[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 137 ... 469 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomson7
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:47
Even een cross post omdat ik hem per abuis in het gereedschapstopic had gepost:
Bij het verbouwen van onze badkamer (post volgt als de boel af is) heb ik een probleem met de 2 nieuwe kranen die ik geplaatst heb:
Zowel de thermostaatkraan als de mengkraan worden niet (goed) warm.
Bij beide kranen heb ik even warm water als ik ze vol warm open zet, na ~20sec is het water weer koud.

Info/wat heb ik al gedaan:
-Zeefje uit de douchekop gehaald, gaf iets meer water maar geen oplossing.
-Douche stang losgekoppeld van thermostaatkraan (water gaat via de stang naar de douchekop), zelfde resultaat.
-Gecontroleerd of warm en koud niet omgedraaid zijn maar in de 20sec warm water wordt de linker aansluiting warm dus dat lijkt te kloppen.
-De kraan in de keuken beneden wordt wel gewoon warm.
-Bij de CV is ook niet te zien dat er vraag is (geen kraantje en vlammetje in beeld).
-Thermostaatkraan is een Grohe Grohtherm 1000 Performance mengkraan op het bad is een hansgrohe,type kan ik even niet vinden.
-Bij de verbouwing zijn de oorspronkelijke leidingen niet gewijzigd er zijn alleen nieuwe kranen + s-koppeling op gekomen.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:05
EMP schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:29:
Ik moet binnenkort een klein stukje muur in mijn huis (terug)metselen. Het is maar een klein stukje en het hoeft niet mooi (later gaat de stukadoor er overheen), dus ik wil het zelf gaan metselen. Hoe moelijk kan het zijn :P

Ik heb daar nog bakstenen voor die elders uit het huis komen. Die stenen zijn echter wel erg oud en droog.

Ik begrijp uit verschillende bronnen dat stenen niet te droog, maar ook niet te nat mogen zijn, maar kan nergens vinden hoe nat nou goed is, of hoe ik ze uberhaupt het beste nat kan maken (plantenspuit? onderdompelen?).

Iemand tips voor het metselen met oude bakstenen?
Maak ze van te voren goed nat, bakstenen zijn net sponzen, ze trekken anders al het vocht uit je specie.
Ea is afhankelijk van de temperatuur en luchtvochtigheid, bij warm en droog weer kun je ze van te voren beter kletsnat maken, je specie kan dan ietsje droger wat net wat makkelijker werkt.
Bij twijfel kun je met de plantenspuit tussen door en erna het gemetselde even na nevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
appelflap1992 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:07:
[...]

Het lijkt mij verstandig dat er ook geventileerd wordt achter de platen, 5 mm lijkt mij dan wat weinig. En hou hier ook rekening mee met de latten waar je de platen op vastzet. Laat daar openingen in of gebruik ventilatielatten.
Voor de ventilatie hoeven de voegen niet zo groot te zijn, achter het plafond is er ruimte genoeg en ventileert via de openstructuur vd zijwanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-10 14:50
Jeweetje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:29:
Advies gevraagd:
Ga 6 stuks 12mm Okoume multiplex platen van 250x110cm onder de overkapping van m’n houten tuinhuis plaatsen. Volgens diverse richtlijnen zou er 10 mm tussen de platen dienen te zitten, lijkt me in dit geval nogal overdreven daar constructie van het hele tuinhuis van hout is en daarmee gelijk uitzet en krimpt.
Zou liefst 5mm dilatatie voeg aanhouden rondom zodat ruimtes tussen platen wat minder aanwezig is.
Alvast bedankt voor jullie advies.
Wij hebben enkele jaren geleden de onderkant van onze overkapping afgewerkt met voorgegronde hardhouten mulitplex platen van 12mm.

Hierbij randen wat afgeschuind met bovenfrees en zijkanten afgewerkt met randsealer.
Platen gewoon hard tegen elkaar gezet (afmetingen 4.20x10m)

Op verschillende plaatsen ventilatieroosters gemaakt (met horgaas erin) zodat er voldoende ventilatie is.

Geschilderd met sikkens satura verf, en na 3 jaar ziet het er nog uit als nieuw.

Geen scheuren of wat dan ook.

Ben zelf erg tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeweetje schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:22:
[...]

Maak ze van te voren goed nat, bakstenen zijn net sponzen, ze trekken anders al het vocht uit je specie.
Ea is afhankelijk van de temperatuur en luchtvochtigheid, bij warm en droog weer kun je ze van te voren beter kletsnat maken, je specie kan dan ietsje droger wat net wat makkelijker werkt.
Bij twijfel kun je met de plantenspuit tussen door en erna het gemetselde even na nevelen.
Niet kletsnat maken. Met natte stenen ontstaat vaak dat je kalk door je stenen ziet trekken.

Stenen opstapelen en buitenom van te voren besproeien met plantenspuit en dan een nachtje met afdekfolie overdekken. De volgende dag zijn je stenen door de condens die onder de folie ontstaat vochtiger geworden. Dat moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

Tomson7 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:22:
...
Je bericht staat er nu 2 keer, om 9:07 en deze.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tomson7 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:22:
Bij het verbouwen van onze badkamer (post volgt als de boel af is) heb ik een probleem met de 2 nieuwe kranen die ik geplaatst heb:
Zowel de thermostaatkraan als de mengkraan worden niet (goed) warm.
Bij beide kranen heb ik even warm water als ik ze vol warm open zet, na ~20sec is het water weer koud.

Info/wat heb ik al gedaan:
-Zeefje uit de douchekop gehaald, gaf iets meer water maar geen oplossing.
-Douche stang losgekoppeld van thermostaatkraan (water gaat via de stang naar de douchekop), zelfde resultaat.
-Gecontroleerd of warm en koud niet omgedraaid zijn maar in de 20sec warm water wordt de linker aansluiting warm dus dat lijkt te kloppen.
-De kraan in de keuken beneden wordt wel gewoon warm.
-Bij de CV is ook niet te zien dat er vraag is (geen kraantje en vlammetje in beeld).
-Thermostaatkraan is een Grohe Grohtherm 1000 Performance mengkraan op het bad is een hansgrohe,type kan ik even niet vinden.
-Bij de verbouwing zijn de oorspronkelijke leidingen niet gewijzigd er zijn alleen nieuwe kranen + s-koppeling op gekomen.

Iemand een idee wat het kan zijn?
Heb je de kraan er al af gehad?

Bij thermostaatkranen zit er ook een zeefje tussen de kraan en de s-koppeling / aansluiting uit de muur. Kan best zijn dat er kalk is losgekomen bij het aanpassen van de leidingen en dat dat nu het zeefje stremt. Je zou eens kunnen kijken.

(wel eerst cv afschakelen, combinatieinlaat bij Cv dicht draaien en water afsluiten. Na terugplaatsen kraan alles in omgekeerde volgorde weer aan en alle kranen open zetten om de lucht uit de leidingen laten komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomson7
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:19:
[...]

Heb je de kraan er al af gehad?

Bij thermostaatkranen zit er ook een zeefje tussen de kraan en de s-koppeling / aansluiting uit de muur. Kan best zijn dat er kalk is losgekomen bij het aanpassen van de leidingen en dat dat nu het zeefje stremt. Je zou eens kunnen kijken.

(wel eerst cv afschakelen, combinatieinlaat bij Cv dicht draaien en water afsluiten. Na terugplaatsen kraan alles in omgekeerde volgorde weer aan en alle kranen open zetten om de lucht uit de leidingen laten komen)
Daar zal ik vanavond ook eens naar kijken.
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:11:
[...]

Niet kletsnat maken. Met natte stenen ontstaat vaak dat je kalk door je stenen ziet trekken.

Stenen opstapelen en buitenom van te voren besproeien met plantenspuit en dan een nachtje met afdekfolie overdekken. De volgende dag zijn je stenen door de condens die onder de folie ontstaat vochtiger geworden. Dat moet voldoende zijn.
De vraagsteller geeft aan dat het oude droge bakstenen zijn en dat er stucwerk overheen gaat….
Dus de stenen de avond tevoren goed nat spuiten met de tuinslang zodat het water goed in de stenen opgenomen kan worden, eventueel herhalen als ze te snel opdrogen. De paar druppels van een plantenspuit gaan op oude kurkdroge stenen niet voldoende zijn.
Je steen mag iets vochtig aanvoelen bij het metselen, anders zuigt het water te snel uit je specie en liggen de stenen los…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:01

EMP

Krulloos!

