Dat klinkt functioneel prima, echter wil ik geen schakelaars welke (zoals de reviews het omschrijven) hard ingedrukt moeten worden. Logisch dat dit nodig is, gezien dit ook de stroomopwekking is, echter wil m'n huidige schakelaars blijven gebruiken.MooDyBLueS schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:26:
@UniPer Ik heb een tweetal Friends of Hue switches van Busch-Jaeger gekocht een paar jaar geleden. Die komen ter vervanging van je fysieke knoppen, maar je kan er ontzettend veel mee.
Met Philips Hue verlichting kan je doodleuk de draden in de inbouwdoos in de muur doorverbinden met een lasklem (ik weet dat elektriciens hier niet blij van worden en dat sommigen zeggen dat het niet mag, maar feitelijk is een Hue wall switch module hetzelfde idee, die staat dan ook continu onder stroom). Maar waar de Hue wall switch module bedoeld is om je domme schakelaars te koppelen aan de Hue lampen die erachter zitten, zijn de Friends of Hue switches om je domme schakelaars te vervangen.
Voordeel: je kan veel acties koppelen aan de knoppen met kort indrukken, lang indrukken (ingedrukt houden), 2x achter elkaar indrukken, etc. En je kan zelfs niet-Hue apparaten ermee bedienen als je deze integreert met bijv. Homekit.
Zo had ik geprogrammeerd dat de linkerkant de lampen bij de woonkamer bediende:
- linksboven 1x klikken = aan, ingedrukt houden = feller
- linksonder 1x klikken = uit, ingedrukt houden = dimmen
Rechts was hetzelfde idee voor de eetkamer/keuken. En via de Eve app had ik het zo geprogrammeerd dat een dubbelklik een Homekit scene startte, zoals alle zonwering naar beneden/boven, de Sonos speaker aanzetten met muziek, etc.
Het voordeel is dat je meerdere platformen kan gebruiken om te bereiken wat je wilt. En iemand die niet weet dat dubbelklikken een optie is, zal er ook niks van merken en gewoon de 1x klik optie voor licht aan/uit kunnen gebruiken. Dan is het niks meer of minder dan leren welke knop welke lampen bedient.
Om precies te zijn heb ik 2x deze, inmiddels alweer een jaar of 3:
https://www.elektrototaal...e-lichtschakelaar-4172556
Het is een wat ouder huis en wil proberen geen afwijkende schakelaars op de muur te hoeven plaatsen.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.