Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Gezien er nogal wat vragen zijn rondom smart-modules en hoe deze aan te sluiten heb ik besloten om een algemeen smart modules topic te maken. De focus zal dus liggen op wanneer is welke module te gebruiken, hoe aan te sluiten en speciale functies. Hiervoor heb ik ook een overzicht gemaakt van veelvoorkomende modules en hun eigenschappen. De exacte smart aansturing is buiten deze scope. Voor veel merken is hier al een los topic voor. Voor vragen over plaatsing, aansluiting, gebruik, overwegingen en eventuele tweaks zit je hier helemaal goed!

Nog wel wat work in progress maar het begin is er!

Het overzicht

Als eerste het grote overzicht in een Google Sheets. Hierin kan je zoeken naar een geschikte module. Termen worden op het tweede blad uitgelegd maar ook verder hier.

Deze lijst is zeker niet compleet. Als je suggesties (en informatie) hebt dan meldt deze graag! Dan zal ik het toevoegen.

Wat is een smart module?

Een smart module wordt gebruikt om een “domme” lamp of schakelaar te koppelen aan een “smart” systeem. Dit kan zijn Home Assistant, Hue, Domoticz, het Shelly ecosysteem of welke smart controller dan ook. De exacte invulling van integratie is dus buiten de scope van dit topic maar zal er naar refereren als “smarts”.

Het meest gebruikelijke is om een domme lamp zowel via smarts als via de bestaande schakelaar aan te sturen. Hierbij is het mogelijk de lamp via de smarts aan te zetten en via de schakelaar weer uit of andersom. Feitelijk dus een wisselschakeling met de schakelaar en de virtuele schakelaar in je smarts.

Maar smart modules kunnen ook gebruikt worden om de stand van een standaard “domme” schakelaar in je smarts te krijgen zodat je er daar wat mee kunt doen. Er zijn ook modules om je energieverbruik te maken zodat je inzicht kunt krijgen in je verbruik.

Types

Grofweg zijn er vier types modules te onderscheiden:

Relaismodule
Ook wel schakelmodule, deze heeft een (of meerdere) uitgang(en) die je alleen aan of uit kunt schakelen. Eventueel heeft de module power metering en/of inputs voor schakelaars. Bekende voorbeelden zijn een Shelly 1 of een Sonoff ZBmini.

Dimmermodule
Deze biedt naast aan/uit ook de mogelijkheid om een domme lamp te dimmen. Ook dit eventueel met power metering en/of inputs voor schakelaars. Bekende voorbeelden zijn een

Inputmodule
Dit is een module waar alleen schakelaars op aangesloten kunnen worden maar geen uitgangen heeft om iets aan te sturen. Dit kan je dus als input voor je smarts gebruiken om er daar iets mee aan te sturen, bijvoorbeeld een smart lamp/bulb. Bekende voorbeelden zijn een Shelly i4 of een Hue Wall switch.

Power metering only
Dit zijn modules die alleen bedoeld zijn om het energieverbruik te meten maar kunnen zelf niet schakelen. Zie power metering. Bekende voorbeelden zijn de Shelly 3EM of Shelly PM Mini Gen3.

Met of zonder N?

Misschien wel het grootste keuzepunt voor velen, heeft de module een N nodig?Omdat de module nu zelf ook energie nodig heeft zal deze altijd in een gesloten stroomkring moeten zitten. Vandaar dat de meeste modules dus zowel een L (waarmee je ook de lamp stuurt) als een N hebben. Op die manier heeft de module altijd spanning om mee te werken.

Nu zijn er ook modules zonder N-aansluiting, deze laten ook in de uit-stand een klein stroompje door de lamp stromen. Dit is genoeg om de module te laten werken maar te weinig om de lamp te doen branden.

Nadeel is wel dat de schakelaar altijd voldoende belasting moet hebben. Soms wordt deze genoemd in de handleiding maar met zaken als voedingen of ledverlichting is dit puur een indicatie. Dit resulteert dan in een niet werkende module en/of een lamp die toch zachtjes brandt als deze uit staat. Vaak is dit op te lossen door een zogenoemde bypass te plaatsen parallel aan de lamp. Door deze module zal dan een groter stroompje kunnen lopen (zonder warm te worden) zodat de module kan werken en de lamp niet aan gaat. Sommige bypass modules zijn alleen een condensator maar soms zijn ze slimmer / complexer.

Nog een nadeel van een N-loze module is dat deze niet gebruikt kan worden met alleen een schakelaar tenzij de module in detached mode kan. Immers heeft de module altijd een belasting nodig maar zal deze ook aan/uit zetten. Als belasting zou je alleen een bypass kunnen gebruiken maar dit doet dan weer het N-loze teniet.

Locatie module

Dan de locatie van de schakelaar! De meeste mensen denken als locatie van de module vaak alleen aan achter de schakelaar. Dit is zeker mogelijk als daar ruimte voor is. Maar

Een plek waar bijna altijd [u]wel[u] zowel L als N aanwezig is, is bij de lamp zelf! Dit is namelijk vaak al een (centraal)doos waar meer bekabeling loopt. De N is daar zeker al aanwezig omdat deze naar de lamp moet maar vaak loopt daar ook een ongeschakelde L

Zelfs in een (centraal)doos halverwege is mogelijk als daar de benodigde draden doorheen lopen.

Aansluiten

Hier even een kleine disclaimer. Meestal zal je de modules in je huisinstallatie plaatsen waar dus 230V is. Zet dus altijd de groep in de meterkast uit en [b]controleer of de draden daarna spanningsloos zijn![/b] Ook ga ik er hier vanuit dat je basiskennis hebt van standaard huisinstallaties (bijvoorbeeld qua kleuren en hoe zaken veilig aan te sluiten). Nu ben ik ervan overtuigd dat je dit ook prima kunt leren als je hier tijd en onderzoek in stopt. Maar als je twijfelt aan jezelf, blijf er dan vanaf en schakel een elektriciën in! Het topic kan dan nog steeds nuttig zijn om de juiste module te selecteren. Elektriciens hebben hier vaak geen kennis van.

Testopstelling
Als het je eerste keer is dat je met een smart module gaat werken, kan ik alleen maar aanraden om eerst op je bureau een testopstelling te maken! Maar ook als je voor het eerst een nieuw type module gaat gebruiken kan dit erg handig zijn. Haal hiervoor bij de bouwmarkt:
  • een kabel met stekker (of pak een oude powerkabel waar je het uiteinde vanaf knipt)
  • een fitting met lamp (bijvoorbeeld een verhuisfitting)
  • Een schakelaar of pulsdrukker als je deze wilt gaan gebruiken
  • Enkele Wago klemmen (omdat deze ook gestrande draad aan kan)
Schakelaaringang
De meeste modules hebben de mogelijkheid om een schakelaar er op aan te sluiten. Belangrijk is er op te letten hoe deze aangesloten dient te worden. Bij sommige modules moet de schakelaar namelijk volledig geïsoleerd zitten van L of N! Hierdoor is het dus nodig om twee geïsoleerde draden te hebben tussen de schakelaar en de module. Dit kan wat ingewikkeld zijn als de module niet direct achter de schakelaar geplaatst kan worden.

Gelukkig is ook gangbaar dat de schakelaaringang gevoed mag worden vanaf de L. In de tabel aangegeven in de kolom L2SW. Omdat in een “domme” installatie de schakelaar altijd de L naar de lamp onderbreekt, maakt dit het vaak mogelijk om de schakelaar direct op de module aan te sluiten.

Als laatste zijn er nog wat “vreemde” modules die een geïsoleerde ingang kennen of juist vanaf de N gevoed moeten worden. Deze komen gelukkig niet zo veel voor maar dit is bijvoorbeeld het geval bij veel van de huismerkmodules van Robbshop.

Pulsdrukkers
Ook wel momentary push buttons genoemd in het Engels. Dit zijn schakelaars die alleen een signaaltje geven zolang ze ingedrukt worden maar na het loslaten weer terugspringen naar hun rustpositie. Voordeel hiervan is dat je hiervan oneindig veel van parallel kunt aansluiten op een enkele ingang. En ook bieden veel modules extra functionaliteit aan bij twee keer snel indrukken (double press) of het lang indrukken (long press) van de knop.

Nadeel is dat die werkelijk andere schakelaars zijn dan je in een “domme” installatie vindt. Soms is het wel mogelijk een normale schakelaar om te bouwen naar een pulsdrukker door er een veertje achter te plaatsen zodat deze altijd in de uit-stand komt.
Wisselschakelingen
Op zich is een wisselschakeling met 2 of meer schakelaars gewoon aan te sluiten ipv een normale schakelaar. Alleen als de schakelaaringang dus geïsoleerd moet zijn betekent dit dat je een draad vanaf de eerste schakelaar en vanaf de laatste schakelaar moet hebben. Dit is vaak erg lastig.

Kan de module schakelaars aan vanaf de L dan moet de module dus aangesloten worden aan de laatste schakelaar van de wisselschakeling. DIt zal dus betekenen achter de laatste schakelaar of bij de lamp. Ook hier, kijk eerst bij de lamp omdat de kans groot is dat je daar ook een permantente L aantreft. Bij de laatste schakelaar zit deze vaak niet. Nog te zwijgen over een eventuele N.

Lamp-loos
Alle modules die aangesloten zijn met N kun je ook zonder lamp gebruiken, ook als deze geen detached mode ondersteunen. Feitelijk maak je er dan een input module van. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld een smart bulb wilt schakelen maar deze niet spanningsloos wilt maken. De lamp sluit je dan direct aan op de L en je laat de uitgang van de module leeg.

Wel zal dan het relais dan gewoon schakelen als je de schakelaar gebruikt. Of en hoe dit dan te koppelen is aan een smart bulb (of andere module) hangt af van je gebruikte smarts.

Omdat een module zonder N altijd een belasting nodig heeft zijn deze niet te gebruiken als inputmodule. Uitzondering is als je de smart lamp wel op de uitgang aansluit en je de module in detached mode kunt zetten.

Extra functies

Detached mode
Dit is hierboven ook al enkele keren ter sprake gekomen. Dit is een functie waarmee de ingang en de uitgang van de module losgekoppeld worden van elkaar. De schakelaaringang zal dus een signaal naar je smarts sturen maar niet de uitgang schakelen. De uitgang is wel schakelbaar vanuit je smarts. Op deze manier kan je dus volledig in je smarts bepalen wat de schakelaar moet doen. Dit kan gewoon de uitgang schakelen zijn, maar bijvoorbeeld ook het schakelen van een smart bulb/lamp of alleen werken tussen bepaalde tijden.

Nadeel is dat de schakelaar dan niet meer werkt indien je smarts niet beschikbaar is. Bij sommige modules (en vooral bij custom firmware) is een soort fallback mode te maken waarbij de schakelaar alsnog direct de uitgang schakelt indien de smarts niet beschikbaar is.

Dry contact
Hiermee wordt bedoeld dat de uitgang volledig geïsoleerd is van waarmee je de module voedt. Hiermee kan de module een vervanging zijn van een normale schakelaar, ook als hierbij andere spanningen geschakeld moeten worden.

Laagspanning
De meeste modules zijn bedoeld voor in een huisinstallatie en dus voor 230V wisselspanning (soms ook 120V voor de Amerikanen). Maar sommige modules kunnen ook werken op een lagere spanning, vaak gelijkspanning. Dit kan handig zijn om bijvoorbeeld ledverlichting te schakelen.

Power metering
Deze modules zullen ook aangeven wat het verbruikte vermogen (dus in Watt) is van de aangesloten lamp of het apparaat. Vaak houden de modules ook het energieverbruik (dus in kW) bij.

Hoe vaak deze informatie geüpdatet wordt hangt sterk af van de module en gebruikte firmware. Vaak kan dit op Wifi sneller dan op Zigbee.

Custom firmware

Sommige modules zijn te voorzien van custom firmware. Dit betreft vooral de modules die een ESP8266 of ESP32 chip hebben.

Waarom?
Enkele redenen om custom firmware op een module te installeren:
  • De cloud, de meeste Wifi modules werken standaard alleen maar met de cloud smarts controller van de fabrikant. Je bent hiermee dus afhankelijk van de mogelijkheden van dat platform maar dus ook altijd van het internet. Met custom firmware kan je het volledig lokaal houden.
  • Vendorlock, meestal vallen modules van merk A niet te koppelen aan merk B etc. Met custom firmware bepaal je dat zelf.
  • [b]Customization[b], zelf dingen aanpassen die niet in de standaard firmware kunnen. Bijvoorbeeld detached mode of juist werken met pulsdrukkers
Uitzondering op de afhankelijkheid is Shelly die ook volledige lokale ondersteuning heeft en de cloud optioneel is. En ook sommige Sonoff devices hebben een DIY mode maar deze is vaak erg beperkt en omslachtig.

Firmwares
De twee meest zijn Tasmota en ESPHome.

Todo

Aansluitvoorbeelden

Todo

Links

Het grote topic voor Elektra huisinstallatiesHet grote topic op GoT met informatie over de huisinstallatie
TasmotaWebsite van het Tasmota project. Open source firmware for ESP devices
ESPHomeWebsite van het ESPHome project. Custom firmware voor ESP, BK72xx, RTL87xx en RP2040 devices.
Het grote ESPhome topicHet grote topic over ESPHome op GoT
Home Assistant: Open source Python3 home automationHet grote topic over Home Assistant op GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-04 07:39
Dag allen,

Ik wil mijn domme buitenlampen via Shelly kunnen bedienen zodat ze in het donker automatisch aan gaan. Dit ga ik doen via de Shelly app / interface zelf of via Homeassistant. Verbruik monitoren zou ook mooi zijn.

Het is me echter niet duidelijk welk Shelly-apparaatje ik achter de (Jung) wandschakelaar moet monteren. Er zijn er nogal wat. Ik weet nog niet precies hoeveel ruimte er achter de schakelaar is, maar misschien is een mini dan wel het veiligst.

Welke is voor mijn toepassing nodig? Is het de Plus 1PM Mini Gen3?

Alvast dank voor jullie inzichten!

Naar het grote topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 09-10-2024 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:14
Wil je alleen aan/uit, of wil je ook dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
ChrisM schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:37:
Wil je alleen aan/uit, of wil je ook dimmen?
Aan/uit is genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pringelen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-04 09:44
Voor mijn lampen ben ik opzoek naar inbouwschakelaars, bij voorkeur zigbee, die ik kan toevoegen aan home assistant. Het is de bedoeling dat de lampen via de knop en natuurlijk via HA aan\uit gezet kunnen worden. De opstelling van de knoppen is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R5MMuhcuTyjuR1ZsAYvrTMa0ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ImqdJL8V3BrQiIkD0pea0qW.jpg?f=fotoalbum_large
1. Schakelaar voor een lamp in de keuken. Wordt niet veel gebruikt en hoeft niet toegevoegd te worden in HA.
2. Dim schakelaar voor 2 spots. Aan/uit zetten dmv drukken. ( zonder nuldraad)
3. Dim schakelaar voor 3 spots. Aan/uit zetten dmv drukken. ( zonder nuldraad)
4. Schakelaar voor 2 lampen. ( zonder nuldraad)

Ik heb al wat onderzoek gedaan, maar ik wil graag weten of ik op de goede weg zit.

Wat ik als opties heb gevonden:
1. nvt
2. Zigbee draaidimmer
3. Zelfde optie als 2
4. Zbminil2

Graag wil ik voor 2 en 3 de huidige knop behouden. Is dit mogelijk?

Is dit een goede keuze, adviseer je een ander type, of adviseer je lees nog eens verder op internet ;)

Samengevoegd naar groot topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 09-10-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dzjam Heb je een N bij je schakelaar of andere plek waar je hem kunt plaatsen? Zo ja, dan een Shelly 1 (of Plus of Mini). Een PM mag ook al je power monitoring wilt.

Heb je geen N dan kan je nog de Shelly 1L kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@pringelen Voor de schakelaars, kijk ook eens bij de lampen qua locatie :)

Want de ZBminiL2 is op zich een optie maar doet maar een enkele lamp per module. Dus je gaat er 2 kwijt moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pringelen
Septillion schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:23:
@pringelen Voor de schakelaars, kijk ook eens bij de lampen qua locatie :)

Want de ZBminiL2 is op zich een optie maar doet maar een enkele lamp per module. Dus je gaat er 2 kwijt moeten kunnen.
Dan heb ik dat niet goed begrepen. Ik dacht dat de ZBminiL2 met L1 en L2, twee schakelaars aan kan.

Bij de lamp zelf is natuurlijk ook een optie, alleen is daar weinig ruimte. Kan de lamp aangezet worden als ik de module plaats bij de lampen zonder dat het invloed heeft op de schakelaar?

[ Voor 10% gewijzigd door pringelen op 09-10-2024 20:15 . Reden: Vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Septillion schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:17:
@dzjam Heb je een N bij je schakelaar of andere plek waar je hem kunt plaatsen? Zo ja, dan een Shelly 1 (of Plus of Mini). Een PM mag ook al je power monitoring wilt.

Heb je geen N dan kan je nog de Shelly 1L kunnen pakken.
Ik heb nog niet achter de schakelaar gekeken. Alles is een aantal maanden geleden aangelegd (door een goede elektricien), dus is een L dan waarschijnlijk? Of verschilt dit per elektricien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 14:30
aangezien wifi & zigbee door elkaar staat in de lijst lijkt me fibaro ook een goede om toe te voegen? zelf een aantal modules in huis draaien, zeer stabiel.
Modules die ik heb: Dimmer 2 en Wall Plug

Zeer stabiel en werkt altijd.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pringelen
soepah schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:15:
aangezien wifi & zigbee door elkaar staat in de lijst lijkt me fibaro ook een goede om toe te voegen? zelf een aantal modules in huis draaien, zeer stabiel.
Modules die ik heb: Dimmer 2 en Wall Plug

Zeer stabiel en werkt altijd.
Ik heb nog geen voorkeur welk systeem ik gebruik. Deze schakelaars komen midden in mijn huis dus beide de hebben goed bereik, zowel zigbee als wifi. Voor wifi houd ik mij toch mij shelly, gebruiksgemak en om niet te veel smaken te hebben.

Voor de twee schakelaars ben ik eruit en wordt het de, Shelly Plus 2PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@soepah Zeker! Heb alleen zelf geen Fibaro :) Ik ga het hier wel alleen houden bij modules, dus geen pluggen. Ik heb wat modules aan de lijst toegevoegd!

Als ik het goed heb kan je de Fibaro modules instellen voor zowel on/off schakelaars als pulsdrukkers toch? Maar niet detached?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Septillion schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:08:
@soepah Zeker! Heb alleen zelf geen Fibaro :) Ik ga het hier wel alleen houden bij modules, dus geen pluggen. Ik heb wat modules aan de lijst toegevoegd!

Als ik het goed heb kan je de Fibaro modules instellen voor zowel on/off schakelaars als pulsdrukkers toch? Maar niet detached?
Ik weet even niet wat je bedoelt met "Detached"?
De fibaro heeft switch ingangen die volgens mij met zowel puls als reguliere on/off schakelaars te gebruiken zijn inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Ah excuses. nee dat heb ik niet gevonden maar ook niet nodig gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Septillion schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:26:
@sapphire Op zich als je gewoon L en N hebt kan dit ook met elke Zigbee module. Enige is dat je relais zal schakelen. Daarnaast is er de ZBminiR2, deze ondersteund ook detached mode en pulsdrukers als het goed is.

Maar een Shelly kan ook, elke Shelly met een N voldoet dan. Ze kunnen allemaal in detached mode, ook met stock firmware. Of je pakt een i4, dan kan je er direct een dubbele pulsdrukker plaatsen (zelfs 2).

Voor een bredere (vervolg) discussie: Het grote smart-module (aansluiten) topic
Ik zie dat de ZBminiR2 dusdanig nieuw is dat die nog niet te koop is, zal nog wel komen maar die is perfect wat ik zoek :)
Dus bedankt voor de tip! d:)b

Misschien dat ik nog een Shelly bestel om eens uit te proberen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-04 17:06
HI all, ik post deze ook hier na de post in het shelly topic daar het hier beter gepast is;

ik heb in een slaapkamer 2 dubbelpolige schakelaars. Hiervan zou ik er graag 1 verwijderen, 1 houden en de shelly dimmer inbouwen. Mocht de eerste schakelaar nodig blijken, ook geen issue.

Ik ben echter in de war met de bekabeling op dit moment.
Schakelaar 1 Bticino:
- Rood -> fase
- 2 maal zwart. Bij verwijderen onderste zwart blijft de totale schakeling werken, buiten deze schakelaar.

Schakelaar 2 Bticino:

Wit --> naar lamp?
2 maal grijs, bij verwijderen onderste grijs functioneert deze als enkelpolige schakelaar.

In deze doos zie ik verder de blauwe, aarde en rode van schakelaar 1.

Veronderstel ik correct dat deze schakeling moet?

Doos --> Shelly
Rood --> L
Blauw --> N
Wit ---> O

Shelly --> Schakelaar
SW1 --> Grijs boven
L --> midden schakelaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2l4QrI42fgz91W7J2QAjjSm3u1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEFpaJsM3RKiYMABsXNjfo6D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CO3k0K2QNPSpsfj5RvhPRMRB1B8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7y9xO4enVF43gHBcBvJNxPo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9O0xr2RrortWwQapQJ90uB6hiY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujkVoh7s9nFUbLNJDGKXCwfE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Ik zie 3 draden per schakelaar, dat is geen dubbelpolige schakelaar maar waarschijnlijk een wisselschakeling. Je hebt voor die lamp dus waarschijnlijk twee schakelaars om dezelfde lamp te bedienen, correct?

Of zijn dit de twee schakelaars voor dezelfde lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:36:
@zierbeek Ik zie 3 draden per schakelaar, dat is geen dubbelpolige schakelaar maar waarschijnlijk een wisselschakeling. Je hebt voor die lamp dus waarschijnlijk twee schakelaars om dezelfde lamp te bedienen, correct?

Of zijn dit de twee schakelaars voor dezelfde lamp?
Beide klopt, er zijn 2 schakelaars om eenzelfde lamp te bedienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Dan zullen de twee zwarte nu ergens met de twee grijze verbonden zijn. Je hebt ook beide draden nodig omdat anders de andere schakelaar niet meer normaal functioneert :+

Maar wil je überhaupt nog maar een enkele schakelaar overhouden? En wil je met de schakelaar kunnen dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:09:
@zierbeek Dan zullen de twee zwarte nu ergens met de twee grijze verbonden zijn. Je hebt ook beide draden nodig omdat anders de andere schakelaar niet meer normaal functioneert :+

Maar wil je überhaupt nog maar een enkele schakelaar overhouden? En wil je met de schakelaar kunnen dimmen?
Klopt dat kan moeilijk anders! Ik heb geen enkel issue met een knop te supprimeren.
Dimmen met de schakelaar hoeft niet, dan moet er een impulsdrukker achter, maar kan zeker enkel via de app of op basis van tijdstippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-04 13:28
Ah, dit topic is perfect voor al mijn vragen.

1. Ik ben op zoek naar een mooie detached module die ik tussen mijn gang en deurbelknop kan stoppen. Ik ben erg gecharmeerd van een ouderwetse zoem. Ik heb er nu een sonoff zbmini tussen hangen, die HA update op het moment dat de bel gaat, met bijbehorende automatisaties. Nou zou ik graag een variant willen die ook op bepaalde tijden (nacht, als de baby slaapt, etc.) wel de knop registreert, maar niet de bel laat af gaan. En dan ook nog het liefst Zigbee. Om de een of andere reden, is dat me nog niet gelukt te vinden ergens.

2. Voor smart lampen (ik heb er bv een van Ikea) zoek ik nog naar domme knoppen, maar die wel fungeren als smartlampschakelaar met fallback als de zigbee uitvalt (en zou helemaal ideaal zijn dat ze ook domme lampen doen mocht je er een regulier peertje op doen). Eigenlijk komt het een beetje op het zelfde neer als boven, het lukt me niet om fatsoenlijke detached materiaal te vinden.

3. In mijn benedenverdiepingen heb ik een dubbelpolige, enkelpolige en dimmer naast elkaar. Ik zou dit eigenlijk willen vervangen met een display/tablet, zouden jullie dan bv een zbmini plaatsen en de knoppen vervangen met afdekplaat?

[ Voor 10% gewijzigd door Majora op 22-10-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Allermakkelijkste, kijk bij de lamp. kan je daar een module achter drukken?

Anders zal je moeten klooien met één van de runners als L gebruiken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:19:
@zierbeek Allermakkelijkste, kijk bij de lamp. kan je daar een module achter drukken?

Anders zal je moeten klooien met één van de runners als L gebruiken etc.
Bij de lamp zelf kan zeker, daar heb ik onlangs nog afgetakt naar een ander lichtpunt in een doosje op zolder. Ik zal daar zo even een foto van maken.
Kan ik in dat geval beide behouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Als je daar ook kunt voorzien in een L dan kan je beide schakelaars behouden :) Simpelweg module tussen de schakelaar en de lamp (en voorzien van L en N) en gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Majora Dus je hebt nu een deurbel op 230V?

Maar als je de lijst filtert op detached, Zigbee en werkelijk een uitgang hebben ken ik er ook maar één en dat is dus de nieuwe ZBminiR2.

En voor de lampen, als je Zigbee wilt dan zal je met een direct bind moeten werken. Omdat een Zigbee module niet zo makkelijk weet of de coördinator nog actief is. Maar wat aan wat direct te binden is blijft altijd lastig, afgezien van andere Ikea dingen zou ik het niet durven zeggen.

En voor deel 3, "enkele schakelaar, dubbele schakelaar en dimmer", zonder "polig" ;) Verder ben ik zelf fan om gewoon drukknoppen te houden. Dat is gewoon een hele bekende interface voor iedereen en ook erg makkelijk. Ik schakel daar dan wel meer mee dan een enkele lamp maar "activeer" dan de hele kamer. Tablet etc is leuk als je wat wilt klooien maar naar mijn idee geen vervanger van de simpele interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
.

[ Voor 111% gewijzigd door Majora op 22-10-2024 20:42 . Reden: Ik durf niet voor deze uitspraak uit te komen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Majora Uhm, maar een normale drukknop van een bel is NIET geschikt voor 230V... Daar 230V op zetten is gewoon gevaarlijk voor de persoon die aanbelt.

[ Voor 29% gewijzigd door Septillion op 22-10-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
Bedankt voor de attentie jemig hee. Gelijk aangepast.

[ Voor 20% gewijzigd door Majora op 22-10-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Majora Pas het dan ook in het echt gewoon aan voor er doden vallen. Een normale knop heeft te weinig isolatie en al helemaal in combinatie met vocht. Dat kan gewoon dodelijk zijn voor wie er bij je aanbelt. Die knoppen zijn alleen geschikt voor volledig geïsoleerde laagspanning.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 22-10-2024 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majora
Dat bedoelde ik ook met aanpassen! Gelijk de knop normaal aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:41:
@zierbeek Als je daar ook kunt voorzien in een L dan kan je beide schakelaars behouden :) Simpelweg module tussen de schakelaar en de lamp (en voorzien van L en N) en gaan :)
Ik denk succes. Ik zie fase en de draad die naar de verlichting gaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu-IvH0VtbqNCPWrk3WkMygM7D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPs3HTJlYDu3tIT9pAe2sGsd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
De gele buis komt van de schakelaars.

Is het eenvoudigweg :

Wit naar L op Shelly

shelly --> lamp
O naar wagon met 2 lampen

Blauw naar N op Shelly

Welke gaat er dan naar sw1?

[ Voor 12% gewijzigd door zierbeek op 25-10-2024 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Maar welke gaat nu naar de lamp? Want gezien de draden bij de schakelpunten is dit niet het enige doosje dat er tussen zit.

Maar in principe is het gewoon de Shelly aan de L/bruin en N/blauw hangen. En dan de huidige draad die nu van de schakelaar naar de lamp(en) loopt onderbreken. Deel dat van de schakelaar kwam op SW en de draad naar de lamp(en) op de O(utput).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:38:
@zierbeek Maar welke gaat nu naar de lamp? Want gezien de draden bij de schakelpunten is dit niet het enige doosje dat er tussen zit.

Maar in principe is het gewoon de Shelly aan de L/bruin en N/blauw hangen. En dan de huidige draad die nu van de schakelaar naar de lamp(en) loopt onderbreken. Deel dat van de schakelaar kwam op SW en de draad naar de lamp(en) op de O(utput).
Hier gaat grijs en blauw naar de lamp. Wit komt van de schakelaar.de andere grijze draden kan ik helaas niet terugvinden en heb verder geen schakelpunt terugggevonden. ik ga straks nog eens zoeken maar vermoed dat die verstopt zitten ergens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Gezien schakelaars parallel zetten zelden doet wat je wilt zou mijn vermoeden zijn dat de tweede grijs dan naar een tweede lichtpunt gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:04:
@zierbeek Gezien schakelaars parallel zetten zelden doet wat je wilt zou mijn vermoeden zijn dat de tweede grijs dan naar een tweede lichtpunt gaat.
Dank voor je hulp, zo zit het inderdaad in elkaar. Ik heb het even verder verduidelijkt @Septillion
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-Ik-e3kzdEpDtTLN9ohxA9WySc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OVKe3Bpac3orlcZozyvwRFmB.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door zierbeek op 27-10-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Dan is het alleen vreemd dat de L niet ook uit de "komt van schakelaar" komt...

En zitten de PE (groen/geel) nu in twee verschillende lasklemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:49:
@zierbeek Dan is het alleen vreemd dat de L niet ook uit de "komt van schakelaar" komt...

En zitten de PE (groen/geel) nu in twee verschillende lasklemmen?
Zo lijkt het inderdaad. Zou er gebeunhaast zijn :+
Ik ga eens kijken in de armaturen zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
net de armaturen even geopend.
In beide armaturen komt grijs, blauw en aarde voor. (In 1 van de lampen is zwart effectief de aarde, heb ik nu gecodeerd in het doosje.)

De andere draden hier in de lasdoos zijn extra daar dit eigenlijk draad was voor stopcontacten. Zijnde bruin en zwart normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Enige wat ik me afvraag waar de N heen gaat? Gaat die dan in de Shelly maar geen N meer naar de lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek De N naar de Shelly komt er alleen bij, de bestaande N verbindingen blijven gewoon hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:49:
@zierbeek De N naar de Shelly komt er alleen bij, de bestaande N verbindingen blijven gewoon hetzelfde.
Duidelijk. Dan ben ik enkel nog op zoek wat er naar de SW moet gaan, niet?

[ Voor 15% gewijzigd door zierbeek op 02-11-2024 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Je haalt de schakelaar en de lampen los van elkaar. De draad van de schakelaar gaat op de SW-klem (SWitch) en de lampen gaan op de O-klem (Output).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:03:
@zierbeek Je haalt de schakelaar en de lampen los van elkaar. De draad van de schakelaar gaat op de SW-klem (SWitch) en de lampen gaan op de O-klem (Output).
Wel die draad mis ik hier dan nog, niet? Ik heb de blauwe als N, de aarding en dan de witte welke op de L gaat? of zit de witte op SW en heb ik geen op L?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Ik zie nog een bruine, dat zou de L moeten zijn. En je gaf aan dat de witte de schakeldraad was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:19:
@zierbeek Ik zie nog een bruine, dat zou de L moeten zijn. En je gaf aan dat de witte de schakeldraad was.
Klopt, maar die bruine is draad die van de lichten komt (Dit was bij gebrek aan andere kabel op dat moment 5G draad)
Ik ga maar eens uitmeten waar ik 230v heb gok ik? ergens moet ik hier toch fase hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Huh, nu ben je me kwijt :D De grijs gaat toch naar de lampen? En de witte komt van de schakelaar? Hoe zit de bruin dan?

Tijd voor een tekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:07:
@zierbeek Huh, nu ben je me kwijt :D De grijs gaat toch naar de lampen? En de witte komt van de schakelaar? Hoe zit de bruin dan?

Tijd voor een tekening?
We zijn er bijna! ik ben gewoon begonnen met het eens te proberen. Het licht is nu aan en uit te schakelen en te dimmen via de shelly. De schakelaars heb ik nog niet aangesloten. Ik denk wel dat ik de L fout genomen heb. Zwart gaat dus wel degelijk over naar grijs ergens achter een verborgen plaatje.

Mijn oprechte excuses voor dit gepruts/ gebeunhaas...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrQNyQnRjmsPexdUKfAJHgXZ4BU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lpyiqTDZjVZdjAgUWEHpOiT3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGdLfDF0NaM1Kpjz_QajA2Dz-kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7y9xO4enVF43gHBcBvJNxPo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugdsxVkocJkjpE72HnUPHveg-IY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujkVoh7s9nFUbLNJDGKXCwfE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmg7KHcQXaSL1NGg-9uyTnYeyzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPuOZ5q3P0amlmTqtdes7wcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqf9MGvLycLRy79U6fCQMv9uyoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKtzyOkAR5GKMPvrghauPrgI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaCx2Q__D0_wwpqf6YVl4aR9BO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fs0BSO86ikD3wpZg7kUT5ZfM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Op zich vond ik het altijd best een aardige dat in België wel meerdere kleuren als schakeldraad gebruikt worden. Maar met deze mix dat draden in een andere kleur overgaan is dat wel vakkundig teniet gedaan :+

Maar goed, ik zie in je tekening niet de bruine... En op de eerdere foto in je plafond zie ik juist dat wit in een lasklem gaat met 2x grijs. Dus je tekening is nog incompleet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-04 19:04
Hallo, ik wil graag dat de lamp in de WC automatisch aangaat met een Tuya Zigbee -bewegingssensor. Ik kan slimme lampen in mijn plafonnière plaatsen, maar ik zie ook vaak van die Zigbee modules die je achter de schakelaar kunt installeren. Er zijn echter zoveel opties dat ik niet precies weet welke ik moet gebruiken. De lamp hoeft niet te dimmen; ik wil alleen dat hij automatisch aangaat als de deur opengaat. Is dit mogelijk met een Tuya-module achter mijn schakelaar?

Mooie voor het grote topic

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 09-11-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@User87231 De grote hamvraag hier is, wat gebruik je als controller (/gateway) voor al je smarts? Want zal deels daar vanaf hangen wat samen kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
Septillion schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:30:
@User87231 De grote hamvraag hier is, wat gebruik je als controller (/gateway) voor al je smarts? Want zal deels daar vanaf hangen wat samen kan werken.
Ik heb een Philips Hue Bridge en Google Home. Maar kan er ook een Tuya hub bij zetten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-04 22:13
Goedenavond,

In mijn huis heb ik momenteel werkend:
Sonoff ZBbridge-P
Aantal Sonoff ZB MINI L2 (zonder neutraal)
Met daarbij nog een aantal sonoff smart plugs

Nu wil ik ook nog een wand buiten lamp slim maken.
In mijn berging heb ik een smart plug die goed signaal ontvangt.

2 opties: ik kan een stekker maken aan de lamp en die aansluiten op het smart stopcontact.

Maar ik zou liever de draden willen gebruiken waar voorheen ook een lamp op aangesloten was.
** het enige deze lamp kon bediend worden met een dubbele schakelaar
( 1 schakeling naar die lamp en de andere knop is naar stopcontacten buiten)

Oftewel ik wil graag de switch op de draden naar de lamp aansluiten.

Ik heb daar een aarde draad, een blauwe en een bruine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5gHuw3-APA-lshEAhcOFEcOU7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xANCBly11TXTkXWtFu8TOnYi.jpg?f=fotoalbum_large

Nu had ik hier nog een ZBmini L2 (zonder neutraal) liggen, maar vrees dat ik deze kapot heb gemaakt.
https://www.sonoff.nl/a-8...2-zonder-nul/#description
Of kan het daarmee wel werkend gemaakt worden? 8)7

Al met al, ik denk dat ik nog een nieuwe switch moet kopen? Volgens mij moet ik voor deze klus deze hebben: https://www.sonoff.nl/a-6...igbee-zbmini/#description

De draden uit de lasdoos:
Blauw = N IN
Bruin = L IN

Draden van de lamp:
Blauw = N IN
Bruin = L OUT

S1 en S2 zijn niet nodig, want als ik de schakelaar helemaal uit wil doen, dan heb ik daar de schakelaar voor.

Wie kan mij zeggen of dit klopt? _/-\o_

Naar grote topic

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 10-11-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:12
sidney013 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:55:

Nu had ik hier nog een ZBmini L2 (zonder neutraal) liggen, maar vrees dat ik deze kapot heb gemaakt.
https://www.sonoff.nl/a-8...2-zonder-nul/#description
Of kan het daarmee wel werkend gemaakt worden? 8)7
Waarom denk je dat je hem kapot gemaakt hebt?

Dit kan gewoon werken met de ZBmini enige draad die je dan aansluit is de bruin draad. Je moet er wel voor zorgen dat de schakeldraad naar de lamp aangesloten is. De stroom moet ergens naartoe en hij gebruikt dan de bruine en blauwe draad van de lamp om dit te doen.

Je kunt ook die andere schakelaar kopen die je al noemt ook daar kun je dit mee fixen. Maar het zou niet perse nodig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
Flans schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:24:
[...]

Waarom denk je dat je hem kapot gemaakt hebt?

Dit kan gewoon werken met de ZBmini enige draad die je dan aansluit is de bruin draad. Je moet er wel voor zorgen dat de schakeldraad naar de lamp aangesloten is. De stroom moet ergens naartoe en hij gebruikt dan de bruine en blauwe draad van de lamp om dit te doen.

Je kunt ook die andere schakelaar kopen die je al noemt ook daar kun je dit mee fixen. Maar het zou niet perse nodig zijn...
Bedankt voor je reactie!

Goed nieuws, de Zbmini l2 is toch niet kapot. Ik dacht dit omdat het pair lampje met geen mogelijkheid iets meer deed. Dacht dus sluiting te hebben gemaakt. Maar na die reset knop 10x of meermaals 5 sec ingedrukt te hebben deed ie weer iets.

Oké ik wil graag met de Zbmini l2 weer terug naar de berging. Maar het aansluiten is mij nog lichtelijk onduidelijk. De draden op de foto zijn er in de aanbieding.

Bruin en blauw
En in de lamp 2 aansluit punten
(aarde buiten beschouwing)

Bruin centraledoos = L in
Uit lamp = L out
Blauw centraledoos = lamp blauw

S1 en S2 blijven dan vrij?

De schakelaar zal dan standaard aan staan en evt met de sonoff kan dan uit/aan gedaan worden? Klopt dit voordat ie weer plof zet? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarom zou je S1 en S2 niet gebruiken? Het is erg handig dat je fysieke schakelaar zijn functie behoudt.

De Sonoff geheel spanningsvrjj maken met de schakelaar is een vrij lompe aanpak en verre van smart. Als hij uitgeschakeld wordt kun je hem niet meer aansturen totdat je iemand naar de schakelaar hebt gestuurd om 'm weer aan te zetten :z

[ Voor 53% gewijzigd door Gizz op 10-11-2024 10:39 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
Gizz schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:34:
Waarom zou je S1 en S2 niet gebruiken? Het is erg handig dat je fysieke schakelaar zijn functie behoudt.

De Sonoff geheel spanningsvrjj maken met de schakelaar is een vrij lompe aanpak en verre van smart. Als hij uitgeschakeld wordt kun je hem niet meer aansturen totdat je iemand naar de schakelaar hebt gestuurd om 'm weer aan te zetten :z
Dat komt omdat ik niet goed weet hoe.
Het is een schakelaar met 2 knoppen.
Linkse (zwart) stopcontacten buiten.

Rechtse (grijze) dat is de kant van de knop die de lamp schakelde.

Die grijze doorlussen naar een wago klem en dan 2 draden eruit naar de S1 en S2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4KWnHJA5HbgrGa5g0BX1jy0YQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtzPXIASqCScKdg7W4heo4nr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:12
Waar komt de zwarte draad uit die aan de rechterkant van je schakelaar is aangesloten? En hoe hangt dat samen met de draad (bruin, blauw en aarde) die in je eerste post staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
Flans schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:14:
Waar komt de zwarte draad uit die aan de rechterkant van je schakelaar is aangesloten? En hoe hangt dat samen met de draad (bruin, blauw en aarde) die in je eerste post staat?
Wat bedoel je?

Aan de linkerkant zit een zwarte
Aan de rechterkant zit een grijze.

Overigens zoals ik had gezegd
Bruin in L in
Lamp L out

Blauw lasdoos naar lamp
Gaat de lamp wel aan maar krijg geen connectie. Toch niet noodzakelijk om s1 en s2 tw gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBui5tF2K4Ei4Xxu9DSBH3ybans=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vd3AMODW6eqLRlQPSn22SLcx.jpg?f=fotoalbum_large

En in de schakeldoos wordt er een bruine gecombineerd met die grijze.

[ Voor 10% gewijzigd door sidney013 op 10-11-2024 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sidney013 Als je de schakelaar niet wilt gebruiken dan kan hij bij de lamp.

Bruin => Sonoff Lin
Sonoff Lout => lamp L
Blauw => lamp N
Groen/geel => lamp PE

Maar als je dan de schakelaar uit zet is het niet meer aan te sturen.

Je zou hem ook in de lasdoos tussen de schakelaar en lamp kunnen zetten. Haal daarvoor de grijze van de schakelaar en de bruine naar de lamp van elkaar los. Daarnaast heb je een aftakking nodig van de aanvoer L (die dus als bruin naar je schakelaar gaat).

Aanvoer L => bruin schakelaar + Sonoff Lin
Schakelaar grijs => Sonoff S2
Sonoff Lout => Lamp bruin
En lamp aansluiten als normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
Septillion schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:30:
Als aanvulling op andere reactie. Er staat bi dat de onderdelen werken met Philips Hue en Google Home. Dan zou het tock gewoon moeten kunnen werken ook zonder Tuya Gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@User87231 Als je een module pakt waar expliciet bij staat dat het ook op een Philips Hue werkt dan zou je dat gewoon moeten kunnen koppelen.

Als het er niet expliciet bij staat zou ik wel huiverig zijn want Hue pakt lang niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
Septillion schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:00:
@User87231 Als je een module pakt waar expliciet bij staat dat het ook op een Philips Hue werkt dan zou je dat gewoon moeten kunnen koppelen.

Als het er niet expliciet bij staat zou ik wel huiverig zijn want Hue pakt lang niet alles.
Check, maar eventueel kan ik er een Tuya bridge bij zetten toch? Met een Homey Pro kan je alles samenvoegen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@User87231 Tuya bridge zou kunnen maar zet je twee losstaande netwerken op en ben je voor de koppeling overgeleverd aan de cloud.

En niet heel erg bekend met de Homey Pro maar volgens mij kan die het meeste wel aan ja. Maar mocht je dat overwegen zou ik het Homey topic opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:39
Interessant topic! Zelf al een tijdje aan het zoeken naar de beste oplossing in mijn toekomstige woning. Na de verhuizing hebben we in de woonkamer op 8 plekken spotjes (dubbel, dus 16 gu10 spots) tegen het plafond. 4 in het woonkamer gedeelte en 4 boven het keuken eiland. De huidige bewoners sturen deze aan met behulp van Hue spots en een domme schakelaar (dimmer).

Ze nemen de spots mee dus hiervoor zal ik nieuwe moeten aanschaffen. Nu twijfel ik of ik alleen de lampen, alleen de dimmer of beide smart maak. 16 warmwhite hue spots zijn wel aan de prijs, maar ik wil graag de lampen afzonderlijk van elkaar (in ieder geval keuken en woonkamer) apart bedienen en ook met de schakelaar bedienbaar maken (dat hoeft dan niet persé afzonderlijk).

Ik ga alles aansturen via homeassistant, en zag al de ecodim ECO-DIM.07 voorbij komen als optie voor de schakelaar smart te maken. Ik kan echter niet vinden of deze met Hue lampen werkt, dus of de lampen bedienbaar zijn met bv een app/spraakbesturing als de dimmer uit staat.

Kan iemand mij hierin adviseren?

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@frankv120 De ECO-DIM.07 is een domme / standaard dimmer. Dat werkt nooit met slimme lampen. Überhaupt wil je slimme lampen niet achter een dimmer (module) hangen, slim of dom. Het is een beetje of/of. OF je plaatst een (smart) dimmer (module), OF je voorziet de lampen van smart bulbs.

Zijn de twee delen die je los van elkaar wilt gebruiken wel los bekabeld (naar een schakelaar ofzo)? Dan zou je gewoon twee smart dimmers / dimmer modules kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
Septillion schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:45:
@frankv120Zijn de twee delen die je los van elkaar wilt gebruiken wel los bekabeld (naar een schakelaar ofzo)? Dan zou je gewoon twee smart dimmers / dimmer modules kunnen plaatsen.
Ik weet helaas niet precies hoe het allemaal geschakeld zit en de sleutel krijgen we pas richting het eind van het jaar dus kan ik ook niet uitzoeken van te voren helaas. Ben wel alvast aan het inventariseren zodat ik met black friday al het een en ander in kan slaan.

Nu ik er zo over na denk misschien toch slimme lampen en dan een smart afstandbediening zoals de Hue dimmer switch of iets dergelijks.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@frankv120 Goedkoopste oplossing zou zijn om dus twee dimmers / dimmer modules te plaatsen icm domme bulbs. Maar dan moet je dus wel de mogelijkheid hebben ze los te koppelen. Kan zijn dat ze los naar een schakelaar gaan of misschien kan je ze onderweg in een lasdoos los van elkaar vinden. Maar dat is vooraf wel lastig. Misschien dat de huidige bewoners het weten? (Lage kans maar toch :+)

Ga je toch voor smart bulbs dan ben je qua aansturing super flexibel als je HA gebruikt. Daarmee kan je feitelijk alles aan alles koppelen :)

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Een vraagje: voor zes inbouw lichtschakelaars zoek ik betrouwbare en veilige smart toevoegingen (HA), zodat ik de lichtschakelaars op gezette momenten kan schakelen.

Er zit geen blauwe nul draad in de schakelaars.

Verder moet het buiten de normale tijden om, de verlichting wel met de 'normale' schakelaar aan en uit gezet kunnen worden.

Is zoiets eigenlijk mogelijk en welke smart schakelaar is daar geschikt voor?

Ik zie in dit topic wel het e.e.a. voorbij komen, maar helemaal duidelijk wordt het me (nog) niet.

Schopje naar het grote topic

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 14-11-2024 21:19 ]

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:09

pietje63

RTFM

@albino71
Zoiets https://www.robbshop.nl/r...-schakelaar-2-draads-400w

[ Voor 39% gewijzigd door Septillion op 14-11-2024 15:49 . Reden: Link cleanup ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@albino71 Bediening met HA? Of ander platform? Of stand alone?

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Septillion schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:51:
@albino71 Bediening met HA? Of ander platform? Of stand alone?
HA om op standaard tijden te schakelen, maar als ik buiten de standaard tijden het licht aan wil doen, dat dat kan met de gewone schakelaar.

Te koop....

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Je kan kijken naar de lijst voor populaire. Eigenlijk dus elke die geen N nodig heeft (No of Optional in de kolom "N"). Als je Zigbee hebt in HA kan je eigenlijk elke module pakken die geen N nodig heeft, ook die (nog) niet op de lijst staan. Devices met een ESP chip kan je flashen met alternative firmware maar zijn anders vaak niet lokaal te koppelen. Shelly is wat dat betreft de uitzondering. Volgens mij kan je op een Shelly ook op het device een tijdschema instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04 12:02
@Septillion Het sheet uit de OP is nu gefilterd op geen-N en Shelly, waarmee iedereen zonder bewerkingsrechten de overige modules niet meer kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@Septillion ah, OP van dit topic nog niet gezien. Bedankt, ik ga grasduinen ;)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
Ik heb een zigbee motion sensor, nu zou ik willen dat zodra er iemand langs loopt dat de trapverlichting aan gaat (hangt achter een zigbee switch). Echter moet hij na bv kwartier weer uit gaan. Ik zie in de LSC Smart app geen enkele optie waar dit kan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
Nog een andere vraag met betrekking tot dit soort modules. Heeft iemand ervaring met een lamp als deze (dus dimbaar maar niet geleidelijk (4 standen)) icm een smart module?

Werkt dit zoals verwacht en is de lamp dan ook dimbaar (al is het maar in 4 standen) of is dit geen goede combinatie?

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@frankv120 Lijkt mij zo'n lamp die dimbaar is door hem even uit en weer aan te doen. Dus niet te dimmen met een normale dimmer (module). Je kan er natuurlijk wel een gewone relais module voor zetten. Dan kan je met schakelaar de dimstappen nemen door hem even uit en weer aan te zetten (via schakelaar of via smarts). Maar echt heel slim wordt het er niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

User87231 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:15:
Ik heb een zigbee motion sensor, nu zou ik willen dat zodra er iemand langs loopt dat de trapverlichting aan gaat (hangt achter een zigbee switch). Echter moet hij na bv kwartier weer uit gaan. Ik zie in de LSC Smart app geen enkele optie waar dit kan. Heeft iemand hier ervaring mee?
Je hebt bewegingssensoren waarop je zelf de uitschakeltijd kunt instellen.

Als het niet kan op je sensor en niet in je huidige softwarepakket, dan moet je overstappen op een andere sensor of andere software.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-04 13:57
Ter vervanging van deze voeding, nu geschakeld met een wisselschakelaar ben ik opzoek naar een wifi of Zigbee alternatief t.b.v. integratie met HA.

Zelf al met een Shelly mini1pm geprobeerd maar ivm het ontbreken van de neutraal werkt dat niet. Ook de dimmer 2 van Shelly werkt niet.
Sonoff ZBMiniL2 zou nog kunnen maar omdat dit een Zigbee eindpunt is betwijfel ik of dat gaat werken. Betreft een schuur ver van Zigbee netwerk.

Zelf verder niets kunnen vinden; hier nog iemand een suggestie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toCUA1dR0ABgsqzbckzMsZ1D5Pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GU9n2qDUZ5gS8vwkXCCmz02h.jpg?f=fotoalbum_large

schopje

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 24-11-2024 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:08

Antonio di

a mi me dijeron que si

Sideways schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:58:
Ter vervanging van deze voeding, nu geschakeld met een wisselschakelaar ben ik opzoek naar een wifi of Zigbee alternatief t.b.v. integratie met HA.

Zelf al met een Shelly mini1pm geprobeerd maar ivm het ontbreken van de neutraal werkt dat niet. Ook de dimmer 2 van Shelly werkt niet.
Sonoff ZBMiniL2 zou nog kunnen maar omdat dit een Zigbee eindpunt is betwijfel ik of dat gaat werken. Betreft een schuur ver van Zigbee netwerk.

Zelf verder niets kunnen vinden; hier nog iemand een suggestie?

[Afbeelding]
Met Ecowitt 868Mhz kom je wel ver buiten. Maar dat start je met 100 euro voor de Ecowitt GW2000 gateway + een Ecowitt smartplug 868Mhz (beide nu 50 euro op amazon). Wil je ook nog temperatuur meter buiten of in de schuur dan kan het wel interessant zijn (of nog meer weer stuff). Ecowitt GW2000 heeft goede interface met HA.
Lees :
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sideways Maar bij die voeding heb je toch gewon neutral? Of moet de schakelaar ook blijven werken?

En qua Zigbee vs Wifi, heb je daar dan wel een extra AP dan ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:16:
@zierbeek Op zich vond ik het altijd best een aardige dat in België wel meerdere kleuren als schakeldraad gebruikt worden. Maar met deze mix dat draden in een andere kleur overgaan is dat wel vakkundig teniet gedaan :+

Maar goed, ik zie in je tekening niet de bruine... En op de eerdere foto in je plafond zie ik juist dat wit in een lasklem gaat met 2x grijs. Dus je tekening is nog incompleet....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQzUjnIn-EvP2SgRvWCpoHhc0n8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yOA75Au0C1rsvbj3POPOm3MW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Als je echt dubbele pulsdrukkers wilt op beide locaties zal je waarschijnlijk extra draden moeten trekken. Wil je gewoon de wisselschakeling houden dan zal je maar één SW ingang gebruiken en dan voor alleen aan/uit.

Ook geeft je plaatje nog steeds niet echt weer waar welke splitsing plaats vind omdat gros zich nu buiten je "switchbox" aka losdoos lijken te bevinden en lopen L en N er niet eens door.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:45:
@zierbeek Als je echt dubbele pulsdrukkers wilt op beide locaties zal je waarschijnlijk extra draden moeten trekken. Wil je gewoon de wisselschakeling houden dan zal je maar één SW ingang gebruiken en dan voor alleen aan/uit.

Ook geeft je plaatje nog steeds niet echt weer waar welke splitsing plaats vind omdat gros zich nu buiten je "switchbox" aka losdoos lijken te bevinden en lopen L en N er niet eens door.....
Hi septillion, dank voor je snelle reactie.

Het zijn beide wisselschakelaars, geen polsdrukkers. (weet niet of wisselschakelaar het juiste woord is, echter een aan-uit schakelaar.)
Wanneer ik slechts 1 van de schakelaars aansluit, dan werken ze niet allebei. Heeft dat te maken met een setting in de app?

Inderdaad de L loopt echter niet door de lasdoos, noch de N. het is eerder een aftakking .

De L en N lopen wel door in de behuizing achter de schakelaar zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Nee, met het feit dat uit een wisselschakeling uiteindelijk maar gewoon 1 draad komt. Deze heeft of spanning of deze heeft dat niet. Dus die kan je maar op één SWx ingang van de Shelly hangen en die kan je vervolgens gewoon op edge switching zetten

maar goed, gezien je L zeker nodig hebt zal je toch moeten weten hoe wat waar deze loopt. Of hoe je draden kan trekken etc. Dus met een incompleet beeld kom je er gewoon niet en ga ik je al helemaal niet op afstand verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:22:
@zierbeek Nee, met het feit dat uit een wisselschakeling uiteindelijk maar gewoon 1 draad komt. Deze heeft of spanning of deze heeft dat niet. Dus die kan je maar op één SWx ingang van de Shelly hangen en die kan je vervolgens gewoon op edge switching zetten

maar goed, gezien je L zeker nodig hebt zal je toch moeten weten hoe wat waar deze loopt. Of hoe je draden kan trekken etc. Dus met een incompleet beeld kom je er gewoon niet en ga ik je al helemaal niet op afstand verder kunnen helpen.
Deze tekening komt denk ik 100% overeen met hoe het in het echt is.

ik zie enkel deze rode L aankomen in de rechtse schakelaar. Nadien zie ik deze rode langs de linkse schakelaar omhoog lopen maar op de zolder vind ik die niet in dezelfde buis terug als van waar de output naar de lichten gaat!

Voor mijn begrip, waarvoor moeten we deze L nog eens terugvinden, en waar zouden we deze moeten vinden? ik heb namelijk achter de lnikse schakelaar afgetapt van deze L

[ Voor 12% gewijzigd door zierbeek op 25-11-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Ik zie allemaal verbindingen buiten de doos en drie zwevende draden naar een Shelly vanaf de linker schakelaar dus 100% kan ik het dan niet noemen.... :+

Maar gezien je de Shelly van een vaste L moet voorzien zal je dus moeten weten waar dat loopt. Anders gaat het hem gewoon niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:37:
@zierbeek Ik zie allemaal verbindingen buiten de doos en drie zwevende draden naar een Shelly vanaf de linker schakelaar dus 100% kan ik het dan niet noemen.... :+

Maar gezien je de Shelly van een vaste L moet voorzien zal je dus moeten weten waar dat loopt. Anders gaat het hem gewoon niet worden.
Misschien moet ik maar eens een lesje schema's tekenen volgen :+
Die constante L zal ik zoeken, dat moet wel lukken volgens de bedrading die ik zie in de muur. 1 hiervan moet sowieso vaste L zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn vraagstuk. Ik ben voorafgaand aan een grote verbouwing, waarbij ik al mijn schakelmateriaal vervangen gaat worden.

Nu ben ik op naar een switch die ik in al het schakelmateriaal kan gaan plaatsen om alle lichtschakelaars 'slim' te maken. Ik heb een aantal eisen aan deze switches, maar ik krijg de juiste switch maar niet gevonden, er is altijd wel iets mis mee.

De eisen:
- Werkt met Zigbee (ZHA en/of Deconz)
- Werkt icm smart lampen (ivm white spectrum dimbare GU10 spots) en geeft dus ook stroom wanneer de switch fysiek wordt omgezet
- Werkt met pulsschakelaar (om te kunnen dimmen met long press of andere acties uit te voeren met double press)
- Moet bij voorkeur passen in gira schakelmateriaal

Nu dacht ik het gevonden te hebben met de Sonoff ZBMini L2, maar las her en der dat deze de stroom afsluit voor slimme lampen wanneer de switch wordt omgezet naar 'uit'.

Als iemand me de juiste richting op kan sturen, ben ik diegene eeuwig dankbaar!

Verplaatst uit HA topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 27-11-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Majesty schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:13:
[...]
De eisen:
1) - Werkt met Zigbee (ZHA en/of Deconz)
2) - Werkt icm smart lampen (ivm white spectrum dimbare GU10 spots) en geeft dus ook stroom wanneer de switch fysiek wordt omgezet
3) - Werkt met pulsschakelaar (om te kunnen dimmen met long press of andere acties uit te voeren met double press)
4) - Moet bij voorkeur passen in gira schakelmateriaal
[...]
Zelf geen ervaring mee, maar de SONOFF ZBMINI Extreme Zigbee Smart Switch (ZBMINIR2) lijkt aan je eisen te voldoen.

Van de website:
1. Werkt met ZHA (en Zigbee2mqtt).
2. Heeft een detached mode (relay werkt onafhankelijk van input switch).
3. Werkt met pulsschakelaar (momentary switch). Geen idee of long/double press out of the box werkt, of dat je dat in HA nog even moet automatiseren.
4. Zal afhankelijk zijn van (de diepte van) je inbouwdoos, afmetingen zijn vergelijkbaar met een Shelly mini.

Het zit niet in je eisen, maar misschien wel belangrijk is dat hij maar rated is voor 10A/2400W.

Als je overigens de Zigbee eis loslaat, kun je ook naar een Shelly kijken, deze werken over wifi. De normale zijn in ieder geval rated voor 16A. De mini's vaak ook maar tot 10A (behalve de PM Mini Gen3, maar die kan niet schakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Cadezo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:39:
[...]

Zelf geen ervaring mee, maar de SONOFF ZBMINI Extreme Zigbee Smart Switch lijkt aan je eisen te voldoen.

Van de website:
3. Werkt met pulsschakelaar (momentary switch). Geen idee of long/double press out of the box werkt, of dat je dat in HA nog even moet automatiseren.
4. Zal afhankelijk zijn van (de diepte van) je inbouwdoos, afmetingen zijn vergelijkbaar met een Shelly mini.

Het zit niet in je eisen, maar misschien wel belangrijk is dat hij maar rated is voor 10A/2400W.

Als je overigens de Zigbee eis loslaat, kun je ook naar een Shelly kijken, deze werken over wifi. De normale zijn in ieder geval rated voor 16A. De mini's vaak ook maar tot 10A (behalve de PM Mini Gen3, maar die kan niet schakelen).
De angel zit in eis 3 - Werkt met pulsschakelaar (om te kunnen dimmen met long press of andere acties uit te voeren met double press). Die Sonoffs kunnen niet dimmen mi en ik zie het ook niet meteen met een automation mogelijk.

Smartlampen moeten altijd onder stroom staan, terwijl een switch uiteraard net de stroom onderbreekt. Sonoff heeft wel touch "schakelaars" op zigbee die dan dimmen/longpress etc aanbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:28
moozzuzz schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:13:
[...]

De angel zit in eis 3 - Werkt met pulsschakelaar (om te kunnen dimmen met long press of andere acties uit te voeren met double press). Die Sonoffs kunnen niet dimmen mi en ik zie het ook niet meteen met een automation mogelijk.

Smartlampen moeten altijd onder stroom staan, terwijl een switch uiteraard net de stroom onderbreekt. Sonoff heeft wel touch "schakelaars" op zigbee die dan dimmen/longpress etc aanbieden.
Je kunt die Sonoffs natuurlijk 'detached' gebruiken om alleen het druksignaal op te pikken. Dit laat je interpreteren door HA en laat je HA de slimme lamp aan-/uitgaan/dimmen.
De lamp moet dan wel slim en te dimmen zijn.
Je kunt het druk signaal (single press, double press) zelf interpreteren (x schakelingen in 1-2 seconden), long press zal niet lukken ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Cadezo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:39:
[...]

Zelf geen ervaring mee, maar de SONOFF ZBMINI Extreme Zigbee Smart Switch lijkt aan je eisen te voldoen.

Van de website:

Dank voor jullie reacties!
In principe gaan de switches alleen maar Philips Hue GU10 White Ambiance lampjes aansturen, dus dan zou 10A/2400W voldoende moeten zijn denk ik?
moozzuzz schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:13:
[...]

Moet wel zeggen dat dat mijn minst harde eis is. Het zou natuurlijk fijn zijn om met een pulsschakelaar te kunnen dimmen. Dat zou uiteindelijk ook kunnen door automations te maken met aan/uit schakelaren, maar dat is minder fraai. Of heb jij daar nog een ander idee over?
CappieL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:27:
[...]

Je kunt die Sonoffs natuurlijk 'detached' gebruiken om alleen het druksignaal op te pikken. Dit laat je interpreteren door HA en laat je HA de slimme lamp aan-/uitgaan/dimmen.
De lamp moet dan wel slim en te dimmen zijn.
Je kunt het druk signaal (single press, double press) zelf interpreteren (x schakelingen in 1-2 seconden), long press zal niet lukken ben ik bang.
Ik denk dat de 'detached mode' de oplossing zou moeten zijn met de MiniR2. Ik las hier meer over de switch modes die ondersteund worden trouwens, helaas niets over de mogelijkheid om te dimmen, maar wellicht kan ik daar iets met een automation in HA voor bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 21:30

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Ik heb een mooie vloerlamp met aanraakdimmer (de oude versie van de Luceplan Constanza), maar die dimmer werkt alleen goed met een ouderwetse gloeilamp. Een ledlamp gebruikt te weinig stroom, waardoor de dimmer niet goed werkt.

Je snapt ‘m waarschijnlijk al: die dimmer wil ik graag vervangen door een touchdimmer die wel met een ledpeertje werkt en dan natuurlijk het liefste eentje die ik aan mijn HA (óf aan Fibaro) kan koppelen. Voorwaarde is dan wel dat op de een of andere manier de touch-functie in stand blijft, liefst ook nog via datzelfde staafje dat er nu ook aan zit.
Verder stel ik geen eisen, hoor :+

Wie o wie heeft suggesties hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-04 13:57
Antonio di schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:26:
[...]

Met Ecowitt 868Mhz kom je wel ver buiten. Maar dat start je met 100 euro voor de Ecowitt GW2000 gateway + een Ecowitt smartplug 868Mhz (beide nu 50 euro op amazon). Wil je ook nog temperatuur meter buiten of in de schuur dan kan het wel interessant zijn (of nog meer weer stuff). Ecowitt GW2000 heeft goede interface met HA.
Lees :
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di
Ik probeer mijn systeem zo "plat" mogelijk te houden, deze oplossing is mij "te complex".
Septillion schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:31:
@Sideways Maar bij die voeding heb je toch gewon neutral? Of moet de schakelaar ook blijven werken?

En qua Zigbee vs Wifi, heb je daar dan wel een extra AP dan ofzo?
Initieel wilde ik de schakelaar graag in bedrijf houden maar dankzij deze opmerking heb ik de schakelaar verwijderd en inderdaad een 0 gecreëerd waarmee de Shelly nu wel overweg kan. Fijne bijwerking is dat ik van de schakelaar een WCD heb gemaakt die ik daar nog miste; Dank.

In huis wil ik zoveel mogelijk gebruik maken van Zigbee, op het erf heb ik geen Zigbee bereik maar wel diverse AP's.

[ Voor 3% gewijzigd door Sideways op 28-11-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
Ik heb thuis een ons allen bekende hotelschakeling met twee wipschakelaren bij de traplamp. Ik wil de schakelaars vervangen met een Zigbee ZBMini, maar in de muur zit ergens een blokkade, waardoor ik geen kabel kan trekken (ik vermoed omdat er een doos tussenzit, maar geen idee waar).
Is er een zigbee schakelaar die zowel de bestaande hotelschakeling kan houden, met twee kabels tussen de verbindingen in? Mijn avond gegoogle geeft voornamelijk 'trek gewoon een kabel' aan. Ik wil expliciet niet de lamp zelf smart maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXJ1BJDCJk3U8uOCU1d0M8hdJeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ULYOYzGbho0JrF1zulSl5t9j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Deze al gezien? Aansluiten Sonoff ZBMINI-L? Je vervangt gewoon de schakelaar door de zbmini en hangt de schakelaar aan de zbmini.

Anders pagina 7 van deze pdf toont hoe je met één zbmini de zaak aanstuurt; toont ook een hotelschakeling.

Of met een zbmini zonder N

[ Voor 41% gewijzigd door moozzuzz op 30-11-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
Dat gaat in beide gevallen helaas niet, omdat de fasedraad van beneden naar boven gaat en er geen fasedraad boven is. De in de handleiding omschreven manier wil drie draden naar de lamp hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQhypDsDNXsuU-IaWn-Dyub3qNI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bp5mp4VxKz2rJ5tKR3xm99Hg.png?f=user_large
Pagina: 1 2 3 Laatste