[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 03:35
Ik kom toch altijd bij de WC (afgeleide) skis uit de laatste jaren.

- Rossignol CX80: wat toch wat meer allround was, Top ski overigens! Destijds wilde ik alleen wat meer stijfheid en power.
- Rossignol WC 9SL: goedkoop in Oostenrijk 2de hands op de kop kunnen tikken en jaren op geskied maar die dingen zijn echt ontzettend afstraffend. Klein foutje en je ligt onderuit. Dat harde werken en te agressieve rocker werd ik zat.
- Kästle RX12SL: na jaren Rossignol geskied toch weer eens andere merken geprobeerd omdat ik niet happy was met hoe de huidige Rossignols skiën. De RX12SL heb ik nu 1.5jaar ofzo.
Hele verademing voor wat ik had. Er zit veel meer power in, je wordt echt gelanceerd uit de bochten, kan veel meer hangen (echt handje aan de grond) en veel leuker/makkelijker om te skiën.

Had ten tijde van de aanschaf ronde voor de 9SL toen al eens Kästle geprobeerd maar vond ze toen te duur a 1200eur+.

Blij dat ik dat nu wel gedaan heb. Goeie deal kunnen maken ook met een vrijwel nieuwe set van de vrouw van de shop eigenaar voor 800eur dacht ik.

Ik vind juist een SL alrijd prettiger omdat die wendbaarder zijn in slechtere condities.
Als je tussen de pappige sneeuwhopen door moet vind ik een grote radius niet lekker.

Nog steeds wil ik nog wel eens een GS setje hebben voor ernaast als de condities wat beter zijn.
Wellicht dat ik komende seizoen eens een setje Kästle RX12GS of DH ga proberen.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Een consumenten GS (zeg max radius 20m) neem ik dan toch aan? Hele grote radius (echte GS) of hele kleine radius (echte SL, dus ook max 165) zijn toch vooral goed in dat specifieke segment (praktisch geen bochten of extreem veel bochten), wat ik beide niet zoek op de berg (althans, niet de hele dag).

SL’s, en dan zeker de minder sportief georiënteerde, laten zich natuurlijk ook wel met een iets grotere radius skiën. Daarover gesproken, ik zie dat de nieuwe Carv app versie nu ook de radius van de bochten laat zien. Ondanks dat de radius iets van 14m is, zie ik, als ik mijn best doe, daar soms net onder kom. Kan ook zijn omdat een klein gedeelte iets geslipt zal zijn…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

link_mario

Ofwa?

Zo, twee trips geboekt:

Midden Januari lang weekend Skicircus (we zitten in Hinterglemm)
Midden Maart een ruime week naar Solden.

Wordt een mooi seizoen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Hebben voor januari weekje skiën staan, nu alleen nog beslissen waar we heen gaan halverwege maart. Zitten te denken om naar Nauders te gaan. Als ik op wintersport.nl kijk, is de sneeuwzekerheid Skiparadies Reschenpass zeer wisselend: https://www.wintersport.n...schenpass/sneeuwzekerheid
Ik begrijp dat tegenwoordig in maart bijna alle dorpen groen zijn, maar qua skiën moet het toch gewoon altijd te doen zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
DeBaroN schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:50:
Hebben voor januari weekje skiën staan, nu alleen nog beslissen waar we heen gaan halverwege maart. Zitten te denken om naar Nauders te gaan. Als ik op wintersport.nl kijk, is de sneeuwzekerheid Skiparadies Reschenpass zeer wisselend: https://www.wintersport.n...schenpass/sneeuwzekerheid
Ik begrijp dat tegenwoordig in maart bijna alle dorpen groen zijn, maar qua skiën moet het toch gewoon altijd te doen zijn dan?
Je kan hier op de webcams terug kijken
https://www.3-laenderendu...rent-informations/Webcams
Maar meeste gebieden is het meestal wel te doen tenzij het echt te warm wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Half maart wil je goede oriëntatie, dus geen zuid hellingen. Sneeuw ligt er op elke piste wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
ZieMaar! schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:55:
Half maart wil je goede oriëntatie, dus geen zuid hellingen. Sneeuw ligt er op elke piste wel.
Ok, Nauders zijn weinig zuid hellingen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:56

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Hier 2e helft van maart 2 weken naar Whistler, eens wat anders :) Afgelopen keer Zweden (Äre), dat is goed bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:19
Hier 2de week van Maart naar OberGurgl.

@SayWhatAgain! Whistler, have fun! Naar zo een gebied wil ik ook wel eens. Idem voor Scandinavie trouwens.

Grz D.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DeBaroN schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:42:
[...]

Ok, Nauders zijn weinig zuid hellingen toch?
Weet ik niet zeker, maar ik gebruik dan www.openskimap.org om te checken.

@DomiGijzen eerder geweest? Ik ben er jaren geleden eens geweest, vrij rustig, zeker in Obergurgl wat duurder allemaal, maar ook kwalitatief goed. Moderne liften, erg sneeuwzeker en goed bereikbaar.

