Nope, dat is het mooie met wisselstroom.N1ckk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:25:
Domme rookie vraag, maar ben bezig met stopcontacten in de tuin en vroeg me af of het uitmaakt of je blauwe draad en bruine draad per sé links of rechts moet doen, of dat je consistent moet zijn?
[Afbeelding]
Yes ik begon met uitgeschoven pootjes. Maar dan klopte het bovenaan niet meer. Verder viel mij op dat de kast dan primair op de pootjes stond.fmb schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:12:
[...]
Heb je al geprobeerd om met de voetjes in de bodem de kast die te laag staat wat omhoog te schroeven? Zo heb ik het bij mij gedaan, gaat prima.
Uiteindelijk zo opgelost:
-Kast 2/3 iets omhoog gedraaid
-Stukje board onder kast 2/3 geschoven achter het pootje zodat de zijwand (=poot) meer steun heeft
-Aangeduwd en via 4 lijmklemmen aan elkaar gezet
-Aan elkaar gezet op 3 punten aan de voorkant (hoog, midden, laag) en 1 achterin (midden)
Daarna zat hij netjes aan elkaar op dezelfde hoogte.
Hij loopt alleen nog ietsje schuin want de rechter deuren blijven niet in 90 graden staan maar vallen open. Ben eigenlijk vergeten te kijken of ik daar met de stelpoten nog wat aan kon doen

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Op zich geen slecht idee, spaar weer wat plaatsTjark schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:13:
Idee was dus om een koelkast in een kastje onder de overkapping te zetten.
Maar als dat de zuidkant is, zal je koelkast het in de zomer wel erg hard te verduren krijgen...
Twee weken terug zijn airco's geplaatst, mooiste oplossing voor de buitenunit was in dit geval hier. Natuurlijk geen gezicht in de tuin, dus moest er iets van een ombouw komen.
Gaan we natuurlijk geen kleine 400 euro aan uitgeven, dus zelf maar weer iets in elkaar geknutseld. Onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet, de binnenzijde voorzien van geluidsabsorberende isolatie (zou vochtbestendig moeten zijn).
Happy wife, happy life
Gaan we natuurlijk geen kleine 400 euro aan uitgeven, dus zelf maar weer iets in elkaar geknutseld. Onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet, de binnenzijde voorzien van geluidsabsorberende isolatie (zou vochtbestendig moeten zijn).
Happy wife, happy life
![]() | ![]() | ![]() |
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Nee, is noordkant, anders was 't niet zo handig in een antracietkleurige kastSlonzo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:35:
[...]
Op zich geen slecht idee, spaar weer wat plaats
Maar als dat de zuidkant is, zal je koelkast het in de zomer wel erg hard te verduren krijgen...
*insert signature here
O, knellen kan ook gewoon met kunststof? Dat scheelt want dat heb ik wel liggen. En het is allemaal gips idd, denk dat een gedeelte van de nieuwe leiding zelfs opbouw zal worden dus dan kan ik prima knelfittingen gebruiken.LED-Maniak schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:24:
[...]
RTM eindkappen passen op vrijwel elke 16mm kunststof buis. Die van 20mm zijn lastiger.
Al heb ik voor het tijdelijke ook gewoon knelkoppelingen met eindstop gebruikt, was goedkoper en werkt prima. Met de knelkoppelingen voor flexibel buis die ik nu heb durf ik het overigens ook wel aan. Prima spul. Zolang je de koppelingen maar niet gaat ingieten in beton. Bij mij zit het achter een gipsplaat of gewoon op zolder. Gaat dat fout dan kan je er altijd wel weer bij.
Zelf hier goede ervaring met de RTM koppelingen, maar je moet goed ontbramen en je hebt maar een kans.
Bedenk nu dat de kraan die ik er vorige week afgesloopt heb ook gewoon gekneld zit op die kunststof leiding.

[ Voor 7% gewijzigd door Beekforel op 17-05-2021 19:31 ]
Ja compriband is dus wat ik bedoelde met schuimbandNo Hands schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:27:
[...]
Compriband, en wilde je de wasmachine niet liever wat hoger hebben?
Wasmachine hoefde niet per se hoger, nee. En deze machine trilt nogal, dus dat durfde ik ook niet helemaal aan. Wellicht dat ik dat bij een volgende nog eens opnieuw overweeg, dan passen we de boel wel weer aan
Weet je welke draad aan welke kant in de stekker zit en doe je de stekker ook altijd op dezelfde wijze in het stopcontact?N1ckk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:25:
Domme rookie vraag, maar ben bezig met stopcontacten in de tuin en vroeg me af of het uitmaakt of je blauwe draad en bruine draad per sé links of rechts moet doen, of dat je consistent moet zijn?
[Afbeelding]
Het maakt niet uit, zie ook bijvoorbeeld: https://www.euro-electron...nks%20sneller%20gemaakt.:
Het is in principe niet van belang waar de bruine en waar de blauwe draad komt (links of rechts) maar meestal wordt de bruine draad links aangehouden omdat de Fase ook wel met een "L" wordt aangegeven, hiermee is het ezelsbruggetje naar links sneller gemaakt.
Gaaf! Heb je hier toevallig ook een tekening van? Ter inspiratie zeg maar?GermanPivo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:53:
Twee weken terug zijn airco's geplaatst, mooiste oplossing voor de buitenunit was in dit geval hier.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers
Thanks! Eigenlijk niet.Bergdwerg schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:27:
[...]
Gaaf! Heb je hier toevallig ook een tekening van? Ter inspiratie zeg maar?
Als je knelkoppelingen voor kunststof leidingen hebt kan dat zeker. Niet de knelfittingen voor koper gebruiken(tenzij je nog bij de warmteservice een pentec koppelstuk koopt die in de knelkoppeling passen...).Beekforel schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:30:
[...]
O, knellen kan ook gewoon met kunststof? Dat scheelt want dat heb ik wel liggen. En het is allemaal gips idd, denk dat een gedeelte van de nieuwe leiding zelfs opbouw zal worden dus dan kan ik prima knelfittingen gebruiken.
Bedenk nu dat de kraan die ik er vorige week afgesloopt heb ook gewoon gekneld zit op die kunststof leiding.![]()
Ik heb dit soort spul van pipetec gemonteerd:
https://www.amazon.de/-/e...d=1621280137&s=diy&sr=1-5
Voor overgang van 15 naar 16 met knelkoppeling gebruik je dus een standaard knelkoppeling en vervang je een kant met een pentec koppeling.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 17-05-2021 21:36 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik heb een binnendeur die 1.5-2cm te lang is. Is dit een aanrader? pricewatch: DeWalt DWE576K "Inclusief voetzool en parallelgeleider, 1500mm geleiderail DWS5022, zaagblad 24T en koffer" Of zijn die 24 tanden niet geschikt voor een nette snede?
[ Voor 33% gewijzigd door sdk1985 op 17-05-2021 22:04 ]
Zijn er hier een hoop met een Makita SP6000J.sdk1985 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:01:
Ik heb een deur die 1.5-2cm te lang is. Is dit een aanrader? pricewatch: DeWalt DWE576K "Inclusief voetzool en parallelgeleider, 1500mm geleiderail DWS5022, zaagblad 24T en koffer" Of zijn die 24 tanden niet geschikt voor een nette snede?
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik vind dat wel veel geld voor één deurLED-Maniak schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:04:
[...]
Zijn er hier een hoop met een Makita SP6000J.

Dat kan echt met elke willekeurige cirkelzaag gedaan worden. Gewoon even uitmeten en met lijmklemmen een balkje vastzetten op de deur. Daar de cirkelzaag tegenaan en vol gas er rustig doorheen gaan. Randjes van de deur even licht opschuren en klaar.sdk1985 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:01:
Ik heb een binnendeur die 1.5-2cm te lang is. Is dit een aanrader? pricewatch: DeWalt DWE576K "Inclusief voetzool en parallelgeleider, 1500mm geleiderail DWS5022, zaagblad 24T en koffer" Of zijn die 24 tanden niet geschikt voor een nette snede?
Dan zou ik wat leuke klusprojecten erbij verzinnen zodat het wel de moeite waard is.sdk1985 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:05:
[...]
Ik vind dat wel veel geld voor één deur. Eerst was er ook een Makita/Metabo voor 149 incl geleiderail maar die zie ik helaas niet meer. Ding van Dewalt is 199.
Is het voor één deur, huur er dan een voor twee tientjes(of zelfs gratis bij bauhaus).
Lidl heeft ook regelmatig een invalzaag te koop, schijnt voor zijn geld een top ding te zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 17-05-2021 22:11 ]
Hmm had eerder een BLACK+DECKER CS1250L-QS geleend. Niet mee geprobeerd ivm de minimale breedte van 2.5 cm voor de geleider. Vandaar mijn zoektoch naar een betaalbare zaagmachine met geleiderail. Wellicht dat het idee van @colvano met het balkje dat oplost. Wellicht dat ik het eerst op een oude deur ga proberen want ben wel bang dat hij een beetje aan de wandel gaat en ik dan een golvende onderkant krijg. In dat geval koop ik liever die machine van 199.
@LED-Maniak Ik moet nog een keer wat verzagen voor een nieuwe drempel voor het tuinhuisje
.
Bij die B&D zitten overigens twee bladen; 24 en 60. Wat is het advies daar in?
@LED-Maniak Ik moet nog een keer wat verzagen voor een nieuwe drempel voor het tuinhuisje
Als je de zaag gewoon tegen de balk aangedrukt houdt dan ga je echt wel recht. Leg een stuk hout onder de deur waar je in zaagt. Dan krijg je de mooiste zaagsnede, ook aan de onderkant. Een stukje hout om op te offeren dus. Zaag dan iets dieper instellen dan de dikte van de deur.sdk1985 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:39:
Hmm had eerder een BLACK+DECKER CS1250L-QS geleend. Niet mee geprobeerd ivm de minimale breedte van 2.5 cm voor de geleider. Vandaar mijn zoektoch naar een betaalbare zaagmachine met geleiderail. Wellicht dat het idee van @colvano met het balkje dat oplost. Wellicht dat ik het eerst op een oude deur ga proberen want ben wel bang dat hij een beetje aan de wandel gaat en ik dan een golvende onderkant krijg. In dat geval koop ik liever die machine van 199.
@LED-Maniak Ik moet nog een keer wat verzagen voor een nieuwe drempel voor het tuinhuisje.
Het blad met 60 tanden zal netter zagen.
We zoeken een composiet of natuursteen vensterbank die 'opgedikt' is aan de voorzijde. Ik weet dat dit bestaat voor aanrechtbladen maar ben niet bekend met vensterbanken die zo worden geproduceerd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Fa6pw2aPbKNU6GgKWKrzIE9u.png?f=user_large)
Zijn jullie bekend met een dergelijk formaat vensterbank van composiet of natuursteen materiaal? Ik heb zelf wat gegoogled en kom uit op overzetvensterbanken die vaak van MDF materiaal zijn en vrij dun.
We zoeken een vensterbank dat wat overhangt omdat we boven het aanrecht een stuk muur van 11 centimeter willen betegelen met tegels van 10 centimeter. Ik vind het veel mooier om één tegel te plaatsen en daarboven een vensterbank met wat overhang dan dat ik twee tegels boven elkaar plaats van beiden iets meer dan een halve tegel hoog.
Even ter illustratie onze situatie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/96oJBnifiO1i8osm4giK8Ckc.png?f=user_large)
Hier is het blauwe vlak een raam, de spatplaat is bij ons een rij waar tegels komen en de oranje strook is waar de vensterbank komt.
Wat is hier een goede oplossing?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Fa6pw2aPbKNU6GgKWKrzIE9u.png?f=user_large)
Zijn jullie bekend met een dergelijk formaat vensterbank van composiet of natuursteen materiaal? Ik heb zelf wat gegoogled en kom uit op overzetvensterbanken die vaak van MDF materiaal zijn en vrij dun.
We zoeken een vensterbank dat wat overhangt omdat we boven het aanrecht een stuk muur van 11 centimeter willen betegelen met tegels van 10 centimeter. Ik vind het veel mooier om één tegel te plaatsen en daarboven een vensterbank met wat overhang dan dat ik twee tegels boven elkaar plaats van beiden iets meer dan een halve tegel hoog.
:fill(white):strip_exif()/f/image/96oJBnifiO1i8osm4giK8Ckc.png?f=user_large)
Hier is het blauwe vlak een raam, de spatplaat is bij ons een rij waar tegels komen en de oranje strook is waar de vensterbank komt.
neem voor dat soort zichtwerk de 60 tandsversie. Dat is voor nettere snedes en haaks op de houtnerf (afkorten). 24 tandsbladen gebruik je als je met de nerf mee wil zagen (schulpen).sdk1985 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:39:
@LED-Maniak Ik moet nog een keer wat verzagen voor een nieuwe drempel voor het tuinhuisje.
Ik heb vandaag trouwens staan schulpen met een 60 tands blad, domweg omdat ik niets anders heb

Steek je de stekker er ook altijd per se op dezelfde manier in? ...nee, het apparaat zal nog steeds werken als je de stekker omdraait, dus de blauwe en bruine draad wisselen is ook geen probleem.N1ckk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:25:
[Afbeelding]
@TjarkSlonzo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:35:
[...]
Op zich geen slecht idee, spaar weer wat plaats
Probleem is meer de winter. Onder de 10 graden buitentemperatuur werkt de koelkast niet goed meer.
.. of zet je hem uit in de winter?
Kan hij zijn warmte wel kwijt aan de achterkant? Ik zie alleen aan de onderkant een roostertje.
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 18-05-2021 09:38 ]
Precies dit hebben wij besteld bij onze keukenleverancier. Vensterbank is van Dekton en ook omgevouwen zoals jij beschrijft.Jeroenvanb schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:31:
We zoeken een composiet of natuursteen vensterbank die 'opgedikt' is aan de voorzijde. Ik weet dat dit bestaat voor aanrechtbladen maar ben niet bekend met vensterbanken die zo worden geproduceerd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oude vensterbank tikken we er uit en de nieuwe laten we er netjes in stucen.
Kostbaar stukje keramiek, maar wel veel mooier
Zal ongetwijfeld ook met composiet moeten kunnen. Kijk anders eens op de site van een online keukenblad leverancier.
[ Voor 3% gewijzigd door herofruit op 18-05-2021 09:26 ]
---
[ Voor 98% gewijzigd door Ernemmer op 18-05-2021 09:39 ]
Het probleem is doorgaans dat koel-vries combi's alleen een regeling hebben voor de temperatuur in de koelkast. Bij te lage temperatuur springt de koelkast te weinig aan waardoor de vriezer begint te ontdooien.de Peer schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:25:
[...]
@Tjark
Probleem is meer de winter. Onder de 10 graden buitentemperatuur werkt de koelkast niet goed meer.
Kan hij zijn warmte wel kwijt aan de achterkant? Ik zie alleen aan de onderkant een roostertje.
Bij de koel-vries combi in de schuur heb ik dat vorig jaar opgelost met een halogeenspot met een bloempot erover.
Via een tijdschakelaar laat ik die een aantal keer per dag zo'n 10-20 minuten branden. de warmte is dan net genoeg om de motor aan te laten springen. (Let wel op: halogeenlampen worden heel erg heet en de directe straling is genoeg om de binnenkant van je koelkast te laten smelten; vandaar dus ook de afdekking met een bloempotje zodat de warmte beter verdeeld wordt.)
Disclaimer voor de milieufreaks: het produceren van dit beetje warmte om deze vervolgens weg te koelen is natuurlijk hartstikke inefficiënt. Maar de milieubelasting van het voortijd afschrijven van deze vriezer is nog veel belastender.
[ Voor 10% gewijzigd door Gebanned op 18-05-2021 10:15 ]
Geweldig ditGebanned schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:13:
[...]
Het probleem is doorgaans dat koel-vries combi's alleen een regeling hebben voor de temperatuur in de koelkast. Bij te lage temperatuur springt de koelkast te weinig aan waardoor de vriezer begint te ontdooien.
Bij de koel-vries combi in de schuur heb ik dat vorig jaar opgelost met een halogeenspot met een bloempot erover.
Via een tijdschakelaar laat ik die een aantal keer per dag zo'n 10-20 minuten branden. de warmte is dan net genoeg om de motor aan te laten springen. (Let wel op: halogeenlampen worden heel erg heet en de directe straling is genoeg om de binnenkant van je koelkast te laten smelten; vandaar dus ook de afdekking met een bloempotje zodat de warmte beter verdeeld wordt.)
Disclaimer voor de milieufreaks: het produceren van dit beetje warmte om deze vervolgens weg te koelen is natuurlijk hartstikke inefficiënt. Maar de milieubelasting van het voortijd afschrijven van deze vriezer is nog veel belastender.
Neem eens contact op met: https://www.vensterbank-natuursteen.nl/ (is van Kerasom). Maatwerk is ook mogelijk.Jeroenvanb schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:31:
Absoluut briljante oplossing dit!Gebanned schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:13:
[...]
Het probleem is doorgaans dat koel-vries combi's alleen een regeling hebben voor de temperatuur in de koelkast. Bij te lage temperatuur springt de koelkast te weinig aan waardoor de vriezer begint te ontdooien.
Leuke oplossing, maar heb je in de winter überhaupt nog wel de extra vriescapaciteit nodig? De meeste mensen die een koelvriescombi voor erbij hebben, hebben meestal wel een losse vriezer of een koelvriescombi in huis.Gebanned schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:13:
[...]
Ik had voorheen ook twee koelvriescombi's in de schuur staan voor het bier en ijs. In de winter had ik geen ijs, en het koelen stopte zodra de temperatuur onder de 10 graden zakte, wat op zich koud genoeg is om bier te bewaren, dus ik liet ze mooi "aan" staan terwijl ze in de koude periode niets deden, en zodra het wat warmer werd had ik mooi een plek om het ijs in op te slaan. De apparaten hebben op die manier vele jaren gewerkt zonder problemen tot ik ze verkocht omdat we samen gingen wonen in een nieuw huis en 3 koelvriescombi's wel een beetje veel van het goede werd.
Daarnaast koop je op marktplaats zo voor weinig een (tafelmodel) vriezer voor erbij die wél gewoon werkt bij koudere temperaturen en waarschijnlijk minder energie verbruikt dan de oplossing van de halogeenlamp en dus op de langere termijn goedkoper is voor jou én het milieu.
Nee, helaas niet, want de constructie was daarvoor niet fotogeniek genoeg (en in de zomer haal ik het spul weg zodat we de bovenste plank van de koelkast ook kunnen gebruiken).Chrisjuh_15 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:28:
[...]
Absoluut briljante oplossing dit!Deze ga ik van de winter ook toepassen! Dank!
Heb je toevallig een foto van de situatie?
Maar ik heb gewoon een oude bloempot gebruikt met een wanddikte van iets minder dan een centimeter zodat ik wat massa had om de warmte te verdelen. Formaat heb ik zo gekozen dat er wel wat ruimte was voor de warmte om uit de bak te kunnen; ik had geen behoefte aan brand en andere ellende.
Daarom nog even een waarschuwing voor de mensen die het willen herhalen: afscherming van de lamp is echt nodig. Ik heb het de eerste keer niet gedaan en de ronde knop voor de temperatuur regeling is tegenwoordig ovaal. En één 35 Watt lampje is meer dan genoeg; je zal verbaast zijn hoe snel de temperatuur in een koelkast stijgt dus houd je koelkast goed in de gaten als je het systeem de eerste keren neerzet.
Volgens mij claimt alleen Liebherrs dat hun vriezers blijven werken bij gebruik rond het vriespunt (en die temperaturen bereik ik 's winters in mijn schuur). Verbruik valt overigens wel mee; denk dat het systeem afgelopen jaren effectief 50-60 dagen per jaar gedraait heeft. Afhankelijk van de buiten temperatuur is brand het lampje dan zo'n 4-8x een kwartier met 35 watt. Daarboven op komt nog het verbruik van de vriezer zelf met COP van 2-2.5 zal dat 15 watt zijn; is voor anderhalf uur per dag 0.05x1.5=0.075 kWh/dag. Over een hele winter is dat 4.5 kWh wat mij ongeveer 1 euro kost.Remcoder schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:54:
[...]
Leuke oplossing, maar heb je in de winter überhaupt nog wel de extra vriescapaciteit nodig? De meeste mensen die een koelvriescombi voor erbij hebben, hebben meestal wel een losse vriezer of een koelvriescombi in huis.
Ik had voorheen ook twee koelvriescombi's in de schuur staan voor het bier en ijs. In de winter had ik geen ijs, en het koelen stopte zodra de temperatuur onder de 10 graden zakte, wat op zich koud genoeg is om bier te bewaren, dus ik liet ze mooi "aan" staan terwijl ze in de koude periode niets deden, en zodra het wat warmer werd had ik mooi een plek om het ijs in op te slaan. De apparaten hebben op die manier vele jaren gewerkt zonder problemen tot ik ze verkocht omdat we samen gingen wonen in een nieuw huis en 3 koelvriescombi's wel een beetje veel van het goede werd.
Daarnaast koop je op marktplaats zo voor weinig een (tafelmodel) vriezer voor erbij die wél gewoon werkt bij koudere temperaturen en waarschijnlijk minder energie verbruikt dan de oplossing van de halogeenlamp en dus op de langere termijn goedkoper is voor jou én het milieu.
En nee, we hebben de ruimte nodig, in huis hebben we alleen een inbouwkoelkast met een klein vriesvakje waar we wat "grijpvoorraad" bewaren, de rest van de weekboodschappen gaat naar de schuur.
Volgens mij is de COP wel gekoppeld aan de omgevingstemperatuur, dus ik vermoed niet dat die in de winter nog wel een COP van 2-2.5 haalt.Gebanned schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:14:
[...]
Volgens mij claimt alleen Liebherrs dat hun vriezers blijven werken bij gebruik rond het vriespunt (en die temperaturen bereik ik 's winters in mijn schuur). Verbruik valt overigens wel mee; denk dat het systeem afgelopen jaren effectief 50-60 dagen per jaar gedraait heeft. Afhankelijk van de buiten temperatuur is brand het lampje dan zo'n 4-8x een kwartier met 35 watt. Daarboven op komt nog het verbruik van de vriezer zelf met COP van 2-2.5 zal dat 15 watt zijn; is voor anderhalf uur per dag 0.05x1.5=0.075 kWh/dag. Over een hele winter is dat 4.5 kWh wat mij ongeveer 1 euro kost.
En nee, we hebben de ruimte nodig, in huis hebben we alleen een inbouwkoelkast met een klein vriesvakje waar we wat "grijpvoorraad" bewaren, de rest van de weekboodschappen gaat naar de schuur.
Nee ik denk ook dat die hoger is.Remcoder schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:23:
[...]
Volgens mij is de COP wel gekoppeld aan de omgevingstemperatuur, dus ik vermoed niet dat die in de winter nog wel een COP van 2-2.5 haalt.
COP van een koelmachine is fCarnot *Tverdamper/(Tcondensor-Tverdamper).
De verdamper in de koelkast zal rond de -5C zitten (=268K) en de condensor op 25C (=298K). De COP is dan fCarnot x 268/(298-268) = fCarnot x 268/30 = fCarnot x 8.9. Normaal zit de Carnot efficiency zo rond de 50% dus ik denk eerlijk gezegd dat er bij een COP van minder dan 2 rook uit de lagers gaat komen.
Ik heb in m'n nieuwe keuken er last van dat de vaatwasser bij het lozen van water enorm veel lucht gaat aanzuigen uit de gootsteen erboven. Erg zonde want de vaatwasser is juist enorm stil verder.
Situatie:
:strip_exif()/f/image/F6rTPVw7qcLbz8SGYPorKbK9.jpg?f=fotoalbum_large)
De vaatwasser zit met een klem vóór de sifon aangesloten, in de grijze leiding is verder nog de afvoer van de Quooker geboord.
Ik zou de laatste bocht op de grijze buis kunnen vervangen door een beluchter maar ik vraag mij af of dat genoeg gaat helpen.
Vorig jaar heeft @FirePuma142 al een keer een vergelijkbare vraag gesteld maar heeft helaas niet aangegeven voor welke oplossing hij uiteindelijk is gegaan en of het heeft geholpen.
FirePuma142 in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
De grijze buis loopt met wat 45 graden bochten naar een (goed vast gekitte) vaste koperen buis in de vloer, daar kan ik niet echt meer iets aan doen maar met een 50+ jaar oud huis zal daar vast wel het een en ander in aangekoekt zitten.
Iemand hier ervaring mee of tip over wat te doen?
Situatie:
:strip_exif()/f/image/F6rTPVw7qcLbz8SGYPorKbK9.jpg?f=fotoalbum_large)
De vaatwasser zit met een klem vóór de sifon aangesloten, in de grijze leiding is verder nog de afvoer van de Quooker geboord.
Ik zou de laatste bocht op de grijze buis kunnen vervangen door een beluchter maar ik vraag mij af of dat genoeg gaat helpen.
Vorig jaar heeft @FirePuma142 al een keer een vergelijkbare vraag gesteld maar heeft helaas niet aangegeven voor welke oplossing hij uiteindelijk is gegaan en of het heeft geholpen.
De grijze buis loopt met wat 45 graden bochten naar een (goed vast gekitte) vaste koperen buis in de vloer, daar kan ik niet echt meer iets aan doen maar met een 50+ jaar oud huis zal daar vast wel het een en ander in aangekoekt zitten.
Ik heb een sifon met beluchter geplaatst, dat heeft helaas niet geholpen. Ik moet nog steeds een keer de aansluiting van de vaatwasser naar onder de sifon verplaatsen in plaats van er boven, dat is het enige dat ik nog kan bedenken. De vaatwasser draait hier normaliter in de nacht tegenwoordig, dus in praktische zin heb ik er geen last meer van.Joolee schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:17:
Ik heb in m'n nieuwe keuken er last van dat de vaatwasser bij het lozen van water enorm veel lucht gaat aanzuigen uit de gootsteen erboven. Erg zonde want de vaatwasser is juist enorm stil verder.
Situatie:
[Afbeelding]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Was ook wel mijn zorg, maar de koelkast heeft 't al een winter in een schuur overleefd en idd in de winter hoeft deze ook niet (veel) te koelen. Dus bij echte vorst uitzetten, maar hij staat redelijk beschut en aan de kust vriest het een stuk minder. Kijken wel of 't goed gaatde Peer schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:25:
[...]
@Tjark
Ja, wrs niet makkelijk zichtbaar, maar dr zit een luchtkanaal 50x5 aan de achterkant. Daarom verspringt het OSB ook in de rechterhelft vd kast en is die ook bovenin open, kan de lucht trekken.Kan hij zijn warmte wel kwijt aan de achterkant? Ik zie alleen aan de onderkant een roostertje.
*insert signature here
Zo een vensterbank heet een vensterbank met een neus..... mss helpt dat met zoeken.Jeroenvanb schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:31:
[Afbeelding]
Zijn jullie bekend met een dergelijk formaat vensterbank van composiet of natuursteen materiaal?
Heb kort gezocht en vond meteen deze:
https://www.holonite.nl/p...anken/l-type-vensterbank/
L-type maar in de tekst noemen ze de neus....
Succes
PS: We hebben zelf een zeer hoge dichtheid MDF type met neus.... zit al bijna 40 jaar... nooit spijt van gehad. Dikte 18-20mm en aan de voorkant ~26mm. De toplaag is nog super goed. Toen waren de andere materialen er nog niet. Er is nu meer keuze, maar een goed type MDF kan ook goed zijn.
Is dat wel een strak plan? De kans lijkt me groot dat je de sifon dan leegtrekt en lekker in de rioolgeur wakker wordt...FirePuma142 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:20:
Ik moet nog steeds een keer de aansluiting van de vaatwasser naar onder de sifon verplaatsen in plaats van er boven, dat is het enige dat ik nog kan bedenken.
Voor de koelkast zelf is er geen gevaar, het gaat erom dat de inhoud niet langer gekoeld wordt. Dus als je het in de gaten wilt houden moet je eigenlijk de binnentemperatuur af en toe even checken.Tjark schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:39:
[...]
Was ook wel mijn zorg, maar de koelkast heeft 't al een winter in een schuur overleefd en idd in de winter hoeft deze ook niet (veel) te koelen. Dus bij echte vorst uitzetten, maar hij staat redelijk beschut en aan de kust vriest het een stuk minder. Kijken wel of 't goed gaat
Maar inderdaad, veel koeling is er dan ook niet nodig. Bij een vriezer zou het een ander verhaal zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 18-05-2021 13:09 ]
Ik dacht ook nog aan een ontluchter boven de aansluiting van de vaatwasser maar het lijkt mij dat dat alsnog meer weerstand heeft dan het gootsteenputje dus dat dat weinig zin heeft.Slonzo schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:46:
[...]
Is dat wel een strak plan? De kans lijkt me groot dat je de sifon dan leegtrekt en lekker in de rioolgeur wakker wordt...
Wij hebben een vensterbank over laten gaan in een spatrand aansluitend op het blad.Jeroenvanb schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
kosten waren rond de €600,-
:strip_exif()/f/image/WpJlDfbgKfn8NJFlstemVen2.jpg?f=fotoalbum_large)
ESL natuursteen in Deurne
In Duitsland juist andersom: electriciëns hier sluiten de fase rechts en de 0 op links aan. Behalve in Zwitserland is er echter geen standaard: Wikipedia: Neutralleiter – WikipediaTwijfels schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:27:
[...]
Weet je welke draad aan welke kant in de stekker zit en doe je de stekker ook altijd op dezelfde wijze in het stopcontact?Als je daar over nadenkt zou je al genoeg moeten weten eigenlijk.
Het maakt niet uit, zie ook bijvoorbeeld: https://www.euro-electron...nks%20sneller%20gemaakt.:
[...]
Wel handig dat je alles hetzelfde aansluit en dat je niet per ongeluk de fase beet pakt.

Meestal trek je om die reden de zekering van de groep er dan ook uitJolke schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:26:
[...]
Wel handig dat je alles hetzelfde aansluit en dat je niet per ongeluk de fase beet pakt.
ah, dat is zoiets als 'de hoorn op de haak gooien'LED-Maniak schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:31:
[...]
Meestal trek je om die reden de zekering van de groep er dan ook uit![]()
*insert signature here
Ik zou zeker niet de automaat uit de kast trekken nee.Tjark schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:07:
[...]
ah, dat is zoiets als 'de hoorn op de haak gooien'
route99 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:40:
PS: We hebben zelf een zeer hoge dichtheid MDF type met neus.... zit al bijna 40 jaar... nooit spijt van gehad. Dikte 18-20mm en aan de voorkant ~26mm. De toplaag is nog super goed. Toen waren de andere materialen er nog niet. Er is nu meer keuze, maar een goed type MDF kan ook goed zijn.
offtopic:
De MD in MDF staat voor medium density. Hoge dichtheid is dus HDF
De MD in MDF staat voor medium density. Hoge dichtheid is dus HDF
Het hele huis ligt inmiddels in puin, haha heerlijk.
M’n vrouw is er wel klaar mee nu
Keukenmuur eruit gebroken, voor:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fsoix4HrFu1vsBurphhDc2vj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xIsGOd3E3WeCH4mAD2U0CFXP.jpg?f=user_large)
Na:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/phFbhXRStuli4whvRiMmwvYi.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TLC66SHrjQtluazLNL54WWfi.jpg?f=user_large)
Vloer in de keuken is er uit, woonkamer ligt nog open. Komt wel een einde aan binnenkort

Keukenmuur eruit gebroken, voor:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fsoix4HrFu1vsBurphhDc2vj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xIsGOd3E3WeCH4mAD2U0CFXP.jpg?f=user_large)
Na:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/phFbhXRStuli4whvRiMmwvYi.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TLC66SHrjQtluazLNL54WWfi.jpg?f=user_large)
Vloer in de keuken is er uit, woonkamer ligt nog open. Komt wel een einde aan binnenkort

Gewoon 3-4 weken vakantie regelen voor d'r bij d'r moeder
Mooie test voor de relatie.De_Bastaard schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:17:
Het zit in pricipe goed aangesloten...Joolee schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:17:
Situatie:
[Afbeelding]
Wat ik eerst zou proberen is wat bij een medetweaker niet is gelukt is toch een beluchter te plaatsen op de grijze buis. dus eerst een t-stuk erop en dan de beluchter.
Als dat ook niet werk dan zou ik de beluchter er weer af halen en de vaatwasser een eigen sifon geven of de beluchter laten zitten en de vaatwasser achter de sifon. het probleem wordt denk ik veroorzaakt omdat de vaatwasser met hoge snelheid het water door de bestaande sifon pompt.
Interessante oplossing. Mooie uitvoering ook!GermanPivo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:53:
Twee weken terug zijn airco's geplaatst, mooiste oplossing voor de buitenunit was in dit geval hier. Natuurlijk geen gezicht in de tuin, dus moest er iets van een ombouw komen.
Happy wife, happy life![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zat zelf ook te denken een vloerunit op het balkon te gaan installeren maar zag het niet zitten om met zo'n lelijk ding te zitten. Zo kan je er nog daadwerkelijk iets 'functioneels' van maken.
Hoewel je de rasters hebt ingebouwd, maak je je geen zorgen dat het afsluiten van de buiten unit problemen gaat geven met de effectiviteit van koeling?
Kan het z'n warmte wel voldoende kwijt?
PSN: Flix20-NL
Dank!Flix20 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:26:
[...]
Interessante oplossing. Mooie uitvoering ook!![]()
Zat zelf ook te denken een vloerunit op het balkon te gaan installeren maar zag het niet zitten om met zo'n lelijk ding te zitten. Zo kan je er nog daadwerkelijk iets 'functioneels' van maken.
Hoewel je de rasters hebt ingebouwd, maak je je geen zorgen dat het afsluiten van de buiten unit problemen gaat geven met de effectiviteit van koeling?
Kan het z'n warmte wel voldoende kwijt?
Ik heb een vraag;
Ik moet door dik 5cm metaal/staal heen boren 10mm. Dit wil ik doen met boortjes van 4 naar 7 naar 10 mm.
Voordat ik een vermogen kwijt ben aan tig boortjes kwam ik deze tegen bij Toolstation: Labor HSS-titanium metaalboor geslepen in al de maten die ik nodig heb (34 soorten
). Ook wil ik boorolie gebruiken om het allemaal wat makkelijker te maken.
Iemand tips of moet het zo lukken?
Ik moet door dik 5cm metaal/staal heen boren 10mm. Dit wil ik doen met boortjes van 4 naar 7 naar 10 mm.
Voordat ik een vermogen kwijt ben aan tig boortjes kwam ik deze tegen bij Toolstation: Labor HSS-titanium metaalboor geslepen in al de maten die ik nodig heb (34 soorten
Indien mogelijk een kolomboor of boorstandaard. Scherpe boren zijn een vereiste.LichtBruisend schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:33:
Ik heb een vraag;
Voordat ik een vermogen kwijt ben aan tig boortjes kwam ik deze tegen bij Toolstation: Labor HSS-titanium metaalboor geslepen in al de maten die ik nodig heb (34 soorten). Ook wil ik boorolie gebruiken om het allemaal wat makkelijker te maken.
Ik heb goede ervaringen met Rotec gold-line, maar die zijn wel wat duurder...
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Ik heb hier inderdaad een Liebherr vriezer in de schuur, waar het ook bij mij in de winter rond het vriespunt is (er is ook een wateraansluiting, dus ik probeer het boven de 0 graden te houden). Gaat al jaren goed.Gebanned schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:14:
Volgens mij claimt alleen Liebherrs dat hun vriezers blijven werken bij gebruik rond het vriespunt (en die temperaturen bereik ik 's winters in mijn schuur).
Met een boorstandaard of kolomboor gaat dat heel goed, in ieder geval zorgen dat je een machine hebt die op lage toeren kan draaien want dat maakt het boren aanzienlijk makkelijker.LichtBruisend schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:33:
Ik heb een vraag;
Voordat ik een vermogen kwijt ben aan tig boortjes kwam ik deze tegen bij Toolstation: Labor HSS-titanium metaalboor geslepen in al de maten die ik nodig heb (34 soorten). Ook wil ik boorolie gebruiken om het allemaal wat makkelijker te maken.
Alternatief op dure boren is om een assortidoos te halen waar er gewoon veel inzitten. Ik heb zo'n doos gehaald bij HBM voor een habbekrats (15 euro dacht ik) en die gebruik ik als 'wegwerpboren' als ik een keer een klus heb waar de kans op breken of bot worden groot is.
edit, zoiets dus.
[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 19-05-2021 11:27 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Zoiets kun je prima bij een keukenleverancier bestellen, geef aan wat je wilt (gewenste dikte, waar je facetranden wilt en de verdere afmetingen) en ze kunnen het prima leveren. Of het nou een "werkblad" is of niet doet niet ter zake.Jeroenvanb schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb bij een keukenleverancier een stuk besteld in hetzelfde materiaal als mijn werkblad, was in de maten 12mm en 20mm dik leverbaar zonder opdekken, of dikker met opdekrand.
Daar ook nog een lange dorpel laten maken voor onder de schuifpui.
Ik zit te stoeien met de vloerverwarming configuratie.
Op zolder staat een gasgestookte CV ketel met naar de huiskamer 20x2mm alupex buis.
Later wil ik de ketel vervangen door een warmtepomp.
Als ik formules op het internet moet geloven heb ik voor de huiskamer van 35m2 een vermogen nodig van:
10m*3.5m*2.6m*50 w/m3 = 4.6kW
Bekijk ik deze tabel: https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf
Dan heb ik een watertemperatuur van 45 graden nodig met een 100mm h.o.h. afstand. Omdat ik met een CV ketel en wat radiatoren elders werk zal er een losse pomp op de vloerverwarming zitten. Dus ik neem aan dat de aanvoertemperatuur dan hoger moet? Of h.o.h naar 50mm?
De isolatie is goed(rc >4).
De vraag:
Is de 20x2 alupex buis wel voldoende? er zit verder niets anders aan. Ook met warmtepomp?
Zijn de andere getallen gek? Ik kwam ipv 50w/m3 ook 70 en 80 tegen.
Diameter vloerverwarming 16x2 voldoende?
Op zolder staat een gasgestookte CV ketel met naar de huiskamer 20x2mm alupex buis.
Later wil ik de ketel vervangen door een warmtepomp.
Als ik formules op het internet moet geloven heb ik voor de huiskamer van 35m2 een vermogen nodig van:
10m*3.5m*2.6m*50 w/m3 = 4.6kW
Bekijk ik deze tabel: https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf
Dan heb ik een watertemperatuur van 45 graden nodig met een 100mm h.o.h. afstand. Omdat ik met een CV ketel en wat radiatoren elders werk zal er een losse pomp op de vloerverwarming zitten. Dus ik neem aan dat de aanvoertemperatuur dan hoger moet? Of h.o.h naar 50mm?
De isolatie is goed(rc >4).
De vraag:
Is de 20x2 alupex buis wel voldoende? er zit verder niets anders aan. Ook met warmtepomp?
Zijn de andere getallen gek? Ik kwam ipv 50w/m3 ook 70 en 80 tegen.
Diameter vloerverwarming 16x2 voldoende?
[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 19-05-2021 12:26 ]
Ik zeg met alle klussen altijd dat het in september klaar is, zonder er expliciet een jaar bij te noemen.De_Bastaard schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:17:
<Knip>
Advanced sheep-counting strategies
BrammeS schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:19:
[...]
Ik zeg met alle klussen altijd dat het in september klaar is, zonder er expliciet een jaar bij te noemen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/fZktxAmWIiNFJwjO7xEa1kzF.png?f=user_large)
Ik ben de wand van de dakkapel aan de binnenkant aan het afwerken waar straks de radiatoren moeten komen.
Het worden Jaga Strada radiatoren, de grootste zo'n 25 kg volgens de spec. Niet heel zwaar dus.
Ik wil de wand graag afwerken met deze pir+gips platen op een houten frame. Dat spul heb ik al in huis dus gebruik ik graag.
Ik dacht dan kan ik eventueel de radiatoren door de pir+gips in het houten frame schroeven, dan zit het wel snor. Echter kan je met de Jaga's niet echt kiezen waar je de schroeven zet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UNKVL4UU9xjuLX2eO26QpyE5.png?f=user_large)
Zou het genoeg zijn om de radiator met gipsplaatpluggen in het (12,5mm) gips te zetten, of zou dit niet sterk genoeg zijn en zal ik bijvoorbeeld een plaat 18mm OSB/Underlayment onder de pir+gips platen moeten zetten?
Het worden Jaga Strada radiatoren, de grootste zo'n 25 kg volgens de spec. Niet heel zwaar dus.
Ik wil de wand graag afwerken met deze pir+gips platen op een houten frame. Dat spul heb ik al in huis dus gebruik ik graag.
Ik dacht dan kan ik eventueel de radiatoren door de pir+gips in het houten frame schroeven, dan zit het wel snor. Echter kan je met de Jaga's niet echt kiezen waar je de schroeven zet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UNKVL4UU9xjuLX2eO26QpyE5.png?f=user_large)
Zou het genoeg zijn om de radiator met gipsplaatpluggen in het (12,5mm) gips te zetten, of zou dit niet sterk genoeg zijn en zal ik bijvoorbeeld een plaat 18mm OSB/Underlayment onder de pir+gips platen moeten zetten?
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Houd ook rekening met het water wat er in zit. Of zit dat al bij die 25kg?EMP schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:15:
Ik ben de wand van de dakkapel aan de binnenkant aan het afwerken waar straks de radiatoren moeten komen.
[Afbeelding]
Je zou gipsplaatpluggen kunnen gebruiken, volgens hun eigen claims moet het lukken.
https://www.gamma.nl/asso...-15-mm-20-stuks/p/B292762
Idealiter zet je een extra houten balkje achter je gipsplaten (als je nog je houtwerk moet gaan doen).
@EMP
Ja, dat kan prima in het gips vastgezet met Toggler SP pluggen.
Deze dragen in de wand max. 101 kg, met vier schroeven (404 kg) zou je dus theoretisch er zelfs op kunnen gaan zitten. Advies is een kwart van deze maximale belasting dus je kunt geadviseerd 101 kg probleemloos aan de wand hangen met 4 schroeven.
Je moet wel andere schroeven kopen dan de bijgeleverde houtdraadbouten.
En je kan eventueel per kant 3 pluggen en schroeven gebruiken voor jouw zekerheid, dan kan je er ook zeker op zitten (150 kg advies).
Zoals @Drawer ook al zei.
De hoeveelheid water in zo`n Strada is trouwens weinig.
Ja, dat kan prima in het gips vastgezet met Toggler SP pluggen.
Deze dragen in de wand max. 101 kg, met vier schroeven (404 kg) zou je dus theoretisch er zelfs op kunnen gaan zitten. Advies is een kwart van deze maximale belasting dus je kunt geadviseerd 101 kg probleemloos aan de wand hangen met 4 schroeven.
Je moet wel andere schroeven kopen dan de bijgeleverde houtdraadbouten.
En je kan eventueel per kant 3 pluggen en schroeven gebruiken voor jouw zekerheid, dan kan je er ook zeker op zitten (150 kg advies).
Zoals @Drawer ook al zei.
De hoeveelheid water in zo`n Strada is trouwens weinig.
[ Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 20-05-2021 10:43 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
We gaan een speelhuisje neerzetten op een vlonder in onze tuin.
Dit is de ideale plek omdat dit een loze hoek is.
Maar de vlonder moet 2x per jaar open (soms vaker) omdat hier een vijverfilter onder zit van de koivijver.
Het speelhuis heeft een voetprint van 150x150cm met een balkon ernaast voor de glijbaan (op de onderstaande foto een trap)
:fill(white):strip_exif()/f/image/SC7CtTx5T2tbWN85ekvX3ObJ.png?f=user_large)
Ik wil het geheel op de vlonder verankeren met M8 bouten in het frame van de vlonder.
En het hele speelhuis dan op deze wielen zetten
https://www.amazon.nl/zwe...id=pla-775511439989&psc=1
:fill(white):strip_exif()/f/image/kVrsan6EKqH67BBoaPCVy8Gr.png?f=user_large)
Is dit een erg slecht idee??
Dit is de ideale plek omdat dit een loze hoek is.
Maar de vlonder moet 2x per jaar open (soms vaker) omdat hier een vijverfilter onder zit van de koivijver.
Het speelhuis heeft een voetprint van 150x150cm met een balkon ernaast voor de glijbaan (op de onderstaande foto een trap)
:fill(white):strip_exif()/f/image/SC7CtTx5T2tbWN85ekvX3ObJ.png?f=user_large)
Ik wil het geheel op de vlonder verankeren met M8 bouten in het frame van de vlonder.
https://www.amazon.nl/zwe...id=pla-775511439989&psc=1
:fill(white):strip_exif()/f/image/kVrsan6EKqH67BBoaPCVy8Gr.png?f=user_large)
Kan je niet gewoon een openklapbare bodem in dat speelhuis maken?
Die wielen lijken me met name geschikt voor een hele gladde vloer. En een verrijdbaar huisje lijkt me ook een uitdaging.
Die wielen lijken me met name geschikt voor een hele gladde vloer. En een verrijdbaar huisje lijkt me ook een uitdaging.
Persoonlijk zou ik het niet permanent op wielen laten staan voor de veiligheid van je kinderen.
