[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 133 ... 465 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 23:29
Megalomania schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:08:
[...]

Ik ben ook opzoek naar goede tochtstrips voor de voordeur. Oude jaren 30deur die nogal wat doorlaat. Jij raadt QLON aan?
Wij hebben overal qlon geplaatst, zelfde jaartal deur en krom als een hoepel. Werkt bij ons prima. Hadden vorig jaar een siliconen tochtstrip van Ellen geplaatst, die sloot minder mooi af. Timmerman voor onze ramen boven gebruikte eveneens qlon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:51
Ik zou die 90° bocht in de afvoer vervangen door 2x45° nu je er nog bij kan. Dit is vragen om verstoppingen zo. Lijkt ook of er geen afschot in zit :?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 11-05-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:30

Pixeltje

Woo-woohoo!

Môge, vraagje:

Bij een vriend gaan we binnenkort een soort 'pergola' of frame zo je wil maken van Douglashout. in principe 4 staanders met een ringbalk erover. Balken zijn 15x15cm vierkant. Hij wil op de punten waar de balken op de staanders rusten een halfhoutsverbinding maken tussen de 'aankomende' en 'vertrekkende' balk.

Met welk gereedschap maak ik die inkeping het best? In principe is het niet anders dan op dit plaatje, maar door de afmetingen van het hout ben ik wat beperkt in mijn keuze.

Afbeeldingslocatie: https://www.woodworking.nl/data/attachments/79/79022-dca571cb5b2ee78838a3dc07e196b423.jpg

Mijn eerste ingeving was 75mm inzagen met de afkortzaag en dieptestop, heel veel zaagsnedes naast elkaar en de rest met een scherpe beitel. Later zat ik te denken aan zo'n trekzaag, daar kun je ook heel precies mee zagen.

Alternatief is met de bovenfrees (?) maar dat klinkt als heel heel veel freeswerk. Ik heb twee cirkelzagen maar die gaan tot 55 en 65 mm, dus net niet genoeg :+

Omdat er hier nog weleens zo'n constructie voorbij komt hoop ik op wat ervaringsdeskundigen :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:50
Van
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Awi2wfxfWrlaWkcmYisIWsaMC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZN86VWnEEFf8z0H3P5qyO18.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wbx-W_iBYk84qrroHF_uOU_Sajs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97uWCs05MPtkCkXjJt6oywQd.jpg?f=fotoalbum_large

Via
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kE496oftFGkiqw_5AwE_wgCgxwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSdgy1CiNeDUo1fCiX5dqCDG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4G9JqXgQwQKze1YnqQASI3QmnSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9x0e7ztoFL2nTjjBo16FU5x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rdI-ywny06DttlK2abHwSrXApQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyZFOvFJPbrNxK4hSLfYwan9.jpg?f=fotoalbum_large

Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bAnOclRYl8Yapv00nLbaNalvYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1k1HeYVfvub0Y7KMzrxJVe5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1SZ5TjFZD45ytF1PhdoBZ3Tdrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BcMPVCyhYKA5HoYpntIWwwK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROpUysfuwUUIZhqaUjGequpTXg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ht8fpWdpypDSFvpYjF51jIQG.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen nog de deuren en plinten en we zijn klaar 😎😎.
Vooral het stucwerk en schilderwerk is rete strak geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nice, dat knapt op! Ziet er op de foto's ook uit als effectieve ruimtes.

Ben wel benieuwd naar je keuze dat je eerst de vloerafwerking legt en daarna de kozijnen. Is het niet gangbaar om dat andersom te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:19
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:26:

De reden voor dit moeilijke gedoe: die vervelend afvoerpijp die links op de foto óver het beton ligt. Die is actief en kan dus niet weg. Hij ligt bijna net zo 'hoog' als de latei, en ik moet dus een vloerlaag verzinnen die nét over de pijp heen ligt en genoeg draagkracht aan de omliggende structuur ontleent.

Uiteraard kan ik ook de hele vloer van beton maken maar dan moet je weer met balken gaan werken die je weghaalt na het storten (en dat dan weer opvullen). Ik ben ook voornemens de wanden te gaan stucen (vanwege de grote ongelijkheden) en om dat mooi kaarsrecht te kunnen doen kan ik de balken onderop de muur (en daartoe gemonteerde balken bovenaan) gebruiken om recht af te rijen. Zodra de stucmuur klaar/droog is plak ik dat af tegen spetters en stort ik de definitieve vloer. Op die manieren dienen de balken twee keer nuttig en als de dekvloer erop zit zie je ze toch niet meer (dus waarom niet lekker laten zitten).

Of denk ik te moeilijk?
Is het niet eenvoudiger om die "vervelende afvoerpijp" in de vloer te frezen ??

Afvoer tijdelijk loshalen, met haakse slijper en bijtels een sleuf in het beton maken en daar de afvoer in leggen.
Wand waar de afvoer doorheen gaat lijkt me van gasbetonblokken oid dus moet ook geen probleem zijn om daar een nieuwe doorvoer doorheen te maken.
Kun je gelijk die 90graden bocht uit de afvoer halen, want dat is ook niet ideaal ;)

Vervolgens heb je alle vrijheid om de vloer af te (laten) werken zoals je wilt.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:00

dragonhaertt

@_'.'

barry86 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 07:38:
Van
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Via
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naar:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alleen nog de deuren en plinten en we zijn klaar 😎😎.
Vooral het stucwerk en schilderwerk is rete strak geworden.
Ziet er goed uit!

Doorlopend laminaat is altijd wel mooi (y)
Geeft een wat ruimer gevoel.

Heb je alles zelf gedaan? Inclusief het stucwerk?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost1112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 16:33
Ik moet binnenkort een hoogte verschil van ongeveer 1 cm a 2cm tussen 2 betonvloeren opvangen.
Zodat ik daarna de tegelvloer door kan leggen.

Idee is om dit met egaline te doen.

ervaringen met welk merk/type egaline ik dit het beste kan doen?
Of evt nog een ander middel waarmee dit het makkelijkste kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:02
@joost1112 Zelf heb ik goede ervaring met UZIN NC 110. Dit is een gipsgebonden egaline. Hier kun je alle eigenschappen erover vinden:
https://nl.uzin.com/detail/product/8268-uzin-nc-110/

Je kan daarmee een laagdikte van 50mm egaliseren.

Quote:
UZIN NC 110 ontwikkelt bij het droogproces nauwelijks spanning. Dit heeft een zeer positieve uitwerking bij het uitvlakken van de egalisatie in grotere laagdiktes en vooral in combinatie met instabiele ondergronden. Zelfs kritische ondergronden in renovatieprojecten kunnen meestal behouden blijven waardoor een omvangrijke vloeropbouw wegvalt en daarmee veel tijd en kosten bespaard worden. De egalisatie is relatief snel droog en snel legklaar.
Owja gebruik wel een voorstrijk middel. Kun je gewoon met een drukspuit aanbrengen.

[ Voor 54% gewijzigd door g00gle op 12-05-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Ha medetweakers!

Ik heb een vraag waarop het antwoord redelijk eenvoudig is waarschijnlijk. Ik heb in de keuken een verlaagd plafond met spotjes gemaakt. Deze 6 spotjes zitten aangesloten op 1 dimmer. Ik heb alleen het idee dat mijn dimmer te zwak is. Wanneer ik de spots wil zachter wil dimmen komt er een punt dat de spots gaan knippen (disco idee). Volgens mij komt dit omdat de dimmer te weinig spanning geeft op dat punt. Zo ver ik weet verbruiken de spots 5W per stuk dus betekent dit dat ik een dimmer moet gebruiken van minimaal 30 watt of minimaal 5 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:05
ThaAresX schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:28:
Ha medetweakers!

Ik heb een vraag waarop het antwoord redelijk eenvoudig is waarschijnlijk. Ik heb in de keuken een verlaagd plafond met spotjes gemaakt. Deze 6 spotjes zitten aangesloten op 1 dimmer. Ik heb alleen het idee dat mijn dimmer te zwak is. Wanneer ik de spots wil zachter wil dimmen komt er een punt dat de spots gaan knippen (disco idee). Volgens mij komt dit omdat de dimmer te weinig spanning geeft op dat punt. Zo ver ik weet verbruiken de spots 5W per stuk dus betekent dit dat ik een dimmer moet gebruiken van minimaal 30 watt of minimaal 5 watt?
Smart Home dimmers hebben juist moeite met maar 1 spotje van een paar watt. In jouw geval gaat het om 30watt totaal wat prima is. In diezelfde smart home dimmers kan je meestal de minimale waarde van dimmen aanpassen. Waardoor effectief het totale bereik van dimmen minder wordt maar dan heb je geen knipperende lampen als je ze flink terug schroeft.
Dus in jouw geval, zit er niet een stel schroefje op je dimmer om die minimale waarde bij te schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54
ThaAresX schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:28:
Ha medetweakers!

LED dimmers hebben vaak een nuldraad nodig om juist te kunnen werken onder een bepaald vermogen (vaak 50W).
is die aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost1112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 16:33
g00gle schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:20:
@joost1112 Zelf heb ik goede ervaring met UZIN NC 110. Dit is een gipsgebonden egaline. Hier kun je alle eigenschappen erover vinden:
https://nl.uzin.com/detail/product/8268-uzin-nc-110/

Je kan daarmee een laagdikte van 50mm egaliseren.

Quote:

[...]

Owja gebruik wel een voorstrijk middel. Kun je gewoon met een drukspuit aanbrengen.
Als ik naar de specificaties kijk is dit met name geschikt om na egalisatie vloerbedekking op te leggen geen tegels..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
dragonhaertt schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:55:
[...]

Ziet er goed uit!

Doorlopend laminaat is altijd wel mooi (y)
Geeft een wat ruimer gevoel.

Heb je alles zelf gedaan? Inclusief het stucwerk?
Ja ik doe alles zelf. Inclusief raam-kozijn werk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 17:00

dragonhaertt

@_'.'

barry86 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:20:
[...]

Ja ik doe alles zelf. Inclusief raam-kozijn werk >:)
Is dat voor de hobby, of heb je een professionele achtergrond?
En hoe lang ben je ongeveer bezig geweest met de hele verdieping?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:56

Aldmar

Niks...

Pixeltje schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 06:57:
Môge, vraagje:

Bij een vriend gaan we binnenkort een soort 'pergola' of frame zo je wil maken van Douglashout. in principe 4 staanders met een ringbalk erover. Balken zijn 15x15cm vierkant. Hij wil op de punten waar de balken op de staanders rusten een halfhoutsverbinding maken tussen de 'aankomende' en 'vertrekkende' balk.

Met welk gereedschap maak ik die inkeping het best? In principe is het niet anders dan op dit plaatje, maar door de afmetingen van het hout ben ik wat beperkt in mijn keuze.

[Afbeelding]

Mijn eerste ingeving was 75mm inzagen met de afkortzaag en dieptestop, heel veel zaagsnedes naast elkaar en de rest met een scherpe beitel. Later zat ik te denken aan zo'n trekzaag, daar kun je ook heel precies mee zagen.

Alternatief is met de bovenfrees (?) maar dat klinkt als heel heel veel freeswerk. Ik heb twee cirkelzagen maar die gaan tot 55 en 65 mm, dus net niet genoeg :+

Omdat er hier nog weleens zo'n constructie voorbij komt hoop ik op wat ervaringsdeskundigen :)
Ik heb toevallig iets soortgelijks gedaan. Ik heb het eerst met de cirkelzaag een aantal zaagsneden gemaakt. Met de handzaag iets dieper gezaagd omdat de cirkelzaag inderdaad niet diep genoeg kwam. Vervolgens met de beitel de 'repen' weg gebeiteld. Kost wel wat tijd, vooral om de vlakken ook goed vlak en haaks te krijgen zodat de half om half goed op elkaar passen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 17:37
Môge, vraagje:

[Afbeelding]

Met de afkortzaag en dieptestop is een idee, of gewoon met invalzaag / cirkelzaag hetzelfde trukje doen. Afwerken met de beitel inderdaad, of als je het fancy wil doen met een schaaf.

Anders kan je het ook nog doen met de handzaag met 2 zaagsnedes, als je netjes kan zagen (en niet vies bent van wat arbeid) is dat goed te doen.

Frezen zou ik niet doen, het geeft heel veel troep, het duurt lang en is imho onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hajo360
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-09 10:55

Hajo360

Back in NL

Môge, vraagje:

[Afbeelding]

Ikzelf heb dit vorige maand gedaan met een japanse trekzaag. Maar inderdaad dit moet je wel kunnen/willen. Hoewel deze heel mooi zaagt heb je wel kans dat je alsnog scheef gaat. Ik gebruikte een Ryoba maar eigenlijk zou je hiervoor een Kataba moeten gebruiken deze is dikker en minder flexibel waardoor deze beter recht blijft in dikke stukken hout.

Na de eerste dag zagen had ik wel last van mn arm :) .

Veel zaagsnedes met een handcirkelzaag met een 90º zaagdiepte van 75 zou het beste zijn en daarna met een scherpe bijtel losbreken en fatsoeneren. Heb ik met de kleinere maten hout wel gedaan en is veeel sneller en minder arbeid dan met een handzaag.

Frezen is eingelijk geen optie.

Wat je ook kiest het belangrijkste is dat je het op het gemak en met beleid doet. De (Japanse) zaag het werk laten doen, de cirkelzaag goed istellen op de juiste diepte en met de kleinste bijtel beginnen.

Kunststof kun je krijgen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Môge, vraagje:

[Afbeelding]

Als ik een halfhoutsverbinding moet maken in 150mm douglas doe ik dat altijd met een cirkelzaag die 65mm diep kan. In feite moet je 2 zaagsnedes maken van 75mm diep, dus die cm die je 'tekort' komt kun je prima met een handzaag doen, omdat je de handzaag in de zaagsnede van de cirkelzaag legt en omdat je maar 1cm diep hoeft kun je eigenlijk niet schuin zagen...

Dat gezegd hebbende, bij douglas overkappingen heeft het altijd mijn voorkeur om de liggers in verstek te zagen; je hebt dan de volledige dikte die op de staander leunt en het is m.i. ook makkelijker werken.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:01
Heeft iemand enig benul hoe ik deze vuren latten moet monteren als regelwerk voor mijn rhombus latten die horizontaal worden bevestigd.

Uiteraard weet ik dat deze zwarte uren lat verticaal gemonteerd moet worden, maar wat moet ik met de inkepingen, moet die naar de muur gedraaid zijn of er juist vanaf zodat ik een gladde kant heb om tegen aan te schroeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvkgXth9nhCkDIH2bzqI08MvALs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/07a1M22r0m3O8UYICyUsVKFm.jpg?f=user_large

En waar bevestig ik deze lat dan op de muur in de gleuf in het midden, en zet ik de latten op het dikkere gedeelte aan de buitenkant vast?

edit: vlakke kant naar het hout, open kant naar de muur.

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 12-05-2021 14:40 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-09 12:16
Harrie_ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:28:
[...]

Als ik een halfhoutsverbinding moet maken in 150mm douglas doe ik dat altijd met een cirkelzaag die 65mm diep kan. In feite moet je 2 zaagsnedes maken van 75mm diep, dus die cm die je 'tekort' komt kun je prima met een handzaag doen, omdat je de handzaag in de zaagsnede van de cirkelzaag legt en omdat je maar 1cm diep hoeft kun je eigenlijk niet schuin zagen...

Dat gezegd hebbende, bij douglas overkappingen heeft het altijd mijn voorkeur om de liggers in verstek te zagen; je hebt dan de volledige dikte die op de staander leunt en het is m.i. ook makkelijker werken.
Correct, maar dan nog een 150mm zaagsnede toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

newtastyland schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:33:
[...]

Correct, maar dan nog een 150mm zaagsnede toch?
Je bedoelt als je verstekt? Dan aan 2 kanten inzagen (even netjes aftekenen met een winkelhaak) en vervolgens de 2cm in het midden overbruggen met de handzaag.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barry86
dragonhaertt schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:22:
[...]

Is dat voor de hobby, of heb je een professionele achtergrond?
En hoe lang ben je ongeveer bezig geweest met de hele verdieping?
Nee gewoon hobby klusser die het leuk vind om alles zelf te doen! En mede door dit forum ook bij vraagstukken elke keer verder kom!

Het is oude woonkamer op de 1e etage van 45m2 die ik opgedeeld heb in meerdere ruimtes.
Alles is gedaan. Dus ook isolatie, kozijn werk en elektra.
Doordat ik 2 bengels van 3 en 5j heb rondlopen gaat het niet zo snel. Ik ben met de kerst begonnen en nu dus “bijna” klaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Teg9ytnCXGnEOQeiFI1aKyBHBXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxdugZAh3HY0h1cHd4L7bhH3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door barry86 op 12-05-2021 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 16:21
Septillion schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:26:
@Bo0bz Waarom zou je de goot bij de deur plaatsen? Meest logische lijkt me (strak) tegen de achterwand.
Yep, dit is even een plattegrondje zoals het nu is. Gootje gaat naar de achterwand en zal dan een stuk naar rechts moeten om bij de koof uit te komen. Dat loopt nu over de kanaalplaatvloer achter de inbouw wc langs. Nadeel is dat ik nu dus een opbouw douche heb om de sifon en leiding kwijt te kunnen. Wil dus graag een inloopdouche met sifon en afvoer in de vloer maar dat zou betekenen dat ik dwars door de kanaalplaat heen moet. Het lijkt mij dat ik dan sterkte verlies in de vloer?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Even een vraagje voor alle experts hier, zit er aluminium op deze platen of niet? De meeste platen die geleverd waren hadden gewoon die kingspan zilveren buitenkant, maar hier lijkt het papier te zijn. Er zit wel ook iets zilver achtigs onder.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PKhaN0q.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eq8A6xa.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:12
mark-k schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:07:
Even een vraagje voor alle experts hier, zit er aluminium op deze platen of niet? De meeste platen die geleverd waren hadden gewoon die kingspan zilveren buitenkant, maar hier lijkt het papier te zijn. Er zit wel ook iets zilver achtigs onder.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is zogeheten kraft aluminum. Prima platen!

