[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-06 09:19
Wackmack schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:25:
[...]

Hoe gevaarlijk vind je in de nacht rijden? Hie gebroken kom je aan? Ga dit jaar voor het eerst in ff nacht rijden. 1100km en rijden om 22 uur weg. Met ze vieren dus voldoende afwisselen tijdens het rijden.
In de nacht is veel minder verkeer. Slecht weer is wel een groter risico. Vooral mist heb je in de nacht vaker en is dan ook nog eens intenser. Maar over het algemeen vind ik het zelf relaxter en veiliger.

Grootste fout is niet toegeven aan moeheid. Voel je dat je moe wordt? Wisselen. Wil/kan niemand anders? Parkeerplaats op en slapen. Beter later aankomen dan niet.

Hoe je je voelt op locatie is aan je zelf. Sommige kunnen ertegen. Anderen niet. Zelf zorg ik ervoor dat ik uitgerust aan de reis begin. Genoeg slapen en geen gekke dingen in de agenda op de dagen voor vertrek. Op locatie tijdig naar bed en geen vroege ochtendplannen. Dan ben ik weer fit.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Valorian schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Heb je een linkje naar waar dit precies staat? Ik weet dat je zowel met als zonder gids verzekerd bent, ook buiten de piste. Maar dat er voorwaarden zitten aan je kennis en kunde (en gear) wist ik niet. Het klinkt logisch, maar ik ben wel benieuwd wat dat dan precies inhoudt (hoe ze dat geformuleerd hebben).
Ik kan het niet meer terugvinden, als ik de voorwaarden van NKBV doorlees, lijkt het allemaal gewoon gedekt. Misschien ben ik in de war met de verzekering van de NSKIV, die had ik hiervoor.

Daar staat onder andere het volgende in de voorwaarden:
Je bent niet verzekerd:
• als je schade het gevolg is van een activiteit die bijzonder gevaarlijk
of risicovol is. Wij beschouwen een activiteit als bijzonder gevaarlijk
of risicovol, als het een activiteit is waarmee je niet bekend bent. Het
gaat hierbij bovendien om een activiteit die een verhoogd risico op
een ongeval met zich meebrengt, zonder dat je je laat begeleiden door
ervaren mensen;

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
GeleFles schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:48:
[...]

Ik kan het niet meer terugvinden, als ik de voorwaarden van NKBV doorlees, lijkt het allemaal gewoon gedekt. Misschien ben ik in de war met de verzekering van de NSKIV, die had ik hiervoor.

Daar staat onder andere het volgende in de voorwaarden:
Je bent niet verzekerd:
• als je schade het gevolg is van een activiteit die bijzonder gevaarlijk
of risicovol is. Wij beschouwen een activiteit als bijzonder gevaarlijk
of risicovol, als het een activiteit is waarmee je niet bekend bent. Het
gaat hierbij bovendien om een activiteit die een verhoogd risico op
een ongeval met zich meebrengt, zonder dat je je laat begeleiden door
ervaren mensen;
Thanks voor het checken. NKBV heeft trouwens ook zijn grenzen. Zo is downhill mountainbiken niet gedekt, en alles in wedstrijdverband ook niet. Wst betreft off piste lijken ze dan inderdaad bij nkbv wel te dekken, maar denk ook dat het net een ander profiel is dan snskiv. NKBV dekt immers ook hoogalpine tochten, ski-mountaineering, rotsklimmen etc. NKBV is overigens ook weer een labeltje van een grote speler.

—-

Een iets leuker onderwerp dan verzekeringen: wat voor ervaringen hebben jullie met goggles? Ik had altijd een budget goggle voor slecht weer (geel glas) en een dure cat 4 zonnebril voor de zonnige dagen. Maar zonnebril vond ik eigenlijk niet prettig (was niet zo goed compatible met helm icm koordje tegen verlies). Nu maar eens geïnvesteerd in een wat duurdere. Eerst gekeken naar een photochromatische, maar de 1-3 varianten vond ik erg kostbaar, of pasten net niet lekker. En 2-4 dan mis ik net de slecht-weer en schaduw-optie. Ik ski vrijwel altijd van eerste tot laatste lift, dus ontkom er niet aan dat het licht en contrast minimaal wordt einde dag.

Ter info: ik ben uiteindelijk uitgekomen op de Sinner Boreas bril. Met een cat 1 lens en een cat 3 lens. Ze wisselen erg makkelijk (magnetisch, klikt er zo op). Ben er erg tevreden over. Wie hem ook zoekt: retailprijs is 169 (het is een van de duurste Sinner Brillen), maar bij ING rentepunten gaan ze voor 100 euro. Online aanbiedingen elders zitten er zo’n beetje tussenin.

Kortom, het is kwalitatief vast geen julbo of oakley, maar het is 1000 keer beter dan wat ik had. En het vervangt voor mij de zonnebril én de slechtweer-goggle, dus dat is fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Valorian schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:02:
Een iets leuker onderwerp dan verzekeringen: wat voor ervaringen hebben jullie met goggles? Ik had altijd een budget goggle voor slecht weer (geel glas) en een dure cat 4 zonnebril voor de zonnige dagen. Maar zonnebril vond ik eigenlijk niet prettig (was niet zo goed compatible met helm icm koordje tegen verlies). Nu maar eens geïnvesteerd in een wat duurdere. Eerst gekeken naar een photochromatische, maar de 1-3 varianten vond ik erg kostbaar, of pasten net niet lekker. En 2-4 dan mis ik net de slecht-weer en schaduw-optie. Ik ski vrijwel altijd van eerste tot laatste lift, dus ontkom er niet aan dat het licht en contrast minimaal wordt einde dag.

Ter info: ik ben uiteindelijk uitgekomen op de Sinner Boreas bril. Met een cat 1 lens en een cat 3 lens. Ze wisselen erg makkelijk (magnetisch, klikt er zo op). Ben er erg tevreden over. Wie hem ook zoekt: retailprijs is 169 (het is een van de duurste Sinner Brillen), maar bij ING rentepunten gaan ze voor 100 euro. Online aanbiedingen elders zitten er zo’n beetje tussenin.

Kortom, het is kwalitatief vast geen julbo of oakley, maar het is 1000 keer beter dan wat ik had. En het vervangt voor mij de zonnebril én de slechtweer-goggle, dus dat is fijn.
Ik zit al jaren in kamp Smith, (al vind ik dat oakley ook hele goede brillen maakt). Ik heb een smith helm, en de brillen sluiten daardoor uiteraard goed aan bij de helm. Had eerst een bril met 'normale' wisselbare lenzen, daar was ik al heel erg blij mee, mijn huidige heeft van die magneten, dus geen gedoe meer met clips losclippen en de lens loswurmen. Heb een lens voor slecht zicht en een lens voor de zonnige dagen, dat bevalt erg goed. Door de magneetsluiting kan ik hem zelfs makkelijk op de berg wisselen als ik dat wil.
Skien met een zonnebril vind ik niet relaxed, ik hou niet van wind in m'n ogen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:57

vhal

ಠ_ಠ

Vrouw en kinders zijn al weer lekker bezig met de lessen in Snowworld Zoetermeer. Ik kijk voorlopig nog even vanuit het restaurant op piste 1 vanwege andere sportgerelateerde prioriteiten maar wat een debielen komen die berg af denderen tussen al het jonge grut wat in de groene hesjes aan het lessen is. :X Hoezo je techniek gebruiken als je ook in 1 rechte lijn ongecontroleerd naar beneden kan? Er mogen m.i. echt wel wat figuren van de piste gehaald worden want je kan zelf zo voorzichtig mogelijk zijn, zo'n figuur die mogelijk tegen je aan knalt heb je niet in eigen hand....

Verder was een man nog lelijk gevallen inclusief een schreeuw die je in het restaurant nog hoorde, deze man werd niet veel later afgevoerd met een ambulance. :/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:06
Mijn vriendin skiet al wat jaren op de Nordica Sentra S5 X Balsa CA.
Helaas worden deze niet meer gemaakt, want ik kan ze niet vinden op de site van Nordica.
Weet iemand hier toevallig de opvolger van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-06 14:20

Mip

Week Paradiski er op zitten. Was voor mij denk ik de 8e keer, maar voor het eerst een accommodatie in Bourg Saint Maurice. Voorspoedige heenreis gehad tot aan Chambery, alwaar al het verkeer voor de bekende gebieden samenkomt.
Vanuit Bourg Saint Maurice dus dagelijks met de funiculaire naar boven, daar gaat wel wat tijd mee verloren. Staat tegenover dat je veel faciliteiten hebt in het dorp, en betere prijs-kwaliteit accomodaties. In Arcs 1600 ski's gehuurd en een skilocker naast de lift, top geregeld. De pistes waren de hele week in topconditie. Qua weer wel zo'n beetje alles gehad: zonnige dagen, (half)bewolkt en sneeuw. Al met al heerlijke week, wel wat aan de warme kant. Het was lekker rustig, zelfs voor de Aiguille Rouge niet tot nauwelijks in de rij hoeven staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:38
ZieMaar! schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:28:
[...]

Ik ben er heel vaak geweest, alleen in het laagseizoen en heb t idee dat t juist altijd wat drukker is daar, veel mensen die boven staan te wachten, etc. Of t kan, geen idee, de aanloop is erg vlak, maar wie weet. Ik vind het extreem onverantwoord om te ‘spookskien’, eerlijk gezegd (als de verbinding open is).
Maar als je officieel een korte lift moet nemen is het toch niet ‘de langste aaneengesloten ‘ meer? Ik was deze week in Zermatt ( niet overgestoken) en ben wel helemaal zonder lift naar beneden gegaan. Als we een korte lift gaan meetellen dan kun je aan de Zwitserse kant de boel nog wat verlengen (Furgg-swarszee 150 mtr met de lift en dan helemaal achterlangs naar de basis van de Hirli lift)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:23
Wackmack schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:25:
[...]

Hoe gevaarlijk vind je in de nacht rijden? Hie gebroken kom je aan? Ga dit jaar voor het eerst in ff nacht rijden. 1100km en rijden om 22 uur weg. Met ze vieren dus voldoende afwisselen tijdens het rijden.
Ik vind het heerlijk. Een route van 1100km is te doen, maar ligt er wel echt aan hoe je er zelf in staat. Drinken mee + zak snoepjes.

Tussendoor bij het tanken even een minuut of 20 eruit. Toilet, even zitten en eten, etc.

Afwisselen is goed, maar zorg er wel voor dat als je gaat afwisselen dat die persoon ook niet de hele tijd wakker is gebleven. Dan denken ze namelijk oke te zijn, maar komen ze er al snel achter dat rijden veel vermoeiender is dan stil zitten.

En als je om 22u vertrekt zou ik lekker om een uurtje of 16u wat uurtjes slaap pakken. Dan kom je de volgende dag net wat lekkerder door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:49
DomiGijzen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:04:
[...]

Bril voor slecht weer op en gaan met die banaan :) De wind lijkt m erg mee te vallen, dan is het prima skiën toch?
Dag 1 de groene Sella Ronda gedaan. We hebben alles gehad, regen, sneeuw, hagel, windhozen en ook tien minuten zon. Prachtige afdalingen maar ook hele stukken met 5 meter zicht, verschrikkelijk vind ik dat. Morgen blijf ik wat dichter in de buurt van het hotel en we hebben besloten woensdagmiddag pas te vertrekken, dan pakken we in ieder geval een ochtend lekker weer mee 8)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:16
ephymerous schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:09:
[...]

Dag 1 de groene Sella Ronda gedaan. We hebben alles gehad, regen, sneeuw, hagel, windhozen en ook tien minuten zon. Prachtige afdalingen maar ook hele stukken met 5 meter zicht, verschrikkelijk vind ik dat. Morgen blijf ik wat dichter in de buurt van het hotel en we hebben besloten woensdagmiddag pas te vertrekken, dan pakken we in ieder geval een ochtend lekker weer mee 8)
Ik ben gisteren thuis gekomen na 7 dagen skiën vanuit wolkenstein. 2e keer dat ik er was, 1e keer was 7 of 8 jaar geleden in dezelfde week.
Eerste wat mij opviel was dat het best wel druk was, zeker vergeleken met lang geleden, maar ook ivm Fiss waar ik een week eerder was.

Ondanks dat er lang geen sneeuw van betekenis was gevallen waren de pistes wel weer goed geprepareerd. In 7 dagen 2 dagen kaiserwetter, verder wisselend maar geen storm of regen, dus elke dag kunnen skien.
Helaas 1x 53 minuten moeten wachten voor de marmolade lift en een keer 31 minuten bij seceda. (eerder moest ik wachten tot de lift een fatsoenlijke bezetting had zo rustig)
Gek genoeg bij lagazuoi geen wachttijd, wellicht door de bewolking die dag.

Ik probeer zo veel mogelijk de Ronda zelf te vermijden omdat die juist gebruikt wordt door iedereen die de ronde wil doen of juist moet verplaatsen naar een ander gebied.
Al met al wel erg genoten van de omgeving en het goede eten op de piste. Per dag zo'n 50km afgelegd, dus wel redelijk kunnen toeren.

NB, bij herhaling en bij meerdere mensen bleek La Longia slechts 7,8 km te zijn ipv 10,5.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:44

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hier zitten de eerste twee dagen erop.

Gisteren eerst Buchensteinwand gedaan. Superzonnig, veelal goede sneeuw, maar op sommige stukken toch al wel bruin. Centrale rode moet het hebben van natuursneeuw, dus nog dicht, helaas. De blauwe was onderin mooi, bovenin pad. Vrij rustig, prima om mee te beginnen maar ik kom niet meer terug, net te beperkt. Wel fenomenale uitzichten!

Vandaag de rechterkant van St Johan gedaan. Helemaal naar boven was qua zicht niet fijn, want het zat redelijk dicht, maar tot aan de middenstations prima. Heel leuk gebied, brede, mooie pistes, leuke bospaden en heerlijk rustig vandaag! Het weer was matig tot slecht; onderin tot ca 11:30 wat harde regen, boven de 1000m ofzo sneeuw. Die bleef liggen, dus dat was lekker skiën maar ook hard werken. Rond 14:30 trok het dicht, dus gaan lunchen en eigenlijk was t mooi geweest, al trok het dik na 15:00 nog wel iets open.

Verwachting is dinsdag sneeuw (dus wellicht Fieberbrunn tussen de bomen), verder waarschijnlijk prima. Lofer en Steinplatte staan nog op het program, en we gaan ook nog een keer naar St Johan. En dan is er, als er dinsdag geskied kan worden, nog een dag over. Dat bekijken we nog, misschien Maria Alm of toch een herkansing voor een van de andere gebieden.

Ik ski een x9 wb, flink stevige ski, maar ga eens kijken of ik morgen iets breders en lichters kan huren. Ik heb een hersenoperatie gehad, waardoor ik rechts net wat minder ben dan voorheen en wil eens zien of t dan makkelijker gaat, vond het vandaag, met verse sneeuw, erg hard werken…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:10
Groeten uit Grand Massif. Gisteren aangekomen. Vannacht viel er 30cm, maar wakker worden met een stralende zon. Komende dagen wordt waarschijnlijk wel afzien, wordt aardig wat sneeuw en wind verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfTUsr7cA2b29MQBeFfyplH_dSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKu1pGp9GacSzCDSRif6MfNB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 04-06 14:11
Dit jaar vier skivakantie, ik dacht dat ik redelijk kon skiën
De afgelopen jaren zelden een wolkje gezien dus altijd perfect zicht. Maar belangrijkste, er viel nooit echt veel sneeuw rijden de afgelopen jaren.

Daardoor kon de piste bullies de piste heerlijk klaar maken. Hierdoor had je altijd goede grip.

Afgelopen nacht 30cm sneeuw gevallen en heel veel hobbels op sommige pistes. Hierdoor echt nul grip, echt dramatisch. Had gelukkig nog een lesje ingepland dus dat kwam perfect uit.

Belangrijkste druk vanuit je scheenbeen, stuk meer controle hierdoor. Bochten ook veel beter.

Nu misschien morgenochtend nog een lesje 1 op 1.
Val Thorens zit ik.

Morgen de perfecte leerdag, valt veel sneeuw en 3 uur priveles geboekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60Nrime6Es1gwexcInSKGeR4eII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uqUwt5mMlv6BsGlY1zAAa3Ia.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Wackmack op 26-01-2025 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Megupe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:37:
[...]

NB, bij herhaling en bij meerdere mensen bleek La Longia slechts 7,8 km te zijn ipv 10,5.
Klopt, heb ik mij ook over verbaasd, gezien overal die marketing met 10km borden. Enige wat ik mij kan voorstellen is dat de verschillende varianten die je kan doen (er zijn een paar splitsingen die weer samen uitkomen) opgeteld “10km aan piste” opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Wackmack schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:49: ik dacht dat ik redelijk kon skiën
De afgelopen jaren zelden een wolkje gezien dus altijd perfect zicht. Maar belangrijkste, er viel noor echt veel sneeuw rijden de afgelopen jaren.
Ik een paar jaar (lees weken) meer ervaring maar ik heb al eerder meegemaakt dat het in slechte condities lastig is. Het zit bij mij ook tussen de oren want meer lessen maakt het maar beperkt beter helaas. Ik geniet nu extra van het mooie weer :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Wackmack schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:49:
Dit jaar vier skivakantie, ik dacht dat ik redelijk kon skiën
De afgelopen jaren zelden een wolkje gezien dus altijd perfect zicht. Maar belangrijkste, er viel nooit echt veel sneeuw rijden de afgelopen jaren.

Daardoor kon de piste bullies de piste heerlijk klaar maken. Hierdoor had je altijd goede grip.

Afgelopen nacht 30cm sneeuw gevallen en heel veel hobbels op sommige pistes. Hierdoor echt nul grip, echt dramatisch. Had gelukkig nog een lesje ingepland dus dat kwam perfect uit.

Belangrijkste druk vanuit je scheenbeen, stuk meer controle hierdoor. Bochten ook veel beter.

Nu misschien morgenochtend nog een lesje 1 op 1.
Val Thorens zit ik.

Morgen de perfecte leerdag, valt veel sneeuw en 3 uur priveles geboekt.

[Afbeelding]
Ik zat deze week ook in Val Tho (eigenlijk net eronder, Les Menuires). Donderdag haakte denk ik drie kwart can de wintersporters daar af ivm mist (vooral ochtend) en verse sneeuw waardoor elke oiste als “ungroomed” aanvoelde.

Zelf de hele dag buiten geweest, heerlijk. De mist wel moeilijk (daar wordt ik soms ook duizelig van doordat je gevoel van evenwicht een beetje wegvalt als berg en lucht er hetzelfde uitzien). Maar gelukkig trok het op den duur wat op.

Voor mij waren vrijdag en zaterdag optimaal, door de nieuwe sneeuwlaag. Ik ben zeker geen pro, maar kom inmiddels wel van elke piste af in elke omstandigheid (als vind ik te grote boekels erg vermoeiend en zijn ijsplaten nog steeds niet iets wat ik voor de lol doe). Mijn grootste leercurve zat in de jaren met de slechtste omstandigheden, dan leer je het meest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ja dat herken ik, dan zit je een dag te worstelen met de slechte omstandigheden en denk je dat je niet meer goed kan skiën, blijk je de dag erna op strak geprepareerde pistes en met een zonnetje in je gezicht opeens de nieuwe Marcel Hirscher :).

Het zicht was hier redelijk, je kon de sneeuw goed zien (en dus de bulten etc), dan vind ik het prima. De totale whiteouts zoals je ze in Cervinia soms hebt zijn niet mijn ding, daar vind ik weinig aan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:47
Hoe kun je nu minder grip hebben met meer sneeuw? Met meer sneeuw heb je juist grip toch omdat je je kan afzetten tegen die sneeuw?

Het is wel anders skiën en harder werken, want de kanten doen niet langer het werk en je glijd minder natuurlijk.

Zeker te trainen. Maar omdat het weinig voor komt kan je er ook weinig mee oefenen tenzij je misschien veel off piste gaat.

Whiteout is heel lastig ja. Zelf ook wel eens gehad van "hè, die pistepaaltjes stonden net nog links, waarom nu rechts?" :X

[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 26-01-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
ZieMaar! schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:37:
Ja dat herken ik, dan zit je een dag te worstelen met de slechte omstandigheden en denk je dat je niet meer goed kan skiën, blijk je de dag erna op strak geprepareerde pistes en met een zonnetje in je gezicht opeens de nieuwe Marcel Hirscher :).

Het zicht was hier redelijk, je kon de sneeuw goed zien (en dus de bulten etc), dan vind ik het prima. De totale whiteouts zoals je ze in Cervinia soms hebt zijn niet mijn ding, daar vind ik weinig aan…
Echte full whiteouts zijn niet fijn inderdaad, daar kan ik ook weinig mee. Maar soms loont het om een beetje op pad te gaan, dan blijkt de mist minder op hoogte of juist in lagere delen, of net aan de andere kant van een kam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Waah schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:00:
Hoe kun je nu minder grip hebben met meer sneeuw? Met meer sneeuw heb je juist grip toch omdat je je kan afzetten tegen die sneeuw?

Het is wel anders skiën en harder werken, want de kanten doen niet langer het werk en je glijd minder natuurlijk.

Zeker te trainen. Maar omdat het weinig voor komt kan je er ook weinig mee oefenen tenzij je misschien veel off piste gaat.

Whiteout is heel lastig ja. Zelf ook wel eens gehad van "hè, die pistepaaltjes stonden net nog links, waarom nu rechts?" :X
Het vraagt iets heel anders. Minder naar voren, druk iets meer verdeeld. Het is gewoon anders, maar mijn eerste idee van grip is toch ook harde sneeuw en dan op de kanten, maar verse sneeuw kan je lekker wegduwen en is sowieso natuurlijk veel trager.

Maar de zachte bulten zijn wel makkelijker dan echte buckels, met verse sneeuw lijkt het vaak ook beter verdeeld over de piste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Laatste aankoop voor de wintersport
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_iBY-dqkaEOw6arHedHMgJHINM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eIROWowvis2PSkM2Sx3aAJ8.jpg?f=fotoalbum_large
Skischoenen voor Miss Waah. Na 2 jaar skiën voor het eerst eigen schoenen. Hopelijk helpt dat met de voetjes. Niet dat dit met huurschoenen heel slecht ging, maar wel eens moeten wisselen omdat het toch niet echt lekker ging de eerste dagen.... En andere schoenen en klaar.

Laatste keer verhuur ook Salomon schoenen die goed bevielen. Naar de winkel geweest, 3D scan gemaakt. Verschillende schoenen gepast en men kwam zelf ook met deze aan. En die zaten ook het beste (goed om de voet gesloten, geen beweging in de schoen en tenen niet tegen de voorkant bij skihouding)

Hopelijk lang plezier van, want kost genoeg. Aan de andere kant: mijn snowboard-bindingen waren duurder :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Valorian schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:11:
[...]

Ik zat deze week ook in Val Tho (eigenlijk net eronder, Les Menuires). Donderdag haakte denk ik drie kwart can de wintersporters daar af ivm mist (vooral ochtend) en verse sneeuw waardoor elke oiste als “ungroomed” aanvoelde.

Zelf de hele dag buiten geweest, heerlijk. De mist wel moeilijk (daar wordt ik soms ook duizelig van doordat je gevoel van evenwicht een beetje wegvalt als berg en lucht er hetzelfde uitzien). Maar gelukkig trok het op den duur wat op.
Ik was ook in Les Menuires en heb die donderdagochtend ook gewoon geskied. Persoonlijk heb ik niet zo'n moeite met de mist; na enkele uren zakte de mist en waren de toppen vrij. Dan kon ik dit soort beelden maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpa63gPZS6P2iVu5zWFiTOK1YaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuuUHcxWZEdrGnYeA3wEF8hV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KoMK0I-FRDLtZ8sf0NT4u-s2ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPSxnxfNqFXfnTRGXPrBFo2G.jpg?f=fotoalbum_large
Valorian schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:03:
Leuke trivia hier voor tussendoor: wat zijn de langste aaneengesloten (dus zonder lift tussendoor) afdalingen die jullie op de piste gemaakt hebben?

- Trois Vallees: voor mij te lang geleden om te herinneren. Maar ik ga er straks weer heen. En naar wat ik begrijp is daar de langste route te vinden in Meribel: 11km van Col de la Chambre naar villlage Meribel. Meerdere verschillende pistes, maar geen lift tussendoor dus wel één lange run. Inclusief de groene uitloper naar het dorp. Ben erg benieuwd of deze wel écht 11km is of dat ook hier weer wat overdreven wordt ;)
Heb die afdaling maar gedaan, inclusief de groene uitloper naar Méribel Centre. En het blijkt toch echt 11 km te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTPly5sBZuCFW00rtXa3EAw_ITQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R188n7ENMc5jNOrTgDrTLNKb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door XWB op 26-01-2025 23:10 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
XWB schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:03:
[...]

Ik was ook in Les Menuires en heb die donderdagochtend ook gewoon geskied. Persoonlijk heb ik niet zo'n moeite met de mist; na enkele uren zakte de mist en waren de toppen vrij. Dan kon ik dit soort beelden maken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Heb die afdaling maar gedaan, inclusief de groene uitloper naar Méribel Centre. En het blijkt toch echt 11 km te zijn:

[Afbeelding]
Klopt, ik heb hem ook gedaan en kwam ook op 11!

Ik heb uiteindelijk vrijwel elke uithoek van Trois Vallees gezien, van de toppen rond Orelle tot Signal en Chandrossa (courchevel) en daldorpen als Betttex en Saint Martin (menuires). Alleen de dalafdalkng naar Courchevel la praz en de hoek bij col de loze heb ik links laten liggen. Werd mij te warm de laatste dagen en had geen zin in slushy sneeuw.

Weet jij trouwens of de gondel naar caron nog open is geweest? De momenten dat ik in val thorens kwam was ie steeds dicht. Ben wel een keer op de top geweest via Orelle en aan val tho kant naar beneden geskied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Nog twee weken en dan zitten we een weekje in Serfaus. Gelukkig maar drie uur rijden vanaf hier (Zwitserland). We ontlopen tevens mooi de Nederlandse schoolvakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MaZo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:14:
Nog twee weken en dan zitten we een weekje in Serfaus. Gelukkig maar drie uur rijden vanaf hier (Zwitserland). We ontlopen tevens mooi de Nederlandse schoolvakanties.
Gaaf. Fiss was mijn eerste wintersportbestemming, in de vroege jaren 90. Ik weet nog dat er één gondellift was, verder alleen stoeltjesliften (1-persoons! Geen bankjes). En tussen Fiss en Landis (als ik het goed onthouden heb) zat ook een liftverbinding, maar dan moest je flink wat geduld hebben. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Tip voor wie nog zoekt naar een fijne handschoenen-combinatie:

Op de warmere dagen draag ik vaak een combi van Decathlon Soft shells (cheapo's, met touchscreen doorgave) en Ortovox leren (ongevoerde, dunne) handschoenen.

Met deze combin in de lagere delen en warmere dagen meer dan genoeg warmte en ik kan er gewoon mijn camera en mijn telefoon mee bedienen (zelfs mee app'en) zonder ze uit te doen.

In mijn vest (Salomon Skin 5) heb ik dan achterin nog echte skihandschoenen zitten, voor als het wat kouder wordt óf juist voor als het zo warm is dat er het te nat wordt (de leren handschoenen zijn niet waterdicht).

[ Voor 34% gewijzigd door Valorian op 27-01-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:31
vhal schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:44:
Vrouw en kinders zijn al weer lekker bezig met de lessen in Snowworld Zoetermeer. Ik kijk voorlopig nog even vanuit het restaurant op piste 1 vanwege andere sportgerelateerde prioriteiten maar wat een debielen komen die berg af denderen tussen al het jonge grut wat in de groene hesjes aan het lessen is. :X Hoezo je techniek gebruiken als je ook in 1 rechte lijn ongecontroleerd naar beneden kan? Er mogen m.i. echt wel wat figuren van de piste gehaald worden want je kan zelf zo voorzichtig mogelijk zijn, zo'n figuur die mogelijk tegen je aan knalt heb je niet in eigen hand....

Verder was een man nog lelijk gevallen inclusief een schreeuw die je in het restaurant nog hoorde, deze man werd niet veel later afgevoerd met een ambulance. :/
Toevallig dezelfde ervaring vorige week in Landgraaf
Bij die stoeltjes lift staat duidelijk aangegeven "alleen voor gevorderden" maar wat daar naar beneden kwam was niet normaal.
Personen die nog nooit in een lift gezeten hadden, niet wisten waar ze moesten staan met in stappen en waar ze er uit moesten (ik werd tijden het verlaten van de lift onderuit gehaald door iemand).
Er was zelfs een vader die zijn dochter letterlijk onderuit moest skiën omdat zij in een rechte lijn naar beneden ging en niet wist hoe ze moest sturen. Enige optie was haar dus onderuit te skiën.
Ze mogen daar idd echt beter handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Valorian je link gaat beide keren naar dezelfde handschoenen (niet de Decathlon)

Misschien ook maar die halen dan. Want met de drone vliegen zonder handschoenen is niet heel fijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Valorian schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:24:
[...]

Klopt, ik heb hem ook gedaan en kwam ook op 11!

Ik heb uiteindelijk vrijwel elke uithoek van Trois Vallees gezien, van de toppen rond Orelle tot Signal en Chandrossa (courchevel) en daldorpen als Betttex en Saint Martin (menuires). Alleen de dalafdalkng naar Courchevel la praz en de hoek bij col de loze heb ik links laten liggen. Werd mij te warm de laatste dagen en had geen zin in slushy sneeuw.

Weet jij trouwens of de gondel naar caron nog open is geweest? De momenten dat ik in val thorens kwam was ie steeds dicht. Ben wel een keer op de top geweest via Orelle en aan val tho kant naar beneden geskied.
Ik ben ook in alle uithoeken geweest. In Courchevel La Tania was het wel erg rustig, de blauwe afdaling hadden we helemaal voor onszelf. En de Chandrossa afdaling heb ik driemaal na elkaar gedaan gedaan: de rode en zwarte rechts van de lift, en de rode + blauwe afdaling links van de lift.

Ik ben twee dagen in Val Thorens geweest en elke keer was de gondel naar Caron gesloten. Maar ik ben wel via Orelle naar de Caron top gegaan. Daar heb ik dan de rode Cime route gedaan, alsook Col de L'Audzin en ook tweemaal de zwarte Combe Rosaël aan de kant van Orelle.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Waah schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:23:
@Valorian je link gaat beide keren naar dezelfde handschoenen (niet de Decathlon)

Misschien ook maar die halen dan. Want met de drone vliegen zonder handschoenen is niet heel fijn :+
Ah, check. Heb het aangepast. De Ortovox lijken trouwens discontinued, als ik ze nu zoek vind ik alleen nog restpartijen in de kleinste en grootste maten. Maar denk dat voor alle leren dunne handschoenen geldt dat ze touch in enige mate doorlaten (leer is immers net als menselijk huid). En dan icm de Decathlons werkt het voor mij super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
XWB schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Ik ben ook in alle uithoeken geweest. In Courchevel La Tania was het wel erg rustig, de blauwe afdaling hadden we helemaal voor onszelf. En de Chandrossa afdaling heb ik driemaal na elkaar gedaan gedaan: de rode en zwarte rechts van de lift, en de rode + blauwe afdaling links van de lift.

Ik ben twee dagen in Val Thorens geweest en elke keer was de gondel naar Caron gesloten. Maar ik ben wel via Orelle naar de Caron top gegaan. Daar heb ik dan de rode Cime route gedaan, alsook Col de L'Audzin en ook tweemaal de zwarte Combe Rosaël aan de kant van Orelle.
Ah, gaaf. Tania heb ik moeten laten zitten. Ben je ook nog naar Point de la Masse geweest? Die lift was 2 min skien vanaf ons huisje dus vaak een mooie eerste start of juist einde-van-de-dag optie. De Lac Noir zwart vond ik erg mooi (zowel gelegen, als qua piste), al werd het wel hard werken na een aantal dagen zonder grooming. Zaterdag nog de Dame Blanche (ook zwart) gedaan, die lag er perfect bij (net gegroomed, en duidelijk nog met op die hoogte nog het voordeel van goede sneeuw die er donderdag bij gekomen was). En omdat 'ie zo afgelegen ligt (alleen via het sleepliftje te bereiken) wordt 'ie denk ik ook niet zoveel gedaan.

Qua zwart vond ik in Trois Vallees eigenlijk alles goed te doen. De Suissez en Piste M. (courchevel) lagen er ook perfect bij. Chandrossa vond ik leuk, maar de lift-snelheid icm drukte op het moment dat ik daar stond zorgde ervoor dat 1 afdaling wel genoeg was. Bij Signal was het vooral mooi qua uitzicht. Het eten daar heb ik maar even links laten liggen (ik had geen behoefte aan geconfijte kip voor 160 euro ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Valorian schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Ah, gaaf. Tania heb ik moeten laten zitten. Ben je ook nog naar Point de la Masse geweest?
Zeker, stuk of vijf keer :p Met de steenbok op de top.

En die lift is relatief nieuw, vroeger moest je naar de top via Masse 1 en Masse 2. Die laatste werd in 2020 gesloten en daar is dan Pointe de la Masse voor in de plaats gekomen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:03:
Tip voor wie nog zoekt naar een fijne handschoenen-combinatie:

Op de warmere dagen draag ik vaak een combi van Decathlon Soft shells (cheapo's, met touchscreen doorgave) en Ortovox leren (ongevoerde, dunne) handschoenen.

Met deze combin in de lagere delen en warmere dagen meer dan genoeg warmte en ik kan er gewoon mijn camera en mijn telefoon mee bedienen (zelfs mee app'en) zonder ze uit te doen.

In mijn vest (Salomon Skin 5) heb ik dan achterin nog echte skihandschoenen zitten, voor als het wat kouder wordt óf juist voor als het zo warm is dat er het te nat wordt (de leren handschoenen zijn niet waterdicht).
Ik heb bijna dezelfde van Decathlon, fijne hanschoentjes, ook voor op de fiets.. Grappig dat je dat post, want heb ze pas ook aangedaan met skiën. Bevalt me heel wat beter dan gangbare ski-hanschoenen, waar ik altijd zweetpoten in krijg (terwijl ik best een koukleum ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Oei die handschoenen zien er dikker uit ndan ik had verwacht. Mijn handschoenen zitten al aardig knus, dus weet niet of dit er nog onder past....

Maar es ff langs met mijn bestaande handschoenen of dat lukt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Valorian schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Ah, check. Heb het aangepast. De Ortovox lijken trouwens discontinued, als ik ze nu zoek vind ik alleen nog restpartijen in de kleinste en grootste maten. Maar denk dat voor alle leren dunne handschoenen geldt dat ze touch in enige mate doorlaten (leer is immers net als menselijk huid). En dan icm de Decathlons werkt het voor mij super.
Touch werkt door een electrisch signaal. Dus dat moet van je vinger, door de handschoen, naar het scherm toe. Ik weet dat men ook wel heel dun koperdraad gebruikt van de binnen- naar de buitenkant van de handschoen om zo touch mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Waah schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Touch werkt door een electrisch signaal. Dus dat moet van je vinger, door de handschoen, naar het scherm toe. Ik weet dat men ook wel heel dun koperdraad gebruikt van de binnen- naar de buitenkant van de handschoen om zo touch mogelijk te maken.
Die Decathlons zijn inderdaad met een soort draadje (wellicht inderdaad koper), en ook verkocht als "touch screen handschoenen". Maar bij de leren zit geen draadje en toch laten ze de touch goed door. Ik denk dat dat te maken heeft met het materiaal: leer geeft wellicht van zichzelf al de nodige geleiding (?). Dat werkt niet als er ook een liner / vulling in zit, maar dus wel met alleen een leer-laagje. Voor mij is de softshell + dun leer genoeg op de warme dagen en heb ik met die dunne leren handschoenen ook genoeg fijne motoriek om alles te bedienen. Een appje sturen is wel iets minder handig dan zonder handschoenen, maar kan wel. En een foto maken of camera bedienen gaat nog perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
Wat een toples! Zoveel goede tips over mijn houding. Net weer de boisment gepakt en nu zelfs de rode 😱. Zonder te vallen met oke techniek heel beneden gekomen 💪 Ook goed geleerd om met korte bochten beneden te komen.

Belangrijkste punten deze lee, omhoog komen bij de bochten en altijd goed naar beneden kijken ipv naar je skies. Ook fijn met slecht weer condities eens les te hebben. Harde wind en sneeuw. Sommige liften waren al dicht. Morgen met weer genoeg zelfvertrouwen op pad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZmnVX7lZPQePZnGbG-OVOjkyhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KHg6QJcb2uLpriPJuUKovjP.jpg?f=fotoalbum_large

Wil met oud en nieuw voor het eerst op skivakantie met het gezin. Mijn vrouw en 3 kids gaan dan voor het eerst skien. Zie veel mooie familie Resort, deze is bijvoorbeeld geweldig maar die is helaas al vol:

https://www.familiamus.com/en/

Perfecte balans tussen skien en vertier voor de kids. Weten jullie misschien een alternatief hotel?

[ Voor 16% gewijzigd door Wackmack op 27-01-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Wackmack schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:00:
Wat een toples! Zoveel goede tips over mijn houding. Net weer de boisment gepakt en nu zelfs de rode 😱. Zonder te vallen met oke techniek heel beneden gekomen 💪 Ook goed geleerd om met korte bochten beneden te komen.

Belangrijkste punten deze lee, omhoog komen bij de bochten en altijd goed naar beneden kijken ipv naar je skies. Ook fijn met slecht weer condities eens les te hebben. Harde wind en sneeuw. Sommige liften waren al dicht. Morgen met weer genoeg zelfvertrouwen op pad.

[Afbeelding]

Wil met oud en nieuw voor het eerst op skivakantie met het gezin. Mijn vrouw en 3 kids gaan dan voor het eerst skien. Zie veel mooie familie Resort, deze is bijvoorbeeld geweldig maar die is helaas al vol:

Perfecte balans tussen skien en vertier voor de kids. Weten jullie misschien een alternatief hotel?
Over 11 maanden op wintersport en nu zijn plekken al volgeboekt? Wow..

PS: Wat zijn toples?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wht_nl
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-06 13:34

[Afbeelding]

https://www.familyresort.at/en/ maar die zijn dicht met oud en nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Valorian schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Over 11 maanden op wintersport en nu zijn plekken al volgeboekt? Wow..

PS: Wat zijn toples?
Bijzonder he, nu al vol ja. Top les, had een hele goede leraar met de ski les vandaag _/-\o_ vertrouwen is weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hier vandaag Lofer geskied, maar ik moet een deel van t gebied over het hoofd gezien hebben, of misschien hebben ze toch wat minder pistekm’s dan waar ze mee adverteren?

Het ligt grappig op een alm, met 3 stoeltjesliften, die elk wat rode en blauwe varianten ontsluiten. Het mikt op beginners en is er goed ingeslaagd die te vinden…wat een drukte en wat een gestuntel. Maar de pistes zijn breed, dus het viel op zich mee en afhankelijk van de oriëntatie hielden de pistes zich ook redelijk. Sneeuw is hier hard nodig, lang niet alle varianten waren open en er waren de nodige bruine plekken.

De liften hebben erg weinig hoogteverschil, maar zijn hypermodern. Ik snap dat het voor families en beginners aantrekkelijk is, maar ik denk dat de wachtrijen erg lang zijn, zeker rond skischool tijd en bij de familie lift. Ook denk ik dat de gondel naar boven (met een overstap van een 8p naar een 6p er zo voor zorgt dat je misschien wel een half uur bezit bent voor je boven bent? Wij (in principe wat sportievere skiërs) zijn denk ik niet helemaal de doelgroep en ons zul je hier niet meer zien.

Ski’s gehuurd, Smax10 en dat iets vergevingsgezindere hielp echt heel erg. Nu Elan Ampibio’s mee. Ooit de 18ti getest, maar nu dus 1 niveautje lager. Eens zien wat dat is (morgen of woensdag).

We gaan in ieder geval nog naar Steinplatte (denk woensdag) en nog een dag st Johan (donderdag). En dan misschien morgen Fieberbrunn, door de sneeuw zal t rustiger zijn en volgens mij ski je aardig tussen de bomen (toch @DomiGijzen ?). Vrijdag wellicht Maria Alm, maar onze accomodatiebaas was ook wel fan van Kitzbuhlerhorn…we’ll see.

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 27-01-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:38
MaZo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:14:
Als ik op 3 uur rijden van serfaus ( in Zwitserland) zou wonen had ik ook minstens een seizoenskaart ergens ( ski Arlberg??) me is stik jaloers☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yraC8CBpH8z-yYOEqjpaPjk4-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyBYBcEian19gzjJh7jSADBA.jpg?f=fotoalbum_large

Net terug van mijn derde wintersportvakantie (ik ben nu 39 en laat begonnen) in Solden en Obergurgl/Hochgurgl. Geweldig weer gehad en weer flinke progressie gemaakt. 0x gevallen en toch ook rode pistes gepakt :) De rode dalafdaling in Hochgurgl is echt heel leuk om te doen.

Waar ik nu tegenaanloop is de mentale grens om harder te gaan. Mijn gemiddelde snelheid is nog wat laag, rond de 25 en max snelheid 48 (recht naar beneden wanneer er een helling aankomt). Ik merk dat ik voorzichtig ben met snelheid omdat ik bang ben dat mijn bergski ineens een "edge" vangt ofzo, of dat ik met mijn dalski ineens in een hoop losse sneeuw belandt waardoor de tegendruk ineens een stuk hoger is en ik mijn balans verlies.

Iemand hier nog tips voor? Of is het gewoon een mentale knop, telkens ietsjes harder gaan en minder "remmend" skieen, zodat die hopen sneeuw minder impact hebben? Ik merk wel dat op verse ribbels deze angst een stuk minder is :P

Over 5 weken nog een keer, naar Gargellen maar dan met de vriendin. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 27-01-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:52
Ik denk dat je het netjes doet. Je zoekt je grens of langzaam op, of juist heel snel door er overheen te gaan en dan merk je waar die ligt. Doe waar je je prettig bij voelt en wat veilig is voor jezelf en de rest.
Ik heb ooit harder geskied dan ik had moeten doen, en heb nu nog een sleutelbeen wat aan 1 kant los zit. Ski wel nog steeds, maar wel altijd zodat ik kan stilstaan op iets wat ik al gezien heb, nooit meer hard een heuvel over en er op vertrouwen dat het wel kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Alles valt of staat met een goede, sportieve, basishouding. Hele voeten, enkels, knieën en heupen licht gebogen, armen naar voren en bewegen. Skiën is glijden, ga dat durven (gewoon op blauw). Minder je voeten draaien, bochten goed afmaken en dan komt dat vanzelf. Met een goede basishouding en basistechniek hapt je binnenski niet en als je meer gaat glijden, heb je minder last van bulten én kan je ze, door je houding, absorberen.

Maar snelheid komt vaak vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:40
ephymerous schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:09:
[...]
Dag 1 de groene Sella Ronda gedaan. We hebben alles gehad, regen, sneeuw, hagel, windhozen en ook tien minuten zon. Prachtige afdalingen maar ook hele stukken met 5 meter zicht, verschrikkelijk vind ik dat.
Hoe zijn de pistes daar nu? Zoek voor volgende week nog een bestemming. Ortisei is een goede optie, maar lees her en der dat er qat weinig sneeuw is, of valt het allemaal wel mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:25

Belangrijkste punt deze les, altijd goed naar beneden kijken ipv naar je skies.
Dat lijkt me zeker een goed lespunt, kijken waar je heen gaat. ;)

Dus niet goed naar beneden kijken, kijken waar je heen gaat en een pad kiezen.
Een berg ski je per meter af, en dan ook nog vaak "dwars" op de helling, dus alleen als je (on)gecontroleerd in schuss naar beneden gaat heeft het zin om naar beneden te kijken.
Maar vooral voor beginners en iets gevorderden wil naar beneden kijken nog wel eens angst opleveren :"oh wat steil, dat durf ik niet"..
Dat hoeft niet, je moet kijken waar je heen gaat, en bepalen waar je veilig kan draaien.
Dus als je dwars op de helling blijft dan kan je zelfs iets omhoog skieen als je vind dat je te hard gaat, en zelfs op die ijzige piste ligt aan de rand sneeuw waar je grip hebt om te draaien.
Bij ijs moet je er gewoon overheen en kijken waar je heen wil om te draaien, en vooral niet op het ijs draaien, al helemaal niet als beginner.

Voor lestips kan ik Stomp It Tutorials aanbevelen.

Heldere uitleg van Novice tot Expert.
Zowel gewone video`s als shorts.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Cavalera125 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:18:
[...]

Hoe zijn de pistes daar nu? Zoek voor volgende week nog een bestemming. Ortisei is een goede optie, maar lees her en der dat er qat weinig sneeuw is, of valt het allemaal wel mee?
Wat ons betreft is het uitstekend. Op de pistes ligt meer dan genoeg sneeuw :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Cavalera125 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:18:
[...]

In dolomiti superski (waar ortisei onder valt) hebben ze zoveel sneeuwkanonnen dat er vrijwel altijd goee geskied kan worden, zeker jan/feb. Ik heb in vier jaar tijd daar nauwelijks dichte pistes ervaren, en ook als je nu op sneeuwhoogte.nl kijkt zie je dat vrijwel alles open is. Sella Ronde heeft min of meer een garantie dat ie ski-baar is, daar zorgen ze wel voor. Alleen bij zeer sterke wind gaat er wel eens iets dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Teijgetje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 01:25:
[...]

Een berg ski je per meter af, en dan ook nog vaak "dwars" op de helling, dus alleen als je (on)gecontroleerd in schuss naar beneden gaat heeft het zin om naar beneden te kijken.
Maar vooral voor beginners en iets gevorderden wil naar beneden kijken nog wel eens angst opleveren :"oh wat steil, dat durf ik niet"..
Dat hoeft niet, je moet kijken waar je heen gaat, en bepalen waar je veilig kan draaien.
Dus als je dwars op de helling blijft dan kan je zelfs iets omhoog skieen als je vind dat je te hard gaat, en zelfs op die ijzige piste ligt aan de rand sneeuw waar je grip hebt om te draaien.
Bij ijs moet je er gewoon overheen en kijken waar je heen wil om te draaien, en vooral niet op het ijs draaien, al helemaal niet als beginner.

Perfect omschreven. Op het einde van de les was ik nog te veel met de techniek bezig en keek ik steeds naar de grond. Ging op het einde op een rode piste korte bochten leren. Eerste keer te veel naar beneden kijken en viel direct. Daarna focus naar het dal en goed druk houden en ging het een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
ZieMaar! schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:20:
Hier vandaag Lofer geskied, maar ik moet een deel van t gebied over het hoofd gezien hebben, of misschien hebben ze toch wat minder pistekm’s dan waar ze mee adverteren?

Het ligt grappig op een alm, met 3 stoeltjesliften, die elk wat rode en blauwe varianten ontsluiten. Het mikt op beginners en is er goed ingeslaagd die te vinden…wat een drukte en wat een gestuntel. Maar de pistes zijn breed, dus het viel op zich mee en afhankelijk van de oriëntatie hielden de pistes zich ook redelijk. Sneeuw is hier hard nodig, lang niet alle varianten waren open en er waren de nodige bruine plekken.

De liften hebben erg weinig hoogteverschil, maar zijn hypermodern. Ik snap dat het voor families en beginners aantrekkelijk is, maar ik denk dat de wachtrijen erg lang zijn, zeker rond skischool tijd en bij de familie lift. Ook denk ik dat de gondel naar boven (met een overstap van een 8p naar een 6p er zo voor zorgt dat je misschien wel een half uur bezit bent voor je boven bent? Wij (in principe wat sportievere skiërs) zijn denk ik niet helemaal de doelgroep en ons zul je hier niet meer zien.

Ski’s gehuurd, Smax10 en dat iets vergevingsgezindere hielp echt heel erg. Nu Elan Ampibio’s mee. Ooit de 18ti getest, maar nu dus 1 niveautje lager. Eens zien wat dat is (morgen of woensdag).

We gaan in ieder geval nog naar Steinplatte (denk woensdag) en nog een dag st Johan (donderdag). En dan misschien morgen Fieberbrunn, door de sneeuw zal t rustiger zijn en volgens mij ski je aardig tussen de bomen (toch @DomiGijzen ?). Vrijdag wellicht Maria Alm, maar onze accomodatiebaas was ook wel fan van Kitzbuhlerhorn…we’ll see.
Ben nooit in Fieberbrunn geweest met sneeuwval. Maar denk dat je daar prima kunt skien ook als het sneeuwt. Aan de verbingdingskant ski je wel in een soort van groeve. Daar is was minder bebossing op de helling.

Grz D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:04
Een tijdje geleden schreef ik hier dat ik met de nachttrein naar Italië ging voor een weekje skiën op de Seiser Alm. Er waren wat voor- en tegenstanders van de trein, dus ik dacht, ik deel mijn ervaring hier nog even.

Het was best een onderneming. Bus naar Utrecht Centraal, trein naar Amsterdam, nachttrein naar Innsbruck, trein naar Bolzano, bus naar Siusi, stukje lopen naar appartement. Voor de kinderen huren we spullen, maar mijn vriendin en ik hebben eigen ski's en schoenen, dus het was flink sjouwen. Alles bij elkaar waren we 20 uur onderweg, van 17:00 tot 13:00 de volgende dag. Met de auto is het op zaterdag ook 12-14(?) rijden, dus als je niet 's nachts wil/kan rijden, win je met de trein alsnog tijd.

Als ik met vrienden naar Oostenrijk ga, zijn we voor 9:00 in Wörgl en skiën we bijna de hele dag. Naar Italië is dat geen optie, ook alleen 's middags skiën past eigenlijk niet. Dat was ook niet ons plan, maar als je de trein neemt om aan de voorkant meer te kunnen skiën, dan is Italië te ver. Op de terugweg hebben we wel tot een uur of 15:00 geskied, direct de bus in, trein naar Innsbruck, hapje eten, om 21:00 de nachttrein in en rond 10:00 de volgende morgen thuis. Dat was ideaal.

Al met al vonden we het minder ontspannen dan verwacht/gehoopt, maar zouden we het wel weer doen. Vooral het overstappen en het gesjouw is even doorbijten, maar ik kan me daar wel overheen zetten. De autoreis vinden we ook pittig. En de kids vonden de nachttrein prachtig.

Half januari ook met vrienden 4 dagen geskied in de Dolomieten. Begonnen en geëindigd in Armentarola en geslapen in 4 verschillende hutten (Fedaia, Averau, Son Forca en Lagazuoi). Dat gaf een extra dimensie. Je hebt elke dag een doel, moet ergens op tijd zijn en de hele trip duurt voor je gevoel langer vanwege de verandering. En schitterend weer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
edozat1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:04:
Een tijdje geleden schreef ik hier dat ik met de nachttrein naar Italië ging voor een weekje skiën op de Seiser Alm. Er waren wat voor- en tegenstanders van de trein, dus ik dacht, ik deel mijn ervaring hier nog even.

Het was best een onderneming. Bus naar Utrecht Centraal, trein naar Amsterdam, nachttrein naar Innsbruck, trein naar Bolzano, bus naar Siusi, stukje lopen naar appartement. Voor de kinderen huren we spullen, maar mijn vriendin en ik hebben eigen ski's en schoenen, dus het was flink sjouwen. Alles bij elkaar waren we 20 uur onderweg, van 17:00 tot 13:00 de volgende dag. Met de auto is het op zaterdag ook 12-14(?) rijden, dus als je niet 's nachts wil/kan rijden, win je met de trein alsnog tijd.

Als ik met vrienden naar Oostenrijk ga, zijn we voor 9:00 in Wörgl en skiën we bijna de hele dag. Naar Italië is dat geen optie, ook alleen 's middags skiën past eigenlijk niet. Dat was ook niet ons plan, maar als je de trein neemt om aan de voorkant meer te kunnen skiën, dan is Italië te ver. Op de terugweg hebben we wel tot een uur of 15:00 geskied, direct de bus in, trein naar Innsbruck, hapje eten, om 21:00 de nachttrein in en rond 10:00 de volgende morgen thuis. Dat was ideaal.

Al met al vonden we het minder ontspannen dan verwacht/gehoopt, maar zouden we het wel weer doen. Vooral het overstappen en het gesjouw is even doorbijten, maar ik kan me daar wel overheen zetten. De autoreis vinden we ook pittig. En de kids vonden de nachttrein prachtig.
Voor en nadelen dus. Voor kinderen lijkt het me sowieso fantastisch!
Half januari ook met vrienden 4 dagen geskied in de Dolomieten. Begonnen en geëindigd in Armentarola en geslapen in 4 verschillende hutten (Fedaia, Averau, Son Forca en Lagazuoi). Dat gaf een extra dimensie. Je hebt elke dag een doel, moet ergens op tijd zijn en de hele trip duurt voor je gevoel langer vanwege de verandering. En schitterend weer gehad.
Vertel hier eens meer over. Soort van huttentocht maar dan op ski's? Wat deed je met de bagage? Alleen skiën of ook toerskiën?

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
DomiGijzen schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:13:
[...]
Vertel hier eens meer over. Soort van huttentocht maar dan op ski's? Wat deed je met de bagage? Alleen skiën of ook toerskiën?
Precies, een huttentocht op ski's. Alle hutten waren bereikbaar met de lift of lagen aan de piste, dus geen off-piste of toerskiën. Alles wat je niet nodig hebt, laat je in de auto, de rest gaat mee. Maar al het zware en grote spul heb je aan, de rest past (in mijn geval) makkelijk in een rugzak van 24 liter.

Het boeken van de hutten is wel wat uitzoekwerk, maar een van ons heeft vorig jaar een georganiseerde 8-daagse huttentocht gedaan in dat gebied en 4 hutten geselecteerd. Die moet je wel op tijd boeken. We waren met 7 man en sliepen 1 keer in een 12-persoons kamer, de andere nachten op 4-, 3-, en 2-persoonskamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
edozat1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:05:
[...]

Precies, een huttentocht op ski's. Alle hutten waren bereikbaar met de lift of lagen aan de piste, dus geen off-piste of toerskiën. Alles wat je niet nodig hebt, laat je in de auto, de rest gaat mee. Maar al het zware en grote spul heb je aan, de rest past (in mijn geval) makkelijk in een rugzak van 24 liter.

Het boeken van de hutten is wel wat uitzoekwerk, maar een van ons heeft vorig jaar een georganiseerde 8-daagse huttentocht gedaan in dat gebied en 4 hutten geselecteerd. Die moet je wel op tijd boeken. We waren met 7 man en sliepen 1 keer in een 12-persoons kamer, de andere nachten op 4-, 3-, en 2-persoonskamers.
Gaaf. Dat ga ik eens verder uitzoeken :)

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
edozat1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:05:
[...]

Zomaar benieuwd: Ik heb alleen hutten-ervaringen in de zomer, en reken dan ongeveer op 70 á 80 euro per nacht inclusief halfpension (ontbijt + avondeten). Is dat in de winter ook (ongeveer) waar je rekening mee moet houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
Valorian schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:30:
[...]

Zomaar benieuwd: Ik heb alleen hutten-ervaringen in de zomer, en reken dan ongeveer op 70 á 80 euro per nacht inclusief halfpension (ontbijt + avondeten). Is dat in de winter ook (ongeveer) waar je rekening mee moet houden?
Verschilt een beetje. De eerste hut was wat simpeler, de tweede had een a la carte restaurant, maar ik gok gemiddeld €100 per nacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 17:06
Anoniem: 36835 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:53:
[Afbeelding]

Net terug van mijn derde wintersportvakantie (ik ben nu 39 en laat begonnen) in Solden en Obergurgl/Hochgurgl. Geweldig weer gehad en weer flinke progressie gemaakt. 0x gevallen en toch ook rode pistes gepakt :) De rode dalafdaling in Hochgurgl is echt heel leuk om te doen.

Waar ik nu tegenaanloop is de mentale grens om harder te gaan. Mijn gemiddelde snelheid is nog wat laag, rond de 25 en max snelheid 48 (recht naar beneden wanneer er een helling aankomt). Ik merk dat ik voorzichtig ben met snelheid omdat ik bang ben dat mijn bergski ineens een "edge" vangt ofzo, of dat ik met mijn dalski ineens in een hoop losse sneeuw belandt waardoor de tegendruk ineens een stuk hoger is en ik mijn balans verlies.

Iemand hier nog tips voor? Of is het gewoon een mentale knop, telkens ietsjes harder gaan en minder "remmend" skieen, zodat die hopen sneeuw minder impact hebben? Ik merk wel dat op verse ribbels deze angst een stuk minder is :P

Over 5 weken nog een keer, naar Gargellen maar dan met de vriendin. 8)
Angst is geen rationele emotie die je makkelijk kunt beïnvloeden. Maar als het puur de snelheid is waar je moeite mee hebt. Dan zou mijn tip zijn om die aan te pakken door simpelweg 20x dezelfde makkelijke blauwe piste te pakken. Leer die helemaal kennen en bouw daar rustig je snelheid uit.

En ja vallen, ik heb wel eens op een vakantie met vrienden geroepen - toen ze allemaal bezig waren over wel of niet gevallen die dag - dat ze allemaal veel te weinig vallen :+ . Als je niet valt ben je ook niet bezig op de grens van je kunnen. Natuurlijk is vallen niet meer zo risicoloos als toen je een kind was maar vallen is geen ramp, leer je heel snel de grens en fouten herkennen. Ik ben als kind (en nu nog wel eens met 30 jaar ervaring) wel 1000x gevallen.

Maar goed, ik kreeg toen niet iedereen overtuigd en dat is ook niet erg. Zolang je zelf tevreden bent en vrij skiet op je eigen niveau is het natuurlijk helemaal prima. Maar reken maar dat al die skiërs die van zwart naar beneden knallen de sneeuw al heel vaak van dichtbij hebben bekeken.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DomiGijzen schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:08:
[...]

Ben nooit in Fieberbrunn geweest met sneeuwval. Maar denk dat je daar prima kunt skien ook als het sneeuwt. Aan de verbingdingskant ski je wel in een soort van groeve. Daar is was minder bebossing op de helling.
Het regende nogal hard en we moesten losse dagpassen kopen dus op de parkeerplaats omgedraaid :). Van St Johan overigens. Wellicht vrijdag alsnog Fieberbrunn!

Nu sneeuwt het hier (op 800m) vrij hard inmiddels.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 13:07

link_mario

Ofwa?

Alweer een paar dagen terug uit het Skicircus, vanuit Hotel Austria genoten van een aantal dagen Kaiserwetter van de bovenste plank.

Hoogtepunten:
  • De nieuwe Zwolfer Nord gondel is een grote verbetering ten opzichte van de vroegere sta-gondel.
  • De nieuwe Streuboden is een grote verbetering voor Fieberbrunn!
  • We hebben geproost op een geitjes tweeling die werd geboren tijdens de Apres-Ski (de kenners weten t wel denk ik).
  • Top top top condities!
  • Met de pistenbully naar een restaurant, op de rodel naar beneden na het eten.
  • De Seekarlift was open! Leuke piste, had 'm nog niet eerder gedaan want toen was ie steeds dicht.
Wat mij betreft een van de zo niet het leukste skigebied van de Alpen, alles opgeteld.

Enfin, paar plaatjes voor jullie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgbqYzpBc9ZH57OXllJdKrlaO7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqjbKt4eyv37cm25WwoQgmVt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3CbXzeugDNecSwZHoJBK-LWxqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ayFt53iYRFPbmihYLQuso0o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C64bIqxvQCihRHg7NunkHf_YNAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DAdRBM3DMao0ynxPYBVfdff.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-Tx0ny7FcZhY7aI31NjzC7PQWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQ9nzWgGO9K7O2TaQnKfbEfn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2OFZl-iwFqe9Ms3FSbUIznGUxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJXzjHLYJwe47wX5e4S3gMMN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFfHseim8OPypkPCHA8corPd7rA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wljh8sutFHph2Z9aUylUJpUM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLVCxVh42N9NZ2iLDh-E2PVkedU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aG8kcz2tJdrrzoOfnOQbBHwg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door link_mario op 28-01-2025 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
MrFl0ppY schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Angst is geen rationele emotie die je makkelijk kunt beïnvloeden. Maar als het puur de snelheid is waar je moeite mee hebt. Dan zou mijn tip zijn om die aan te pakken door simpelweg 20x dezelfde makkelijke blauwe piste te pakken. Leer die helemaal kennen en bouw daar rustig je snelheid uit.

En ja vallen, ik heb wel eens op een vakantie met vrienden geroepen - toen ze allemaal bezig waren over wel of niet gevallen die dag - dat ze allemaal veel te weinig vallen :+ . Als je niet valt ben je ook niet bezig op de grens van je kunnen. Natuurlijk is vallen niet meer zo risicoloos als toen je een kind was maar vallen is geen ramp, leer je heel snel de grens en fouten herkennen. Ik ben als kind (en nu nog wel eens met 30 jaar ervaring) wel 1000x gevallen.

Maar goed, ik kreeg toen niet iedereen overtuigd en dat is ook niet erg. Zolang je zelf tevreden bent en vrij skiet op je eigen niveau is het natuurlijk helemaal prima. Maar reken maar dat al die skiërs die van zwart naar beneden knallen de sneeuw al heel vaak van dichtbij hebben bekeken.
Een dag niet gevallen, is een dag niet geleefd geleerd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Teijgetje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 01:25:
[...]

Het is denk ik beiden waar; waar je heen kijkt, daar ga je vaak heen en je moet natuurlijk wel je schouders richting dal houden en dus kijk je ook t dal in.

Goede tips voor t echte ijs, inderdaad, gewoon wachten tot je erover heen bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:06
Vorige week in Ischgl 3x gevallen, 1x zwarte piste, 1x de blauwe en 1x op de stoep na de après ski!
En weer door, lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Vallen doe ik gelukkig niet vaak, maar als t gebeurt, dan vaak vanuit nonchalance (dus op blauwe en lichtrode pistes). Als ik geconcentreerd ski, ga ik eigenlijk nooit onderuit , gelukkig.

Zeker op zwart kan je zo lekker lang doorglijden dan 😆.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Vallen uit nonchalance op makkelijke pistes en zelfs vanuit stilstand levert vaak de ergste blessures op, doordat bij de gemiddelde (ervaren) skiërs dan de bindingen niet los schieten en je wat verdraait of breekt .

Mijn bindingen staan wat strakker omdat ze niet op zwart , of met hoge(re) snelheid, uit mogen klapperen, dat heeft dus consequenties aan de andere kant van het spectrum.
Een van de redenen dat je nooit moet opgeven bij de skihuur dat je beter skiet dan je kan. Zij raken daar niet van onder de indruk, en zetten je bindingen probleemloos iets strakker, je kan jezelf wel aardig blesseren daardoor.

Op de stoep, na de apres ski, ben ik dan weer niet gevallen.
Maar ik kan me voorstellen dat dat door een vertraagd reactievermogen ook flink aan kan komen en je zomaar een paar skipolsen op kan lopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:55

The End

!Beginning

Ik verbaas me ook over de nochalanchte houding over het vallen. Ik val echt zelden en vind het er niet echt bij horen. Wel als je beginner bent of aan wedstrijden doet, maar anders is het niet persee normaal...

@Teijgetje Wat is voor jou hoger? Mijn binding staat op 7 en ik ski hard en doe aan slalom skien. Ze zijn nog nooit uitgegaan (als ik dat niet wilde :p)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Ik vind vallen er ook niet bij horen. Ik ben al jaren niet of nauwelijks meer gevallen gelukkig (klopt af).

Op de zwarte piste val ik liever niet omdat dit vaak steil is en de kans op doorglijden/vallen behoorlijk groot wordt bij een klapper.

Op de rode en blauwe val ik liever niet omdat de snelheid daar vaak hoog is (soms tot 70 á 80 km/u, als de piste dat qua kwaliteit én drukte toe laat). Dan is vallen ook geen optie meer, want dat wordt gewoon ellendig. Een ski-helm is ook niet geschikt om een klap op te vangen bij dat soort snelheden (al is het beter dan niets natuurlijk!). Ik weet dus dat er bij zo'n snelheid een behoorlijk risico genomen wordt en doe dat dan ook alleen als er goed zicht is op een goede piste, waarbij hobbels beperkt blijven (lees: gewoon genomen kunnen worden zonder gelanceerd te worden). Als ik op de grens ga zitten waarbij vallen waarschijnlijk wordt dan zorg ik dat ik z.s.m. snelheid minder om dat alsnog te voorkomen.

Mijn laatste val die ik mij goed herinner was een paar jaar terug op een rode piste met behoorlijk hoge snelheid en schrok ik flink van. Gelukkig geen schade. Verder kom ik op de zwarte pistes met te hoge boekels wel eens in gekke houdingen terecht (een ski op en een ski naast een boekel geeft nogal een yoga-achtige positie) maar meestal weet ik dat wel weer te fixen. En op dat soort pistes hou ik de snelheid laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Teijgetje schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:18:

Mijn bindingen staan wat strakker omdat ze niet op zwart , of met hoge(re) snelheid, uit mogen klapperen, dat heeft dus consequenties aan de andere kant van het spectrum.
Een van de redenen dat je nooit moet opgeven bij de skihuur of dat je beter skiet dan je kan. Zij raken daar niet van onder de indruk, en zetten je bindingen probleemloos iets strakker, je kan jezelf wel aardig blesseren daardoor.
Hoe werkt dat precies, met die bindingen? Zolang je niet valt zullen ze sowieso nooit uitschieten toch (ook neit ls ze niet zo strak staan)? En als je wél valt wil je juist wel dat ze los kunnen schieten toch? Of begrijp ik het verkeerd?

Ik heb mijn ski's in 2010 gekocht (toen ik met moeite een rode piste af kwam) en sindsdien de bindingen nooit meer aan laten passen.... :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 12:43
Hier eindelijk een goede dag in Kleinwalsertal :)

2 dagen sneeuw en slecht zicht en één dag vrijwel alles gesloten vanwege de wind.

Fellhorn en Kanzelwand waren goed te doen vandaag. Enkel afdaling Fellhorn vanaf middenstation was slecht maar dat is hij eigenlijk altijd..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfAA5eN7Bv4htyajQr9w-HYcMiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVGjnrsDxIp8EQbPgIHuS5v0.jpg?f=fotoalbum_large
Zicht naar Ifen vanaf dalstation Kanzelwand.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
The End schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:45:
Ik verbaas me ook over de nochalanchte houding over het vallen. Ik val echt zelden en vind het er niet echt bij horen. Wel als je beginner bent of aan wedstrijden doet, maar anders is het niet persee normaal...

@Teijgetje Wat is voor jou hoger? Mijn binding staat op 7 en ik ski hard en doe aan slalom skien. Ze zijn nog nooit uitgegaan (als ik dat niet wilde :p)
Vallen hoort er gewoon bij, en krampachtig vallen levert eerder blessures op. (Denk aan die alcoholist die een doodsmak maakt en lachend weer op staat, waar een normaal mens "afgevoerd wordt" :+ )

Hoger/strakker heeft te maken met je gewicht, lengte en kunnen.
Ik kan dus niet aangeven welk getal hoger is aangezien dat per persoon verschilt. (behalve dan dat 18 hoger is dan 1)
Dus jouw zeven zegt niets voor anderen, behalve dat het voor jouw kunnen dus voldoet.
En bij mij is met 7 dan wel weer een keer een ski losgeraakt met flink hard remmen/draaien op een zwarte piste zodat mijn hielbinding losdraaide. Dan glij je lekker lang door zoals @ZieMaar! al zegt.
En levert die andere ski soms een gevaar op voor jezelf, van verdaaien tot je kleding stuksnijden.
Maar ook dan levert doorglijden en afwachten tot je stopt minder blessures op dan krampachtig proberen te stoppen, tenzij je op een ravijn af gaat. natuurlijk.......maar dan was je sowieso al dom bezig. ;)

Wel kunnen normale (huur)bindingen vaak niet zo zwaar afgesteld, qua kracht, omdat dat bij recreatief skieen niet nodig is, net zoals huurschoenen vaak tot max. 110 flex te huren zijn. (Waar dat voor mij aanvoelt als een spons).
Een vuistregel is dat je de bindingen zo kiest dat jouw afstelling zo`n beetje in het middenbereik ligt.

Maar om een voorbeeld te geven van Marker race-bindingen, die hebben een DIN-range van 8.0 tot 18.0.
Dat heeft dus niets te maken met dat de skiërs niet kunnen skiën en met normale instellingen qua gewicht en lengte hun skis niet losraken, maar alles met dat bij hogere snelheden en/of moeilijkere pistes er gewoon veel meer kracht overgedragen moet op de skikant.
Daar heb je dus hele stijve schoenen voor nodig zodat je direct kan reageren/sturen én bindingen die de hogere krachten aan kunnen.

Zo vast staan ze voor mij ook niet hoor. ;)

Hier kun je goed zien aan wat voor krachten ski`s en bindingen dan blootgesteld worden.
Misschien wat extreem voor de gewone skier maar ook bij ons klapperen ski`s zonder dat je dat door hebt en moeten de bindingen de krachten overbrengen.

Valorian schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Hoe werkt dat precies, met die bindingen? Zolang je niet valt zullen ze sowieso nooit uitschieten toch (ook neit ls ze niet zo strak staan)? En als je wél valt wil je juist wel dat ze los kunnen schieten toch? Of begrijp ik het verkeerd?

Ik heb mijn ski's in 2010 gekocht (toen ik met moeite een rode piste af kwam) en sindsdien de bindingen nooit meer aan laten passen.... :X
Voor je eigen veiligheid kun je extra nog elk seizoen laten testen of die afstelling qua kracht nog wel klopt, ook bindingen verouderen en kunnen bij verkeerde krachten reageren bij een standaard Din-getal-afstelling.
Zoals je meent dat de afstelling uit 2010 nog prima voldoet is imo niet verstandig, de gemiddelde mens verandert zelf in 15 jaar genoeg voor een aangepaste afstelling.
Je kunt ze beter regelmatig laten checken, of krachten nog kloppen tot zelfs de bindingen spanningsvrij draaien als je ze wegzet.
Wat haast niemand doet maar de meningen zijn daarover verdeeld wat het beste voor de binding is, voordeel is wel dat je elk jaar moet checken of de krachten juist zijn. Bij de modernere skishops krijg je een computeruitdraai die de verzekering soms vraagt om te kijken of je alles wel juist onderhouden hebt.

Ja, en hoe werkt dat, zwaarder afstellen?
Bij gewoon skiën gaan ze niet uit, dat klopt. En bij sneller, zwaardere belasting ook niet door de hogere afstelling.
Ze gaan pas uit als je met "hoge snelheid/te veel kantenkracht" een klapper maakt, kijk bijvoorbeeld naar de Hahnenkammrennen, daar zie je skies echt wel uitgaan als ze met 110 onderuit gaan.

MAAR met stilstand of lage snelheid/belasting, én een val, gaan ze dus niet uit, en al naar gelang hoe je valt kun je dus jezelf blesseren doordat je je knie verdraait of erger.

[ Voor 50% gewijzigd door Teijgetje op 29-01-2025 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Vandaag Steinplatte bezocht. Pistes waren geprepareerd maar bestonden uit een verse bovenlaag met erg harde onderlaag. Het gevolg laat zich raden: sneeuwhopen ☺️. Leuke (zeer brede) pistes, afwisselender dan ik had verwacht, moderne liften, erg leuk dus! Wel weer redelijk druk, maar door de breedte te doen. De steilere rode waren pittig door de bulten en leken ook niet overal vlak geprepareerd, maar dat zal ook met de verse sneeuw te maken hebben.

Uitzichten erg mooi, onderin was het heel mooi tussen de besneeuwde bomen. Ik had vandaag de amphibio 14ti mee, maar wederom ontdekt dat dat niets voor mij is. Weinig kantgrip op harde pistes, voelde constant zoekend aan, ik kan er niet zoveel mee. De Smax 10 was veel beter. Morgen weer eens wat anders proberen, in St Johann.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Valorian
Voor de liefhebber, nog wat fraaie plaatjes vanuit Trois Vallee, van vorige week :)

(alles klikbaar naar 20 megapixel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5u-1kzXRKkAME3EvAu9-ROnsIF8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilIgvPnfachQatL8z6HbAitA.jpg?f=fotoalbum_medium
Point de la Masse (2800m), gefotografeerd vanuit Col de la Chambre (2850m). Helemaal achterin bovenaan komt de gelijknamige lift aan. Net iets naar onder komt een klein sleepliftje de berg op, met als enige echte bestemming de fraaie zwarte Dame Blanche piste, die je op deze foto net links van het midden van de sub-top naar beneden ziet slingeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htK1B43HftndgA9p2WxgwNwALps=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEHbSsNUVamKz3nBF0yOP9R3.jpg?f=fotoalbum_medium
Zeer harde wind boven Val Thorens. Niet veel later gingen er flink wat liften dicht. Aparte ervaring, want op sommige plekken waaide alle 2-dagen-oude sneeuw van de flanken af, en op andere plekken ontstonden daardoor grote ophopingen en leek het net een verse-sneeuw-afdaling :) (zaterdagmiddag 25/1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmhcmsdD2LgaT9dhn_qNAOr6ZUQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z17eKmsQvVpIiODpATzuDia2.jpg?f=fotoalbum_medium
Fenomenaal uitzicht vanaf Signal, Courchevel. Geen top om heen te gaan voor de mooiste pistes of hoogste toppen, maar wel gaaf om aan de rand van het Trois Vallees skigebied te zijn en de natuur te aanschouwen. Ook een uithoek van TV, dus leuk om mee te pakken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bS7HGsnSuVhfgH9Qge0BRYcKBsg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AU9gjm2LmC2MSUSPzAB4pc3I.jpg?f=fotoalbum_medium
La Grand Casse, de hoogste top van Vanoise met 3855 meter. Leuk detail: net ernaast (rechts) zie je in de verte nog duidelijk de contouren van de Grand Paradiso, de hoogste geheel-in-Italië liggen de berg. Een gletscher van 4000+ meter. Ben er toevallig deze zomer nog bovenop geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcslgPQ4ZmH69M33IsAqHsEUJss=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esMyznXkYd8Kh5sSgOKLanOx.jpg?f=fotoalbum_medium
Een foto vanuit Point de La Masse genomen, ongeveer ter hoogte van de Lac Noir piste. Die piste ligt ook erg mooi, vooral de start is aan de rand van trois vallees, dus ook hier alleen natuurschoon zo ver je kan kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxTFPIIn2_QIYqJhll8kYjjr50A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yO9hZ3iLks5QuAAWRCOnn9xy.jpg?f=fotoalbum_medium
Idem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aT3Wf24gg5ZPFL3KfGr-sGYpEbQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDfRvjcCY7XfF1ZGCv2PNiph.jpg?f=fotoalbum_medium
Wolkendek maakt het soms lastiger skiën, maar geeft wel indrukwekkende vergezichten. Zeker in Frankrijk, waar je vaak met 10-15 min lift op 2800-3000m zit kom je nog regelmatig in een situatie dat je boven de wolken zit. Erg gaaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jq2Y1YV93pfeYX-u444IsDm7y0U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMQMkAXT1XMUg4eUdBFA8Dk4.jpg?f=fotoalbum_medium
Aguille de Peclet (3500m+), een fraaie berg met links op de flank het dorp Val Thorens. Deze foto is einde middag gemaakt, het skidorp ligt zeer lang in de zon. Vanuit de gelijknamige lift in Val Tho ("Peclet") ga je deels de flanken op, tot 2900m ongeveer. Vanuit daar mooie lange afdalingen, bijvoorbeeld de rode Christine.

PS: witbalans op de camera stond niet helemaal goed, nog geen zin gehad om de foto's gelijk te trekken dus sommige ogen wellicht wat gelig nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:39
@Valorian thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:31
Valorian schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Misschien wel handig om ze een keer te laten checken.
Hier onderhoudt ik mijn skies zelf maar eens in de 2/3 jaar breng ik ze weg voor een beurt door de skishop en laat dat soort dingen dan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Togi schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:42:
[...]

Misschien wel handig om ze een keer te laten checken.
Hier onderhoudt ik mijn skies zelf maar eens in de 2/3 jaar breng ik ze weg voor een beurt door de skishop en laat dat soort dingen dan doen.
Ja, goed idee. Ik heb ze wel vorig jaar een 'grote beurt' gegeven bij de overnight ski-shop in Italië, maar dat is denk ik vooral waxen, slijpen en wat vet. Ik denk niet dat ze ook de strakheid hebben aangepast zonder dat te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:03
ZieMaar! schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:11:
Vandaag Steinplatte bezocht. Pistes waren geprepareerd maar bestonden uit een verse bovenlaag met erg harde onderlaag. Het gevolg laat zich raden: sneeuwhopen ☺️. Leuke (zeer brede) pistes, afwisselender dan ik had verwacht, moderne liften, erg leuk dus! Wel weer redelijk druk, maar door de breedte te doen. De steilere rode waren pittig door de bulten en leken ook niet overal vlak geprepareerd, maar dat zal ook met de verse sneeuw te maken hebben.
Steinplatte kan je toch ook vanuit Duitsland benaderen?
Althans dat 'prikken' herinner ik me van 30 jaar geleden... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• renegrunn
Flaine lag er gisteren na 2 dagen sneeuw ook prachtig bij. Voor het eerst in dit leuke gebied, maar foi, wat is het een lelijk dorp qua sfeer.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54295370452_a39c9ef207_k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
Valorian schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:05:
Voor de liefhebber, nog wat fraaie plaatjes vanuit Trois Vallee, van vorige week :)

(alles klikbaar naar 20 megapixel)

[Afbeelding]
Point de la Masse (2800m), gefotografeerd vanuit Col de la Chambre (2850m). Helemaal achterin bovenaan komt de gelijknamige lift aan. Net iets naar onder komt een klein sleepliftje de berg op, met als enige echte bestemming de fraaie zwarte Dame Blanche piste, die je op deze foto net links van het midden van de sub-top naar beneden ziet slingeren.

[Afbeelding]
Zeer harde wind boven Val Thorens. Niet veel later gingen er flink wat liften dicht. Aparte ervaring, want op sommige plekken waaide alle 2-dagen-oude sneeuw van de flanken af, en op andere plekken ontstonden daardoor grote ophopingen en leek het net een verse-sneeuw-afdaling :) (zaterdagmiddag 25/1)

[Afbeelding]
Fenomenaal uitzicht vanaf Signal, Courchevel. Geen top om heen te gaan voor de mooiste pistes of hoogste toppen, maar wel gaaf om aan de rand van het Trois Vallees skigebied te zijn en de natuur te aanschouwen. Ook een uithoek van TV, dus leuk om mee te pakken!

[Afbeelding]
La Grand Casse, de hoogste top van Vanoise met 3855 meter. Leuk detail: net ernaast (rechts) zie je in de verte nog duidelijk de contouren van de Grand Paradiso, de hoogste geheel-in-Italië liggen de berg. Een gletscher van 4000+ meter. Ben er toevallig deze zomer nog bovenop geweest.

[Afbeelding]
Een foto vanuit Point de La Masse genomen, ongeveer ter hoogte van de Lac Noir piste. Die piste ligt ook erg mooi, vooral de start is aan de rand van trois vallees, dus ook hier alleen natuurschoon zo ver je kan kijken.

[Afbeelding]
Idem

[Afbeelding]
Wolkendek maakt het soms lastiger skiën, maar geeft wel indrukwekkende vergezichten. Zeker in Frankrijk, waar je vaak met 10-15 min lift op 2800-3000m zit kom je nog regelmatig in een situatie dat je boven de wolken zit. Erg gaaf.

[Afbeelding]
Aguille de Peclet (3500m+), een fraaie berg met links op de flank het dorp Val Thorens. Deze foto is einde middag gemaakt, het skidorp ligt zeer lang in de zon. Vanuit de gelijknamige lift in Val Tho ("Peclet") ga je deels de flanken op, tot 2900m ongeveer. Vanuit daar mooie lange afdalingen, bijvoorbeeld de rode Christine.

PS: witbalans op de camera stond niet helemaal goed, nog geen zin gehad om de foto's gelijk te trekken dus sommige ogen wellicht wat gelig nu ;)
Groot fan van het skiën in 3vallees. Al paar jaar niet meer geweest, dus dit is klein beetje de herkenning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Megupe schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Groot fan van het skiën in 3vallees. Al paar jaar niet meer geweest, dus dit is klein beetje de herkenning.
Er zijn wel weer wat nieuwe liften en pistes bijgekomen. Grootste winst is de nieuwe lift naar "Point de la Masse". Die gaat van Les Menuires in < 8 minuten in één keer helemaal naar 2800 meter. Wij zaten in Menuires zelf. Fijn is dat je hem tot 16:05 nog kan pakken. Als je dan binnen +/- 20-25 minuten beneden bent (voor de meeste prima haalbaar) dan kan je nog nét de laatste Doron lift omhoog pakken (uiterlijk 16:40) om weer zo ver boven Menuires te komen dat je alle wijken kan bereiken per ski. Zeker het laatste uurtje is het heerlijk rustig aan de Point de la masse kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Valorian schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:50:
Ik denk niet dat ze ook de strakheid hebben aangepast zonder dat te melden.
Daar moet je een skischoen voor afgeven, zomaar wat draaien of schuiven heeft absoluut geen zin.
Dat doet dus geen een zichzelf respecterende skitechnicus.

De binding wordt op die zoollengte afgesteld met de uitwerpkracht die geldt voor gewicht + lengte+ leeftijd + kunnen + merk binding/fabrieksinstelling. Dat verschilt dus zeker voor oude bindingen door corrosie en slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:56
renegrunn schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:10:
Flaine lag er gisteren na 2 dagen sneeuw ook prachtig bij. Voor het eerst in dit leuke gebied, maar foi, wat is het een lelijk dorp qua sfeer.

[Afbeelding]
Hangt misschien af van de periode, maar van de 4 keer dat ik frankrijk ben ga skien.. was Flaine juist het enige dorp met een beetje sfeer en leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:52
Ik verbaas me ook altijd dat verhuur ski's zo worden meegegeven na het op maat zetten voor de schoen en de binding op de juiste kracht draaien. Dat wordt niet getest. Ik denk dan maar ze zullen ze wel aan het begin van het seizoen allemaal testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
Skis in de verhuur gaan vaak maar een seizoen mee. En wie weet worden ze tussendoor nog wel een keer getest, die dingen moeten ook gewaxt en geslepen worden. Bij het uitlenen van materiaal wil je dat het snel gaat, de voortrein van preparatie zie je niet.. de skis zijn ready for use.

[ Voor 28% gewijzigd door Scheurbuik op 30-01-2025 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Scheurbuik schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:43:
de voortrein van preparatie zie je niet.
Zolang je geen computergestuurd afstelapparaat ziet staan, en de bindingen ter plekke worden afgesteld, kun je er van uit gaan dat ze alleen de DIN fabriekswaardeschaal aanhouden.

Maar ook veel shops hebben centraal een onderhoudsafdeling met daar de hightech slijpstraat en afstellingsapparatuur.
Daar is het `s middags brengen, `s ochtends klaar. Of hier een paar dagen er tussen.
Maar even vragen hoe het exact uitgevoerd wordt kan natuurlijk nooit kwaad voor je kniebanden. ;)

In Nederland heeft Austria Sport de modernste slijpstraat, en bindingen worden computer afgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
Valorian schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Er zijn wel weer wat nieuwe liften en pistes bijgekomen. Grootste winst is de nieuwe lift naar "Point de la Masse". Die gaat van Les Menuires in < 8 minuten in één keer helemaal naar 2800 meter. Wij zaten in Menuires zelf. Fijn is dat je hem tot 16:05 nog kan pakken. Als je dan binnen +/- 20-25 minuten beneden bent (voor de meeste prima haalbaar) dan kan je nog nét de laatste Doron lift omhoog pakken (uiterlijk 16:40) om weer zo ver boven Menuires te komen dat je alle wijken kan bereiken per ski. Zeker het laatste uurtje is het heerlijk rustig aan de Point de la masse kant.
volgens mij ben ik dan nog wel zo recent geweest (2 of 3 jaar geleden) dat ik de nieuwe lamasse lift al gehad heb ja. Met weemoed denk ik af en toe terug naar het lange wachten bij de oude lamasse 2 lift. Kwam je uit 1, dacht je het gehad te hebben, maar na 500m skien erachter komen dat je nog een keer moest wachten (vroeger in de crocus of met kerst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Scheurbuik schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Hangt misschien af van de periode, maar van de 4 keer dat ik frankrijk ben ga skien.. was Flaine juist het enige dorp met een beetje sfeer en leven.
Dan hebben jij en ik een ander beeld van sfeer ;) Dit is mijn 15e keer Frankrijk, maar en dorpen als Tignes, Les Arcs, Val Thorens of Oz en Oisans verdienen ook echt niet de schoonheidsprijs, maar dit viel mij gewoon echt tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzsIkyNd-ctqYe4TPkHAhwJ-uBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ROJNiM6xTYkAaCN79kN9tpg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
renegrunn schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:00:
[...]
verdienen ook echt niet de schoonheidsprijs, maar dit viel mij gewoon echt tegen.

[Afbeelding]
Ik ben zoals op de foto eens een weekje naar Superdevoluy geweest.
Geen sneeuw te zien tot aan de achterkant van de flats, SD ligt best hoog tussen de 1500-2000m, maar aan de andere kant begon de piste en lag er zowaar sneeuw.
Gezien het bewolkt was en de kamers nog niet klaar dus maar gaan skiën, omkleden kon in de sportzaal.

De eerste lift bracht je door de wolken, prachtig weer boven de wolken natuurlijk.
De helft van het gezelschap vervolgens levend verbrand, want bij slecht weer was zonnebrand niet nodig.
Jammer dat je dat pas de volgende dag merkt.......... ik had met enkele best medelijden want de vellen hingen er bij. :X

Maar dat had toen ook zoveel sfeer, een paar hoge flats en het restaurant beneden was een veredelde snackbar waar alles uit de frituur kwam.

Wel prima geskied, voor een drol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@hoevenpe klopt, vanuit Reit Im Winkl. Terug ski je echt langs een grenspost. Feitelijk maar 1 echte piste in Duitsland, die onderin echt heel vlak is.

Vandaag weer andere ski’s, eMagnums en dat waren heerlijke latten om de goede condities in St Johan te testen. Geen pap, nauwelijks echt sneeuwbulten (wel wat natuurlijk) maar in de schaduw nog wel kiezelhard. Hier en daar echt van die harde sneeuwballenpistes, dat was iets lastiger maar de demping van de Heads was gelukkig prima.

De ski’s voelden erg als de SMax, al hadden die misschien net iets meer pop. Zal niet veel schelen. Vandaag waren de dagkaarten flink in de aanbieding, dus morgen de laatste dag van de pas en dan zaterdagochtend nog ergens skiën. Of heel misschien morgen iets anders en zaterdag nog een keer St Johan.

Overigens dacht ik altijd dat januari lekker rustig was, maar ik heb nog nooit zoveel drukte bij pistes en liften gezien als deze week. Ondanks dat je hier en daar wel iets minder betaalt, vond ik het nergens echt rustig, heb ik veelal tussen de 2 en 5 minuten in de rij gestaan en waren de pistes zeker niet leeg. Half maart en de week voor kerst zijn toch echt rustiger, ook in drukke gebieden zoals de SR of Ski Amade. Niet dat het niet te doen is, zeker niet, maar ik het iets rustiger verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
ZieMaar! schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:45:
@hoevenpe

Overigens dacht ik altijd dat januari lekker rustig was, maar ik heb nog nooit zoveel drukte bij pistes en liften gezien als deze week. Ondanks dat je hier en daar wel iets minder betaalt, vond ik het nergens echt rustig, heb ik veelal tussen de 2 en 5 minuten in de rij gestaan en waren de pistes zeker niet leeg. Half maart en de week voor kerst zijn toch echt rustiger, ook in drukke gebieden zoals de SR of Ski Amade. Niet dat het niet te doen is, zeker niet, maar ik het iets rustiger verwacht.
Ben je zo verwend dat je echt lege pistes verwacht en gelijk instappen in de lift?
Tussen de 2 en 5 minutes wachttijd bij een lift lijkt me toch niet echt een probleem?
Klinkt als rustig to me. ;)

Duitsland en Polen hebben deze week vakantie dacht ik. Uit Duitsland komen best wel veel skiers vergeleken met Nederland.
Drukke weken wintersportseizoen 2024/2025 blog

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 30-01-2025 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Teijgetje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:57:
[...]

Ben je zo verwend dat je echt lege pistes verwacht en gelijk instappen in de lift?
Ja :).

Pools (oid) hoor je inderdaad veel en zeker in Lofer en Steinplatte waren veel Duitsers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Dan kan ik alleen meegeven: Boek voortaan lastminute in een laaggelegen gebied waar de condities goed zijn.
Door vorig jaar en de betere spreiding zijn de hooggelegen sneeuwzekere gebieden al vroeg volgeboekt.

Daardoor zullen laaggelegen gebieden, met goede sneeuw op dat moment, leeg tot een stuk leger zijn.
Iedereen zit boven.
En last minute is vaak goedkoper boeken, twee vliegen in één klap. :)

Dit geldt natuurlijk voor het hele winterseizoen, niet alleen voor de voorheen stille januari.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 30-01-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
renegrunn schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Dan hebben jij en ik een ander beeld van sfeer ;) Dit is mijn 15e keer Frankrijk, maar en dorpen als Tignes, Les Arcs, Val Thorens of Oz en Oisans verdienen ook echt niet de schoonheidsprijs, maar dit viel mij gewoon echt tegen.

[Afbeelding]
Ik was er 3 jaar geleden, zat gelijk aan de lift. Lag overal in het dorpje sneeuw. Op dat pleintje was er best wat leuks gedaan. Schaatsbaan, leuk barretje met live muziek. In ieder geval niet volledig dood als ik in ander dorpen gewend was. Architectuur moet je het nooit hebben in franse skidorpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
@Valorian leuke beelden. Je zat net een week later, ik ben de 19e thuisgekomen uit L3V. Super vermaakt, ook al was niet alles open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Teijgetje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:35:
[...]

Dan kan ik alleen meegeven: Boek voortaan lastminute in een laaggelegen gebied waar de condities goed zijn.
Door vorig jaar en de betere spreiding zijn de hooggelegen sneeuwzekere gebieden al vroeg volgeboekt.

Daardoor zullen laaggelegen gebieden, met goede sneeuw op dat moment, leeg tot een stuk leger zijn.
Iedereen zit boven.
En last minute is vaak goedkoper boeken, twee vliegen in één klap. :)

Dit geldt natuurlijk voor het hele winterseizoen, niet alleen voor de voorheen stille januari.
Ik zit op ca 800m nu :). Ik denk dat hoogte nogal overschat wordt, zeker in deze periode. Mijn indruk is eigenlijk meer dat januari helemaal geen laagseizoen is in januari, tenminste de noordelijke gebieden. Karinthië is al beter, denk ik.

Maar vandaag in St Johan nergens gewacht, gelukkig. Wellicht hielp het slechte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 13:51

The_Scarabial

MTB for life!

Na twee keer een lang weekend Trysil zonder kids, nu een weekje Trysil met een peuter en een baby. Ben benieuwd, appartementje aan de piste en we gaan eens kijken of onze peuter het skiën ook leuk vind, wordt waarschijnlijk paar keer een half uurtje/uurtje proberen en verder leuk spelen in de sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-06 14:20

Mip

Rotsblok valt op enige toegangsweg Tarentaise, grote Franse skigebieden onbereikbaar
https://www.wintersport.n...-skigebieden-onbereikbaar
Holy shit, enige weg naar Paradiski, Tignes, Trois Vallees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
Mip schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:48:
Rotsblok valt op enige toegangsweg Tarentaise, grote Franse skigebieden onbereikbaar
https://www.wintersport.n...-skigebieden-onbereikbaar
Holy shit, enige weg naar Paradiski, Tignes, Trois Vallees
Als ze de weg vanuit Zwitserland (col du kleine Sint Bernard) kunnen openen valt het nog mee. Maar kunnen mensen dan nog wel het gebied uit? Dit is niet iets dat zo in een paar dagen gerepareerd is...
Drama voor de crocus vakantie zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nvm, foutje van mij

[ Voor 95% gewijzigd door PaT op 01-02-2025 19:18 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:13
Net terug van St Christina.
En een fotootje van vrijdag (bewolkt) op de Seiser alm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fr7SgmGNdsQB9ef7KaG8TCQ_Pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u9mQeRUPS0fgDuOjKiTOigJl.png?f=fotoalbum_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Pagina: 1 ... 40 ... 42 Laatste