Klopt. Ik begrijp je eis hoor. Het ligt er misschien ook echt aan hoeveel groepen/lampen je los wilt kunnen bedienen. Ik heb zelf weinig opties gevonden die voor mij toen aan mijn wensen voldeden.pk026 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:49:
[...]
Dank voor de tip. Deze is wel gestandaardiseerd op Zigbee. Gezien de tijd waarop ik instap lijkt het me verstandig om Matter over Thread als technische ondergrens te hanteren, ook al zou deze -voor nu- prima werken.
Ik ben benieuwd wat hierbij jouw afweging was. Ik ben ook nog maar net begonnen en heb juist bewust voor Zigbee gekozen omdat hier veel aanbod in is, het goed ondersteund wordt door Home Assistant en relatief goedkoop in vergelijking met alternatieven.pk026 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:49:
[...]
Dank voor de tip. Deze is wel gestandaardiseerd op Zigbee. Gezien de tijd waarop ik instap lijkt het me verstandig om Matter over Thread als technische ondergrens te hanteren, ook al zou deze -voor nu- prima werken.
Wat zijn de voordelen van de alternatieven om niet voor Zigbee te kiezen?
Ik zou natuurlijk nog altijd kunnen mixen, dat is weer het voordeel van Home Assistant.
Als er open standaarden zijn, dan kies ik daarvoor tenzij er hele goede redenen zijn om dat niet te doen. Dat vermindert de afhankelijkheid van leveranciers. Matter over Thread is zo'n standaard. En als apparatuur met elkaar gaat communiceren in een netwerk dan wil ik helemaal open standaarden hebben.Franckey schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:32:
[...]
Ik ben benieuwd wat hierbij jouw afweging was. Ik ben ook nog maar net begonnen en heb juist bewust voor Zigbee gekozen omdat hier veel aanbod in is, het goed ondersteund wordt door Home Assistant en relatief goedkoop in vergelijking met alternatieven.
Wat zijn de voordelen van de alternatieven om niet voor Zigbee te kiezen?
Ik zou natuurlijk nog altijd kunnen mixen, dat is weer het voordeel van Home Assistant.
Iedere technologie heeft daarnaast een lifecycle. Matter is nu nieuw en daar kan nog even mee. Ik zit straks dus niet met allemaal 'legacy' die nog op oude standaarden draait.
Smart Home is nieuw voor mij, maar ik zit straks dus ook niet met "ouwe meuk" die nergens op aansluit omdat de pionierende leveranciers hun ecosysteem beschermen met vendor lock ins om hun R&D terug te verdienen. Als je te vroeg in een technologie stapt heb je altijd dat probleem.
Verder is Matter over Thread nu wel voldoende rijp. Ik denk dat ik de functionaliteit kan vinden die ik nodig heb. Het en der moet ik nog even zoeken zoals met relais dat ik kan inbouwen in klassieke muurschakelaar, maar dat is meer omdat ik net met Smart Home begin.
Helemaal mee eens, maar Zigbee is ook een open standaard en merk onafhankelijk.pk026 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:01:
[...]
Als er open standaarden zijn, dan kies ik daarvoor tenzij er hele goede redenen zijn om dat niet te doen. Dat vermindert de afhankelijkheid van leveranciers. Matter over Thread is zo'n standaard. ....
Hier hoor ik verschillende berichten over. Verschillende leveranciers gebruiken het idd, maar vervolgens kijken Zigbee apparaten van verschillende producenten niet altijd goed met elkaar om te gaan. Hoe dat dan precies zit is mij niet helemaal helder, maar dat laatste zou met Matter over Thread voorbij moeten zijn,. En dat is dan weer precies is wat ik van een open standaard verwacht.Franckey schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:25:
[...]
Helemaal mee eens, maar Zigbee is ook een open standaard en merk onafhankelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door pk026 op 06-08-2026 15:31 ]
@pk026 Helaas biedt Matter ook nog steeds heel veel ruimte voor fabrikant specifieke implementatie. En wat mij het meeste tegenhoudt aan Thread is dat een device daarmee standaard het internet op kan. Iets dat met Zigbee niet kan.