Over Canada hebben we ook getwijfeld. Maar we trokken ook vlot de conclusie dat het vooral mooi klinkt, maar voor diehard pisteskiers is Europa veel beter. Wil je juist offpiste, dan is het natuurlijk een stuk toegankelijker dan in Europa en Canada is een heel fijn land. Whistler ken ik van de zomer (qua datum, qua weer was t al winter), sfeervol plaatsje.

[ Voor 53% gewijzigd door ZieMaar! op 28-11-2024 07:43 ]

Verwijderd

DomiGijzen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:17:
Hier 2de week van Maart naar OberGurgl.
Obergurl (en Hochgurgl) is eigenlijk veel mooier dan Solden :) Op de Gletsjers na dan

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2024 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DeBaroN schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:50:
Jebus4life in "[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic!" en JB in "[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic!" zijn daar geweest + post met leuke plaatjes ;)

Wat betreft wit dorp is natuurlijk altijd leuk, maar het skigebied ligt toch buiten het dorp, volgens mij 1 skiweg naar het dorp terug. Nauders ligt op 1350 meter hoogte, dus de kans dat er wat sneeuw ligt is best groot. Daarentegen profiteert het gebied niet van sneeuw uit een Nordstau, dus het is maar net de vraag welke sneeuwval dit jaar van betekenis gaat zijn ;)

• DomiGijzen
@ZieMaar! Nee, nog niet. Was al een tijdje het kijken en eigenlijk per toeval een 6p appartement tegen het lijft gelopen in de carnaval voor een goede prijs. Eerst dagje carnaval, en dan gaan we.

Als ik het goed heb gezien, duurste skigebied van Europa? Ben benieuwd. Maar Sölden en Saalbach waar we vaker komen stonden ook hoog in het lijstje. Het is allemaal relatief en naar mijn idee in absolute getallen geen wereld van verschil.

Morgen vertrekken we voor drie dagen Sölden. Eens kijken hoe het daar is. Lees gemengde verhalen. Ze hebben zo een beetje iedere sneeuw van betekenis gemist maar het is er toch wit.

Grz D.

Verwijderd

DomiGijzen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:36:

Morgen vertrekken we voor drie dagen Sölden. Eens kijken hoe het daar is. Lees gemengde verhalen. Ze hebben zo een beetje iedere sneeuw van betekenis gemist maar het is er toch wit.
Valt vandaag flink wat sneeuw daar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:46:
[...]

Valt vandaag flink wat sneeuw daar :)
Het lijkt er wel op. Maar tot nu toe waren alle (grote) voorspellingen altijd erg tegenvallend, dus had geen hoop op deze voorspelling. Maar deze lijkt zelfs wat meer te doen dan voorspeld. En na vandaag zon. Het kan slechter :)

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DomiGijzen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:36:
@ZieMaar! Nee, nog niet. Was al een tijdje het kijken en eigenlijk per toeval een 6p appartement tegen het lijft gelopen in de carnaval voor een goede prijs. Eerst dagje carnaval, en dan gaan we.

Als ik het goed heb gezien, duurste skigebied van Europa? Ben benieuwd. Maar Sölden en Saalbach waar we vaker komen stonden ook hoog in het lijstje. Het is allemaal relatief en naar mijn idee in absolute getallen geen wereld van verschil.

Zo duur vond ik het nou ook weer niet. Cervinia is net zo duur denk ik. Er staan veel dure hotels, op de piste is t zeker wat bovengemiddeld, maar dat hoort ook bij de hoogte denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Vandaag les 1 van 8 op de rollerbaan, voor de wintersport in februari.

In 2022 was ik een soort herintreder, na 20 jaar geleden geskied te hebben (hele week les. Heb toen een aantal privelessen genomen in Oostenrijk en verder zelf wat geskied. Vorig jaar ook een week op wintersport geweest maar geen lessen gehad, en omdat ik toch wel een aantal aandachtspuntjes voor mezelf heb waar ik aan wil werken, maar tijdens de wintersport graag de vrijheid heb, heb ik nu vooraf een aantal lessen in NL geboekt.

Benieuwd hoe morgen de spierpijn gaat zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Eerste weekend Sölden is wat anders gelopen dan gepland. Plan was om 1 dag 100km te skien. Vrijdag aangekomen en om 14:00 zaten we in de lift. Even proeven, zaterdag relax en zondag de uitdaging aan gaan.

Na 1,5 uur hebben we de plannen al aangepast. Vriend waar ik mee op pad was, schoot onderuit op een ijsplaat en viel ongelukkig. Lokale dokter bezocht en blijkt een scheur in de aanhechting hamstring te hebben. Met rust kan ie met kerst waarschijnlijk wel weer skien. Dus de schade valt mee.

Zelf heb ik zaterdag en zondag wel nog een paar uur geskied. Maar de omstandigheden zijn nog niet ideaal! Zaterdagmiddag was het gros al slecht voordat we terug waren van de dokter. Zondag op tijd vertrokken. Toen ging het nog maar richting 12 merk je dat de pistes al gehavend zijn. Maar goed, paar rondjes gletsjer gedaan. En de sleepliftjes, daar blijven de mensen toch weg.

