[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:55

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben weer terug, beetje gemixte gevoelens. Allereerst: het weer. Daar heb je geen invloed op, maar het was erg wisselvallig. Zaterdag zonnig, zondag regen en sneeuw, maandag zonnig, dinsdag (veel) regen en iets hoger sneeuw, woensdag en donderdag weer redelijk zonnig, vrijdag weer dicht en sneeuw (weinig) en zaterdag knalzonnig.

Uiteindelijk 1 dag niet geskied (dinsdag), regende echt te hard om € 59 pp uit te geven voor een dagkaart…

Uiteindelijk 4 gebieden gehad:
- Buchensteinwand, leuk, klein gebied, maar belangrijke pistes gesloten door sneeuwgebrek en dan is het wel heel klein. Lekker rustig, fenomenaal gelegen in het Pillerseetal. Wat een uitzichten!
- Lofer: veel minder km dan opgegeven, weinig hoogte verschillen maar wel redelijk gevarieerd. Erg druk op de piste, veel beginners en regelmatig wachten bij de lift, zeker bij de family express. Richt zich op families, maar ik zou verder kijken want ik denk dat je zo 45 minuten bezig bent om boven te komen
- Steinplatte: hier kom ik terug! Ik dacht dat t veel van hetzelfde zou zijn, maar naast het plateau (wat al afwisselend genoeg is), is de Duitse uithoek echt anders, net als de afdaling naar Kammerkor. Verse sneeuw, dus én redelijk druk (iets meer dan halfvolle parkeerplaats) en snel kapot geskied, maar ik denk dat dit met harde pistes een topper is. Drukte was hier niet storend. In de weekenden wegblijven denk ik, ultiem Duitse dagjesmensen gebied
- St Johann in Tirol. Stuk rustiger, doordeweeks. Lange pistes, bij Eickenhof wat vrijer en bovenin wat steilere rode, Harschbichl gemoedelijker en iets beschutter (bijna 1000hm na 1 lift met middenstation) en Penzing kant weer wat opener en rustiger. De rode was een zwarte en de blauwe een rode. Denk dat de huidige kleuren beter kloppen, maar de blauwe is dus fors pittiger dan de rest van de blauwen. Rood is in dit gebied echt rood. Verrassend leuk voor zo’n klein gebied, jammer dat het zo laag ligt. 1 van de dalafdalingen lag er al uit. De oude 2 zitter Jodlalm is erg aan vervanging toe, veel te lang en te koud. Wellicht ooit als lastminute. In het weekend overspoeld met dagjesmensen en skiclubs. Helaas veel idioten waardoor t niet altijd veilig voelde. Andere dagen was dat niet zo gelukkig

Vier paar ski’s getest (mijn eigen zijn me net te pittig voor wat ik nu zoek):
- Salomon SMax 10. Piste ski die prima door de losse sneeuw knalt. Heerlijke alleskunner
- Head eMagnum. Toegankelijker dan vroeger. Iets mindere demping, houdt iets meer van snelheid, maar leuke ski. Mist tov de SMax wat rebound imho
- Volkl Peregrine 80. Breder onder de voet, maar snijdt makkelijk, snelle kantenwissel en lekkere pop. Speels in de losse sneeuw, niet een hele snelle ski
- Elan Amphibio 14 ti. Dat is een ski met een linker- en rechterski. Maar de stickers moeten verkeerd om hebben gezeten. Ze deden elke keer precies niet wat ik wilde, wat het, voor mij, een heel springerige en onzekere ski maakt. Ik heb ooit de 18ti ook geskied, zelfde verhaal (dus ligt toch vast aan mij). Ik vind het helemaal niets in ieder geval

Al met al natuurlijk toch een prima week (skiën > niet skiën), maar veel drukker dan ik voor eind januari had verwacht. Dat heeft vast met de ligging te maken, het is erg goed bereikbaar, maar echt laagseizoen was het eigenlijk ook niet. Vrij veel Polen en Tsjechen. Fors drukker dan wat ik normaal van half december en half maart gewend ben, de Flachau’s daargelaten natuurlijk. Ik kies volgende keer echter weer voor iets minder makkelijk bereikbaar, denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:00
ZieMaar! schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:33:
- Steinplatte: hier kom ik terug!
Leuk om te lezen, goede herinneringen aan uit mijn jeugd. Mijn ouders hadden een caravan op een wintercamping in Walchsee, bij te weinig sneeuw in Durchholzen (tegenwoordig gesloten) was de Steinplatte vaste prik.

Over drie weken met het gezin naar Kirchberg, gisteren impulsief met z'n allen naar Winterberg. Om 9u15 op de piste, ideale sneeuw en iedereen alvast in de stemming voor het echte werk. Natuurlijk is -5c, weercijfer 10 en zaterdag vragen om drukte maar viel uiteindelijk best mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvma27le3Ov41hNMytYHLNRKhYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wb6gmtLRPr04BN6gIDcGzEtL.jpg?f=fotoalbum_large

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:24
Mip schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:48:
Rotsblok valt op enige toegangsweg Tarentaise, grote Franse skigebieden onbereikbaar
https://www.wintersport.n...-skigebieden-onbereikbaar
Holy shit, enige weg naar Paradiski, Tignes, Trois Vallees
En voor diegenen die komend weekend vertrekken, ook dan zal de weg nog niet (volledig) open zijn.

https://www.wintersport.n...nd-nog-niet-volledig-open

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:45
Gelukkig sla ik 80 kilometer eerder op de A43 rechts af naar Italië, én ga ik pas over twee weken.

Maar vorig jaar op zaterdagochtend vanaf La tour du Pin, ca. 30 km na Lyon, in langzaam rijdend/stilstaand verkeer gestaan tot aan die afslag, vanwege al het verkeer richting Albertville en verder.
Dat hoop ik dit jaar over te slaan door op vrijdag gelijk door te rijden naar Modane en daar te overnachten.
Dat ligt aan de voet van de Frejustunnel, dan rij ik zaterdagochtend gelijk de tunnel in en sta ik 40 minuten later op de piste in Sauze d'Oulx. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 02-02-2025 21:23 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 18:14

Bezulba

Formerly known as Eendje

Net terug uit Stöten, Zweden net als vorig jaar en het is duidelijk dat wij dit klein gebied ontgroeit zijn. Wij vinden onszelf beginners en daar is het wel een ideaal gebied voor. Veel groen en blauw en alles is makkelijk en niet te lang. Nu zijn wij met de huurauto 1 dag naar Trysil geweest en dat lijkt de volgende bestemming te worden. Ook hier is het een stuk minder uitdagend dan bijvoorbeeld Frankrijk of Oostenrijk, dus niet geschikt als je met 300km/u van zwarte pistes af wil knallen maar een stuk of 4-5x groter dan Stöten en met langere afdalingen.

Wat ik vooral ideaal vind is de bereikbaarheid vanuit Nederland. Als je niet met de auto naar de Alpen wil heb je de keuze uit de bus, vliegtuig of in enkele gevallen de trein. Trein duurt lang en komt maar op beperkte plekken, de bus is voor als je 20 bent en geen geld hebt en daar ben ik al 25 jaar voorbij en dan blijft het vliegtuig over. Maar een transfer is echt belachelijk duur en duurt rustig 2-3 uur.

Vergelijk dat met Scandinavian Mountains Airport (soms Salen Airport genoemd) en je staat 40 minuten na landing van het vliegtuig al op de piste. Toen wij in Flaine gingen skiën waren we na 40 minuten nog niet eens Geneve Airport uit... Daarnaast zijn de wegen ongeveer 3x zo breed als de gemiddelde Alpenweg, is er geen afgrond op 5cm van je rechterband en zijn er niet 2000 andere auto's achter je die met nog meer minachting voor hun eigen veiligheid de berg op willen racen... Oh en de sneeuwzekerheid is een stuk hoger .

Ik denk niet dat ik nog heel veel in de Alpen ga komen.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:40
Bezulba schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:50:
Trein duurt lang en komt maar op beperkte plekken, de bus is voor als je 20 bent en geen geld hebt en daar ben ik al 25 jaar voorbij en dan blijft het vliegtuig over. Maar een transfer is echt belachelijk duur en duurt rustig 2-3 uur.
Hmm dan doe ik toch wat verkeerd blijkbaar. Heb bijna de dubbele leeftijd, verdien meer dan een modaal inkomen en toch ga ik dit jaar, met 2 kinderen, met de bus naar Frankrijk.

Waarom zou ik zelf gaan rijden, als ik me kan laten rijden, uitgerust(er) aankom, en 2 dagen extra skien kan pakken? O-)

Ligt denk ik eerder aan je minimale eisen. Die zijn bij ons laag. Geef me een bed in een slaapkamer (geen bedbank, ja ik heb toch ook eisen) en sneeuw en ik heb een prachtige week.

Genoeg mensen die ons vragen hoe we zo vaak op vakantie kunnen en dan ook nog 2x op wintersport..... Tja mijn vakantie kost de helft van die van jullie O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Waah schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Hmm dan doe ik toch wat verkeerd blijkbaar. Heb bijna de dubbele leeftijd, verdien meer dan een modaal inkomen en toch ga ik dit jaar, met 2 kinderen, met de bus naar Frankrijk.

Waarom zou ik zelf gaan rijden, als ik me kan laten rijden, uitgerust(er) aankom, en 2 dagen extra skien kan pakken? O-)

Ligt denk ik eerder aan je minimale eisen. Die zijn bij ons laag. Geef me een bed in een slaapkamer (geen bedbank, ja ik heb toch ook eisen) en sneeuw en ik heb een prachtige week.

Genoeg mensen die ons vragen hoe we zo vaak op vakantie kunnen en dan ook nog 2x op wintersport..... Tja mijn vakantie kost de helft van die van jullie O-)
Ik ben 2m. Die stoelen van de bus zijn pure hel. Ik heb 2 weken extra nodig na thuiskomst om daar van bij te komen. Ik slaap slecht tijdens zo'n rit dus leuk dat je om 8 uur op plek van bestemming aankomt, maar ik ben zombie, dus nee, niets voor mij. Dan naar 200 euro voor een vliegticket.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Vliegen naar Zweden en dan ter een auto huren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Bezulba schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:31:
[...]

Ik ben 2m. Die stoelen van de bus zijn pure hel. Ik heb 2 weken extra nodig na thuiskomst om daar van bij te komen. Ik slaap slecht tijdens zo'n rit dus leuk dat je om 8 uur op plek van bestemming aankomt, maar ik ben zombie, dus nee, niets voor mij. Dan naar 200 euro voor een vliegticket.
Maar met 20 jaar oud was je waarschijnlijk ook al 2 meter :9

Snap het punt wel hoor (al hebben de bussen naar Wintersport IMHO genoeg beenruimte, ook voor mensen van 2 meter, want heb een vriend die 2 meter is en ook gewoon mee gaat). Vliegtuig is inderdaad ook best fijn. Maar als je alle tijden meerekent is het nauwelijks sneller als met de bus en het kost je 2 skidagen vaak. (uurtje naar schiphol rijden, 3 uur van tevoren aanwezig, 2 uurtjes vliegen, uurtje wachten op bagage en tranferbus, uurtje rijden)

Dus ik ben vooral maar blij dat ik prima slaap in de bus (niet zoals thuis, maar goed genoeg) en ik niet 800 euro kwijt ben voor 4 vliegtickets (en dat zal wel exclusief bagage zijn :X want zelfs een rugzak mag praktisch niet meer gratis mee). Ik denk dat als ik alle kosten meereken (parkeren schiphol, vliegtickets, bagage, tranfer) ik bijna hetzelfde kwijt ben als mijn volledige wintersport, inclusief verblijf en skipassen O-)

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 03-02-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
ZieMaar! schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:25:
side tangent misschien, maar autohuur sinds Corona is ook echt duur geworden.
Prijs voor onze autohuur op vakantie in Spanje was 3x zo hoog tov voor Corona (als in, 2 weken huren was 2x zo duur als voor corona 3 weken een auto huren)

Zou bijna vragen of die "onbeperkt aantal km's" nu dan inclusief benzine was :+

Hier nog 2 weken wachten voor we weer mogen. Heel benieuwd hoe onze dochter (net 4) het gaat doen voor het eerst op Wintersport. En hoe de oudste het na 5x skien gaat doen op een snowboard :>

Weer even terug van elke dag lekker de hele dag skien, naar weinig skien en zelf lesgeven (na de skilessen/snowboardlessen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

ZieMaar! schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:25:
Dat hebben wij dus gedaan. En vraag mij niet hoe, maar bij TUI was het huren van een auto goedkoper dan een bus transfer.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:36
@Bezulba
Het klinkt heerlijk, zo rustig gebied in Zweden. Ik heb jaren zoveel mogelijk verschillende piste-km's gemaakt en dagen van eerste tot laatste lift, ski-pas helemaal uitgemax't. Ook dit jaar (Trois Vallees) denk ik meer dan 75% van alle pistes in alle 3 (eigenlijk 4) de valleien mee kunnen pakken.

Maar een keer "heel iets anders" trekt mij ook wel. Misschien volgend jaar eens kijken naar Scandinavië. Piste, maar misschien ook wel naar een georganiseerd toerski-trip in Noorwegen ofzo. Canada staat ook hoog op mijn wensen lijstje, maar dan zou ik er het liefst een vakantie aan vastplakken (dus niet voor één ski-week helemaal de wereld over). Of Japan, als ik de loterij win (nu: op sommige plekken 4+ meter sneeuw!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-04 20:19
Waah schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:25:
Vliegtuig is inderdaad ook best fijn. Maar als je alle tijden meerekent is het nauwelijks sneller als met de bus en het kost je 2 skidagen vaak. (uurtje naar schiphol rijden, 3 uur van tevoren aanwezig, 2 uurtjes vliegen, uurtje wachten op bagage en tranferbus, uurtje rijden)
Dit was nou net één van de punten waarom Zweden/Noorwegen beter zou zijn:
Vergelijk dat met Scandinavian Mountains Airport (soms Salen Airport genoemd) en je staat 40 minuten na landing van het vliegtuig al op de piste. Toen wij in Flaine gingen skiën waren we na 40 minuten nog niet eens Geneve Airport uit...
Persoonlijk zou ik ook nooit voor een bus kiezen, omdat ik daarin ook niet kan slapen. Daarnaast lijkt het me op locatie ook vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19:48

Wat ik vooral ideaal vind is de bereikbaarheid vanuit Nederland. Als je niet met de auto naar de Alpen wil heb je de keuze uit de bus, vliegtuig of in enkele gevallen de trein. Trein duurt lang en komt maar op beperkte plekken, de bus is voor als je 20 bent en geen geld hebt en daar ben ik al 25 jaar voorbij en dan blijft het vliegtuig over. Maar een transfer is echt belachelijk duur en duurt rustig 2-3 uur.

.
Voordeel van de trein is wel de flexibiliteit mbt reistijden. Ja, je met de trein ben je enigsinds beperkt tot de gebieden, maar dat ben je met het vliegtuig ook. In 9 uur ben je van arnhem naar innsbruck danwel salzburg. Dat wordt met een auto flink doorrijden, en het vliegtuig met voortransport +incheck ed ben je die tijd ook bijna kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-04 21:10

Galois

1811 - 1832

Nou is het zo dat ik eigenlijk alles duur vind en ook klaag dat je tegenwoordig 3,50 voor een brood betaalt... :)

...maar heb zojuist even een 'schatting' gemaakt wat ons weekje wintersport met het gezin (2 volw., 2 kinderen) kost incl. alles en ik kom uit op zo'n EUR. 4000-4500 euro.

En dit terwijl we in een redelijk goedkoop gebied zitten (skipas 289 euro) in Frankrijk en vrijwel elke avond thuis eten (misschien 1 of 2 keer uit eten). In een klein appartement zitten we, enz.

Als je iets 'luxer' gaat door een groter appartement, vaker uit eten, enz, dan zit je met een gezin van 4 zo op 6000 euro en dan doe je niets geks of luxe.

Nou ja... beter maar niet uitrekenen dit soort dingen en blij zijn dat alle betalingen uitgesmeerd worden over meerdere maanden...

Hoeveel zijn jullie kwijt voor een weekje skieën?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Afgelopen zaterdag teruggekomen van een weekje Les Sybelles (Saint Sorlin d'Arves). Na de verhalen hier was ik voorbereid op een wat sfeerloos en budget gevoel in het dorp en gebied. Ik was zeer positief verrast. Nu hadden we een luxe appartement (14 persoons) waar we met 5 man verbleven. Daarin zat een privé sauna en stoomcabine. Dat zal zeker hebben bijgedragen, maar ik vond Saint Sorlin d'Arves van de plaatsen in het skigebied veruit het gezelligste ogen. Geen hoogbouw of betondorp, maar gewoon leuke chalets.

Nadeel vond ik wel dat het hele dorp veel hoogte verschil kent. Wij zaten redelijk aan het einde van het dorp (wat hoger lag dan het begin). Als we naar een restaurant gingen dan hadden we de dag er na meer spierpijn van het lopen dan van het skiën :P

Al met al vonden we het een enorm leuk gebied. Heel veel variatie qua pistes. De kwaliteit van de pistes was ook erg goed. We kwamen op zaterdag aan, van zaterdag op zondag viel er veel sneeuw, en van dinsdag op woensdag nog veel meer sneeuw. Dit viel er van zaterdag op zondag (uitzicht vanuit ons appartement):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-8nSUQZZoxbt18MHs1w4D1T5sM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r09SZ1V8myo0fK4YleFkkbT6.jpg?f=fotoalbum_large

Die sneeuw is wel weer verdwenen, dinsdag lag er niets meer op het balkon. Woensdagochtend lag dit er:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymAbnWg6fzBVHHu6Wh21WSPVZ_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLKNkxxxEJdIjQfweiG4oMjX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkZBhao2IrgRt_3Kz3DuEKXkQ3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VE3v5Ek6sxi1XQ4FZj1DHVL4.jpg?f=fotoalbum_large

Zeker 30 cm verse sneeuw. Dinsdag was het wel al snel bewolkt, maar de pistes bleven de hele dag goed. Woensdag was echt een dag met geweldig weer. Veel zon, maar wel koud. Ook toen bleven de pistes perfect.

Hier wat foto's van woensdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1g9jNQaSj5D3vLv-5STHTJdhArU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szeqoKufAejVt4iqdU5zRV6d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Lev7jqZxBcKwIsIN1t9ObtxVLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzLYS0c0KiQuXFfMbvLUSlLI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2CsyEBfCZ4AjiFLKoBRdnQaXD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHZLXGFYwshsmxGd7piCjyh1.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste skidag (vrijdag) was het extreem mistig. Zo erg dat een aantal van onze groep gewoon misselijk en duizelig werden tijden het skiën. We zijn toen vrij vroeg gestopt helaas, de condities waren wel goed.

Hele fijne week gehad. Enige jammere is dat vanaf het moment dat we vertrokken ze bijna een volledige week alleen maar zon en koud weer voorspellen. Ach ja, je kan niet alles hebben.

Wat ik verder wel jammer vond is dat alle menu kaarten overal in het Frans waren. Op de bergen hadden wij bijna nergens bereik, dus werkte translate ook niet. Bij een tentje had je een QR code voor de Engelse kaart, maar ook daar was geen bereik of WiFi...

Ook vond ik het eten wel een stuk minder lekker dan in Oostenrijk, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van smaak. We vonden het al met al zeker een leuk gebied en ook voor herhaling vatbaar.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Als je naar de Alpen wil met trein dan is het interessant om Les Arcs / La Plagne te overwegen. Met de trein ben je dan binnen 10 uur van Amsterdam CS op Bourg St. Maurice CS. Vanuit daar is het bijna loop-afstand naar de tandrad-baan die je naar 1600m brent (Arcs 1600).

@Galois Tsja, kosten vond ik ook tegenvallen dit jaar.. Ik kwam voor 1 week (7 ski-dagen) Trois Vallees als single (met een groep vrienden) op:
- 456 euro skipas (7 dagen, grootste gebied van Europa)
- 450 euro appartement (ski-in ski-uit op een zeer gunstige plek, boven de 2000m, met 6 personen in app)
- 220 euro brandstof, tol en hotelovernachting halverwege) (we zaten met 2p in een auto)
- 120 euro eten/drinken 'uit' (1x uit eten, 1x lunch op piste, aantal drankjes op piste)
- 100 euro eten/drinken in huisje (alle andere maaltijden, op basis van zelf koken)
- geen kosten materiaal (heb alles zelf) of les (geen les genomen)

Al met al: ongeveer 1350 euro all-in voor 1 persoon die maar heel weinig geld heeft achtergelaten in de Franse horeca. Sommige van mijn groepsgenoten aten elke dag lunch op de piste (al snel 35 euro per dag), dus dan kom je al snel nog een paar honderd euro hoge uit.

Had ik ergens kunnen besparen? Misschien 100 euro door een budget-huisje te nemen, 100 euro door nog minder op piste te consumeren. En eventueel geld door niet met 2p in een auto te belanden, maar we kwamen nu eenmaal net wat ongelukkig uit qua wensen en mensen.

Al met al heb ik geen spijt. Zeker een ski-in ski-uit appartement op hoogte (in 5 min skiën naar 2 of 3 grote gondelopties die naar 2800m gaan!) zou ik nu ik dit ervaren heb niet meer op willen besparen.

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 03-02-2025 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Galois schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:35:
Dat wil ik helemaal niet weten.

Wat ik wel weet is dat we er als gezin echt enorm van genieten en 51 weken per jaar uitkijken naar de volgende wintersport. De herinneringen zijn in elk geval voor het leven.

Ja dat moet je wel op kunnen hoesten. Gelukkig kunnen we dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-04 21:10

Galois

1811 - 1832

BreadFan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Dat wil ik helemaal niet weten.

Wat ik wel weet is dat we er als gezin echt enorm van genieten en 51 weken per jaar uitkijken naar de volgende wintersport. De herinneringen zijn in elk geval voor het leven.

Ja dat moet je wel op kunnen hoesten. Gelukkig kunnen we dat.
Hahaha... jep, helemaal waar! Mijn kinderen gaan liever niet op zomervakantie dan niet op wintersport!
En inderdaad... we kunnen het betalen, maar het lijkt echt wel veel duurder dan het 10 jaar geleden was (toen ik het ook niet uitrekende ;)).

@Valorian heel herkenbaar wat je zegt... Het had inderdaad niet veel goedkoper gekund. Maar goed... dit is ook prima toch? Ik vind lunchen op de piste echt verschrikkelijk! Of je moet om 11.00 of om 15.00 lunchen. Alles daar tussen is een hel altijd. Ik ga dan liever rond 12 uur even anderhalf uur in het appartement chillen. En niet in de eerste plaats om de kosten.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Nou is het zo dat ik eigenlijk alles duur vind en ook klaag dat je tegenwoordig 3,50 voor een brood betaalt... :)

...maar heb zojuist even een 'schatting' gemaakt wat ons weekje wintersport met het gezin (2 volw., 2 kinderen) kost incl. alles en ik kom uit op zo'n EUR. 4000-4500 euro.

En dit terwijl we in een redelijk goedkoop gebied zitten (skipas 289 euro) in Frankrijk en vrijwel elke avond thuis eten (misschien 1 of 2 keer uit eten). In een klein appartement zitten we, enz.

Als je iets 'luxer' gaat door een groter appartement, vaker uit eten, enz, dan zit je met een gezin van 4 zo op 6000 euro en dan doe je niets geks of luxe.

Nou ja... beter maar niet uitrekenen dit soort dingen en blij zijn dat alle betalingen uitgesmeerd worden over meerdere maanden...

Afgelopen vakantie in St Johann in Tirol: € 600,- pp voor appartement en ca € 400,- aan skipassen (was € 315 voor 6 dagen standaardpas geweest), misschien € 250 euro pp ter plekke voor de inwendige mens. Ca 2500 met zijn 2-en dus. Ca € 100,- skihuur omdat ik andere ski’s wil. Appartement was prima: https://www.urlaub-hautz....n_pid,80817,type,pel.html

In Maart Val Cenis, 5 sterren Les Balcons Platinum appartement aan de piste. Per persoon € 616 (we gaan met vier, uiteraard elk stel gewoon eigen slaapkamer met badkamer), incl skipas. https://www.les-balcons.c...cons-platinium-val-cenis/

Die is dus heel goedkoop, normaal max € 1500 met 2 voor een weekje voor de (luxe) accommodatie, plus skipas. Duurste was Red Fox Lodge in Cervinia, € 2200 ofzo plus dure skipas.

Wellicht een heel ander segment dan waar jij kijkt, maar het prijsverschil valt me niet tegen als ik meeweeg dat ik in t laagseizoen zit.

-edit: komt ca € 150 pp bij voor tussenovernachtingen/diner. Lunch altijd op de piste, vaak (heel) laat, tussen 12:00 en 14:00 is het altijd lekker rustig op de piste en druk in de berghutten. Avondeten maken we zelf, lichte maaltijden. Die kosten maak ik thuis ook.

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 03-02-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Galois schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:49:
[...]

@Valorian heel herkenbaar wat je zegt... Het had inderdaad niet veel goedkoper gekund. Maar goed... dit is ook prima toch? Ik vind lunchen op de piste echt verschrikkelijk! Of je moet om 11.00 of om 15.00 lunchen. Alles daar tussen is een hel altijd. Ik ga dan liever rond 12 uur even anderhalf uur in het appartement chillen. En niet in de eerste plaats om de kosten.
Ja klopt. Voor mij was deze editie ook prima hoor qua kosten. Ik zie wintersport ook als een enorm attractiepark: je betaald elke dag entree en hebt een accomodatie midden in het park. Vervolgens zijn honderden mensen 24/7 bezig om het park in optimale staat te houden en alles in goede banen te leiden :) .. Dat kost nu eenmaal iets.

Verder vind ik lunchen op de piste ook altijd een beetje onzinnig omdat het zoveel tijd kost (van aankomen tot je ook echt betaald hebt en weer weg bent), terwijl je dan ook lekker meters kan maken. Ik ga vaak voor gezelligheid even mee maar neem dan meestal alleen een koffie zodat ik daarna nog een op- en neertje kan doen om vervolgens weer aan te schuiven bij de groep ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:26

Eigenlijk wil ik het niet weten
Zeker de skipas betaal ik met mijn ogen dicht ;)

Maar verblijf is ong 1800
skipas voor 5 personen 1750
Daarboven de brandstof, af en toe uit eten en of chocomel met apfelstrudel op de piste (is ook zo 50 euro per keer)
Overige eten tel ik niet mee want die heb je thuis ook

Daarboven op de lessen die ze hier vanaf september tot maart hebben (al zie ik dat ook weer als hun sport)
En natuurlijk materiaal en kleding die je als het tegen zit bij de kids ieder jaar kan vervangen
Als ik ga zoeken kan het goedkoper, ons huisje zit in Oostenrijk bijna op de piste dus dat kost een paar centen extra.
Zolang ik de rest van de maanden geen droog brood eet maakt het mij niet uit en is het gewoon genieten en de kosten gauw vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ter vergelijking wat prijzen voor Tsjechië:

- het is ongeveer 900-950 km rijden
- een luxe appartement ongeveer 100 euro per nacht voor 2 personen (met evt een kinderbed)
- maar je hebt ook pensions zonder luxe voor de helft. Je huurt dan vaak een heel pension of huis, dus nogal een wisselende prijs per persoon.
- skipas per dag ongeveer 35 euro voor een volwassenen (last minute in het grootste gebied is ongeveer 50 euro, maar op tijd boeken zit ook op 35). Ze hanteren daar ook nog aparte tarieven voor kinderen, tieners en senioren. Tot 6 is vaak gratis, of bij lessen een puntenpas.
- 1 uur privé les kan voor ongeveer 27 euro. Meer uren en met meer personen, dan wordt het per uur goedkoper.
- lunch op de piste kan tussen 6 en 20 euro, afhankelijk van locatie en wat je kiest ;)
- een halve liter bier is op de piste ongeveer 3 euro
- avondeten in een restaurant kan voor ongeveer 30 euro per persoon, natuurlijk ook afhankelijk van locatie en wat je kiest... het kan goedkoper en duurder
- veel locaties hebben plaatselijke supermarkt of een Lidl of Kaufland (of die is in de buurt)

Het is in Tsjechië de afgelopen 10-20 jaar wel wat duurder geworden, maar het blijft een stuk goedkoper.
Het blijft lastig vergelijken doordat de bergen nou eenmaal veel lager zijn en de gebieden qua km's ook veel en veel minder. Qua weer en sneeuwzekerheid is het net als overal ook wel veranderd. Januari is de koudste maand, februari en maart kunnen ook koud zijn maar kan ook wisselvallig zijn. Sneeuw op de pistes lukt ze eigenlijk altijd wel in de maanden januari t/m maart.

Wij vinden het vooral met kinderen nog steeds een fijne locatie. Ik denk dat ik best wel naar een ander land wil gaan als de kinderen ouder zijn en het goed onder de knie hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 03-02-2025 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:26
miicker schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:35:

Wat ik verder wel jammer vond is dat alle menu kaarten overal in het Frans waren. Op de bergen hadden wij bijna nergens bereik, dus werkte translate ook niet. Bij een tentje had je een QR code voor de Engelse kaart, maar ook daar was geen bereik of WiFi...
Je bent in Frankrijk, daar zijn de menukaarten meestal in het Frans.... ;)
Tip; neem volgende keer een vertaalboekje van de ANWB mee. Hartstikke handig voor op reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:26
Simpel, Pommes frites. ;)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Ha, was het maar zo'n feest. In Trois Vallees is de Pommes friets zo'n beetje verbannen van de menu-kaart. Het goedkoopste wat je kan vinden is al snel een salade van 13-14 euro+. Een burger is 20+. Heel soms is er dan een aparte snack-corner voor pommes friet of hotdog, maar die kan je niet bestellen/consumeren op dezelfde plek, dus als iemand een echte maaltijd wilt moet je dan opsplitsen voor de lunch |:(

Ik had overigens overal in Trois Vallees goed bereik, dus menukaart liet zich wel makkelijk vertalen ;) .. Inclusief de opties "Geconfijte kip" a 160 euro in Courchevel (maar even links laten liggen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:43
Valorian schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:49:
[...]

Ha, was het maar zo'n feest. In Trois Vallees is de Pommes friets zo'n beetje verbannen van de menu-kaart. Het goedkoopste wat je kan vinden is al snel een salade van 13-14 euro+. Een burger is 20+. Heel soms is er dan een aparte snack-corner voor pommes friet of hotdog, maar die kan je niet bestellen/consumeren op dezelfde plek, dus als iemand een echte maaltijd wilt moet je dan opsplitsen voor de lunch |:(

Ik had overigens overal in Trois Vallees goed bereik, dus menukaart liet zich wel makkelijk vertalen ;) .. Inclusief de opties "Geconfijte kip" a 160 euro in Courchevel (maar even links laten liggen...)
Courchevel is prachtig om doorheen te skien, verder links laten liggen, inclusief alle russen daar.
NB: in La Tania kan je nog wel redelijk goedkoop eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Valorian schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:49:
[...]

Het is ook in Frankrijk enorm duurder geworden; 4jaar terug een hamburger met friet was ~13euro. Zelfde plek nu ~21 euro.

Dus wij doen nu ook 's middags in appartement eten.

Hopelijk gaat het wat kalmeren, dit jaar gaan vanaf 1 februari de stroomprijzen met 15% omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
HGM schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:56:
[...]

Het is ook in Frankrijk enorm duurder geworden; 4jaar terug een hamburger met friet was ~13euro. Zelfde plek nu ~21 euro.

Dus wij doen nu ook 's middags in appartement eten.

Hopelijk gaat het wat kalmeren, dit jaar gaan vanaf 1 februari de stroomprijzen met 15% omlaag.
Ja, ik viel ook van mijn stoel. 9 euro voor een glas cola of alcoholvrij bier. En dat was niet op hoogte, maar simpelweg in (sommige) dorpspleinen.

Ik moet zeggen dat ik ook weinig honger krijg tijdens het skiën. Mijn standaard uitrusting bestaat uit < 1 liter water (doe ik de hele dag mee), enkele repen (Nakd of Snickers), en +/- 150 gram gemengde noten/rozijnen. En dan vaak nog een klein broodje (stokbroodje met kaas uit appartement). Ik kan daarmee de hele dag (9:00 - 17:00 vooruit), alles wat ik extra eet of drink is "extra" maar niet per se nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ze zeggen toch wel eens dat je per 1000hm een liter extra moet drinken? Weet niet of t klopt, maar ik probeer op wintersport wel wat extra te drinken (water, koffie etc).

Voor mij hoort een goede lunch wel bij de wintersport (daarom ski ik ook graag in Italië). De Oostenrijkse keuken is wat boerser, maar over t algemeen zijn ze prima in staat een bord eten voor je neer te zetten, maar dan is voor mij de lunch wel net wat functioneler (en korter) dan bijv in Cervinia of de Dolomieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@ZieMaar! ja klopt inderdaad wel denk ik. Ik heb alleen geen zin om veel onderweg te drinken, dus ik jou het bij 1 liter. Daar komt dan meestal op piste nog wel een alcoholvrij biertje of koffie bij. En vooraf genoeg, en na afloop ook genoeg. Verder drink ik nauwelijks alcohol, dus dat scheelt ook weer (als je na afloop in appartement nog 3 biertjes wegtikt moet je dus nog meer water/fris/koffie/thee drinken om uitdroging te voorkomen).

Toegegeven: eerst nachten slecht geslapen en lichte hoofdpijn soms. Wellicht had dat voorkomen kunnen worden met meer drinken :)

Lunch in Italië was altijd wel super trouwens. En oostenrijk voor zover ik mij herinner ook, daar kon je een “normale portie” kaisersmarren delen met zijn tweeen en dan zat je nog vol ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 03-02-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:45
Ah, St. Johann in Tirol.

Daar heb ik ik vanaf mijn 6e leren skien. Prima (familie) gebied. Dal ligt centraal waar 'bijna' iedereen weer terugkomt. Voor elke skier wat wils :*)
ZieMaar! schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:33:
Ik ben weer terug, beetje gemixte gevoelens. Allereerst: het weer. Daar heb je geen invloed op, maar het was erg wisselvallig. Zaterdag zonnig, zondag regen en sneeuw, maandag zonnig, dinsdag (veel) regen en iets hoger sneeuw, woensdag en donderdag weer redelijk zonnig, vrijdag weer dicht en sneeuw (weinig) en zaterdag knalzonnig.

Uiteindelijk 1 dag niet geskied (dinsdag), regende echt te hard om € 59 pp uit te geven voor een dagkaart…

Uiteindelijk 4 gebieden gehad:
- Buchensteinwand, leuk, klein gebied, maar belangrijke pistes gesloten door sneeuwgebrek en dan is het wel heel klein. Lekker rustig, fenomenaal gelegen in het Pillerseetal. Wat een uitzichten!
- Lofer: veel minder km dan opgegeven, weinig hoogte verschillen maar wel redelijk gevarieerd. Erg druk op de piste, veel beginners en regelmatig wachten bij de lift, zeker bij de family express. Richt zich op families, maar ik zou verder kijken want ik denk dat je zo 45 minuten bezig bent om boven te komen
- Steinplatte: hier kom ik terug! Ik dacht dat t veel van hetzelfde zou zijn, maar naast het plateau (wat al afwisselend genoeg is), is de Duitse uithoek echt anders, net als de afdaling naar Kammerkor. Verse sneeuw, dus én redelijk druk (iets meer dan halfvolle parkeerplaats) en snel kapot geskied, maar ik denk dat dit met harde pistes een topper is. Drukte was hier niet storend. In de weekenden wegblijven denk ik, ultiem Duitse dagjesmensen gebied
- St Johann in Tirol. Stuk rustiger, doordeweeks. Lange pistes, bij Eickenhof wat vrijer en bovenin wat steilere rode, Harschbichl gemoedelijker en iets beschutter (bijna 1000hm na 1 lift met middenstation) en Penzing kant weer wat opener en rustiger. De rode was een zwarte en de blauwe een rode. Denk dat de huidige kleuren beter kloppen, maar de blauwe is dus fors pittiger dan de rest van de blauwen. Rood is in dit gebied echt rood. Verrassend leuk voor zo’n klein gebied, jammer dat het zo laag ligt. 1 van de dalafdalingen lag er al uit. De oude 2 zitter Jodlalm is erg aan vervanging toe, veel te lang en te koud. Wellicht ooit als lastminute. In het weekend overspoeld met dagjesmensen en skiclubs. Helaas veel idioten waardoor t niet altijd veilig voelde. Andere dagen was dat niet zo gelukkig

Vier paar ski’s getest (mijn eigen zijn me net te pittig voor wat ik nu zoek):
- Salomon SMax 10. Piste ski die prima door de losse sneeuw knalt. Heerlijke alleskunner
- Head eMagnum. Toegankelijker dan vroeger. Iets mindere demping, houdt iets meer van snelheid, maar leuke ski. Mist tov de SMax wat rebound imho
- Volkl Peregrine 80. Breder onder de voet, maar snijdt makkelijk, snelle kantenwissel en lekkere pop. Speels in de losse sneeuw, niet een hele snelle ski
- Elan Amphibio 14 ti. Dat is een ski met een linker- en rechterski. Maar de stickers moeten verkeerd om hebben gezeten. Ze deden elke keer precies niet wat ik wilde, wat het, voor mij, een heel springerige en onzekere ski maakt. Ik heb ooit de 18ti ook geskied, zelfde verhaal (dus ligt toch vast aan mij). Ik vind het helemaal niets in ieder geval

Al met al natuurlijk toch een prima week (skiën > niet skiën), maar veel drukker dan ik voor eind januari had verwacht. Dat heeft vast met de ligging te maken, het is erg goed bereikbaar, maar echt laagseizoen was het eigenlijk ook niet. Vrij veel Polen en Tsjechen. Fors drukker dan wat ik normaal van half december en half maart gewend ben, de Flachau’s daargelaten natuurlijk. Ik kies volgende keer echter weer voor iets minder makkelijk bereikbaar, denk ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:03
Een weerswebsite:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mGAvJtKGqRKOX8IajLBhns0ZTQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/InKG7a81XEyOhnHnTCBFhTBL.png?f=user_large

Hoe de golfbaan er nu bij ligt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KxZxsNhUxUiV7wZ-PGT8z5J_dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBrg1FJZfamRMgUNwFGkCPDk.jpg?f=fotoalbum_large

:+

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:45
LordSinclair schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:57:
Een weerswebsite:
[Afbeelding]

Hoe de golfbaan er nu bij ligt:
[Afbeelding]

:+
Je slaat drie balletjes en als ze uitgerold zijn maak je er een flinke sneeuwpop van............. :P

Veel sneeuw voor Alpenregio waar niet zoveel wintersporters iets aan hebben
Voor Via Lattea in Italië, waar ik heen ga de 14e, staat er dit weekend een flink pak sneeuw in de verwachtingen. *O* *O*
Goeie sneeuw, goed eten, top koffie, en lekker rustig in de krokus, mooier kan haast niet. oOo

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Teijgetje schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:54:
[...]

Je slaat drie balletjes en als ze uitgerold zijn maak je er een flinke sneeuwpop van............. :P
De sneeuw is al best oud, die kleeft niet meer zo goed. Dus dat wordt goed zoeken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 21:36
Net een weekje Skiwelt Wilder Kaiser erop zitten. Fantastisch weer gehad, alleen maar zon. Pistes eigenlijk nog verrassend goed. Aan de zuidkant (dalafdaling bij Brixen) werd het wel snel minder en zijn het echt witte linten in een groen landschap, met bijbehorende hopen zachte sneeuw.

Vandaag nog een dagje Fieberbrunn - Hinterglemm gedaan en even naar de WK gekeken (Super G dames). Mooi om te zien hoe hard dat gaat. Ook hier lagen de pistes er prima bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:05
https://www.francebleu.fr...e-des-ce-vendredi-7935188

Vanaf vrijdagmiddag is de RN90 weer helemaal open *O*

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rikkertt123
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:28
Onderweg terug van een week off-piste in Arosa-Lenzerheide. Nieuw voor mij was het stijgen op de ski’s, daardoor konden we nog onverreden poeder vinden na twaalf sneeuwloze dagen. En de uitzichten worden er ook niet minder van ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIfnlGOBf1Gfh7XliwW0OBQZZ2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnom1DNHyHL56TWKv6eXgxY1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 21:50

The_Scarabial

MTB for life!

Net terug uit Stöten, Zweden net als vorig jaar en het is duidelijk dat wij dit klein gebied ontgroeit zijn. Wij vinden onszelf beginners en daar is het wel een ideaal gebied voor. Veel groen en blauw en alles is makkelijk en niet te lang. Nu zijn wij met de huurauto 1 dag naar Trysil geweest en dat lijkt de volgende bestemming te worden. Ook hier is het een stuk minder uitdagend dan bijvoorbeeld Frankrijk of Oostenrijk, dus niet geschikt als je met 300km/u van zwarte pistes af wil knallen maar een stuk of 4-5x groter dan Stöten en met langere afdalingen.

Vergelijk dat met Scandinavian Mountains Airport (soms Salen Airport genoemd) en je staat 40 minuten na landing van het vliegtuig al op de piste. Toen wij in Flaine gingen skiën waren we na 40 minuten nog niet eens Geneve Airport uit... Daarnaast zijn de wegen ongeveer 3x zo breed als de gemiddelde Alpenweg, is er geen afgrond op 5cm van je rechterband en zijn er niet 2000 andere auto's achter je die met nog meer minachting voor hun eigen veiligheid de berg op willen racen... Oh en de sneeuwzekerheid is een stuk hoger .

Ik denk niet dat ik nog heel veel in de Alpen ga komen.
Nu voor het 3e jaar achtereen in Trysil geskied en ik vind dit echt het perfecte gebied om met een gezin te skiën. Wij hebben elke keer nog gevlogen vanaf AMS->OSL en dan een auto gehuurd (2 uur rijden), als je de vroege vlucht pakt, dan sta je rond 1200 op de ski's.

Dit jaar een hele week geweest, en je hebt hier ook avond skiën en op zaterdag extra vroeg skiën vanaf 700 uur, echt ideaal. Jammere van dit jaar was dat het een paar dagen echt zeer mistig was, waardoor je helemaal niks zag op de top.

Update over de kosten, gewoon ver van tevoren boeken (beetje verspreid, accomodatie, vlucht en huurauto) en betalen, doet het in de week dat je gaat geen pijn meer >:)

[ Voor 3% gewijzigd door The_Scarabial op 09-02-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

The_Scarabial schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:19:
[...]

Nu voor het 3e jaar achtereen in Trysil geskied en ik vind dit echt het perfecte gebied om met een gezin te skiën. Wij hebben elke keer nog gevlogen vanaf AMS->OSL en dan een auto gehuurd (2 uur rijden), als je de vroege vlucht pakt, dan sta je rond 1200 op de ski's.

Dit jaar een hele week geweest, en je hebt hier ook avond skiën en op zaterdag extra vroeg skiën vanaf 700 uur, echt ideaal. Jammere van dit jaar was dat het een paar dagen echt zeer mistig was, waardoor je helemaal niks zag op de top.
Er gaan dus ook vluchten van AMS of Groningen naar het Scandinavian Mountains Airport, nog dichterbij, 40 min in de huur auto en je bent er al!

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Laatst online: 29-04 21:50

The_Scarabial

MTB for life!

Bezulba schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Er gaan dus ook vluchten van AMS of Groningen naar het Scandinavian Mountains Airport, nog dichterbij, 40 min in de huur auto en je bent er al!
Kende ik niet, maar denk dat ik jou post niet goed gelezen had, want werd getriggerd door jou regel over een transfer belachelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

nvm, am dumb

[ Voor 95% gewijzigd door Bezulba op 09-02-2025 19:45 ]

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 11:36
Panini schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:11:
[...]

Gebruik zelf al een aantal jaar https://www.alpinresorts.com voor elk gebied waar m'n vriendin spullen nodig heeft. Vooraf boeken en relaxt ophalen.
Zojuist gebruikt en gereserveerd, ging best simpel. Alhoewel ik wel even terug moest omdat de goedkoopste shop die ik geselecteerd had geen snowboards verhuurde :?. En het duurt blijkbaar even voordat je de confirmatie email in de mail hebt want die moet nog binnenkomen. Maar goed, we gaan het zien bij het ophalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04 11:06

link_mario

Ofwa?

Cavalera125 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:57:
Net een weekje Skiwelt Wilder Kaiser erop zitten. Fantastisch weer gehad, alleen maar zon. Pistes eigenlijk nog verrassend goed. Aan de zuidkant (dalafdaling bij Brixen) werd het wel snel minder en zijn het echt witte linten in een groen landschap, met bijbehorende hopen zachte sneeuw.

Vandaag nog een dagje Fieberbrunn - Hinterglemm gedaan en even naar de WK gekeken (Super G dames). Mooi om te zien hoe hard dat gaat. Ook hier lagen de pistes er prima bij.
De afdaling vanaf de Nieding naar Brixen is inderdaad een notoire. Ik hoop dat men daar wat aan kan/wil doen als de gondel daar een keer vervangen moet worden.
Wellicht een slingerend pad van maken (beetje zoals de blauwe naar Goassstall in H'glemm)? Ja, das on-skiwelt's landscapen maar dan ligt de piste al minder direct in de zon.

Tis nu heel vaak al in de ochtend pap met gevaarlijke situaties tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:40
Wij gaan vrijdag voor de tweede keer met de kids (4 en 7) naar Oostenrijk. Vorig jaar hadden we nog geen id kaart voor ze. Nu met de grenscontroles bij de Duitse grens beginnen we toch ineens te twijfelen (lekker op tijd ik weet het).

Hebben jullie nog ervaringen/tips? Anders ga ik toch maar even een spoedaanvraag doen bij de gemeente 🙂

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:50

Sherlock

No Shit

Persoonlijk zou ik het niet risico niet willen nemen, maar ik ben ook een schijterd wat dat betreft. Uiteindelijk ga je die id kaarten sowieso nodig hebben natuurlijk. Alleen wel jammer dat het nu een spoedaanvraag moet worden dan.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:39
hk12nl schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:10:
Wij gaan vrijdag voor de tweede keer met de kids (4 en 7) naar Oostenrijk. Vorig jaar hadden we nog geen id kaart voor ze. Nu met de grenscontroles bij de Duitse grens beginnen we toch ineens te twijfelen (lekker op tijd ik weet het).

Hebben jullie nog ervaringen/tips? Anders ga ik toch maar even een spoedaanvraag doen bij de gemeente 🙂
Id kaart/paspoort is toch gewoon verplicht als je naar het buitenland gaat?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DeBaroN schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Id kaart/paspoort is toch gewoon verplicht als je naar het buitenland gaat?!
Sterker nog, ook in Nederland voor de zorg: https://www.rijksoverheid...bewijs%20voor%20de%20zorg

Nu gaan ze in de praktijk daar wellicht soepel mee om, maar wij zelf nemen dat risico niet. Al helemaal niet naar het buitenland. Onze kids hebben een ID-kaart met babyfoto erop van 1 of 2 weken :) Ook wel net zo handig met vliegen, vakanties, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair

Het is altijd al verplicht geweest, ook vorig jaar.
Eigen reisdocument voor kind dat naar buitenland gaat

Als uw kind met of zonder u naar het buitenland reist, moet uw kind een geldig paspoort of identiteitskaart hebben. Dit geldt voor elk land van bestemming, ongeacht de leeftijd van uw kind. Het paspoort is in alle landen te gebruiken als geldig reisdocument voor uw kind. In sommige landen kan uw kind met een identiteitskaart reizen. Het paspoort en de identiteitskaart voor personen jonger dan 18 jaar zijn 5 jaar geldig.
Je hebt dus gewoon geluk gehad dat je nooit controle hebt gehad. Anders had je de halve vakantie kunnen besteden aan het regelen van noodpapierwerk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:40
Thx. Ik ga achter de spoedaanvraag aan. :)

©2004

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordSinclair
Mijn week in de sneeuw was in ieder geval geslaagd. Er lag niet overdreven veel, maar genoeg, en het was vooral veel oude sneeuw met een klein laagje nieuwe sneeuw er over. Het weer was uitmuntend. De hele week zon (met af en toe een klein beetje sluierbewolking). Dat aan het eind van de week de sneeuw nog op de bomen lag zegt ook dat het niet al te warm is geweest, dus weinig slush gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9SBz0X75fm1Vk7msldUfIeRXKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K1iANgb718XrB24XXMl5cdzm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rR77JrwrVf4gYIl9yfoxUtV-RSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M9sn1plL0aclKphj3WiKl9Lg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:00

Ik ga dagelijks de grens over en de controles zijn miniem. Echt minder dan weinig. Maak je daar maar geen zorgen over. Oostenrijk pak je dan gewoon een kleine grensovergang.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
SkiFan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Ik ga dagelijks de grens over en de controles zijn miniem. Echt minder dan weinig. Maak je daar maar geen zorgen over. Oostenrijk pak je dan gewoon een kleine grensovergang.
Tot er wat gebeurd, dan zit je met een paar kinderen die illegaal in het land zijn, waarvan je niet kan aantonen wie het zijn en of het jouw kinderen zijn. Of gepresenteerd wordt met de rekening uit het ziekenhuis omdat ze niet weten wie die kinderen zijn en of ze verzekerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:00
@LordSinclair Dat was niet de vraag. Het ging alleen om de controles.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Net terug van een weekje Serfaus. Er waren al aardig wat Nederlanders, veel met kinderen zelfs (ook al is de vakantie net pas begonnen), maar lang niet zoveel als ons tegemoet kwamen rijden toen we richting dal gingen. Blij dat ik die meute ontlopen heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
MaZo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:54:
Net terug van een weekje Serfaus. Er waren al aardig wat Nederlanders, veel met kinderen zelfs (ook al is de vakantie net pas begonnen), maar lang niet zoveel als ons tegemoet kwamen rijden toen we richting dal gingen. Blij dat ik die meute ontlopen heb!
In de week van 11 januari was 90+% Nederlands in het skigebied. In de après ski in Fiss nog meer en bijna alleen maar man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Megupe schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:31:
[...]

In de week van 11 januari was 90+% Nederlands in het skigebied. In de après ski in Fiss nog meer en bijna alleen maar man.
SFL is sowieso erg Nederlands. En juist voor de gezinnen met kleine kinderen is dat het grote voordeel. De ski juf die Nederlands praat trekt de Nederlandse wintersporters met kinderen aan.

Wij vertrekken vrijdag weer naar Fiss, maar het lijkt er op dat ik beter mijn zwembroek ipv mijn snowboard mee kan nemen...

Volgend jaar maar eens naar een ander gebied kijken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Megupe schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:31:
[...]

Vorig jaar boekten hele groepen Nederlanders alle restaurants vol. En er zijn al zo weinig restaurants in Serfaus.

Tot gisteren waren het vooral Duitsers en Zwitsers op de piste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MaZo schreef op zondag 16 februari 2025 @ 07:41:
[...]
Vorig jaar boekten hele groepen Nederlanders alle restaurants vol. En er zijn al zo weinig restaurants in Serfaus.

Tot gisteren waren het vooral Duitsers en Zwitsers op de piste.
Dat wordt in Fiss ook steeds erger. Wij gaan vaak 1 of 2 keer uit eten en dat moet je echt al weken van tevoren reserveren tegenwoordig anders is er geen plek. Of je.moet geluk hebben dat het Kulturhaus open is. Daar kan je dan nog wel terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
PaT schreef op zondag 16 februari 2025 @ 07:38:
[...]

SFL is sowieso erg Nederlands. En juist voor de gezinnen met kleine kinderen is dat het grote voordeel. De ski juf die Nederlands praat trekt de Nederlandse wintersporters met kinderen aan.

Wij vertrekken vrijdag weer naar Fiss, maar het lijkt er op dat ik beter mijn zwembroek ipv mijn snowboard mee kan nemen...

Volgend jaar maar eens naar een ander gebied kijken.
Waar denk je dat t beter is qua weer volgende week dan? Of heeft t niet met t weer te maken? Ik zou zelf nooit naar SFL gaan, maar dat heeft niets met weer en sneeuwzekerheid te maken. Voor de regio ligt het mooi op hoogte, komende week is relatief zacht maar duikt het prima onder 0 ‘‘s nachts en de hele hoge temperaturen van einde van de week zakken heus wel iets…

SFL is natuurlijk wel extreem druk en dan zijn voorjaarsomstandigheden wel vervelender, dus in die zin begrijp ik het heel goed. Overigens zijn er komende week en de week erop weinig Duitsers, dus het zal vooral druk in de Hollands georiënteerde gebieden zijn. En in Frankrijk is het wel erg druk. Dit jaar valt alles vrij gunstig, tenzij je in de carnavalsweek moet. Dan wordt het overal druk, in Oostenrijk/Italie en Frankrijk.

Ik ga al jaren later in Maart en hoge temperaturen zijn niet heel erg. Ik probeer altijd veel noordhellingen te zoeken, dat is, imho, veel belangrijker dan hoogte. Typisch voorjaar betekent meestal steenharde pistes in de ochtend, dan een magisch uurtje en dan papperig. Het vraagt net iets meer planning. Qua mindset helpt het om te accepteren dat je misschien niet 6 dagen t/m de laatste lift skiet (daarom gaan we 2x, dan voelt dat minder erg :)). Overigens is dat vooral als het niet of nauwelijks vriest in het dal. Als het daar gewoon vriest heb je vaak gewoon de hele dag prima pistes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ZieMaar! schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:49:
[...]

Waar denk je dat t beter is qua weer volgende week dan? Of heeft t niet met t weer te maken? Ik zou zelf nooit naar SFL gaan, maar dat heeft niets met weer en sneeuwzekerheid te maken. Voor de regio ligt het mooi op hoogte, komende week is relatief zacht maar duikt het prima onder 0 ‘‘s nachts en de hele hoge temperaturen van einde van de week zakken heus wel iets…

SFL is natuurlijk wel extreem druk en dan zijn voorjaarsomstandigheden wel vervelender, dus in die zin begrijp ik het heel goed. Overigens zijn er komende week en de week erop weinig Duitsers, dus het zal vooral druk in de Hollands georiënteerde gebieden zijn. En in Frankrijk is het wel erg druk. Dit jaar valt alles vrij gunstig, tenzij je in de carnavalsweek moet. Dan wordt het overal druk, in Oostenrijk/Italie en Frankrijk.

Ik ga al jaren later in Maart en hoge temperaturen zijn niet heel erg. Ik probeer altijd veel noordhellingen te zoeken, dat is, imho, veel belangrijker dan hoogte. Typisch voorjaar betekent meestal steenharde pistes in de ochtend, dan een magisch uurtje en dan papperig. Het vraagt net iets meer planning. Qua mindset helpt het om te accepteren dat je misschien niet 6 dagen t/m de laatste lift skiet (daarom gaan we 2x, dan voelt dat minder erg :)). Overigens is dat vooral als het niet of nauwelijks vriest in het dal. Als het daar gewoon vriest heb je vaak gewoon de hele dag prima pistes.
Mijn vrouw is nu een paar keer met collega's naar les trois vallees geweest. Dat beviel haar erg goed. Vooral de erg brede pistes viel haar op.

We gaan nu nog een keer naar SFL omdat het voor de kleine kinderen een prachtig gebied is om te leren. We hopen dat ze na dit jaar redelijk zelfstandig mee kunnen skiën met moeders en grote broer, dus dan kunnen er ook andere gebieden makkelijker bezocht worden.

Zelf lijkt mij noord Italië ook wel tof.

SFL wordt ondertussen wel krankjorum duur. Wij huren al jaren een appartement bij dezelfde familie. Prima appartement maar ook niets bijzonders. Maar dit jaar kost dat wel 350 euro per nacht... Dan nog lessen, skipassen en alle overige zaken erbij maakt dat weekje wel erg prijzig.

[ Voor 6% gewijzigd door PaT op 16-02-2025 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megupe
PaT schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:52:
[...]

Mijn vrouw is nu een paar keer met collega's naar les trois vallees geweest. Dat beviel haar erg goed. Vooral de erg brede pistes viel haar op.

We gaan nu nog een keer naar SFL omdat het voor de kleine kinderen een prachtig gebied is om te leren. We hopen dat ze na dit jaar redelijk zelfstandig mee kunnen skiën met moeders en grote broer, dus dan kunnen er ook andere gebieden makkelijker bezocht worden.

SFL wordt ondertussen wel krankjorum duur. Wij huren al jaren een appartement bij dezelfde familie. Prima appartement maar ook niets bijzonders. Maar dit jaar kost dat wel 350 euro per nacht... Dan nog lessen, skipassen en alle overige zaken erbij maakt dat weekje wel erg prijzig.
Dolomieten zijn fantastisch!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zeker de niet SR gebieden zijn top. Geen NL skiles of uitgebreide apresski, maar altijd goed geprepareerde pistes, heerlijk eten en mooie panorama’s. Die heb je in de SR gebieden ook, maar dan duurder en drukker. Hoewel Kronplatz geen SR gebied is, gaat het daar natuurlijk ook op (drukker en duurder).

Soms wordt nog gedaan alsof bijvoorbeeld Val Gardena of Alta Badia een soort onontdekte skigebieden zijn, maar dan kom je van een koude kermis thuis. Daar is het altijd bedrijvig tot druk, zeker met Duitse schoolvakanties. Gebieden als Gitschberg of Carezza zijn (veel) rustiger, maar kleiner. Voordeel van SR is dat er veel aangesloten is. De kleinere gebieden eromheen zijn vooral leuk om vanuit een centrale plek te bezoeken, maar dan moet je dus elke dag met de auto.

Cervinia is altijd wat rustiger, ook in de vakanties. Duitsers gaan daar niet massaal heen, het is ver rijden, maar qua uitzichten, eten en skiën erg mooi. Geen budgetbestemming, juist vrij duur als je een beetje fatsoenlijk wil zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ZieMaar! schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:11:
Zeker de niet SR gebieden zijn top. Geen NL skiles of uitgebreide apresski, maar altijd goed geprepareerde pistes, heerlijk eten en mooie panorama’s. Die heb je in de SR gebieden ook, maar dan duurder en drukker. Hoewel Kronplatz geen SR gebied is, gaat het daar natuurlijk ook op (drukker en duurder).

Soms wordt nog gedaan alsof bijvoorbeeld Val Gardena of Alta Badia een soort onontdekte skigebieden zijn, maar dan kom je van een koude kermis thuis. Daar is het altijd bedrijvig tot druk, zeker met Duitse schoolvakanties. Gebieden als Gitschberg of Carezza zijn (veel) rustiger, maar kleiner. Voordeel van SR is dat er veel aangesloten is. De kleinere gebieden eromheen zijn vooral leuk om vanuit een centrale plek te bezoeken, maar dan moet je dus elke dag met de auto.

Cervinia is altijd wat rustiger, ook in de vakanties. Duitsers gaan daar niet massaal heen, het is ver rijden, maar qua uitzichten, eten en skiën erg mooi. Geen budgetbestemming, juist vrij duur als je een beetje fatsoenlijk wil zitten.
Wat is een SR skigebied?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
Sella Ronda.
En ik zat ik januari in val Gardena. Aan de directe Sella Ronda was het zeker bedrijvig, maar daarbuiten helemaal niet (op 2 grote gondels na).
Ik gebruik de sr alleen om van a naar b te komen, verder is het daar ook prachtig.
Maar kan me goed voorstellen dat andere gebieden kleiner maar ook prachtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
PaT schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:52:
[...]

Wij betalen 3000 euro voor een apartement voor een weekje. De eigenaar vertelde me dat hij tot dusver 185 aanvragen nee heeft moeten verkopen.

Bij die 3000 euro komen skipassen, skiklassen voor de kids, eten etc. nog bij, dus al met al hebben we minstens 5000 euro uitgegeven. Eigenlijk van de zotte, maar wintersport kost tegenwoordig nou eenmaal veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
PaT schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:13:
[...]

Wat is een SR skigebied?
Een van de vier gebieden aan de Sella Ronda; Val Gardena, Alta Badia, Arabba of Val di Fassa. De Sella Ronda is een (in mijn ogen overrated) rondje rond het Sella massief. Wat hierboven staat, weg van de pistes en liften van dat rondje is het goed te doen en eigenlijk veel leuker, maar je kan vrij vlot van t ene gebied naar t andere gebied via de Sella Ronda.

Echte knelpunten qua wachtrijen bij de liften zijn erg beperkt. Vanuit Ortisei richting La Longia is berucht, op de juiste momenten sta je daar een half uur en als je bijvoorbeeld naar de Marmolada wil, dan kan dat ook zo gebeuren, maar verder is het, dankzij de moderne liften, goed te doen qua wachttijden.

Kronplatz is ook altijd zeer bedrijvig, maar heeft zoveel snelle liften dat je weinig staat te wachten. Maar wachttijd bij de liften zegt eigenlijk niet zoveel over de drukte, die je toch vooral op de piste ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlime
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-04 23:18
edit: vraag niet meer relevant gezien nieuwe info over openingsverwachting op website van skigebied

[ Voor 93% gewijzigd door onlime op 17-02-2025 22:50 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 11:36
Afgelopen zaterdagochtend vertrokken mijn zoon en ik om 04:00 richting Winterberg. Onderweg moest ik twee keer laden, maar om 09:30 stonden we op de piste bij P5. Een heerlijke blauwe piste, ideaal voor mijn zoon om erin te komen. Het was namelijk zijn eerste keer op een echte piste en hij had daarvoor slechts twee uur op een board gestaan.

Na een paar afdalingen (en de nodige valpartijen) schoven we steeds een stukje op naar rechts om andere pistes te verkennen. Achteraf gezien misschien niet de slimste keuze, want de pistes werden lastiger (meer rood, zwart hebben we sowieso overgeslagen) en hij werd moe. Tegen de middag was hij zijn mojo volledig kwijt en begon hij te vaak te vallen. Op dat punt had hij er genoeg van. Dus hebben we een pauze genomen en – uiteraard – een veel te dure curryworst met patat gegeten. Met hernieuwde energie zijn we daarna teruggegaan naar de piste bij P5 om de draad weer op te pakken. Gelukkig kwam het plezier snel terug en hebben we daar de zaterdag afgesloten.

Zondag reden we weer naar P5 en hebben we die piste zo’n zes keer gedaan. Daarna wilde hij een rode piste proberen, en met zijn opgebouwde zelfvertrouwen ging dat verrassend goed. Hij had er zoveel plezier in dat we eigenlijk de rest van de dag daar zijn gebleven. Rond 15:00 gaf hij zelf aan dat hij moe werd, dus besloten we langzaam terug te skiën weer richting P5, telkens een piste opschuivend. Om 15:30 waren we terug bij de auto, hebben we alles ingepakt en de ski’s en het snowboard ingeleverd bij de verhuur. Nog even langs de McDonald’s en daarna terug naar huis, waar we uiteindelijk om 21:15 aankwamen.

Al met al een geweldig weekend!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gxYp283F8ymISDuxasY8gmavSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylc15S4mZINbyNmcT4rMiY8f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mooi zo’n beginnende wintersport carrière :). Fijne piste om te beginnen ook (dat was Schneewitchen denk ik), zeker met dat knikje erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Laatst online: 28-04 16:50
Volgende week wil ik een paar dagen erop uit met m'n vriendin en ons zoontje van 12. Mijn vriendin is lang geleden een keer op skivakantie geweest en heeft toen wat les gehad. Zelf kan ik niet skiën, mijn zoontje ook niet. Het idee is dan ook niet om te gaan skiën, maar om andere sneeuwpret op te zoeken.Het wordt een korte trip, woensdag vertrekken en zaterdag weer terug naar huis.

Ik heb totaal geen ervaring met wintersport of wintersportgebieden, maar als ik wat zoek op Google, kom ik al snel op Winterberg uit. Daar lijkt genoeg te doen voor de niet-skiër, rodelen, een zipline, wandelen, etc.

Klopt dat, of moet je juist niet in Winterberg zijn als je niet wilt skiën? Tips en adviezen zijn welkom!

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:08
Ik zou eigenlijk toch overwegen om samen met je zoon op les te gaan, je kunt 3 dagen les redden in die tijd, en dan kun je uiteindelijk met zijn 3en skien. Doe je dat nu niet, dan blijft het gat tussen jullie en je vriendin 100%. Ik ken weinig mensen die zeggen skien niet leuk te vinden die het wel hebben gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 22:39
Toevallig vroegen wij ons een paar weken terug met de familie weer eens af tijdens ons bezoek wanneer ze in Kleinwalsertal nu eindelijk eens die oude veewagon op de Walmendingerhorn gingen vervangen.

Het wegstemmen van de grote panoramabahn tussen de Walmendingerhorn en Ifen door de bevolking een aantal jaar geleden leek ervoor te zorgen dat die nieuwe 'horn'lift er niet meer zou komen maar... Tadaa *O* !:
https://www.ok-bergbahnen...ahnen-kleinwalsertal.html

Gemeente Mittelberg heeft samen met de lokale Raffeissen het meerderheidsbelang overgenomen.
- Deze zomer nog vervanging van de 40pax veewagon uit 1966 op de Walmendingerhorn.
- 2029 'modernisering' huidige 6pax gondels Kanzelwandbahn uit 1989.
- 2030 nieuw kunstmeer Fellhorn voor sneeuwkanonnen.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
jopie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:38:
Ik zou eigenlijk toch overwegen om samen met je zoon op les te gaan, je kunt 3 dagen les redden in die tijd, en dan kun je uiteindelijk met zijn 3en skien. Doe je dat nu niet, dan blijft het gat tussen jullie en je vriendin 100%. Ik ken weinig mensen die zeggen skien niet leuk te vinden die het wel hebben gedaan.
Kleine toevoeging, er spelen ook wat medische zaken waardoor skiën op dit moment niet aan de orde is. De vraag blijft dus of je ook zonder ski-uitrusting op leuke plekken met sneeuw kunt komen, of dat er zaken zijn die ik over het hoofd zie.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

swbr schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:05:
[...]

Kleine toevoeging, er spelen ook wat medische zaken waardoor skiën op dit moment niet aan de orde is. De vraag blijft dus of je ook zonder ski-uitrusting op leuke plekken met sneeuw kunt komen, of dat er zaken zijn die ik over het hoofd zie.
In het gebied waar ik naartoe ga (VARS) hebben ze sinds aantal jaren ook wandelroutes, rodelbaan, eensoort snow-buggy. Je kunt er met huskies tocht boeken (mocht dat medisch kunnen). Een aparte sleehelling. en zo nog wat dingen.

Maar dat is wel gebiedsafhankelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
swbr schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:05:
[...]

Winterberg ligt lekker dicht bij Nederland, maar is helaas niet zo sneeuwzeker. Op dit moment ligt er op de pistes (kunst)sneeuw zodat er geskied kan worden, maar van een winters plaatje kun je verder niet echt spreken. Als jullie als niet-skiers toch iets van sneeuw willen meemaken ontkom je er volgende week denk ik niet aan om richting de Alpen te rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Luuk741 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Winterberg ligt lekker dicht bij Nederland, maar is helaas niet zo sneeuwzeker. Op dit moment ligt er op de pistes (kunst)sneeuw zodat er geskied kan worden, maar van een winters plaatje kun je verder niet echt spreken. Als jullie als niet-skiers toch iets van sneeuw willen meemaken ontkom je er volgende week denk ik niet aan om richting de Alpen te rijden
Probleem met de Alpen is dat het net wat te ver weg is voor een trip van 4 dagen. Los van het winters plaatje, is er dan nog wel iets anders in de sneeuw te doen in Winterberg, behalve skiën? Ik heb wat gevonden over rodelen in Ruhrquelle, dat lijkt in elk geval wel open te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
swbr schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Probleem met de Alpen is dat het net wat te ver weg is voor een trip van 4 dagen. Los van het winters plaatje, is er dan nog wel iets anders in de sneeuw te doen in Winterberg, behalve skiën? Ik heb wat gevonden over rodelen in Ruhrquelle, dat lijkt in elk geval wel open te zijn.
Dat kan ik me voorstellen ja, het is ook zonde om 2 vd 4 dagen in de auto te zitten. Rodelen kan leuk zijn, maar ik weet niet hoe de rodelbanen er nu bij liggen qua sneeuw. Ze kunnen in Winterberg veel met hun kunstsneeuw, maar voor zover ik weet wordt dat vooral voor het openhouden van de skipistes benut. Andere activiteiten in de sneeuw kan ik je zo niet bij helpen. Je kunt er natuurlijk ook leuk wandelen, en als het weer mee zit lekker genieten van de zon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Gisteren teruggekomen van de wintersport. Dit was een "investeringswintersport" voor ons, want dochterlief voor het eerst skien *O* met net 4 jaar. en zoonlief die ipv skien graag wilde snowboarden.

Dus veel skien zou er voor ons niet in zitten. Dat wisten we vooraf. Al hadden we stiekem hoop dat dochterlief net zo snel de berg op kon als zoonlief op die leeftijd (dag 3 stond die al op de berg en kon die van de groene piste).

Dat viel tegen :+ dochterlief was absoluut duidelijk: "ik wil niet naar gym" (haar naam voor de skiles) en ze vertikte het om een pizzapunt te doen _O- .
"Ik heb al een pizzapunt gedaan een keertje, dus nu doe ik dat niet meer".
Ja schatje, maar dat is hoe je langzamer gaat...
"ja ik wil langzaam"
Dan moet je de pizzapunt doen
"Die heb ik al gedaan, die doe ik niet meer"
rinse and repeat.

We hadden de hoop al opgegeven, waren klaar met de Franse skileraar van mijn vrouw (3 minuten franse uitleg, 3 woorden engels naar haar) en hadden het al over volgende winter naar Egypte..... Maar miraculeus de laatste les had ze eindelijk door dat als ze een pizzapunt deed ze niet continu met de leraar aan de hand hoefde O-) en dat ze een medaille kreeg als ze zelfstandig kon skien.

En dus nog 2 prachtige skidagen gehad met dochterlief. Toch bijzonder dat die 2 dagen dan alles goedmaken en meer :Y

Maar volgend jaar willen we toch maar naar Oostenrijk. Meer nederlandse kinderen om mee te spelen, meer nederlands sprekende leraren... of op zijn minst enigzins engels sprekende :+

Zoonlief pakte snowboarden snel op trouwens. Was duidelijk de beste van zijn klas (vast niet geholpen door mijn eigen oefenen na zijn lessen) en kan na een week al bochtjes (zowel gewoon als switch) en is druk bezig met springen en dergelijke. Al doet die het liefst vallend blad want dan durft die lekker hard _O-

Blijft toch prachtig dat wintersporten. Hopelijk zijn de sneeuwgoden ons nog vele jaren gunstig gezind. We hadden een prachtige week ondanks dat er geen nieuwe sneeuw was. S'ochtends harde sneeuw (gelukkig geen ijsplaten) en smiddags een beetje slushy maar wel erg fijn skien nog.

Nu maar weer sparen, want ik vind Frankrijk al duur met 2 kids. En Oostenrijk zal niet goedkoper worden ben ik bang. Hopelijk krijgen we meer gezinnen zo gek zodat we in een groot huis kunnen om de kosten wat te verdelen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Waah schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:57:
Gisteren teruggekomen van de wintersport. Dit was een "investeringswintersport" voor ons, want dochterlief voor het eerst skien *O* met net 4 jaar. en zoonlief die ipv skien graag wilde snowboarden.

Dus veel skien zou er voor ons niet in zitten. Dat wisten we vooraf. Al hadden we stiekem hoop dat dochterlief net zo snel de berg op kon als zoonlief op die leeftijd (dag 3 stond die al op de berg en kon die van de groene piste).

Dat viel tegen :+ dochterlief was absoluut duidelijk: "ik wil niet naar gym" (haar naam voor de skiles) en ze vertikte het om een pizzapunt te doen _O- .
"Ik heb al een pizzapunt gedaan een keertje, dus nu doe ik dat niet meer".
Ja schatje, maar dat is hoe je langzamer gaat...
"ja ik wil langzaam"
Dan moet je de pizzapunt doen
"Die heb ik al gedaan, die doe ik niet meer"
rinse and repeat.

We hadden de hoop al opgegeven, waren klaar met de Franse skileraar van mijn vrouw (3 minuten franse uitleg, 3 woorden engels naar haar) en hadden het al over volgende winter naar Egypte..... Maar miraculeus de laatste les had ze eindelijk door dat als ze een pizzapunt deed ze niet continu met de leraar aan de hand hoefde O-) en dat ze een medaille kreeg als ze zelfstandig kon skien.

En dus nog 2 prachtige skidagen gehad met dochterlief. Toch bijzonder dat die 2 dagen dan alles goedmaken en meer :Y

Maar volgend jaar willen we toch maar naar Oostenrijk. Meer nederlandse kinderen om mee te spelen, meer nederlands sprekende leraren... of op zijn minst enigzins engels sprekende :+

Zoonlief pakte snowboarden snel op trouwens. Was duidelijk de beste van zijn klas (vast niet geholpen door mijn eigen oefenen na zijn lessen) en kan na een week al bochtjes (zowel gewoon als switch) en is druk bezig met springen en dergelijke. Al doet die het liefst vallend blad want dan durft die lekker hard _O-

Blijft toch prachtig dat wintersporten. Hopelijk zijn de sneeuwgoden ons nog vele jaren gunstig gezind. We hadden een prachtige week ondanks dat er geen nieuwe sneeuw was. S'ochtends harde sneeuw (gelukkig geen ijsplaten) en smiddags een beetje slushy maar wel erg fijn skien nog.

Nu maar weer sparen, want ik vind Frankrijk al duur met 2 kids. En Oostenrijk zal niet goedkoper worden ben ik bang. Hopelijk krijgen we meer gezinnen zo gek zodat we in een groot huis kunnen om de kosten wat te verdelen O-)
Als je Engelse (of soms ook andere talen) les wilt ben je in Frankrijk beter af met de ESI https://www.esi-ski.com/ dan de ESF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
HGM schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:21:
[...]

Als je Engelse (of soms ook andere talen) les wilt ben je in Frankrijk beter af met de ESI https://www.esi-ski.com/ dan de ESF.
Goede tip. Helaas zaten die niet in dit gebied (Saint François longchamp).

Wie weet als we weer eens naar Frankrijk gaan. Hebben vrienden die gek op paarden zijn. Dus Avoriaz staat op het lijstje om weer eens heen te gaan en daar is dacht ik wel een ESI.

Maar miss Waah spreekt beter Duits dan Engels. Dus in Oostenrijk is ze denk ik beter af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Waah schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:57:
[...]

Goede tip. Helaas zaten die niet in dit gebied (Saint François longchamp).

Wie weet als we weer eens naar Frankrijk gaan. Hebben vrienden die gek op paarden zijn. Dus Avoriaz staat op het lijstje om weer eens heen te gaan en daar is dacht ik wel een ESI.

Maar miss Waah spreekt beter Duits dan Engels. Dus in Oostenrijk is ze denk ik beter af
Ja dat is het lastige. En bij ESI is fijn dat groepen kleiner zijn.
Bij ESI in februari dit jaar betaald 160 euro voor 6 dagen les voor kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
HGM schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:59:
[...]

Ja dat is het lastige. En bij ESI is fijn dat groepen kleiner zijn.
Bij ESI in februari dit jaar betaald 160 euro voor 6 dagen les voor kind.
Bij ESF betaalde ik hetzelfde. Maar wel grote groepen inderdaad.

Maar wel een mooie pin voor de collectie! :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7C58biXLoRlveIMEIGGS6l7YXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obyZEIVnUOGnlVO0F6RNHNrs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Waah schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:06:
[...]

Bij ESF betaalde ik hetzelfde. Maar wel grote groepen inderdaad.

Maar wel een mooie pin voor de collectie! :+
[Afbeelding]
Ja dat blijft leuk voor de kinderen / medaille en de pins. En ceremonie aan einde van de week.
Heb vanaf begin alle ski- en snowboardkosten bijgehouden. Daar had je ondertussen ook een autotje van kunnen kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
HGM schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:12:
[...]

Ja dat blijft leuk voor de kinderen / medaille en de pins. En ceremonie aan einde van de week.
Heb vanaf begin alle ski- en snowboardkosten bijgehouden. Daar had je ondertussen ook een autotje van kunnen kopen ;)
Ja het kost genoeg :+
Maar ik rij liever elke dag in een Multipla dan dat ik de momenten in de sneeuw met de kinderen opgeeft :Y

Maar volgend jaar blijven de tablets wel thuis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Deze week zijn we in Fiss. Er ligt weinig sneeuw naast de pistes, maar de pistes zelfs liggen er goed bij.

Het is ook verrassend goed te doen qua drukte. Noord Nederland heeft blijkbaar vorige week al vakantie gehad en dat scheelt enorm (ook in het aantal veel te dure Goldberg jasjes). Nu zijn de wachtrijen bij de liften maximaal 12 minuten.

Met mijn snowboardskills heb ik ook een sprongetje gemaakt. Op de toeside voel ik het board nu echt grip krijgen en dan trekt hij mij erg mooi door de bocht. Heelside lukt mij dat nog niet zo lekker. Ik ga de komende week daar dus nog wat aan sleutelen door houding enz te veranderen.

Hopelijk krijg ik daar ook de pijn in mijn voeten mee weg. Had ik toen ik nog skiëde altijd last van pijn op mijn wreef, nu met het snowboarden doet juist de bal/muis van mijn voeten erg zeer na een goede afdaling. Zodanig dat ik eergisteren bijna twee uur over de Frommes afdaling heb gedaan. Qua handelen van de helling zelf geen probleem, maar die pijn zorgde ervoor dat ik veel te vaak moest stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
Ik was half januari in Fiss toen vond ik het erg druk, wachttijden in het dal soms 10-12 minuten. De pistes wisselend kwa drukte. Lift naar en van Massner +-20 minuten wachttijd.
Aan goldberg jasjes stoor ik mij niet, als ze maar volgens een patroon de afdaling pakken.
Dit itt snowboarders die de hele breedte van de piste vlak voor je snufferd ineens pakken, of direct achter een heuvel midden op de piste gaan liggen, levensgevaarlijk. Gelukkig waren er in onze week nauwelijks snowboarders (op de piste).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-04 16:06

TNO

cake.

Snowboarders en skiërs kunnen er allebei wat van is mijn ervaring ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bespeur ik daar enige aversie tegen snowboarders? :+

Ik snap dat nooit zo goed. Je bent daar toch allemaal om plezier te hebben? En boarders moeten nu eenmaal andere lijnen dan skiërs volgen. Blijkbaar stuit dat op nogal wat onbegrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 29-04 09:16
PaT schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:11:

Ik snap dat nooit zo goed. Je bent daar toch allemaal om plezier te hebben? En boarders moeten nu eenmaal andere lijnen dan skiërs volgen. Blijkbaar stuit dat op nogal wat onbegrip.
Afgelopen wintersport helaas ook weer twee keer gezien, dat een tot zichzelf benoemde pro skiër expres even de snowboarder afsnijdt halverwege een lang recht stuk, waar de snowboarder gewoon netjes de lijn volgt en geen onverwachte koersveranderingen inzet.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
PaT schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:11:

ja dat klopt wel. Helaas wat vervelende ervaringen met snowboarders gehad (vaak gelukkig zonder grote schade), wellicht scheer ik ten onrechte de meesten over een kam.
Een vriend van mij kan bijzonder goed boarden, alleen die zie ik nooit op de piste tenzij echt niet anders kan :P
En ja, er zijn ook idioten van skiërs (vermoedelijk NL'ers en Duitsers), oftewel mijn punten zijn nu bijna weggeveegd.
Blijft wel over dat boarders vaak als groepen zeehonden op hele vervelende plekken op de piste liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Laatst online: 29-04 09:31
PaT schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:18:
Deze week zijn we in Fiss. Er ligt weinig sneeuw naast de pistes, maar de pistes zelfs liggen er goed bij.

Het is ook verrassend goed te doen qua drukte. Noord Nederland heeft blijkbaar vorige week al vakantie gehad en dat scheelt enorm (ook in het aantal veel te dure Goldberg jasjes). Nu zijn de wachtrijen bij de liften maximaal 12 minuten.

Met mijn snowboardskills heb ik ook een sprongetje gemaakt. Op de toeside voel ik het board nu echt grip krijgen en dan trekt hij mij erg mooi door de bocht. Heelside lukt mij dat nog niet zo lekker. Ik ga de komende week daar dus nog wat aan sleutelen door houding enz te veranderen.

Hopelijk krijg ik daar ook de pijn in mijn voeten mee weg. Had ik toen ik nog skiëde altijd last van pijn op mijn wreef, nu met het snowboarden doet juist de bal/muis van mijn voeten erg zeer na een goede afdaling. Zodanig dat ik eergisteren bijna twee uur over de Frommes afdaling heb gedaan. Qua handelen van de helling zelf geen probleem, maar die pijn zorgde ervoor dat ik veel te vaak moest stoppen.
Wij (regio Twente) vallen ook onder Noord en ik ben ook blij dat de vakanties niet in heel NL gelijk vallen. Afgelopen week was ik in het gebied Wilde Kaiser (Hopfgarten, Brixen, Ellmau etc) en daar vond ik het qua drukte ook heel erg meevallen. Bij bepaalde liften in het midden van het gebied moest je soms even (max 15 min.) wachten, maar dat was het dan ook.

We hadden veel zon, maar het was gelukkig nog koud genoeg om de pistes perfect te houden. Einde van de week werd het iets warmer waardoor de dalafdalingen het iets zwaarder hadden. Ik moest toen wel aan de rest van NL denken want ik kan mij voorstellen dat het deze week iets minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@Jumpman bizar van die skiër. Die aversie slaat nergens op. Houdt gewoon rekening met elkaar, vooral beginners zijn onvoorspelbaar. Zowel bij skiërs als bij snowboarders.
Megupe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:36:
wellicht scheer ik ten onrechte de meesten over een kam.
Waarschijnlijk wel :)
Misschien komt het omdat over het algemeen snowboarden iets moeilijker is om te leren, en er dus meer snowboarders op de piste zijn die het nog niet goed kunnen ? Dat het daarom meer opvalt bedoel ik.
Megupe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:36:
Blijft wel over dat boarders vaak als groepen zeehonden op hele vervelende plekken op de piste liggen.
Het valt sowieso meer op omdat de meeste snowboarders gaan zitten. Ik probeer zoveel mogelijk te blijven staan ;)
Maar op verkeerde plekken stil zitten / staan is sowieso heel dom op een piste.

Wat ik irritant vind is als skiërs op een relatief smal pad heel breed skiën, terwilj je als snowboarder wat makkelijker rechtdoor gaat. Zeker als je snelheid wil houden erg frustrerend.
Of in een wachtrij breed staan en totaal niet opletten met de stokken.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 25-02-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

-En4Cer- schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:41:
[...]

Wij (regio Twente) vallen ook onder Noord en ik ben ook blij dat de vakanties niet in heel NL gelijk vallen. Afgelopen week was ik in het gebied Wilde Kaiser (Hopfgarten, Brixen, Ellmau etc) en daar vond ik het qua drukte ook heel erg meevallen. Bij bepaalde liften in het midden van het gebied moest je soms even (max 15 min.) wachten, maar dat was het dan ook.

We hadden veel zon, maar het was gelukkig nog koud genoeg om de pistes perfect te houden. Einde van de week werd het iets warmer waardoor de dalafdalingen het iets zwaarder hadden. Ik moest toen wel aan de rest van NL denken want ik kan mij voorstellen dat het deze week iets minder is.
Het valt mij hier nog echt mee. Pas tegen 15 uur worden de pistes slecht en papperig. Ik had veel erger verwacht.
En vandaag of morgen krijgen we verse sneeuw als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Plenkske schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:45:

Wat ik irritant vind is als skiërs op een relatief smal pad heel breed skiën, terwilj je als snowboarder wat makkelijker rechtdoor gaat. Zeker als je snelheid wil houden erg frustrerend.
Huh, wat bedoel je nu met die laatste zin? Als ik iets irritant vind als net beginner-af zijnde snowboarder is het wel rechtuit naar beneden gaan. Of had snowboarder in je zin ook skiër moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
PaT schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Huh, wat bedoel je nu met die laatste zin? Als ik iets irritant vind als net beginner-af zijnde snowboarder is het wel rechtuit naar beneden gaan. Of had snowboarder in je zin ook skiër moeten zijn?
Een smal pad waar je snelheid wil behouden (als er een vlak stuk is of aan komt) , dan ga ik rechtuit of iig dusdanig dat ik de snelheid erin ga houden. Als er dan skiërs voor je zitten die heel breed gaan, waardoor je moet afremmen, is dat irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
Plenkske schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:45:
Hier zijn wij het 100% eens, op die paadjes mag je als je niet goed bent wel de pizzapunt toepassen om rustig rechtdoor te gaan.

In de wachtrij vind ik iedereen vervelend, zoek derhalve liften waar geen wachtrij is :+
Mensen staan op je skies, lopen voor je materiaal heen om maar ff voor te dringen of ergens aan te sluiten.
Aansluiten bij je groep of net wel dat laatste plekje in de lift halen is ok, maar geef het netjes aan en denk om elkaar, dat scheelt al een hoop.

Uberhaupt denken mensen te weinig om elkaar. Kijk tegenwoordig bijna elke bocht ook achteruit om te kijken of iedereen wel controle heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 22:39
Megupe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Hier zijn wij het 100% eens, op die paadjes mag je als je niet goed bent wel de pizzapunt toepassen om rustig rechtdoor te gaan.

In de wachtrij vind ik iedereen vervelend, zoek derhalve liften waar geen wachtrij is :+
Mensen staan op je skies, lopen voor je materiaal heen om maar ff voor te dringen of ergens aan te sluiten.
Aansluiten bij je groep of net wel dat laatste plekje in de lift halen is ok, maar geef het netjes aan en denk om elkaar, dat scheelt al een hoop.

Uberhaupt denken mensen te weinig om elkaar. Kijk tegenwoordig bijna elke bocht ook achteruit om te kijken of iedereen wel controle heeft.
Dat gerag over mijn dure spullen door anderen in de rij voor de lift is iets waar ik ook echt niet tegen kan :+ .
Alsof je met inparkeren ook altijd ff de spiegel van de auto naast je aantikt. Doe je toch ook niet :P .

Mn zus heeft daarom ook deze sticker achterop haar board })
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/Sz8AAOSwqKNcLbTD/s-l300.jpg

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Die paadjes zijn een beetje waarom ik ook wat minder van de grote gebieden in Oostenrijk ben (naast de drukte). Veel (maar zeker niet alle) grotere gebieden zijn aan elkaar gegroeid, waarbij besneeuwde landwegen dan de verbindingspisten tussen verschillende deelgebieden zijn. Denk aan een aantal van de verbindingen tussen de 4 bergen, of alleen al de 2 stukjes in Obergurgl.

Paden zijn niet zo leuk, zeker niet als ze druk zijn. Dan ski ik liever in 3 verschillende gebieden van 40 kmen dan per dag wisselen. Ik denk dat je dan meer echte piste hebt dan in een 120km gebied, maar er zijn natuurlijk uitzondering…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:36
Sneeuw is hier in ‘sneeuwzeker’ obertauern in de ochtend ijzig, maar ook snel pap. Naast de pistes het nodige groen, niet eerder gezien, sneeuw mag er zeker bij.
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste