• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:05
petkaij schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:41:
Is idd wel praktisch om eventueel ook zelf te kunnen schakelen buitenom de 'smart' optie.
Maar met een pulse schakelaar ( Shelly of handmatig) zal het relais zichzelf moeten vasthouden om op te kunnen blijven staan. En dan de vraag hoe valt die weer af? Een pulse relais die bij iedere nieuwe pulse omschakeld?
Als dubbel polig relais denk ik dan aan zoiets.
https://www.elektramat.nl...2-maak-0-verbreek-epn520/
Die zal dus niet werken met een pulse schakelaar.
Dat is mij niet geheel duidelijk.
Natuurlijk afhankelijk van welke shelly je gaat gebruiken, maar als je de reguliere versie's (Shelly 1/2 evt Pro) versie pakt, dan kan je de input Enablen of Disablen natuurlijk, ookal zit er in de 2e modus dus een schakelaar aangesloten gaat er niets gebeuren met de output van de shelly, dan wordt die alleen gestuurd op schedule of je home-automation b.v.
Zet je de input op enabled kan je kiezen uit switch of button
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSCQu25_hcm4-Sqrsv7oKDzjbfw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4HmCjvlcTjN8pErQF0tIrhqV.png?f=user_large
In Switch modus kan je dan nog kiezen voor een aantal dingen ;)
• Toggle: zodra de schakelaar (klasieke wisselschakelaar) aan staat, staat het relais ook aan, staat schakelaar uit (dus geen spanning op de switch input) gaat de shelly ook uit (ookal is deze dus ingeschakeld via een schedule of home-automation)
• Edge: dan schakelt de shelly met iedere wisseling van de wisselschakelaar, oftewel eigenlijk het puls-drukker idee
• Detached: doet niets met de output sturing van de shelly, maar kan je b.v. wel gebruiken als input voor iets anders via je Homeassistant oid. (Dan maak je die betreffende schakelaar b.v. wel "smart" om bijvoorbeeld je woonkamer verlichting te schakelen op afstand)
• Activation: die wordt gebruikt i.c.m. een bewegings-sensor en kan je instellen op een automatisch uit timer daarna.

In buttonmodues
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ujJALMhqz9xUKjEW6O2xBCiPkc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5i8T3wfyU6Aw9u0uZ2kyP9QU.png?f=user_large
• Toggle: wat het al zegt, je output wordt getoggled bij elke druk op de knop, oftewel HA zet aan, jij drukt op knop en boel gaat uit en viceversa. En zo kan je dus ook buiten je HA oid om aan/uit zetten
• Cycle: (geldt alleen voor Shelly 2/3 met meerdere in/outputs): Dan wissel je tussen output 1 & 2, de ene gaat aan, andere gaat uit in dat geval.
voorbeeldje: je hebt een schuur waarbij je een shelly 2 (Pro) gebruikt voor de verlichting, op kanaal 1 b.v. 6 lampen die schakelen, op kanaal 2 maar 1 lamp die "altijd" brand zodat je je benen niet breekt als je zo de schuur in loopt, druk je op de knop schakelen deze 2 om, de 6 lampen aan, dat ene lampje uit en viceversa.
P.S. dit is in de stand van een shelly 2(pro) waarbij de outputs als switch zijn ingesteld, is bij een shelly2 (pro) de output ingesteld als "cover-switch" zijn de opties anders omdat het dan om een omhoog/omlaag modus gaat.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:21
Septillion schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:59:
@Card Nox Die twee schakelaars vormen dus een wisselschakeling?

Dan kan je de module bij de tweede schakelaar / foto plaatsen. De draad aan de bovenkant is dan de draad naar de lamp. Die gaat dan in Lout en die positie van de schakelaar sluit je aan op S2.

