[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 150 ... 468 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
JohanSavelkoul schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:16:
[...]

Om voornamelijk gaten te boren van 6 mm in steen en beton?
En af en toe eens een 25 mm door een muur?
Dan volstaat een simpele van de bouwmarkt wel hoor.
Euro of 50, meer niet aan uitgeven.
Die van mij gaat al 2 verbouwingen mee, en dat terwijl ie het af en toe goed te verduren krijgt met keiharde zwarte stenen en dikke boren.
De olie komt er wel eens uit, maar hij blijft maar gaan.

Je moet denken, die van 300 euro is na een dagje kloten ook vuil, en dat doet dan meer pijn.
Ja precies dit inderdaad :) wat heb jij voor merk/type als ik vragen mag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
PaT schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:17:
[...]

Ik heb al jaren een Bosch Uneo. Licht apparaatje, niet duur en tot boortjes 10mm kom je prima ermee in beton.
Dankjewel, ga ik even naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Dankjewel voor de tip, deze zijn voor mij helaas buiten budget :) Accu is wel handig idd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Frieda schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:33:
[...]

Dankjewel voor de tip, deze zijn voor mij helaas buiten budget :) Accu is wel handig idd!
Als je serieus in beton wilt boren is een boorhamer machine wel aan te raden.
De festool is duur, maar boren in beton is als boter.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2021 22:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:26

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb mijn aardappelkist vandaag samen met vrouwlief gevuld. Dat word flink dooreten de komende weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfzi6dQDx4uB_B1Q-T7MEsmIxYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Gd60LLP71sSHCk7Jo7Duv27.jpg?f=fotoalbum_large

Ook kreeg ik gisteravond een verzoek binnen van mijn oma voor een plantenbak. Niet vreemd, maar 'of hij zo'n beetje 80x80x80 mocht worden' - er moet namelijk een palmboom in :').

Mja, u vraagt ik draai enzo :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAakEg36TlxHarcYfsIkNH4XHlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpbA7HJkEKc2J3Rr1s0sdzeO.jpg?f=fotoalbum_large

Frame opgetrokken van geschaafde palletbalken. De constructie is zo dat ik de panelen straks individueel los kan schroeven en kan vervoeren, anders past het allemaal niet in de auto. Dan heb ik dus 5 panelen (als je het kruis onderin meerekent) die ik ter plaatse aan elkaar maak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLL3q44d6R9prZxuCGipxJYaSto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtEMLJjYlegTmYM2zZlrC6nV.jpg?f=fotoalbum_large

Ditmaal afgewerkt met vuren latten voorzien van een vrolijk beitsje. Er komt nog olie overheen morgen, en een verstek gezaagde bovenrand waar het wortel onder vastgemaakt gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Frieda schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:31:
[...]

Ja precies dit inderdaad :) wat heb jij voor merk/type als ik vragen mag? :)
Nergens meer te krijgen zie ik nu, aangezien dat ding dus al 13 jaar oud is, en dat zou goed kunnen kloppen.
Net zoals ie zelf goed klopt trouwens haha.

X-kraft 650 watt.
Is echt zo'n bouwmarktmerk geweest.

Pak trouwens wel iets met SDS-koppeling, want zo'n ander soort hobby-klop-ratelding werkt voor geen meter.!

Zo ene trouwens:
https://www.proveiling.nl...achine/667616/Detail.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:34:
[...]

Als je serieus in beton wilt boren is een boorhamer machine wel aan te raden.
De festool is duur, maar boren in beton is als boter.
Inderdaad. Fijn maar prijzig ding.

Ik hoop er zo een tweedehands over te nemen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 17:19
@AMARONE
Spuitbus hammerite, hoef je niet te gronden

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:50
Frieda schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:08:
Heeft iemand een tip voor een goede maar betaalbare boorhamer voor iemand zonder spierballen zoals ik? Met name voor boren in beton, zowel in de muur als boven mijn hoofd in het plafond. Bij de bouwmarkt en de verhuurboeren kan ik alleen maar grof geschut huren wat ik niet eens een ladder op krijg.. Iemand een tip? :)
Zelf paar jaar geleden de Powerplus POWX1175 aangeschaft voor wat breekwerk in de gang. Behoorlijk dikke oude tegels die nog met cement vast zaten. Met de hand gebeurde er vrijwel niets zo vast dat ze zaten.

Huren is dan een optie maar dan zit je met een tijdsdruk en tevens loopt de prijs dan aardig op.
Nu was ik voor 100 euro klaar en uitstekende machine voor die prijs. Met gemak en uurtje later was de gehele gang ontdaan van tegels en cement uit de jaren 50 >:) Qua gewicht ook prima mee te werken.

Natuurlijk alle waarde naar zijn geld maar voor af en toe dit soort klussen en prima apparaat.

Er zaten ook SDS boren en beitels bij en mooi alles in een koffer.

Dit model is inmiddels niet meer overal te koop maar de opvolger die iets duurder is
https://www.coolblue.nl/p...2/powerplus-powx1179.html

Maar deze kan tot 40mm boren in beton en mijn model was tot 32mm dus leuke upgrade.

p.s zie dat mijn model nog wel te verkrijgen is
https://www.bol.com/nl/nl...dLYg.2_17.19.ProductTitle

Maar voor 2 tientjes zou ik voor de andere gaan maar dat is uiteraard een eigen keuze ;)

Natuurlijk kun je ook kiezen voor een gewone SDS boormachine en die zijn er in vele uitvoeringen.
Maar voordeel is natuurlijk dat dit soort machines breder inzetbaar zijn. Alles hangt af hoe vaak je het gaat gebruiken en en wat voor soort klussen je nog van plan bent.

Anders bv: https://www.coolblue.nl/p...4/powerplus-powx1170.html

Zelf geen ervaring meer maar het merk bevalt mijn prima.
En zo heeft iedereen een eigen voorkeur en lees vooral wat ervaring en google op een merk. Dan heb je zoveel keus.

Is je budget nog wat beperkter kijk dan eens bij de Lidl shop naar Parkside. Niet duur en prima apparaten voor af en toe een klusje te moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:58

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb een Parkside, de voorganger van deze: https://www.lidl-shop.nl/...en-beitelhamer/p100322810. Heeft een flinke verbouwing (lees sloopwerkzaamheden) meegemaakt en boort door beton als boter. Heb ook nog een Bosch blauw hamer te leen gehad van de aannemer maar die was minder krachtig en fijn om mee te werken. Voor het geld echt een top apparaat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:35:
Dat word flink dooreten de komende weken.
Appel bij in het bakje doen dan beginnen ze niet te spruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Waarschijnlijk niet de juiste plek, maar ik prrobeer het toch maar even:
Ik ben bezig met een washok in te richten. Zou daarbij graag een werkblad installeren waaronder de wasmachine en droger gaan, a 70cm diep. Echter is deze maat een stukje ongebruikelijker dan 60cm...

Waar zou ik het beste terecht kunnen voor een stuk van 185cm x 70cm werkblad? Misschien zelfs beter om gewoon bij een houthandel iets op maat te laten zagen? Hopelijk heeft hier iemand ervaring mee, vast wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:50
Catorce schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:59:
Ik ben bezig met een washok in te richten. Zou daarbij graag een werkblad installeren waaronder de wasmachine en droger gaan, a 70cm diep. Echter is deze maat een stukje ongebruikelijker dan 60cm...

Waar zou ik het beste terecht kunnen voor een stuk van 185cm x 70cm werkblad? Misschien zelfs beter om gewoon bij een houthandel iets op maat te laten zagen? Hopelijk heeft hier iemand ervaring mee, vast wel :)
Hornbach heeft dit soort maten wel. Kun je dan eventueel op maar laten zagen
https://www.hornbach.nl/s...uMCJdXSwidXJsVmVyIjoyfQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online

Als je in de buurt woont van Venlo heeft Bauhaus ze. 80cm bij 200 en 400. Even zoeken op massief houten panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Bezulba

Formerly known as Eendje

Heeft iemand een tip voor een goede maar betaalbare boorhamer voor iemand zonder spierballen zoals ik? Met name voor boren in beton, zowel in de muur als boven mijn hoofd in het plafond. Bij de bouwmarkt en de verhuurboeren kan ik alleen maar grof geschut huren wat ik niet eens een ladder op krijg.. Iemand een tip? :)
Zwaar is een beetje inherent aan een boorhamer. Je kan die krachten niet in een lichtgewicht behuizing kwijt. Misschien is er onderling wel enig verschil, maar zeker geen kilo's

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat zouden webshop voor keukenbladen wel moeten kunnen leveren. 123werkbladen.nl zie ik vaak voorbij komen in het keukentopic.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

sypie schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:17:
[...]