Was leuk. Maar anders dan verwacht.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 14:13
Wat gebruiken jullie mede-tweakers om elkaar terug te vinden in de bergen? Verbruik je met een app als slopes niet te veel batterij op een (android-)smartphone?
Werken de find-my Android trackers zoals bvb de moto tag vlot en zou dit minder impact hebben op je batterij dan bvb een app want uiteindelijk is het ook gewoon je telefoon die zorgt voor de sync van de locatie van de tag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wij skiën gewoon samen, en zo niet, dan spreken we af waar we elkaar weer treffen. Qua batterij: telefoon aan de binnenkant van je isolerende laag doen maakt een groot verschil tov buitenzak qua accuduur. Ik heb ook altijd een powerbank bij me (zodat mijn Carv en oortje het blijft doen, ook op een koude dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
Soms gebruik ik find my iphone voor het tracen van mijn kinderen.
Verder als we splitsen (omdat de ene nog even een andere piste (bijv zwart) wil pakken dan spreken we op een plek af of we spreken af we zien elkaar rond een bepaalde pisten/lift rond eeen bepaald tijdstip.
Of we spreken af rond bijv 11u bij dat restaurant
Verder ff een whatsapp bericht (of locatie delen via whatsapp) waarbij je rekening houd dat een ander soms niet binnen een paar minuten kan reageren omdat hij/zij in de lift zit of bezig is.

Continue locaties delen kost teveel batterij en heeft voor mij weinig meerwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Dat wat al gezegd is. En als ik alleen onderweg ben, staat mijn locatie delen aan voor mijn vriendin. Staat denk ik altijd aan, maar dan extra via iMessage.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
Met mijn vriendin, kleine van 2 en schoonouders willen we eind januari nog een midweek of lang weekend snowboarden. Normaal rijden we richting de Franse alpen, maar dat gaat die kleine niet redden en we hebben niet de tijd om de reis op te knippen en 2 dagen te rijden (staat ook niet echt in verhouding dan). Zit nu te kijken naar treinreizen, maar naar Oostenrijk was echt bizar duur met zijn drieën in de nachttrein. Ik denk ook aan met de trein naar Lyon en dan laatste stukje met opa en oma (die wel de auto nemen) de bergen in. Anders met een schuin oog naar vliegen aan het kijken, maar eigenlijk wil ik dat niet. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:54
DennisCle schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:44:
Met mijn vriendin, kleine van 2 en schoonouders willen we eind januari nog een midweek of lang weekend snowboarden. Normaal rijden we richting de Franse alpen, maar dat gaat die kleine niet redden en we hebben niet de tijd om de reis op te knippen en 2 dagen te rijden (staat ook niet echt in verhouding dan). Zit nu te kijken naar treinreizen, maar naar Oostenrijk was echt bizar duur met zijn drieën in de nachttrein. Ik denk ook aan met de trein naar Lyon en dan laatste stukje met opa en oma (die wel de auto nemen) de bergen in. Anders met een schuin oog naar vliegen aan het kijken, maar eigenlijk wil ik dat niet. Iemand tips?
Dus gaat om zo dichtbij mogelijk met de auto? Dan Berwang/Lermoos.

Qua vliegen: Innsbruck. Kun je vanaf daar letterlijk alle kanten op. Je zou zelfs daar met de ski’s in de bus stappen naar de dichtstbijzijnde pistes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
renegrunn schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:34:
[...]

Dus gaat om zo dichtbij mogelijk met de auto? Dan Berwang/Lermoos.

Qua vliegen: Innsbruck. Kun je vanaf daar letterlijk alle kanten op. Je zou zelfs daar met de ski’s in de bus stappen naar de dichtstbijzijnde pistes.
Niet per se auto, maar behapbare reizen qua tijd, eventueel met trein (dan mag het wel wat langer duren) of vliegtuig. Innsbruck zat ik naar te kijken inderdaad. Iemand tips voor een leuke kindvriendelijke locatie daar, met faciliteiten voor peuters? Ik ga zelf ook wel zoeken hoor, maar als iemand een fantastische ervaring heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34
Normaal rijden we richting de Franse alpen, maar dat gaat die kleine niet redden en we hebben niet de tijd om de reis op te knippen en 2 dagen te rijden (staat ook niet echt in verhouding dan).
Hoe bedoel je gaat de kleine niet redden ? Heb je al eens lange afstanden gereden ?

