Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Dan moet je wel in Damuls zitten, ben een keer in Mellau geweest en vond dat steeds een gedoe om bij het grote deel van het gebied te komen. Als je om exact 15u terug moet zijn om de kinderen op te halen niet heel relaxed skiën.BreadFan schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:59:
Qua accomodatie weet ik het niet, maar Mellau/Damuls is goed aan te rijden. 830km van Utrecht. En niet te veel zwarte pistes, prima voor beginnende skiers.
Dat gezegd hebbende: ben ik de enige die weinig relatief betaalbare appartementen op Booking kan vinden? Mellau/Damuls amper iets, ook het Zillertal is minder dan 3500 voor de krokusweek niet te doen lijkt het.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Bedankt voor de tip.SkiFan schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:57:
Zillertal moet je over hun eigen site doen.
Even snel gekeken, voor een gezin is het aanbod ook daar erg beperkt. Krokus valt dit jaar tegelijk onze oosterburen, een appartement met 2 slaapkamers voor 5 personen was in voorgaande jaren gevoelsmatig makkelijker te vinden.
Los daarvan: wie betaald in hemelsnaam 10k+ voor een weekje, zou dat echt verkocht worden?
Wat je kunt doen, is net buiten het skigebied zoeken. Zillertal is dat lastig, maar zat andere plekken waar dat wel kan.
Gelukkig in de zomervakantie een appartement in de buurt van Lermoos aangeklikt, met gratis annuleren tot januari genoeg tijd om iets beters te zoeken.SkiFan schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:42:
Wat je kunt doen, is net buiten het skigebied zoeken. Zillertal is dat lastig, maar zat andere plekken waar dat wel kan.
Normaal werkt dat perfect, maar grote kans dat het dit jaar ipv 100km+ aaneengesloten toppiste afwisselend een dagje Berwang en Ehrwalder Alm wordt. Niets mis mee op zich, gewoon opvallend dat alles nu al vol lijkt te zitten of meer dan 4k per week kost.
Gelukkig hadden wij al in de zomer een week in december geboekt in Lofer. We zitten op 5 minuten lopen naast de skilift maar als je nu nog wat zoekt dan zal de prijs wel aanzienlijk hoger uitvallen.
Het lessen gaat wel steeds beter, inmiddels heb ik ook mijn eigen schoenen maar gekocht omdat die huurdingen van Snowworld veel te breed zijn voor mijn voet.
Ik denk dat dat de invloed van Polen is, die zijn met veel en hebben geld, maar gaan niet naar Frankrijk.SkiFan schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:16:
Ja, valt me inderdaad ook op. Oostenrijk is de afgelopen jaren rap duurder geworden, daar waar ik dat in Frankrijk veel minder zie.
Nu vraag ik me vooral af wat handig is. Hier in de buurt vragen ze bij het boeken om je niveau, wat ik dus lastig inschatten vind. Daarnaast moet ik beslissen of ik een pakket wil afnemen of losse lessen, maar ik heb niet echt een idee hoe snel ik m'n techniek wat verbeter.
Daarnaast qua materiaal: is het handig om mijn eigen skischoenen en ski's te gebruiken? Of alleen eigen skischoenen bijvoorbeeld?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Mijn mening: techniek verbeteren doe je door goede instructie en oefeningen waarbij je gecorrigeerd wordt als je de oefening niet goed uitvoert. (Een reeks) lessen dus. Idealiter ga je tussentijds zelf ook nog wat skiën anders is (bijv.) 1 uur in de week erg weinig en ben je meer bezig om wat zelfvertrouwen en gevoel op te bouwen voor je ene week wintersport dan dat je écht progressie aan het maken bent. Oefenen met heuvels/moguls doe je het beste gewoon op echte sneeuw want een rollerbaan of borstelbaan voelt daarin zo wezenlijk anders dat het lastig is er echt handigheid mee te krijgen. Een betere basistechniek helpt uiteraard wel en maakt je flexibeler (beter aanpassingsvermogen) en zekerder op moeilijker terrein.
- 1 les is geen les. De baan is anders, daar moet je aan wennen. Je wilt kunnen doorbouwen, meerdere lessen dus
- eigen schoenen. Ski's kan niet, mogen niet gewaxed zijn en moeten niet te scherp zijn, die gewoon van de skischool gebruiken. Schoenen goed droogmaken na de les!
- Hoewel er wel iets van handigheid/tactiek komt kijken bij het echte bucklepiste skiën, valt of staat het echt met een hele goede basishouding. Ik zou daar eerst fors in investeren, en dan een keer heel gericht een clinic oid doen voor buckleskiën. Dan leer je net de technische dingen die net wat anders zijn en die eigenlijk minder goed op de rolbaan kunnen. Maar als je net aan rood afkomt is er (veeeeel) meer te halen bij een hele stevige basis. OVerigens is er een buckle borstelbaan piste in Nederland die daar gerichte lessen voor aanbiedt (Wolfskamer).
Wolfskamer is helaas voor mij wat ver, maar ik ben al geholpen met de reacties
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Misschien hebben jullie nog tips.
Ik ben afgelopen 6 jaar in Italië (Val Gardena) en Frankrijk (Les Menuires/Trois Vallees, en Alpe Huez) geweest, en ervaring leerde dat ik voor een appartement exclusief skipas meestal met 500 euro pp wel klaar was, voor echt een goede locatie. We zaten dan meestal met 5 a 6 mensen in een 8p appartement (dus niemand op de slaapbank in de woonkamer). Daar kwam dan nog zo'n 400 euro bij voor een skipas, maar al met al dus meestal ruim onder de 1000 euro voor accomodatie+skipas. En dan aan de piste of max 10 min lopen. In januari.
Komende januari willen we weer eens naar Oostenrijk. Is het realistisch om een echt groot gebied te vinden voor dit soort prijzen? En wat zijn dan goede startpunten? Het hoeft niet zo mega groot als Les Trois Vallees of Dolomiti Superski (dat is praktisch onmogelijk) maar wel groot genoeg om elke dag andere tochten te maken...
PS: Ik weet dat het al aan de late kant is qua zoeken, dus dat zal de prijs wellicht ook opdrijven...
Ik zag inderdaad dat alles in Arlberg goed "aan elkaar" lijkt te zitten. Ik ga eens kijken naar de prijzen, vrees (gezien de goede reputatie van Lech en omgeving) dat daar de < 500 euro p.p.p.w. voor accomodatie wel eens een uitdaging kan zijn..XWB schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:13:
@Valorian Misschien is Lech am Arlberg dan iets voor jou, het is groot genoeg om elke dag een andere tocht te maken.
[ Voor 16% gewijzigd door Valorian op 23-10-2025 21:18 ]
Zeer afhankelijk van wanneer je gaat. Wij gaan dit jaar in januari naar mayerhofen en gaan met 4 man verdeelt over 2 appartmenten (zelfde huis in het dorp). 880 euro.per appartement/440 de neus. Maar boek je die.in februari dan mag je het bijna verdubbelen.Valorian schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:09:
Hi wintersportliefhebbers!
Misschien hebben jullie nog tips.
Ik ben afgelopen 6 jaar in Italië (Val Gardena) en Frankrijk (Les Menuires/Trois Vallees, en Alpe Huez) geweest, en ervaring leerde dat ik voor een appartement exclusief skipas meestal met 500 euro pp wel klaar was, voor echt een goede locatie. We zaten dan meestal met 5 a 6 mensen in een 8p appartement (dus niemand op de slaapbank in de woonkamer). Daar kwam dan nog zo'n 400 euro bij voor een skipas, maar al met al dus meestal ruim onder de 1000 euro voor accomodatie+skipas. En dan aan de piste of max 10 min lopen. In januari.
Komende januari willen we weer eens naar Oostenrijk. Is het realistisch om een echt groot gebied te vinden voor dit soort prijzen? En wat zijn dan goede startpunten? Het hoeft niet zo mega groot als Les Trois Vallees of Dolomiti Superski (dat is praktisch onmogelijk) maar wel groot genoeg om elke dag andere tochten te maken...
PS: Ik weet dat het al aan de late kant is qua zoeken, dus dat zal de prijs wellicht ook opdrijven...
Ischgl/servaus ed zijn dan weer prijziger.
Nu nog boeken ben je al wel aan de erg late kant als je met een wat grotere groep bent.
Ook afhankelijk welke waarde je hecht aan apres ski (in/buiten dorp etc). Kies je voor bv Gerlos betaal je fors meer dan een Zell am ziller.. zelfde gebied, maar veel beperkter in apresski (alleen echt bij de lift tot uurtje of 6-7).. maar niks mis mee als je alleen voor een paar biertjes na het skien gaat. Vorig jaar gedaan en was een veel betere uitgangsbasis is bezoek aan anderr gebieden met dezelfde skipas (bv mayerhofen).
[ Voor 12% gewijzigd door Scheurbuik op 24-10-2025 01:05 ]
We zijn dit keer met vier personen, dus dat scheelt weer qua zoektocht. Maar eens, rijkelijk laat. Hopelijk vinden we nog iets leuks.Scheurbuik schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:48:
[...]
Zeer afhankelijk van wanneer je gaat. Wij gaan dit jaar in januari naar mayerhofen en gaan met 4 man verdeelt over 2 appartmenten (zelfde huis in het dorp). 880 euro.per appartement/440 de neus. Maar boek je die.in februari dan mag je het bijna verdubbelen.
Ischgl/servaus ed zijn dan weer prijziger.
Nu nog boeken ben je al wel aan de erg late kant als je met een wat grotere groep bent.
Ook afhankelijk welke waarde je hecht aan apres ski (in/buiten dorp etc). Kies je voor bv Gerlos betaal je fors meer dan een Zell am ziller.. zelfde gebied, maar veel beperkter in apresski (alleen echt bij de lift tot uurtje of 6-7).. maar niks mis mee als je alleen voor een paar biertjes na het skien gaat. Vorig jaar gedaan en was een veel betere uitgangsbasis is bezoek aan anderr gebieden met dezelfde skipas (bv mayerhofen).
Elke dag een andere tocht, zonder auto(?) is lastig in Oostenrijk. Wagrain, Arlberg, Ischgl, Schladming, Saalbach, Skiwelt misschien nog en dan heb je echt grote gebieden eigenlijk wel gehad. Als de auto wel dagelijks een optie is: Eben of Radstadt en dan de verschillende gebieden van Ski Amade. Of superskicard en dan Kitzbuhel, Skiwelt, St Johann en Maria Alm vanuit St Johann. Of Moena en dan de gebieden daar (maar weinig apresski dan).
Dank voor jullie reacties! @SkiFan @renegrunn @DaWaynehoevenpe schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:50:
[...]
Gelukkig in de zomervakantie een appartement in de buurt van Lermoos aangeklikt, met gratis annuleren tot januari genoeg tijd om iets beters te zoeken.
Normaal werkt dat perfect, maar grote kans dat het dit jaar ipv 100km+ aaneengesloten toppiste afwisselend een dagje Berwang en Ehrwalder Alm wordt. Niets mis mee op zich, gewoon opvallend dat alles nu al vol lijkt te zitten of meer dan 4k per week kost.
We hebben uiteindelijk een huisje (via Fewo-direkt) gevonden in Biberwier, vlakbij Lermoos en Ehrwald en de Zugspitze. Daar kun je gemakkelijk wat verschillende kanten op en de gebieden zijn voor ons goed te doen. Ook ben je er relatief snel.
Ha! Dat was inderdaad mijn tweede suggestie geweest. En vergeet Berwang vooral ook niet in dat rijtje.zeeg schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:58:
[...]
Dank voor jullie reacties! @SkiFan @renegrunn @DaWayne
We hebben uiteindelijk een huisje (via Fewo-direkt) gevonden in Biberwier, vlakbij Lermoos en Ehrwald en de Zugspitze. Daar kun je gemakkelijk wat verschillende kanten op en de gebieden zijn voor ons goed te doen. Ook ben je er relatief snel.
Is Berwang een beetje de moeite waard? Op de kaarten ziet het er erg klein uit, je na een paar uur alles wel gehad hebt.renegrunn schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:38:
Ha! Dat was inderdaad mijn tweede suggestie geweest. En vergeet Berwang vooral ook niet in dat rijtje.
Je kunt ook alles 2 keer doenhoevenpe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:51:
[...]
Is Berwang een beetje de moeite waard? Op de kaarten ziet het er erg klein uit, je na een paar uur alles wel gehad hebt.
Ligt een beetje aan het gebied. Kaltenbach ligt bv alles naast elkaar op een helling, ja, dan heb je -tig km, maar allemaal hetzelfde. Dat gaat snel vervelen. Andere kleine gebieden kun je dat veel minder hebben.
In mijn beleving zijn alle 3 dorpjes een beetje van hetzelfde. Maar het charme zit er nou net in dat je ze zo vlakbij elkaar liggen en ze alle 3 in een paar dagen aan kunt doen.hoevenpe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:51:
[...]
Is Berwang een beetje de moeite waard? Op de kaarten ziet het er erg klein uit, je na een paar uur alles wel gehad hebt.
Ik was er overigens deze zomer wandelen. De nieuwe gondel wordt verder verlengd na forse investeringen.
[ Voor 11% gewijzigd door renegrunn op 24-10-2025 13:02 ]
Het is vrij klein met weinig hoogteverschil, maar zeker de afdaling richting Bichlbach is wel wat langer en dan weer terug is bovenin prima, maar vanaf het bergstation van de andere lift wordt het wat vlakker. Echte uitdaging zit bij de Rastkopf, ouwe 2 zitter.hoevenpe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:51:
[...]
Ik heb mijn allereerste wintersport daar gedaan, dat was leuk en daar is het erg voor geschikt. Ik zou er best nog eens een dagje heen willen. Voor een dag is het wel groot genoeg, maar de leuke pistes moet je zeker wel vaker doen dan. Als je ze echt af wil vinken dan ben je wel (ruim) voor de lunch klaar.
Ik vind qua niveau Ehrwald en Berwang wel vergelijkbaar, maar verder niet heel erg. Ehrwald voet massaler, is meer op een flank, Berwang ski je iets meer verschillende hellingen en het voelt iets compacter denk ik? Lermoos nooit geweest.
[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 24-10-2025 13:03 ]
Heb zelf leren skiën in Lermoos, in 1979 voor het eerst geweest en benieuwd of ik elke hobbel straks nog herken. Eeuwigdurende enkele stoeltjesliften met dekens, gelukkig is er in al die jaren veel verbeterd.ZieMaar! schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:00:
Ik vind qua niveau Ehrwald en Berwang wel vergelijkbaar, maar verder niet heel erg. Ehrwald voet massaler, is meer op een flank, Berwang ski je iets meer verschillende hellingen en het voelt iets compacter denk ik? Lermoos nooit geweest.
Ehrwalder Alm ook regelmatig geweest, Berwang echter nooit. 3 dagen Lermoos, 1 dag Berwang, Ehrwalder Alm en Zugspitzgebiet zal vast een leuke vakantie zijn.
En als de condities goed zijn kun je ook nog een dagje Garmisch classic doen.hoevenpe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:07:
[...]
Heb zelf leren skiën in Lermoos, in 1979 voor het eerst geweest en benieuwd of ik elke hobbel straks nog herken. Eeuwigdurende enkele stoeltjesliften met dekens, gelukkig is er in al die jaren veel verbeterd.
Ehrwalder Alm ook regelmatig geweest, Berwang echter nooit. 3 dagen Lermoos, 1 dag Berwang, Ehrwalder Alm en Zugspitzgebiet zal vast een leuke vakantie zijn.
Ski arlberg is qua verbindingen wel top. 3 jaar geleden voor het laatst geweest, sindsdien geen nieuwe liften voor zover ik de skikaart diagonaal bekeken heb. Er zijn nog wat oude beestjes tussen (maar niet op de belangrijkste connecties).XWB schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:13:
@Valorian Misschien is Lech am Arlberg dan iets voor jou, het is groot genoeg om elke dag een andere tocht te maken.
@Valorian moet het per se op loopafstand 10 minuten zijn? Pettneu am alrberg heeft gratis skibus verbindingen naar st. Anton en is qua prijzen in januari wel redelijk passend bij je wensen. zit je technisch gezien net buiten het gebied, maar hoef je niet te lopen (nou ja, naar de bus)
Dank voor de tip. Niets 'moet', en als een verbinding goed is dan kan dat ook een optie zijn inderdaad. En langer lopen maar een ski-depot vlak bij een lift is overigens ook prima. Het is vooral het lopen-op-ski-schoenen (soms ook nog hellingen op met ijzige stukken) waar ik op denk duur wel klaar mee wasbrothermaynard schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:11:
[...]
Ski arlberg is qua verbindingen wel top. 3 jaar geleden voor het laatst geweest, sindsdien geen nieuwe liften voor zover ik de skikaart diagonaal bekeken heb. Er zijn nog wat oude beestjes tussen (maar niet op de belangrijkste connecties).
@Valorian moet het per se op loopafstand 10 minuten zijn? Pettneu am alrberg heeft gratis skibus verbindingen naar st. Anton en is qua prijzen in januari wel redelijk passend bij je wensen. zit je technisch gezien net buiten het gebied, maar hoef je niet te lopen (nou ja, naar de bus)
https://nos.nl/l/2588181
Ikzelf ski al met een helm van kinds af aan. Ik weet niet beter.
De lui die ik zie zonder helm zijn ook drastisch geslonken.
Eigenlijk iedereen heeft wel een helm op.
Ik ski overigens uitsluitend in Oostenrijk.
Ook wel in Utah geskied. Daar is het hele helm topic minder...
Daar sluiten ze zelfs de beugel niet eens van de stoeltjes lift.
[ Voor 18% gewijzigd door Csotranme op 28-10-2025 00:48 ]
'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie
Dit is misschien wel een van de weinigen dingen waar, althans in mijn kringen, de mensen zo eensgezind zijn
Grz D.
Of het nu zoveel zin heeft om middels deze verplichting de laatste 5% te overtuigen betwijfel ik.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Wij dragen sinds vorig jaar seizoen alle drie back protectors. Alle van het type die zacht zijn bij normaal gebruik en bij impact hard worden. Merk je eigenlijk niks van alleen in de lift voel je het. Zelfs onze zoon van 8 doet dat ding op eigen initiatief telkens weer om.SkiFan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:44:
Ik vind het ook een stuk aangenamer, geen oren die paars van de kou zijn. Geen gepruts met die muts en het heeft mijn dakpan ook al een paar keer gered van een beste dreun.
Grz D.
Ik ben jaren geleden ooit eens - met alleen een helm - op hoge snelheid onderuit gevlogen en heel hard op mijn rug terechtgekomen op de piste. En vervolgens ook met mijn achterhoofd op de piste geklapt. Ik hoorde een 'krak'-geluid in de helm.
Voor die dag was de wintersport voorbij. Alles deed pijn. Gelukking ging het de volgende dat wat beter, maar het was een dure les. Ter plekke dus maar een nieuwe helm gekocht. En een rugprotector.
Ik ben ook geen 25 meer, maar ik hoop nog wat langer mee te gaan...
Punctuality is the politeness of kings
vind het geen vraag eigenlijk. Te vaak in het nieuws dat mensen toch ernstig letsel oplopen na een eenvoudige val, waarin dan net naast de piste een rotsblok wordt geraakt. Mijn brein is iets te belangijk voor mijn functioneren om niet te beschermenCsotranme schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 00:45:
Hoe denkt men hier over een helm?
Ik had jou helemaal niet willen quoten. @MrFl0ppY maakt een opmerking over rugletsel een daar ging mijn reactie meer overSkiFan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:13:
Daar neig ik nog wat minder naar.
Maar. Wij dragen de protector niet zozeer omdat wij gekken dingen doen. Het is meer omdat een ongeluk in een klein hoekje zit en er genoeg andere op de piste zijn die jou mee kunnen pakken. Een flinke klapper op iemand anders zijn latten of board kan funest zijn.
En als je er een keer over hebt nagedacht, blijft het door je hoofd spoken. Vooral voor je kinderen. En goed voorbeeld doet volgen dus alle drie ineens.
Overigens, als je er op let, zie je best al meer mensen ermee lopen. Let maar eens op in een berghut hoeveel er over de stoelen hangen. Zou me niks verbazen als het in sommige gebieden al rond de 15%-20% zit.
Over de helmen. De helm van onze zoon gaat nu 4 jaar mee. Was het twijfelen over nog een jaar. Gezocht naar de productiedatum in de helm. Komt blijkbaar uit 2018. Gekocht in 2021! Die gaat dus mooi de kliko in. Iemand tips voor een helm voor kinderen rond e 8 jaar met veel (instelbare) ventilatie?
Grz D.
aan de andere kant Schumacher had een helm opbrothermaynard schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:39:
[...]
vind het geen vraag eigenlijk. Te vaak in het nieuws dat mensen toch ernstig letsel oplopen na een eenvoudige val, waarin dan net naast de piste een rotsblok wordt geraakt. Mijn brein is iets te belangijk voor mijn functioneren om niet te beschermen
Ik heb gewoon "ieder zijn ding"
Ik zelf ski nu 15 jaar of zo met een helm (sinds we kinderen hebben) maar persoonlijk vind ik zonder nog steeds het lekkerst en mis de wind door (die paar die ik nog heb
Aan de andere kant (mede omdat we in het hoogseizoen moeten) is het tegenwoordig wel een stuk drukker dus voor mijn gevoel is het risico ook wel wat groter.
En ook bij mij en mijn vrouw heeft de helm erger letsel voorkomen maar als ik echt mag kiezen dan toch het liefst zonder.
Rugprotector heeft me al eens geholpen. Niet doordat ik over een rail ging ofzo, maar omdat een skier mij vol in de rug knalde. Gevalletje kamikaze-piloot want ik had zelf ook wel een aardig tempo. De beste man had best last omdat die op mijn hard-shell rugprotector was geklapt. Zelf had ik nergens last van.
Zoontje heeft nog geen rugprotector, maar daar wordt het misschien wel tijd voor.... Heeft net een snowboard gekregen want huren is ook 100 euro, en nu waren we bij een outlet voor 150 klaar. Kan die mooi 2 a 3 jaar mee vooruit en het staat leuk aan de muur.
[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 28-10-2025 14:12 ]
klopt, ook een helm is niet fool-proof en alles beschermend, maar dan blijft mijn brein belangrijk genoeg voor zo'n ding. vorig jaar een flitsende met mooie visor die over mijn bril heen valt gekocht, zijn we ook van dat gedoe verlostTogi schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:08:
[...]
aan de andere kant Schumacher had een helm op
Ik heb gewoon "ieder zijn ding"
Ik zelf ski nu 15 jaar of zo met een helm (sinds we kinderen hebben) maar persoonlijk vind ik zonder nog steeds het lekkerst en mis de wind door (die paar die ik nog heb) haren tijdens een lekkere afdaling.
Aan de andere kant (mede omdat we in het hoogseizoen moeten) is het tegenwoordig wel een stuk drukker dus voor mijn gevoel is het risico ook wel wat groter.
En ook bij mij en mijn vrouw heeft de helm erger letsel voorkomen maar als ik echt mag kiezen dan toch het liefst zonder.
originele manier om je snowboard te storen! Zou mijn ding niet zijn, maar ziet er desondanks hip uit!Waah schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:10:
Zelf wel een rugprotector, vrouwlief heeft er eentje maar als ik haar er niet elke dag aan herinner....
Rugprotector heeft me al eens geholpen. Niet doordat ik over een rail ging ofzo, maar omdat een skier mij vol in de rug knalde. Gevalletje kamikaze-piloot want ik had zelf ook wel een aardig tempo. De beste man had best last omdat die op mijn hard-shell rugprotector was geklapt. Zelf had ik nergens last van.
Zoontje heeft nog geen rugprotector, maar daar wordt het misschien wel tijd voor.... Heeft net een snowboard gekregen want huren is ook 100 euro, en nu waren we bij een outlet voor 150 klaar. Kan die mooi 2 a 3 jaar mee vooruit en het staat leuk aan de muur.
[Afbeelding]
Het wordt zo langzamerhand wel krapbrothermaynard schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:10:
[...]
originele manier om je snowboard te storen! Zou mijn ding niet zijn, maar ziet er desondanks hip uit!
Moet ook nog eens kijken voor een sticker voor mijn snowboard.... Want vind het geen mooi ontwerp. Zou zelf wel eentje willen ontwerpen
[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 28-10-2025 15:17 ]
Een rugprotector is misschien de volgende stap. Bij mijn laatste les kreeg ik ook een beginnende snowboarder half in mijn rug die geen controle meer had.
[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 28-10-2025 16:38 ]
In het verleden een paar keer in Nauders terecht gekomen in die week. Dat is de openingsweek daar en dan kreeg je bij een hotelverblijf in het dorp je skipas gratis. In december 22 & 23 daar 2 keer echt fenomenale condities gehad (voldoende sneeuw, volle zon én super rustig). Helaas zijn ze toch teruggekomen van dat principe zag ik deze week; nu betaal je in die week zo'n €200 voor een skipas van 6 dagen (wat nog altijd echt goedkoop is - maar ze zijn het gebied dan echt aan het openen en er zijn behoorlijk veel pistes nog niet open in die week).
Zelf hoop ik op goed weer in Italië, ik wil nog wel eens richting Val Gardena ofzo
[ Voor 5% gewijzigd door Jebus4life op 28-10-2025 17:14 ]
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Vorig jaar nog kniebeschermers gekocht, toen vooral omdat ik een zere knie had en op ijs zitten niet zo lekker is. Zelfde idee. Wil nog kleinere, deze zijn vrij lomp groot.
Bij ons dragen ze al een aantal jaar de kinderhelm van de Lidl naar volle tevredenheid. Kost iets van 20 of 25 euro en ziet er prima uit. Op die leeftijd groeien ze in no time uit een helm, dus prima prijsje. Ventilatie is ook in te stellen.DomiGijzen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:45:
[...]
Over de helmen. De helm van onze zoon gaat nu 4 jaar mee. Was het twijfelen over nog een jaar. Gezocht naar de productiedatum in de helm. Komt blijkbaar uit 2018. Gekocht in 2021! Die gaat dus mooi de kliko in. Iemand tips voor een helm voor kinderen rond e 8 jaar met veel (instelbare) ventilatie?
Kijk even naar volleybalbeschermers, werken voor mij prima en zijn ook niet zo lomp, wel lekker zachtPizza_Boom schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:07:
Vorig jaar nog kniebeschermers gekocht, toen vooral omdat ik een zere knie had en op ijs zitten niet zo lekker is. Zelfde idee. Wil nog kleinere, deze zijn vrij lomp groot.
Yep, hier ook, die verhuizen vlak voor de vakantie van de sporttas naar de vakantiekofferTNO schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:45:
[...]
Kijk even naar volleybalbeschermers, werken voor mij prima en zijn ook niet zo lomp, wel lekker zacht
Daarnaast gaan ook nog handschoenen met ingebouwde polsbeschermers en een eenvoudige crashpant mee. (plus de helm natuurlijk)
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Heb iemand op de piste zien overlijden na een val zonder helm. Zelf tevens een keer een val gemaakt op een ijzige piste waar mijn hoofd een soort zweepslag naar achter maakte en ik in het moment dacht "Nu ben ik echt de lul". Helm ving de klap op en nergens last van behalve totaal stijve spieren aan de voorkant van mijn nek. Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn zonder dat ik een helm op had eerlijk gezegd.Csotranme schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 00:45:
Hoe denkt men hier over een helm?
Al met al een no-brainer (vreemde pun overigens hier). Zonder helm skien is mijn ogen echt totaal onverantwoord.
Ik kom nog uit het tijdperk van zonder helm. Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat was ook het tijdperk van 1 en 2 stoeltjesliften, waarbij je een dekentje meekreeg tegen de kou.Stoffa schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:27:
[...]
Heb iemand op de piste zien overlijden na een val zonder helm. Zelf tevens een keer een val gemaakt op een ijzige piste waar mijn hoofd een soort zweepslag naar achter maakte en ik in het moment dacht "Nu ben ik echt de lul". Helm ving de klap op en nergens last van behalve totaal stijve spieren aan de voorkant van mijn nek. Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn zonder dat ik een helm op had eerlijk gezegd.
Al met al een no-brainer (vreemde pun overigens hier). Zonder helm skien is mijn ogen echt totaal onverantwoord.
Toen de helm een beetje in opkomst kwam, kwamen er ook steeds meer apps op je telefoon om je skiën mee te tracken. Toen kwam ik er dus achter dat ik met enige regelmaat over de 80km/h ging. Dan heb je wel een momentje van O misschien is het beter om gewoon een helm te gaan dragen. Al haal ik die snelheden nu een stuk minder dan vroeger. Nu is het zo plat mogelijk bochten draaien op skies. Misschien komend jaar mijn carve snowboard weer meenemen maar ik kijk wel.
Nickname KasPlantje.
Van welke aanbieders hebben jullie gebruik gemaakt, zijn er partijen die een shuttle aanbieden oid en is het erg kostbaar?
Ooit eens met Transavia naar Salzburg gevlogen en vervolgens met een van te voren gehuurd taxibusje naar Saalbach.KaiseRRuby schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:49:
Vraagje, hebben er mensen ervaring om te vliegen naar wintersport en dan met een bus naar je bestemming te gaan? Zelf ben ik eigenlijk vrijwel altijd met de auto gegaan maar wil nu een keer een lang weekend gaan skien en dan is het zo ver rijden voor die paar dagen.
Van welke aanbieders hebben jullie gebruik gemaakt, zijn er partijen die een shuttle aanbieden oid en is het erg kostbaar?
Maar voor een weekendje zou ik vooral kijken naar vliegvelden nog dichterbij een skigebied waar mogelijk, want in het voorbeeld hierboven zaten we ook nog wel een dik uur in de taxi.
Innsbruck - Taxi St Christina (200,-) kan ik je ook wel zijn 06 geven. Goeie chauffeur.
Genève Shuttle naar Avoriaz (45,-) Morzine (30,-)
Beide enkele reis.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Zag een gebied waar je nog 2u moest rijden om te komen vanaf Innsbruck (ik hou even Oostenrijk aan). Dan ben je in totaal toch ook wel gauw 7u kwijt hoor, naar de luchthaven, wachten, vliegen, wachten, rijden, aankomst.
Dan kun je ook op donderdagmiddag rond 4u vertrekken, even 5u rijden, slapen, dan weer 5u rijden en dan ben je er. Sta je ook in de middag op de piste.
Vind het lastig om te bepalen wat nou echt het beste is.
Hij vloog van Eindhoven naar Innsbruck met Transavia.
Vandaar de trein naar Jenbach en vandaar de Zillertal bahn naar Zell en vervolgens de bus.
Was hem eigenlijk best bevallen.
Wel had hij bij aankomst en dag van vertrek een hotel in Innsbruck om net wat lekkerder en ruimer kwa tijd te reizen.
Maar voor een short trip naar bijv het begin van het Zillertal (lees Fugen, Kaltenbach, Zell) is combi met de trein prima te doen denk ik
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Maar, ik rij een forse Mondeo diesel waarmee ik gewoon heel relaxed kan rijden en met 1 tank diesel riant naar Oostenrijk rij.
[ Voor 23% gewijzigd door SkiFan op 10-11-2025 14:40 ]
Je kan je zooi meenemen heSkiFan schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:39:
dan moet je daar ook nog langs de verhuur om alle zooi weer compleet te krijgen.
Lijkt me in het vliegtuig helemaal zo'n gesleep. Dat gezegd hebbende, we gaan altijd met de auto (1 keer met de bus geweest)
[ Voor 15% gewijzigd door SkiFan op 10-11-2025 14:42 ]
Niet heel veel anders dan reizen met een koffer.SkiFan schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:41:
Lijkt me in het vliegtuig helemaal zo'n gesleep.
Ooit een keer Rotterdam -> Hintertux in 7 uur deur-deur gedaan. Woonplaats naar Rotterdam 1 uur + vliegtuig + transfer vanaf Innsbruck. Was meer dan prima bevallen.
Vertragingen even niet meegerekend in beide gevallen. Ik twijfel nog erg wat te doen. Rijden vind ik zelf niet vervelend maar het duurt inderdaad wel lang.
Trein ook geprobeerd, was wel een hele fijne ervaring, maar met mijn 2m waren de bedden gewoon te kort (190cm geloof ik) en dan is het een best lange nacht.
blup
Oke, en waar ga je dan skien in Noorwegen? Hoe kom je daar?ZieMaar! schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:03:
Ik ga dit jaar ook vliegen (op Oslo), maar dat zijn echt prima vluchttijden. Ik rij hier rond 6:00 weg en verwacht rond 15:00 ter plekke te zijn. Dat red ik naar de Alpen niet. Het is wel iets meer gesleep, maar met valet parking valt dat eigenlijk ook wel weer mee.
Huurauto en Kvitfjell. Daar ben ik dan rond 15:00 ookKaiseRRuby schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:06:
[...]
Oke, en waar ga je dan skien in Noorwegen? Hoe kom je daar?
Ik vlieg om 10:05, land om 11:50 en hoor rond 12:30 weg te rijden. Ik verwacht trouwens net iets later te vertrekken. Het is natuurlijk wel duurder, zeker als je gear mee het vliegtuig in neemt.
[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 10-11-2025 15:12 ]
Naar de Alpen altijd met de auto. Als je gaat vliegen en dan toch nog een huurauto moet halen dan is het allemaal wel erg duur en ook omslachtig. Met een auto ben je ook nog wat flexibeler in het gebied, kun je ook andere kleinere gebiedjes die bij een pas horen makkelijk aandoen.
Al woon ik ook redelijk in het zuidoosten van NL en vorig jaar waren we met 7 uur rijden in Arlberg. Het lijkt mij persoonlijk niet aannemelijk dat ik met het vliegtuig sneller op de bestemming ben.
Klopt, het is best wat duurder dan de Alpen. Voor het pure skiën is Noorwegen niet de meest logische bestemming, wel als je het combineert met andere activiteiten.DeBaroN schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:55:
Je gaat ook voor de ervaring in Noorwegen skiën lijkt mij, niet ivm reistijd, kosten etc....
Het goedkoopst is natuurlijk gewoon met je (lease)auto ergens naar een klein appartement in Frankrijk in het laagseizoen. Ik was vorig jaar met 4 mensen voor 2k klaar qua acco en skipas in Val Cenis, in een nieuw, ruim en modern appartement. Wel ver rijden, dus ca 150 pp erbij voor de tussenovernachtingen, maar dat hoeft natuurlijk niet per se.
Vergeleken daarmee is Noorwegen wel echt duur, maar met een goede acco in Oostenrijk/Italië zit het al dichter bij elkaar.
Ga al bijna 20 jaar onafgebroken jaarlijks naar Frankrijk, maar dat kende ik nog nietSkiFan schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:50:
Overigens, gaan er hier mensen naar Frankrijk, kennen jullie Ski a la Carte?
Als je nou eerst de Passe Montagne neemt met de code FULLISKI, dan krijg je op de Ski a la Carte ook nog eens 20€ korting. In je klantenbereik van PM vind je daartoe een extra kortingscode. Plus je krijgt via die Passe Montagne ook nog leuk wat korting in kleinere gebiedjes. Kost je samen nog geen 20€, dus dat heb je binnen een paar dagen teruggeharkt.renegrunn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:02:
[...]
Ga al bijna 20 jaar onafgebroken jaarlijks naar Frankrijk, maar dat kende ik nog niet
Je kunt dan bv les Arcs ook per dag een deelpas nemen die nog eens 10€ goedkoper is. Zolang je niet in het andere deel komt kan dat, bv door met de auto naar La Plagne te rijden. Niet interessant voor als je in Les Arcs of la Plagne verblijft, maar wel als je bv zoals wij een huisje hebt in Bourg.
Voor Zermatt doe ik vliegen/trein en dat bevalt me prima. Heeft deels mee te maken dat dorp auto vrij is. Maar ook in deze combi ben je naar Zermatt gewoon een dag onderweg. Persoonlijk zou ik voor lang weekend iets vlakbij Innsbruck/salzburg nemen, of iets wat je makkelijk bereikt met een nachttrein ( ski altberg☺️)KaiseRRuby schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:49:
Vraagje, hebben er mensen ervaring om te vliegen naar wintersport en dan met een bus naar je bestemming te gaan? Zelf ben ik eigenlijk vrijwel altijd met de auto gegaan maar wil nu een keer een lang weekend gaan skien en dan is het zo ver rijden voor die paar dagen.
:strip_exif()/f/image/WMjM73hiV2t2VE9kWPIyEdos.jpg?f=fotoalbum_large)