Misschien kan je iets met schuine dak clips (afhankelijk van hoeveel gewicht het moet dragen). Anders wat met leren bandjes fabriceren (op twee plekken vastmaken aan de schuine wand, plank erin en je creëert je eigen driehoek).Frieda schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:21:
wie weet of er nog plankdragers bestaan voor de schuine wanden op zolder? ik wil wat smalle plankjes ophangen (smal want anders komt het te diep de kamer in) maar word er niet veel wijzer van. vroeger verkocht de ikea van die planksteunen waarbij je de hoek kon instellen maar helaas zijn die er niet meer. ik vond er precies 1 op Amazon maar die is te lang helaas, deze! iemand een goed idee?
Kan je daar niet de zaag inzetten om ze wel op de juiste lengte te krijgen?Frieda schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:21:
wie weet of er nog plankdragers bestaan voor de schuine wanden op zolder? ik wil wat smalle plankjes ophangen (smal want anders komt het te diep de kamer in) maar word er niet veel wijzer van. vroeger verkocht de ikea van die planksteunen waarbij je de hoek kon instellen maar helaas zijn die er niet meer. ik vond er precies 1 op Amazon maar die is te lang helaas, deze! iemand een goed idee?
Anders evt. een regel tegen de schuine muur plaatsen zodat je horizontaal kan bevestigen?
PSN: Flix20-NL
Ik weet ook niet of de gemeente naar aanleiding van de (verplicht!) aangevraagde sloopmelding langs komt of anderszins bewijs willen zien.--Erik-- schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:41:
[...]
Ah, dat is nieuwe informatie voor me. Dus als ze geschroefd zijn mag je ze wel zelf verwijderen, zijn ze gespijkerd dan niet.
Ik zie niet precies voor me hoe een gespijkerde plaat meer vezels vrijgeeft/loslaat dan een geschroefde plaat. Als je de spijkers er netjes uit kunt halen lijkt me er weinig verschil met een schroef. Ook bij een schroef die je losdraait heb je vrijkomende vezels. Of gaan ze er vanuit dat je ze eruit rost als het gespijkerd is?
Als je ze eenmaal los hebt is het ook niet heel snel te zijn of een plaat gespijkerd of geschroefd zat lijkt me. Het gaat om zo'n 10m2, volgens mij gaat dat een vermogen kosten als de witte pakken mannen daarvoor langs moeten komen.
Zonder verleende sloopmelding kan je het materiaal niet kwijt bij de afvalverwerker.
Informatie bij de gemeente inwinnen wordt de volgende stap. Bedankt voor de hulp!Wolly schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:49:
[...]
Ik weet ook niet of de gemeente naar aanleiding van de (verplicht!) aangevraagde sloopmelding langs komt of anderszins bewijs willen zien.
Zonder verleende sloopmelding kan je het materiaal niet kwijt bij de afvalverwerker.
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Nog wat leesvoer: https://www.bijzonderstra...-asbesthoudende-producten--Erik-- schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:03:
Informatie bij de gemeente inwinnen wordt de volgende stap. Bedankt voor de hulp!
De verdachte kan naar het oordeel van de economische politierechter worden verweten dat hij zelf gespijkerde asbest(houdende) dakplaten van risicoklasse 2 uit zijn woning heeft verwijderd en dat hij daarmee in strijd heeft gehandeld met artikel 6, derde lid, van het Asbestverwijderingsbesluit 2005. Slechts een gecertificeerd bedrijf had dit risicoklasse 2 materiaal mogen verwijderen. Bij het verwijderen van het betreffende asbest was de inschakeling van een gecertificeerd bedrijf vereist, vanwege de in de regel grote risico’s voor mens en milieu, als gevolg van het mogelijke vrijkomen van asbestvezels.
Niet te licht over denken, denk ik zo.
Een vraag met betrekking tot het aanleggen van waterleidingen, warmwaterleidingen en dergelijke:
Ik ben vrij handig, om die reden waag ik me ook (samen met mijn vriendin) aan een klushuis. Nu willen we binnenkort aan de slag met alles wat met water te maken heeft: aanvoer- én afvoer.
Ik heb zelf weleens een pvc-buis vervangen of afgetakt, dus daar voel ik me wel senang bij. Ik heb alleen totaal geen ervaring met waterleiding, warmwaterleiding of transportleidingen aanleggen. Hoe zijn jullie ervaringen met dit zelf doen? Of is het inderdaad zo lastig als het internet mij doet geloven dat het enige verstandige is om het uit te besteden? Zouden jullie gaan voor alupex-buizen met multifit-koppelingen? Of - ouderwets - met koperen buizen en solderen/knellen? Nog tips voor goede cursussen wellicht?
Het zou gaan om praktisch alle leidingen, voor keuken, badkamer, toiletten (2x), cv, wasmachine en tuin. De leidingen komen tussen de houten vloerbalken van de vloer te liggen die beletage en souterrain van elkaar scheidt.
Ik ben vrij handig, om die reden waag ik me ook (samen met mijn vriendin) aan een klushuis. Nu willen we binnenkort aan de slag met alles wat met water te maken heeft: aanvoer- én afvoer.
Ik heb zelf weleens een pvc-buis vervangen of afgetakt, dus daar voel ik me wel senang bij. Ik heb alleen totaal geen ervaring met waterleiding, warmwaterleiding of transportleidingen aanleggen. Hoe zijn jullie ervaringen met dit zelf doen? Of is het inderdaad zo lastig als het internet mij doet geloven dat het enige verstandige is om het uit te besteden? Zouden jullie gaan voor alupex-buizen met multifit-koppelingen? Of - ouderwets - met koperen buizen en solderen/knellen? Nog tips voor goede cursussen wellicht?
Het zou gaan om praktisch alle leidingen, voor keuken, badkamer, toiletten (2x), cv, wasmachine en tuin. De leidingen komen tussen de houten vloerbalken van de vloer te liggen die beletage en souterrain van elkaar scheidt.
De beste man/vrouw heeft wel geluk gehad:_Arthur schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:27:
[...]
Nog wat leesvoer: https://www.bijzonderstra...-asbesthoudende-producten
De verdachte kan naar het oordeel van de economische politierechter worden verweten dat hij zelf gespijkerde asbest(houdende) dakplaten van risicoklasse 2 uit zijn woning heeft verwijderd en dat hij daarmee in strijd heeft gehandeld met artikel 6, derde lid, van het Asbestverwijderingsbesluit 2005. Slechts een gecertificeerd bedrijf had dit risicoklasse 2 materiaal mogen verwijderen. Bij het verwijderen van het betreffende asbest was de inschakeling van een gecertificeerd bedrijf vereist, vanwege de in de regel grote risico’s voor mens en milieu, als gevolg van het mogelijke vrijkomen van asbestvezels.
Niet te licht over denken, denk ik zo.
De economische politierechter vernietigt de strafbeschikking, verklaart niet wettig en overtuigend bewezen, dat de verdachte het ten laste gelegde heeft begaan en spreekt verdachte daarvan vrij.
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Iemand al eens tegen dolgedraaide schroeven aangelopen van een Velux buitenzonwering?
Ik zag dit van de week, maar nu het vandaag zo stormt hoef ik Velux niet te vragen of dit onder garantie valt. (raam is 2017 geplaatst)
Nu zat eraan te denken om tweecomponenten epoxy-lijm te gebruiken, maar weet niet precies wat erachter zit. Ben dus nog een beetje huiverig. Beide haakjes bungelen nu aan de schroeven. (volgens mij heb ik wel altijd de zonwering dicht gedaan bij wind, maar zit hier in open omgeving en het waait wel snel hard)
Ik zag dit van de week, maar nu het vandaag zo stormt hoef ik Velux niet te vragen of dit onder garantie valt. (raam is 2017 geplaatst)
Nu zat eraan te denken om tweecomponenten epoxy-lijm te gebruiken, maar weet niet precies wat erachter zit. Ben dus nog een beetje huiverig. Beide haakjes bungelen nu aan de schroeven. (volgens mij heb ik wel altijd de zonwering dicht gedaan bij wind, maar zit hier in open omgeving en het waait wel snel hard)
:strip_exif()/f/image/Ez7W6AOWSM7trX4KZDceW2N7.jpg?f=fotoalbum_small)
@de-geit In mijn klushuis heb ik het zelf gedaan.
Als je er een beetje over nadenkt is het goed te doen.
Het merendeel heb ik uitgevoerd met meerlagenbuis, Hier zijn passtukken voor te vinden dat je gewoon met standaard knelkoppelingen kunt werken (perskoppelingen + tang zijn dus niet perse nodig)
Het merendeel heb ik uitgevoerd met meerlagenbuis, Hier zijn passtukken voor te vinden dat je gewoon met standaard knelkoppelingen kunt werken (perskoppelingen + tang zijn dus niet perse nodig)
Ik heb op zolder alles met Uponor RTM gedaan, dat scheelde een tang huren/lenen en kon ik zelf bepalen waar in het project ik wat deed.de-geit schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:28:
Een vraag met betrekking tot het aanleggen van waterleidingen, warmwaterleidingen en dergelijke:
Je moet bij waterleidingen altijd opletten voor dode stukken ivm legonella.
