Ik heb even wat goed advies nodig voor het dakje achter ons schuurtje. Het zit zo; we hebben een schuurtje met daarachter een ruimte van ongeveer 3x1 meter. Als je ervoor staat is links het schuurtje, achterin schutting en rechts ook schutting. Dit is destijds vrij lomp door een tuinenmeneer aangelegd.
Hierbovenop zit een dakje van plastic golfplaten die met golfplaatbouten links en rechts bevestigd zijn. Links op een hardhouten balk die ik tegen de schuurmuur heb geschroefd, en rechts bovenop de schutting (in de balk die bovenop de schutting loopt).
Prima de bima, maar we hebben bij groot onderhoud (de schutting beitsen, inclusief bovenkant) de golfplaten los gehad en niet alle bouten teruggedraaid. Een paar van de bouten was zelfs door de oorspronkelijke bouwer al gesloopt (Die hingen gewoon gebroken in de golfplaten...).
Goed, nu heeft heen paar keer gewaaid en die bouten zijn door de golfplaat getrokken dus tijd om het goed en netjes te doen.
Hoe kan ik dit het beste doen?
Omdat foto's meer zeggen dan 10000000 woorden:
Vooraanzicht. Rood = schuur, bruin = balk, blauw = golfplaat. De ribbels heb ik overigens verkeerd getekend, die staan haaks op wat ik tekende, zodat het wel correct afwatert.
Foto:
Nu denk je: haal nieuwe bouten, nieuwe golfplaat en zet de boel opnieuw vast. Prima plan, behalve dat dat dus echt onhandig is. Als je bij de bouten links wil komen moet je dat met gestrekte arm doen vanaf het dak van de schuur... Over rechts (daar zit de brandgang) lukt het mij niet, dat is gewoon een meter aan golfplaat.
Ik zit erover te denken een frame te maken van 2 balken, waarbij de een hoger ligt dan de ander, en deze zo te verbinden dat de verbindingsbalk aan de achterkant van het gangetje zit en dus niet opvalt. Dit geheel daarna op zijn plaats schuiven en op de hardhouten lat / lat-op-de-schutting vastzetten.
Dit is het dan schematisch:
Blauw = golfplaat,
Bruin = Balkjes
Bruin met zwart omlijst = verbindingsstukken
Rood = bestaande balk/schuttingbovenkant
De boel dus bouwen, en op zijn plek zetten en dan een paar schroeven door de hardhouten balk links... rechts even wat creatief schroeven aan een of 2 schuttingplanken (die steken wat uit).
Volgens mij denk ik veeeeeeel te complex, heeft iemand een goede tip hoe ik zo'n framepje makkelijker kan maken?