Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Maar nu ik zo naar de situatie kijk toch enige wtijfel over hoe nu precies aan te sluiten:
Inbouwdoos: 40mm (vrij vol, zie foto). Aanwezig voor huidige installatie is dubbele dimmer via 1 x Bruin, en 2x Zwart. Deze gaat er dus uit.
Serieschakelaar: Links wil ik de ventilator (hard aan/uit), Rechts wil ik de spot bedienen/dimmen via de Shelly.
Mijn voorgestelde aansluitschema:
Fase (Bruin): Splitst via lasklem naar de L van de Shelly én naar het P/L contact van de serieschakelaar.
Ventilator (Zwart 1): Direct op de uitgang van de linker wip van de schakelaar (volledig buiten de Shelly om ivm inductieve last/motor).
Spot (Zwart 2): Op de O (Output) van de Shelly.
Schakelsignaal: Van de uitgang van de rechter wip naar de SW1 op de Shelly.
Nul (Blauw): Van de bestaande bundel 1 extra bijprikken naar de N op de Shelly voor stabiliteit.
Is dit de juiste manier om dit zo aan te sluiten?
Dacht eerst gebruik te kunnen huidige dubbele dimmer wel en zet die op max, maar dat schijnt toch niet zo te werken. Althans stond in bijsluiter ventilator
Thx
:strip_exif()/f/image/y0ZEc8UOhmFm694AfTP3TKoc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VbZ2Ae3VkCZrTr7UF4QBP86c.jpg?f=fotoalbum_large)
Schopje naar het grote topic
[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 12-05-2026 20:13 ]
Bij ruimtegebrek in de doos kun je de Shelly overigens ook bij de lamp plaatsen.
[ Voor 8% gewijzigd door IceM op 12-05-2026 19:14 ]
...
Wil je ook dimmen op de muur dan heb je een pulsdrukker nodig of je moet zelf de wip altijd terug drukken maar dat gaat snel vervelen
- Aan via ZHA: werkt
- Uit via ZHA: werkt
- Aan via pulsdrukker: werkt
- Uit via pulsdrukker: werkt niet.
Update: Eigenlijk een luie vraag. Met Gemini zitten sparren, die geeft aan dat het waarschijnlijk komt door het gebrek aan weerstand door het ontbreken van een lamp. Ga ik even testen.
[ Voor 19% gewijzigd door valdi op 12-05-2026 20:46 ]
Want hij komt standaard in Dual Push Button mode waarbij S1 = aan/feller en S2 = uit/dimmer. Dus als je alleen een pulsdrukker op S1 hebt hangen moet je hem instellen op Single Push Button mode. Dit zou je via de instellingen in moeten stellen. Maar dan is de grote vraag zoals altijd bij ZHA, kan dat via ZHA... Indien gekoppeld met Sonoff bridge of Zigbee2MQTT is het een instelling.
Met 3x drukken op de knop op de module kan je ook wisselen tussen switch mode maar als ik het goed lees kan je daarmee niet Single Push Button mode instellen...
ik heb nu een elektronisch "tastdimmer-basiselement / 2-voudig serietastdimmer van jung erin zitten > https://www.jungstore.nl/ls1702ww.htmlSeptillion schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:17:
@crz06 Op zich kan je met je idee prima dimmen, maar dan wel alleen smart. Dus schakelaar doet aan/uit voor je lamp. Dan zit je helemaal goed.
Wil je ook dimmen op de muur dan heb je een pulsdrukker nodig of je moet zelf de wip altijd terug drukken maar dat gaat snel vervelenBij veel merken is het verschil tussen een pulsdrukker en een normale "serie"-schakeling gewoon een veertje. Dus je zou gewoon een dubbele pulsdrukker kunnen kopen en kijken of je dan voor de ventilator er het veertje uit kan halen.
Morgen maar eens op zolder zoeken of ik nog een mechanische heb
Daar ben ik ook bang voor, want er hangt nu een verhuislampje aan. Zelfde gedrag als voorheen. Het lastige is dat de module nu al ingebouwd is, dus ik ben op zoek naar een oplossing via software. Ik ga nog ff pielen.Septillion schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:56:
@valdi Volgens mij lult AI weer eens
Want hij komt standaard in Dual Push Button mode waarbij S1 = aan/feller en S2 = uit/dimmer. Dus als je alleen een pulsdrukker op S1 hebt hangen moet je hem instellen op Single Push Button mode. Dit zou je via de instellingen in moeten stellen. Maar dan is de grote vraag zoals altijd bij ZHA, kan dat via ZHA... Indien gekoppeld met Sonoff bridge of Zigbee2MQTT is het een instelling.
Met 3x drukken op de knop op de module kan je ook wisselen tussen switch mode maar als ik het goed lees kan je daarmee niet Single Push Button mode instellen...
En mja, er is juist in ieder geval een software oplossing en dat is Zigbee2MQTT...
Wisselt 3x drukken dus alleen tussen Dual Push Button en Single Rocker modes.Single Push Button (1-way momentary switch): setup via eWeLink or Home Assistant only; device button not supported.
Volgens de Z2M documentatie heb je daar gewoon de optie voor External trigger mode. Die op 'pulse' zetten zou dus voldoende zijn. Is dit je eeerste Zigbee device?
ZHA kent helaas niet zo'n lijst dus of die settings daar erin zitten is altijd weer de vraag. Kan je eens laten zien wat hij via ZHA dus als sensors en controles heeft?
- 1- Quirk uit comment: https://github.com/zigpy/zha-device-handlers/issues/4890#issuecomment-4431657717
- 2- voeg die toe als sonoff_zbdim.py in je home assistant (ik heb dat via file manager gedaan) in /config/zha_quirks/
- 3- voeg toe aan je main configuration.yaml:
zha:
custom_quirks_path: ./config/zha_quirks - 4- Herstart HA. Nu zijn alle entiteiten die de Sonoff exposed beschikbaar via ZHA in HA.