Appel bij in het bakje doen dan beginnen ze niet te spruiten.
Ik zal het zo aan mijn vrouw voorstellen, goeie tip :P.

De doos staat in de olie en beschouw ik als af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yT3JsPWQhnOUGPenGHvHamaYfps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJ3rAORrqtWXxSeDKh5cjsOD.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra de olie droog is gaat hij uit elkaar en kan hij volgende week op transport.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zit in het verkeerde topic :)
Toevallig laatst tegen wat simpels aangelopen voor de toepassing die je zoekt: The Eagle in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Korte versie: als het op budget moet en voor af en toe een gaatje is: IKEA :)

Mocht je het vaker willen gebruiken en moet het echt langmee gaan, lees dan het hele topic even door en zoek op combihamer of multihamer :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bah, even met handen in het haar hier |:(

Ben de buitenboel (kozijnen, deuren) aan het schilderen. Met Sigma Allure Primer (niet op alle delen gebruikt) en Sigma Allure Gloss. Ik heb intussen behoorlijk wat ervaring met verf op waterbasis, maar veel minder met verf op terpentintebasis.

Alles ontvet, nagespoeld, gerepareerd, geschuurd, afgestoft, gegrond (waar nodig) en intussen ook een deel afgelakt. Temperatuur en luchtvochtigheid waren de afgelopen dagen prima. Wel zonnig, maar waar kon 'achter de zon aan' geschilderd. Ook wat winderig (3bft, vlagerig vooral) maar wanneer is het dat niet in NL.

Op het oog ziet het er allemaal goed uit en ben ik dik tevreden. Geen druipers of andere gekke dingen. Wel wat beestjes/vuiltjes in de verf maar dat voorkom je niet vrees ik.

De verf lijkt op sommige plekken echter niet goed uit te harden/hechten. Als ik met m'n nagel over sommige stukken ga dan haal ik meteen een hele 'rits' verf mee. Het is al lang en breed droog en plakt niet meer. Intussen ongeveer 42 uur geleden dat het is aangebracht. Vannacht lijkt het op bepaalde plekken wel beter te zijn geworden maar op andere plekken lijkt het niet te zijn veranderd.

Wat is wijsheid? Ik lees dat het wel een paar dagen kan duren voordat het echt is uitgehard. Heeft het hiermee te maken, of is er meer aan de hand?

Ik heb zelf natuurlijk wat zitten googelen maar kom nergens echt mijn probleem tegen. Het is bijvoorbeeld niet schroeien/rimpelen zoals hier wordt beschreven. De oppervlakte zit er namelijk goed uit. Als ik deze informatie lees vrees ik dat de laagdickte op sommige plekken toch te dik is. Terwijl ik dus vrijwel geen druipers heb en de verf goed afstrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 22:06
Ik heb 2 mooie momentsleutels van Wera (3/8" en 1/2") waarbij ik graag wat steeksleutels wil aanvullen. Nu heeft Wera een aparte moment steeksleutel maar dat is een vrij grote uitgave. Weet iemand of er ook steeksleutel met een 1/2 dop te vinden is? ik kom niets concreets tegen.

Edit: Na deze post vind ik het zo via google, kan iemand bevestigen dat dit mogelijk is?
https://hugoschipper.nl/t...teeksleutel-3-8-13mm.html

[ Voor 23% gewijzigd door SmoothTweaker op 18-07-2021 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
SmoothTweaker schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:37:
Ik heb 2 mooie momentsleutels van Wera (3/8" en 1/2") waarbij ik graag wat steeksleutels wil aanvullen. Nu heeft Wera een aparte moment steeksleutel maar dat is een vrij grote uitgave. Weet iemand of er ook steeksleutel met een 1/2 dop te vinden is? ik kom niets concreets tegen.

Edit: Na deze post vind ik het zo via google, kan iemand bevestigen dat dit mogelijk is?
Handiger om hier je vraag te stellen: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SmoothTweaker schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:37:

Mogelijk is het, maar je moment klopt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 22:06
bbbrumbrum schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:42:
[...]

Mogelijk is het, maar je moment klopt niet meer.
Oh, helemaal niet aan gedacht. Dan wordt het toch maar een (kleine) investering in het juiste gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:00
sOid schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:34:

Ben de buitenboel (kozijnen, deuren) aan het schilderen. Met Sigma Allure Primer (niet op alle delen gebruikt) en Sigma Allure Gloss. Ik heb intussen behoorlijk wat ervaring met verf op waterbasis, maar veel minder met verf op terpentintebasis.

Alles ontvet, nagespoeld, gerepareerd, geschuurd, afgestoft, gegrond (waar nodig) en intussen ook een deel afgelakt. Temperatuur en luchtvochtigheid waren de afgelopen dagen prima. Wel zonnig, maar waar kon 'achter de zon aan' geschilderd. Ook wat winderig (3bft, vlagerig vooral) maar wanneer is het dat niet in NL.

Op het oog ziet het er allemaal goed uit en ben ik dik tevreden. Geen druipers of andere gekke dingen. Wel wat beestjes/vuiltjes in de verf maar dat voorkom je niet vrees ik.

De verf lijkt op sommige plekken echter niet goed uit te harden/hechten. Als ik met m'n nagel over sommige stukken ga dan haal ik meteen een hele 'rits' verf mee. Het is al lang en breed droog en plakt niet meer. Intussen ongeveer 42 uur geleden dat het is aangebracht. Vannacht lijkt het op bepaalde plekken wel beter te zijn geworden maar op andere plekken lijkt het niet te zijn veranderd.

Wat is wijsheid? Ik lees dat het wel een paar dagen kan duren voordat het echt is uitgehard. Heeft het hiermee te maken, of is er meer aan de hand?

Ik heb zelf natuurlijk wat zitten googelen maar kom nergens echt mijn probleem tegen. Het is bijvoorbeeld niet schroeien/rimpelen zoals hier wordt beschreven. De oppervlakte zit er namelijk goed uit. Als ik deze informatie lees vrees ik dat de laagdickte op sommige plekken toch te dik is. Terwijl ik dus vrijwel geen druipers heb en de verf goed afstrijk.
Trek je de oude verflaag mee of is het alleen de door jou aangebrachte lagen? Als het het eerste is, dan zit er niet veel anders op dan met afbijt het hout kaal maken en opnieuw beginnen. Als het om de tweede optie gaat, zou ik contact opnemen met Sigma en de zaak voorleggen. Tenminste als je zeker bent dat je alles juist hebt gedaan, zoals het ontvetten (waarmee heb je dat gedaan?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
SmoothTweaker schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Oh, helemaal niet aan gedacht. Dan wordt het toch maar een (kleine) investering in het juiste gereedschap.
https://www.tekton.com/ho...ch-with-a-crowfoot-wrench

Als je dat opzetstuk 90 graden op de sleutel zet is er niks aan de hand, zet je hem in het verlengde moet je omrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

sOid schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:34:

Gewoon afblijven :)
Wij schilderen ook alles met Sigma Allure en die verf hardt langzaam uit. Gewoon niets doen en wachten is het enige wat je kan doen.

We hebben er binnen ook kasten mee geschilderd (de waterbasis versie) en lades bleven nog weken 'plakken'.

Zo richting bouwmarkt. Ik moet vandaag twee neuslat en vervangen. Hier zitten die geventileerde glaslatten in die na 20 jaar wel lekker vol zitten met zooi, met kans op rot van het onderliggende kozijn.

Vorige keer zo'n lat meegenomen van de Bouwmaat à 20 euro per stuk. Het was dus wel even schrikken dat de Gamma bijna 30 euro vraagt voor datzelfde latje.
Het is niet anders, Bouwmaat is een stukje rijden dus dan maar even slikken en door.

[ Voor 9% gewijzigd door PaT op 18-07-2021 11:14 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
GodDamage schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:57:
[...]

Trek je de oude verflaag mee of is het alleen de door jou aangebrachte lagen? Als het het eerste is, dan zit er niet veel anders op dan met afbijt het hout kaal maken en opnieuw beginnen. Als het om de tweede optie gaat, zou ik contact opnemen met Sigma en de zaak voorleggen. Tenminste als je zeker bent dat je alles juist hebt gedaan, zoals het ontvetten (waarmee heb je dat gedaan?)
Dank voor je reactie!

Alleen de door mij aangebrachte lagen komen los. Het is ook nog een beetje kleverig, blijft ook wat onder m'n nagel plakken. Niet zoals bij losbranden van oude verf bijvoorbeeld.

Ik heb het ontvet met spul van verfspeciaalzaak (Phoenix Fortclean, online niets over te vinden). Eigen merk waarvan ik weet dat vakschilders hier in de buurt het ook gebruiken. Denk dat het vergelijkbaar is met Universol

Op de verpakking staat dat het 'twee vliegen in 1 klap' slaat en het 'werkt als chemisch schuurpapier' bij aanbrengen met schuurpons. Het matteert meteen de verflaag waardoor je, zeggen ze, niet meer hoeft te schuren. Daar zet ik m'n vraagtekens bij dus ik heb alles wel geschuurd (p180, met de hand). Verhouding voor dit gebruik zijn 1:10 (1 deel Fotclean op 10 delen water), maar ik heb het voor de zekerheid wat krachtiger gemaakt en ongeveer 1 op 8 aangehouden.

Door het wisselvallige weer van de afgelopen weken zit er wel wat tijd tussen het schuren en gronden/aflakken. Voor het schilderen nog wel afgestoft en sommige delen met een vochtige spons afgenomen. Zou de ondergrond toch weer vervuild zijn geraakt in die tijd (1,5 a 2 weken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
PaT schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:12:
[...]

Gewoon afblijven :)
Wij schilderen ook alles met Sigma Allure en die verf hardt langzaam uit. Gewoon niets doen en wachten is het enige wat je kan doen.

We hebben er binnen ook kasten mee geschilderd (de waterbasis versie) en lades bleven nog weken 'plakken'.
Oh, ervaringsdeskundige. Fijn! Ben er behoorlijk chagrijnig van dus sowieso niet van plan om er vandaag nog weer mee bezig te gaan :+

Heb de voordeur ook geschilderd, plakte niet meer en heeft ongeveer 10 uur gedroogd voor ik 'm gisteravond dicht deed. Vanmorgen tekenden de rubbers er toch wat op af :X

Mocht iemand anders nog input hebben dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• GodDamage
Op het moment ben ik bezig met trapleuningen maken. Een klus die waar niet veel dhz-ers aan beginnen want ik kon er niet veel voorbeelden van vinden op internet. Het begon ermee om de juiste curve van de trapboom, over te nemen op een stuk behangpapier zodat dat als mal kon worden gebruikt. Dat uitknippen en overzetten op hout.
Omdat ik niet meteen duur hout wilde verprutsen, maar met een paar simpele vuren balkjes met kopmaat 69x44 begonnen. Dit met het idee dat het een soort proefstukjes waren. Het resultaat was echter goed genoeg en omdat het toch dekkend gelakt wordt, gewoon doorgegaan met de 'proefstukjes'.

Eerst stukken aan elkaar lijmen zodat de leuning eruit gezaagd kan worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfA95NSjCkKSLY-NFOjnHAraUD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KPQAJLv6QotwEu7rjLzW978.jpg?f=fotoalbum_large

Uitzagen met de lintzaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOH_e0mH6XxM2GaL9xo-bEXgpws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSdHTzmZhpNH2ipvV7gUVNCQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna met de bandschuurmachine alles zo goed als glad gemaakt en hierna in profiel frezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6R-ujM815v3Kxc9vH0fltN5vCWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gB3MmQFK2BtVjW2jCt90qATw.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de gebruikte freesjes die ik bij Ali heb besteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CStOGnB9oE8N3VDniyWo9ki2UwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kk5FUT30pZrnZ0CioLUelyKi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9CMQxryLzXbokDe2KW0aFrhDLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ekQcUhCTFBmeax3rOL4ppUUm.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat de muur uit porizosteen bestaat, en dus niet bepaald stevig is, ervoor gekozen om een smetplank op de muur te bevestigen waar dan weer de leuninghouders in geschroefd kunnen worden. Dit staat ook nog een mooier naar mijn mening. De smetplank zit met hightack en spijkerpluggen op de muur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7_8E0kDA0-WqpgSTs5gWCa9dXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iov2rEn2XzTdIFHQKSIof9GA.jpg?f=fotoalbum_large

en geschilderd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5_kJfIqUu7JRI6MNjnHn_yEXxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuNGaWb22PFeVO5bfqjCaDs6.jpg?f=fotoalbum_large

De leuning vervolgens passen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yz0xrzYUOeAFdUS_7MFxICUABkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5StlisjvPMbd9ecSrlF0MiQC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had de twee stukken met een houtfret en epoxy verbonden. Van de houtfret is eerst de kop afgeflext en daarna voor de helft ingedraaid, door het in een accuboor te klemmen. Daarna de andere leuning daarop gedraaid. Toen de epoxy droog was de leuning er weer in zijn geheel weer afgehaald om het te schuren en af te lakken. Helaas was de epoxy niet sterk genoeg en kwam er een kiertje. Dit weer opgelost door een sleuf in de onderkant te frezen en hier een stuk in te lijmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WdjGWVbi-phJYnQT788HQ8WwU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqeYdSTkDoiS5tX5CkfJzOal.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al een hele klus geweest en een paar zaken die ik geleerd heb:
- neem bij voorkeur een hardere houtsoort; vuren is te zacht waardoor je snelller uitschiet met frezen en het geleidewiel van het freesje draait zich in het hout i.p.v. eroverheen.
- gebruik een freesmachine met genoeg vermogen; de Parkside frees van €40 heeft deze klus niet overleefd.
- besteed genoeg aandacht aan het afronden van het hout voordat je gaat frezen. Er zitten nu een paar kleine knikjes in de leuning. Gelukkig niet erg genoeg dat het me stoort maar ze zijn te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:21
tonny147 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 06:51:
@AMARONE
Spuitbus hammerite, hoef je niet te gronden
Goede tip!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:57
Ik zit denk ik met een klein probleempje. Morgen komt er nieuw laminaat op de bovenverdieping, en ik ben bezig met de oude planken en plinten te verwijderen. Die plinten zaten geschroefd op een latje dat langs alle muren genageld zat, ook langs de muur in de badkamer. Nu blijkt dat de afvoer van de wastafels daar ook langs loopt, en dat 1 van die nagels gewoon door de pvc afvoer is heengeschoten. Zie foto...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVqvnwyDIMbaOnBN34PiXE0nwus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXjY21oEGhC1v4nWQHQzgXil.jpg?f=fotoalbum_large

Een tiental jaren nooit iets gemerkt van vocht of lekkage maar nu de nagel eruit is komt er bij het drainen van een volle wasbak (bewuste test) een klein scheutje vocht uit. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Opschuren en dichtkitten en hopen op het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Als het weer achter een plint komt zou ik het een beetje vrij maken met een multitool. Dan een propje erin lijmen, of een buissegment erop

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Visitor.q schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:44:
Ik zit denk ik met een klein probleempje. Morgen komt er nieuw laminaat op de bovenverdieping, en ik ben bezig met de oude planken en plinten te verwijderen. Die plinten zaten geschroefd op een latje dat langs alle muren genageld zat, ook langs de muur in de badkamer. Nu blijkt dat de afvoer van de wastafels daar ook langs loopt, en dat 1 van die nagels gewoon door de pvc afvoer is heengeschoten. Zie foto...

[Afbeelding]

Een tiental jaren nooit iets gemerkt van vocht of lekkage maar nu de nagel eruit is komt er bij het drainen van een volle wasbak (bewuste test) een klein scheutje vocht uit. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Opschuren en dichtkitten en hopen op het beste?
Ik zou echt geen kit gebruiken voor zoiets. Eerder dit: https://www.pvcgroothandel.nl/griffon-epoxy-repair-stick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:57
Bedankt! Die stick heb ik zo snel niet in huis, dus ik heb via een buurman een stuk buis erop gelijmd met pvc lijm (eerst vrijgemaakt idd), daarna rondom langs de randen van het patchwork nog eens met die lijm aangesmeerd zodat het echt dicht zou moeten zijn. Straks nog maar eens een lektest doen, als het de proef doorstaat ga ik het afsmeren met roodband, dan kan morgen het laminaat erin en een plint er tegenaan. Januari krijgen we een nw badkamer dus ik zal tegen die tijd de loodgieter vragen om dit wat netter weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Visitor.q schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:44:

[Afbeelding]

Ik zou het reinigen en plakken met epoxy en glasfiber gaasje.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04
colvano schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:25:
[Afbeelding]

Zojuist dit pareltje tegen gekomen. Alle afvoeren in de woning ga ik vervangen en zullen hier samenkomen. Het verticale deel lijkt lood oid te zijn en is 110mm diameter. Het gaat verder in 45graden ovale buis. Aangezien het een standleiding van appartementen is zal volledig saneren niet gaan. Wellicht op ongeveer 10cm van de bocht doorslijpen, manchet en dan pvc t stuk plaatsen. Hier moet ik maar eens goed over na gaan denken wat praktisch en duurzaam is. :S
Update: om tot een goede oplossing te komen heb ik toch maar de hele muur voor standleiding open gebroken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zmom031NAF3nvkxWx-X93gA2av8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RyaRwWvJlqovHWUDgGu3lh1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mX8bt1tl-VrEf0pSuT6VNjWO8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSzgATjLR3kJw78UdiYRn7PK.jpg?f=fotoalbum_large

Het huidige t stuk geeft mij niet heel veel vertrouwen. Het lekt niet als er water doorheen gaat. De afzetting van een eerdere lekkage is niet meer actueel. Dat betrof een oude aansluiting van een badkamer. Het is nu gewoon droog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awrSOyhZKrbCTbd6oUUxn-Xp1Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfAxUCzhIem6Q2QylvgyAvBf.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn plan is de loden leiding bij de twee rode lijnen door te zagen, dat gehele stuk te verwijderen en te vervangen voor PVC/PP. Ik moet even kijken of ik dit zelf ga doen of dat ik een loodgieter laat komen. Het moet gewoon goed zijn namelijk voor lange tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJNIP56ofpKJqxCyTh9fXnnivnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Km4w2sGHRszmvcQDD8Xkqycd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie alleen nog geen hele geschikte oplossing om van lood naar PVC te gaan aan de bovenzijde en van PVC naar lood aan de onderzijde. Het moet wel luchtdicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Heeft iemand ervaring met het zelf opbrengen van hittewerende raamfolie op HR++ glas? Ik zie van alles maar de meeste zijn 75cm breed op rol (dat is te smal) en er zijn veel verschillende merken en manieren van aanbrengen. Wat werkt goed?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

HR++ glas en warmt werende folie is toch een no-go? Dan eb je kans op scheuren in je glas?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:52
Cyberpope schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:44:
HR++ glas en warmt werende folie is toch een no-go? Dan eb je kans op scheuren in je glas?
Niet als je het aan de buitenkant plakt. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

GodDamage schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:30:
Op het moment ben ik bezig met trapleuningen maken. Een klus die waar niet veel dhz-ers aan beginnen want ik kon er niet veel voorbeelden van vinden op internet. Het begon ermee om de juiste curve van de trapboom, over te nemen op een stuk behangpapier zodat dat als mal kon worden gebruikt. Dat uitknippen en overzetten op hout.
Omdat ik niet meteen duur hout wilde verprutsen, maar met een paar simpele vuren balkjes met kopmaat 69x44 begonnen. Dit met het idee dat het een soort proefstukjes waren. Het resultaat was echter goed genoeg en omdat het toch dekkend gelakt wordt, gewoon doorgegaan met de 'proefstukjes'.

[Afbeelding]

Uitzagen met de lintzaag:

[Afbeelding]

Hierna met de bandschuurmachine alles zo goed als glad gemaakt en hierna in profiel frezen:

[Afbeelding]

Dit zijn de gebruikte freesjes die ik bij Ali heb besteld:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Omdat de muur uit porizosteen bestaat, en dus niet bepaald stevig is, ervoor gekozen om een smetplank op de muur te bevestigen waar dan weer de leuninghouders in geschroefd kunnen worden. Dit staat ook nog een mooier naar mijn mening. De smetplank zit met hightack en spijkerpluggen op de muur:

[Afbeelding]

en geschilderd:

[Afbeelding]

De leuning vervolgens passen:

[Afbeelding]

Ik had de twee stukken met een houtfret en epoxy verbonden. Van de houtfret is eerst de kop afgeflext en daarna voor de helft ingedraaid, door het in een accuboor te klemmen. Daarna de andere leuning daarop gedraaid. Toen de epoxy droog was de leuning er weer in zijn geheel weer afgehaald om het te schuren en af te lakken. Helaas was de epoxy niet sterk genoeg en kwam er een kiertje. Dit weer opgelost door een sleuf in de onderkant te frezen en hier een stuk in te lijmen:

[Afbeelding]

Al met al een hele klus geweest en een paar zaken die ik geleerd heb:
- neem bij voorkeur een hardere houtsoort; vuren is te zacht waardoor je snelller uitschiet met frezen en het geleidewiel van het freesje draait zich in het hout i.p.v. eroverheen.
- gebruik een freesmachine met genoeg vermogen; de Parkside frees van €40 heeft deze klus niet overleefd.
- besteed genoeg aandacht aan het afronden van het hout voordat je gaat frezen. Er zitten nu een paar kleine knikjes in de leuning. Gelukkig niet erg genoeg dat het me stoort maar ze zijn te zien.
Onze hal en trap kunnen ook wel een beurt gebruiken later dit jaar. Goeie inspiratie, alle benodigdheden heb ik gewoon liggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

dreamscape schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:56:
[...]

Niet als je het aan de buitenkant plakt. ;)
Dat begreep ik ook, hoewel er ook folies zijn die schijnbaar wel aan de binnenkant mogen. Vandaar ook mijn vraag, wat werkt echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

breinonline schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:31:
[...]

Dat begreep ik ook, hoewel er ook folies zijn die schijnbaar wel aan de binnenkant mogen. Vandaar ook mijn vraag, wat werkt echt.
Ik zou het risico met folie niet nemen. Koop dan screens ofzo, die houden de warmte ook goed tegen, beter dan folie in principe. Redelijk prijzig, maar ongetwijfeld goedkoper dan een stel nieuwe ruiten :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 17:03

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:47
GodDamage schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:30:

[Afbeelding]
Netjes gedaan allemaal! knap!

Vraag, lijm je simpel 2 vuren balken koud op ellkaar met algemeen houtlijm?
En dat is dan sterk genoeg om niet los te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
colvano schreef op zondag 18 juli 2021 @ 16:39:
[...]
*knip*

Ik zie alleen nog geen hele geschikte oplossing om van lood naar PVC te gaan aan de bovenzijde en van PVC naar lood aan de onderzijde. Het moet wel luchtdicht zijn.
Kun je dat niet gewoon met een schuifmof doen? Weet niet 100% zeker of dat met loden leidingen kan, maar zo worden PP en PVC-buizen ook gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
barry86 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:24:
[...]

Een goede verbinding met houtlijm is echt ontzettend sterk, zeker face grain en edge grain (end grain kun je eigenlijk niet lijmen zonder extra verbinding). Dingen als domino's en lamellen worden vaak gebruikt om dingen goed uit te lijnen, niet zo zeer omdat het veel stevigheid toevoegt (afhankelijk van de situatie). Overigens: fabrikanten beweren vaak dat een lijmverbinding sterker is dan het hout zélf.

[ Voor 13% gewijzigd door sOid op 19-07-2021 09:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CTVirus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 15:06

CTVirus

Dexterslab FAN

sOid schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:46:
[...]
Overigens: fabrikanten beweren vaak dat een lijmverbinding sterker is dan het hout zélf.
Niet alleen fabrikanten beweren dat, lijm maar eens twee latjes aan elkaar in de lengte en breek ze weer van elkaar af.

(youtube filmpje ter illustratie: YouTube: What You Need to Know About Glue | WOODWORKING BASICS )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Peter millard heeft er ook een leuk filmpje over. Dat tafeltje waarop hij gaat springen. Het hout brak, niet de lijmverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
sOid schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Kun je dat niet gewoon met een schuifmof doen? Weet niet 100% zeker of dat met loden leidingen kan, maar zo worden PP en PVC-buizen ook gekoppeld.
Ik ben dit tegen gekomen (Airfit PP riolerings insteekmof 110 x110 mm). Met wat geluk gaat dat mooi passen voor de overgang. Schematisch heb ik mijn idee uitgetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCVNEDkeIuly39vMzC5fyl2D0t4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ky8y3F0DBmGnnwCaylIWiO40.png?f=user_large

Door het expansiestuk hoop ik de boel in elkaar te kunnen zetten. Tevens geen gek idee om dat er tussen te hebben. Verder redelijk recht toe recht aan de boel aan elkaar lijmen. Goed beugelen zowel het bestaande als het nieuwe gedeelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
@GodDamage Gaaf! Mooie projectje hoor :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
colvano schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Ik ben dit tegen gekomen (Airfit PP riolerings insteekmof 110 x110 mm). Met wat geluk gaat dat mooi passen voor de overgang. Schematisch heb ik mijn idee uitgetekend.

[Afbeelding]

Door het expansiestuk hoop ik de boel in elkaar te kunnen zetten. Tevens geen gek idee om dat er tussen te hebben. Verder redelijk recht toe recht aan de boel aan elkaar lijmen. Goed beugelen zowel het bestaande als het nieuwe gedeelte.
Lood, bijvoorbeeld op je dak, is vaak vrij makkelijk te vervormen. Hoe is dat met deze buis? Is dat wel stevig? Anders werkt zo'n mof wellicht niet goed.

