St Anton ben ik nooit geweest. Glaceer Paradise ook niet, maar als ik google kom ik wel uit op dat daar zo'n beetje de langste runs te maken zijn (logisch ook, als je zo bizar hoog kan beginnen). Volgens een van de site zou je 22km moeten kunnen maken helemaal tot Valtournenche maar volgens mij zit daar nog een col met een klein stoeltjesliftje tussen. Niet helemaal één run dus, wel bijna.brothermaynard schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:25:
[...]
voor mij moet dat zijn vanaf de schindlergrat in St anton helemaal naar het dal (85 rood naar 78 blauw dan 57 (rood) of 56 (blauw) en dan via de 50 (blauw) tot in het dorp bij de galzig.
In Zermatt ben ik volgens mij (maar niet helemaal zeker) van de top bij glacier oaradise over de 85 (R), 83 (R), 81 (R) 73 (R) 75 (R) via de 66 naar swarzsee en vanaf daar door via de 51 helemaal terug naar het dorp
Les Arcs Aiguille-Rouge -> Villagroger weet ik nog wel. Wat een leg-burner inderdaad! Mooie route, sowieso was Aiguille Rouge bij goede omstandigheden echt een hele gave piste om te startenschumacher schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:42:
[...]
10 km+ zijn ze niet. Maar in dit lijstje horen wat mij betreft:
- Les Arcs 2000/ Villaroger: piste Aiguille rouge. Vanaf 3200m hoogte naar 1200m in 7km zonder onderbrekingen, dus de tweede helft gegarandeerd brandende benen. Zie ook: https://www.wintersport.n...langste-pistes-ter-wereld
- Grand Massif / Flaine / Sixt: piste Cascades. Vanaf 2480m hoogte naar 760m in 14 km. Blauw, dus veel geduld nodig / prikken.
- Mürren / Schilthorn: piste 10/16. Ik zie bij nader inzien dat er wel een stoeljeslift in zit, maar het zijn 2 zwarte pistes die er mogen zijn. Van 2970m hoogte naar ruim 1600m.
Helaas lijkt de Aiguille Rouge straks alleen nog als ongeprepareerde route beschikbaar voor de liefhebbers.. Gaat erg hard met het ijs daar...
[ Voor 12% gewijzigd door Valorian op 13-01-2025 21:46 ]
Als je van prikken en wachten op wen skibus houdtschumacher schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:42:
[...]
- Grand Massif / Flaine / Sixt: piste Cascades. Vanaf 2480m hoogte naar 760m in 14 km. Blauw, dus veel geduld nodig / prikken
Ik ga dit jaar ook weer naar Trois Vallées, voor de achtste keer. Ik zal die route eens klokken (als ik het niet vergeet), ik ben wel benieuwd naar de afstand.Valorian schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:03:
- Trois Vallees: voor mij te lang geleden om te herinneren. Maar ik ga er straks weer heen. En naar wat ik begrijp is daar de langste route te vinden in Meribel: 11km van Col de la Chambre naar villlage Meribel. Meerdere verschillende pistes, maar geen lift tussendoor dus wel één lange run. Inclusief de groene uitloper naar het dorp. Ben erg benieuwd of deze wel écht 11km is of dat ook hier weer wat overdreven wordt
Je kan ook van Mont Vallon naar Meribel, dan zit je nog 100 meter hoger dan Col de la Chambre.
Solden: vanaf Schwarze Schneid naar het dal is 15km.
Dacht dat het de langste van Europa was, maar blijkbaar alleen de langste van Oostenrijk
De route in Dolomiti superski staat inderdaad ook heerlijk aangegeven dat je een lange piste hebt.
Dacht dat het de langste van Europa was, maar blijkbaar alleen de langste van Oostenrijk
De route in Dolomiti superski staat inderdaad ook heerlijk aangegeven dat je een lange piste hebt.
[ Voor 25% gewijzigd door M3rcury op 13-01-2025 22:10 ]
No signature required.
Klopt, maar de piste Vallon is wel veel steiler/directer, dus qua km’s skiën kom je met de blauwe als het goed is op de langste uit.XWB schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:09:
[...]
Ik ga dit jaar ook weer naar Trois Vallées, voor de achtste keer. Ik zal die route eens klokken (als ik het niet vergeet), ik ben wel benieuwd naar de afstand.
Je kan ook van Mont Vallon naar Meribel, dan zit je nog 100 meter hoger dan Col de la Chambre.
Ja die Longia in dolomieten is heerlijk, eenmaal erop kan je ook nergens meer verkeerd gaan. Dus ik zei meestal tegen mijn medeskiers dat ik ze aan het einde wel weer zie. En dan proberen non-stop die 7,5km te pakken. Het is mij een keervgelukt onder de 8 minuten, maar dat was met een net-na-corona-jaar, dus erg rustig. Normaal heb je toch nog wel enig oponthoud of is het niet verantwoord qua drukte om door te knallen.M3rcury schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:09:
Solden: vanaf Schwarze Schneid naar het dal is 15km.
Eindelijk! Zojuist voor het weekend van 25-26 januari naar Winterberg samen met mijn zoon geboekt! Voor het eerst in 20 jaar weer skiën (en hij boarden
).
Whoop! Whoop!
Whoop! Whoop!
Ik denk dat mijn langste niet extreem lang was, maar lang komt met vlak dus eigenlijk vind ik het aantal hm interessanter
.
Dat is dan denk ik Cervinia, van 3800m naar 2000m. Je kan naar 1600m maar dan heb je toch een (kort) liftje nodig. Dus 1800hm. In lengte volgens openskimap zo rond de 11km. In Kronplatz heb je Ried, ca 1350 hm (sowieso een paradijs om echt veel hm te skiën), waar bijv La Longia er maar een krappe 1200 heeft. De Sarenne heeft er, op een dikke 8 km, 1650.
Dat is dan denk ik Cervinia, van 3800m naar 2000m. Je kan naar 1600m maar dan heb je toch een (kort) liftje nodig. Dus 1800hm. In lengte volgens openskimap zo rond de 11km. In Kronplatz heb je Ried, ca 1350 hm (sowieso een paradijs om echt veel hm te skiën), waar bijv La Longia er maar een krappe 1200 heeft. De Sarenne heeft er, op een dikke 8 km, 1650.
Voor het einde van het seizoen staat weer een week Tignes gepland. Groepsreis, samen met mijn ex-vrouw. Daar hebben we allebei wel zin in, maar eerder in het jaar met z'n tweetjes op stap, dat leek ons niet zo'n briljant plan.
Ik zat gisteren met collega's te praten over wintersport en ik bedacht dat ik echt geen zin heb om tot dan te moeten wachten. Dan ga ik wel even een paar dagen in mijn eentje. Even snel de webcam en vooruitzichten gecheckt voor een gebied waar we vroeger vaker kwamen, ietwat dichter bij huis dan de Alpen. Meteen vrij gevraagd en een appartementje geboekt.
Dat hele proces duurde ongeveer een kwartier. En begin februari ga ik lekker een paar dagen boarden. Nu al zin in.
Heerlijk om met niemand rekening hoeven te houden. Ik heb nog wat lijntjes uitgegooid naar vrienden, want ik heb toch plek in dat appartement. Ik zie wel of er nog iemand aanhaakt.
Ik zat gisteren met collega's te praten over wintersport en ik bedacht dat ik echt geen zin heb om tot dan te moeten wachten. Dan ga ik wel even een paar dagen in mijn eentje. Even snel de webcam en vooruitzichten gecheckt voor een gebied waar we vroeger vaker kwamen, ietwat dichter bij huis dan de Alpen. Meteen vrij gevraagd en een appartementje geboekt.
Dat hele proces duurde ongeveer een kwartier. En begin februari ga ik lekker een paar dagen boarden. Nu al zin in.
Heerlijk om met niemand rekening hoeven te houden. Ik heb nog wat lijntjes uitgegooid naar vrienden, want ik heb toch plek in dat appartement. Ik zie wel of er nog iemand aanhaakt.
[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 14-01-2025 10:19 ]
Punctuality is the politeness of kings
Hier ook weer geboekt voor eind maart (I know veel te laat). Maar was helaas niet anders dit jaar.
We gaan naar Chatel in Portes du Soleil en het lijkt mij leuk om eens een hele lange afdaling te maken zonder van lift naar lift te boarden. Is er iemand die er wel eens is geweest en een lange afdaling kent?
We gaan naar Chatel in Portes du Soleil en het lijkt mij leuk om eens een hele lange afdaling te maken zonder van lift naar lift te boarden. Is er iemand die er wel eens is geweest en een lange afdaling kent?
Ik zei de gek.
Denk dat de langste zo'n beetje die vanaf Haut Forts of Chavanette naar onder richting Morzine (onderaan Prodains) zal zijn? Avo ligt niet zo hoog, dus het hoogteverschil is redelijk beperkt. Denk van 2400 meter naar 1000 meter oid. Andere leuke is vanaf Mossette naar Ardent. Moet je bij Lindarets wel een beetje het plateau over pikken.
Denk dat de langste zo'n beetje die vanaf Haut Forts of Chavanette naar onder richting Morzine (onderaan Prodains) zal zijn? Avo ligt niet zo hoog, dus het hoogteverschil is redelijk beperkt. Denk van 2400 meter naar 1000 meter oid. Andere leuke is vanaf Mossette naar Ardent. Moet je bij Lindarets wel een beetje het plateau over pikken.
[ Voor 9% gewijzigd door SkiFan op 14-01-2025 10:27 ]
Nonsensical line goes here <---
Google zegt: https://www.regiondentsdu...0snow%2Dcovered%20forests.
Helemaal bovenin op het pistekaartje. Wel 3 liften nodig om vanaf dat punt weer bovenaan dezelfde piste te komen.
Helemaal bovenin op het pistekaartje. Wel 3 liften nodig om vanaf dat punt weer bovenaan dezelfde piste te komen.
Nou dit jaar weer gelukt 2x te gaan.
1 februari Serre Chevalier
1 maart Tignes
Kan slechter
Iemand ervaring met Serre Chevalier?
Ben tot nog nu jaren naar Val Thorens/Tignes etc geweest, dit lijkt me iets kleiner en iets minder modern qua liften maar pistes en off-piste mogelijkheden schijn wel gaaf te zijn.
1 maart Tignes
Kan slechter
Ben tot nog nu jaren naar Val Thorens/Tignes etc geweest, dit lijkt me iets kleiner en iets minder modern qua liften maar pistes en off-piste mogelijkheden schijn wel gaaf te zijn.
Leuk een wintersporttopic ik wist niet dat het bestond!
Wij gaan aanstaande vrijdagochtend naar Kaltenbach rijden. Nog nooit in dat gebied geweest, maar ziet er goed uit. Groot genoeg igg.
Vind het weer alleen een beetje spannend, want in het dal is het ruim boven nul. Had liever gezien dat het daar ook wit was
Wij gaan aanstaande vrijdagochtend naar Kaltenbach rijden. Nog nooit in dat gebied geweest, maar ziet er goed uit. Groot genoeg igg.
Vind het weer alleen een beetje spannend, want in het dal is het ruim boven nul. Had liever gezien dat het daar ook wit was
Twee gebieden die ook hoog op mijn lijst staan, waarvan ik denk dat Serre Chevalier beter past (rustiger). Ik ski niet offpiste, dus daar heb ik nooit naar gekeken, maar qua piste skiën beiden uitstekend volgens mij.Jackson6 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:45:
Nou dit jaar weer gelukt 2x te gaan.
1 maart Tignes
Kan slechter![]()
Zillertal is vaker groen terwijl het op de pistes prima is (voor het echte wintersport gevoel is dat idd wel jammer)Frank!in schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:07:
Leuk een wintersporttopic ik wist niet dat het bestond!
Nadeel kan zijn dan bij echt warm weer de dalafdaling aan het einde van de dag slecht is.
Hij is wel leuk dus tip is om hem ook een keer in de ochtend te doen.
Vanuit kaltenbach zit je ook zo in Fugen en Mayrhoven dus een dagje naar die gebieden gaan is ook wel een tip
Gezegd hebbende dat ik nog nooit in de Dolomiti geweest ben en het niet ken, gaan wij dus de 25ste naar St Christina in de Dolomiti.
Zoals hier eerder is voorgesteld willen wij de eerste dag naar de Seiser Alm en lekker rustig beginnen.
Busritje naar Ortisei lijkt me te prefereren boven de Skitrip Col Raiser - Furness - Ortisei.(is dat de La Longia route?
Dan hebben we nog 5 dagen over nu kunnen we gewoon op onderzoek uit en liftjes nemen en lekker gaan maar ik wil eigenlijk nog wel 2 andere dagen vast plannen.
Wij zoeken dus vooral de chille kant, brede blauwe pistes en gewoon lekker relaxen.
Vrouw skied prima op rood en ik heb geen problemen met zwart, we willen dit gewoon vermijden omdat we geen 30 meer zijn (of 40).
La Longia is ook een die we iig gedaan willen hebben.
En de Marmolada vanaf st Christina is eigenlijk ook wel een wens.
De Sella Ronda, tja dat is laag op de prio lijst tenzij men hier zegt zeker doen.
Als iemand tips heeft om 3 dagen alvast te vullen,
Zoals hier eerder is voorgesteld willen wij de eerste dag naar de Seiser Alm en lekker rustig beginnen.
Busritje naar Ortisei lijkt me te prefereren boven de Skitrip Col Raiser - Furness - Ortisei.(is dat de La Longia route?
Dan hebben we nog 5 dagen over nu kunnen we gewoon op onderzoek uit en liftjes nemen en lekker gaan maar ik wil eigenlijk nog wel 2 andere dagen vast plannen.