- 5- Open de entiteiten, verander External trigger mode naar "Pulse"
Maar als het je eerste device is kan je ook nog naar Zigbee2MQTT gaan
Ik ben recentelijk verhuist naar een nieuwbouw woning. In mijn oude woning waren er geen nuldraden aanwezig in de schakelstroompunten. In mijn nieuwe woning is er in elk stroompunt nuldraad (blauw) aanwezig.
Ik wil een Sonoff ZBMINI-R2 wandschakel module aansluiten op een enkelvoudige schakelaar. Ik heb een foto gemaakt van het schakelpunt en ik vroeg me af hoe ik de Sonoff ZBMINI-R2 aan moet sluiten.
Kan iemand mij vertellen welke kabel ik waar in de Sonoff module moet prikken?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
- Er is een nuldraad aanwezig in een lasklem
- Op de schakelaar zit een fasedraad (bruin)
:strip_exif()/f/image/ksRkZZK3zF87QKEyyqiRw9rm.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ms8igAMOp12eDhNJANHD37Wb.jpg?f=user_large)
Schopje naar het grote topic
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 20-05-2026 15:10 ]
/f/image/FLhXuaNZWNQI7jfZg71fb6Uc.png?f=fotoalbum_large)
Ter verduidelijking: De rode fase-draad is in Nederland bruin. En de draad naar je lamp zwart.
De zwarte schakeldraad die nu uit je schakelaar komt en naar de lamp gaat haal je uit de schakelaar en stop je in L out.
Op de plek waar de zwarte schakeldraad uit je schakelaar kwam stop je een nieuw stukje draad, die verbind je met S1.
Verder nog de module zelf voorzien van voeding (bruin in L in + blauw in N)
[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 20-05-2026 14:10 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
1 = nuldraad (blauw)
2 = nuldraad (blauw)
3 = schakeldraad (zwart)
4 = fasedraad (bruin)
De vragen zijn:
1. welk nummer moet in welke aansluiting van de Sonoff?
2. Moet er bedrading bij en zo ja, welke kleur en waar dan aansluiten?
Ik hoor het graag van jullie.
Intern zit S1 vast aan L (met een stevige klodder tin). Vandaar dat je S1 los kunt laten als de andere kant van je switch aan L zit. Dus ook daar kun je de L bij normale lasten wel doorlussen.Septillion schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:15:
Als de schakelaar gewoon dubbele aansluiting heeft dan kan je daar de L op doorlussen. Zo niet, dan kan je de schakelaar ook tussen S1 en S2 aansluiten. Scheelt je lasklemmen.
[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 20-05-2026 16:01 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Draad 3 uit de schakelaar en in Lout van de module
Nieuwe zwarte draad van draad 3 positie in de schakelaar naar S2 van de module
Nieuwe bruine draad van draad positie 4 in de schakelaar naar Lin van de module*
Nieuwe blauwe draad van de N-lasklem (draad positie 1+2) naar N van de module
Wat kleur bij kleur en je bent elektromonteur
* Gaat er vanuit dat zoals op de meeste schakelaars er twee aansluitingen zijn
@HuismAndré Correct, daarom zeg ik ook al alternatief zodat je niet met een lasklem hoeft te klooien als de schakelaar geen dubbele aansluiting heeft (maar dat is zelfden volgens mij).
Maar zou de S1 klem nooit gebruiken om verder door te lussen in de installatie, alleen voor naar de schakelaar.
[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 20-05-2026 16:04 ]
https://www.cnx-software....onoffZBMiniR2_Unbox2.jpegSeptillion schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:03:
Maar zou de S1 klem nooit gebruiken om verder door te lussen in de installatie, alleen voor naar de schakelaar.
Kan wel wat hebben.
En natuurlijk hebben we het over een geval waarbij je bijvoorbeeld een aantal boven elkaar gebruikt, niet waarbij je nog eens door gaat lussen naar stopcontacten.
:strip_exif()/f/image/V5jzC8XpGCRQV1rWWoxVIvJ8.jpg?f=fotoalbum_large)
(Na de POC is alles netjes opnieuw aangesloten en weggebouwd).
[ Voor 47% gewijzigd door HuismAndré op 20-05-2026 16:11 ]
Ik denk dat je de 'N' (blauwe draad)mist.kandio schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:32:
Ik probeer een Shelly dimmer te installeren, echter kan ik deze op geen manier in de Shelly app vinden. Doe ik iets fout of is deze unit niet goed?
[Afbeelding]
🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Wat ik niet op de foto zie is het type lamp wat je gebruikt. Is die wel dimbaar?
Wat ik op de foto zie is dat er uit de lasdoos een blauwe ader naar de lasklem bij de dimmer loopt. Bij de lasklem is deze ader zwart.
Dus de foto is niet duidelijk. Ook gebruik je voor de fase een zwarte ader. Dat moet bruin zijn
En qua verbindingen lijkt alles wel prima. Zie alleen de N in de Wago niet echt. Dan zou je in ieder geval de Shelly online moeten zien.
En mijn tip, zeker als het je eerste Shelly / module (van een type) is: maak eerst een testopstelling op je bureau om hem daar in te stellen.
@Septillion Ja is tijdelijke lamp na nieuw stucwerk, dus alles moet nog netter. Nu gewoon vooral even testen hoe hij precies werkt.
Op deze manier werkt de lamp iig wel, alleen krijg hem alleen via de app aan en uit en niet via de fysieke schakelaar
Misschien volgende keer wat meer informatie meegeven en niet alleen een foto plaatsen. Dan kan er een gericht antwoord worden gegeven.kandio schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:28:
@Septillion oh wow en ik maar niet kunnen vinden wat er fout was 😅😂
Thanks
In schakeldoos 1 zitten 3 zwarte draden, in schakeldoos 2 zitten 2 zwarte en een bruine draad.
