Vraagje; bij mn schakelaar zit alleen een fase en schakeldraad. Als ik mijn eenvoudige normale schakelaar vervangen door een puls schakelaar en de lampen er achter vervangen door zigbee lampen, graag dit werken zonder nul draad? En blijven die lampen dan ook op spanning zodat ik ze kan bedienen vanuit Home Assistant?
@Woohooo Nee, ik weet geen enkele N-loze module die ook detached kan draaien.
Dus of je gebruikt een N-loze module met domme bulbs. Of gewoon een baterij remote. Of je trekt een N. Of je checkt of je bij je lamp niet wel gewoon L en N hebt en plaatst een module daar
Dus of je gebruikt een N-loze module met domme bulbs. Of gewoon een baterij remote. Of je trekt een N. Of je checkt of je bij je lamp niet wel gewoon L en N hebt en plaatst een module daar
Nog ff aan het zoeken zou die mini l2 dat niet kunnen dan? Dat is toch een n-loze module die ook deteched kan draaien?Septillion schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:45:
@Woohooo Nee, ik weet geen enkele N-loze module die ook detached kan draaien.
https://www.wbnet.eu/nl/s...nil2-schakelaar-zigbee-30
@Woohooo Wel N-loos, niet detached. Van de Sonoff Zigbee devices kan alleen de ZBminiR2 kan. Maar die is niet N-loos.
Ik had hetzelfde probleem en heb dit (voor de meeste lampen) op kunnen lossen door de module (ZBMiniR2) bij de lamp te plaatsen, aangezien er in de plafonddozen wel een nuldraad zat. Helaas had ik deze luxe niet bij de spotjes in de woonkamer dus daar moeten we aanwennen de wandschakelaar te negeren.Woohooo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:12:
Vraagje; bij mn schakelaar zit alleen een fase en schakeldraad. Als ik mijn eenvoudige normale schakelaar vervangen door een puls schakelaar en de lampen er achter vervangen door zigbee lampen, graag dit werken zonder nul draad? En blijven die lampen dan ook op spanning zodat ik ze kan bedienen vanuit Home Assistant?
Ja dat zal het wel worden dan. Heb nog een Shelly 1 liggen, bij mn lamp zit wel een nul draad zag ik. Ga van het weekend als die zigbee lamp binnen zijn ff de boel aansluiten.
@Woohooo in je initiële vraagstelling mis ik eigenlijk een onderdeel. Je hebt het over zigbee-lampen en een losse (domme) pulsdrukker:
Het punt is daar niet dat je geen nul draad hebt, het probleem is dat je in die situatie zigbee-lampen hebt met een domme schakelaar die de voeding onderbreekt.
Het makkelijkst is om een zigbee-module met een batterijtje achter je pulsdrukker te plaatsen, een optie die @Septillion ook al noemde. Of een module op een plek waar je wel een 0 hebt. Liefst met detached mode, dat scheelt weer een beetje geluid en verbruik.
Die wilde je zo op elkaar aansluiten zonder extra module ertussen, correct? Dat gaat natuurlijk niet werken. Maar ik denk dat dat ondertussen duidelijk isWoohooo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:12:
Als ik mijn eenvoudige normale schakelaar vervangen door een puls schakelaar en de lampen er achter vervangen door zigbee lampen, graag dit werken zonder nul draad?
Het makkelijkst is om een zigbee-module met een batterijtje achter je pulsdrukker te plaatsen, een optie die @Septillion ook al noemde. Of een module op een plek waar je wel een 0 hebt. Liefst met detached mode, dat scheelt weer een beetje geluid en verbruik.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@Woohooo Dat je bij de lamp een N hebt is altijd zeker, anders doet de lamp het niet
De vraag daar is of je een ongeschakelde L hebt
Mijn vraag
hoe krijg ik dit werkend zonder extra kabels te trekken, mijn huidige schakelaars (geen pulsdrukkers) ook nog werkend houden.
Ik heb 1 schakelaar met 3 zwarte draden
en 1 schakelaar met 2 zwarte draden en bruine draad (deze schakelaar zit samen met een altijd werkend stopcontact)
De bruine draad komt van het stopcontact af.
:strip_exif()/f/image/0AEK4nJPrYgKhjq2iZy125pI.jpg?f=fotoalbum_large)
in dit stopcontact wil ik de ZBMINI toevoegen.
Dit schema denk ik dan:
:strip_exif()/f/image/JvpFUNjy3BKnXU8t0WBjkqSs.jpg?f=fotoalbum_large)
maar wat nu waar geen idee....
het lijkt hier alsof ik aan twee kanten moet zijn.
Als ik de bruine draad verbind kan ik niet de S2 verbinden.
Er zit een trekdoos maar daar komen zoveel kabels uit daar past geen sonoff bij laat staan dat ik erachter kom waar deze allemaal vandaag komen.
Mooie voor het grote topic
hoe krijg ik dit werkend zonder extra kabels te trekken, mijn huidige schakelaars (geen pulsdrukkers) ook nog werkend houden.
Ik heb 1 schakelaar met 3 zwarte draden
en 1 schakelaar met 2 zwarte draden en bruine draad (deze schakelaar zit samen met een altijd werkend stopcontact)
De bruine draad komt van het stopcontact af.
:strip_exif()/f/image/0AEK4nJPrYgKhjq2iZy125pI.jpg?f=fotoalbum_large)
in dit stopcontact wil ik de ZBMINI toevoegen.
Dit schema denk ik dan:
:strip_exif()/f/image/JvpFUNjy3BKnXU8t0WBjkqSs.jpg?f=fotoalbum_large)
maar wat nu waar geen idee....

het lijkt hier alsof ik aan twee kanten moet zijn.
Als ik de bruine draad verbind kan ik niet de S2 verbinden.
Er zit een trekdoos maar daar komen zoveel kabels uit daar past geen sonoff bij laat staan dat ik erachter kom waar deze allemaal vandaag komen.
Mooie voor het grote topic
[ Voor 32% gewijzigd door Septillion op 13-02-2025 13:10 ]
Ik vind van niet......
De module kun je niet toevoegen bij de eerste schakelaar (waar ook je wandcontactdoos zit). Hij moet geplaatst worden tussen de laatste schakelaar en de lamp, zoals op het schema rechtsonder. Dat kan bij de schakelaar (mits je daar ook bruin hebt) en lamp, bij de lamp is vaak meer plek.
Tussen die laatste schakelaar en lamp zit nu één directe zwarte draad. Die onderbreek je met de Sonoff; van de schakelaar naar de module steek je in S2. En de andere kant, die naar de lamp gaat, steek je in L out.
Tussen die laatste schakelaar en lamp zit nu één directe zwarte draad. Die onderbreek je met de Sonoff; van de schakelaar naar de module steek je in S2. En de andere kant, die naar de lamp gaat, steek je in L out.
[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 13-02-2025 12:44 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dus als ik het goed begrijp gaat er 1 draad in de sonoff en 1 draad uit?
en alles in de draad naar de lamp toe.
ik ga het gelijk proberen.
en alles in de draad naar de lamp toe.
ik ga het gelijk proberen.
[ Voor 10% gewijzigd door royke op 13-02-2025 12:48 ]
Ik vind van niet......
Plus een bruine in de L in, voor het voeden van de module zelf en voor de stroom die naar de lamp gaat vanuit de module (L out).
Dus drie draden totaal, net als het schema. Waarbij je de rode draden in het schema als bruin moet zien.
Dus drie draden totaal, net als het schema. Waarbij je de rode draden in het schema als bruin moet zien.
Ja maar bij de drie zwarte draden heb ik geen bruin?
Ik vind van niet......
Als je bij zowel je lamp als bij de laatste schakelaar geen bruine draad hebt, dan ontkom je er niet aan om draden te gaan trekken.
Top Dankjewel. Daar ging ik de mist in. Ik heb de mini nu met een bruine gevoed. Die maakt geen onderdeel uit van de schakeling maar voedt dus alleen de mini.
De rest zoals je zei en het werkt. Dankjewel.
De rest zoals je zei en het werkt. Dankjewel.
Ik vind van niet......
/f/image/inVS5ciDTELw8beLWsyJapUu.png?f=fotoalbum_large)
Krijg de em toch niet helemaal goed werkend. Shelly 1 als bovenstaand aangesloten met 3 lampen. Lampen werken verder wel via mn schakelaar of aanzetten via de shelly switch, maar kan de lampen niet bedienen wanneer de switch uit staat. Wil ook 1 van de 3 lampen aan kunnen zetten zonder dat de shelly triggert en alle lampen aanzet.
/f/image/shjXjeL2XO432ameqcBa99Ll.png?f=fotoalbum_large)
Alleen ff met button mode aan het spelen geweest, maar heb het niet heel helder of het nou hier in zit of dat ik iets anders structureels moet aanpassen om dit mogelijk te maken.
Wellicht toch iets verkeerd aansloten?
@Woohooo Heb je dan ook meerdere Shellies ofzo?
Qua switch type is edge wat je normaal wilt. Maar welke switch mode ook kan dat niet voorkomen dat je via de app de lamp niet aan kan zetten. Als dat het geval is lijkt het alsof je de Shelly L ook achter de schakelaar hebt gehangen.
Qua switch type is edge wat je normaal wilt. Maar welke switch mode ook kan dat niet voorkomen dat je via de app de lamp niet aan kan zetten. Als dat het geval is lijkt het alsof je de Shelly L ook achter de schakelaar hebt gehangen.
Ja dit is Shelly nr6, ik ga ze morgen nog maar eens nalopen. Die N en L zitten wel direct op de Shelly vanuit de centrale wcd. Voorlopig nog geen idee, heb andere shelly's wel op deze manier aangesloten.
Het zit wel goed aangesloten volgens Shelly schema.Septillion schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:55:
Maar welke switch mode ook kan dat niet voorkomen dat je via de app de lamp niet aan kan zetten.
Kan via de app de lampen aanzetten.
Kan via de schakelaar ook de lampen aanzetten.
Kan niet als de app of schakelaar niet aan staat en er dus geen voeding is naar de smartlampen ook logischerwijs de smartlampen niet los bedienen via Home Assistant.
Een optie die ik nu kan bedenken is nog om de Shelly en mn muurschakelaar eruit te slopen en een simpele zigbee schakelaar op de muur te plakken. Daarmee de lampen constant te voeden.
Is er nog andere een manier om via mn huidige schakelaar dit werkend te krijgen?
