Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:22:
@
petkaij Ik dacht dat die "smart breakers" wel dubbelpolig waren maar zelfs die zijn schijnbaar enkelpolig...
Maar met die vermogens zou ik toch veel liever een A-merk magneetschakelaar gebruiken en dan maar extern smart. Want de A-merken doen niet echt aan smart home.anou
@
Annuk Een EM versie zou juist nog wel kunnen, die heeft stroomspoelen
* die je om de werkelijk geschakelde draden kan doen. De PM versies hebben geen meerwaarde.
* Behalve de Shelly EM Mini Gen4, daar lijkt gewoon wat misgegaan met de naam of hij heeft intern een stroomspoel. Maar is dus qua gebruik gezien wat raar.
Uhh die bedoelde ik inderdaad ook, de PM versies

petkaij schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:12:
Heb nu een Shelly PM Mini Gen3 in de uitgaande lijn van de dubbelpolige wand schakelaar naar het buiten stopcontact tbv de PHEV. Die kan ik verplaatsen naar de uitgaande lijn van het relais.
Oké, wel drie apparaten om remote te kunnen schakelen en meten als je echt "smart" dubbel polig wil toepassen voor een buiten stopcontact.
Mits je de mogelijkheid hebt:
Schakelaar vervangen voor een puls-versie
Shelly instellen met/als button input, en die dus verbinden met je puls-schakelaar, en dan vanaf je Shelly naar het gewone relais toe voor het daadwerkelijke schakelen, en vanaf daar dus naar je charger.
juwlez schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:20:
[...]
Het is gelukt! Enorm bedankt voor je hulp! Dit is de eerste keer met een relay en om een of andere reden ging het lampje (bij mij) niet branden

Het werkt eigenlijk nog beter dan verwacht omdat je met de wandschakelaar de lamp niet per ongeluk kan 'ontkoppelen' wat bij de meeste Hue lampen wel het geval is.
Dat komt inderdaad omdat je nog "klassieke" domme lampen hebt, als je in deze armatuur inderdaad nog een smart-light toepast ga je dat wel krijgen.
Ik verwacht niet dat je in een groepenkast aan de knutsel gaat, dus een tang tot max 10mm
2 is voldoende, let evt wel even op het minimum bereik dat het tenminste wel vanaf 0,75mm
2 want dat kom je nog wel eens tegen bij lichtsnoer (aansluitkabel voor verlichting).
Gebruik zelf meestal een 4-kant pers-tang, en vind de hex tangen alleen toegevoegde waarde hebben bij kleine diameters tot 2,5mm
2 die je weer in insteek(rijg klemmen) doet.