Ik ben inmiddels een week terug, van mijn eerste Franse vakantie. Het was een dikke prima

.
Ik zat in Val Cenis, 50m lopen oid van de piste. Val Cenis is best mooi, gaat hoog, heeft snelle liften op de goede plekken, maar ik miste toch logica in het gebied. Erg veel kruisingen, een vrij druk centraal stuk rondom de blauwe familiale en je komt vaak op lange groene uit. Het stuk boven Termignon is top, rondom Mont Cenis ook en de rode Arcelle is ook leuk. Wel een stuk pittiger dan Oostenrijks rood, maar bijna altijd breed. Preparatie was matig.
Een dagje naar Aussois geweest, was bijna een privé gebied. Leuke, snelle pistes, op de belangrijke plekken snelle liften en goed geprepareerde pistes die er, ondanks maart en zuidhellingen, er heel goed bijlagen. Leuke varianten, was echt leuk. Ook een dag Bonneval gedaan en dat was de beste dag van de week. Rust, strakke pistes die de hele dag goed bleven, blauwe pistes die voor blauw lekker steil waren en mooie rode varianten. Oude liften, maar dat was hier niet erg. De slepers zijn snel en de uitzichten zijn top. Te klein voor een week, maar dit is wat ik zoek in een skigebied! Hele lekkere lunch bij de dallift.
Eindelijk een keer wezen tourskien, wat erg vet was. Er was net 30cm vers gevallen, we liepen over paden maar ook door het bos omhoog, en rond 19:30 gingen de hoofdlampjes op om rustig en eenvoudig af te dalen. Deels offpiste, deels wandelpad, voor iedereen goed te doen. Echt een aanrader als je wat sportievere bent aangelegd.
Frankrijk beviel goed. Iedereen was vriendelijk, Engels ging best, bediening wat traag, preparatie in Val Cenis met de Franse slag maar in Aussois en Bonneval gewoon goed. Wat oudere liften (maar daar was de prijs ook naar) en op de centrale as in Val Cenis na, heerlijk rustig. Franse slepers zijn top, maar de pistekleuren zijn wel wat anders dan in Oostenrijk of Italië. Ontzettend veel mensen zonder helm. Ik kom vast terug, Evasion Mont Blanc, Serre Chevalier of Galibier Thabor bijv…