Wij zoeken dus vooral de chille kant, brede blauwe pistes en gewoon lekker relaxen.
Vrouw skied prima op rood en ik heb geen problemen met zwart, we willen dit gewoon vermijden omdat we geen 30 meer zijn (of 40).
De Sella Ronda, tja dat is laag op de prio lijst tenzij men hier zegt zeker doen.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Ah fijn om te horen dat de pistes wel goed zijn, dat is het belangrijksteTogi schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:31:
[...]
Zillertal is vaker groen terwijl het op de pistes prima is (voor het echte wintersport gevoel is dat idd wel jammer)
Nadeel kan zijn dan bij echt warm weer de dalafdaling aan het einde van de dag slecht is.
Hij is wel leuk dus tip is om hem ook een keer in de ochtend te doen.
Vanuit kaltenbach zit je ook zo in Fugen en Mayrhoven dus een dagje naar die gebieden gaan is ook wel een tip
De Sella Ronda is vooral fijn om snel ergens anders te zijn, skitechnisch verder niet zo interessant.
De Seiseralm is dus dag 1. Ik zou gewoon met de bus of auto naar de lift gaan, zeker terug (de lift omhoog over La Longia) kan een lange rij hebben. Beneden bij Seiseralm kun je prima parkeren, overigens, dus zelf met de auto kan ook.
* Een dag Val Gardena verkennen (Col Raiser en La Longia bijv, icm het stuk tussen Selva en Groden)
* Een dag Alta Badia (desnoods parkeren in Selva, dan is het weinig skiën en terug ook gemakkelijk). Je komt dan aan in Edelweistal, wat leuk is, maar richting St Croce is ook erg leuk, net als de dalafdalingen naar La Villa en San Cassiano
* Een dagje richting Sasso Bece en/of Col Rodella is ook erg leuk, evt, als je flink doorskiet, Buffaure ook nog meepakken, al kan het zijn dat terug wel wat pittigere en kapotgeskiede pistes biedt...
* Nog een dagje Seiseralm om de benen iets meer bij te laten komen of juist vol technisch te gaan carven?
De Marmolada is wel een stukje skiën vanuit St Christina, ik weet ook niet of via Val di Fassa of Alta Badia sneller is, maar ik vermoed via Fal di Fassa. De SR is dan de manier om snel richting Arabba te gaan, maar het zijn al met al wel best wat liften denk ik.
De Seiseralm is dus dag 1. Ik zou gewoon met de bus of auto naar de lift gaan, zeker terug (de lift omhoog over La Longia) kan een lange rij hebben. Beneden bij Seiseralm kun je prima parkeren, overigens, dus zelf met de auto kan ook.
* Een dag Val Gardena verkennen (Col Raiser en La Longia bijv, icm het stuk tussen Selva en Groden)
* Een dag Alta Badia (desnoods parkeren in Selva, dan is het weinig skiën en terug ook gemakkelijk). Je komt dan aan in Edelweistal, wat leuk is, maar richting St Croce is ook erg leuk, net als de dalafdalingen naar La Villa en San Cassiano
* Een dagje richting Sasso Bece en/of Col Rodella is ook erg leuk, evt, als je flink doorskiet, Buffaure ook nog meepakken, al kan het zijn dat terug wel wat pittigere en kapotgeskiede pistes biedt...
* Nog een dagje Seiseralm om de benen iets meer bij te laten komen of juist vol technisch te gaan carven?
De Marmolada is wel een stukje skiën vanuit St Christina, ik weet ook niet of via Val di Fassa of Alta Badia sneller is, maar ik vermoed via Fal di Fassa. De SR is dan de manier om snel richting Arabba te gaan, maar het zijn al met al wel best wat liften denk ik.
Ik ben 4 jaar in Sella geweest. Zal eens denken wat mijn mooiste dagen waren, kom ik nog even bij je op terug!Bad Brains schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:42:
Gezegd hebbende dat ik nog nooit in de Dolomiti geweest ben en het niet ken, gaan wij dus de 25ste naar St Christina in de Dolomiti.
Eén tip: als je tóch al de Marmolada pakt dan ben je min of meer exact "aan de andere kant" van Sella. Dus die dag is het heel makkelijk om Marmolada te combineren met "De Sella Ronde". Want of je nu 'terug' ski't of verder heen maakt niet zoveel uit. Reken wel op een lange dag. Je hoeft zeker niet te haasten of vlot door te skiën, maar een beetje de tijd in de gaten houden en niet 1,5 uur gaan tafelen in de middag helpt wel
- Sella ronda an sich niet als doel stellen, maar gebruiken als snelweg om van het ene naar het andere gebied te komen.Bad Brains schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:42:
- Dus zoals je al zegt een uitstapje richting de Marmolada.
- Must do is de Lagazuoi. Landschappelijk echt fantastisch. Daarvoor ski je in Alta badia naar Armentarola. Daar pak je de bus naar de Lagazuoi waar je de lift naar boven pakt en ski je terug naar Armentarola. Daar wordt je opgewacht door paarden met een touw erachter die je het laatste stuk terug naar Armentarola trekken.
https://cdn.wintersport.n...dia_DSS_2024-2025_web.jpg
https://lagazuoi.it/Image...Z70970-Edit-Edit-Edit.jpg
- Vanuit Val di Fassa met de lift richting Penia om daar de pistes van Pozza di Fazza te pakken.
Juist door van de Sella ronda af te gaan kom je in rustigere, mooiere gebieden terecht dan de drukke Sella Ronda
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Eens met @Blackouts. Zo uit mijn hoofd waren mijn indrukwekkendste dagen vaak gecombineerd met de ronde. Een paar mooie dagtoer-opties die bij niet al teveel drukte (dus niet al te lange liftijden) prima te doen zijn in één dag:
- Sella Ronde + Cimapac (hele mooie rustige vallei aan de Val di Fassa zijde, dan ga je eerst met gondel naar beneden en vanuit dal meteen weer met andere gondel omhoog).
- Sella Ronde + Marmolada (en diverse andere stukjes Arraba, als je daar toch bent)
- Sella Ronde + Laguazoi (voor deze moet je wel echt vaart houden, het Laguazoi-deel is vrij tijdrovend)
- Sella Ronde + Santa Croce
Verder is de "Edelweiss" aftakking ook een hele mooie (vanaf Val Gardena halverwege richting Alta Badia). En Seizer Alm en het Seceda gebied ook natuurlijk.
Voor hele brede blauwe pistes kan je ook naar Belvedere. Uit mijn hoofd ligt dat al richting Val di Fazza en dus goed te combineren met Ciampac, maar kan het mis hebben.
Edit: als je geen énkele aftakking neemt, niet op de piste gaat lunchen en rust pakt in de liften (ipv halverwege de pistes) dan kan je in een ochtendje de hele ronde doen. Dat geeft wat inzicht in hoeveel je er nog naast kan pakken
- Sella Ronde + Cimapac (hele mooie rustige vallei aan de Val di Fassa zijde, dan ga je eerst met gondel naar beneden en vanuit dal meteen weer met andere gondel omhoog).
- Sella Ronde + Marmolada (en diverse andere stukjes Arraba, als je daar toch bent)
- Sella Ronde + Laguazoi (voor deze moet je wel echt vaart houden, het Laguazoi-deel is vrij tijdrovend)
- Sella Ronde + Santa Croce
Verder is de "Edelweiss" aftakking ook een hele mooie (vanaf Val Gardena halverwege richting Alta Badia). En Seizer Alm en het Seceda gebied ook natuurlijk.
Voor hele brede blauwe pistes kan je ook naar Belvedere. Uit mijn hoofd ligt dat al richting Val di Fazza en dus goed te combineren met Ciampac, maar kan het mis hebben.
Edit: als je geen énkele aftakking neemt, niet op de piste gaat lunchen en rust pakt in de liften (ipv halverwege de pistes) dan kan je in een ochtendje de hele ronde doen. Dat geeft wat inzicht in hoeveel je er nog naast kan pakken
[ Voor 11% gewijzigd door Valorian op 14-01-2025 12:43 ]
Als je van de top kleine Matterhorn naar het laagste punt in Breuil Cervinia afdaalt zit je op 22 km zonder lift, naar Valtournenche is er inderdaad een kort liftje nodig. Van de top kleine Matterhorn naar het laagste punt in Zermatt kom je op 15 km.ZieMaar! schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:39:
Ik denk dat mijn langste niet extreem lang was, maar lang komt met vlak dus eigenlijk vind ik het aantal hm interessanter.
Die 11 km klopt wel, maar dan neem je niet de langste piste’s route, maar de meest logische route naar beneden.
[ Voor 6% gewijzigd door Jumpman op 14-01-2025 12:46 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Wij hebben geen auto, dus dat word allemaal boemelbusje.
Tot zover dan.
Lijkt me mooie ritjes. Nu dag drie dan
1: Busje naar de Seiser Alm
2: Col Raiser, La Longa en dan retour richting Wolkenstein.
3: Val di Fassa / Ciampac (eventueel icm Belvedere)
4: Sella Ronda richting Alta badia -> Armentarola Laguzuoi.
5: Sella Ronda richting Arabba - Passo Padon - Marmolada.
6:Zie 1, busje naar Seiser Alm.
Lijstje aangepast, zo lijkt me een mooi dansboekje.
Dank allen.
Tot zover dan.
3: Val di Fassa / Ciampac (eventueel icm Belvedere)
Lijstje aangepast, zo lijkt me een mooi dansboekje.
Dank allen.
[ Voor 15% gewijzigd door Bad Brains op 14-01-2025 13:54 ]
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Colfosco / Corvara (alta badia in zijn geheel) is in ieder geval ideaal als je lekker wilt cruisen op brede blauwe pistes!Bad Brains schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:46:
Tot zover dan.
3: Colfosco Corvara?
Mijn Flickr; Sony A7iii
Ja dat was de gedachte ook, en dan gelijk scouten voor die twee andere dagen.
Als je me in de Porte Soleil zet dan weet ik exact waar ik heen moet, we wilden juist deze keer iets compleet anders maar wel zo groot.
Als je me in de Porte Soleil zet dan weet ik exact waar ik heen moet, we wilden juist deze keer iets compleet anders maar wel zo groot.
Colfosco / corvara kom je al meermaals direct langs op de ronde, dan kan je ook eea meepakken. Voor een losse dag zou ik Val di Fassa / Ciampac (eventueel icm Belvedere) overwegen. Vooral ciampac is echt een “hidden gem” die de meeste overslaan. Heerlijk rustig en zowel mooi cruisen als eea aan wat uitdagendere pistes.Bad Brains schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:46:
Tot zover dan.
3: Colfosco Corvara?
PS: in mijn optiek is alles in Dolomiti Superski iets zwaarder gewaardeerd dan het daadwerkelijk is. In vergelijking met bijv frankrijk. De meeste Rood is zelden echt steil en soms juist fijner dan blauw doordat het minder opgemaakt is. En echt zwart heb je nauwelijks, de meeste zwarte zouden in Frankrijk denk ik geen zwart-labeltje krijgen. Laat dus vooral niet de mooiste afdalingen links liggen omdat ze te rood ogen, dat is zonde als jullie beide ervaren zijn. En: door de zeer goede grooming van de pistes (icm vele kunstsneeuw in de nacht) in italie is de kwaliteit zeker in de ochtend zo goed dat alles wat makkelijker gaat. 😊
Leuk topic! Ik ski al sinds mijn 5e. Wat dus al bijna 35 jaar langs is
We eindigen met de vaste groep toch meestal in de Franse Alpen ivm de sneeuwzekerheid in maart. Maar met ons eigen gezinnetje gaan we ook dit jaar naar Oostenrijk.
Wij gaan dit jaar een weekje met de kinderen (3 en 5) naar Saalbach
en een weekje met vrienden naar Les Menuires (Trois Vallees).
Heeft iemand nog tips voor leuke skiles voor onze dochter van 5 in Saalbach? Wellicht zelfs in het Nederlands?
We eindigen met de vaste groep toch meestal in de Franse Alpen ivm de sneeuwzekerheid in maart. Maar met ons eigen gezinnetje gaan we ook dit jaar naar Oostenrijk.
Heeft iemand nog tips voor leuke skiles voor onze dochter van 5 in Saalbach? Wellicht zelfs in het Nederlands?
PS: Dit zijn al mijn Dolomiti Superski kilometers in één kaartje:
/f/image/tlWUu8CSgN4i4mujEzMAr0se.png?f=fotoalbum_medium)
(feller geel = vaker gedaan)
Helemaal linksonder zie de uithoeken van Val di Fassa (en Ciampac). Helemaal rechtsonder Marmolada en de uiterste hoek van Arraba. Helemaal rechtsboven Laguazoi en de uithoeken van Alta Badia (ook Santa Croce). En linksboven Seizeralm en Seceda en het gebied bij Christina.
Meeste meters zijn gemaakt rond Val Gardena. Logisch, want daar zaten wij. Dus alle loze uurtjes aan het eind van de dag maakte ik daar nog op
/f/image/tlWUu8CSgN4i4mujEzMAr0se.png?f=fotoalbum_medium)
Helemaal linksonder zie de uithoeken van Val di Fassa (en Ciampac). Helemaal rechtsonder Marmolada en de uiterste hoek van Arraba. Helemaal rechtsboven Laguazoi en de uithoeken van Alta Badia (ook Santa Croce). En linksboven Seizeralm en Seceda en het gebied bij Christina.