Volgens de handleiding kunnen alle draden per schakeldoos in een lasklem. Ik denk dat dit ook gewoon kan voor deze hotelschakeling maar heb toch graag een tweede opinie.
Bij beide dozen hoeven er maar twee van de drie in de lasklem, maar dan moet je wel uitzoeken welke. Als je ze alledrie neemt hoef je niets uit te zoeken.
Door een topic report aan te maken ipv te crossposten
Ondanks alle informatie begrijp ik het nog niet helemaal. Zie ook afbeelding hieronder van mijn groepenkast. Linksonder komen direct van de meter 3 fasen binnen via de hoofdschakelaar. De 3ct63 past daar perfect boven. De 3 witte meetkabeltjes zijn ook geen probleem naar IA, IB en IC aan de onderkant van de Pro 3EM.
Aan de bovenkant heeft de Pro 3 EM 3x (A, B, C) voor input A, B en C voor plus en 1x voor blauwe min. Alleen waar sluit ik deze 3x bruin en in 1x blauw op aan in de meterkast? (Als ik ze aansluit vanuit 1 groep, dan meet ik toch alleen die groep? En waar de N zonder direct lekstroom te creëren?)
?)Schopje naar het grote topic
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 25-07-2026 19:46 ]
Let wel dat deze ook echt afgezekert moeten zijn dus niet direct achter je hoofdschakelaar pakje.
Beste en veiligste is wel dat je deze achter een 4 polige beveiliging zet. Apparaat dient namelijk in 1 handeling spanningsloos gemaakt te worden. Theoretisch zou je hem ook achter de losse automaten kunnen zetten. Even goed kijken welke groepen achter je aardlekschakelaar zitten. Dat haal ik niet makkelijk uit de foto. Maar bv bij groep 1 zie je dat er naast de bruine draad nog een plek vrij. Maar dat raad ik niet aan.
Zie foto: waar knoop ik vervolgens A, B, C en N aan vast? Begrijp niet waarom A en B nodig zouden zijn, terwijl er al de 3ct63 is om te meten met eigen witte kabeltjes; 1x plus zou dat ding toch moeten voeden; welke fase/groep dan ook? 3x 16A er doorheen lijkt mij niet mogelijk voor dit dingetje?
"achter een 4-polige beveiliging" (edit: of bedoel je met 4-polige beveiliging de hoofdschakelaar?; dan begrijp ik nog niet dat ik de 2,5mm2 vd-draad aan zou moeten op de 6mm2 draad?) sluitenbegrijp ik niet. Dat kom ik op internet verder ook nergens tegen? (En vooral bij de Shelly site zelf niet; als ik de afbeelding op de zijkant bekijk knopen ze zelfs de N rechtstreeks terug aan alle drie +fases; volgens mij is dat 100% direct aarde/klaar?).
Ps: thnx
[ Voor 9% gewijzigd door robatxperia op 25-07-2026 19:02 ]
Spel en typfouten voorbehouden
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Dat staat niet op die tekening van Shelly. Die rondjes met een kruis erin zijn lampen (of andere verbruikers) en hiermee geven ze aan dat je dezelfde N moet gebruiken als die van je lampen (of andere verbruikers).robatxperia schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:57:
(En vooral bij de Shelly site zelf niet; als ik de afbeelding op de zijkant bekijk knopen ze zelfs de N rechtstreeks terug aan alle drie +fases; volgens mij is dat 100% direct aarde/klaar?).
Om het simpel te houden:
- aftakken (met aftakblokjes) aan de bovenzijde van je hoofdschakelaar.
- zorgen dat de fase die door gat A gaat ook is aangesloten op schroef A
- zorgen dat de fase die door gat B gaat ook is aangesloten op schroef B
- zorgen dat de fase die door gat C gaat ook is aangesloten op schroef C
Dan kan je nog wel de discussie voeren of daar niet nog een extra zekering voor moet. Aangezien de Shelly op deze manier alleen beschermd wordt door de zekeringen van de netbeheerder.
Persoonlijk zou ik me al deze moeite besparen en iets kopen dat is aan te sluiten op de P1 poort van de slimme meter.
Spel en typfouten voorbehouden
Heb je geen P1 meter?
@Fredz: klinkt logisch, zag ik alleen niet hoe aan te sluiten, met 4 aftakblokjes moet dat wel kunnen. Alleen: kan ik dan zomaar 2,5mm2 en 6mm2 bij elkaar plaatsen? Leek mij nl. dat er dan teveel door dat 2,5mm2 draadje kan gaan? (P1 heb ik niet. Is schijnbaar een digitale meter, maar geen slimme uit 2016 en heb het huis gekocht in 2017. Zit geen p1 aansluiting in. Daarnaast zou een shelly 3 fase meter beter/sneller moeten kunnen meten dan een p1...).
@septillon: dus 1 rail din 220x220 kastje ernaast plaatsen, puur voor de shelly pro 3em en een zekering daarnaast? (alleen: die hoofdschakelaar is toch ook al zo'n zekering? welke abb/haf zou ik dan moeten hebben?)
En nee, de hoofdschakelaar is geen zekering, dat is, zoals de naam al zegt, alleen een schakelaar. Nu heb je wel hoofdzekeringen van je netbeheerder maar deze zijn minimaal 25A en dus al hoger dan Shelly aangeeft. Nog daargelaten of je nog extra vermogen beschikbaar hebt in de vorm van PV of batterij.
Heb je een foto en/of type van je meter nu? Mocht je een domme digitale meter hebben maar wel een slimme meter willen zou je altijd eens je netbeheerder kunnen opbellen en voorleggen dat je er net woont. Netbeheerders vinden een slimme meter ook fijn dus misschien zijn ze aardig.
DSMR5 is 1x per seconde en dan krijg je de waardes van een geijkte meter. Dus zou niet zeggen dat die beter of sneller is
En tipje, als je na een @naam even enter drukt of de naam in de dropdown selecteert wordt het een echte mention.
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 25-07-2026 21:10 ]
Je was me voor. Maar begin het wel te begrijpen. Juist omdat het om 3x25a/40a/16a gaat wil ik het eerst 100% zeker begrijpen. Daarna knoop ik alles pas aan elkaar -:).
Het wordt een half kastje met onder/inzetstukje, want dat past makkelijk en toch nog ruimte voor wat anders. Hele wordt lastig.
Al met al zou ik dus eerst het belletje eens doen
Hoofdschakelaar is een ABB Sd204, zo te zien maar 1 klem aan de bovenkant - maar morgen eerst eens echt goed bekijken. Naar mijn idee dus 4x aftakker nodig voor de huidige (richting aardlek 1-2-3+N) en naar nieuwe din kastje. Slimme meter vraag ik misschien later aan zodra ik weet wat Shelly bij deze meet. (Heb het idee dat er ergens meer stroom verbruikt wordt of wegsijpelt dan ik kan verklaren uit alle LED/ nieuwe apparatuur/etc.).
Voor alle reacties: bedankt voor het meedenken!
En met die slimme meter zou ik dus juist niet wachten. Nu kan je nog aanvoeren dat je het huis net hebt en dus niet bewust de keuze voor een domme meter gemaakt hebt. Dat argument wordt alleen maar zwakker de langer je wacht.
Zou netjes een ABB HLD22 (1 din-rail (halve kast)) of HLD33 (2 din-rail (volle kast)) en daarin dan inderdaad een 3P+N B16 30mA aardlekautomaat.robatxperia schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:32:
@Septillion
Hoofdschakelaar is een ABB Sd204, zo te zien maar 1 klem aan de bovenkant - maar morgen eerst eens echt goed bekijken. Naar mijn idee dus 4x aftakker nodig voor de huidige (richting aardlek 1-2-3+N) en naar nieuwe din kastje. Slimme meter vraag ik misschien later aan zodra ik weet wat Shelly bij deze meet. (Heb het idee dat er ergens meer stroom verbruikt wordt of wegsijpelt dan ik kan verklaren uit alle LED/ nieuwe apparatuur/etc.).
Voor alle reacties: bedankt voor het meedenken!
En dan bestel je er direct een kabelsetje bij, dan de twin-huls in de hoofdschakelaar en elk enkel pootje "opzij" dus 1 pootje (per fase/nul) naar je aardlekschakelaar en de andere naar de 3P+N aardlekautomaat.
[Edit]
En voor het gemak nog een kamrail om de nul van je aardlekschakelaars door te koppelen, zie dat dit nu nog met draadbruggen gebeurt.
En tenzij je zelf een tang + hulzen hebt is dit zeker makkelijker (en strakker in de kast).
[ Voor 12% gewijzigd door Annuk op 26-07-2026 10:44 ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
"next best" is tweemaal een een-kanaalsmodule, verder als boven...
Bijna alle slimme schakelaars werken op de netspanning; bij gebruik daarvan heb ik er dan 3 nodig, nog drie transformators, en dan nog iets (domme relais) om er zeker van te zijn dat er altid minstens een kraan open staat als de pomp draait - ook als geen van drie slimme schakelaars aan staat - anders blaast mijn pomp op.
weet iemand of zulke relais bestaan ?
Of heeft iemand een ander - veel slimmer idee dat mijn probleem oplost ?
Liefst internet-onafhankelijk...
PS is dit een redelike vraag op dit forum ?
m.vr.gr.
RSalters
Je bent een relais (of meerdere) nodig die een dry-contact of potentiaal vrij contact hebben.RSalters schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:41:
Hallo, ik ben op zoek naar een 2-kanaals slimme laagspannings-module om de (3) elektrische kranen in mijn tuinsproei-installatie te bedienen. Omdat de kranen 24VDC/AC zijn, heeft mijn ideale module een 24V voeding, twee relais met ieder NO/NC aansluitingen en is bedienbaar via Home Assistant, liefst via de al werkende Hue Bridge in dat systeem.
"next best" is tweemaal een een-kanaalsmodule, verder als boven...
Bijna alle slimme schakelaars werken op de netspanning; bij gebruik daarvan heb ik er dan 3 nodig, nog drie transformators, en dan nog iets (domme relais) om er zeker van te zijn dat er altid minstens een kraan open staat als de pomp draait - ook als geen van drie slimme schakelaars aan staat - anders blaast mijn pomp op.
weet iemand of zulke relais bestaan ?
Of heeft iemand een ander - veel slimmer idee dat mijn probleem oplost ?
Liefst internet-onafhankelijk...
PS is dit een redelike vraag op dit forum ?
m.vr.gr.
RSalters
B.v. voeding van het relais zelf wel op 230V en het te schakelen onderdeel dan met een 24VDC input en output.
B.v. de Shelly Pro 1/2/3 (niet PM versies dus), of als je ze niet op dinrail wilt de gewone versie Shelly 1 Gen3 of Shelly 1 Gen4.
Meerdere kanalen in de "non pro" versies zijn er bij shelly niet, mogelijk nog andere merken.
https://nl.aliexpress.com/item/1005009888349449.html
(Wel even Bundle: Zigbee 7-32V kiezen of Wifi 7-32V als je dat liever hebt)
Zet er wel custom firmware op, dan zijn ze net wat beter te beheersen en ook wat minder chatty (zeker in het geval van de Zigbee versie toch wel een aanrader).
[ Voor 87% gewijzigd door HuismAndré op 29-07-2026 23:28 ]
https://sonoff.tech/nl-nl/products/sonoff-4chr3-4chpror3-4-gang-wi-fi-smart-switch-with-rf-control
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
We hebben een pomp met een automatische stop bij vier bar als de elektrische Kogelkraanen dicht gaan, of anders een over druk ventiel.
Met smart maken bedoel ik: ik klik erop en meerdere lampen gaan tegelijk aan. Vervangen door een smart schakelaar is ook prima als dat maar mijn schakelaar blijft en blijft werken op 230v zodat ik een batterijen hoef te vervangen.
De meeste smart producten gaan ervan uit dat ik de schakelaar vervang door een ontvanger en vervolgens vanaf elders met een afstandsbediening of een telefoon mijn lampen ga bedienen. Dat is een extra laag aan complexiteit die ik niet ga trekken als ik ouder wordt.
Is er zo'n schakelaar op de markt die met een open standaard als Matter werkt?
Om je naar het juiste type module te leiden ontbreekt wat informatie in je post:
- Zitten de lampen die geschakeld moeten worden al achter deze schakelaar?
- Of zitten de lampen op allerlei verschillende lichtcircuits?
- Zijn de lampen die je hebt dom en wil je dat dit zo blijft?
- Of wil je dat het slimme lampen worden die je bijvoorbeeld ook de kleurtemperatuur van wit licht in kan stellen of zelfs met kleurtjes kan spelen?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Oh, dit helpt. Ik begon echt met de verkeerde zoektermen te zoeken en zo werd zoeken dolen zonder bij dit soort info te komen. Dit helpt me op weg! Dank!Gizz schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:45:
Het grote smart-module (aansluiten) topic al eens bekeken en dan vooral de topicstart?
Om je naar het juiste type module te leiden ontbreekt wat informatie in je post:
- Zitten de lampen die geschakeld moeten worden al achter deze schakelaar?
- Of zitten de lampen op allerlei verschillende lichtcircuits?
- Zijn de lampen die je hebt dom en wil je dat dit zo blijft?
- Of wil je dat het slimme lampen worden die je bijvoorbeeld ook de kleurtemperatuur van wit licht in kan stellen of zelfs met kleurtjes kan spelen?
Dan samengevoegd]
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 02-08-2026 12:02 ]
Dank voor de tip. Deze is wel gestandaardiseerd op Zigbee. Gezien de tijd waarop ik instap lijkt het me verstandig om Matter over Thread als technische ondergrens te hanteren, ook al zou deze -voor nu- prima werken.krijn1985 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:00:
@pk026 ik had al allemaal zigbee lampen hangen en die wilde ik schakelen met de 2x dubbele inbouwschakelaars die er hingen. Ik heb de ubisys c4 (serie 1 inplaats van deze) gekocht. En het werkt echt prima (gebruik knoppen niet heel vaak). Je laat je lampen altijd op spanning en bind de knoppen dus aan groep of losse zigbee devices. Wel wat duurder maar in ieder geval geen batterijen.
Klopt. Ik begrijp je eis hoor. Het ligt er misschien ook echt aan hoeveel groepen/lampen je los wilt kunnen bedienen. Ik heb zelf weinig opties gevonden die voor mij toen aan mijn wensen voldeden.pk026 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:49:
[...]
Dank voor de tip. Deze is wel gestandaardiseerd op Zigbee. Gezien de tijd waarop ik instap lijkt het me verstandig om Matter over Thread als technische ondergrens te hanteren, ook al zou deze -voor nu- prima werken.
Ik ben benieuwd wat hierbij jouw afweging was. Ik ben ook nog maar net begonnen en heb juist bewust voor Zigbee gekozen omdat hier veel aanbod in is, het goed ondersteund wordt door Home Assistant en relatief goedkoop in vergelijking met alternatieven.pk026 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:49:
[...]
Dank voor de tip. Deze is wel gestandaardiseerd op Zigbee. Gezien de tijd waarop ik instap lijkt het me verstandig om Matter over Thread als technische ondergrens te hanteren, ook al zou deze -voor nu- prima werken.
Wat zijn de voordelen van de alternatieven om niet voor Zigbee te kiezen?
Ik zou natuurlijk nog altijd kunnen mixen, dat is weer het voordeel van Home Assistant.
Als er open standaarden zijn, dan kies ik daarvoor tenzij er hele goede redenen zijn om dat niet te doen. Dat vermindert de afhankelijkheid van leveranciers. Matter over Thread is zo'n standaard. En als apparatuur met elkaar gaat communiceren in een netwerk dan wil ik helemaal open standaarden hebben.Franckey schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:32:
[...]
Ik ben benieuwd wat hierbij jouw afweging was. Ik ben ook nog maar net begonnen en heb juist bewust voor Zigbee gekozen omdat hier veel aanbod in is, het goed ondersteund wordt door Home Assistant en relatief goedkoop in vergelijking met alternatieven.
Wat zijn de voordelen van de alternatieven om niet voor Zigbee te kiezen?
Ik zou natuurlijk nog altijd kunnen mixen, dat is weer het voordeel van Home Assistant.
Iedere technologie heeft daarnaast een lifecycle. Matter is nu nieuw en daar kan nog even mee. Ik zit straks dus niet met allemaal 'legacy' die nog op oude standaarden draait.
Smart Home is nieuw voor mij, maar ik zit straks dus ook niet met "ouwe meuk" die nergens op aansluit omdat de pionierende leveranciers hun ecosysteem beschermen met vendor lock ins om hun R&D terug te verdienen. Als je te vroeg in een technologie stapt heb je altijd dat probleem.
Verder is Matter over Thread nu wel voldoende rijp. Ik denk dat ik de functionaliteit kan vinden die ik nodig heb. Het en der moet ik nog even zoeken zoals met relais dat ik kan inbouwen in klassieke muurschakelaar, maar dat is meer omdat ik net met Smart Home begin.
Helemaal mee eens, maar Zigbee is ook een open standaard en merk onafhankelijk.pk026 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:01:
[...]
Als er open standaarden zijn, dan kies ik daarvoor tenzij er hele goede redenen zijn om dat niet te doen. Dat vermindert de afhankelijkheid van leveranciers. Matter over Thread is zo'n standaard. ....
Hier hoor ik verschillende berichten over. Verschillende leveranciers gebruiken het idd, maar vervolgens kijken Zigbee apparaten van verschillende producenten niet altijd goed met elkaar om te gaan. Hoe dat dan precies zit is mij niet helemaal helder, maar dat laatste zou met Matter over Thread voorbij moeten zijn,. En dat is dan weer precies is wat ik van een open standaard verwacht.Franckey schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:25:
[...]
Helemaal mee eens, maar Zigbee is ook een open standaard en merk onafhankelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door pk026 op 06-08-2026 15:31 ]
Ik heb even met Google AI overlegd 😊 Het grote voordeel van Matter over Thread t.o.v. Zigbee is compatibiliteit tussen merken, maar als je Home Assistant gebruikt dan is dat niet relevant, dan lost Home Assistant dat voor je op. Doordat er voor Zigbee veel meer aanbod is en het goedkoper is, is dat voor Home Assistant de beste keuze.pk026 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:29:
[...]
Hier hoor ik verschillende berichten over. Verschillende leveranciers gebruiken het idd, maar vervolgens kijken Zigbee apparaten van verschillende producenten niet altijd goed met elkaar om te gaan. Hoe dat dan precies zit is mij niet helemaal helder, maar dat laatste zou met Matter over Thread voorbij moeten zijn,. En dat is dan weer precies is wat ik van een open standaard verwacht.
AI altijd checken heh. Als ik de prijs van een Matter over Thread lamp van Ikea vergelijk met een Zigbee lamp van Philips Hue, dan wint Matter over Thread qua prijs en kwaliteit (energieklasse D ipv F). Gesloten ecosystemen van fabrikanten houden prijzen kunstmatig hoogFranckey schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:39:
[...]
Ik heb even met Google AI overlegd 😊 Het grote voordeel van Matter over Thread t.o.v. Zigbee is compatibiliteit tussen merken, maar als je Home Assistant gebruikt dan is dat niet relevant, dan lost Home Assistant dat voor je op. Doordat er voor Zigbee veel meer aanbod is en het goedkoper is, is dat voor Home Assistant de beste keuze.
Home Assistant is niet van Google. 😉pk026 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:22:
Bovendien: als je over een paar jaar je Google Home Assistant moet vervangen moet je maar hopen dat je nieuwe apparaat met al die Zigbee apparatuur om kan gaan.
Prijstechnisch wint Ikea inderdaad, kwalitatief en betere dimbaarheid en afstelbaarheid van het kleuren spectrum steekt Hue er met kop en schouders bovenuit.pk026 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:08:
[...]
AI altijd checken heh. Als ik de prijs van een Matter over Thread lamp van Ikea vergelijk met een Zigbee lamp van Philips Hue, dan wint Matter over Thread qua prijs en kwaliteit (energieklasse D ipv F).
Ook Ikea's ecosysteem is semi-gesloten.Gesloten ecosystemen van fabrikanten houden prijzen kunstmatig hoog
Wil je "alles" pak je een home assistant installatie met een universele Zigbee stick en dan kan je nagenoeg alles aan koppelen en met elkaar laten werken.
Check ook even o.a. Signify (Philips Hue) wat die doen aan afzet en omzetpk026 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:49:
Ik denk dat Ikea (140 miljoen Billy boekenkasten verkocht) vooral goedkoper is doordat het onderdelen op grote schaal inkoopt.
Ikea is groot in meubels, maar smart devices is maar een kleine tak binnen Ikea, en ja ze doen het prima maar er zijn wel tear-downs dat er te zien is dat de gebruikte componenten ook van iets mindere kwaliteit zijn dan o.a. Hue.
Dat doet Zigbee standaard ook, alleen batterij devices zijn endpoints, nagenoeg alle 230V devices zijn routers (mesh points) voor alle andere apparaten.pk026 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:11:
Een andere reden natuurlijk om geen Zigbee te kopen als je bent ingestapt met Matter over Thread is dat die apparaten met elkaar in een mesh netwerk zitten en dat ieder nieuw Thread apparaat dat netwerk versterkt.
Je hoeft voor mij/ons je keuzes niet te verklaren hoor, maar ken wel je feiten voordat je de rest probeert weg te zetten als inferieur.
Nee, maar iemand anders vroeg ernaar en oprechte benieuwdheid is de bron van innovatie dus dat kun je moeilijk negeren.Annuk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:19:
[...]
Je hoeft voor mij/ons je keuzes niet te verklaren hoor, maar ken wel je feiten voordat je de rest probeert weg te zetten als inferieur.
[ Voor 18% gewijzigd door pk026 op 07-08-2026 08:35 ]
Ja dus als je al op Zigbee zit en je hebt een groot huis waar je dat goede meshnetwerk ook nodig hebt, dan zou ik het overstappen naar een nieuwe standaard wel goed doordenken. Omdat ik instap met Matter over Thread is het omgekeerde waar. Tenzij beide standaarden hun mesh netwerk delen maar daar heb ik niks over gelezen.Annuk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:19:
[...]
Dat doet Zigbee standaard ook, alleen batterij devices zijn endpoints, nagenoeg alle 230V devices zijn routers (mesh points) voor alle andere apparaten.
Matter over Thread staat t.o.v. Zigbee nog enigszins in de kinderschoenen, en ja er zijn propetary oplossingen in Zigbee maar ook die zijn onderhand steeds meer los gelaten, of open gemaakt omdat b.v. een Philips Hue merkte dat steeds meer mensen naar een universeel alternatief gingen en Home Assistant (HA) steeds volwassener en makkelijker werd om mee te werken.pk026 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:34:
[...]
Nee, maar iemand anders vroeg ernaar en oprechte benieuwdheid is de bron van innovatie dus dat kun je moeilijk negeren.
Het kan ook zeker geen kwaad om in nieuwe dingen in te stappen, maar ook daar heb je deels nog propetary dingen (Matter), dat b.v. Aqara zegt van ja we ondersteunen het, maar je krijgt via onze hub + app 50 sensoren van dat device, maar een ikea hub krijgt er maar 20 b.v. en vice-versa.
Het voordeel als je een open systeem pakt met b.v. HA of Homey is dat er een team achter zit die b.v. gaat reverse-engeneren dat je ook via het universele straks ineens wel die 50 sensoren van het device hebt.
Maar het zal altijd een wapen-wedloop blijven met het hoe en wat.
Persoonlijk zit ik op zigbee met een mix van Aqara, Ikea, Philips Hue, Gledopto en mogelijk nog wat meer merken. Dan nog wat Shelly wifi-devices erbij, en dit alles gekoppeld in HA.
Zigbee is op dit moment voor wat ik weet nog het breedste ondersteunt en veelal goedkoper dan Matter devices.pk026 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:41:
[...]
Ja dus als je al op Zigbee zit en je hebt een groot huis waar je dat goede meshnetwerk ook nodig hebt, dan zou ik het overstappen naar een nieuwe standaard wel goed doordenken. Omdat ik instap met Matter over Thread is het omgekeerde waar. Tenzij beide standaarden hun mesh netwerk delen maar daar heb ik niks over gelezen.
En weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is Matter ook backwards compatible met zigbee.
Tevens is klassiek zigbee veelal een stukje goedkoper
Maar inderdaad uiteindelijk jou keuze en budget, en er zijn zoveel opties en mogelijkheden dat er niet 1 definitieve keuze is die 100% juist is.
Heb hier b.v. veel huiskamer-sfeerverlichting uitgevoerd met Philips Hue, maar wat "nodige" verlichting die niet heel mooi hoeft te zijn is Ikea Tradfri (verlichting in de hal/overloop b.v.)
Maar de plafondlamp boven de eettafel met meerdere fysieke E27 lampen heb ik weer domme lampen met een zigbee dimmer (ecodim).
Maar gebruik voor de buitenverlichting b.v. een Shelly Device die de verlichting alleen maar aan/uit hoeft te zetten, hoeft verder niets mee te gebeuren behalve dat.
Zigbee is totaal geen gesloten ecosysteem, dus die conclusie snap ik niet. Hue is het premium merk, dat is waar je voor betaald. Je kunt je Zigbee lampen gewoon rechtstreeks met een USB-stick in HA besturen, ik zie het risico van planned obsolescence totaal niet. Betere energieklasse voor een LED-lampje is altijd mooi meegenomen, maar het gaat geen deuk in je elektra rekening slaan.pk026 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:08:
[...]
AI altijd checken heh. Als ik de prijs van een Matter over Thread lamp van Ikea vergelijk met een Zigbee lamp van Philips Hue, dan wint Matter over Thread qua prijs en kwaliteit (energieklasse D ipv F). Gesloten ecosystemen van fabrikanten houden prijzen kunstmatig hoog
Beide opties zijn prima, maar je moet niet naar argumenten gaan zoeken. Matter over Thread opzetten op HA is wel aanzienlijk complexer dan Zigbee werkend krijgen. Zigbee heeft het voordeel dat het echt volledig lokaal is. Als ik opnieuw zou moeten beginnen denk ik dat ik toch gewoon voor Zigbee zou gaan, het werkt goed en echte voordelen van Matter zie ik niet.
Eén grote constante van Ikea is dat materialen bij Ikea altijd overeen komen met wat de consument ervan verwacht voor die prijs. Niet iedere kast is bedoeld als erfstuk. Maar je vindt er wel massief eiken stoelen als Ekenäset voor wie iets meer wil betalen. Design is meestal goed doordacht. Dat zal bij Ikea's domotica niet anders zijn. Smart verlichting wordt hiermee eindelijk een artikel voor iedereen ipv een nicheproduct.Annuk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:19:
[...]
..
Ikea is groot in meubels, maar smart devices is maar een kleine tak binnen Ikea, en ja ze doen het prima maar er zijn wel tear-downs dat er te zien is dat de gebruikte componenten ook van iets mindere kwaliteit zijn dan o.a. Hue.
...
Je blijft afhankelijk van compatibiliteit. Al was het maar vanwege de antenne. Nou kan de antenne van dat bedrijf dat bij Home Assistant hoort welliswaar zowel Zigbee als Threads aan, maar je moet wel kiezen.JaVaWa schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:23:
[...]
Nee, want Home Assistant is ook geen apparaat. Het is Open Source software.
Iedere technologie die je in een netwerk steekt heeft een lifecycle.
Ook niet. Je kunt inderdaad hardware kopen van Nabu Casa, maar dat hoeft niet per se. Er zijn tal van apparaten en antennes die met Home Assistant werken, je zit absoluut niet vast aan één product of producent.pk026 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:32:
[...]
Je blijft afhankelijk van compatibiliteit. Al was het maar vanwege de antenne. Nou kan de antenne van dat bedrijf dat bij Home Assistant hoort welliswaar zowel Zigbee als Threads aan, maar je moet wel kiezen.
Als er straks een apparaat/antenne gemaakt wordt die tegelijkertijd Zigbee en Thread gebruikt, dan zal HA die ook gaan ondersteunen.
[ Voor 10% gewijzigd door JaVaWa op 07-08-2026 19:58 ]
Koop gewoon lekker Matter over Thread devices, je hebt je keuze al lang gemaakt, die hoef je voor niemand te verdedigen. Dan kan je allerlei argumenten verzinnen achterwegen laten.pk026 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:32:
[...]
Je blijft afhankelijk van compatibiliteit. Al was het maar vanwege de antenne. Nou kan de antenne van dat bedrijf dat bij Home Assistant hoort welliswaar zowel Zigbee als Threads aan, maar je moet wel kiezen.
Nu wordt het spul deels met een traditionele bewegingssensor aangestuurd en met fysieke knoppen, maar moet (vrijwel) volledig zigbee worden.
Lang verhaal kort, ik wil eigenlijk de sensor blijven gebruiken als één van de triggers. Die sensor werkt niet anders dan een schakelaar, bij beweging komt op de uitgangspin 230V staan, die nu de drivers van een aantal ledpanelen voedt.
In principe zou ik die dus op S2 moeten kunnen aansluiten, waarbij de SONOFF op basis daarvan getriggerd zou moeten worden, zoals in de situatie links:

In Zigbee2Mqtt kan ik 4 verschillende trigger-modi kiezen: edge, pulse, following(off) & following(on), maar bij geen enkele reageert de Sonoff op het inschakelen van de sensor...
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Heb je ook aan de stuurdraad vanaf de sensor gemeten hoeveel V deze evt lekt?deepbass909 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:42:
Ik kom er niet uit met een aantal SONOFF Zbminir2 Extreme modules. Deze wil ik in mijn garage gebruiken om lampen te schakelen. Dat zijn 7 led-panelen die in zones zijn verdeeld, zodat ik het licht aan kan zetten bij de auto, bij de fietsen of boven een werkbank.
Nu wordt het spul deels met een traditionele bewegingssensor aangestuurd en met fysieke knoppen, maar moet (vrijwel) volledig zigbee worden.
Lang verhaal kort, ik wil eigenlijk de sensor blijven gebruiken als één van de triggers. Die sensor werkt niet anders dan een schakelaar, bij beweging komt op de uitgangspin 230V staan, die nu de drivers van een aantal ledpanelen voedt.
In principe zou ik die dus op S2 moeten kunnen aansluiten, waarbij de SONOFF op basis daarvan getriggerd zou moeten worden, zoals in de situatie links:
[Afbeelding]
In Zigbee2Mqtt kan ik 4 verschillende trigger-modi kiezen: edge, pulse, following(off) & following(on), maar bij geen enkele reageert de Sonoff op het inschakelen van de sensor...
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Had iets soortgelijks met een Shelly die ik wilde gebruiken d.m.v. een bedrade bewegingssensor, bleek de uitgang (de geschakelde draad) continue een X voltage erop te hebben, daardoor bleef het signaal hoog/aangestuurd. Onvoldoende om de lamp te laten branden maar hoog genoeg om de Shelly in dit geval te triggeren.
Je kan de bestaande bewegingssensor niet als schakelaar op de ZBMINIR2 module aansluiten. De ZBMINIR2 ziet elke verandering tussen S1 (of L-In) en S2 als wijziging op de huidige status van de lamp. Dus als de lamp al brandt en de bewegingssensor sluit S1 (of L-In) en S2 omdat er beweging is, dan zal de lamp uitgaan, dat is niet wat je wilt.deepbass909 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:42:
... Lang verhaal kort, ik wil eigenlijk de sensor blijven gebruiken als één van de triggers. Die sensor werkt niet anders dan een schakelaar, bij beweging komt op de uitgangspin 230V staan, die nu de drivers van een aantal ledpanelen voedt.
In principe zou ik die dus op S2 moeten kunnen aansluiten, waarbij de SONOFF op basis daarvan getriggerd zou moeten worden,...
Dat is een goede, al hangen er ook nog lampen aan die direct geschakeld worden met de sensor, dus zou ik verwachten dat de schakeldraad sowieso laag getrokken wordt. Maar dit is wel iets om te meten.Annuk schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:46:
[...]
Heb je ook aan de stuurdraad vanaf de sensor gemeten hoeveel V deze evt lekt?
Had iets soortgelijks met een Shelly die ik wilde gebruiken d.m.v. een bedrade bewegingssensor, bleek de uitgang (de geschakelde draad) continue een X voltage erop te hebben, daardoor bleef het signaal hoog/aangestuurd. Onvoldoende om de lamp te laten branden maar hoog genoeg om de Shelly in dit geval te triggeren.
De sensor gebruikt een relais voor inschakelen van lampen, dus een lekstrook uit die sensor zou eigenlijk niet mogen. (maar tussen theorie en praktijk zit vaak een wereld van verschil)
Dat ligt eraan in welke trigger modus hij draait. Juist dat beïnvloedt je daarmee. Voor nu zou hij in eerste instantie op edge-detectie moeten werken (dus lamp aan als S2 230V krijgt, lamp uit als S2 weer wegvalt), maar ook dat werkt niet.Franckey schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:51:
[...]
Je kan de bestaande bewegingssensor niet als schakelaar op de ZBMINIR2 module aansluiten. De ZBMINIR2 ziet elke verandering tussen S1 (of L-In) en S2 als wijziging op de huidige status van de lamp. Dus als de lamp al brandt en de bewegingssensor sluit S1 (of L-In) en S2 omdat er beweging is, dan zal de lamp uitgaan, dat is niet wat je wilt.
Of hij later letterlijk de sensor volgt of niet, is vooral een kwestie van de ZBMINIR2 in detached mode zetten en tegen HA vertellen wanneer het relais wel of niet mag uitschakelen. (bijv. lamp uit, S2 wordt hoog, dan S2 volgen, lamp via HA inschakelt, S2 negeren). Dat is juist het mooie aan detached modus.
Maar dan moet hij wel eerst überhaupt S2 detecteren.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ja, er staat een schakelaar parallel aan de sensor, zodat ik de lampen ook permanent in kan schakelen. Ook daar reageert hij niet op.Septillion schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:33:
@deepbass909 Ook al met even een schakelaar over de sensor geprobeerd?
De suggestie van @Annuk vind ik daarom wel een goede. Zodra ik de kans heb, ga ik daar eens aan meten.
/f/image/MVYeFZZ4Zjfhch1E6O6FKiSL.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mGrDOgeEP3iu9dEbHlTO1Hyl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DHBAfl0ahr67aqLH1J0ZPLrT.jpg?f=fotoalbum_large)