Onze ervaringen zijn eigenlijk heel positief. Ongeveer 900 km, inclusief stops doen we daar dan 11-12 uur over. Eerste keer was onze zoon 11 maanden oud, tweede keer een jaar later...
Bij ons hielp het om voldoende speelgoed in de auto erbij te hebben, en iemand die langs hem gaat zitten achter om hem te vermaken in de tijd dat hij niet sliep. Pas op het laatste stuk werd hij wat onrustig en was filmpjes kijken een oplossing ;)

Ik was vooraf ook wel benieuwd of het te doen was, of je niet te vaak moet stoppen etc. Maar dat viel heel erg mee. We zijn volgens mij maar 1x vaker gestopt vergeleken met normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:55
Poh, vandaag genieten op winterbeelden bij de Belg hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Oberstdorf misschien? Is denk ik een van de dichtstbijzijnde grotere skigebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 08:35
Wintersport geregeld, skipas: Valtournenche, Breuil-Cervinia en Zermatt. Voor mij toch het mooiste gebied waar ik geweest ben. Het kan er absoluut schitterend zijn, maar het kan er ook echt spoken, zeker op de grote hoogtes (boven de 2800 meter).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Jumpman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:07:
Wintersport geregeld, skipas: Valtournenche, Breuil-Cervinia en Zermatt. Voor mij toch het mooiste gebied waar ik geweest ben. Het kan er absoluut schitterend zijn, maar het kan er ook echt spoken, zeker op de grote hoogtes (boven de 2800 meter).
Daarom regelen de meeste mensen hun skipas ter plekke…De Italiaanse pas is ook geldig in o.a. Pila, wat een heerlijke uitwijkmogelijkheid is als alle liften weer dicht zijn. Pas zodra je meer dan 2 dagen naar Zermatt wil, is de internationale pas voordeliger, maar daarmee mag je dus niet naar die andere gebieden. Ik ben vier keer in Cervinia geweest maar denk dat de helft van de tijd de verbinding dicht was (ook op zonnige dagen).

Wel mee eens dat het ontzettend mooi is! Waar zit je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
ZieMaar! schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:14:
[...]

Daarom regelen de meeste mensen hun skipas ter plekke…De Italiaanse pas is ook geldig in o.a. Pila, wat een heerlijke uitwijkmogelijkheid is als alle liften weer dicht zijn. Pas zodra je meer dan 2 dagen naar Zermatt wil, is de internationale pas voordeliger, maar daarmee mag je dus niet naar die andere gebieden. Ik ben vier keer in Cervinia geweest maar denk dat de helft van de tijd de verbinding dicht was (ook op zonnige dagen).

Wel mee eens dat het ontzettend mooi is! Waar zit je?
Voor de vijfde keer ga ik hierheen (waarvan we één keer niet de oversteek konden maken in 2016). De skipas wordt door iemand gehaald die daar woont (scheelt veel geld). We overnachten aan de Italiaanse kant (privé verblijf), zeker voor het lekkere eten en daar zit je aan het einde van de dag nog in de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisCle
Plenkske schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:34:
[...]

Hoe bedoel je gaat de kleine niet redden ? Heb je al eens lange afstanden gereden ?

Onze ervaringen zijn eigenlijk heel positief. Ongeveer 900 km, inclusief stops doen we daar dan 11-12 uur over. Eerste keer was onze zoon 11 maanden oud, tweede keer een jaar later...
Bij ons hielp het om voldoende speelgoed in de auto erbij te hebben, en iemand die langs hem gaat zitten achter om hem te vermaken in de tijd dat hij niet sliep. Pas op het laatste stuk werd hij wat onrustig en was filmpjes kijken een oplossing ;)

Ik was vooraf ook wel benieuwd of het te doen was, of je niet te vaak moet stoppen etc. Maar dat viel heel erg mee. We zijn volgens mij maar 1x vaker gestopt vergeleken met normaal.
Zeker, van de zomer hebben we dat gedaan. Was best een pittige rit zowel heen als terugweg en hebben het beide keren opgesplitst. Willen we eigenlijk niet nog een keer doen voor de wintersport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Jumpman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:13:
[...]

Voor de vijfde keer ga ik hierheen (waarvan we één keer niet de oversteek konden maken in 2016). De skipas wordt door iemand gehaald die daar woont (scheelt veel geld). We overnachten aan de Italiaanse kant (privé verblijf), zeker voor het lekkere eten en daar zit je aan het einde van de dag nog in de zon.
Check, dan klinkt het heel logisch. Het zonnetje einde dag is heerlijk, eerst ff bij Baita Cretaz op t terras en dan nog ff bij de accommodatie :).

Ik denk overigens dat ik wat pech had met een aantal keren, maar herken wel van andere regelmatige Cervinia gangers dat het niet heel vaak een hele week alle dagen open is, maar misschien verschilt het per periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:13

The End

!Beginning

Ik ben jarenlang naar Zermatt gegaan. Sommige vakanties was de pas 5 a 6 dagen dicht. Ook vaak genoeg meegemaakt dat mensen aan de verkeerde kant vastzaten. :X
Wel prachtig gebied, maar na de sprong van de zwitserse frank verschrikkelijk duur. Zeker het eten op de piste. Nu de kinderen alle pistes en daarbuiten met gemak aankunnen, denk ik er wel aan om er weer naar terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
The End schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:25:
Ik ben jarenlang naar Zermatt gegaan. Sommige vakanties was de pas 5 a 6 dagen dicht. Ook vaak genoeg meegemaakt dat mensen aan de verkeerde kant vastzaten. :X
Wel prachtig gebied, maar na de sprong van de zwitserse frank verschrikkelijk duur. Zeker het eten op de piste. Nu de kinderen alle pistes en daarbuiten met gemak aankunnen, denk ik er wel aan om er weer naar terug te gaan.
Klopt, als je vast komt te zitten heb je een probleem. In 2023 voor het laatst daar geweest, toen zaten er een aantal mensen die ik ken ‘vast’ in Zermatt. Die zijn toen met de helikopter voor €100,00 per persoon gedropt net voor Plateu Rosa (ze mogen niet over landsgrenzen vliegen), om zo nog op tijd in Cervinia te kunnen komen. Ook voorgaande jaren mensen wel een hotel hebben zien pakken aan de andere kant van de Matterhorn (geen optie om terug te komen). Als het hard waait gaan de top liften meteen dicht, niet gek natuurlijk boven de 3000 meter. In 2022 ook lawines daar gezien, heftig hoor. Maar een zeer fraai gebied met alle soorten pistes, groot fun park, off piste mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Zoals @BreadFan al aangaf Oberstdorf/Kleinwalsertal wellicht een goede optie.
Binnen 6-8uur ben je er. Genoeg variatie, relatief sneeuwzeker, redelijk betaalbaar, leuk voor kinderen tot gevordenen.
Voor après-ski moet je er niet echt komen.

Ski in/ski out is te doen vanuit Mittelberg (Walmendingerhorn/Zaferna), Hirschegg (Heuberg/Parsenn), Riezlern (Kanzelwand).
Vanuit Oberstdorf zal je kort de bus of auto naar Fellhorn moeten pakken waar ook de verbinding te skiën is naar de bovengenoemde plaatsen in Oostenrijk.

Als je in Kleinwalsertal zelf boekt zitten de zeer goede skibus verbindingen (elke 5min in hoogseizoen) erbij in.

Oberstdorf/Kleinwalsertal is ook te doen met de ICE naar Ulm en dan door naar Oberstdorf.
De KWT bussen brengen je dan het dal in aan de Oostenrijkse kant.

[ Voor 5% gewijzigd door Csotranme op 11-12-2024 23:48 ]

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
KWT is geen Ischgl, Solden, Flachau, Gerlos, Mayrhofen en ook geen Obertauern of Schladming, maar op de juiste middagen is Platform prima en gaat het best los. Dat is het dan ook wel, maar vond het best ok, eerlijk gezegd. Iets minder een hengstenbal dan de eerstgenoemde bestemmingen (niet overal uiteraard.

De rest van deelgebieden heeft ook veel meer dat familiaire karakter, Kanzelwand is wel t populairste gedeelte denk ik. Oberstdorf het sportiefst maar net te afgelegen. Een dagje Sollereck is leuk als je rust wil. Ik vind het als geheel wat aan de drukke kant met vrij veel poederstress, ik rij volgende keren door naar bijv Damuls of Warth voor shortski’s.

• Csotranme
ZieMaar! schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:29:
KWT is geen Ischgl, Solden, Flachau, Gerlos, Mayrhofen en ook geen Obertauern of Schladming, maar op de juiste middagen is Platform prima en gaat het best los. Dat is het dan ook wel, maar vond het best ok, eerlijk gezegd. Iets minder een hengstenbal dan de eerstgenoemde bestemmingen (niet overal uiteraard.

De rest van deelgebieden heeft ook veel meer dat familiaire karakter, Kanzelwand is wel t populairste gedeelte denk ik. Oberstdorf het sportiefst maar net te afgelegen. Een dagje Sollereck is leuk als je rust wil. Ik vind het als geheel wat aan de drukke kant met vrij veel poederstress, ik rij volgende keren door naar bijv Damuls of Warth voor shortski’s.
Platform is best ok ja en inderdaad zeker geen hengstenbal. Steinbock (Mausefalle voor de kenner, vroegere naam geloof ik) in Bödmen-baad naast de Jedermannlift is ook een leuke plek met in de vakanties live muziek.
's Achterl bij het Alpenrose hotel in Mittelberg was ook altijd leuk maar volgensmij doen ze daar al jaren geen apreski meer.

Qua deelgebied zijn wij hier altijd het meest fan van de Ifen. Sinds de overname zo'n 10 jaar geleden door de grote exploitant is er sterk geïnvesteerd daar. Tot aan midden station nu sneeuwkanonnen, snelle 6-zitter vanaf het dal ter vervanging van de ankerlift die bij het midden station begon en de 2 extreem trage 2-zitters zijn vervangen voor een cabinelift/kogeltjes waar je nu kan blijven zitten tot de top.
Vroeger deed je er een uur over om boven te komen. Nu sta je in 15min boven.

Ifenmulde abfahrt (1) en Olympia (1a) zijn echt brede en snelle top pistes. Hier heb ik nog steeds mijn snelheids record staan van 114km/h :+ .

'Door skiën' is nu ook veel gemakkelijker vanaf Parsenn sinds een paar jaar. Vroegah moest je vanaf Heuberg over een bospaadje naar Fuchsfarm voor de Ifen pendelbus. Later kon je met wat prikken bij Parsenn komen en langs een weg naar Fuchsfarm. Nu stopt de bus bovenaan Parsenn en stap je heel gemakkelijk over op het busje.

[ Voor 8% gewijzigd door Csotranme op 12-12-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Nog iemand plannen voor volgende week? Sneeuwvoorspellingen wordt langzaam steeds zeker.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
DomiGijzen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:21:
Nog iemand plannen voor volgende week? Sneeuwvoorspellingen wordt langzaam steeds zeker.
Ik zie regelmatig -23 °C in de bergen. Met bijbehorende bakken sneeuw en sneeuwgrens ver onder 0 meter. Daarna wellicht toch weer veel regen tijdens / na kerst, maar dat is eigenlijk net te ver weg om te voorspellen.
(Hier geen plannen, alleen leuk om even te kijken ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 17-12-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Cheesy schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:23:
[...]

Ik zie regelmatig -23 °C in de bergen. Met bijbehorende bakken sneeuw en sneeuwgrens ver onder 0 meter. Daarna wellicht toch weer veel regen tijdens / na kerst, maar dat is eigenlijk net te ver weg om te voorspellen.
(Hier geen plannen, alleen leuk om even te kijken ;))
Regen is redelijk verminderd in de laatste voorspellingen. Maar zoals je zegt, who knows. Maar er lijkt wel wat sneeuw te komen ja.
Weet overigens niet wat ik erger vind, wat regen. Of de hitte van de laatste twee jaar. Denk dat laatste.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Wij vertrekken vrijdag nacht naar Kitzbuhel voor 2 weken. Voorspellingen gaan nog alle kanten op. Verwacht zeker hogerop wel redelijk wat sneeuw erbij. Vorig jaar was het dramatisch met kerst qua sneeuw en toch een topvakantie gehad, dus kan nu alleen maar beter zijn. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Laatst online: 17:27
Wij gaan over 4 weken naar de sneeuw. Tijd voor nieuwe ski brillen. Ik ben zelf geslaagd voor een Julbo Edge razor 0-4 reactiv.

Mijn vriendin wil ook graag een photogromatische bril, maar mijn edge razor is een maatje te groot voor haar. Zijn er mensen met ervaring met de Julbo Cyclon? Deze heeft een 1-3 lens voor nu 99 euro bij de decatlon. Deze lijkt iets kleiner te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Weekje Italie, skigebied Kronplatz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 21:57
dikkiedik schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:00:
Wij gaan over 4 weken naar de sneeuw. Tijd voor nieuwe ski brillen. Ik ben zelf geslaagd voor een Julbo Edge razor 0-4 reactiv.

Mijn vriendin wil ook graag een photogromatische bril, maar mijn edge razor is een maatje te groot voor haar. Zijn er mensen met ervaring met de Julbo Cyclon? Deze heeft een 1-3 lens voor nu 99 euro bij de decatlon. Deze lijkt iets kleiner te zijn.
Ik ben zelf ook aan het zoeken. Had de Razor Edge 1-3 maar vind hem te groot dus die gaat terug. Ik overweeg nu de (veel goedkopere) Sinner Snowghost 1-3 (100 euro bij ING Rentepunten) of de Photochromatische bril van Wedze (Decathlon, dacht ook iets van 100 euro). Bij ING Rentepunten zijn overigens ook nog veel andere Sinner brillen te vinden nu. Vast niet vergelijkbaar met Julbo of Oakley, maar voor dat ene weekje per jaar (in mijn geval) hoop ik voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Valorian schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:02:
[...]

Ik ben zelf ook aan het zoeken. Had de Razor Edge 1-3 maar vind hem te groot dus die gaat terug. Ik overweeg nu de (veel goedkopere) Sinner Snowghost 1-3 (100 euro bij ING Rentepunten) of de Photochromatische bril van Wedze (Decathlon, dacht ook iets van 100 euro). Bij ING Rentepunten zijn overigens ook nog veel andere Sinner brillen te vinden nu. Vast niet vergelijkbaar met Julbo of Oakley, maar voor dat ene weekje per jaar (in mijn geval) hoop ik voldoende.
Thanks! Zal kijken voor die rentepunten, zit zelf ook bij de ING.

Die wedze kan ik afraden. Was van de week in de decatlon en die bril voelde heel matig qua kwaliteit. Zowel het glas als het frame.

Mij past de razor edge me uitstekend gelukkig. Nog even zoeken maar iets geschikts voor het vrouwtje.

Overigens zeer goedkoop verkrijgbaar nu bij bv ekosport. 80 euro voor de julbo cyclon cat 1-3. Voor de razor edge heb ik 170 betaald. Ook best oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 21:55
@dikkiedik is die Julbo 1-3 of 2-3? Als ik naar de tekst op de website kijk lijkt het 2-3 - of zie ik dat verkeerd? https://www.ekosport.nl/j...k4rIqapJTiehoCR1EQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:36
Weekje Seiseralm vanaf zaterdag. Nightjet naar Innsbruck, Railjet naar Bozen, bus naar Siusi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
The End schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:55:
[...]

Wij vertrekken vrijdag nacht naar Kitzbuhel voor 2 weken. Voorspellingen gaan nog alle kanten op. Verwacht zeker hogerop wel redelijk wat sneeuw erbij. Vorig jaar was het dramatisch met kerst qua sneeuw en toch een topvakantie gehad, dus kan nu alleen maar beter zijn. :X
Hier idem. Vaak vroeg in de middag gestopt. Toch goed gehad. Lekker eten, zwembad, gezin en je komt altijd wel mensen tegen.
Zelf ging ik soms al met de eerste lift. Vriendin en zoontje hadden minder behoefte aan vroeg opstaan en pikte ik een uurtje later weer op.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

DomiGijzen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:35:
[...]

Hier idem. Vaak vroeg in de middag gestopt. Toch goed gehad. Lekker eten, zwembad, gezin en je komt altijd wel mensen tegen.
Zelf ging ik soms al met de eerste lift. Vriendin en zoontje hadden minder behoefte aan vroeg opstaan en pikte ik een uurtje later weer op.
Wij nemen bijna altijd de eerste lift. :X Hebben ook een huis direct onderaan de lift, dus dat scheelt al veel. Ik vermaak mij ook op kneiterharde pistes vroeg in de ochtend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 21:57
danielrene schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:46:
@dikkiedik is die Julbo 1-3 of 2-3? Als ik naar de tekst op de website kijk lijkt het 2-3 - of zie ik dat verkeerd? https://www.ekosport.nl/j...k4rIqapJTiehoCR1EQAvD_BwE
Ik vind dat bij de julbo’s ook vaak lastig te zien online, zeker bij de prijsstunters lijkt de info niet altijd te kloppen, en lastige is bij julbo dat de modellen soms zelfde naam hebben maar met meerdere varianten lens te koop zijn. Ik heb hier een Razor Edge 1-3 liggen geloof ik, maar er is tegenwoordig zelfs een 1-4 variant. En er is ook een 2-3 variant.

Zelf twijfel ik nog: bij mooi weer ski ik meestal met normale sportzonnebril (geen goggle). Een 2-3 goggle die ik dan draag bij slecht weer voelt als “net niet” , maar de 1-3 of 1-4 zijn lastiger te vinden. Alternatief is een klasse 1 bril voor slecht weer met eventueel een extra lens voor zonnig weer maar wel zodanig koud/winderig dat goggles een uitkomst zijn. Ik ga in ieder geval geen twee goggles meeslepen, een goggle en een zonnebril vind ik nog acceptabel. Maar misschien dat zo’n photochromatische mij wel zo goed bevalt dat ik helemaal geen behoeft meer heb aan de zonnebril, dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
edozat1 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:55:
[...]

Weekje Seiseralm vanaf zaterdag. Nightjet naar Innsbruck, Railjet naar Bozen, bus naar Siusi.
Hoe lang ben je dan onderweg?

Seiseralm ligt er volgens mij top bij, erg fijn gebied!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 21:55
@Valorian, met precies diezelfde gedachte zit ik. Met zon gepolariseerde zonnebril (op sterkte). Het gaat dus met name om zeg 0-3 of 1-3. En dan blijft ook de optie van twee lenzen er natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Voor de skibrilzoekers, er is onlangs een podcast verschenen van wintersport.nl over precies dat onderwerp. Zit iemand van Julbo bij en nog een expert, dus kijk even (pun intended) door het wij van wc eend stukje heen, maar het is wel interessant misschien.

https://open.spotify.com/...LYCDy?si=73cf5800ec284551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 17:19
The End schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:55:
[...]

Wij zitten vanaf aanstaande zondag bij de buren in Sankt Johann. Ken het gebied van een zomervakantie enkele jaren geleden, benieuwd hoe het in de winter is....de pistes zien er in elk geval wit uit op de webcams
en snow-forecast kwam met een voorspelling van nog zo'n 13 centimeter de komende dagen. *O*

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

TheOmen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:44:
[...]

Wij zitten vanaf aanstaande zondag bij de buren in Sankt Johann. Ken het gebied van een zomervakantie enkele jaren geleden, benieuwd hoe het in de winter is....de pistes zien er in elk geval wit uit op de webcams
en snow-forecast kwam met een voorspelling van nog zo'n 13 centimeter de komende dagen. *O*
Ik vind de voorspellingen erg onduidelijk. Gaat echt nog alle kanten op van 30 cm sneeuw tot regen. Zeker vandaag is het erg warm. Morgen gelukkig al wat kouder. Bij Kitzbuhel wordt er voor zondag t/m dinsdag 60 cm sneeuw verwacht! :X Blij dat ik mijn nieuwe brede ski's heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 17:19
The End schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:01:
[...]
Bij Kitzbuhel wordt er voor zondag t/m dinsdag 60 cm sneeuw verwacht! :X Blij dat ik mijn nieuwe brede ski's heb!
Beginnend skiër, ervaren boarder hier. Zeker op de poederdagen ga ik lekker 'surfen' op m'n board oOo

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackouts
  • Laatst online: 20:23
dikkiedik schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:00:

Geen ervaring met de pasvorm, ik zou 'm gewoon eens gaan passen dus. Vergeet dan je helm niet mee te nemen.
Wat betreft het zicht: ik heb zelf ook die 0-4 reactiv, maar ik vind persoonlijk dat ie te laat naar 0 kleurt. Eigenlijk gebeurt dat alleen op de hotelkamer. Als je op een januaridag aan het eind van de middag in een schaduwdal skiet is ie te donker naar mijn mening.
Gek genoeg zou de 1-3 beter zijn, doordat de kleur van de glazen niet rood is maar roze waardoor het zicht bij weinig licht juist beter is.