@Woohooo Ahh, smartlampen! Dat zei je niet!
Dan moet je de Shelly op detached zetten en de relais in de module nooit schakelen (of alleen als fallback). Op die manier doet de Shelly dienst als alleen een input voor HA en regel je daar de rest. Net als een simpele Zigbee remote.
Dan moet je de Shelly op detached zetten en de relais in de module nooit schakelen (of alleen als fallback). Op die manier doet de Shelly dienst als alleen een input voor HA en regel je daar de rest. Net als een simpele Zigbee remote.
[ Voor 28% gewijzigd door Septillion op 16-02-2025 11:13 ]
Thanks, ik heb het werkend nu. Kost behoorlijk wat moeite. Na detached mode ook het e.e.a. in moeten stellen om mqtt naar Home Assistant door te zetten en de eerder automatische disable input van Shelly weer in moeten schakelen zie ik schakelaar acties in HA. Vanavond ff schema maken voor de lampen, komt goedSeptillion schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:12:
@Woohooo Ahh, smartlampen! Dat zei je niet!
@Woohooo Wat heb je nog gedaan met MQTT?
Volgens mij als je de Shelly integratie hebt dan verschijnt alles gewoon vanzelf.
Volgens mij als je de Shelly integratie hebt dan verschijnt alles gewoon vanzelf.
Ah ja inderdaad, dat was niet nodig.Septillion schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:57:
@Woohooo Wat heb je nog gedaan met MQTT?
Ik heb onlangs een ROBB SMART Zigbee dimmer (zie foto onderaan) aangekocht om te gebruiken in combinatie met mijn bewegingssensor (Luxomat P3DN-1C) maar ik krijg het niet werkende.
Ik heb de dimmer tussen de lamp en bewegingssensor gezet zoals in onderstaand schema. Echter schakelt de sensor de lamp niet in. Wel kan ik de lamp bedienen en dimmen via Zigbee2Mqtt.
:strip_exif()/f/image/qmXZjiwSP0ZbHiTH0BMpCSXh.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Heeft dit te maken met het schakelvermogen van de bewegingssensor?
Zie hier de specificaties van sensor:
:strip_exif()/f/image/59gGrO7cDDOsDafrsO7FNiwU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb iets gelijkaardig geprobeerd met een Shelly Dimmer 2 maar ook daar schakelde de lamp niet in.
:strip_exif()/f/image/HFfm2cpfNInpWYErCMovZjeN.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie voor het grote topic => schopje
Ik heb de dimmer tussen de lamp en bewegingssensor gezet zoals in onderstaand schema. Echter schakelt de sensor de lamp niet in. Wel kan ik de lamp bedienen en dimmen via Zigbee2Mqtt.
:strip_exif()/f/image/qmXZjiwSP0ZbHiTH0BMpCSXh.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Heeft dit te maken met het schakelvermogen van de bewegingssensor?
Zie hier de specificaties van sensor:
:strip_exif()/f/image/59gGrO7cDDOsDafrsO7FNiwU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb iets gelijkaardig geprobeerd met een Shelly Dimmer 2 maar ook daar schakelde de lamp niet in.
:strip_exif()/f/image/HFfm2cpfNInpWYErCMovZjeN.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie voor het grote topic => schopje
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 02-03-2025 21:21 ]
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.4.1)
@nujtrug Volgens mij ga je dit nooit goed aan de plaat krijgen. De module verwacht een pulsdrukker. Dus zolang de melder beweging zit zal de module dus op/neer dimmen.
Maar ook als de module aan/uit zou verwachten dan schakelt deze op iedere verandering. Dus als je de module dan smart aanzet en hij ziet beweging dan gaat de lamp uit.
Je wil dan eigenlijk een follow modus maar dat heb ik op een Zigbee module nooit gezien.
Maar ook als de module aan/uit zou verwachten dan schakelt deze op iedere verandering. Dus als je de module dan smart aanzet en hij ziet beweging dan gaat de lamp uit.
Je wil dan eigenlijk een follow modus maar dat heb ik op een Zigbee module nooit gezien.
Ik heb de “traditionele” schakelaar module gekocht, dus zou gewoon aan/uit moeten doen. Bedoeling was dat bewegingssensor de lamp zou aan doen en dat ik dan via Home Assistant de helderheid zou bepalen.Septillion schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:25:
@nujtrug Volgens mij ga je dit nooit goed aan de plaat krijgen. De module verwacht een pulsdrukker. Dus zolang de melder beweging zit zal de module dus op/neer dimmen.
Ik zou verwachten dat de sensor bij beweging gewoon de stroomtoevoer open zet? Dat is toch de relais die ik telkens hoor wanneer er terug beweging is?
Ik heb hier ook nog een Sonoff ZBMINI R2 liggen. Zou ik die dan in detached modus kunnen gebruiken en de lamp vervangen door een slimme lamp denk je?
[ Voor 7% gewijzigd door nujtrug op 02-03-2025 21:51 ]
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.4.1)
@nujtrug Ah, dan heb je de verkeerde gelinkt, dan heb je de 200-004-1 als het goed is, correct?
Maar daarmee zou ik wel verwachten dat de lamp gewoon aan het uit gaat met de bewegingsmelder. Alleen zou smart hem schakelen dus het gedrag van de bewegingsmelder alleen omkeren (beweging = uit, geen beweging = aan).
De N direct en de L via de smart module is een beetje raar maar zou prima moeten zijn. Heb je gewoon testopstelling op je bureau gemaakt of zit het werkelijk ingebouwd? Indien het laatste zou ik aanraden het gewoon eens op je bureau op te bouwen.
Maar daarmee zou ik wel verwachten dat de lamp gewoon aan het uit gaat met de bewegingsmelder. Alleen zou smart hem schakelen dus het gedrag van de bewegingsmelder alleen omkeren (beweging = uit, geen beweging = aan).
De N direct en de L via de smart module is een beetje raar maar zou prima moeten zijn. Heb je gewoon testopstelling op je bureau gemaakt of zit het werkelijk ingebouwd? Indien het laatste zou ik aanraden het gewoon eens op je bureau op te bouwen.
Gaat inderdaad om de 200-004-1. Had deze aangesloten in plafond zelf maar ondertussen weer losgekoppeld. Kan nog wel eens opnieuw proberen met wat wago klemmen ipv alle aansluitingen op de dimmer te gebruiken.Septillion schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:15:
@nujtrug Ah, dan heb je de verkeerde gelinkt, dan heb je de 200-004-1 als het goed is, correct?
Ik heb gisteren een Shelly 2PM aangesloten op mijn rolluiken. Kort testen werkte alles goed. Toen ik echter de rolluiken helemaal open wilde maken ging de rolluik helemaal in de koof en kreeg ik hem er niet meer uit, dus alles los moeten halen en hoop gezeik verder werkt het weer.
Hoe moet zoiets ingeregeld worden? Voorheen kon ik altijd de 'up' knop gewoon inhouden en stopte hij als hij helemaal boven/onder was. Nu blijft de motor gewoon doorlopen (vreemd genoeg).
Hoe moet zoiets ingeregeld worden? Voorheen kon ik altijd de 'up' knop gewoon inhouden en stopte hij als hij helemaal boven/onder was. Nu blijft de motor gewoon doorlopen (vreemd genoeg).
@Card Nox Daar heeft de Shelly volgens mij een kalibratie routine voor.
Ik heb een dimbare "domme" lamp die ik graag smart wil maken met een Shelly Dimmer, echter krijg ik de Shelly niet werkend. Kunnen jullie mij helpen met het aansluiten van een Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 op een knop schakelaar?
Inbouwdoos ziet er als volgt uit (nog niet goed/volledig aangesloten)
:strip_exif()/f/image/dt9selC72MTpOenu0Lxwi214.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatie diagram volgens Shelly:

Foto inbouwdoos Lamp (plafond)
:strip_exif()/f/image/wfZge5GKoc7Kl6dhuidJdMmw.jpg?f=fotoalbum_large)
Inbouwdoos is voor 2 schakelaars:
1) Hue in wall switch, 2 dunne kabels
2) Shelly dimmer moet hier aan gekoppeld worden. Dit is ook een hotel schakeling, dus je kan de lamp vanuit 2 plekken bedienen.
Ik heb hun installatievideo meerdere malen bekeken, maar die zorgt alleen voor meer verwarring. dus ik hoop dat jullie mijn vraag, hoe kan ik die Shelly dimmer aansluiten?, kunnen beantwoorden
Schopje naar het grotetopic
Inbouwdoos ziet er als volgt uit (nog niet goed/volledig aangesloten)
:strip_exif()/f/image/dt9selC72MTpOenu0Lxwi214.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatie diagram volgens Shelly:

Foto inbouwdoos Lamp (plafond)
:strip_exif()/f/image/wfZge5GKoc7Kl6dhuidJdMmw.jpg?f=fotoalbum_large)
Inbouwdoos is voor 2 schakelaars:
1) Hue in wall switch, 2 dunne kabels
2) Shelly dimmer moet hier aan gekoppeld worden. Dit is ook een hotel schakeling, dus je kan de lamp vanuit 2 plekken bedienen.
Ik heb hun installatievideo meerdere malen bekeken, maar die zorgt alleen voor meer verwarring. dus ik hoop dat jullie mijn vraag, hoe kan ik die Shelly dimmer aansluiten?, kunnen beantwoorden
Schopje naar het grotetopic
[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 13-03-2025 11:46 ]
waarom heb je de randaarde op de dimmer aangesloten?
de hotelschakeling moet op de s1 en s2.
De lamp zelf volledig op dim1 en dim+.
Ik heb zelf de eerste generatie, die leek wat eenvoudiger
Tijd van werken, tijd van rusten
Ik dacht ik volg door hun gebruikte kleuren. Zou wat specifieker willen zijn, bedoel je Nutral (Blauw) en Live (Zwart + Dikke streep rood) op Dim- en Dim+?Driek schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:14:
waarom heb je de randaarde op de dimmer aangesloten?
Hotel schakeling is Zwart witte draden? als ik die op S1 en S2 aansluit, welke kabel(s) moeten dan vanuit de dimmer naar de schakelaar?
[ Voor 113% gewijzigd door pingpo op 12-03-2025 19:14 ]
Dus voor het aansturen van een Hue?