Daar heb je dan wel permanente L en een N nodig maar ik zie een stopcontact. Wel moet je 200% zeker zijn dat het stopcontact op dezelfde groep zit als de lampen!
Ik heb eenzelfde situatie, wederom twee schakelaars met een wisselschakeling. Echter heb ik deze keer geen live draad (er is een live draad maar die zit op een andere groep). Moet ik dan een live draad trekken of is er nog een andere oplossing?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:29
@Card Nox Die heb je wel echt nodig. Bij de lamp ook niet aanwezig?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:21
Het zijn trap spotjes. Deze schakelaar zit op de begane grond en nog 1 op de eerste verdieping. De spotjes zitten 6 stuks van begane grond naar eerste verdieping en 2de rij van 6 stuks van eerste verdieping naar 2de verdieping.

• Septillion
@Card Nox Als het goed gedaan is zou het toch ergens via een bereikbare lasdoos moeten lopen.

Als het niet goed gedaan is (aka, een beun heeft die doos weg-gesmeerd/getimerd) dan gaat een extra draad trekken ook een aardige kluif zijn...

• Cassio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 29-03 18:02
Hallo allemaal,

Ik wil de ouderwetse schakelaar van mijn zonnescherm vervangen door een Sonoff ORB‑ZBRBS, maar ik twijfel over de juiste aansluiting.

Uit de muur komen twee kabelbundels (zonnescherm + stroomtoevoer), beide met dezelfde vier aders: blauw, bruin, zwart en geel/groen.

In de oude situatie waren de blauwe en geel/groene draden van voeding en motor via een kroonsteen rechtstreeks met elkaar doorverbonden. De blauwe draad ging dus niet door de schakelaar heen. De schakelaar schakelde alleen de bruine en zwarte draden.
Dat werkte prima, maar zorgt bij mij nu voor verwarring bij het aansluiten van de Sonoff.

Volgens de documentatie moet bij de Sonoff de blauwe draad van de voeding op N, maar de blauwe draad van de motor moet alleen worden doorverbonden met de blauwe voeding via een lasklem. Daardoor weet ik niet zeker of mijn schema klopt.

Ik dacht zelf aan deze aansluiting, maar durf het nog niet helemaal aan:

1. Blauw (voeding) -> ingang lasklem Wago 224‑112
2. Uitgang Wago 224‑112 -> nieuwe blauwe draad (2,5 mm) -> Sonoff N
3. Andere uitgang Wago 224‑112 -> blauw (zonnescherm)
4. Bruin (voeding) -> Sonoff L
5. Bruin (zonnescherm) -> Sonoff Lout1
6. Zwart (zonnescherm) -> Sonoff Lout2
7. Geel/groen voeding + geel/groen zonnescherm -> doorverbonden via 1 lasklem
8. Zwart (voeding) -> Wordt niet gebruikt. In een losse lasklem stoppen.

Klopt dit schema, of moet het anders? Ik heb weinig ervaring hiermee, dus een bevestiging zou fijn zijn.

Foto's oude situatie en de sonoff:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5zVAcF-6q19ssa30oWmRLdkCr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bGUsHRrKgO06aAhClJGq4AC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkaoJqqGINaSGjruSOdcSlhtEG0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHxR1qtOgzUi5ut8sRtAH9ok.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkzNmSYT8WYC22UVNe93XDVKLfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVTs2a51xjeUbfv2fnmkA0Fw.jpg?f=fotoalbum_tile
Mooie voor het grote topic => schopje

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 29-03-2026 12:20 ]

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:21

rdejongjr

Gnome

Wago 221 werkt wat zekerder/makkelijker en kun je in zien of alles voldoende gestript is etc.
Verder lijkt het wel aardig te kloppen.

De zwarte draad die van de voedende kant komt is waarschijnlijk nog van een lamp in die ruimte.

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:02
Gebruik idd wago klemmen en als er geen hendeltje opzit: weggooien als je er een draad uitgetrokken hebt.

• Cassio
Bedankt voor jullie reacties. Ik had nog wat oude Wago 224-klemmen liggen, maar voor deze klus haal ik de 221-variant. Thanks voor het meedenken.

• Septillion
Wago 224 kan ook maar is vooral bedoelt om makkelijk een lamp mee aan te sluiten. Maar mag op zich hier ook worden toegepast. 221 is wel makkelijker hier :)

@Joost1981_2 Tuurlijk kan het slijten, maar op zich mogen Wago 2273 gewoon hergebruikt worden.

