[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 108 ... 465 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:34
Jannibal23 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:59:
[...]

Ziet er zeker goed uit, hoewel ik persoonlijk een enorme afkeer van kunststof kozijnen heb. Weet niet wat dat is, waar dat vandaan komt. Maar het wordt een mooie verdieping zo :)
Dank je, tegenwoordig heb je kunststof in hout profiel wat toch al goed dicht in de buurt komt van hout en kan het echt goed dienst doen als hout vervanger
KillaZ schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:33:
[...]

Kozijnen zelf gedaan? Ik ben ook aan de beurt, maar zie een beetje tegen het monteren van kozijnen aan. Slopen lukt mij wel :+ :o
TheJVH schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:23:
Ziet er goed uit, heb je die kozijnen zelf geplaatst? En zo ja; is dat een beetje goed te doen?
Ja zelf gedaan.
Met een dosis bouwervaring, gezonde kennis, vertrouwen en goed voorbereiden kom je een heel eind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben op zoek naar vensterbanken. Voorkeur voor wat stevigs, moet goed tegen vocht en belasting (op zitten, staan, ...) kunnen. Uiterlijk liefste strak wit. Goede prijs kwaliteit voor composite heb ik geen budget meer.

HPL of vochtbestendige MDF, of nog andere opties?
Kan je beschadigingen in HPL (bijvoorbeeld een kleine indeuking) in HPL nog makkelijk zelf herstellen? Bij MDF lijkt me eenvoudig met een filler en wat verf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@sloth Als HPL eenmaal beschadigd is, is het ook gelijk klaar.
Onze vorige meubels hadden een HPL toplaag en dat werd als 'foolproof' verkocht aan ons.

Laten we het er op houden dat de kinderen die uitspraak perfect ontkracht hebben.
Ik heb het met van alles en nog wat geprobeerd bij te werken, maar niets werd echt mooi, stevig of duurzaam. En dat betroffen dus ook mat witte meubels.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:54
hellum schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:38:
Ik heb een half jaartje geleden ook voor het eerst een eigen huis gekocht. Er moet nog een hoop aan gebeuren, maar de woonkamer is klaar. (in ieder geval voor nu). Wilde het wel graag even showcase want het was een behoorlijke klus.

Op dit moment is de oude gaskachel nog steeds mijn primaire manier van verwarmen. Als ik straks de problemen met het dak heb opgelost, is een CV ketel het volgende project.
Goed werk verricht en een mooi resultaat!
Je laatste regel verbaast mij wel. Ik weet niet wat er met het dak moet gebeuren maar meestal pak je dat als eerste aan; zou erg zonde zijn als je lekkage zou krijgen.
En krijg je hier nog netjes een CV installatie in? Of heb je al rekening gehouden met leidingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
EMP schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:56:
Binnenkort wil ik onze dakkapel isoleren en afwerken. Deze is tijdens de renovatie van het dak op maat gemaakt, dus geen kant-en-klaar model.

De constructie bestaat uit een houten frame met underlayment en Keraliet (kunststof rabatdelen) aan de buitenkant. Het kunststof kozijn zit in het houten frame geschroefd. De ruimte onder de dakkapel is ook underlayment, maar dan met een dampdoorlatende folie en dakpannen.

Uiteindelijk willen we de boel binnen laten stucen, dus de afwerking zal (vezel)gipsplaat worden.

Er zitten er nogal wat gaten en kieren tussen de balken. We wonen aan een drukke weg dus ik wil graag behalve thermisch de boel ook zo goed mogelijk geluiddicht maken, en ik zit te twijfelen hoe.

Ik zit aan het volgende te denken:
1. kieren dakkapel afdichten met pur
2. framepje van hout bouwen bij de wanden
3. de zijkanten en het plafond voorzien van zo veel mogelijk steenwol (achter het frame)
4. dampdichte folie op het frame en dan gipsplaten. Eventueel vezelgipsplaat waar het raam de wand raakt.

De ruimte onder de dakkapel wil ik volstoppen met steenwol, dan een dampdichte folie en een plaat OSB aanbrengen (er moet nog een radiator aan komen te hangen), en vervolgens afwerken met gipsplaat.

En omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

(de dakkapel loopt over 2 kamers, de situatie in de andere kamer is het zelfde als hier op de fotos)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand nog tips?
Poeh wat een onhandige, slecht uitgevoerde en slecht geisoleerde dakkapel. De wangen zijn zo dun dat je er amper een paar centimeter isolatie op kwijt kunt.
Om een fatsoenlijke isolatiewaarde te halen moet je hem aan de buitenkant isoleren en opnieuw bekleden.

Een dak van binnenuit isoleren is risicovol. Een plat dak isoleer je aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:36
Iemand een suggestie hoe ik deze cilinder kan vervangen?

Als ik de normale zijkant schroef in het slot los draai komt er niet echt beweging in. Onderstuk van het cilinder rozet zit door de deur heen met een bout. Deze bout heeft een vierkant moertje dat ik niet kan draaien ivm het cilinderslot waar hij strak tegenaan zit. Aan de voorkant lijk ik niet te kunnen draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_A68FurkByO5TL5-snyBZ61YN9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7N4rhYRhQ3IxYRUR7G2q7Z6l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcQ6_CJ9T1heiEr0Mnc4JP4L13k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJIk3G2I1DNmIVlxZ2TtoL3j.jpg?f=fotoalbum_large

Onder de cilinder zie je het vierkantje glimmen (excuses voor de slechte foto).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnIYjBSIgCjTyWn72Nry5vhAgRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZkYKSPFlZzmnwbgmcF39LOj.jpg?f=fotoalbum_large

Zou ik met een tang de cilinder naar achteren moeten kunnen trekken?

[ Voor 30% gewijzigd door sdk1985 op 17-02-2021 23:13 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03:50
sdk1985 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:01:
Iemand een suggestie hoe ik deze cilinder kan vervangen?

Als ik de normale zijkant schroef in het slot los draai komt er niet echt beweging in. Onderstuk van het afdeklpaat lijkt vast te zitten aan een bout. Deze bout heeft een vierkant moertje dat ik niet kan draaien ivm het cilinderslot waar hij tegenaan zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eerst de cilinder verwijderen:
- Schroef op de kopse kant ter hoogte van de cilinder losdraaien
- Sleutel in het slot draaien tot de cilinder eruit komt

Zijn op Youtube vast een hoop DIY filmpjes van te vinden ;)

Lees je vraag opnieuw en denk dat dit exact is wat je probeert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-08 16:36
DasNieNix schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:29:
[...]

Goed werk verricht en een mooi resultaat!
Je laatste regel verbaast mij wel. Ik weet niet wat er met het dak moet gebeuren maar meestal pak je dat als eerste aan; zou erg zonde zijn als je lekkage zou krijgen.
En krijg je hier nog netjes een CV installatie in? Of heb je al rekening gehouden met leidingen etc.
Ik heb al rekening gehouden met de leidingen dus dat gaat geen probleem worden. Het dak leek in orde te zijn voor zover ik kon zien. Er is een stuk waar heel veel lekkage is geweest, dit is (ik gok) zo’n 30 jaar geleden provisorisch opgelost en alles was nu stokverrot, aan de buitenkant was dit niet te zien en door de schroten en aan de binnenkant door schroten ook niet. Doordat de buurman met zijn dak begon (we delen een muur) kwam het aan het licht, op zijn ben ik begonnen te om te kijken en toen werd de ernst pas duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
MJ-Princeps schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:15:
[...]

Ah stom. Vorige week voor het eerst een cilinder slot zelf geplaatst in een hornbach deur. Niet de link gelegd dat bij het verwijderen je dezelfde truuk moet doen als met het plaatsen 8)7 .

Maar impliciet geef je aan dat ik die voorplaat kan negeren O-) . Die is namelijk nieuw voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
MJ-Princeps schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:15:
[...]

Lees je vraag opnieuw en denk dat dit exact is wat je probeert ;)
Nee je had gelijk ik ben vergeten de sleutel te draaien toen ik aan de achterkant van de deur aan de cilinder trok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:17:
[...]

Maar impliciet geef je aan dat ik die voorplaat kan negeren O-) . Die is namelijk nieuw voor mij.
Aangezien dit nieuw voor je is wil ik ff uitleggen naar het waarom. Inbrekers kunnen de cilinderslot doormidden breken (daar waar de bout van de cilinder in gaat is de zwakste plek) en zo binnenkomen. Deze voorplaat voorkomt dat inbrekers de cilinder kunnen beetpakken.

En ja, zelf wel eens cilinders gebroken omdat ze bijv zo zwaar beschadigd / versleten waren of sleutel is niet te vinden en cilinders breken is best makkelijk, heb je weinig kracht voor nodig,

• DasNieNix
hellum schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:17:
[...]

Ik heb al rekening gehouden met de leidingen dus dat gaat geen probleem worden. Het dak leek in orde te zijn voor zover ik kon zien. Er is een stuk waar heel veel lekkage is geweest, dit is (ik gok) zo’n 30 jaar geleden provisorisch opgelost en alles was nu stokverrot, aan de buitenkant was dit niet te zien en door de schroten en aan de binnenkant door schroten ook niet. Doordat de buurman met zijn dak begon (we delen een muur) kwam het aan het licht, op zijn ben ik begonnen te om te kijken en toen werd de ernst pas duidelijk.
Aardig wat onverwachtte verrassingen dus. Voorlopig nog wel wat te doen en veel sterkte toegewenst.
De vorderingen zien we graag hier tegemoet.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-09 20:21
2 jaar geleden ons eerste huis gekocht en daar zat een afschuwelijk lelijke WC in. Afgelopen tijd die even aangepakt.

Een foto van voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6R7SsDziWY6u4YDsHMr2oYF2Wgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMF08NV70CmaZhdaKiXZ3vBA.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens het klussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ub7IQa4Hi1FN6AFMh4L4L-I7dNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRAqncEr0W0GpWOwHcjksKr6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT6TVPivW2BRqebFy58nWcuX0VY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZmMVrl8tfeW7HM943QXdpzK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmfrA3Z3Y99_Ym94lpr84kDqbSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZAUOeE6GNKvIiwZnglYfv7F.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe het er nu uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUXxzPNFQTV11rUSTq_K8A-bTVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyi7KFhW68WzEq9ujfGjPfEU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDUbjJTA8cRcaSbv77KfTonXmbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iumfVBB1INa08SaxXkZcJRgR.jpg?f=fotoalbum_large

Was wel meer werk dan ik dacht. Ben niet heel erg handig aangelegd maar toch bijna alles gedaan samen met (schoon) vaders. Vooral het slopen viel tegen eigenlijk, de oude tegels zaten echt muurvast en de muur die achterbleef was zeker niet glad genoeg om overheen te tegelen.

Achter de rechterkoof loopt een rioolleiding naar de eerste verdieping. Voor de symmetrie ook links een koof gemaakt. Hier zat ook al een afzuigingskanaal helemaal naar zolder en door het dak. Hier heb ik 2x een 50mm leiding achterlangs getrokken. 1 voor kabels en de ander om de wasmachine op zolder op aan te sluiten, die zit nu namelijk op de beluchtingsleiding aangesloten en met alle problemen van dien.
De afzuiging heb ik opgelost door een gat door de gevel te boren en een ventilator te plaatsen.

Uiteindelijk alles gelukt, en ben tevreden met het resultaat. Ook veel geleerd en ervaring opgedaan :9

Enige vervelende is dat door het slopen er een scheur is ontstaan in de muur waar het fonteintje aan hangt. Het is maar een gipsblokken muurtje en kan geen kwaad volgens mij, maar mooi is het niet...

don't mind me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:17

Tjark

DON'T PANIC

Mooi gedaan. Enige puntje van kritiek is dat ik meteen de fonteinafvoer in de muur weggewerkt zou hebben als alles toch open moest.

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-09 20:21
Dank je, heb ik ook aan zitten denken inderdaad, maar was helaas geen optie. De muur waar het fonteintje aan hangt is van gipsblokken gemaakt en maar 5-6 cm dik, daar krijg ik geen leiding ik verwerkt. Als ik dichter naar de buitenmuur toe ga met de leiding kom ik onder de vloer in een betonnen balk uit, dat kan dus ook niet. Er was helaas dus geen andere oplossing.

don't mind me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 05:58:
[...]

Aangezien dit nieuw voor je is wil ik ff uitleggen naar het waarom. Inbrekers kunnen de cilinderslot doormidden breken (daar waar de bout van de cilinder in gaat is de zwakste plek) en zo binnenkomen. Deze voorplaat voorkomt dat inbrekers de cilinder kunnen beetpakken.

En ja, zelf wel eens cilinders gebroken omdat ze bijv zo zwaar beschadigd / versleten waren of sleutel is niet te vinden en cilinders breken is best makkelijk, heb je weinig kracht voor nodig,
Thanks.

Vandaag nieuwe poging was in 5 minuten voor elkaar. Had gisteren tevens de onderste schroef losgedraaid, had die erboven moeten zijn :X .

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:03
banaliteit schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 03:51:
Ik wil graag de metalen deurkozijnen opnieuw verven. Momenteel zijn de deurkozijnen al voorzien van een gespoten laag (zie foto hieronder). Aangezien de huidige laag nog 99% intact is vraag ik me af of ik nog wel een hechtprimer moet gebruiken, bijvoorbeeld Südwest Acryl allgrund? Immers, er gaat geverfd worden over een laag gespoten lak / verf en niet over het metaaloppervlakte.

Of kan ik deze laag na het reinigen + opschuren gelijk oververven met Sikkens Rubbol BL Rezisto Primer en dan Rubbol BL Rezisto satin?
[Afbeelding]
Om nog even terug te komen op mijn eigen vraag en de behulpzame reacties van jullie. :)

Voor het verven van de deurkozijnen ben ik van plan:
- Het standaard schoonmaak- en schuurwerk
- Südwest Acryl allgrund
- Sikkens Rubbol BL Rezisto Satin

Voor het verven van de kunststof deuren zelf ben ik van plan:
- Verwijderen deurhendels en zo
- Het standaard schoonmaak- en schuurwerk
- Sikkens Rubbol BL Rezisto Primer
- Sikkens Rubbol BL Rezisto Satin

Voor het opvullen van krassen in deurkozijnen / deukjes in deur:
- Bolivia U2 Polyester Vulpasta 2K Blik

Mochten mensen nog andere producten aanbevelen voor het opvullen van krassen in deurkozijnen / deukjes in deur. Ik hoor het graag.

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
EMP schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:56:
Binnenkort wil ik onze dakkapel isoleren en afwerken. Deze is tijdens de renovatie van het dak op maat gemaakt, dus geen kant-en-klaar model.

De constructie bestaat uit een houten frame met underlayment en Keraliet (kunststof rabatdelen) aan de buitenkant. Het kunststof kozijn zit in het houten frame geschroefd. De ruimte onder de dakkapel is ook underlayment, maar dan met een dampdoorlatende folie en dakpannen.

Uiteindelijk willen we de boel binnen laten stucen, dus de afwerking zal (vezel)gipsplaat worden.

Er zitten er nogal wat gaten en kieren tussen de balken. We wonen aan een drukke weg dus ik wil graag behalve thermisch de boel ook zo goed mogelijk geluiddicht maken, en ik zit te twijfelen hoe.

Ik zit aan het volgende te denken:
1. kieren dakkapel afdichten met pur
2. framepje van hout bouwen bij de wanden
3. de zijkanten en het plafond voorzien van zo veel mogelijk steenwol (achter het frame)
4. dampdichte folie op het frame en dan gipsplaten. Eventueel vezelgipsplaat waar het raam de wand raakt.

De ruimte onder de dakkapel wil ik volstoppen met steenwol, dan een dampdichte folie en een plaat OSB aanbrengen (er moet nog een radiator aan komen te hangen), en vervolgens afwerken met gipsplaat.

En omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

(de dakkapel loopt over 2 kamers, de situatie in de andere kamer is het zelfde als hier op de fotos)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand nog tips?
Het zo goed als mogelijk geluidsdicht maken heeft ook niet heel veel zin lijkt mij. Als ik het goed zie heb je een enkelsteens muur waar sowieso al best veel geluid door heen komt. Tuurlijk helpt het wel iets maar veel? Denk het niet.

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:18
Kent iemand zgn renovatie paumelle scharnieren voor een stalen zgn nieuwbouwkozijn?
Er is door de tijd, door een te zware deur, de laagste paumelle scharnier een beetje weggezakt in het kozijn. Heeft nu dus speling.

• wtu
  • Laatst online: 07:07

wtu

Even een vraagje over gebruik Uniflott op AK naden van standaard gipsplaten (geen HRAK).

In een vlaag van blackout heb ik mijn laatste paar naden aangebracht zonder eerst de voegband aan te brengen (wat wel moet volgens de verwerkingsinstructie). Intussen is het al aardig hard.

Ben bang dat ik nu maar gewoon verder moet afwerken en hopen dat er geen scheuren optreden. Of heeft iemand een idee om alsnog de voegband of vergelijkbaar aan te brengen?

• sloth
  • Niet online
sloth schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:13:
Ik ben op zoek naar vensterbanken. Voorkeur voor wat stevigs, moet goed tegen vocht en belasting (op zitten, staan, ...) kunnen. Uiterlijk liefste strak wit. Goede prijs kwaliteit voor composite heb ik geen budget meer.

HPL of vochtbestendige MDF, of nog andere opties?
Kan je beschadigingen in HPL (bijvoorbeeld een kleine indeuking) in HPL nog makkelijk zelf herstellen? Bij MDF lijkt me eenvoudig met een filler en wat verf?
Nog tweakers behalve @PaT met advies? Dan maar voor V313 MDF gaan en aflakken oid?

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-09 10:28
sloth schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:00:
[...]

Nog tweakers behalve @PaT met advies? Dan maar voor V313 MDF gaan en aflakken oid?
Je zegt geen budget te hebben voor composiet, mdf is zeker goedkoper maar weet je de prijs of denk je het te weten? Ik was namelijk positief verrast door de prijs voor mijn vensterbanken.
Voor 10 meter van 14 diep rond de 300 euro voor betaald...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-09 15:08

Exigence

dnkroz

Pindakaas schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:24:
Dank je, heb ik ook aan zitten denken inderdaad, maar was helaas geen optie. De muur waar het fonteintje aan hangt is van gipsblokken gemaakt en maar 5-6 cm dik, daar krijg ik geen leiding ik verwerkt. Als ik dichter naar de buitenmuur toe ga met de leiding kom ik onder de vloer in een betonnen balk uit, dat kan dus ook niet. Er was helaas dus geen andere oplossing.
Voor de volgende keer Slimtube gebruiken: https://www.warmteservice...2-(inbouw-2cm)/p/70453185

• sloth
  • Niet online
S_tef schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:07:
[...]

Je zegt geen budget te hebben voor composiet, mdf is zeker goedkoper maar weet je de prijs of denk je het te weten? Ik was namelijk positief verrast door de prijs voor mijn vensterbanken.
Voor 10 meter van 14 diep rond de 300 euro voor betaald...
Mdf V313 45 euro per vensterbank van 150x30cm geplaatst.

Bij natuursteenvakman composiet gesimuleerd. Komt op 276 euro. Ik heb er 6 nodig dus dat tikt hard aan.

[ Voor 6% gewijzigd door sloth op 18-02-2021 21:18 ]

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-09 10:28
Ik heb 205 ex btw per m2 betaald (2cm dik).
Bij jou maten kom ik uit op 111 incl btw per vensterbank, evengoed een flink verschil met mdf, maar ook zeker met jou prijs van composiet ;).

Wel zelf geplaatst.

[ Voor 81% gewijzigd door S_tef op 18-02-2021 21:25 ]

• sdk1985
O ik heb een probleempje. Ik had gele vlekken doorslag in de nieuwe stuc. Op advies twee lagen sps isoleer primer wit op gedaan. Dat is gelukt. De vlekken zijn weg.

Nu ben ik met de powerdek 9010 aan de slag gegaan en dat ging overal goed behalve op deze muur. Bij de randen van plafond rol je wat je met de kwast aan brengt open ipv uit. Veder nu niet egaal gedekt. Lijkt een hechting probleem te zijn.

Mogelijke oorzaken
Ik heb deze muren geen voorstrijk gegeven (de rest met flevopol uni 1 op 4)
Ik heb een schuimroller gebruiktom voor de sps isoleer verf aan te brengen. De rest 2mm vachtrolllers.
Het is gewoon rotverf om over te verven

Wat zal ik doen? Nog een keer verven, opschuren ( voelt wel ruw met de hand maar glad met de roller lijkt me lastig verhaal) of toch de voorstrijk? Heb nog één zo'n muur die nog geen kleur heeft gekregen.

[ Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 19-02-2021 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 13:18
Mooi spul. Men noemt het 'vloerbuis', maar zegt ook 'uitsluitend verticaal gebruiken'. :?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
dreamscape schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:51:
[...]

Mooi spul. Men noemt het 'vloerbuis', maar zegt ook 'uitsluitend verticaal gebruiken'. :?
Horizontaal gaat niet werken omdat de twee eind stukken dezelfde kant op staan.. dus inderdaad alleen verticaal te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 04-09 13:18
Melmer schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:11:
[...]

Horizontaal gaat niet werken omdat de twee eind stukken dezelfde kant op staan.. dus inderdaad alleen verticaal te gebruiken.
Dat snap ik. Deze 'vloerbuis' is dus alleen voor verticale vloeren. Goed om te weten.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Nu online
dreamscape schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:14:
[...]

Dat snap ik. Deze 'vloerbuis' is dus alleen voor verticale vloeren. Goed om te weten.
Klopt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:14:
[...]

Ik moest even 2 keer opnieuw lezen en een beetje creatief denken voor ik het begreep. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 05-09 21:07

bonzz.netninja

Niente baffi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LYagR5QoKs3CYY_D-dNPeeNiWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oIUEFV2cx7eX1eJuutxku5GH.png?f=fotoalbum_large
Oude gipsschroeven vol met gips verwijderen....hoe doe ik dat handig. Met een priem en geprut lukt het wel...maar ik moet echt heeeeel veeel schroeven verwijderen dus het kan vast ook handiger.

Ik gebruik nette wera bitjes maar dat wil niet echt nog.

[ Voor 5% gewijzigd door bonzz.netninja op 19-02-2021 17:14 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:46

A13X

Dude

dreamscape schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:51:
[...]

Het heet een vloerbuis omdat het je sifon aansluit op de aansluiting in de vloer. Indien je sifon een stuk buis heeft dat direct naar de vloer gaat heet dat ook een vloerbuis. Als de sifon recht naar de muur aangesloten word dan heet dat stukje buis...muurbuis.

Alleen verticaal gebruiken is vooral voor het risico van dichtslippen, door de doorlaat en vorm is de capaciteit laag en blijft zeep en troep makkelijk achter als het ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door A13X op 19-02-2021 17:16 ]

Awesome

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gert1111
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:26
bonzz.netninja schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:13:
[Afbeelding]
Oude gipsschroeven vol met gips verwijderen....hoe doe ik dat handig. Met een priem en geprut lukt het wel...maar ik moet echt heeeeel veeel schroeven verwijderen dus het kan vast ook handiger.

Ik doe het altijd op de manier vanaf 40 seconden in dit filmpje:

YouTube: How To Remove A Broken Screw Without Head From Wood 👉 How To Remove ...

Met de accuschroef machine, zonder bit er over heen gaan en dan er uit draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-09 11:38

BTS

@bonzz.netninja oude kruiskop schroevendraaier pakken en erin slaan. Daarna is er vaak wel de ruimte in de schroefkop om hem eruit te draaien.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

gert1111 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:59:
[...]

Ik doe het altijd op de manier vanaf 40 seconden in dit filmpje:

YouTube: How To Remove A Broken Screw Without Head From Wood 👉 How To Remove ...

Met de accuschroef machine, zonder bit er over heen gaan en dan er uit draaien
Mjah daar schiet ik niet zo veel mee op denk ik in tijd, als ik dan 100+ keer moet doen tov. priem

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
BTS schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:31:
@bonzz.netninja oude kruiskop schroevendraaier pakken en erin slaan. Daarna is er vaak wel de ruimte in de schroefkop om hem eruit te draaien.
Torx er in rammen werkt ook heel goed. Vaak beter als met een kruiskop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:51
@bonzz.netninja wat ik meestal doe is een bitje een maat kleiner pakken, dus PH1 in dit geval in plaats van PH2. Deze is wat spitser en dan er gewoon goed hard indrukken.

Slagschroevendraaier gebruiken is overigens ook een goed idee die slaat het bitje namelijk lekker de schroef in voor extra grip.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 11:34

Budha

Online ergo sum

@bonzz.netninja Moeten ze er echt uit of is afslijpen ook een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:41
[Afbeelding]

Gewoon nieuwe panlat plaatsen. Is het makkelijkst.

Anders gewoon klauwhamer/breekijzer en als'ie afbreekt: het nog uitstaande stukje een mep geven met de hamer. Verdwijnt toch achter gips neem ik aan, dus niet te moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:15
[Afbeelding]

Wellicht van die bitjes voor het verwijderen van dolgedraaide schroeven? Dat zijn in feite een soort boortjes met tegen de klok in profiel.

Ik heb zelf zo’n setje, de ene kant kan je gebruiken om de schroefkop uit te boren en de andere kant om de schroef eruit te draaien maar als de kop nog ok is vermoed ik dat je ook zonder de boorkant gewoon zo die schroeven eruit jast :-)

Edit: zoiets
https://a.aliexpress.com/_v2cGgx

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

bonzz.netninja schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:56:
[...]

Mjah daar schiet ik niet zo veel mee op denk ik in tijd, als ik dan 100+ keer moet doen tov. priem
Ik heb daar destijds een griptang voor gebruikt, die kan je op de kop klemmen en dan losdraaien:

https://www.gamma.nl/asso...v-bekken-225-mm/p/B431307

Nog steeds wel werk, dat wel, maar voor een keertje was het best wel te doen, en daarna heb je een heul handige tang in je verzameling ;)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik ga morgen een aantal suggesties ff testen. Ander bitje (ph1), schroevendraaier erin rammen, misschien iets met een tang en wilde ook nog iets proberen met water :)

En anders pak de ik haakse slijper en slijp ze gewoon allemaal lalalala af. Het is een heel plafond vol dus het moet wel beetje vlot gaan. Of ik ram ze eruit met de koevoet, kan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

1nsane schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:16:
[...]

Wellicht van die bitjes voor het verwijderen van dolgedraaide schroeven? Dat zijn in feite een soort boortjes met tegen de klok in profiel.

Ik heb zelf zo’n setje, de ene kant kan je gebruiken om de schroefkop uit te boren en de andere kant om de schroef eruit te draaien maar als de kop nog ok is vermoed ik dat je ook zonder de boorkant gewoon zo die schroeven eruit jast :-)

Edit: zoiets
https://a.aliexpress.com/_v2cGgx
moet je denk ik niet willen met 100 schroefjes, dan is een PH1 bitje erin rammen wellicht beter.

Morgen een velux raampje aftimmeren opzolder. Stiekem wel zin in :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ah gelukkig eindelijk iemand die nog een hamer en spijkers gebruikt.

Succes morgen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titu
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-07 08:35
Titu schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:46:
Beste klus-tweakers,

Ik heb een vraagje betreft materiaal keuze. Ik ben van plan om een TV meubel met vakken kast te maken. Echter twijfel ik waarvan ik het ga maken. Of MDF of multiplex. Ik weet dat er in de meubelmakerij vaak gebruik gemaakt wordt van MDF, alleen vraag ik mij af hoe zit het met de afwerking van de kopse kanten. Kast moet uit eindelijk mat zwart worden met beton look frontjes. De frontjes wil ik overigens bij de Ikea halen.

Hieronder een schets van het ontwerp:
[Afbeelding]

Gebaseerd op:

[Afbeelding]

Het tv meubel gedeelte wil ik van 18mm plaat materiaal maken en het vakkenkast gedeelte van ongeveer 35mm dik plaat materiaal.

Ben benieuwd wat jullie adviseren.
Om hier op terug te komen, ik ben even in Sketchup gedoken en heb jullie advies deels opgevolgd. Ik ga het van MDF maken. Waarbij de horizontale kast van 18mm wordt en de verticale kast van 38mm mdf (geeft net wat meer body en scheelt een hoop lijmen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4JuKHgCz3eUYGlGjwl5Ge1HVVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zJm1vyGU7c5zinBJqJHc8gSN.png?f=fotoalbum_large

De horizontale kast is 2400mm breed. Echter bedacht ik me net dat 4x een deur van 60 niet gaat passen omdat ze dan wss niet open kunnen. Mijn vraag is hoeveel mm moet ik speling houden tussen de deurtjes?

En wat is verstandig, om de deurtjes 60cm te maken en dan de kast aan te passen qua breedte of de deurtjes aan passen? Nu zit hier nog een "addertje onder het gras", ik wil namelijk dat de gehele kast uit eindelijk mat zwart wordt alleen de deurtjes moeten een beton look hebben. hebben jullie een idee waar ik dat zou kunnen krijgen?

Ik dacht zelf deurtjes bij de ikea te kopen, maar weet niet welke maat die hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoBiggie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-03 16:28
Ik ben opzoek naar inbouwspotjes voor de badkamer. Nu zag ik dit topic voorbij komen? Hoe bevallen de

https://www.applamp.nl/dim-to-warm-gu10-7watt.html ?

En is het licht voldoende om je in de spiegel te kunnen opmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Davidshadow13 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:13:
@bonzz.netninja wat ik meestal doe is een bitje een maat kleiner pakken, dus PH1 in dit geval in plaats van PH2. Deze is wat spitser en dan er gewoon goed hard indrukken.

Slagschroevendraaier gebruiken is overigens ook een goed idee die slaat het bitje namelijk lekker de schroef in voor extra grip.
Dit werkt redelijk! (maar ik sloop wel mijn ph1 bitje :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:02
[Afbeelding]

Misschien een klap lucht van de compressor erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Wimploo schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:07:
[...]

Misschien een klap lucht van de compressor erop?
Ik heb geen compressor...en daarnaast gaat dat echt nooit werken. Die gips zit muurvast en is hard geworden. Dat doet echt niks.

Kan het nog eens natmaken, kijken wat dat doet. Eruit met de koevoet wil niet zo goed want dan trek ik het regelwerk mee, die ik graag wil laten zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-09 08:34

Solid Seal

3D Printer N00b

bonzz.netninja schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:10:
[...]

Ik heb geen compressor...en daarnaast gaat dat echt nooit werken. Die gips zit muurvast en is hard geworden. Dat doet echt niks.

Kan het nog eens natmaken, kijken wat dat doet. Eruit met de koevoet wil niet zo goed want dan trek ik het regelwerk mee, die ik graag wil laten zitten
Met al die tijd dat je hebt zitten wachten op een goede tip had je inderdaad met een priem ofzo die zooi eruit kunnen krabben en zo al tientallen schroeven gedaan hebben.. Maar ik zou gewoon een oud bitje gebruiken dan . en niet te snel draaien .

[ Voor 6% gewijzigd door Solid Seal op 20-02-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-09 08:34

Solid Seal

3D Printer N00b

Ik heb buiten in mijn tuin een klein schuurtje gezet. En ik wil de hoeken en rondom mijn deurkozijn een houten lat (soort sierlijst) plakken/schroeven/spijkeren . maar wat voor soort hout is het mooiste ? rond mijn deurkozijn moet het vrij dun zijn 1cm. de rest mag wat dikker. (10mm x 45mm x 2750mm als voorbeeld )

Ik wil ook hele lengtes gebruiken . de langste is 2m65cm . Maar bij de gamma is het meeste 2100mm

Ik ga de hele schuur nog beitsen met een iets donkere kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:02
Davidshadow13 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:13:
@bonzz.netninja

Toch niet, een slagschroevendraaier ‘slaat’ in de draairichting van de schroef, niet als een boorhamer in de lengterichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

[Afbeelding]

Ik zou met zo'n stalen borstel er een paar keer overheen vegen.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-09 14:58
bonzz.netninja schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:10:
[...]

Water kan, azijn werkt beter maar in mijn beleving onnodig geklieder.

Zorgen dat je er recht voorzit, hard duwen en rustig uitdraaien... Met een beetje moed beleid en trouw krijg je op deze manier 99% van de schroeven er uit. Die ene die echt niet wil breek je af met een klap van de hamer of zet je de slijptol in. Als het goed is zit het strax toch weer achter het gips en zie je er niks meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-09 13:17
JoBiggie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:55:
Ik ben opzoek naar inbouwspotjes voor de badkamer. Nu zag ik dit topic voorbij komen? Hoe bevallen de

https://www.applamp.nl/dim-to-warm-gu10-7watt.html ?

En is het licht voldoende om je in de spiegel te kunnen opmaken?
Ik heb deze ook. Geven voldoende licht mijns inziens al heb ik niemand in huis hier die (veel) make up gebruikt. Het is denk ik ook afhankelijk van de locatie van de spot.
Volgens mij is het gebruikelijk om voor make up etc licht van voren te gebruiken, op je badkamer spiegel of spiegel kast.

Persoonlijk hadden ze wat 'witter' gemogen op vol vermogen, 3000k, wat meer richting dag licht.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

De oplossing bleek met een oude schroef er in draaien, gips daarmee verwijderen en vervolgens de schroef eruit draaien. Dat ging best vlot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:51
bonzz.netninja schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:05:
[...]

Dit werkt redelijk! (maar ik sloop wel mijn ph1 bitje :P )
Dan is er deze oplossing: https://www.weragereedsch...-stuks-4013288138460.html.

30 cent per bitje moet je er een paar voor kunnen slopen toch :P. Maar fijn dat het in ieder geval werkt voor je!

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Chips... nieuwe ruiten vorig jaar laten plaatsen en in de aflak gezet (1x grondlak sikkens en daarna met sikkens xd high gloss) maar nu zag ik na de sneeuw dat er allerlei barsten in de glaslatten zaten (de geventileerde). Net even naar gekeken maar de volledige verf valt er zowat af incl de grondverf .

Heel vreemd toch ? Ze zijn dubbel gegrond aangebracht, heb dit nog nooit meegemaakt. Hoop niet dat de andere glaslatten ook zo slecht hechten . Ze zijn 24% vochtig dus even schilderen is er ook niet bij.

Iemand dit al eens mee gemaakt ? Uiteraard heb ik alles van te voren geschuurd en zowel voor als tussendoor met st marc gereinigd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTIKcJfh2abAFIYrYu7DqKn-LKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fv7Y9MQmo6ZyumqDP9TLzUMm.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eefA_F5dIFIxyBYrx4jH5Fvfdec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkrjM9exGV34ypd4yYGFnxqa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lfW4tsxqLEBoGl-hQxlmjToQsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NzyLYZmGVevQlpDpMfPXmLe.jpg?f=fotoalbum_large

Nu maar laten drogen , opnieuw 2x gronden en in de zomer opnieuw aflakken en het beste er van hopen 🤞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat heb ik al eens eerder meegemaakt. Zijn het voorgegronde latten?

Wat ik begrepen heb, worden sommige glaslatten (en ander hout) soms behandeld met latex i.p.v. normale lak. Kaal schuren/branden en opnieuw gronden is de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:18:
Ja, dat heb ik al eens eerder meegemaakt. Zijn het voorgegronde latten?

Wat ik begrepen heb, worden sommige glaslatten (en ander hout) soms behandeld met latex i.p.v. normale lak. Kaal schuren/branden en opnieuw gronden is de enige optie.
Echt ? Dat zou toch bizar zijn ! Het waren inderdaad voor gegronde latten (2x). Zoals ik nu kan zien zijn dit ook de enige twee die er last van hebben. Lag ook een paar dagen een enorme sneeuw laag op, wellicht had ik die moeten weghalen

[ Voor 4% gewijzigd door Waypoint op 20-02-2021 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 23:31

Det

herofruit schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:06:
Als ik nu een nieuwe ladder zou moeten aanschaffen, dan zou het waarschijnlijk een vouwladder worden zoals deze (of een maatje groter).
Dank je voor deze tip! Was al een tijdje zoekende maar dit is imho een prima ladder voor een nette prijs met handige features. Jouw link gaat naar Bol.com, ik heb 'm direct bij de fabrikant besteld. Donderdag besteld, zaterdag binnen. Uitpakt en ziet er echt goed uit. Hou er wel rekening mee dat je wel even aan 't vechten bent om 'm uit te vouwen, en daar heb je wel wat ruimte voor nodig. Maar hij vouwt best klein op dus goed weg te bergen. Binnenkort maar eens de dakgoten schoonmaken :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Det schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:14:
[...]

Dank je voor deze tip! Was al een tijdje zoekende maar dit is imho een prima ladder voor een nette prijs met handige features. Jouw link gaat naar Bol.com, ik heb 'm direct bij de fabrikant besteld. Donderdag besteld, zaterdag binnen. Uitpakt en ziet er echt goed uit. Hou er wel rekening mee dat je wel even aan 't vechten bent om 'm uit te vouwen, en daar heb je wel wat ruimte voor nodig. Maar hij vouwt best klein op dus goed weg te bergen. Binnenkort maar eens de dakgoten schoonmaken :9~
Mooi! Ben je voor de 570 of 690 variant gegaan?

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 23:31

Det

570. Die was precies hoog genoeg voor mijn doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Ik heb een vraag over regenpijpen :)

Aan de voorzijde van mijn jaren 30 huisloopt een regenpijp de grond in. Toen ik die regenpijp weg moest halen (rabatdelen voor garage plaatsen) kwam ik er achter dat de regenpijp eigenlijk gewoon in een klein gat (20x20x20 cm) in de grond steekt. Dat verklaart waarom bij een flinke plensbui het water op m'n oprit loopt. Ik heb nog even verder gegraven, maar er is geen verdere afvoer te bekennen.

Ik wil de regenpijp vervangen (deze ziet er niet meer uit) door een zinken. Helaas is er geen mogelijkheid om deze op het riool aan te sluiten.

Wat kan ik het beste doen?
- De regenpijp weer in de grond steken net zoals voorheen?
- Het gat wat verder uitgraven, vullen met grind, en de regenpijp daar in laten uitkomen?
- Het gat bestraten net als de rest van de oprit en de regenpijp gewoon op het straatwerk uit laten komen?

Of mis
- Een regenton plaatsen? Maar het is de voorzijde van het huis dus daar heb ik geen reet aan

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou deze doen - Het gat bestraten net als de rest van de oprit en de regenpijp gewoon op het straatwerk uit laten komen.

Je 2e idee klinkt creatief en leuk maar waarom zoveel moeite doen? Je 1e idee is broddelwerk van iemand die dacht slim te zijn of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:59
Solomon schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:06:
- Een regenton plaatsen? Maar het is de voorzijde van het huis dus daar heb ik geen reet aan
Enig idee hoeveel water er van je dak komt bij een flinke bui? Wordt een flinke ton, of een flinke waterval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Laatst online: 02-08 17:50
Het gaat om het dak van een garage, zo'n 12 vierkante meter.

Ik denk dat inderdaad bestraten nog de mooiste oplossing is, het is waarschijnlijk ook beter dan het in een gat vlak langs de fundering van m'n huis laten lopen.

Overigens zit er nog een oud (dicht gepurd) ontluchtingsrooster vanuit de kelder in de buurt van de regenpijp. Ik zou ook de regenpijp daar naartoe kunnen leiden en het vervolgens op een rioleringspijp in m'n kelder aansluiten. Zijn er nog redenen om dat niet te doen?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Legio, waarvan de belangrijkste isolatie is. En regenwater hoort gewoon buiten :P
Fwiw: wij wonen in een wijk zonder putten en lozen alle regenwater op goten die door de wijk heen lopen. Regenpijp voor komt op een betonnen goot uit die naar de straat loopt. Werkt prima. Simpelweg een kwestie van geleiden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:09
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:31:
Je 2e idee klinkt creatief en leuk maar waarom zoveel moeite doen? Je 1e idee is broddelwerk van iemand die dacht slim te zijn of zo.
Is/was heel normaal hoor. Pijp in de grond met eventueel kiezels. Zo is de hele wijk hier gedaan.

Dat het ruk is, dat is een ander verhaal.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Waypoint schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:12:
Chips... nieuwe ruiten vorig jaar laten plaatsen en in de aflak gezet (1x grondlak sikkens en daarna met sikkens xd high gloss) maar nu zag ik na de sneeuw dat er allerlei barsten in de glaslatten zaten (de geventileerde). Net even naar gekeken maar de volledige verf valt er zowat af incl de grondverf .

Heel vreemd toch ? Ze zijn dubbel gegrond aangebracht, heb dit nog nooit meegemaakt. Hoop niet dat de andere glaslatten ook zo slecht hechten . Ze zijn 24% vochtig dus even schilderen is er ook niet bij.

Iemand dit al eens mee gemaakt ? Uiteraard heb ik alles van te voren geschuurd en zowel voor als tussendoor met st marc gereinigd. [Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu maar laten drogen , opnieuw 2x gronden en in de zomer opnieuw aflakken en het beste er van hopen 🤞
Ik denk dat je dan toch de latten niet goed hebt schoongemaakt en ontvet van te voren. Of ze waren te vochtig. De grondverf heeft losgelaten dus niet goed gehecht.

Toen ik nog een bijbaantje bij een schilder had hamerde hij daar altijd wel echt op. Ontvetten en schoonmaken. Hij deed het altijd met ammoniak (verdunt) maar er zijn ook andere middelen voor. Ik blijf maar gewoon ammoniak gebruiken (ook al lees ik dat dit eigenlijk maar matig is :P )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

LED-Maniak schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:06:
[...]

Is/was heel normaal hoor. Pijp in de grond met eventueel kiezels. Zo is de hele wijk hier gedaan.

Dat het ruk is, dat is een ander verhaal.
Idd....en trouwens. Aansluiten op riool willen ze ook eigenlijk niet meer (mag zelfs niet meer?).

Ik zou het gat wat dieper maken en vullen met grind, en pijp er terug in. Of in je straatwerk een gootje maken naar een ander punt op straat oid. Of dus eigenlijk gewoon wat @The Eagle schrijft :P

[ Voor 4% gewijzigd door bonzz.netninja op 21-02-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Trichoglossus schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:42:
[...]

Enig idee hoeveel water er van je dak komt bij een flinke bui? Wordt een flinke ton, of een flinke waterval.
Zo heel vaak regent het niet zo heel hard, en daarom heb je een overloop in je pijp. Maar hij wil geen regenton want heeft er niks aan :P

[ Voor 7% gewijzigd door bonzz.netninja op 21-02-2021 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:59
bonzz.netninja schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:30:
[...]

Zo heel vaak regent het niet zo heel hard, en daarom heb je een overloop in je pijp. Maar hij wil geen regenton want heeft er niks aan :P
Een overloop in zijn pijp betekent alsnog water op zijn erf, want geen afvoer op het riool daar >:)

10mm regen is toch 10L per m2. Voor een dakje van 12m2 is dat al 120L.

Ik zou het inderdaad ook gewoon op straat/goot lozen, al dan niet met een verlengde regenpijp/gootje etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:20
Solomon schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:06:
Ik heb een vraag over regenpijpen :)

Aan de voorzijde van mijn jaren 30 huisloopt een regenpijp de grond in. Toen ik die regenpijp weg moest halen (rabatdelen voor garage plaatsen) kwam ik er achter dat de regenpijp eigenlijk gewoon in een klein gat (20x20x20 cm) in de grond steekt. Dat verklaart waarom bij een flinke plensbui het water op m'n oprit loopt. Ik heb nog even verder gegraven, maar er is geen verdere afvoer te bekennen.

Ik wil de regenpijp vervangen (deze ziet er niet meer uit) door een zinken. Helaas is er geen mogelijkheid om deze op het riool aan te sluiten.

Wat kan ik het beste doen?
- De regenpijp weer in de grond steken net zoals voorheen?
- Het gat wat verder uitgraven, vullen met grind, en de regenpijp daar in laten uitkomen?
- Het gat bestraten net als de rest van de oprit en de regenpijp gewoon op het straatwerk uit laten komen?

Of mis
Je zou verder kunnen afgraven en een infiltratiekrat kunnen plaatsen, die kan meer kwijt dat een gat met grind.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 12:15

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

De kou is weg *O* dus ik zit weer in mijn klus seizoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M02aBjLJZG_zJOlPC20zIxsa6Jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DE7JsadXWFjvhDYewGiW0AGX.jpg?f=fotoalbum_large

De basis gezet voor mijn kampeerhut. Ik reken op maximaal tien jaar gebruiksnut, omdat ik relatief lage kwaliteit hout gebruik - vooral veel gerecycled douglas en pallethout. Daarom de poten gewoon in de teer gezet en zo de grond in. Ook omdat ik zo veel mogelijk een look wil creëren die je bij wijze van spreken ook zelf in het bos had kunnen bouwen, en teer kun je ook zelf maken (dat heb ik niet gedaan, maar het kán).

De poten gaan nog verder de grond in en daarna timmer ik 4 balken rondom en nog wat balken ertussen. Daarop maak ik een vloer van pallethout. Die vloer zal geschaafd zijn maar verder niet bewerkt, omdat ik niks wil hebben dat afgeeft, en hij zal toch beschut zijn. Het dak zal schuin zijn en krijg een mos/gras bedekking. Het zal ook uitsteken aan de voorzijde om hitte van het vuur te reflecteren en regen buiten te houden.

Vragen waar ik nog mee zit:

Hoe kan ik de bodem onder de hut zo bewerken dat er geen onkruid door de planken naar boven komt? Ik ga zometeen een nieuwe stapel keien halen om eronder te leggen, maar ik twijfel of ik misschien de hele bodem vol moet leggen. Grind vind je niet in het bos, en worteldoek ook niet.

Kan ik plaggen mos/gras een tijd preserveren tot de hut af is?

Waarmee zal ik de muren isoleren? De wanden worden 'dubbel' met holle ruimtes erin. Die kán ik vullen met houtschaafsel (daar kom ik toch al in om) maar dat is wel brandbaar. De muren zullen wel compleet afgesloten zijn en de buitenkant krijgt een verf op lijnoliebasis (of wellicht falu rotfärg uit zweden). Heel veel andere materialen kan ik niet verzinnen. Ik wil de ergste hitte/kou buiten houden in de seizoenen (hij gaat ook in de winter gebruikt worden).

Bij overnachtingen en/of open vuur zal er een blusser voorhanden zijn overigens, gewoon omdat het kan en waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@HTT-Thalan Wanneer je in de natuur als basis wilt blijven zou schapenwol een goede isolatie kunnen geven, ligt ook aan de dikte natuurlijk, nog een voordeel; brand niet snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Sa.Tan schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:37:
@HTT-Thalan Wanneer je in de natuur als basis wilt blijven zou schapenwol een goede isolatie kunnen geven, ligt ook aan de dikte natuurlijk, nog een voordeel; brand niet snel.
Maar erg prijzig en bewerkelijk. Goed gedacht, maar ik zoek iets eenvoudigers :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:10
Heeft iemand misschien ook tips voor de “af en toe klusser” voor een gevulde gereedschapskoffer? Ik heb nu overal alles los in verschillende dozen en dat is niet handig. Budget is max 200€. En uiteraard snap ik dat een bahco van €30 natuurlijk niet het zelfde is als in zo’n gevulde koffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Deef_K schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:07:
Heeft iemand misschien ook tips voor de “af en toe klusser” voor een gevulde gereedschapskoffer? Ik heb nu overal alles los in verschillende dozen en dat is niet handig. Budget is max 200€. En uiteraard snap ik dat een bahco van €30 natuurlijk niet het zelfde is als in zo’n gevulde koffer.
Ik vind HBM best aardig voor het geld. Al flink mishandeld en voor wat ik ervoor betaald heb heeft het mijn verwachtingen overtroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:23:
[...]

Ik vind HBM best aardig voor het geld. Al flink mishandeld en voor wat ik ervoor betaald heb heeft het mijn verwachtingen overtroffen.
Ze hadden een maand terug een mooie aanbieding. 349 eur voor een 245-delige. 2 dagen later was die naar 399 en toen ik van de week keek was hij al naar 449 gestegen (ondanks dat ze nog niet eens op voorraad zijn ook). Voor 200 eur ga je toch behoorlijk wat consessies moeten doen qua inhoud vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Deef_K schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:07:
Die vraag kun je beter in [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5 stellen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJjDGa6017gDP6btOzZDCP0h-aQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtjXg4UgAP0JqNhEFe907L3S.jpg?f=fotoalbum_medium

Zeau.. dat ziet er niet goed uit natuurlijk. Voeg zit er o.a. niet lekker in. Maar wat te doen met het horizontale deel? Als er bij de rode lijn water onder kruipt, dan kan het gewoon verder lopen de muur in. Enige oplossing die ik kan bedenken is om die naad dicht te kitten.

Bij de blauwe pijl staat het lood ook horizontaal. Ik kan me voorstellen dat het water daar langzaam de voeg intrekt (als de voeg weer is gerepareerd).

Iemand tips voor dit lastige hoekje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cw0Kp0G_2LV7zUNFaZJAURkUmxs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZRgxU2e7zupMxPFlPlmgDgb.jpg?f=fotoalbum_medium

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

-DarkShadow- schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:27:
[Afbeelding]

Zeau.. dat ziet er niet goed uit natuurlijk. Voeg zit er o.a. niet lekker in. Maar wat te doen met het horizontale deel? Als er bij de rode lijn water onder kruipt, dan kan het gewoon verder lopen de muur in. Enige oplossing die ik kan bedenken is om die naad dicht te kitten.

Bij de blauwe pijl staat het lood ook horizontaal. Ik kan me voorstellen dat het water daar langzaam de voeg intrekt (als de voeg weer is gerepareerd).

[Afbeelding]
Het lood zit ook niet diep genoeg in de muur zo te zien.
De aansluiting van de dakbedekking op de trim is ook niet jofel.
Eerst de voeg er maar eens uithalen en kijken hoe het lood zit. Daarna afvoegen met cement of joint fix.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verfadvies gezocht!

Ik heb zo'n twee jaar geleden de horizontale delen van mijn achtergevel voor het eerst zelf geverfd (huis gekocht in 2015). De verticale delen, waar geen water op blijft liggen, zagen er toen (en nu nog steeds) onbeschadigd uit.

De delen die ik geverfd heb zien er na 2 jaar zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NHwKB-6fpJmRGLY3MWkc6BcgTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybLBjKKvvGYyDdepGIFuLiut.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzTdouthYUpY5HSuZ1cjf1r16LQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcOhhJO5TTgsE8OSyoeF2u5c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLEaCZHbDSda-XytakTMj45rS_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOf7HcdIyJcpZUvsqI1IrAMY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil graag weten wat ik verkeerd heb gedaan en waarom dit na 2 jaar vol met barsten zit. Zodat als ik weer tijd en energie steek in verven het resultaat wat duurzamer is :z

Hoe ik het destijds heb aangepakt (voor zover ik het me nog kan herinneren):
  1. Schoongemaakt / ontvet
  2. Oude verflaag weggeschuurd tot onderliggende primer en/of blank hout
  3. Sikkens Rubbol Primer Extra aangebracht
  4. Licht opgeschuurd
  5. Sikkens Rubbol XD High Gloss aangebracht
Omstandigheden tijdens het verven: zo rond de 20 a 25 graden, geen direct zonlicht. Ik werd gek van alle insecten die in de verf bleven plakken. Verder alle aanwijzingen qua droogtijd / overschilderbaar aangehouden.

Aan de verf ligt het niet denk ik, Rubbol XD zou zo'n 10 jaar onderhoudsvrij moeten zijn.. dus dan toch een user error aan mijn zijde? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kleine vraag over het huis voorzien van UTP-kabels. Mijn nieuwbouwwoning heeft naar elke ruimte loze leidingen. Ik ben van plan contactdozen te kopen met 2 UTP-aansluitingen.

Hoe doe je dat met lengte van de kabel? Als ik een kabel aan zo'n contactdoos monteer, moet de contactloos in de daarvoor bestemde ruimte gemonteerd worden. Wat doe je met het stukje kabel? Ik neem aan dat je die niet zomaar terug kan duwen de loze leiding in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-09 14:10
SvMp schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:41:
Kleine vraag over het huis voorzien van UTP-kabels. Mijn nieuwbouwwoning heeft naar elke ruimte loze leidingen. Ik ben van plan contactdozen te kopen met 2 UTP-aansluitingen.

Hoe doe je dat met lengte van de kabel? Als ik een kabel aan zo'n contactdoos monteer, moet de contactloos in de daarvoor bestemde ruimte gemonteerd worden. Wat doe je met het stukje kabel? Ik neem aan dat je die niet zomaar terug kan duwen de loze leiding in.
In je inbouwdoos proppen? Of waar wil je je contactdoos anders in steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
bottom line schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:49:
[...]

In je inbouwdoos proppen? Of waar wil je je contactdoos anders in steken?
Is daar ruimte genoeg voor de restant kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@SvMp Die loze leidingen vanuit de verschillende kamers komen waarschijnlijk op 1 centraal punt uit. Op dat centrale punt ga je niet een hele rij UTP-inbouwdoosjes naast elkaar installeren, maar laat je alle kabels samenkomen in een patchpaneel. Omdat het niet ingebouwd is heb je ruimte zat om eventueel overtollige lengte netjes op te rollen.

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 21-02-2021 14:57 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Gizz schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:54:
@SvMp Die loze leidingen vanuit de verschillende kamers komen waarschijnlijk op 1 centraal punt uit. Op dat centrale punt ga je niet een hele rij UTP-inbouwdoosjes naast elkaar installeren, maar laat je alle kabels samenkomen in een patchpaneel. Omdat het niet ingebouwd is heb je ruimte zat om eventueel overtollige lengte netjes op te rollen.

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Dat weet ik. Dat patchpanel komt er en daar gaat mijn vraag niet over. Het gaat om de inbouwdoosjes in de muur. Op Youtube vele tutorials, maar steeds ligt het doosje met de kabel op een tafel, en dat is niet een realistische situatie. Bedankt voor het topic, wist niet dat er een topic over was. Daar past mijn vraag beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@SvMp Maar als je aan 1 kant een inbouwdoos hebt en aan de andere kant ruimte bij je patchpaneel, dan is het toch simpelweg even wat kabel terugtrekken aan de kant van het patchpaneel als het echt teveel kabel is om achter de inbouwdoos weg te werken? :P

Zo niet, dan interpreteer ik je probleemstelling compleet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04:19
Gizz schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:06:
@SvMp Maar als je aan 1 kant een inbouwdoos hebt en aan de andere kant ruimte bij je patchpaneel, dan is het toch simpelweg even wat kabel terugtrekken aan de kant van het patchpaneel als het echt teveel kabel is om achter de inbouwdoos weg te werken? :P

Zo niet, dan interpreteer ik je probleemstelling compleet verkeerd.
Precies, eerst alles aan de inbouw doos kant afwerken en vervolgens kan je via het punt waar het patch paneel komt (meterkast waarschijnlijk) de kabel wat terug trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
SvMp schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:53:
[...]

Is daar ruimte genoeg voor de restant kabel?
Hoelang wil je die kabel houden om die aan te sluiten op je contactdoos? :P
Normaal is daar plaats genoeg voor hoor. Of jij het nu doet met loze leidingen, of je elektricien deed dit bij de nieuwbouw, je moet altijd kabel kleiner knippen en erna afsnijden zodat je dit kan wegwerken.

Worst case scenario probeer je altijd van de andere kant (meterkast) eraan te trekken en hopen dat hij wat terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:18
Kent iemand zgn renovatie paumelle scharnieren voor een stalen zgn nieuwbouwkozijn?
Er is door de tijd, door een te zware deur, de laagste paumelle scharnier een beetje weggezakt in het kozijn. Heeft nu dus speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DarkShadow- schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor het mooie zou een nieuwe loodslap die iets langer doorloopt mooi zijn. Maar met tixophalte eronder kom je ook wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 05-09 21:40
Een beetje een vraag in de ruimte. Heb een huisbuit de jaren '50. Geen bouwtekeningen aanwezig in het gemeentearchief. Kruipruimte is niet toegankelijk. Alleen de watermeter is zichtbaar onder een plank. Daaromheen betonnen muurtjes. Is het mogelijk die een deel open te breken met genoeg ruimte om er door te gaan zodat ik extra elektra kan trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:13
Boinkie schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:30:
Een beetje een vraag in de ruimte. Heb een huisbuit de jaren '50. Geen bouwtekeningen aanwezig in het gemeentearchief. Kruipruimte is niet toegankelijk. Alleen de watermeter is zichtbaar onder een plank. Daaromheen betonnen muurtjes. Is het mogelijk die een deel open te breken met genoeg ruimte om er door te gaan zodat ik extra elektra kan trekken?
Dat is lastig te zeggen. Vaak was de woonkamer balken vloer, maar gang en keuken beton op zand. Dus je kan net pech hebben, dat de watermeter in het beton ligt. Dan is het maar de vraag hoever het naar bv de woonkamer is. Je merkt wel wat beton is en wat niet neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Gizz schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:22:
Verfadvies gezocht!

Ik heb zo'n twee jaar geleden de horizontale delen van mijn achtergevel voor het eerst zelf geverfd (huis gekocht in 2015). De verticale delen, waar geen water op blijft liggen, zagen er toen (en nu nog steeds) onbeschadigd uit.

De delen die ik geverfd heb zien er na 2 jaar zo uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik wil graag weten wat ik verkeerd heb gedaan en waarom dit na 2 jaar vol met barsten zit. Zodat als ik weer tijd en energie steek in verven het resultaat wat duurzamer is :z

Hoe ik het destijds heb aangepakt (voor zover ik het me nog kan herinneren):
  1. Schoongemaakt / ontvet
  2. Oude verflaag weggeschuurd tot onderliggende primer en/of blank hout
  3. Sikkens Rubbol Primer Extra aangebracht
  4. Licht opgeschuurd
  5. Sikkens Rubbol XD High Gloss aangebracht
Omstandigheden tijdens het verven: zo rond de 20 a 25 graden, geen direct zonlicht. Ik werd gek van alle insecten die in de verf bleven plakken. Verder alle aanwijzingen qua droogtijd / overschilderbaar aangehouden.

Aan de verf ligt het niet denk ik, Rubbol XD zou zo'n 10 jaar onderhoudsvrij moeten zijn.. dus dan toch een user error aan mijn zijde? :)
Aan de verf en aan je werkwijze lijkt het niet te liggen; ik vermoed eerder dat het houtwerk niet meer in beste staat is. De liggende delen hebben het altijd het zwaarst te verduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet helemaal klussen in huis maar ik zoek creatieve kundige geesten: Ik heb mijn tuinslang en spuitpistool buiten laten liggen toen het vroor, kan geen kwaad dacht ik want water is eruit en de slang is open aan 1 uiteinde maar de andere uiteinde waar de spuitpistool op zat heeft een ingebouwde water-stop en blijkbaar zat er toch nog wat water in de pistool zelf wat niet weg kon en is het water uit gaan zetten en nou zit er een aardige barst in de pistool en stroomt het water daaruit.

Is het realistisch om hem te kunnen repareren met wat dan ook of nah, in de kliko ermee en een nieuwe kopen? Wilde ff met ducttape oplossen tijdelijk maar dat werkte voor geen meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2021 20:00 . Reden: iets duidelijker gescheven ivm misverstanden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:30:
Niet helemaal klussen in huis maar ik zoek creatieve kundige geesten: Ik heb mijn tuinslang en spuitpistool buiten laten liggen toen het vroor, kan geen kwaad want water is eruit en de slang is open aan 1 uiteinde dacht ik maar de andere uiteinde waar de spuitpistool op zat heeft een waterstop en blijkbaar zat er toch nog wat water in de pistool wat niet weg kon en is het water uit gaan zetten en nou zit er een aardige barst in en stroomt het water daaruit.

Is het realistisch om hem te kunnen repareren met wat dan ook of nah, in de kliko ermee en een nieuwe kopen? Wilde ff met ducttape oplossen tijdelijk maar dat werkte voor geen meter.
Is de slang nog lang genoeg als je het stuk met de barst eraf knipt?
Anders gewoon in de vuilnisbak.. want zoveel kost een tuinslang nu ook weer niet.
Pagina: 1 ... 108 ... 465 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/