net even teruggekomen aandelen schakelaar, alles afgekoppeld en helemaal opnieuw met gezond verstand. dat was uiteindelijk veel eenvoudiger dan ik het maakte!
Hallo allemaal,
Momenteel hangt er op zolder een schakelaar waarmee je de verlichting op zolder kunt bedienen.
Toen ik de woning kocht, was er echter geen trap naar zolder aanwezig. Hierdoor is er geen mogelijkheid om het licht op zolder vanuit beneden aan te schakelen, zoals je bij een hotelschakeling gewend bent.
Tijdens de verbouwing heb ik wel een lamp geplaatst bij de trap, die nu wordt bediend met een wisselschakelaar.
Ik vraag me af of het mogelijk is om met twee Sonoff Mini R4’s (of vergelijkbare apparaten) een draadloze hotelschakeling te realiseren. Het idee is dat de wisselschakelaar bij de trap wordt vervangen door een serieschakelaar, zodat deze nog steeds de lamp bij de trap bedient. Daarnaast wil ik een tweede schakelaar toevoegen die, via een Sonoff, een signaal stuurt naar de Sonoff die achter de schakelaar op zolder zit.
Ik zie online wel dat een Sonoff in een fysieke hotelschakeling kan worden opgenomen, maar het is mij niet duidelijk of ze ook draadloos als zender en ontvanger kunnen worden gebruikt.
Heeft iemand ervaring of tips hierover?
Momenteel hangt er op zolder een schakelaar waarmee je de verlichting op zolder kunt bedienen.
Toen ik de woning kocht, was er echter geen trap naar zolder aanwezig. Hierdoor is er geen mogelijkheid om het licht op zolder vanuit beneden aan te schakelen, zoals je bij een hotelschakeling gewend bent.
Tijdens de verbouwing heb ik wel een lamp geplaatst bij de trap, die nu wordt bediend met een wisselschakelaar.
Ik vraag me af of het mogelijk is om met twee Sonoff Mini R4’s (of vergelijkbare apparaten) een draadloze hotelschakeling te realiseren. Het idee is dat de wisselschakelaar bij de trap wordt vervangen door een serieschakelaar, zodat deze nog steeds de lamp bij de trap bedient. Daarnaast wil ik een tweede schakelaar toevoegen die, via een Sonoff, een signaal stuurt naar de Sonoff die achter de schakelaar op zolder zit.
Ik zie online wel dat een Sonoff in een fysieke hotelschakeling kan worden opgenomen, maar het is mij niet duidelijk of ze ook draadloos als zender en ontvanger kunnen worden gebruikt.
Heeft iemand ervaring of tips hierover?
Nou nu enige weken een Sonoff ZBMINIR2 in gebruik als zender om eea mee aan te sturen.
Opzich een mooi product maar deze triggert steeds de automation die er aan gekoppeld is op random momenten.
Ben je wat aan het doen in huis en dan gaat opeens alle verlichting op benedenverdieping uit
HA geeft in de logs aan dat de automation gewoon getriggerd word vanaf de ZBMINI.
Maarja of die dan defect is, FW issue of MQTT of aansluitfout…..
Opzich een mooi product maar deze triggert steeds de automation die er aan gekoppeld is op random momenten.
Ben je wat aan het doen in huis en dan gaat opeens alle verlichting op benedenverdieping uit
HA geeft in de logs aan dat de automation gewoon getriggerd word vanaf de ZBMINI.
Maarja of die dan defect is, FW issue of MQTT of aansluitfout…..
@sapphire Dus in je log staat dus niet waardoor (dus impliciet door de module zelf)?
Welke switch mode gebruik je? En je toevallig wat langere draden aan de switch zitten?
En "als zender"? Bedoel je als router?
Welke switch mode gebruik je? En je toevallig wat langere draden aan de switch zitten?
Ik gebruik de R2 los zonder apparaat er aan gekoppeld, dus fase en nul en 2 draden naar de wandschakelaar. Hij routert volgens MQTT ook inderdaad.Septillion schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:17:
@sapphire Dus in je log staat dus niet waardoor (dus impliciet door de module zelf)?
De R2 is ingesteld voor momentcontact schakelaar (3x op knopje drukken om naar die modus te schakelen).
In HA heb ik een automation die als de R2 van state wisselt er 3 dimmers van state wisselen (nadeel is dus dat als er één aanstaat en twee uit ze dus omdraaien ipv allemaal aan- of uit te gaan).
Volgens de logs van HA is de trigger de entiteit waar de automation op gebaseerd is
Qua draden bedoel je tussen de R2 en de wandschakelaar? Dat is 1,5m2 VD draad van ca 5~6cm.
Edit: Er zit overigens wel in de doos er naast een Zigbee dimmer, zou die storen?
[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 24-12-2024 10:12 ]
@sapphire Heb je de module in detached gezet? Dat lijkt me dan het makkelijkste.
Draad lengte zou zo kort geen issue mogen zijn. De draaddikte is misschien wel wat extreem
je mist een m
Draad lengte zou zo kort geen issue mogen zijn. De draaddikte is misschien wel wat extreem
je mist een m
Die ZBMINIR2 lijkt te zijn wat ik zoek. Maar ik wil wel de detached mode gebruiken. Ik denk elders te lezen dat deze detached mode niet in te stellen is via Home Assistant onder ZHA. Iemand hier ervaring mee?Cadezo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:39:
[...]
Zelf geen ervaring mee, maar de SONOFF ZBMINI Extreme Zigbee Smart Switch (ZBMINIR2) lijkt aan je eisen te voldoen.
Van de website:
1. Werkt met ZHA (en Zigbee2mqtt).
2. Heeft een detached mode (relay werkt onafhankelijk van input switch).
3. Werkt met pulsschakelaar (momentary switch). Geen idee of long/double press out of the box werkt, of dat je dat in HA nog even moet automatiseren.
4. Zal afhankelijk zijn van (de diepte van) je inbouwdoos, afmetingen zijn vergelijkbaar met een Shelly mini.
Het zit niet in je eisen, maar misschien wel belangrijk is dat hij maar rated is voor 10A/2400W.
Als je overigens de Zigbee eis loslaat, kun je ook naar een Shelly kijken, deze werken over wifi. De normale zijn in ieder geval rated voor 16A. De mini's vaak ook maar tot 10A (behalve de PM Mini Gen3, maar die kan niet schakelen).
Ik ben tevreden over ZHA dus om deze ene functie nu alles om te gaan zetten naar Zigbee2mqqt is wel erg veel
Ben je hier inmiddels al achter toevallig? Ben ook nog steeds van plan de ZBMINIR2 in detached mode op meerdere plekken in huis te gaan verwerken. Werk momenteel nog met Phoscon (Conbee 2 stick), maar wil best overstappen op ZHA.Prisma16 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:45:
[...]
Die ZBMINIR2 lijkt te zijn wat ik zoek. Maar ik wil wel de detached mode gebruiken. Ik denk elders te lezen dat deze detached mode niet in te stellen is via Home Assistant onder ZHA. Iemand hier ervaring mee?
Ik ben tevreden over ZHA dus om deze ene functie nu alles om te gaan zetten naar Zigbee2mqqt is wel erg veel
Overigens heeft Shelly hun gen 4 uitgebracht die ondersteuning biedt voor Zigbee (en Matter), wellicht zit daar een zelfde product tussen, heb nog niet goed gekeken naar de nieuwe line up.
Helaas nog niet verder gekomen....Majesty schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:13:
[...]
Ben je hier inmiddels al achter toevallig? Ben ook nog steeds van plan de ZBMINIR2 in detached mode op meerdere plekken in huis te gaan verwerken. Werk momenteel nog met Phoscon (Conbee 2 stick), maar wil best overstappen op ZHA.
Overigens heeft Shelly hun gen 4 uitgebracht die ondersteuning biedt voor Zigbee (en Matter), wellicht zit daar een zelfde product tussen, heb nog niet goed gekeken naar de nieuwe line up.
Ik heb voordat we uberhaupt de sleutel van ons huis kregen al een paar zbminir2's aangeschaft maar heb nog geen internet dus heb ook nog niet geprobeerd ze aan te sluiten. Aangezien er bij de schakelaars geen nuldraad loopt, ben ik van plan deze bij de lampen zelf te plaatsen, maar daar vind ik alleen de L en N draden.
Hoe kan ik hier de ZBMINIR2 op aansluiten? Alle tekeningen die ik vind laten ook een schakeldraad zien maar die vind ik dus niet.
Hoe kan ik hier de ZBMINIR2 op aansluiten? Alle tekeningen die ik vind laten ook een schakeldraad zien maar die vind ik dus niet.
Bij de lamp zal je blauw(N) en zwart (schakeldraad L) vinden. Maar in de doos in het plafons hopelijk ook bruin (L niet geschakeld). Op bruin moet je een extra aansluiting maken.frankv120 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:28:
Ik heb voordat we uberhaupt de sleutel van ons huis kregen al een paar zbminir2's aangeschaft maar heb nog geen internet dus heb ook nog niet geprobeerd ze aan te sluiten. Aangezien er bij de schakelaars geen nuldraad loopt, ben ik van plan deze bij de lampen zelf te plaatsen, maar daar vind ik alleen de L en N draden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jNQlFLmJV2yWfNQ7gyFUBdF6.jpg?f=user_large)
Ah duidelijk, die heb ik op sommige plekken inderdaad wel gezien, en op de andere moet ik misschien nog iets beter kijken dan. Begrijp ik dat goed dat (bij een enkele schakelaar) ik dan de zwarte draad uit het plafond in S2 steek, de blauwe in N, een extra blauwe draad van N op de ZBMINIR2 naar de lamp breng. De bruine draad vanuit het plafond in L In steek en een extra bruine draad van L out naar de lamp breng?Prisma16 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:53:
[...]
Bij de lamp zal je blauw(N) en zwart (schakeldraad L) vinden. Maar in de doos in het plafons hopelijk ook bruin (L niet geschakeld). Op bruin moet je een extra aansluiting maken.
[Afbeelding]
Dus eigenlijk alles zoals op onderstaand schema alleen ipv rood is de draad hier bruin?
:strip_exif()/f/image/ECTtn806x88eoBze8BIlJrck.png?f=user_large)
Aangevuldfrankv120 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:16:
Begrijp ik dat goed dat (bij een enkele schakelaar) ik dan
de zwarte draad uit het plafond in S2 steek correct
de blauwe in N correct
een extra blauwe draad van N op de ZBMINIR2 naar de lamp breng Ja, maar zou hem zelf van de lasklem halen.
De bruine draad vanuit het plafond in L In steek Correct
en een extra bruine draad van L out naar de lamp breng? Maak dat een zwarte
En dan de tip, ga dat EERST lekker op je bureau testen
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 15-01-2025 19:20 ]
Thanks! Bedoel je met het uit de lasklem halen dat de nul naar de lamp niet vanuit de module hoeft te komen?Septillion schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:20:
[...]
Aangevuld
En dan de tip, ga dat EERST lekker op je bureau testen
Het testen op mijn bureau wordt dink ik lastig aangezien ik hier geen tot weinig tools voor heb, maar zal de kabels in het plafond nog eens extra goed bekijken voor ik alles aansluit.
Ik heb ook nog één lamp op een wisselschakelaar, maar uit het plafond komt ook gewoon blauw/zwart en er loopt een bruine achter, kan ik die gewoon hetzelfde aansluiten als een normale schakelaar?
@frankv120 Klemmen met dezelfde aanduiding zijn gewoon hetzelfde. Dus beide N-aansluitingen vormen gewoon een doorlussing. Maar persoonlijk gebruik ik de doorlussingen liever niet voor de belasting (lamp etc) maar alleen voor eventueel een schakelaar (maar dan dus vaak op de L).
Voor de wisselschakeling, ja. Zolang de module aan kan dat de schakelaar-ingang vanaf de L komt dan kan je hem altijd ter vervanging van de lamp plaatsen (mits er daar ook een permanente L aanwezig is).
En juist als je er geen ervaring mee hebt kan ik het alleen maar aanraden! In de installatie is het veel meer werk en onduidelijker. Dus er eerst ervaring mee op doen maakt het zo veel makkelijker. Knip een snoer door van een oude schemerlamp of een verlengsnoer ofzo. Haal wat Wago's (komen toch van pas als je voor het echt bezig gaat) en testen maar. Ik kan het niet genoeg aanraden
Voor de wisselschakeling, ja. Zolang de module aan kan dat de schakelaar-ingang vanaf de L komt dan kan je hem altijd ter vervanging van de lamp plaatsen (mits er daar ook een permanente L aanwezig is).
En juist als je er geen ervaring mee hebt kan ik het alleen maar aanraden! In de installatie is het veel meer werk en onduidelijker. Dus er eerst ervaring mee op doen maakt het zo veel makkelijker. Knip een snoer door van een oude schemerlamp of een verlengsnoer ofzo. Haal wat Wago's (komen toch van pas als je voor het echt bezig gaat) en testen maar. Ik kan het niet genoeg aanraden
Gisteren aan de slag gegaan en beide modules geïnstalleerd in de gang en overloop (1x normale schakelaar en 1x wissel schakelaar maar dat maakte inderdaad geen verschil).
Momenteel nog met normale spotjes, maar later wil ik deze vervangen door Hue spots zodat ik ze ook kan dimmen via automations / de hue app. Is er een manier om de zbmini in detached mode te zetten zonder de lamp van het plafond te halen (zoals 5x snel aan uit om in pairing modus te gaan) of moet ik hierbij echt fysiek bij de schakelaar?
En ik lees dat de detached mode niet goed werkt met ZHA, iemand hier ervaring mee? Ga binnekort voor het eerst met home assistant aan de slag en 2MQTT lijkt me momenteel nog iets te hoog gegrepen.
Momenteel nog met normale spotjes, maar later wil ik deze vervangen door Hue spots zodat ik ze ook kan dimmen via automations / de hue app. Is er een manier om de zbmini in detached mode te zetten zonder de lamp van het plafond te halen (zoals 5x snel aan uit om in pairing modus te gaan) of moet ik hierbij echt fysiek bij de schakelaar?
En ik lees dat de detached mode niet goed werkt met ZHA, iemand hier ervaring mee? Ga binnekort voor het eerst met home assistant aan de slag en 2MQTT lijkt me momenteel nog iets te hoog gegrepen.
@frankv120 Neem aan dat je dus de ZBminiR2 bedoelt? Devil is in the details 
Volgens de Z2M documentatie is detach mode netjes exposed dus aan/uit te zetten vanuit HA. Of ZHA deze ook geïmplementeerd heeft durf ik dus niet te zeggen. Dat hier geen volledige documentatie van voor beschikbaar is, is voor mij de grootste reden om Z2M te gebruiken.
En Z2M installeren is niet zo lastig maar de meeste maken het veel te moeilijk. Dus ik zou vooral de Z2M documentatie volgen en niet het eerste de beste Youtube filmpje (ook niet Smart Home Junkie
).
Volgens de Z2M documentatie is detach mode netjes exposed dus aan/uit te zetten vanuit HA. Of ZHA deze ook geïmplementeerd heeft durf ik dus niet te zeggen. Dat hier geen volledige documentatie van voor beschikbaar is, is voor mij de grootste reden om Z2M te gebruiken.
En Z2M installeren is niet zo lastig maar de meeste maken het veel te moeilijk. Dus ik zou vooral de Z2M documentatie volgen en niet het eerste de beste Youtube filmpje (ook niet Smart Home Junkie
Ik weet dat dit een oud forum is maar toch de vraag heb je hier een aansluit schema van?I-King schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:41:
Ik heb een shelly 1 tussen de reguliere hotelschakeling en lamp gezet, bij de lamp zelf. Gevoed met neutraal. Werkt perfect!
Gewoon het standaard aansluitschema volgen:timeswa schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:16:
[...]
Ik weet dat dit een oud forum is maar toch de vraag heb je hier een aansluit schema van?
:strip_exif()/f/image/Q5JJpdAHCkwIaE7h4jzExuKR.png?f=user_large)
Je plaatst de dimmer alleen in de doos van je lamp. Ook bij een hotelschakeling is er natuurlijk maar 1 schakeldraad die uiteindelijk naar de lamp gaat. Die moet je dus in het contact voor de schakelaar steken. Verder volg je dus gewoon het verdere schema. Let wel even op dat je echt een zigbee module koopt die voor jou type schakelaar geschikt is (puls vs traditioneel). Heb je meerdere lampen achter dezelfde schakelaar, dan is het zaak dat je de doos vind waar de schakeldraad als eerst van de schakelaar komt.
Voor mijn gevoel klopt dat schema niet (helemaal) voor het aansluiten van die optionele schakelaar.BlackMonkey schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:31:
Gewoon het standaard aansluitschema volgen:
[Afbeelding]
Spel en typfouten voorbehouden
Dat mag, maar het is letterlijk een plaatje van de leverancier: https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-dimmer-400wFredvZ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:40:
[...]
Voor mijn gevoel klopt dat schema niet (helemaal) voor het aansluiten van die optionele schakelaar.
Ik heb er zelf ook meerdere zo aangesloten. Alleen de zwarte en blauwe moesten stiekem andersom zodat de schakelaar het echt deed meen ik.
Dus heb je ook een onderbouwing van dat gevoel?
Dan zal ik me eens verder inlezen in Z2M, bedankt voor de uitleg!Septillion schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:53:
@frankv120 Neem aan dat je dus de ZBminiR2 bedoelt? Devil is in the details
En Z2M installeren is niet zo lastig maar de meeste maken het veel te moeilijk. Dus ik zou vooral de Z2M documentatie volgen en niet het eerste de beste Youtube filmpje (ook niet Smart Home Junkie).
Ik ben gewend van andere merken dat S1/S2 of met elkaar of met nul moeten worden kortgesloten om de schakelaar iets te laten doen.BlackMonkey schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:08:
Dus heb je ook een onderbouwing van dat gevoel?
Spel en typfouten voorbehouden
Iets aansluiten op een manier zoals je dat gewend bent in plaats van te controleren hoe het echt moet lijkt me geen verstandig uitgangspunt...
Ik heb succesvol de schakelaars in mijn huis smart gemaakt door middel van SONOFF ZBMINIL2 ZigBee switches in de wandschakelaars te installeren. Ik hoef nog maar een te doen en dat is een hotelschakeling in de gang. De draden die uit de schakeling komen zijn als volgt:
1e schakelaar (Deze zit naast een wandstekker):
- 2 bruin
- 1 zwart/rood
- 1 zwart/wit
:strip_exif()/f/image/hefKP5eLNKEmFDD070MYgtwk.jpg?f=fotoalbum_large)
2e schakelaar (Deze is vrijstaand):
- 2 zwart
- 1 grijs
:strip_exif()/f/image/v81RLX7wwVSocPcJ5pbzVRgA.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag is nu, kan ik voor deze opstelling ook een ZBMINIL2 switch gebruiken? En zo ja, hoe zou ik deze moeten aansluiten? Het liefst zou ik de hotelschakeling kunnen blijven gebruiken zoals nu, en de lampen aan/uit kunnen zetten via Zigbee. Mocht dit niet lukken, dan zou ik het ook niet erg vinden om een schakelaar te verwijderen en er een enkele schakelaar van te maken (de 2 schakelaars zitten op dezelfde verdieping op een afstand van een meter of 4, dus de hotelschakeling hoef ik niet per se te houden.
Bedankt :)!
Schopje naar het grote topic
1e schakelaar (Deze zit naast een wandstekker):
- 2 bruin
- 1 zwart/rood
- 1 zwart/wit
:strip_exif()/f/image/hefKP5eLNKEmFDD070MYgtwk.jpg?f=fotoalbum_large)
2e schakelaar (Deze is vrijstaand):
- 2 zwart
- 1 grijs
:strip_exif()/f/image/v81RLX7wwVSocPcJ5pbzVRgA.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag is nu, kan ik voor deze opstelling ook een ZBMINIL2 switch gebruiken? En zo ja, hoe zou ik deze moeten aansluiten? Het liefst zou ik de hotelschakeling kunnen blijven gebruiken zoals nu, en de lampen aan/uit kunnen zetten via Zigbee. Mocht dit niet lukken, dan zou ik het ook niet erg vinden om een schakelaar te verwijderen en er een enkele schakelaar van te maken (de 2 schakelaars zitten op dezelfde verdieping op een afstand van een meter of 4, dus de hotelschakeling hoef ik niet per se te houden.
Bedankt :)!
Schopje naar het grote topic
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 26-01-2025 12:45 ]
@ItsTheSebbe In theorie wel, maar niet zonder aanpassingen.
Of je hebt een extra draad van 1e schakelaar naar 2e schakelaar.
Of je zult de schakelaar moeten vervangen door pulsdrukkers*. Op die manier komen de twee schakelaars namelijk parallel op een enkele draad. Dan kan je de tweede draad gebruiken om de fase naar de 2e schakelaar te brengen zodat je daar de module kunt plaatsen.
Of dus 2e schakelaar verwijderen en doorlussen met één van de twee zwarte draden. Dan maak je dus van schakelaar 1 een normale schakelaar en kan je daar zoals standaard de ZBMiniL2 plaatsen.
* Of meer DIY en een veertje achter de huidige schakelaars maken.
Of je hebt een extra draad van 1e schakelaar naar 2e schakelaar.
Of je zult de schakelaar moeten vervangen door pulsdrukkers*. Op die manier komen de twee schakelaars namelijk parallel op een enkele draad. Dan kan je de tweede draad gebruiken om de fase naar de 2e schakelaar te brengen zodat je daar de module kunt plaatsen.
Of dus 2e schakelaar verwijderen en doorlussen met één van de twee zwarte draden. Dan maak je dus van schakelaar 1 een normale schakelaar en kan je daar zoals standaard de ZBMiniL2 plaatsen.
* Of meer DIY en een veertje achter de huidige schakelaars maken.
Iemand toevallig al een ZBminiL2 aangesloten in wisselschakeling (hotel) volgens het Sonoff diagram 4?
:strip_exif()/f/image/MoYyPGhzJINAggivzBQgS7I9.png?f=user_large)
Ik heb een standaard wisselschakeling (met twee wisselschakelaars) tussen mijn twee etages. L1 beneden op schakelaar 1 en daarna op beide schakelpoten twee schakeldraden naar 1ste etage - vanaf de wisselschakelaar daar gaat de verbinding via schakeldraad naar de lamp - lamp aangesloten met schakeldraad en N (blauw).
Wil nu Sonoff ZBminiL2 op 1ste etage plaatsen (zit ook L1 in lasdoos) en kan dus schakeling maken - in diagram wordt er 230v geschakeld op S1/S2 en ben benieuwd of andere deze optie al werkend hebben.
:strip_exif()/f/image/MoYyPGhzJINAggivzBQgS7I9.png?f=user_large)
Ik heb een standaard wisselschakeling (met twee wisselschakelaars) tussen mijn twee etages. L1 beneden op schakelaar 1 en daarna op beide schakelpoten twee schakeldraden naar 1ste etage - vanaf de wisselschakelaar daar gaat de verbinding via schakeldraad naar de lamp - lamp aangesloten met schakeldraad en N (blauw).
Wil nu Sonoff ZBminiL2 op 1ste etage plaatsen (zit ook L1 in lasdoos) en kan dus schakeling maken - in diagram wordt er 230v geschakeld op S1/S2 en ben benieuwd of andere deze optie al werkend hebben.
@super_dirk waar zit je twijfel precies in, wat wil je weten van anderen? 
Het aansluiten is niet anders dan bij een enkele schakelaar. Simpel gezegd: tussen de schakelaar en je lamp zit een zwarte schakeldraad. In plaats van die directe draad zet je er nu deze module tussen.
Voor de module maakt het niets uit of je een enkele schakelaar hebt of dat je 300 schakelaars achter elkaar hebt gezet. Het enige wat de module nodig heeft is een 230V spanning uit de laatste schakelaar op z'n S1 of S2 ingang.
Het is hetzelfde als in de oude situatie zonder module, met alleen schakelaars en je lamp. De lamp heeft gewoon 230V nodig vanuit je laatste schakelaar. Het maakt je lamp niets uit of het een enkele schakelaar is of dat het twee wisselschakelaars betreft.
Het aansluiten is niet anders dan bij een enkele schakelaar. Simpel gezegd: tussen de schakelaar en je lamp zit een zwarte schakeldraad. In plaats van die directe draad zet je er nu deze module tussen.
Voor de module maakt het niets uit of je een enkele schakelaar hebt of dat je 300 schakelaars achter elkaar hebt gezet. Het enige wat de module nodig heeft is een 230V spanning uit de laatste schakelaar op z'n S1 of S2 ingang.
Het is hetzelfde als in de oude situatie zonder module, met alleen schakelaars en je lamp. De lamp heeft gewoon 230V nodig vanuit je laatste schakelaar. Het maakt je lamp niets uit of het een enkele schakelaar is of dat het twee wisselschakelaars betreft.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
[quote]Gizz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:46:
Twijfel zit hem vooral in de verschillen tussen schema 1&2 en schema 3&4. Maar ik zie dat ik gewoon boven een extra L naar de Lin moet trekken en dan de huidige opzet gewoon kan blijven gebruiken. Er gaat dan wel een load door de S2 heen maar volgens schema moet dat mogelijk zijn.
Twijfel zit hem vooral in de verschillen tussen schema 1&2 en schema 3&4. Maar ik zie dat ik gewoon boven een extra L naar de Lin moet trekken en dan de huidige opzet gewoon kan blijven gebruiken. Er gaat dan wel een load door de S2 heen maar volgens schema moet dat mogelijk zijn.
@super_dirk die schema's laten eigenlijk maar twee echt verschillende situaties zien:
Dat het 4 schema's in totaal zijn komt omdat ze bovenstaande smaakjes zowel met een enkele schakelaar als met twee wisselschakelaars laten zien. Maar het blijft allemaal neerkomen op simpelweg S1 en S2 met elkaar verbinden of 230V op S2. Schema 1 en 3 zijn eigenlijk hetzelfde en 2 en 4 ook.
- Schakelen door tussen S1 en S2 een circuit te sluiten zonder 230V.
- Schakelen door 230V op S2 te zetten. S1 gebruik je niet.
Dat het 4 schema's in totaal zijn komt omdat ze bovenstaande smaakjes zowel met een enkele schakelaar als met twee wisselschakelaars laten zien. Maar het blijft allemaal neerkomen op simpelweg S1 en S2 met elkaar verbinden of 230V op S2. Schema 1 en 3 zijn eigenlijk hetzelfde en 2 en 4 ook.
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 27-01-2025 10:21 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb twee situaties die ik slim wil maken d.m.v. een Shelly of een Sonoff Zbmini-L2 met behoud van (enkele) schakelaars.
Situatie 1 - hotelschakeling overloop
Schakelaar 1: Bruine draad en schakeldraden.
Schakelaar 2: Alleen schakeldraden.
Schakelaar 1 is een must en moet bediend kunnen worden. Schakelaar 2 is niet perse noodzakelijk. Lamp hoeft niet te dimmen.
Welke module kan ik hier het beste gebruiken en hoe deze aan te sluiten?
Situatie 2 - kruisschakeling hal + overloop
Schakelaar 1 (hal): Bruine draad en schakeldraden. Vanuit naastliggende stopcontact is een blauwe draad mogelijk.
Schakelaar 2 (hal): Schakeldraden. Vanuit naastliggende stopcontact is een blauwe draad en bruine draad mogelijk.
Schakelaar 3 (overloop): Schakeldraden. Vanuit naastliggende schakelaar (schakelaar 1 uit situatie 1) is een bruine draad mogelijk.
Schakelaar 2 (kruisschakelaar) is totaal overbodig. Schakelaar 1 en 3 moeten bediend kunnen worden. Lamp hoeft niet te dimmen.
Ik heb nog enkele Shelly 1 Mini Gen3 en Shelly Plus 2PM liggen.
Schakelaar 1 is een must en moet bediend kunnen worden. Schakelaar 2 is niet perse noodzakelijk. Lamp hoeft niet te dimmen.
Schakelaar 1 (hal): Bruine draad en schakeldraden. Vanuit naastliggende stopcontact is een blauwe draad mogelijk.
Schakelaar 2 (hal): Schakeldraden. Vanuit naastliggende stopcontact is een blauwe draad en bruine draad mogelijk.
Schakelaar 3 (overloop): Schakeldraden. Vanuit naastliggende schakelaar (schakelaar 1 uit situatie 1) is een bruine draad mogelijk.
Schakelaar 2 (kruisschakelaar) is totaal overbodig. Schakelaar 1 en 3 moeten bediend kunnen worden. Lamp hoeft niet te dimmen.
Ik weet niet zeker hoe dit met andere modules werk, maar heb zelf een zbminiR2 geplaats op de overloop met een hotelschakeling. Ik heb deze achter de lamp geplaatst ipv de schakelaar en dit werkt perfect. De lamp zat aangesloten met een blauwe en zwarte draad en heb er een bruine bijgehaald uit de centraaldoos achter de lamp.lochtejans schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:50:
Ik heb twee situaties die ik slim wil maken d.m.v. een Shelly of een Sonoff Zbmini-L2 met behoud van (enkele) schakelaars.
Domme vraag: Kan ik met 1 slimme schakelaar ook andere slimme schakelaars bedienen? Dus heb een hoop domme lampen verdeeld over 5 groepen en 5 slimme schakelaars. Als de lampen uit zijn en de automation triggert niet dan kan ik met 1 door 1 schakelaar te gebruiken alle lampen aan krijgen? En anders, als de lampen aan zijn en ik wil ze uit maken kan dit door 1 schakelaar in te drukken? Het liefst zou ik dan bv 1 druk is enkel die groep en een dubbel klik en toggle aan/uit.
@MRNX, WiFi zou toch wel gewoon moeten werken zonder remote access?
Je kunt ook remote access doen, zonder nabu casa of VPN maar via DuckDNS. Ben zelf complete noob maar dit heb ik afgelopen week ook voor elkaar weten te krijgen.
EDIT: Oja, wat gebruiken jullie om een RPI te monitoren? Dus CPU / mem load, temps, etc?
@MRNX, WiFi zou toch wel gewoon moeten werken zonder remote access?
Je kunt ook remote access doen, zonder nabu casa of VPN maar via DuckDNS. Ben zelf complete noob maar dit heb ik afgelopen week ook voor elkaar weten te krijgen.
EDIT: Oja, wat gebruiken jullie om een RPI te monitoren? Dus CPU / mem load, temps, etc?
[ Voor 6% gewijzigd door Card Nox op 27-01-2025 21:47 ]
@Card Nox Je wilt dus dat elke schakelaar altijd alle 5 de groep aan / uit zet? Ja, dat kan wel.
Yes, deze vijf groepen wil ik eigenlijk altijd samen aan / uit hebben. Eventueel met de logica dat 1x klik de groep werkt zoals je verwacht en met een dubbel klik aan alles/uit gaat.Septillion schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:21:
@Card Nox Je wilt dus dat elke schakelaar altijd alle 5 de groep aan / uit zet? Ja, dat kan wel.
Het moeten overigens allemaal slimme dimmers zijn, niet enkel aan/uit.
@Card Nox maar heb je dit al of zoek je wat hiervoor?
Hier zoek ik wat voor. Ik heb recent (in een opwelling) een bulk aan slimme spotjes (12 x TAPO L630) gekocht. Tijdens de shipping ben ik me in gaan lezen en kwam ik er meer en meer achter dat slimme schakelaars wellicht een beter alternatief zijn in mijn scenario.Septillion schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:29:
@Card Nox maar heb je dit al of zoek je wat hiervoor?
Ik ben nog erg aan het denken over wat slim is en wat ook niet, ik heb geen praktijk ervaring dus alle input is welkom.
Concreet: ik wil 4 groepen aan lampen aansturen.
tv = 4 spotjes GU10 op een fysieke dimmer
bank = 2 spotjes G9, 2 pulsdrukkers
erker = 2 spotjes GU10, 1 pulsdrukker
Achter = 6 spotjes GU10, 2 pulsdrukkers
De 2 lampen boven de tafel zijn E27 op 1 pulsdrukker. Ik denk dat ik deze groep eruit laat en dat we deze oldskool blijven schakelenmet een knop bij de tafel omdat ik deze niet perce mee wil dimmen als de rest gedimd is.
Wens, automatisering met beweging sensoren en lux meting, maar als dit zou falen zou ik bij binnenkomst vanuit de hal naar de woonkamer graag alles willen bedienen met 1 dimmer knop, ditzelfde als ik vanuit de bijkeuken naar de keuken loop. Dus fysiek 2 dimmer knoppen die met elkaar moeten communiceren. Dus druk ik op 1 van beide knoppen schakelt de andere ook mee. Ik dacht aan deze EcoDim modules, WiFi, Zigbee of ZWave? Ik denk Zigbee..
Het idee is dat de knoppen bij de deur tussen de woonkamer en hal aan elkaar knoop en schakel met 1 fysieke dimmer.
De schakelaar voor de bank lichten bij de tafel haal ik eruit en doe ik een afdekplaatje op. Ditzelfde voor de schakelaar bij de 6 spotjes achter waar ik ook het terras schakel en dan vervang ik de schakelaar bij de deur vanuit de berging naar de keuken met een slimme dimmer.
Zie hieronder de schets.
:strip_exif()/f/image/z0sIEQR2D4zIqQrcKtnkSbRq.png?f=user_large)
Dan doen we het een schopje naar de buren
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 28-01-2025 08:57 ]
@Card Nox Voor het linken voldoet in de basis elke module. Dan kan je gewoon een automation maken met alle lampen als trigger en als actie allemaal aan.
Het wordt anders als je andere dingen wilt doen dan puur aan/uit/dimmen van de aangesloten lamp. Dus single, double, long press etc. Dan zal je een module moeten hebben waar dat op kan of die in detached mode kan. Bijvoorbeeld Shelly's kunnen in detached mode en de ZBMiniR2 aan de zigbee kant.
Nadeel van Zigbee is dat het daar dan weer lastig is om een fallback mode in te stellen. Dus dat je bijvoorbeeld als nog direct de lamp schakelt indien HA niet reageert. Dit is met Wifi modules makkelijker en komen vaak met meer instellingen (ook al is standaard Tuya wel beperkt). Zeker met alternatieve firmware is veel meer mogelijk maar stock Shelly kan ook al veel.
Het wordt anders als je andere dingen wilt doen dan puur aan/uit/dimmen van de aangesloten lamp. Dus single, double, long press etc. Dan zal je een module moeten hebben waar dat op kan of die in detached mode kan. Bijvoorbeeld Shelly's kunnen in detached mode en de ZBMiniR2 aan de zigbee kant.
Nadeel van Zigbee is dat het daar dan weer lastig is om een fallback mode in te stellen. Dus dat je bijvoorbeeld als nog direct de lamp schakelt indien HA niet reageert. Dit is met Wifi modules makkelijker en komen vaak met meer instellingen (ook al is standaard Tuya wel beperkt). Zeker met alternatieve firmware is veel meer mogelijk maar stock Shelly kan ook al veel.
@Septillion, thanks voor je reactie (en de verplaatsing, kende dit topic nog niet)!!
Ter verduidelijking, ik wil niet alleen de aangesloten lampen aan/uit/dimmen maar ook de lampen die op de andere dimmer zijn aangesloten, maar dit kan dus gewoon zeg je.
Mbt het press vind ik wel een goede, ik zou dan bv double press voor 'movie mode' willen gebruiken.
Je geeft dus aan, aangezien mijn skill level nog vrij laag is, beter voor een Shelly WiFi module te gaan. Welke is dan aan te bevelen; Shelly?
Ter verduidelijking, ik wil niet alleen de aangesloten lampen aan/uit/dimmen maar ook de lampen die op de andere dimmer zijn aangesloten, maar dit kan dus gewoon zeg je.
Mbt het press vind ik wel een goede, ik zou dan bv double press voor 'movie mode' willen gebruiken.
Je geeft dus aan, aangezien mijn skill level nog vrij laag is, beter voor een Shelly WiFi module te gaan. Welke is dan aan te bevelen; Shelly?
@Card Nox Mee aan/uit is geen probleem. HA kan zien dat module A aan gaat en dan module B ook aan doen. Eventueel ook op een specifiek niveau of een relatief niveau.
Maar met de knop van A alleen module B sturen, dat is een ander verhaal. Standaard sturen modules met de aangeloten knop de aangesloten lamp aan. Dus heb je geen vrijheid nog wat anders te doen. Alleen als de module in detached mode (= module doet niets met de knop en geeft alleen het signaal door aan je controller / HA) kan of zelfs iets met scripjes kan dan heb je meer vrijheden om de knoppen aan andere zaken te linken. Detached mode is bij Zigbee niet zo gangbaar, bij Wifi modules wat meer (Shelly, ESPHome, Tasmota).
Maar met volledige detached mode ben je weer terug bij een nadeel dat smart bulb hebben, geen controle als HA niet draait. Shelly, ESPHome en Tasmota hebben de mogelijkheid om dat te weten en op dat moment wel zelf actie te ondernemen.
Dus het hangt af van wat je exact wilt. Hoe belangrijk vind je besturing zonder HA? En wat wil je exact kunnen met de knoppen.
Zelf mix ik dus. Op plekken waar het prima is dat ik direct de lamp stuur en alleen extra's wil heb ik Zigbee dimmer modules (bijvoorbeeld slaapkamerlamp). Maar op plekken waar ik meer controle wil heb ik Wifi modules met Tasmota of ESPHome.
Maar met de knop van A alleen module B sturen, dat is een ander verhaal. Standaard sturen modules met de aangeloten knop de aangesloten lamp aan. Dus heb je geen vrijheid nog wat anders te doen. Alleen als de module in detached mode (= module doet niets met de knop en geeft alleen het signaal door aan je controller / HA) kan of zelfs iets met scripjes kan dan heb je meer vrijheden om de knoppen aan andere zaken te linken. Detached mode is bij Zigbee niet zo gangbaar, bij Wifi modules wat meer (Shelly, ESPHome, Tasmota).
Maar met volledige detached mode ben je weer terug bij een nadeel dat smart bulb hebben, geen controle als HA niet draait. Shelly, ESPHome en Tasmota hebben de mogelijkheid om dat te weten en op dat moment wel zelf actie te ondernemen.
Dus het hangt af van wat je exact wilt. Hoe belangrijk vind je besturing zonder HA? En wat wil je exact kunnen met de knoppen.
Zelf mix ik dus. Op plekken waar het prima is dat ik direct de lamp stuur en alleen extra's wil heb ik Zigbee dimmer modules (bijvoorbeeld slaapkamerlamp). Maar op plekken waar ik meer controle wil heb ik Wifi modules met Tasmota of ESPHome.
@Septillion, nee ze moeten de lampen die zijn aangesloten plus de andere lampen van de andere module, een soort van hotel schakeling als het ware. Maar dit moet dus gewoon kunnen, mooi.
Als HA niet draait moeten ze functioneren als een domme knop (WAF). Daarnaast is een movie mode wel handig onder een dubbel of long press. Dan kom ik dus op WiFi modules uit. Welke van Shelly is dan aan te raden?
Als HA niet draait moeten ze functioneren als een domme knop (WAF). Daarnaast is een movie mode wel handig onder een dubbel of long press. Dan kom ik dus op WiFi modules uit. Welke van Shelly is dan aan te raden?
@Card Nox Aan/uit koppelen kan dus gewoon in HA. Werkt natuurlijk niet als HA dan niet draait maar dan werkt elke module individueel nog wel.
Shelly heeft qua dimmen alleen de Dimmer 2. Voor gewoon schakelen maakt het niet zo uit welke module je pakt. Afgezien van dat je wilt bouwen zou ik gewoon de goedkoopste pakken.
En let met wifi smart home wel op. Er is op zich helemaal niets mis mee, vandaar dat ik het ook veel gebruik. Maar een standaard wifinetwerk door een goedkoop doosje van je ISP krijg het vaak wel zwaar als je veel apparaten hebt. Dus dan kan ik een fatsoenlijke eigen Wifi oplossing wel aanraden.
Shelly heeft qua dimmen alleen de Dimmer 2. Voor gewoon schakelen maakt het niet zo uit welke module je pakt. Afgezien van dat je wilt bouwen zou ik gewoon de goedkoopste pakken.
En let met wifi smart home wel op. Er is op zich helemaal niets mis mee, vandaar dat ik het ook veel gebruik. Maar een standaard wifinetwerk door een goedkoop doosje van je ISP krijg het vaak wel zwaar als je veel apparaten hebt. Dus dan kan ik een fatsoenlijke eigen Wifi oplossing wel aanraden.
[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 28-01-2025 10:58 ]
@Septillion, In de link van mij hebben ze verschillende dimmers toch? Maar dan neem ik de Shelly Dimmer 2.
Ik heb thuis de KPN Box 12 als router, WiFi uitgeschakeld. Voor WiFi gebruik ik 3 units van Deco M4R v2. Heb ongeveer 30 online clients:
Ik heb thuis de KPN Box 12 als router, WiFi uitgeschakeld. Voor WiFi gebruik ik 3 units van Deco M4R v2. Heb ongeveer 30 online clients:
- 2 TVs
- 2 Laptops
- 2 Telefoons
- 1 Tablet
- 1 Omvormer
- 1 Robot stofzuiger
- 1 Oven
- 10 slimme stekkers (wasmachine, droger, motor laden, verwarming zolder, tuin sproeiers, TV, kerstversiering, nog paar 'reserve)
- 3 hubs (2 Aqare hubs (maar wil dit zoveel mogelijk rechtstreeks op de RPI/HA met ZBT1 gaan doen) en 1x TAPO H200)
- 1 Thermostaat
- 1 Deurbel
- 1 Printer
- 3 Cameras
@Card Nox Ow, de Dimmer Gen3 is dan net uitgekomen
Pro Dimmer 1PM kan ook maar die is niet bedoelt om in te bouwen.
De andere "dimmers" zijn geen normale 230V dimmer maar 0-10V of Dali voor devices die daar mee om kunnen gaan.
De andere "dimmers" zijn geen normale 230V dimmer maar 0-10V of Dali voor devices die daar mee om kunnen gaan.
Bedankt voor je tip. Voor situatie 1 moet dit wel lukken. Voor situatie 2 is dit niet te doen. Het gaat daar om een videlamp op 6 meter hoogte waar ik alleen met een steiger bij kan komen.frankv120 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:59:
[...]
Ik weet niet zeker hoe dit met andere modules werk, maar heb zelf een zbminiR2 geplaats op de overloop met een hotelschakeling. Ik heb deze achter de lamp geplaatst ipv de schakelaar en dit werkt perfect. De lamp zat aangesloten met een blauwe en zwarte draad en heb er een bruine bijgehaald uit de centraaldoos achter de lamp.
Man man, elke dag leer ik weer bij. Ik wist niet dat een Shelly Dimmer 2 kan dimmen met een standaard pulsdrukker, dat is handig want ik heb nagenoeg overal pulsdrukkers
. Ik dacht net ow shit dan moet ik nog een bucket aan dimmers gaan kopen, dan wordt het wel snel prijzig.
YouTube: Shelly Dimmer 2 installeren
Ik heb toch nog wat vragen:
1. Als WiFi/Zigbee weg valt MOET de knop nog blijven werken als een domme switch (WAF). Shelly/WiFi heeft dit wel en Zigbee/ZBMiniR2 niet? Ze sturen overigens gewoon domme lampen aan. Ik lees hier dat het wel kan met de ZBMINIR2 dus ben confused. Zigbee is een stukje goedkoper en wellicht minder WiFi issues dus ik kies liever Zigbee dan WiFi.
2. Dimmen met pulsdrukker door lang in te drukken.
2.1 Kan dit ook met Zigbee net zoals met Shelly (in het bovenstaande filmpje)?
2.2 Kan dit ook nog als Zigbee offline gaat? Hier lees ik dat deze logica in HA moet zitten en niet 'out of the box' werkt zoals met Shelly?
Vandaag een paar van mijn Aqara contact sensoren gekoppeld met Zigbee. Was even vechten en kreeg er slechts 1 gekoppeld tot ik las dat ze soms niet willen pairen als de batterij te leeg is.. dus even battery swap gedaan en voila het pairen was een piece of cake.
YouTube: Shelly Dimmer 2 installeren
Ik heb toch nog wat vragen:
1. Als WiFi/Zigbee weg valt MOET de knop nog blijven werken als een domme switch (WAF). Shelly/WiFi heeft dit wel en Zigbee/ZBMiniR2 niet? Ze sturen overigens gewoon domme lampen aan. Ik lees hier dat het wel kan met de ZBMINIR2 dus ben confused. Zigbee is een stukje goedkoper en wellicht minder WiFi issues dus ik kies liever Zigbee dan WiFi.
2. Dimmen met pulsdrukker door lang in te drukken.
2.1 Kan dit ook met Zigbee net zoals met Shelly (in het bovenstaande filmpje)?
2.2 Kan dit ook nog als Zigbee offline gaat? Hier lees ik dat deze logica in HA moet zitten en niet 'out of the box' werkt zoals met Shelly?
Vandaag een paar van mijn Aqara contact sensoren gekoppeld met Zigbee. Was even vechten en kreeg er slechts 1 gekoppeld tot ik las dat ze soms niet willen pairen als de batterij te leeg is.. dus even battery swap gedaan en voila het pairen was een piece of cake.
[ Voor 28% gewijzigd door Card Nox op 29-01-2025 22:03 ]
Bij een zigbee-module werkt dat hetzelfde als bij wifi. Dus als je één module hebt waarop je een knop en lamp hebt aangesloten, dan schakelt de module bij het indrukken van de knop het relais en dus de voeding naar de lamp toe. Het maakt niet uit of de module wifi, zigbee, thread, z-wave, bluetooth, wat dan ook heeft.Card Nox schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:49:
1. Als WiFi/Zigbee weg valt MOET de knop nog blijven werken als een domme switch (WAF). Shelly/WiFi heeft dit wel en Zigbee/ZBMiniR2 niet? Ze sturen overigens gewoon domme lampen aan.
Het is anders als de module eigen een zender/afstandsbediening is en een slimme lamp draadloos aanstuurt. Maar daarbij heeft zigbee juist een voordeel t.o.v. wifi, omdat je bij zigbee kan zorgen voor een directe koppeling (binding) tussen de knop en lamp die ook functioneert als je zigbee-netwerk (aangestuurd door bijvoorbeeld een Hue-hub, Home Assistant,..) offline gaat.
Hoi allemaal oud forum maar zelfde type vraag dus dacht waag het er op. Ik heb een hotelschakeling naar 2 lampen. Zonder neutraal bij de schakelaar. Ik heb een schakelaar met bruin (L) en 2 zwarte schakeldraden. De andere schakelaar heeft 3 zwarte draden 2 schakeldraden en 1 naar lamp. In heb/wilde sonoff zbmini l2 in de schakelaar maar weet niet welke en hoe. Alternatief in de lamp met een shelly zetten ik heb een shelly 1 mini. Dit was ook nog geen succes zie foto’s voor meer info alvast dank jullie antwoorden. :strip_exif()/f/image/lPwx7FW9pTu3zV2q2oDTB3F0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RQwxaz6DwCmwhLlyKsTaV9Kg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AozZ0r1JdH3RBPJdedlPd8jR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BgiwYZ0BTcAj3t1wPPZBhukV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lPwx7FW9pTu3zV2q2oDTB3F0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RQwxaz6DwCmwhLlyKsTaV9Kg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AozZ0r1JdH3RBPJdedlPd8jR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BgiwYZ0BTcAj3t1wPPZBhukV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lcIBp9qagVA9u8lw5D9dc4vh.jpg?f=fotoalbum_large)
Vol interesse heb ik hier gelezen maar ook in andere topics. Ik zie echter nog niet het antwoord op de oplossing voor mijn situatie.
Ik heb een hotelschakeling met een schakelaar en een lamp per etage. Drie etages in totaal.
De onderste etage zou ik graag gedimd kunnen laten aangaan en de bovenste etage standaard de lamp niet mee aan. Ik heb gedacht aan het plaatsen van een sonoff mini (L1?) bij de lamp. Aan welke draden zou hij dan moeten?
En wat zou een handige oplossing zijn voor het gedimd aan gaan?
Schopje naar het nu grote topic ipv hijack
Ik heb een hotelschakeling met een schakelaar en een lamp per etage. Drie etages in totaal.
De onderste etage zou ik graag gedimd kunnen laten aangaan en de bovenste etage standaard de lamp niet mee aan. Ik heb gedacht aan het plaatsen van een sonoff mini (L1?) bij de lamp. Aan welke draden zou hij dan moeten?
En wat zou een handige oplossing zijn voor het gedimd aan gaan?
Schopje naar het nu grote topic ipv hijack
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 03-02-2025 09:24 ]
@BPi Een MiniL1 bestaat niet.
Maar je sluit hem aan op de draden zoals in de handleiding. Bij de lamp is zeker bij een wisselschakelaar vaak een makkelijke plek qua aanwezige draden. Maar dan zal je moeten checken of je daar een ongeschakelde L (bruin) hebt.
Daarnaast moet je een module gebruiken waarbij de schakelaarinput gevoed mag worden met de fasedraad (in de tabel aangeduid met L2SW). Anders zou je namelijk een draad moeten trekken van S1 naar de 1e schakelaar ipv dat deze gewoon aan de fase mag hangen zoals nu. De ZBmini mag dit bijvoorbeeld niet. De ZBminiL2 of ZBminiR2 wel.
En dan zeg je dimmen, dat doet geen enkele module van Sonoff. Dus daar zal je een dimmer module (ipv een relais module) moeten pakken.
Maar je sluit hem aan op de draden zoals in de handleiding. Bij de lamp is zeker bij een wisselschakelaar vaak een makkelijke plek qua aanwezige draden. Maar dan zal je moeten checken of je daar een ongeschakelde L (bruin) hebt.
Daarnaast moet je een module gebruiken waarbij de schakelaarinput gevoed mag worden met de fasedraad (in de tabel aangeduid met L2SW). Anders zou je namelijk een draad moeten trekken van S1 naar de 1e schakelaar ipv dat deze gewoon aan de fase mag hangen zoals nu. De ZBmini mag dit bijvoorbeeld niet. De ZBminiL2 of ZBminiR2 wel.
En dan zeg je dimmen, dat doet geen enkele module van Sonoff. Dus daar zal je een dimmer module (ipv een relais module) moeten pakken.
@timeswa kun je de situatie eens tekenen, want ik haal uit je verhaal niet hoe het nou zit. Zo schrijf je dat er één draad naar één lamp gaat, terwijl je je verhaal begint met dat er twee verschillende lampen worden aangestuurd. Je eerste schakelaar is verder niet zo boeiend, het gaat om de schakelaar waar de lampen direct op aangesloten zitten.
Die van @BPi snap ik ook niet helemaal. Begrijp ik het goed dat door een schakelaar op een verdieping in te drukken op elke verdieping het licht wordt geschakeld? Verder eens met @Septillion ; een domme lamp dimmen zonder dimmer is best lastig
Die van @BPi snap ik ook niet helemaal. Begrijp ik het goed dat door een schakelaar op een verdieping in te drukken op elke verdieping het licht wordt geschakeld? Verder eens met @Septillion ; een domme lamp dimmen zonder dimmer is best lastig
[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 03-02-2025 11:35 ]
Ik zal mijn casus nog even toelichten.Gizz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:33:
@timeswa kun je de situatie eens tekenen, want ik haal uit je verhaal niet hoe het nou zit. Zo schrijf je dat er één draad naar één lamp gaat, terwijl je je verhaal begint met dat er twee verschillende lampen worden aangestuurd. Je eerste schakelaar is verder niet zo boeiend, het gaat om de schakelaar waar de lampen direct op aangesloten zitten.
Ik heb het trappenhuis met 3 etages. Op elke etage hangt een lamp en op elke etage een schakelaar. Zet je een van deze schakelaars om dan gaan alle lampen aan/uit.
De lamp op de onderste etage is voor gewoon gebruik eigenlijk te fel en zou ik graag standaard iets minder (zeg 50%) willen schakelen, tenzij er ivm schoonmaken of "calamiteiten" meer licht nodig is. Op de bovenste etage is deze lamp alleen voor "calamiteiten" en hangt er voor dagelijks gebruik een sfeerlamp met sensor in het trapgat. Die hangt niet aan deze schakelaars.
Ik heb een homey in gebruik waarmee ik een en ander zou kunnen aansturen.
Ik begreep dat Sonoff een betrouwbare mini schakelaar heeft om achter de wandschakelaar te plaatsen. Aangezien ik hier een "3-voudige hotelschakeling" kan dit hier volgens mij niet en zal ik bij de lamp moeten schakelen. In alle voorbeelden zie ik echter de mini schakelaar aangesloten achter de wandschakelaar.
Om domme lampen gedimd aan/in te kunnen schakelen weet ik dat ik geen Sonoff module kan gebruiken omdat die er blijkbaar niet met dim-functionaliteit zijn. Misschien is er een andere module voor deze setup aan te bevelen? Of kan ik dan beter kiezen voor slimme lampen (bijv. Hue) die aangaan op de laatst bekende dimmerstand.
Btw. Zou ik misschien ook ipv de Sonoff module een slimme lamp moeten pakken om gerommel met bedrading te voorkomen?
Alvast dank.
@BPi Ahhh. Maar wat wil je dat de schakelaars doen? Nog steeds alle lampen fel?
Je zou achter elke lamp een Shelly (relais of dimmer) kunnen plaatsen als je achter elke lamp ook nog een ongeschakelde L hebt. Dan koppel je feitelijk elke lamp af van de wisselschakeling en aan een nieuwe schakelaar (maar nu dus smart/virtueel).
Boven of juist onder zal de laatste schakelaar van de wisselschakeling zijn. Die zou je dan als input op de Shelly kunnen gooien voor detectie van de schakelaars. In de firmware zou je dan wat acties kunnen linken of het via een home automation controller kunnen linken.
Je zou achter elke lamp een Shelly (relais of dimmer) kunnen plaatsen als je achter elke lamp ook nog een ongeschakelde L hebt. Dan koppel je feitelijk elke lamp af van de wisselschakeling en aan een nieuwe schakelaar (maar nu dus smart/virtueel).
Boven of juist onder zal de laatste schakelaar van de wisselschakeling zijn. Die zou je dan als input op de Shelly kunnen gooien voor detectie van de schakelaars. In de firmware zou je dan wat acties kunnen linken of het via een home automation controller kunnen linken.
@Septillion
De schakelaars moeten blijven doen wat ze nu ook doen: de lampen aan en uitzetten.
De onderste dus bij voorkeur gedimd, de middelste gewoon zoals hij nu is en de bovenste naar believen uit of aan. (Hoeft niet perse aan te kunnen als de rest uit is).
De schakelaars moeten blijven doen wat ze nu ook doen: de lampen aan en uitzetten.
De onderste dus bij voorkeur gedimd, de middelste gewoon zoals hij nu is en de bovenste naar believen uit of aan. (Hoeft niet perse aan te kunnen als de rest uit is).
Heeft iemand hier een schakelaar van Sonoff(Mini L2 in mijn geval) en maakt die ook een duidelijk hoorbare tik bij het in en uitschakelen?
Hoe krijg ik het voor elkaar dat de schakelaar ook nog dom werkt? Ik moet nu soms dubbel of zelfs driedubbel klikken voordat hij aan/uit gaat.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat de schakelaar ook nog dom werkt? Ik moet nu soms dubbel of zelfs driedubbel klikken voordat hij aan/uit gaat.
[ Voor 34% gewijzigd door Card Nox op 11-02-2025 01:15 ]
Ik heb een sonoff zbminir2 en die maakte inderdaad ook een hoorbare klik bij het standaard aan/uit schakelen. Nu heb ik hem in detached relay mode gezet en op hue lampen aangesloten en nu maakt hij de klik niet meer, wat volgens mij ook logisch moet zijn aangezien het relais niet meer hoeft te schakelen.Card Nox schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 01:14:
Heeft iemand hier een schakelaar van Sonoff(Mini L2 in mijn geval) en maakt die ook een duidelijk hoorbare tik bij het in en uitschakelen?
De schakelaar werkte wel direct na het aansluiten als normaal, terwijl ik de lamp ook "smart" kon besturen (toen met domme lampen). Maar misschien is dat het verschil tussen de L2 en R2, dat weet ik niet.
[ Voor 28% gewijzigd door frankv120 op 11-02-2025 09:58 ]
@Card Nox Volgens mij moet je die ook wel horen.
Heb je er een standaard aan/uit schakelaar aan of een pulsdrukker? En daarvoor de mode goedgezet?
Heb je er een standaard aan/uit schakelaar aan of een pulsdrukker? En daarvoor de mode goedgezet?
@frankv120, thanks voor het confirmen, klinkt logisch dat je de relay hoort.
@Septillion, het zijn JIRA pulsdrukkers. Bedoel je met mode de 'Start-up behavior'? Daar heb ik mee lopen spelen tussen off, on, toggle en previousvalue, maar iirc was daar geen stabiele oplossing.
@Septillion, het zijn JIRA pulsdrukkers. Bedoel je met mode de 'Start-up behavior'? Daar heb ik mee lopen spelen tussen off, on, toggle en previousvalue, maar iirc was daar geen stabiele oplossing.
[ Voor 17% gewijzigd door Card Nox op 11-02-2025 15:39 ]
@Card Nox Nee, die setting is niet via Zigbee aan te passen, dat doe je met de knop op het device. Zie de handleiding. Standaard staat hij op normale aan/uit schakelaars.
Vraagje; bij mn schakelaar zit alleen een fase en schakeldraad. Als ik mijn eenvoudige normale schakelaar vervangen door een puls schakelaar en de lampen er achter vervangen door zigbee lampen, graag dit werken zonder nul draad? En blijven die lampen dan ook op spanning zodat ik ze kan bedienen vanuit Home Assistant?
@Woohooo Nee, ik weet geen enkele N-loze module die ook detached kan draaien.
Dus of je gebruikt een N-loze module met domme bulbs. Of gewoon een baterij remote. Of je trekt een N. Of je checkt of je bij je lamp niet wel gewoon L en N hebt en plaatst een module daar
Dus of je gebruikt een N-loze module met domme bulbs. Of gewoon een baterij remote. Of je trekt een N. Of je checkt of je bij je lamp niet wel gewoon L en N hebt en plaatst een module daar
Nog ff aan het zoeken zou die mini l2 dat niet kunnen dan? Dat is toch een n-loze module die ook deteched kan draaien?Septillion schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:45:
@Woohooo Nee, ik weet geen enkele N-loze module die ook detached kan draaien.
https://www.wbnet.eu/nl/s...nil2-schakelaar-zigbee-30
@Woohooo Wel N-loos, niet detached. Van de Sonoff Zigbee devices kan alleen de ZBminiR2 kan. Maar die is niet N-loos.
Ik had hetzelfde probleem en heb dit (voor de meeste lampen) op kunnen lossen door de module (ZBMiniR2) bij de lamp te plaatsen, aangezien er in de plafonddozen wel een nuldraad zat. Helaas had ik deze luxe niet bij de spotjes in de woonkamer dus daar moeten we aanwennen de wandschakelaar te negeren.Woohooo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:12:
Vraagje; bij mn schakelaar zit alleen een fase en schakeldraad. Als ik mijn eenvoudige normale schakelaar vervangen door een puls schakelaar en de lampen er achter vervangen door zigbee lampen, graag dit werken zonder nul draad? En blijven die lampen dan ook op spanning zodat ik ze kan bedienen vanuit Home Assistant?
Ja dat zal het wel worden dan. Heb nog een Shelly 1 liggen, bij mn lamp zit wel een nul draad zag ik. Ga van het weekend als die zigbee lamp binnen zijn ff de boel aansluiten.
@Woohooo in je initiële vraagstelling mis ik eigenlijk een onderdeel. Je hebt het over zigbee-lampen en een losse (domme) pulsdrukker:
Het punt is daar niet dat je geen nul draad hebt, het probleem is dat je in die situatie zigbee-lampen hebt met een domme schakelaar die de voeding onderbreekt.
Het makkelijkst is om een zigbee-module met een batterijtje achter je pulsdrukker te plaatsen, een optie die @Septillion ook al noemde. Of een module op een plek waar je wel een 0 hebt. Liefst met detached mode, dat scheelt weer een beetje geluid en verbruik.
Die wilde je zo op elkaar aansluiten zonder extra module ertussen, correct? Dat gaat natuurlijk niet werken. Maar ik denk dat dat ondertussen duidelijk isWoohooo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:12:
Als ik mijn eenvoudige normale schakelaar vervangen door een puls schakelaar en de lampen er achter vervangen door zigbee lampen, graag dit werken zonder nul draad?
Het makkelijkst is om een zigbee-module met een batterijtje achter je pulsdrukker te plaatsen, een optie die @Septillion ook al noemde. Of een module op een plek waar je wel een 0 hebt. Liefst met detached mode, dat scheelt weer een beetje geluid en verbruik.
@Woohooo Dat je bij de lamp een N hebt is altijd zeker, anders doet de lamp het niet
De vraag daar is of je een ongeschakelde L hebt
Mijn vraag
hoe krijg ik dit werkend zonder extra kabels te trekken, mijn huidige schakelaars (geen pulsdrukkers) ook nog werkend houden.
Ik heb 1 schakelaar met 3 zwarte draden
en 1 schakelaar met 2 zwarte draden en bruine draad (deze schakelaar zit samen met een altijd werkend stopcontact)
De bruine draad komt van het stopcontact af.
:strip_exif()/f/image/0AEK4nJPrYgKhjq2iZy125pI.jpg?f=fotoalbum_large)
in dit stopcontact wil ik de ZBMINI toevoegen.
Dit schema denk ik dan:
:strip_exif()/f/image/JvpFUNjy3BKnXU8t0WBjkqSs.jpg?f=fotoalbum_large)
maar wat nu waar geen idee....
het lijkt hier alsof ik aan twee kanten moet zijn.
Als ik de bruine draad verbind kan ik niet de S2 verbinden.
Er zit een trekdoos maar daar komen zoveel kabels uit daar past geen sonoff bij laat staan dat ik erachter kom waar deze allemaal vandaag komen.
Mooie voor het grote topic
hoe krijg ik dit werkend zonder extra kabels te trekken, mijn huidige schakelaars (geen pulsdrukkers) ook nog werkend houden.
Ik heb 1 schakelaar met 3 zwarte draden
en 1 schakelaar met 2 zwarte draden en bruine draad (deze schakelaar zit samen met een altijd werkend stopcontact)
De bruine draad komt van het stopcontact af.
:strip_exif()/f/image/0AEK4nJPrYgKhjq2iZy125pI.jpg?f=fotoalbum_large)
in dit stopcontact wil ik de ZBMINI toevoegen.
Dit schema denk ik dan:
:strip_exif()/f/image/JvpFUNjy3BKnXU8t0WBjkqSs.jpg?f=fotoalbum_large)
maar wat nu waar geen idee....

het lijkt hier alsof ik aan twee kanten moet zijn.
Als ik de bruine draad verbind kan ik niet de S2 verbinden.
Er zit een trekdoos maar daar komen zoveel kabels uit daar past geen sonoff bij laat staan dat ik erachter kom waar deze allemaal vandaag komen.
Mooie voor het grote topic
[ Voor 32% gewijzigd door Septillion op 13-02-2025 13:10 ]
Ik vind van niet......
De module kun je niet toevoegen bij de eerste schakelaar (waar ook je wandcontactdoos zit). Hij moet geplaatst worden tussen de laatste schakelaar en de lamp, zoals op het schema rechtsonder. Dat kan bij de schakelaar (mits je daar ook bruin hebt) en lamp, bij de lamp is vaak meer plek.
Tussen die laatste schakelaar en lamp zit nu één directe zwarte draad. Die onderbreek je met de Sonoff; van de schakelaar naar de module steek je in S2. En de andere kant, die naar de lamp gaat, steek je in L out.
Tussen die laatste schakelaar en lamp zit nu één directe zwarte draad. Die onderbreek je met de Sonoff; van de schakelaar naar de module steek je in S2. En de andere kant, die naar de lamp gaat, steek je in L out.
[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 13-02-2025 12:44 ]
Dus als ik het goed begrijp gaat er 1 draad in de sonoff en 1 draad uit?
en alles in de draad naar de lamp toe.
ik ga het gelijk proberen.
en alles in de draad naar de lamp toe.
ik ga het gelijk proberen.
[ Voor 10% gewijzigd door royke op 13-02-2025 12:48 ]
Ik vind van niet......
Plus een bruine in de L in, voor het voeden van de module zelf en voor de stroom die naar de lamp gaat vanuit de module (L out).
Dus drie draden totaal, net als het schema. Waarbij je de rode draden in het schema als bruin moet zien.
Dus drie draden totaal, net als het schema. Waarbij je de rode draden in het schema als bruin moet zien.
Ja maar bij de drie zwarte draden heb ik geen bruin?
Ik vind van niet......
Als je bij zowel je lamp als bij de laatste schakelaar geen bruine draad hebt, dan ontkom je er niet aan om draden te gaan trekken.
Top Dankjewel. Daar ging ik de mist in. Ik heb de mini nu met een bruine gevoed. Die maakt geen onderdeel uit van de schakeling maar voedt dus alleen de mini.
De rest zoals je zei en het werkt. Dankjewel.
De rest zoals je zei en het werkt. Dankjewel.
Ik vind van niet......
/f/image/inVS5ciDTELw8beLWsyJapUu.png?f=fotoalbum_large)
Krijg de em toch niet helemaal goed werkend. Shelly 1 als bovenstaand aangesloten met 3 lampen. Lampen werken verder wel via mn schakelaar of aanzetten via de shelly switch, maar kan de lampen niet bedienen wanneer de switch uit staat. Wil ook 1 van de 3 lampen aan kunnen zetten zonder dat de shelly triggert en alle lampen aanzet.
/f/image/shjXjeL2XO432ameqcBa99Ll.png?f=fotoalbum_large)
Alleen ff met button mode aan het spelen geweest, maar heb het niet heel helder of het nou hier in zit of dat ik iets anders structureels moet aanpassen om dit mogelijk te maken.
Wellicht toch iets verkeerd aansloten?
@Woohooo Heb je dan ook meerdere Shellies ofzo?
Qua switch type is edge wat je normaal wilt. Maar welke switch mode ook kan dat niet voorkomen dat je via de app de lamp niet aan kan zetten. Als dat het geval is lijkt het alsof je de Shelly L ook achter de schakelaar hebt gehangen.
Qua switch type is edge wat je normaal wilt. Maar welke switch mode ook kan dat niet voorkomen dat je via de app de lamp niet aan kan zetten. Als dat het geval is lijkt het alsof je de Shelly L ook achter de schakelaar hebt gehangen.
Ja dit is Shelly nr6, ik ga ze morgen nog maar eens nalopen. Die N en L zitten wel direct op de Shelly vanuit de centrale wcd. Voorlopig nog geen idee, heb andere shelly's wel op deze manier aangesloten.
Het zit wel goed aangesloten volgens Shelly schema.Septillion schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:55:
Maar welke switch mode ook kan dat niet voorkomen dat je via de app de lamp niet aan kan zetten.
Kan via de app de lampen aanzetten.
Kan via de schakelaar ook de lampen aanzetten.
Kan niet als de app of schakelaar niet aan staat en er dus geen voeding is naar de smartlampen ook logischerwijs de smartlampen niet los bedienen via Home Assistant.
Een optie die ik nu kan bedenken is nog om de Shelly en mn muurschakelaar eruit te slopen en een simpele zigbee schakelaar op de muur te plakken. Daarmee de lampen constant te voeden.
Is er nog andere een manier om via mn huidige schakelaar dit werkend te krijgen?
@Woohooo Ahh, smartlampen! Dat zei je niet!
Dan moet je de Shelly op detached zetten en de relais in de module nooit schakelen (of alleen als fallback). Op die manier doet de Shelly dienst als alleen een input voor HA en regel je daar de rest. Net als een simpele Zigbee remote.
Dan moet je de Shelly op detached zetten en de relais in de module nooit schakelen (of alleen als fallback). Op die manier doet de Shelly dienst als alleen een input voor HA en regel je daar de rest. Net als een simpele Zigbee remote.
[ Voor 28% gewijzigd door Septillion op 16-02-2025 11:13 ]
Thanks, ik heb het werkend nu. Kost behoorlijk wat moeite. Na detached mode ook het e.e.a. in moeten stellen om mqtt naar Home Assistant door te zetten en de eerder automatische disable input van Shelly weer in moeten schakelen zie ik schakelaar acties in HA. Vanavond ff schema maken voor de lampen, komt goedSeptillion schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:12:
@Woohooo Ahh, smartlampen! Dat zei je niet!
@Woohooo Wat heb je nog gedaan met MQTT?
Volgens mij als je de Shelly integratie hebt dan verschijnt alles gewoon vanzelf.
Volgens mij als je de Shelly integratie hebt dan verschijnt alles gewoon vanzelf.
Ah ja inderdaad, dat was niet nodig.Septillion schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:57:
@Woohooo Wat heb je nog gedaan met MQTT?
Ik heb onlangs een ROBB SMART Zigbee dimmer (zie foto onderaan) aangekocht om te gebruiken in combinatie met mijn bewegingssensor (Luxomat P3DN-1C) maar ik krijg het niet werkende.
Ik heb de dimmer tussen de lamp en bewegingssensor gezet zoals in onderstaand schema. Echter schakelt de sensor de lamp niet in. Wel kan ik de lamp bedienen en dimmen via Zigbee2Mqtt.
:strip_exif()/f/image/qmXZjiwSP0ZbHiTH0BMpCSXh.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Heeft dit te maken met het schakelvermogen van de bewegingssensor?
Zie hier de specificaties van sensor:
:strip_exif()/f/image/59gGrO7cDDOsDafrsO7FNiwU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb iets gelijkaardig geprobeerd met een Shelly Dimmer 2 maar ook daar schakelde de lamp niet in.
:strip_exif()/f/image/HFfm2cpfNInpWYErCMovZjeN.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie voor het grote topic => schopje
Ik heb de dimmer tussen de lamp en bewegingssensor gezet zoals in onderstaand schema. Echter schakelt de sensor de lamp niet in. Wel kan ik de lamp bedienen en dimmen via Zigbee2Mqtt.
:strip_exif()/f/image/qmXZjiwSP0ZbHiTH0BMpCSXh.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Heeft dit te maken met het schakelvermogen van de bewegingssensor?
Zie hier de specificaties van sensor:
:strip_exif()/f/image/59gGrO7cDDOsDafrsO7FNiwU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb iets gelijkaardig geprobeerd met een Shelly Dimmer 2 maar ook daar schakelde de lamp niet in.
:strip_exif()/f/image/HFfm2cpfNInpWYErCMovZjeN.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie voor het grote topic => schopje
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 02-03-2025 21:21 ]
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
@nujtrug Volgens mij ga je dit nooit goed aan de plaat krijgen. De module verwacht een pulsdrukker. Dus zolang de melder beweging zit zal de module dus op/neer dimmen.
Maar ook als de module aan/uit zou verwachten dan schakelt deze op iedere verandering. Dus als je de module dan smart aanzet en hij ziet beweging dan gaat de lamp uit.
Je wil dan eigenlijk een follow modus maar dat heb ik op een Zigbee module nooit gezien.
Maar ook als de module aan/uit zou verwachten dan schakelt deze op iedere verandering. Dus als je de module dan smart aanzet en hij ziet beweging dan gaat de lamp uit.
Je wil dan eigenlijk een follow modus maar dat heb ik op een Zigbee module nooit gezien.
Ik heb de “traditionele” schakelaar module gekocht, dus zou gewoon aan/uit moeten doen. Bedoeling was dat bewegingssensor de lamp zou aan doen en dat ik dan via Home Assistant de helderheid zou bepalen.Septillion schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:25:
@nujtrug Volgens mij ga je dit nooit goed aan de plaat krijgen. De module verwacht een pulsdrukker. Dus zolang de melder beweging zit zal de module dus op/neer dimmen.
Ik zou verwachten dat de sensor bij beweging gewoon de stroomtoevoer open zet? Dat is toch de relais die ik telkens hoor wanneer er terug beweging is?
Ik heb hier ook nog een Sonoff ZBMINI R2 liggen. Zou ik die dan in detached modus kunnen gebruiken en de lamp vervangen door een slimme lamp denk je?
[ Voor 7% gewijzigd door nujtrug op 02-03-2025 21:51 ]
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
@nujtrug Ah, dan heb je de verkeerde gelinkt, dan heb je de 200-004-1 als het goed is, correct?
Maar daarmee zou ik wel verwachten dat de lamp gewoon aan het uit gaat met de bewegingsmelder. Alleen zou smart hem schakelen dus het gedrag van de bewegingsmelder alleen omkeren (beweging = uit, geen beweging = aan).
De N direct en de L via de smart module is een beetje raar maar zou prima moeten zijn. Heb je gewoon testopstelling op je bureau gemaakt of zit het werkelijk ingebouwd? Indien het laatste zou ik aanraden het gewoon eens op je bureau op te bouwen.
Maar daarmee zou ik wel verwachten dat de lamp gewoon aan het uit gaat met de bewegingsmelder. Alleen zou smart hem schakelen dus het gedrag van de bewegingsmelder alleen omkeren (beweging = uit, geen beweging = aan).
De N direct en de L via de smart module is een beetje raar maar zou prima moeten zijn. Heb je gewoon testopstelling op je bureau gemaakt of zit het werkelijk ingebouwd? Indien het laatste zou ik aanraden het gewoon eens op je bureau op te bouwen.
Gaat inderdaad om de 200-004-1. Had deze aangesloten in plafond zelf maar ondertussen weer losgekoppeld. Kan nog wel eens opnieuw proberen met wat wago klemmen ipv alle aansluitingen op de dimmer te gebruiken.Septillion schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:15:
@nujtrug Ah, dan heb je de verkeerde gelinkt, dan heb je de 200-004-1 als het goed is, correct?
Ik heb gisteren een Shelly 2PM aangesloten op mijn rolluiken. Kort testen werkte alles goed. Toen ik echter de rolluiken helemaal open wilde maken ging de rolluik helemaal in de koof en kreeg ik hem er niet meer uit, dus alles los moeten halen en hoop gezeik verder werkt het weer.
Hoe moet zoiets ingeregeld worden? Voorheen kon ik altijd de 'up' knop gewoon inhouden en stopte hij als hij helemaal boven/onder was. Nu blijft de motor gewoon doorlopen (vreemd genoeg).
Hoe moet zoiets ingeregeld worden? Voorheen kon ik altijd de 'up' knop gewoon inhouden en stopte hij als hij helemaal boven/onder was. Nu blijft de motor gewoon doorlopen (vreemd genoeg).
@Card Nox Daar heeft de Shelly volgens mij een kalibratie routine voor.
Ik heb een dimbare "domme" lamp die ik graag smart wil maken met een Shelly Dimmer, echter krijg ik de Shelly niet werkend. Kunnen jullie mij helpen met het aansluiten van een Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 op een knop schakelaar?
Inbouwdoos ziet er als volgt uit (nog niet goed/volledig aangesloten)
:strip_exif()/f/image/dt9selC72MTpOenu0Lxwi214.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatie diagram volgens Shelly:

Foto inbouwdoos Lamp (plafond)
:strip_exif()/f/image/wfZge5GKoc7Kl6dhuidJdMmw.jpg?f=fotoalbum_large)
Inbouwdoos is voor 2 schakelaars:
1) Hue in wall switch, 2 dunne kabels
2) Shelly dimmer moet hier aan gekoppeld worden. Dit is ook een hotel schakeling, dus je kan de lamp vanuit 2 plekken bedienen.
Ik heb hun installatievideo meerdere malen bekeken, maar die zorgt alleen voor meer verwarring. dus ik hoop dat jullie mijn vraag, hoe kan ik die Shelly dimmer aansluiten?, kunnen beantwoorden
Schopje naar het grotetopic
Inbouwdoos ziet er als volgt uit (nog niet goed/volledig aangesloten)
:strip_exif()/f/image/dt9selC72MTpOenu0Lxwi214.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatie diagram volgens Shelly:

Foto inbouwdoos Lamp (plafond)
:strip_exif()/f/image/wfZge5GKoc7Kl6dhuidJdMmw.jpg?f=fotoalbum_large)
Inbouwdoos is voor 2 schakelaars:
1) Hue in wall switch, 2 dunne kabels
2) Shelly dimmer moet hier aan gekoppeld worden. Dit is ook een hotel schakeling, dus je kan de lamp vanuit 2 plekken bedienen.
Ik heb hun installatievideo meerdere malen bekeken, maar die zorgt alleen voor meer verwarring. dus ik hoop dat jullie mijn vraag, hoe kan ik die Shelly dimmer aansluiten?, kunnen beantwoorden
Schopje naar het grotetopic
[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 13-03-2025 11:46 ]
waarom heb je de randaarde op de dimmer aangesloten?
de hotelschakeling moet op de s1 en s2.
De lamp zelf volledig op dim1 en dim+.
Ik heb zelf de eerste generatie, die leek wat eenvoudiger
Tijd van werken, tijd van rusten
Ik dacht ik volg door hun gebruikte kleuren. Zou wat specifieker willen zijn, bedoel je Nutral (Blauw) en Live (Zwart + Dikke streep rood) op Dim- en Dim+?Driek schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:14:
waarom heb je de randaarde op de dimmer aangesloten?
Hotel schakeling is Zwart witte draden? als ik die op S1 en S2 aansluit, welke kabel(s) moeten dan vanuit de dimmer naar de schakelaar?
[ Voor 113% gewijzigd door pingpo op 12-03-2025 19:14 ]
Dus voor het aansturen van een Hue?
Dit vind ik: YouTube: Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 - Installation video
Dit vind ik: YouTube: Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 - Installation video
[ Voor 83% gewijzigd door dark_angel1969 op 13-03-2025 10:40 ]
Wat doen die 2 zwarte draden op de schakelaar? Waar komen die vandaan en waar gaan die naar toe? Vanuit de foto kan ik enkel zien dat ze niets gaan doen en dat de schakelaar niet gaat werken omdat ze beiden op het schakelcontact zitten en er geen draad op de L aangesloten is van de schakelaar.
@pingpo Is het een normale domme dimbare lamp? Zo ja, dan heb je de compleet verkeerde module. Deze is bedoelt om apparaten met een 0-10V ingang te sturen. Denk aan drivers van ledverlichting, ventilatieboxen etc. Hiermee kan je NIET een normale lamp mee dimmen. Van de Shelly producten moet je dan de Shelly Dimmer2 hebben. Helaas is hier nog geen Gen3 versie van.
Goede dag,
Na vele succesvolle toepassingen met Shelly Plus heb ik mijzelf schijnbaar een iets te ambitieus plan voorgehouden.
Thuis heb ik Tradim 2490HP dimmers, en had bedacht één dimmer 'smart' te maken met een Shelly Plus.
Het doel was de lamp te kunnen aan- en uitzetten met de muur dimmer. Maar daarnaast ook aan- en uitzetten via de Shelly Plus. Dus al het denkbare wat met een hotelschakeling ook kan, en waarbij de dimmer schakelaar 1 is en de Shelly schakelaar 2.
Daarnaast moet de lamp nog altijd gebruik blijven maken van het dimprofiel van de dimmer.
Ik heb aardig wat testopstellingen geprobeerd. Waarbij de bij laatste opstelling de Shelly met de N en L was aangesloten op het lichtnet.
Draadaansluiting 1 van de dimmer ging naar de I (input) van de Shelly en draadaansluiting 2 van de dimmer ging naar de SW (switch) aansluiting van de Shelly.
En de lamp zat op de O (output) van de Shelly en de N van het lichtnet.
In de Shelly app heb ik allerlei combinaties van de instellingen geprobeerd zoals Switch, Button, Toggle, Edge en Momentary.
Maar het lijkt mij maar niet te lukken.
Misschien dat ik nog niet zie dat het überhaupt niet zou kunnen. Maar wie kan mij helpen met een aanpak?
Schopje naar grote topic
Na vele succesvolle toepassingen met Shelly Plus heb ik mijzelf schijnbaar een iets te ambitieus plan voorgehouden.
Thuis heb ik Tradim 2490HP dimmers, en had bedacht één dimmer 'smart' te maken met een Shelly Plus.
Het doel was de lamp te kunnen aan- en uitzetten met de muur dimmer. Maar daarnaast ook aan- en uitzetten via de Shelly Plus. Dus al het denkbare wat met een hotelschakeling ook kan, en waarbij de dimmer schakelaar 1 is en de Shelly schakelaar 2.
Daarnaast moet de lamp nog altijd gebruik blijven maken van het dimprofiel van de dimmer.
Ik heb aardig wat testopstellingen geprobeerd. Waarbij de bij laatste opstelling de Shelly met de N en L was aangesloten op het lichtnet.
Draadaansluiting 1 van de dimmer ging naar de I (input) van de Shelly en draadaansluiting 2 van de dimmer ging naar de SW (switch) aansluiting van de Shelly.
En de lamp zat op de O (output) van de Shelly en de N van het lichtnet.
In de Shelly app heb ik allerlei combinaties van de instellingen geprobeerd zoals Switch, Button, Toggle, Edge en Momentary.
Maar het lijkt mij maar niet te lukken.
Misschien dat ik nog niet zie dat het überhaupt niet zou kunnen. Maar wie kan mij helpen met een aanpak?
Schopje naar grote topic
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 16-03-2025 09:57 ]
Met de Shelly kun je de stroomtoevoer van de dimmer aan- of uitzetten, maar je kunt de Shelly niet bedienen met de dimmer. Wat jij nu probeert is onmogelijk...
@ing_BRW Wat je wilt is inderdaad niet mogelijk. Dan zou de Shelly ook een NC (Normally closed) contact moeten hebben. En dan is het erg lastig om (via de smarts) te bepalen wanneer de lamp nu aan staat of niet.
Ik weet dat dit al een oudere discussie is - maar ik zit met hetzelfde probleem en trek me de haren uit het hoofd.Septillion schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:38:
@sidney013 Als je de schakelaar niet wilt gebruiken dan kan hij bij de lamp.
Bruin => Sonoff Lin
Sonoff Lout => lamp L
Blauw => lamp N
Groen/geel => lamp PE
Maar als je dan de schakelaar uit zet is het niet meer aan te sturen.
Je zou hem ook in de lasdoos tussen de schakelaar en lamp kunnen zetten. Haal daarvoor de grijze van de schakelaar en de bruine naar de lamp van elkaar los. Daarnaast heb je een aftakking nodig van de aanvoer L (die dus als bruin naar je schakelaar gaat).
Aanvoer L => bruin schakelaar + Sonoff Lin
Schakelaar grijs => Sonoff S2
Sonoff Lout => Lamp bruin
En lamp aansluiten als normaal.
Bij de schakelaar zit er alleen bruin (fase) en zwart (schakeldraad naar de lamp). Bij de lamp zie ik de zwarte kabel van de schakelaar. Een blauwe N kabel en de aarde.
Je zou de schakelaar als L kunnen gebruiken (en er niet aankomen) maar je lijkt hier te zeggen dat dat niet hoeft en het ook incl. Schakelaar kan? Wat bedoel je precies met “Daarnaast heb je een aftakking nodig van de aanvoer L (die dus als bruin naar je schakelaar gaat).”? Moet er dan een extra bruine L kabel (parallel aan de zwarte schakeldraad) van de schakelaar naar de lamp getrokken worden?
Het gaat om een domme lamp met G9 dimbare leds. Bedoel je deze dimmer? zo ja, is deze niet de laatste versie (gen 3) van? En heeft dit iets te maken met "sourcing" of "sinking"?Septillion schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:49:
@pingpo Is het een normale domme dimbare lamp? Zo ja, dan heb je de compleet verkeerde module. Deze is bedoelt om apparaten met een 0-10V ingang te sturen. Denk aan drivers van ledverlichting, ventilatieboxen etc. Hiermee kan je NIET een normale lamp mee dimmen. Van de Shelly producten moet je dan de Shelly Dimmer2 hebben. Helaas is hier nog geen Gen3 versie van.
[ Voor 18% gewijzigd door pingpo op 19-03-2025 16:51 ]