• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35
@martinvdm En bij de lamp dan? Dat is bij een hotelschakeling wisselschakeling namelijk toch vaak de makkelijkste plek.

Een smart wisselschakelaar met de optie voor een externe schakelaar / voor in een wisselschakelaar ken ik niet voor de Europese markt.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:28

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Septillion schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:19:
@martinvdm En bij de lamp dan? Dat is bij een hotelschakeling wisselschakeling namelijk toch vaak de makkelijkste plek.

Een smart wisselschakelaar met de optie voor een externe schakelaar / voor in een wisselschakelaar ken ik niet voor de Europese markt.
Dat zou natuurlijk kunnen, helaas zijn de centraaldozen aan het plafond waar de lamp overheen hangt ook vrij vol, maargoed. Moet dan alleen even uitdokteren of dat werkt om hier een module te plaatsen, als dus de schakelaar uit staat en tevens dus ook te schakelen is met beide schakelaars.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Septillion
@martinvdm Juist in de centraaldoos heb je al mooi L en N beschikbaar :) Wat bij de laatste wisselschakelaar waarschijnlijk niet zo is. Dus ja, dat werkt en is zelfs makkelijker. Alleen de ruimte kan een ding zijn ja. Afhankelijk van de lamp kan in de (voet van) de lamp ook een optie zijn.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:28

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Septillion schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:56:
@martinvdm Juist in de centraaldoos heb je al mooi L en N beschikbaar :) Wat bij de laatste wisselschakelaar waarschijnlijk niet zo is. Dus ja, dat werkt en is zelfs makkelijker. Alleen de ruimte kan een ding zijn ja. Afhankelijk van de lamp kan in de (voet van) de lamp ook een optie zijn.
Ja idd, komen natuurlijk welke meerdere schakeldraden uit dus zal ff de juiste module zoeken. Thanks iig

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• JSven
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-12 08:44
Heeft iemand van jullie al ervaring als je een dubbelpolige schakelaar slim kan maken voor mijn lamp aan de voordeur te kunnen sturen? De fysieke knop moet ook wel blijven werken. Ik zat te denken aan een shelly 1L met een bypass, maar ik heb geen idee als dit gaat werken en hoe ik de shelly dan zou moeten aansluiten. Bij mij lopen de 2 middelste kabels (met een zwarte streep) naar de lamp. Dit zijn ook de enigste kabels die beschikbaar zijn, dus ik heb geen N.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ze0ng8nsvSyVzMX7u96LmLLdVDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ED0bEh9Lw5EBAkUhu8KyvmU0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JSven op 12-12-2025 15:15 ]

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:26
Een dubbelpolige schakelaar schakelt zowel fase als nul. De kleuren die hier gebruikt zijn is een ratjetoe van oud en nieuw, vanaf de foto is niet te zeggen welke wat doet.
De Shellies zijn echter allemaal enkelpolig, die schakelen alleen fase.
(Al kan een potentiaalvrij model ook de nul schakelen, maar niet tegelijk)

Mijn GPS-collectie

• Orthodroom
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik heb een Slide gordijn en naast het bedienen via Home Assistant leek het mij wel leuk/handig om het ook fysiek op de slaapkamer te kunnen bedienen. Nu heb ik een Sonoff SwitchMan M5-3C-86W gekocht, maar met mijn neus gekeken. Ik dacht dat dit op batterijen werkte, maar moet in een wandcontactdoos worden gezet. Er zijn 5 aansluitpunten, nul, spanning en plek voor 3 draden naar 3 apparaten zoals in onderstaand plaatje.

Weet iemand of ik dit ook kan gebruiken zonder iets op L1, L2 en L3 aan te sluiten? Ik heb namelijk voldoende aan dat er een Zigbee signaal naar Home Assistant gaat om die vervolgens daar te koppelen aan de Slide.

Afbeeldingslocatie: https://sonoff.tech/cdn/shop/files/SONOFF-SwitchMan-Smart-Wall-Switch-M5-14.jpg

Daarnaast kom ik er net achter dat het Matter ondersteunt, maar geen Zigbee. Wordt volgens mij een puzzel om dit werken te krijgen. Als iemand nog ergens een soortgelijke 3-delige bedieningsknop te koop weet die wel met Zigbee werkt houd ik mij aanbevolen.

Niet helemaal alleen een module maar past prima in het grote module topic

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 13-12-2025 11:36 ]

• Mr.Me
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-12 22:56
Vervelend! Met de Sonoff SwitchMan heb ik zelf geen ervaring, maar mocht je een alternatief zoeken kan ik de Aquara H1 lijn aanraden.

Die zijn beschikbaar in 1, 2, 3 knoppen (al heb ik de 3 alleen bij Aquara zelf gezien) in inbouwversie of met batterijen. Als je al een Zigbee netwerk met HomeAssistant hebt zijn ze makkelijk te koppelen en in te stellen.

Mocht je de versie met 3 knoppen niet kunnen vinden, kan je ook acties aan 'klik combinaties' toekennen. In de simpelste vorm kan je dan hebben: links = apparaat/actie 1, rechts = apparaat/actie 2, beide = apparaat/actie 3. (Of als je extremer zoekt: links, rechts, rechts, beide, links = openen van de geheime deur)

• Septillion
@Orthodroom Module of schakelaar met N is in de regel prima zonder belasting te gebruiken. De ZBM5 heeft zelfs een detached mode dat je kan zorgen dat de schakelaars überhaupt de uitgangrelais niet meer aanstuurt.

Alleen kijkende naar je typenummer zou ik alleen verwachte dat je niet de Zigbee versie hebt maar de Matter (over Wifi) versie.

• Orthodroom
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ja, ik heb naast wall mounted kennelijk het ook voor elkaar gekregen om het verkeerde protocol te selecteren.
Ik ga op zoek naar een ander product en ga deze doorverkopen.

• viper28nl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-12 15:10

viper28nl

Homey user

Hallo,

Ik wil de schakelaar in mijn meterkast "slim" maken dmv een sonoff mini. (ter info, deze schakelaar schakeld de stopcantacten die buiten zitten)
Nu heb ik een Sonoff zbmini-l2 gekocht (zonder nul). Zonder eerst even het stopcontact open te maken :)

Nu heb ik sterk de indruk dat het niet met deze sonoff gaat lukken. Zo ziet de schakelaar er geopend uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFps_qXKQTvDGGbhtgIzrOCjYKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gav5Q99rqU1AwLaKUftTvpdu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju0VvAJ5Um1_YJtetE4tX2LEO24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hfuq67DChp8TR8fAUP19D2eL.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de sonoff sbmini:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldHip5QRWu5ow2xY8UhEgDWCrHs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i6zEiIaExphzZpTe8DvbmnqL.jpg?f=user_large

Dus mijn vraag: kan ik deze aansluiten? zo ja en hoe?
En zo niet, welke sonoff kan ik hiervoor wel gebruiken?

Sorry voor de eventuele domme vraag, maar hier snap ik nog niet zo heel veel van :)

Schopje naar het grote topic

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 19-12-2025 14:08 ]

Kona Electric 64kWh Limited Chalk White, 15 Jinko Solar 380WP Zonnepanelen

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:33
@viper28nl Zonder nul is zo'n ding alleen te gebruiken voor verlichting met bypass condensator.
Niet voor wandcontactdozen of andere toestellen.

Daarnaast heeft hij ook niet zoveel schakelvermogen, max 1440W, dus de kans dat hij uitbrand bij geruik van een terraskachel of frituurpan voor de oliebollen is aanzienlijk, en bij een EV gegarandeerd. Even verder zoeken dus. Wat zou je van een Sonoff Pow R3 vinden?

• Septillion
@viper28nl Op zich gat het wel lukken maar twee dingen:

Huidige schakelaar is tweepolig dus schakelt ook de N. Dat kan niet met de Sonoff (en ken überhaupt geen module die tweepolig doet). Op zich geen ramp, gewoon de N standaard doorverbinden.

Maar een N-loze module is niet handig als je alleen maar stopcontacten wilt schakelen. Want er moet een belasting aangesloten zitten om de module te laten werken. Dus als je niets in de stopcontacten hebt werkt de module niet. Zou je misschien op kunnen lossen door er wel een bypass bij te zetten maar ik zou gewoon voor een module met N gaan. Je hebt nu de ZBminiL2 dus een ZBminiR2 zou een logische met N zijn. Deze kan meer vermogen schakelen maar nog steeds maar 10A. Dus als je ook apperatuur (of nog erger, EV) wilt inpluggen is hij niet geschikt. Dan moet je of op zoek naar een andere module of nog beter, er een relais/magneetschakelaar bij plaatsen. Daarmee kan je ook weer gelijk tweepolig schakelen.

En voor plaatsen, ik zou op de plek van de schakelaar een lasdoos plaatsen en dan weer stukje pijp naar de schakelaar. Officieel hoor daarop hout nog een montageplaat achter.

En als je een magneetschakelaar wilt plaatsen, dan een klein dinrail kastje waar dan ook de module wel in kan.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 19-12-2025 14:22 ]

• viper28nl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-12 15:10

viper28nl

Homey user

Tnx voor de reacties!

Ik zie het al, gewoon lekker laten hoe het is dus ;)

Kona Electric 64kWh Limited Chalk White, 15 Jinko Solar 380WP Zonnepanelen

• goldstriker
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-12 10:30
Wij zijn bezig met het inrichten van onze nieuwbouwwoning en verlichting/smarthome is nog een openstaand punt. Ik ben helemaal nieuw met smarthome, dus kijk vooral kritisch naar mijn aannames. Ik plaats dit in dit topic omdat een belangrijke keuze het type slimme draaidimmermodule gaat zijn.

Wat we willen in het kort:
  1. Slimme draaidimmer modules voor lampen in woonkamer/keuken, slaapkamers, mogelijk badkamer.
  2. In de gang en toilet een smartbulb, 's nachts gedimd ingesteld, met gewone aan/uitknop.
  3. Doel is dat verlichting zowel met een app als met schakelaars (voor bezoekers) bedienbaar is.
Ik overweeg om voor Matter te gaan vanwege toekomstbestendigheid en om niet vast te zitten aan één fabrikant. Ik zou willen beginnen met Ikea (prijs), maar eventueel nog kunnen overstappen naar iets als Homey bijvoorbeeld.

Apparatuur:Aannames:
  1. Smart draaidimmers + domme lampen is 'the way to go'.
  2. We kunnen de lampen via de draaidimmers uitzetten en ook weer aan via de (Ikea) app (geen stroomonderbreking).
  3. Smart bulbs (KAJPLATS) alleen voor in de gang en toilet waar dus geen draadimmers komen. Die zijn dan via de app op een timer te zetten zodat ze 's nachts gedimd worden (als er iemand naar het toilet loopt).
  4. Alles werkt via Matter over Thread, want Ikea Dirigera heeft als ik het goed heb een update gehad daarvoor.
  5. Bij Matter over Thread: hoe meer Thread apparaten, des te beter het werkt (ze vullen elkaar aan). Met andere woorden: alles van Matter/Thread nemen is beter dan een deel Zigbee en een deel Matter/Thread.
Graag hoor ik jullie op- of aanmerkingen!

• Septillion
@goldstriker
1 Hangt dus samen met je eigen. Zelf heb ik dus een mengelmoes en gebruik ik wat uit komt in de situate. Dus voor generiek licht is dat meestal domme lamp (van hoge CRI etc) maar voor plekke waar ik bijvoorbeeld kleur wil of kleurtemperatuur wil regelen zijn dat slimme lampen.

2 Dat kan met smart modules.

3 Zou ja natuurlijk ook nog steeds voor een dimmermodule kunnen gaan.

4 Of de Dirigera nu vrij alle non-ikea devices ondersteund durf ik niet te zeggen. Helaas geen garantie met Matter dat elke functie inter-vendor werkt.

5 Het is dus niet Matter of Thread, het is Matter over Thread. Maar om het te verwarren, het vormen van een mesh (dus het elkaar aanvullen) is een functie van Thread. Maar dit zou ook ESPHome over Thread kunnen zijn.

Mocht je ook voor Matter over Wifi devices gaan, dan zeker investeren in je wifi netwerk. De ISP setjes trekken dat vaak niet. En wireless Wifi mesh moet je eigenlijk überhaupt al niet aan beginnen maar zeker niet als je stabiel IoT netwerk wilt maken.

• Jensbosman97
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23-12 10:32
Hoi allemaal, Ik kom er niet helemaal uit hoe ik hier de Philips Hue wandschakelaarmodule op kan aansluiten en de functie van beide lichtknoppen kan behouden. Links lijkt me makkelijk rechts is maar 1 draad (schakeldraad?)
Hoe sluit ik dit aan dat er continu stroom op de rechter lamp staat.
Alvast bedankt!
Jens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se7jPXd1uMfLxLC-9x_vNTCAdRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LEtJLJ9QD5alIJc4oYuCihM.jpg?f=fotoalbum_large

Schopje naar het grote topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 23-12-2025 09:36 ]

• Septillion
@Jensbosman97 Dit staat toch gewoon letterlijk in de handleiding?

Alle draden eruit en in een lasklem. De bruine draad voedt beide lampen. Op die klem beide witte draden plaatsen. De gele draden op de plek waar nu zwart zit.

• Thundernerd
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-12 22:53
Ik heb een lamp die op twee plekken bedient kan worden. De ene kant heeft twee (zwarte) draden en de andere kant heeft drie (zwarte) draden. Ik zou dit graag om willen zetten in een smart schakelaar setup maar weet niet zo goed welke ik hier nou het beste voor kan gebruiken.

Ik heb zelf al wel eens wat aqara h1 schakelaars gebruikt maar dat was alleen voor een simpele aan/uit situatie, wat hier dus niet op gaat.

Een vereiste is wel dat ik niet de normale schakel functionaliteit wil opgeven. Mijn partner is geen groot fan van de smart spullen en daarom moet het dus gewoon als normaal kunnen functioneren.

Ik ben in principe dus op zoek naar een schakelaar die ik in een hotelschakeling opstelling kan opzetten die ook de domme functionaliteit behoudt. Hoor graag tips!

Schopje naar het grote topic. Vind je ook gelijk veel meer info over het aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 29-12-2025 09:45 ]

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:47

bennierex

Pilot_Z

Wil je ook kunnen dimmen of enkel schakelen?

Edit:
Shelly heeft bijv. deze. Als je dan 2 normale wisselschakelaars koppelt, dan kun je alles met zigbee én met de muurschakelaars zelf schakelen.

[ Voor 70% gewijzigd door bennierex op 28-12-2025 18:34 ]

• Thundernerd
bennierex schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:07:
Wil je ook kunnen dimmen of enkel schakelen?

Edit:
Shelly heeft bijv. deze. Als je dan 2 normale wisselschakelaars koppelt, dan kun je alles met zigbee én met de muurschakelaars zelf schakelen.
Het gaat mij puur om schakelen, niet om dimmen.

Ik zal even naar de link kijken die je hebt gedeeld!

Edit: na gekeken te hebben heb ik een extra vraag. Is het verstandiger om voor zo'n oplossing te gaan door die gewoon overal in te bouwen achter elke domme schakelaar ipv slimme schakelaars te hebben?

[ Voor 17% gewijzigd door Thundernerd op 28-12-2025 19:12 ]

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Zelf heb ik er voor gekozen om reguliere schakelaars (puls) te plaatsen met een dimmodule in de centraaldoos (of andere praktische plaats) en dimmers met zigbee (https://www.ecobright.nl/...odim-07-zigbee-basic.html), zodat ook als mijn hub (Homeassistant) eruit ligt, alles nog te bedienen is. Je hoeft ook niet achter elke schakelaar een module te bouwen, enkel per groep lampen.

• Thundernerd
Bedankt voor de info!

Ik ga om te proberen zo'n Shelly kopen en kijken of ik het daar mee aan de praat krijg.

Ik ben niet heel bekend met deze dingen dus ik stel maar alvast meteen nog een vraag: is het de bedoeling dat ik 'm aansluit bij de twee draden of bij de drie draden? Ik ga uit bij de twee draden en daar dan ook de schakelaar op aan sluiten, maar hoor graag of ik dat goed heb of niet!

Edit:

Het is misschien zelfs nog beter als ik het aansluit waar het begint, dus ergens bij de stoppenkast in de buurt ipv bij de schakelaar zelf. Zal dat nog even moeten bekijken hoe en wat. In ieder geval bedankt voor alle info!

[ Voor 22% gewijzigd door Thundernerd op 28-12-2025 19:43 ]

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

In principe kun je een hotelschakeling maken met 2 wisselschakelaars of een schakeling met 2 pulsdrukkers. In het eerste geval loopt de fase (bruin) naar de eerste schakelaar, dan twee zwarte draden daarvandaan naar de tweede schakelaar, en uiteindelijk één zwarte draad naar de lamp. Tussen die laatste schakelaar en de lamp zet je dan zo’n module (kijk goed naar het aansluitschema van de betreffende module hoe dat moet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMQjHz3QePvD1vLH0nXuG_qsdzg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rxfHaR3GTHscrVn9SuScc1MD.jpg?f=user_large

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom zo'n grote Shelly die lastig in te bouwen is? Deze 1PM mini Gen 4 kun je makkelijker kwijt. Je behoudt dezelfde draden en aansluitingen zoals ze zaten, het enige wat je extra krijgt is dat de draad van de tweede schakelaar nu niet direct naar de lamp gaat maar naar het SW-contact van de Shelly. Van daar gaat vanuit de O (Output) een draadje naar de lamp. Dit scheelt je ruimte tijdens installatie en bovendien kun je ook nog eens het verbruik meten in je Smart Home oplossing. De schakelmogelijkheid met de fysieke schakelaars blijft, afhankelijk van je gemaakte instellingen in de Shelly, gewoon behouden.
Thundernerd schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:31:
Het is misschien zelfs nog beter als ik het aansluit waar het begint, dus ergens bij de stoppenkast in de buurt ipv bij de schakelaar zelf. Zal dat nog even moeten bekijken hoe en wat. In ieder geval bedankt voor alle info!
Zou ik niet doen, je maakt het alleen maar lastiger om én met de fysieke schakelaars én de wifi oplossing de lamp te schakelen.

[ Voor 25% gewijzigd door sypie op 28-12-2025 20:27 ]

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Die @sypie noemt kan inderdaad ook, die ik noemde was maar een voorbeeld. Er zijn meerdere mogelijkheden, ook van andere merken evt.

• Thundernerd
@sypie bedankt voor de tip! Ik heb inderdaad ook een mini gekocht, maar dan de shelly 1 mini gen 4. Bedankt voor de info, ik zal 'm dan dus niet daar stoppen maar gewoon bij een schakelaar!

@bennierex bedankt voor het diagram. Jammer genoeg loopt het bij mij niet helemaal zo. Ik moet nog even uit zoeken hoe en wat precies want ik heb bij eerste schakelaar maar 1 draad in en 1 draad uit, en bij de tweede schakelaar 1 draad in en 2 draden uit. Voor zover ik weet is dat niet een normale opstelling dus dat moet ik nog even gaan onderzoeken!
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste