SH feedbacktopic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

teacher

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:16

ThinkPad

Welkom in het SH feedbacktopic

Wat in dit topic besproken kan worden:
• Vragen of opmerkingen over het Smarthome beleid
• Je mening over de algemene manier van modereren in Smarthome
• Vragen, opmerkingen en ideeën over/voor het Smarthome forum in het algemeen

Wat in dit topic niet besproken kan worden:
• Individueel gesloten topics. Hierover kan je met de moderator contact opnemen, die het topic gesloten heeft (zie ook Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!)
• Individuele modacties of topic reports. Hiervoor kun je eveneens met de moderator contact opnemen
• Metadiscussies over het postgedrag van users

Verder blijven uiteraard de huisregels en de algemene voorwaarden van toepassing in dit topic.

Contactgegevens
Moderators
Administrators

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 21-10-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
teacher schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:48:
[mbr]het wordt tijd voor een volgend deel. Who would be so kind? [/mbr]
Waarom? Er zijn topics met 3 x zoveel posts… Ik zie het nut niet. 8)7

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ik quote mezelf even:
teacher in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie"

naar sh feedback verplaatst

[ Voor 39% gewijzigd door teacher op 27-02-2023 11:04 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:26
teacher schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:44:
[modbreak] 17 maart sluit dit topic, wie o wie maakt deel twee?[/modbreak]
Waarom zo aandringen op een nieuw topic? Als je dat nodig vind, jijzelf misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebboking
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-01 16:25
Ben ook niet helemaal overtuigd van het sluiten van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
De topicstart van Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie is uit 2017. 7 maanden geleden voor het laatst bijgewerkt door @Slonzo , en het topic heeft meer dan 10k berichten. Het wordt echt tijd voor een update, zeker nu de nieuwe hub verkrijgbaar is.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik ben eerlijk gezegd nog weinig bezig met Tradfri; iemand mag de fakkel gerust overnemen :) Of is het echt gewoon een nieuw topic maken? Dat kan ik gerust doen, maar de TS updaten/bijhouden zal voor een andere vrijwilliger zijn ;)

Deel 2: Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie

[ Voor 59% gewijzigd door Slonzo op 16-03-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Slonzo Een update zou fijn zijn. Maar volgens mij is aantal Tradfri / Dirigera gebruikers niet zo groot... Misschien wil @Serena helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
Septillion schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:23:
@Slonzo Een update zou fijn zijn. Maar volgens mij is aantal Tradfri / Dirigera gebruikers niet zo groot... Misschien wil @Serena helpen?
Nee sorry, daar heb ik echt geen tijd voor en bovendien geen zin in.
Heb echt maar een paar stekkers en heb de nieuwe Hub puur voor de Sonosknoppen. That’s it.

[ Voor 12% gewijzigd door Serena op 16-03-2023 22:05 ]

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is het een idee om de volgende topics samen te voegen:

CO2-meters voor in huis van @Niek_
Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit) van @ZuinigeRijder

en om te toveren tot een algemeen 'Zelf luchtkwaliteit meten' topic?

Je ziet, zeker in het CO2-topic, dat ook vaak VOC, fijnstof etc. wordt aangehaald omdat dit vaak gecombineerd zit in sensors die men kant-en-klaar koopt of zelf bouwt.

Het zou dan een topic kunnen worden waar alles wordt besproken m.b.t. sensoren die zaken die de luchtkwaliteit (gezondheid én comfort) kunnen meten, zoals:
  • Temperatuur
  • Relatieve luchtvochtigheid
  • CO2
  • Fijnstof
  • VOC
en de bijbehorende relevante streefwaardes van verschillende gassen en andere meuk in de lucht, zoals Europese grenswaardes/Europese wetgeving en zaken zoals thermal comfort (linkje is een voorbeeld van wat je daarover kunt meten/uitrekenen).

Sensoren die besproken kunnen worden zijn zowel zelfbouw als goede kant-en-klare sensoren.

Er zijn nog meer zaken die gemeten kunnen worden die de luchtkwaliteit beïnvloeden, zoals ozon en stikstofoxides, maar dat is lastig of te duur om thuis goed te kunnen meten. Dat is eerder het niveautje overheid/GGD. Dus die kunnen we dan buiten beschouwing laten, denk ik. Of wel kort noemen met verwijzingen naar sites waar die meetwaardes bekeken kunnen worden.

edit: topicstarters van betreffende topics getagd, wel zo logisch om jullie mee te nemen bij dit ideetje van mij :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 05-04-2023 13:05 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-04 06:23
Gizz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:59:
Is het een idee om de volgende topics samen te voegen:

CO2-meters voor in huis van @Niek_
Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit) van @ZuinigeRijder

en om te toveren tot een algemeen 'Zelf luchtkwaliteit meten' topic?

