vhal schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:49:
Maar hoe ga je om met angst? Ik schiet compleet in de error als ik bovenaan op piste 1 in Zoetermeer sta en er gevraagd wordt om ploegbochten te maken naar beneden. De eerste gaat wel redelijk maar vervolgens wordt het 1 grote lijdensweg en ongecontroleerd naar beneden denderen dat ik het echt niet meer tof begint te vinden.
Nee, al met al voelde ik mijzelf als een complete kneus. Misschien heb ik meer baat aan een 1 op 1 les op een babypiste in Lofer of zo want de vakantie annuleren gaat niet gebeuren..... 🤷
Ik denk dat de fout die je maakt is om je niet op de piste te focussen maar op de hele afdaling.
Probeer dus eerst je onderbewustzijn duidelijk te maken dat je zelf de controle hebt en stukje voor beetje de piste af gaat.
Je hoeft niet in één keer, of zo snel mogelijk, naar beneden. Je skiet centimeter voor centimeter, en je kan dus ook in die centimeter alles doen wat je wil, bv sturen, vallen, of stilstaan.
En ga je te snel blijf dan in een bocht wat langer op je dalski staan, trap die wat vaster in de sneeuw en je zult zien dat door de radius van de ski je omhoog gestuurd wordt., als je omhoog skiet gaat vanzelf de snelheid er uit.
Geneer je ook niet om uit de rij te gaan als de groep naar jouw idee te snel gaat en je het technisch niet bij kunt benen.
Het enige wat dat zegt is dat je in een te hoge groep ingedeeld zit, wat in Nederland eerder het geval zal zijn dan in een skigebied waar veel meer mensen zijn en je automatisch in een van de vele groepen, en dus in die van jouw/gelijkwaardig kunnen, geplaatst kan worden.
En probeer ook niet krampachtig te blijven staan, ga je naar jouw idee te snel, kijk waar je je veilig kan laten vallen. Leer dus vallen, als je die valangst kwijt bent, en weet dat er niets gebeurd behalve dat je ski's uitgaan, heb je ook veel minder kans op breuken mocht je echt een smakkerd maken. Laat het dus gewoon gebeuren ipv krampachtig alles stijf te houden om zo snel mogelijk stil te liggen in de sneeuw.
Een uurtje 1 op 1 les kan zeker helpen, waarbij je hier in Zoetermeer makkelijker over je berg-angst heen kunt komen dan in het wild, als de berg 2500 meter hoog is, en je niet weet waar de piste beneden heen gaat en waar hij eindigt. Het dal inkijken kan veel indrukwekkender, en beangstigender zijn, dan dat stukje Zoetermeer.
Maar ook daar daal je centimeter voor centimeter af, en zolang je dwars, en soms omhoog, op de piste blijft skieen, heb je nauwelijks snelheid.
Tot je genoeg vertrouwen hebt om iets meer naar beneden te skieen en dus wat meer snelheid maakt.
Maar snelheid is niet het doel, het doel is dat je je veilig voelt en lol hebt op die twee latjes.
Dat gezegd hebbende heb ik dat ook vaak in Zoetermeer....in één keer naar beneden en steeds sneller.
Meestal na een uurtje als ik me begin te vervelen.
[
Voor 8% gewijzigd door
Teijgetje op 21-09-2025 12:04
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.