Dit vind ik: YouTube: Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 - Installation video
Dit vind ik: YouTube: Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 - Installation video
[ Voor 83% gewijzigd door dark_angel1969 op 13-03-2025 10:40 ]
Wat doen die 2 zwarte draden op de schakelaar? Waar komen die vandaan en waar gaan die naar toe? Vanuit de foto kan ik enkel zien dat ze niets gaan doen en dat de schakelaar niet gaat werken omdat ze beiden op het schakelcontact zitten en er geen draad op de L aangesloten is van de schakelaar.
@pingpo Is het een normale domme dimbare lamp? Zo ja, dan heb je de compleet verkeerde module. Deze is bedoelt om apparaten met een 0-10V ingang te sturen. Denk aan drivers van ledverlichting, ventilatieboxen etc. Hiermee kan je NIET een normale lamp mee dimmen. Van de Shelly producten moet je dan de Shelly Dimmer2 hebben. Helaas is hier nog geen Gen3 versie van.
Goede dag,
Na vele succesvolle toepassingen met Shelly Plus heb ik mijzelf schijnbaar een iets te ambitieus plan voorgehouden.
Thuis heb ik Tradim 2490HP dimmers, en had bedacht één dimmer 'smart' te maken met een Shelly Plus.
Het doel was de lamp te kunnen aan- en uitzetten met de muur dimmer. Maar daarnaast ook aan- en uitzetten via de Shelly Plus. Dus al het denkbare wat met een hotelschakeling ook kan, en waarbij de dimmer schakelaar 1 is en de Shelly schakelaar 2.
Daarnaast moet de lamp nog altijd gebruik blijven maken van het dimprofiel van de dimmer.
Ik heb aardig wat testopstellingen geprobeerd. Waarbij de bij laatste opstelling de Shelly met de N en L was aangesloten op het lichtnet.
Draadaansluiting 1 van de dimmer ging naar de I (input) van de Shelly en draadaansluiting 2 van de dimmer ging naar de SW (switch) aansluiting van de Shelly.
En de lamp zat op de O (output) van de Shelly en de N van het lichtnet.
In de Shelly app heb ik allerlei combinaties van de instellingen geprobeerd zoals Switch, Button, Toggle, Edge en Momentary.
Maar het lijkt mij maar niet te lukken.
Misschien dat ik nog niet zie dat het überhaupt niet zou kunnen. Maar wie kan mij helpen met een aanpak?
Schopje naar grote topic
Na vele succesvolle toepassingen met Shelly Plus heb ik mijzelf schijnbaar een iets te ambitieus plan voorgehouden.
Thuis heb ik Tradim 2490HP dimmers, en had bedacht één dimmer 'smart' te maken met een Shelly Plus.
Het doel was de lamp te kunnen aan- en uitzetten met de muur dimmer. Maar daarnaast ook aan- en uitzetten via de Shelly Plus. Dus al het denkbare wat met een hotelschakeling ook kan, en waarbij de dimmer schakelaar 1 is en de Shelly schakelaar 2.
Daarnaast moet de lamp nog altijd gebruik blijven maken van het dimprofiel van de dimmer.
Ik heb aardig wat testopstellingen geprobeerd. Waarbij de bij laatste opstelling de Shelly met de N en L was aangesloten op het lichtnet.
Draadaansluiting 1 van de dimmer ging naar de I (input) van de Shelly en draadaansluiting 2 van de dimmer ging naar de SW (switch) aansluiting van de Shelly.
En de lamp zat op de O (output) van de Shelly en de N van het lichtnet.
In de Shelly app heb ik allerlei combinaties van de instellingen geprobeerd zoals Switch, Button, Toggle, Edge en Momentary.
Maar het lijkt mij maar niet te lukken.
Misschien dat ik nog niet zie dat het überhaupt niet zou kunnen. Maar wie kan mij helpen met een aanpak?
Schopje naar grote topic
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 16-03-2025 09:57 ]
Met de Shelly kun je de stroomtoevoer van de dimmer aan- of uitzetten, maar je kunt de Shelly niet bedienen met de dimmer. Wat jij nu probeert is onmogelijk...
@ing_BRW Wat je wilt is inderdaad niet mogelijk. Dan zou de Shelly ook een NC (Normally closed) contact moeten hebben. En dan is het erg lastig om (via de smarts) te bepalen wanneer de lamp nu aan staat of niet.
Ik weet dat dit al een oudere discussie is - maar ik zit met hetzelfde probleem en trek me de haren uit het hoofd.Septillion schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:38:
@sidney013 Als je de schakelaar niet wilt gebruiken dan kan hij bij de lamp.
Bruin => Sonoff Lin
Sonoff Lout => lamp L
Blauw => lamp N
Groen/geel => lamp PE
Maar als je dan de schakelaar uit zet is het niet meer aan te sturen.
Je zou hem ook in de lasdoos tussen de schakelaar en lamp kunnen zetten. Haal daarvoor de grijze van de schakelaar en de bruine naar de lamp van elkaar los. Daarnaast heb je een aftakking nodig van de aanvoer L (die dus als bruin naar je schakelaar gaat).
Aanvoer L => bruin schakelaar + Sonoff Lin
Schakelaar grijs => Sonoff S2
Sonoff Lout => Lamp bruin
En lamp aansluiten als normaal.
Bij de schakelaar zit er alleen bruin (fase) en zwart (schakeldraad naar de lamp). Bij de lamp zie ik de zwarte kabel van de schakelaar. Een blauwe N kabel en de aarde.
Je zou de schakelaar als L kunnen gebruiken (en er niet aankomen) maar je lijkt hier te zeggen dat dat niet hoeft en het ook incl. Schakelaar kan? Wat bedoel je precies met “Daarnaast heb je een aftakking nodig van de aanvoer L (die dus als bruin naar je schakelaar gaat).”? Moet er dan een extra bruine L kabel (parallel aan de zwarte schakeldraad) van de schakelaar naar de lamp getrokken worden?
Het gaat om een domme lamp met G9 dimbare leds. Bedoel je deze dimmer? zo ja, is deze niet de laatste versie (gen 3) van? En heeft dit iets te maken met "sourcing" of "sinking"?Septillion schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:49:
@pingpo Is het een normale domme dimbare lamp? Zo ja, dan heb je de compleet verkeerde module. Deze is bedoelt om apparaten met een 0-10V ingang te sturen. Denk aan drivers van ledverlichting, ventilatieboxen etc. Hiermee kan je NIET een normale lamp mee dimmen. Van de Shelly producten moet je dan de Shelly Dimmer2 hebben. Helaas is hier nog geen Gen3 versie van.
[ Voor 18% gewijzigd door pingpo op 19-03-2025 16:51 ]
@pingpo Je linkt twee keer dezelfde module maar denk dat je tweede keer dus naar de module die jij hebt, de Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 had willen linken.
Dan nee, dat is absoluut niet de opvolger. Dat is de opvolger van de Shelly Plus 0-10V Dimmer. Beide dus bedoelt om alleen een 0-10V stuurspanning aan te leveren voor drivers of ventilatieboxen die daar mee werken. Het lever echt alleen een spanning tussen 0 en 10V met ander power om werkelijk iets aan te sturen. Niets te maken met sourcing of sinken (ook al is dat het verschil tussen de Plus 0-10V en de 0-10v gen3) maar met het feit dat ze dus niet gemaakt zijn om überhaupt direct een lamp aan te sturen.
De opvolger van de Shelly Dimmer 2 is de [url=https://www.shelly.com/products/shelly-dimmer-gen3[/]Shelly Dimmer Gen3[/] welke echt pas net uit is (eind januari). Gezien ze deze wel de Gen3 naam hebben gegeven terwijl Gen3 al even uit is en niet Gen4, doet mij vermoeden dat de productie hiervan wat vertraging opgelopen heeft...
Dan nee, dat is absoluut niet de opvolger. Dat is de opvolger van de Shelly Plus 0-10V Dimmer. Beide dus bedoelt om alleen een 0-10V stuurspanning aan te leveren voor drivers of ventilatieboxen die daar mee werken. Het lever echt alleen een spanning tussen 0 en 10V met ander power om werkelijk iets aan te sturen. Niets te maken met sourcing of sinken (ook al is dat het verschil tussen de Plus 0-10V en de 0-10v gen3) maar met het feit dat ze dus niet gemaakt zijn om überhaupt direct een lamp aan te sturen.
De opvolger van de Shelly Dimmer 2 is de [url=https://www.shelly.com/products/shelly-dimmer-gen3[/]Shelly Dimmer Gen3[/] welke echt pas net uit is (eind januari). Gezien ze deze wel de Gen3 naam hebben gegeven terwijl Gen3 al even uit is en niet Gen4, doet mij vermoeden dat de productie hiervan wat vertraging opgelopen heeft...
Volgende week start de bouw van mijn nieuwbouw woning. Ik heb de afgelopen periode al behoorlijk wat besluiten genomen over de domotica inrichting. Uiteindelijk heb ik besloten om overal zigbee spots en zigbee ledstrips te gaan gebruiken. Er komen nog een paar lampen die geen native zigbee ondersteuning hebben, maar daar komen zigbee dimmers voor in het plafond.
In eerste instantie wilde ik de aansturing doen via Hue Dial Switches (en Sonof panels op de plek van de thermostaten), maar ben nu op de volgende site rond.io gestuit. Ik ga de stopcontacten van dit merk sowieso gebruiken, maar vind PF pushbuttons (4 knops) ook erg mooi. Het is veel mooier weggewerkt dan de dial switch. Ik ben nu alleen aan het uitzoeken hoe ik de Hue lampen / mijn HA server kan ontsluiten met deze knoppen. Volgens mij kan ik een Shelly i4 erachter zetten zodat ik via HA de lampen (of andere apparaten) kan bedienen. Na wat onderzoek is het uitlezen van de temperatuur sensor alleen maar mogelijk met een ESP32 bordje (daar ben ik denk ik net te weinig tweaker voor).
Het enige nadeel wat ik nu eigenlijk zie is dat de Rond schakelaar dus niet via mijn Hue bridge loopt. In mijn huidige huis heb ook bewust voor Zigbee gekozen via een Hue bridge zodat de lampen nog wel te bedienen zijn als mij HA server problemen heeft. Is er ook een oplossing die compatibel is met Hue als alternatief voor de Shelly?
In eerste instantie wilde ik de aansturing doen via Hue Dial Switches (en Sonof panels op de plek van de thermostaten), maar ben nu op de volgende site rond.io gestuit. Ik ga de stopcontacten van dit merk sowieso gebruiken, maar vind PF pushbuttons (4 knops) ook erg mooi. Het is veel mooier weggewerkt dan de dial switch. Ik ben nu alleen aan het uitzoeken hoe ik de Hue lampen / mijn HA server kan ontsluiten met deze knoppen. Volgens mij kan ik een Shelly i4 erachter zetten zodat ik via HA de lampen (of andere apparaten) kan bedienen. Na wat onderzoek is het uitlezen van de temperatuur sensor alleen maar mogelijk met een ESP32 bordje (daar ben ik denk ik net te weinig tweaker voor).
Het enige nadeel wat ik nu eigenlijk zie is dat de Rond schakelaar dus niet via mijn Hue bridge loopt. In mijn huidige huis heb ook bewust voor Zigbee gekozen via een Hue bridge zodat de lampen nog wel te bedienen zijn als mij HA server problemen heeft. Is er ook een oplossing die compatibel is met Hue als alternatief voor de Shelly?
Hoi tweakers,
Is het mogelijk om een Somfy LT motor aan te sluiten op een rolluikschakelaar van Robbshop (zie onderstaande link)?
https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-rolluikschakelaar
Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Eigen inzet wordt verwacht, zeker als je een topic start +> schopje naar grote topic
Is het mogelijk om een Somfy LT motor aan te sluiten op een rolluikschakelaar van Robbshop (zie onderstaande link)?
https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-rolluikschakelaar
Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Eigen inzet wordt verwacht, zeker als je een topic start +> schopje naar grote topic
[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 21-03-2025 19:33 ]
Een zigbee stick? https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/jswinkels schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:44:
Volgende week start de bouw van mijn nieuwbouw woning. Ik heb de afgelopen periode al behoorlijk wat besluiten genomen over de domotica inrichting. Uiteindelijk heb ik besloten om overal zigbee spots en zigbee ledstrips te gaan gebruiken. Er komen nog een paar lampen die geen native zigbee ondersteuning hebben, maar daar komen zigbee dimmers voor in het plafond.
Mijn huidige situatie is dat we in de woonkamer een 13-tal LED-spots op een Shuttle SDIM-T-LED-250W aangesloten hebben staan. Met daaraan een Gira 015500 pulsschakelaar.
Dat werkt, maar we wilden het slim maken, dus daarvoor gekocht de EcoDim.10 Zigbee LED dimmer.
Alleen... ik kom er niet uit met aansluiten. Heb het al geprobeerd maar kreeg geen licht door en op de DIM module ging niks branden.
Huidige situatie is als volgt:
/f/image/fIVZXLWYfCTOrF3nn5ccJzgK.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat alleen om de rechter, de linker is voor lampen die niet gebruikt worden. Ik heb kunnen verifiëren dat rechts de juiste is door de rode draden van de Gira los te koppelen en de lamp ging wel weer aan (was aan voordat ik de stroom eraf haalde) maar kon niet meer dimmen.
Vervolgens heb ik de Shuttle dimmer losgekoppeld (de rechter dus) en de EcoDim.10 getracht aan te sluiten.
Ik zeg getracht, want het aansluitschema komt niet overeen met de werkelijkheid. Ik heb dus feitelijk een zwarte (schakel) draad en een bruine (fase) draad.
Op de website staat dat tweedraadsaansluiting mogelijk is:

Als ik echter de handleiding erbij pak, staat er dit:

Het lijkt mij heel logisch dat de LP en P helemaal rechts op de EcoDim.10 voor de Gira pulssschakelaar zijn. Dat staat ook duidelijk aangegeven.
Wat mij niet duidelijk is, is hoe zwart aan te sluiten is. Bruin is (denk ik) ook duidelijk, op de L zoals in alle gevallen getoond wordt, maar zwart wordt nergens getoond behalve in de afbeelding die zegt dat 2-draads mogelijk is.
Ik heb kortstondig geprobeerd met zwart in de blauwe erbij (2e opening, met de golfjes), maar daar kreeg ik helemaal niks mee door. Omdat dit an sich misschien al dom was (namelijk: gewoon proberen), ben ik maar gestopt en de Shuttle weer aangesloten, maar ik vraag me dus af wat ik fout doe.
Kan iemand mij wijzer maken?
Schopje naar het grote topic
Dat werkt, maar we wilden het slim maken, dus daarvoor gekocht de EcoDim.10 Zigbee LED dimmer.
Alleen... ik kom er niet uit met aansluiten. Heb het al geprobeerd maar kreeg geen licht door en op de DIM module ging niks branden.
Huidige situatie is als volgt:
/f/image/fIVZXLWYfCTOrF3nn5ccJzgK.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat alleen om de rechter, de linker is voor lampen die niet gebruikt worden. Ik heb kunnen verifiëren dat rechts de juiste is door de rode draden van de Gira los te koppelen en de lamp ging wel weer aan (was aan voordat ik de stroom eraf haalde) maar kon niet meer dimmen.
Vervolgens heb ik de Shuttle dimmer losgekoppeld (de rechter dus) en de EcoDim.10 getracht aan te sluiten.
Ik zeg getracht, want het aansluitschema komt niet overeen met de werkelijkheid. Ik heb dus feitelijk een zwarte (schakel) draad en een bruine (fase) draad.
Op de website staat dat tweedraadsaansluiting mogelijk is:

Als ik echter de handleiding erbij pak, staat er dit:

Het lijkt mij heel logisch dat de LP en P helemaal rechts op de EcoDim.10 voor de Gira pulssschakelaar zijn. Dat staat ook duidelijk aangegeven.
Wat mij niet duidelijk is, is hoe zwart aan te sluiten is. Bruin is (denk ik) ook duidelijk, op de L zoals in alle gevallen getoond wordt, maar zwart wordt nergens getoond behalve in de afbeelding die zegt dat 2-draads mogelijk is.
Ik heb kortstondig geprobeerd met zwart in de blauwe erbij (2e opening, met de golfjes), maar daar kreeg ik helemaal niks mee door. Omdat dit an sich misschien al dom was (namelijk: gewoon proberen), ben ik maar gestopt en de Shuttle weer aangesloten, maar ik vraag me dus af wat ik fout doe.
Kan iemand mij wijzer maken?
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 22-03-2025 18:42 ]
@MooDyBLueS in plaats van de plaatjes die op de productpagina staan kun je beter even in de 'echte' handleiding duiken:
/f/image/4DBYNnQejVESYUZMnr3Q2FHh.png?f=fotoalbum_large)
In jouw geval is de linkersituatie relevant, want jij hebt geen neutraal (blauw) beschikbaar.
Je hebt dus een bruggetje nodig tussen 3 en de dimmeruitgang.
Uit de dimmeruitgang komt ook de zwarte draad die naar je lamp gaat (er zitten dus twee dragen in de dimmeruitgang).
L is fase, bruin.
Tussen LP en P zit je pulsschakelaar.
Het plaatje dat jij laat zien (niks in 3) kan volgens de reguliere handleiding helemaal niet. Geen idee waar dat plaatje vandaan komt, op de productpagina staat hij niet.
/f/image/4DBYNnQejVESYUZMnr3Q2FHh.png?f=fotoalbum_large)
In jouw geval is de linkersituatie relevant, want jij hebt geen neutraal (blauw) beschikbaar.
Je hebt dus een bruggetje nodig tussen 3 en de dimmeruitgang.
Uit de dimmeruitgang komt ook de zwarte draad die naar je lamp gaat (er zitten dus twee dragen in de dimmeruitgang).
L is fase, bruin.
Tussen LP en P zit je pulsschakelaar.
Het plaatje dat jij laat zien (niks in 3) kan volgens de reguliere handleiding helemaal niet. Geen idee waar dat plaatje vandaan komt, op de productpagina staat hij niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 24-03-2025 12:16 ]
@Gizz Thanks! Ik heb dat blauw bruggetje ook laten zitten omdat ik inderdaad al begreep dat tenzij je het 3-draads aansluit die erin moet blijven.
Als ik het dan naloop dan had ik in feite precies zoals de linkersituatie die jij toont. Enige verschil is zoals jij ook al aangeeft: geen neutraal maar dus de zwarte (schakel)draad op de dimmeruitgang (golf+pijl) en bruin (fase) op L inderdaad.
Dan vind ik het gek dat het niet werkte. Kan het zijn dat de LP en P ook nog afhankelijk zijn van welke waarop aangesloten wordt?
Overigens was ik al van plan om zo even bij de bouwmarkt wat nieuw installatiedraad te halen, iets dunner en in de juiste kleuren. Ik had alleen zwart, blauw en groengeel liggen namelijk, misschien dat ik toch iets in de war heb gehaald, ik begin nu aan mijzelf te twijfelen.
Wel nog één checkvraag: dat er dus uit mijn wcd 1 fasedraad komt en 2 schakeldraden, die verschillende lampensets bedienen, maakt dat niet uit?
Het is namelijk zo:
- 1 zwarte draad zit op de SDIM-T-LED-250W en bedient 13 10W LED spots in het plafond. Deze wordt dus vervangen door de bovenstaande Zigbee dimmer.
- 1 zwarte draad zit op een MINI-T-LED-125W en bedient 2 hanglampen, die wij niet gebruiken en niet aangesloten hebben, heb het wel een keer met een peertje getest zodoende weet ik dat hij deze bediend. Deze ben ik niet van plan te vervangen.
Als ik het dan naloop dan had ik in feite precies zoals de linkersituatie die jij toont. Enige verschil is zoals jij ook al aangeeft: geen neutraal maar dus de zwarte (schakel)draad op de dimmeruitgang (golf+pijl) en bruin (fase) op L inderdaad.
Dan vind ik het gek dat het niet werkte. Kan het zijn dat de LP en P ook nog afhankelijk zijn van welke waarop aangesloten wordt?
Overigens was ik al van plan om zo even bij de bouwmarkt wat nieuw installatiedraad te halen, iets dunner en in de juiste kleuren. Ik had alleen zwart, blauw en groengeel liggen namelijk, misschien dat ik toch iets in de war heb gehaald, ik begin nu aan mijzelf te twijfelen.
Wel nog één checkvraag: dat er dus uit mijn wcd 1 fasedraad komt en 2 schakeldraden, die verschillende lampensets bedienen, maakt dat niet uit?
Het is namelijk zo:
- 1 zwarte draad zit op de SDIM-T-LED-250W en bedient 13 10W LED spots in het plafond. Deze wordt dus vervangen door de bovenstaande Zigbee dimmer.