Zelf laatst ook een paar plaatjes gekocht, zaten ook van die kraft platen tussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEKBFZ7Aww_4rLqkcXJwHfhLJ0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYNjkpXrULN7DBgzTSmffDdm.jpg?f=fotoalbum_large

Onderin 100mm, over al een laag glaswol wat een paar jaar geleden was aangebracht. En bovenin 180mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSDMjYOG00ckEw_RqZjG6_KLh6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9gqWb3SXcEVRip8TRYtpQ1P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Tranze op 12-05-2021 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
Harrie_ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:35:
[...]

Je bedoelt als je verstekt? Dan aan 2 kanten inzagen (even netjes aftekenen met een winkelhaak) en vervolgens de 2cm in het midden overbruggen met de handzaag.
Je hebt gelijk, ik werk nooit met hout.... ook niet met steen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

barry86 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:53:
[...]

Nee gewoon hobby klusser die het leuk vind om alles zelf te doen! En mede door dit forum ook bij vraagstukken elke keer verder kom!

Het is oude woonkamer op de 1e etage van 45m2 die ik opgedeeld heb in meerdere ruimtes.
Doordat ik 2 bengels van 3 en 5j heb rondlopen gaat het niet zo snel. Ik ben met de kerst begonnen en nu dus “bijna” klaar!

[Afbeelding]
Ziet er goed, is dit een Duits huis?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
pizzacabonara schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:58:
[...]

Ziet er goed, is dit een Duits huis?
Ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Tranze schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:30:
[...]

Dat is zogeheten kraft aluminum. Prima platen!

Zelf laatst ook een paar plaatjes gekocht, zaten ook van die kraft platen tussen.
[Afbeelding]

Onderin 100mm, over al een laag glaswol wat een paar jaar geleden was aangebracht. En bovenin 180mm.
[Afbeelding]
Okee top, was al ff bang dat er zooi geleverd was. Dan kan ik tenminste door met isoleren, dat een deel er anders uitziet straks is niet zo'n issue.

180mm is wel overkill zeg, mijne zijn 120mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-09 13:51
loewie1984 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:29:
Heeft iemand enig benul hoe ik deze vuren latten moet monteren als regelwerk voor mijn rhombus latten die horizontaal worden bevestigd.

Uiteraard weet ik dat deze zwarte uren lat verticaal gemonteerd moet worden, maar wat moet ik met de inkepingen, moet die naar de muur gedraaid zijn of er juist vanaf zodat ik een gladde kant heb om tegen aan te schroeven?

[Afbeelding]

En waar bevestig ik deze lat dan op de muur in de gleuf in het midden, en zet ik de latten op het dikkere gedeelte aan de buitenkant vast?

edit: vlakke kant naar het hout, open kant naar de muur.
Dit zijn ventilatie latten bedoeld voor horizontale montage (zodat er luchtstroom van onder naar boven mogelijk is, dit scheelt bij verticale gevelbekleding in het aanbrengen van gekruisde regels, Horizontaal op vertikaal) ). Als je ze verticaal monteerd hebben ze niet zoveel toegevoegde waarde. Ze horen met de sponning tegen de muur (tegen de folie) geplaatst te worden. Hoe en waar je de schroef bevestigd maakt volgens mij niet uit. In het midden of aan de zijkanten op het dikke gedeelte maakt denk ik niet uit. Als je besluit ze op het dikke gedeelte te vast zet zou ik ze wel om en om doen boven vs onder. links vs rechts (jij plaatst ze vertikaal, zo was ik mn verhaal ook begonnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-09 20:33
Binnenkort mijn vlonder leggen met 20cm brede, 2,8cm dikke grenen vlonderplanken. De onderliggers zijn van hardhout. Resten mij een paar specifieke vragen:

- welke (rvs) vlonderschroeven te gebruiken?
- het betreft een brede, 20cm, vlonderplank. Meestal worden vlonders met twee schroeven vastgezet op de liggers. Kan ik dit aanhouden of beter drie schroeven gebruiken?
- Is 50cm hoh afstand van de onderliggers voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:27
barry86 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:53:
[...]

[Afbeelding]
Herkenbaar, behalve als er sloopwerk is, dan staan de kids te popelen om mee te helpen hier. ;)
Gefeliciteerd trouwens! :)F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-09 21:42

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Gisteren ons nieuwe tv meubel ontvangen die ik ga ophangen. Dit gaat dmv een haaklat. Meubel is 3,7 x 0,40 x 0,35. Materiaal is eiken en 2 cm dik. Dus een behoorlijk gewicht.

Ik heb hiervoor Toggler 8 m’n pluggen en 6 mm schroeven. Muur is van kalkzandsteen. Zou een schroef om de 30 cm genoeg zijn. Dus in totaal 12 schroeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:33
Rtoo schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 06:56:
Gisteren ons nieuwe tv meubel ontvangen die ik ga ophangen. Dit gaat dmv een haaklat. Meubel is 3,7 x 0,40 x 0,35. Materiaal is eiken en 2 cm dik. Dus een behoorlijk gewicht.

Ik heb hiervoor Toggler 8 m’n pluggen en 6 mm schroeven. Muur is van kalkzandsteen. Zou een schroef om de 30 cm genoeg zijn. Dus in totaal 12 schroeven?
Om de 30 cm is meer dan genoeg. Neem aan dat je het dan hebt over de Toggler Alligator plug?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 08-09 22:05

MJV

Rtoo schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 06:56:

Ik ken de Toggler pluggen alleen voor in een holle wand, dat is hier niet het geval toch? Ik zou Fischer Duopowers kopen, en dan is om de 30cm meer dan genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• newtastyland
MJV schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:48:
[...]

Ik ken de Toggler pluggen alleen voor in een holle wand, dat is hier niet het geval toch? Ik zou Fischer Duopowers kopen, en dan is om de 30cm meer dan genoeg.
Van de toggler site
Uittrekwaarde* max. 396 kg*
Plafond en muur
Cellenbeton G4 134 kg
Gipsblok. 73 kg
Kalkzandsteen 396 kg
Baksteen 277 kg
Gipsplaat 12,5 mm 38 kg
Gipsplaat 2x 12,5 mm 57 kg

*gemiddelde uittrekwaarde van vijf proeven. Gemeten met een schroefdiameter van 6 mm. Een kwart van de gemeten waarde is de geadviseerde belasting per plug (kg). De uittrekwaarden zijn bedoeld als richtlijn en kunnen niet worden gegarandeerd.

Als ik het goed begrijp kun je er per stuk zo’n 100kg aanophangen!

Belangrijk is de schroef lengte : Minimale schroeflengte Object + 40 mm

Zoals al gezegd om de 30cm is voldoende, ruim voldoende. Maar voor die paar centen ….

[ Voor 8% gewijzigd door newtastyland op 13-05-2021 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 08-09 22:05

MJV

Kijk weer wat geleerd. Dan kan het prima zo, @Rtoo. Let erop dat je de gaten goed stofvrij maakt na het boren, dat scheelt nogal wat met de sterkte van de verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtoo

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Thanks allen! Zal een foto van het resultaat posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SSQy_lCHuaIitwHP7D324tAVwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqFa790xlag0h6ojjCJvY0Yl.jpg?f=fotoalbum_large

Onze glijbaan is enigzins ingescheurd bij de bovenkant, waar hij aan het speelhuis hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Y3jER4TSBC2yHK0JEeFABvlyBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/coPAtdiJpnk9C51fKQiLnKcb.jpg?f=fotoalbum_large

Is zoiets betrouwbaar te lijmen of kan ik beter een nieuwe halen? Ze zijn niet duur maar ik vind het zo milieubelastend om zo'n grote bulk plastic naar de stort te brengen :).

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Rtoo

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Rtoo schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:06:
Thanks allen! Zal een foto van het resultaat posten.
Eindresultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQHhPlU0lJKTUEyuuFBc9mVpIgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jK5xF0ouvuAQCmSnKxiq9UTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57
Keurig netjes, maar tijd voor een grotere TV denk ik :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:13
Hmmbob schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:52:
Ik dacht exact het zelfde :P

Gelukkig heeft hij wel smaak qua voetbal

[ Voor 10% gewijzigd door 1nsane op 13-05-2021 16:55 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtoo

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Hmmbob schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:52:
Eens! Al lijkt het op de foto kleiner haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Rtoo schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:01:
[...]
Eens! Al lijkt het op de foto kleiner haha.
Wat al veel zou helpen is die gedeelde poster vervangen door 2 kleinere schilderijtjes.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yaksa schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:14:
[...]

Wat al veel zou helpen is die gedeelde poster vervangen door 2 kleinere schilderijtjes.
ik vind het eigenlijk wel vet stiekem :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:10:
[Afbeelding]

Onze glijbaan is enigzins ingescheurd bij de bovenkant, waar hij aan het speelhuis hangt.

[Afbeelding]

Is zoiets betrouwbaar te lijmen of kan ik beter een nieuwe halen? Ze zijn niet duur maar ik vind het zo milieubelastend om zo'n grote bulk plastic naar de stort te brengen :).
Ja, kunststoflassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-09 23:12

Bas90

Addicted2bass

Ik ben op zoek naar kit om de naden in mijn overkapping te kitten. Nou gaf dhr. Timmerman aan dat kit met de kleur “Jasmijn” de juiste zou zijn. Blijkbaar had hij dat mis.

Het gaat om de douglas palen op de foto. Iemand een idee welke kleur kit het dichtst bij douglas hout komt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gls_wWIFTnNmPvjpOwqR10y1Aok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWXRJIqDMjbkJ30Wm7pfU2a3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:04
Ik had al een keer een vraag gesteld over het aansluiten van uponor in de vloer, maar heb nog een andere vraagje:

Onze cv ketel is al een jaar overleden en is een aantal weken geleden opgehaald. Nu we geen cv meer krijgen maar een warmtepomp komt er vloerverwarming. De aanvoer en retour wordt aangesloten op de verdeler. Het probleem is dat de aanvoer en retour leiding die vanuit zolder naar beneden komt in de vloer zit. Hoe weet ik wat de aanvoer en retour leiding is?

Ik heb nu bij de afgekoppelde radiatoren gekeken waar de radiator knop op zat . Deze zaten allemaal aan binnenzijde.

Kan ik er vanuit gaan dat de aanvoer leiding altijd zit aangesloten op de thermostaat knop ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-09 08:02
Bas90 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:39:
Ik ben op zoek naar kit om de naden in mijn overkapping te kitten.

Het gaat om de douglas palen op de foto.
Wat is de bedoeling van de kit, en waar?

Voor vloeren is er houtkleurige kit, welke op douglas lijkt moet je zelf even kijken.
Bv een kleurenstaal uitprinten of aanvragen.
Grote kans dat Es, Den, Spar, C105, goed in de buurt komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 13-05-2021 21:03 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Afdichten van naden zodat het wat strakker word.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 22:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Vandaag met vrouwlief heerlijk geklust. zij de trap schuren. ik had gisteren de vloerbedekking eraf gehaald wat er al 16,5 jaar op zat. woensdag komt er nieuwe vloerbedekking op. zaten te denken aan houten overzettreden die ik zelf zou doen maar tapijt is akoestisch toch wat fijner. trap stofferen heb ik geen geduld voor en mijn broer die vroeger stoffeerder was heeft er geen zin meer in.

De woonkamerdeur heb ik laten vervangen door gewoongers. enige wat ik daar heb gedaan is het kozijn verwijderen want dat scheelde 200 euro voor 30 min. werk.

Ik heb vandaag het stalen opdek kozijn onder de trapkast vervangen een austria zb70 basic houten opdek kozijn met bijbehorende kamerhoge deur. Ik heb wel abuis het kozijn ingekort aan de verkeerd kant.

ik wil de deur en het wandje ernaast bekleden met hardhouten latten op een witte achtergrond. Eerst dacht ik aan iwood maar die latten vinden we te breed met 35mm en 16mm tussenruimte. Hij is ook erg duur. Voor die wand en deur van 120cm zou ik op 525 euro komen ex. verzend.

Een akupanel vinden we wat mooier want die is maar 27mm breed en heeft 13 mm tussenruimte. ook goedkoper. ze hebben 260x60cm panelen voor ca. 100 euro afgeprijsd. Zou perfect zijn want mijn vloer plafond is 262cm. 1cm boven en onder de deur. Helaas uitverkocht.

Dan maar zelf doen. bij de gamma hardhouten latten van 27x12mmx2700mm gevonden.
31 stuks a € 8,28 =€257. Wel duurder dan akupanel maar we willen geen zwarte achtergrond en het is dan net iets te dik ivm de aansluiting met de gewoongers deur. ik moet wel nog het wandje uitvullend met een plaat van 12mm en wit schilderen.

We twijfelen wel nu om het zo te laten. Het ziet er al een stuk rustiger uit dan voorheen. maar we zijn gewoon benieuwd hoe dit eruit gaat zien. we hebben nog wel discussie welke kleur beits we gebruiken. ik wil walnoot maar dat vindt mijn vrouw te donker. morgen maar een paar proefstukjes maken met de rest stukjes.

Ik wil deurdrukkers met magneet, als dat niet goed werkt dan doe ik er een rolslot in met een kleine trekknop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nk1-GXHOE25xzE0RhAu8deRGtEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuZVKSYT8NsbtJ7FcTxYBw40.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlIvv2UFNmQ8MPOKQOC1GvKHkX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lO16WzHOnu6S1uPvobua9sZU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DuF0GvPE6xCeUK3gofykLDdn4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8FWd0oqcVpObsC9Aly2mAav.jpg?f=fotoalbum_large

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

HTT-Thalan schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:10:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Plastic kan je redelijk lijmen . maar niet met lijm .. als je soldeerbout hebt met een brede kop kan je bv wat paperclips aan de achterzijde erin smelten .. en die blauwe plastic dopjes van melk flessen oid gebruiken als "vul" materiaal .. ik zou aan de achterzijde beginnen ..

Key is niet te "wild" te zijn en dus ook niet te lang met de bout op 1 plek zitten, "sting like a bee" methode

Als je naar de "zichtzijde" aan de slag gaat (en dus wat ervaring hebt), houd een scherp breekmes op max lengte uitgeschoven in de buurt "klaar voor gebruik", als het nog warm is snijd je het overtollige plastig weg dat scheelt je schuren en werk je het mooi glad af

ik heb dit voor een bak in mijn koelkast(deur) gedaan 80,- voor een nieuwe .. pfff koop er nog net geen nieuwe koelkast voor

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09 21:12
Bas90 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:03:
Afdichten van naden zodat het wat strakker word.
Zou ik niet doen. Lekker eronder gaan zitten en een drankje pakken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54
vso schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:28:
[...]

Plastic kan je redelijk lijmen . maar niet met lijm .. als je soldeerbout hebt met een brede kop kan je bv wat paperclips aan de achterzijde erin smelten .. en die blauwe plastic dopjes van melk flessen oid gebruiken als "vul" materiaal .. ik zou aan de achterzijde beginnen ..

Key is niet te "wild" te zijn en dus ook niet te lang met de bout op 1 plek zitten, "sting like a bee" methode

Als je naar de "zichtzijde" aan de slag gaat (en dus wat ervaring hebt), houd een scherp breekmes op max lengte uitgeschoven in de buurt "klaar voor gebruik", als het nog warm is snijd je het overtollige plastig weg dat scheelt je schuren en werk je het mooi glad af

ik heb dit voor een bak in mijn koelkast(deur) gedaan 80,- voor een nieuwe .. pfff koop er nog net geen nieuwe koelkast voor
Ter aanvulling:
Het afbreekmes (al zou ik een iets dikker metalen profiel gebruiken) van te voren warm "stoken" helpt om het nog wat strakker af te werken. Bijv. met een verfbrander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:40
Possible schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:47:
Kan ik er vanuit gaan dat de aanvoer leiding altijd zit aangesloten op de thermostaat knop ?
Dat is wel de bedoeling ja :) Verder is de aanvoer doorgaans de rechter of bovenste leiding (hoewel je dit bij een muurdoorvoer niet kunt aanhouden).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:57
Maeslant schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:56:
[...]

Mijn fijne webshop voor goede spullen;

https://www.meubelbeslagonline.nl/onzichtbare-plankdrager

Ik vind het een wereldfaam, goed advies, scherpe prijs en goede spullen.
Goeie tip! Ben er zeer tevreden mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJqqQrQdOkLfecJedRTNkCMZrcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdWL8jmOdsvptxcQ2NFzdgTH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-LzDhBZrUSEyY5b_aRQ0uc0LUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lm94TrlSRbjm4pJiAJVqOSXL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkRVBGyo4VMvwMZiCv7V6e2-APY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DI2JZorIfEcyC2s2RuMEMAt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Zwartoog schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:36:
[...]

Dat is wel de bedoeling ja :) Verder is de aanvoer doorgaans de rechter of bovenste leiding (hoewel je dit bij een muurdoorvoer niet kunt aanhouden).
Dat gebeurd al, haha. Ik ben nogal een perfectionist dus stoor me aan dat soort zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 08-09 22:03
Voor mijn bed (eikenhouten frame van planken 20mm dik) ben ik nu zo ver dat ik aan het kijken ben naar de verbindingsmechanismen. Ik ben van plan deze (Specs) hoekankers (90x90x60x2.5) te gebruiken op alle hoeken. De documentatie lijkt mij aan te geven dat dit sterk zat zou moeten zijn (we wegen alles samen met matras verwacht ik niet meer dan 175kg). Maar ik wil het toch even een check doen voordat er wellicht iets mis gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSMkk1pMRtFI-rtavPgWuWL9lQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HwWeOeXmXTtTirYk7miv4YQc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Houd ff in de gaten dat je in bed nu en dan ook horizontale krachten uitoefent. Kun je zelf wel een beeld bij vormen. Kan me voorstellen dat dat inclusief gewicht een wat grotere belasting vormt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:49
Iemand hier toevallig een adresje voor houten kozijnen kamerhoog icm witte stompe massieve deuren. Het stikt van de online shops en zie door de bomen het bos niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:52

yay

Boudewijn schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:55:
Houd ff in de gaten dat je in bed nu en dan ook horizontale krachten uitoefent. Kun je zelf wel een beeld bij vormen. Kan me voorstellen dat dat inclusief gewicht een wat grotere belasting vormt :+
Bam bam bam? :$ :$ :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:04
Zinloos1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:49:
Voor mijn bed (eikenhouten frame van planken 20mm dik) ben ik nu zo ver dat ik aan het kijken ben naar de verbindingsmechanismen. Ik ben van plan deze (Specs) hoekankers (90x90x60x2.5) te gebruiken op alle hoeken. De documentatie lijkt mij aan te geven dat dit sterk zat zou moeten zijn (we wegen alles samen met matras verwacht ik niet meer dan 175kg). Maar ik wil het toch even een check doen voordat er wellicht iets mis gaat.

[Afbeelding]
Kan je dat niet beter doen met een bedhoekverbinder?

Zoals dit: https://www.amazon.nl/SEC...id=pla-435377483162&psc=1

Edit: Je hebt ook versies met poten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
Brutalsranan schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:15:
[...]

Kan je dat niet beter doen met een bedhoekverbinder?

Zoals dit: https://www.amazon.nl/SEC...id=pla-435377483162&psc=1

Edit: Je hebt ook versies met poten.
Ben die inderdaad net ook tegen gekomen, denk dat de horizontale verbinding daarin waarschijnlijk wel verstandig is. Kon in eerste instantie zelf niet de juiste zoekterm vinden. Voor de zekerheid dat mijn bed niet uit elkaar scheurt als ik en mijn vriendin een duik nemen is dat waarschijnlijk wel die paar euro waard. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Zinloos1 op 14-05-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27
Iemand hier tips voor het volgende? Mijn achtertuin grenst aan een stenen loods met een boeibord bovenaan van zo'n 20cm. Graag zou ik 20cm bóven het boeibord een draad willen spannen, paralel aan de loods/boeibord. Het liefst wil ik niets bevestigen aan het boeibord zelf, omdat ik daar geen schade aan wil aanbrengen. Boren in de bakstenen muur en daar een metalen strip tegenaan (dus verticaal, zodat de bovenkant boven boeibbord uitkomt, daar een gaatje en vanuit daar draad spannen) zou kunnen, maar het boeibord steekt ongeveer 5cm uit tov de stenen muur. Dus ook dat wordt lastig. Of zijn er ook een soort ophangbeugels om zo'n 'verspringing' op de vangen?

Theoretisch zou ik een houden balk in de tuin kunnen zetten en helemaal niets aan de muur bevestigen, maar dat lijkt ook weer een beetje overkill voor een draadje tbv blauwe regen. Iemand een idee?

[ Voor 12% gewijzigd door Valorian op 14-05-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 22:55
Zinloos1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:49:
Voor mijn bed (eikenhouten frame van planken 20mm dik) ben ik nu zo ver dat ik aan het kijken ben naar de verbindingsmechanismen.
Ik heb bedhaken / ledikanthaken gebruikt. Het voordeel is dan dat het bed eenvoudig uit elkaar kan. Google op "bed rail hanger" voor allerlei varianten hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:04

BrZ

Valorian schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:26:
Iemand hier tips voor het volgende? Mijn achtertuin grenst aan een stenen loods met een boeibord bovenaan van zo'n 20cm. Graag zou ik 20cm bóven het boeibord een draad willen spannen, paralel aan de loods/boeibord. Het liefst wil ik niets bevestigen aan het boeibord zelf, omdat ik daar geen schade aan wil aanbrengen. Boren in de bakstenen muur en daar een metalen strip tegenaan (dus verticaal, zodat de bovenkant boven boeibbord uitkomt, daar een gaatje en vanuit daar draad spannen) zou kunnen, maar het boeibord steekt ongeveer 5cm uit tov de stenen muur. Dus ook dat wordt lastig. Of zijn er ook een soort ophangbeugels om zo'n 'verspringing' op de vangen?

Theoretisch zou ik een houden balk in de tuin kunnen zetten en helemaal niets aan de muur bevestigen, maar dat lijkt ook weer een beetje overkill voor een draadje tbv blauwe regen. Iemand een idee?
Je zou een muurbeugel voor een schotel kunnen gebruiken, zoiets:
https://www.onlinesatshop.nl/l-beugel-alliminium-25-cm.html

Wellicht nog iets verlengen met een stukje buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27
BrZ schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:48:
[...]

Je zou een muurbeugel voor een schotel kunnen gebruiken, zoiets:
https://www.onlinesatshop.nl/l-beugel-alliminium-25-cm.html

Wellicht nog iets verlengen met een stukje buis.
Dank, zoiets zou perfect zijn. Alleen dan het liefst iets subtieler (de satelliet-varianten lijken allemaal buizen van 50mm te hebben en 25cm van de muur af te komen. Mooiste zou zijn een soortgelijke 'vorm' maar dan met een buisdiameter van +/- 15mm en zo'n 6-7 cm van de muur. Maar dit geeft wel weer wat zoek-opties, dank!

Een andere optie waar ik aan denk is een puntdraadhouder (zo'n ding waar normaal prikkeldraad aan zit), en daar dan een extra 'knik' in buigen zodat 'ie wat minder ver van de muur komt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/282988/files/365344096/650x750x2/tj-prikkeldraad-puntdraadhouder-schuin-zwart.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Valorian op 14-05-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
LinuxMan schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:43:
[...]

Ik heb bedhaken / ledikanthaken gebruikt. Het voordeel is dan dat het bed eenvoudig uit elkaar kan. Google op "bed rail hanger" voor allerlei varianten hiervan.
Die heb ik ook voorbij zien komen, bijvoorbeeld deze. Puur op gevoel lijken die me een stuk minder stevig... Maar dat valt dus mee? Vier van deze dingen kunnen een tweepersoonsbed bij elkaar houden met alle mogelijke krachten?

Wel een stuk handiger voor het demonteren inderdaad. Zit er veel speling in op het moment dat je ze hebt gemonteerd? het is voor mijn design belangrijk dat de hoeken van het bed goed op elkaar aansluiten en er geen spleet ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:28
Zinloos1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:03:
[...]

Die heb ik ook voorbij zien komen, bijvoorbeeld deze. Puur op gevoel lijken die me een stuk minder stevig... Maar dat valt dus mee? Vier van deze dingen kunnen een tweepersoonsbed bij elkaar houden met alle mogelijke krachten?

Wel een stuk handiger voor het demonteren inderdaad. Zit er veel speling in op het moment dat je ze hebt gemonteerd? het is voor mijn design belangrijk dat de hoeken van het bed goed op elkaar aansluiten en er geen spleet ontstaat.
De haken trekken zich strak in de andere kant van de sluiting als je ze goed naar beneden duwt. Blijft dus nooit een spleet over als de haken zich vrij kunnen bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 16:26
Ik wil een paar lades maken voor in mijn gereedschapstellingen. Een paar van lxbxh 50x50x20 en eentje van 100x50x25.
In die laatste wil ik lijmtangen gaan opslaan.

Enig idee of 12mm multiplex hier sterk genoeg voor zou moeten zijn? Of moet ik een stapje dikker en 18mm gaan pakken.
Dat laatste lijkt me een beetje onnodig zwaar, maar als het moet dan doen we het maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:39
Vraagje over afwerking zandcement-dekvloer:

Ik heb een nieuwe vloer laten storten (begane grond) en die afgewerkt met klik-pvc. Nu heb ik 1 plek open gelaten bij de deur voor de mat en het luik naar de kruipruimte.

Hoe kan ik de circa 1m2 zandcement-vloer afwerken zodat dit niet te veel kruimelt / stoft als ik de mat er uit haal EN zodat ik er een klein houten profieltje op kan plakken (omlijning van het gat)?

Zelf dacht ik aan betonverf ofzo, maar ben benieuwd of er nog andere opties zijn die logisch lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 22:55
Zinloos1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:03:
[...]

ik heb ook een balk in het midden (mijn lattenbodems liggen op een balkje dat tegen de zijplank is geschroefd en op de balk in het midden). Ook die balk hangt met bedhaken aan het hoofdeind/voeteneind (die staan op de poten). Het bed zit stevig in elkaar en sluit ook strak aan. Dus hier werkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PascalJanssen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-03 18:53
Zinloos1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:24:
[...]

Ben die inderdaad net ook tegen gekomen, denk dat de horizontale verbinding daarin waarschijnlijk wel verstandig is. Kon in eerste instantie zelf niet de juiste zoekterm vinden. Voor de zekerheid dat mijn bed niet uit elkaar scheurt als ik en mijn vriendin een duik nemen is dat waarschijnlijk wel die paar euro waard. ;)
Goed om na te denken hoe het allemaal houdt wanneer jij en je vriendin los gaan.

Over je vriendin gesproken... iemand zal het bed ook op moeten maken. Let op met dit soort constructies dat je bij het instoppen van het hoeslaken je lelijk kunt bezeren als je zo in de hoek om je matras heen grijpt zonder het omhoog te trekken. Als je dat ding tegen komt met je vingers kan dat vervelend zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-08 20:08
Raymond schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:30:
Ik wil een paar lades maken voor in mijn gereedschapstellingen. Een paar van lxbxh 50x50x20 en eentje van 100x50x25.
In die laatste wil ik lijmtangen gaan opslaan.

Enig idee of 12mm multiplex hier sterk genoeg voor zou moeten zijn? Of moet ik een stapje dikker en 18mm gaan pakken.
Dat laatste lijkt me een beetje onnodig zwaar, maar als het moet dan doen we het maar :)
Wat voor multiplex? Berken is bijv. een stuk sterker dan Populieren.
Heb hier meerdere lades uit 12mm berken multiplex. Grootste zijn 110B x 60D x 20H. Ook gebruikt voor lijmtangen et cetera, ben totaal niet bang dat het uit elkaar valt. Zit verlijmd en gespijkerd.

18 is zeker overkill, als je dan al twijfelt zou ik 15mm pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 16:26
Twijfels schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:26:
[...]

Wat voor multiplex? Berken is bijv. een stuk sterker dan Populieren
Multiplex van de bouwmarkt. Dus geen berken/populieren.
Ik overwoog de zijkanten 18mm te doen en bodem 12mm. Maar dan doe ik gewoon lekker alles 12mm. Is ook een fijn stukje lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Onze voordeur is denk ik nog de originele uit de jaren dertig. De vorige bewoner heeft echter met zijn ogen dicht iets op de deur Gesmeerd, waarvan ik niet weet of het nou olie of bijvoorbeeld beits is.

Ik wil de deur eigenlijk zo snel en simpel mogelijk opknappen. Daarom dacht ik eraan hem ligt op te schuren en opnieuw te beitsen. Maar hoe weet ik of het beits of bijvoorbeeld olie is (of kan ik hem toch beter dekkend verven)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 16:37
Waypoint schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:27:
Onze voordeur is denk ik nog de originele uit de jaren dertig. De vorige bewoner heeft echter met zijn ogen dicht iets op de deur Gesmeerd, waarvan ik niet weet of het nou olie of bijvoorbeeld beits is.
Ik hoop geen babyblauw zoals de vorige bewoners hier :F

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Iemand een inschatting of ik mij zorgen moet gaan maken?

In 2006 is waarschijnlijk een muur verwijderd en hebben ze een stalen balk geplaatst.
Nu de isolatie verwijderd is zie ik een scheur zitten.

De balk zelf ligt nog wel op een baksteen die heel is, maar wat er onder ligt is gescheurd.
Dit is precies tussen twee stukken muur van een hoek. Het is een halfsteens muur.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CM2Q55vS/Screenshot-2021-05-14-at-21-56-26.png

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 14-05-2021 22:02 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 19:01
LED-Maniak schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:02:

In 2006 is waarschijnlijk een muur verwijderd en hebben ze een stalen balk geplaatst.

De balk zelf ligt nog wel op een baksteen die heel is, maar wat er onder ligt is gescheurd.
Dit is precies tussen twee stukken muur van een hoek. Het is een halfsteens muur.

[Afbeelding]
Dit heb ik ook gehad thuis. Toen een constructeur er even naar laten kijken, en die zei toen dat het of gerepareerd moest worden of er moest een stalen colom in. Uiteindelijk (omdat de muur toch weg ging) een stalen colom 80 neer gezet volgens zijn specificaties.

Waarschijnlijk kan je er ook een stalen colom tegenaan zetten en deze op je vloer laten rusten, als deze goed gefundeerd is.

[ Voor 6% gewijzigd door choman op 14-05-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

CurlyMo schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:38:
[...]

Ik hoop geen babyblauw zoals de vorige bewoners hier :F
Nee gewoon bruin maar t lijkt heel erg vies en vol stof erop gesmeerd

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• marcelcee
  • Laatst online: 08-09 21:41
Een tijd terug een tv meubel gemaakt. Van multiplex, 18 + 25mm op elkaar gelijmd voor de zijkanten en bovenkant. Middelste klep is bekleed met stof en daarachter zitten de ontvanger van de tv en soundbar. Omdat het toch coronatijd was heb ik een stellage gemaakt en bekleed met plastic. Dit vervolgens aan de muur getapet. Zo kon ik in quarantaine voor het slijpen van een sleuf in de muur t.b.v. het wegwerken van de kabels. Tv moest namelijk aan de muur komen te hangen.

De diverse planken heb ik ingefreesd zodat de kast eigenlijk al droog in elkaar zou moeten passen. Dat deed het gelukkig ook en wat lijm en een paar onzichtbare hoekijzers (voor de zekerheid) doen de rest.

Zelf wel tevreden mee, alleen het verstek zagen van de zijkanten is niet super goed gegaan. Dat ging toch wel wiebelen door de lengte op de tafelzaag. Die kan niet verstekzagen dus een mal gemaakt, werkte dus niet super. Ik had toen nog niet mijn mafell invalzaag. Nu zou het een koud kunstje zijn.

Beslag van meubelbeslagonline (of de zusterwebshop die soms fors goedkoper is voor exact hetzelfde product). Beslag is van Italiana Ferramenta, niet goedkoop (vond ik) maar ziet er wel mooi uit! Push to open functioneert ook goed en door de gasveer vallen de deurtjes rustig open.

P.s. die wigwam heb ik ooit voor de kat gemaakt, die ligt daar de hele dag in :)

Foto’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCFGn4clypOfW38GZlETeoKFsTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ul2nGaaw1z1vfE2wBgNgAKHP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDUPzyIvqqo_rmnPkVyZhKOqqFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfMLUdQ0YIqdbSRxLYNLCqhB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhjhoS4RostV_8Pufd-ngQYuY8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWiNyrhVGI9oCGmd4CWF1cCT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBm5zKT3DlyfkMYTSei7d1I-whQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIzwocLHWjpxGoeMNdC1wyB1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsfGUniGzrAf0elb0fOPJ_e-N4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4aM8VBuuyj6uJccKuO4MR8B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2WFGqNe8iwwHhWS9Y5EW_udMhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IB3ipBshVel16clZZKvvU82O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RM-D1ZVFYOE2DRrEO90H_xbUJ6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWIkB9tGi1iOlH0sQN7v9QQl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h07BMF50HgDRXXHBX7C982NZ6Eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCb81yDlp8yoUTaPN2LTjOC5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3h1yGkr3CN_B0DtfDE1UB5WIJcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fMqxWM3uNBManleBQ9qCH8C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Mz3qKtGVVFKwPG8FgIVy7HAWYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogVyL6w3PAuU21VcFGAJQPcr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door marcelcee op 14-05-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja of bunga bunga.

Vandaag een stuk hout uit de voordeur drempel gesloopt. Bovenlaag was rot op de plek waar overheen gelopen wordt. Uiteindelijk 550x40x20mm eruit gehaald.

Eerst ff ingezaagd met de multitool met halfrond zaagblad (net langs 2 spijkers die je niet kon zien vanaf boven maar de derde was raak) en daarna met het handje met de beitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
marcelcee schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:04:
Een tijd terug een tv meubel gemaakt. Van multiplex, 18 + 25mm op elkaar gelijmd voor de zijkanten en bovenkant. Middelste klep is bekleed met stof en daarachter zitten de ontvanger van de tv en soundbar. Omdat het toch coronatijd was heb ik een stellage gemaakt en bekleed met plastic. Dit vervolgens aan de muur getapet. Zo kon ik in quarantaine voor het slijpen van een sleuf in de muur t.b.v. het wegwerken van de kabels. Tv moest namelijk aan de muur komen te hangen.

De diverse planken heb ik ingefreesd zodat de kast eigenlijk al droog in elkaar zou moeten passen. Dat deed het gelukkig ook en wat lijm en een paar onzichtbare hoekijzers (voor de zekerheid) doen de rest.

Zelf wel tevreden mee, alleen het verstek zagen van de zijkanten is niet super goed gegaan. Dat ging toch wel wiebelen door de lengte op de tafelzaag. Die kan niet verstekzagen dus een mal gemaakt, werkte dus niet super. Ik had toen nog niet mijn mafell invalzaag. Nu zou het een koud kunstje zijn.

Beslag van meubelbeslagonline (of de zusterwebshop die soms fors goedkoper is voor exact hetzelfde product). Beslag is van Italiana Ferramenta, niet goedkoop (vond ik) maar ziet er wel mooi uit! Push to open functioneert ook goed en door de gasveer vallen de deurtjes rustig open.

P.s. die wigwam heb ik ooit voor de kat gemaakt, die ligt daar de hele dag in :)

Foto’s:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi werk! Waarom heb je het verstek niet naar de benedenzijde doorgetrokken als ik vragen mag? Om welke zusterbedrijf van meubelbeslagonline gaat t?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Laatst online: 08-09 21:41
Brutalsranan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 01:18:
[...]

Mooi werk! Waarom heb je het verstek niet naar de benedenzijde doorgetrokken als ik vragen mag? Om welke zusterbedrijf van meubelbeslagonline gaat t?
Thanks! Eerlijk gezegd heb ik ergens een voorbeeld gezien (die met €6000 toch meer was dan ik er aan wilde uitgeven). Dat idee heb ik nagemaakt en denk dat het dan met de deurtjes ook wel lastig zou zijn geworden. Nu even geen goed idee bij hoe je die toch open kunt laten vallen terwijl ze ‘terug liggen’ (de verstek gezaagde rand steekt immers naar voren).

De webshop heb ik even opgezocht: https://www.duovorm.nl/. Omdat het logo hetzelfde is ga/ging ik er vanuit dat deze shops aan elkaar gelinkt zijn. Scheelde best wel wat weet ik nog, niet op alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjankol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:35
Onze zinken dakgoot is bovenin verkleurd en ik zou dit graag grijs willen schilderen. Het gaat om de rand langs de stenen. Welk product kan ik daarvoor gebruiken? Het lijkt alsof er ooit al een keer grijze verf op aangebracht is. Ik begrijp dat normale verf op zink niet goed hecht in verband met temperatuurverschillen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZDm7VGL01NtTsMuHljmaPNGJP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0sRjnaeVCutqI2opw18Rtvx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:38
arjankol schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:30:
Onze zinken dakgoot is bovenin verkleurd en ik zou dit graag grijs willen schilderen. Het gaat om de rand langs de stenen. Welk product kan ik daarvoor gebruiken? Het lijkt alsof er ooit al een keer grijze verf op aangebracht is. Ik begrijp dat normale verf op zink niet goed hecht in verband met temperatuurverschillen. [Afbeelding]
Dacht dat ik hier ondertussen alle rare fratsen wel voorbij had zien komen, maar jij wilt de binnenkant van je dakgoot gaan schilderen omdat het zink (natuurlijk) verkleurd is? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjankol
Den_S85 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Dacht dat ik hier ondertussen alle rare fratsen wel voorbij had zien komen, maar jij wilt de binnenkant van je dakgoot gaan schilderen omdat het zink (natuurlijk) verkleurd is? 7(8)7
Het gaat om het stukje onder de bakstenen. Dat zie je als je voor het huis staat. Dat oogt erg rommelig. Kijk nog eens goed😉 Natuurlijk interesseert mij de binnenkant van de dakgoot niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q--vkYUm94b6EwYvPDVAG0tSeWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBs9rgAPcnhSIpDmh5WUrGbh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door arjankol op 15-05-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
marcelcee schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 05:29:
[...]

Thanks! Eerlijk gezegd heb ik ergens een voorbeeld gezien (die met €6000 toch meer was dan ik er aan wilde uitgeven). Dat idee heb ik nagemaakt en denk dat het dan met de deurtjes ook wel lastig zou zijn geworden. Nu even geen goed idee bij hoe je die toch open kunt laten vallen terwijl ze ‘terug liggen’ (de verstek gezaagde rand steekt immers naar voren).

De webshop heb ik even opgezocht: https://www.duovorm.nl/. Omdat het logo hetzelfde is ga/ging ik er vanuit dat deze shops aan elkaar gelinkt zijn. Scheelde best wel wat weet ik nog, niet op alles.
Nou dan heb je toch heel wat bespaard. Ik zat ook al te kijken hoe het dan met de deurtjes zou moeten. Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zou iemand mij advies kunnen geven over deurdranger?

Ik wil deze deur vanzelf dicht laten vallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KeAodR5jQ1aGLB50GBjSFHBXX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRoFfhCqaB2K4bKCFba3Dii5.jpg?f=fotoalbum_large
Het betreft een standaard honingraat opdekdeur in een polynorm kozijn. Hangend op 2 paumelles.

Zoals je ziet zit het kozijn er zo scheef als wat in, maar daar kan ik nu even niets aan veranderen.

Ik ben het internet aan het afstruinen, maar zie letterlijk door de bomen het bos niet meer qua deurdranger. Waar moet ik op letten als ik de deur simpelweg dichtgetrokken wil hebben?
Als deze deur namelijk open staat, blokkeert hij de toiletdeur. Daar zit je dan half in opgesloten en steeds de deuren tegen elkaar aan laten knallen is ook niet goed voor een lange levensduur.

Ik heb al van die veren die om je paumelles heen gaan geprobeerd, maar dat werkte voor geen meter en die veren braken ook binnen korte tijd.

Ik zit nu dus te denken aan een echte deurdranger, maar nu is de vraag dus, welke?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:38
arjankol schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:03:
[...]

Het gaat om het stukje onder de bakstenen. Dat zie je als je voor het huis staat. Dat oogt erg rommelig. Kijk nog eens goed😉 Natuurlijk interesseert mij de binnenkant van de dakgoot niet.

[Afbeelding]
Dan nog, ergens trek ook ik een streep van waar ik me over op kan winden en dit ligt voor mij echt over die streep.

Maar om inhoudelijk te reageren, denk dat je met een goede grondverf voor buiten al bereikt wat je wilt bereiken. Zink is wat dat betreft niet zo lastig als je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@PaT Een heel eenvoudige deurdranger heb je voor een paar tientjes. Links of rechtsdraaiend in te stellen, eindslag af te stellen (wanneer die door een slot getrokken moet worden is dit handig). hhttps://www.hornbach.nl/shop/STARX-Deurdranger-zilver-40-65-kg/10251999/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjankol
Den_S85 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:51:
[...]

Dan nog, ergens trek ook ik een streep van waar ik me over op kan winden en dit ligt voor mij echt over die streep.

Maar om inhoudelijk te reageren, denk dat je met een goede grondverf voor buiten al bereikt wat je wilt bereiken. Zink is wat dat betreft niet zo lastig als je denkt.
Knap dat jij op basis van deze foto kunt beoordelen waar jij de grens trekt. Die kleurverschillen vallen ontzettend op als je voor het huis staat. Jij laat vast je kozijnen ook lekker ongeschilderd, want tja waar trek je de streep... Bovendien gaat het niet om jouw mening... Beetje raar om zo te reageren. Hebben we niks aan.

Ik heb vaak genoeg gezien dat verf op zink afbladdert. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:20
badkuip schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:37:
Eerste stap genomen met mijn binnendeur vervang-project.
Oude scharnier eruit gehaald en een nieuwe (hetzelfde model) er om te passen in gezet.

Oude scharnier:
[Afbeelding]

Nieuwe scharnier:
[Afbeelding]

Ik zal de oude gaten eerst dichtsmeren denk ik en nieuwe gaten boren voor het nieuwe scharnier. Zal ik dit doen met Alabastine twee componenten houtrotvuller?

Of moet ik het nieuwe scharnier op de positie van de oude gaten zetten? Komt ie wel erg naar voren/buiten de deurpost lijkt me...
Ik heb eind maart eens gepost over he5 vervangen van mijn binnendeuren. De laatste post ging over het dichtmaken van de gaten van de oude scharnieren. Dat heb ik inmiddels gedaan door er deuvels in te lijmen.

Nu hik ik aan tegen de vraag hoe ik mijn deur in moet korten. Ik kreeg eerder het advies om niet de bestaande deur na te maken, met de kans op het overnemen van fouten.
Teijgetje schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:52:
[...]

Een deur arm schaven doe je pas als dat echt nodig is, 8,5 van de 10x is dat niet nodig. Doe dat dus niet al vooraf maar pas als je een mm nodig hebt achteraf. Zijn deur is al arm af fabriek, ik heb normaal gewoon rechte kanten als ik een deur koop. :?
Op maat zagen doe je met een liniaal met cirkelzaag. Zaag eerst de breedte, dan de bovenkant, en dan de onderkant. Dan blijft bij profieldeuren de rand gelijk en de onderrand is vaak breder zodat je er wat af kan zagen. Zaag de deur liever eerst iets langer zodat je met passen de exacte boven en onderhoek over kan nemen en er dus nog wat vanaf kan zagen.
Neem je het over van de oude deur dan neem je oude fouten ook over.

De scharnieren overnemen doe ik door de deur in het kozijn te zetten, op de exact goede hoogte, met de scharnieren óf aan de deur, óf aan het kozijn. Dat past in het kozijn. Als je nu met een stanleymes kleine keepjes zet onder en boven het scharnier dan heb je de exacte plek. Met potlood heb je nog steeds iets mogelijke afwijking.
Tijdelijk op hoogte zetten doe je met uitvulplaatjes.

Zaag alle naast elkaar staande deuren op dezelfde manier en zorg dat alles lijnt. Niets irritanter dan dat de middenbalken niet gelijk lopen.
Goed advies wel, want de vorige bewoner heeft de deuren aan de onderkant ingekort vanwege een laminaatvloer die er lag.
Oké dat moet ik dus niet doen. Ik moet het kozijn nameten en de deur op basis daarvan inkorten. Maar hoe zorg ik er nou voor dat het slot goed past? De deuren die ik gekocht heb hebben al een voorgeboord slotgat. Dat moet dus op de juiste hoogte komen...
Ik lees dat een slotgat 105cm boven de onderkant van de deur zit. Maar dat gat is nogal groot, misschien wel 20cm. Dus vanaf waar gemeten?

Kan iemand mij helpen aan de stappen hoe ik de deur moet afmeten, aftekenen en moet afzagen, voordat ik de deur op de verkeerde plek aan de onderkant afzaag?
Had ik maar een timmerman dichtbij wonen, kon hij het me een keer voordoen of op weg helpen.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

badkuip schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:56:
[...]

Ik heb eind maart eens gepost over he5 vervangen van mijn binnendeuren. De laatste post ging over het dichtmaken van de gaten van de oude scharnieren. Dat heb ik inmiddels gedaan door er deuvels in te lijmen.

Nu hik ik aan tegen de vraag hoe ik mijn deur in moet korten. Ik kreeg eerder het advies om niet de bestaande deur na te maken, met de kans op het overnemen van fouten.

[...]

Goed advies wel, want de vorige bewoner heeft de deuren aan de onderkant ingekort vanwege een laminaatvloer die er lag.
Oké dat moet ik dus niet doen. Ik moet het kozijn nameten en de deur op basis daarvan inkorten. Maar hoe zorg ik er nou voor dat het slot goed past? De deuren die ik gekocht heb hebben al een voorgeboord slotgat. Dat moet dus op de juiste hoogte komen...
Ik lees dat een slotgat 105cm boven de onderkant van de deur zit. Maar dat gat is nogal groot, misschien wel 20cm. Dus vanaf waar gemeten?

Kan iemand mij helpen aan de stappen hoe ik de deur moet afmeten, aftekenen en moet afzagen, voordat ik de deur op de verkeerde plek aan de onderkant afzaag?
Had ik maar een timmerman dichtbij wonen, kon hij het me een keer voordoen of op weg helpen.. :|
Kan je hier wat mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39CuQiFGTmvc-gIwOhjGK3LHCio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kr8E7pyBAvfOGq6YuHtPetLS.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dus van onderkant deur tot hart klink

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
badkuip schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:56:
Wanneer ik zoek op "hoogte deurbeslag" krijg ik meteen een uitleg voorgeschoteld:
Binnendeuren hebben in de meeste gevallen wel een slotgat geschikt voor een standaard insteekslot. De hoogte is 1050 mm gemeten vanaf de onderzijde naar het hart van de deurkruk. Buitendeuren hebben standaard geen slotgat, maar kan tegen kleine meerprijs ingefreesd worden.
Dit betekent dus dat je vanaf de onderkant van de deur moet meten tot op het hart van de deurkruk, dus dat vierkante gat wat er in je slotkast zit. Op zich is dat nog wel te doen lijkt mij zo.

Mocht je nou een honinggraatdeur in moeten korten dan kun je dat doen door de afkortzaag er in te zetten en de bladen op de juiste hoogte af te zagen. Wanneer je dan onder of boven (of aan beide kanten) geen houten lat meer hebt zul je dat moeten oplossen. Dit kun je eenvoudig doen door een vurenhouten lat te nemen die over de volle breedte van de deur past, en die net zo dik is als de ruimte tussen de 2 bladen. Daarna snijd je een stuk van het honinggraat weg en lijm je de houten lat tussen de bladen in. Voilá, weer vers vlees boven of onder.

[ Voor 25% gewijzigd door sypie op 15-05-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-09 07:58

JT

VETAK y0

Ik heb een offerte gehad voor een douglas carport en die valt tegen qua prijs. Heeft grotendeels met de gestegen houtprijzen te maken. Maar eerder had ik een offerte met 12cm palen, nu heb ik gekregen met 14,5cm. Als ik er zonnepanelen op wil, zou er dan iets tegen 12cm palen zijn? Gaat dan zowel om de ring als de staanders? Verder hebben ze 50cm diepe poeren geoffreerd, maar ik heb een puinfundering + 20cm zand en 8cm stenen. Zou ik dan ook kunnen kiezen voor poeren van 30-35 centimeter en die op de puinfundering zetten (dan wel recht ivm afschot)?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-09 07:58

JT

VETAK y0

LED-Maniak schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:02:

[Afbeelding]
Ik vind dit potentieel zo cruciaal dat ik er een expert naar zou laten kijken en indien nodig geacht, laten oplossen door diegene. Ik zou dit niet op een forum vragen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
JT schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:20:
[...]

Ik vind dit potentieel zo cruciaal dat ik er een expert naar zou laten kijken en indien nodig geacht, laten oplossen door diegene. Ik zou dit niet op een forum vragen.
Helemaal mee eens hoor. Was alleen benieuwd of iemand zoiets al had meegemaakt.

Aan de andere kant, ik ben foto's aan het doorbladeren en de scheur zit er blijkbaar al 10 jaar in.
Het lijkt er op dat na het plaatsen van de balk de fundering is gaan zetten en er sindsdien niets meer gebeurd is.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:20
sypie schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:09:
[...]

Wanneer ik zoek op "hoogte deurbeslag" krijg ik meteen een uitleg voorgeschoteld:

[...]

Dit betekent dus dat je vanaf de onderkant van de deur moet meten tot op het hart van de deurkruk, dus dat vierkante gat wat er in je slotkast zit. Op zich is dat nog wel te doen lijkt mij zo.

Mocht je nou een honinggraatdeur in moeten korten dan kun je dat doen door de afkortzaag er in te zetten en de bladen op de juiste hoogte af te zagen. Wanneer je dan onder of boven (of aan beide kanten) geen houten lat meer hebt zul je dat moeten oplossen. Dit kun je eenvoudig doen door een vurenhouten lat te nemen die over de volle breedte van de deur past, en die net zo dik is als de ruimte tussen de 2 bladen. Daarna snijd je een stuk van het honinggraat weg en lijm je de houten lat tussen de bladen in. Voilá, weer vers vlees boven of onder.
Ik denk niet dat dit bij mij van toepassing is. Vanaf de onderkant van de deur gemeten kom ik op 103cm uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wy40TCNGQxqxZLq-CrdHfciUYec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSsyBGkngMTg7dhCZ4dMQQZU.jpg?f=fotoalbum_large

De onderkant van de bestaande deur is een keer afgezaagd geweest , maar dat is nooit 2 cm geweest.

Deurkozijn, hoogte gat vanaf drempel van de deur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7rl8NL0MKGxIHDdFKnlCx3tPnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZzTpYoNRqzpsu5XBzd8ORgm.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 133 ... 465 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/