HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:26:
Mijn huidige idee:
Houten balken rondom tegen de muur maken, en dan proberen zo'n 3mm onder de latei-hoogte te blijven. De balken allemaal waterpas monteren. We creëren zo een waterpas 'doos'. In die doos komen weer dwarsbalken. De ontstane 'vakken' ook weer dichtstorten met beton.
De reden voor dit moeilijke gedoe: die vervelend afvoerpijp die links op de foto óver het beton ligt. Die is actief en kan dus niet weg. Hij ligt bijna net zo 'hoog' als de latei, en ik moet dus een vloerlaag verzinnen die nét over de pijp heen ligt en genoeg draagkracht aan de omliggende structuur ontleent.
Uiteraard kan ik ook de hele vloer van beton maken maar dan moet je weer met balken gaan werken die je weghaalt na het storten (en dat dan weer opvullen). Op die manieren dienen de balken twee keer nuttig en als de dekvloer erop zit zie je ze toch niet meer (dus waarom niet lekker laten zitten).
Of denk ik te moeilijk?
Ja, heel moeilijk.
En balken zijn krom, je begint dus al met 1-0 achter, en als ze nat worden willen ze ook/verder krom trekken, je moet ze dus erg goed recht en vlak vast zetten.
Ik zou de vloer stellen met bijv alu profiel, bv L op de muur en T omgekeerd in het midden.
Het T profiel kun je simpel stellen met kunststof vulplaatjes, die kunnen ook in de vloer blijven.
Dan heb je iets om de vloer over af te reien en dat kan blijven zitten.
Met hout er in krijg je barsten, hout werkt, dat neemt eerst vocht op om daarna te krimpen.
Zoals je zegt wil je uitvlakken met egaline, het beton afreien kan dus met een brede plank of strook plaat ipv een dure rei op die alu profieltjes.
Je moet in het begin de vloer goed nat houden ivm uitharden, wat zorgt voor nog meer vocht in het hout, dat zuigt zich lekker vol.
En ook met egaline neemt hout meer vocht op en zorgt voor barsten
Hou rekening met dat als je de beton stort, iets te dun/meer water werkt makkelijker, er bovenop een laagje water met cement komt dat je er af moet schrapen om de egaline goed te laten hechten. Dat die je het best na 1 dag als het beton hard is maar niet droog. Trekken met een vlakspaan op zijn kant.
Wacht met egaline tot de vloer echt droog is, ondertussen kan je natuurlijk stuccen, en zo hou je een schone vloer over.
Vergeet niet voor te behandelen voor de egaline zodat het beton niet zuigt en de egaline de tijd krijgt te vloeien.
Om lange muren recht te zetten heb je
stucprofielen die je op de muur plakt met gips om langs af te reien. Daarmee kun je de muren naast recht ook waterpas maken.
[
Voor 18% gewijzigd door
Teijgetje op 11-05-2021 21:54
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.