[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 151 ... 468 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:26

Bezulba

Formerly known as Eendje

HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:30:
Een keer wat anders dan een houten voorwerp of meubel geknutseld (al moest ik wel een blokje vuren passend maken als ophoging!) vandaag. Ik kocht de fiets voor een habbekrats hier van een dorpsbewoner, mooi ding nog. Vering, werkende verlichting, moet eigenlijk vooral een remkabel preventief vervangen en de boel een keer goed smeren, maar in principe werkt alles. Het karretje was een krijgertje, maar met een montagebeugel die de fiets niet echt paste. Ik heb een hékel aan metaalwerk, maar het moest even. Houten afstandsblok, maar daardoor langere bouten nodig om helemaal door de drager te kunnen. En mijn grootste metaalboor was te klein _O-. Gelukkig heb ik ook een schroefdraadsetje, dus met wat fijngevoelig werk zit de boel nu goed vast. Wel een extra bout onderop ter zekering.

[Afbeelding]

De trekstang heeft ook een standaard onderop die ik wat ver vind uitsteken, dus die ga ik nog wat afslijpen voor het geval hij een keer op een heuveltje o.i.d. blijft hangen. Centimetertje, misschien twee, is voldoende denk ik (haakse slijper, nog zo'n ding waar ik een bloedhekel aan heb, maar je kunt niet zonder).

Eco vriendelijk boodschappen doen :) en met een beetje oefenen wil de hond er ook wel in denk ik.
Waarom ben je geen fan van een haakse slijper? Sinds ik geleide stangen heb moeten zagen met een dremel en daarna met een slijper ben ik helemaal om :P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Drawer schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:36:
[...]

Kijk ook vooral naar de muren boven die muur en eventueel (als je die tekening hebt) je vloerplaten/balkenlaag hoe die lopen. Dan zie je het vaak al snel zat.
De muren van de zolder grenzen aan de dragende binnenmuren rond de hal. Op de plek van het betreffende muurtje zitten geen muren erboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:43
robkrekel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:58:
Vraagje voor de elektra experts hier. Klop dit schema?
[Afbeelding]
Hier ztten de lasdozen, voor de verlichting en WDC in de schuur komt nog iig nog 1 lasdoos
[Afbeelding]
Het zal wel goed gaan, maar als je het heel netjes volgens de regels wilt doen mag je géén schakeldraad naar een WCD laten lopen en moet je die gewoon op de fase aansluiten. Maar als je het puur gaat om de functionaliteit dat er één schakelaar is voor al je verlichting. Dan gaat het zeker werken en ziet het er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
g00gle schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:12:
@robkrekel Ja zo moet het inderdaad goed gaan. Het is verder volgens mij ook niet zo'n bijzondere schakeling.
Powergrim schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:14:
[...]

Het zal wel goed gaan, maar als je het heel netjes volgens de regels wilt doen mag je géén schakeldraad naar een WCD laten lopen en moet je die gewoon op de fase aansluiten. Maar als je het puur gaat om de functionaliteit dat er één schakelaar is voor al je verlichting. Dan gaat het zeker werken en ziet het er goed uit!
Tnx, die bevestiging had ik even nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:07

Asteroid9

General Failure

Een geschakelde WCD wordt ook vaak in keukens gebruikt, voor spotjes onder de kastjes bijvoorbeeld. Of het echt niet mag volgens de norm weet ik niet zo zeker, maar het is in elk geval een gebruikelijke en veilige constructie.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:43
Asteroid9 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:24:
Een geschakelde WCD wordt ook vaak in keukens gebruikt, voor spotjes onder de kastjes bijvoorbeeld. Of het echt niet mag volgens de norm weet ik niet zo zeker, maar het is in elk geval een gebruikelijke en veilige constructie.
Meestal is de schakeldraad wat dunner waardoor er minder stroom doorheen kan gaan, of weerstand op zal bouwen. Dat maakt dus een verwarring met een WCD waar je verwacht 16A op te kunnen zetten, maar in werkelijkheid de fasedraad bijvoorbeeld maar ontwikkeld is voor 10A. Ik kan zo niet de norm er bij halen, maar durf vrij zeker te zeggen dat het volgens de standaard niet de bedoeling is.

Maar zoals gezegd, het zal gewoon werken. Desnoods plak je in de WCD een stikkertje met MAX 10A of iets. Dan is het ook duidelijk voor een eventuele volgende bewoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:07

Asteroid9

General Failure

Klopt helemaal, maar als je het echt netjes wil doen kun je natuurlijk ook wat 2.5mm schakeldraad bestellen, dan is de WCD ook nog volledig belastbaar.

Een vermelding op de WCD is wellicht nog netjes omdat iemand niet direct verwacht dat een spanningsloze WCD aangaat zodra iemand een lichtschakelaar omzet.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:15

BrZ

16A gaat prima door 1,5mm2, vooral als de afstand niet al te groot is, maar de meeste schakelaar zijn niet geschikt voor 16A, maar voor max 10A.

[ Voor 3% gewijzigd door BrZ op 20-07-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Asteroid9 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:05:
Klopt helemaal, maar als je het echt netjes wil doen kun je natuurlijk ook wat 2.5mm schakeldraad bestellen, dan is de WCD ook nog volledig belastbaar.

Een vermelding op de WCD is wellicht nog netjes omdat iemand niet direct verwacht dat een spanningsloze WCD aangaat zodra iemand een lichtschakelaar omzet.
Alles wordt 2.5 mm2, dus dat komt goed.
BrZ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:29:
16A gaat prima door 1,5mm2, vooral als de afstand niet al te groot is, maar de meeste schakelaar zijn niet geschikt voor 16A, maar voor max 10A.
Deze WCD komt op hoogte, eronder komt er nog eentje die niet geschakeld is. En 10 A in een overkapping zal ook niet zomaar gebeuren. Daar kan je zelfs een 2000W kacheltje mee stoken, en die paar ledlampjes doen het hem ook niet.

[ Voor 34% gewijzigd door robkrekel op 20-07-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 18:54
robkrekel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:22:
[...]
Alles wordt 2.5 mm2, dus dat komt goed.

[...]
Deze WCD komt op hoogte, eronder komt er nog eentje die niet geschakeld is. En 10 A in een overkapping zal ook niet zomaar gebeuren. Daar kan je zelfs een 2000W kacheltje mee stoken, en die paar ledlampjes doen het hem ook niet.
Totdat je even wat moet zagen en je 'snel' de cirkelzaag aansluit op de WCD.
Zeg nooit nooit .. bedoel ik alleen maar te zeggen.

Verder ziet het, zoals anderen al hadden gezegd, prima uit.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Laatst online: 23-09 13:17
robkrekel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:58:
Vraagje voor de elektra experts hier. Klop dit schema?
[Afbeelding]
Hier ztten de lasdozen, voor de verlichting en WDC in de schuur komt nog iig nog 1 lasdoos
[Afbeelding]
dat ziet er volgens mij wel goed uit.
ik zou alleen naar elke inbouwdoos (lamp of schakelaar) altijd vier draden trekken,
nl aarde, fase, nul en schakel. mocht je dan over een jaar toch ergens een stopcontactje bij willen hebben of een shelly oid wil installeren ben je zo klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
DonJunior schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:00:
[...]

Anderzijds, voor een paar korte zaagsessies zal het wel loslopen.

Ik heb een (sleutel)garage en daar heb ik o.a. een stroompunt wat met een ouderwetse 6A trage zekering is gezekerd. Daar heb ik al allerhande zwaardere apparatuur op gehad en dat ging goed, zelfs met een lasapparaat knalde de stop er niet uit.

Natuurlijk is dat niet geheel vergelijkbaar want dat gaat om een zekering maar een cirkelzaak op een WCD waar een schakelaar aan zit die @ 10A rated is, dat zal echt wel goed gaan als je niet uren continu gaat zagen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04
Op één of andere manier kan ik nergens antwoord vinden op mijn vraag terwijl dit zeker vaker moet voorkomen.

Hoe kan je het eenvoudigste een bestaande standleiding beugelen? De optie met een draadpen is niet mogelijk omdat je dan achter de standleiding moet zijn. Iemand die hier ooit een goede oplossing heeft gevonden?

Is voor een leiding van 110mm. Een beugel zoals bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://www.derijk.eu/wp-content/uploads/2018/03/9384-108116.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:21
Misschien oplossen met een zadel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Vraagje, ik wil tijdelijk een plat dak van een veranda afdekken met een zeil. Nu lees ik verschillende verhalen, bij de een staat bij een 100gr/m2 zeil 'waterdicht', bij een andere site staat weer dat je echt 100% waterdicht past hebt vanaf 250gr/m2. Iemand hier ervaring mee? Het zal ongeveer 3 weken blijven liggen, op douglas houten planken. Het idee is dan om het op de randen goed vast te zetten met latten, het water kan er aan de voorkant gewoon af.

Ik heb een stuk van 5x10 nodig, een 250gr/m2 zeil zit je dan zo op 150 euro, terwijl je een 100gr/m2 zeiltje al hebt voor 3 tientjes..als voorbeeld: https://www.wovar.nl/afdekzeil-blauw-6x10m/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Bakema schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:39:
Vraagje, ik wil tijdelijk een plat dak van een veranda afdekken met een zeil. Nu lees ik verschillende verhalen, bij de een staat bij een 100gr/m2 zeil 'waterdicht', bij een andere site staat weer dat je echt 100% waterdicht past hebt vanaf 250gr/m2. Iemand hier ervaring mee? Het zal ongeveer 3 weken blijven liggen, op douglas houten planken. Het idee is dan om het op de randen goed vast te zetten met latten, het water kan er aan de voorkant gewoon af.

Ik heb een stuk van 5x10 nodig, een 250gr/m2 zeil zit je dan zo op 150 euro, terwijl je een 100gr/m2 zeiltje al hebt voor 3 tientjes..als voorbeeld: https://www.wovar.nl/afdekzeil-blauw-6x10m/
douglas kan desnoods wel wat hebben
Ik zou me voor deze korte periode niet druk maken over het soort plastic. Zorg wel dat de wind er geen vat op krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Togi schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:11:
Misschien oplossen met een zadel?
Erg lastig om gemonteerd te krijgen.

Ik zit nu vooral te kijken naar het plaatsen van een beugel naast de leiding, en daar dan de klem te bevestigen. Zoiets aan de muur dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkxdtiJJfUWrnUiQ1uXMIrsAVR4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZnDGGPeCz3aiVzyHHMsdq2H8.jpg?f=user_large

Edit: de zoekterm daarvoor is Railconsole.

Dan kan je dus zoiets maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSlfHfULtIrT53muVYLp6CHIzYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aV41eKGlQAbFdOVU8yRBH34L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door colvano op 20-07-2021 23:16 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:07
Project buitenkeuken gaat weer verder, heb nog een weekje vakantie nadat ik uit Italië ben teruggekomen en hoop vrijdag dat in ieder geval het frame staat gemaakt van de 10x10 douglas balken:

Bijna een jaar na het oorspronkelijke ontwerp en de voorbereidingen ben ik toe aan het maken van de keuken zelf.

loewie1984 in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Eerst een hoop schaven: steeds 0.4/0.2 mm eraf gehaald (en hulde voor de makita 18v schaafmachine):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99cksKhYKlKQ_Jgfg8xrIlnBxZQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fTRU6KEpPyNV0HhVVrWY8V9a.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hV-56AHD4tysNd8uuiWDeahVAg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EEnd03Ck2sGGGuU1l8C2vZ9m.jpg?f=user_large

Vervolgens alles op maat gezaagd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIzJTosJngEYVA784CqyxLIq7TQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ItBZfNkuc5vvjlYh2RFed1ZS.jpg?f=user_large

Toen voor de verbindende balken op de kopse kanten overal 2.5 cm ingezaagd om een verbinding met de lange balken te kunnen maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_g85QBo_lRAs_3Ug16l2TxBXePE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pV6K4QXmmbTMmm54aUcOlJvP.jpg?f=user_large

Helaas geen tafelzaag tot mijn beschikking, dus ik moet het doen met een driehoek met hoekaanslag en een invalzaag, alles uit de hand gezaagd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgE0ysGaquyBJUhAua4xWoornak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WjHM2DXaCv3HEsFMrxfzkxe0.jpg?f=user_large

De namiddag en avond aan de gang geweest met de japanse trekzaag om de snede op de kopse kant te kunnen maken (het frame ontwerp ligt onder de oorbeschermer):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJQvErmnlwGS_CBHxxVzGauXFkI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TlvURlbfSPDToFqTDCyi2bCt.jpg?f=user_large

Dus dat betekent 192 zaagsnedes rondom voor alle verbindingsstukken en evenzoveel zaagsnedes met de trekzaag..

Morgen ga ik in de ochtend verder met de onderkant van het frame. Dat betekent in ieder geval 6 gaten per lange balk maken waar de vierkantjes in kunnen vallen. Aan de zichtkant wil ik geen schroeven gebruiken/zien, dus ik denk dat de ik balken op 2 of 4 kanten van binnenuit aantrek met pocket hole schroeven.

Keuken wordt 390 breed, 95 hoog en 80 diep, bestaande uit 4 compartimenten van 60cm breed voor 3 x een kast en 1 x koelkast en de overige ruimte is voor de kamado:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wyfXi6zjBdYjMc6Wkh3aDRl6hs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aktX1QtHJnabs8xrE6rkO0VP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kb1QNgelChKpRd0ZQhqKNYekeXk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gxG6tbitCw9ZFgdXIXplAeBG.png?f=user_large

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
DonJunior schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:00:
[...]

Ik snap je punt, maar de geschakelde wcd komt op een meter of 2 hoog, en op 1 meter nog een niet geschakelde dubbele. Verder raakt een cirkelzaag ook niet snel over 10A heen hoor, die komen ook niet vaak over de 2000 watt.
spank_mojoo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:09:
[...]

dat ziet er volgens mij wel goed uit.
ik zou alleen naar elke inbouwdoos (lamp of schakelaar) altijd vier draden trekken,
nl aarde, fase, nul en schakel. mocht je dan over een jaar toch ergens een stopcontactje bij willen hebben of een shelly oid wil installeren ben je zo klaar.
Dat zou voor in het schuurtje nog een idee zijn, maar in de overkapping overbodig. Ik zal het voorleggen aan mijn schoonvader waar dit project gerealiseerd moet worden 8)

Edit: Toch nog even een vraag. Ik had het idee om alles met buitenkabel te doen, maar kan ik niet gewoon met PVC en installatiedraad aan de gang? In de overkapping komen de kabels in de wand, en de schuur is de schuur, dus binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdfY7pyP4e8-a8KKneiEpMckHls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86CexhYzDPrHQ0V0OBCtzIJG.jpg?f=fotoalbum_largeDus de concrete vraag, kan ik vanaf deze lasdoos alles in PVC met installatiedraad doen?

[ Voor 24% gewijzigd door robkrekel op 21-07-2021 05:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 18:54
robkrekel schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 05:19:
[...]
Ik snap je punt, maar de geschakelde wcd komt op een meter of 2 hoog, en op 1 meter nog een niet geschakelde dubbele. Verder raakt een cirkelzaag ook niet snel over 10A heen hoor, die komen ook niet vaak over de 2000 watt.

[...]
Dat zou voor in het schuurtje nog een idee zijn, maar in de overkapping overbodig. Ik zal het voorleggen aan mijn schoonvader waar dit project gerealiseerd moet worden 8)

Edit: Toch nog even een vraag. Ik had het idee om alles met buitenkabel te doen, maar kan ik niet gewoon met PVC en installatiedraad aan de gang? In de overkapping komen de kabels in de wand, en de schuur is de schuur, dus binnen.
[Afbeelding]Dus de concrete vraag, kan ik vanaf deze lasdoos alles in PVC met installatiedraad doen?
Zo heb ik dat wel gedaan. Buiten alles met buitenkabel (ook in slagvaste *(grijze) PVC).
Eenmaal binnen heb ik een groepenkast opgehangen (kleintje met 2 groepen zodat ik tuinverlichting en schuur gescheiden heb en ik, mocht in met electra bezig zijn in de schuur, niet naar de woning moet om alles uit te schakelen.. puur gemak dus)
Binnen in de schuur alles met grijze (slagvaste) PVC en installatiedraad. Want men kan in de schuur nog wel eens lomp doen met fietsen of ander soort spul wat je naar binnen kan smijten.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Aghanim schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:55:
[...]

Naar aanleiding van de vraag of dit een draagmuur is heb ik de tekeningen van ons huis geraadpleegd. Het gaat om de muur rechtsboven met het rode pijltje. Lijkt mij geen sprake van een draagmuur te zijn?

(Foto’s van muurtje zitten in mijn hierboven gequote bericht)

[Afbeelding]
Dat is geen draagmuur lijkt mij.

Draagmuren herken je doordat er dan nog een muur op/onder staat of dat balken erop steunen. Op jouw foto gaat de dakbalk door de muur heen, maar wordt nergens door ondersteund. Daar draagt het wandje dus al niets.
Dan zou het hooguit ter ondersteuning van je vloerbalken kunnen zijn. Dat kunnen we op basis van jouw informatie niet bepalen.

Puur afgaand op de plattegrond lijkt het mij hoogst onwaarschijnlijk dat dat een dragende muur is.

Edit: ik zie nu pas dat het de slaapverdieping is. Hierboven zit dus niets meer? Dan voor 99,9% zeker geen dragende muur. Je dakbalken zijn daar de dragende constructie.

[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 21-07-2021 08:47 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:26

Mijn ervaring met een afdekzeil op de overkapping was dat het daar alleen een uur later ging regenen maar waterdicht was het niet.
Zag in een ander topic dat iemand de epdm dakbedekking er over had gelegd en dat aan de zijkanten had vastgemaakt tegen de wind; is dat bij jou ook mogelijk?

En inderdaad zoals al gemeld mogen de douglas planken wel nat worden; wel laten drogen voordat de definitieve dakbedekking erop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Heb een vraagje, misschien dat de ervaren klussers hier wel een idee bij hebben hoe ik het beste kan oplossen.

We hebben bij de lokale sociale werkplaats een tuinset laten bouwen, met een tafel, een bank en twee bijzettafeltjes die ook als zitblokken gebruikt kunnen worden. Helemaal tevreden over de kwaliteit, maar over een praktisch probleempje heb ik niet zo nagedacht. De tafel is namelijk best zwaar, gemaakt van balken die met een aantal ijzeren buizen vastgezet zijn en tussen de balken is wat ruimte overgelaten met ijzeren ringen. Met twee mannen is deze prima te tillen, maar met mijn vrouw en mijzelf lukt het niet.

Nu ben ik aan het nadenken over hoe ik bijvoorbeeld wielen aan een kant van de tafel zou kunnen krijgen, zodat ik hem wel in mijn eentje kan verrijden. Kleine extra uitdaging daarbij is dat de rest van de zithoek op een verhoogde vlonder zit, dus dan moet ik ook een kleine 'rolstoelramp' maken zodat ie daar tegenop kan rijden.

Ik zat of te denken aan een manier dat ik die wielen kan omklappen, of een soort van 'schoen' op de wielen te plaatsen, waar ik de tafelpoot in kan laten zakken. Het zijn helaas geen rechte tafelpoten, ze staan onder een hoek.

De hele tafel weegt ongeveer 80, max 100 kilo gok ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1JdIVY4QDF-CcizUg9oYg8TcjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNA7vXMwmoRRRNe07meLnfme.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVJByqN9BZ69BbeFGYmKgpE73Vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISAZggTuus5k27WNJlIaTFXd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Paitor op 21-07-2021 11:43 . Reden: foto ]

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:15
@Paitor Als ik op google zoek zie ik wel wat opties voor "Inklapbare zwenkwielen"
Kijk hier maar is: Klik Misschien dat er iets bij zit wat je zoekt?

Misschien een paar foto's maken van wat je wilt oplossen, misschien dat je dan wat beter advies kunt krijgen. Iedereen z'n voorstelling van wat je schetst zal nu anders zijn denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
Paitor schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:10:
Heb een vraagje, misschien dat de ervaren klussers hier wel een idee bij hebben hoe ik het beste kan oplossen.

We hebben bij de lokale sociale werkplaats een tuinset laten bouwen, met een tafel, een bank en twee bijzettafeltjes die ook als zitblokken gebruikt kunnen worden. Helemaal tevreden over de kwaliteit, maar over een praktisch probleempje heb ik niet zo nagedacht. De tafel is namelijk best zwaar, gemaakt van balken die met een aantal ijzeren buizen vastgezet zijn en tussen de balken is wat ruimte overgelaten met ijzeren ringen. Met twee mannen is deze prima te tillen, maar met mijn vrouw en mijzelf lukt het niet.

Nu ben ik aan het nadenken over hoe ik bijvoorbeeld wielen aan een kant van de tafel zou kunnen krijgen, zodat ik hem wel in mijn eentje kan verrijden. Kleine extra uitdaging daarbij is dat de rest van de zithoek op een verhoogde vlonder zit, dus dan moet ik ook een kleine 'rolstoelramp' maken zodat ie daar tegenop kan rijden.

Ik zat of te denken aan een manier dat ik die wielen kan omklappen, of een soort van 'schoen' op de wielen te plaatsen, waar ik de tafelpoot in kan laten zakken. Het zijn helaas geen rechte tafelpoten, ze staan onder een hoek.

De hele tafel weegt ongeveer 80, max 100 kilo gok ik.
@g00gle geeft een goede suggestie.

Dit type wielen is zeer geschikt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfKmsSuqR8XfJioZ1XTGnFszBis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1xZM8N9AroE4yzvusmPQvKcT.png?f=user_large

De poten staan onder een hoek, maar wellicht kan je ze aan de zijkant van de poot monteren? Dan heb je geen last van de helling van de poot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:56
@loewie1984 Ziet er goed uit. Nog een vraagje, welke folie heb jij achter je Lariks gedaan toendertij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

colvano schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:29:
[...]

@g00gle geeft een goede suggestie.

Dit type wielen is zeer geschikt: [Afbeelding]

De poten staan onder een hoek, maar wellicht kan je ze aan de zijkant van de poot monteren? Dan heb je geen last van de helling van de poot.
Ook reactie op @g00gle

Thanks beiden, zo zie je maar dat er eigenlijk al heel simpele oplossingen kunnen bestaan waar ik niet eens naar wist te zoeken. Ik zit te denken om dan inklap zwenkwielen aan de binnenkant van de poten te monteren. Dan nog even een klein schuin oplopend plankje maken. Die kan ik dan onder de bank leggen als die niet nodig is, daar ligt die niet in de weg en wel altijd bij de hand.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

sdk1985 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:05:
[...]

Ik vind dat wel veel geld voor één deur :X . Eerst was er ook een Makita/Metabo voor 149 incl geleiderail maar die zie ik helaas niet meer. Ding van Dewalt is 199.
Volgende week weer de Invalzaag van de Lidl voor €79,99

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
hammy87 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:30:
@loewie1984 Ziet er goed uit. Nog een vraagje, welke folie heb jij achter je Lariks gedaan toendertij?
Zoek ik straks even op, heb via amazon iets besteld uit Duitsland. 2 meter bij 20 meter op rol was iets van 65 eu en uv werend

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:51
colvano schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:53:
Op één of andere manier kan ik nergens antwoord vinden op mijn vraag terwijl dit zeker vaker moet voorkomen.

Hoe kan je het eenvoudigste een bestaande standleiding beugelen? De optie met een draadpen is niet mogelijk omdat je dan achter de standleiding moet zijn. Iemand die hier ooit een goede oplossing heeft gevonden?

Is voor een leiding van 110mm. Een beugel zoals bijvoorbeeld:

[Afbeelding]
Kan je niet gewoon een zadel gebruiken?
https://www.warmteservice.../PVC-zadel-110/p/42851105 of https://www.elektrobode.n...zadel-grijs-110mm-1800110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-09 13:24
Ik ben voornemens om een storemax R20 deursysteem te plaatsen, ik heb hiervoor al een frame gemaakt waar binnen de rails kunnen komen. Echter zit ik een beetje met de te gebruiken panelen. De panelen van storemax zelf zijn maar 8mm dik. Kan ik niet beter een dikkere materiaalsoort pakken? Alleen ben ik een beetje zoekende wat dan? Is MDF een goede optie, of beter een spaanderplaat met melamine? Het gaat om een schuifwand van rond de 4 meter breed, idee is om hier 4 delen in te zetten.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Dat zou wel een optie zijn als ik er goed bij zou kunnen. Ik kan er echter maar aan één kant bij omdat de leiding in de hoek loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor eenderde heb je meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
DasNieNix schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:56:
[...]

Mijn ervaring met een afdekzeil op de overkapping was dat het daar alleen een uur later ging regenen maar waterdicht was het niet.
Zag in een ander topic dat iemand de epdm dakbedekking er over had gelegd en dat aan de zijkanten had vastgemaakt tegen de wind; is dat bij jou ook mogelijk?

En inderdaad zoals al gemeld mogen de douglas planken wel nat worden; wel laten drogen voordat de definitieve dakbedekking erop gaat.
Een uur later ging regenen, die snap ik ff niet :o ? Maar idd EPDM erop tijdelijk los zou het mooiste zijn misschien idd, degene die dat er voor me op maakt is op vakantie, die zou het spul ook meenemen.

Maar dat zelf los bestellen is ook een optie, ik ga eens even zoeken of dat nog optijd in huis te krijgen is voor dit weekend…
Die had ik gezien, maar is ook ‘maar’ 140grams zeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:25

Over wat voor een afschot hebben we het? Als je kuilen krijgt is bijna niets echt waterdicht, als het schuin genoeg loopt zal ook het zeil van een paar tientjes het wel een paar weken houden...

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
colvano schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:35:
[...]

Dat zou wel een optie zijn als ik er goed bij zou kunnen. Ik kan er echter maar aan één kant bij omdat de leiding in de hoek loopt.
Ik weet niet of je achter de pijp net genoeg ruimte hebt voor een houtdraadpen erin te draaien

anders kan je deze nemen

https://www.warmteservice...2105?origin=-tl003-10-77-
+
https://www.warmteservice...ProductAccessory-42852105
+
https://www.warmteservice...ProductAccessory-42853065 (of een langere)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Vraagje

Ik heb een raam met aan de onderkant een hout/trespa combinatie. Zie deze fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptXNv_p6wb-d5QaRVBGVvjf2bKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJKEDm6k8HL3QLFsfBiQY8eP.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zit nu dus bruin Trespa in. Dat is al een paar keer geschilderd, maar meestal met dit effect. Na een jaar of 4/5 gaat het bladderen en loslaten.

Ondertussen is hier wel een verander geplaatst dus staat het niet meer zo in weer en wind. Dat scheelt.

Wat ik nu wil doen is deze platen weghalen, de ruimte beter vullen met isolatiemateriaal en dan iets ervoor. Daarbij denk ik aan rabatdelen in dezelfde kleur als het kozijn.

Maar iets met bomen en bos. Het is onder een veranda. Dus beste gewoon houten rabatdelen en klaar. Is ook het makkelijkste want zo bij de hornbach te halen.

Of toch gaan voor kunststof? Maar komt dan deze ral 9010 overeen met mijn verf. Of krijg ik kleurverschil. Lastig.

Wat wil ik bereiken
- Mooiere afwerking als dit
- Iets verhogen van de isolatiewaarde (als we dan toch bezig zijn)
- Onderhoudsvriendelijk >:)

Tegelijk schilderen met rest van kozijn is geen probleem dat moet elke 6 a 7 jaar gewoon.
Advies?

En als ik wel ga voor houten rabat.. Hoe werk je dan de bovenkant af?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
Togi schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:06:
[...]

Ik weet niet of je achter de pijp net genoeg ruimte hebt voor een houtdraadpen erin te draaien

anders kan je deze nemen

https://www.warmteservice...2105?origin=-tl003-10-77-
+
https://www.warmteservice...ProductAccessory-42852105
+
https://www.warmteservice...ProductAccessory-42853065 (of een langere)
Dat is helaas echt niet mogelijk, te weinig ruimte. Maar bedankt voor het meedenken!

Schematisch gaat dit 'm worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q_1yJilUI_sc_cuSjKEJAXjNEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m8GypYWInEcgnSXGjSZtoiCs.png?f=fotoalbum_large

https://www.elektrobode.n...el-m8-m10-x-108-116-39015
+
https://www.elektrobode.n...raadeind-d-m10-x-80-70758
+
https://www.elektrobode.n...montagerail-profiel-71665

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Cyberpope schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:08:
Of toch gaan voor kunststof? Maar komt dan deze ral 9010 overeen met mijn verf. Of krijg ik kleurverschil. Lastig.

Wat wil ik bereiken
- Mooiere afwerking als dit
- Iets verhogen van de isolatiewaarde (als we dan toch bezig zijn)
- Onderhoudsvriendelijk >:)

Tegelijk schilderen met rest van kozijn is geen probleem dat moet elke 6 a 7 jaar gewoon.
Advies?

En als ik wel ga voor houten rabat.. Hoe werk je dan de bovenkant af?
- Kunststof verkleurt toch bijna altijd wel met de tijd
- Onderhoudsvriendelijk: als je toch de rest van het kozijn moet schilderen, hoeveel extra werk is het dan om die rabat delen ook mee te nemen, dus echt onderhoudsarm lijkt me pas een ding als je t hele kozijn vervangt.
- Ik zou misschien de rabat delen IN je kozijn verwerken, dan hoef je ook niet meer naar de bovenkant te kijken. Anders monteer je zo'n schuine balk aan de bovenkant en kit je die netjes af tegen het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

big bang schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:32:
- Ik zou misschien de rabat delen IN je kozijn verwerken, dan hoef je ook niet meer naar de bovenkant te kijken. Anders monteer je zo'n schuine balk aan de bovenkant en kit je die netjes af tegen het kozijn.
Ja, maar dan krijg ik wel twee delen rabat. En dat vind ik weer minder mooi.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Kun je dat houtje in het midden er niet gewoon uit beunen? Op de foto lijkt die niet door te lopen oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Bakema schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:01:
[...]

Een uur later ging regenen, die snap ik ff niet :o ? Maar idd EPDM erop tijdelijk los zou het mooiste zijn misschien idd, degene die dat er voor me op maakt is op vakantie, die zou het spul ook meenemen.

Maar dat zelf los bestellen is ook een optie, ik ga eens even zoeken of dat nog optijd in huis te krijgen is voor dit weekend…

[...]

Die had ik gezien, maar is ook ‘maar’ 140grams zeil.
Wat ik had hield wel even de regen tegen maar na een tijdje begon het alsnog overal te lekken; wat voor kwaliteit/prijs zeil het was weet ik echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
big bang schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:19:
[...]

Over wat voor een afschot hebben we het? Als je kuilen krijgt is bijna niets echt waterdicht, als het schuin genoeg loopt zal ook het zeil van een paar tientjes het wel een paar weken houden...
Plat dak van +- 9x4, slechts een kleine cm afschot per meter naar 1 punt. Met het zeil erop laat ik de hele voorkant gewoon 'open' zodat het niet naar 1 punt hoeft, maar er zal ongetwijfeld wat water op blijven staan, vandaar mijn zorg dat het zeil waterdicht moet zijn, anders zal het er na een paar weken vast niet beter op worden zonder te luchten.
DasNieNix schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:43:
[...]

Wat ik had hield wel even de regen tegen maar na een tijdje begon het alsnog overal te lekken; wat voor kwaliteit/prijs zeil het was weet ik echter niet.
Ah oke, thanks voor de info.

[ Voor 18% gewijzigd door Bakema op 21-07-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

big bang schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:39:
Kun je dat houtje in het midden er niet gewoon uit beunen? Op de foto lijkt die niet door te lopen oid..
Mmm. Dat zou kunnen, maar of ik dat netjes kan is vers 2.
Zal er eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:00
Cyberpope schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:05:
[...]

Mmm. Dat zou kunnen, maar of ik dat netjes kan is vers 2.
Zal er eens over nadenken.
Je kan het er toch grof uitzagen en dan met een beitel/schuurmachine netjes afwerken? Lijkt mij niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
PaT schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:43:
[...]

Dat is geen draagmuur lijkt mij.

Draagmuren herken je doordat er dan nog een muur op/onder staat of dat balken erop steunen. Op jouw foto gaat de dakbalk door de muur heen, maar wordt nergens door ondersteund. Daar draagt het wandje dus al niets.
Dan zou het hooguit ter ondersteuning van je vloerbalken kunnen zijn. Dat kunnen we op basis van jouw informatie niet bepalen.

Puur afgaand op de plattegrond lijkt het mij hoogst onwaarschijnlijk dat dat een dragende muur is.

Edit: ik zie nu pas dat het de slaapverdieping is. Hierboven zit dus niets meer? Dan voor 99,9% zeker geen dragende muur. Je dakbalken zijn daar de dragende constructie.
Boven deze verdieping zit de zolder. Die leunt op dakbalken en die balken leunen op draagmuren die op dezelfde locatie staan als de draagmuren op de eerste verdieping (de binnenste draagmuren van de slaapkamers. Exact boven het betreffende muurtje zit niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
hammy87 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:30:
Het is deze: https://www.amazon.nl/dp/...9967891_404437601_TE_item

discogs

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Vandaag Sypie Jr. blij gemaakt met z'n eigen zandbak. Het geheel stond al even opgebouwd in de achtertuin maar was nog niet af. Vandaag de boel zover afgemaakt én zand er in gedaan dat het nu een échte zandbak is.

Er komt nog een kleed op, een trappetje bij naar het achterdek, een stuurkolom en misschien nog iets van een mastje. Mogelijk ook nog een hekje op het deksel van de punt, dat kan alleen niet te zwaar gaan worden anders krijg je het deksel niet meer omhoog. (2 lagen douglas 20mm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYV1F57vzkFYYghVIo6SepMo-9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onjgINgH7K6WYsYs1WZVBtva.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xj0vK4MYG_FC9egY0Ui7_-S79nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0uqK7Lc0XfdkLvd7Vh0Ubsp.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap is kleine aanpassingen maken hier en daar en dan voor de 2e keer uit elkaar halen, ditmaal om alles te schuren en in de olie te zetten. Het is OSMO Hardwax olie geworden, op aanraden van veel houtbewerkers. Die moet twee lagen dik en per laag 10 uur drogen voor de hele boel in de woonkamer in elkaar gezet kan worden. Daar moet ik nog de muurconstructie maken om alles te borgen en daarna de facade bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:56
Ah dat ziet er zelfde uit wat ik heb, soort vlies ipv plastic. Ik heb het ook achter mijn lariks Rhombus schutting gedaan, maar blijkbaar vinden de knaagdieren of vogels het leuk om stuk te pikken aan de onderkant op één plek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

HTT-Thalan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:32:
[Afbeelding]

Volgende stap is kleine aanpassingen maken hier en daar en dan voor de 2e keer uit elkaar halen, ditmaal om alles te schuren en in de olie te zetten. Het is OSMO Hardwax olie geworden, op aanraden van veel houtbewerkers. Die moet twee lagen dik en per laag 10 uur drogen voor de hele boel in de woonkamer in elkaar gezet kan worden. Daar moet ik nog de muurconstructie maken om alles te borgen en daarna de facade bouwen.
Succes! Ik kwam ook bij Osmo uit voor mijn traptreden. Geen spijt van! En fijn dat je daar gewoon samples kunt bestellen.
Wel de applicatie spons meebesteld. Effect daarvan met een lichte wash was veel beter dan met een doek. Dan wrijf je de kleur teveel weg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 17:03
Ik was vandaag wat kozijnhout (A en B profielen) ophalen bij de DHZDump in Goirle.

Voor velen denk ik een aanrader, zo goedkoop kreeg ik het nergens dat zelfs 220 km dieselkosten en twee uur betaald rijden goedkoper was dan in Amsterdam e.o.

En ze hadden erg veel goedkoop moois. Als ik eiken tafelbladen of zitbalken van 4 cm dik (bv voor een picknicktafel) nodig had gehad was er keus genoeg, net als ronde of ovalen bladen. Erg mooi.
En erg mooie stalen zwart gepoedercoate tafelpoten.
Ook al het Douglas was leuk betaalbaar.

Helaas zijn ze niet met alles het goedkoopst, dus vergelijken blijft nodig. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 21-07-2021 22:34 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulrutten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-09 17:49
Hallo allemaal,

Sinds korte tijd dit topic aan het volgen omdat we per 1 juli de sleutel heb gekregen van onze nieuwe woning. Deze wordt flink gemoderniseerd.

1 onderdeel is een nieuwe geïsoleerde betonvloer op de begane grond (woonkamer + keuken).
Deze wordt opgebouwd als volgt:

- Afwerklaag (tegels hoog waarschijnlijk)
- Dekvloer met daarin vloerverwarming
- Betonnen draagvloer
- Isolatie
- Folie
- Zandbed

Echter word ik niet helemaal wijs uit alle verschillende soorten isolatiemateriaal. Ik heb XPS, PIR en EPS bekeken. Alle drie zouden ze geschikt moeten zijn voor zulke vloeren. PIR isoleert het beste maar is niet drukvast. Ik heb geen idee hoe drukvast dit moet zijn gezien er nog wat lagen bovenop komen.

Welk isolatiemateriaal is het meest geschikt in deze opbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 14:57

BLACKfm

o_O

We (mijn pa) is al 2 dagen bezig met het plaatsen van een velux dakraam (40-45 graden schuin dak). Dag 1 voor het gat t.b.v. het kozijn. Dag 2 voor de afwerking.

Einde dag 2 zit alles er goed en wel afgewerkt in, behalve het raam zelf.

In tegenstelling tot normaal heb ik dit keer niet zelf naar de handleiding op iets gekeken. Vervolgens waren we een uur aan het kloten om het raam in de scharnieren te krijgen, maar dat is niet gelukt.

Na het uithijgen en het bekijken van een filmpje leek het doodéénvoudig, maar we waren dus verkeerd bezig. Einde dag 2 dus nog geen raam geplaatst.

Dakraam: Velux GPU PK08

In de categorie 'biting more off then you can chew' gaan we het vanavond als ik weer van werk kom nog een keer proberen met zijn tweeën, maar ik heb er een hard hoofd in. Het raam is behoorlijk zwaar en het zou er nagenoeg recht omhoog in moeten om het goed en wel in de scharnieren te krijgen.

Alles gebeurt van binnenuit en ik voorzie dat we de controle over het raam kwijt raken.

We gaan het vanavond mogelijk met een krik-constructie proberen zodat in ieder geval het optil gedeelte geen grote rol speelt. Maar hoe dat gaat uitpakken moet ik nog maar zien.

Ik ben een beetje op zoek naar mogelijke tips om het voor elkaar te krijgen. Vele filmpjes op internet doen het voordoen alsof het letterlijk 'optillen en er inhangen' is, maar die ramen in de filmpjes zijn denk ik een héél stuk lichter.

Als het met een krik niet lukt zie ik enkel nog een kraan als optie. Maar wellicht hebben jullie nog een handig idee :).

Het láten doen was uiteraard het beste geweest (ook vanwege garanties), dan had je dit 'gezeik' vast niet gehad. Maar er zullen vast wel klussers zijn die van die types kennen 'Oh, maar dat kan ik prima zelf, hoe moeilijk kan het zijn'. Vooraf 250 euro besparen, achteraf 1000 euro duurder uit zijn.
Als het aan mijzelf had gelegen was dat ook gebeurt, maarja, niet mijn huis :P

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Over de zin en onzin van dampremmende folieen is veel te vinden, maar ik vraag mij even af wat in mijn geval wijsheid is. Badkamer, deels in dakkapel, deels onder het zoldertje van het pannendak.

Dakkapel heeft de volgende dakopbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rX3LrYJjYMWp9MydFgVdeKSl0is=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gsa7tDIh1BtpedsqokDMYV9m.png?f=fotoalbum_large

Op zich gaat dat goed met vocht. Alleen, in het deel dat onder de zolder zit is de dakopbouw anders en komt er nog steenwol in de balklaag. Die is verder niet opgesloten op dampdicht afgesloten dus eventueel vocht kan er uit. Zolder is ook gewoon warm, steenwol is vooral voor het geluid. In een deel van het dakkapeldak moet ook wat steenwol om overspraak van de badkamer naar de ruimte ernaast te beperken. De grote vraag is dan nu natuurlijk, moet ik nu wel een dampremmer onder de balklaag stoppen om vocht in de constructie te voorkomen, of heb ik daarmee het risico dat ik hem eigenlijk vooral afsluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

BLACKfm schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:41:
We (mijn pa) is al 2 dagen bezig met het plaatsen van een velux dakraam (40-45 graden schuin dak). Dag 1 voor het gat t.b.v. het kozijn. Dag 2 voor de afwerking.

In tegenstelling tot normaal heb ik dit keer niet zelf naar de handleiding op iets gekeken. Vervolgens waren we een uur aan het kloten om het raam in de scharnieren te krijgen, maar dat is niet gelukt.

Na het uithijgen en het bekijken van een filmpje leek het doodéénvoudig, maar we waren dus verkeerd bezig. Einde dag 2 dus nog geen raam geplaatst.

In de categorie 'biting more off then you can chew' gaan we het vanavond als ik weer van werk kom nog een keer proberen met zijn tweeën, maar ik heb er een hard hoofd in. Het raam is behoorlijk zwaar en het zou er nagenoeg recht omhoog in moeten om het goed en wel in de scharnieren te krijgen.