Ik heb even met Google AI overlegd 😊 Het grote voordeel van Matter over Thread t.o.v. Zigbee is compatibiliteit tussen merken, maar als je Home Assistant gebruikt dan is dat niet relevant, dan lost Home Assistant dat voor je op. Doordat er voor Zigbee veel meer aanbod is en het goedkoper is, is dat voor Home Assistant de beste keuze.pk026 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:29:
[...]
Hier hoor ik verschillende berichten over. Verschillende leveranciers gebruiken het idd, maar vervolgens kijken Zigbee apparaten van verschillende producenten niet altijd goed met elkaar om te gaan. Hoe dat dan precies zit is mij niet helemaal helder, maar dat laatste zou met Matter over Thread voorbij moeten zijn,. En dat is dan weer precies is wat ik van een open standaard verwacht.
AI altijd checken heh. Als ik de prijs van een Matter over Thread lamp van Ikea vergelijk met een Zigbee lamp van Philips Hue, dan wint Matter over Thread qua prijs en kwaliteit (energieklasse D ipv F). Gesloten ecosystemen van fabrikanten houden prijzen kunstmatig hoogFranckey schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:39:
[...]
Ik heb even met Google AI overlegd 😊 Het grote voordeel van Matter over Thread t.o.v. Zigbee is compatibiliteit tussen merken, maar als je Home Assistant gebruikt dan is dat niet relevant, dan lost Home Assistant dat voor je op. Doordat er voor Zigbee veel meer aanbod is en het goedkoper is, is dat voor Home Assistant de beste keuze.
Home Assistant is niet van Google. 😉pk026 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:22:
Bovendien: als je over een paar jaar je Google Home Assistant moet vervangen moet je maar hopen dat je nieuwe apparaat met al die Zigbee apparatuur om kan gaan.
Prijstechnisch wint Ikea inderdaad, kwalitatief en betere dimbaarheid en afstelbaarheid van het kleuren spectrum steekt Hue er met kop en schouders bovenuit.pk026 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:08:
[...]
AI altijd checken heh. Als ik de prijs van een Matter over Thread lamp van Ikea vergelijk met een Zigbee lamp van Philips Hue, dan wint Matter over Thread qua prijs en kwaliteit (energieklasse D ipv F).
Ook Ikea's ecosysteem is semi-gesloten.Gesloten ecosystemen van fabrikanten houden prijzen kunstmatig hoog
Wil je "alles" pak je een home assistant installatie met een universele Zigbee stick en dan kan je nagenoeg alles aan koppelen en met elkaar laten werken.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ik denk dat Ikea (140 miljoen Billy boekenkasten verkocht) vooral goedkoper is doordat het onderdelen op grote schaal inkoopt.
Een andere reden natuurlijk om geen Zigbee te kopen als je bent ingestapt met Matter over Thread is dat die apparaten met elkaar in een mesh netwerk zitten en dat ieder nieuw Thread apparaat dat netwerk versterkt.
Check ook even o.a. Signify (Philips Hue) wat die doen aan afzet en omzetpk026 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:49:
Ik denk dat Ikea (140 miljoen Billy boekenkasten verkocht) vooral goedkoper is doordat het onderdelen op grote schaal inkoopt.
Ikea is groot in meubels, maar smart devices is maar een kleine tak binnen Ikea, en ja ze doen het prima maar er zijn wel tear-downs dat er te zien is dat de gebruikte componenten ook van iets mindere kwaliteit zijn dan o.a. Hue.
Dat doet Zigbee standaard ook, alleen batterij devices zijn endpoints, nagenoeg alle 230V devices zijn routers (mesh points) voor alle andere apparaten.pk026 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:11:
Een andere reden natuurlijk om geen Zigbee te kopen als je bent ingestapt met Matter over Thread is dat die apparaten met elkaar in een mesh netwerk zitten en dat ieder nieuw Thread apparaat dat netwerk versterkt.
Je hoeft voor mij/ons je keuzes niet te verklaren hoor, maar ken wel je feiten voordat je de rest probeert weg te zetten als inferieur.
Nee, maar iemand anders vroeg ernaar en oprechte benieuwdheid is de bron van innovatie dus dat kun je moeilijk negeren.Annuk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:19:
[...]
