sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:24:
[...]
Ik snap je opm over je extra reisdagen niet.
Met de auto ben je er in zo’n 14u. Aanname is dat je die middag van aankomst niet meer de piste op gaat. Dan is de auto sneller en makkelijker te plannen omdat je niet de avond ervoor al zou hoeven te vertrekken. Waar verlies je dan de 2 dagen?
In mijn oorspronkelijke bericht staat het niet zoals je me hebt gequote. De twee reisdagen minder slaan op de weekenden naar Oostenrijk, niet op de aanstaande reis naar Italië (zie bericht). We zijn dan met 8 man, waarvan 2 donderdag na het avondeten met de auto vertrekken, rond 0:00 ergens overnachten en rond 6:00 weer doorrijden. Dat heeft niet mijn voorkeur, want dan ben ik alsnog moe en moet ik op twee dagen reizen. De andere 6, waaronder ik, schuiven donderdag thuis de stamppot naar binnen en stappen om 19:00 in de trein. Beetje kaarten, muziekje, biertje, heel gezellig.
Het valt of staat natuurlijk met of je kunt slapen. Die 6 kunnen dat wel, die 2 kunnen dat niet. Om 7:00 word ik redelijk uitgerust wakker, ondanks mijn 194cm (niet zoals thuis, toegegeven), en krijg je twee broodjes jam en koffie. Om 9:00 staat de taxibus in Wörgl klaar en rond 10:30 staan we, ongeveer tegelijk met de andere 2, op de piste (Hopfgarten, Söll of Scheffau). Maandag skiën we tot een uur of 16:00, omkleden, taxi naar Wörgl, ergens een pizza eten, om 21:00 de trein in en om 10:00 de volgende ochtend zit ik achter de tikbak. Donderdagavond vertrokken, dinsdagochtend thuis, 4 dagen geskied.
's Nachts rijden is voor mij een no go, daar heb ik drie dagen last van. Dus in mijn geval scheelt het twee hele reisdagen.
ZieMaar! schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:33:
Inderdaad, maandag willen skiën is dus zaterdagavond weg? De Nightjet lijkt me vooral handig om op zaterdagavond in de trein te stappen om zondag, uitgeslapen, de piste op te kunnen. Maar dan wel de autotrein, maar die rijdt volgens mij niet meer?
Volgens mij rijdt de autotrein niet meer inderdaad, maar die was ook behoorlijk duur volgens mij. We hebben daar dus wel een auto, maar gebruiken die niet. Zonder auto kies je het liefst een skigebied dat niet al te ver van Wörgl, Jenbach of Innsbruck ligt en een appartement niet al te ver lopen van de lift.
Naar Italië is het anders, want dat is gewoon verder. We gaan nu voor het eerst met het gezin met de trein, kids van 6 en 9, en ik wil geen stress. Als we de aansluiting in Innsbruck missen, wil ik niet lopen balen. Dan doen we rustig boodschappen en pakken we de volgende trein. 's Middags wandelen we het dorpje in, maken we een sneeuwpop en halen de ski's van de kids op. Weet ik veel, rustig aan in elk geval. Maar als je wil, kan je ook in Italië rond de lunch op de piste staan. En op vrijdag skiën we door tot een uur of 15:00 en zijn dan de volgende ochtend om 10:00 thuis.
Cheesy schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:01:
[...]
Ah leuk, een ervaringsdeskundige van de nightjet hier!
Ik heb al verschillende keren gekeken, maar kan er geen vrienden mee worden. Het idee vind ik leuk, maar ik kom al snel op de volgende ergerpunten:
- de vertaling van de website vind ik matig. De ene keer noemen ze het slapen, liggen of zitten. De andere keer hebben ze het over een courchette. Je hebt 4 persoons, 6 persoons, al dan niet privé. Je hebt Comfort en je hebt Comfort Plus. Blijkbaar ook nog een 'barrierevrij compartiment comfort'. Zodra je wilt boeken hebben ze het opeens over 'rijtuigen' (rijtuig met zitaccomodatie, ligrijtuig, slaaprijtuig). Op sommige foto's zie je dat een 6-persoons-zit-coupé is omgebouwd tot soort ligbanken (blijkbaar is het dan een privé coupe?). Vervolgens is er (uiteraard?) een scheiding tussen dames en heren, maar volgens mij niet in de zitcoupé's. En tot overmaat van ramp worden volgens mij nu treinstellen omgebouwd en die hebben ook Mini
hondehokken Cabins.