Alles gebeurt van binnenuit en ik voorzie dat we de controle over het raam kwijt raken.

We gaan het vanavond mogelijk met een krik-constructie proberen zodat in ieder geval het optil gedeelte geen grote rol speelt. Maar hoe dat gaat uitpakken moet ik nog maar zien.

Ik ben een beetje op zoek naar mogelijke tips om het voor elkaar te krijgen. Vele filmpjes op internet doen het voordoen alsof het letterlijk 'optillen en er inhangen' is, maar die ramen in de filmpjes zijn denk ik een héél stuk lichter.

Als het met een krik niet lukt zie ik enkel nog een kraan als optie. Maar wellicht hebben jullie nog een handig idee :).

Het láten doen was uiteraard het beste geweest (ook vanwege garanties), dan had je dit 'gezeik' vast niet gehad. Maar er zullen vast wel klussers zijn die van die types kennen 'Oh, maar dat kan ik prima zelf, hoe moeilijk kan het zijn'. Vooraf 250 euro besparen, achteraf 1000 euro duurder uit zijn.
Ik zat van het weekend ook met een issue dat ik mijn screen niet op mijn dakram vaast kreeg. Uiteindelijk gewoon een professioneel zetter gebeld voor wat tips. Daarna was het zo gepiept :)
Zou er ok eentje in de buurt bellen. Die gasten zijn er handig in en vinden het vaak echt niet erg om je even van wat advies te voorzien. En wordt case laat je hem langskomen - dat gaat nu echt geen 500 euro montage meer kosten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Afgelopen weekend heb ik ook weer eens een Velux raam geplaatst (UK08, 134x140 cm). Die dingen zijn gewoon loodzwaar en voor het inhangen moet je eigenlijk met 3 of 4 man zijn. Met 2 man is het niet te doen. Ik heb alleen tuimelramen geplaatst, nog nooit zo'n raam als waar jullie mee stoeien.

Met een gewoon tuimelraam werkt bij mij goed dat 2 man het raam tillen en inderdaad naar buiten brengen, ongeveer op de goede plek, 2 anderen helpen en sturen het raam en zorgen voor het precies "inklikken" van de scharnieren. Dat lukt de mensen die het raam ook nog moeten tillen niet (tenzij je er 100 gedaan hebt wellicht).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:10

masaman schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:25:
[...]

Afgelopen weekend heb ik ook weer eens een Velux raam geplaatst (UK08, 134x140 cm). Die dingen zijn gewoon loodzwaar en voor het inhangen moet je eigenlijk met 3 of 4 man zijn. Met 2 man is het niet te doen. Ik heb alleen tuimelramen geplaatst, nog nooit zo'n raam als waar jullie mee stoeien.

Met een gewoon tuimelraam werkt bij mij goed dat 2 man het raam tillen en inderdaad naar buiten brengen, ongeveer op de goede plek, 2 anderen helpen en sturen het raam en zorgen voor het precies "inklikken" van de scharnieren. Dat lukt de mensen die het raam ook nog moeten tillen niet (tenzij je er 100 gedaan hebt wellicht).
Been there done that.
Het inhangen is niet ingewikkeld. Maar het komt precies en door het zware gewicht zeer lastig uit te voeren.
Ik heb helaas verder geen tips voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
Hier ook gedaan
2 man tillen en 1 man sturen en vastzetten
En idd ff op youtube kijken welke schroefjes je moet hebben en hoe je die moet stellen om hem vast te zetten (is niet handig dit pas uit te zoeken als de 2 hem vasthebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
juulrutten schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:38:
Hallo allemaal,

Sinds korte tijd dit topic aan het volgen omdat we per 1 juli de sleutel heb gekregen van onze nieuwe woning. Deze wordt flink gemoderniseerd.

1 onderdeel is een nieuwe geïsoleerde betonvloer op de begane grond (woonkamer + keuken).
Deze wordt opgebouwd als volgt:

- Afwerklaag (tegels hoog waarschijnlijk)
- Dekvloer met daarin vloerverwarming
- Betonnen draagvloer
- Isolatie
- Folie
- Zandbed

Echter word ik niet helemaal wijs uit alle verschillende soorten isolatiemateriaal. Ik heb XPS, PIR en EPS bekeken. Alle drie zouden ze geschikt moeten zijn voor zulke vloeren. PIR isoleert het beste maar is niet drukvast. Ik heb geen idee hoe drukvast dit moet zijn gezien er nog wat lagen bovenop komen.

Welk isolatiemateriaal is het meest geschikt in deze opbouw?
Doe je zelf een plezier en leg ook meteen vloerverwarming aan (tenzij je al een L-L warmtepomp gaat gebruiken.

Vergeet ook de stalen bouwnetten als wapening van het beton niet.

Ten aanzien van de isolatie is het niet heel ingewikkeld. De druk op de isolatie is het gewicht wat er op komt. Je kunt makkelijk berekenen wat je vloer, je inventaris plus het maximaal aantal mensen in totaal wegen. Als je een ruime marge neemt da zit je helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Heel herkenbaar. Vorig jaar een MK04 raampje vervangen. Op de filmpjes pakt zo'n kerel hem in zijn eentje op en hangt hem er zo in.
Wij stonden met zijn tweeën, mede door het gewicht al aardig te klooien.

Ik moet er nog 1 vervangen en dan laat ik 2 man hem tillen en ga zelf op het dak staan. Dan kunnen de tillers hem ook enkel tillen en manouvreer ik hem er wel in. Dat moet prima kunnen met een dak met een helling van maar 30 graden ofzo.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:10
Fijn he, dat we toch allemaal hetzelfde ervaren :9

Zullen ze bij de promo filmpjes het glas hebben vervangen voor kunststof? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Of échte mannen van staal hebben ingezet in die promo's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Laatst online: 23-09 14:57

BLACKfm

o_O

Gisteravond weer even wat tactieken besproken. Het neemt behoorlijke buurman en buurman-teske vormen aan.
Stevige bureautafel (trust me) onder het kozijn, raam er op en proberen in het kozijn te manoeuvreren zodat deze rechtop staat in de juiste positie. Daarna een beetje 'wippen' om er steeds een dun plaatje hout onder te leggen om het raam hoog genoeg te krijgen zodat er een (auto)krik onder kan en op die wijze hoog genoeg opwerken zodat het op de juiste hoogte zit voor de scharnieren. De rest zou geschiedenis moeten zijn.

Dat plan toch maar afgeschoten. Waarom weet ik eigenlijk niet, maar de beperkte manoeuvreerruimte zal niet helpen.

Pa gaat vandaag maar eens kijken naar een paar hulplijntjes. Hopelijk doet die het gelijk goed regelen en zijn er mensen/materieel beschikbaar, want er komt mogelijk weer slecht weer aan dit weekend.

Die (dat) filmpjes waar het met 1 man gebeurt heb ik ook voorbij zien komen, maar of daar überhaupt glas in zit is eigenlijk ook wel mijn vraag :P. Lijkt mij niet zo heel vreemd dat er zo weinig (if all) filmpjes zijn te vinden over het plaatsen van die grotere/zwaardere dakramen. Of het shot verspringt en 'ineens' zit het raam er in.

Maarja, een zijltje is sneller geregeld dan het raam er in, zo blijkt al een paar dagen :X ...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
deWit schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:57:
Alleen, in het deel dat onder de zolder zit is de dakopbouw anders en komt er nog steenwol in de balklaag. Die is verder niet opgesloten op dampdicht afgesloten dus eventueel vocht kan er uit. Zolder is ook gewoon warm, steenwol is vooral voor het geluid. In een deel van het dakkapeldak moet ook wat steenwol om overspraak van de badkamer naar de ruimte ernaast te beperken. De grote vraag is dan nu natuurlijk, moet ik nu wel een dampremmer onder de balklaag stoppen om vocht in de constructie te voorkomen, of heb ik daarmee het risico dat ik hem eigenlijk vooral afsluit?
Er zijn een paar spelregels mbt vocht:

Vocht reist door de constructie van de warme & vochtige kant naar de koude & droge kant.
Als de hoeveelheid vocht te hoog wordt en de temperatuur te koud slaat het vocht neer en krijg je condens vorming.

Dus je 'moet' 2 dingen doen:
Vocht stoppen bij het ingaan
Vocht niet stoppen bij het uitgaan

Jouw PIR/PUR in de 'normale' situatie doet het eerste heel goed en daarmee is het weinig problematisch dat het vocht niet weg kan. Ook zijn die platen ongevoelig voor vocht. Het is nog steeds niet ideaal, want het vocht kan niet weg door je dakbedekking.
Plaats je echter glas/steenwol eronder, dan heb je ineens een materiaal tegen je dakbeschot zitten dat vocht doorlaat. Ook daalt de temperatuur van je houten dakbeschot en loop je meer risico met condens vorming. De 'rule of thumb' is dat je bij 50/50 nog aardig veilig zit, dus als de isolatiewaarde van koude buitenkant niet lager is dan de binnenkant.
In de meeste gevallen gaat dat goed, behalve.... als je een enorme vochtbron eronder hebt zitten. Dan moet je denken aan een badkamer ;)

Wat je wilt/kunt is altijd een puzzel. In mijn geval heb ik er klimaatfolie onder zitten, maar ik heb dan ook mijn hele dak gedaan. Bij de badkamer komt direct boven het plafond ook een dampscherm (dik plastic folie), zodat het extreme vocht van de badkamer niet direct tegen mijn klimaatfolie/constructie aankomt en daarmee problemen veroorzaakt. Er zit wel ruimte/ventilatie tussen het klimaatfolie en de extra laag.
Maar ook bijvoorbeeld ventilatie & gebruik zijn belangrijk. Een goed geventileerde badkamer zal minder vocht de constructie in duwen dan een badkamer die na een hele dag nog nat is. En is het een extra badkamer of de familiebadkamer die een uur lang vol gebruikt wordt? Ik ken een verhaal van mensen (niet in NL) die een huis kochten en na een paar jaar enorme vochtproblemen kregen, bleken de oudjes voor hun nauwelijks te douchen, terwijl het gezin van 4 met pubers 'iets' langer douchten. En dat betekende een nieuw dak in hun geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:41
het plaatsen van een velux dakraam [...] Maar wellicht hebben jullie nog een handig idee :).
Voor een euro of 15 per stuk heb je zulke dingen:

Afbeeldingslocatie: https://image.zuignap.com/image/4344798-0/zuignap-glasdrager-silverline.jpg

Daar wordt het raam niet lichter van maar wel handzamer (heb met 2 man 2 Veluxramen geplaatst, beide wel met de scharnieren in het midden ipv bovenaan, maar met triple glas zijn het zware jongens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ik wil de vloerverwarming tussen de balken plaatsen, zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MR8LlEihwwdF0ZQ-TjQGLBLCdWw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TQz6AexeTmGejemzrD93mKBD.jpg?f=user_large

Voor het maken van het 'bakje' zijn er 2 latten op de balken gemonteerd en die dragen dan de verlaagde vloerdelen. Nu heb ik iets meer vering in mijn vloer zitten dan ik zou willen en bedacht mij dat ik die latten kan opwaarderen tot iets wat ook constructief een beetje meehelpt. Aangezien hoogte 3x meer helpt dan dikte, wilde ik de maximale hoogte gebruiken die ik heb (zo'n 14cm vrije ruimte onder het bakje).

De vraag is of ik ergens informatie kan vinden over hoe sterk de verschillende materialen zijn. Mijn opties tot nu toe:
  • Vuren/massieve balken
  • OSB 3
  • Underlayment
  • Multiplex
  • Spaanplaat
Ik heb al flink gezocht en kom uiteraard dingen tegen over opklampen en andere balkverbeteringen. Zoeken op de materiaal eigenschappen van bijvoorbeeld multiplex levert ook weinig zinnigs op.
Het idee is om de stroken volledig te verlijmen/schroeven, dus qua torderen e.d. is er weinig verschil/nodig, maar ik zou het wel leuk vinden als er ergens wat waarden zijn die ik kan vergelijken.
Welk materiaal geeft nu de beste eigenschappen. Bij bijvoorbeeld multiplex lees ik dat door de nerven om en om te doen de helft van het materiaal maar 'mee doet'.

Heeft iemand zijn materialenbijbel in de buurt en kan mij een beetje een richting geven?

[ Voor 6% gewijzigd door TheGhostInc op 23-07-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 19:42
Heeft iemand toevallig ervaring met het plaatsen van rolgordijnen aan de buitenkant van een raam?

Er worden speciale versies hiervoor verkocht die schijnbaar geen last hebben van schimmel, en tegen vocht kunnen. Ik snap dat er ook speciale screens bestaand, maar deze zijn een stuk duurder, en hebben ook een andere uitstraling.

Deze kosten ongeveer 200 euro voor een raam van 3 meter breed.

Ik heb gevraagd wat de maat is van de buis, wellicht past er wel een buismotor in om ze te automatiseren (bijvoorbeeld inrollen bij wind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

je bedoeld een screen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:11

kronolith

[EDIT]

Inmiddels begonnen met het dichtmaken van onze convectorput, maar dan moet die radiator er natuurlijk eerst uit! Even checken voor ik begin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETpRhR-QyMTsvqbZrCCwcNa-0tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oaHQaLQGx6UjN6og0fvFqTk.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is hoe de radiator nu aangesloten is. Kan ik simpelweg de radiator losmaken en vervolgens de leidingen afdoppen met iets als dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 23:42
kronolith schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:45:
Inmiddels begonnen met het dichtmaken van onze convectorput, maar dan moet die radiator er natuurlijk eerst uit! Even checken voor ik begin:

[Afbeelding]

Dit is hoe de radiator nu aangesloten is. Kan ik simpelweg de radiator losmaken en vervolgens de leidingen afdoppen met iets als dit?
Zelf heb ik de aanvoer bij het verdeel punt afgedopt middels https://www.hornbach.nl/s...4-st/7884840/artikel.html
Volgens mij moet je 15 mm hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:11

kronolith

[EDIT]

Paradox schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:56:
[...]

Zelf heb ik de aanvoer bij het verdeel punt afgedopt middels https://www.hornbach.nl/s...4-st/7884840/artikel.html
Volgens mij moet je 15 mm hebben..
Ah, hoe werkt die precies dan? Gewoon dat plaatje in een moer en erop draaien? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:23
kronolith schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:45:

[Afbeelding]

Ligt er aan hoe je hem gaat dichtmaken.

Knelkoppeling kan alleen als je leidingen van koper of staal zijn en 15mm. Is dat wel zo?

Als je hem vol stort met beton, dan zou ik geen knelkoppeling gebruiken maar de boel solderen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 23:42
kronolith schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:59:
[...]

Ah, hoe werkt die precies dan? Gewoon dat plaatje in een moer en erop draaien? _/-\o_
Het water laten weglopen, de juiste aanvoer wegtrekken en dan ipv de slang nu een dopje op de aanvoer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgW5mdS_vnpLIVgYZgUgA5CXLHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAEDuQs7U5P4HC2bq5mH7CgQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFaX_BM0KYUouoEeHIxgsNwKwvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHOCjHkQdLGhW5BW81dOR6Hp.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb alleen deze gekocht, lijken iets dikker dan de Hornbach.

[ Voor 24% gewijzigd door Paradox op 23-07-2021 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:56
LED-Maniak schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:05:
[...]
Als je hem vol stort met beton, dan zou ik geen knelkoppeling gebruiken maar de boel solderen.
Ik ondersteund nog even deze reactie (y)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

Mystikal schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:19:
Ik zou graag advies willen op een niet alledaags projectje.

Om de overlast te beperken/elimineren voor onze buren naast ons, wil ik een net overspanning maken.
Het net is reeds besteld met een grootte van 12mtr bij 4,25mtr.
Het hekwerk staat op gedeelde grond en de hedera is vrij goed ingegroeid, dus moeilijk om de oorspronkelijke bovenbuis nog te bereiken.

Nu wil ik het net bevestigen aan het hekwerk en het dak en zo dus 'kooi' te creëren. Dit is zijtuin, waar voor ons (en de buren) geen zicht op is.

Ik zat te denken aan een pvc pijp van 16 of 20mm en deze aan elkaar te maken en daar middels tie-wrap het net aan vastmaken. Vervolgens met haakjes deze pvc pijp vast te maken aan de bovenbuis. Dan kan ik het ook altijd nog los maken?
Voor op het platte dak ben ik er nog niet uit. Eventueel ook pvc pijp en dan klemmen met wat betontegels?

Iemand anders betere, makkelijkere ideeën?

Foto voor impressie. Vanaf onderkant foto tot aan einde kunstgrasveld is het 12 meter.

[Afbeelding]
Vandaag alles geïnstalleerd. Blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOrDq1ZPK8FyNgrFewysp7RZskQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tbfbUnaCu2AhiofZeGeTTMnq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qB-VG6B9ZRp6w3cEi2i5H_71Ro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ghufgrshucE8aSlNaQBqgt0B.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IO30g6leS30k6BLW4Fw7GnbS5d4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aaWlmXsT2fDR6SAjEuYWz8Br.jpg?f=user_large

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Mystikal schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:56:
[...]

Vandaag alles geïnstalleerd. Blij mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waartoe dient dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-09 14:27
Voetballende jeugd geloof ik. Dit had ik vroeger moeten hebben. Dan had ik niet zo vaak over de schutting hoeven klimmen om vervolgens tussen de hortensia's van de buurman mijn bal te moeten zoeken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

De buren willen de bal niet terug gooien als die over de schutting gaat. :p

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:08

MAZZA

Barbie is er weer!

We hebben een schuur in de tuin. Deze staat op 60x60 tegels van ons oude terras. Alleen als het goed regent dan komt er water tussen die tegels omhoog. Geen grote hoeveelheden, maar genoeg om het vochtig te maken in de schuur.

Heeft iemand dit ook gehad en hoe hebben jullie dat opgelost?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Nou, het heeft even (O-)) op zich laten wachten maar ik ben dan toch echt begonnen.. :p
DuDePrOdUcTiOnS in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"

Het huis naast de mijne is verkocht en de nieuwe eigenaar heeft deze gesloopt om een nieuw huis te gaan bouwen. Ik heb het met hem over mijn plannen gehad met de schuur en toen zei hij: "Als je dat wilt moet je dat eigenlijk nu doen, want nu kun je er van deze kant nog bij met de machines. Als ik eenmaal ben begonnen met graven lukt dat niet meer". Dus zo geschiedde, blijkbaar had ik toch een stok achter de deur nodig.

Begonnen met de schuur leeg te maken. Hier zie je het achterste deel toen nagenoeg alles eruit was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsMz2TihbnHmWgKZ_Ew3JMVW2KM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72kyIkR86jauYlZnXFKyEfdb.jpg?f=fotoalbum_medium
Daarna was het tijd voor het verwijderen van het dak omdat daar nog dakleer achter de dakpannen zat verwerkt. Om te voorkomen dat we dat in kleine stukjes tussen het puin uit zouden moeten vissen hebben we dat eerst weggehaald. Je ziet ook dat een aantal stalramen er al uitgehaald zijn. Deze zullen worden hergebruikt in de nieuwe schuur.
Dak eraf!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xyvhn0OzXY45FBqmHLkCmyXaYl0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31qh6hP4RrfTBpyQGUndzgO7.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FiDMuTKSjMlzCxgkMa4N1Hpit4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4a0TYSDexOkFiUnBQyETVNW.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07edy17jG780_d64zvdPPfO3JkU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnjPXWxgv1oaDcZYXqMrjap2.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-zq0U-rCBkg8kiyyfDtmzB0UNU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KDjS6zjkM80opwEEF2Z1XoA.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtMF9t7e2D1fJnSbbipZSBAj5F8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U47Gdd90L8vHM9CMhSyAFXS0.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WTrm2thLPMbZZrrZf233_tmSk8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7OLfehWzKnfsF4hlOmmFYIX.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/045QRbPDTfgS4spHRQ-1rZTsSj4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBiyrJsgDFSWEJUY6Z82JqFk.jpg?f=fotoalbum_small

Toen was het tijd om het zware materiaal in te schakelen. 7 uur begonnen, half 9 alles plat. Omdat het zaterdag was kon het puin nog niet worden weggebracht, dus dat is de maandag erna gedaan. Moet er niet aan denken dat werk met het handje te moeten doen.. Ook twee 10m3 containers vol hout, paste precies.. Soort van.. :p Onder de betonplaat kwamen we nog een verrassing tegen, een oude waterput.
Grof geschut
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnlyIXemljo8n2ojaOjfo3pkN5E=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pd0Nsi3pd4YUXzBONpOYt4sp.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiEzBHWtJ4LODp1dEyi8BkZi_S0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9VAasIuqqSxnZdBV6EqGHEW.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJEuZfJlDOBvaibTkafL3vr3qcY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQtc0kcwu4f6hrwsVaneR388.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6V0bkCotfRoo82QSdbdjLXpSss=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LsPSxFCLpBQnlnAJbHhrv79.jpg?f=fotoalbum_small

Omdat er druk op de ketel stond (buurman had bouwvergunning rond dus wilde binnen twee weken beginnen) direct maar afgegraven. Gelukkig zit het vaste zand hier op ongeveer 1,5 meter diep.
Graven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBfXjrLuJcP_aApj-lVdWCC0cKQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXK9uUtczxrsdYUxA1Hyaag9.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZK_wShMRlNfibqzuqqTHPXDqiw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t562SEtCt1XSgdmdZIq61CPm.jpg?f=fotoalbum_small

Daarna heeft het even stilgelegen (week of 2), buurman besloot toch pas na de bouwvak te gaan beginnen en ik moest het hele plan wat ik had qua fundering weer omgooien omdat ik nu met een groot gat zat ipv een zandplaat waar ik palen in zou boren en beton op zou storten. Combinatie van snel moeten beslissen en iedereen die je (goedbedoelde) adviezen geeft als "ik zou het zo doen" en "wij doen dat altijd zo".. Nu heeft het in de tussentijd flink geregend, de gevolgen zijn gelukkig lang niet zo groot als in Limburg, maar ik had wel een zwembad naast het huis.. Dus pomp besteld, en pompen maar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbVVr4CS5UnA7F0FGEFPbNSPC2c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whrKCqVNgGpYnPtjbwCW6nbB.jpg?f=fotoalbum_medium

Uiteindelijk besloten voor strokenfundering en broodjesvloer te gaan, dus begonnen met het uitzetten van de bekisting voor de fundering. Ondertussen wordt er ook nog wat materiaal bezorgd en heb ik voor het gemak een betonmolen (voor de specie, ik ga geen 11m3 beton zelf mixen 8)7) van marktplaats opgehaald.
Herbouw
Foto's van herbouw smederij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJS3oc09cPNvOUF7l53Errrj1aE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26U31UN3cdhSYd5CIj9jHMI2.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYxqA1b41tXdHOra1VBWQAsh1nI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVtrMFESjrezGre5xZ8c8Va3.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-BYLleWaUzv2UxsXk9Got4FPbc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vScLgAmvmu9uJTARY2uQRSBw.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6o7BVAHyxF3mw0T3h9MYiLwTGt4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2I6hAnpGE0G70GPcAUpgRZN.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngKme9lqbmycwMCU0oABI6LOtF4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQGZM0FWYA18kLwLFv43nKRP.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLEh7VHfSdXhkQrHqGinINURdTY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFsiBkfNObZKKEK8QLhUfS8Q.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH0-p5t8vaiY57iIbfTZ7NKi49o=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXDLEKyyRqbp984xXmiL3vOO.jpg?f=fotoalbum_small

Maandag komt de betonwagen het beton voor de fundering brengen en daarna kan ik beginnen met het metselen van de fundering.. 8)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
@DuDePrOdUcTiOnS mooi project en ik ben benieuwd naar de wederopbouw; hou ons op de hoogte.
Waar een buurman al niet goed voor is om je aan te sporen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• colvano
colvano schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Ik ben dit tegen gekomen (Airfit PP riolerings insteekmof 110 x110 mm). Met wat geluk gaat dat mooi passen voor de overgang. Schematisch heb ik mijn idee uitgetekend.

[Afbeelding]

Door het expansiestuk hoop ik de boel in elkaar te kunnen zetten. Tevens geen gek idee om dat er tussen te hebben. Verder redelijk recht toe recht aan de boel aan elkaar lijmen. Goed beugelen zowel het bestaande als het nieuwe gedeelte.
Vandaag de halve dag ondersteboven gehangen maar het is gelukt!

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zmom031NAF3nvkxWx-X93gA2av8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RyaRwWvJlqovHWUDgGu3lh1.jpg?f=fotoalbum_large

@FRANQ nog bedankt voor de tip mbt de Airfit koppeling. Deze werkte perfect! Hij past er net. Iet helemaal in maar 3/4 flapjes zitten er in de de 4de deels. Geeft een goede afsluiting!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10ltapx1bELUWgYEiM_M0-AnqG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7t5TIckxXEDmQZgRU1nl8cjs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb uiteindelijk besloten om met PP te werken in plaats van PVC en lijmen. Dit werkt een stuk eenvoudiger in een krappe ruimte +/- 100cm onder vloer niveau. De handleidingen van Wavin en Dyka waren echt handig om een goed plan te maken. O.a. hoe en waar beugels te plaatsen. Ook gelezen dat een aansluiting op een standleiding altijd met een T-stuk 87graden moet en niet met een Y-stuk 45graden. (Ja, die bout moet ik nog even aandraaien :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNQ8sZFhGBbKxjwEzB7xeWvu4U4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN3XlFB5E5U2jjrZrTzH9Hg1.jpg?f=fotoalbum_large

De overgang naar lood gemaakt door middel van een schuifmof met daaronder een beugel. Het lood was redelijk rond maar op die plek voor de zekerheid nog even nagelopen. Zachtjes tikken met de achterzijde van een waterpomptang werkte ideaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6U-secPo5XwXjhMLielTdcY0lAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtKnUTgOt3BnAwfspzUiM3T7.jpg?f=fotoalbum_large

De verwijderde loden buis was ook daadwerkelijk lood zwaar. Daar verkeek ik mij bijna nog even op toen ik deze door aan het slijpen was. Gelukkig heb ik besloten om dit goed te doen en alles te saneren. Er zat een gat in de buis, verkeerd afschot met allemaal aangekoekte sh*t en het oude Y-stuk was lek aan de onderzijde. De 110 voor het toilet nu ook naar achter verplaatst zodat een hang toilet ongeveer 25cm naar achter geplaatst kan worden, dat scheelt een hoop beenruimte!

Thanks voor het meedenken allemaal! @sOid @[RNMC] Viper @Teijgetje

Edit:
Slijpen was de enige manier om de buis los te maken. Ik realiseer me dat lood slijpen niet echt goed voor de gezondheid is. Dus goed geventileerd, handschoenen, bril en goed stofmasker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_71HuOXhsDa_foC7eSAnsE9RMpI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KBY6gpJKXDyHZdaJQ5eyPH5Z.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door colvano op 24-07-2021 21:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 17:19
Mooi dat het gelukt is, oude lood nog ff langs de oud ijzerboer brengen, levert het nog wat op

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:40

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Heb hier helaas ook een uitdaging met afvoer. Nieuwe keuken is geïnstalleerd en nu "klokt" de afvoer van de inlaatcombinatie van de Quooker als er water wordt weggespoeld.
In eerste instantie kwam er zelfs water terug maar door het "sifon" de afvoerslang van de Quooker wat groter te maken lijkt dat opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb zelf de voortuin wat opgeknapt (zie hier).

Nu heb ik een soort dorpel voor het huis die al jaren in stukken ligt (hier goed te zien):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avvvI2JCC7m-ja3lIr3cqh6VH4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVaS5dcKY2SgZBddasY1qaey.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee of ik ergens zo'n stuk beton/dorpel achtig iets kan halen?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 17:03
@miicker
Ik denk dat je op zoek bent naar een prefab betonnen traptrede.
Die hoef je alleen op lengte te zagen en dan vervang je de huidige "trede/dorpel" en stukjes.
Moet je wel de muur eerst aansmeren zodat je de nieuwe trede netjes tegen de muur kan leggen.
Als je een dikke trede op zand legt waar je cement doorheen mengt dan wordt dit vanzelf hard als "fundering" door regen. Kun je hem zo leggen dat de breukrand van de muur afgedekt is.
Even de breedte opmeten en vragen of ze dat af kunnen zagen, kun je hem zo tussen de muren leggen/schuiven (ze zijn zwaar). (tillen kan je met twee sterke mannen (of drie) en een paar spanbandjes, die bandjes trek je later weg of snijdt ze af en laat ze er onder/achter zitten.
Zo te zien kom je weg met een trede van 30/35 diep, en dan wat straattegels "verlengen" zodat dit mooi aansluit. Maar een bloktrede van 40 zou ook moeten passen.
Of je een schuine neus of antraciet mooi vindt is een afweging.

Je kan ook een bekistingkje maken en een trede storten op ca twee cm onder je deurdorpel over de hele breedte van de huidige dorpel, gelijk dat stuk muur invullen dus, en je bekisting ca twee cm voorbij de neus zetten zodat hij ook daar overheen gestort wordt.
Gladmaken kun je doen als het doorhard.
Wel even goed schoonspuiten met de HD spuit en een hechtbrug aanbrengen van eurocol 705 zodat het nieuwe beton aan de trede vast zit. Zonder brug hecht het niet op de oude trede. Die hechtbrug hoeft maar dun, 5 kg 705 is meer dan genoeg om dat te doen.
Wel wat werk maar 25 kg (12 liter) beton kost 2,75 bij Hornbach.

[ Voor 36% gewijzigd door Teijgetje op 25-07-2021 00:24 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

MAZZA schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:25:
We hebben een schuur in de tuin. Deze staat op 60x60 tegels van ons oude terras. Alleen als het goed regent dan komt er water tussen die tegels omhoog. Geen grote hoeveelheden, maar genoeg om het vochtig te maken in de schuur.

Heeft iemand dit ook gehad en hoe hebben jullie dat opgelost?
Ik heb er vijverfolie overheen gelegd en daarna tegels, onderkant kunststof en bovenkant hout. Al ruim 3 jaar droge berging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJU_TjsjJ3OlzCMZKGapnl7PtEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoDbFBwsnu0EHRxhbzpJI1Ie.jpg?f=fotoalbum_large

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@colvano Complimenten, ziet er goed uit! Wbt ruimte voor de pot: hoeveel heb je nu? Bij mij is de diepte iets van 75-85cm. Heb er een verkorte pot geplaatst en dat bleek een goede keuze. Zelfs m’n langste vrienden kunnen er op zitten zonder met knieën tegen de deur te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:54
TheGhostInc schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:05:
  • Vuren/massieve balken
  • OSB 3
  • Underlayment
  • Multiplex
  • Spaanplaat
Vuren/massieve balken is een goede optie.
Is vergelijkbaar aan je huidige balken en is gewoon bewezen bouwhout.

Osb is ongeschikt, heeft last van vocht.
Zwelt dan op en verliest de sterkte.

Underlayment is denk ik niet duurzaam genoeg, en te zacht. (Vocht/rotten)

Multiplex wordt ook gebruikt als koppelplaten in de houtbouw. Zijn sterker stijver en harder dan underlayment.
Minder gevoelig voor vocht.

Spaanplaat is echt ongeschikt, dat is voor keukenkasjes.

Ik zou zelf vuren balken gebruiken, en als 2e optie multiplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
sOid schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:55:
@colvano Complimenten, ziet er goed uit! Wbt ruimte voor de pot: hoeveel heb je nu? Bij mij is de diepte iets van 75-85cm. Heb er een verkorte pot geplaatst en dat bleek een goede keuze. Zelfs m’n langste vrienden kunnen er op zitten zonder met knieën tegen de deur te komen.
Thanks! Er ging heel wat denk en plan werk inzitten maar riool is gewoon niet iets wat je half goed kan doen.

Er is genoeg ruimte in het toilet, 130cm diep 105cm breed. Maar ik vond het zonde van de ruimte dat de afvoer zo ver naar voren zat omdat je dan ook zo een grote “plank” boven het toilet krijgt. Voor een jaren 30 woning is dit toilet gelukkig ruim.

Edit: de beugels voor de bestaande leiding werkte ook prima. Alleen door het zo te doen wijzen de schroeven naar de muur waardoor het vastzetten een beetje lastiger is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpFyYh_Vm979X7Oyza2Eu4vL2lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4pVMiFkqpnNDsZblFVgEjAM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door colvano op 25-07-2021 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:18
Ik heb bij mijn bed een hoofdbord gemaakt met laminaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NETG4i6Yf0wb9fCJdiGyuH8tqOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niqFXjTu3q7XORHLZh6XvcEF.jpg?f=fotoalbum_large

Nu moet ik nog de hoeken afwerken met een hoekprofiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWLKqpRqEzO1SYVWDYWjUtfJ-DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrzYliVsV86U8ce2EROBndAR.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand een adres (bij voorkeur omgeving Amersfoort-Utrecht) waar ik hoekprofielen op kleur kan kopen?
Online is ook een optie.
Laminaat heeft de kleur kasteeleiken dus ik zoek iets van dezelfde kleur of wat er goed bij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:27
badkuip schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weet iemand een adres (bij voorkeur omgeving Amersfoort-Utrecht) waar ik hoekprofielen op kleur kan kopen?
Online is ook een optie.
Laminaat heeft de kleur kasteeleiken dus ik zoek iets van dezelfde kleur of wat er goed bij past.
Bijna bij elke bouwmarkt kan je van dat soort hoekprofielen kopen.
Vaak zijn zijn ze van massief hout of kunststof met een printje erop.
Wellicht zou je ook kunnen kiezen voor iets wat contrast geeft in bijv. zwart:
https://www.hornbach.nl/s...-cm/10208811/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/6530331/artikel.html
https://www.praxis.nl/search?text=hoekprofiel+eiken

Genoeg keuze dus in bijna elke bouwmarkt. Even een stukje van je "vloer" meenemen en kijken wat het mooiste oogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 15:44

Seafarer

XXX

badkuip schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Online is ook een optie.
Gewone laminaat vloerdelen?

Als dat zo is dan bedank ik je voor het idee.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:18
Seafarer schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:28:
[...]

Gewone laminaat vloerdelen?

Als dat zo is dan bedank ik je voor het idee.
Jep, restant van de nieuwe vloer op de zolder. Naast de restjes moest ik nog wel 2 pakken erbij kopen (dacht ik).

Ik heb twee raamwerken gemaakt van wat rommelhouten balkjes. Die aan elkaar verbonden zodat het hele gebeuren zelf kan staan. Vervolgens dun multiplex aan de voorkant vastgeschroefd zodat het een egaal oppervlak wordt. Vervolgens met high tack kit de laminaatdelen erop gelijmd. Wel bij iedere laminaatplank de opstaande rand bij de tong eraf gesneden omdat je niet in staat bent op druk te zetten op het geheel. Tenslotte op de bovenkant een eikenhouten plank gelegd.

Aan de zijkanten stopcontacten en in het midden onder het bed gemaakt voor nachtlampjes. Vanaf de centraaldoos die ik in het raamwerk heb gemaakt, ga ik met snoer en stekker naar het stopcontact wat erachter in de muur zit.

Ding is superzwaar geworden en kan nooit meer gedemonteerd worden. De trap af gaat ook niet meer. Heb hem ter plekke op de lege kamer ernaast opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 15:44

Seafarer

XXX

badkuip schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:32:
[...]

Jep, restant van de nieuwe vloer op de zolder. Naast de restjes moest ik nog wel 2 pakken erbij kopen (dacht ik).

Ik heb twee raamwerken gemaakt van wat rommelhouten balkjes. Die aan elkaar verbonden zodat het hele gebeuren zelf kan staan. Vervolgens dun multiplex aan de voorkant vastgeschroefd zodat het een egaal oppervlak wordt. Vervolgens met high tack kit de laminaatdelen erop gelijmd. Wel bij iedere laminaatplank de opstaande rand bij de tong eraf gesneden omdat je niet in staat bent op druk te zetten op het geheel. Tenslotte op de bovenkant een eikenhouten plank gelegd.

Aan de zijkanten stopcontacten en in het midden onder het bed gemaakt voor nachtlampjes. Vanaf de centraaldoos die ik in het raamwerk heb gemaakt, ga ik met snoer en stekker naar het stopcontact wat erachter in de muur zit.

Ding is superzwaar geworden en kan nooit meer gedemonteerd worden. De trap af gaat ook niet meer. Heb hem ter plekke op de lege kamer ernaast opgebouwd.
:) Bedankt voor de aanvullende constructieve details. :)

Dat wordt gekopieerd. 8)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:02:
in het kader van planning en bestellen :-)
het volgende idee willen wij realiseren

[Afbeelding]

het lijkt voldoende om hiervoor vuren 47X75mm geschaafd te gebruiken.
zal puur gebruikt worden voor wat koffers & tuinkussens etc.

de balken aan de muur wil ik gewoon bevestigen met slagpluggen (80mm?)
Even hier op inhakend nog:

Langs de buitenmuur wil ik de balken plaatsen voor de plafonds. Dus van muur naar nieuw te plaatsen houten wand

Zou ik nu direct dr balken met regeldragers op muur plaatsen of eerst een 47x75 met de 75 kant aan de muur bevestigen en dan de dragers?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:22

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:33:
We hebben een serre met een harmonica wand, pal op het zuiden. In de zomer zetten we die overdag open omdat het anders veel te warm wordt. Maar de kat wil ook graag in de serre, en dat kan dan niet, en de vliegen/muggen komen wel gezellig op bezoek. Daarnaast is het onhandig als er een onverwacht buitje voorbij komt, dat vindt de vloer niet fijn. Een paar druppels is niet erg, maar minder vocht erop is beter. Dus dacht ik: als ik nou eens in de de driehoeken van de harmonicawand een driehoekig huisdierbestendig horrengaas plaats, dan kan de kat niet aan de onderkant ontsnappen, en de beestjes kunnen er ook niet in. Aan de bovenkant een driehoekig stuk zonnescherm om de regen en de beestjes te blokkeren. Niet perfect, want de deuren hebben nog een kier, maar ik verwacht wel goed genoeg. De brede opening kan ik dan afsluiten met een horrenscherm.

Nu mijn vragen:
  • Als dit een goed idee is, hoe kan ik handig driehoeken maken waar ik doek/gaas op kan spannen?
  • Ik zie vast wat over het hoofd. Maar wat?
  • Wie heeft er een creatieve andere oplossing?
[Afbeelding]
Een tijdje terug geplaatst, maar toen ziek geworden. Sorry voor de late reactie.
@sOid @Fraggert Bedankt voor de tips. Hierbij alsnog een schets, hoewel het idee inmiddels volgens mij wel duidelijk was. Wellicht voor boven een tarp in stukken knippen en opspannen in een driehoeksframe. Voor onderin zag ik dat het huisdier bestendige gaas ook puur als doek verkrijgbaar is. Maar de kat zal er wel overheen lopen, dus misschien over gespannen gaas oid heen? Ik ga eens puzzelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnlfU7S8Hb4W_vF0VsYJBiyn5h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSJWTErwyyf0U5oMY7O2wOiu.jpg?f=fotoalbum_large

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@badkuip Leuk gedaan! Frame gemaakt met vurenhout oid? M'n neef heeft overgebleven laminaat als lambrisering in de gang gebruikt. Zou het zelf niet doen maar oogt ook heel aardig. Wellicht is dit iets? https://www.plintenenprof...-inwendig-15-x-15-mm.html Anders zou ik ff contact opnemen met de fabrikant.

@Crazy- Van wat voor materiaal is die muur? Kalkzandsteen of beton? Dan zou ik het gewoon direct doen. Lijkt mij geen meerwaarde hebben om dan eerst een balk tegen de muur te bevestigen. Goede pluggen en schroeven/houtdraadbouten gebruiken. Eerst een balk ertegen maakt het wellicht wel wat gemakkelijker met goed uitlijnen/waterpas krijgen.

@Milmoor Beterschap! Je idee was me indd duidelijk. Is schrikdraad anders geen optie voor de onderkant? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

sOid schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:03:
@badkuip Leuk gedaan! Frame gemaakt met vurenhout oid? M'n neef heeft overgebleven laminaat als lambrisering in de gang gebruikt. Zou het zelf niet doen maar oogt ook heel aardig. Wellicht is dit iets? https://www.plintenenprof...-inwendig-15-x-15-mm.html Anders zou ik ff contact opnemen met de fabrikant.

@Crazy- Van wat voor materiaal is die muur? Kalkzandsteen of beton? Dan zou ik het gewoon direct doen. Lijkt mij geen meerwaarde hebben om dan eerst een balk tegen de muur te bevestigen. Goede pluggen en schroeven/houtdraadbouten gebruiken. Eerst een balk ertegen maakt het wellicht wel wat gemakkelijker met goed uitlijnen/waterpas krijgen.

@Milmoor Beterschap! Je idee was me indd duidelijk. Is schrikdraad anders geen optie voor de onderkant? :+
Bouwjaar 2015
Volgens mij is het 140mm kalksteen binnenzijde

Edit:

Erachter gekomen dat m’n 400liter watervat nu al in de weg staat een cm of 20 😞 gaat uitdaging worden hem aan de kant te zetten voorlopig; najaar/winter loskoppelen om hem op nieuwe plek te zetten. Nu nog geen optie helaas

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 25-07-2021 17:26 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Pagina: 1 ... 151 ... 468 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/