Je hoeft voor mij/ons je keuzes niet te verklaren hoor, maar ken wel je feiten voordat je de rest probeert weg te zetten als inferieur.
[ Voor 18% gewijzigd door pk026 op 07-08-2026 08:35 ]
Ja dus als je al op Zigbee zit en je hebt een groot huis waar je dat goede meshnetwerk ook nodig hebt, dan zou ik het overstappen naar een nieuwe standaard wel goed doordenken. Omdat ik instap met Matter over Thread is het omgekeerde waar. Tenzij beide standaarden hun mesh netwerk delen maar daar heb ik niks over gelezen.Annuk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:19:
[...]
Dat doet Zigbee standaard ook, alleen batterij devices zijn endpoints, nagenoeg alle 230V devices zijn routers (mesh points) voor alle andere apparaten.
Matter over Thread staat t.o.v. Zigbee nog enigszins in de kinderschoenen, en ja er zijn propetary oplossingen in Zigbee maar ook die zijn onderhand steeds meer los gelaten, of open gemaakt omdat b.v. een Philips Hue merkte dat steeds meer mensen naar een universeel alternatief gingen en Home Assistant (HA) steeds volwassener en makkelijker werd om mee te werken.pk026 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:34:
[...]
Nee, maar iemand anders vroeg ernaar en oprechte benieuwdheid is de bron van innovatie dus dat kun je moeilijk negeren.
Het kan ook zeker geen kwaad om in nieuwe dingen in te stappen, maar ook daar heb je deels nog propetary dingen (Matter), dat b.v. Aqara zegt van ja we ondersteunen het, maar je krijgt via onze hub + app 50 sensoren van dat device, maar een ikea hub krijgt er maar 20 b.v. en vice-versa.
Het voordeel als je een open systeem pakt met b.v. HA of Homey is dat er een team achter zit die b.v. gaat reverse-engeneren dat je ook via het universele straks ineens wel die 50 sensoren van het device hebt.
Maar het zal altijd een wapen-wedloop blijven met het hoe en wat.
Persoonlijk zit ik op zigbee met een mix van Aqara, Ikea, Philips Hue, Gledopto en mogelijk nog wat meer merken. Dan nog wat Shelly wifi-devices erbij, en dit alles gekoppeld in HA.
Zigbee is op dit moment voor wat ik weet nog het breedste ondersteunt en veelal goedkoper dan Matter devices.pk026 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:41:
[...]
Ja dus als je al op Zigbee zit en je hebt een groot huis waar je dat goede meshnetwerk ook nodig hebt, dan zou ik het overstappen naar een nieuwe standaard wel goed doordenken. Omdat ik instap met Matter over Thread is het omgekeerde waar. Tenzij beide standaarden hun mesh netwerk delen maar daar heb ik niks over gelezen.
En weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is Matter ook backwards compatible met zigbee.
Tevens is klassiek zigbee veelal een stukje goedkoper
Maar inderdaad uiteindelijk jou keuze en budget, en er zijn zoveel opties en mogelijkheden dat er niet 1 definitieve keuze is die 100% juist is.
Heb hier b.v. veel huiskamer-sfeerverlichting uitgevoerd met Philips Hue, maar wat "nodige" verlichting die niet heel mooi hoeft te zijn is Ikea Tradfri (verlichting in de hal/overloop b.v.)
Maar de plafondlamp boven de eettafel met meerdere fysieke E27 lampen heb ik weer domme lampen met een zigbee dimmer (ecodim).
Maar gebruik voor de buitenverlichting b.v. een Shelly Device die de verlichting alleen maar aan/uit hoeft te zetten, hoeft verder niets mee te gebeuren behalve dat.
Zigbee is totaal geen gesloten ecosysteem, dus die conclusie snap ik niet. Hue is het premium merk, dat is waar je voor betaald. Je kunt je Zigbee lampen gewoon rechtstreeks met een USB-stick in HA besturen, ik zie het risico van planned obsolescence totaal niet. Betere energieklasse voor een LED-lampje is altijd mooi meegenomen, maar het gaat geen deuk in je elektra rekening slaan.pk026 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:08:
[...]
AI altijd checken heh. Als ik de prijs van een Matter over Thread lamp van Ikea vergelijk met een Zigbee lamp van Philips Hue, dan wint Matter over Thread qua prijs en kwaliteit (energieklasse D ipv F). Gesloten ecosystemen van fabrikanten houden prijzen kunstmatig hoog
Beide opties zijn prima, maar je moet niet naar argumenten gaan zoeken. Matter over Thread opzetten op HA is wel aanzienlijk complexer dan Zigbee werkend krijgen. Zigbee heeft het voordeel dat het echt volledig lokaal is. Als ik opnieuw zou moeten beginnen denk ik dat ik toch gewoon voor Zigbee zou gaan, het werkt goed en echte voordelen van Matter zie ik niet.
Eén grote constante van Ikea is dat materialen bij Ikea altijd overeen komen met wat de consument ervan verwacht voor die prijs. Niet iedere kast is bedoeld als erfstuk. Maar je vindt er wel massief eiken stoelen als Ekenäset voor wie iets meer wil betalen. Design is meestal goed doordacht. Dat zal bij Ikea's domotica niet anders zijn. Smart verlichting wordt hiermee eindelijk een artikel voor iedereen ipv een nicheproduct.Annuk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:19:
[...]
..
Ikea is groot in meubels, maar smart devices is maar een kleine tak binnen Ikea, en ja ze doen het prima maar er zijn wel tear-downs dat er te zien is dat de gebruikte componenten ook van iets mindere kwaliteit zijn dan o.a. Hue.
...
Naast Matter over Thread heb je ook Matter over Wifi, en het is vaak niet duidelijk wat een apparaat precies doet (er staat dan alleen ‘Matter’ op). Bij Zigbee heb je die onduidelijkheid niet.
Je blijft afhankelijk van compatibiliteit. Al was het maar vanwege de antenne. Nou kan de antenne van dat bedrijf dat bij Home Assistant hoort welliswaar zowel Zigbee als Threads aan, maar je moet wel kiezen.JaVaWa schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:23:
[...]
Nee, want Home Assistant is ook geen apparaat. Het is Open Source software.
Iedere technologie die je in een netwerk steekt heeft een lifecycle.
Ook niet. Je kunt inderdaad hardware kopen van Nabu Casa, maar dat hoeft niet per se. Er zijn tal van apparaten en antennes die met Home Assistant werken, je zit absoluut niet vast aan één product of producent.pk026 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:32:
[...]
Je blijft afhankelijk van compatibiliteit. Al was het maar vanwege de antenne. Nou kan de antenne van dat bedrijf dat bij Home Assistant hoort welliswaar zowel Zigbee als Threads aan, maar je moet wel kiezen.
Als er straks een apparaat/antenne gemaakt wordt die tegelijkertijd Zigbee en Thread gebruikt, dan zal HA die ook gaan ondersteunen.
[ Voor 10% gewijzigd door JaVaWa op 07-08-2026 19:58 ]
Koop gewoon lekker Matter over Thread devices, je hebt je keuze al lang gemaakt, die hoef je voor niemand te verdedigen. Dan kan je allerlei argumenten verzinnen achterwegen laten.pk026 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:32:
[...]
Je blijft afhankelijk van compatibiliteit. Al was het maar vanwege de antenne. Nou kan de antenne van dat bedrijf dat bij Home Assistant hoort welliswaar zowel Zigbee als Threads aan, maar je moet wel kiezen.
Ik kom er niet uit met een aantal SONOFF Zbminir2 Extreme modules. Deze wil ik in mijn garage gebruiken om lampen te schakelen. Dat zijn 7 led-panelen die in zones zijn verdeeld, zodat ik het licht aan kan zetten bij de auto, bij de fietsen of boven een werkbank.
Nu wordt het spul deels met een traditionele bewegingssensor aangestuurd en met fysieke knoppen, maar moet (vrijwel) volledig zigbee worden.
Lang verhaal kort, ik wil eigenlijk de sensor blijven gebruiken als één van de triggers. Die sensor werkt niet anders dan een schakelaar, bij beweging komt op de uitgangspin 230V staan, die nu de drivers van een aantal ledpanelen voedt.
In principe zou ik die dus op S2 moeten kunnen aansluiten, waarbij de SONOFF op basis daarvan getriggerd zou moeten worden, zoals in de situatie links:

In Zigbee2Mqtt kan ik 4 verschillende trigger-modi kiezen: edge, pulse, following(off) & following(on), maar bij geen enkele reageert de Sonoff op het inschakelen van de sensor...
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Nu wordt het spul deels met een traditionele bewegingssensor aangestuurd en met fysieke knoppen, maar moet (vrijwel) volledig zigbee worden.
Lang verhaal kort, ik wil eigenlijk de sensor blijven gebruiken als één van de triggers. Die sensor werkt niet anders dan een schakelaar, bij beweging komt op de uitgangspin 230V staan, die nu de drivers van een aantal ledpanelen voedt.
In principe zou ik die dus op S2 moeten kunnen aansluiten, waarbij de SONOFF op basis daarvan getriggerd zou moeten worden, zoals in de situatie links:

In Zigbee2Mqtt kan ik 4 verschillende trigger-modi kiezen: edge, pulse, following(off) & following(on), maar bij geen enkele reageert de Sonoff op het inschakelen van de sensor...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Heb je ook aan de stuurdraad vanaf de sensor gemeten hoeveel V deze evt lekt?deepbass909 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:42:
Ik kom er niet uit met een aantal SONOFF Zbminir2 Extreme modules. Deze wil ik in mijn garage gebruiken om lampen te schakelen. Dat zijn 7 led-panelen die in zones zijn verdeeld, zodat ik het licht aan kan zetten bij de auto, bij de fietsen of boven een werkbank.
[Afbeelding]
Had iets soortgelijks met een Shelly die ik wilde gebruiken d.m.v. een bedrade bewegingssensor, bleek de uitgang (de geschakelde draad) continue een X voltage erop te hebben, daardoor bleef het signaal hoog/aangestuurd. Onvoldoende om de lamp te laten branden maar hoog genoeg om de Shelly in dit geval te triggeren.
Je kan de bestaande bewegingssensor niet als schakelaar op de ZBMINIR2 module aansluiten. De ZBMINIR2 ziet elke verandering tussen S1 (of L-In) en S2 als wijziging op de huidige status van de lamp. Dus als de lamp al brandt en de bewegingssensor sluit S1 (of L-In) en S2 omdat er beweging is, dan zal de lamp uitgaan, dat is niet wat je wilt.deepbass909 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:42:
... Lang verhaal kort, ik wil eigenlijk de sensor blijven gebruiken als één van de triggers. Die sensor werkt niet anders dan een schakelaar, bij beweging komt op de uitgangspin 230V staan, die nu de drivers van een aantal ledpanelen voedt.
In principe zou ik die dus op S2 moeten kunnen aansluiten, waarbij de SONOFF op basis daarvan getriggerd zou moeten worden,...
Dat is een goede, al hangen er ook nog lampen aan die direct geschakeld worden met de sensor, dus zou ik verwachten dat de schakeldraad sowieso laag getrokken wordt. Maar dit is wel iets om te meten.Annuk schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:46:
[...]
Heb je ook aan de stuurdraad vanaf de sensor gemeten hoeveel V deze evt lekt?
Had iets soortgelijks met een Shelly die ik wilde gebruiken d.m.v. een bedrade bewegingssensor, bleek de uitgang (de geschakelde draad) continue een X voltage erop te hebben, daardoor bleef het signaal hoog/aangestuurd. Onvoldoende om de lamp te laten branden maar hoog genoeg om de Shelly in dit geval te triggeren.
De sensor gebruikt een relais voor inschakelen van lampen, dus een lekstrook uit die sensor zou eigenlijk niet mogen. (maar tussen theorie en praktijk zit vaak een wereld van verschil)
Dat ligt eraan in welke trigger modus hij draait. Juist dat beïnvloedt je daarmee. Voor nu zou hij in eerste instantie op edge-detectie moeten werken (dus lamp aan als S2 230V krijgt, lamp uit als S2 weer wegvalt), maar ook dat werkt niet.Franckey schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:51:
[...]
Je kan de bestaande bewegingssensor niet als schakelaar op de ZBMINIR2 module aansluiten. De ZBMINIR2 ziet elke verandering tussen S1 (of L-In) en S2 als wijziging op de huidige status van de lamp. Dus als de lamp al brandt en de bewegingssensor sluit S1 (of L-In) en S2 omdat er beweging is, dan zal de lamp uitgaan, dat is niet wat je wilt.
Of hij later letterlijk de sensor volgt of niet, is vooral een kwestie van de ZBMINIR2 in detached mode zetten en tegen HA vertellen wanneer het relais wel of niet mag uitschakelen. (bijv. lamp uit, S2 wordt hoog, dan S2 volgen, lamp via HA inschakelt, S2 negeren). Dat is juist het mooie aan detached modus.
Maar dan moet hij wel eerst überhaupt S2 detecteren.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
@deepbass909 Ook al met even een schakelaar over de sensor geprobeerd?
Ja, er staat een schakelaar parallel aan de sensor, zodat ik de lampen ook permanent in kan schakelen. Ook daar reageert hij niet op.Septillion schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:33:
@deepbass909 Ook al met even een schakelaar over de sensor geprobeerd?
De suggestie van @Annuk vind ik daarom wel een goede. Zodra ik de kans heb, ga ik daar eens aan meten.
Weet niet hoe en/of waar je de ZBMINIR2 hebt gekoppeld, maar kan je in b.v. Z2M ofzo niet zien of de input continue hoog blijft?deepbass909 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:32:
[...]
Ja, er staat een schakelaar parallel aan de sensor, zodat ik de lampen ook permanent in kan schakelen. Ook daar reageert hij niet op.
De suggestie van @Annuk vind ik daarom wel een goede. Zodra ik de kans heb, ga ik daar eens aan meten.
Dit is de status YAML uit Z2M:Annuk schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 06:46:
[...]
Weet niet hoe en/of waar je de ZBMINIR2 hebt gekoppeld, maar kan je in b.v. Z2M ofzo niet zien of de input continue hoog blijft?
YAML:
Volgens mij niet...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| { "delayed_power_on_state": false, "delayed_power_on_time": 5, "detach_relay_mode": false, "external_trigger_mode": "edge", "inching_control_set": { "inching_control": "DISABLE", "inching_mode": "OFF", "inching_time": 5 }, "last_seen": "2026-08-18T17:31:56.061Z", "linkquality": 192, "network_indicator": true, "power_on_behavior": "previous", "state": "OFF", "turbo_mode": false, "update": { "installed_version": 4104, "latest_release_notes": null, "latest_source": null, "latest_version": 4104, "state": "idle" } } |
@deepbass909 Volgens de doc heeft hij ook een action-entity. Misschien dat die er alleen is in detached?
Dat is snel genoeg getest, ik heb hem nu detached staan.Septillion schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:38:
@deepbass909 Volgens de doc heeft hij ook een action-entity. Misschien dat die er alleen is in detached?
Op het moment Action nog op null iig.
@deepbass909 action is standaard unknown en heeft alleen heel kort een state als er een actie plaatsvindt. Dus zou ik beetje verwachten dat het dus edges zou doorgeven.
Als dit over de SonOff ZBMINIR2 gaat. Die heeft eigenlijk maar één event: Toggle.Septillion schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:47:
@deepbass909 action is standaard unknown en heeft alleen heel kort een state als er een actie plaatsvindt. Dus zou ik beetje verwachten dat het dus edges zou doorgeven.
/f/image/WXAfBTgdXBikQBXurHrYr9vK.png?f=fotoalbum_large)
Als OP de oude sensor wil blijven gebruiken dan kan hij er wellicht voor kiezen om de ZBMINIR2 over het relais van de bewegingssensor te zetten. Dan kan het licht aangezet worden met de schakelaars op de ZBMINIR2 én door de bewegingsdetectie. Je gebruikt dan alleen de oude sensor niet om de ZBMINIR2 aan te sturen (maar als je dat zou willen dan kun je beter de oude sensor compleet vervangen). Wanneer zou je dat willen? Als je wilt dat de lichtschakelaars ook het licht uit kunnen zetten nadat de bewegingssensor ze aan heeft gezet.
