Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-07 16:26
MooDyBLueS schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:26:
@UniPer Ik heb een tweetal Friends of Hue switches van Busch-Jaeger gekocht een paar jaar geleden. Die komen ter vervanging van je fysieke knoppen, maar je kan er ontzettend veel mee.

Met Philips Hue verlichting kan je doodleuk de draden in de inbouwdoos in de muur doorverbinden met een lasklem (ik weet dat elektriciens hier niet blij van worden en dat sommigen zeggen dat het niet mag, maar feitelijk is een Hue wall switch module hetzelfde idee, die staat dan ook continu onder stroom). Maar waar de Hue wall switch module bedoeld is om je domme schakelaars te koppelen aan de Hue lampen die erachter zitten, zijn de Friends of Hue switches om je domme schakelaars te vervangen.

Voordeel: je kan veel acties koppelen aan de knoppen met kort indrukken, lang indrukken (ingedrukt houden), 2x achter elkaar indrukken, etc. En je kan zelfs niet-Hue apparaten ermee bedienen als je deze integreert met bijv. Homekit.

Zo had ik geprogrammeerd dat de linkerkant de lampen bij de woonkamer bediende:
- linksboven 1x klikken = aan, ingedrukt houden = feller
- linksonder 1x klikken = uit, ingedrukt houden = dimmen

Rechts was hetzelfde idee voor de eetkamer/keuken. En via de Eve app had ik het zo geprogrammeerd dat een dubbelklik een Homekit scene startte, zoals alle zonwering naar beneden/boven, de Sonos speaker aanzetten met muziek, etc.

Het voordeel is dat je meerdere platformen kan gebruiken om te bereiken wat je wilt. En iemand die niet weet dat dubbelklikken een optie is, zal er ook niks van merken en gewoon de 1x klik optie voor licht aan/uit kunnen gebruiken. Dan is het niks meer of minder dan leren welke knop welke lampen bedient.

Om precies te zijn heb ik 2x deze, inmiddels alweer een jaar of 3:
https://www.elektrototaal...e-lichtschakelaar-4172556
Dat klinkt functioneel prima, echter wil ik geen schakelaars welke (zoals de reviews het omschrijven) hard ingedrukt moeten worden. Logisch dat dit nodig is, gezien dit ook de stroomopwekking is, echter wil m'n huidige schakelaars blijven gebruiken.

Het is een wat ouder huis en wil proberen geen afwijkende schakelaars op de muur te hoeven plaatsen.

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Is het zo simpel? Dus deze kan ik gewoon aansluiten op blauw/bruin en daarna configureren, ik kan hierbij de in- en uitgangen negeren (vrij laten) en deze via wifi met de bridge/HA laten praten begrijp ik?

Of begrijp ik het toch nog niet? |:(

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@UniPer Correct :)

Ook al heb je met een Shelly ook wel de optie om de uitgang detached te maken. Dan is eventueel indien HA niet bereikbaar is als nog een directe actie te doen met de power naar de Hue's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Oké, dan begin het te begrijpen geloof ik ;-)

Shelly biedt daarmee dus de mogelijkheid, wanneer je wel een schakeldraad hebt, om de in- en uitgangen te gebruiken om deze daar aan te sluiten en de lampen om deze manier 'fysiek' te bedienen.

Anderzijds kun je dus ook de module enkel gebruiken met Fase en Nul en de in- en uitgangen leeglaten (zonder schakeldraad) om op deze manier enkel je lampen 'smart' te bedienen?

En in principe geldt dus de regel, dat elke module met N deze mogelijkheid biedt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@UniPer Ja, elke module met N zal gewoon de uitgang schakelen maar als je er niets aan hangt is dus het enige dat aanpast de state in de controller (= bijvoorbeeld HA). Vergelijkbaar met dat dat je een schakelaar maakt zonder lamp en de stand van de schakelaar wel kan wijzigen. Met als verschil dat je vanuit de controller nu wel de module weer uit kunt zetten maar afgezien van de state heeft dat geen effect, er hangt immers niets aan.

En bij een Shelly of andere modules waar custom firmware op kan (vaak de wifi modules) kan je ook zelf de link tussen input en output verbreken. Dan vormt de schakelaar alleen input voor je controller. En kan je de uitgang alleen vanuit de controller schakelen. Dit heet detached.

En als bonus is het mogelijk dat je standaard detached draait maar bijvoorbeeld indien HA niet bereikbaar is dat de input toch weer gekoppeld wordt aan de uitgang. Op die manier kan je dan toch de spanning aan/uit zetten naar je smart bulbs en ze dus in nood als nog bedienen. Niet zo smart als via de controller maar in nood handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
@Septillion : Ik probeer je te volgen hoor en vertaal dit even naar mijn jip-en-janneke modus ;-)

Wanneer ik niets aan de schakelaar hang en deze toevoeg in HA, dan kan ik HA de state van de Shelly module aflezen. Met andere woorden zoiets als:

State 1: Aan
State 2: Uit
State 3: Onbeschikbaar

Wanneer ik dus wil dat er één of meerdere lampen aan of uit gaan bij het gebruiken van deze module, moet ik dus in HA een automation maken dan wanneer de state van deze module veranderd, dat op basis daarvan iets met een bepaalde lamp of groep lampen gebeurd.

Natuurlijk lijkt het mij ook handig als er toch een output op zit 'just in case', echter is het in dit huis niet makkelijk om even draden bij te trekken. Het is dus mij voor geen optie om deze work-around ook in-place te brengen helaas.

Als mijn bovenstaande Jip-en-Janneke uitleg klopt dan ga ik een stapel van die Shelly modules bestellen :-)
Maakt het dan nog iets uit welke ik pak? Gen 1,2,3,4 ? De PM of L variant? Zie hier zoveel soorten/varianten met redelijk (in mijn ogen) overeenkomstige omschijvingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter

Op zich maakt versie niet uit. Maar aan de PM (Power Metering) heb je niets als je niets aansluit. De i4 is hier specifiek voor gemaakt door 4 ingangen te hebben en 0 uitgangen. Maar dus alleen nuttig als je werkelijk meerdere schakelaars bij elkaar wilt hebben. Voor de rest, koop de goedkoopste / die past :p

En de tip als altijd, probeer het eerst lekker op je bureau met een testopstelling :)

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 07-04-2025 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
@Septillion Check, dus met de i4 kan ik in theorie 4 fysieke schakelaars naast elkaar hebben in de muur en allemaal naar 1 Shelly module (i4) laten lopen, door ze allemaal op een andere input te zetten?

Vervolgens hetzelfde verhaal met de automation in HA?

Dat maakt het leven wel heel simpel ineens :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-07 12:57
Goedemiddag,

Graag zou ik met een Shelly 1PM Mini Gen4 een WandContacDoos schakelen.
(ik weet dat deze een "beperking" heeft van Max. 8A/1840W totaal)
De bedoeling is dat ik in Apple HomeKit een tijdschakeling kan maken
(Bv 18.00 uur aan - 06.00 uur uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUz4mwvKDZCm-pcpgV5qbbhgxFo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/EM9WGL3MlkuuKhs0HVnyAhUw.webp?f=user_large

Klopt het als ik hem op deze manier aansluit:
N=blauw uit de muur
L=bruin uit de muur
Sw=blauw naar WCD
O-bruin naar WCD

Of zou ik beter kunnen gaan voor:
N=blauw uit de muur + een aftakking naar de WCD
L=bruin uit de muur
O-bruin naar WCD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIkaMIK5JuHk2bvyvDXIaJvioWk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xAHZgJMmV1KpN7fBQZPjn0sl.jpg?f=user_large

Schopje naar het grote topic

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 21-04-2025 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:11
MikeT80 schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:39:
Of zou ik beter kunnen gaan voor:
N=blauw uit de muur + een aftakking naar de WCD
L=bruin uit de muur
O-bruin naar WCD
Dit is de juiste manier volgens het schema.

Gek genoeg hebben hebben ze het op de foto weer ánders gedaan: daar zit bruin op SW van de Shelly en is de "O" leeg gelaten.

[ Voor 24% gewijzigd door FredvZ op 21-04-2025 17:02 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MikeT80 SW is een input voor een schakelaar dus nee, die gaat niet naar het stopcontact. De foto is echt puur een mooi marketingplaatje maar er klopt geen bal van. SW blijft dus leeg.

Meeste contactdozen hebben optie voor twee draden dus je zou de N naar de Shelly door kunnen lussen vanaf daar.

En is dit een heel specifiek stopcontact voor iets? Als deze algemeen bereikbaar is zou ik er zelf een non-mini plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
Septillion schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:11:
@MikeT80 SW is een input voor een schakelaar dus nee, die gaat niet naar het stopcontact. De foto is echt puur een mooi marketingplaatje maar er klopt geen bal van. SW blijft dus leeg.

Meeste contactdozen hebben optie voor twee draden dus je zou de N naar de Shelly door kunnen lussen vanaf daar.

En is dit een heel specifiek stopcontact voor iets? Als deze algemeen bereikbaar is zou ik er zelf een non-mini plaatsen.
Ja heel dom, voor een animug stekker
(Heef een hue plug tussen gezeten maar deze er al 2x uit gelopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MikeT80 Wat is een Animug? Ik kom alleen koffiekopjes tegen :+

En "uit gelopen" als in fysiek eruit gelopen / tegenaan gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
Septillion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:39:
@MikeT80 Wat is een Animug? Ik kom alleen koffiekopjes tegen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrTCut8epYWiEJVgMW3H_7nqz90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxA76jj1Pl0z0769azya7Ns5.jpg?f=fotoalbum_large

En "uit gelopen" als in fysiek eruit gelopen / tegenaan gelopen?
Ja, gewoon lomp uit bed komen en hem er uit lopen en de boel beschadigen.
Maar waarom een Gewone ipv een Mini?

[ Voor 33% gewijzigd door MikeT80 op 22-04-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MikeT80 Ahh, zo'n ding :D

En zou dus een gewone doen omdat die een hogere rating heeft. En het dus wel een erg toegankelijk stopcontact is. Dus voor je het weet prikt iemand even een stofzuiger in bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
Oke, daar had ik niet helemaal bij stil gestaan.
Gelukkig is mijn stofzuiger maar 1400 Watt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-07 12:26
Veel geleerd van dit forum topic, dus dank voor het opzetten ervan.
Heb diverse modules aangesloten en werkend gekregen. Vandaag vergelijkbaar project geprobeerd met een NOUS B1Z module met als doel deze voor een dubbelstopcontact te zetten zodat ik kan schakelen en energie kan meten.

De module wordt herkend in zigbee2mqtt (i.s.m. Home Assistant) en als ik aan en uit klik in Home Assistant dan hoor ik het relay schakelen in de module, dus het leek allemaal te werken.

Echter na alles afgewerkt te hebben krijg ik geen 230V op de stopcontacten zelf. Heb dus het weer opengemaakt en nagemeten. Op de binnenkomende aansluitingen van de module komt 230v binnen, maar er gaat geen volt uit.

Iemand enig idee wat ik hieraan zou kunnen doen (ik vermoed zelf iets van de juiste parameters instellen in de zigbee2mqtt pagina's, maar iemand die mij wat op weg kan helpen of wellicht een totaal ander probleem)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:12
Hoe heb je hem precies aangesloten? Dit model kan overigens geen energie meten, de B2Z wel.

[ Voor 7% gewijzigd door JaVaWa op 17-05-2025 19:29 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
Dan heb ik blijkbaar niet goed opgelet, dacht dat deze wel energy monitoring ondersteunde, vond het al raar dat ik daar geen gegevens/velden over zag.
Maar los daarvan zou die nog steeds stroom moeten kunnen doorgeven.
Heb deze als volgt aangesloten:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeifCQ04Zuu3DEafC_R1ZnXfRfc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aBgSbnL5YJgtUEJgHL72hoLB.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
Zo werkt het niet. Op de I moet de L aangesloten, de O gaat naar het stopcontact. De N sluit je direct op het stopcontact aan.
De schakelaar verbindt of verbreekt de I en de O.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
Volgens de handleiding van Nous is het schema als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyCXjUqAhejn2GwzvlrU7kH81Zw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/brkec61i037lozpHhLDf35OR.png?f=user_large

Ik wil de schakelaar in dit geval niet gebruiken (alleen stopcontact aan/uitzetten via Home Assistant). De L komt toch rechts binnen bij L en de N bij N. De draden naar de lamp (of in mijn geval het stopcontact) vertrekt toch van I en komt op 0 via de N weer terug toch?

Ik zit nu even een filmpje te kijken op youtube en die volgen ook jouw schema. Beetje verwarrend voor mij als niet-expert hoe NOUS dat schema tekent eerlijk gezegd, maar snap nu inderdaad dat het niet werkt. Dank voor de uitleg!

[ Voor 18% gewijzigd door Belsj op 17-05-2025 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
Er is geen enkele verbinding tussen de twee contacten aan de linkerkant en de andere contacten aan de rechterkant (dry contacts). Het apparaatje maakt verbinding tussen I en O of verbreekt deze. Met 'schakelaar' bedoel ik het ingebouwde relais dat de verbinding regelt tussen I en O. Er loopt geen stroom, dat moet je zelf verzorgen door het aan te sluiten zoals ik eerder schreef.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Belsj Nee, want in dat schema zie je de lamp ook echt getekend. De losse eindjes moet je gewoon voeden. Waarbij een aansluiting dus direct op de lamp zit en de andere via de moule naar de lamp loopt. Ze maken het alleen wel super onduidelijk doordat ze de draad van de O met blauw doen :| Dat is dus ook NIET correct in de huisinstallatie.

En:
O = Output
I = Input
Beide de aansluitingen van een droog contact.

Dus L sluit je met bruin aan op L en I. En vanaf de O ga je met zwart (of bruin) naar je verbruiker. De N van de verbruiker moet je dus ook zelf splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-06 09:54
Hi all,

Ik ben bezig met het renoveren van mn huis. Nu wil ik alle lampen bestuurbaar maken via HA.
Momenteel ben ik nog niet bezig met elektriciteit, maar zou wel al graag een test bench maken op mijn bureau. Om al wat te kijken wat mogelijk is.
Nu zie ik verschillende providers van smart home modules. Shelly, Robb, sonnof, fibaro,...

De voornaamste zaken die ik wil kunnen zijn lichten aan schakelen en dimmen. Bvb via een beweegingsensor het licht laten aangaan in de hal snachts op 10% of zo iets. Maar bvb ook elektrische rolluiken en screens laten zakken.

Andere zaken moet ik nog bekijken maar het lijkt misschien handig om wat power monitoring te kunnen doen om zo de status van de vaatwas etc te kunnen opvolgen.

Het liefst zou ik werken via zigbee, z-wave of matter. Hier heb ik nog geen beslissing over genomen. WIFI wil ik vermijden, want alles moet werken zonder internet.

Wat hebben jullie gekozen qua module provider en waarom?
Wat past in mijn scenario?

PS. ik moet de elektriciteit vernieuwen, dus ik kan volgens mij overal een nuldraad voorzien.

Indien het beter ishier een nieuwe topic voor te openen kan ik dit ook :)

[ Voor 5% gewijzigd door thedaywalker2 op 26-05-2025 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@thedaywalker2 Testopstellingen kan ik alleen maar toejuichen!

Qua simpel schakelen en dimmen ga ik ook liever voor Zigbee. Vormt mooi een mesh etc. Maar gebruik toch ook heel veel wifi devices, om een paar redenen:
- Veeeeeel meer op in te stellen, zeker met custom firmware (ESPhome of Tasmota). Incl fallback en kalibratie.
- Ik vind voor aantal zaken vermogen meten ook belangrijk en dan graag met hoge update voor bijvoorbeeld dus voor machine status
- Er zijn wat devices te krijgen zoals nu LSC Action pluggen die je kan flashen met ESPhome waardoor het een mooie goedkope optie is.
- Wifi is niet perse cloud. Er zijn ook opties die gewoon blijven werken zonder internet. Meest bekende zijn dus Tasmota, ESPhome en Shelly. Lokaal werken (en dus blijven werken zonder internet) is voor mij ook erg belangrijk

En Matter, dat kan dus ook Wifi zijn hè. Thread is "Matter over Zigbee".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hier gebruik ik van alles door elkaar, Ikea, Philips, Osram, Sonoff, Shelly, Aqara en wat vage kastjes die ik via AE heb gekocht, totaal iets van 60 devices.

Zolang het maar Zigbee praat werkt het allemaal prima. Er zit zelf nog een Dirigera van Ikea tussen omdat ik daar ooit mee begonnen ben.

Ik ben ooit begonnen met HA en ZHA. Toch kwam ik een paar apparaten tegen die alleen met Z2M konden praten.
Dus ook Z2M maar toegevoegd.

Voor HA maakt het allemaal weinig uit, werken doet het toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:37
thedaywalker2 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:33:
Hi all,

Ik ben bezig met het renoveren van mn huis. Nu wil ik alle lampen bestuurbaar maken via HA.
Momenteel ben ik nog niet bezig met elektriciteit, maar zou wel al graag een test bench maken op mijn bureau. Om al wat te kijken wat mogelijk is.
Nu zie ik verschillende providers van smart home modules. Shelly, Robb, sonnof, fibaro,...

De voornaamste zaken die ik wil kunnen zijn lichten aan schakelen en dimmen. Bvb via een beweegingsensor het licht laten aangaan in de hal snachts op 10% of zo iets. Maar bvb ook elektrische rolluiken en screens laten zakken.

Andere zaken moet ik nog bekijken maar het lijkt misschien handig om wat power monitoring te kunnen doen om zo de status van de vaatwas etc te kunnen opvolgen.

Het liefst zou ik werken via zigbee, z-wave of matter. Hier heb ik nog geen beslissing over genomen. WIFI wil ik vermijden, want alles moet werken zonder internet.

Wat hebben jullie gekozen qua module provider en waarom?
Wat past in mijn scenario?

PS. ik moet de elektriciteit vernieuwen, dus ik kan volgens mij overal een nuldraad voorzien.

Indien het beter ishier een nieuwe topic voor te openen kan ik dit ook :)
Protocol: zwave, heeft grootste bereik. Geen interferenties met andere huishoudens (hoewel ik ook heb gelezen dat dat grote bereik juist voor interferentie zorgde. Ik heb alleen niet zoveel huizen om me heen). Aantal modules van fibaro die het al 5 jaar doen zonder naar om te kijken. Ik heb nooit updates gegeven.

Fibaro maakt niks nieuws meer lijkt het. Gelukkig maakt shelly sinds kort ook zwave.

Wifi kan ook hoor. Die modules communiceren alleen met het acces point en controller, als je ze zo instelt (en de juiste aanschaft).

Controller: begonnen met domiticz, overgestapt naar home assistant. Die laatste wordt beter bijhouden denk ik en heeft een hele actieve community. Domoticz deed het ook goed, maar HA had een handigere integratie van mqtt.

Platform: eerst rpi 1, toen 2, toen 3. Maar nu een zuinige nuc. Had ik bel eerder moeten doen.

Maak diepe inbouwdozen waar je een module wilt plaatsen en als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-06 09:54
Bedankt @Septillion , @Prisma16 en @Adam1980,

Goed om jullie feedback te horen, nu weet ik dat ik mij nog wat beter moet verdiepen in Z2M en MQTT want ik had van beide nog nooit gehoord. Maar ik zal dat misschien niet op het eerste zicht nodig hebben.

Qua hosting hardware had ik nog niet gekozen. Mijn voorkeur ging uit naar een combinatie van NAS, server en NVR. Maar hier ben ik nog niet over uit hoe ik dit zal opzetten.

Ik was sws van plan om goed na te denken waar ik ethernet poorten wil om later bvb zaken aan te kunnen sluiten.

Nu heb ik nog niet echt ervaring met elektriciteit leggen en inbouw dozen steken. Welke diepte qua inbouwdoos raad je aan dan? Ik vermoed dat de limiterende factor eerder de muur zal zijn hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
thedaywalker2 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:49:
Bedankt @Septillion , @Prisma16 en @Adam1980,

Goed om jullie feedback te horen, nu weet ik dat ik mij nog wat beter moet verdiepen in Z2M en MQTT want ik had van beide nog nooit gehoord. Maar ik zal dat misschien niet op het eerste zicht nodig hebben.

Qua hosting hardware had ik nog niet gekozen. Mijn voorkeur ging uit naar een combinatie van NAS, server en NVR. Maar hier ben ik nog niet over uit hoe ik dit zal opzetten.

Ik was sws van plan om goed na te denken waar ik ethernet poorten wil om later bvb zaken aan te kunnen sluiten.

Nu heb ik nog niet echt ervaring met elektriciteit leggen en inbouw dozen steken. Welke diepte qua inbouwdoos raad je aan dan? Ik vermoed dat de limiterende factor eerder de muur zal zijn hier.
Ik gebruik zelf geen modules waarvoor een ethernetpoort nodig is. Misschien bestaan die modules wel, dat weet ik niet. Wel kan ik me voorstellen dat je ergens laag voltage naast toe wilt kunnen brengen als een module op usb kan worden aangesloten. Zelf ben ik huiverig voor batterijen namelijk. Ik ben door recent gaan testen of doe huivering terecht is.
Hiervoor heb ik goedkope shelly bewegingsmelderd aangeschaft die via blue werken, daarvoor ook weer een dongel aangesloten op de nuc.

Qua diepe inbouwdoos geen exact idee. Maar de standaard diepte in mijn huis is onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
thedaywalker2 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:49:
.....

....
Hier HA op een HP thin client (T-630), Marktplaats 50 euro.Werkt zonder problemen nu al maanden lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@thedaywalker2 De standaard inbouwdoos is 40mm en diep is 50mm gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevoelig
  • Laatst online: 08-07 14:52
Goedemorgen,

Gisteren mijn sbmini l2s binnengekregen.
Nu kom ik voor de kelder het volgende tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1HwRe9_k7ergxyh5L0Vzh7nS7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqn4CasbHuDn6URvMo8jlmzn.jpg?f=fotoalbum_large

Uitleg: een wip schakelaar (peha?) waar twee bruine draden bovenin gaan en een zwarte onderin.

Over die twee bruine draden: is dat gedaan om te lassen oid?

Klopt het dat ik de twee bruine draden kan vervangen door een lasklem en vanuit dit klem naar L-in op de mini kan en L-out naar zwart (de lamp) en vervolgens draden naar de schakelaar boven op s1 en onder op s2?

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 29-05-2025 09:22 ]

Buiten is het koud en guur. Gisteren was het warmer dan vandaag. Maar dat kan ook aan mij liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 21:23
@gevoelig Ja, de bruine (fase) draden zijn op de schakelaar door gelast.

Ik zou bij het aansluiten de draad er wel wat verder in drukken zodat je geen blank koper kan zien.

Maak eerst alles spanningsloos voordat je hier aan begint. Concluderend uit de vraag heb je niet veel ervaring met elektriciteit. Laat het anders doen door iemand die er ervaring en verstand van heeft

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 29-05-2025 09:23 . Reden: Mention ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevoelig
Het was vooral de ervaring en het vertrouwen met de mini. Heb het inmiddels aangesloten. Hierbij heb ik twee schakeldraden (zwart) gebruikt naar de mini.

Vervolgens een ikea deursensor en nu hoeven we het licht niet meer handmatig te schakelen bij een open luik.

Bedankt voor de hulp!

Ik bedenk me dat ik hier mooi een waarschuwing mee kan inbouwen voor als wordt vergeten het luik te sluiten. Dat was altijd een zorg omdat het luik als een vloer fungeert en er een deur voor zit.
Mooi dat automatiseren.

Buiten is het koud en guur. Gisteren was het warmer dan vandaag. Maar dat kan ook aan mij liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:04

Toppe

Oké ✅

Komende woensdag komen ze een rolluik plaatsen. Nu twijfel ik even over de manier waarop ik hem ga aansturen. Ik heb grofweg 3 opties en bij alle 3 de opties wil ik elektra van buiten gebruiken (airco op eigen groep):

- Geen gat naar binnen toe en alleen iets van een Shelly/Sonoff in een waterdichte doos
- Gat naar binnen, opbouw schakelaar op plek naar keuze
- Gat naar binnen, inbouw schakelaar plaatsen met montage doos. Plek hangt af waar ik geen hout heb maar enkel gips.

Ik verwacht een fysieke schakelaar nooit te gebruiken, de eerste optie lijkt me dus de meest verstandige maar welke Shelly/Sonoff kan ik dan het beste pakken? Bij voorkeur wifi omdat ik buiten een goed wifi signaal heb en een beperkt bereik met Zigbee

Wie heeft een nuttig antwoord?

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 30-05-2025 12:52 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Hier komen op zolder straks wel nog knoppen voor de screens. Ga het wel automatiseren maar gewoon snelle override lijkt me wel zo makkelijk.

Iets als een Shelly (elke versie met twee uitgangen) of een andere module die ESPhome/Tasmota kan draaien is een prima optie. Ik hoop eigenlijk nog dat Shelly met een Shelly 2 Gen4 gaat komen.

Doe het een schopje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:06:
@Toppe Hier komen op zolder straks wel nog knoppen voor de screens. Ga het wel automatiseren maar gewoon snelle override lijkt me wel zo makkelijk.

Iets als een Shelly (elke versie met twee uitgangen) of een andere module die ESPhome/Tasmota kan draaien is een prima optie. Ik hoop eigenlijk nog dat Shelly met een Shelly 2 Gen4 gaat komen.

Doe het een schopje
https://www.sonoff.nl/a-6...ge-monitoren/#description

Zoiets is dus perfect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDoubleU
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-05 15:46
Hallo,

In mijn leefruimte heb ik 2 eenpolige wisselschakelaars, waarvan ik bij één graag een Sonoff ZBMINI inbouwmodule wou gebruiken om een set lampen te bedienen. M'n elektricien zei echter dat dit niet mogelijk was zonder één van die schakelaars onbruikbaar te maken. Heeft iemand van jullie ervaring met een gelijkaardige setup en of het met een andere Zigbee-inbouwmodule wel mogelijk is?

Alvast bedankt!

Schopje

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 30-05-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:47
DDoubleU schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:46:
Hallo,

In mijn leefruimte heb ik 2 eenpolige wisselschakelaars, waarvan ik bij één graag een Sonoff ZBMINI inbouwmodule wou gebruiken om een set lampen te bedienen. M'n elektricien zei echter dat dit niet mogelijk was zonder één van die schakelaars onbruikbaar te maken. Heeft iemand van jullie ervaring met een gelijkaardige setup en of het met een andere Zigbee-inbouwmodule wel mogelijk is?

Alvast bedankt!
Even wachten op de Shelly 2PM Gen4. Mogelijkheden met die module zijn nog beperkt*, beheer, configuratie en OTA gaat via WiFi.

Shelly 2PM heeft 2 inputs voor schakelaars, deze kun je via een action configureren aan een output. Deze configuratie gaan we maken bij een vriend van mij, dan kan ik het toelichten met screenshots.

*Gen4 modules werken nog niet als router voor batterij-gevoede apparaten (end-devices).

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DDoubleU je hebt een module nodig die netspanning op z'n schakelingang aan kan. Een ZBMini kan dat niet, de ZBMini-L2 en ZBMini-R2 wel.

Het advies van @Yannick97 om op een specifieke Shelly te wachten snap ik niet. Voor deze situatie, waarbij 1 uitgang van een wisselschakelaar 'slim' gemaakt moet worden, volstaat elke module die 230V op z'n schakelingang aan kan en daar zijn er al véél van :)

Overigens een perfecte vraag voor Het grote smart-module (aansluiten) topic want het heeft niks met HA te maken :)

[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 30-05-2025 18:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:47
Gizz schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:17:
@DDoubleU je hebt een module nodig die netspanning op z'n schakelingang aan kan. Een ZBMini kan dat niet, de ZBMini-L2 en ZBMini-R2 wel.

Het advies van @Yannick97 om op een specifieke Shelly te wachten snap ik niet. Voor deze situatie, waarbij 1 uitgang van een wisselschakelaar 'slim' gemaakt moet worden, volstaat elke module die 230V op z'n schakelingang aan kan en daar zijn er al véél van :)

Overigens een perfecte vraag voor Het grote smart-module (aansluiten) topic want het heeft niks met HA te maken :)
Excuus, ik had verkeerd gelezen. Ik dacht dat het ging om twee "ouderwetse" aan/uit wipschakelaars. Een enkele ingang kan inderdaard gewoon een wisselschakeling of kruisschakeling aan.

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevoelig
Ik heb een soortgelijke hotelschakeling, in mijn geval: aan één kant bruin in en twee schakel draden op de wisselschakelaar, aan de andere kant de twee draden de wisselschakelaar en een zwarte draad naar de lamp.

