Galois schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:47:
Ik zie steeds meer mensen met een rugprotector
Maar voor mijzelf denk ik er ook over na: het is net zoals een autogordel: nog nooit nodig gehad, maar echt last ervan heb ik ook niet...
Meningen hierover? Ervaringen?
Geen ervaring maar dit enige tijd geleden in de groep hier gegooid.
Ik denk dat het hetzelfde is als met de helm, ooit verklaarde iedereen je voor gek als je een skihelm op had.....
Inmiddels zijn er
sites van mensen die proberen anderen niet te laten overkomen wat hen gebeurd is door protectie aan te bieden (Spines).
Zelf inmiddels de
ACERBIS X-AIR LEVEL 2 besteld voor €.93,40 incl verzenden.
Lichtgewicht bescherming voor en achter, initieel voor motorcross en mountainbike.
Ademt goed en is deels soft zodat je het niet voelt.
Leek mij dun genoeg om onder een skitrui te dragen met nog een T shirt er onder.
Maar ook zonder T-shirt is mogelijk lees ik in comments.
Wordt zaterdag geleverd zodat ik ruim de tijd heb om te ruilen als ik toch een kleinere nodig heb.
Ik heb de uitvoering
zonder mouwen in L/XL.
Dit vest heeft een Borst protector met EN 1621-3 LEVEL 2 goedkeuring en een Back protector met EN-1621-2 EC LEVEL 2 goedkeuring.
Voordeel is ook dat je de borstprotector er uit kan laten mocht je dit willen.
Veel rugprotectors zijn stukken duurder dan 100 euro, met dus meestal een mindere beschermingsgraad.
Maar anderzijds zie ik er denk ik slanker uit, omdat met borstprotector mijn buikje minder uitsteekt. 😂😂😂
In de eerste 1,5 minuut van deze video kan je zien hoe de pasvorm is en hoe het meebeweegt, al is dit wel level 1 ipv level 2. Level 2 geeft meer bescherming.
Even vertalen en ondertitels aanzetten als je geen frans spreekt.
En als ik dit zo zie dan heb ik met mijn 1,70m x 80 kg ook de s/m nodig zoals hij draagt.
Jammer dat ik deze video niet eerder zag.
Mocht je dus de L/XL over willen nemen, vóórdat ik hem terugstuur als hij niet past, DM me even normale levertijd was/ is 9-11 dagen, voor dezelfde prijs mag hij dan overgenomen incl verzendkosten.
Acerbis heeft ook een
BODY ARMOUR DNA TT - LADY, speciaal voor dames.
Niet zo superlichtgewicht en minimaal als de X air, maar wel comfortabel begreep ik omdat er met borsten rekening is gehouden.
Voor skiën vindt je meestal alleen backprotectors, ik viel dus met mijn ribben op de zijkant van iemands ski's.
Vandaar óók de ribprotectie.
Ik neem aan dat
die van Decathlon ook aan de eisen voldoen.
En ze hebben een damesrugprotector
Belangrijkst lijkt me dat je er weinig van merkt en dat het goed zit.
Passen lijkt me dus erg belangrijk vóór aanschaf.
Alle Decathlon rugprotectors hebben een EN 1621-2 level 1 goedkeuring, die van Spines ook.
[
Voor 20% gewijzigd door
Teijgetje op 06-01-2026 20:20
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.