- 1 zwarte draad zit op een MINI-T-LED-125W en bedient 2 hanglampen, die wij niet gebruiken en niet aangesloten hebben, heb het wel een keer met een peertje getest zodoende weet ik dat hij deze bediend. Deze ben ik niet van plan te vervangen.
Ik begreep je plaatje met wcd niet helemaal, misschien goed om dat te verhelderen.MooDyBLueS schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:31:
Een wcd is een wandcontactdoos, oftewel een stopcontact. In een wandcontactdoos heb je een bruine (fase) en blauwe (neutraal/0) draad. Waarom er vanaf je dimmers twee schakeldraden (zwart) naar één wandcontactdoos teruglopen snap ik daarom niet
Waar zijn je lampen in dit plaatje?
@MooDyBLueS Hoezo is die zwarte draad een verschil? Schakeldraad van de lamp is gewoon altijd zwart en die moet dus op golf+pijl.
Enige dat je moet checken of de twee kanten van je pulsdruikker wel 100% gescheiden zijn. Want op zich maken Lp en P niet uit maar de schakelaar mag nergens anders aan hangen.
Enige dat je moet checken of de twee kanten van je pulsdruikker wel 100% gescheiden zijn. Want op zich maken Lp en P niet uit maar de schakelaar mag nergens anders aan hangen.
Oh haha, dat is een domme fout. Sorry. Laat ik het anders zeggen: er komen uit de muur waar de Gira dubbele impulsdrukker op zit 3 draden: 1 bruin, 2 zwart. Die staan vervolgens zoals in het plaatje getoond nu op 2 domme LED dimmers.Gizz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:49:
[...]
Ik begreep je plaatje met wcd niet helemaal, misschien goed om dat te verhelderen.
Een wcd is een wandcontactdoos, oftewel een stopcontact. In een wandcontactdoos heb je een bruinme (fase) en blauwe (neutraal/0) draad. Waarom er vanaf je dimmers twee schakeldraden (zwart) naar één wandcontactdoos teruglopen snap ik daarom niet
Waar zijn je lampen in dit plaatje?
@MooDyBLueS afgaande op het plaatje in de handleiding horen de pulsdrukkers niet onder spanning te staan van een aanvoerende L (bruin). Ze maken alleen een circuitje door kort LP en P te verbinden, verder zijn ze nergens op aangesloten.
Mijn suggestie zou zijn om het daarom even zonder bruin in je pulsschakelaar te proberen.
edit: wat @Septillion zegt dus
Mijn suggestie zou zijn om het daarom even zonder bruin in je pulsschakelaar te proberen.
edit: wat @Septillion zegt dus
[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 24-03-2025 13:00 ]
@MooDyBLueS Als je alleen bruin op L aansluit en zwart op het golfje + brug naar de '3' dan zou hij al smart moeten werken.
Dan zou ik daarna eens de pulsdrukker los halen van beide bestaande en alleen eens aan de Ecodim hangen.
Gezien de naam denk ik dat Lp eigenlijk gewoon een lus van L is maar de handleiding geeft dat niet aan. Die wil dus de pulsdrukker volledig geïsoleerd hebben.
Dan zou ik daarna eens de pulsdrukker los halen van beide bestaande en alleen eens aan de Ecodim hangen.
Gezien de naam denk ik dat Lp eigenlijk gewoon een lus van L is maar de handleiding geeft dat niet aan. Die wil dus de pulsdrukker volledig geïsoleerd hebben.
Ik had bruin ook niet op de pulsschakelaar hoor. 
Wat ik had aangesloten op de EcoDim.10:
3 = bruggetje met pijl+golf
pijl+golf = bruggetje + zwarte draad uit de muur
L = bruine draad uit de muur
LP = klein stukje zwarte draad naar de Gira pulsschakelaar
P = klein stukje zwarte draad naar de Gira pulsschakelaar
Voor de verduidelijking, dit is de huidige/oude situatie met de domme dimmers:
vlnr: overzicht met pulsschakelaar, dan de beide domme dimmers en op de laatste foto hoe de rode draden van die dimmers (zitten vast) met lasklemmen aan elk hun eigen zwarte draad en een gezamenlijke bruine draad gekoppeld zijn.
Wat ik had aangesloten op de EcoDim.10:
3 = bruggetje met pijl+golf
pijl+golf = bruggetje + zwarte draad uit de muur
L = bruine draad uit de muur
LP = klein stukje zwarte draad naar de Gira pulsschakelaar
P = klein stukje zwarte draad naar de Gira pulsschakelaar
Voor de verduidelijking, dit is de huidige/oude situatie met de domme dimmers:
vlnr: overzicht met pulsschakelaar, dan de beide domme dimmers en op de laatste foto hoe de rode draden van die dimmers (zitten vast) met lasklemmen aan elk hun eigen zwarte draad en een gezamenlijke bruine draad gekoppeld zijn.
![]() | ![]() | ![]() |
Ah check, dan ga ik daar eens mee beginnen.Septillion schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:03:
@MooDyBLueS Als je alleen bruin op L aansluit en zwart op het golfje + brug naar de '3' dan zou hij al smart moeten werken.
Ik denk namelijk dat we wel al duidelijk hebben dat bruin altijd op L moet en zwart altijd op het golfje (incl. de brug dus). Ik had dus wel, maar wie weet dat de pulsschakelaar roet in het eten gooit, daar had ik nog niet aan gedacht.
Overigens heeft de pulsschakelaar wel meerdere ingangen heb ik gezien. Maar ik heb dus ook gemerkt dat beide schakelaars (links+rechts) wel volledig onafhankelijk werken. Het is niet zo dat een aan moet voordat de ander aan kan zeg maar.
[ Voor 20% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-03-2025 13:10 ]
Volgens je eerdere post wel:MooDyBLueS schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:07:
Ik had bruin ook niet op de pulsschakelaar hoor.
Die bruin hoort dus niet in je impulsdrukker als je dit werkend wil krijgen.MooDyBLueS schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:55:
[...]
Sorry. Laat ik het anders zeggen: er komen uit de muur waar de Gira dubbele impulsdrukker op zit 3 draden: 1 bruin, 2 zwart.
@Gizz Dat heb ik dan verkeerd gezegd ja, stom. Zoals je hierboven kan zien, zie je de oude situatie met foto's. En in de nieuwe situatie heb ik hier per aansluiting aangegeven hoe ik die aangesloten had. Kort gezegd: LP en P met zwart draad naar de pulsschakelaar.
Maar goed dat je het benadrukt hoor, want ik merk al dat fouten heel snel gemaakt zijn hierbij. En als je zoals ik verre van elektriciën bent dan is het best wel uitzoeken.
Maar goed dat je het benadrukt hoor, want ik merk al dat fouten heel snel gemaakt zijn hierbij. En als je zoals ik verre van elektriciën bent dan is het best wel uitzoeken.
[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-03-2025 13:13 ]
Update: het is gelukt!
Als je het eenmaal werkend hebt, denk je ineens: zolang je weet wat je moet doen, is het niet moeilijk.
Heb eerst puur de EcoDim.10 module aangesloten op de zwarte en rode draad. En toen via de Hue bridge ernaar gezocht, dit keer wilde de module namelijk wel in pairing mode. Ik denk dat ik de vorige keer toch zwart en bruin omgedraaid had, ik had ook zelf niet de juiste kleuren installatiedraad waardoor het nog verwarrender werd, dus net eerst even langs de bouwmarkt geweest voor een rolletje zwart en bruin.
Nadat het smart werkte ook de Gira impulsschakelaar weer aangesloten en ook dat werkte ineens.
Lichten reageren ook een stuk sneller (minder vertraging), dimmen mooier en het aan/uit gaan is ook vloeiender. Ben er dus blij mee, bedankt voor alle hulp @Gizz en @Septillion !
Nu heb ik aansluitend nog even een zoektocht vraagje. Ik zei al: deze dimmer bedient 13 spotjes in de woonkamer. Ons huis heeft een U-vorm beneden en keuken+eetkamer bevat ook nog eens 10 spotjes, dezelfde. Daar is een dubbele schakelaar voor, eentje in de keuken en eentje naast de schakelaar voor de woonkamer spotjes. Dimmen ook precies hetzelfde, maar... ik kan de dimmer niet vinden.
Vanaf de schakelaar in de woonkamer zie ik een netwerkkabel waarvan 2 aders voor de schakelaar zijn gebruikt, in de keuken zie ik gewoon installatiedraad met 2 aders. Beide verdwijnen overduidelijk in de leidingen in de muur.
Dus mijn gedacht was: dan zal de dimmer module wel bij een van de spotjes liggen. Net allemaal nagelopen, stuk voor stuk uit het plafond gehaald, maar geen resultaat. Ik zag wel bij de meeste spotjes mooi 2x blauw en 2x zwart die ieder een eigen pvc buis in het plafond erboven ingingen en bij het eerste spotje zag ik dat 1x. Ik heb letterlijk elke ader gevolgd van begin tot eind (waarbij het eind voor mij de pvc buis is), maar nergens een dimmer module te bekennen.
Zie ik iets over het hoofd of hebben jullie nog een tip waar ik het kan zoeken? Ik had al het idee te proberen achterhalen waar die netwerkkabel naartoe loopt, maar ja... dat zit in de muur en de enige netwerkkabels die ik in de meterkast heb zijn van daadwerkelijke patchpunten die ik ooit al eens allemaal getest heb.
Als je het eenmaal werkend hebt, denk je ineens: zolang je weet wat je moet doen, is het niet moeilijk.
Heb eerst puur de EcoDim.10 module aangesloten op de zwarte en rode draad. En toen via de Hue bridge ernaar gezocht, dit keer wilde de module namelijk wel in pairing mode. Ik denk dat ik de vorige keer toch zwart en bruin omgedraaid had, ik had ook zelf niet de juiste kleuren installatiedraad waardoor het nog verwarrender werd, dus net eerst even langs de bouwmarkt geweest voor een rolletje zwart en bruin.
Nadat het smart werkte ook de Gira impulsschakelaar weer aangesloten en ook dat werkte ineens.
Lichten reageren ook een stuk sneller (minder vertraging), dimmen mooier en het aan/uit gaan is ook vloeiender. Ben er dus blij mee, bedankt voor alle hulp @Gizz en @Septillion !
Nu heb ik aansluitend nog even een zoektocht vraagje. Ik zei al: deze dimmer bedient 13 spotjes in de woonkamer. Ons huis heeft een U-vorm beneden en keuken+eetkamer bevat ook nog eens 10 spotjes, dezelfde. Daar is een dubbele schakelaar voor, eentje in de keuken en eentje naast de schakelaar voor de woonkamer spotjes. Dimmen ook precies hetzelfde, maar... ik kan de dimmer niet vinden.
Vanaf de schakelaar in de woonkamer zie ik een netwerkkabel waarvan 2 aders voor de schakelaar zijn gebruikt, in de keuken zie ik gewoon installatiedraad met 2 aders. Beide verdwijnen overduidelijk in de leidingen in de muur.
Dus mijn gedacht was: dan zal de dimmer module wel bij een van de spotjes liggen. Net allemaal nagelopen, stuk voor stuk uit het plafond gehaald, maar geen resultaat. Ik zag wel bij de meeste spotjes mooi 2x blauw en 2x zwart die ieder een eigen pvc buis in het plafond erboven ingingen en bij het eerste spotje zag ik dat 1x. Ik heb letterlijk elke ader gevolgd van begin tot eind (waarbij het eind voor mij de pvc buis is), maar nergens een dimmer module te bekennen.
Zie ik iets over het hoofd of hebben jullie nog een tip waar ik het kan zoeken? Ik had al het idee te proberen achterhalen waar die netwerkkabel naartoe loopt, maar ja... dat zit in de muur en de enige netwerkkabels die ik in de meterkast heb zijn van daadwerkelijke patchpunten die ik ooit al eens allemaal getest heb.
@MooDyBLueS Mooi dat het gelukt is! Maar op zich had je toch alleen stukje draad voor van en naar de pulsdrukker nodig?
Voor die ander is dan lekker een beun bezig geweest... Grote kans dat de module gewoon ongeïsoleerde netspanning gebruikt voor de pulsdrukker dus daar een netwerkkabel voor gebruiken is niet echt handig.
Maar niet iets van een kast of andere lasdoos in de buurt van de schakelaars?
En het spotje met maar 1x bruin en 1x blauw is natuurlijk de laatste, niet de eerste. Dus juist het spotje aan het andere eind is de eerste. Tussen dat spotje en de schakelaar niet nog een lasdoos (of andere plek waar het te verstoppen is)?
Voor die ander is dan lekker een beun bezig geweest... Grote kans dat de module gewoon ongeïsoleerde netspanning gebruikt voor de pulsdrukker dus daar een netwerkkabel voor gebruiken is niet echt handig.
Maar niet iets van een kast of andere lasdoos in de buurt van de schakelaars?
En het spotje met maar 1x bruin en 1x blauw is natuurlijk de laatste, niet de eerste. Dus juist het spotje aan het andere eind is de eerste. Tussen dat spotje en de schakelaar niet nog een lasdoos (of andere plek waar het te verstoppen is)?
@Septillion Tja, wij hebben de woning ook maar zo gekocht en hoewel het behoorlijk nieuwe woning is, kom je toch gekke dingen tegen blijkbaar. 
Nu je het zegt: er zit in de keuken tussen spot 3 en 4 een lasdoos, of in ieder geval zo'n rondje, die zit 'uit het lood' van de spotjes en is meegespoten met het plafond dus hoewel die te zien is, valt hij nauwelijks op. Daar zou het kunnen zitten misschien, al vind ik het dan gek dat het op zo'n plek zit en niet bij het eerste spotje. Ik ga even overleggen met mijn vrouw of ik toch door het spuitwerk op het plafond heen ga, laat altijd een lelijkere afwerking achter helaas (overigens niet door ons zo weg laten spuiten, anders had ik daar wel even beter bij nagedacht).
Verder kan ik geen kast of iets anders bedenken. In feite is het zo dat vanuit de hal naar binnen lopen er rechts gelijk een 5-voudige schakelaar zit, daar zit dus oa de schakelaar voor de woonkamer en een voor de keuken/eetkamer. Maar ook achter de andere 3 zit niks van een dimmer. En dan in de keuken een stopcontact+schakelaar voor de keuken/eetkamer.
Nu je het zegt: er zit in de keuken tussen spot 3 en 4 een lasdoos, of in ieder geval zo'n rondje, die zit 'uit het lood' van de spotjes en is meegespoten met het plafond dus hoewel die te zien is, valt hij nauwelijks op. Daar zou het kunnen zitten misschien, al vind ik het dan gek dat het op zo'n plek zit en niet bij het eerste spotje. Ik ga even overleggen met mijn vrouw of ik toch door het spuitwerk op het plafond heen ga, laat altijd een lelijkere afwerking achter helaas (overigens niet door ons zo weg laten spuiten, anders had ik daar wel even beter bij nagedacht).
Verder kan ik geen kast of iets anders bedenken. In feite is het zo dat vanuit de hal naar binnen lopen er rechts gelijk een 5-voudige schakelaar zit, daar zit dus oa de schakelaar voor de woonkamer en een voor de keuken/eetkamer. Maar ook achter de andere 3 zit niks van een dimmer. En dan in de keuken een stopcontact+schakelaar voor de keuken/eetkamer.
Ik heb een oude booglamp met een snoerdimmer. Inmiddels zit er een ledlamp en dat functioneert redelijk.
Maar ik wil deze via HA schakelen. Ik ben daarom de snoerdimmer aan het vervangen voor een fibaro fgd212. Aangesloten volgens het 3 wiring schema. Wat iets anders uitpakt omdat er nog een stukje snoer met stekker is, de oude dimmer zat immers in de snoer verwerkt. Het stukje snoer met stekker heb op de L en N aangesloten op de fibaro. En een pulsdrukker er tussen om te schakelen.
Terwijl ik sta op het punt om de stekker in het stopcontact te steken, slaat de twijfel toe. 50% kans dat de L ook daadwerkelijk direct op de L komt (de kabel vanad stekker naar fibaro is niet gemarkeerd, dat hoeft ook voor de oude setup). 50% kans dat het omgedraaid is.
Is dat een probleem? Ik ben niet thuis in de terminologie om het snel te vinden met zoekopdrachten, dus ik hoop op deze manier een antwoord te vinden.
Maar ik wil deze via HA schakelen. Ik ben daarom de snoerdimmer aan het vervangen voor een fibaro fgd212. Aangesloten volgens het 3 wiring schema. Wat iets anders uitpakt omdat er nog een stukje snoer met stekker is, de oude dimmer zat immers in de snoer verwerkt. Het stukje snoer met stekker heb op de L en N aangesloten op de fibaro. En een pulsdrukker er tussen om te schakelen.
Terwijl ik sta op het punt om de stekker in het stopcontact te steken, slaat de twijfel toe. 50% kans dat de L ook daadwerkelijk direct op de L komt (de kabel vanad stekker naar fibaro is niet gemarkeerd, dat hoeft ook voor de oude setup). 50% kans dat het omgedraaid is.
Is dat een probleem? Ik ben niet thuis in de terminologie om het snel te vinden met zoekopdrachten, dus ik hoop op deze manier een antwoord te vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 29-03-2025 12:19 ]
@Adam1980 Denk eigenlijk dat je het antwoord al gelezen hebt gezien je daar ook actief bent:
Septillion in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"
Ik heb nog geen antwoord, dat ging over een shelly module. Mijn vraag hier gaat over de fibaro module, verkeerd om op de L en N aansluiten terwijl er 230v op staatSeptillion schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:20:
@Adam1980 Denk eigenlijk dat je het antwoord al gelezen hebt gezien je daar ook actief bent:
Wist trouwens niet van het bestaan van dit topic.
@Adam1980 Ik zei daar al "en eigenlijk alle smart modules", ook de Fibaro.
Het is wisselspanning, dus zonder extra referentie kan je geen verschil zien met omdraaien. Het blijft dan gewoon 230Vac waar als je 12Vdc om zou draaien je -12Vdc krijgt.
Het is wisselspanning, dus zonder extra referentie kan je geen verschil zien met omdraaien. Het blijft dan gewoon 230Vac waar als je 12Vdc om zou draaien je -12Vdc krijgt.
[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 29-03-2025 13:42 ]
Ah, dat lees ik nu ook. Maar omdat het niet over mijn vraag ging had ik het niet gelezen.
Dan ga ik 'm zo in het stopcontact steken als ik weer thuis ben.
Dan ga ik 'm zo in het stopcontact steken als ik weer thuis ben.
Is het mogelijk om 2 screens met automatische afslag aan te sluiten op 1 zigbee rolluikmodules. Of is dit niet aan te raden? De screens komen naast elkaar aan de geven te hangen, waardoor het mooist is wanneer deze tegelijk openen en sluiten.
Blijkbaar is dat niet aan te raden: naftebakje in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"
Ik zit met het volgende:
ik wil 2 separate lampen via de robb smart dimmer pro modules met 1 Gira dubbele pulsdrukker kunnen bedienen.
Het aansluiten van de pulsdrukker lukt me wel echter kom ik er niet aan uit hoe ik de dimmer moet aansluiten op de lampen. Ik heb deze dimmers in ieder geval: https://www.robbshop.nl/r...ulsdimmer-pro-400w-2-pack
Als iemand mij zou kunnen en willen helpen met een aansluitschema dan zou ik dat erg op prijs stellen. Ik heb in de inbouwdozen bij de lichtpunten overigens zwarte, blauwe en indien nodig ook groen-gele draad.
Alvast hartelijk dank,
Bel*.
Topic hijack => schopje
ik wil 2 separate lampen via de robb smart dimmer pro modules met 1 Gira dubbele pulsdrukker kunnen bedienen.
Het aansluiten van de pulsdrukker lukt me wel echter kom ik er niet aan uit hoe ik de dimmer moet aansluiten op de lampen. Ik heb deze dimmers in ieder geval: https://www.robbshop.nl/r...ulsdimmer-pro-400w-2-pack
Als iemand mij zou kunnen en willen helpen met een aansluitschema dan zou ik dat erg op prijs stellen. Ik heb in de inbouwdozen bij de lichtpunten overigens zwarte, blauwe en indien nodig ook groen-gele draad.
Alvast hartelijk dank,
Bel*.
Topic hijack => schopje
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 05-04-2025 22:02 ]
@Beleriond Maar 2 lampen, 1 pulsdrukker... Je wil de lampen dus gewoon samen dimmen?
Verder heeft de module wat opties. Maar als het met N kan zou dat altijd mijn voorkeur hebben. Wat is er niet duidelijk aan de bijgeleverde schema's?
Verder heeft de module wat opties. Maar als het met N kan zou dat altijd mijn voorkeur hebben. Wat is er niet duidelijk aan de bijgeleverde schema's?
Zoals aangegeven is het een dubbele/2-voudige pulsdrukker, ofwel 2 wippers erop.Septillion schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:02:
@Beleriond Maar 2 lampen, 1 pulsdrukker... Je wil de lampen dus gewoon samen dimmen?
Wat voor mij onduidelijk is, is hoe ik de pulsdimmers aan de lampen moet bedraden…dat schema zit er volgens mij niet bij…of ik snap het niet…da’s ook zeer wel denkbaar.
@Beleriond Indeling van de handleiding is niet geweldig maar staan tig schema's in.
Ik zou dan gaan voor pagina 4, 3-Draads aansluiting met blauwe neutraaldraad, rechter plaatje.
Ik zou dan gaan voor pagina 4, 3-Draads aansluiting met blauwe neutraaldraad, rechter plaatje.
Is het mogelijk een om een slimme schakelaar te maken middels Shelly of een alternatief product wanneer er geen schakeldraad aanwezig is?
Het volledige huis is voorzien van Philips Hue verlichting. Ik vind echter de schakelaars van Hue voor aan de muur niet mooi en heb een partner die graag ook een fysieke schakelaar wil kunnen gebruiken.
Nu heb ik een 4-tal inbouwdozen in de muur waar ik enkel bruin en blauw draad heb lopen. Nu was ik in de veronderstelling dat ik daar een Shelly in kon bouwen, van stroom kon voorzien, schakelaar erop en gaan.
Natuurlijk nog via HA of de Aquara app (i.c.m. M2 Hub) configureren welke lampen ze aan moeten sturen.
Maar...werkt dit wel? In alle installatie video's en handleidingen wordt ook het schakeldraad gebruikt, is dit ook nodig wanneer je slimme lampen aan wilt sturen?
Het volledige huis is voorzien van Philips Hue verlichting. Ik vind echter de schakelaars van Hue voor aan de muur niet mooi en heb een partner die graag ook een fysieke schakelaar wil kunnen gebruiken.
Nu heb ik een 4-tal inbouwdozen in de muur waar ik enkel bruin en blauw draad heb lopen. Nu was ik in de veronderstelling dat ik daar een Shelly in kon bouwen, van stroom kon voorzien, schakelaar erop en gaan.
Natuurlijk nog via HA of de Aquara app (i.c.m. M2 Hub) configureren welke lampen ze aan moeten sturen.
Maar...werkt dit wel? In alle installatie video's en handleidingen wordt ook het schakeldraad gebruikt, is dit ook nodig wanneer je slimme lampen aan wilt sturen?
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 07-04-2025 19:18 ]
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Hue heeft een schakelaar zender op batterijen.
https://www.robbshop.nl/philips-hue-wall-switch-module
Ja, die ken ik, echter wil ik deze oplossing niet op batterijen.jeroen3 schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:03:
Hue heeft een schakelaar zender op batterijen.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
@jeroen3 het hebben van een fase en nul is volgens mij niet het probleem. Het gaat om geen schakeldraad hebben.
@UniPer wat jij bedoelt is een module 'detached' gebruiken. Dat wordt ook genoemd in de topicstart van Het grote smart-module (aansluiten) topic. In dat topic worden volgens mij meerdere voorbeelden genoemd.
@UniPer wat jij bedoelt is een module 'detached' gebruiken. Dat wordt ook genoemd in de topicstart van Het grote smart-module (aansluiten) topic. In dat topic worden volgens mij meerdere voorbeelden genoemd.
Kort antwoord: ja.UniPer schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:51:
Nu was ik in de veronderstelling dat ik daar een Shelly in kon bouwen, van stroom kon voorzien, schakelaar erop en gaan.
Maar...werkt dit wel?
[ Voor 35% gewijzigd door Gizz op 07-04-2025 18:23 ]
En je moet natuurlijk een module installeren die op een manier met de hue lampen kan praten. Of iets van een home assistant of homey die juist die koppeling kan leggen.
Ps: er zijn ook batterijloze piezoschakelaars te krijgen onder Friends With Hue van gira bijvoorbeeld. Je moet die wel erg hard indrukken.
Ps: er zijn ook batterijloze piezoschakelaars te krijgen onder Friends With Hue van gira bijvoorbeeld. Je moet die wel erg hard indrukken.
[ Voor 29% gewijzigd door jeroen3 op 07-04-2025 18:34 ]
@UniPer Hardware matig gewoon mogelijk. Het zal aan de controller liggen of je dat kan verwerken. Met HA geen probleem.
Zie ook Het grote smart-module (aansluiten) topic: Lamp-loos
@UniPer Ik heb een tweetal Friends of Hue switches van Busch-Jaeger gekocht een paar jaar geleden. Die komen ter vervanging van je fysieke knoppen, maar je kan er ontzettend veel mee.
Met Philips Hue verlichting kan je doodleuk de draden in de inbouwdoos in de muur doorverbinden met een lasklem (ik weet dat elektriciens hier niet blij van worden en dat sommigen zeggen dat het niet mag, maar feitelijk is een Hue wall switch module hetzelfde idee, die staat dan ook continu onder stroom). Maar waar de Hue wall switch module bedoeld is om je domme schakelaars te koppelen aan de Hue lampen die erachter zitten, zijn de Friends of Hue switches om je domme schakelaars te vervangen.
Voordeel: je kan veel acties koppelen aan de knoppen met kort indrukken, lang indrukken (ingedrukt houden), 2x achter elkaar indrukken, etc. En je kan zelfs niet-Hue apparaten ermee bedienen als je deze integreert met bijv. Homekit.
Zo had ik geprogrammeerd dat de linkerkant de lampen bij de woonkamer bediende:
- linksboven 1x klikken = aan, ingedrukt houden = feller
- linksonder 1x klikken = uit, ingedrukt houden = dimmen
Rechts was hetzelfde idee voor de eetkamer/keuken. En via de Eve app had ik het zo geprogrammeerd dat een dubbelklik een Homekit scene startte, zoals alle zonwering naar beneden/boven, de Sonos speaker aanzetten met muziek, etc.
Het voordeel is dat je meerdere platformen kan gebruiken om te bereiken wat je wilt. En iemand die niet weet dat dubbelklikken een optie is, zal er ook niks van merken en gewoon de 1x klik optie voor licht aan/uit kunnen gebruiken. Dan is het niks meer of minder dan leren welke knop welke lampen bedient.
Om precies te zijn heb ik 2x deze, inmiddels alweer een jaar of 3:
https://www.elektrototaal...e-lichtschakelaar-4172556
Met Philips Hue verlichting kan je doodleuk de draden in de inbouwdoos in de muur doorverbinden met een lasklem (ik weet dat elektriciens hier niet blij van worden en dat sommigen zeggen dat het niet mag, maar feitelijk is een Hue wall switch module hetzelfde idee, die staat dan ook continu onder stroom). Maar waar de Hue wall switch module bedoeld is om je domme schakelaars te koppelen aan de Hue lampen die erachter zitten, zijn de Friends of Hue switches om je domme schakelaars te vervangen.
Voordeel: je kan veel acties koppelen aan de knoppen met kort indrukken, lang indrukken (ingedrukt houden), 2x achter elkaar indrukken, etc. En je kan zelfs niet-Hue apparaten ermee bedienen als je deze integreert met bijv. Homekit.
Rechts was hetzelfde idee voor de eetkamer/keuken. En via de Eve app had ik het zo geprogrammeerd dat een dubbelklik een Homekit scene startte, zoals alle zonwering naar beneden/boven, de Sonos speaker aanzetten met muziek, etc.
Het voordeel is dat je meerdere platformen kan gebruiken om te bereiken wat je wilt. En iemand die niet weet dat dubbelklikken een optie is, zal er ook niks van merken en gewoon de 1x klik optie voor licht aan/uit kunnen gebruiken. Dan is het niks meer of minder dan leren welke knop welke lampen bedient.
Dat lamp-loos is volgens mij precies wat ik zoek, echter zie ik zo snel geen voorbeelden van modules die zo werken. Ik gebruik HA, dus dat zou inderdaad geen probleem moeten zijn.Septillion schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:20:
@UniPer Hardware matig gewoon mogelijk. Het zal aan de controller liggen of je dat kan verwerken. Met HA geen probleem.
Klopt inderdaad, er zit geen schakeldraad. De hue lampen hebben permanent stroom en de schakelaar 'moet' aangesloten worden met bruin/blauw en geconfigureerd kunnen worden om bepaalde lampen aan te sturen.Gizz schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:21:
@jeroen3 het hebben van een fase en nul is volgens mij niet het probleem. Het gaat om geen schakeldraad hebben.
[...]
Kort antwoord: ja.
Dat klinkt functioneel prima, echter wil ik geen schakelaars welke (zoals de reviews het omschrijven) hard ingedrukt moeten worden. Logisch dat dit nodig is, gezien dit ook de stroomopwekking is, echter wil m'n huidige schakelaars blijven gebruiken.MooDyBLueS schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:26:
@UniPer Ik heb een tweetal Friends of Hue switches van Busch-Jaeger gekocht een paar jaar geleden. Die komen ter vervanging van je fysieke knoppen, maar je kan er ontzettend veel mee.
Het is een wat ouder huis en wil proberen geen afwijkende schakelaars op de muur te hoeven plaatsen.
Is het zo simpel? Dus deze kan ik gewoon aansluiten op blauw/bruin en daarna configureren, ik kan hierbij de in- en uitgangen negeren (vrij laten) en deze via wifi met de bridge/HA laten praten begrijp ik?
Of begrijp ik het toch nog niet?

@UniPer Correct 
Ook al heb je met een Shelly ook wel de optie om de uitgang detached te maken. Dan is eventueel indien HA niet bereikbaar is als nog een directe actie te doen met de power naar de Hue's.
Ook al heb je met een Shelly ook wel de optie om de uitgang detached te maken. Dan is eventueel indien HA niet bereikbaar is als nog een directe actie te doen met de power naar de Hue's.
Oké, dan begin het te begrijpen geloof ik ;-)
Shelly biedt daarmee dus de mogelijkheid, wanneer je wel een schakeldraad hebt, om de in- en uitgangen te gebruiken om deze daar aan te sluiten en de lampen om deze manier 'fysiek' te bedienen.
Anderzijds kun je dus ook de module enkel gebruiken met Fase en Nul en de in- en uitgangen leeglaten (zonder schakeldraad) om op deze manier enkel je lampen 'smart' te bedienen?
En in principe geldt dus de regel, dat elke module met N deze mogelijkheid biedt?
Shelly biedt daarmee dus de mogelijkheid, wanneer je wel een schakeldraad hebt, om de in- en uitgangen te gebruiken om deze daar aan te sluiten en de lampen om deze manier 'fysiek' te bedienen.
Anderzijds kun je dus ook de module enkel gebruiken met Fase en Nul en de in- en uitgangen leeglaten (zonder schakeldraad) om op deze manier enkel je lampen 'smart' te bedienen?
En in principe geldt dus de regel, dat elke module met N deze mogelijkheid biedt?
@UniPer Ja, elke module met N zal gewoon de uitgang schakelen maar als je er niets aan hangt is dus het enige dat aanpast de state in de controller (= bijvoorbeeld HA). Vergelijkbaar met dat dat je een schakelaar maakt zonder lamp en de stand van de schakelaar wel kan wijzigen. Met als verschil dat je vanuit de controller nu wel de module weer uit kunt zetten maar afgezien van de state heeft dat geen effect, er hangt immers niets aan.
En bij een Shelly of andere modules waar custom firmware op kan (vaak de wifi modules) kan je ook zelf de link tussen input en output verbreken. Dan vormt de schakelaar alleen input voor je controller. En kan je de uitgang alleen vanuit de controller schakelen. Dit heet detached.
En als bonus is het mogelijk dat je standaard detached draait maar bijvoorbeeld indien HA niet bereikbaar is dat de input toch weer gekoppeld wordt aan de uitgang. Op die manier kan je dan toch de spanning aan/uit zetten naar je smart bulbs en ze dus in nood als nog bedienen. Niet zo smart als via de controller maar in nood handig.
En bij een Shelly of andere modules waar custom firmware op kan (vaak de wifi modules) kan je ook zelf de link tussen input en output verbreken. Dan vormt de schakelaar alleen input voor je controller. En kan je de uitgang alleen vanuit de controller schakelen. Dit heet detached.
En als bonus is het mogelijk dat je standaard detached draait maar bijvoorbeeld indien HA niet bereikbaar is dat de input toch weer gekoppeld wordt aan de uitgang. Op die manier kan je dan toch de spanning aan/uit zetten naar je smart bulbs en ze dus in nood als nog bedienen. Niet zo smart als via de controller maar in nood handig.
@Septillion : Ik probeer je te volgen hoor en vertaal dit even naar mijn jip-en-janneke modus ;-)
Wanneer ik niets aan de schakelaar hang en deze toevoeg in HA, dan kan ik HA de state van de Shelly module aflezen. Met andere woorden zoiets als:
State 1: Aan
State 2: Uit
State 3: Onbeschikbaar
Wanneer ik dus wil dat er één of meerdere lampen aan of uit gaan bij het gebruiken van deze module, moet ik dus in HA een automation maken dan wanneer de state van deze module veranderd, dat op basis daarvan iets met een bepaalde lamp of groep lampen gebeurd.
Natuurlijk lijkt het mij ook handig als er toch een output op zit 'just in case', echter is het in dit huis niet makkelijk om even draden bij te trekken. Het is dus mij voor geen optie om deze work-around ook in-place te brengen helaas.
Als mijn bovenstaande Jip-en-Janneke uitleg klopt dan ga ik een stapel van die Shelly modules bestellen :-)
Maakt het dan nog iets uit welke ik pak? Gen 1,2,3,4 ? De PM of L variant? Zie hier zoveel soorten/varianten met redelijk (in mijn ogen) overeenkomstige omschijvingen...
Wanneer ik niets aan de schakelaar hang en deze toevoeg in HA, dan kan ik HA de state van de Shelly module aflezen. Met andere woorden zoiets als:
State 1: Aan
State 2: Uit
State 3: Onbeschikbaar
Wanneer ik dus wil dat er één of meerdere lampen aan of uit gaan bij het gebruiken van deze module, moet ik dus in HA een automation maken dan wanneer de state van deze module veranderd, dat op basis daarvan iets met een bepaalde lamp of groep lampen gebeurd.
Natuurlijk lijkt het mij ook handig als er toch een output op zit 'just in case', echter is het in dit huis niet makkelijk om even draden bij te trekken. Het is dus mij voor geen optie om deze work-around ook in-place te brengen helaas.
Als mijn bovenstaande Jip-en-Janneke uitleg klopt dan ga ik een stapel van die Shelly modules bestellen :-)
Maakt het dan nog iets uit welke ik pak? Gen 1,2,3,4 ? De PM of L variant? Zie hier zoveel soorten/varianten met redelijk (in mijn ogen) overeenkomstige omschijvingen...
@UniPer Correct 
Op zich maakt versie niet uit. Maar aan de PM (Power Metering) heb je niets als je niets aansluit. De i4 is hier specifiek voor gemaakt door 4 ingangen te hebben en 0 uitgangen. Maar dus alleen nuttig als je werkelijk meerdere schakelaars bij elkaar wilt hebben. Voor de rest, koop de goedkoopste / die past
En de tip als altijd, probeer het eerst lekker op je bureau met een testopstelling
Op zich maakt versie niet uit. Maar aan de PM (Power Metering) heb je niets als je niets aansluit. De i4 is hier specifiek voor gemaakt door 4 ingangen te hebben en 0 uitgangen. Maar dus alleen nuttig als je werkelijk meerdere schakelaars bij elkaar wilt hebben. Voor de rest, koop de goedkoopste / die past
En de tip als altijd, probeer het eerst lekker op je bureau met een testopstelling
[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 07-04-2025 22:10 ]
@Septillion Check, dus met de i4 kan ik in theorie 4 fysieke schakelaars naast elkaar hebben in de muur en allemaal naar 1 Shelly module (i4) laten lopen, door ze allemaal op een andere input te zetten?
Vervolgens hetzelfde verhaal met de automation in HA?
Dat maakt het leven wel heel simpel ineens :-)
Vervolgens hetzelfde verhaal met de automation in HA?
Dat maakt het leven wel heel simpel ineens :-)
Goedemiddag,
Graag zou ik met een Shelly 1PM Mini Gen4 een WandContacDoos schakelen.
(ik weet dat deze een "beperking" heeft van Max. 8A/1840W totaal)
De bedoeling is dat ik in Apple HomeKit een tijdschakeling kan maken
(Bv 18.00 uur aan - 06.00 uur uit)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/EM9WGL3MlkuuKhs0HVnyAhUw.webp?f=user_large)
Klopt het als ik hem op deze manier aansluit:
N=blauw uit de muur
L=bruin uit de muur
Sw=blauw naar WCD
O-bruin naar WCD
Of zou ik beter kunnen gaan voor:
N=blauw uit de muur + een aftakking naar de WCD
L=bruin uit de muur
O-bruin naar WCD
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xAHZgJMmV1KpN7fBQZPjn0sl.jpg?f=user_large)
Graag zou ik met een Shelly 1PM Mini Gen4 een WandContacDoos schakelen.
(ik weet dat deze een "beperking" heeft van Max. 8A/1840W totaal)
De bedoeling is dat ik in Apple HomeKit een tijdschakeling kan maken
(Bv 18.00 uur aan - 06.00 uur uit)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/EM9WGL3MlkuuKhs0HVnyAhUw.webp?f=user_large)
Klopt het als ik hem op deze manier aansluit:
N=blauw uit de muur
L=bruin uit de muur
Sw=blauw naar WCD
O-bruin naar WCD
L=bruin uit de muur
O-bruin naar WCD
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xAHZgJMmV1KpN7fBQZPjn0sl.jpg?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 21-04-2025 19:06 ]
Dit is de juiste manier volgens het schema.MikeT80 schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:39:
L=bruin uit de muur
O-bruin naar WCD
Gek genoeg hebben hebben ze het op de foto weer ánders gedaan: daar zit bruin op SW van de Shelly en is de "O" leeg gelaten.
[ Voor 24% gewijzigd door FredvZ op 21-04-2025 17:02 ]
Spel en typfouten voorbehouden
@MikeT80 SW is een input voor een schakelaar dus nee, die gaat niet naar het stopcontact. De foto is echt puur een mooi marketingplaatje maar er klopt geen bal van. SW blijft dus leeg.
Meeste contactdozen hebben optie voor twee draden dus je zou de N naar de Shelly door kunnen lussen vanaf daar.
En is dit een heel specifiek stopcontact voor iets? Als deze algemeen bereikbaar is zou ik er zelf een non-mini plaatsen.
Meeste contactdozen hebben optie voor twee draden dus je zou de N naar de Shelly door kunnen lussen vanaf daar.
En is dit een heel specifiek stopcontact voor iets? Als deze algemeen bereikbaar is zou ik er zelf een non-mini plaatsen.
Ja heel dom, voor een animug stekkerSeptillion schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:11:
@MikeT80 SW is een input voor een schakelaar dus nee, die gaat niet naar het stopcontact. De foto is echt puur een mooi marketingplaatje maar er klopt geen bal van. SW blijft dus leeg.
(Heef een hue plug tussen gezeten maar deze er al 2x uit gelopen)
@MikeT80 Wat is een Animug? Ik kom alleen koffiekopjes tegen 
En "uit gelopen" als in fysiek eruit gelopen / tegenaan gelopen?
Ja, gewoon lomp uit bed komen en hem er uit lopen en de boel beschadigen.Septillion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:39:
@MikeT80 Wat is een Animug? Ik kom alleen koffiekopjes tegen
Maar waarom een Gewone ipv een Mini?
[ Voor 33% gewijzigd door MikeT80 op 22-04-2025 14:32 ]
@MikeT80 Ahh, zo'n ding 
En zou dus een gewone doen omdat die een hogere rating heeft. En het dus wel een erg toegankelijk stopcontact is. Dus voor je het weet prikt iemand even een stofzuiger in bijvoorbeeld.
En zou dus een gewone doen omdat die een hogere rating heeft. En het dus wel een erg toegankelijk stopcontact is. Dus voor je het weet prikt iemand even een stofzuiger in bijvoorbeeld.