Hiervoor was ik van plan een bruine draad te trekken naar de wissel met de lamp voor I (input) van de Zbmini l2, de lamp op de O (output) en de lamp op S1. (laatste plaatje in de handleiding). Er zijn echter meer opties als je een nul draad hebt.

https://sonoff.tech/produ...itches-doc/zbmini-l2-doc/

[ Voor 4% gewijzigd door gevoelig op 03-06-2025 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ze hebben net een rolluikschakelaar (draaiknop) geplaatst:
Nu wil ik een Shelly Plus 2PM er op aansluiten: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syaQlWC2fJ2qiH-nD53BBRu2lUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fL0h11CyI86PEHzJgKl2EEal.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTIiLRhOSMmp278CWpO9s0T4j9s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yaTnjiRRJhjUwUtAOYHlyeIw.png?f=user_large

Maar klopt mijn idee?:

Op de bovenste foto:
Draad die nu in 1 zit -> S1 Shelly
Draad van 01 op de Shelly -> 1 op de rolluik schakelaar
Draad die nu op 2 zit -> S2 Shelly
Draad van 02 op de Shelly -> 2 op de rolluik schakelaar

Fase draad -> Wago klem naar 2x L op de shelly
Nul draad -> Wago klem naar N op Shelly en N op de schakelaar

Klopt dit? Vervalt daarmee ook de fase draad op de fysieke schakelaar?
De fysieke schakelaar wil ik niet eens gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe De draden in 1 en 2 gaan juist naar het rolluik. Dus die gaan op O1 en O2 (Output). De 1 en 2 van de schakelaar gaat juist op SW1 en SW2 (SWitch).

L kan je misschien lussen op de schakelaar. Je hoeft maar 1 L aansluiting op de Shelly te gebruiken. De tweede klem is juist bedoelt om door te lussen naar een schakelaar want die heeft natuurlijk ook een voedende spanning nodig.

De N lijkt daar nu ook gelust maar verwacht niet dat deze een derde klem heeft. Dus zou ik de N gewoon uit de schakelaar halen (heeft toch geen functie) en dan in een 3-polige Wago steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:45:
@Toppe De draden in 1 en 2 gaan juist naar het rolluik. Dus die gaan op O1 en O2 (Output). De 1 en 2 van de schakelaar gaat juist op Sw1 en SW2 (SWitch).

L kan je misschien lussen op de schakelaar. Je hoeft maar 1 L aansluiting op de Shelly te gebruiken. De tweede klem is juist bedoelt om door te lussen naar een schakelaar want die heeft natuurlijk ook een voedende spanning nodig.

De N lijkt daar nu ook gelust maar verwacht niet dat deze een derde klem heeft. Dus zou ik de N gewoon uit de schakelaar halen (heeft toch geen functie) en dan in een 3-polige Wago steken.
En zonder schakelaar, want niet nodig, gewoon L en N aansluiten en dan de rolluik draden op O1 en O2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Correct. En dan natuurlijk de N en PE verbinden met Wago's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:45
Ik heb, 5 maanden later, een Shelly Dimmer 2 geinstalleerd en hij werkt, soort van.

Welke button type moet ik gebruiken icm een enkele pulsdrukker?
One button mode, dual button mode (nopes), toggle switch one button, edge switch, detached (nopes), activation switch (nopes).

One button mode moet ik 2x drukken voordat die aan/uit gaat en kan ik niet dimmen.
Toggle switch reageert hij netjes na 1x drukken maar kan ik niet dimmen
Edge switch, zelfde als toggle switch

Ik ga er vanuit dat een enkele press aan/uit is. Indien aan en indrukken dan is het harder en zachter??

UPDATE: ik krijg de dimmer niet aan HA toegevoegd ivm oude firmware (20210226-142519). Via de app en de website/cloud krijg ik ook geen update aangeboden. Ik zie online mensen handmatig iets doen via deze link maar krijg niet duidelijk hoe dit moet. http://archive.shelly-tools.de/version/v1.14.0/SHDM-2.zip

[ Voor 21% gewijzigd door Card Nox op 09-06-2025 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Card Nox Als je echt een pulsdrukker hebt zou dat volgens mij gewoon "One button mode" moeten zijn. Weet je zeker dat het een pulsdrukker is en niet een standaard aan-uit schakelaar die terugveert?

En qua update, wat als je niet via de app probeert maar in de browser naar het IP gaat?

En ander kan je hier een URL maken die direct een update call doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Septillion, het is de GIRA 015600, mbt je vraag geen idee, zie het zo snel niet terug al heet hij wel 'impulsdrukker'.

Momenteel aan het updaten via het IP adres, dat wist ik nog niet, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Card Nox Zo ver ik zie is dat wel een pulsdrukker. Maar wel een met wisselcontact. Dus niet per ongeluk de Shelly op het NC contact (Normally Closed) gedaan ipv op het NO contact (Normally Open)?

Andere kant, zowel Toggle als Edge zou je met een pulsdrukker moeten hebben dat de lamp uit is als je niet drukt en alleen aan als je drukt (of andersom). Dus als je de lamp gewoon naar wens aan/uit kunt doen met de schakelaar terwijl hij op Edge of Toggle staat is het geen pulsdrukker...

[ Voor 42% gewijzigd door Septillion op 09-06-2025 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Septillion, uhm no idea. Niet op gelet tbh, zal het morgen even nakijken.

De knoppen lijken nu ook iets anders te reageren van voor de firmware update. Ik kan nu dimmen, maar dan dimt hij hem standaard naar het minimum niveau wat ik kan instellen, dus ik kan niet halverwege stoppen oid.

EDIT: Mis ik trouwens iets dat ik geen actuele 'stand / helderheid' kan zien van de lampen in Home Automation? Ik kan wel het verbruik zien overigens.

EDIT: Zie ook zojuist het volgende in HA.

Home Assistant is not receiving push updates from the Shelly device Shelly Livingroom Lights with IP address 192.168.2.32. Check the CoIoT configuration in the web panel of the device and your network configuration.

Nja, allemaal zaken voor later :)

[ Voor 43% gewijzigd door Card Nox op 10-06-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezer818
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-06 15:16
Ik ben opzoek naar een slimme schakelaar die een 2-standenmotor kan aansturen via home assistant. Ik heb al het een en ander gezocht maar krijg niets gevonden wat voldoet aan de voorwaarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRn0OVogPYZgT_sWS3dpvJrV384=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hif9nqJuCYRKwJevmx3RSqpW.png?f=fotoalbum_large
​image.png

Schakelaar S moet slim te schakelen zijn waarbij er ten alle tijde maar 1 uitgang actief is. L1 en L2 mogen dus nooit tegelijkertijd bekrachtigd zijn. Ik krijg wel relaisschakelaars gevonden met 2 uitgangen maar deze kunnen tegelijk bekrachtigd zijn wat dus fout gaat. Zigbee heeft de voorkeur als protocol maar mocht het wifi zijn dan is dat nog te overzien. Ik kan het natuurlijk ook programmeren dat er slechts 1 uitgang actief is maar ik wil het eigenlijk hardwarematig ondervangen dat beide motoringangen nooit tegelijk onder spanning kunnen komen te staan.

Heeft iemand enig idee op welke manier of met welke schakelaar dit op te lossen is?

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 13-06-2025 13:50 ]

"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Freezer818 Bij een Shelly (of plug met Tasmota of ESPHome) valt een interlock in te stellen in software.

Alternatief in hardware is een extern relais sturen zodat je wel het NO en NC contact hebt. Want ken geen module die dat al heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Iemand suggestie om jaloezien te kunnen draaien/tilten (het hoeft dus niet omhoog/omlaag)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSQEwAZVdtZSgR7CE3HxPZd3w2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qTk57beFzWteB7DcD52SPq4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5auXYtbq2R0DDNdh_sU9GmkuZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDVLY5fK18mGRkVTfECKSDCc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yoVKxYf-djjQf3KKC7CD85BIDI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKgnhLK2n9usERg5Y9BJhWtU.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik had gevonden:
iBlinds
Somfy Motor Tilt 50 RTS Wirefree
Aqara Roller Shade Driver E1
Switchbot Blind Tilt
Switchbot Gordijn 3

[ Voor 26% gewijzigd door Card Nox op 20-06-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Tilt motor is de beste.
Jalousie verwijderen, stuk uit de Tilt as zagen en daar de motor tussen plaatsen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Seafarer, je bedoeld dan dus de 2de optie, de Somfy Motor Tilt 50 RTS?

Ik heb de andere nog even bekeken, maar die zijn vaak al geen optie.
iBlinds werkt via ZWave
Aqara Roller Shade Driver E1 Werkt alleen met beaded cords, dus geen optie voor me.
Switchbot Blind Tilt Werkt alleen met zo'n 'stok' om te lamellen mee te laten tilten, ik heb draad dus dat werkt niet.
Switchbot Gordijn 3, deze is voor gordijnen, niet lamellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Card Nox schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:05:
@Seafarer, je bedoeld dan dus de 2de optie, de Somfy Motor Tilt 50 RTS?

Ik heb de andere nog even bekeken, maar die zijn vaak al geen optie.
iBlinds werkt via ZWave
Aqara Roller Shade Driver E1 Werkt alleen met beaded cords, dus geen optie voor me.
Switchbot Blind Tilt Werkt alleen met zo'n 'stok' om te lamellen mee te laten tilten, ik heb draad dus dat werkt niet.
Switchbot Gordijn 3, deze is voor gordijnen, niet lamellen.
Als je jalousie inderdaad 50mm brede lamellen heeft.
Edit: die bouw je dus in de bovenbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Seafarer, die kan ik ook op mijn HA aansluiten of heb ik daar nog iets van een adapter oid voor nodig? Ik las dat RTS standaard zou moeten werken al weet/lees ik niet hoe dit dan precies zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Card Nox schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 01:14:
@Seafarer, die kan ik ook op mijn HA aansluiten of heb ik daar nog iets van een adapter oid voor nodig? Ik las dat RTS standaard zou moeten werken al weet/lees ik niet hoe dit dan precies zou moeten werken.
Bij volledige specificaties staat niets over een hub. Lees je wel alle specs door? Zodat je weet dat het past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Card Nox ja, daar heb je zeker extra hardware voor nodig. Somfy RTS ontvangt commando's via 433Mhz. Zelf gebruik ik daar een rfxcom voor, maar Somfy zelf biedt ook hubs aan (zie hier een lijstje). Wel opletten dat je iets pakt dat RTS ondersteunt en niet alleen het nieuwere Somfy IO.

Al met al kom je richting de €200 (die tiltmotor plus 433Mhz transceiver) uit om één jaloezie te automatiseren.

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 26-06-2025 09:48 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Gizz, daar was ik al bang voor (KIKA gebruikt ook 433Mhz). Zou ik KIKA ook kunnen aansturen al met zo'n ontvanger? Al mijn buitenverlichting stuur ik daar mee aan (jaren geleden ooit eens gedaan), zou nog wel leuk zijn als ik die dan ook kan bedienen. Dat maakt de kosten alweer wat dragerlijker want anders moet ik daar allemaal losse onvangers in gaan doen.

Deze Somfy kit heeft ook veel goede reviews, waarom ben je voor die rxfcom gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Card Nox schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:03:
@Gizz, daar was ik al bang voor (KIKA gebruikt ook 433Mhz). Zou ik KIKA ook kunnen aansturen al met zo'n ontvanger?
Dat denk ik niet als het om een Somfy/Tahoma transceiver gaat. Beide gebruiken wel 433Mhz als frequentie, maar het protocol is anders.
waarom ben je voor die rxfcom gegaan?
Die heb ik in 2014 gekocht toen ik Somfy RTS rolgordijnen kreeg. Toen was er minder keus qua transceivers. En ik wilde toen ook een 433Mhz weerstation en 433Mhz grondvochtigheidsensoren kunnen uitlezen. In de rfxcom kun je meerdere protcollen naast elkaar activeren.

Ondertussen is het echt jaren geleden dat ik nieuwe apparaten op basis van 433Mhz heb gekocht. Maar mijn Somfy rolgordijnen stuur ik nog steeds aan met de rfxcom.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 26-06-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Gizz, thanks! Is er een reden waarom er geen shutters zijn op WiFi/Zigbee, of zoek ik gewoon niet hard genoeg? 433 is natuurlijk niet meer the latest and greatest dus vind het deels zonde om daar nu 200 euro in te investeren. Ik ga nog even zoeken.

Brel, maar kom daar nog geen wijs uit. BTE50 moet ik hebben lees ik.

[ Voor 30% gewijzigd door Card Nox op 26-06-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Card Nox het aanbod van apparatuur om achteraf raamdecoratie/raambekleding te motoriseren en smart te maken is sowieso erg beperkt vind ik, los van het protocol. Ik denk dat het niet meehelpt dat er een grote verscheidenheid aan handmatige bediening is (touwtjes die al dan niet eerst diagonaal getrokken moeten worden, kralenkettingen, stokjes waar aan gedraad moet worden) en bevestigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Gizz, inderdaad. Ik heb raamdecoratie.com gemaild, die bieden standaard jaloezien met motors aan en heb gevraagd of ik ook los een motor kan kopen. Heb Veneta (daar komen de jaloezien vandaan) gemaild of hun iets aanbieden of dat ik de touwtjes kan vervangen door een kralen of stang variant. We gaan het meemaken, thanks voor het meedenken en de geboden info alvast!

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 26-06-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-07 16:41
Goedemorgen,

Ik heb gister geprobeerd een Sonoff ZBMINIL2 (geen neutraal nodig) aan te sluiten. Echter werkt dit niet naar behoren. Ik snap er eigenlijk niks meer van. Mijn idee was dat de sonoff er voor zou zorgen dat ik de hue bulb uit kan zetten, maar nog wel beschikbaar blijft via HA/Hue-app.

Echter, via de schakelaar(Jung Wipschakelaar) de lamp uitzetten maakt hem nog steeds onbeschikbaar :(. Gister leek de MINI zelf ook opeens offline te gaan. Voor mn gevoel heb ik het goed aangesloten, maar hier zitten vast mensen die er meer verstand van hebben :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAGWHLxkLtCNVuuphc2dIyxSma4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEZjDOd40MtGRLdkZUyyO0j2.jpg?f=fotoalbum_large
(ja ik weet dat de draden korter gestript moeten worden, echter hangt hij nog in de "testopstelling")

Mooie voor het grote topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 27-06-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNGFjr9irzgsGYD_k2YfIkuyFHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrGTthGwTDMl1Ij0GZi57h3r.jpg?f=fotoalbum_large

Zie dit in n ander topic maar weet niet of dit bij mij van toepassing is aangezien ik er geen stopcontact naast heb zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:37

Moofnor

King of my castle

Volgens mij heb je voor jouw toepassing geen zbmini nodig, maar een Hue wall switch.
Deze module is bedoeld om domme lampen met zigbee aan en uit te kunnen zetten. Die haalt dus alsnog de stroom van de lamp.

Iets als een Hue wall switch zet je achter de schakelaar en verder los van het net. Daarmee kun je dan de wandschakelaar als Hue switch gebruiken. De lamp zelf sluit je gewoon direct aan op het net.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Moofnor schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:50:
Volgens mij heb je voor jouw toepassing geen zbmini nodig, maar een Hue wall switch.
Deze module is bedoeld om domme lampen met zigbee aan en uit te kunnen zetten. Die haalt dus alsnog de stroom van de lamp.

Iets als een Hue wall switch zet je achter de schakelaar en verder los van het net. Daarmee kun je dan de wandschakelaar als Hue switch gebruiken. De lamp zelf sluit je gewoon direct aan op het net.
Ja ik begon ook al te twijfelen, de vraag is of het toch wel mogelijk is met deze unit. Gezien ze toch goedkoper zijn dan de wall switches :)
Als het echt niet anders kan dan zal ik die toch maar moeten aanschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-07 16:21
Deze unit kun je ook niet opnemen in je Hue bridge, ze zijn niet compatible met Hue.
De oude sonoff mini kun je wel koppelen met Hue.

Blijft staan dat in alle gevallen je lamp zonder spanning komt en niet meer te besturen is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Wat ik in ieder geval nog wel wil zeggen, zorg dat die aders niet zo ver open liggen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PCGAMER00 Correct aangesloten! En het maakt niet uit of je de schakelaar van S1 of direct vanaf L voedt. Sterker nog, volgens mij is S1 gewoon een doorverbinding van L.

Maar hij is alleen niet bruikbaar voor deze toepassing. Waar je op zoek naar bent is een module die detached mode ondersteund dat doet deze niet. En als ik kijk in de lijst van de start post zijn er alleen wat Shellies die detached maar N-loos kunnen werken. Ik ken geen Zigbee device die hieraan voldoet.

Dus dan ben je inderdaad beter af met een Hue Wall switch.

En inderdaad, draden veeeeeeeeel korter. Je mag (nagenoeg) geen koper zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:33:
Ik ken geen Zigbee device die hieraan voldoet.
In de database van Z2M staan er wel een paar, al is het soms lastig zoeken omdat de expose soms gewoon 'mode' of iets dergelijks heet.

In ieder geval de Sonoff ZBMINIR2 heeft het, want die heeft de expose Detach relay mode :)
edit: Aqara T2 kan het ook, die heeft de expose Operation mode die de optie decoupled kent.

En zo zullen er nog wel meer zijn. Maar het is lastig zoeken.

edit2: even met Kagi alleen in https://www.zigbee2mqtt.io/devices gezocht op 'decoupled', dat levert dit op:

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/QBKG34LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WS-EUK02.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WS-EUK04.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/QBKG26LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/QBKG21LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZNQBKG40LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/QBKG25LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/QBKG38LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/552-721X1.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/YNDX_00532.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LLKZMK12LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/QBKG41LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/552-721X2.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SBDV-00199.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/QBKG11LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/QBKG03LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WS-USC03.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZNQBKG31LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/QBKG33LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WS-USC04.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/S2.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WS-K01D.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/QBKG24LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/QBKG12LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WS-K03E.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WS-K04E.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/YNDX_00531.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WS-USC02.html

En detach:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZBMINIR2.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZBM5-2C-120.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZBM5-1C-120.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SBDV-00196.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SBDV-00199.html

[ Voor 78% gewijzigd door Gizz op 27-06-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gizz De ZBminiR2 heeft inderdaad detached mode. Maar die is dan weer niet N-loos :) En volgens mij die Aqara T2 ook niet.

Dus de combi van Zigbee, detached mode en L-loos ken ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Septillion ah, ik had het N-loos gemist :P

Volgens mij voldoet de Aqara H2 aan zowel N-loos als decoupled. Maar dat is een unit inclusief knop, geen losse module.

[ Voor 57% gewijzigd door Gizz op 27-06-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Card Nox schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:09:
Heb Veneta (daar komen de jaloezien vandaan) gemaild of hun iets aanbieden of dat ik de touwtjes kan vervangen door een kralen of stang variant.
Veneta bied geen motoren aan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Card Nox schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:55:
[...]

Veneta bied geen motoren aan helaas.
Uh nee een chinees die losse onderedelen aanbied. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Septillion schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:28:
@Card Nox Zo ver ik zie is dat wel een pulsdrukker. Maar wel een met wisselcontact. Dus niet per ongeluk de Shelly op het NC contact (Normally Closed) gedaan ipv op het NO contact (Normally Open)?

Andere kant, zowel Toggle als Edge zou je met een pulsdrukker moeten hebben dat de lamp uit is als je niet drukt en alleen aan als je drukt (of andersom). Dus als je de lamp gewoon naar wens aan/uit kunt doen met de schakelaar terwijl hij op Edge of Toggle staat is het geen pulsdrukker...
Helpt dit? Heb er verder helaas niet meer naar gekeken? In het filmpje zie je wel een plaatje oid switchen.

YouTube: GIRA 015600 impuls drukker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeweF
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08-07 11:54
Goedemorgen,

Ik heb een zigbee mini smart schakelaar gekocht. Ik wil deze laten fungeren in plaats van een reguliere schakelaar. De reden is dat ik een tv (samsung the frame) wil ophangen voor het schakelaarknopje.

Ik heb hem aangesloten op de plaats waar de schakelaar zat zoals op de foto hieronder zicAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0318Eju1lC2fLNLe_Xda3f0OX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2P8u1Z6gAcv6rlkwSU6oQYL.jpg?f=fotoalbum_largehtbaar:

Als ik enkele seconden op het verbindingsknopje druk knippert hij groen.

Na het installeren van de EWelink app, inclusief verbinden met 2.4 gHz netwerk herkent de Ewelink app echter de slimme schakelaar niet.
Kunnen jullie meedenken wat ik fout doe?

Samengevoegd in het grote topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 07-07-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@LeweF ik denk dat je een zigbee-module hebt gekocht. Als ik naar dit overzicht van Sonoff kijk hebben de wifi-modellen een ander uiterlijk. Er is wel een oranje module met wifi, maar die heeft veel meer ingangen: SONOFF MINI Extreme Wi-Fi Smart Switch MINIR4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeweF
Hoi Gizz, Ik denk dat je gelijk hebt!
Zou ik die ook kunnen gebruiken voor het doel wat ik voor ogen heb? Namelijk in plaats van een schakelaar gebruiken?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@LeweF deze module kan uiteraard als schakelaar dienen. Alleen heb je voor het aansturen bij deze specifieke module dus een zigbee-netwerk nodig waarin de module opgenomen wordt. Met alleen deze module en je mobieltje met een app gaat het niet lukken; je zult een zigbee bridge/hub moeten hebben.

Mocht je nog geen zigbee in huis hebben en ook geen plannen om in de toekomst meer met zigbee aan de slag te gaan, dan is het omruilen van deze module voor één met wifi het eenvoudigst. Die heeft Sonoff ook gewoon in het assortiment. Maar je kunt uiteraard ook andere merken toepassen, zoals Shelly.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 07-07-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hoe dan ook zit L Out en L In verkeerd om.

@Gizz ik zag later dat er een relais in zat, gok dat je reactie daar op sloeg? ;)
En dat ik dacht dat het voor de tv was, maar dat staat niet in de TS.

[ Voor 209% gewijzigd door DukeBox op 07-07-2025 10:53 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DukeBox mijn reactie ging inderdaad over de nieuwe tv die de schakelaar blokkeert. Dat er niet staat dat de tv geschakeld gaat worden :)

[ Voor 152% gewijzigd door Gizz op 07-07-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeweF
Dan is het denk ik het meest handige om een losse wifi-compatibele schakelaar aan te schaffen.
Hebben jullie tips voor wat een goedkope versie is die eenvoudig aan te sluiten is én die ongeveer net zo klein is als deze module (hij moet in het gat van de schakelaar)? merk maakt niet uit omdat ik geen andere apparaten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@LeweF die je nu hebt is 39.5X32X18.4mm. De MiniR4 met wifi is 39.5x33x16.8mm. Dat scheelt nauwelijks iets :)

edit: je kunt ook de versie pakken die Matter ondersteunt, ben je weer beter voorbereid op de toekomst. Heeft dezelfde afmetingen als de MiniR4.

[ Voor 37% gewijzigd door Gizz op 07-07-2025 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Gizz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:00:
@LeweF die je nu hebt is 39.5X32X18.4mm. De MiniR4 met wifi is 39.5x33x16.8mm. Dat scheelt nauwelijks iets :)
Maar dan moet TS er wel een nul draad bijtrekken, de zigbee is de enige die zonder kan.

@LeweF Is het een optie gewoon door te verbinden (hoe dan ook handiger als het achter je tv zit) en een smart lamp te nemen? Anders, heb je bij je lamp nog opties om iets in te bouwen?

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 07-07-2025 11:27 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Maar dan moet TS er wel een nul draad bijtrekken, de zigbee is de enige die zonder kan.

@LeweF Is het een optie gewoon door te verbinden (hoe dan ook handiger als het achter je tv zit) en een smart lamp te nemen? Anders, heb je bij je lamp nog opties om iets in te bouwen?
@LeweF Of wat je ook kunt doen (als je geen slimme lamp gebruikt), is achter de schakelaar doorverbinden en de sonof/shelly aansluiten bij de lamp/centraaldoos (daar heb je namelijk wel een nuldraad).

Of als je echt bij wifi wilt blijven zonder nuldraad, dan eventueel de Shelly 1L Gen3. Wel iets duurder en je moet een bypass (meegeleverd) parallel aan je lamp aansluiten. Hier wat foto's van het aansluiten ter verduidelijking.

[ Voor 12% gewijzigd door Cadezo op 07-07-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@LeweF Heb je al meer smart dingen? Ofwel, zit je al aan een controller vast of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeweF
Het gaat om de volgende lamp: Niet eentje die eenvoudig smart te maken is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwNYnS3pnZG0VtkzNBI4F2D1PNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REffK6lPrkmQXR4Ni7fBkN3M.jpg?f=fotoalbum_large

Al kan ik hier natuurlijk wel 6 slimme lampen inzetten....

[ Voor 203% gewijzigd door LeweF op 07-07-2025 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
@LeweF Wat @Cadezo zegt: module bij de aansluiting van lamp (in de centraaldoos waar de lamp aanhangt, of in het kapje van de lamp dat je tegen de centraaldoos aanduwt) en dan een pulsdrukker als schakelaar. Dat laatste kan ook als 'hotelschakelaar', weet alleen niet of het dan ook nog zo heet als je pulsdrukkers gebruikt.
Je hebt dan een hele slimme lamp.

Edit: je wil juist geen schakelaar lees ik terug. Maar als die module in/bij het plafond zit hem je die ook niet nodig.
Ga je dan met je telefoon de lamp bedienen? Kan natuurlijk. Maar onderschat de kracht van een fysieke schakelaar niet!

[ Voor 24% gewijzigd door Adam1980 op 07-07-2025 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Adam1980 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:39:
@LeweF
Ga je dan met je telefoon de lamp bedienen? Kan natuurlijk. Maar onderschat de kracht van een fysieke schakelaar niet!
O zo waar.
Waarschijnlijk ook nog sneller dan die peperdure telefoon. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb in het plafond en contactdoos zitten waar een lamp op zou kunnen worden aangesloten. Dat vinden we niet mooi en daarom zit er een afdekkapje op. Er is echter wel een schakelaar aanwezig aan de muur die nu dus niks doet. Ik weet dat er zigbee schakelaars zijn die je achter de schakelaar doet, echter is dat qua ruimte een gepriegel en mocht ik toch een keer een lamp aan het plafond willen aansluiten dan moet ik dat weer helemaal terugbouwen.

Toen dacht ik: bestaat er geen zigbee kastje dat je in de plafond inbouwdoos plaatst en dan op de twee aanwezige draden aansluit? Als het zigbee kastje stroom krijgt moet ie een AAN signaal sturen en als ie van het stroom af gaat dan moet ie (op een of andere manier) nog snel even een UIT signaal sturen (evt geholpen door een batterij).

Dit zigbee kastje moet dan als remote fungeren voor een andere zigbee lamp om zodoende met de bestaande wandschakelaar een andere lamp aan te sturen.

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 07-07-2025 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Zigbee schakelaar van ondermeer Sonoff en Shelly kan je in een plafonddoos frotten. Is wel afhankelijk van hoeveel spul er al in de doos zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cb4edhdUb9amzSdCh4uZiLfmOjw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/roqiIBygVoy1p0TQpgcIeq7Y.jpg?f=user_large
https://www.sonoff.nl/a-9...bee-zbminir2/#description

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHaaGCN_6PAjLsw2xNnuEycocGg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/w002T1teFVMGzFuO30Yxl1pX.webp?f=user_large

https://www.home2link.nl/nl/shelly-1pm-mini-gen4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Shelly schakelaars al eens bekeken?
Kun je scripts in verwerken.
Let wel dat zigbee schakelaars eigenlijk niet bedoeld zijn om zonder stroom te zitten. Dan valt een deel van je zigbee netwerk namelijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dank, heb ze even bekeken en deze lijken op kastjes die ik zelf ook al vond na wat Google werk. Het is me alleen nog niet duidelijk of deze werken met het scenario dat ik schetste dat ze een aan signaal sturen als er stroom op komt? Het lijkt meer dat deze bedoeld zijn om een schakelaar op aan te sluiten? En dus bedoeld om constant gevoed te worden door 230v?

Uit mijn plafond komen 2 draadjes. Dus wel of geen stroom.

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 07-07-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Palomar schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:06:
Dank, heb ze even bekeken en deze lijken op kastjes die ik zelf ook al vond na wat Google werk. Het is me alleen nog niet duidelijk of deze werken met het scenario dat ik schetste dat ze een aan signaal sturen als er stroom op komt? Het lijkt meer dat deze bedoeld zijn om een schakelaar op aan te sluiten? En dus bedoeld om constant gevoed te worden door 230v?

Uit mijn plafond komen 2 draadjes. Dus wel of geen stroom.
Die slimme schakelaars moeten inderdaad continue van spanning worden voorzien. Maar je hebt in je centraaldoos dus maar 2 draden? Normaalgesproken heb je er 4: fase (bruin), nul (blauw), aarde (groen/geel) en de schakeldraad (zwart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Cadezo schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:15:
[...]

Die slimme schakelaars moeten inderdaad continue van spanning worden voorzien. Maar je hebt in je centraaldoos dus maar 2 draden? Normaalgesproken heb je er 4: fase (bruin), nul (blauw), aarde (groen/geel) en de schakeldraad (zwart).
aha ok, dan ga ik nog even beter kijken! Ik ging uit van alleen de 2 draadjes waar je normaal de lamp op aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeweF
Beste allemaal,
Dank voor jullie goede meedenken.
Na een en andere overdacht te hebben ga ik denk ik voor de volgende oplossing: Ik ga toch 6 slimme lampen aanschaffen die in alle delen van de grote lamp kunnen. Ik wil dan die 6 lampen met een groep kunnen bedienen in de app. Als dat niet fijn blijkt te werken wil ik alsnog een losse slimme schakelaar aanschaffen die ik ook weer op de smart home app aansluit.

https://www.123led.nl/Cal...-9W-40W-i13330-t7523.html

Deze wilde ik nemen.
Als iemand een beter idee heeft hoor ik het ook graag hoor:)

[ Voor 19% gewijzigd door LeweF op 08-07-2025 10:10 . Reden: Onvolledig ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste