[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:52

hidde212

Free your mind...

VulcanRaven schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:58:
Deze winter voor het eerst naar de sneeuw toe. Afgelopen jaar flink geoefend bij Snowworld met snowboarden. Nu wil ik een eigen board kopen maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben gewend aan de huurboards van Snowworld, de Burton Radius. Ik durf niet te zeggen wat mijn stijl is behalve dat ik alleen op de normale pistes ga. Ik had deze aanbieding gevonden maar twijfel erg erover, de ene website zegt prima voor beginners en de ander weer dat het meer voor freestyle is.

https://www.ekosport.nl/salomon-pulse-p-c2687-P9-139396

Met setje bindingen van Salomon 340 als je de 20% korting erbij hebt.

Zou dit wat zijn? Beste is natuurlijk naar een winkel maar ik heb het idee dat ze bij Duivesteijn die hier in de buurt ligt niet echt verstand van zaken hebben en je standaard het duurste spul aanbieden.
Als je niet vies bent van een stukje rijden (ga ik vanuit, aangezien je duijvensteijn noemt) kan ik absoluut Burnside in Deventer aanraden. Daar hebben ze heel uitgebreid en gericht advies en eventueel ook tweedehands boards of bindingen. Volgens mij hebben ze ook een gunstige regeling dat je nieuw materiaal een weekje uit kunt proberen en daarna evt. kunt omwisselen.

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
VulcanRaven schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:24:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik wil best het Snowworld board kopen maar ik kan deze alleen 2e hands vinden en de prijzen daarvan zijn vergelijkbaar met nieuwe borden dus dat is wat zonde. Huren heb ik over getwijfeld maar ik ga gemiddeld 1x per maand naar Snowworld (ligt hier 15 min vandaan). Dus voor een jaar huren + 1x wintersport heb ik bijna evenveel betaald als voor een eigen bord.
Ik snap je punt maar dan ben je in mijn mening te laat. Je had je board eerder moeten kopen om op vakantie geen last te hebben. Maar ik snap je punt zeker hoor. Nadeel is je timing. Je gaat nu midden in het seizoen wat kopen. Dan betaal je zoiezo meer.

Ik huur zelf de laatste jaren trouwens weer. Is gekomen omdat ik mijn binding gebroken op tijdens wintersport en te lui was geweest om een nieuwe te kopen voor het jaar erna. Ik had nog zulke oude spullen dat ik zelfs een nieuw bordje moest kopen omdat de huidige bindingen geen discs met mijn bout-patroon meer hebben. Anyway. Ik was volgens mij 75e voor een weekje kwijt. Je zou kunnen overwegen of het die 75e waard is om nu nog te kopen of dat extra uit te geven en later met lagere prijzen te kopen. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Laatst online: 17:27
Blackouts schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:14:
[...]

Geen ervaring met de pasvorm, ik zou 'm gewoon eens gaan passen dus. Vergeet dan je helm niet mee te nemen.
Wat betreft het zicht: ik heb zelf ook die 0-4 reactiv, maar ik vind persoonlijk dat ie te laat naar 0 kleurt. Eigenlijk gebeurt dat alleen op de hotelkamer. Als je op een januaridag aan het eind van de middag in een schaduwdal skiet is ie te donker naar mijn mening.
Gek genoeg zou de 1-3 beter zijn, doordat de kleur van de glazen niet rood is maar roze waardoor het zicht bij weinig licht juist beter is.

Julbo zelf heeft dan ook op zijn website staan (kan het alleen nu even niet vinden, wel eerder een keer gelezen): Als je snel last hebt van fel licht overdag, kies de 0-4. Heb je eerder last van slecht zicht bij weinig licht: kies de 1-3

Edit: gevonden:

[...]

bron: https://julbo.us/products...ywZS84WgNItdcpmw08qYmmej1
heb inmiddels de cyclon 1-3 en de razor 0-4 binnen. De cyclon past goed, is ietsje kleiner dan de razor edge.

Gek genoeg is de 0-4 in tegenstelling tot wat je zegt wel een stukje lichter dan de 1-3 bij gelijke omstandigheden. heb het nu een paar keer geporbeerd buiten.

de 1-3 is ook ietsje groener waar de 0-4 wat grijs/roder is. Subtiele verschillen. 0-4 kijkt iets neutraler. Maar hoe dat in de sneeuw gaat zijn is even afwachten.

Ik denk dat je niet verkeerd kunt gaan met beide brillen. Ook die 1-3 was prima binnen met weinig licht. Zelfs met nachtskiën kan ik me voorstellen dat die genoeg licht doorlaat om bij een verlichte piste prima te skiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
VulcanRaven schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:58:
Deze winter voor het eerst naar de sneeuw toe. Afgelopen jaar flink geoefend bij Snowworld met snowboarden. Nu wil ik een eigen board kopen maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben gewend aan de huurboards van Snowworld, de Burton Radius. Ik durf niet te zeggen wat mijn stijl is behalve dat ik alleen op de normale pistes ga. Ik had deze aanbieding gevonden maar twijfel erg erover, de ene website zegt prima voor beginners en de ander weer dat het meer voor freestyle is.

https://www.ekosport.nl/salomon-pulse-p-c2687-P9-139396

Met setje bindingen van Salomon 340 als je de 20% korting erbij hebt.

Zou dit wat zijn? Beste is natuurlijk naar een winkel maar ik heb het idee dat ze bij Duivesteijn die hier in de buurt ligt niet echt verstand van zaken hebben en je standaard het duurste spul aanbieden.
Ik zou als ik jou was voor een dood normale 2de hands bordje gaan met een traditional camber. Ik Snowboard nu zo'n 20 jaar en toen ik begon heel snel een eigen bordje aangeschaft. Achteraf bleek het bord veeelste stijf geweest te zijn voor een beginner. Hierdoor werd ik heel snel afgestraft door de fouten die ik maakte. En dat is niet goed voor je zelfvertrouwen.
Enkele jaren geleden met vrienden waren we naar Bottrop gegaan en mijn snowboard thuis gelaten om daar gewoon een bord te lenen(zit toch in het prijs inbegrepen). De bordjes die ze daar hebben zijn echt knetter goedkope Burton boards van 200 euro nieuw meende ik. Ze waren (tegenover mijn eigen board) knetter slap en vergevingsgezind dat het juist super leuk was om daarop rond te klooien.

Staar je trouwens niet alleen blind op een board. Schoenen en bindingen zijn net zo belangrijk want je wilt niet teveel ruimte/speling hebben tussen je voeten en board. Lessen nemen van een goede leraar is ook heel waardevol. Als hij(of zij) een goede leraar is wijzen ze je op de fouten die je maakt om zo sneller correct te kunnen snowboarden. Ik heb het snowboarden mijzelf aangeleerd maar dat is achteraf hartstikke zonde van de uren die ik heb aanlopen rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
hidde212 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:03:
[...]

Als je niet vies bent van een stukje rijden (ga ik vanuit, aangezien je duijvensteijn noemt) kan ik absoluut Burnside in Deventer aanraden. Daar hebben ze heel uitgebreid en gericht advies en eventueel ook tweedehands boards of bindingen. Volgens mij hebben ze ook een gunstige regeling dat je nieuw materiaal een weekje uit kunt proberen en daarna evt. kunt omwisselen.
Top tent! Dankzij hun heb ik nu perfect passende schoenen, bindingen en een snowboard aangewezen. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:41

The_Scarabial

MTB for life!

Komende week even een paar daagjes naar Ischgl, ben heel benieuwd hoe het gaat zijn, lijkt genoeg sneeuw te zijn nu. Hopelijk is de kwaliteit ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

The_Scarabial schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:54:
Komende week even een paar daagjes naar Ischgl, ben heel benieuwd hoe het gaat zijn, lijkt genoeg sneeuw te zijn nu. Hopelijk is de kwaliteit ook goed.
Ik was er 7 t/m 12 december (vanuit Samnaun). Toen was het al dik in orde. Aan de Zwitserse kant waren zelfs alle dalafdalingen open. Ben er 12 Januari weer :)

Voor de Camperaars onder ons: In Samnaun zit een fijne "camping", van origine een camperplaats. Strak aan de piste.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:41
DGTL_Magician schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:57:
[...]

Ik was er 7 t/m 12 december (vanuit Samnaun). Toen was het al dik in orde. Aan de Zwitserse kant waren zelfs alle dalafdalingen open. Ben er 12 Januari weer :)

Voor de Camperaars onder ons: In Samnaun zit een fijne "camping", van origine een camperplaats. Strak aan de piste.
glurend op de webcams 9bergfex, sneeuwhogte) geeft me het idee dat het deze week overal wel meer dan dikke prima is. Is vaak anders met kerst, dus ben stik en stikjaloers op iedereen die nu in de alpen mag verblijven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

Ik zit nu in Sankt Anton en de omstandigheden zijn inderdaad geweldig.
Genoeg sneeuw, staalblauwe hemel en de hele dag door koud genoeg om geen papsneeuw te krijgen. Er zijn vast jaren geweest dat het net zo goed was, maar deze zal me zeker bij blijven.

Oh ja, en qua skis
Ik ben er niet aan toegekomen om eigen skis te kopen dus nog huur. Gisteren Head SX en vandaag overgestapt naar Stöckli SC.
En echt, de Stocklis zijn wat mij betreft next level. Het is bijna alsof ze je een fractie van een seconde voor zijn en precies weten wat je wil gaan doen. Heel bizar.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-08 11:26
YellowCube schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:54:
Ik zit nu in Sankt Anton en de omstandigheden zijn inderdaad geweldig.
Genoeg sneeuw, staalblauwe hemel en de hele dag door koud genoeg om geen papsneeuw te krijgen. Er zijn vast jaren geweest dat het net zo goed was, maar deze zal me zeker bij blijven.

Oh ja, en qua skis
Ik ben er niet aan toegekomen om eigen skis te kopen dus nog huur. Gisteren Head SX en vandaag overgestapt naar Stöckli SC.
En echt, de Stocklis zijn wat mij betreft next level. Het is bijna alsof ze je een fractie van een seconde voor zijn en precies weten wat je wil gaan doen. Heel bizar.
Interessant. Ik huur al jaren "bronze" skigear op wintersport. Wist niet dat er zo'n aantoonbaar verschil merkbaar is.

Dit jaar voor de tweede keer naar L2A. Van 10 tm 18 jan. Lijkt een bak sneeuw te gaan vallen in de alpen komende week, ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

The_Scarabial schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:54:
Ik was er van 27-12 tm 30-12, wat een topdagen, supersneeuw, super temperaturen en Ischgl echt super gebied om de drukte te ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:09
Wat is handiger, wij gaan naar St Christina en moeten ski's en zo huren.
Nu online bestellen of daar gewoon de winkel inlopen.
Is alweer 10 jaar geleden dat we zijn wezen skiën en geloof bij de laatste zat alles in een pakket..

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Vaak is het handig om wel ff te reserveren, dan staan (met wat geluk) al je gegevens ter plekke in t systeem en vaak krijg je iets van vroegboekkorting (maar die krijg je ook als je gaat huren op een plek waar je hotel een deal mee heeft, etc). Als je op tijd aankomt: haal het zaterdagmiddag vast op. Zondagochtend is druk vaak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
The_Scarabial schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Ik was er van 27-12 tm 30-12, wat een topdagen, supersneeuw, super temperaturen en Ischgl echt super gebied om de drukte te ontlopen.
Bedoel je dat het hoeken heeft die lekker rustig zijn? Want als geheel is Ischgl natuurlijk een van de drukste gebieden van de Alpen (hoewel het gebied het redelijk goed aan kan natuurlijk)...

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wintersport.nl/media/embeds/2023/03/13/IMG_2807-1678741120871.jpeg?width=1024e

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTuvfe-sLUewq1epnqAtZju293XEDu1eHZuQR1QBKYWdr4Vqhm7EqZEn6PRzxJhYkFdblc&usqp=CAU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

ZieMaar! schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:59:
[...]

Bedoel je dat het hoeken heeft die lekker rustig zijn? Want als geheel is Ischgl natuurlijk een van de drukste gebieden van de Alpen (hoewel het gebied het redelijk goed aan kan natuurlijk)...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik bedoel idd dat het gebied het goed aankan en als je wat meer in de uithoeken bent dan is het totaal niet druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
The_Scarabial schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:38:
[...]

Ik bedoel idd dat het gebied het goed aankan en als je wat meer in de uithoeken bent dan is het totaal niet druk.
Precies, dat dacht ik al. En Alp Trida is denk ik ook al veel beter dan het kommetje aan de Oostenrijkse kant…

Nooit geweest nog, maar vind het een interessante optie voor het verre naseizoen een keer. Iets meer afwisseling dan bijvoorbeeld Obergurgl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ZieMaar! schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:47:
Vaak is het handig om wel ff te reserveren, dan staan (met wat geluk) al je gegevens ter plekke in t systeem en vaak krijg je iets van vroegboekkorting (maar die krijg je ook als je gaat huren op een plek waar je hotel een deal mee heeft, etc). Als je op tijd aankomt: haal het zaterdagmiddag vast op. Zondagochtend is druk vaak...
Dat verschilt enorm per gebied. Ik heb ooit in Fiss meer dan twee uur in de rij gestaan voor huurspullen op een zaterdagmiddag. De zondagochtend erop was het een pak rustiger.

Dat was voor mij wel de reden om eigen spullen te kopen. Nooit meer die chaos in!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
PaT schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Dat verschilt enorm per gebied. Ik heb ooit in Fiss meer dan twee uur in de rij gestaan voor huurspullen op een zaterdagmiddag. De zondagochtend erop was het een pak rustiger.

Dat was voor mij wel de reden om eigen spullen te kopen. Nooit meer die chaos in!
Precies. Maar zeker als je al eigen schoenen hebt, kan je ski’s prima in Nederland huren, of in een dorpje eerder…

Hangt natuurlijk ook een beetje van de bestemming af…maar wachten op zondagochtend gaat van skitijd af, zatermiddag in principe niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ps. Bij de grote ketens huren is in mijn ervaring altijd goedkoper online. Zelfs als je er al bent. Vorig jaar IN de shop de online boeking gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:40

vhal

ಠ_ಠ

Hier gaan we dit jaar met Kerst voor het eerst op wintersport. We hebben gekozen voor Lofer, afgelopen zomervakantie hebben we daar veel gewandeld op de alm en persoonlijk vond ik het een mooi en rustig gebied. Het massale met heel dat après-ski gedoe trekt ons absoluut niet. De huuraccomodatie hebben we dus ook geboekt, de weken in de kerstvakantie gaan al hard.

Zelf heb ik nul ervaring dus ga ik in de zomer maar eens lessen afnemen. M'n vrouw en kinderen (8 en 10) zijn al eind vorig jaar begonnen, het is bijzonder om te zien hoe snel kinderen het kunnen aanleren.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Over drie weken kan ik je vertellen hoe Lofer is :). Maar volgens mij een prima beginnersgebied en leuk voor heel t gezin. Ga je op de rolband lessen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

ZieMaar! schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:41:
Over drie weken kan ik je vertellen hoe Lofer is :). Maar volgens mij een prima beginnersgebied en leuk voor heel t gezin. Ga je op de rolband lessen?
Leuk, ik ben benieuwd maar ik hoor er goede dingen over. :)

Zelf twijfel ik nog qua lessen, de opties liggen nog open. In Rotterdam zit een rollerband skischool en in Zoetermeer een indoorskihal die iedereen wel kent :P . Verder ligt er in de buurt nog zo'n borstelbaan als uitwijkmogelijkheid. Persoonlijk neig ik tussen een combi van roller en sneeuw.

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 05-01-2025 20:23 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Rotterdam is van Rieks, een van de beste leraren die ik gehad heb. Wilde dat ik na mijn lerarenexamen bij hem kwam werken. In Rotterdam (ik woon in Apeldoorn). Toffe gast, mooie kijk op skiles geven, al denk ik niet dat hij zelf nog veel les geeft, maar hij zal vast zijn eigen leraren opleiden.

Een combi kan goed, in Zoetermeer zijn er vanaf november (of nog deze maanden) wel skiexperiences, misschien ook wel voor echte beginners nog (de keren dat ik ging moest je wel een beetje kunnen skiën)? Even checken op hun site, maar daar lopen ook echt goede leraren rond. Maar gewoon lessen in Zoetermeer met leraren van daar kan ook. Ik zou t niet per se door elkaar doen (maandag rolbaan, dinsdag skihal). Zoetermeer is in de skimaanden wel erg druk, mei tot en met september zijn het fijnst vind ik.

Een aanpak met in de zomer een paar lessen en dan in de winter de rolbaan kan dan prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
Persoonlijk zou ik voor een beginner adviseren om te kiezen voor de borstelbaan.
Ik zelf ben begonnen op een rollerbaan en mijn ervaring is dat je dan minder gevoel leert te ontwikkelen in het gevoel dat je naar beneden gaat (dus snelheid ontwikkeld) en dat je gebruik kan maken van de berg voor het reduceren van je snelheid. Daarnaast is een rolbaan vlak dus je leert ook niet echt omgaan met oneffenheden die je gaat tegen komen op de piste.

Dus voor het gevoel zou ik kiezen voor indoor of borstel. Ook leer je dan omgaan met een sleeplift.
Heb je wat ervaring dat is een rolbaan perfect. Je kan dan echt 10 min lang sleutelen aan je techniek zonder dat je een lift in moet.
Veel banen hebben zoals boven gemeld ook zomer cursussen of seizoenspakketten vanaf september.
Mijn kinderen hebben nu al jaren een heel seizoen van september tot april les en voor hun is het gewoon 1 van de sporten die ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Op zich moet je als beginner niet teveel leren omgaan met omstandigheden, maar vooral je basis heel goed in orde krijgen, zodat je daardoor goed kan omgaan met omstandigheden.

Verder eens met @Togi een beetje glij gevoel helpt wel en daarom ook mijn advies van bijv zomer Snowworld en winter rolbaan. Ook vanwege de sleeplift inderdaad, even het gevoel van diepte ervaren, wennen aan de gladheid en (veel) andere mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:19
En schroom niet om op vakantie ook een lesje te boeken. Privé lesje samen met je partner is gezellig en leerzaam. En het helpt je om op gang te komen.

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een volwassen beginner, en ik heb zowel gelest in snowworld, als in oostenrijk, als in een rolbaan. En rolbaan vond ik verschrikkelijk. Vorig jaar een week priveles gehad en uiteindelijk heb ik daar het meeste aan gehad.

Een rolbaan komt niet in de buurt van het echte werk. Iedereen kan wel zeggen: Dan is je techniek slecht, een rolbaan is het beste voor techniek. Maar daar ben ik het niet mee eens :P Echte handson ervaring in de sneeuw is het allerbeste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:31:
Ik ben een volwassen beginner, en ik heb zowel gelest in snowworld, als in oostenrijk, als in een borstelbaan. En borstelbaan vond ik verschrikkelijk. Vorig jaar een week priveles gehad en uiteindelijk heb ik daar het meeste aan gehad.

Een borstelbaan komt niet in de buurt van het echte werk. Iedereen kan wel zeggen: Dan is je techniek slecht, een borstelbaan is het beste voor techniek. Maar daar ben ik het niet mee eens :P Echte handson ervaring in de sneeuw is het allerbeste.
Bedoel je een borstelbaan of rolbaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Bedoel je een borstelbaan of rolbaan?
Rolbaan, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Geen ervaring met de borstelbaan. Wel afgelopen jaar voor het eerst op de rollerband gestaan. Alles wat ik in de sneeuw heb geleerd, kon ik maar deels toepassen op de band. Andersom, alles wat ik heb geleerd in die twee maanden op de band, kon ik meteen toepassen in de sneeuw en heeft me een betere skiër gemaakt.

Het een kan niet zonder het ander. Gladheid, diepte, hoogte, sneeuw, etc moet je ook mee leren omgaan. Maar voor techniek ben ik wel overtuigd dat trainen op de band de lat hoger legt en meer progressie biedt.

Wij gaan dit jaar weer de band op. Inclusief onze zoon. Zeker (kinder)lessen in groepsverband schat ik nu nog lager in dan ik al deed.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Geen probleem :).

Sommige mensen vinden de klik met de rolbaan niet. Dat heeft inderdaad wel met techniek te maken, maar als t niet voor je werkt, dan vooral lekker in de sneeuw lessen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Geen probleem :).

Sommige mensen vinden de klik met de rolbaan niet. Dat heeft inderdaad wel met techniek te maken, maar als t niet voor je werkt, dan vooral lekker in de sneeuw lessen toch?
Ik denk dat het ook met angst te maken heeft,en niet zo zeer techniek. Op sneeuw ben ik niet bang, maar zo'n rollerbaan voelt gewoon onnatuurlijk, en als je valt is dat echt heel k*t (kan ik uit ervaring zeggen). Ik heb er een dikke lip en maanden nekpijn van gehad doordat ik viel en die baan nog doorging. Fout van de instructeur (Indoor Ski Arnhem, niet naar toegaan, waardeloze eigenaar) door niet optijd te stoppen.

Maargoed, die 5 dagen priveles in de sneeuw heeft mij echt veel gebracht. Van angstig in ploeg zonder gevoel van controle, naar vol zelfvertrouwen paralel op zelfs sommige zwarte pistes :) Nu nog een keer leren carven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:47
Ook een keer rolbaan gedaan, en dat vond ik ook niet relaxed. Was meer bezig met ervoor zorgen dat ik niet tegen de muur achter me werd gelanceerd, dan daadwerkelijk aan m'n techniek werken. Maar dat komt natuurlijk omdat ik nog maar een relatieve beginner ben. Daarnaast ging ik tijdens de zomer, en (1) was het hartstikke warm binnen, zelfs met alleen t-shirt aan; (2) het tapijt droogde razendsnel op, waardoor deze te veel grip kreeg op de ski's.

Wellicht dat ik na de wintersportweek van februari nog eens een poging waag, want ik zie het nut er wel van in.

Over een paar weken gaan wij er dus een weekje op uit, ik heb er heel veel zin in. De huur-ski's staan op zolder, dus als we straks bij de piste aankomen kunnen we gelijk doorlopen :)

We hebben, mede op aanraden van @ZieMaar! , 3 privé lessen van 2u geboekt, en dat om de dag. Dus 1 dag les, 1 dag om het geleerde te oefenen, dan weer een dag les, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:02:
[...]

Ik denk dat het ook met angst te maken heeft,en niet zo zeer techniek. Op sneeuw ben ik niet bang, maar zo'n rollerbaan voelt gewoon onnatuurlijk, en als je valt is dat echt heel k*t (kan ik uit ervaring zeggen). Ik heb er een dikke lip en maanden nekpijn van gehad doordat ik viel en die baan nog doorging. Fout van de instructeur (Indoor Ski Arnhem, niet naar toegaan, waardeloze eigenaar) door niet optijd te stoppen.

Maargoed, die 5 dagen priveles in de sneeuw heeft mij echt veel gebracht. Van angstig in ploeg zonder gevoel van controle, naar vol zelfvertrouwen paralel op zelfs sommige zwarte pistes :) Nu nog een keer leren carven :P
Je kan naar vallen inderdaad, zeker als de leraar net een fractie te laat (of te vroeg) de band stil zet. Tijdens mijn leraren opleiding stond hij een keer op zijn snelst, als je dan valt gaat ook hard, heel hard. Gelukkig niet gebeurd, maar van mij hoeft ie niet meer zo snel :).

@RagingAardvark waar ga je heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Dat klinkt niet goed nee. Ben in Nederweert geweest. Hing gewoon een airco. En als de band te droog wordt, kun je het aangeven.
En als er iets fout gaat, moet de band meteen stil. In mijn eigen groepje en het andere groepje waar we mee afwisselden is nooit iemand gevallen op een lopende band. Gaat wel eens wat fout, daarom ben je het oefenen, maar dan staat de band meteen stil. Ben zelf 1 keer gevallen. Maar omdat alles dan al stil staat, is het beperkt gebleven tot een schram op de knieën.
Ik deed de lessen overigens in korte broek. Zo veilig voelde ik me. En uit principe doe ik binnen sporten niet in lange kleding.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingAardvark
Knus skigebiedje vlakbij Innsbrück, Axamer Lizum! Gaan we nu voor de 2e keer heen; volgend jaar gaan we ons oriënteren op een ander, groter, gebied.
DomiGijzen schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:35:
Dat klinkt niet goed nee. Ben in Nederweert geweest. Hing gewoon een airco. En als de band te droog wordt, kun je het aangeven.
En als er iets fout gaat, moet de band meteen stil. In mijn eigen groepje en het andere groepje waar we mee afwisselden is nooit iemand gevallen op een lopende band. Gaat wel eens wat fout, daarom ben je het oefenen, maar dan staat de band meteen stil. Ben zelf 1 keer gevallen. Maar omdat alles dan al stil staat, is het beperkt gebleven tot een schram op de knieën.
Ik deed de lessen overigens in korte broek. Zo veilig voelde ik me. En uit principe doe ik binnen sporten niet in lange kleding.
M'n vrouw en ik vielen gelukkig ook niet, maar een jongen die daar met zijn moeder was, werd wel gelanceerd. Momentje van onoplettendheid van de trainer; die was even te veel gefocust op de andere cursist en stopte de baan niet snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DomiGijzen schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:35:
Ik zelf voel regelmatig aan de mat of ie nog nat genoeg is, droge mat is veel lastiger en met een druk op de knop is zo weer vochtig.

Stilzetten vraagt wel wat timing, maar beter te vroeg dan te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingAardvark
ZieMaar! schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:53:
[...]

Ik zelf voel regelmatig aan de mat of ie nog nat genoeg is, droge mat is veel lastiger en met een druk op de knop is zo weer vochtig.
Hoe werkt dat "met een druk op de knop"? Hebben sommige rolbanen geïntegreerde sproeiers oid.?

Bij de baan waar wij zaten (Amsterdam West) moest de trainer met een sproeier aan een tuinslang handmatig sproeien. Dat ging best, zag er alleen een beetje knullig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Echt? Waar ik kom en lesgaf zit er op de vloer een knop (die je dus met je voet indrukt) en dan wordt de baan gesproeid inderdaad. Geïntegreerd dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
In Nederweert een druk op het bedieningspaneel. 3 Tellen en het gleed weer lekker.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingAardvark
Haha, beetje ouderwets daar dus, in A'dam West (Ski-inn). Of de geïntegreerde sproeier was even stuk, kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:39
Iemand nog tips voor goede ski handschoenen in de midden prijs categorie. Heb vaak koude handen en gezien de temperaturen volgende week in hinterglemm 🥶😅
Iemand ervaring met HeatPerformance® PRO elektrische handschoenen 🥵

En heeft iemand nog tips om de oversteek door het dorp te vermijden / beperken in Saalbach. 🙂

[ Voor 35% gewijzigd door impactftw op 08-01-2025 05:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ski met de wat duurdere handschoenen van decathlon, evt met dunne onderhandschoenen als t echt koud is, zoals in Snowworld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
impactftw schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:27:
Iemand nog tips voor goede ski handschoenen in de midden prijs categorie. Heb vaak koude handen en gezien de temperaturen volgende week in hinterglemm 🥶😅
Iemand ervaring met HeatPerformance® PRO elektrische handschoenen 🥵

En heeft iemand nog tips om de oversteek door het dorp te vermijden / beperken in Saalbach. 🙂
Als ik snel kijk, is de prijs gelijk aan de Hestra (Army Leather Heli Ski). Nu op veel plaatsen in de uitverkoop namelijk. Die staan bekend als een van de warmere handschoenen. Heb je als 5-vinger, krab of want model.
Voor kerst met -17 (gevoel onder de -20). Ging nog prima.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 08:57
ZieMaar! schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:46:
Ik ski met de wat duurdere handschoenen van decathlon, evt met dunne onderhandschoenen als t echt koud is, zoals in Snowworld.
Dit werkt bij mij ook beste. De handschoenen die ik heb, zijn best ruim, dus die gebruik ik alleen met liner handschoentjes erin.

Met fietsen (racefiets/mtb in winter) ook vaak zo gedaan. Wanten vind ik niet fijn, omdat ik dan weinig feeling heb als ik even ritsje wil openen etc. Dan moeten handschoenen uit, en krijg ik het niet meer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:09
Ik heb Burton wanten uit 1993 en daar gebruik ik een dun katoenen onder handschoentje onder.
Werkt goed, zowel voor skiën en snowboarden. (het zijn origineel snowboard wanten)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:17
ZieMaar! schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:46:
als t echt koud is, zoals in Snowworld.
Het is in Snowworld -5 op de piste, dat is toch niet koud, laat staan echt koud? :?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Teijgetje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:26:
[...]

Het is in Snowworld -5 op de piste, dat is toch niet koud, laat staan echt koud? :?
Geen zon en een veel te korte afdaling om t echt warm te krijgen, denk ik?

Ik heb in de Alpen lagere temperaturen gehad, zeker, maar dan had ik het echt minder koud (een incidentele lift daargelaten)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:39
Dank! Zojuist de Hestra Army Leather Heli Ski Lobster (3-finger) besteld ;) Nu nog hopen dat het op tijd binnen is. ;) En hopen op nooit meer koude handen :*)
DomiGijzen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:20:
[...]

Als ik snel kijk, is de prijs gelijk aan de Hestra (Army Leather Heli Ski). Nu op veel plaatsen in de uitverkoop namelijk. Die staan bekend als een van de warmere handschoenen. Heb je als 5-vinger, krab of want model.
Voor kerst met -17 (gevoel onder de -20). Ging nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:17
ZieMaar! schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:47:
[...]

Geen zon en een veel te korte afdaling om t echt warm te krijgen, denk ik?
Verkeerde kleding?

Ben in Frankrijk ook wel in een sneeuwstorm terecht gekomen, zodanig dat je wenkbrauwen hard witbevroren waren toen we het hutje hadden bereikt.
Maar koud? Nee, gezicht ingevet en de juiste kleding. Wel even "ontdooien" natuurlijk.

Er bestaat geen slecht weer, wel verkeerde kleding voor betreffende omstandigheden. ;)

Tegenwoordig ben ik overigens mooiweer-skier. :Y
Maar omdat ik weet hoe snel het weer om kan slaan heb ik toch altijd genoeg bij me om niet overvallen te worden.
En leen vervolgens dat dan uit aan de mindere skiers in de ploeg die dat niet bij zich hebben, en zonder verloren zijn........ _O-

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
In de sneeuw is er, op sporadische lift die recht op de wind ligt, niets aan de hand, ook niet met de -20 oid van een paar geleden. Het is echt een snowworld ding. Herken ik overigens ook echt veel van andere skiërs, dat Snowworld (mn Zoetermeer) voor koude handen zorgt. Goede kleding heb ik wel.

Herken de voorkeur voor mooi weer wel, al kan dat ook met hele lage temperaturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingAardvark
Ik ken het ook wel van Snow World. Geen zon, en de afdalingen zijn te kort om het van de lichaamsbeweging warm te krijgen ... dus ondanks het feit dat -5 meevalt krijg ik het toch koud op een gegeven moment.

In de bergen, met een zonnetje erbij en bij 5 tot 10 onder nul zweette ik daarentegen peentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:13

The End

!Beginning

Ik heb het op wintersport nooit koud, eerder altijd veel te warm. Helemaal bevroren in snowworld. Zal combinatie van geen zon, constante temp, luchtvochtigheid? en tocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meh, 19 januari vertrek ik naar Solden. Maar de weersvoorspelling van die week zijn bijna net zo dramatisch qua temperatuur als die ellende in februari 2024. Grote kans op temperaturen van 10 graden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:43
10 daagse voorspelling kan alle kanten op. Pas binnen 5 dagen wordt het een beetje betrouwbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Verwijderd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:07:
Meh, 19 januari vertrek ik naar Solden. Maar de weersvoorspelling van die week zijn bijna net zo dramatisch qua temperatuur als die ellende in februari 2024. Grote kans op temperaturen van 10 graden. :(
1 model loopt richting de 10 maar haalt de 10 niet. De andere modellen zien er beter uit. En in solden ligt ook een gletsjer op 3000 meter. Daar is het makkelijk 3-6 graden kouder.

Er is gelukkig wat sneeuw bij gevallen de laatste dagen. Maar vrees niet genoeg. Solden is dit jaar, tot nu, niet de beste locatie om te zijn helaas...

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:57
Ik ga naar Trois Vallees (Les Menuires). Ik ben hier 10 jaar terug voor het laatst geweest, dus mijn ervaringen zijn waarschijnlijk niet meer zo representatief. Daarom de vraag:

Ik ga van 18-25 januari naar Les Menuires (Trois Vallees). Mijn huisje is beschikbaar vanaf zaterdag einde middag. De zaterdag erop gaan we er 's ochtends weer uit.

Wat is qua files voor deze hoek in deze tijd van het jaar gebruikelijk? Rijdt het naar die hoek redelijk door, ook aan het einde? Of is een vertrek vrijdagavond + overnachting weghotel + vroeg weg zaterdag logischer dan de graveyard-shift optie (3 uur 's nachts weg en in een keer door)?

En is wegkomen uit Les Menuires op zaterdagochtend een beetje doable? Of is een ochtend extra skiën bijna een no-brainer (om daarna rustig weg te gaan)?

Mijn laatste frankrijk trip was Les Arcs. Maar dat was in de voorjaarsvakantie en dat gebied ligt volgens mij een stuk minder gunstig qua wegrijden omdat al die gebieden rond Bourg Saint Maurice dan op hetzelfde knelpunt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:56
Ik ben er 2 keer geweest in de laatste 10 jaar. Beide keren op de zaterdag zelf rond 6 uur vertrokken. De ene keer +- 10 uur op gereden, andere keer bijna 13 door sneeuw. In ongeveer dezelfde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
DomiGijzen schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:12:
[...]

1 model loopt richting de 10 maar haalt de 10 niet. De andere modellen zien er beter uit. En in solden ligt ook een gletsjer op 3000 meter. Daar is het makkelijk 3-6 graden kouder.

Er is gelukkig wat sneeuw bij gevallen de laatste dagen. Maar vrees niet genoeg. Solden is dit jaar, tot nu, niet de beste locatie om te zijn helaas...
Waar kan ik dit soort modellen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:54
Valorian schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:28:
Ik ga naar Trois Vallees (Les Menuires). Ik ben hier 10 jaar terug voor het laatst geweest, dus mijn ervaringen zijn waarschijnlijk niet meer zo representatief. Daarom de vraag:

Ik ga van 18-25 januari naar Les Menuires (Trois Vallees). Mijn huisje is beschikbaar vanaf zaterdag einde middag. De zaterdag erop gaan we er 's ochtends weer uit.

Wat is qua files voor deze hoek in deze tijd van het jaar gebruikelijk? Rijdt het naar die hoek redelijk door, ook aan het einde? Of is een vertrek vrijdagavond + overnachting weghotel + vroeg weg zaterdag logischer dan de graveyard-shift optie (3 uur 's nachts weg en in een keer door)?

En is wegkomen uit Les Menuires op zaterdagochtend een beetje doable? Of is een ochtend extra skiën bijna een no-brainer (om daarna rustig weg te gaan)?

Mijn laatste frankrijk trip was Les Arcs. Maar dat was in de voorjaarsvakantie en dat gebied ligt volgens mij een stuk minder gunstig qua wegrijden omdat al die gebieden rond Bourg Saint Maurice dan op hetzelfde knelpunt komen.
Hoewel je in een relatief rustige week zit, zou ik nog steeds een dag van tevoren vertrekken. Wij zitten ook jaarlijks in die hoek rond dezelfde tijd, en verblijven vrijdag op zaterdag altijd in de omgeving van Beaune. En als we daar in de ochtend rond 9 uur weer vertrekken, is het soms direct al aansluiten (ook buiten de vakanties om), en zeker na Lyon.

Qua vertrek zou ik mij minder druk om maken. Zolang je op tijd vertrek (zeg 7u), ben ik daar eigenlijk nooit met enig oponthoud weggekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Scheurbuik schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Waar kan ik dit soort modellen vinden?
https://www.wetterzentral...var=201&run=6&lid=ENS&bw=

Zelfde als wat Supreme zei, maar deze zou meteen Solden moeten openen. Je moet ze een beetje leren gebruiken. Wat je ziet:

Links bovenin kun je de plaats invullen.

Links in het midden de verschillende modellen. Voor lange termijn wil je de "Globalmodelle ensemble" modellen gebruiken. GFS en ECMWF zijn de bekendste. Dit zijn berekening waarbij de verschillende variabelen steeds wat anders zijn omdat we in de praktijk ook niet exact weten hoe het weer zich gedraagt. Dat is meteen de reden waarom weer zich zo moeilijk laat voorspellen verder vooruit.

Links beneden de parameters van het model. Wat je eigenlijk wil weten is de temperatuur en neerslag. Daarvoor is het "Temp 850hPa & Niederschlag" de beste. 850hPa is 1500 meter.

Daaronder nog de Lauf. De modellen worden een paar keer per dag gerund. Niet alle runs zijn hetzelfde. belangrijkste verschil is het aantal dagen vooruit. Kijk dus goed naar x as om te zijn welke dagen in een run zitten.

Als de lijnen verticaal ver uit elkaar liggen is de zekerheid van het model laag. Laat je dus niet gek maken door een lijnen bij 10 graden als er ook lijnen bij 0 graden liggen. Ook de average zegt niks. Zo werken modellen niet.

In solden is 850hPa dus net boven het dorp. Per 1000 meter mag je 3 graden minder rekenen bij normaal weer. Maar het is in de bergen niet altijd normaal weer. De weerberichten op wintersport.nl geven een prima verdere duiding van het weer. Behandelen ook vaak de ensembles.

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wat ook altijd goed is om je te beseffen, hoe verder weg, hoe meer die modellen naar t uiterste gaan. Waar ze soms over 9 dagen 120 cm sneeuw in het dal voorspellen, blijft dat soms 5 cm als t zover is. Datzelfde geldt voor temperatuur, die trekt vaak wel weer iets naar normaal toe. Maar vooral door het bericht van Roel echt te lezen, krijg je wat inzicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DomiGijzen schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 00:54:
[...]

https://www.wetterzentral...var=201&run=6&lid=ENS&bw=

Zelfde als wat Supreme zei, maar deze zou meteen Solden moeten openen. Je moet ze een beetje leren gebruiken. Wat je ziet:

Links bovenin kun je de plaats invullen.

Links in het midden de verschillende modellen. Voor lange termijn wil je de "Globalmodelle ensemble" modellen gebruiken. GFS en ECMWF zijn de bekendste. Dit zijn berekening waarbij de verschillende variabelen steeds wat anders zijn omdat we in de praktijk ook niet exact weten hoe het weer zich gedraagt. Dat is meteen de reden waarom weer zich zo moeilijk laat voorspellen verder vooruit.

Links beneden de parameters van het model. Wat je eigenlijk wil weten is de temperatuur en neerslag. Daarvoor is het "Temp 850hPa & Niederschlag" de beste. 850hPa is 1500 meter.

Daaronder nog de Lauf. De modellen worden een paar keer per dag gerund. Niet alle runs zijn hetzelfde. belangrijkste verschil is het aantal dagen vooruit. Kijk dus goed naar x as om te zijn welke dagen in een run zitten.

Als de lijnen verticaal ver uit elkaar liggen is de zekerheid van het model laag. Laat je dus niet gek maken door een lijnen bij 10 graden als er ook lijnen bij 0 graden liggen. Ook de average zegt niks. Zo werken modellen niet.

In solden is 850hPa dus net boven het dorp. Per 1000 meter mag je 3 graden minder rekenen bij normaal weer. Maar het is in de bergen niet altijd normaal weer. De weerberichten op wintersport.nl geven een prima verdere duiding van het weer. Behandelen ook vaak de ensembles.
Leuke aanvulling hierop is wat mij betreft de modelvergelijker van Windy.
https://www.windy.com/mul...67/11.007?46.542,11.008,8

Uiteraard wat minder info, maar visueel beter te af te lezen voor de leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 14:55
Goedemiddag! Ik ben op zoek naar advies voor de aanschaf van nieuwe ski's en ik hoop dat jullie wat input willen geven.

Mijn huidige ski's zijn inmiddels een jaar of 16 oud en ik realiseerde me laatst dat deze wellicht niet meer veilig zijn. Zo op het oog verkeren de ski's eigenlijk nog in erg goede staat, maar door de leeftijd ben ik bang dat ze toch een keer gaan breken of dat de bindingen niet goed meer zijn.

Na een flink aantal jaren niet geweest te zijn, gaan we nu elk jaar een dag of 4 skiën en ik verwacht dat aankomende jaren wel te blijven doen. Begin februari mogen we weer (woohoo!).

Ik heb al even wat terug zitten lezen in dit topic en het advies om ter plaatse ski's te gaan huren en dagelijks te wisselen zodat ik wat verschillen kan voelen, ga ik zeker opvolgen. Daarbij zag ik dat sommige sportwinkels ook aanbieden dat de huurprijs van de ski's wordt verrekend als je nieuwe ski's daar koopt.

Nu vroeg ik mij een aantal dingen af over de aankoop van een nieuwe(re) set ski's:
- Zou het voordeliger of juist duurder zijn om ski's daar ter plaatse te kopen dan in NL?
- Als ik toch al ski's heb gehuurd voor de 4 dagen, kan ik dan niet beter een zelfde of soortgelijke set kopen in NL in de uitverkoop over een paar maanden?
- Is het (on)verstandig om eventueel ex-verhuurski's te kopen bij de verhuurder als ik toch maar 4 dagen per jaar ga?
- Of raden jullie aan om gewoon te blijven huren? Ik vind de huurprijzen nog best schappelijk en als je ski's na 10 jaar toch moet afschrijven, is kopen misschien niet extreem veel goedkoper?

Mijn huidige ski's zijn Rossignol Zenith Z3's (162cm, R15, 121/72/100), ik denk een 2008 model. Heb hier al die jaren met erg veel plezier op geskied zonder problemen. Echter heb ik heb ook totaal geen vergelijkingsmateriaal, dus geen idee wat de verschillen kunnen zijn.

Ik denk dat ik een redelijk gemiddelde (saaie?) skiër ben. Ik ga ook wel regelmatig lekker hard naar beneden, maar wil vooral genieten. Ik pak soms een stukje zwart maar vooral rood en blauw en blijf veelal braaf op de piste. Mijn techniek is misschien niet het allerbeste/mooiste, maar ik kom overal gecontroleerd naar beneden.

Alvast bedankt voor jullie input!

Ps: veelal kun je ski's huren in 3 categoriën: budget, gemiddeld en expert. Ga ik als 'gemiddelde skiër' veel meer plezier beleven aan duurdere ski's dan aan goedkopere?

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
Scheurbuik schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:15:
10 daagse voorspelling kan alle kanten op. Pas binnen 5 dagen wordt het een beetje betrouwbaar
Dit
En de voorspellingen van hoge temperaturen zijn gepaard met hoge druk =zonnig weer. In dit deel van de winter is de zonkracht bijzonder laag en krijg je met hoge druk vaak inversie en lage dauwpunten en leidt de sneeuw er niet tot amper onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan valt het hopelijk mee :D. Neemt overigens niet weg dat er afgelopen week amper en volgende week vrijwel geen sneeuw gaat vallen. Op de webcams zie ik ze ook niet echt bijspuiten met deze koude temperaturen, zal wel voldoende liggen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:13

The End

!Beginning

Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:40:
Dan valt het hopelijk mee :D. Neemt overigens niet weg dat er afgelopen week amper en volgende week vrijwel geen sneeuw gaat vallen. Op de webcams zie ik ze ook niet echt bijspuiten met deze koude temperaturen, zal wel voldoende liggen dan?
Ik zit in oostenrijk en het is serieus koud. De sneeuwkanonnen hebben de hele dag aangestaan. (Axamer Lizum)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Als de winter net zo goed te voorspellen is als de zomer in Oostenrijk qua weer, dan kan je het beste die 10-dagen modellen vergeten en hooguit 3 dagen vooruit kijken.

In de zomer heb ik fervent gebruik gemaakt van de betaalde Bergfex app, daar kon je best goed mee uit de voeten en het was ook behoorlijk accuraat. De webcams in de app zijn ook erg fijn als je het weer wilt zien bovenop de berg. Buienradar, weeronline en dat soort websites kan je eigenlijk wel naast je neer leggen. Windy is wel weer handig voor de windkracht.

[ Voor 19% gewijzigd door vhal op 11-01-2025 09:58 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Een vraagje voor de wintersporters hier. Ik ben 20 jaar geleden ooit eens met school naar Oostenrijk geweest en heb daarbij alleen de pistes gezien. Fast forward naar nu en willen mijn zoon en ik misschien een keer op wintersport. Maar omdat mijn vrouw niet zo van skiën / snowboarden is zou zij met de hond lekker willen wandelen. Nu is de vraag, is dat mogelijk? Kan je in de wintermaanden in Oostenrijk/Zwitserland/Frankrijk/Duitsland rondom de pistes wandelen met een hond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 03:35
Tristan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:39:
Een vraagje voor de wintersporters hier. Ik ben 20 jaar geleden ooit eens met school naar Oostenrijk geweest en heb daarbij alleen de pistes gezien. Fast forward naar nu en willen mijn zoon en ik misschien een keer op wintersport. Maar omdat mijn vrouw niet zo van skiën / snowboarden is zou zij met de hond lekker willen wandelen. Nu is de vraag, is dat mogelijk? Kan je in de wintermaanden in Oostenrijk/Zwitserland/Frankrijk/Duitsland rondom de pistes wandelen met een hond?
Ja hoor! Dat kan in bijna elk gebied wel. Overal zijn vaak voldoende wandelpaden beschikbaar zowel in het dal of op de berg waar de hond gewoon mee de lift in mag.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Tristan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:39:
Ik zou wel even goed zoeken naar wat een logische plek is. Het kán overal, maar sommige gebieden zijn veel geschikter dan anderen. Houdt je vrouw van wandelen op hoogte dan is het goed om te kijken naar een plek waar in ieder geval genoeg liften zijn waar je als wandelaar in mag (in stoeltjes/bankjes-liften mag dat meestal niet, in 'eitjes' eigenlijk altijd wel.

Zelf denk ik dat Dolomieten interessant kan zijn (Val Gardena, bij Sella Ronde). Dat is namelijk sowieso een van de mooiste omgevingen om te skieën en dan heb je als wandelaar ook genoeg opties omdat er niet zo bizar veel sneeuw ligt dat je sneeuwschoenen nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Volgens mij gelden er voor honden vaak wel wat plichten (in ieder geval in Oostenrijk), zeker als je de lift deelt met anderen. Volgens mij zijn niet alle rassen welkom en misschien moeten ze een muilkorf dragen in de lift?

https://www.allesoveroost...-de-hond-naar-oostenrijk/

[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 13-01-2025 10:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Misschien wel leuk, paar plaatjes Winterberg tussendoor (zaterdag). Was super fijne sneeuw hele dag door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UryX0THzVZc42hcFHztFbsw27vo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aN3UwwiHA1CtRVMYGd0rpwFs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38HqT5FfT4gJRVtpO-fEqoWBKJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbRsnCepR2FijxdYfL4xXeIy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0Y-Qf3bjYN8y2cfFrIGW2xL1no=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iup84XV4iGeGKfwmcv3SKtjz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkrs71T1a94W42tfAQ6fRJlPvuY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKNyS7QpP8SOQidqbsZoAQoO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RyZfnGLuQcw-6U0nUORCw5ZTMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ry00FkEXlqoZ0TA42NVOE3I6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ben op zoek naar een nieuwe skibroek. Maar wat ik lastig vind is te bepalen wat te juiste maat is. Ik draag normaal alleen spijkerbroeken zeg maar, maat 32/36. Maar die maatvoering is er niet in de skibroeken (waarom standaardiseert die kledingindustrie niet eens, maar goed ;). Ik heb dus lange benen, maar ben niet breed. Welke maat kies je dan?

Daarnaast kun je kiezen tussen softshell, hardshell en gevoerde broeken. Mijn huidige broek heb ik 20 jaar geleden gekocht (en heeft 17 jaar in een tas op zolder gezeten), destijds was er geen keuze geloof ik. De "keuzehulp" tekstjes online vind ik niet altijd even verhelderend, ik neem bijv. aan dat een softshell en een hardshell beiden ook gevoerd kunnen zijn toch?

Ik ga binnenkort wel naar een decathlon of een Intersport, maar kom daar ook graag een beetje voorbereid aan, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sf1nX
  • Laatst online: 15:55

Sf1nX

Tuinder

BreadFan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:47:
Ben op zoek naar een nieuwe skibroek. Maar wat ik lastig vind is te bepalen wat te juiste maat is. Ik draag normaal alleen spijkerbroeken zeg maar, maat 32/36. Maar die maatvoering is er niet in de skibroeken (waarom standaardiseert die kledingindustrie niet eens, maar goed ;). Ik heb dus lange benen, maar ben niet breed. Welke maat kies je dan?

Daarnaast kun je kiezen tussen softshell, hardshell en gevoerde broeken. Mijn huidige broek heb ik 20 jaar geleden gekocht (en heeft 17 jaar in een tas op zolder gezeten), destijds was er geen keuze geloof ik. De "keuzehulp" tekstjes online vind ik niet altijd even verhelderend, ik neem bijv. aan dat een softshell en een hardshell beiden ook gevoerd kunnen zijn toch?

Ik ga binnenkort wel naar een decathlon of een Intersport, maar kom daar ook graag een beetje voorbereid aan, vandaar.
Ik heb pas ook een nieuwe broek gekocht en eigenlijk de enige tip die ik je kan geven is: Ga naar een goede winkel met genoeg assortiment (was bij mij Duijvestein in Zoetermeer) en ga passen.
Ik heb dezelfde bouw als jou en kwam uit op een L, maar de ene L is de andere niet en zelfs binnen hetzelfde merk had ik verschil qua pasvorm.

Met Hardshell heb je in principe een broek zonder voering en heb je alleen de technische buitenlaag (vaak ook Goretex oid), je kan dan door middel van onderlaagjes zelf je wamte bepalen.
Softshell is vaak gewoon een gevoerde broek (helemaal of op strategische plaatsen). Daarmee ben je wat minder flexibel, technisch zijn deze vaak ook net iets minder dan een hardshell en dus meestal wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Een hardshell is voor veel mensen niet echt nodig, gevoerd is voor veel mensen wel fijn. Een iets kortere broek is met skiën natuurlijk iets minder erg. Gewoon ff gaan passen bij een wintersportwinkel (of Daka oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 03:35
Ik heb wel een hardshell. Ik ski sowieso enkel in hardshell broek, t-shirt en hardshell jas.
Ik zweet altijd als een otter dus zo min mogelijk voering.

Als het echt koud is heb ik nog wel een gevoerde jas maar eigenlijk altijd hardshell broek.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:00
Een broek is inderdaad echt een kwestie van passen. Bij het ene merk was XL iets te klein voor mij, bij de andere zit een L als gegoten. (ben wat groter dan de standaard Levi's maatje 32)

Ik ben 10 jaar geleden ofzo verpest door een hardshell van 1 of ander niet bekend zwitsers merk (MayaMaya) en die is nu aan vervanging toe, moet dus in het wat hogere prijssegment kijken nu.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Cheesy schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:41:
Misschien wel leuk, paar plaatjes Winterberg tussendoor (zaterdag). Was super fijne sneeuw hele dag door.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Zo dat ziet er goed uit zeg! Niet verwacht dat het daar nu zo goed is. Zal ik eens wat meer in de gaten houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook zo'n bouw, en heb een fijne skiriem (arcade belts) gekocht :) Dat helpt ook wel als een broek net iets te los om je middel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Wow!
Hoorde vorige week van een collega die het appartement dat hij gehuurd had voor wintersport (van een particulier via Airbnb) in de voorjaarsvakantie, door de brandweer afgekeurd was en gesloten is (of zoiets...). Hij heeft keurig zijn geld teruggekregen van de eigenaar en excuses. Maar ja... daar heeft hij weinig aan.

Ai, ai, ai... hij heeft nu dus wel een groot probleem, aangezien hij wel verdere kosten gemaakt heeft als 'skihuur, skipas, skilessen, ...'. Alles los geboekt namelijk.

Afgelopen jaren heb ik elke keer via een organisatie mijn skivakantie geboekt. Dit jaar heb ik het voor het eerst ook zelf gedaan en dus apart alles geregeld. Scheelde mij zo'n 1000 euro!

Uit nieuwsgierigheid ben ik net ook gaan kijken wat er zou gebeuren als we niet meer terecht zouden kunnen in ons gehuurd appartement... poeh, dan heb je volgens mij wel een groot probleem: alles is vol! Je kunt helemaal nergens meer terecht.
Wat baal je dan zeg! In mijn geval zou ik ergens in een dorp in het dal moeten slapen en elke dag een uur heen en weer rijden.

Maar goed... gelukkig niet het geval bij mij, maar je baalt wel zeg. Heeft iemand dat wel eens meegemaakt? Dat op het laatste moment een huis wordt geannuleerd.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
Galois schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:12:
Wow!
Hoorde vorige week van een collega die het appartement dat hij gehuurd had voor wintersport (van een particulier via Airbnb) in de voorjaarsvakantie, door de brandweer afgekeurd was en gesloten is (of zoiets...). Hij heeft keurig zijn geld teruggekregen van de eigenaar en excuses. Maar ja... daar heeft hij weinig aan.

Ai, ai, ai... hij heeft nu dus wel een groot probleem, aangezien hij wel verdere kosten gemaakt heeft als 'skihuur, skipas, skilessen, ...'. Alles los geboekt namelijk.

Afgelopen jaren heb ik elke keer via een organisatie mijn skivakantie geboekt. Dit jaar heb ik het voor het eerst ook zelf gedaan en dus apart alles geregeld. Scheelde mij zo'n 1000 euro!

Uit nieuwsgierigheid ben ik net ook gaan kijken wat er zou gebeuren als we niet meer terecht zouden kunnen in ons gehuurd appartement... poeh, dan heb je volgens mij wel een groot probleem: alles is vol! Je kunt helemaal nergens meer terecht.
Wat baal je dan zeg! In mijn geval zou ik ergens in een dorp in het dal moeten slapen en elke dag een uur heen en weer rijden.

Maar goed... gelukkig niet het geval bij mij, maar je baalt wel zeg. Heeft iemand dat wel eens meegemaakt? Dat op het laatste moment een huis wordt geannuleerd.
Gelukkig nooit meegemaakt maar het lijkt me dat je de kosten die reeds gemaakt zijn en niet het appartement betreffen zoals skipas op een annuleringsverzekering gedekt worden. Het probleem dat je dan geen alternatief hebt is daarmee nog niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Ligt aan je verzekering. Sommige doen alleen pakketten. Anderen zijn ruimer. Ook de reden van annulering die ze accepteren verschilt van soort tot soort.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Zit precies mijn reis- en annuleringsverzekering na te kijken. Daar staat dit:
"13. uw logiesverblijf is niet meer bewoonbaar door schade en er is geen soortgelijk logiesverblijf beschikbaar;"

Kun je ook nog afvragen of dat wel of niet bij deze situatie zou passen. Meestal dekt een verzekering alleen omschreven situaties. Niet-omschreven situaties worden niet gedekt.

En:

"Welke kosten zijn verzekerd?
U bent verzekerd voor:
• de reissom en/of huursom van uw logiesverblijf die u (gedeeltelijk) verschuldigd bent;
• de eventuele overboekingskosten;
• de toeslag voor een eenpersoonskamer."

Niets over skipassen, etc.

[ Voor 26% gewijzigd door Cheesy op 13-01-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Ja en over het algemeen zijn de redenen van annuleren bij de 'standaard' annuleringsverzekeringen vrij beperkt (tot dingen als ziekte, overlijden, scheiding, brand, enz...).

Ach... dit zijn de risico's van het zelf boeken. Ik had er nooit zo bij stilgestaan in ieder geval. Zo boek ik een zomervakantie of weekendje weg ook nooit in een pakket.

En wat @Cheesy zegt, of dit van mijn collega hier dan onder valt. En hoe het dan geregeld moet worden om een bewijs te hebben? In ieder geval heel veel gedoe!
Tsja... die wintersportgebieden zitten natuurlijk in het hoogseizoen propvol.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Galois schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:45:
Ja en over het algemeen zijn de redenen van annuleren bij de 'standaard' annuleringsverzekeringen vrij beperkt (tot dingen als ziekte, overlijden, scheiding, brand, enz...).

Ach... dit zijn de risico's van het zelf boeken. Ik had er nooit zo bij stilgestaan in ieder geval. Zo boek ik een zomervakantie of weekendje weg ook nooit in een pakket.

En wat @Cheesy zegt, of dit van mijn collega hier dan onder valt. En hoe het dan geregeld moet worden om een bewijs te hebben? In ieder geval heel veel gedoe!
Tsja... die wintersportgebieden zitten natuurlijk in het hoogseizoen propvol.
Ai wat een ellende. Vrees inderdaad dat verzekeringen dit niet gaan dekken.

PS: Het verschilt per gebied en per groepssamenstelling, maar waar ik zelf heen ga (Trois Vallees, Dolomitit superski) is de skipas toch al niet goedkoper als je die lang van tevoren boekt. Dus die boek ik pas een weekje van tevoren of zelfs enkele dagen voor ik in de auto stap. Bij Dolomiti zelfs een keer in de fysieke rij gestaan en toen ik dat te lang vond duren met mobiel online gekocht zodat ik hem naast de rij uit de automaat kon trekken met de aankoop-QR-code ;)

Ik kan mij wel voorstellen dat er nog enige coulance is, wellicht kan je collega bellen met de ski-school en ski-pas instantie om te kijken of ze de passen en ski-lessen kunnen omzetten naar een toekomstige voucher ofzo. Of zelfs geld terug. Soms is er meer mogelijk dan je denkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scheurbuik
Nog nooit gezien dat skipassen bij vroegboeken goedkoper zijn (wel pakketreizen zoals sunweb). Koop het altijd ter plaatsen uit het apparaat/kassa.. nog nooit hoeven wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:07

ikloon

Product Owner
Heeft iemand dat wel eens meegemaakt? Dat op het laatste moment een huis wordt geannuleerd.
Ja dat hebben wij twee jaar geleden meegemaakt. Via Booking een half jaar tevoren een chalet van een particuliere eigenaar geboekt en deels betaald voor de nieuwjaarsperiode 2022/23. Een week vantevoren werd de boeking door de verhuurder geannuleerd met de mededeling dat de familie van de eigenaar er zelf in wilde die periode. Dat was niet leuk en balen natuurlijk.

Zowel de verhuurder als Booking deden toen pogingen om voor ons een alternatief te vinden. Maar die voldeden voor ons niet. Uiteindelijk hebben we toen heel lastminute zelf een andere accommodatie gevonden en kunnen boeken. Van Booking kregen we ons geld terug en een (magere) compensatie voor wat ons was overkomen.

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac

Bij losse reizen zou ik passen nooit vooruit boeken. De korting die misloopt weegt voor mij niet op tegen het risico van een vakantie die niet door gaat, je ziek bent of iets anders.

Passen zou ik trouwens pas als laatste optie direct aan de kassa kopen. Eerder via een locale shop of hotel. Zit meestal ook nog gewoon korting op. En zelfs als je daar staat ff kijken wat het online kost vs aan de kassa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 18:34
Scheurbuik schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:48:
Nog nooit gezien dat skipassen bij vroegboeken goedkoper zijn (wel pakketreizen zoals sunweb). Koop het altijd ter plaatsen uit het apparaat/kassa.. nog nooit hoeven wachten
Er zijn gebieden die flexibele prijzen hanteren. Hoe verder je vantevoren een pas voor een bepaalde datum koopt, des te goedkoper het is. Ook afhankelijk van verwachtte drukte (vakanties).

Kijk bijvoorbeeld eens op: https://www.gopass.travel/EN/

Ik heb daarbij ervaring met het Tsjechische skigebied Špindlerův Mlýn. Daar kan ver vooraf bestellen maximaal ~25 euro verschil maken, voor 1 dag. ~30 euro vs ~55 euro.
Als je een dag vantevoren annuleert kost dat ongeveer 1,20 euro (30 kronen) en de rest van het bedrag krijg je terug als credits. Op de dag zelf annuleren is 5x duurder volgens mij.
Op die manier kost de gok niet veel, en kan het veel opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik denk dat een skipas ook wel gedekt wordt door een annuleringsverzekering...echter, met geldige annuleringsreden, en het afhaken van je accommodatie zal dat wel niet zijn? Maar dat is een kwestie van ff bellen.

Dan ben je iig niet meer aan dat gebied gebonden bij het zoeken naar ander verblijf.

@Valorian Dolomiti Superski geeft dus wel 5% korting :) :
* Buying early pays offIf you purchase your daily or multi-day skipass online at least two days prior it's usage, you will receive a 5% discount. (e.g. for skiing on Sunday buy your skipass within Friday).

[ Voor 32% gewijzigd door ZieMaar! op 13-01-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:03:
[...]

Bij losse reizen zou ik passen nooit vooruit boeken. De korting die misloopt weegt voor mij niet op tegen het risico van een vakantie die niet door gaat, je ziek bent of iets anders.

Passen zou ik trouwens pas als laatste optie direct aan de kassa kopen. Eerder via een locale shop of hotel. Zit meestal ook nog gewoon korting op. En zelfs als je daar staat ff kijken wat het online kost vs aan de kassa.
Scheelt per gebied denk ik. Bij Dolomiti Superski (het grootste skigebied van Italië) zijn kassa en online hetzelfde. Bij Trois Vallees (grootste skigebied van Frankrijk) idem. Enige voordeel van online is dan nog dat je niet in de kassa-rij staat bij het ophalen omdat je vaak de pas dan uit een automaat kan trekken. Bij andere skigebieden in Frankrijk kreeg ik geloof ik 5% korting bij online aanschaf meer dan x dagen van tevoren. Kanttekening: ik ga nooit met familie, altijd met volwassenen vrienden. Misschien dat er i.c.m. gezinnetjes vaker meer mogelijk is qua kortingen, geen idee.

Mijn skipaskosten voor dit jaar zijn 456 euro voor Trois Vallees, 7 dagen, volwassen, mid-januari. Zowel online als aan de deur. Kon het nergens als los te boeken pas goedkoper of met wat voor korting dan ook vinden. Alleen als je appartement inclusief skipas boekt (vaak een combinatiedeal, zoals bij Sunweb) betaal je effectief wellicht minder voor de pas, afhankelijk van hoe appartementen en skigebied daar onderling in sleutelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
ZieMaar! schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:42:
Ik denk dat een skipas ook wel gedekt wordt door een annuleringsverzekering...echter, met geldige annuleringsreden, en het afhaken van je accommodatie zal dat wel niet zijn? Maar dat is een kwestie van ff bellen.

Dan ben je iig niet meer aan dat gebied gebonden bij het zoeken naar ander verblijf.

@Valorian Dolomiti Superski geeft dus wel 5% korting :) :

[...]
Ah, check, dan had ik het verkeerd onthouden. Dan hadden we daar inderdaad de 5% online korting meegepakt destijds, haalde ik die even door elkaar met onze laatste keer elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Was al gepost.....

[ Voor 97% gewijzigd door jeroenkb op 13-01-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02
ZieMaar! schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:09:
Volgens mij gelden er voor honden vaak wel wat plichten (in ieder geval in Oostenrijk), zeker als je de lift deelt met anderen. Volgens mij zijn niet alle rassen welkom en misschien moeten ze een muilkorf dragen in de lift?

https://www.allesoveroost...-de-hond-naar-oostenrijk/
Onze Berner vond een muilkorf niet fijn en die we bij de kassa leenden pasten ook niet over zijn muil. Dus met muilkorf in de hand naar de lift, waar meneer bijna nog uit stress een lift medewerker opat. Maar uiteindelijk heeft hij een geweldig uurtje op de gletsjer doorgebracht. En de lift medewerker kon er gelukkig wel om lachen. Het is ook een grote knuffel beer.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Leuke trivia hier voor tussendoor: wat zijn de langste aaneengesloten (dus zonder lift tussendoor) afdalingen die jullie op de piste gemaakt hebben?

Ik kom al snel uit op de volgende:

- Alpe Duez: de Sarenne. Volgens de promo-praatjes is het een zwarte piste van 16-18km. In praktijk is het maar een heel klein stukje zwart, maar tussendoor kan je er niet af, dus het tweede deel een andere kleur geven is ook niet logisch. En in praktijk was het volgens mij ook geen 16+ km, maar volgens mij "rekenen" de gebieden vaak wat ruim om mooier over te komen (of ze tellen variant-routes halverwege bij elkaar op, maar dan heb je natuurlijk niet één run van xx km).

- Dolomiti Superski: de langste route die ik hier gedaan heb is de La Longia. Volgens het gebied 10+ km. Maar dan moet je ook hier denk ik wel heel erg veel buitenbocht pakken, want ik ben er heel vaak naar beneden gegaan en meer dan 8km heb ik nog nooit geklokt. Wel een mooie route.

- Trois Vallees: voor mij te lang geleden om te herinneren. Maar ik ga er straks weer heen. En naar wat ik begrijp is daar de langste route te vinden in Meribel: 11km van Col de la Chambre naar villlage Meribel. Meerdere verschillende pistes, maar geen lift tussendoor dus wel één lange run. Inclusief de groene uitloper naar het dorp. Ben erg benieuwd of deze wel écht 11km is of dat ook hier weer wat overdreven wordt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 13-01-2025 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
@Valorian op https://openskimap.org/ kun je de (horizontale?) lengte van een piste zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Valorian schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:03:
Leuke trivia hier voor tussendoor: wat zijn de langste aaneengesloten (dus zonder lift tussendoor) afdalingen die jullie op de piste gemaakt hebben?

- Alpe Duez: de Sarenne. Volgens de promo-praatjes is het een zwarte piste van 16-18km. In praktijk is het maar een heel klein stukje zwart, maar tussendoor kan je er niet af, dus het tweede deel een andere kleur geven is ook niet logisch. En in praktijk was het volgens mij ook geen 16+ km, maar volgens mij "rekenen" de gebieden vaak wat ruim om mooier over te komen (of ze tellen variant-routes halverwege bij elkaar op, maar dan heb je natuurlijk niet één run van xx km).

- Dolomiti Superski: de langste route die ik hier gedaan heb is de La Longia. Volgens het gebied 10+ km. Maar dan moet je ook hier denk ik wel heel erg veel buitenbocht pakken, want ik ben er heel vaak naar beneden gegaan en meer dan 8km heb ik nog nooit geklokt. Wel een mooie route.

- Trois Vallees: voor mij te lang geleden om te herinneren. Maar ik ga er straks weer heen. En naar wat ik begrijp is daar de langste route te vinden in Meribel: 11km van Col de la Chambre naar villlage Meribel. Meerdere verschillende pistes, maar geen lift tussendoor dus wel één lange run. Inclusief de groene uitloper naar het dorp. Ben erg benieuwd of deze wel écht 11km is of dat ook hier weer wat overdreven wordt ;)
voor mij moet dat zijn vanaf de schindlergrat in St anton helemaal naar het dal (85 rood naar 78 blauw dan 57 (rood) of 56 (blauw) en dan via de 50 (blauw) tot in het dorp bij de galzig.
In Zermatt ben ik volgens mij (maar niet helemaal zeker) van de top bij glacier oaradise over de 85 (R), 83 (R), 81 (R) 73 (R) 75 (R) via de 66 naar swarzsee en vanaf daar door via de 51 helemaal terug naar het dorp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:05
Valorian schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:03:

10 km+ zijn ze niet. Maar in dit lijstje horen wat mij betreft:
- Les Arcs 2000/ Villaroger: piste Aiguille rouge. Vanaf 3200m hoogte naar 1200m in 7km zonder onderbrekingen, dus de tweede helft gegarandeerd brandende benen :*). Zie ook: https://www.wintersport.n...langste-pistes-ter-wereld
- Grand Massif / Flaine / Sixt: piste Cascades. Vanaf 2480m hoogte naar 760m in 14 km. Blauw, dus veel geduld nodig / prikken :).
- Mürren / Schilthorn: piste 10/16. Ik zie bij nader inzien dat er wel een stoeljeslift in zit, maar het zijn 2 zwarte pistes die er mogen zijn. Van 2970m hoogte naar ruim 1600m.
Pagina: 1 ... 38 ... 42 Laatste