Meeste meters zijn gemaakt rond Val Gardena. Logisch, want daar zaten wij. Dus alle loze uurtjes aan het eind van de dag maakte ik daar nog op
[ Voor 33% gewijzigd door Valorian op 14-01-2025 13:54 ]
Grappig, komt dat uit Strava oid? Mijn Dolomiti kilometers zitten vooral in de niet SR gebieden, die vind ik veel leuker eigenlijk.Valorian schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:45:
PS: Dit zijn al mijn Dolomiti Superski kilometers in één kaartje:
[Afbeelding]
Ha, ja klopt. Dat is een van de "strava premium" items. Als je naar "Routes" gaat en dan nieuwe route maakt dan kan je de heatmaps aanzetten. Zowel 'algemeen' als 'personal'. Dit is dus de personal van die regio.ZieMaar! schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:53:
[...]
Grappig, komt dat uit Strava oid? Mijn Dolomiti kilometers zitten vooral in de niet SR gebieden, die vind ik veel leuker eigenlijk.
De non-SR-gebieden ken ik nog niet, maar heb hier al eerder veel leuks over gehoord. Dus misschien komt dat nog een keer. Ben vooral benieuwd naar Kronplatz en Cortina. Die laatste is overigens technisch gezien nog bijna gekoppeld aan SR-gebied Alta Badia. Je hoeft alleen een taxibusje te nemen naar Laguazoi en dan ski je vanuit daar het Cortina gebied in. Dankzij e.e.a. aan nieuwe verbindingen.
Lijstje aangepast, voor 6 dagen.Valorian schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Colfosco / corvara kom je al meermaals direct langs op de ronde, dan kan je ook eea meepakken. Voor een losse dag zou ik Val di Fassa / Ciampac (eventueel icm Belvedere) overwegen. Vooral ciampac is echt een “hidden gem” die de meeste overslaan.
Evt is dag 6 nog open als we bekender zijn met het gebied.
Kronplatz is groot en massaal, maar perfect voor veel kilometers en hoogtemeters. Niet iedereen vindt het leuk, ik welValorian schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:57:
[...]
Ha, ja klopt. Dat is een van de "strava premium" items. Als je naar "Routes" gaat en dan nieuwe route maakt dan kan je de heatmaps aanzetten. Zowel 'algemeen' als 'personal'. Dit is dus de personal van die regio.
De non-SR-gebieden ken ik nog niet, maar heb hier al eerder veel leuks over gehoord. Dus misschien komt dat nog een keer. Ben vooral benieuwd naar Kronplatz en Cortina. Die laatste is overigens technisch gezien nog bijna gekoppeld aan SR-gebied Alta Badia. Je hoeft alleen een taxibusje te nemen naar Laguazoi en dan ski je vanuit daar het Cortina gebied in. Dankzij e.e.a. aan nieuwe verbindingen.
Drei Zinnen is heel mooi, zeker niet onontdekt maar biedt net iets meer uitdaging en heeft landschappelijk gezien echt mooie pistes
Cortina ken ik (nog) niet
Gitschberg Jochtal: Twee in één. Superrustig, fijne pistes. Best wat lekkere rode pistes. Dalafdaling in Jochberg erg leuk.
Plose ken ik (nog) niet
Seiseralm is één van mijn favoriete gebieden. Ja, niet al te steil, maar de perfecte pistes om echt lekker te carven. Landschappelijk mooi, vrij rustig en mooi te combineren met bijvoorbeeld Careazza.
Dan meer naar het zuiden:
Pozza en Vigo di Fassa: leuke pistes, leuk voor een dag (evt een panorama route te doen)
Alpe Lusia: favoriet bij veel Italianen. Rustig en makkelijk aan de ene kant, steil en zwart aan de andere kant.
San Pellegrino: mijn favoriet denk ik, in die hoek. Mooie combi van plateau (Col Margerita) en bergflank. Groot genoeg voor enkele dagen, afwisselende pistes
Ski Center Latemar: goede tweede. Iets teveel oostblokkers, maar compact gebied wat desondanks groot voelt en lekkere rode pistes heeft, fijn om een tochtje doorheen te maken
Carezza: Leeg. Er is nooit iemand. Eigenlijk drie lange pistes die bovenin zwart zijn, dan rood en dan blauw met verbindingen daartussen. De rust maakt het heel leuk, om 16:00 zijn de pistes nog perfect.
San Martino: enige echt tegenvallende gebied (toen ik er was). Matige pistepreparatie, veel oude liften, wel heel rustig, maar niet echt mijn gebied. Wel leuk om te combineren met Passo Rolle, dat is lekker nostalgisch
Civetta ken ik (nog) niet, net als Alpe Cermis.
Wel benieuwd of jullie ook de veertjes van de ski binding of snowboard binding nog ergens meer inspuiten om de soepelheid te behouden? En wellicht tegen vuil.
Nee. Controleer ze wel regelmatig optisch en heb ze nog nooit vies of droog gezien.Jumpman schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:11:
Wel benieuwd of jullie ook de veertjes van de ski binding of snowboard binding nog ergens meer inspuiten om de soepelheid te behouden? En wellicht tegen vuil.
Grz D.
Hebben jullie nog tips voor waar ik het beste skies en een board kan huren in Winterberg? Of zijn ze allemaal wel oké?
Gebruik zelf al een aantal jaar https://www.alpinresorts.com voor elk gebied waar m'n vriendin spullen nodig heeft. Vooraf boeken en relaxt ophalen.Tristan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:50:
Hebben jullie nog tips voor waar ik het beste skies en een board kan huren in Winterberg? Of zijn ze allemaal wel oké?
Over het algemeen is bijna al het huurmateriaal wel ok, of je moet veel ervaring hebben en behoefte aan specifiek materiaal?
En ook dat kan je vaak aangeven bij het huren, en praktisch elk verhuurpunt kan hier wel in voorzien.
[ Voor 14% gewijzigd door Panini op 15-01-2025 14:14 ]
De parkeerplaats bij Schneewitchen heeft verhuur die volgens mij prima is en je kan zo de piste op. Vooraan, bij lift 12, kun je ook parkeren en daar hebben ooit goede, nieuwe Atomic ski's gehad (specifiek model dat we toen wilde proberen).
Cervinia is de Italiaanse naam voor Matterhorn, dus de andere kant bij Zermatt. Ik kon vorig jaar die kant niet doen (verbinding dichtZieMaar! schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:39:
Ik denk dat mijn langste niet extreem lang was, maar lang komt met vlak dus eigenlijk vind ik het aantal hm interessanter.
Met Cervinia bedoel ik t dorp en dus eigenlijk de afdaling van de matterhorn zelf naar t dorp Cervinia, die kan in een keer, zonder liften. Als je vanaf daar ook naar Zermatt kan afdalen, zonder liften, dan denk ik dat dat langer zal zijn? Maar weet niet of dat zonder liften kan?
Pa en ma zijn momenteel met de 'skiclub' naar Radstadt.
Pa heeft nu voor de 2de week zn Ski-mojo gebruikt vanwege knie problemen maar het ding heeft het gegeven...
1 week ging goed vorig jaar. Nu op dag 1 kapot.
:strip_exif()/f/image/YoOvK3vk3tiUAyYpOtYwHWXm.jpg?f=fotoalbum_large)
Kogelgewricht gewoon kapot gebroken helaas.
Pa heeft nu voor de 2de week zn Ski-mojo gebruikt vanwege knie problemen maar het ding heeft het gegeven...
1 week ging goed vorig jaar. Nu op dag 1 kapot.
:strip_exif()/f/image/YoOvK3vk3tiUAyYpOtYwHWXm.jpg?f=fotoalbum_large)
Kogelgewricht gewoon kapot gebroken helaas.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Hé wat jammer. Ik wilde gebruik maken van de 20% korting om een Salomon Pioneer LT Pro helm in het grijs te kopen inclusief een Radium Pro Sigma Photo Goggle, maar beide zijn terwijl ik aan het bestellen was uitverkocht geraakt 
En nu zijn ze niet op voorraad voordat de actie afloopt. Scheelt toch €80. Blegh.
En nu zijn ze niet op voorraad voordat de actie afloopt. Scheelt toch €80. Blegh.
[ Voor 3% gewijzigd door Tristan op 18-01-2025 21:29 ]
Als je in Saalbach zelf zit, is deze aan te raden: https://www.skischule-saalbach.at/nl/ . Het is denk ik ook de enige die groepslessen voor kinderen doet. In Hinterglemm heb je Heli's. Net zo goed, maar andere dorp.sebasmeer schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:29:
Leuk topic! Ik ski al sinds mijn 5e. Wat dus al bijna 35 jaar langs is![]()
Bij beide heeft onze zoon gelest en wij privé. Niks op aan te merken.
Grz D.
Saalbach zit sowieso ook tjokvol Nederlandse leraren, dus Nl les lukt snel, verwacht ik. Ik ken wat mensen die in de vakanties bijspringen, maar welke school, dat weet ik niet.
Vandaag voor het eerst op Wintersport.
Wat was dit een geweldige dag zeg. Ben in Saalbach en het weer was echt prachtig wat voor adembenemende uitzichten zorgde. Snowboarden ging redelijk lekker. duurde wel even voordat mijn angst voor de snelheid en stijlheid van sommige pistes wat minder werd maar het ging overall beter dan van te voren gedacht haha
Nog 5 dagen te gaan.
Eind van de middag ook gezellig lopen apreskiën in de Goaßstall en was er gezellig druk.
Wat was dit een geweldige dag zeg. Ben in Saalbach en het weer was echt prachtig wat voor adembenemende uitzichten zorgde. Snowboarden ging redelijk lekker. duurde wel even voordat mijn angst voor de snelheid en stijlheid van sommige pistes wat minder werd maar het ging overall beter dan van te voren gedacht haha
Eind van de middag ook gezellig lopen apreskiën in de Goaßstall en was er gezellig druk.
/f/image/N9lXYCN8CG4VLLi4zu0PUik0.png?f=fotoalbum_large)
Lekker hoor! Ben er net weer van een weekje Hinterglemm. Wat een kaiserwetter week was dat zeg, lang niet zo goed weer gehad

Ricmaniac schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:55:
Vandaag voor het eerst op Wintersport.
Wat was dit een geweldige dag zeg. Ben in Saalbach en het weer was echt prachtig wat voor adembenemende uitzichten zorgde. Snowboarden ging redelijk lekker. duurde wel even voordat mijn angst voor de snelheid en stijlheid van sommige pistes wat minder werd maar het ging overall beter dan van te voren gedacht hahaNog 5 dagen te gaan.
[Afbeelding]
Voor de Trois Vallees kenners: ik zoek naar de afdaling met het grootste hoogteverschil, binnen de pistelijntjes. Nu zie ik dat je van Le Carron (3200m) helemaal naar Les Menuires kan skiën, dus zonder tussenliftjed, klopt dat? En klopt het dan ook dat je theoretisch dan helemaal door kan tot Bettex (1586m), net onder aan Menuires?
Op de pistekaarten is het met name slecht te zien of die pistes bij Les Menuires doorlopen naar Bettex, of dat je dan door het dorp moet klunen met je skies…
Op de pistekaarten is het met name slecht te zien of die pistes bij Les Menuires doorlopen naar Bettex, of dat je dan door het dorp moet klunen met je skies…
Na de eerdere discussie hier over ongelukken, én het trieste nieuws dat een meisje van 6, op een blauwe piste door een volwassen skiër die veel te hard ging c.q. boven zijn kunnen skiede ondersteboven geskied werd, en daardoor ernstig gewond raakte, even dit.
Zorg dat je goed verzekerd bent, niet alleen voor schade aan anderen, maar voor alle mogelijke kosten.
Denk niet dat het wel los zal lopen.
De 100 km helikoptervlucht van dat meisje van La Plagne naar Grenoble kost meer dan je denkt.
Maar ook schadevergoedingen wanneer iemand arbeidsongeschikt raakt. Of dat jezelf bent of een ander, dat kan flink oplopen.
Door slecht verzekerd te zijn lopen de vluchtmisdrijven na een ongeval op de laatste tijd.
Hier wordt uitgelegd wat je moet doen en wat je kan doen, afgezien van als omstander verplicht hulp bieden.
Op vluchten staat in Oostenrijk bv één jaar cel, zelfs drie als iemand overlijdt.
In andere landen is dat ook vastgelegd, in Italie wordt zelfs op de piste door de politie gecontroleerd of je wel de extra aangeboden verzekering hebt afgesloten die verplicht is.
Zorg dus dat het leuk blijft.
Voor jezelf en voor anderen.
Bezuinig niet op een paar tientjes verzekering.
Zorg dat je goed verzekerd bent, niet alleen voor schade aan anderen, maar voor alle mogelijke kosten.
De 100 km helikoptervlucht van dat meisje van La Plagne naar Grenoble kost meer dan je denkt.
Maar ook schadevergoedingen wanneer iemand arbeidsongeschikt raakt. Of dat jezelf bent of een ander, dat kan flink oplopen.
Door slecht verzekerd te zijn lopen de vluchtmisdrijven na een ongeval op de laatste tijd.
Hier wordt uitgelegd wat je moet doen en wat je kan doen, afgezien van als omstander verplicht hulp bieden.
Op vluchten staat in Oostenrijk bv één jaar cel, zelfs drie als iemand overlijdt.
In andere landen is dat ook vastgelegd, in Italie wordt zelfs op de piste door de politie gecontroleerd of je wel de extra aangeboden verzekering hebt afgesloten die verplicht is.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 21-01-2025 09:52 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
De langste afdaling is die van de Kleine Matterhorn naar het dal in Valtournenche. Ik ben net terug en je kan hem nu in één keer doen (als de verbinding open (goed weer) is en de Kleine Matterhorn), je moet dan voor de lift Du Col goed vaart maken, zodat je die kan overslaan. Dit gaat met ski's beter dan met een snowboard.ZieMaar! schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:27:
Met Cervinia bedoel ik t dorp en dus eigenlijk de afdaling van de matterhorn zelf naar t dorp Cervinia, die kan in een keer, zonder liften. Als je vanaf daar ook naar Zermatt kan afdalen, zonder liften, dan denk ik dat dat langer zal zijn? Maar weet niet of dat zonder liften kan?
100%. Aanvullend, meer voor jezelf, zorg dat je annuleringsverzekering je reis ook echt dekt. Veel mensen hebben een limiet die de kosten per persoon per reis niet dekt. Verschil per maand was bij ons (Allianz) nog geen 2 euro om de dubbel te verdubbelen.Teijgetje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:18:
Na de eerdere discussie hier over ongelukken, én het trieste nieuws dat een meisje van 6, op een blauwe piste door een volwassen skiër die veel te hard ging c.q. boven zijn kunnen skiede, daardoor, ernstig gewond raakte, even dit.
De helicoptervlucht van dat meisje van La Plange naar Grenoble kost meer dan je denkt.
Op vluchten staat in Oostenrijk bv één jaar cel, zelf drie als iemand overlijdt.
Grz D.
Ik gebruik die 35 hm ook het liefst als schans. /sJumpman schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:30:
[...]
De langste afdaling is die van de Kleine Matterhorn naar het dal in Valtournenche. Ik ben net terug en je kan hem nu in één keer doen (als de verbinding open (goed weer) is en de Kleine Matterhorn), je moet dan voor de lift Du Col goed vaart maken, zodat je die kan overslaan. Dit gaat met ski's beter dan met een snowboard.
Dat doe je toch niet echt hè (ik denk ook eigenlijk dat het helemaal niet kan)?
Dat is inderdaad afhankelijk van je verzekering, mijn Ohra gaf bijvoorbeeld aan dat de reis niet langer dan twee weken eerder geboekt mocht zijn.DomiGijzen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:30:
[...]
zorg dat je annuleringsverzekering je reis ook echt dekt.
Beetje jammer als je vorig jaar februari al geboekt had.
Ik heb het ze afgelopen week nog zien doen met ski's (wel een paar keer steken), doordeweeks is daar geen hond in het laag seizoen. Zowel Italianen als Zwitsers zeggen dat dat de langste afdaling is zonder een lift te pakken.ZieMaar! schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:38:
[...]
Ik gebruik die 35 hm ook het liefst als schans. /s
Dat doe je toch niet echt hè (ik denk ook eigenlijk dat het helemaal niet kan)?
Is die afdaling langer dan die 25 km naar Zermatt?Jumpman schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:30:
[...]
De langste afdaling is die van de Kleine Matterhorn naar het dal in Valtournenche. Ik ben net terug en je kan hem nu in één keer doen (als de verbinding open (goed weer) is en de Kleine Matterhorn), je moet dan voor de lift Du Col goed vaart maken, zodat je die kan overslaan. Dit gaat met ski's beter dan met een snowboard.
Maar je moet bij Du Col over 235 meter 35 hoogtemeters omhoog, dat is wel flink snelheid maken/houden.
[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 20-01-2025 20:55 ]
Dat is inderdaad iets wat veel mensen over het hoofd zien denk ik. Maar wel even benieuwd, welke verzekeringen gaat het dan precies om?Teijgetje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:18:
Na de eerdere discussie hier over ongelukken, én het trieste nieuws dat een meisje van 6, op een blauwe piste door een volwassen skiër die veel te hard ging c.q. boven zijn kunnen skiede, en daardoor ernstig gewond raakte, even dit.
De helicoptervlucht van dat meisje van La Plagne naar Grenoble kost meer dan je denkt.
Even mijn aanname:
Annuleringsverzekering
Puur voor kosten bij annuleren. Dus als je de hoofdsom van je vakantie ziet als iets wat je ook prima zelf kan opbrengen bij onverhoopt annuleren dan kan je die ook achterwege laten. Die afweging zal iedereen persoonlijk maken.
Zelf ben ik single en vind ik de +- 500 euro voor een appartement goed te overzien, dus ik heb geen annuleringsverzekering. Skipas (nog 450 euro) neem ik pas vlak van tevoren, meestal pas in het gebied. In een uiterst pechgeval zou ik dan 900-1000 euro kwijt zijn.
Maar iemand die met een gezin in hoogseizoen een pakketreis heeft naar Tignes of Meribel kan natuurlijk zomaar richting 5K gaan. Dus snap ook dat anderen het wel doen.
Reisverzekering
Deze dekt kosten die je maakt door schade, diefstal en ongevallen op je vakantie. Afhankelijk van polisvoorwaarden kan dit zeer uitgebreid zijn. Maar let op: veel reisverzekeringen hebben een aparte module “wintersport” die je dan wel moet hebben, want hier loop je nu eenmaal meer risico dan op een strandvakantie, en dus is de premie iets hoger. Belangrijk: verreweg de meeste reisverzekeringen bieden geen dekking voor ongevallen buiten de piste. Waarschijnlijk zal die 10 meter door de verse sneeuw naast de paaltjes je nog niet opbreken, maar ga je echt een doorsteek maken en kom je daar ten val dan kan het hard gaan met de kosten. Een heliredding kost al snel 2000-5000 euro. Nog los van eventueel letsel, arbeidsongeschiktheid etc. Ga je dus buiten de lijntjes , zorg dan voor een verzekering die dit ook dekt!
Open vraag: zit in een reisverzekering ook aansprakelijkheid dekking, dus de kosten die gemaakt worden omdat je iemand anders door jouw schuld het ziekenhuis in ski’d? Of heb je hier apart een aansprakelijkheidsverzekering voor nodig?
Aansprakelijkheidsverzekering
Deze zou alle kosten moeten dekking die gemaakt worden door anderen na een ongeluk door jouw schuld. Klopt dit, en is een “normale” variant zoals veel mensen hebben dan voldoende, of is wintersport een “status apart”?
Zelf heb ik overigens een aansprakelijkheidsverzekering en een reisverzekering met off piste-dekking (nkbv). Die laatste overigens niet omdat ik zoveel off piste ga, maar vooral vanwege rotsklimmen en alpine tochten. Het is mooi meegenomen dat offpiste skien in hetzelfde pakket zit
Edit: wtot slot, wat als je niets hebt afgesloten?
Correct me if wrong, maar voor zover ik weet is je eigen letsel (mits gebeurd op de piste) dan gewoon gedekt via zorgverzekering. Maar mogelijk alle extra kosten om weer in NL te komen niet. Ook dekt de zorgverzekering alleen de in NL gangbare tarieven, dus je alsnog een rekening overhouden als je in Zwitserland hoge kosten hebt gemaakt. Dat verschil wordt dan wel weer gedekt als je wél die juiste reisverzekering hebt.
Wat er gebeurt met kosten door letsel aan derden durf ik niet te zeggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 20-01-2025 22:21 ]
Sowieso heb je een aansprakelijkheidsverzekering nodig.Valorian schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:05:
[...]
Dat is inderdaad iets wat veel mensen over het hoofd zien denk ik. Maar wel even benieuwd, welke verzekeringen gaat het dan precies om?
Even mijn aanname:
Annuleringsverzekering
Puur voor kosten bij annuleren. Dus als je de hoofdsom van je vakantie ziet als iets wat je ook prima zelf kan opbrengen bij onverhoopt annuleren dan kan je die ook achterwege laten. Die afweging zal iedereen persoonlijk maken.
Zelf ben ik single en vind ik de +- 500 euro voor een appartement goed te overzien, dus ik heb geen annuleringsverzekering. Skipas (nog 450 euro) neem ik pas vlak van tevoren, meestal pas in het gebied. In een uiterst pechgeval zou ik dan 900-1000 euro kwijt zijn.
Maar iemand die met een gezin in hoogseizoen een pakketreis heeft naar Tignes of Meribel kan natuurlijk zomaar richting 5K gaan. Dus snap ook dat anderen het wel doen.
Reisverzekering
Deze dekt kosten die je maakt door schade, diefstal en ongevallen op je vakantie. Afhankelijk van polisvoorwaarden kan dit zeer uitgebreid zijn. Maar let op: veel reisverzekeringen hebben een aparte module “wintersport” die je dan wel moet hebben, want hier loop je nu eenmaal meer risico dan op een strandvakantie, en dus is de premie iets hoger. Belangrijk: verreweg de meeste reisverzekeringen bieden geen dekking voor ongevallen buiten de piste. Waarschijnlijk zal die 10 meter door de verse sneeuw naast de paaltjes je nog niet opbreken, maar ga je echt een doorsteek maken en kom je daar ten val dan kan het hard gaan met de kosten. Een heliredding kost al snel 2000-5000 euro. Nog los van eventueel letsel, arbeidsongeschiktheid etc. Ga je dus buiten de lijntjes , zorg dan voor een verzekering die dit ook dekt!
Open vraag: zit in een reisverzekering ook aansprakelijkheid dekking, dus de kosten die gemaakt worden omdat je iemand anders door jouw schuld het ziekenhuis in ski’d? Of heb je hier apart een aansprakelijkheidsverzekering voor nodig?
Aansprakelijkheidsverzekering
Deze zou alle kosten moeten dekking die gemaakt worden door anderen na een ongeluk door jouw schuld. Klopt dit, en is een “normale” variant zoals veel mensen hebben dan voldoende, of is wintersport een “status apart”?
Zelf heb ik overigens een aansprakelijkheidsverzekering en een reisverzekering met off piste-dekking (nkbv). Die laatste overigens niet omdat ik zoveel off piste ga, maar vooral vanwege rotsklimmen en alpine tochten. Het is mooi meegenomen dat offpiste skien in hetzelfde pakket zit
Edit: wtot slot, wat als je niets hebt afgesloten?
Correct me if wrong, maar voor zover ik weet is je eigen letsel (mits gebeurd op de piste) dan gewoon gedekt via zorgverzekering. Maar mogelijk alle extra kosten om weer in NL te komen niet. Ook dekt de zorgverzekering alleen de in NL gangbare tarieven, dus je alsnog een rekening overhouden als je in Zwitserland hoge kosten hebt gemaakt. Dat verschil wordt dan wel weer gedekt als je wél die juiste reisverzekering hebt.
Wat er gebeurt met kosten door letsel aan derden durf ik niet te zeggen.
Annuleringsverzekering is een extra zekerheidje, mocht je op het allerlaatste moment verhinderd zijn door bepaalde oorzaken dan is het toch fijn als je voor die paar euro je 500 of meer terugkrijgt als je niet meer gratis kunt annuleren.
Natuurlijk is dat bedrag te overzien zoals je zegt, zelfs 1100 is te overzien, maar als het niet hoeft heb ik het liever terug in mijn zak.
Met een kortlopende reisverzekering kun je je voor verschillende situaties verzekeren. Standaard ben je verzekerd voor diefstal, vermissing of beschadiging van je bagage. Daarnaast is er nog een aantal aanvullende dekkingen. Welke dekkingen je nodig hebt, hangt af van het soort vakantie. Je kunt je verzekeren voor:
-Hulpverlening door een alarmcentrale.
-Repatriëring (onverwachte terugkeer naar huis vanwege een ongeval of ziekte).
-Kosten voor opsporing en reddingsacties.
-Geneeskundige kosten voor als je ziek wordt op vakantie.
-Deelname aan wintersport, gevaarlijke sporten of onderwatersport.
-Ongevallen.
-Automobilistenhulp als je met de auto op vakantie gaat.
-Contant geld
Als je een reisverzekering afsluit krijg je alle extra pakketten aangeboden, je kunt zelf afwegen wat je wil, en vaak voor welk bedrag.
Op de prijs van een skivakantie zijn die kosten te verwaarlozen.
Op het ongemak of zelfs levenslang een schuld oplopen, tot zelfs gevangenisstraf omdat je niet gedekt bent, zijn de kosten ook peanuts.
In je gewone reisverzekering zit meestal ook niet zelf overlijden of permanent invalide raken (ongevallen) of medische extra zorg.
De extra verzekering die ik in Italie verplicht af moet sluiten is alleen voor vervoer vanaf de piste.
En zo heeft mijn nieuwe auto 1 jaar BOVAG garantie en pechhulp in heel Europa.
Maar als hij er vanaf 7 dagen voor vertrek mee stopt, en de garage kan hem niet snel genoeg maken onder garantie, heb ik toch liever voor die extra 23 euro (voor 11 dagen verzekering) een gratis vervangende auto voor drie weken, of tijdens de vakantie zodat mijn auto naar de Nederlandse dealer gebracht wordt ipv dat ik vier of vijf dagen moet wachten daar ter plekke.
Ik ben dus liever iets te veel verzekerd in den vreemde, terwijl ik dat hier niet hoef.
En dan,
Exact, wat als je niets hebt afgesloten..........dat dus, daar probeer ik je voor te waarschuwen.
Je zorgverzekering dekt alleen de tarieven die in Nederland gelden, maar geen repatriëring, geen zoektochten, geen spoedvluchtje vanaf de piste met de helicopter, en meestal geen ambulance naar het ziekenhuis van jouw keuze.
En natuurlijk draai je voor alle andere schade door jou toegebracht aan derden op, als in werk de rest van je leven om dat/diegene(n) te kunnen afbetalen.
En natuurlijk ben je niet bij machte om de goedkoopste kliniek/ziekenhuis daar op te zoeken, tarieven in ziekenhuizen liggen vaak wat hoger vanwege de hogere werkdruk door toeristen die goed kunnen skieen of boarden.
Goede klinieken zijn meestal nog wat duurder.
Dus kosten kunnen al snel oplopen tot 5 á 6 cijfers.
En geloof me, ze zijn daar veel beter in wintersportkwetsuren dan in Nederland, dus wachten tot je terug bent met naar het ziekenhuis gaan is sowieso dom en maakt revalidatie moeizamer en langduriger.
Maar wel overzichtelijk als single, dan trek je je gezin tenminste niet mee de afgrond in.
Bedankt voor de opheldering. Alleen door die laatste zin krijg ik het idee dat je denkt dat ik onderverzekerd ben? Dat is in ieder geval niet het geval. Zoals ik in mijn post aangeef dat ik zelf gewoon een reisverzekering heb mét wintersportdekking (inclusief risicosportrn, heliredding etc) en een aansprakelijkheidsverzekering hebTeijgetje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 01:04:
[...]
Sowieso heb je een aansprakelijkheidsverzekering nodig.
Annuleringsverzekering is een extra zekerheidje, mocht je op het allerlaatste moment verhinderd zijn door bepaalde oorzaken dan is het toch fijn als je voor die paar euro je 500 of meer terugkrijgt als je niet meer gratis kunt annuleren.
Natuurlijk is dat bedrag te overzien zoals je zegt, zelfs 1100 is te overzien, maar als het niet hoeft heb ik het liever terug in mijn zak.
Met een kortlopende reisverzekering kun je je voor verschillende situaties verzekeren. Standaard ben je verzekerd voor diefstal, vermissing of beschadiging van je bagage. Daarnaast is er nog een aantal aanvullende dekkingen. Welke dekkingen je nodig hebt, hangt af van het soort vakantie. Je kunt je verzekeren voor:
-Hulpverlening door een alarmcentrale.
-Repatriëring (onverwachte terugkeer naar huis vanwege een ongeval of ziekte).
-Kosten voor opsporing en reddingsacties.
-Geneeskundige kosten voor als je ziek wordt op vakantie.
-Deelname aan wintersport, gevaarlijke sporten of onderwatersport.
-Ongevallen.
-Automobilistenhulp als je met de auto op vakantie gaat.
-Contant geld
Als je een reisverzekering afsluit krijg je alle extra pakketten aangeboden, je kunt zelf afwegen wat je wil, en vaak voor welk bedrag.
Op de prijs van een skivakantie zijn die kosten te verwaarlozen.
Op het ongemak of zelfs levenslang een schuld oplopen, tot zelfs gevangenisstraf omdat je niet gedekt bent, zijn de kosten ook peanuts.
In je gewone reisverzekering zit meestal ook niet zelf overlijden of permanent invalide raken (ongevallen) of medische extra zorg.
De extra verzekering die ik in Italie verplicht af moet sluiten is alleen voor vervoer vanaf de piste.
En zo heeft mijn nieuwe auto 1 jaar BOVAG garantie en pechhulp in heel Europa.
Maar als hij er vanaf 7 dagen voor vertrek mee stopt, en de garage kan hem niet snel genoeg maken onder garantie, heb ik toch liever voor die extra 23 euro (voor 11 dagen verzekering) een gratis vervangende auto voor drie weken, of tijdens de vakantie zodat mijn auto naar de Nederlandse dealer gebracht wordt ipv dat ik vier of vijf dagen moet wachten daar ter plekke.
Ik ben dus liever iets te veel verzekerd in den vreemde, terwijl ik dat hier niet hoef.
En dan,
Exact, wat als je niets hebt afgesloten..........dat dus, daar probeer ik je voor te waarschuwen.
Je zorgverzekering dekt alleen de tarieven die in Nederland gelden, maar geen repatriëring, geen zoektochten, geen spoedvluchtje vanaf de piste met de helicopter, en meestal geen ambulance naar het ziekenhuis van jouw keuze.
En natuurlijk draai je voor alle andere schade door jou toegebracht aan derden op, als in werk de rest van je leven om dat/diegene(n) te kunnen afbetalen.
En natuurlijk ben je niet bij machte om de goedkoopste kliniek/ziekenhuis daar op te zoeken, tarieven in ziekenhuizen liggen vaak wat hoger vanwege de hogere werkdruk door toeristen die goed kunnen skieen of boarden.![]()
Goede klinieken zijn meestal nog wat duurder.
Dus kosten kunnen al snel oplopen tot 5 á 6 cijfers.
En geloof me, ze zijn daar veel beter in wintersportkwetsuren dan in Nederland, dus wachten tot je terug bent met naar het ziekenhuis gaan is sowieso dom en maakt revalidatie moeizamer en langduriger.
Maar wel overzichtelijk als single, dan trek je je gezin tenminste niet mee de afgrond in.
Alleen annuleringsverzekering heb ik niet. Die 500-1000 euro hou ik dus bij zo’n onverhoopt annuleren niet in de zak. Maar de premie wel, al tientallen jaren. Dat komt inmiddels wel boven de die 1000 euro uit al mijn vakanties opgeteld 😀.
Ik verzeker mij alleen voor dingen die mogelijk kunnen leiden tot kosten die ik niet zelf kan opbrengen (zoals letselschade die aan mijzelf en anderen zou kunnen aanbrengen) en zaken die verplicht zijn (zorgverzekering, autoverzekering).
Na jaren niet op wintersport geweest te zijn, nu met mijn (georgische) vriendin in Georgië, Gudauri aan het wintersporten 😁
Even een lesje gedaan van 2 uur om er weer in te komen, maar zal me niet aan de blauwe pistes wagen. De groene hier is hartstikke leuk.
:strip_exif()/f/image/skUWCVbNL9MiNBSbuF2gCIUP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cKMaTdxcGIpeR6wxClchPyi8.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een lesje gedaan van 2 uur om er weer in te komen, maar zal me niet aan de blauwe pistes wagen. De groene hier is hartstikke leuk.
:strip_exif()/f/image/skUWCVbNL9MiNBSbuF2gCIUP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cKMaTdxcGIpeR6wxClchPyi8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sV3EzO4z4sbWLswdeSC1aFHL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 67% gewijzigd door MonkeySleeve op 21-01-2025 06:54 ]
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
Ik ben er heel vaak geweest, alleen in het laagseizoen en heb t idee dat t juist altijd wat drukker is daar, veel mensen die boven staan te wachten, etc. Of t kan, geen idee, de aanloop is erg vlak, maar wie weet. Ik vind het extreem onverantwoord om te ‘spookskien’, eerlijk gezegd (als de verbinding open is).Jumpman schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:53:
[...]
Ik heb het ze afgelopen week nog zien doen met ski's (wel een paar keer steken), doordeweeks is daar geen hond in het laag seizoen. Zowel Italianen als Zwitsers zeggen dat dat de langste afdaling is zonder een lift te pakken.
Hoe was de nieuwe lift bij Goillet? Zijn normaal fijne pistes waar het heel rustig is (dankzij die brakke oude lift), is dat nu nog steeds zo? Met een betere lift kan je daar denk ik best je even vermaken op die varianten daar?
Hele fijne lift nu met stoelverwarming i.p.v. de ijskoude driezitter waar je gesneeuw/gezand-straald werd. Het was enorm rustig afgelopen week. De lift werd vooral gebruikt om terug naar Valtournenche te komen.ZieMaar! schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:28:
[...]
Ik ben er heel vaak geweest, alleen in het laagseizoen en heb t idee dat t juist altijd wat drukker is daar, veel mensen die boven staan te wachten, etc. Of t kan, geen idee, de aanloop is erg vlak, maar wie weet. Ik vind het extreem onverantwoord om te ‘spookskien’, eerlijk gezegd (als de verbinding open is).
Hoe was de nieuwe lift bij Goillet? Zijn normaal fijne pistes waar het heel rustig is (dankzij die brakke oude lift), is dat nu nog steeds zo? Met een betere lift kan je daar denk ik best je even vermaken op die varianten daar?
Drie zitter toch? Volgens locals was dat inderdaad altijd de koudste lift en dat geloof ik direct. Dat hoekje is wel echt verbeterd zo, met die 2 liften.Jumpman schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:43:
[...]
Hele fijne lift nu met stoelverwarming i.p.v. de ijskoude tweezitter waar je gesneeuw/gezand-straald werd. Het was enorm rustig afgelopen week. De lift werd vooral gebruikt om terug naar Valtournenche te komen.
Ik vind het jammer dat t wat ver rijden is en dat je wel erg afhankelijk van het weer bent, want ik vind het echt een fijn gebied, zeker icm een dagje Pila…
Ik ga binnenkort voor de 3e keer op skivakantie en heb me daar nooit echt in verdiept, slecht, I know.Teijgetje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:18:
Na de eerdere discussie hier over ongelukken, én het trieste nieuws dat een meisje van 6, op een blauwe piste door een volwassen skiër die veel te hard ging c.q. boven zijn kunnen skiede, en daardoor ernstig gewond raakte, even dit.
Tip om er voor een paar tientjes een af te sluiten? Ik ga 5 dagen medio februari.
Tips voor specifiek plaatsje/skigebied Fieberbrunn erg welkom. Via de verbindingslift is Saalbach-Hinterglemm ook bereikbaar maar daar valt genoeg over te googlen en ook in dit topic.
Beeromaniac
Gewoon bij een van de grotere, bekendere verzekeraars. Of even op independer.nl kijken. Die van de NKSkiv staat goed bekend, maar ik weet niet of die kortlopende dekking heeft.Thompson schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:28:
[...]
Ik ga binnenkort voor de 3e keer op skivakantie en heb me daar nooit echt in verdiept, slecht, I know.
Tip om er voor een paar tientjes een af te sluiten? Ik ga 5 dagen medio februari.
Tips voor specifiek plaatsje/skigebied Fieberbrunn erg welkom. Via de verbindingslift is Saalbach-Hinterglemm ook bereikbaar maar daar valt genoeg over te googlen en ook in dit topic.
@Thompson Onze, doorlopende, loopt via Allianz. Verschillende dekkingen mogelijk. NKSkiv is wat duurder maar dekt ook off piste (via wintersport.nl). Kortlopende zal het niet veel uitmaken maar doorlopend is dat toch een verschil. Richting de 10 euro per maand.
Fieberbrunn zelf is al hartstikke mooi. Heb er helaas nog te weinig tijd doorgebracht. Maar Saalbach ken ik onderhand wel.
Als je doorsteekt kun je in Saalbach/Hinterglemm een route oppakken. Ook de Challenge die alle gebieden doorkruist. Leogang is ook het bezoeken waard.
In Saalbach de schattberg Ost is mooi. Als je dan naar West gaat, pak je net de andere kant van de berg en totaal ander uitzicht. De moeite waard.
In Hinterglemm is de 40 lekker uitdagend als het wat kouder is.
@Valorian Als je in een groep gaat (familie/vrienden) dan is het niet alleen jouw deel maar ook het grote geheel van belang. Weet niet of dat van toepassing is bij jou. Maar als jou iets gebeurt waardoor de reis in zijn geheel geannuleerd wordt (wens of noodzaak), zal de verzekering van de reisgenoten vragen onder andere naar de uitkeringsbevestiging van jouw verzekering. Als die er niet is, zit de rest met een mogelijk probleem.
Fieberbrunn zelf is al hartstikke mooi. Heb er helaas nog te weinig tijd doorgebracht. Maar Saalbach ken ik onderhand wel.
Als je doorsteekt kun je in Saalbach/Hinterglemm een route oppakken. Ook de Challenge die alle gebieden doorkruist. Leogang is ook het bezoeken waard.
In Saalbach de schattberg Ost is mooi. Als je dan naar West gaat, pak je net de andere kant van de berg en totaal ander uitzicht. De moeite waard.
@Valorian Als je in een groep gaat (familie/vrienden) dan is het niet alleen jouw deel maar ook het grote geheel van belang. Weet niet of dat van toepassing is bij jou. Maar als jou iets gebeurt waardoor de reis in zijn geheel geannuleerd wordt (wens of noodzaak), zal de verzekering van de reisgenoten vragen onder andere naar de uitkeringsbevestiging van jouw verzekering. Als die er niet is, zit de rest met een mogelijk probleem.
[ Voor 25% gewijzigd door DomiGijzen op 21-01-2025 09:08 ]
Grz D.
https://www.independer.nl/reisverzekering/info/kortlopendThompson schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:28:
[...]
Ik ga binnenkort voor de 3e keer op skivakantie en heb me daar nooit echt in verdiept, slecht, I know.
[ Voor 50% gewijzigd door Teijgetje op 21-01-2025 09:47 ]
Ook voor de wat meer gevorderden die wél verzekerd zijn: controleer of je ook buiten de piste verzekerd bent als je daar wel eens te vinden bent. Er zijn maar een paar verzekeringen die ook vergoeden als je buiten de piste hulp nodig hebt (of alle hulp die je nodig hebt na een ongeval buiten de piste).
De NKBV reisverzekering is 1 van de weinige die ongevallen buiten de piste dekt, maar dan nog zitten er voorwaarden aan, bijvoorbeeld dat je met de juiste kennis en spullen buiten de piste bent.
De NKBV reisverzekering is 1 van de weinige die ongevallen buiten de piste dekt, maar dan nog zitten er voorwaarden aan, bijvoorbeeld dat je met de juiste kennis en spullen buiten de piste bent.
Let op de voorwaarden.Thompson schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:28:
[...]
Bijvoorbeeld:
Wanneer is uw reis verzekerd?
Uw reis is verzekerd als:
• u de Kortlopende Annuleringsverzekering heeft afgesloten binnen veertien dagen nadat u de reis of
accommodatie heeft geboekt.
Bedankt voor het delen DomiGijzen en @ZieMaar!DomiGijzen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:02:
[...]
Als je in Saalbach zelf zit, is deze aan te raden: https://www.skischule-saalbach.at/nl/ . Het is denk ik ook de enige die groepslessen voor kinderen doet. In Hinterglemm heb je Heli's. Net zo goed, maar andere dorp.
Bij beide heeft onze zoon gelest en wij privé. Niks op aan te merken.
Ik heb 3 dagen beginnersklasje geboekt voor mijn dochter van 5 bij Skishule Saalbach. Ons hotel zit naast de lift waar ze starten. Als ze het echt super leuk vind dan verleng ik dat daar wel tot 5.
Nog een kleine 6 weken wachten nu. Zin an!
[ Voor 4% gewijzigd door sebasmeer op 21-01-2025 09:53 ]
Ah ja annuleringsverzekering is voor mij niet belangrijk. Een doorlopende reisverzekering heb ik wel gewoon.
Ik zal eens kijken wat die dan wel/niet dekt. Ik schrok een beetje en dacht dat ik naast dat toch echt wel een specifieke voor een skivakantie zou moeten hebben, maar dat valt dan misschien wel mee.
@DomiGijzen Dank voor de tips. Goed idee om 2 verschillende kanten van de berg te pakken voor de andere uitzichten. Ik ben ook meer een rustige (liefst blauwe, max rode) piste skiër die intussen lekker van het uitzicht geniet.
Ik zal eens kijken wat die dan wel/niet dekt. Ik schrok een beetje en dacht dat ik naast dat toch echt wel een specifieke voor een skivakantie zou moeten hebben, maar dat valt dan misschien wel mee.
@DomiGijzen Dank voor de tips. Goed idee om 2 verschillende kanten van de berg te pakken voor de andere uitzichten. Ik ben ook meer een rustige (liefst blauwe, max rode) piste skiër die intussen lekker van het uitzicht geniet.
Beeromaniac
Ik vertrek vrijdag naar St Johann in Tirol. Ik ga sowieso 5 of 6 dagen in de bijbehorende gebieden skiën (St Johann, Buchensteinwand, Lofer en Steinplatte), maar wil ook 1 of 2 dagen ergens anders heen. Ik heb feitelijk 4 opties:DomiGijzen schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:02:
@Thompson Onze, doorlopende, loopt via Allianz. Verschillende dekkingen mogelijk. NKSkiv is wat duurder maar dekt ook off piste (via wintersport.nl). Kortlopende zal het niet veel uitmaken maar doorlopend is dat toch een verschil. Richting de 10 euro per maand.
- Hochkonig, alles tussen Maria Alm en Dienten. Ooit één keer geskied toen ik de Konigstour deed, maar zitten veel pistes die erg leuk zijn
- Kitzbuhel. Onbekend maar volgens mij leuk voor een dag. Wel druk waarschijnlijk
- Skiwelt. Onbekend maar volgens mij te druk
- Fieberbrun of Leogang. Dal van Saalbach zelf hoeft van mij niet, te druk. Maar zijn die losse kanten ook leuk en groot genoeg voor 1 dagje (goede pistes doe ik graag vaker)?
Mijn top 3 (voor 1 of misschien 2 dagen):
1. Maria Alm
2. Fieberbrunn of Leogang
3. Kitzski
Hoe kijk jij naar de optie Fieberbrunn of Leogang? Qua drukte, qua pistes, etcetera?
@ZieMaar! Zeker Fieberbrunn.
Leogang is wat kleiner. Het gebied rondom de Asitz is eigenlijk waar iedereen overdag skiet. Het dal is vaak slecht. Hoewel het dit jaar wit blijft. Omdat de Asitz ook deel is van de verbinding is het daar snel druk. Wel mooi. Ook een paar mooie tentjes om te zitten.
Fieberbrunn is wat groter en omdat veel mensen het toch nog links laten liggen, minder druk. Heb Fieberbrunn nooit goed kunnen verkennen omdat het voor mijn vriendin net te ver was om rustig te skien, drankje/eten en op tijd terug zijn om onze zoon te halen bij skiles. Maar het is een heel ander gebied en wat opvalt is dat er beduidend meer en betere sneeuw lag dan in Saalbach/Hinterglemm. Ook een ander soort publiek. Eten en drinken dus geen idee. Ik zou me daar wel een dag kunnen vermaken.
Denk als je Maria Alm (ook geweest) leuk vindt, je meer naar Fieberbrunn zult neigen. Maar beide zullen niet teleurstellen.
Leogang is wat kleiner. Het gebied rondom de Asitz is eigenlijk waar iedereen overdag skiet. Het dal is vaak slecht. Hoewel het dit jaar wit blijft. Omdat de Asitz ook deel is van de verbinding is het daar snel druk. Wel mooi. Ook een paar mooie tentjes om te zitten.
Fieberbrunn is wat groter en omdat veel mensen het toch nog links laten liggen, minder druk. Heb Fieberbrunn nooit goed kunnen verkennen omdat het voor mijn vriendin net te ver was om rustig te skien, drankje/eten en op tijd terug zijn om onze zoon te halen bij skiles. Maar het is een heel ander gebied en wat opvalt is dat er beduidend meer en betere sneeuw lag dan in Saalbach/Hinterglemm. Ook een ander soort publiek. Eten en drinken dus geen idee. Ik zou me daar wel een dag kunnen vermaken.
Denk als je Maria Alm (ook geweest) leuk vindt, je meer naar Fieberbrunn zult neigen. Maar beide zullen niet teleurstellen.
Grz D.
@ZieMaar! Houd er rekening mee dat t/m het weekend de Hahnenkammrennen zijn in Kitzbuhel. Dus Kitzski zou ik even mijden dit weekend. Maar komende week zou je natuurlijk wel, op een keiharde, voor de race geprepareerde piste deze afdaling kunnen doen
Mijn Flickr; Sony A7iii
Tnx @DomiGijzen , helder verhaal. Jij verkiest duidelijk Fieberbrunn boven Leogang. Maria Alm vind ik zeker leuk, misschien doe ik allebei wel
.
@ikmattie I know, daarom is het voor de laatste dagen volgende week een optie. Op zich heb je van wedstrijden niet echt last, maar ik denk dat parkeren op die dagen ook hels wordt.
Maar voor nu lijkt Kitzski op 3 te blijven. Is ook nog wel een keer van de andere kant (bijv Mitterstil) te doen icm andere gebieden. Ik ski het liefst in veel verschillende gebieden vanuit 1 centrale locatie. Kitzski laat zich ook met veel andere dingen combineren.
@ikmattie I know, daarom is het voor de laatste dagen volgende week een optie. Op zich heb je van wedstrijden niet echt last, maar ik denk dat parkeren op die dagen ook hels wordt.
Maar voor nu lijkt Kitzski op 3 te blijven. Is ook nog wel een keer van de andere kant (bijv Mitterstil) te doen icm andere gebieden. Ik ski het liefst in veel verschillende gebieden vanuit 1 centrale locatie. Kitzski laat zich ook met veel andere dingen combineren.
Ik zou ook voor Fieberbrunn kiezen ipv Leogang om dezelfde reden als @DomiGijzen .
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Wintersport valt niet onder de standaard reisverzekering, dat is echt een aanvullende dekking die je extra af moet sluiten daarbij.Thompson schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:56:
Een doorlopende reisverzekering heb ik wel gewoon.
Zonder kan je voor extreem hoge kosten komen te staan, ondanks dat je denkt verzekerd te zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 21-01-2025 23:10 ]
Hangt van de verzekering af. Ik zit bij groen voor 25 eurie per jaar.. standaard wintersport zit erbij, alleem offpiste n8er, maar dat doe ik toch niet
https://opgroen.nl/reisverzekering/afsluiten
Ik zou dat toch maar even beter checken.Scheurbuik schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 04:10:
Hangt van de verzekering af. Ik zit bij groen voor 25 eurie per jaar.. standaard wintersport zit erbij, alleem offpiste n8er, maar dat doe ik toch niet
Als ik een doorlopende reisverzekering aanklik, dan zit daar niets standaard in, en als ik dan als extra`s alleen al bagage en medische kosten aan vink dan ben ik al €34,92/j kwijt. Voor de laagste dekking.
Dan heb je nog niet extra ongevallen, ongevallen bij bijzondere sporten, vervangend vervoer en repatriëring, en bijzondere sporten.
Bij bijzondere sporten hebben ze het over klimmen, parachutespringen, duiken en bergwandelen......over wintersport geen woord.
En search en rescue staat er ook niet bij.
Offpiste al helemaal niet.
Onder de medische kosten vallen volgens mij alleen extra ziekenhuiskosten, of vervoer (heli en ambulance) daar ook onder vallen vraag ik me af.
En annulering en afkoop eigen risico huurauto`s laat ik dan nog helemaal buiten beschouwing.
En kies ik alleen bijzondere sporten als extra, dan betaal ik €27,60/j
Ik denk dus dat je denkt goed verzekerd te zijn, maar dat dat puntje bij paaltje heel erg tegenvalt en je veel zelf moet ophoesten.
Ik heb het ook via OpGroen. Ik dacht dat zij de verzekering inkopen bij Allianz maar blijkbaar is het ASR. Dit komt uit de polis. Zonder bijzondere sporten dus wel normaal skien. Maar let op, niet off-piste en geen ski-alpinisme + nog wat andere dingen niet.
Bij Allianz, die hadden we dus vorig jaar nog, staat een zelfde soort omschrijving.
Bij Allianz, die hadden we dus vorig jaar nog, staat een zelfde soort omschrijving.
Maar let op, lees je polis goed door. Heb in het verleden wel eens gezien dat een verzekering via Independer andere voorwaarden had dan direct bij die partij. Ga ook niet blind af op het woord van een tussenpersoon. Ze weten vaak alleen de gewone regels en niet de details.6.7 Bijzondere sporten
De gebeurtenis of het ongeval is veroorzaakt tijdens het beoefenen van of deelnemen aan
bijzondere sporten genoemd in 1.7. Wel verzekerd is alpineskiën, snowboarden op daarvoor
geprepareerde pistes, sleeën voor kinderen tot 14 jaar, langlaufen en schaatsen. Elke van
sneeuw en ijs afhankelijke sport met een normaal risico is verzekerd.
De uitsluiting van bijzondere sporten is niet van toepassing voor de rubrieken bagage,
buitengewone en geneeskundige kosten indien dit op het polisblad is aangegeven. Voor de
rubriek ongevallen geldt dat de uitsluiting van bijzondere sporten niet van toepassing op het polisblad is aangegeven.
Grz D.
Nee hoor.. netjes uitgezocht. Ski-en op de piste valt onder standaard verzekering en is geen bijzondere sport. Opsporing, redding ed valt daaronder, alsook repatriëring naar nl indien nodig. Ik ga nooit offpiste.. dus ga ik daarvoor niet verzekeren.Teijgetje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:10:
[...]
Ik zou dat toch maar even beter checken.
Als ik een doorlopende reisverzekering aanklik, dan zit daar niets standaard in, en als ik dan als extra`s alleen al bagage en medische kosten aan vink dan ben ik al €34,92/j kwijt. Voor de laagste dekking.
Dan heb je nog niet extra ongevallen, ongevallen bij bijzondere sporten, vervangend vervoer en repatriëring, en bijzondere sporten.
Bij bijzondere sporten hebben ze het over klimmen, parachutespringen, duiken en bergwandelen......over wintersport geen woord.
En search en rescue staat er ook niet bij.
Offpiste al helemaal niet.
Onder de medische kosten vallen volgens mij alleen extra ziekenhuiskosten, of vervoer (heli en ambulance) daar ook onder vallen vraag ik me af.
En annulering en afkoop eigen risico huurauto`s laat ik dan nog helemaal buiten beschouwing.
En kies ik alleen bijzondere sporten als extra, dan betaal ik €27,60/j
Ik denk dus dat je denkt goed verzekerd te zijn, maar dat dat puntje bij paaltje heel erg tegenvalt en je veel zelf moet ophoesten.
En ja ik verzeker alleen wat ik zelf niet kan/wil betalen. Waarom zou ik een ongevallen verzekering (die ook maar beperkt dekt) nemen, terwijl ik in nl niets heb voor mijn dagelijkse fietstrip naar het werk. Bagage, ik heb het geld om gelijk alles te vervangen, heeft allemaal maar een zeer beperkte waarde. Zou meer balen van het feit dat spullen niet direct hebt, dan die paar honderd euro aan vervangingskosten.
https://media.opgroen.nl/...0ODYxMzM2MC4xNzM3NTE1MTk2
[ Voor 12% gewijzigd door Scheurbuik op 22-01-2025 16:03 ]
Ziet er inderdaad zo naar uit dat skieen er onder valt in 6.7 van de bijzondere voorwaarden , al blijf ik argwanend voor 2,08 euro per maand.Scheurbuik schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:01:
[...]
Nee hoor.. netjes uitgezocht. Ski-en op de piste valt onder standaard verzekering en is geen bijzondere sport. Opsporing, redding ed valt daaronder, alsook repatriëring naar nl indien nodig. Ik ga nooit offpiste.. dus ga ik daarvoor niet verzekeren.
En ja ik verzeker alleen wat ik zelf niet kan/wil betalen. Waarom zou ik een ongevallen verzekering (die ook maar beperkt dekt) nemen, terwijl ik in nl niets heb voor mijn dagelijkse fietstrip naar het werk. Bagage, ik heb het geld om gelijk alles te vervangen, heeft allemaal maar een zeer beperkte waarde. Zou meer balen van het feit dat spullen niet direct hebt, dan die paar honderd euro aan vervangingskosten.
https://media.opgroen.nl/...0ODYxMzM2MC4xNzM3NTE1MTk2
Let bijvoorbeeld wel op dat opsporing, redding en berging, alleen vergoed worden als dat via hun alarmcentrale geregeld is.
Dus, zoals ik het lees, die crash op de piste, en met spoed naar het ziekenhuis met ambulance of heli is voor eigen rekening als je dat niet via hun alarmcentrale hebt laten regelen door een voor hen bevoegde instantie. (11.2)
Ik weet dat verzekeringsmaatschappijen boeven zijn, die alles zullen doen om niet uit te hoeven keren omdat jij je niet exact aan de voorwaarden gehouden hebt.
En natuurlijk is verder niets verzekerd behalve wat standaard is. Staat het niet op je polisblad als rubriek dan valt dat af.
/f/image/zzskmNtbPtkUKcxSAaMIJIM8.png?f=fotoalbum_large)
Ongevallen niet verzekeren voor zo weinig is in mijn optiek dom, de kans op een dwarsleasie is vele malen groter dan met fiets woon-werkverkeer. Maar ieder zijn risicoinschatting natuurlijk.
In Italie moet je bijvoorbeeld de reddingshulp gelijk betalen als je geen pisteverzekering van 3,50 per dag afgesloten hebt bij je skipas. Zelfs als je daar dus voor verzekerd bent, even 10k (insert any bedrag) voorschieten.
Ik ben blij dat ik bij een ongeluk niet eerst op hulptroepen via Nederland hoef te wachten, maar gelijk naar het ziekenhuis ga.
Stel je voor dat je bewusteloos bent en niet kan zeggen dat je eerst met je verzekering moet bellen dat zij iemand regelen, en dat je wel zo lang blijft liggen.
[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 22-01-2025 18:58 ]
Kleine toevoeging: in de alpenlanden laten ze niemand liggen. Ook als je niets bij je hebt (en ze niet weten wie je bent, laat staan hoe en of je verzekerd bent) nemen je ze gewoon mee, ook met heli en ook als je bewusteloos bent. Ze gaan er vanuit dat ze die kosten links of rechtsom uiteindelijk wel ergens kunnen verhalen.Teijgetje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:43:
[...]
Ik ben blij dat ik bij een ongeluk niet eerst op hulptroepen via Nederland hoef te wachten, maar gelijk naar het ziekenhuis ga.
Stel je voor dat je bewusteloos bent en niet kan zeggen dat je eerst met je verzekering moet bellen dat zij iemand regelen, en dat je wel zo lang blijft liggen.
Maar verder eens hoor, het geeft ook wel de nodige comfort om te weten dat dingen goed geregeld zijn. Zeker ook in de wetenschap dat alpenlanden soms wat scheutig zijn met zorg in de priveklinieken, dan kan het hard oplopen.🙃
In Nepal heb ik overigens wel gezien dat mensen onwel werden hoog in de bergen (5000m+) en daar wilde de heli niet opstijgen zonder verzekeringsnummer óf creditcardnummer… wij zaten toen op 4000m in een basiskamp (trekking, geen bergklimtocht) en daar was een nepali bezig om achtergelaten duffel-bags van een groep open te snijden in de hoop de juiste papieren te vinden van een van die mensen die dus hoog vast zat.
[ Voor 24% gewijzigd door Valorian op 22-01-2025 19:23 ]
Dat dus, ook ik weet dat je gewoon met spoed naar een privekliniek gaat voor geweldige zorg.Valorian schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:19:
[...]
Kleine toevoeging: in de alpenlanden laten ze niemand liggen. Ook als je niets bij je hebt (en ze niet weten wie je bent, laat staan hoe en of je verzekerd bent) nemen je ze gewoon mee, ook met heli en ook als je bewusteloos bent. Ze gaan er vanuit dat ze die kosten links of rechtsom uiteindelijk wel ergens kunnen verhalen.
Maar verder eens hoor, het geeft ook wel de nodige comfort om te weten dat dingen goed geregeld zijn. Zeker ook in de wetenschap dat alpenlanden soms wat scheutig zijn met zorg in de priveklinieken, dan kan het hard oplopen.🙃
In Nepal heb ik overigens wel gezien dat mensen onwel werden hoog in de bergen (5000m+) en daar wilde de heli niet opstijgen zonder verzekeringsnummer óf creditcardnummer… wij zaten toen op 4000m in een basiskamp (trekking, geen bergklimtocht) en daar was een nepali bezig om achtergelaten duffel-bags van een groep open te snijden in de hoop de juiste papieren te vinden van een van die mensen die dus hoog vast zat.
Natuurlijk laten ze je niet liggen, ook al smeek je daar om, op dat moment ben je een gevaar op de piste voor anderen en kunnen anderen jou nog meer in gevaar brengen, de piste moet dus zo snel mogelijk vrijgegeven.
Alleen jammer als de verzekering dan later zegt,,,,,,ja, maar de voorwaarden heb je niet gevolgd, dikke doei.
Die kleine lettertjes..............koop een vergrootglas en lees ze.
[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 22-01-2025 19:35 ]
Heb je een linkje naar waar dit precies staat? Ik weet dat je zowel met als zonder gids verzekerd bent, ook buiten de piste. Maar dat er voorwaarden zitten aan je kennis en kunde (en gear) wist ik niet. Het klinkt logisch, maar ik ben wel benieuwd wat dat dan precies inhoudt (hoe ze dat geformuleerd hebben).GeleFles schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:51:
Je spreekt iets af met een verzekering en daar hou jij ze aan als er iets is, dat doen zij dan natuurlijk ook. Gelukkig maar, anders betaal ik extra premie omdat jij geld krijgt, terwijl het uitgesloten van dekking is…Dat maakt ze geen boeven, denk ik. Ze verdienen ook geen geld door minder uit te keren, dat zou een zeer dom verdienmodel zijn namelijkTeijgetje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:32:
[...]
Dat dus, ook ik weet dat je gewoon met spoed naar een privekliniek gaat voor geweldige zorg.
Natuurlijk laten ze je niet liggen, ook al smeek je daar om, op dat moment ben je een gevaar op de piste voor anderen en kunnen anderen jou nog meer in gevaar brengen, de piste moet dus zo snel mogelijk vrijgegeven.
Alleen jammer als de verzekering dan later zegt,,,,,,ja, maar de voorwaarden heb je niet gevolgd, dikke doei.![]()
Die kleine lettertjes..............koop een vergrootglas en lees ze.
Check altijd gewoon goed wat wel en niet gedekt is op voorhand, weet wie je moet bellen als er iets is (en zorg dat de rest van je gezelschap dat ook weet) en kies bij voorkeur ook gewoon een verzekeraar met duidelijke voorwaarden, die zijn er zat. Ik zou zelf geen verzekering kiezen waarbij spoedzaken volgens een eng protocol gedaan moeten worden, dat lijkt me de verkeerde bespaarde euro.
Dit is gewoon de standaard rekst die ook bv in unive staat. Getuigend dat je ze boeven noemt geeft dat je weinig vertrouwen hebt in de mensheid. Ook zij weten hoe het standaard werkt op skipistes.. dat wordt verzorgd door de lokale nooddienst.Teijgetje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:43:
[...]
Ziet er inderdaad zo naar uit dat skieen er onder valt in 6.7 van de bijzondere voorwaarden , al blijf ik argwanend voor 2,08 euro per maand.
Let bijvoorbeeld wel op dat opsporing, redding en berging, alleen vergoed worden als dat via hun alarmcentrale geregeld is.
Dus, zoals ik het lees, die crash op de piste, en met spoed naar het ziekenhuis met ambulance of heli is voor eigen rekening als je dat niet via hun alarmcentrale hebt laten regelen door een voor hen bevoegde instantie. (11.2)
Ik weet dat verzekeringsmaatschappijen boeven zijn, die alles zullen doen om niet uit te hoeven keren omdat jij je niet exact aan de voorwaarden gehouden hebt.
En natuurlijk is verder niets verzekerd behalve wat standaard is. Staat het niet op je polisblad als rubriek dan valt dat af.
[Afbeelding]
Ongevallen niet verzekeren voor zo weinig is in mijn optiek dom, de kans op een dwarsleasie is vele malen groter dan met fiets woon-werkverkeer. Maar ieder zijn risicoinschatting natuurlijk.
In Italie moet je bijvoorbeeld de reddingshulp gelijk betalen als je geen pisteverzekering van 3,50 per dag afgesloten hebt bij je skipas. Zelfs als je daar dus voor verzekerd bent, even 10k (insert any bedrag) voorschieten.
En ja, zodra het kan neem je contact op met de noodcentrale voor verdere hulp.
Leuk dat jij weet dat ik de hele mensheid niet vertrouw als ik verzekeringsmaatschappijen boeven noem die proberen zo min mogelijk uit te keren.Scheurbuik schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:56:
[...]
Dit is gewoon de standaard rekst die ook bv in unive staat. Getuigend dat je ze boeven noemt geeft dat je weinig vertrouwen hebt in de mensheid. Ook zij weten hoe het standaard werkt op skipistes.. dat wordt verzorgd door de lokale nooddienst.
En ja, zodra het kan neem je contact op met de noodcentrale voor verdere hulp.
Ik hoop dat je begrijpt dat dat hun winst/verdienmodel is? Met als extreem voorbeeld de (zorg)verzekeringsmaatschappijen in Amerika?
Nu hebben wij hier gelukkig nog geen Amerikaanse toestanden daar over, mijn zorgverzekering is prima.
Maar de keren dat ik de schade gewoon prompt probleemloos uitgekeerd kreeg staan in schril contrast met de keren dat ik minder uitgekeerd kreeg als de schade was en daar ook nog voor "vechten" moest, tot zelfs gehele afwijzingen van de claim.
Terwijl alles goed verzekerd was en zelfs geindexeerd.
Dus ja, in 8 van de 10 gevallen vond ik het boeven.
Dus als ik die standaard tekst geef als voorwaarde in jouw verzekering, en jij zegt dat dat ook bij andere verzekeringen staat en niet zo werkt, dat je dat achteraf wel moet melden, dan loop je dus het risico dat je er zelf voor opdraait, want het stond er duidelijk.
Dat is hun verdienmodel, een soort Trump die A zegt, wat vervolgens door volgers als B uitgelegd wordt en die vervolgens verbaasd zijn als ie A doet.
Ik hoop, voor jou, dat jouw uitleg "het staat er wel zo, maar ze bedoelen dat niet zo", de juiste is.
Je hebt wel gelijk dat ze weten hoe het daar werkt, dat je voor je het weet afgevoerd bent.
Vandaar dat ik zorg dat ik goed verzekerd ben als ik op reis ben en zo mogelijk tegen een redelijk bedrag alle risico`s afdek, het buitenland is toch net anders dan Nederland.
Met ook nog op toeristen gemunte criminaliteit waar je voor gewaarschuwd wordt.
Dus als ik voor een paar euro extra geen 500-1000 euro uit mijn zak hoef te trekken "die ik wel betalen kan", zoals ik in sommige reacties lees, dan dek ik dat risico af.
Niet dat ik doemdenker ben, maar omdat er gewoon een kleine kans is dat je in die 100-200 weken die je op vakantie bent voordat je dat bedrag bespaard hebt, er iets buiten jouw schuld kan gebeuren.
En zo ook met wintersportverzekeringen, liever alles (misschien net te veel) afgedekt dan voor een dubbeltje, want mij gebeurt dat niet, ik kan goed skiën, en dan leg ik dat contant wel neer want ik kan dat betalen.
En daar was mijn initiële post voor, om mensen over hun verzekering na te laten denken.
Is het niet voor henzelf dan wel voor de persoon die je invalide skiet/board in een onoplettend moment.
Zodat je niet hoeft te vluchten om onder je verantwoordelijkheid uit te komen omdat je het zelf betalen moet.
Met de huidige stand van camera`s is de wereld daar te klein voor geworden en word je waarschijnlijk toch wel gevonden.
Tja, alleen al het feit dat je blijkbaar zoveel schade hebt gehad dat je een analyse kan maken van de keren dat je alles uitbetaald kreeg versus de keren dat je er moeite voor moest doen zegt meer iets over de verzekeringsnemer dan de verzekeraar.Teijgetje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:09:
[...]
Maar de keren dat ik de schade gewoon prompt probleemloos uitgekeerd kreeg staan in schril contrast met de keren dat ik minder uitgekeerd kreeg als de schade was en daar ook nog voor "vechten" moest, tot zelfs gehele afwijzingen van de claim.
Terwijl alles goed verzekerd was en zelfs geindexeerd.
Dus ja, in 8 van de 10 gevallen vond ik het boeven.
Gemiddelde persoon maakt misschien 1 of 2 keer in zijn leven gebruik van een verzekering.
Het verdienmodel is niet maximaal premie innen en minimaal uitkeren. Dat zou ook helemaal geen levensvatbaar en duurzaam verdienmodel zijn. Je zit er echt naast op dit punt…Teijgetje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:09:
[...]
.. ik verzekeringsmaatschappijen boeven noem die proberen zo min mogelijk uit te keren.
Ik hoop dat je begrijpt dat dat hun winst/verdienmodel is? …
Verder ondersteun ik je oproep (denk na en weet wat je wel en niet verzekert) uiteraard volledig.
[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 23-01-2025 12:04 ]
En in aanvulling op bovenstaande: De grootste schadeverzekeraar van Nederland (Achmea oa Centraal Beheer) had een Combined ratio van 93,9% in 2023. Dat betekent dat er van elke euro premie er 93,9 cent naar schadeuitkeringen en kosten gaan.ZieMaar! schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:02:
[...]
Het verdienmodel is niet maximaal premie innen en minimaal uitkeren. Dat zou ook helemaal geen levensvatbaar en duurzaam verdienmodel zijn. Je zit er echt naast op dit punt…
Verder ondersteun ik je oproep (denk na en weet wat je wel en niet verzekert) uiteraard volledig.
Wat overblijft is 6,1 cent winst op elke euro. Ik denk dat echte boeven hier hun neus voor ophalen
Grootste boefjes is dan de overheid die 21% van de premie afpakt zonder er iets voor te doen 
Iedereen moet zelf weten hoeveel risico hij af wil kopen, maar ik doe het eigenlijk alleen voor dingen die zo duur zijn dat ik het niet zelf kan opbrengen.
Iedereen moet zelf weten hoeveel risico hij af wil kopen, maar ik doe het eigenlijk alleen voor dingen die zo duur zijn dat ik het niet zelf kan opbrengen.
Zo hee, wat een onzin. En wat denigrerend.jeroenkb schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:52:
[...]
Tja, alleen al het feit dat je blijkbaar zoveel schade hebt gehad dat je een analyse kan maken van de keren dat je alles uitbetaald kreeg versus de keren dat je er moeite voor moest doen zegt meer iets over de verzekeringsnemer dan de verzekeraar.
Gemiddelde persoon maakt misschien 1 of 2 keer in zijn leven gebruik van een verzekering.
Twee keer, is dat niet heel veel?

Of heb je geen idee van mijn situatie, mijn leeftijd, en voor wie ik verzekeringszaken regel? En klets je dus maar wat uit je nek?
En weet je ook of ik te maken had met verzekeringen door eigen toedoen, of door toedoen van anderen?
Heb je zelf wel ooit iets meegemaakt? Of ben je te jong daarvoor gezien je denkt een verzekering maar 2x in je hele leven nodig te hebben? En heb je gewoon weinig levenservaring en ben je toetsenbordridder?
Maar om maar een voorbeeld te geven, zelfs met bewijzen probeert de verzekering je te benadelen, en een deal te sluiten waarbij ik in no-claim flink achteruit ging omdat zij de vermeende schade toch uit gingen keren.
Toen ik na veel vijven en zessen te horen kreeg dat ik dan maar de helft achteruit ging maar daar ook niet mee akkoord ging, omdat ik geen schade had toegebracht, en na drie verschillende voorgestelde onderzoekmethoden, die steeds duurder werden, toestemde met een onderzoek via een hightech buro, dat bindend was en dat net zoveel kostte als ik achteruit ging, met de vermelding dat als zij mij als schuldige aanmerkten ik geen korting kreeg op de no-claim-achteruitgang, bleek dat ik inderdaad geen schade had toegebracht.
Dus ik kreeg na driekwart jaar getouwtrek verontschuldigingen omdat ik geen schade had toegebracht en een bos bloemen voor het leed.
En kreeg de tegenpartij een fraude-aantekening.
Let wel dat ik vanaf dag 1 alles heel duidelijk had aangevoerd met foto`s en filmpjes voor en na de zogenaamde schade.
Dus zit er nu in elke auto een voor en achter dashcam, die investering van 300 toen leverde me heel veel geld op.
En zo kan ik je nog wel wat schades vertellen waar ik voor anderen door de verzekeringsmaatschappijen van het kastje naar de muur gestuurd werd, ondanks rechtsbijstand en dat betreffende personen goed verzekerd waren.
Maar goed, jij weet blijkbaar alles beter én van de hoed en de rand in mijn leven.
Ik hoop voor je dat je gelijk krijgt, en nooit, hooguit één keer dan, als bovengemiddeld persoon, jouw verzekering aan hoeft te spreken.
@ZieMaar!
Ik heb dus nooit gezegd dat verzekeringen zo veel mogelijk premie heffen om zo min mogeijk uit te betalen.
Dat maak jij er weer van.
Ze betalen uit, maar als ze minder uit kunnen betalen om wat voor legitieme reden, in hun ogen, dan ook, zullen ze dat doen. Dat is gewoon hun verdienmodel.
Als ze iedereen maximaal + een beetje voor het ongemak uitkeren dan zijn ze snel falliet. Of de aandeelhouders trappen op de rem.
Zo lang je niet voor jezelf opkomt........zij zullen dat zeker niet doen.
Ik heb al best vaak mijn verzekering moeten aanspreken en ben elke keer prettig en eerlijk geholpen. De enkele keer dat het niet was gedekt, kon ik dat gewoon terugvinden in de polisvoorwaarden. En zelfs dan werd ik wel gewoon fijn geholpen. Ik heb zelfs een keer gehad dat ik een vreemd verhaal had ('s nachts een emmer op een hete kraan gevallen, waardoor de hele woonkamer blank stond en de vloer krom was getrokken) en er zonder argwaan werd uitgekeerd. Om even wat tegengeluid te geven op jouw argwaan.Teijgetje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:26:
[...]
Zo hee, wat een onzin. En wat denigrerend.
Twee keer, is dat niet heel veel?![]()
![]()
Of heb je geen idee van mijn situatie, mijn leeftijd, en voor wie ik verzekeringszaken regel? En klets je dus maar wat uit je nek?
En weet je ook of ik te maken had met verzekeringen door eigen toedoen, of door toedoen van anderen?
Heb je zelf wel ooit iets meegemaakt? Of ben je te jong daarvoor gezien je denkt een verzekering maar 2x in je hele leven nodig te hebben? En heb je gewoon weinig levenservaring en ben je toetsenbordridder?
Maar om maar een voorbeeld te geven, zelfs met bewijzen probeert de verzekering je te benadelen, en een deal te sluiten waarbij ik in no-claim flink achteruit ging omdat zij de vermeende schade toch uit gingen keren.
Toen ik na veel vijven en zessen te horen kreeg dat ik dan maar de helft achteruit ging maar daar ook niet mee akkoord ging, omdat ik geen schade had toegebracht, en na drie verschillende voorgestelde onderzoekmethoden, die steeds duurder werden, toestemde met een onderzoek via een hightech buro, dat bindend was en dat net zoveel kostte als ik achteruit ging, met de vermelding dat als zij mij als schuldige aanmerkten ik geen korting kreeg op de no-claim-achteruitgang, bleek dat ik inderdaad geen schade had toegebracht.
Dus ik kreeg na driekwart jaar getouwtrek verontschuldigingen omdat ik geen schade had toegebracht en een bos bloemen voor het leed.
En kreeg de tegenpartij een fraude-aantekening.
Let wel dat ik vanaf dag 1 alles heel duidelijk had aangevoerd met foto`s en filmpjes voor en na de zogenaamde schade.
Dus zit er nu in elke auto een voor en achter dashcam, die investering van 300 toen leverde me heel veel geld op.
En zo kan ik je nog wel wat schades vertellen waar ik voor anderen door de verzekeringsmaatschappijen van het kastje naar de muur gestuurd werd, ondanks rechtsbijstand en dat betreffende personen goed verzekerd waren.
Maar goed, jij weet blijkbaar alles beter én van de hoed en de rand in mijn leven.
Ik hoop voor je dat je gelijk krijgt, en nooit, hooguit één keer dan, als bovengemiddeld persoon, jouw verzekering aan hoeft te spreken.
@ZieMaar!
Ik heb dus nooit gezegd dat verzekeringen zo veel mogelijk premie heffen om zo min mogeijk uit te betalen.
Dat maak jij er weer van.
Ze betalen uit, maar als ze minder uit kunnen betalen om wat voor legitieme reden, in hun ogen, dan ook, zullen ze dat doen. Dat is gewoon hun verdienmodel.
Als ze iedereen maximaal + een beetje voor het ongemak uitkeren dan zijn ze snel falliet. Of de aandeelhouders trappen op de rem.
Zo lang je niet voor jezelf opkomt........zij zullen dat zeker niet doen.
Vervelend voor je als je nare ervaringen hebt gehad met verzekeraars. Maar als je zegt dat verzekeraars boeven zijn en hun verdienmodel is om zo min mogelijk uit te keren, dan is dat gewoon niet eerlijk. Je beschuldigt een hele branche. Leuk als je daar werkt en gewoon elke dag je best doet.
Wij rijden zaterdagochtend naar Selva Italië, woensdag weer terug. Als ik kijk naar de voorspellingen dan beloofd dat weinig goeds

XXXVI
Bril voor slecht weer op en gaan met die banaanephymerous schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:59:
Wij rijden zaterdagochtend naar Selva Italië, woensdag weer terug. Als ik kijk naar de voorspellingen dan beloofd dat weinig goeds
Grz D.
@Teijgetje ik hou er hierna over op, maar het verdien model heeft echt niet te maken met zo min mogelijk uitkeren. Hoe t wel werkt leg ik graag uit, maar dat is hier niet gepast
. En in aanvulling op @jeroenkb er zijn ook zat verzekeraars die (deel)portefeuilles hebben met een COR > 100% en die toch gewoon winst maken.
Qua weersvoorspelling: de echt hoge temperaturen zijn van de kaart, föhn zal ik niet zo veel last van hebben dus hooguit dinsdag neerslag, maar de hoeveelheid en soort kan alle kanten nog op. Ik zie het wel. Twijfel een beetje over de pas (wilde 3 landerpas plus een of twee dagpassen, maar de superskipas is dan maar het duurder en geeft net wat meer opties om optimaal te kunnen skiën als t sneeuwt…
Even puzzelen dus nog!
Qua weersvoorspelling: de echt hoge temperaturen zijn van de kaart, föhn zal ik niet zo veel last van hebben dus hooguit dinsdag neerslag, maar de hoeveelheid en soort kan alle kanten nog op. Ik zie het wel. Twijfel een beetje over de pas (wilde 3 landerpas plus een of twee dagpassen, maar de superskipas is dan maar het duurder en geeft net wat meer opties om optimaal te kunnen skiën als t sneeuwt…
Even puzzelen dus nog!
[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 23-01-2025 21:28 ]
Vandaag 2e perfecte dag van afgelopen week.ephymerous schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:59:
Verder wel elke dag goed kunnen skien. Maar de dagen dat het minder weer was juist rustiger op de piste, het is deze week best wel druk...
Ga voor de 3e keer naar Val Thorens. Dit keer stuk minder weer, morgen mooie dag met veel zon.
Doordeweeks helaas geen zon en wel sneeuw. Nog niet eerder gehad maar met slecht zicht stukje minder leuk lijkt mij?
Doordeweeks helaas geen zon en wel sneeuw. Nog niet eerder gehad maar met slecht zicht stukje minder leuk lijkt mij?
Hoe gevaarlijk vind je in de nacht rijden? Hie gebroken kom je aan? Ga dit jaar voor het eerst in ff nacht rijden. 1100km en rijden om 22 uur weg. Met ze vieren dus voldoende afwisselen tijdens het rijden.PaT schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:25:
[...]
Die gaat hier overmorgen het dak op.
Dit jaar hebben we weer een plekje weten te vinden in Fiss Oostenrijk. 's Ochtends altijd erg druk, maar wat een mooi gebied. Vrouwlief is om de een of andere reden bang voor ergere files dan normaal dus volgens mij vertrekken we rond middernacht. Dan zouden we rond 10 uur wel daar moeten zijn. Het maakt mij niets uit, ik vind in de nacht rijden heerlijk.
Het wordt voor mij de eerste keer snowboarden na 8 jaar pogingen tot goed te leren skiën (helaas nooit gelukt, nooit verder dan 'redelijk' gekomen) afgelopen zomer de overstap gemaakt naar het snowboard. Dat had ik jaren eerder moeten doen. Veel meer lol op zo'n board dan met die frustrerende ski's. Ik heb een 'red slope ready' cursus van 12 lessen bij Snowworld gevolgd. Insteek was dat ik veilig van blauw af wilde gaan, maar na les 10 had ik toch serieus het idee dat rood en misschien zelfs zwart (geen Black mamba) realistisch werd. We gaan het beleven. Zondag en maandag geloof ik nog een beetje sneeuw en dan een hele droge week. Hopelijk wordt het niet te ijzig.
Ik vind het niet gevaarlijk. Ik zorg ervoor dat ik uitgerust achter het stuur stap. Dus als het even lukt van tevoren even slapen. Mijn vrouw slaapt erg makkelijk in de auto, dus voordat we op de snelweg zijn slaapt die alweer. In de nacht is er stukken minder verkeer, dus je kan vaak lekker doorrijden. Files kom je gegarandeerd tegen, ook in de nacht. Ze zijn echter veel korter en dus stukken minder hinderlijk.Wackmack schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:25:
[...]
Hoe gevaarlijk vind je in de nacht rijden? Hie gebroken kom je aan? Ga dit jaar voor het eerst in ff nacht rijden. 1100km en rijden om 22 uur weg. Met ze vieren dus voldoende afwisselen tijdens het rijden.
Vaak rij ik de eerste paar uur en dan wissel ik naar behoefte met mijn vrouw. Dan wisselen we om de twee a drie uur.
Je voelt zo'n nachtelijke rit zeker, dus 's middags de piste nog even op doen we zeker niet. Die middag gebruiken we voor uitruimen en alle skispullen naar de kluizen bij de liften brengen. Dan even inkopen doen voor het avondeten en dan een beetje op tijd naar bed.
Wij tanken onderweg meestal 2 keer, dus dat zijn de logische wissels.
Op de terugweg rijden we wel overdag. Dat is altijd een vrij dramatische terugrit qua files.
[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 24-01-2025 15:41 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters