Klopt. Ik begrijp je eis hoor. Het ligt er misschien ook echt aan hoeveel groepen/lampen je los wilt kunnen bedienen. Ik heb zelf weinig opties gevonden die voor mij toen aan mijn wensen voldeden.pk026 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:49:
[...]
Dank voor de tip. Deze is wel gestandaardiseerd op Zigbee. Gezien de tijd waarop ik instap lijkt het me verstandig om Matter over Thread als technische ondergrens te hanteren, ook al zou deze -voor nu- prima werken.
Ik ben benieuwd wat hierbij jouw afweging was. Ik ben ook nog maar net begonnen en heb juist bewust voor Zigbee gekozen omdat hier veel aanbod in is, het goed ondersteund wordt door Home Assistant en relatief goedkoop in vergelijking met alternatieven.pk026 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:49:
[...]
Dank voor de tip. Deze is wel gestandaardiseerd op Zigbee. Gezien de tijd waarop ik instap lijkt het me verstandig om Matter over Thread als technische ondergrens te hanteren, ook al zou deze -voor nu- prima werken.
Wat zijn de voordelen van de alternatieven om niet voor Zigbee te kiezen?
Ik zou natuurlijk nog altijd kunnen mixen, dat is weer het voordeel van Home Assistant.