- boeken vanaf Arnhem of Utrecht is soms niet mogelijk, blijkbaar wel vanaf Amsterdam op die dag.
- soms is er geen terugweg te boeken (werkzaamheden weekend ofzo?)
- om op kosten te besparen zit je dus met anderen. Maar zo'n zitcompartiment lijkt mee ook geen pretje met 6 man 's nachts. Een hok met bed of ligbank delen met 5 anderen is voor mij ook nog wel een dingetje. Ik kan me niet voorstellen dat ik dan lekker slaap.
- uiteindelijk schrik ik nog enorm van de prijs (€ 1000 voor retour in een privé-coupé met 6 bedden) en kun je op de meeste momenten een stuk voordeliger vliegen.
Kijk, als je niet met de trein wil, moet je het vooral niet doen, daar ga ik je niet van overtuigen. Maar overdrijf je niet een beetje, "tot overmaat van ramp", serieus? Je hebt inderdaad zitplaatsen (daar kan je zitten), ligplaatsen (dat zijn banken waar je bedden van kunt maken en dus kunt liggen) en slaapplaatsen (echte bedden). Niet zo ingewikkeld toch? Een couchette is gewoon een slaapcoupé voor 4 of 6 personen, ook niks bijzonders. Als je een privé couchette boekt, weet je zeker dat je bij elkaar zit. Doen wij nooit, maar we zitten altijd bij elkaar. Als je in je eentje bent, lig je inderdaad bij 3 of 5 anderen, als je met 4 of 6 bent, dan niet. De prijs hangt sterk af van wanneer je boekt, net als met vliegtickets, en ik denk inderdaad van of je een privé couchette boekt. Ik ben voor een retour ongeveer €100 tot €150 kwijt geloof ik.
MarcoC schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:07:
Het grootste nadeel van een nachttrein is dat de gemiddelde Nederlander er niet in kan slapen. Ik heb er zelf een aantal keer gebruik van gemaakt, maar de bedden zijn keihard en maar 190cm lang. Ik doe geen oog dicht. In de praktijk kwam ik gesloopt ipv uitgerust aan. Hoe anders is dat met de auto, waarbij je 's avonds vertrekt en onderweg overnacht om vervolgens lekker uitgerust aan te komen de volgende ochtend.
Ook is de catering aan boord zeer minimaal en kan je uitsluitend cash betalen. Positief is dat je soms wel redelijk goed kunt douchen als je een iets modernere variant hebt.
Het volgende nadeel van de nachttrein is vooral op de terugweg, dan vertrek je ook 's nachts. Op de terugweg wil je juist 's ochtends terug. In de tijd dat je wacht op de nachttrein had je ook naar huis kunnen rijden.
En als laatste: een nachttrein boeken is zoals hierboven beschreven ontzettend onduidelijk / vaag. Qua kosten is het ook niet super.
Ik proef toch vooral een soort principiële weerstand tegen de trein. Ik heb al veel argumenten tegen de trein gehoord, maar dat je je koude halve liter pils cash moet betalen, die is nieuw ;-). Kijk, als je niet kunt slapen, houdt het direct op inderdaad.
Dat wat jij een nadeel van de trein op de terugweg noemt is juist het grote voordeel. Je wacht niet niet de hele dag tot je vertrekt, je gaat skiën.
Nou goed, heb ik toch het gevoel dat ik de trein heb zitten verdedigen :-). Volgens mij kan iedereen hier alle voor- en nadelen van alle opties prima afwegen en de beste keuze voor zichzelf maken.