Als je zou kiezen de ZBMINIR2 op flanken te laten reageren dan geeft hij bij elke flank een toggle (helaas geen up of down). Je hebt dan dus geen idee of het licht aan of uit moet.
Lang verhaal kort: Wil je totale controle: Vervang de lichtsensor door een Zigbee versie (die van Hue zijn uitstekend). Wil je de oude sensor blijven gebruiken: Zet dan de ZBMINIR2 over het relais van de lichtsensor.
André Huisman (www.new-line.nl)
Over de ZBMINIR2 gesproken. Ik heb, na ongeveer 6 maanden vallen, opstaan en tweaken, een zeer goed bruikbare automatisering gemaakt die gebruikt kan worden om de ZBMINIR2 als dimswitch te gebruiken. Dus kort indrukken is aan of uit, ingedrukt houden is door scenes heen stappen (oplopend en aflopend in helderheid). Ik gebruik scene steppers omdat je op die manier dingen kunt doen die met een normale dimmer niet kunnen (zoals sfeerlampen toevoegen bij standen onder de 30%).
De ZBMINIR2 heeft een aantal onhebbelijkheden/bugs. Zo wil hij in detached mode wel eens de eerste puls missen als hij geslapen heeft. Doordat ik de op en neergaande flank detecteer (anders zou lang ingedrukt houden niet gedeteceerd kunnen worden) kan het dan gebeuren dat de dimmer in een eindeloze up/down dimmer blijft. Dat is eerst een beetje afgedekt door een maximum aantal loopjes te doen maar uiteindelijk kwam ik op het idee om te kijken hoe lang het geleden is dat de toggle voorbij is gekomen. Is dat lang geleden dan zal het wel een korte druk zijn die gewenst is (ook als de eerste flank gemist is). Belangrijkste gemis is echter het feit dat je niet kunt weten of het een up of down flank is. Maar goed, uiteindelijk is er de volgende automatisering uit gekomen die we in 4 ruimtes gebruiken en waarbij we in totaal minder dan eens per maand een 'huh' meemaken.
De ZBMINIR2 heeft een aantal onhebbelijkheden/bugs. Zo wil hij in detached mode wel eens de eerste puls missen als hij geslapen heeft. Doordat ik de op en neergaande flank detecteer (anders zou lang ingedrukt houden niet gedeteceerd kunnen worden) kan het dan gebeuren dat de dimmer in een eindeloze up/down dimmer blijft. Dat is eerst een beetje afgedekt door een maximum aantal loopjes te doen maar uiteindelijk kwam ik op het idee om te kijken hoe lang het geleden is dat de toggle voorbij is gekomen. Is dat lang geleden dan zal het wel een korte druk zijn die gewenst is (ook als de eerste flank gemist is). Belangrijkste gemis is echter het feit dat je niet kunt weten of het een up of down flank is. Maar goed, uiteindelijk is er de volgende automatisering uit gekomen die we in 4 ruimtes gebruiken en waarbij we in totaal minder dan eens per maand een 'huh' meemaken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
| alias: SonOff — Scene Stepper (Parallel + Dynamic Timer) description: > ZBMINIR2 in detached mode met één pulsdrukker door lichtscènes te navigeren, met korte drukken voor toggle en lange drukken voor rotatie. Timers (2s/3s) en fail-safes (max_steps) voorkomen oneindige loops. Gemiste wake-up trigger door bij de eerste klik altijd uit te gaan van een toggle. triggers: - trigger: state entity_id: - event.gameroom_licht_action - event.slaapkamermapa_licht_action - event.slaapkamerkira_licht_action - event.slaapkamerrick_licht_action not_from: - unavailable - unknown not_to: - unavailable - unknown variables: kamer: '{{ trigger.entity_id.replace(''event.'','''').replace(''_licht_action'','''') }}' timer_id: timer.{{ kamer }}_switch_timer licht_id: light.{{ kamer }}_group scene_selector: input_select.{{ kamer }}_scenes scene_uit: scene.{{ kamer }}_group_1_uit max_steps: '{{ (state_attr(scene_selector, ''options'') | count * 2) | int }}' actions: - if: - condition: template alias: Check of deze kamer al een actieve loop heeft value_template: '{{ is_state(timer_id, ''idle'') }}' then: - variables: timer_idle_sec: '{{ (now() - states[timer_id].last_changed).total_seconds() }}' - action: timer.start alias: Start 2s blokkade voor klik-detectie data: duration: 2 target: entity_id: '{{ timer_id }}' - wait_template: '{{ states(trigger.entity_id) != trigger.to_state.state }}' timeout: 0.5 continue_on_timeout: true - if: - condition: template alias: Short press detectie OF Failsafe (timer was > 60s idle) value_template: '{{ wait.completed or timer_idle_sec > 60 }}' then: - if: - condition: template value_template: '{{ is_state(licht_id, ''off'') }}' then: - variables: zone: >- {{ state_attr('sensor.huiskamer_lichtzone_r', 'scene') | int(4) }} idx: >- {{ 0 if zone < 3 or (zone < 5 and (now().hour < 10 or now().hour > 22)) else 1 if zone in [5, 6] else 3 }} - action: input_select.select_option target: entity_id: '{{ scene_selector }}' data: option: '{{ state_attr(scene_selector, ''options'')[idx] }}' - action: mqtt.publish data: topic: z2m_thuis/{{ kamer }}_group/set payload: >- {"scene_recall": {{ 1 if is_state(licht_id, 'on') else states(scene_selector).split('_')[2] }}} - stop: SHORT else: - repeat: while: - condition: template alias: >- Stop als knop losgelaten is OF timer door Instantie 2 gefinisht is OF limiet bereikt value_template: | {{ states(trigger.entity_id) == trigger.to_state.state and is_state(timer_id, 'active') and repeat.index <= max_steps }} sequence: - action: timer.start alias: Reset 3s timer per stap data: duration: 3 target: entity_id: '{{ timer_id }}' - action: input_select.select_next target: entity_id: '{{ scene_selector }}' data: cycle: true - action: mqtt.publish data: topic: z2m_thuis/{{ kamer }}_group/set payload: >- {"scene_recall": {{ states(scene_selector).split('_')[2] }}} - wait_template: '{{ states(trigger.entity_id) != trigger.to_state.state }}' timeout: 1.5 continue_on_timeout: true - stop: LONG_STEPPER else: - action: timer.start alias: 'Instantie 2: Afkoeler (en eventuele failsafe resetlock)' data: duration: 1 target: entity_id: '{{ timer_id }}' mode: parallel max: 4 |
Ik heb in mijn keuken een Shelly dimmer gen 3, deze werkte gewoon naar behoren maar nu sinds een week staat deze offline in de app. Er brand een rood lampje, volgens de handleiding betekent dat dat hij geen verbinding met de wifi kan maken, maar er is niets veranderd in mijn huis dus dat kan eigenlijk niet.
Ik heb hem al verwijderd in de app en opnieuw toegevoegd, en de dimmer gereset. Maar vooralsnog een rood lampje.
Iemand een idee?
Ik heb hem al verwijderd in de app en opnieuw toegevoegd, en de dimmer gereset. Maar vooralsnog een rood lampje.
Iemand een idee?
Heb je hem echt even 10sec. spanningsloos gemaakt? Dat kan wel eens helpen.kandio schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:19:
Ik heb in mijn keuken een Shelly dimmer gen 3, deze werkte gewoon naar behoren maar nu sinds een week staat deze offline in de app. Er brand een rood lampje, volgens de handleiding betekent dat dat hij geen verbinding met de wifi kan maken, maar er is niets veranderd in mijn huis dus dat kan eigenlijk niet.
Iemand een idee?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Als je hem reset dan moet hij weer opnieuw aan je netwerk worden toegevoegd. Als het goed is draait hij na de reset een Wifi access point. Daar maak je met je mobiel even verbinding mee waarna je de netwerkinstellingen (correct) ingeeft.kandio schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:43:
Ja stop eruit doet niets helaas
<knip> Crossposts niet toegestaan
[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 25-08-2026 13:14 ]