Vergeet iig niet om wat zeepsop oid op de rubbers van de mof te smeren. Dan is het veel makkelijker om die buizen er op aan te sluiten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
sOid schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:24:
[...]

Lood, bijvoorbeeld op je dak, is vaak vrij makkelijk te vervormen. Hoe is dat met deze buis? Is dat wel stevig? Anders werkt zo'n mof wellicht niet goed.

Vergeet iig niet om wat zeepsop oid op de rubbers van de mof te smeren. Dan is het veel makkelijker om die buizen er op aan te sluiten!
Het is behoorlijk taai spul! Met een hamer wel te vervormen maar met de hand echt niet. Ik gebruik van dat PVC glijmiddel, dat werkt meestal prima. Als die mof onderaan eenmaal zit, dan moet de rest wel goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
breinonline schreef op zondag 18 juli 2021 @ 17:27:
Heeft iemand ervaring met het zelf opbrengen van hittewerende raamfolie op HR++ glas? Ik zie van alles maar de meeste zijn 75cm breed op rol (dat is te smal) en er zijn veel verschillende merken en manieren van aanbrengen. Wat werkt goed?
Ik heb een paar weken terug op 2 dakramen op zolder folie geplakt aan de buitenkant. Was goed te doen, zit er best netjes op. Goed schoonmaken is key, na een doek lijkt het raam schoon, maar echt ff goed met het (meegeleverde) schrapertje over de ruit gaan. En het belangrijkste, het scheelt echt een hoop, waar het vroeger op zolder makkelijk 29/30gr werd bij de echt hete dagen, is het nu nog niet hoger geweest dan 24. Als je er langs loopt voel je die hitte ook gewoon niet door het raam komen, ik ben er blij mee:)

Heb ook nog liggen voor 1 slaapkamer raam aan de voorkant, dit moet ik er nog opmaken. Twijfel nog voor een groot raam aan de voorkant, deze is 220x170. Maar denk dat we hier toch voor een screen gaan, ook omdat je het niet uit 1 stuk kan krijgen, en als deze er niet percect op zit dan erger ik me daar wel aan…

Ik heb het van webshop-raamfolie.nl, gingen dacht ik tot 150cm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 22:35

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

[...]

[Afbeelding]

Stukje goedkoper (wel lijmen):
https://www.hornbach.nl/s.../assortiment/reparatiemof

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Het mooie aan die ander is het rubber. Zorgt voor een goede sluiting wat bij een standleiding wel wenselijk is. Zo een reparatiemof hangt dan gewoon los in het lood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49
Boudewijn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:20:
Peter millard heeft er ook een leuk filmpje over. Dat tafeltje waarop hij gaat springen. Het hout brak, niet de lijmverbinding.
In het bovenstaande filmpje zegt de maker ook dat het in gevallen waar je kracht uit gaat oefenen op het hout, je beter ook met schroeven kunt werken. Op zich ook logisch, anders is het een gevalletje: Unit test werkte! Integration test niet :-)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa Millard was ook wel verbaasd dat het zo goed bleef houden. Hij meldt ook dat het een bijzettafeltje is, bedoeld om je bakje thee op te zetten.... niet om een volwassen vent op te laten springen.

Ik denk dat een 15mm (ik heb de dikte niet paraat) lijmrandje met gewone houtlijm niet per se in een mensen-dragend ontwerp opgenomen zou moeten worden als primaire bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:39
colvano schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:46:
[...]

Het is behoorlijk taai spul! Met een hamer wel te vervormen maar met de hand echt niet. Ik gebruik van dat PVC glijmiddel, dat werkt meestal prima. Als die mof onderaan eenmaal zit, dan moet de rest wel goed komen.
Ik vermoed ook dat het zink is ipv lood...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Prutsertje13 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:05:
[...]

Ik vermoed ook dat het zink is ipv lood...
Ik denk het niet hoor. Maar wat het ook is maakt verder niet zoveel uit voor de oplossing. Het is van PVC naar een metaal toe, en met een goed passend stuk met rubber moet dat goed komen.

Ik zou er voor de zekerheid nog zoiets overheen kunnen zetten dat het 100% luchtdicht is.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bouwmaat.nl/Product/Front/150914/2b6f3fad-226e-4f1e-95c0-37d742e37965.jpg?w=428&h=265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:54
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat deze ervoor bedoeld zijn.
ze hebben meer rubber flapjes waardoor ze goed afdichten
https://www.wildkamp.nl/p...grijs-110-x-110-mm/241619

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
FRANQ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:32:
[...]

Ik denk dat deze ervoor bedoeld zijn.
ze hebben meer rubber flapjes waardoor ze goed afdichten
https://www.wildkamp.nl/p...grijs-110-x-110-mm/241619
Wellicht een beter idee inderdaad. Ik vind alleen het hoekje erin een beetje jammer. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:41
Ik heb van die hangende schuifdeurtjes op zolder van Storemax. Op zich prima maar 2 lopen nogal aan, en ik kan ze niet hoger stellen helaas.

Hoe kan ik makkelijk MDF een stukje afhalen? Ik heb geen schaaf etc. Enkel schuurmachine en decoupeer/multitool.

Tips?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 09:08
Hier weer verder gegaan met het afwerken van de voorzolder.
Geïsoleerde 180mm buizen van Burgerhout aangesloten op de WTW en de dakdoorvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiAjm_hdG49D6MW57Ozg46Oi1_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGVauZVOFuJr4GqfyfhHzkBu.jpg?f=fotoalbum_large

Alles goed geïsoleerd, dampscherm geplaatst en afgeplakt. Om de buizen weg te werken begonnen met het maken van een frame.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFPfrbnyscYV7LgjTNRPjfppEc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pr2ENMw1Hs20yOISw5UXaQ0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvoer kanaal nog ingepakt in een deken van 15cm glaswol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDIqwrpgJPBec0Z8AgBuaYh4qrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70ZLbMjpohK26ccdEyiaeJCy.jpg?f=fotoalbum_large

Frame klaar, gipsen maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JirqsgBk_6qv7WGzSSZA97s2nRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lM4aVcOI8KJbqC9YL86AI48u.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de individuele ventilatie kanalen nog weggewerkt achter een laag osb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knsEg9iKmUSFwp4IruXUx7Yi1dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQy91Zl1LraC8HLoObeFESg8.jpg?f=fotoalbum_large

En alles afgewerkt met gips. Geen buis meer te zien en de stucadoor kan binnenkort lekker losgaan 😀.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QXfUPZluwiwTArtEBSacGqTp9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXzyJdrKyeqTArDDPFJlHwoJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Bakema schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:22:
[...]

Ik heb een paar weken terug op 2 dakramen op zolder folie geplakt aan de buitenkant. Was goed te doen, zit er best netjes op. Goed schoonmaken is key, na een doek lijkt het raam schoon, maar echt ff goed met het (meegeleverde) schrapertje over de ruit gaan. En het belangrijkste, het scheelt echt een hoop, waar het vroeger op zolder makkelijk 29/30gr werd bij de echt hete dagen, is het nu nog niet hoger geweest dan 24. Als je er langs loopt voel je die hitte ook gewoon niet door het raam komen, ik ben er blij mee:)

Heb ook nog liggen voor 1 slaapkamer raam aan de voorkant, dit moet ik er nog opmaken. Twijfel nog voor een groot raam aan de voorkant, deze is 220x170. Maar denk dat we hier toch voor een screen gaan, ook omdat je het niet uit 1 stuk kan krijgen, en als deze er niet percect op zit dan erger ik me daar wel aan…

Ik heb het van webshop-raamfolie.nl, gingen dacht ik tot 150cm breed.
Op een dakraam zou dat idd kunnen, maar dat is eerder geen dan wel HR++ glas, en jij hebt het vermoed ik aan de buitenkant geplakt, wat een hoop weerkaatsing door de ruit scheelt.

@FRANQ zie Forum FAQ #hk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:45
Ik ben een onderdeel van mijn waterontharder inklaar aan het schroeven en dat wil niet zoals ik wil. Die twee blauwe afsluiters wil ik aan 1 kant van het geheel hebben. Maar als ik ze beide vastdraai komen ze in deze positie uit. Het is natuurlijk veel handiger als alle afsluiters aan 1 kant zitten, dan kan ik dit hele ding tegen de muur bevestigen.
Maar hoe krijg ik die afsluiters nou zover dat ze een halve slag verder/minder ver zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiye-RukD7vtZYhku_Zo9z4nBQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGcd8vrSvbJIHKXVIV8evrz0.jpg?f=fotoalbum_large

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:07

Asteroid9

General Failure

Ik heb precies dezelfde!

Schroefdraad hoeft niet tot de laatste slag, gewoon inpakken in Loctite 55 of een equivalent en een halve slag eerder stoppen, zo simpel is dat.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
No Hands schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:12:
Ik ben een onderdeel van mijn waterontharder inklaar aan het schroeven en dat wil niet zoals ik wil. Die twee blauwe afsluiters wil ik aan 1 kant van het geheel hebben. Maar als ik ze beide vastdraai komen ze in deze positie uit. Het is natuurlijk veel handiger als alle afsluiters aan 1 kant zitten, dan kan ik dit hele ding tegen de muur bevestigen.
Maar hoe krijg ik die afsluiters nou zover dat ze een halve slag verder/minder ver zitten?

[Afbeelding]
Bout eraf, hendel verzetten, bout er weer op. :9

edit: oh je bedoelt het hele ding? Das wel lastig, paar wikkelingen wit tape op de schroefdraad en hopen.. Anders waterpomptang en verder draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Megamind op 19-07-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Megamind schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:14:
[...]

Bout eraf, hendel verzetten, bout er weer op. :9

edit: oh je bedoelt het hele ding? Das wel lastig, paar wikkelingen wit tape op de schroefdraad en hopen.. Anders waterpomptang en verder draaien.
Ik heb al paar wikkelingen extra tape maar dat helpt niks.. en vaster dan vast wil echt niet. Kwartslag voor breken moet ik blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Asteroid9 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:13:
Ik heb precies dezelfde!

Schroefdraad hoeft niet tot de laatste slag, gewoon inpakken in Loctite 55 of een equivalent en een halve slag eerder stoppen, zo simpel is dat.
En dan is het toch waterdicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
No Hands schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:18:
[...]

Ik heb al paar wikkelingen extra tape maar dat helpt niks.. en vaster dan vast wil echt niet. Kwartslag voor breken moet ik blijven :)
Ik heb het zelf ook eens gehad met een kraan die niet verder kon meer, heb toen dit gebruikt, dat is wel echt laatste redmiddel: https://www.mesaproducts.nl/kneedbaar-staal-metaal/

Dat kneed je erop en wordt kei en keihard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:07

Asteroid9

General Failure

[...]

Jazeker! Afdichting vindt plaats op de schroefdraad en niet op de onderste ring (is geen zuivere conische passing namelijk, en ook geen O-ringen onderop).
Dus ja, ook zonder volledig door te draaien is het gewoon waterdicht, een paar draadgangen zijn genoeg. Met Loctite 55 mag je zelfs nog een halve slag terugdraaien als dat nodig mocht zijn (beter om het niet te doen natuurlijk, maar ze zeggen dat het kan....)

Goed aan het verwerkingsvoorschrift houden, dit is 3/4" en uit mijn hoofd zijn dat 10-12 wikkelingen. Netjes werken en dan kan het nauwelijks fout gaan.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Asteroid9 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:36:
[...]

Jazeker! Afdichting vindt plaats op de schroefdraad en niet op de onderste ring (is geen zuivere conische passing namelijk, en ook geen O-ringen onderop).
Dus ja, ook zonder volledig door te draaien is het gewoon waterdicht, een paar draadgangen zijn genoeg. Met Loctite 55 mag je zelfs nog een halve slag terugdraaien als dat nodig mocht zijn (beter om het niet te doen natuurlijk, maar ze zeggen dat het kan....)

Goed aan het verwerkingsvoorschrift houden, dit is 3/4" en uit mijn hoofd zijn dat 10-12 wikkelingen. Netjes werken en dan kan het nauwelijks fout gaan.
Dan kan ik die ene gewoon vastdraaien en die andere een halve slag los en dan zal het goed zijn :) En zo niet dan wordt het een waterballet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:11

kronolith

[EDIT]

Jawel, na lang lurken eindelijk eens tijd voor mijn eerste post hier! Begin dit jaar een nieuw huis gekocht, al een hoop aan gedaan. Volgende op de planning: nieuwe vloer op de benedenverdieping.

In overleg met de vloerenboer besloten om de nieuwe laminaatvloer over de bestaande plavuizen heen te leggen. De huidige plavuizen liggen in beton en ik heb geen zin dat er uit te gaan hakken :X. Moet in principe geen probleem zijn!

Ik zit alleen wel met een gat van 400 x 50cm, waar een oude convector in verborgen zat. Dit wil ik uiteraard netjes dicht maken. Voor nu liggen er een aantal MDF platen in, maar hoe zou ik dit permanent kunnen dichtmaken? Ik zat zelf te denken aan wat dunnere platen, ondersteund door houten balken met daaroverheen een laagje egaline om het af te werken. Vraag me alleen af of dit het gewicht gaat houden.... Tips / ideeen zijn meer dan welkom! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHCpRlwP-DXNrrnuKxhelxRD1z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTRE9xBnHOd6YCTZwjmeWhrv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ts6ITjic68jRqU5QQaehsuyskSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apdX8ZRoWfSDe1FlZVzMZiQq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
kronolith schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:58:
Jawel, na lang lurken eindelijk eens tijd voor mijn eerste post hier! Begin dit jaar een nieuw huis gekocht, al een hoop aan gedaan. Volgende op de planning: nieuwe vloer op de benedenverdieping.

In overleg met de vloerenboer besloten om de nieuwe laminaatvloer over de bestaande plavuizen heen te leggen. De huidige plavuizen liggen in beton en ik heb geen zin dat er uit te gaan hakken :X. Moet in principe geen probleem zijn!

Ik zit alleen wel met een gat van 400 x 50cm, waar een oude convector in verborgen zat. Dit wil ik uiteraard netjes dicht maken. Voor nu liggen er een aantal MDF platen in, maar hoe zou ik dit permanent kunnen dichtmaken? Ik zat zelf te denken aan wat dunnere platen, ondersteund door houten balken met daaroverheen een laagje egaline om het af te werken. Vraag me alleen af of dit het gewicht gaat houden.... Tips / ideeen zijn meer dan welkom! _/-\o_

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beetje b keus pir platen regelen, gat netjes opvullen en klaar. Isolatie en opvulling in 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
No Hands schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:12:

[Afbeelding]
Fitten met hennep en fitterskit en dan inderdaad eerder stoppen.
Ja dat is en blijft dicht.

Griffon kolmat fibre seal is ook fijn spul.

Wit tape ben ik niet zo'n fan van, dat is eigenlijk moeilijker dan bovenstaande.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 19-07-2021 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:41
[...]

Loctite 55 werkt echt goed
Wel ff kijken hoe je het moet aanbrengen is namelijk een iets andere manier dan gewoon teflon tape wat je er alleen rond legt (loctite leg je kruislings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Vraag me alleen af of dit het gewicht gaat houden....
Wanneer die betonplexconstructie blijft staan is er toch niks aan de hand? Dat spul kan ongelooflijk veel gewicht hebben.

Mijn broertje (timmerman) heeft het ooit een keer zo opgelost (foto's staan net omgekeerd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZS4sXyKagBMTL414zy5Pfgnoz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15Lk0BlzpHs5QBUiluRQZHGO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aik7mWDs_AhbbA6_o8BF2ELmrOk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JM2TPAfo1eff99PxHgyEUko7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAFHrrxewX4UEVhbDyEt_ktAMqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TFhRN4MMd6p4ccpHpW5YIub.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKnb7W4Cft4xtFoW0P_o5KwlXvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ynwkMN8l8LN6MgzEbfDvuC0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZGT9a2lsg9oWP9y6IdFc6iauCs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLr5msBZS5Qy07C4SLgOGujt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoaU9TvJDXMDjR8lsrJn3Vrw0eY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E05WxFjQNOXtR20Im4i8scSZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:11

kronolith

[EDIT]

sypie schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:20:
[...]

Wanneer die betonplexconstructie blijft staan is er toch niks aan de hand? Dat spul kan ongelooflijk veel gewicht hebben.

Mijn broertje (timmerman) heeft het ooit een keer zo opgelost (foto's staan net omgekeerd):
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ah dit is exact hoe ik het in mijn hoofd had, thanks voor de foto's! Zitten die betonijzers in de vloer geboord?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:49

MJV

MJV schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:18:
Ik moet binnenkort 7 acoustische panelen gaan hangen, naast elkaar aan de muur (https://www.houtdirect.nl...n-600x2400-mm?filter=1084). Maar wat is de beste methode? Keuze uit zwarte gevelsschroeven, of kit. Panelen hoeven er in principe niet meer af, dus dat maakt het verschil niet. Montage aan een stenen wand.

Lastige vind ik dat de panelen netjes uitgelijnd moeten worden, wat zou het prettigste werken? Schroeven zou ik eerst allemaal op één lijn doen, en dan daarna het paneel door het vilt heen schroeven nadat het precies is gepositioneerd.

En indien kit: high tack of montagefix (beiden van den Braven)?
Het hangt :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2Na3BNazTI98yOWFKRow57vFGg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzDZUbZN0T0gGvZdDT85i2re.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhtJ3UDW_0NLhOtnpLTaSL6h1Ro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fazdj08zal3g1S3BTicVgwT4.jpg?f=fotoalbum_tile

Tevreden met de keuze voor (ultra) high tack, hoewel we uiteindelijk besloten hebben ze op de grond te laten rusten en de belasting dus wat minder was dan wanneer ze volledig hun eigen gewicht volledig zouden moeten dragen. De grootste uitdaging was uiteindelijk het uitmeten en uitkienen van de latjes op de panelen. De smalle stukken langs de deur waren beneden 30,5cm, boven 31cm; ga je dan het laatste latje diagonaal doorzagen? Hierbij voor gekozen om simpelweg wat ruimte te laten en de achtergrond met zwarte verf te doen.

Uitvullen met uitvulplaatjes was uiteindelijk maar zeer beperkt nodig, high tack kit werkt ook fijn; je kunt heel eenvoudig en paar millimeter schuiven, en dan blijft het vervolgens prima op zijn plek.

[ Voor 29% gewijzigd door MJV op 19-07-2021 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Een keer wat anders dan een houten voorwerp of meubel geknutseld (al moest ik wel een blokje vuren passend maken als ophoging!) vandaag. Ik kocht de fiets voor een habbekrats hier van een dorpsbewoner, mooi ding nog. Vering, werkende verlichting, moet eigenlijk vooral een remkabel preventief vervangen en de boel een keer goed smeren, maar in principe werkt alles. Het karretje was een krijgertje, maar met een montagebeugel die de fiets niet echt paste. Ik heb een hékel aan metaalwerk, maar het moest even. Houten afstandsblok, maar daardoor langere bouten nodig om helemaal door de drager te kunnen. En mijn grootste metaalboor was te klein _O-. Gelukkig heb ik ook een schroefdraadsetje, dus met wat fijngevoelig werk zit de boel nu goed vast. Wel een extra bout onderop ter zekering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAT_Yf-VisvQDVKEiNs3USkPTEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1DsfqSmxvKV5rMQDy5i42cB.jpg?f=fotoalbum_large

De trekstang heeft ook een standaard onderop die ik wat ver vind uitsteken, dus die ga ik nog wat afslijpen voor het geval hij een keer op een heuveltje o.i.d. blijft hangen. Centimetertje, misschien twee, is voldoende denk ik (haakse slijper, nog zo'n ding waar ik een bloedhekel aan heb, maar je kunt niet zonder).

Eco vriendelijk boodschappen doen :) en met een beetje oefenen wil de hond er ook wel in denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
kronolith schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:42:
[...]
Zitten die betonijzers in de vloer geboord?
Nee, dat is uiteindelijk en klein beetje verhoogd instort. Een klein beetje wapening, meer is het niet. Meer is ook eigenlijk niet nodig met een degelijke ondergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
colvano schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:12:
[...]

Ik denk het niet hoor. Maar wat het ook is maakt verder niet zoveel uit voor de oplossing. Het is van PVC naar een metaal toe, en met een goed passend stuk met rubber moet dat goed komen.

Ik zou er voor de zekerheid nog zoiets overheen kunnen zetten dat het 100% luchtdicht is.
[Afbeelding]
Het lood is te zacht voor jouw oplossing. Dat rubber gaat waarschijnlijk niet doen wat jij wil, om die er in te krijgen moet je de loden buis waarschijnlijk iets groter kloppen/optrompen en dat krijg je als leek (en pro) nooit perfect glad. Met dus een niet goed sluitend rubber tot gevolg.
Let ook op dat je de standleiding onder niet beweegt, dat kan lekkage bij de buren opleveren en het bovenste stuk heeft de neiging te gaan zakken als je er een stuk tussen uit haalt, wat ook voor lekkage kan zorgen bij de bovenburen. Kijk dus of je de bovenbuis kan fixeren bv met een spanbandje aan een haak voordat je gaat zagen/slijpen. Spanbandje vasttrekken om de buis en dan het losse eind op een hogere haak vastbinden zodat je de buis "omhoogtrekt". En hou genoeg buis onder dat bandje om de aansluiting in het expansiestuk te maken.

De reparatiemoffen die @[RNMC] Viper linkt zijn je beste optie. Onder zal je de buis iets op moeten trompen om de spie van de mof er in te krijgen en boven moet je de buis passend maken in de mof van het expansiestuk.
Trompen doe je door zachtjes te tikken met bv een glad rond handvat van een verfkrabber of glad heft van een schroevendraaier. Met beleid kan je de buis voorzichtig wijder slaan. Mooi is als je de buitenkant tegen kan houden met een klosje. Omgekeerd kan je de bovenbuis voorzichtig iets kleiner slaan. Het hoeft niet perfect, de kit vult de naad.

Dan maak je het lood voorzichtig schoon met staalwol, ontvet het pvc en lood en plakt de delen aan elkaar met Parabond.
Dit is zuurvrije polymeerkit speciaal om metalen te lijmen.
Je smeert zowel inwendig als uitwendig in zodat je zeker weet dat je een goede vulling/plakrand krijgt.
Parabond hard vrij snel uit, een klein opgestroopt kitrandje binnen kan je laten zitten, al kan je met de onderste aansluiting er bij om dat glad te smeren als je tijd hebt om het uit te laten harden zonder dat de bovenburen het riool gebruiken.
Zorg anders dat je het onderste gedeelte met nieuwe Y-stuk, en de rest, al klaar hebt en dit ook vast kan beugelen, dan kan je na het plakken van de overgangsmof gelijk een stuk/dat fixeren zodat de onderste aansluiting niet meer beweegt. Dan hoef je daarna alleen het expansiestuk omhoog te schuiven en vast te plakken.

De rubbers/manchetten en moffen met tokrolringen zijn meer voor hardere buis als bv Gresbuizen om een overgang te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 20-07-2021 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
barry86 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:24:
[...]

Dank je en ja, dat krijg je niet zo maar los. Ik heb witte d4 houtlijm gebruikt hiervoor, maar anderen hadden jouw vraag ook al beantwoord zag ik.

Vandaag heb ik weer wat geplamuurd, geschuurd en gegrondverfd. Nog een goede reden om niet voor vuren of ander zacht hout te kiezen: zodra je ook maar ergens tegenaan komt, zit er weer een deuk(je) in. Da's bij de vurenhouten trap zelf niet anders natuurlijk.We zullen zien hoe lang de leuning nog mooi blijft, anders toch maar eens investeren in eiken- of beukenhout en deze leuningen als studieproject beschouwen... Morgen twee keer aflakken dan kan hij weer aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Teijgetje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 00:04:
[...]

Het lood is te zacht voor jouw oplossing. Dat rubber gaat waarschijnlijk niet doen wat jij wil, om die er in te krijgen moet je de loden buis waarschijnlijk iets groter kloppen/optrompen en dat krijg je als leek (en pro) nooit perfect glad. Met dus een niet goed sluitend rubber tot gevolg.
Let ook op dat je de standleiding onder niet beweegt, dat kan lekkage bij de buren opleveren en het bovenste stuk heeft de neiging te gaan zakken als je er een stuk tussen uit haalt, wat ook voor lekkage kan zorgen bij de bovenburen. Kijk dus of je de bovenbuis kan fixeren bv met een spanbandje aan een haak voordat je gaat zagen/slijpen. En hou genoeg buis onder dat bandje om de aansluiting in het expansietuk te maken.

De reparatiemoffen die @[RNMC] Viper linkt zijn je beste optie. Onder zal je de buis iets op moeten trompen om de spie van de mof er in te krijgen en boven moet je de buis passend maken in de mof van het expansiestuk.
Trompen doe je door zachtjes te tikken met bv een glad rond handvat van een verfkrabber of glad heft van een schroevendraaier. Met beleid kan je de buis voorzichtig wijder slaan. Mooi is als je de buitenkant tegen kan houden met een klosje. Omgekeerd kan je de bovenbuis voorzichtig iets kleiner slaan. Het hoeft niet perfect, de kit vult de naad.

Dan maak je het lood voorzichtig schoon met staalwol, ontvet het pvc en lood en plakt de delen aan elkaar met Parabond.
Dit is zuurvrije polymeerkit speciaal om metalen te lijmen.
Je smeert zowel inwendig als uitwendig in zodat je zeker weet dat je een goede vulling/plakrand krijgt.
Parabond hard vrij snel uit, een klein opgestroopt kitrandje binnen kan je laten zitten, al kan je met de onderste aansluiting er bij om dat glad te smeren als je tijd hebt om het uit te laten harden zonder dat de bovenburen het riool gebruiken.
Zorg anders dat je het onderste gedeelte met nieuwe Y-stuk, en de rest, al klaar hebt en dit ook vast kan beugelen, dan kan je na het plakken van de overgangsmof gelijk een stuk/dat fixeren zodat de onderste aansluiting niet meer beweegt. Dan hoef je daarna alleen het expansiestuk omhoog te schuiven en vast te plakken.

De rubbers en moffen met tokrolringen zijn meer voor hardere buis als bv Gresbuizen om een overgang te maken.
Bedankt voor de uitgebreide reactie en uitleg. In mijn beleving is het materiaal zeker niet zo zacht dat je dit eenvoudig kan vervormen. Ik ga deze week even naar de woning om het materiaal te testen op hardheid. Wellicht is het toch een ander materiaal dan lood. Als het hard genoeg is lijkt me het rubber het mooiste om mee te werken. Anders ga ik het een loodgieter laten doen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Nee het ziet er uit als een loden rioolleiding.
Dat kan best wat hebben met kloppen om op te trompen maar is relatief zacht. Het is dikke lood, vaak iets dikker dan 18 ponds lood.
Voor kleinere overgangen naar pvc heb je soldeerstukken met een knelring om het pvc in vast te knellen.
Voor groot heb je dat niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 20-07-2021 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Teijgetje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 00:16:
Nee het ziet er uit als een loden rioolleiding. Voor kleinere overgangen naar pvc heb je soldeerstukken met een knelring om het pvc in vast te knellen.
Voor groot heb je dat niet.
Ja die koppeling herken ik. Dan is het toch zeker wel lood. Maar ik herken de zachte eigenschap van het materiaal eigenlijk niet zo in mijn situatie. Is echt hard spul. Ik ga er een loodgieter bij halen voor een goede duurzame oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
En die spanband moet je niet op zijn allervasts willen trekken, grote kans dat je de buis vervormt. En gebruik zeker geen ratelspanband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Aghanim schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:05:
Hoe kom ik er achter of ik wel of niet met een draagmuur te maken heb?

Wij hebben een opbergkast in onze slaapkamer over de totale breedte van de slaapkamer. Deze willen we bij de slaapkamer betrekken. Het vooraanzicht betreft 3 kozijnen met 3 deuren (vraag me niet waarom). Als we deze verwijderen blijft er 1 klein muurtje over wat ofwel een draagmuur is of een zeer onlogisch muurtje om een scheiding aan te brengen in de opbergkast.

Buitenmuur opbergkast
[Afbeelding]

Zogenaamde draagmuur linkerzijde
[Afbeelding]

Zogenaamde draagmuur rechterzijde
[Afbeelding]

Zogenaamde draagmuur bovenkant
[Afbeelding]

Ik vermoed dat het geen draagmuur is omdat op alle 4 de slaapkamers en de badkamer (hebben allen dezelfde schuine wand opbouw) nergens een dergelijke muur staat. De draagbalk van de dakconstructie rust (zie foto 2) wel op het muurtje maar ik betwijfel of dat noodzakelijk is (gewicht) of gewoon zo gemetseld (esthetisch) is. Op andere slaapkamers met een vergelijkbare breedte wordt deze balk niet extra ondersteund zoals door deze 'draagmuur'.
Naar aanleiding van de vraag of dit een draagmuur is heb ik de tekeningen van ons huis geraadpleegd. Het gaat om de muur rechtsboven met het rode pijltje. Lijkt mij geen sprake van een draagmuur te zijn?

(Foto’s van muurtje zitten in mijn hierboven gequote bericht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_2AvmBB6zK4xY4Psnvmr4Hw1b0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSEvPwLV8CEBI7LgkwLuAS9I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Aghanim schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:55:
[...]

Naar aanleiding van de vraag of dit een draagmuur is heb ik de tekeningen van ons huis geraadpleegd. Het gaat om de muur rechtsboven met het rode pijltje. Lijkt mij geen sprake van een draagmuur te zijn?

[Afbeelding]
De muren rond de hal en aangrenzende slaapkamer zijn dragend.
(De dikkere zwarte lijnen) de gearceerde lijn waar je pijl bij staat zal een gipswandje zijn ofzo.
Niet dragend in ieder geval als ik zo uit ga van de tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Aghanim schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:55:
[...]

[Afbeelding]
Kijk ook vooral naar de muren boven die muur en eventueel (als je die tekening hebt) je vloerplaten/balkenlaag hoe die lopen. Dan zie je het vaak al snel zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 14:52
MJV schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:44:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Tevreden met de keuze voor (ultra) high tack, hoewel we uiteindelijk besloten hebben ze op de grond te laten rusten en de belasting dus wat minder was dan wanneer ze volledig hun eigen gewicht volledig zouden moeten dragen. De grootste uitdaging was uiteindelijk het uitmeten en uitkienen van de latjes op de panelen. De smalle stukken langs de deur waren beneden 30,5cm, boven 31cm; ga je dan het laatste latje diagonaal doorzagen? Hierbij voor gekozen om simpelweg wat ruimte te laten en de achtergrond met zwarte verf te doen.

Uitvullen met uitvulplaatjes was uiteindelijk maar zeer beperkt nodig, high tack kit werkt ook fijn; je kunt heel eenvoudig en paar millimeter schuiven, en dan blijft het vervolgens prima op zijn plek.
Hoe zijn de ervaringen met betrekking tot demping van de ruimte? Wij overwegen deze panelen om de woonkamer te dempen (hifi).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 18:54
MJV schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:44:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Heel gaaf.. kan niks anders zeggen.
(eens kijken of ik mijn vrouw kan overhalen)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:49

MJV

raze88 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:56:
[...]

Hoe zijn de ervaringen met betrekking tot demping van de ruimte? Wij overwegen deze panelen om de woonkamer te dempen (hifi).
Durf ik niet te zeggen (hangt niet in mijn huis). Panelen zien er wel uit alsof ze doen wat ze moeten doen (dempen), je krijgt natuurlijk veel absorberend oppervlak erbij (achterkant=vilt), latten en zijkanten van de latten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 14:58

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde voor gehad. Destijds alles voorzien van vloerverwarming en opnieuw getegeld. Achteraf zo'n spijt dat ik die convectorput niet direct weggehaald heb. Alleen twijfelde teveel of de vloerverwarming voldoende was op echt koude dagen.

Dit jaar alsnog besloten om weg te halen. Hier in chronologische volgorde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjMKYYIKevNlxCDFEhCNw0yRjrE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QD8j8xDcAEiuMOdiVglCLxFK.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VkLl7o0Nu_BR-JUKDDJdHZkfUQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3mGkecVARrrddpV7TI4yMM0.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7AsudM1Fa78Szg4BeRVBTWbvZU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vt4hCoXKy4N2rPSVRC5kE88s.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dmw5J7n_1cMvf-0t0eKLYwEnXZU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cm61KUrOGCu7OozaC5YYOVfa.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TbsYR0pNU5pFqPW72oJNaLclH4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsFc1MGyxT7FpoYdegO0GDto.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAEYWe2B9zmufZL6bqwy8MvwqzY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdljdkcW22EFpKDR9kKBGUOM.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJnj-x24RyeuzEJiK9rZ7mXb4Nw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvckiBtpuOVyxBU2C4FuLQyg.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-2MgMFnTw_fZf5po0OThL7TWvM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTkCuqH8lREaNTn5uOsNV5Qb.jpg?f=fotoalbum_medium

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:11

yay

....
Tegels bikken altijd leuk. *O*
Lekker beuken met de breekhamer. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-09 23:05
yay schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:37:
[...]

Tegels bikken altijd leuk. *O*
Lekker beuken met de breekhamer. <3
Het lukt vaak niet om je tegel net genoeg uit het beton te krijgen. Vaak zit je dan ermee dat er een nieuwe dekvloer in moet. Omdat je het met egaline niet meer vlak gaat krijgen. Tenminste dat is mijn ervaring met tegels die in het beton gedrukt zijn.

Overigens voor geplakte tegels gaat dat vaak prima.

[ Voor 5% gewijzigd door g00gle op 20-07-2021 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Vraagje voor de elektra experts hier. Klop dit schema?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJ1lgKUOlpOUQRpry-XqDjl84f8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PrNLAK8uJkYQf7hjYICb5cj4.jpg?f=user_large
Hier ztten de lasdozen, voor de verlichting en WDC in de schuur komt nog iig nog 1 lasdoos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtePDemQm50v6TbHaSaX7QeiIMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aND1qNyWCCiaKWhdVLSE6oUH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-09 23:05
@robkrekel Ja zo moet het inderdaad goed gaan. Het is verder volgens mij ook niet zo'n bijzondere schakeling.
Pagina: 1 ... 150 ... 468 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/