Je ziet, zeker in het CO2-topic, dat ook vaak VOC, fijnstof etc. wordt aangehaald omdat dit vaak gecombineerd zit in sensors die men kant-en-klaar koopt of zelf bouwt.

Het zou dan een topic kunnen worden waar alles wordt besproken m.b.t. sensoren die zaken die de luchtkwaliteit (gezondheid én comfort) kunnen meten, zoals:
  • Temperatuur
  • Relatieve luchtvochtigheid
  • CO2
  • Fijnstof
  • VOC
en de bijbehorende relevante streefwaardes van verschillende gassen en andere meuk in de lucht, zoals Europese grenswaardes/Europese wetgeving en zaken zoals thermal comfort (linkje is een voorbeeld van wat je daarover kunt meten/uitrekenen).

Sensoren die besproken kunnen worden zijn zowel zelfbouw als goede kant-en-klare sensoren.

Er zijn nog meer zaken die gemeten kunnen worden die de luchtkwaliteit beïnvloeden, zoals ozon en stikstofoxides, maar dat is lastig of te duur om thuis goed te kunnen meten. Dat is eerder het niveautje overheid/GGD. Dus die kunnen we dan buiten beschouwing laten, denk ik. Of wel kort noemen met verwijzingen naar sites waar die meetwaardes bekeken kunnen worden.

edit: topicstarters van betreffende topics getagd, wel zo logisch om jullie mee te nemen bij dit ideetje van mij :)
Het is mij om het even. Ik heb al een paar jaar m’n focus hier niet meer op liggen.

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-03 14:21

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Beste modjes,

Ik ben begonnen aan een smarthome project welke ik graag zou willen delen via die forum.
Dit zal een soort build topic worden waarin elke zoveel tijd (om de x aantal dagen) updates in gepost zullen worden. En hopelijk ook met wat feedback van de gebruikers te kunnen doen.
Mag dit en zijn hier spelregels aan verbonden?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Armageddon_2k Ligt vooral aan de opzet van het project. Is het open source, ga je gang! Is het commercieel dan wordt het anders. Dan zou het misschien via een bedrijfsaccount kunnen maar komt er wat meer om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Deze heeft echt geen super haast, maar ik heb een dag of 4 geleden een post gerapporteerd die onder SH valt.
Nu is deze niet zo schokkend, maar nog altijd niet afgehandeld.

Hoe werkt dit nu? Wordt het 'handje' groen als die pas helemaal behandeld is? Is deze wellicht wel gezien al, maar duurt het even?
Of wordt het groen, zodra het opgepakt wordt?

Ik kon hier niet snel iets over vinden, maar ik dacht wel als er wel wat schokkends stond dan duurt dit wel vrij lang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Mau_Maus Het handje wordt groen zodra die afgehandeld is. Soms zijn er meerdere rapportages van dezelfde post, dan kan het best zijn dat die van jou op rood blijft staan en dat die van iemand anders op groen komt te staan. Verandert verder weinig aan de zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Mau_Maus Soms kan het zijn dat een raport even blijft liggen. Kan zijn dat hij ondergesneeuwd is of dat hij blijft liggen voor een andere mod. Wij zijn ook (vrijwillige) mensen dus zitten niet 24/7 op GoT. Nu kijken wij wel vaak maar zeker als het geen urgente TR is kan het zijn dat hij gewoon even blijft liggen omdat de mod met de meeste kennis dan even niet kan ingrijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik vind het CO2-meters voor in huis totaal niet meer leuk om te lezen. Ik snap dat we in Smarthome zitten en een beetje Tweaken is volstrekt logisch. Maar het is nu de laatste pagina's een verkapt Devschuur® topic geworden, niets mis mee. Maar ik vraag mij af of dit niet beter afgesplitst kan worden. Bijv.:
  • CO2-meters voor in huis
  • Zelfbouw CO2 meters --> met alle onderwater code die relevant is voor embedded

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Voor het idee heb ik steekproefsgewijs nog even gekeken naar de pagina's 70, 80, 90, 100 en 110 in het CO2-meters voor in huis topic. Ik durf wel te stellen dat de omslag naar een veel meer embedded technische insteek en ditto softwareoplossingen echt iets is van de laatste tijd.
Dat ik het hierom niet meer leuk vind om te lezen maakt dit geen slecht topic, maar het trekt wel andere mensen aan. Nu een vraag stellen over een simpele off-the-shelf CO2-meter die gekoppeld moet worden met een vorm van home automation is wellicht een brug te ver voor nieuwe posters.

