Aansluiten Sonoff ZBMINI-L

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-04 22:34
Hi All,

Enige tijd geleden nav de tweakers podcast een start gemaakt met het inrichten van mijn Smarthome. Home Assistant draait en de eerste lampen en sensoren werken :) so far so good.

Nu wil ik een inbouwschakelaar gaan plaatsten. Het gaat hier om een hotelschakeling voor de eerste verdieping. Toch loop ik vast met het gebruik van een Sonoff ZBMINI-L.

Gezien de situatie (zie onderstaande afbeeldingen) heb ik een ZBMINI-L nodig, omdat deze versie geen null-draad (Blauw) vereist. Wat ik in andere topics heb gelezen is dat de ZBMINI ook constant een stroom/fase-draad (Bruin) nodig heeft. In mijn situatie betekent dit dat ik de ZBMINI alleen beneden kan aansluiten, want boven is geen Fase-draad. Echter komt dit niet overeen met de instructies van Sonoff zelf.

Vraag: kan ik op basis van de onderstaande situatie de ZBMINI aansluiten zonder draden te trekken? Zo nee, zijn er nog andere opties?

De hotelschakeling in mijn woning is zoals onderstaand (standaard volgens mij):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wH8jiJv_K4aCQoOyK0lHiftonQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/TnebPFBlUAZRqZPA0NFU98QW.gif?f=user_large

Schakelaar 1 (beneden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6f5B6UiVVSDnOoqShlSe85DdW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5Rmxfe1rasjJM2B8XTKixH9.jpg?f=fotoalbum_large

Schakelaar 2 (boven):
Grijze draad gaan naar de Lamp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzAW_5Nn7sj0Kjw_Eov3N9XTnp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZsBZA49ZVPq36AvsMOvWIc1.jpg?f=fotoalbum_large

Sonoff ZBMIN-L aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIPmEQusC-1bpIglctH9QKn-xQU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ud1tKRfAFlu3dZJvilsmPNOA.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04 20:35
Je moet hem dus bij de lamp plaatsen. Je zwarte schakeldraad in de rechteraansluiting en vanuit de linkeraansluiting een draad naar je lamp.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89SeyjpahfPHwLVeWZ93jAtUgyk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1fdx9gwIgvoKarV8607itlib.png?f=user_large

@Slinkos dank voor de snelle reatie. Toch nog een paar vragen.

Afbeelding bijgewerkt.
1. is de schakeldraad van schakelaar naar Sonoff
2. lijkt mij een extra fase draad, deze is toch niet aanwezig bij de lamp? Ga morgen bij daglicht een kijkje nemen :)

Ga ik hier niet de situatie krijgen dat als de schakelaar uit staat, de lamp niet meer werkt, omdat er geen stroomtoevoer is zonder 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Ja dat klopt inderdaad. Vergat ik te noemen maar dat is je fase draad. Vaak zitten lampen op centraaldozen dus dan is er wel een fase aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 20:05
Probleem is alleen dat verdiepingen vaak op verschillende groepen zijn aangesloten. Als er in zo'n situatie sprake is van een hotelschakeling die je beneden en boven kunt bedienen is de lamp die eraan gekoppeld is doorgaans aangesloten op een andere groep dan de rest van die verdieping. De fase en neutraal moeten altijd op dezelfde groep zijn aangesloten, anders springt de aardlek eruit.

Eerst dus even controleren op de groepenkaart hoe het aangesloten is (of uitproberen door groepen apart uit en aan te zetten).

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Klopt helemaal. Maar in de situatie dat de lamp op een centraaldoos zit, en daar dus ook de neutraal van de lamp zit (die wordt namelijk gebruikt), en je pakt daar ook de fase vandaan. Dan mag je toch aannemen (controleren altijd verstandig) dat dit van dezelfde groep komt lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
Helder, dank voor meedenken. Conceptueel lijkt alles helder, maar in de praktijk loopt het wel eens anders. Mijn take-aways zijn:

- Fase/Neutraal dienen op zelfde groep te zitten;
- Neutraal: volg de neutraal die op dit moment op de lamp is aangesloten en gebruik dezelfde lasklem;
- Fase: shakel de groep waar de lamp op is aangelsoten uit, zoek een lasklem waar ruimte is voor een fase en meet of deze ook is uigeschakeld, maw zelfde groep.

Compleet willkeurige vraag. Ik zie dat Sonoff c.a. 1 maand geleden een nieuwe versie van de Sonoff ZBMINI-L heeft uitgbracht, namelijk de extreme vesie. Deze is nog kleiner :) Brengen zij alle modellen ook in NL uit, kan namelijk nog niets terugvinden binnen de NL websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Regenbui schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:11:
- Neutraal: volg de neutraal die op dit moment op de lamp is aangesloten en gebruik dezelfde lasklem;
Je hebt toch geen neutraal nodig voor deze? Het gaat er alleen om dat de neutraal draad van je lamp, van dezelfde groep is als de fase draad die je gaat gebruiken.

Dus inderdaad, als je de groep hebt uitgeschakeld waar je lamp op zit, en je ziet dat de fase draden in je centraaldoos die je wilt aftakken ook spanningsloos zijn, dan weet je dat ze van dezelfde groep zijn, en kan je ze gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:52
JaVaWa schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 00:07:
Probleem is alleen dat verdiepingen vaak op verschillende groepen zijn aangesloten. Als er in zo'n situatie sprake is van een hotelschakeling die je beneden en boven kunt bedienen is de lamp die eraan gekoppeld is doorgaans aangesloten op een andere groep dan de rest van die verdieping. De fase en neutraal moeten altijd op dezelfde groep zijn aangesloten, anders springt de aardlek eruit.

Eerst dus even controleren op de groepenkaart hoe het aangesloten is (of uitproberen door groepen apart uit en aan te zetten).
Misschien begrijp ik je verkeerd maar sinds wanneer gaat men met verschillende groepen naar 1 centraaldoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 20:05
Nooit... Als de lamp boven op de groep van de verdieping eronder zit zal die uiteraard niet op de centraaldoos van de andere groep zitten.
(Ik heb ook niets gezegd over centraaldozen)

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Slinkos schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:19:
Je moet hem dus bij de lamp plaatsen. Je zwarte schakeldraad in de rechteraansluiting en vanuit de linkeraansluiting een draad naar je lamp.
Aangezien ik exact dezelfde vraag heb, hijack ik even dit topic na verwoede pogingen om bij google en youtube antwoorden te vinden:
  1. dus de zbmini-L kan dan niet achter een schakelaar gezet worden maar moet (altijd?) bij de lamp? Of versta ik de discussie fout (de lampen hier in de traphal hebben wellicht geen aparte lampdoos namelijk)?
  2. Mocht de zbmini-L toch achter de schakelaar kunnen, is er een manier om uit te vogelen welke schakelaar aan de lamp hangt?
  3. zbmini Lin: bedoel je de grijze schakeldraad, geknipt waar je de zbmini tussen plaatst? (in foto 2 van de OP)
  4. zbmini Lout: dit is het andere deel van de grijze schakeldraad dat verder naar de lamp gaat?
  5. welke draad (uit de foto's van de OP) moet dan in S2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:25

servies

Veni Vidi Servici

moozzuzz schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:12:
[...]

Aangezien ik exact dezelfde vraag heb, hijack ik even dit topic na verwoede pogingen om bij google en youtube antwoorden te vinden:
  1. dus de zbmini-L kan dan niet achter een schakelaar gezet worden maar moet (altijd?) bij de lamp? Of versta ik de discussie fout (de lampen hier in de traphal hebben wellicht geen aparte lampdoos namelijk)?
  2. Mocht de zbmini-L toch achter de schakelaar kunnen, is er een manier om uit te vogelen welke schakelaar aan de lamp hangt?
  3. zbmini Lin: bedoel je de grijze schakeldraad, geknipt waar je de zbmini tussen plaatst? (in foto 2 van de OP)
  4. zbmini Lout: dit is het andere deel van de grijze schakeldraad dat verder naar de lamp gaat?
  5. welke draad (uit de foto's van de OP) moet dan in S2?
2 mogelijke situaties:
1: geen fase bij de lamp zelf:
dit kan niet met 1 zbmini-L (sowieso krijg je die niet in een doos weggewerkt met nog zo'n schakelaar er boven op. De zbmini-L2 kun je wel in een doos wegwerken met een schakelaar er boven op.
Theoretisch kun je het met 2 zbmini-L2 doen door ze parallel te zetten en zo de lamp aan te sturen in homeassistant regel je dan dat de éne zbmini de ander ook uitzet etc.

2: wel fase bij lamp zelf:
Dan kan het volgens het schema dat je zelf al aangeeft.

Methode 1 had ik bij mij thuis voor elkaar gekregen, alleen toen bleek dat de verschillende zbmini-L(2) switches die ik had allemaal het zigbee netwerk verlaten na minder dan een minuut en even later weer rejoinen en dit een bepaalde tijd blijven herhalen tot ze er helemaal mee stoppen... :(
Er ligt nog een vraag open bij Itead/Sonoff
Pagina: 1