The End schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:45:
Ik verbaas me ook over de nochalanchte houding over het vallen. Ik val echt zelden en vind het er niet echt bij horen. Wel als je beginner bent of aan wedstrijden doet, maar anders is het niet persee normaal...
@
Teijgetje Wat is voor jou hoger? Mijn binding staat op 7 en ik ski hard en doe aan slalom skien. Ze zijn nog nooit uitgegaan (als ik dat niet wilde

)
Vallen hoort er gewoon bij, en krampachtig vallen levert eerder blessures op. (Denk aan die alcoholist die een doodsmak maakt en lachend weer op staat, waar een normaal mens "afgevoerd wordt"

)
Hoger/strakker heeft te maken met je gewicht, lengte en kunnen.
Ik kan dus niet aangeven welk getal hoger is aangezien dat per persoon verschilt. (behalve dan dat 18 hoger is dan 1)
Dus jouw zeven zegt niets voor anderen, behalve dat het voor jouw kunnen dus voldoet.
En bij mij is met 7 dan wel weer een keer een ski losgeraakt met flink hard remmen/draaien op een zwarte piste zodat mijn hielbinding losdraaide. Dan glij je lekker lang door zoals @
ZieMaar! al zegt.
En levert die andere ski soms een gevaar op voor jezelf, van verdaaien tot je kleding stuksnijden.
Maar ook dan levert doorglijden en afwachten tot je stopt minder blessures op dan krampachtig proberen te stoppen, tenzij je op een ravijn af gaat. natuurlijk.......maar dan was je sowieso al dom bezig.
Wel kunnen normale (huur)bindingen vaak niet zo zwaar afgesteld, qua kracht, omdat dat bij recreatief skieen niet nodig is, net zoals huurschoenen vaak tot max. 110 flex te huren zijn. (Waar dat voor mij aanvoelt als een spons).
Een vuistregel is dat je de bindingen zo kiest dat jouw afstelling zo`n beetje in het middenbereik ligt.
Maar om een voorbeeld te geven van
Marker race-bindingen, die hebben een DIN-range van 8.0 tot 18.0.
Dat heeft dus niets te maken met dat de skiërs niet kunnen skiën en met normale instellingen qua gewicht en lengte hun skis niet losraken, maar alles met dat bij hogere snelheden en/of moeilijkere pistes er gewoon veel meer kracht overgedragen moet op de skikant.
Daar heb je dus hele stijve schoenen voor nodig zodat je direct kan reageren/sturen én bindingen die de hogere krachten aan kunnen.
Zo vast staan ze voor mij ook niet hoor.
Hier kun je goed zien aan wat voor krachten ski`s en bindingen dan blootgesteld worden.
Misschien wat extreem voor de gewone skier maar ook bij ons klapperen ski`s zonder dat je dat door hebt en moeten de bindingen de krachten overbrengen.
Valorian schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:07:
[...]
Hoe werkt dat precies, met die bindingen? Zolang je niet valt zullen ze sowieso nooit uitschieten toch (ook neit ls ze niet zo strak staan)? En als je wél valt wil je juist wel dat ze los kunnen schieten toch? Of begrijp ik het verkeerd?
Ik heb mijn ski's in 2010 gekocht (toen ik met moeite een rode piste af kwam) en sindsdien de bindingen nooit meer aan laten passen....

Voor je eigen veiligheid kun je extra nog elk seizoen laten testen of die afstelling qua kracht nog wel klopt, ook bindingen verouderen en kunnen bij verkeerde krachten reageren bij een standaard Din-getal-afstelling.
Zoals je meent dat de afstelling uit 2010 nog prima voldoet is imo niet verstandig, de gemiddelde mens verandert zelf in 15 jaar genoeg voor een aangepaste afstelling.
Je kunt ze beter regelmatig laten checken, of krachten nog kloppen tot zelfs de bindingen spanningsvrij draaien als je ze wegzet.
Wat haast niemand doet maar de meningen zijn daarover verdeeld wat het beste voor de binding is, voordeel is wel dat je elk jaar moet checken of de krachten juist zijn. Bij de modernere skishops krijg je een computeruitdraai die de verzekering soms vraagt om te kijken of je alles wel juist onderhouden hebt.
Ja, en hoe werkt dat, zwaarder afstellen?
Bij gewoon skiën gaan ze niet uit, dat klopt. En bij sneller, zwaardere belasting ook niet door de hogere afstelling.
Ze gaan pas uit als je met "hoge snelheid/te veel kantenkracht" een klapper maakt, kijk bijvoorbeeld naar de Hahnenkammrennen, daar zie je skies echt wel uitgaan als ze met 110 onderuit gaan.
MAAR met stilstand of lage snelheid/belasting, én een val, gaan ze dus niet uit, en al naar gelang hoe je valt kun je dus jezelf blesseren doordat je je knie verdraait of erger.
[
Voor 50% gewijzigd door
Teijgetje op 29-01-2025 16:27
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.