Bij de verwarming had ik de schroefdraden niet strak genoeg vast gedraaid, de kon ik nog aandraaien tot er geen water meer kwam.
Mijn vorige huis veel gebruik gemaakt van koperen leidingen en knelkoppelingen, maar die knelkoppelingen moet je precies genoeg strak vastdraaien. (niet te weinig en niet te veel) Dat is bij 1 koppeling niet zo'n probleem, als die nog wat lekt iets aandraaien. Maar als je op 20 plekken knelkoppelingen heb geplaatst en ze lekken, dan wordt je er niet zo blij van. (mogelijk is dat mijn ie wat ruwe motoriek die meespeelt)
Ik vond die Uponor slangen wel erg handig, je maakt er makkelijk een slag in als je ergens omheen moet zonder een pijpenbuiger te hoeven gebruiken. Ik zou bij alles vervangen voor de slangen gaan en wanneer ik her en der wat moet aanpassen voor de koperen leiding gaan.
Alpex met RTM koppelingen of knelkoppelingen voor kunststof buis. Allemaal niet zo spannend na de eerste paar meters.de-geit schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:28:
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Je kan koper ook altijd solderen, stelt eigenlijk niks voor als je een beetje handig bent.Goof2000 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:42:
[...]
Ik heb op zolder alles met Uponor RTM gedaan, dat scheelde een tang huren/lenen en kon ik zelf bepalen waar in het project ik wat deed.
Je moet bij waterleidingen altijd opletten voor dode stukken ivm legonella.
Bij de verwarming had ik de schroefdraden niet strak genoeg vast gedraaid, de kon ik nog aandraaien tot er geen water meer kwam.
Mijn vorige huis veel gebruik gemaakt van koperen leidingen en knelkoppelingen, maar die knelkoppelingen moet je precies genoeg strak vastdraaien. (niet te weinig en niet te veel) Dat is bij 1 koppeling niet zo'n probleem, als die nog wat lekt iets aandraaien. Maar als je op 20 plekken knelkoppelingen heb geplaatst en ze lekken, dan wordt je er niet zo blij van. (mogelijk is dat mijn ie wat ruwe motoriek die meespeelt)
Ik vond die Uponor slangen wel erg handig, je maakt er makkelijk een slag in als je ergens omheen moet zonder een pijpenbuiger te hoeven gebruiken. Ik zou bij alles vervangen voor de slangen gaan en wanneer ik her en der wat moet aanpassen voor de koperen leiding gaan.
Ik zou als je een heel huis moet doen toch overwegen om de buizen allemaal te leggen, exact uit te tellen hoeveel koppelingen je nodig hebt, deze te bestellen en een perstang te huren/lenen voor een dagje.SjorsC schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:34:
@de-geit In mijn klushuis heb ik het zelf gedaan.
Vaak kan dit bij bedrijven waar ze de koppelingen ook verkopen.
Over die hele asbestdiscussie:
Dat beleid is per gemeente enorm verschillend, je moet officieel inderdaad altijd een sloopmelding doen, maar:
In principe komt daar niemand voor langs, als het binnen de normen valt over wat je zelf mag verwijderen (en dat is heel wat) krijg je vanzelf een positief antwoord.
Het afvoeren kan bijna altijd bij de plaatselijke milieustraat, maar hoe die er mee omgaan (eigen ervaring):
Amsterdam: gewoon inleveren, niemand vraagt om een melding
Alphen aan den Rijn: gewoon inleveren, niemand vraagt om een melding
Voorschoten: gewoon inleveren, niemand vraagt om een melding
Beoordelen of het gespijkerd of geniet zat kan ter plekke echt niet. Je dient het in dubbel plastic verpakt in te leveren en door dat dikke matte plastic zie je er niks meer aan. Sowieso interesseert dat de milieustraat echt niks.
Qua risico inschatting is even een analyse laten doen voor die paar tientjes een goed idee. Als je de spijkers er goed uitgetrokken krijgt en netjes je PBM gebruikt kan en mag dit gewoon onder de (strenge) wetgeving op dit punt.
Dat beleid is per gemeente enorm verschillend, je moet officieel inderdaad altijd een sloopmelding doen, maar:
In principe komt daar niemand voor langs, als het binnen de normen valt over wat je zelf mag verwijderen (en dat is heel wat) krijg je vanzelf een positief antwoord.
Het afvoeren kan bijna altijd bij de plaatselijke milieustraat, maar hoe die er mee omgaan (eigen ervaring):
Amsterdam: gewoon inleveren, niemand vraagt om een melding
Alphen aan den Rijn: gewoon inleveren, niemand vraagt om een melding
Voorschoten: gewoon inleveren, niemand vraagt om een melding
Beoordelen of het gespijkerd of geniet zat kan ter plekke echt niet. Je dient het in dubbel plastic verpakt in te leveren en door dat dikke matte plastic zie je er niks meer aan. Sowieso interesseert dat de milieustraat echt niks.
Qua risico inschatting is even een analyse laten doen voor die paar tientjes een goed idee. Als je de spijkers er goed uitgetrokken krijgt en netjes je PBM gebruikt kan en mag dit gewoon onder de (strenge) wetgeving op dit punt.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Dit inderdaad. En dan een installatiebedrijf om de hoek kiezen zodat je snel terecht kan wanneer je een koppeling vergeet of het anders moet lopen dan verwacht.Sethro schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:59:
[...]
Ik zou als je een heel huis moet doen toch overwegen om de buizen allemaal te leggen, exact uit te tellen hoeveel koppelingen je nodig hebt, deze te bestellen en een perstang te huren/lenen voor een dagje.
Vaak kan dit bij bedrijven waar ze de koppelingen ook verkopen.
Niks spannends aan met de systemen van tegenwoordig. Ik heb zelf Rehau Rautitan gebruikt bij een verbouwing in een vorig huis omdat de installateur dat ook gebruikte. Hoor over andere systemen ook genoeg goeds.
Als je dat nog nooit gedaan hebt zou ik er iemand bijhalen die dat wel heeft.de-geit schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:28:
Maak eerst een plan waar de leidingen naar toe moeten en met welke diameter.
Gebruik ook leidingen met mantelbuis voor water en met isolatie voor cv.
Gasleidingen zou ik aan een installateur overlaten.
En riolering lijkt misschien makkelijk maar ook daar moet je wel weten wat je waar gebruikt en op moet letten. Afschot, ont-en beluchting, de juiste diameter.
Please state the nature of the technical emergency
zoiets?FRANQ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:35:
[...]
Het zijn zoals @dragonhaertt opmerkt inderdaad wielen met een uitdraaibaar voetje.
De vlonder kan makkelijk dat gewicht hebben.
Ik kan er met mijn (bijna) 100 kg ook op een been op staan
Vlonder word later dit jaar wel vervangen, omdat de luiken niet praktisch zijn, dus kan er nog wel wat aan verstevigen indien nodig.![]()
Maar het ging me er vooral om of dit soort wielen veilig genoeg zijn.
Een andere optie zou zijn om een soort hefsysteem te maken waarbij het wiel zelf ingetrokken word.
https://www.fine-tools.com/workbench-caster-kit.html
Hier kon ik de boel destijds netjes inleveren, ingepakt in fatsoenlijke folie etc. Niemand die vroeg hoe of wat... Iets met hete soep die opgediend wordt.Wolly schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:28:
Mijn gemeente accepteert dit spul niet als het gespijkerd zat.
Wanneer je eea moet verplaatsen en je een wiel omhoog “krikt”, komt dus (bijna) al het gewicht op dat ene wiel. Ik vermoed dat hele spul iets meer weegt dan 80kg?
@sypie @newtastyland
Ik ga deze in de schuur leggen.
En klem hem dan onder de onderste ringbalk als ik hem wil verplaatsen.
Op mijn werk pak ik wel wat langere kokertjes uit het schap.
Ik ga deze in de schuur leggen.
En klem hem dan onder de onderste ringbalk als ik hem wil verplaatsen.
Op mijn werk pak ik wel wat langere kokertjes uit het schap.
:strip_exif()/f/image/sbfjxwoBoiG4QlsDkmRanHVZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfde hier. Vergunning was niet nodig voor de oppervlakte die ik had en met 2 maal folie rond gaat niemand meer zien hoe het eens vast zat. Het brak overigens al bij het vastnemen in vele stukken. Goed zuurstofmasker en nadien goed schoonmaken en ventileren in de ruimte dan valt het wel mee.sypie schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:54:
[...]
Hier kon ik de boel destijds netjes inleveren, ingepakt in fatsoenlijke folie etc. Niemand die vroeg hoe of wat... Iets met hete soep die opgediend wordt.
Als je er dagelijks mee van doen hebt zou ik er ook niet happig op zijn, maar een enkele keer een sloopwerk met asbest kan prima. Roken is gevaarlijker.
Ik heb een nieuwe schuur met een binnenmuur van kalkzandsteen vellingblokken. Nu ben ik de naadjes tussen de vellingblokken aan het kitten geweest om het vervolgens netjes te kunnen verven. Echter heb ik met mijn stomme kop voor een deel (ongeveer 1 van de 4 muren) siliconenkit gebruikt ipv acrylaatkit.
Nu gaat het schilderen van die muur dus voor geen meter omdat de siliconenkit niet overschilderbaar is.
Iemand een tip wat ik nu het beste kan doen om dit probleem te herstellen / op te lossen?
Nu gaat het schilderen van die muur dus voor geen meter omdat de siliconenkit niet overschilderbaar is.
Iemand een tip wat ik nu het beste kan doen om dit probleem te herstellen / op te lossen?
Zoiets toevoegen aan de verf?Birkin schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:52:
Ik heb een nieuwe schuur met een binnenmuur van kalkzandsteen vellingblokken. Nu ben ik de naadjes tussen de vellingblokken aan het kitten geweest om het vervolgens netjes te kunnen verven. Echter heb ik met mijn stomme kop voor een deel (ongeveer 1 van de 4 muren) siliconenkit gebruikt ipv acrylaatkit.
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Die van Amazon inkorten?Frieda schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:21:
Hoe krijg je de spijkers er netjes uitgetrokkenAsteroid9 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:04:
Hoe graag wil je het zelf doende-geit schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:28:
Hoe zijn jullie ervaringen met dit zelf doen?
Ik heb alles (water, CV, gas, afvoer) zelf gedaan met koper (nou ja, afvoer met PVC natuurlijk), en het valt vies tegen. Precies afmeten hoe lang een stukje moet zijn, waar het bochtje moet, etc. is echt vakwerk, ik heb het na de klus nog steeds niet in de vingers. Daarnaast reken je snel te makkelijk met hoekjes en werkruimte (om een 22 mm buis moet je met je volle gewicht werken, en 1,5 meter werkruimte nodig). Ook met solderen kun je er niet altijd even goed bij als je denkt, of zit toch te dicht bij hout/riet (riet is zeer brandgevoelig), etc.
Dus ja, het kan zelf, ik vond het zeer leerzaam, maar het is ook echt geklooi.
Solderen heb ik geleerd van een buurman (gepensioneerd installateur), die me ook her en der wegwijs heeft gemaakt in de installatiewereld. Dat was zeer waardevol.
Achteraf had ik misschien meer voor flexbuizen gekozen, hoewel dat ook z'n handigheid vereist.
Hoe dan ook, investeer in goed gereedschap. Goede pijpensnijder, buigtangen, soldeerset, speciale sleutel voor knelkoppelingen (niet noodzakelijk, maar werkt zalig!).
Verder: als je dingen op een bestaand stalen CV-systeem wilt aansluiten, dan kan dat het best met een draadfitting. Dan moet je dus draad gaan snijden op die stalen leidingen. Is zwaar (want je zit altijd in een hoekje/onder de vloer, etc), maar ook wel leuk
Laatste tip: lees je goed in over hoe en wat. Niet alle koppelingen is voor alles geschikt, let op gaskeur bv (en gas mag alleen met koper, water ook, CV mag aluminium), juiste leidingdiktes op de juiste plaatsen, geen knelkoppelingen in de muur/vloer, nooit koper "koud" in de muur/vloer stoppen maar altijd met mantelbuis, etc etc etc.
Suces
Ik wist dat het bestond, maar zelf geen ervaring mee.
Dat goed inlezen geeft je eigen advies al goed aan. Aardgas mag door koper, staal en kunststof (pex) buis, maar alleen als deze is voorzien van gastec qa keurmerk. Dus niet door medisch schone koperen buis zonder keurmerken.Zwartoog schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 00:25:
[...]
Laatste tip: lees je goed in over hoe en wat. Niet alle koppelingen is voor alles geschikt, let op gaskeur bv (en gas mag alleen met koper, water ook, CV mag aluminium), juiste leidingdiktes op de juiste plaatsen, geen knelkoppelingen in de muur/vloer, nooit koper "koud" in de muur/vloer stoppen maar altijd met mantelbuis, etc etc etc.
Suces
Drinkwater mag door koper, rvs en kunststof (pex, pp, hdpe) mits voorzien van kiwa keur.
CV mag door alles hiervoor genoemd mits bestand tegen de temperaturen die je toepast en bij kunststof wil je diffusie dichte leidingen.
Dus zeker vooraf goed kijken welke materiaal keuzes je maakt en wat de voor en nadelen ervan zijn. Staal/koper is wat moeilijker verwerken maar heb je weinig gereedschap voor nodig. Kunststof werkt een stuk makkelijker, maar daar heb je weer vrij prijzige tangen voor nodig die maar 1 kunstje kunnen. Een setje buigtangen is goedkoper, maar voor staal 22mm of 28mm buigen moet je wel aardig wat spierballen bezitten.
Awesome
Eerste post hier, heb het topic al doorzocht maar vond geen eensluidend antwoord.
We hebben pas een dakkapel laten zetten op zolder. Daarbij is het knieschot weggehaald en de vloer die daar achter lag is zo'n 6 cm lager dan de zoldervloer (beton met een zandcementdekvloer, zo te zien), deze "knieschotvloer" is gewoon ruw beton.
Ik wil daar een zandcementdekvloer op storten om het gelijk te maken met de bestaande vloer maar weet niet of dat wel kan met die hoogte (5,5-6 cm dus). Misschien eerst iets eronder, op het beton, en dan zandcement erover? Iemand tips of ideeën?
We hebben pas een dakkapel laten zetten op zolder. Daarbij is het knieschot weggehaald en de vloer die daar achter lag is zo'n 6 cm lager dan de zoldervloer (beton met een zandcementdekvloer, zo te zien), deze "knieschotvloer" is gewoon ruw beton.
Ik wil daar een zandcementdekvloer op storten om het gelijk te maken met de bestaande vloer maar weet niet of dat wel kan met die hoogte (5,5-6 cm dus). Misschien eerst iets eronder, op het beton, en dan zandcement erover? Iemand tips of ideeën?
Ik heb het zelf ook gedaan, let op dat je heel veel zakken nodig hebt. (3x gereden om alles te halen)Tarax schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:21:
Eerste post hier, heb het topic al doorzocht maar vond geen eensluidend antwoord.
Langs de randen moet je kantenstrook gebruiken.
Misschien begrijp ik je vraag niet goed, maar 5,5-6cm is een prima hoogte voor een zandcementvloer. Evt het beton even aanbranden voor beter hechting:Tarax schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:21:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/aanbranden.shtml
Dat Rinohide is een soort rubber als ik het goed begrijp? Kan er niet veel over vinden.BakkerBolletje schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:48:
Beste medetweakers.
Ik wil in mijn tegeldonkey super Rinohide plakken.
Om de tegels te beschermen.
Alleen welke lijm gebruik je hiervoor het beste?
[Afbeelding]
Heb voor neopreen rubber ooit dit gekocht: https://www.xtrack.nl/nl/wurth-profiel-rubberlijm-250-gr
Werkt echt gigantisch goed, lijkt mij hier ook zeer geschikt voor.
Ik denk dat je eens moet googlen op "gardena kraanstuk 3/8". Dan kom je diverse, zo te zien geschikte, resultaten tegen. Deze staat bij mij bovenaan.Spixo schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:41:
Ik heb een vraag. Ik heb een keukenkraan met G3/8 schroefdraad als ingang (zie onderstaande foto).
Graag wil ik deze keukenkraan voeden met een gardena tuinslang. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een verloopstuk van Gardena naar de koppeling op de foto. Iemand enig idee?
Niet helemaal. Die koppeling die je linkt gaat niet direct passen. Hij moet eerst een verloopfitting hebben met aan 2 kanten het schroefdraad aan de buitenzijde. De koppeling die hij laat zien heeft namelijk net als de Gardena koppeling het schroefdraad aan de binnenzijde. Dus bijvoorbeeld zo'n verloopnippel ertussen en dan de juiste Gardena koppeling.Det schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:06:
[...]
Ik denk dat je eens moet googlen op "gardena kraanstuk 3/8". Dan kom je diverse, zo te zien geschikte, resultaten tegen. Deze staat bij mij bovenaan.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Bedankt, ik zag inderdaad dat ik heel veel nodig heb. Ik ga het denk ik laten bezorgen (met kantenstroken), dus ik moet het "alleen maar" allemaal twee trappen op sjouwen...Goof2000 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:44:
[...]
Ik heb het zelf ook gedaan, let op dat je heel veel zakken nodig hebt. (3x gereden om alles te halen)
Langs de randen moet je kantenstrook gebruiken.
Bedankt, ik zag inderdaad dat het tot 10cm kan.decipherer schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:58:
[...]
Misschien begrijp ik je vraag niet goed, maar 5,5-6cm is een prima hoogte voor een zandcementvloer. Evt het beton even aanbranden voor beter hechting:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/aanbranden.shtml
Ik was vandaag in een bouwmarkt en daar raadde men mij aan om geen gewoon zancement te gebruiken, maar de meer vloeibare variant (iets duurder). Die egaliseert zich (bijna) vanzelf, dus dat zou makkelijker zijn.
Heb je daar misschien ervaring mee/een mening over?
Ik zal inderdaad ofwel primer gebruiken ofwel aanbranden.
Ik moest even heel goed nadenken over je toepassing. Maar je hebt dus ergens een keukenkraan, die zijn aanvoer moet krijgen middels een tuinslang ipv op de waterleiding zo te horen. Correct?Spixo schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:41:
Ik heb een vraag. Ik heb een keukenkraan met G3/8 schroefdraad als ingang (zie onderstaande foto).
[Afbeelding]
Graag wil ik deze keukenkraan voeden met een gardena tuinslang. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een verloopstuk van Gardena naar de koppeling op de foto. Iemand enig idee?
Zo ja: deze er in schroeven: https://www.warmteservice...51205?origin=-tl003-8-63-
En dan het verloopstukje wat hier bij zit: https://www.toolstation.nl/hozelock-startset/p26293
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Die extra vloeibare zandcement van beamix is nu ook in de aanbieding voor weinig bij de bouwmarkt. Prima keus hoor.Tarax schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:26:
[...]
Bedankt, ik zag inderdaad dat het tot 10cm kan.
Ik was vandaag in een bouwmarkt en daar raadde men mij aan om geen gewoon zancement te gebruiken, maar de meer vloeibare variant (iets duurder). Die egaliseert zich (bijna) vanzelf, dus dat zou makkelijker zijn.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Geen idee hoeveel je nodig hebt, maar anders zou je het met een aanhanger af kunnen halen bij de betoncentrale in de buurt. Dat is een heel stuk goedkoper dan met die zakjes van de bouwmarkt.Tarax schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:26:
[...]
Bedankt, ik zag inderdaad dat het tot 10cm kan.
Van die zakken is 19kg / m2 / cm dikte,
Bijvoorbeeld een oppervlakte van 5m2 en 7 cm dik komt op;
19X5X7= 665 kg / 20 = 34 zakken x 8 euro = 272 euro en dan moet je ze zelf nog gaan staan mixen.
5m2 en 7 cm dikte komt op 350 liter
0,35m3 vloerenzand bij de centrale kost 70 euro
dan heb je het op de aanhanger liggen en hoef je het alleen nog de trap op te tillen en af te werken.
[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 22-05-2021 18:29 ]
Ik vraag me af of die messing nippel niet ook een rubbertje erbij nodig heeft, het zal verder wel passen.The Eagle schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:51:
[...]
Ik moest even heel goed nadenken over je toepassing. Maar je hebt dus ergens een keukenkraan, die zijn aanvoer moet krijgen middels een tuinslang ipv op de waterleiding zo te horen. Correct?
Zo ja: deze er in schroeven: https://www.warmteservice...51205?origin=-tl003-8-63-
En dan het verloopstukje wat hier bij zit: https://www.toolstation.nl/hozelock-startset/p26293
https://www.amazon.nl/gp/product/B004XYFJN2 is een leuke combi set die op bijna alles past.
Maar goed je hebt ook nog kranen zonder draad, dan kan je nog een klem gebruiken zoals deze: https://www.amazon.nl/gp/product/B088HGPG5C/
Ik denk trouwens dat hij juist de tuin wil besproeien zonder dat hij een buitenkraan heeft, dus aanvoer vanuit de keukenkraan. (zoals jij het schrijft lijkt het net andersom) of een buitenbadje met warm water wil vullen.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Klopt, is zeer slijt vast.Twijfels schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:45:
[...]
Dat Rinohide is een soort rubber als ik het goed begrijp?
Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100
Ik moet 6m2 6 cm ophogen. Dus dat laatste zie ik in mijn situatie niet zo zitten. Dan moet ik een aanhanger huren, er is bijna geen plek voor de deur en het zijn twee trappen, met ieder twee draaien. Dan liever die zakken sjouwen en een mixer huren.Ernemmer schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:11:
[...]
Geen idee hoeveel je nodig hebt, maar anders zou je het met een aanhanger af kunnen halen bij de betoncentrale in de buurt. Dat is een heel stuk goedkoper dan met die zakjes van de bouwmarkt.
19X5X7= 665 kg / 20 = 34 zakken x 8 euro = 272 euro en dan moet je ze zelf nog gaan staan mixen.
5m2 en 7 cm dikte komt op 350 liter
0,35m3 vloerenzand bij de centrale kost 70 euro
dan heb je het op de aanhanger liggen en hoef je het alleen nog de trap op te tillen en af te werken.
Maar wel bedankt voor het meedenken!
Mooi, bedankt. Ik ga even zoekenLED-Maniak schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:57:
[...]
Die extra vloeibare zandcement van beamix is nu ook in de aanbieding voor weinig bij de bouwmarkt. Prima keus hoor.
Korte vraag.
Ik ga rhombus delen aanbrengen aan 2 muren (links en rechts van mijn buitenkeuken)
Er is echter een probleem. Ik zou de delen graag horizontaal aanbrengen, maar de muur links is 81 cm hoog en de muur rechts is 78 cm hoog. (op 10 meter lengte zit er wat verloop in)
Nu heb ik de keuze, toch horizontaal en links iets meer sjoemelen met de tussenruimte van de rhombus delen dan rechts, of de rhombus delen verticaal plaatsen.
Muur links
:strip_exif()/f/image/IaAPCbGEO1NVFAHsf5eHCWx8.jpg?f=fotoalbum_medium)
Muur rechts
:strip_exif()/f/image/ptaRQxaKkVzLcO0D2VjKeJ0C.jpg?f=fotoalbum_medium)
Voorkeur heeft horizontaal. Iemand tips of aanbevelingen?
Afmeting van het profiel is 21x68mm
Ik ga rhombus delen aanbrengen aan 2 muren (links en rechts van mijn buitenkeuken)
Er is echter een probleem. Ik zou de delen graag horizontaal aanbrengen, maar de muur links is 81 cm hoog en de muur rechts is 78 cm hoog. (op 10 meter lengte zit er wat verloop in)
Nu heb ik de keuze, toch horizontaal en links iets meer sjoemelen met de tussenruimte van de rhombus delen dan rechts, of de rhombus delen verticaal plaatsen.
Muur links
:strip_exif()/f/image/IaAPCbGEO1NVFAHsf5eHCWx8.jpg?f=fotoalbum_medium)
Muur rechts
:strip_exif()/f/image/ptaRQxaKkVzLcO0D2VjKeJ0C.jpg?f=fotoalbum_medium)
Voorkeur heeft horizontaal. Iemand tips of aanbevelingen?
Afmeting van het profiel is 21x68mm
Ik zou daar mee smokkelen.
Onder een boven een klein randje. Zorg dat je het bij binnen deel doet, niet het buiten deel. (Hoe je dat ook noemt).
Onder een boven een klein randje. Zorg dat je het bij binnen deel doet, niet het buiten deel. (Hoe je dat ook noemt).
@loewie1984
Waarom zijn de muurtjes anders? Zijn ze wel waterpas even hoog?
Zo nee dan kan je rechts misschien drie cm ophogen?
Als ze wel even hoog zijn zou ik van bovenaf beginnen en de voegen gelijk houden, dat er onderin verschil zit zal minder opvallen. Al is 3 cm haast een half deel.
Op 11 planken moet je haast drie mm sjoemelen per voeg, dat ga je waarschijnlijk zien. Uitgaande van een voeg van 12 mm is 15 mm dan 25% breder.
Andere mogelijkheid is het deel 3 mm smaller te maken. Dan blijft de voeg gelijk. Dan is de plank maar 4% smaller.
Waarom zijn de muurtjes anders? Zijn ze wel waterpas even hoog?
Zo nee dan kan je rechts misschien drie cm ophogen?
Als ze wel even hoog zijn zou ik van bovenaf beginnen en de voegen gelijk houden, dat er onderin verschil zit zal minder opvallen. Al is 3 cm haast een half deel.
Op 11 planken moet je haast drie mm sjoemelen per voeg, dat ga je waarschijnlijk zien. Uitgaande van een voeg van 12 mm is 15 mm dan 25% breder.
Andere mogelijkheid is het deel 3 mm smaller te maken. Dan blijft de voeg gelijk. Dan is de plank maar 4% smaller.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Hmm, staal is volgens mij niet meer toegestaan voor gas. Oude woningen hebben dat nog wel, maar advies is altijd "direct saneren waar mogelijk".A13X schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 07:53:
[...]
Dat goed inlezen geeft je eigen advies al goed aan. Aardgas mag door koper, staal en kunststof (pex) buis, maar alleen als deze is voorzien van gastec qa keurmerk. Dus niet door medisch schone koperen buis zonder keurmerken.
Drinkwater door rvs ken ik niet in consumentensystemen.Drinkwater mag door koper, rvs en kunststof (pex, pp, hdpe) mits voorzien van kiwa keur.
Tussen staal en koper zit een wereld van verschil in verwerken. Koper kun je buigen, maar stalen buizen gaat je never nooit niet lukken. Koper kun je makkelijk snijden, staal moet je slijpen. Op koper kun je solderen of knelkoppelingen gebruiken, staal moet je lassen en draadsnijden....
Dus zeker vooraf goed kijken welke materiaal keuzes je maakt en wat de voor en nadelen ervan zijn. Staal/koper is wat moeilijker verwerken maar heb je weinig gereedschap voor nodig. Kunststof werkt een stuk makkelijker, maar daar heb je weer vrij prijzige tangen voor nodig die maar 1 kunstje kunnen. Een setje buigtangen is goedkoper, maar voor staal 22mm of 28mm buigen moet je wel aardig wat spierballen bezitten.
Voor CV wordt in plaats van koper vaak aluminium gebruikt, is bijna net zo makkelijk te verwerken als koper (iets zwaarder). Echter, aluminium kun je niet solderen zoals koper, dus altijd knelfittingen gebruiken.
Over knelfittingen: bij zachtkoperen leidingen (zoals Wicu/Hetcu) altijd steunhulzen gebruiken! (@ @de-geit)
Hier recent exact hetzelfde gedaan. De ondervloer zoveel mogelijk stofvrij maken (bouw stofzuiger). Dan de bestaande vloer goed (klets) nat maken zodat je de zuigende werking tegengaat en je nieuw gestorte zandcement langer vochtig blijft. Wanneer de plasjes weggetrokken zijn: laagje droog zandcement er over uitstrooien en daarna je aangemaakte zandcement er op storten.Tarax schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:21:
Nodig: zakken zandcement, cement kuip, water en een menger op boormachine. Eventueel een bats om voor te mengen.
Edit: daarna je vloertje afdekken met plastic voor een dag of 2a3. Ik heb hier een paar vuilniszakken voor gebruikt die ik open had gesneden.
:strip_exif()/f/image/lctfgmkCbLYACElIsxavodwo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PjDzqzEdcYVP9LMJZeFvpAZD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7RV2TsYXi9W0QpKvfmf7RJDH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door _Arthur op 23-05-2021 08:38 ]
Behalve de dienstleidingen dan, dus de gasleiding die binnen komt vanaf de hoofdleiding onder de stoep tot aan de meter. Die zijn nog veelvuldig van staal, al dan niet bekleed met iets. Die worden ooit wel een keer gesaneerd, maar voordat die weg zijn duurt nog jaren.Zwartoog schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:34:
[...]
Hmm, staal is volgens mij niet meer toegestaan voor gas. Oude woningen hebben dat nog wel, maar advies is altijd "direct saneren waar mogelijk".
Die worden als het goed is vervangen tegelijkertijd met de slimme meter. Althans bij ons wel.Trichoglossus schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:10:
… de gasleiding die binnen komt vanaf de hoofdleiding onder de stoep tot aan de meter.
Plaat met nagels en al eraf trekken. Je breekijzer onder de plaat zetten dus bij de spijker (voorzichtig natuurlijk). Daarna eventueel de spijkers eruit tikken (ik zou ze lekker laten zitten).--Erik-- schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:36:
Ik heb een CV hok/kamer waarin ze in de jaren 70 een plafond van asbestplaten hebben geplaatst. Zit netjes vast, maar wil het gaan verwijderen (het dak erboven wil ik gaan isoleren).
Hoe krijg ik de nagels (met een kop van 1 cm doorsnee) er netjes uit zonder al te veel te breken? Zijn hier speciale tools voor?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Meestal is het een project en wordt een hele straat gesaneerd. Maar de hoofdleiding en dienstleidingen worden nooit tegelijk gesaneerd. Altijd eerst de ene, en tzt de andere leiding.sypie schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:18:
[...]
Die worden als het goed is vervangen tegelijkertijd met de slimme meter. Althans bij ons wel.
En in geval van een rotte stalen leiding, na onderzoek, wordt alleen die ene leiding bij een huis gesaneerd.
2,85 per 25kg bij de Hornbach: https://www.hornbach.nl/s...5-kg/5804481/artikel.htmlErnemmer schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:11:
Voordeel is voor de poster dat het nu in (redelijk) dichte zakken zit die hij 2 trappen op moet sjouwen. Ipv een kant en klaar product uit de aanhanger ergens in moet scheppen en dan als een idioot twee trappen op rennen en verwerken voordat het is uitgehard in je aanhanger
Gelukkig duurt dat wel een paar uur, ik deed dit eigenlijk altijd toen ik nog tegelzetter was, direct in de ochtend kant en klaar halen en dan inderdaad even de trap op schouwen en de vloer smeren.
Maar iedereen zijn manier, ik vond dit de makkelijkste.
Dikwandig stalen buis mag je ook voor gas gebruiken.Zwartoog schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:34:
[...]
Hmm, staal is volgens mij niet meer toegestaan voor gas. Oude woningen hebben dat nog wel, maar advies is altijd "direct saneren waar mogelijk".
[...]
Drinkwater door rvs ken ik niet in consumentensystemen.
[...]
Tussen staal en koper zit een wereld van verschil in verwerken. Koper kun je buigen, maar stalen buizen gaat je never nooit niet lukken. Koper kun je makkelijk snijden, staal moet je slijpen. Op koper kun je solderen of knelkoppelingen gebruiken, staal moet je lassen en draadsnijden.
Voor CV wordt in plaats van koper vaak aluminium gebruikt, is bijna net zo makkelijk te verwerken als koper (iets zwaarder). Echter, aluminium kun je niet solderen zoals koper, dus altijd knelfittingen gebruiken.
Over knelfittingen: bij zachtkoperen leidingen (zoals Wicu/Hetcu) altijd steunhulzen gebruiken! (@ @de-geit)
Rvs buis voor drinkwater komt in woonhuizen niet veel voor inderdaad.
Welke stalen buis bedoel je? dun of dikwandig? Je kan beide trouwens prima buigen met het juiste gereedschap.
Voor cv bedoel je denk ik dunwandig stalen buis, aluminium wordt niet voor cv gebruikt.
In plaats van knelfittingen kan je ook perskoppelingen gebruiken of als je geen persgereedschap hebt pushfittingen.
Please state the nature of the technical emergency
Een vraagje voor de kenners. We zitten momenteel te dubben om te verhuizen of om te verbouwen (deels in de komende jaren). We bezitten nu een woning van 175m2 met 4 grote slaapkamers (3x~20m2 en 1x 14m2) en 1 badkamer.
Plan is om 1 slaapkamer te splitsen in 6m2 badkamer en 14m2 slaapkamer.
Dit gebeurt op de 2e verdieping waar ook de cv ketel zich bevindt. Overal ligt vloerverwarming.
Is het eenvoudig een badkamer (met wc) te laten maken of moet dan de hele boel open? Hoe kan men de leidingen leggen?
Dit gebeurt op de 2e verdieping waar ook de cv ketel zich bevindt. Overal ligt vloerverwarming.
Is het eenvoudig een badkamer (met wc) te laten maken of moet dan de hele boel open? Hoe kan men de leidingen leggen?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
WC is vooral het probleem wegens de 110mm afvoer doorsnee of je moet met een Sanibroyeur willen werken, dan kan het ook tot 32mm. 32mm leg je afhankelijk van je vloer redelijk makkelijk.Sport_Life schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:38:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
@Zinloos1
Ik vind hem wel wat weg hebben van deze:
HETTICH Schroef voor rechtstreekse bevestiging 6,3 x 10,5 mm https://www.hornbach.nl/m...etail/articleCode/8003469
HETTICH Schroef voor rechtstreekse bevestiging 6,3 x 10,5 mm https://www.hornbach.nl/m...etail/articleCode/8003469
Die lijkt er inderdaad verdacht veel op!Raymond schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:26:
@Zinloos1
De 10,5mm die wordt aangegeven in de titel, staat dat voor de totale lengte van de schroef of enkel over het schroefdraad?
In de categorie huizen waarin jij kijkt lijkt verhuizen mij een oplossing die in alle gevallen behoorlijke kosten metmzich meeneemt. Bij een huis van bijvoorbeeld 700K (even een wilde gok) gaat het dan alleen al om 14K aan belasting, doe je daar verhuiskosten, makelaarskosten , etc allemaal nog bij dan kan je van dar kostenplaatje denk ik een hele chique badkamer laten verzorgen. Nog even los van dat het natuurlijk maar de vraag is of je een huis gaat vinden wat instapklaar al helemaal voldoet, anders zou je ook daar moeten verbouwen. E.e.a. Hangt natuurlijk samen met wat je andere wensen qua verbouwing nog zijn, maar als je verder blij bent met dit huis dan zou ik lekker blijven zitten en verbouwen om het helemaal naar wens te maken.Sport_Life schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:38:
Een vraagje voor de kenners. We zitten momenteel te dubben om te verhuizen of om te verbouwen (deels in de komende jaren). We bezitten nu een woning van 175m2 met 4 grote slaapkamers (3x~20m2 en 1x 14m2) en 1 badkamer.
Lengte, de 6,3mm is de diameter.Zinloos1 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:32:
[...]
Die lijkt er inderdaad verdacht veel op!
De 10,5mm die wordt aangegeven in de titel, staat dat voor de totale lengte van de schroef of enkel over het schroefdraad?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Wat @Valorian al zegt, hoe fijn woon je nu? Verhuizen is een behoorlijke kostenpost met daarnaast alle rompslomp die er administratief nog bij komt kijken en het wennen aan een nieuwe omgeving. Maar als je ergens anders naar toe wilt...Sport_Life schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:38:
Het grootste obstakel bij jouw verbouwing zijn de afvoeren (met name de wc zoals genoemd), ik zou anders even kijken of je een paar offertes kan krijgen van wat aannemers. (tenzij je het allemaal zelf wilt doen)
@Zinloos1 Het lijken wel van die Ikea schroefjes, alleen daar zijn er ook al tig verschillende van. Sorry ik kan je niet veel verder helpen.
[ Voor 6% gewijzigd door rockhopper op 24-05-2021 19:56 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Artikelcode van hettich is 9081003Zinloos1 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:32:
[...]
Die lijkt er inderdaad verdacht veel op!
Fabrikant zegt 15mm schroeflengte
Als ik hem opmeet, kom ik op 17,5mm
Ik kon de volgende krijgen die anders naar de werf gingen:
:strip_exif()/f/image/StggTaxYR3AtxQ8XwJ14KAu1.jpg?f=fotoalbum_medium)
4cm dik, 23,5cm breed en beide heel ruim meer dan 2 meter lang. Nu vraag ik me af waar ik deze vuren balken/planken voor zou kunnen gebruiken
Ik ga nog een kastenwand maken op de slaapkamer, een werkbank in de schuur (wellicht zagen, naast elkaar als werkblad? Alhoewel deze dan niet glad is natuurlijk, vanwege de afgeronde kanten), iemand andere ideeën? 
Nog een andere vraag. Bij familie is deze wc-knop niet meer goed. Betreffende familielid is er vrij zeker van dat het Plieger is. We hebben gezocht op het nummer. Iemand enig idee of dit een gangbaar knop-systeem is ofzo of hoe het dan ook heet?
:strip_exif()/f/image/Vz5HEIrUl8CuxwncXoZVjgj5.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/StggTaxYR3AtxQ8XwJ14KAu1.jpg?f=fotoalbum_medium)
4cm dik, 23,5cm breed en beide heel ruim meer dan 2 meter lang. Nu vraag ik me af waar ik deze vuren balken/planken voor zou kunnen gebruiken
Nog een andere vraag. Bij familie is deze wc-knop niet meer goed. Betreffende familielid is er vrij zeker van dat het Plieger is. We hebben gezocht op het nummer. Iemand enig idee of dit een gangbaar knop-systeem is ofzo of hoe het dan ook heet?
:strip_exif()/f/image/Vz5HEIrUl8CuxwncXoZVjgj5.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/qtFBCfMd5JuswK17KIFJWuOu.jpg?f=fotoalbum_medium)
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Het is niet alleen de badkamer, er zijn meer aspecten die alles bij elkaar in overweging worden genomen een andere woning te zoeken (we horen deze week of we worden ingeloot in een leuk project in het midden van het land). Maar badkamer/slaapkamerindeling is wel de meest praktische van allemaal. Maar ik mis bv ook een eigen parkeergelegenheid met het oog op een toekomstige elektrische auto.Valorian schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:34:
[...]
In de categorie huizen waarin jij kijkt lijkt verhuizen mij een oplossing die in alle gevallen behoorlijke kosten metmzich meeneemt. Bij een huis van bijvoorbeeld 700K (even een wilde gok) gaat het dan alleen al om 14K aan belasting, doe je daar verhuiskosten, makelaarskosten , etc allemaal nog bij dan kan je van dar kostenplaatje denk ik een hele chique badkamer laten verzorgen. Nog even los van dat het natuurlijk maar de vraag is of je een huis gaat vinden wat instapklaar al helemaal voldoet, anders zou je ook daar moeten verbouwen. E.e.a. Hangt natuurlijk samen met wat je andere wensen qua verbouwing nog zijn, maar als je verder blij bent met dit huis dan zou ik lekker blijven zitten en verbouwen om het helemaal naar wens te maken.
Kosten (en risico!) voor verhuizing e.d. worden daarbij ook meegenomen.
Toen we hier gingen wonen waren we met 3 personen, inmiddels zijn we met 5
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 25-05-2021 00:02 ]
Ik wil (en kan) niks zelf doen, alles moet worden uitbesteed. Offertes gaan we tzt ook wel opvragen, maar was even benieuwd wat de mogelijkheden zijn. In ieder geval een wastafel gaat wel lukken qua afvoer, douche misschien ook nog wel alleen de toilet wordt dan lastig.rockhopper schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:55:
[...]
Wat @Valorian al zegt, hoe fijn woon je nu? Verhuizen is een behoorlijke kostenpost met daarnaast alle rompslomp die er administratief nog bij komt kijken en het wennen aan een nieuwe omgeving. Maar als je ergens anders naar toe wilt...
Het grootste obstakel bij jouw verbouwing zijn de afvoeren (met name de wc zoals genoemd), ik zou anders even kijken of je een paar offertes kan krijgen van wat aannemers. (tenzij je het allemaal zelf wilt doen)
edit> antwoord was al eerder gegeven zie ik nu...
https://www.hornbach.nl/s...raad/7884900/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...G1-2/5695448/artikel.html
met een verloopnippel van 1/2 naar 3/8 en een kraanstuk van 1/2 ben je er ookSpixo schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:41:
[Afbeelding]
Ha, grappig. Op die manier heeft m'n schoonvader er voor ons twee geregeld. Waren vuren vloerdelen van 400x30x6 cm en daar hebben we een blad van gemaakt voor bovenop onze Besta kast, maar dan moet je die wel hebben natuurlijkJT schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:41:
4cm dik, 23,5cm breed en beide heel ruim meer dan 2 meter lang. Nu vraag ik me af waar ik deze vuren balken/planken voor zou kunnen gebruikenIk ga nog een kastenwand maken op de slaapkamer, een werkbank in de schuur (wellicht zagen, naast elkaar als werkblad? Alhoewel deze dan niet glad is natuurlijk, vanwege de afgeronde kanten), iemand andere ideeën?
![]() | ![]() |
Ah, helder verhaal. 175+ m2 klinkt trouwens exorbitant, maar als je het doorrekent naar m2-per-persoon dan valt het wel weer mee eigenlijkSport_Life schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 00:00:
[...]
Het is niet alleen de badkamer, er zijn meer aspecten die alles bij elkaar in overweging worden genomen een andere woning te zoeken (we horen deze week of we worden ingeloot in een leuk project in het midden van het land). Maar badkamer/slaapkamerindeling is wel de meest praktische van allemaal. Maar ik mis bv ook een eigen parkeergelegenheid met het oog op een toekomstige elektrische auto.
Kosten (en risico!) voor verhuizing e.d. worden daarbij ook meegenomen.
Toen we hier gingen wonen waren we met 3 personen, inmiddels zijn we met 5dus dan zijn de eisen/wensen iets anders.
Je kan natuurlijk ook voor en-en gaan (nu verbouwen, ondertussen blijven kijken naar leuke projecten). Met een verhuizing in de nabije toekomst lijken veel verbouwingen minder rendabel, maar ik kan mij voorstellen dat juist een extra badkamer zonder daar een slaapkamer voor op te offeren (alleen eentje verkleinen) misschien wel zodanig aantrekkelijk is dat het los van jouw eigen comfort ook een goede investering is met oog op toekomstige verkoop.
Dat moet dezelfde zijn, ik kom inderdaad ook op totale lengte van 17,5mm uit.Raymond schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:14:
[...]
Artikelcode van hettich is 9081003
Fabrikant zegt 15mm schroeflengte
Als ik hem opmeet, kom ik op 17,5mm
Waar heb je die gekocht?
Zie mijn eerdere link, Hornbach.Zinloos1 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:58:
[...]
Dat moet dezelfde zijn, ik kom inderdaad ook op totale lengte van 17,5mm uit.
Waar heb je die gekocht?
Ligt bij al die scharnieren en ladegeleiders.
Mooie toevoeging op de bestaande Ikea kast *al zeg ik het zelfGermanPivo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 06:40:
[...]
Ha, grappig. Op die manier heeft m'n schoonvader er voor ons twee geregeld. Waren vuren vloerdelen van 400x30x6 cm en daar hebben we een blad van gemaakt voor bovenop onze Besta kast, maar dan moet je die wel hebben natuurlijkRecht zagen en even met de bandschuurmachine eroverheen; mooi vlak en glad nu.
[Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/sdoB7y65KIaQY4XU77F9B57y.jpg?f=fotoalbum_medium)
*sowieso
Een viertal weken geleden heb ik in de kruipruimte een dompelpomp ingegraven en aangesloten op het riool om zo het water weg te pompen. Sinds een week hebben we problemen met het riool. Die ontlucht niet meer goed. Er word lucht aangezogen door de sifon's zelfs.
We hebben op zolder binnen ont-/beluchting (Maxi-Vent) van het riool, en als ik die ont-/beluchter van de standleiding afhaal, gaat alles probleemloos (vooral goed te zien aan het toilet die snel of langzaam wegspoelt). Woning is net 3 maand opgeleverd. Kan het aansluiten van de dompelpomp hier invloed op hebben? Of is dit toeval, en is de ont-/beluchter kapot?
We hebben op zolder binnen ont-/beluchting (Maxi-Vent) van het riool, en als ik die ont-/beluchter van de standleiding afhaal, gaat alles probleemloos (vooral goed te zien aan het toilet die snel of langzaam wegspoelt). Woning is net 3 maand opgeleverd. Kan het aansluiten van de dompelpomp hier invloed op hebben? Of is dit toeval, en is de ont-/beluchter kapot?
gewoon nee.
Waarschijnlijk pompt de dompelpomp het water zo hard door te afvoerleiding dat je een soort vacuüm krijgt. Blijkbaar zo groot vacuüm dat je ont-/beluchter niet voldoende lucht toelaat in de afvoer waardoor het water in je zwanenhals wordt weggezogen.Bloemstukje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:47:
Retourvraag: Waarom zou je bij een nieuwbouwwoning het water in de kruipruimte continu wegpompen?Bloemstukje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:47:
Een viertal weken geleden heb ik in de kruipruimte een dompelpomp ingegraven en aangesloten op het riool om zo het water weg te pompen. Sinds een week hebben we problemen met het riool. Die ontlucht niet meer goed. Er word lucht aangezogen door de sifon's zelfs.
Anders staan de plantjes te nat
Sometimes you need to plan for coincidence
Aah oke, dat zou heel goed kunnen. Misschien toch eens die dompelpomp afkoppelen en kijken hoe het dan gaat. Dankamauer schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:58:
[...]
Waarschijnlijk pompt de dompelpomp het water zo hard door te afvoerleiding dat je een soort vacuüm krijgt. Blijkbaar zo groot vacuüm dat je ont-/beluchter niet voldoende lucht toelaat in de afvoer waardoor het water in je zwanenhals wordt weggezogen.
We hebben dermate veel klei in de grond onder en om het huis dat het water praktisch niet wegloopt door de grond. In de tuin hebben we (en onze buren) drainage + pomp die het water de straat op pompt (moet van de gemeente). HWA gaat ook al de straat op. Eigenlijk moet deze dompelpomp dus ook de straat op, maar hij zit nog al een eind van de straat af, en de rioolleiding was dichtbijWolly schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:00:
[...]
Retourvraag: Waarom zou je bij een nieuwbouwwoning het water in de kruipruimte continu wegpompen?
gewoon nee.
Niet helemaal zuiver om schoon water via het DWA naar de zuivering te sturen, in principe is dit een foutieve aansluiting. Nu is de kans dat dit wordt gecontroleerd, geconstateerd en hierop geacteerd zo'n beetje 0,0 maar helemaal de bedoeling is het niet.Bloemstukje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:06:
[...]
Aah oke, dat zou heel goed kunnen. Misschien toch eens die dompelpomp afkoppelen en kijken hoe het dan gaat. Dank
[...]
We hebben dermate veel klei in de grond onder en om het huis dat het water praktisch niet wegloopt door de grond. In de tuin hebben we (en onze buren) drainage + pomp die het water de straat op pompt (moet van de gemeente). HWA gaat ook al de straat op. Eigenlijk moet deze dompelpomp dus ook de straat op, maar hij zit nog al een eind van de straat af, en de rioolleiding was dichtbij
spoiler:
Ik ga er hier even vanuit dat er een gescheiden stelsel ligt en je om die reden het water op de weg kan af laten stromen zodat het via het HWA naar een bergingsvoorziening/watersysteem/infiltratievoorziening oid kan, aangezien ik het woord nieuwbouw al las
Advies gevraagd over de volgende casus
Betreft een toilet inbouwreservoir dat ik wil afwerken met 18mm berken multiplex. Dit wordt tevens het eindproduct (geen tegels dus). Toilet is 90cm breed, het reservoir 63cm en staat 12cm van de achterwand af. Reservoir wil ik aan de bovenkant tegen de muur bevestigd hebben. Hoe kan ik dit het best doen (balk, keilbout, chemisch anker?) Daarnaast; is het zinvol een frame om het reservoir te maken van bijvoorbeeld 44x69 balken? Zet ik die balken tegen de muur of tegen het frame?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AlBeRJ0cctxm6yr6owL8GmpK.jpg?f=user_large)
Als het goed is, zitten er op het reservoir beugels/steunen die aan de muur moeten worden bevestigd. En die bevestig je gewoon met een flinke bout/schroef. Volgens mij zaten ze bij mijn geberit erbij, maar helemaal zeker weet ik dat niet.rockerpoet schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:43:
Advies gevraagd over de volgende casusBetreft een toilet inbouwreservoir dat ik wil afwerken met 18mm berken multiplex. Dit wordt tevens het eindproduct (geen tegels dus). Toilet is 90cm breed, het reservoir 63cm en staat 12cm van de achterwand af. Reservoir wil ik aan de bovenkant tegen de muur bevestigd hebben. Hoe kan ik dit het best doen (balk, keilbout, chemisch anker?) Daarnaast; is het zinvol een frame om het reservoir te maken van bijvoorbeeld 44x69 balken? Zet ik die balken tegen de muur of tegen het frame?
[Afbeelding]
Ik heb idd ook 44x44 balkjes op de muur/vloer gemaakt en daar mn multiplex op vastgezet.
Moeilijk te zien, maar ik neem aan dat de wateraansluiting onder de 2 beugels op het blauwe frame uitkomen?
Ik zou 2 rechtopstaande balken maken met een ligger erover, uitgelijnd op gewenste afstand bedieningspaneel - 18 mm. Eventueel parallel aan de ligger een balkje tegen de muur, maar als je het laat rusten op de 2 beugels is het ook al stevig genoeg neem ik aan?
NB: 44x69 klinkt wat fors
Ik zou 2 rechtopstaande balken maken met een ligger erover, uitgelijnd op gewenste afstand bedieningspaneel - 18 mm. Eventueel parallel aan de ligger een balkje tegen de muur, maar als je het laat rusten op de 2 beugels is het ook al stevig genoeg neem ik aan?
Weet je zeker dat je het juiste frame besteld hebt? Dus voor achterwand bevestiging?rockerpoet schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:43:
Advies gevraagd over de volgende casusBetreft een toilet inbouwreservoir dat ik wil afwerken met 18mm berken multiplex. Dit wordt tevens het eindproduct (geen tegels dus). Toilet is 90cm breed, het reservoir 63cm en staat 12cm van de achterwand af. Reservoir wil ik aan de bovenkant tegen de muur bevestigd hebben. Hoe kan ik dit het best doen (balk, keilbout, chemisch anker?) Daarnaast; is het zinvol een frame om het reservoir te maken van bijvoorbeeld 44x69 balken? Zet ik die balken tegen de muur of tegen het frame?
[Afbeelding]
https://www.geberit.nl/pr...oducten/inbouwreservoirs/
Raymond schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:41:
[...]
Als het goed is, zitten er op het reservoir beugels/steunen die aan de muur moeten worden bevestigd. En die bevestig je gewoon met een flinke bout/schroef. Volgens mij zaten ze bij mijn geberit erbij, maar helemaal zeker weet ik dat niet.
Nee, die beugels/steunen zitten er niet bij. Wordt alleen bevestigd aan de muur ter hoogte van 45cm met draadeinden/schroeven.
Nee, die steekt een paar cm bovenuit.Jannibal23 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:41:
Moeilijk te zien, maar ik neem aan dat de wateraansluiting onder de 2 beugels op het blauwe frame uitkomen?
Nou, die 2 beugels heb ik er zelf opgeschroefd. Momenteel kan ik de bovenkant licht heen en weer bewegen dat moet nog goed verankerd worden aan de muur.Ik zou 2 rechtopstaande balken maken met een ligger erover, uitgelijnd op gewenste afstand bedieningspaneel - 18 mm. Eventueel parallel aan de ligger een balkje tegen de muur, maar als je het laat rusten op de 2 beugels is het ook al stevig genoeg neem ik aan?
Deze is hetakatar schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:52:
[...]
Weet je zeker dat je het juiste frame besteld hebt? Dus voor achterwand bevestiging?
https://www.geberit.nl/pr...oducten/inbouwreservoirs/
https://www.plieger.nl/c/...gte-verstelbaar/p/0701165
[ Voor 13% gewijzigd door rockerpoet op 25-05-2021 17:13 ]
Volgens de tekening zitten er 2 flinke M10 bouten bij met plug, waarmee je hem aan de muur vastmaakt. Die zitten halverwege qua hoogte.
Klopt, daarmee zit het ook vast. De bovenste helft zit feitelijk nergens aan vast en daar kan hij wel wat extra houvast gebruiken. Al contact gehad met de leverancier, zij beweren dat de twee bouten genoeg zijn.Raymond schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:10:
[...]
Volgens de tekening zitten er 2 flinke M10 bouten bij met plug, waarmee je hem aan de muur vastmaakt. Die zitten halverwege qua hoogte.
Thanks! Dit is exact waar ik naar op zoek was. Helaas had ik zelf niet de juiste keywords gebruikt bij het zoeken.PaT schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:15:
[...]
Niet helemaal. Die koppeling die je linkt gaat niet direct passen. Hij moet eerst een verloopfitting hebben met aan 2 kanten het schroefdraad aan de buitenzijde. De koppeling die hij laat zien heeft namelijk net als de Gardena koppeling het schroefdraad aan de binnenzijde. Dus bijvoorbeeld zo'n verloopnippel ertussen en dan de juiste Gardena koppeling.
Ja precies!The Eagle schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:51:
[...]
Ik moest even heel goed nadenken over je toepassing. Maar je hebt dus ergens een keukenkraan, die zijn aanvoer moet krijgen middels een tuinslang ipv op de waterleiding zo te horen. Correct?
Ook jij hartelijk dank voor je bijdrage. Ik weet nu wat ik aan moet schaffen. Morgen even langs de winkelRrob schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 00:21:
edit> antwoord was al eerder gegeven zie ik nu...
[...]
met een verloopnippel van 1/2 naar 3/8 en een kraanstuk van 1/2 ben je er ook
Advies gevraagd:
Ga 6 stuks 12mm Okoume multiplex platen van 250x110cm onder de overkapping van m’n houten tuinhuis plaatsen. Volgens diverse richtlijnen zou er 10 mm tussen de platen dienen te zitten, lijkt me in dit geval nogal overdreven daar constructie van het hele tuinhuis van hout is en daarmee gelijk uitzet en krimpt.
Zou liefst 5mm dilatatie voeg aanhouden rondom zodat ruimtes tussen platen wat minder aanwezig is.
Alvast bedankt voor jullie advies.
Ga 6 stuks 12mm Okoume multiplex platen van 250x110cm onder de overkapping van m’n houten tuinhuis plaatsen. Volgens diverse richtlijnen zou er 10 mm tussen de platen dienen te zitten, lijkt me in dit geval nogal overdreven daar constructie van het hele tuinhuis van hout is en daarmee gelijk uitzet en krimpt.
Zou liefst 5mm dilatatie voeg aanhouden rondom zodat ruimtes tussen platen wat minder aanwezig is.
Hebben jullie nog tips voor verf in een badkamer?
Ondergrond gipswand en beton.
Er is mechanische ventilatie met sensor en ook nog een raam wat open kan. Je hebt ook schimmelwerende verf zag ik, maar dat lijkt me dus voor mijn situatie geen harde eis.
Ik kijk nu naar latex achtig spul van een A-merk met schrobklasse 1 en wat vlekafstotende eigenschappen.
Voorbeeld
Sikkens Alpha Rezisto MAT
Of is er beter spul? Het gaat me niet zo om de prijs, wil 1x goed sausen om dan hopelijk jaren klaar te zijn
Ondergrond gipswand en beton.
Er is mechanische ventilatie met sensor en ook nog een raam wat open kan. Je hebt ook schimmelwerende verf zag ik, maar dat lijkt me dus voor mijn situatie geen harde eis.
Ik kijk nu naar latex achtig spul van een A-merk met schrobklasse 1 en wat vlekafstotende eigenschappen.
Voorbeeld
Sikkens Alpha Rezisto MAT
Of is er beter spul? Het gaat me niet zo om de prijs, wil 1x goed sausen om dan hopelijk jaren klaar te zijn
[ Voor 14% gewijzigd door sloth op 25-05-2021 22:13 ]
Ik moet binnenkort een klein stukje muur in mijn huis (terug)metselen. Het is maar een klein stukje en het hoeft niet mooi (later gaat de stukadoor er overheen), dus ik wil het zelf gaan metselen. Hoe moelijk kan het zijn
Ik heb daar nog bakstenen voor die elders uit het huis komen. Die stenen zijn echter wel erg oud en droog.
Ik begrijp uit verschillende bronnen dat stenen niet te droog, maar ook niet te nat mogen zijn, maar kan nergens vinden hoe nat nou goed is, of hoe ik ze uberhaupt het beste nat kan maken (plantenspuit? onderdompelen?).
Iemand tips voor het metselen met oude bakstenen?
Ik heb daar nog bakstenen voor die elders uit het huis komen. Die stenen zijn echter wel erg oud en droog.
Ik begrijp uit verschillende bronnen dat stenen niet te droog, maar ook niet te nat mogen zijn, maar kan nergens vinden hoe nat nou goed is, of hoe ik ze uberhaupt het beste nat kan maken (plantenspuit? onderdompelen?).
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Ik ben geen metselaar, maar voor mijn incidentele metselwerkje maakte ik de stenen de avond voor de klus goed nat. Stenen evt. los stapelen, zodat het water overal bij kan, en de stenen daarna lichtjes kunnen drogen.EMP schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:29:
Ik moet binnenkort een klein stukje muur in mijn huis (terug)metselen. Het is maar een klein stukje en het hoeft niet mooi (later gaat de stukadoor er overheen), dus ik wil het zelf gaan metselen. Hoe moelijk kan het zijn![]()
Voor je begint even testen met twee stenen. Te nat gaan je stenen ‘drijven’, de specie wordt dan dunner. Dat is goed te zien. Te droog en ze plakken niet lekker.
Edit: zie dat Joost het over 24 uur vooraf besprenkelen heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door henkjanvdkolk op 26-05-2021 06:42 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Tomson7 op 26-05-2021 13:17 . Reden: Dubbele post na verplaatsen ]
Het lijkt mij verstandig dat er ook geventileerd wordt achter de platen, 5 mm lijkt mij dan wat weinig. En hou hier ook rekening mee met de latten waar je de platen op vastzet. Laat daar openingen in of gebruik ventilatielatten.Jeweetje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:29:
Advies gevraagd:
Lijkt me dat ze te weinig warm water vragen aangezien je CV niet aanspringtTomson7 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:07:
Bij het verbouwen van onze badkamer (post volgt als de boel af is) heb ik een probleem met de 2 nieuwe kranen die ik geplaatst heb:
Zowel de thermostaatkraan als de mengkraan worden niet (goed) warm.
Bij beide kranen heb ik even warm water als ik ze vol warm open zet, na ~20sec is het water weer koud.
Info/wat heb ik al gedaan:
-Zeefje uit de douchekop gehaald, gaf iets meer water maar geen oplossing.
-Douche stang losgekoppeld van thermostaatkraan (water gaat via de stang naar de douchekop), zelfde resultaat.
-Gecontroleerd of warm en koud niet omgedraaid zijn maar in de 20sec warm water wordt de linker aansluiting warm dus dat lijkt te kloppen.
-De kraan in de keuken beneden wordt wel gewoon warm.
-Bij de CV is ook niet te zien dat er vraag is (geen kraantje en vlammetje in beeld).
-Thermostaatkraan is een Grohe Grohtherm 1000 Performance mengkraan op het bad is een hansgrohe,type kan ik even niet vinden.
-Bij de verbouwing zijn de oorspronkelijke leidingen niet gewijzigd er zijn alleen nieuwe kranen + s-koppeling op gekomen.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Bij de grohe kan je de knop van de temperatuur instelling er vanaf halen (bij het oude model moest je een kapje verwijderen en kwam er een schroef te voorschijn (zal bij de huidige ook wel zo iets zijn)
De kap eraf halen en er op een andere manier opzetten zodat de max temp omhoog gaat.
Als dit werkt moet je wel zorgen dat de temp beveiliging weer werkt door de kraan op 37/38 graden te zetten en dan de kap erop te zetten tegen de beveiligingstop aan
Dankje dat ga ik vanavond even proberen.Togi schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:17:
[...]
Lijkt me dat ze te weinig warm water vragen aangezien je CV niet aanspringt
Bij de grohe kan je de knop van de temperatuur instelling er vanaf halen (bij het oude model moest je een kapje verwijderen en kwam er een schroef te voorschijn (zal bij de huidige ook wel zo iets zijn)
De kap eraf halen en er op een andere manier opzetten zodat de max temp omhoog gaat.
Als dit werkt moet je wel zorgen dat de tep beveiliging weer werkt door de kraan op 37/38 graden te zetten en dan de kap erop te zetten tegen de beveiligingstop aan
Ik zie nu dat ik het niet in het klussende tweaker topic heb geplaatst

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/