Ik zou dan iets maken dat de wielen onder het frame klappen wanneer nodig. Zodoende kun je het verrijden. En als het stil staat kun je het fatsoenlijk verankeren.
Je ziet het wel eens vaker bij verrijdbare werktafels, dan scharnieren ze een extra balk onder de balk die rust op de vloer, en aan deze scharnierende balk zitten dan verrijdbare wielen. Genoeg pinterest voorbeelden die illustreren wat ik bedoel.
Is je onderliggende vlonder trouwens sterk genoeg om dit gewicht te dragen, denk toch dat je gauw een kilo of 300 verder bent zonder kinderen.
Deze wielen hebben een uitdraaibaar voetje, waar hij dus permanent op zal rusten.loewie1984 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:29:
[...]
Persoonlijk zou ik het niet permanent op wielen laten staan voor de veiligheid van je kinderen.
Ik zou dan iets maken dat de wielen onder het frame klappen wanneer nodig. Zodoende kun je het verrijden. En als het stil staat kun je het fatsoenlijk verankeren.
Je ziet het wel eens vaker bij verrijdbare werktafels, dan scharnieren ze een extra balk onder de balk die rust op de vloer, en aan deze scharnierende balk zitten dan verrijdbare wielen. Genoeg pinterest voorbeelden die illustreren wat ik bedoel.
Is je onderliggende vlonder trouwens sterk genoeg om dit gewicht te dragen, denk toch dat je gauw een kilo of 300 verder bent zonder kinderen.
Een beetje steviger beter alternatief dan de gemiddelde klap-onder of inklapbare wieltjes.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Het zijn zoals @dragonhaertt opmerkt inderdaad wielen met een uitdraaibaar voetje.loewie1984 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:29:
[...]
De vlonder kan makkelijk dat gewicht hebben.
Ik kan er met mijn (bijna) 100 kg ook op een been op staan
Vlonder word later dit jaar wel vervangen, omdat de luiken niet praktisch zijn, dus kan er nog wel wat aan verstevigen indien nodig.
Maar het ging me er vooral om of dit soort wielen veilig genoeg zijn.
Een andere optie zou zijn om een soort hefsysteem te maken waarbij het wiel zelf ingetrokken word.
Kan je niet een soort rails maken in het vlonder en die uittrekken wanneer nodig en het huisje dan daarop opzij schuiven? Een beetje zoals je bij eettafels ziet maar dan groter en wat meer rollend ipv schuiven. Misschien wat ingewikkelder maar wel stevig en netjes opgeborgen.FRANQ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:35:
[...]
Het zijn zoals @dragonhaertt opmerkt inderdaad wielen met een uitdraaibaar voetje.
Vlonder word later dit jaar wel vervangen, omdat de luiken niet praktisch zijn, dus kan er nog wel wat aan verstevigen indien nodig.![]()
Een andere optie zou zijn om een soort hefsysteem te maken waarbij het wiel zelf ingetrokken word.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
je zet toch best veel gewicht op 1 punt of dat nu wielen of poten zijn . dus totaal gewicht gedeelt door aantal wielen ..FRANQ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:35:
[...]
Het zijn zoals @dragonhaertt opmerkt inderdaad wielen met een uitdraaibaar voetje.
Vlonder word later dit jaar wel vervangen, omdat de luiken niet praktisch zijn, dus kan er nog wel wat aan verstevigen indien nodig.![]()
En je vlonder is wellicht ook niet glad en bevat spleten en ribbels
Nog nooit meubels verplaatst met "hondjes" (plankjes op wielen) ?.. dat gaat goed maar elk kleine hobbel/drempel kan een uitdaging zijn .. zeker als je dicht tegen de "max" zit .. dus meer wielen is al prettiger.
wellicht ben je beter / goedkoper af met een luik en een makkelijk verwijderbare wand .. die vast zitten met inslagmoeren oid ?
Tja vanalles
@Raymond &@vso
Luik in de bodem van het speelhuis is wel een goede inderdaad.
Ik ga dat vanavond even uitmeten of dat een beetje uit komt met alles waar ik bij moet kunnen.
Mocht dat niet uit komen (wat 90% kans is)
Ik heb ondertussen ook al grotere wielen gevonden (van een palletwagen) en met een soort hef inrichting zou hij gewoon op het hele frame kunnen rusten.
Ik moet het systeem dan wel zelf herontwerpen, want het systeem uit een gymzaal bok passen natuurlijk niet 1 op 1.
Maar dat is geen probleem, ik zit op de tekenkamer en we hebben een leverancier die kan lasersnijden en dergelijke.
@vso
Ik was inderdaad al een beetje bang voor dat gekloot met een hondje.
En ik moet een randje van 30mm op en af met dat ding.
(nu kan ik daar rijplanken voor neerleggen zodat hij op dezelfde hoogte blijft rijden natuurlijk)
Dit zit er onder, de vlonder is ondertussen wat opgelapt, maar wil ik vervangen voor het speelhuis komt.
https://gathering.tweaker...message/62707516#62707516
Ik ga dat vanavond even uitmeten of dat een beetje uit komt met alles waar ik bij moet kunnen.
Ik heb ondertussen ook al grotere wielen gevonden (van een palletwagen) en met een soort hef inrichting zou hij gewoon op het hele frame kunnen rusten.
Ik moet het systeem dan wel zelf herontwerpen, want het systeem uit een gymzaal bok passen natuurlijk niet 1 op 1.
Maar dat is geen probleem, ik zit op de tekenkamer en we hebben een leverancier die kan lasersnijden en dergelijke.
@vso
(nu kan ik daar rijplanken voor neerleggen zodat hij op dezelfde hoogte blijft rijden natuurlijk)
Dit zit er onder, de vlonder is ondertussen wat opgelapt, maar wil ik vervangen voor het speelhuis komt.
[ Voor 39% gewijzigd door FRANQ op 20-05-2021 14:26 ]
was niet mijn idee, ik borduurde voort op .. @RaymondFRANQ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:18:
@Raymond &@vso
@vso
het hondje is meer dat je wellicht snel vergeet de ellende
maar ik zou gewoon de locatie aanpassen van dat hele ding .. als je geen ruimte ervoor hebt oid .. dan de koop niet door laten gaan .. niet moeilijk doen met "verschuiven" .. en zo wel doe dan een rails systeem. als geleider met genoeg wielen
ps die hele vlonder moet eerst op de schop lijkt mij .. ik ben geen bouwkundige maar springende kinderen/tieners en dat gevaarte lijkt me niet de meest ideale combi ..
Tja vanalles
Gaat ook gebeuren, ik heb nog 20 dagen de tijdvso schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:47:
ps die hele vlonder moet eerst op de schop lijkt mij .. ik ben geen bouwkundige maar springende kinderen/tieners en dat gevaarte lijkt me niet de meest ideale combi ..
Inmiddels valt hij niet meer uit elkaar van ellende, ik had hem vorig jaar opgelapt.
Maar hij gaat helemaal op de schop.
De luiken zijn op deze manier niet te tillen, en daardoor word het filter niet vaak genoeg schoongemaakt.
Ik heb bij de leverancier van het speelhuis een tekening opgevraagd van de footprint.
De vlonder is 2M30 bij 3M, en het speelhuis 1M50 bij 1M50 dus het past er wel op.
Zal wel een paar plaatjes posten als het af is.
Thanks in ieder geval, voor het een beetje de juiste richting in duwen.
[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 20-05-2021 15:12 ]
Hoi,
Wij wonen nog niet zo lang in ons (voor ons) nieuwe huis. De verkopers van ons huis hebben het destijds helemaal (laten) verbouwen en zo zitten we ook met een omkasting rond de radiator in de woonkamer.
Ik heb sinds kort een heel Tado systeem geinstalleerd, wat mijn vermoeden bevestigde dat ik de living nogal moeilijk op temperatuur krijg omdat heel die radiator achter een omkasting zit met slechts enkele sleuven.
Hierdoor moet ik eigenlijk de keuken warmer stoken dan nodig om de woonkamer warm genoeg te krijgen. Ik zat eraan te denken dit op te lossen door in de vensterbank een sleuf te maken, waarin ik dan een ventilatierooster plaats. Het enige waar ik dan over twijfel is of de warmte niet gevangen gaat blijven zitten tussen het raam en onze gordijnen.
Zie foto
Enige raad? De omkasting eraf zie ik niet erg zitten omdat deze reeds mooi afgewerkt, afgekit en vastgevezen is. Deze eraf halen zou ervoor zorgen dat alles terug mooi afgewerkt moet worden
.
Ik dacht aan iets in deze trend qua rooster: https://www.ventilatiesho...h-800x60mm-wit-g61-8006w/
Wij wonen nog niet zo lang in ons (voor ons) nieuwe huis. De verkopers van ons huis hebben het destijds helemaal (laten) verbouwen en zo zitten we ook met een omkasting rond de radiator in de woonkamer.
Ik heb sinds kort een heel Tado systeem geinstalleerd, wat mijn vermoeden bevestigde dat ik de living nogal moeilijk op temperatuur krijg omdat heel die radiator achter een omkasting zit met slechts enkele sleuven.
Hierdoor moet ik eigenlijk de keuken warmer stoken dan nodig om de woonkamer warm genoeg te krijgen. Ik zat eraan te denken dit op te lossen door in de vensterbank een sleuf te maken, waarin ik dan een ventilatierooster plaats. Het enige waar ik dan over twijfel is of de warmte niet gevangen gaat blijven zitten tussen het raam en onze gordijnen.
Zie foto
Enige raad? De omkasting eraf zie ik niet erg zitten omdat deze reeds mooi afgewerkt, afgekit en vastgevezen is. Deze eraf halen zou ervoor zorgen dat alles terug mooi afgewerkt moet worden

![]() | ![]() |
Ik dacht aan iets in deze trend qua rooster: https://www.ventilatiesho...h-800x60mm-wit-g61-8006w/
Ik snap dat nooit zo, die radiatorombouwen. Is in klusprogramma's op TV ook altijd heel 'hip'.
Een radiator werkt op basis van convectie, dus als je hem in een (bijna) dichte kast stopt, ja dan werkt het inderdaad niet goed meer
Als je radiatoren lelijk vind moet je maar vloerverwarming nemen 
Als het mijn huis was dan had ik de hele omkasting weggehaald. Rooster blijft aanmodderen. Je moet dan aan de onderkant eigenlijk ook een paar centimeter van de omkasting vrijhouden van de vloer, zodat er convectie mogelijk is.
Een radiator werkt op basis van convectie, dus als je hem in een (bijna) dichte kast stopt, ja dan werkt het inderdaad niet goed meer

Als het mijn huis was dan had ik de hele omkasting weggehaald. Rooster blijft aanmodderen. Je moet dan aan de onderkant eigenlijk ook een paar centimeter van de omkasting vrijhouden van de vloer, zodat er convectie mogelijk is.
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 20-05-2021 15:24 ]
Ben hier toch bang dat de omkasting eraf moet.Tomskii5 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:16:
Hoi,
Zie foto
Enige raad? De omkasting eraf zie ik niet erg zitten omdat deze reeds mooi afgewerkt, afgekit en vastgevezen is. Deze eraf halen zou ervoor zorgen dat alles terug mooi afgewerkt moet worden.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ze hebben de hele kachel geisoleerd

Je hebt langs de onderkant een luchtsleuf nodig van de lengte van de radiator en 5cm hoog, en aan de bovenzijde ook.
En dan hou je alsnog alle stralingswarmte tegen waardoor je al meer moet stoken dan nodig is.
Beste is gewoon die omkasting weghalen.
Is het een idee om van die radiatorventilatoren te plaatsen?Tomskii5 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:16:
Hoi,
Zie foto
Enige raad? De omkasting eraf zie ik niet erg zitten omdat deze reeds mooi afgewerkt, afgekit en vastgevezen is. Deze eraf halen zou ervoor zorgen dat alles terug mooi afgewerkt moet worden.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Onderaan zitten éénzelfde sleuvenFRANQ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:22:
[...]
Ben hier toch bang dat de omkasting eraf moet.
Ze hebben de hele kachel geisoleerd![]()
Je hebt langs de onderkant een luchtsleuf nodig van de lengte van de radiator en 5cm hoog, en aan de bovenzijde ook.
En dan hou je alsnog alle stralingswarmte tegen waardoor je al meer moet stoken dan nodig is.
Beste is gewoon die omkasting weghalen.
Ik heb het ook al overwogen, maar dan moet de omkasting daar alsnog los natuurlijk. Het probleem lijkt me (buiten de convectie die iemand al aanhaalde) dat de sleuven ook veel te smal uitgesneden zijn. Gewoonlijk zit je makkelijk met sleuven van 5mm in hoogte, waardoor er uberhaupt iets van warmte weg kan. Dat kan nu helaas niet door de geringe speling die de sleuf heeft. Als het al 1mm is zal het veel zijnRaymond schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:23:
[...]
Is het een idee om van die radiatorventilatoren te plaatsen?

[ Voor 37% gewijzigd door Tomskii5 op 20-05-2021 15:44 ]
Of met een bovenfrees die sleuven groter maken en veel meer, of je haalt heel die ombouw eraf en vervangt deze door een stalen exemplaar, bijv van sentimo. Dat ziet er redelijk strak uit en heeft volgens mij vrijwel geen impact op de werking (want straling en convectie blijven werken).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Het idee is niet slecht, maar wanneer je het de eerste keer gaat verrijden denk je daar zelf waarschijnlijk anders over.FRANQ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:25:
En dan moet het weer terug ook.
Zoals al gezegd kun je beter een mooi stevig toegangsluik maken in de vloer.
Simpeler en met veel minder onzekerheden achteraf.
Deze kun je natuurlijk gewoon dichtschroeven zodat kinderen er niet in kunnen.
@Tomskii5
Als je gleuven bovenin maakt en gordijnen voor de nis hangt, of vitrage, dan blijft de warmte daar achter hangen.
Ik zou beginnen met de stripjes er uit te breken, of eerst de bovenste en de derde.
En onder ook.
Dan krijg je meer convectie.
Per stripje kan je kijken hoeveel extra warmte dat geeft maar imo heb je wel de ruimte nodig van twee stripjes minimaal.
En daar eventeel een rooster in maken als twee gleuven niet mooi is.
[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 20-05-2021 18:58 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Rooster en aan de onderkant van de radiator een of meerdere ventilatoren monteren?Tomskii5 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:16:

[ Voor 3% gewijzigd door newtastyland op 20-05-2021 19:34 ]
https://www.gamma.nl/asso...schroef-4-stuks/p/B527152EMP schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:15:
[Afbeelding]
Die kunnen ook perfect.
Dit blijft ten alle tijde tobben natuurlijk, men wil warmte maar waar het vandaan komt mag je niet zien. Weg met die omkasting en heerlijke warmte.newtastyland schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:34:
[...]
Rooster en aan de onderkant van de radiator een of meerdere ventilatoren monteren?
[Afbeelding]
Zelfs met een paar sleuven van 5 mm wordt het er niet veel beter van. In de woonkamer - de kamer die je doorgaans toch het meeste en warmste stookt - zou ik zeker voor 75mm (of 2x 40mm) aan open ruimte gaan (boven én onder) i.c.m. een sleuf van circa 10mm bovenop. Dit gaat inderdaad niet werken.Tomskii5 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:32:
[...]
Onderaan zitten éénzelfde sleuven
[...]
Ik heb het ook al overwogen, maar dan moet de omkasting daar alsnog los natuurlijk. Het probleem lijkt me (buiten de convectie die iemand al aanhaalde) dat de sleuven ook veel te smal uitgesneden zijn. Gewoonlijk zit je makkelijk met sleuven van 5mm in hoogte, waardoor er uberhaupt iets van warmte weg kan. Dat kan nu helaas niet door de geringe speling die de sleuf heeft. Als het al 1mm is zal het veel zijn
Een radiatorombouw is ideaal voor ruimten die je bijna niet stookt zoals slaapkamers. Op de meeste slaapkamers staat hooguit 2 weken per jaar de verwarming aan en dan kan zo'n ombouw wel toegevoegde waarde hebben.ThinkPadd schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:22:
Ik snap dat nooit zo, die radiatorombouwen. Is in klusprogramma's op TV ook altijd heel 'hip'.
Een radiator werkt op basis van convectie, dus als je hem in een (bijna) dichte kast stopt, ja dan werkt het inderdaad niet goed meer![]()
Als je radiatoren lelijk vind moet je maar vloerverwarming nemen
Crosspost, maar ach
Tafel gemaakt, eerste klusprojectje met houtfineer. Was even schelden. Gelukkig eerst de onderkant gedaan om te leren. Toch nog wel wat scheuren gekregen, maar opgevuld. Nadeel is wel van vulhout is dat het stuk zachter is. Ennn... ik heb iets met een punt op de tafel laten vallen een week erna..
https://nl.pinterest.com/spacecorp/diy-table/
Tafel gemaakt, eerste klusprojectje met houtfineer. Was even schelden. Gelukkig eerst de onderkant gedaan om te leren. Toch nog wel wat scheuren gekregen, maar opgevuld. Nadeel is wel van vulhout is dat het stuk zachter is. Ennn... ik heb iets met een punt op de tafel laten vallen een week erna..
https://nl.pinterest.com/spacecorp/diy-table/
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Ik heb een zelfbouwsysteem hiervan (veeeeeel goedkoper) onder mijn radiatoren zitten met radiatorombouw en dat merk je toch wel echtnewtastyland schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:34:
[...]
Rooster en aan de onderkant van de radiator een of meerdere ventilatoren monteren?
[Afbeelding]
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Even een vraag mbt rookmelders. Sinds deze maand hebben we voor de ramen rolluiken met Somfy IO motoren. Nu heb ik voor nu een tweetal rookmelders van hetzelfde systeem, met als doel: dat de rolluiken opengaan bij rook (wel net zo veilig).
Op de eerste verdieping is het plaatsen geen probleem want het plafond is egaal van de overloop.
Op de begane grond hebben wij echter een balkenplafond in de gang. Nu moet je volgens de richtlijnen de melder 30cm van wanden af plaatsen, maar dan kan de melder nergens door de balken
Ik kan hem eventueel ook op de muur plaatsen, maar ook dan zijn er weer een aantal obstakels, dus ik weet het even niet. Onderstaand de situatie, iemand tips of ideeën waar ik de melder het beste kan plaatsen?
PS, achter de deur zit de meterkast, vandaar dat ik de melder perse hier wil.
:strip_exif()/f/image/wQHumCJ5PVMwWZN8pKTmj5MR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NFtEW522OLxaJjPSj1R7lmTy.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de eerste verdieping is het plaatsen geen probleem want het plafond is egaal van de overloop.
Op de begane grond hebben wij echter een balkenplafond in de gang. Nu moet je volgens de richtlijnen de melder 30cm van wanden af plaatsen, maar dan kan de melder nergens door de balken
Ik kan hem eventueel ook op de muur plaatsen, maar ook dan zijn er weer een aantal obstakels, dus ik weet het even niet. Onderstaand de situatie, iemand tips of ideeën waar ik de melder het beste kan plaatsen?
:strip_exif()/f/image/wQHumCJ5PVMwWZN8pKTmj5MR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NFtEW522OLxaJjPSj1R7lmTy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bi71QY0s48KlBSIYHBHSFTDq.jpg?f=fotoalbum_large)
Rook uit je meterkast zal tussen de kieren van de deur uit omhoog stromen en zich in eerste instantie verzamelen onder het plafond tussen de balken. Daarna zal het naar boven stromen door het trapgat. Ik zou m dus recht in het midden van de 2e sectie plafondplaat hangen. Of in de meterkast zelf.sarlo schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:41:
Even een vraag mbt rookmelders. Sinds deze maand hebben we voor de ramen rolluiken met Somfy IO motoren. Nu heb ik voor nu een tweetal rookmelders van hetzelfde systeem, met als doel: dat de rolluiken opengaan bij rook (wel net zo veilig).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En qua brand in de meterkast, ipv alleen te zorgen dat je nog kan vluchten als de hele boel in de hens staat (sowieso doen hoor icm rolluiken), kan je beter zorgen dat de brand zich uberhaupt niet kan verspreiden cq automatisch gedoofd wordt, door een brandblusgranaat boven je groepenkast te hangen. Ik heb er één bovenin de meterkast en boven mn server/netwerkrack/ups hangen.
[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 21-05-2021 13:24 ]
All-electric.
Ik vind het wel een beetje zorgwekkend dat het promotiefilmpje op die website verklaard "Voor klasse A, B, C, D" terwijl de specificaties alleen A, B en C aangeven.RonJ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:53:
En qua brand in de meterkast, ipv alleen te zorgen dat je nog kan vluchten als de hele boel in de hens staat (sowieso doen hoor icm rolluiken), kan je beter zorgen dat de brand zich uberhaupt niet kan verspreiden cq automatisch gedoofd wordt, door een brandblusgranaat boven je groepenkast te hangen. Ik heb er één bovenin de meterkast en boven mn server/netwerkrack/ups hangen.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Dat ben ik met je eens. Ik had even snel via google een linkje gezocht, maar dat is idd niet oke. Heb de link aangepast naar de site van de fabrikant, die netjes spreekt over klasse ABC. Ze hebben ook een nieuwer product in klasse ABCF, speciaal voor o.a. IT-apparatuur/meterkasten zie ik (die was er 6 jaar geleden nog niet): https://www.mabo-brandblussers.nl/flamauto-brandblusserdragonhaertt schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:13:
[...]
Ik vind het wel een beetje zorgwekkend dat het promotiefilmpje op die website verklaard "Voor klasse A, B, C, D" terwijl de specificaties alleen A, B en C aangeven.
All-electric.
F is voor olie/vet-branden, deze is bedoeld voor in de horeca.RonJ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:24:
[...]
Dat ben ik met je eens. Ik had even snel via google een linkje gezocht, maar dat is idd niet oke. Heb de link aangepast naar de site van de fabrikant, die netjes spreekt over klasse ABC. Ze hebben ook een nieuwer product in klasse ABCF, speciaal voor o.a. IT-apparatuur/meterkasten zie ik (die was er 6 jaar geleden nog niet): https://www.mabo-brandblussers.nl/flamauto-brandblusser
Dat weet ik. Je hebt ook geen klasse D (of F dus) nodig, een meterkastbrand wordt lang niet heet genoeg voor een metaalbrand, wat er brand is voornamelijk plastic. Quote van de gelinkte productpagina:BrZ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:29:
[...]
F is voor vet branden, deze is bedoeld voor in de horeca.
De FLAMAUTO MABO automatische brandblusser is een automatische brandblusser, speciaal ontwikkeld als onderdeel van het professionele brandbeveiligingsnetwerk van elektrische netwerkapparatuur, transformatoren, batterijen, elektromotoren en andere apparaten die u dierbaar zijn. Ook voor de bescherming van IT-servers en andere gevoelige IT-apparatuur, zonder enige bijkomende schade. Het wordt ook gebruikt in productie-installaties voor de bescherming van apparatuur met elektromotoren en meterkasten.
All-electric.
Maar daar voldoet de normale ABC variant al voorRonJ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:32:
[...]
Dat weet ik. Je hebt ook geen klasse D (of F dus) nodig, een meterkastbrand wordt lang niet heet genoeg voor een metaalbrand, wat er brand is voornamelijk plastic. Quote van de gelinkte productpagina:
[...]
Van dezelfde pagina:
TECHNISCH SPECIFICATIES
- FLAMAUTO is speciaal gefabriceerd voor de horeca
Ik heb een CV hok/kamer waarin ze in de jaren 70 een plafond van asbestplaten hebben geplaatst. Zit netjes vast, maar wil het gaan verwijderen (het dak erboven wil ik gaan isoleren).
Hoe krijg ik de nagels (met een kop van 1 cm doorsnee) er netjes uit zonder al te veel te breken? Zijn hier speciale tools voor?

Hoe krijg ik de nagels (met een kop van 1 cm doorsnee) er netjes uit zonder al te veel te breken? Zijn hier speciale tools voor?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
How about laten doen? bij dit soort wrikwerk krijg je altijd weefsel/vezels dat loslaat. Ik vind veel klusdingen prima maar deze zou ik aan mij voorbij laten gaan.
wie weet of er nog plankdragers bestaan voor de schuine wanden op zolder? ik wil wat smalle plankjes ophangen (smal want anders komt het te diep de kamer in) maar word er niet veel wijzer van. vroeger verkocht de ikea van die planksteunen waarbij je de hoek kon instellen maar helaas zijn die er niet meer. ik vond er precies 1 op Amazon maar die is te lang helaas, deze! iemand een goed idee?
[ Voor 11% gewijzigd door Frieda op 21-05-2021 14:23 ]
Al krijg je het los dan ben ik benieuwd hoe je van het spul afkomt? Mijn gemeente accepteert dit spul niet als het gespijkerd zat.--Erik-- schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:36:
Ik heb een CV hok/kamer waarin ze in de jaren 70 een plafond van asbestplaten hebben geplaatst. Zit netjes vast, maar wil het gaan verwijderen (het dak erboven wil ik gaan isoleren).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: Is landeljk blijkbaar
https://www.infomil.nl/on...20uw%20eigen%20veiligheid!Soms zijn asbestplaten bevestigd met spijkers, nieten of zelfs gelijmd. In die gevallen mag u de platen niet zelf verwijderen. Het risico op het vrijkomen van vezels is bij deze bevestigingsmethoden te groot..
[ Voor 22% gewijzigd door Wolly op 21-05-2021 14:30 ]
Ah, dat is nieuwe informatie voor me. Dus als ze geschroefd zijn mag je ze wel zelf verwijderen, zijn ze gespijkerd dan niet.Wolly schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:28:
[...]
Al krijg je het los dan ben ik benieuwd hoe je van het spul afkomt? Mijn gemeente accepteert dit spul niet als het gespijkerd zat.
Edit: Is landeljk blijkbaar
[...]
https://www.infomil.nl/on...20uw%20eigen%20veiligheid!
Ik zie niet precies voor me hoe een gespijkerde plaat meer vezels vrijgeeft/loslaat dan een geschroefde plaat. Als je de spijkers er netjes uit kunt halen lijkt me er weinig verschil met een schroef. Ook bij een schroef die je losdraait heb je vrijkomende vezels. Of gaan ze er vanuit dat je ze eruit rost als het gespijkerd is?
Als je ze eenmaal los hebt is het ook niet heel snel te zijn of een plaat gespijkerd of geschroefd zat lijkt me. Het gaat om zo'n 10m2, volgens mij gaat dat een vermogen kosten als de witte pakken mannen daarvoor langs moeten komen
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
ik zou eerst is beginnen met een stukje opsturen naar het lab. Dan kun je beter inschatten wat het risico is (soort asbest, concentratie, gebonden we/niet).
Wat betreft jouw opmerking over de blusgranaat, hier zal ik eens meer onderzoek naar gaan doen.RonJ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:53:
[...]
Rook uit je meterkast zal tussen de kieren van de deur uit omhoog stromen en zich in eerste instantie verzamelen onder het plafond tussen de balken. Daarna zal het naar boven stromen door het trapgat. Ik zou m dus recht in het midden van de 2e sectie plafondplaat hangen. Of in de meterkast zelf.
Voor nu heb ik de rookmelder bevestigd boven de deur van de meterkast, zie rode cirkel. Dan komt eventuele rook er toch als eerste langs.
:strip_exif()/f/image/YouDA1AVHCLdrrBwwUdGlzbv.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/