Jeweetje schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:34:
[...]

De vraagsteller geeft aan dat het oude droge bakstenen zijn en dat er stucwerk overheen gaat….
Dus de stenen de avond tevoren goed nat spuiten met de tuinslang zodat het water goed in de stenen opgenomen kan worden, eventueel herhalen als ze te snel opdrogen. De paar druppels van een plantenspuit gaan op oude kurkdroge stenen niet voldoende zijn.
Je steen mag iets vochtig aanvoelen bij het metselen, anders zuigt het water te snel uit je specie en liggen de stenen los…
Ik ben er vanmiddag met de gieter twee maal overheen gegaan. Ze voelen licht vochtig aan en staan nu binnen. Morgen aan de slag ermee :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/492/975/23/DV_8_3150967_02_4c_DE_20130701193013.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door EMP op 26-05-2021 23:23 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:38
EMP schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:22:
[...]

Ik ben er vanmiddag met de gieter twee maal overheen gegaan. Ze voelen licht vochtig aan en staan nu binnen. Morgen aan de slag ermee :)

[Afbeelding]
Succes! (pictures or it didn’t happen :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:21
Zinloos1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:03:
[...]

Die heb ik ook voorbij zien komen, bijvoorbeeld deze. Puur op gevoel lijken die me een stuk minder stevig... Maar dat valt dus mee? Vier van deze dingen kunnen een tweepersoonsbed bij elkaar houden met alle mogelijke krachten?

Wel een stuk handiger voor het demonteren inderdaad. Zit er veel speling in op het moment dat je ze hebt gemonteerd? het is voor mijn design belangrijk dat de hoeken van het bed goed op elkaar aansluiten en er geen spleet ontstaat.
En, heb je deze bed/ledikanthaken gebruikt? Ik ben er ook over na aan het denken namelijk.

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
louzy82 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:47:

En, heb je deze bed/ledikanthaken gebruikt? Ik ben er ook over na aan het denken namelijk.
Ik had vroeger een bed met dat soort verbindingen. Op dat bed sloten ze prima aan, door het ontwerp hou je geen spleet over. Was wel een eenpersoonsbed, maar bij een twee persoonsbed dragen de zijkanten over het algemeen toch niet het volledige gewicht (heb je steunen hier en daar bij de meeste bedden die ik heb gezien.

Zwakste punt bij die verbinding waren de schroeven waarmee ze in de planken aan de zijkant vast zaten. Op een gegeven moment raakten die wat los, en de dikte van de planken is beperkt dus je kan er niet langere schroeven in zetten. Na vele jaren had ik twee van de vier vervangen voor bouten door de plank heen, omdat schroeven gewoon niet bleven zitten.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:30
Wel klusserdeklus, maar het heeft geen donder met wonen en verbouwen te maken. Toch denk ik dat het hier hoort.

Ik heb een klein bedrijf in theater- en evenementen techniek. Dat ligt dus voor een groot deel op zijn gat nu. Nu heb ik meer dan één inkomstenbron, dus ik red me wel, maar ik had wel opeens een leegte waar ik wat mee moest. Mijn bedrijf was immers ook een uitlaatklep voor mij.

Een van de dingen die ik heb gedaan is een x-carve op de kop tikken die behoorlijk wat TLC nodig had. Over het oplappen daarvan hoop ik tzt meer te posten. Vooralsnog wel wat leuke resultaatjes om te showen. Waaronder foam inlays voor een microfoonflightcase. Op- en aanmerkingen zijn welkom.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door big bang op 09-06-2021 12:31 . Reden: plaatjes in mo gezet ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Respect, het ziet er mooi uit, al heb ik geen idee waar ik naar kijk ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 20:30
Microfoons in allerlei soorten en maten. Het bespreken daarvan valt echter denk ik toch echt buiten het forum :P

Het ging nu om de foam inlays. Wat er zo nu en dan fout gaat is dat het foam zich als een soort sliert om de frees heen draait, en dan te veel weg haalt. O.a. te zien bij de microdot-xlr adapter linksvoor (foto 3/5, ding met riemclip).

[ Voor 22% gewijzigd door big bang op 27-05-2021 15:41 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

henkjanvdkolk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:34:
[...]

Succes! (pictures or it didn’t happen :p)
Nou, dit is het dan geworden!

Before:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cofdbgPsDCHqTilHo2chTW-eH_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfhcYio7SOAdIaoPsmyzH1VX.jpg?f=fotoalbum_large

After:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCuikVnlAepg3fC4jij6qIk-YKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mo6uoVHUoYg9MGAxH7aQFJJL.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet super recht, maar aan beide kanten recht genoeg voor de stukadoor om het zonder problemen netjes te kunnen maken (het steekt nergens uit),

De ruimte tussen de muur het het gips pur ik later vol, dat hecht wat beter op gipsplaat dan mortel.

[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 27-05-2021 16:01 ]

My anime addiction.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Om hier ook maar even op terug te komen... (foto-bom-waarschuwing!)
EMP schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:56:
Binnenkort wil ik onze dakkapel isoleren en afwerken. Deze is tijdens de renovatie van het dak op maat gemaakt, dus geen kant-en-klaar model.

De constructie bestaat uit een houten frame met underlayment en Keraliet (kunststof rabatdelen) aan de buitenkant. Het kunststof kozijn zit in het houten frame geschroefd. De ruimte onder de dakkapel is ook underlayment, maar dan met een dampdoorlatende folie en dakpannen.

Uiteindelijk willen we de boel binnen laten stucen, dus de afwerking zal (vezel)gipsplaat worden.

Er zitten er nogal wat gaten en kieren tussen de balken. We wonen aan een drukke weg dus ik wil graag behalve thermisch de boel ook zo goed mogelijk geluiddicht maken, en ik zit te twijfelen hoe.

Ik zit aan het volgende te denken:
1. kieren dakkapel afdichten met pur
2. framepje van hout bouwen bij de wanden
3. de zijkanten en het plafond voorzien van zo veel mogelijk steenwol (achter het frame)
4. dampdichte folie op het frame en dan gipsplaten. Eventueel vezelgipsplaat waar het raam de wand raakt.

De ruimte onder de dakkapel wil ik volstoppen met steenwol, dan een dampdichte folie en een plaat OSB aanbrengen (er moet nog een radiator aan komen te hangen), en vervolgens afwerken met gipsplaat.

En omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

(de dakkapel loopt over 2 kamers, de situatie in de andere kamer is het zelfde als hier op de fotos)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand nog tips?
Zoals bij iedere renovatie loopt het vaak anders dan gepland :+ Deels vanwege de aanwezigheid van isolatiemateriaal wat ik graag wilde gebruiken, en deels door inzicht dat ik gaandeweg opgedaan heb.

Begonnen met het opdikken van de balkjes van het plafonnetje zodat er 8cm steenwol tussen past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pi2AMgEVBrz95AaUoII9F8g8rk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eynBaXq28MJ1GLf1P51YTnPv.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna een pir+gipsplaat er opgezet (deze is over van het isoleren van de wanden) voor een totaal van 8cm steenwol + 4cm pir isolatie op het 'plafond'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQnbSf63oC-lh-YsQQjoUh5uqo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7I75Bq7VgIy0vTQt5Pye3k7.jpg?f=fotoalbum_large

De ruimte onderaan is een vrij stijl dak, dus dakpannen, dampdoorlatende folie, underlayment en wat loze ruimte. Niet genoeg om er bergruimte van te maken, maar wel om te isoleren. Bij de zijwanden onder heb ik eerst een framepje van hout gemaakt en dat met steenwol gevuld. Bij de bovenkant is geen ruimte meer voor steenwol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x344StUVS9_O1OXjd-edTDcPyEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMdKnhOtJPLOHWX5lyy2YFvz.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna weer een pir+gips plaat over de hele zijkant. Het raam kan nog open, dus dit was het beste wat mogelijk was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2U6DkpoqW0QZgU6NjQAlV1jvik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXHQjccbBXoDphXF3mSShmDM.jpg?f=fotoalbum_large

Onder het raam komt een radiator te hangen dus reden genoeg om extra goed te isoleren. In wederom een frame van hout heb ik 15cm dikke glaswol dekens gehangen welke ik nog over had van het isoleren van het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYoWbkYX0VtsIV-gRisjoZ7RxKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKhFnjFhJESsqRhmenzkbGlX.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna de aluminium laag geperforeerd op verschillende plekken om geen twee dampwerende lagen te krijgen, en als afwerking wederom de pir+gips platen voor een totaal van 15cm glaswol + 4cm pir achter de verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwfXROggJPYRy4BWum_cLjyE-hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qlwl6MEEjMeCV6jE9bIX2uyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Met dit als eindresultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Lw0A6Zp0ULoea8JCEAcrA9uQJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQBIvh5kw8Ju88mVJ9i3yG0f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1JyogIa5eTFhquPoPC4u2aFkXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmj3LVm9s6EJUSVfPV72fcpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard direct overal de dozen en leidingen voor de stroom- en netwerkaansluitingen gemaakt met hollewanddozen op de gipsplaat (en extra pur voor de stevigheid), en inmiddels is het muurtje dus ook weer aangeheeld :)

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:38
EMP schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:00:
[...]

Before:
[Afbeelding]

After:
[Afbeelding]

Het is niet super recht, maar aan beide kanten recht genoeg voor de stukadoor om het zonder problemen netjes te kunnen maken (het steekt nergens uit),

De ruimte tussen de muur het het gips pur ik later vol, dat hecht wat beter op gipsplaat dan mortel.
Kijk, lekker aan de bak geweest met een mooi resultaat lijkt me. Thanks voor de foto’s. Leuk om te zien. Succes met afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Om de zolder wat meer sfeer te geven, zie ik dat men bijv eiken balken gebruikt. Waarom zou men geen douglas balken gebruiken.. Is daar een reden voor? Ik zou kunnen voorstellen dat het bouwtechnisch iets is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-10 22:15
sloth schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:06:
Hebben jullie nog tips voor verf in een badkamer?

Ondergrond gipswand en beton.
Er is mechanische ventilatie met sensor en ook nog een raam wat open kan. Je hebt ook schimmelwerende verf zag ik, maar dat lijkt me dus voor mijn situatie geen harde eis.

Ik kijk nu naar latex achtig spul van een A-merk met schrobklasse 1 en wat vlekafstotende eigenschappen.

Voorbeeld
Sikkens Alpha Rezisto MAT

Of is er beter spul? Het gaat me niet zo om de prijs, wil 1x goed sausen om dan hopelijk jaren klaar te zijn :)
Wat is er mis met histor monodek?
Gewoon de badkamer goed ventileren, vooral langer je MV laten nadraaien en het raam open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-10 22:15
Tomson7 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:34:
[...]

Daar zal ik vanavond ook eens naar kijken.
Bedankt voor het meedenken allemaal!
En heb je al weer warm water?
P.s.wat voor ketel heb je als het nog niet werkt, zie je bv wel een kraantje in het display als je beneden heet water tapt, tenzij je daar een close in boiler hebt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
scofield schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:30:
[...]

Wat is er mis met histor monodek?
Gewoon de badkamer goed ventileren, vooral langer je MV laten nadraaien en het raam open.
Ik lees er vaak klachten over, en echt goedkoop spul is het ook niet (in verhouding) ten opzichte van A-merken waar je alleen maar goede ervaringen van leest. Zelf ook m'n lesje geleerd met Hornbach Polar Wit, wat een drama.. nooit meer.

Sikkens Alpha Rezisto MAT is in Duitsland maar een tientje duurder en daar voel ik me dan toch beter bij. Alleen die reisbeperkingen door Covid.. :(

Wat me wel ook nog een optie lijkt is een middenklasse of goedkopere latex, en die dan afwerken met muurvernis. SPS Protect lijkt me dan wel wat, iemand daar ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door sloth op 27-05-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
De histor clean is prima toch? Regelmatig in de aanbieding. Niet heel boeiend als je twee lagen moet aanbrengen. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
sloth schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:24:
[...]

Ik lees er vaak klachten over, en echt goedkoop spul is het ook niet (in verhouding) ten opzichte van A-merken waar je alleen maar goede ervaringen van leest. Zelf ook m'n lesje geleerd met Hornbach Polar Wit, wat een drama.. nooit meer.

Sikkens Alpha Rezisto MAT is in Duitsland maar een tientje duurder en daar voel ik me dan toch beter bij. Alleen die reisbeperkingen door Covid.. :(

Wat me wel ook nog een optie lijkt is een middenklasse of goedkopere latex, en die dan afwerken met muurvernis. SPS Protect lijkt me dan wel wat, iemand daar ervaring mee?
Joh je hebt hooguit 2,5 liter nodig voor je plafond. Gewoon online bestellen en laten leveren..

2,5 liter kost 50 euro. Bestel je gelijk goeie rollers en kwasten erbij.

[ Voor 4% gewijzigd door mierenfokker op 27-05-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
mierenfokker schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:29:
Om de zolder wat meer sfeer te geven, zie ik dat men bijv eiken balken gebruikt. Waarom zou men geen douglas balken gebruiken.. Is daar een reden voor? Ik zou kunnen voorstellen dat het bouwtechnisch iets is..
Eiken is sterker dan douglas, dus als het voor de constructie gebruikt wordt is het iets om te overwegen.

Het prijsverschil wordt momenteel trouwens steeds kleiner, douglas hout is echt over de kop gegaan vergeleken met 2 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@LED-Maniak eigen ervaring, ook je badkamer mee gedaan?
@mierenfokker hoe kan jij weten hoeveel wanden en plafonds ik moet sausen, hoe erg ze zuigen enz? 2,5 liter is veel te weinig. ik heb minstens 10 liter nodig voor 2 lagen.

[ Voor 5% gewijzigd door sloth op 27-05-2021 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 20:57
henkie196 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:57:
[...]

Ik had vroeger een bed met dat soort verbindingen. Op dat bed sloten ze prima aan, door het ontwerp hou je geen spleet over. Was wel een eenpersoonsbed, maar bij een twee persoonsbed dragen de zijkanten over het algemeen toch niet het volledige gewicht (heb je steunen hier en daar bij de meeste bedden die ik heb gezien.

Zwakste punt bij die verbinding waren de schroeven waarmee ze in de planken aan de zijkant vast zaten. Op een gegeven moment raakten die wat los, en de dikte van de planken is beperkt dus je kan er niet langere schroeven in zetten. Na vele jaren had ik twee van de vier vervangen voor bouten door de plank heen, omdat schroeven gewoon niet bleven zitten.
Dat zal wellicht ook aan de kwaliteit en dikte van het hout liggen. Mijn bed is van eikenhout, 2,5cm dikke planken. Tweepersoons, maar geen steunen, dus al het gewicht hangt op de haken (de middenbalk die er in zit hangt ook met bedhaken vast). Nog geen enkele speling of iets ontstaan in de 15 jaar dat ik dit bed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
sloth schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:47:
Ik heb mijn badkamer met Wijzonol voor de badkamer gedaan. Niet geheel enthousiast hierover(afnemen kan echt niet zomaar). De slaapkamers met Histor clean.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
sloth schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:47:
@mierenfokker hoe kan jij weten hoeveel wanden en plafonds ik moet sausen, hoe erg ze zuigen enz? 2,5 liter is veel te weinig. ik heb minstens 10 liter nodig voor 2 lagen.
Oh sorry ik dacht te lezen dat het alleen om een badkamerplafond ging. Het was al laat gisteren, my bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomson7
scofield schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:46:
[...]

En heb je al weer warm water?
P.s.wat voor ketel heb je als het nog niet werkt, zie je bv wel een kraantje in het display als je beneden heet water tapt, tenzij je daar een close in boiler hebt. 8)7
Nope..
Na wat testen licht de verdenking bij de ketel omdat er inderdaad geen kraantje op het display kom bij warmwatervraag. Als het goed is komt er vandaag een nieuwe stromingssensor binnen. Eens kijken of dat het is.
Wordt vervolgd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-10 22:00

Amphiebietje

In de blubber

_eLMo_ schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:25:
[...]

Plaat met nagels en al eraf trekken. Je breekijzer onder de plaat zetten dus bij de spijker (voorzichtig natuurlijk). Daarna eventueel de spijkers eruit tikken (ik zou ze lekker laten zitten).
En als er dan toch eentje breekt, kan je direct een asbestreinigingsbedrijf inschakelen en een vette boete krijgen wegens het overtreden van de regels omtrent asbest?

En waar laat je dat asbest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Amphiebietje schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 07:42:
[...]

En als er dan toch eentje breekt, kan je direct een asbestreinigingsbedrijf inschakelen en een vette boete krijgen wegens het overtreden van de regels omtrent asbest?

1) Dat kan, maar hoeft zeker niet.
2) Naar mijn ervaring accepteert bijna elke milieustraat het zonder vragen. Ze zijn veel te bang dat ze het anders ergens dumpen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-10 13:04
Cyberpope schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:14:
[...]

1) Dat kan, maar hoeft zeker niet.
2) Naar mijn ervaring accepteert bijna elke milieustraat het zonder vragen. Ze zijn veel te bang dat ze het anders ergens dumpen.
2 inderdaad, zolang het maar dubbel ingepakt zit kun je het gewoon bij de milieustraat kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-10 18:20
LinuxMan schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:53:
[...]

Dat zal wellicht ook aan de kwaliteit en dikte van het hout liggen. Mijn bed is van eikenhout, 2,5cm dikke planken. Tweepersoons, maar geen steunen, dus al het gewicht hangt op de haken (de middenbalk die er in zit hangt ook met bedhaken vast). Nog geen enkele speling of iets ontstaan in de 15 jaar dat ik dit bed heb.
Tikje offtopic, maar ik mag wel hopen dat je in die 15 jaar wel minstens je matras al vernieuwd hebt?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Amphiebietje schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 07:42:
[...]

Een gematigde reactie mag ook ;)

In de twee gemeentes waar ik heb gewoon mag je tot 70m2 / 1.5 kuub zelf verwijderen en inleveren. Dubbel inpakken in landbouwfolie.

Het is ook niet zo dat je van 1 plaatje doorzagen (wat ik natuurlijk ten zeerste afraad) gelijk long problemen krijgt hè. Auto’s reden jarenlang rond met asbest remvoeringen, dat spul zat overal in de lucht, en het is niet alsof alle mensen die toen leefden aan longproblemen overleden zijn…

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 16:32
Welkom in Nederland ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:50
Met asbest moet je voorzichtig zijn, maar de angstzetting die gecrieerd is, is compleet overbodig.

Ik weet nog dat ik een klein schuurtje bij iemand moest afbreken met enkele asbest platen.
Nou die kun je gewoon demonteren zonder gezondheids risico#s.
De klushulp die 2 linker handen heeft, en zich laat indoctineren over asbest en zijn gevaren, zag de platen en stopte direct en kwam niet meer in de buurt. Levensgevaarlijk! En ik was niet goed wijs dat ik zulke enorme gezondheids risico's nam. Gemeente moest in geschakeld worden, afzet lintjes, mannen in speciale pakken etc etc.

Uiteindelijk platen gedemonteerd, ingepakt volgens voorschrift en afgevoerd.

[ Voor 84% gewijzigd door barry86 op 28-05-2021 11:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-10 18:20
barry86 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:51:
Met asbest moet je voorzichtig zijn, maar de angstzetting die gecrieerd is, is compleet overbodig.

Ik weet nog dat ik een klein schuurtje bij iemand moest afbreken met enkele asbest platen.
De klushulp die 2 linker handen heeft, en zich laat indoctineren over asbest en zijn gevaren, zag de platen en stopte direct en kwam niet meer in de buurt. Levensgevaarlijk! En ik was niet goed wijs dat ik zulke enorme gezondheids risico's nam. Gemeente moest in geschakeld worden etc etc.

Die ging natuurlijk even roken?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 20:57
Flix20 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:33:
[...]
Tikje offtopic, maar ik mag wel hopen dat je in die 15 jaar wel minstens je matras al vernieuwd hebt?
ja duh. Zelfs de lattenbodems zijn al een keer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 15:19
Om aan te geven dat dit inderdaad klopt, twee jaar geleden is er een rapport over gepubliceerd door TNO en Universiteit Utrecht waarin wordt aangetoond dat het risico bij incidenteel contact overschat is.

https://www.volandis.nl/a...-bescherming-blijft-nodig

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online

De klushulp die 2 linker handen heeft, en zich laat indoctineren over asbest en zijn gevaren, zag de platen en stopte direct en kwam niet meer in de buurt. Levensgevaarlijk! En ik was niet goed wijs dat ik zulke enorme gezondheids risico's nam. Gemeente moest in geschakeld worden, afzet lintjes, mannen in speciale pakken etc etc.

Dat dus, wij deden het gewoon met de tuinsproeier natspuiten en houden, dan is de kans op nare stofdeeltjes al zo laag..

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben bezig met mijn oude bureau op te knappen. Het is een gefineerd exemplaar van Hülsta, niet extreem duur maar wel de moeite waard om wat tijd in te stoppen.

Ik heb dit bureau jaren gehad en mishandeld (biertjes op laten staan) in mijn studententijd. Toen zat er een lichte lak op, ongeveer beuken. Daarna met een geleende Delta schuurmachine de ergste shit eraf geschuurd en met bruine jachtlak afgewerkt ... Tsja keuzes ;)

Nu ik dit at dingen op orde aan het maken ben is het ook tijd geworden dit bureau eens onderhanden te nemen. Ik heb de beide laklagen afgeschuurd en net alles netjes opgeschuurd. Nu zit er op sommige plekken toch nog zooi in:..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKtsMDkd6RgSFWaNIbzIu9aFhKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySpo0JcnNLKbjPflRlouQDhC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YqXK_WymO3HWeTAYBRJzQ5_NUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMLzKlMLmCF5fFm1O7vr8FOa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fp5v4DgjHqbXxBfidz189ziXjJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UGArnqJxnjYwXZdzm7wtecj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fh6IxCt6F5bT5WSKbpua0HGn_KM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uPRD1GcRktadMb0vbu46BLE.jpg?f=fotoalbum_large
Dit heeft een beetje aan wat ik aan het doen ben.

Mijn vraag is dan ook:
Is hier met die donkere plekken nog wat te beginnen? Makro pasje ligt erbij voor de schaal

Ik heb bij mijn vorige schuuractie al aardig door het fineer geen geschuurd op een paar plekken. Geen drama maar ik heb geen 5mm oid om verder weg te schuren. Dat zie je ook wel op de laatste foto.

Heb netjes de lak met 120 korrel weggeschuurd, en daarna via 180 naar 220 gegaan. De 320 ligt ook nog klaar voor zo.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Met die kleinere korrel ga je het waarschijnlijk niet wegkrijgen. Het hangt een beetje af hoe diep het zit, des te dieper, des te meer er weggeschuurd moet. Je kan even kijken of je met een breekmesje je het één en ander los kan peuteren, zodat het van zwart naar "houtkleur" gaat. Maar let op want als je het dan weer glad wilt krijgen bij een diepe kras ben je zo verder van huis. Peuteren met beleid dus.

Optie twee: kleurtje ipv lakken. Is het glad en zie je geen "vieze" vlekken meer.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Boudewijn schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:03:
Mijn vraag is dan ook:
Is hier met die donkere plekken nog wat te beginnen? Makro pasje ligt erbij voor de schaal

Ik heb bij mijn vorige schuuractie al aardig door het fineer geen geschuurd op een paar plekken. Geen drama maar ik heb geen 5mm oid om verder weg te schuren. Dat zie je ook wel op de laatste foto.

Heb netjes de lak met 120 korrel weggeschuurd, en daarna via 180 naar 220 gegaan. De 320 ligt ook nog klaar voor zo.
je zou (mits je de schuurmachine vooraf geleegd hebt) .. bv iets dieper kunnen schuren op de plekken en dan met houtlijm / epoxy weer opvullen maar of je er vrolijk van word

maar anderzijds dit is juist de charme van hout.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ben bezig om de verdiepingsvloer te isoleren en te verstevigen. Nu kom ik met het weghalen van de ondervloer onderstaande stalen beugel tegen. Als ik er zo naar kijk doet het ding in de praktijk helemaal niets. Bovenop de balken zit ‘ie minimaal vast met randjes spijkerkop en met een spijker en een loszittend vullatje in de tweede balk.

Plan is dan ook afslijpen aan de muur en weg er mee. Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjT4JfutIVNvckUWczMLkNpgUxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tB3Xu2xPs3ZHycie6JgmGirU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1N-yynnR47Qfy3mJKlB1VBiLoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbOcLdvpblb7TEmnKZLly8zQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSPZRTTJwsFGYnHxpMQ_iR8z3gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4cxOAPH9V7oWyx7wfZXoTQr.jpg?f=fotoalbum_large

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:10
FirePuma142 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:38:
Ben bezig om de verdiepingsvloer te isoleren en te verstevigen. Nu kom ik met het weghalen van de ondervloer onderstaande stalen beugel tegen. Als ik er zo naar kijk doet het ding in de praktijk helemaal niets. Bovenop de balken zit ‘ie minimaal vast met randjes spijkerkop en met een spijker en een loszittend vullatje in de tweede balk.

Plan is dan ook afslijpen aan de muur en weg er mee. Of zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt wel een muuranker of zoiets. De muur waar je waterpas staat, is dat de buitenmuur? En zit hij aan die kant ook in de muur vast?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 19:43
En wat is die verwarmingsleiding ongelukkig geboord, die balk houdt weinig vlees over zo :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GermanPivo schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:40:
[...]

Lijkt wel een muuranker of zoiets. De muur waar je waterpas staat, is dat de buitenmuur? En zit hij aan die kant ook in de muur vast?
Ja, dat is de buitenmuur, hij zit daar inderdaad vast in het metselwerk.
phYzar schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:47:
En wat is die verwarmingsleiding ongelukkig geboord, die balk houdt weinig vlees over zo :o
Ja, de lampenkap die dat verzonnen heeft… Er is notabene ruimte zat naast. Ik zet hem daar vast in de buitenmuur is het plan. Blok hout tussen balk en muur en met een paar flinke bouten in de muur is het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vso schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:13:
[...]

je zou (mits je de schuurmachine vooraf geleegd hebt) .. bv iets dieper kunnen schuren op de plekken en dan met houtlijm / epoxy weer opvullen maar of je er vrolijk van word

maar anderzijds dit is juist de charme van hout.
Lijkt me niet best voor de structuur. Ik denk dat ik het zo laat dan. Dank je wel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-10 13:04
FirePuma142 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:27:
[...]

Ja, dat is de buitenmuur, hij zit daar inderdaad vast in het metselwerk.

[...]

Ja, de lampenkap die dat verzonnen heeft… Er is notabene ruimte zat naast. Ik zet hem daar vast in de buitenmuur is het plan. Blok hout tussen balk en muur en met een paar flinke bouten in de muur is het idee.
Ik zou dat muuranker absoluut intact laten. Deze verbind de buitengevel aan de verdiepingsvloer en zorgt er voor dat de boel niet inzakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xW6j7RiTmo7NLwm3XpDRrQ6N00c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/EgZWPZooB2zV0Fyn9CqchLzK.gif?f=user_large
Hierboven een voorbeeld van metselwerk wat over tijd is ingezakt.

Voorwatbetreft die cvleiding. Alles behalve handig en het had zeker anders gekunne. Maar in de eerste balk langs de gevel is het risico minimaal. Deze wordt in de praktijk zelden langdurig zwaar belast. Je kan er een balk langs leggen maar persoonlijk denk ik niet dat het nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

FirePuma142 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik ben geen bouwkundinge maar

Weghalen lijkt me slecht plan tenzij je je buitenmuur naar buiten wilt zien gaan buigen .. zal niet 1.2.3 gebeuren maar vermoed dat het wel zichtbaar word na een paar jaar ..

Knuppels die een nieuwe verwarming door de balk hebben aangelegd.. (rechts van waar de waterpas staat) blauwe leiding. .. zou daar zeker verstevigen .. een dikke balk oid evenwijdig aan beide kanten en het gat vullen oid ..

Isoleren van een verdiepings vloer .. tja .. hout moet wel luchten .. of heb je het over geluids isolatie ?
verstevingen is niet dom .. isoleren tussen verdiepingen tja beter de begane grond vloer / dak ..

maar goed mijn 2 cents

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Woody179 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:16:
[...]

Ik zou dat muuranker absoluut intact laten. Deze verbind de buitengevel aan de verdiepingsvloer en zorgt er voor dat de boel niet inzakt.
[Afbeelding]
Hierboven een voorbeeld van metselwerk wat over tijd is ingezakt.
Ah, ok, hij werkt precies andersom dus. Dan bevestig ik hem wat beter en laat ik hem zitten. Dank voor je uitleg :)
Voorwatbetreft die cvleiding. Alles behalve handig en het had zeker anders gekunne. Maar in de eerste balk langs de gevel is het risico minimaal. Deze wordt in de praktijk zelden langdurig zwaar belast. Je kan er een balk langs leggen maar persoonlijk denk ik niet dat het nodig is.
De balken worden sowieso opgeklampt, dus dat komt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FirePuma142 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:19:
[...]

Ah, ok, hij werkt precies andersom dus. Dan bevestig ik hem wat beter en laat ik hem zitten. Dank voor je uitleg :)

[...]

De balken worden sowieso opgeklampt, dus dat komt wel goed.
@vso Geluidsiolatie is het plan. Rocksono er tussen om de stilstaande lucht te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 20:55
Je kan ook kijken of je het met een schraapstaal kan repareren. Maar ook dan geld; je moet sowieso materiaal weghalen dus je hebt kans dat je door het fineer heen gaat.

YouTube: How to Sharpen and Use a Card Scraper Like a Boss - Essential Skills...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020

pizzacabonara

It's a put on..

EMP schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:00:
[...]

Before:
[Afbeelding]

After:
[Afbeelding]

Ziet er netjes uit zeg. Het hoeft ook niet helemaal kaarsrecht, je ziet het niet. Jij stelde een tijdje geleden de vraag hoe het best te isoleren tegen straatgeluid toch? Is het gelukt met de Rockwool en bevalt het?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomson7
@scofield Stromingssensor vervangen en ik heb weer warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

pizzacabonara schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:01:
[...]

Ziet er netjes uit zeg. Het hoeft ook niet helemaal kaarsrecht, je ziet het niet. Jij stelde een tijdje geleden de vraag hoe het best te isoleren tegen straatgeluid toch? Is het gelukt met de Rockwool en bevalt het?
Zeker gelukt, hoe heb ik hier beschreven. Het geluid is enorm veel minder. Voorheen was er wel wat verschil in geluid tussen raam open en raam dicht, maar nu is het een wereld van verschil. Het is zeker niet doodstil, maar autogeluiden komen nauwelijks meer binnen. Regen (contactgeluid) is veel aanweziger, maar dat vind ik totaal niet vervelend :)

My anime addiction.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-10 22:00

Amphiebietje

In de blubber

rockhopper schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:11:
Met die kleinere korrel ga je het waarschijnlijk niet wegkrijgen. Het hangt een beetje af hoe diep het zit, des te dieper, des te meer er weggeschuurd moet. Je kan even kijken of je met een breekmesje je het één en ander los kan peuteren, zodat het van zwart naar "houtkleur" gaat. Maar let op want als je het dan weer glad wilt krijgen bij een diepe kras ben je zo verder van huis. Peuteren met beleid dus.
"houtkleur" bestaat niet. :+

Hout bestaat eigenlijk grotendeels uit twee soorten bestanddelen: zacht weefsel en hard weefsel. Hoe makkelijker te zagen hout is, hoe meer zacht weefsel er in zit en hoe minder hard weefsel. Let op dat er iets extra's is dat een houtsoort harder kan maken dan verwacht, namelijk hoe veel kristallen er in zitten. Als je daar veel van hebt in een relatief zachte houtsoort (veel zacht weefsel), dan kunnen die alsnog je mes of zaag beschadigen. Er zijn ook houtsoorten, veelal tropisch, die zo hard zijn dat ze met een gewone zaag onzaagbaar zijn (dan kan je na afloop de zaag afvoeren... _/-\o_ ). Zacht weefsel is meestal licht van kleur, hard weefsel donker, alhoewel daar enige variatie in kan zitten i.v.m. de kleurstoffen die in de verschillende types weefsel zitten. Verder is hout altijd in meer of mindere mate poreus, omdat het een grote rol speelt bij het watertransport in een plant en dus vol zit met transportvaten en andere transportmogelijkheden (bijv. stralen).
/biologieles

'Zwart' hout kan meerdere oorzaken hebben:
- veel donkere kleurstoffen.
- schimmeldraden.
- bij bewerkt hout, infiltratie van verf/beits in de diverse transportorganen.

Je kan dat wegschuren, maar persoonlijk zou ik het gewoon laten zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Amphiebietje schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:31:
[...]

"houtkleur" bestaat niet. :+

Hout bestaat eigenlijk grotendeels uit twee soorten bestanddelen: zacht weefsel en hard weefsel. Hoe makkelijker te zagen hout is, hoe meer zacht weefsel er in zit en hoe minder hard weefsel. Let op dat er iets extra's is dat een houtsoort harder kan maken dan verwacht, namelijk hoe veel kristallen er in zitten. Als je daar veel van hebt in een relatief zachte houtsoort (veel zacht weefsel), dan kunnen die alsnog je mes of zaag beschadigen. Er zijn ook houtsoorten, veelal tropisch, die zo hard zijn dat ze met een gewone zaag onzaagbaar zijn (dan kan je na afloop de zaag afvoeren... _/-\o_ ). Zacht weefsel is meestal licht van kleur, hard weefsel donker, alhoewel daar enige variatie in kan zitten i.v.m. de kleurstoffen die in de verschillende types weefsel zitten. Verder is hout altijd in meer of mindere mate poreus, omdat het een grote rol speelt bij het watertransport in een plant en dus vol zit met transportvaten en andere transportmogelijkheden (bijv. stralen).
/biologieles

'Zwart' hout kan meerdere oorzaken hebben:
- veel donkere kleurstoffen.
- schimmeldraden.
- bij bewerkt hout, infiltratie van verf/beits in de diverse transportorganen.

Je kan dat wegschuren, maar persoonlijk zou ik het gewoon laten zitten...
Dank voor de biologieles. Altijd leuk om te weten waarom dingen zo zijn als ze zijn :)

Ik ga het zo laten, ben bang dat ik er alleen maar teveel vanaf schuur.
Van de week eens lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Als ik bij een buitendeur het dubbelglas wil vervangen , plaats je dan de stel en steunblokjes net als bij een openslaand raam? Of plaats je ze gewoon als bij een vast raam? Kan dit eigenlijk nergens vinden en ik heb de ruit er al uit (morgen terugplaatsen hoop ik 😅)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Amphiebietje Vandaar dus de aanhalingstekens, even een taallesje voor bij de Biologie ;) Maar bedankt voor de aanvulling.
@Boudewijn Verstandige beslissing, soms moet je je verlies nemen. Je kan het ook als een tafelblad met "karakter" beschouwen ;)

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noBKQB5av7Z02vln_9nEn25Kmd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKGRc8LHCvQNvgdPJenmYPa0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5V71nf2gwKZtg2m1P4T1julE5Qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6kPKG3F23HoD1EuJgF98Rv7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBDjQH4oHljGOFajaZYbrpzM8z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5bAgYUvdNA9DVcVkjbySEgz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coP0YHPiCwo2_fTJVBI1zNRToeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHsbgi7Ev9hRXC3OCteeV9qh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drUtZC-0N9zMgShURfjM8WHiAvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVplQ16BNYijKvLGDEFTcEgi.jpg?f=fotoalbum_large

Van houten vloer zonder isolatie, naar betonnen vloer met isolatie waarde RC5.0 8)
Stiekem best trots op :) maandag komt het beton! En dan zijn we weer een stapje verder. Daarna vloerverwarming erop, dekvloer erin en tegels erop :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Laatst online: 09-10 17:52
colvano schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:49:
Even een vraag voor mijn gemoedsrust. Wij zijn in onze nieuwe woning aan het slopen. Het betreft een jaren 30 woning waar in het verleden een doorbraak is gemaakt om een grotere woonkamer te creëren. De doorbraak was met hout afgewerkt, zie foto hieronder. Mijn inschatting was dat er onder het houtwerk een balk zou lopen ter ondersteuning. De doorbraak betreft een draagmuur. Boven de muur zit alleen het dak. Dakbalken rusten op de muur. De plafonds aan beide zijde zijn nog origineel riet met kalk.

[Afbeelding]

Tot mijn verbazing zag ik onderstaande na het verwijderen van de aftimmering en het behang. Het zichtbare hout was alleen ter bevestiging van de aftimmering. Dit heeft geen enkele constructieve betekenis. De horizontale plank hangt los en door.

[Afbeelding]

Nu is bij mij het idee ontstaan dat een balk ontbreekt om de doorbraak te ondersteunen. Iemand met meer kennis van zulke zaken die dit kan bevestigen/ontkrachten?

Als de balk inderdaad aanwezig moet zijn en ontbreekt, is dit dan de verborgen gebrek waar ik de verkoper (erfgenamen) van in kennis dien te stellen? :?

Edit: bonus sloopfoto
[Afbeelding]
Het lijkt toch dat het groene hout een constructieve functie had, bewust of onbewust :9 Dit was toch wel even spannend toen het gebeurde.

Het onderste deel vertoond na het weghalen van de bovenste schroef direct een scheur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5KcX0mxWgZJVoaiPT6AkcFToJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8XGtotDUSBjpuK6jQYboJRd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-0zuEyKKCOtCsEEpZ50e5kHABU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYRvtWD1CDI46Qh2YBNxaX8I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5uP0liVlIB50K6Q_nAL64RBJSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OJ6iSFGwztiCsjotXcJsLIt.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu maar even snel gestut met de beschikbare materialen. Morgen even contact met de aannemer zoeken om te kijken wat slim is. Ik neig zelf naar een stalen balk om het helemaal open te maken. Ik vertrouw dit totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@colvano Ai, dat is wel even schrikken. Ik kan eigenlijk uit je oude post van maart niet meer afleiden of het dezelfde ruimte is, vloeren en haard ontbreken/zien er anders uit. Het feit dat het daar op de oude foto doorhing is natuurlijk al een slecht teken.

Wat ik niet goed op de foto kan zien is of de scheur alleen stucwerk is, of helemaal door gaat. In ieder geval verstandig om onmiddellijk de boel te stutten. Waarschijnlijk heb je inderdaad een latei nodig (en een vergunning, maar dat wist je al toch? ;) ) Veel succes, ik ben benieuwd wat de aannemer er van gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
rockhopper schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:12:
@colvano Ai, dat is wel even schrikken. Ik kan eigenlijk uit je oude post van maart niet meer afleiden of het dezelfde ruimte is, vloeren en haard ontbreken/zien er anders uit. Het feit dat het daar op de oude foto doorhing is natuurlijk al een slecht teken.

Wat ik niet goed op de foto kan zien is of de scheur alleen stucwerk is, of helemaal door gaat. In ieder geval verstandig om onmiddellijk de boel te stutten. Waarschijnlijk heb je inderdaad een latei nodig (en een vergunning, maar dat wist je al toch? ;) ) Veel succes, ik ben benieuwd wat de aannemer er van gaat maken.
Dit is inderdaad dezelfde doorbraak. Een latei zit er wel anders was het midden al lang naar beneden gekomen. Echter de zijkanten zijn maar deels ondersteund. Lijkt wel of de onderburen ook een doorbraak hebben en die breder hebben gemaakt. Vandaar dat het naar beneden toe kantelt zegmaar. Verder vallen zal het nu niet verwacht ik. Staat echt wel stevig rondom nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik zou toch even een paar stempels regelen om de verdiepingsvloer te stutten. Staat duidelijk heel veel spanning op die 'pilaren'. Lijkt me geen stabiele constructie op het moment. Zou zonde zijn als de hele bovenverdieping naar beneden komt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruimelTuimel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2021
Atlas schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 23:40:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Van houten vloer zonder isolatie, naar betonnen vloer met isolatie waarde RC5.0 8)
Stiekem best trots op :) maandag komt het beton! En dan zijn we weer een stapje verder. Daarna vloerverwarming erop, dekvloer erin en tegels erop :)
Mooi gelukt hoor. Handige isolatie ook, wat is dat als ik vragen mag? Al gevonden, EPS vul-element.
Zou je op die manier in theorie ook de muren aan de binnenkant kunnen isoleren zodat het vrijwel naadloos aansluit op je vloerisolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
Devil schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:40:
Ik zou toch even een paar stempels regelen om de verdiepingsvloer te stutten. Staat duidelijk heel veel spanning op die 'pilaren'. Lijkt me geen stabiele constructie op het moment. Zou zonde zijn als de hele bovenverdieping naar beneden komt.
Er rusten alleen dakbalken op die de hele verdieping overspannen. Dit is zegmaar de “tussen” drager voor de balken. Dak betreft alleen de zichtbare houten planken en een laag bitumen. De spanning die erop zit is echt van de bakstenen zelf, verder niet. Ik schat in dat dit voor nu afdoende is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
KruimelTuimel schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:56:
[...]

Mooi gelukt hoor. Handige isolatie ook, wat is dat als ik vragen mag? Al gevonden, EPS vul-element.
Zou je op die manier in theorie ook de muren aan de binnenkant kunnen isoleren zodat het vrijwel naadloos aansluit op je vloerisolatie?
Dat is gewoon een broodjesvloer. Muur kan je los isoleren met platen en dan even met PUR afdichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:27

Tarin

Just plain weird.

Ik heb nog nooit met houtolie gewerkt, maar heb nu een paar zaagsneden van een gelijmde en oorspronkelijk behandelde acacia-plank van de bouwmarkt die afgewerkt moeten worden.
Nu had ik een jaar of 4 geleden een blikje Behandla houtolie gekocht bij IKEA, wat ik bij gebrek aan tijd nooit open heb getrokken. Heeft dat soort spul een houdbaarheidsdatum? Het is een beetje melkachtig en ruikt opvallend, of is dat normaal? Zoals gezegd, geen houtolie-ervaring hier :x.

[ Voor 13% gewijzigd door Tarin op 30-05-2021 16:21 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-10 21:09
Bij het opknappen van de tuin is ook de muur van mijn schuurtje aan de beurt.
Het is nogal een gatenkaas (de vorige bewoners hielden van boren blijkbaar) en de voegen zijn her en der kapot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VS66ib8mB5D-mRFo2uxZtgoxjp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMEBeE4cJVHWmJ0Qn9i4tIh2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5F5EkgJiYro6w2HPUsvmjOttdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdRcyXpf8PrN8BzOdNkILjrl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsfXKsOgMUrPpq2qG_91VwlfRhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R25PnaeIXOGhi2twpVyqTbKy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uf9lUAb1n3Ko0rz4NO0cxg3LocA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCQTkUwJ4Bu51y96NS1hILLx.jpg?f=fotoalbum_large

Nu leek het ons hier thuis mooi om de muur in een kleur te verven, bijvoorbeeld wit of een grijskleur.
Herstel van de gaten en voegen in dezelfde kleur als nu is dus niet nodig.
Met wat voor spul zal ik de gaten vullen en de voegen herstellen voordat ik ga schilderen?
Ik kan kiezen voor cement maar misschien is (siliconen)kit voor de gaten of een kant en klare voegenvuller net zo handig en bereik ik hetzelfde resultaat...
Graag tips of ervaringen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• colvano
Overigens gaat de sloop tot nu toe wel goed. We hebben geen haast terwijl wij op de vergunningen wachten en slopen op ons tempo de boel leeg. De verzakte muur is eigenlijk de eerste onverwachte tegenvaller. Wel bizar hoeveel zooi er uit een al leeg huis kan komen zeg. Puin en bergen met hout. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hr5-IJlGTYOtJHVbuO3RJ921_ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYlpbyHRZL2ZxGujbKawfkrl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:34

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Lekker bouw-weer buiten :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cN41EWwrTOqeYsWE_3IwxqBfgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2a0NADabzd17LVhBSaS4KGv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxQgdY7LFaBWO6yAs8gODNN4e4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZEpdW08LeRelhvMCDuvML1x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
badkuip schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:23:
Met wat voor spul zal ik de gaten vullen en de voegen herstellen voordat ik ga schilderen?
Ik kan kiezen voor cement maar misschien is (siliconen)kit voor de gaten of een kant en klare voegenvuller net zo handig en bereik ik hetzelfde resultaat...
Als je het gaat schilderen zeker geen siliconenkit gebruiken want daar hecht de verf niet op.
Kleur van de vuller is niet belangrijk; de structuur blijf je door de verf wel zien.
Gebruik een (grote) gatenvuller en probeer dezelfde structuur als de stenen en voegen te krijgen met b.v. een borstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D85
  • Laatst online: 08-10 19:37

D85

Het is nogal een gatenkaas (de vorige bewoners hielden van boren blijkbaar) en de voegen zijn her en der kapot.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu leek het ons hier thuis mooi om de muur in een kleur te verven, bijvoorbeeld wit of een grijskleur.
Ik zou je Den Braven Joint Fix willen aanraden, het gemak van kit en de structuur van voeg mortel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-10 21:09
D85 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:01:
[...]

Ik zou je Den Braven Joint Fix willen aanraden, het gemak van kit en de structuur van voeg mortel.
Zou je dat spul ook aanraden voor de boorgaten in de stenen zelf? Of alleen voor herstel van de voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D85
  • Laatst online: 08-10 19:37

D85

badkuip schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:18:
[...]

Zou je dat spul ook aanraden voor de boorgaten in de stenen zelf? Of alleen voor herstel van de voegen?
Beide kan, vooral voor de gaten erg fijn. Als het echt veel voegwerk is zou ik wel lekker wat voegmortel aanmaken, werkt wat fijner icm met een voegspijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:58

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFcRy5uWCzgomXKw3FKRiQSDT7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ILycSKxadXPMlYNbh8f7OZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, m'n nieuwe hobby gaat het niet worden... Nog nooit gedaan en wat een smeerboel zeg, iemand nog een tip hoe je voorkomt dat de lijm overal op de bovenkant van de tegel zit?

Overigens dacht ik dat ik voor het oefenen wel kon beginnen in de technische ruimte, maar dat was fout. Nauwelijks ruimte, jezelf in allemaal bochten wringen en elke tegel moet wel een hapje of hoekje uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
deWit schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:25:
[Afbeelding]

Nou, m'n nieuwe hobby gaat het niet worden... Nog nooit gedaan en wat een smeerboel zeg, iemand nog een tip hoe je voorkomt dat de lijm overal op de bovenkant van de tegel zit?

Overigens dacht ik dat ik voor het oefenen wel kon beginnen in de technische ruimte, maar dat was fout. Nauwelijks ruimte, jezelf in allemaal bochten wringen en elke tegel moet wel een hapje of hoekje uit...
Over het algemeen gewoon schoon werken en met schone handen. Die lijm te veel op je vingers is ook niet heel goed voor je handen. Zorg dat je een vochtige handdoek bij de hand hebt, dan kan je het zo afvegen.

Ik vind ook wel een verschil tussen vloeren en wanden tegelen zitten. Mijn voorkeur heeft wanden, leuker om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo'n klus begint met het verwijderen van slechte voegen.
Of een voeg slecht is kunt je met je nagel of een schroevendraaier testen. Bij een goede voeg slijt de schroevendraaier als je er over heen gaat.
Idd zeker niet voegen met siliconekit. Jointfix is mooi spul maar onnodig duur als je zo'n groot oppervlak moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
deWit schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:25:
[Afbeelding]

Altijd wat bouwpapier of een vochtige spons bij de hand nemen. Ik vind het ook niet super belangrijk dat alles helemaal schoon is want je gaat toch nog voegen. Dan worden je tegels toch behoorlijk smerig.

Van die kleine ruimte klopt is veel moeilijker dan in een normale kamer. Je doet er ook langer over.

Lijken vrij grote tegels. Denk je ook aan dubbele verlijming/backbutter?

[ Voor 8% gewijzigd door sloth op 30-05-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-10 12:57

Griffin

Is mythical

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb een paar weken geleden hetzelfde gehad, alleen bij mij waren wat voegen door verweer gewoon heel slecht geworden dus deze eruit getikt. Toen voegmortel en een emmer gehaald, een voegspijker en een mixer voor op de boormachine had ik al. Maar als ik jouw muur zie heb je nog geen eens een voegspijker nodig. Even bak mixen (zoveel heb je niet nodig) en dan met de hand erin duwen (misschien even handschoenen aan) en dan met een borstel wat structuur opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 00:27

Crazy-

Best life ever

Kreeg de vraag van een kennis of ik wilde helpen met afkoppelen van de radiatoren ivm stucen wanden. (Verdieping)

Normaliter zeg ik: losdraaien, water opvangen & 15mm einddop met loctite draad (nummer ... ligt in de garage)

Maar betreft hier stadsverwarming...

Kwestie van beide rode hendels dichtzetten lijkt mij voldoende toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnCk8ndVP-_Wh-43orP0N8YbOow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGvoFN0RWmIEduueuBNHp9yg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVsFVunjf2SooAQ4Y59r1gMkj6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kX6QeKk3h7LjdMvNqSXeyYJ.jpg?f=fotoalbum_large

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:48

Chrisjuh_15

Facta non verba

(jarig!)
Net klaar met eenzelfde klus. Heb de voegen gefixt met Weber SG steenvoegen reparatieset en eventuele pluggaatjes met een witte Alabastine muurvuller. Daarna de muur goed ontvet (ook van Alabastine) en met twee lagen opnieuw in de witte verf gezet. Resultaat is meer dan prima voor een buitenmuur onder een overkapping!

En dat met twee volledig linkerhanden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:10

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Crazy- schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:21:
Kreeg de vraag van een kennis of ik wilde helpen met afkoppelen van de radiatoren ivm stucen wanden. (Verdieping)

Normaliter zeg ik: losdraaien, water opvangen & 15mm einddop met loctite draad (nummer ... ligt in de garage)

Maar betreft hier stadsverwarming...

Kwestie van beide rode hendels dichtzetten lijkt mij voldoende toch?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien zijn de linker rode en blauwe de aanvoer en retour uit de straat, die moeten open blijven als je ook warm drinkwater wil hebben.

Rechter rode en blauwe zijn van de verwarming in huis, aanvoer en retour. Beide dus afsluiten.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:46:
[...]

Zo te zien zijn de linker rode en blauwe de aanvoer en retour uit de straat, die moeten open blijven als je ook warm drinkwater wil hebben.

Rechter rode en blauwe zijn van de verwarming in huis, aanvoer en retour. Beide dus afsluiten.
ja inderdaad; die met de automatische klep bedoel je neem ik aan?

Dus kwestie van Afsluiten. Loskoppelen, afdoppen en er weer open zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 31-05-2021 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Tarin schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:11:
Ik heb nog nooit met houtolie gewerkt, maar heb nu een paar zaagsneden van een gelijmde en oorspronkelijk behandelde acacia-plank van de bouwmarkt die afgewerkt moeten worden.
Nu had ik een jaar of 4 geleden een blikje Behandla houtolie gekocht bij IKEA, wat ik bij gebrek aan tijd nooit open heb getrokken. Heeft dat soort spul een houdbaarheidsdatum? Het is een beetje melkachtig en ruikt opvallend, of is dat normaal? Zoals gezegd, geen houtolie-ervaring hier :x.
De kleur en geur hoeft niet persé iets te zeggen, kan ook uitmaken van welke kleur de olie aan het hout zou moeten geven. In principe is olie een organisch spulletje, en het kan zeker afbreken over een langere tijd. Normaalgesproken zou ik verwachten dat het nog wel ok is, zeker als de verpakking nog dicht was, en het niet in bv. een tuinhuisje heeft gestaan. Temperatuurschommelingen, of erg hoge temperaturen zullen de olie niet ten goede komen. Maar als het gewoon ergens binnen heeft gestaan, zou ik verwachten dat je het nog wel kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:58

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

colvano schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:27:
[...]
Over het algemeen gewoon schoon werken en met schone handen. Die lijm te veel op je vingers is ook niet heel goed voor je handen. Zorg dat je een vochtige handdoek bij de hand hebt, dan kan je het zo afvegen.

Ik vind ook wel een verschil tussen vloeren en wanden tegelen zitten. Mijn voorkeur heeft wanden, leuker om te doen.
Ja, ondanks de spons en m'n opgeofferde T-shirt was dag nog een uitdaging. Vast wel een stuk makkelijker als je ruimte hebt. Ik moet nog 2 toiletten en een badkamer dus ik hoop maar dat de wanden leuker zijn ;)
sloth schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:22:
[...]

Altijd wat bouwpapier of een vochtige spons bij de hand nemen. Ik vind het ook niet super belangrijk dat alles helemaal schoon is want je gaat toch nog voegen. Dan worden je tegels toch behoorlijk smerig.

Van die kleine ruimte klopt is veel moeilijker dan in een normale kamer. Je doet er ook langer over.

Lijken vrij grote tegels. Denk je ook aan dubbele verlijming/backbutter?
Ze zijn ge-butter-float inderdaad. Nog meer smeerboel :+ Ze liggen wel prima iig, nadat de lijm uitgehard was heb ik er nog even op geklopt maar ik hoor nergens een hol geluid dus het zal wel goed liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qntr0l
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 10:10
DonJunior schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Mooie toevoeging op de bestaande Ikea kast *al zeg ik het zelf

[Afbeelding: homecinema_001]

:o
Mooi gedaan, ik vind vooral de TV ook gaaf. Welke is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
-ander topic-

[ Voor 98% gewijzigd door LED-Maniak op 31-05-2021 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:10

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Crazy- schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:54:
[...]
ja inderdaad; die met de automatische klep bedoel je neem ik aan?

Dus kwestie van Afsluiten. Loskoppelen, afdoppen en er weer open zetten.
Ja die en die er direct naast. In principe zou dat moeten werken, maar zorg voor doeken want er kan best wat water uit komen natuurlijk, na afloop natuurlijk wel goed ontluchten etc.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inzqXvn30J4E1Yhf2T2dEqly3IQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nReKlgGycesbRU98TrWpwBPN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQEZ-ytKEa-c4NJA05rAkJUKStY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OWMkdJ727hf8jLMD3lti6vd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYzGNqATCnl8kzQjstrsNo4TauY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdTG1TJIiZzTvqC89syjK2uQ.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan mij vertellen hoe deze metalen strip heet? Ik wil hem graag vervangen omdat hij er helemaal gaar uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:40
Crazy- schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:21:
Zet er gelijk een voetventiel tussen. Dan hoef je deze vraag de volgende keer niet meer te stellen ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Zet er gelijk een voetventiel tussen. Dan hoef je deze vraag de volgende keer niet meer te stellen ;)
haha ja dat is niet eens een gek idee, ik ga het ze doorgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:01
appelflap1992 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:53:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wie kan mij vertellen hoe deze metalen strip heet? Ik wil hem graag vervangen omdat hij er helemaal gaar uitziet.
Ik meen dat dat een dorpelstrip of dorpelprofiel heet, ben niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:16
qntr0l schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:11:
[...]

Mooi gedaan, ik vind vooral de TV ook gaaf. Welke is dit?
Thanks.. ben er ook erg blij mee moet ik zeggen. Vooral vanwege de voet, het is weer eens wat anders dan een standaard standaard.

Het is de Sony KD-55AF9

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:43
jbdeiman schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Ik meen dat dat een dorpelstrip of dorpelprofiel heet, ben niet 100% zeker.
Nee dan krijg ik meer van die tochtstrippen achtige zoekresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-10 13:06

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Wij zijn momenteel met de tuin bezig, en ik wil aan de slag met een buitenkeuken. We gaan een vlonderdek maken waarop we kunnen zitten en waar ook de buitenkeuken op geplaatst moet worden. Nu is onze tuin niet enorm, en wil ik eigenlijk een buitenkeuken zonder overkapping maken (Desnoods laat ik een hoes op maat maken voor het hele meubel). De indeling heb ik al in mijn hoofd en ben bezig met het uittekenen.

De vraag die ik eigenlijk heb: Welk soort hout kan ik het best gebruiken, gezien die in weer en wind komt te staan? Omdat het meubel op een houten vlonder komt, wil ik die sowieso gaan verven zodat je niet twee houtsoorten bij elkaar hebt. Steigerhouten planken zijn zo dik? maakt het zo massief voor mijn gevoel?

Deze BBQ moet er in komen:
Afbeeldingslocatie: https://www.deboet.nl/files/images/webshop/maxim-gti4b-v-inbouw-bbq-1585567690_l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinel0809
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-10 22:23
Goedemorgen,
Voor de fundering van onze schuur in de tuin moeten wij een aantal betonnen opsluitbanden inkorten. Nu twijfel ik tussen de huur van een tegelknipper of haakse slijper. (Voorkeur voor de knipper ivm stof en kosten) Bij de knipper van Boels staat dat deze geschikt is voor opsluitbanden, maar wij werken met de dikkere variant van 8 centimeter dik. Heeft iemand ervaring met het knippen van zulke banden? Of gaat dat niet werken met deze knipper?

[ Voor 14% gewijzigd door sentinel0809 op 31-05-2021 11:13 . Reden: link aangepast ]

Pagina: 1 ... 137 ... 469 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/