• Annuk
Cassio schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:56:
Hallo allemaal,

Ik wil de ouderwetse schakelaar van mijn zonnescherm vervangen door een Sonoff ORB‑ZBRBS, maar ik twijfel over de juiste aansluiting.

Uit de muur komen twee kabelbundels (zonnescherm + stroomtoevoer), beide met dezelfde vier aders: blauw, bruin, zwart en geel/groen.

In de oude situatie waren de blauwe en geel/groene draden van voeding en motor via een kroonsteen rechtstreeks met elkaar doorverbonden. De blauwe draad ging dus niet door de schakelaar heen. De schakelaar schakelde alleen de bruine en zwarte draden.
Dat werkte prima, maar zorgt bij mij nu voor verwarring bij het aansluiten van de Sonoff.

Volgens de documentatie moet bij de Sonoff de blauwe draad van de voeding op N, maar de blauwe draad van de motor moet alleen worden doorverbonden met de blauwe voeding via een lasklem. Daardoor weet ik niet zeker of mijn schema klopt.

Klopt dit schema, of moet het anders? Ik heb weinig ervaring hiermee, dus een bevestiging zou fijn zijn.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[mbr]Mooie voor het grote topic => schopje[/]
Heb je voor het gemak ook dit schema gezien/gevonden van Sonoff zelf?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0742/9963/8001/files/Orb-ZBRBS-14.webp
enige welke hier nog mist is de aarde (geel/groen) die je rechtstreeks door kunt verbinden.

In jou situatie zou het er dus schematisch zo uit zien, inclusief de verbinding/aftakking van de nul en de aarde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2g86WCunaPeh5gP1ojSwq-kHEc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GVYfApIkf6SWp3CbYVUqt9tD.png?f=user_large

• Cassio
Het is gelukt. De 221 is veel fijner inderdaad. Ik heb gelijk een kleine voorraadje ingeslagen, want ze werken heel prettig.

@Annuk het is nu inderdaad zoals op dat plaatje.

Dankjewel allemaal!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-05 17:21

koekjah

Luctor et emergo

Ik heb twee schakelaars, in hotelschakeling, waarmee ik een lamp op de overloop kan bedienen. Vanwege de kinderen, wil ik dat de fysieke blijven functioneren maar dat ik tevens via HA kan schakelen.

Klopt het dat dit met een SONOFF ZBMINI Extreme kan?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Septillion
@koekjah Schopje hierheen gedaan :)

Ja, de ZBminiL2 (soms ZBmini Extreem genoemd) zou je inderdaad kunnen gebruiken. Deze kan je dan bij de tweede schakelaar of bij de lamp plaatsen. Je hebt geen N nodig maar dus wel een permanenten L. Dit zou je dus moeten kunnen controleren.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Cassio schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:56:
Hallo allemaal,

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[mbr]Mooie voor het grote topic => schopje[/]
Ik probeer ook zoiets voor elkaar te krijgen en wil deze bestellen:
Afbeeldingslocatie: https://www.hashop.nl//Files/5/18000/18005/ProductPhotos/448/2314745441.jpg.webp

De Sonoff MINI-ZBRBS.
Maar zowel deze, als die je hierboven linkt lijken niet door Homey ondersteunt te worden.
Doe ik wat verkeerd? :)

Edit: excuus, ik zit niet in het Homey topic... My bad!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik ga voor ons nieuwe huis een 20-tal smart modules plaatsen. Sommige dimbaar, sommige aan/uit, allemaal zigbee. De electricien gaat ze uiteindelijk plaatsen, dus voordat ze de muur in gaan wil ik ze in een soort "staging" setting alvast configureren. Ik heb mijn Home Assistant server en Zigbee coordinator al succesvol opgezet. Ik ben vast niet de eerste die een flink aantal modules wil klaarmaken, sticker er op waar 'ie moet, en gaan me die banaan. Hoe doe ik dit slim, door een stekker/draad even open te knippen en zo stuk voor stuk ze te configureren en dan stickeren?

• Annuk
valdi schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:16:
Ik ga voor ons nieuwe huis een 20-tal smart modules plaatsen. Sommige dimbaar, sommige aan/uit, allemaal zigbee. De electricien gaat ze uiteindelijk plaatsen, dus voordat ze de muur in gaan wil ik ze in een soort "staging" setting alvast configureren. Ik heb mijn Home Assistant server en Zigbee coordinator al succesvol opgezet. Ik ben vast niet de eerste die een flink aantal modules wil klaarmaken, sticker er op waar 'ie moet, en gaan me die banaan. Hoe doe ik dit slim, door een stekker/draad even open te knippen en zo stuk voor stuk ze te configureren en dan stickeren?
Heb hier thuis zo'n standaard tweeling snoertje met stekker en schakelaar (standaard snoertje voor schemerlampjes) die ik altijd even in de module aansluit.
Koppelen, configureren tot waar mogelijk en stickertje erop met welke module waarvoor (of b.v. alleen nummertje en de rest bijhouden in Excel oid, kan je gelijk alle gegevens van de module in kwijt).

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:59
Zo'n snoertje gebruik ik ook, maar dan een zonder schakelaar. Gebruik nooit die schakelaar om het stroomloos te maken! De schakelaar onderbreekt maar één ader, de kans dat de niet onderbroken ader de fase betreft is 50% (afhankelijk van hoe je de stekker in het stopcontact steekt).
Altijd de stekker eruit halen dus als je het snoer vast of los maakt.

Mijn GPS-collectie

• Annuk
JaVaWa schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:58:
Zo'n snoertje gebruik ik ook, maar dan een zonder schakelaar. Gebruik nooit die schakelaar om het stroomloos te maken! De schakelaar onderbreekt maar één ader, de kans dat de niet onderbroken ader de fase betreft is 50% (afhankelijk van hoe je de stekker in het stopcontact steekt).
Altijd de stekker eruit halen dus als je het snoer vast of los maakt.
Doe ik inderdaad ook, en gebruik de schakelaar vrijwel niet, maar heb/had deze liggen, en soms wel makkelijk om even snel een startup na power-down te simuleren.
Montage om zo te zeggen altijd met de stekker uit het stopcontact.

• valdi
  • Niet online
En is het dan nog belangrijk om de N-draad te kunnen simuleren met een los snoertje?

• JaVaWa
valdi schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:14:
En is het dan nog belangrijk om de N-draad te kunnen simuleren met een los snoertje?
Nee... De gewone modules sluit je aan op fase en nul. De nulloze modules sluit je aan op fase én op een lamp, bij voorkeur de lamp die je straks gaat gebruiken zodat je zeker weet dat de combi werkt. De lamp zet je dan tussen module en nul.

Mijn GPS-collectie

• Septillion
@valdi Zelf hier tweelingsnoer met Eurostekker liggen, twee wago's, enkele jumper kabeltjes, snoerschakelaars met draden en fittingen. Naar mijn idee onmisbaar om alles te voorzien van adereindhulzen en dus Wago's om makkelijk te kunnen wisselen. Dan bouw je in een handomdraai een veilige opstelling.

Op zich dus niet zo gek om zo'n schemerlampsnoer te halen. Heb je prima kabel en een snoerschakelaar.

Enige om te onthouden is dat sommige devices nogal koppig de route onthouden waarmee ze gekoppeld waren. Vooral batterijdevices van Tuya zijn hier berucht om. Dus dan kan het helpen ze nogmaals op locatie te koppelen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 21:54
Bij ons zit de vlizotrap naar de vliering in een van de slaapkamers. De lichtschakelaar voor de vliering zit in dezelfde kamer, direct naast de lichtschakelaar voor de kamer zelf. Het gebeurt nog wel eens dat de lamp op de vliering onbedoeld aan wordt gezet en ongemerkt dagen aan kan blijven.

Aangezien ik geen behoefte heb aan het op het op afstand schakelen van de lamp dacht ik met een Shelly i4 uit de voeten te kunnen. Het plan was om de Shelly parallel volgens onderstaand schema aan te sluiten.
De Shelly werkt hier mee goed en is zichtbaar in de app. Ik zie ook de input op "aan" gaan als het licht aan gaat en "uit" als het licht uit gaat.
Echter, als de lamp "uit" staat dan knippert de lamp 1x per seconde als een stroboscoop.(kort aan en dan weer uit). De lamp is een LED-balk. Hoe kan dat?

(ik heb het inmiddels werkend met een Shelly 2PM, maar ik ben nog wel benieuwd waarom mijn lamp gaat knipperen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmFDrX_e79U2Eau8s1sw0HHUCdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9UhWI8IMEL8XHJwLYVf45tdA.png?f=fotoalbum_large

Spel en typfouten voorbehouden

• JaVaWa
De Shelly i4 is helemaal niet bedoeld om lampen zo aan te sluiten! Het knipperen komt door totaal verkeerd gebruik.
De i4 is bedoeld om lampen draadloos aan te sturen, het registreert alleen maar de druk op de knop en stuurt dat door.

[ Voor 14% gewijzigd door JaVaWa op 05-05-2026 16:21 ]

Mijn GPS-collectie

• Annuk
FredvZ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:16:
Bij ons zit de vlizotrap naar de vliering in een van de slaapkamers. De lichtschakelaar voor de vliering zit in dezelfde kamer, direct naast de lichtschakelaar voor de kamer zelf. Het gebeurt nog wel eens dat de lamp op de vliering onbedoeld aan wordt gezet en ongemerkt dagen aan kan blijven.

Aangezien ik geen behoefte heb aan het op het op afstand schakelen van de lamp dacht ik met een Shelly i4 uit de voeten te kunnen. Het plan was om de Shelly parallel volgens onderstaand schema aan te sluiten.
De Shelly werkt hier mee goed en is zichtbaar in de app. Ik zie ook de input op "aan" gaan als het licht aan gaat en "uit" als het licht uit gaat.
Echter, als de lamp "uit" staat dan knippert de lamp 1x per seconde als een stroboscoop.(kort aan en dan weer uit). De lamp is een LED-balk. Hoe kan dat?

(ik heb het inmiddels werkend met een Shelly 2PM, maar ik ben nog wel benieuwd waarom mijn lamp gaat knipperen.)

[Afbeelding]
Wat @JaVaWa zegt, en je hebt er nu een Shelly 2PM tussen zitten, en dat is een fysieke schakelaar om iets te bedienen.
Kan ook met een Shelly 1 (PM)(mini), maar als je de 2PM nog over had/had liggen.

De i4 is eigenlijk alleen maar om draadloos 1 tot 4 schakel-signalen door te geven en niet meer of minder, grof gezegd (om bij Shelly te blijven) 4x een BLU button (bluetooth remote) die op netspanning werkt, alleen de i4 doet dat dan ook nog op wifi

• Septillion
@FredvZ Het is eigenlijk jammer dat het niet zo kan werken. Maar zal er mee te maken hebben dat de Shelly intern een ander rust spanningsniveau heeft dan N. Wat je vaak ziet is dat de L intern als GND gekozen wordt en vanaf daar +3v3 omhoog als Vcc voor de elektronica. Als je dan een schakelaar aansluit trekt deze dus eigenlijk de ingang naar GND ondanks dat hij aan de L hangt. Normaal met alleen een schakelaar aan de ingang werkt dat dus mooi maar nu heb je dus een lamp eraan naar N. Die trekt dus eigenlijk de spanning op de SW verder omhoog (en omlaag) dan de module zou willen. Dit wordt waarschijnlijk weggeleid wat er toe leidt dat de lamp even brandt.

• FredvZ
JaVaWa schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:20:
De i4 is bedoeld om lampen draadloos aan te sturen, het registreert alleen maar de druk op de knop en stuurt dat door.
Dat is ook wat ik wil: registreren dat de domme schakelaar van de domme lamp aanstaat.

• FredvZ
Annuk schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:29:
De i4 is eigenlijk alleen maar om draadloos 1 tot 4 schakel-signalen door te geven en niet meer of minder,
Dat is ook wat ik wil ik bereiken: als de schakelaar aanstaat wil ik dat detecteren, ik heb geen behoefte om de lamp op de vliering op afstand te bedienen. Ik wil wel kunnen registreren dat de lamp aanstaat.

• FredvZ
@Septillion Dank voor je toelichting. Klinkt logisch en verklaard voor mij ook waarom voor DC gebruik de L als GND en de N als +12/+24 wordt gebruikt.

Ik denk dat ik een leuk ander projectje ga zoeken voor de i4 :P

• Annuk
FredvZ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:00:
[...]

Dat is ook wat ik wil ik bereiken: als de schakelaar aanstaat wil ik dat detecteren, ik heb geen behoefte om de lamp op de vliering op afstand te bedienen. Ik wil wel kunnen registreren dat de lamp aanstaat.
@Septillion heeft het al/nog beter verwoord.

Uiteindelijk is de i4 alleen maar geschikt als "end-device" en niet in line met je lamp zoals jij hebt als je tekening klopt.
Hij hoort rechtstreeks op de output van je schakelaar zonder er nog iets bij aan te hebben hangen.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:36

Seafarer

XXX

FredvZ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:58:
[...]

Dat is ook wat ik wil: registreren dat de domme schakelaar van de domme lamp aanstaat.
Maar waarom hang je dan niet een bewegings melder op?

Geen beweging, lamp uit. Bewegen, lamp aan. = niet meer nadenken. ;)

Of zo'n prehistorische deur schakelaar.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Annuk
Seafarer schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Maar waarom hang je dan niet een bewegings melder op?

Geen beweging, lamp uit. Bewegen, lamp aan. = niet meer nadenken. ;)

Of zo'n prehistorische deur schakelaar.
Of een 2e lamp in die slaapkamer die aan/uit gaat met de vliering lamp, dan wordt die ook niet vergeten :+

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-05 22:55

thof

FP ProMod
FredvZ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:16:

[Afbeelding]
Hier heb je toch schakelaars met een controlelampje voor? Dan gaat er een gekleurd lampje branden als de schakelaar aan staat. Ik heb ze thuis ook, voor de verlichting achter de luiken op zolder.

Dus zoiets:
https://www.elektramat.nl/jung-bedieningswip-controleschakelaar-as500-alpin-wit-as591ko5ww/
https://www.elektramat.nl/jung-sokkel-inbouw-controleschakelaar-506koeu/

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• crz06
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-05 16:33
Ik wil in mijn woonkamer een plafondventilator (niet-dimbaar ivm grotere motor) en een dimbare LED-spot bedienen vanuit één enkele inbouwdoos. Hiervoor dacht ik een standaard serieschakelaar (dubbele wip) gebruiken in combinatie met een Shelly Dimmer 2.

Maar nu ik zo naar ​de situatie kijk toch enige wtijfel over hoe nu precies aan te sluiten:

​Inbouwdoos: 40mm (vrij vol, zie foto). Aanwezig voor huidige installatie is dubbele dimmer via 1 x Bruin, en 2x Zwart. Deze gaat er dus uit.

​Serieschakelaar: Links wil ik de ventilator (hard aan/uit), Rechts wil ik de spot bedienen/dimmen via de Shelly.

​Mijn voorgestelde aansluitschema:

​Fase (Bruin): Splitst via lasklem naar de L van de Shelly én naar het P/L contact van de serieschakelaar.

​Ventilator (Zwart 1): Direct op de uitgang van de linker wip van de schakelaar (volledig buiten de Shelly om ivm inductieve last/motor).

​Spot (Zwart 2): Op de O (Output) van de Shelly.

​Schakelsignaal: Van de uitgang van de rechter wip naar de SW1 op de Shelly.

​Nul (Blauw): Van de bestaande bundel 1 extra bijprikken naar de N op de Shelly voor stabiliteit.

​Is dit de juiste manier om dit zo aan te sluiten?

Dacht eerst gebruik te kunnen huidige dubbele dimmer wel en zet die op max, maar dat schijnt toch niet zo te werken. Althans stond in bijsluiter ventilator

Thx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODfXUOAmHX6gpfJJMYasDIVlPpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0ZEc8UOhmFm694AfTP3TKoc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMM_SWupCPx96DXRPXgBeoIp8_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbZ2Ae3VkCZrTr7UF4QBP86c.jpg?f=fotoalbum_large

Schopje naar het grote topic

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 12-05-2026 20:13 ]

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:08
Je wil met de rechter wipschakelaar gaan dimmen op de shelly, dat gaat niet werken. Je hebt dan zoiets nodig, waarbij 1 kant een normale wipschakelaar is en de andere kant een pulsdrukker die je kunt gebruiken als dim-input voor de shelly: https://www.girastore.nl/313900.html. Je aansluiting is opzich goed, alleen om te dimmen heb je dus een pulsdrukker nodig, geen wipschakelaar.

Bij ruimtegebrek in de doos kun je de Shelly overigens ook bij de lamp plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door IceM op 12-05-2026 19:14 ]

...

• crz06
Ok, die had ik idd even gemist. Word wel heel gedoe zo. Ik heb die wifi optie eigenlijj ook niet nodig, kwam meer bij deze Shelly optie uit omdat wcd met een schakelaar én een dimmer die in één enkele standaard inbouwdoos past, volgens mij niet bestaat. Kom er althang geen vinden

• crz06
Zou bijna zeggen, gewoon oudewertse wipschakelaar erin en dan maar philips hue gebruiken om de spot te dimmen

• Septillion
@crz06 Op zich kan je met je idee prima dimmen, maar dan wel alleen smart. Dus schakelaar doet aan/uit voor je lamp. Dan zit je helemaal goed.

Wil je ook dimmen op de muur dan heb je een pulsdrukker nodig of je moet zelf de wip altijd terug drukken maar dat gaat snel vervelen :+ Bij veel merken is het verschil tussen een pulsdrukker en een normale "serie"-schakeling gewoon een veertje. Dus je zou gewoon een dubbele pulsdrukker kunnen kopen en kijken of je dan voor de ventilator er het veertje uit kan halen.

• valdi
  • Niet online
Vandaag de eerste Sonoff ZBDIM aangesloten met de electricien. Netjes zichtbaar in Home Assistant via ZHA. Resultaat:
  • Aan via ZHA: werkt
  • Uit via ZHA: werkt
  • Aan via pulsdrukker: werkt
  • Uit via pulsdrukker: werkt niet.
Iemand dit scenario wel eens meegemaakt? Dit was zonder lamp aangesloten (die was even niet voorhanden)

Update: Eigenlijk een luie vraag. Met Gemini zitten sparren, die geeft aan dat het waarschijnlijk komt door het gebrek aan weerstand door het ontbreken van een lamp. Ga ik even testen.

[ Voor 19% gewijzigd door valdi op 12-05-2026 20:46 ]

• Septillion
@valdi Volgens mij lult AI weer eens :D

Want hij komt standaard in Dual Push Button mode waarbij S1 = aan/feller en S2 = uit/dimmer. Dus als je alleen een pulsdrukker op S1 hebt hangen moet je hem instellen op Single Push Button mode. Dit zou je via de instellingen in moeten stellen. Maar dan is de grote vraag zoals altijd bij ZHA, kan dat via ZHA... Indien gekoppeld met Sonoff bridge of Zigbee2MQTT is het een instelling.

Met 3x drukken op de knop op de module kan je ook wisselen tussen switch mode maar als ik het goed lees kan je daarmee niet Single Push Button mode instellen...

• crz06
Septillion schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:17:
@crz06 Op zich kan je met je idee prima dimmen, maar dan wel alleen smart. Dus schakelaar doet aan/uit voor je lamp. Dan zit je helemaal goed.

Wil je ook dimmen op de muur dan heb je een pulsdrukker nodig of je moet zelf de wip altijd terug drukken maar dat gaat snel vervelen :+ Bij veel merken is het verschil tussen een pulsdrukker en een normale "serie"-schakeling gewoon een veertje. Dus je zou gewoon een dubbele pulsdrukker kunnen kopen en kijken of je dan voor de ventilator er het veertje uit kan halen.
ik heb nu een elektronisch "tastdimmer-basiselement / 2-voudig serietastdimmer van jung erin zitten > https://www.jungstore.nl/ls1702ww.html

Morgen maar eens op zolder zoeken of ik nog een mechanische heb

• valdi
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:56:
@valdi Volgens mij lult AI weer eens :D

Want hij komt standaard in Dual Push Button mode waarbij S1 = aan/feller en S2 = uit/dimmer. Dus als je alleen een pulsdrukker op S1 hebt hangen moet je hem instellen op Single Push Button mode. Dit zou je via de instellingen in moeten stellen. Maar dan is de grote vraag zoals altijd bij ZHA, kan dat via ZHA... Indien gekoppeld met Sonoff bridge of Zigbee2MQTT is het een instelling.

Met 3x drukken op de knop op de module kan je ook wisselen tussen switch mode maar als ik het goed lees kan je daarmee niet Single Push Button mode instellen...
Daar ben ik ook bang voor, want er hangt nu een verhuislampje aan. Zelfde gedrag als voorheen. Het lastige is dat de module nu al ingebouwd is, dus ik ben op zoek naar een oplossing via software. Ik ga nog ff pielen.

• Septillion
@valdi Je hebt dus al eens in HA gekeken wat de MINI-ZBDIM allemaal exposed?

En mja, er is juist in ieder geval een software oplossing en dat is Zigbee2MQTT...

• valdi
  • Niet online
@Septillion inmiddels een lamp er aan gehangen, schakelaar er af en dus toegang tot de module. Switch type veranderd door 3x kort op het knopje van de sonoff te drukken. Nog altijd geen geluk. Ook geprobeerd z2m aan de praat te krijgen, dat lukt nog niet. Wel wat pull requests op github gevonden die mijn probleem beschrijven, met zeer recente datums, dus ik hoop dat de ZHA support gaat fixen. To be continued.

• Septillion
@valdi Als ik het volgende uit de documentatie goed snap:
Single Push Button (1-way momentary switch): setup via eWeLink or Home Assistant only; device button not supported.
Wisselt 3x drukken dus alleen tussen Dual Push Button en Single Rocker modes.

Volgens de Z2M documentatie heb je daar gewoon de optie voor External trigger mode. Die op 'pulse' zetten zou dus voldoende zijn. Is dit je eeerste Zigbee device?

ZHA kent helaas niet zo'n lijst dus of die settings daar erin zitten is altijd weer de vraag. Kan je eens laten zien wat hij via ZHA dus als sensors en controles heeft?

• valdi
  • Niet online
Yes, eerste zigbee device. Nieuw huis, nieuwe ambities. Dus direct een he-le-boel van die krengen, blijken ze niet out of the box te werken.. Ik moet dus verder met Z2M i.pv. ZHA begrijp ik.

• valdi
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4NV5eMCjbV2KSjD7HkNB0B_ShQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MVYeFZZ4Zjfhch1E6O6FKiSL.png?f=fotoalbum_large Dit zijn de entiteiten die een sonoff mini-zbdim exposed via ZHA. Hier kan ik dus denk ik niet de switch mode veranderen.

• valdi
  • Niet online
Nou, voor future reference, mocht iemand anders 't ooit nodig hebben.. Om een sonoff zbdim aan de praat te krijgen met een enkele puls drukker via ZHA in Home Assistant. Je hebt een ZHA quirk nodig.
  • 1- Quirk uit comment: https://github.com/zigpy/zha-device-handlers/issues/4890#issuecomment-4431657717
  • 2- voeg die toe als sonoff_zbdim.py in je home assistant (ik heb dat via file manager gedaan) in /config/zha_quirks/
  • 3- voeg toe aan je main configuration.yaml:

zha:

custom_quirks_path: ./config/zha_quirks
  • 4- Herstart HA. Nu zijn alle entiteiten die de Sonoff exposed beschikbaar via ZHA in HA.
  • 5- Open de entiteiten, verander External trigger mode naar "Pulse"

• Septillion
@valdi Ah, er is dus wel een custom quirk :)

Maar als het je eerste device is kan je ook nog naar Zigbee2MQTT gaan :)
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste