelijke 130e niet acceptabel.
Ik had niet echt problemen om te koppelen met het basisstation. Eerst de batterijen in het basisstation doen, laten opstarten en daarna pas de batterijen in de sensor.
Typisch, ik heb nog geen vastloper gehad. Ik ben er zover wel tevreden mee, voor deze prijs een goede sensor. Inderdaad zou ik er niet de volle prijs voor betaald hebben. Enige nadeel is dat je geen historische grafieken kunt bekijken, alleen max per uur en 24 uur. En dat de data niet naar een externe bron gestuurd kan worden, maar je kunt als tweaker mogelijk wel het 868 Mhz signaal aftappen en b.v. naar Home Assistant sturen:
Typisch, ik heb nog geen vastloper gehad. Ik ben er zover wel tevreden mee, voor deze prijs een goede sensor. Inderdaad zou ik er niet de volle prijs voor betaald hebben. Enige nadeel is dat je geen historische grafieken kunt bekijken, alleen max per uur en 24 uur. En dat de data niet naar een externe bron gestuurd kan worden, maar je kunt als tweaker mogelijk wel het 868 Mhz signaal aftappen en b.v. naar Home Assistant sturen:
= Supported device protocols =
[173] Bresser Weather Center 7-in-1, Air Quality PM2.5/PM10 7009970, CO2 7009977, HCHO/VOC
Beetje laat misschien maar zag dat je nog geen antwoord hebt, en misschien ook niet meer nodig.raoel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:43:
Ik heb hier op tweakers en in dit topic wat zitten zoeken naar een goede fijnstof meter.
Of eventueel verkopen.
Ik wilde voor bij mij thuis hetzelfde en heb uiteindelijk de Airthings gekocht. Deze heeft een app en houd de history bij. Display kun je instellen welke waarde je wilt zien.
Meet CO2; PM1; PM2,5; VOC; Temperatuur; luchtvochtigheid en luchtdruk.
Ik heb hem aan mijn Homey gekoppeld on de wtw te sturen.
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
Ik heb de Bresser meter in de auto meegenomen en daarbij bleef de monitor lang (2x ~10 minuten) vast staan. Het was donker, dus ik heb niet kunnen zien wat er precies gebeurde. Misschien was het een kwestie van de verbinding.
Verplaatst binnenshuis geeft de monitor soms niet weer wat de sensor weergeeft, ondanks het volle signaal-icoon en een dat de twee naast elkaar staan.
De AQI waarde is blijkbaar een factor 4 van de pm2.5 waarde:
PM2.5 : AQI
1 : 4
2 : 8
3 : 12
4: 16
etc.
De AQI waarde wordt gebruikt voor het waarschuwingssignaal. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind signaleren op een afgeleide AQI waarde een vreemde keuze voor een PM2.5 meter.
Signaleren van houtrook binnenshuis lijkt me niet goed mogelijk, tenzij je helemaal geen maatregelen hebt genomen (geen luchtfiltering + luchtverversing). Sommige leveranciers noemen dat de meter binnenshuis gebruikt moet worden. Dat beperkt het nut.
Verplaatst binnenshuis geeft de monitor soms niet weer wat de sensor weergeeft, ondanks het volle signaal-icoon en een dat de twee naast elkaar staan.
De AQI waarde is blijkbaar een factor 4 van de pm2.5 waarde:
PM2.5 : AQI
1 : 4
2 : 8
3 : 12
4: 16
etc.
De AQI waarde wordt gebruikt voor het waarschuwingssignaal. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind signaleren op een afgeleide AQI waarde een vreemde keuze voor een PM2.5 meter.
Signaleren van houtrook binnenshuis lijkt me niet goed mogelijk, tenzij je helemaal geen maatregelen hebt genomen (geen luchtfiltering + luchtverversing). Sommige leveranciers noemen dat de meter binnenshuis gebruikt moet worden. Dat beperkt het nut.
Ik heb nog een eps M5 stickje liggen, ik zou hier graag een sensor aanhangen en de buitenlucht meten.
Enige tips?
edit: gewoon de juiste stukken gekocht van tinytronic en dit:
https://sensor.community/nl/sensors/airrohr/
Enige tips?
edit: gewoon de juiste stukken gekocht van tinytronic en dit:
https://sensor.community/nl/sensors/airrohr/
[ Voor 32% gewijzigd door blinded op 14-12-2024 10:40 ]
Let op:
Dit topic gaat over het zelf meten en publiceren van fijnstofwaardes. Het is absoluut geen anti/pro houtstooktopic.
Dit topic gaat over het zelf meten en publiceren van fijnstofwaardes. Het is absoluut geen anti/pro houtstooktopic.