Als jullie (de mods) idee is dat er niets mis is met hoe dit topic nu loopt, vind ik dit persoonlijk wel jammer, maar betekent dat enkel dat ik het topic niet meer zal volgen; no hard feelings. Dat ik hier nul op rekest krijg, vind ik wel ietwat teleurstellend :)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@True Sorry, deze was nog ondergesneeuwd. Dit is wel even wat meer dan ik zo tussendoor kan bekijken. Ik probeer hier vanavond op terug te komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@True Het duurde even voor ik er echt in kon duiken. Nu is het zelfbouw aspect wel iets meer van de laatste tijd maar dat is wel heeeel relatief voor een topic uit 2014. Ik zie al best heel lang projecten langs komen met uitlezen en modules etc. Daarom lijkt het mij niet nuttig dit nu in het topic een halt toe te roepen.

Maar wat wel een oplossing zou kunnen zijn is dat jij een nieuw topic start die zich toespitst op off the shelf. Immers is het oorspronkelijke topic ook al wel weer 10 jaar oud en de TS heeft al lang geen update gekregen. Daarvoor tag ik wel even @Niek_, zou jij dat ook een goed idee vinden?

Nog mooier zou zijn als er ook een nieuw topic met een fijne topic start over de meer zelfbouw kant. Even scrollende, zou dat wat zijn voor @Skix_Aces, @TD-er, @OcGuru of @bartvb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 22-04 06:23
Septillion schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:05:
@True Het duurde even voor ik er echt in kon duiken. Nu is het zelfbouw aspect wel iets meer van de laatste tijd maar dat is wel heeeel relatief voor een topic uit 2014. Ik zie al best heel lang projecten langs komen met uitlezen en modules etc. Daarom lijkt het mij niet nuttig dit nu in het topic een halt toe te roepen.

Maar wat wel een oplossing zou kunnen zijn is dat jij een nieuw topic start die zich toespitst op off the shelf. Immers is het oorspronkelijke topic ook al wel weer 10 jaar oud en de TS heeft al lang geen update gekregen. Daarvoor tag ik wel even @Niek_, zou jij dat ook een goed idee vinden?

Nog mooier zou zijn als er ook een nieuw topic met een fijne topic start over de meer zelfbouw kant. Even scrollende, zou dat wat zijn voor @Skix_Aces, @TD-er, @OcGuru of @bartvb?
Zoals gezegd, het is mij om het even. Ik ben hier niet meer mee bezig en heb helaas de tijd niet om hiermee aan de slag te gaan. Dus zeker doen als daar behoefte aan is!

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 13:04
Op zich is een topic speciaal voor zelfbouw geen gek idee en er zou naar verwezen kunnen worden in de notificatie bij het reactie-venster.
Momenteel heb ik het ietwat te druk om volledig een uitgebreide startpost op te zetten.
Maar als iemand het als draft opzet wil ik zeker wel meekijken of er dingen ontbreken, etc.

En een restart van het CO2-topic en sich is misschien ook geen gek idee.
Een topic wat > 10 jaar loopt is alles vast wel al een keer in gezegd, maar terugvinden is extreem lastig.

[ Voor 22% gewijzigd door TD-er op 30-03-2024 13:09 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:41
Ik snap opzich wel waar @True vandaan komt, en ik had zelf ook het gevoel dat de echt technische berichten over het tweaken van CO2 sensors niet echt samen paste met andere berichten waar mensen vroegen om een simpele oplossing voor hun probleem (al is het tweaken ook laagdrempelig, de discussie erom heen niet). Dat beide discussies door elkaar heen lopen lijkt me niet handig. In mijn geval zag ik dat er een aantal tweakers bezig waren geweest met het modden van een CO2 sensor, en hier ben ik op aangehaakt om de oplossing beter te maken.

Verder ben ik niet heel actief op het forum. Waar mogelijk draag ik graag bij aan discussies of oplossingen. Vandaar ben ik niet heel bekend met het opstarten en bijhouden van een topic. Ik zou hier wel graag een bijdrage aan willen leveren. Als ik er tijd voor heb zal ik eens rondkijken hoe andere dit hebben aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Skix_Aces en @TD-er Misschien een samenwerking? Dat jullie beide autheur worden maar dat @Skix_Aces begint met een opzet voor een post? Dit hoeft echt niet alles omvattend te zijn, zolang er maar een begin is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 13:04
Septillion schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:11:
[...] Dit hoeft echt niet alles omvattend te zijn, zolang er maar een begin is :)
En dat is waarom ik niet in m'n eentje een dergelijke TS zou moeten beginnen _O-

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 21:19
@Septillion
Wat is nou eigenlijk de bedoeling van Het grote smart-module (aansluiten) topic?

Er worden nu allerlei losse topics heen verplaatst en het lijkt mij in te druisen tegen de dynamiek van een forum:
- andere users met kennis behalve jijzelf lijken het topic niet te kunnen vinden, terwijl losse topics veel meer aanloop (en dus ook hulp) krijgen.
- de vindbaarheid voor iemand de hetzelfde vraag is op deze manier dramatisch
- de brei van allerlei verschillende vragen in het topic maakt het niet aantrekkelijk om door heen te scrollen en aan te haken op een hulpvraag

Met andere woorden: A for effort, maar ik zo mijn bedenken of Tweakers hiermee nu wel het beste geholpen zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@FredvZ Dit is eigenlijk gelijk aan de andere grote topics. Een aardige basis die gebruikers door kunnen spitten en relatief kleine vragen bij elkaar.

Ben het er dus ook niet mee eens dat het de vindbaarheid slechter maakt. Juist al die mini topics maken iets vinden een ramp of worden er weer oude koeien uit de sloot gehaald.

Als iets groot genoeg is, dan prima voor een los topic. Maar de zoveelste "ik weet niet welke module ik nodig heb" topic (of "hoe sluit ik deze kookplaat aan", "hoe doe ik x op een RPi" etc) schiet niemand wat mee op.

En eerlijk is eerlijk, veel nieuwe gebruikers hebben überhaupt wat problemen om iets te vinden te zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 21:19
Septillion schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:21:
@FredvZ
Als iets groot genoeg is, dan prima voor een los topic. Maar de zoveelste "ik weet niet welke module ik nodig heb" topic (of "hoe sluit ik deze kookplaat aan", "hoe doe ik x op een RPi" etc) schiet niemand wat mee op.
Ik snap het voordeel van de grote, centrale topics, mits de juiste dingen bij elkaar geveegd worden.

imho is het nu geen "Hoe sluit ik mijn kookplaat aan"-topic, maar een "Hoe sluit ik mijn huishoudelijk apparaat aan"-topic of een "Hoe doe ik x op een willekeurige computer" of in auto termen "Hoe sluit ik een onderdeel aan in mijn auto". Het is m.i. een veel te generieke insteek voor een algemeen topic.

Een algemeen topic per ecosysteem klinkt al interessanter en scheelt de gebruiker een hoop tijd in posts te lezen die niet relevant zijn voor zijn of haar vraag.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@FredvZ Laatste was wel een beetje breed, maar mocht het straks ergens anders passen kan het altijd nog verplaatsten. Mocht je dat later denken staat het je vrij om een TR aan te maken :)

Maar juist omdat er tegenwoordig ook generieke systemen zijn zonder direct Ecosysteem is de vraag "welke module" dus vaak lastig. Juist in de grote topics van die systemen is de vraag dan redelijk off topic. Daarnaast is aansluiten en plaatsen maar op beperkt aantal opties mogelijk, dat maakt echt niet uit welk merk of ecosysteem. Dus ben ik het niet eens dat het net zo generiek is als "Hoe sluit ik een onderdeel aan in mijn auto" maar meer "hoe plaats ik een accu". Vandaar dat ik, vanuit mij als user (en dat staat iedereen vrij), een topic heb gemaakt.

Qua modereren, vragen als "welke module past op ecosysteem x" zullen dan ook naar het topic van ecosysteem X gaan mits deze bestaat. Maar voor sommige is er geen, en dan zie ik ze als mod ook liever in een generiek topic dan de 55e keer een los topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-03 11:20
pentode schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:37:
LED there be light ;-P

[Afbeelding]

Tegenwoordig hebben we led lampen die eruit zien als 'nostalgische' gloeilampen.

[Afbeelding]

D'r zit in het glazen bolletje een 'gloeddraad' en dat wordt ook wel filament genoemd.

Die led filaments of filamenten zijn ook los te koop.

Dat biedt dus ruime mogelijkheid om zelf mee te gaan knutselen. Weet niet of Tweakeraars hier al mee bezig zijn geweest. Dus bij deze, voor de donkere dagen voor kerstmis, een opzet.

[Afbeelding]

Deze led filaments worden COB LED Filaments genoemd. Wat staat voor in het Engels:
"COB LED Filaments, or Chip-on-Board LED Filaments, are a type of LED technology where multiple LED chips are mounted directly onto a substrate to form a single module."

Ze zijn in allerlei lengtes te koop. In verschillende kleuren. Het lijkt op een lichtgevend doorgeknipt elastiekje ;-P

Je zou het bijvoorbeeld als pseudo neon verlichting kunnen gebruiken. Een verlichte kerstkaart of naamplaatje.
Dun in frezen onder de keuken kastjes ;-) Of in plexiglas. Verzin het maar. Ik zie jullie creaties graag tegemoet.

[Afbeelding]

De benodigde spanning is 2.7 - 3.3 Volt. En het Amperage is voor de korte lengtes ~ 100 mA de langere zo'n 300 mA.

Het beste is om deze led filaments te laten branden, aan te sturen met een led driver board. Bijvoorbeeld met een LD24AJTA_MINI LED driver.

[Afbeelding]
Imho, staan die leds nou verkeerd om in dat schema? KNAP Kathode Negatief. Anode Positief.

Er zijn meer van dit soort boardjes. Maar deze heeft een data pin voor PWM (Puls Width Modulation)

Een Arduino of ESP2866 of ESP32 kan dit prima via een data pin met PWM aansturen. Via de laatst genoemden kan met de add-on ESPHome dit vervolgens in Home Assistant 'gehangen' worden.

Bij de losse led filament zit op één van de aansluitingen een klein gaatje. Dat is de plus.

Hier heb ik een paar YT video's over gemaakt uit de losse pols.

[YouTube: Led filament licht in donkere dagen 1/2]

[YouTube: Led filament licht in donkere dagen 2/2]

De code voor de ESP8266 stelt niet zo veel voor ;-) maar geeft wel een verhelderend resultaat. Voor de ESP32 is deze vast ook te vinden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Example configuration entry
output:
  - platform: esp8266_pwm
    pin: GPIOXX
    frequency: 1000 Hz
    id: pwm_output

# Example usage in a light
light:
  - platform: monochromatic
    output: pwm_output
    name: "LED there be light"
Heel knap hoor, maar ik verwachte hier eigenlijk een dashboard ofzo te zien... Dit is toch het home assistant show je setup? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-01 12:01

pentode

illuster en luisterrijk

skank schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:57:
[...]

Heel knap hoor, maar ik verwachte hier eigenlijk een dashboard ofzo te zien... Dit is toch het home assistant show je setup? :p
Het hangt via de add-on ESPHome in Home Assistant? HA is meer dan alleen een/het dashboard imho.
Het dashboard is de uiteindelijke representatie. Er daar staat dan heel saai het 'schuifje' op om de filament draad aan uit te zetten. En eventueel te laten dimmen. Zo spannend is dat niet. Dat kan iedereen ;-P
De logica er achter is niet zo vanzelf sprekend.

Als ik alleen het schuifje had laten zien op het dashboard. Nou duh. De kracht is juist om Home Assistant
als platform te gebruiken. En in te zetten voor kant en klaar integraties. Of om in dit geval een eigen creatie er aan toe te voegen.

En nu kan er eventueel ook een script, blueprint of automation aan gekoppeld worden.
Een Zigbee schakelaar. Een human presence detector etc.

En het brengt andere hopelijk ook op ideeën om hiermee aan de slag te gaan. Dit als bouwstenen te gebruiken. Voor en in Home Assistant. Weet niet of andere hier ook zo over denken. En anders krijg ik wel een 'schopje' van een moderator. Dat dit meer in een ander topic thuis hoort...

En @Septillion laat heeel knap zien hoe je een corrupte HA database kan repareren. Je moet 't maar durven. Daar komt ook geen dashboard bij kijken. Maar is wèl een cruciaal core onderdeel van HA om überhaupt een dashboard te laten zien.

[ Voor 8% gewijzigd door pentode op 23-11-2024 11:39 . Reden: typo ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Home Assistant - Show je setup is niet alleen bedoelt voor dashboards, liever niet zelfs. Want dashboards zijn maar zo'n klein deel van HA en smart home. Dus alles rond HA wat het delen waard is (met uitleg) past prima in het topic.

De post van @pentode is wel op het randje, dat moet ik toegeven. Maar dat zie ik nog steeds een heel stuk liever dan vragen of "wat is hier het nut van" posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-01 12:01

pentode

illuster en luisterrijk

@Septillion Is er een passender plek/topic om zo'n post over bijvoorbeeld led filaments te plaatsen.
Het wordt wel gewaardeerd gezien de dumbs-ups.

De mens leert. De mensheid niet.

Pagina: 1