Julbo zelf heeft dan ook op zijn website staan (kan het alleen nu even niet vinden, wel eerder een keer gelezen): Als je snel last hebt van fel licht overdag, kies de 0-4. Heb je eerder last van slecht zicht bij weinig licht: kies de 1-3

Edit: gevonden:
How do I decide between the 1-3 High Contrast and 0-4 High Contrast goggle lenses?
The 0-4 High Contrast (HC) lens has a VLT of 83% down to 5%. This lens has a red base color to help enhance details. The 1-3 High Contrast (HC) has a VLT of 75% down to 17%. This lens has a rose base color, which is also designed to enhance details.
Because of the red base, the 0-4 HC will naturally be slightly darker than the rose base of the 1-3 HC when exposed to the same conditions. If you have light sensitivity on bright days, are out mostly at night or fair-weather days, are out West/at altitude, or prefer a darker all-condition lens, the 0-4 HC is your best choice.
If you struggle the most on low-light days, live in areas with weaker sun/more flat light days (midwest, PNW, NE), or do not have light sensitivity on bright days, the 1-3 HC is your best choice.
bron: https://julbo.us/products...ywZS84WgNItdcpmw08qYmmej1

[ Voor 38% gewijzigd door Blackouts op 18-12-2024 11:20 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Ik ben dit seizoen begonnen met het zelf waxen van de ski's. Doen anderen dat hier ook? Scheelt een hoop geld en je leert ook nog eens een hoop over ski's en de techniek eromheen!

Ik loop er bij het waxen tegenaan dat ik de wax aan de uiteinden er moeilijk vanaf krijg (dus de sterke kromming aan de achterkant b.v.) Is dat erg als er wat wax overblijft op het belag op die plekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Nee, een paar bochten over harde pistes en die wax is er wel af. Of kijk eens naar waxfleece.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

ZieMaar! schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:09:
Nee, een paar bochten over harde pistes en die wax is er wel af. Of kijk eens naar waxfleece.
Dank, ga ik bestellen. Ik heb ook vloeibare wax gekocht, zodat ik na een paar keer skien snel wat nieuwe wax erop kan gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:41
Jumpman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:13:
[...]

vorig jaar voor het eerst in Zermatt geweest, inderdaad een van de mooiste gebieden waar ik ooit was, maar aardig aan de prijs :)
De verbinding met Italie was vorig jaar precies een dag open toen ik er was, en dat was de zondag, dus toen geen gebruik van gemaakt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Zie bij gebieden in Zwitserland wel vaker de opmerking dat het duurder is. Maar wat moet ik me daarbij voorstellen?

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

DomiGijzen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:42:
Zie bij gebieden in Zwitserland wel vaker de opmerking dat het duurder is. Maar wat moet ik me daarbij voorstellen?
Skipassen zijn over het algemeen duurder (niet overal), duurdere accommodaties, duurdere boodschappen en veel duurder eten op de piste. Ik zie wel dat Oostenrijk helaas een inhaal slag aan het maken is en dat passen, appartementen en eten op de piste ook stukken duurder is geworden de afgelopen twee jaar.

B.V. Zermatt: https://www.wintersport.nl/skigebieden/zermatt/skipas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
ZieMaar! schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:56:
[...]

Hoe lang ben je dan onderweg?

Seiseralm ligt er volgens mij top bij, erg fijn gebied!
Vertrek 19:00 uit Amsterdam, 9:15 Innsbruck, 11:30 Bolzano, dan nog een half uur met de bus.

Ik ga sinds een paar jaar met de nachttrein naar Oostenrijk voor een lang weekend skiën of wandelen met vrienden en dat bevalt zeer goed. Scheelt twee hele reisdagen en dus verlofdagen.

Nu gaan we met het gezin en is de treinreis echt een deel van de vakantie, vinden de kids prachtig. Naar Italië is natuurlijk nog even verder dan Oostenrijk en de aansluiting in Innsbruck is heel krap, dus die missen we misschien. Maar we gaan zondag nog niet skiën, dus we hebben alle tijd.

Seiseralm hebben we onder meer gekozen door berichten op dit forum, denk vooral van jou, dus dank daarvoor (denk ik, we moeten nog gaan :)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
DomiGijzen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:42:
persoonlijk was ik in 'Ski Arlberg (lees: oberlech)' meer kwijt, maar dat is niet zo'n goede vergelijking denk ik
vorig jaar in Zermatt in hotel geweest wat package deals aanbiedt voor 2 persoons kamers rond de 4,5-5k swiss franc, half pension, met drank voucher (a 75 chf/avond), middag borrel (vrije keus van de kaart), 2x massage a 120 chf en 6 dgn skipas. + Gratis parkeren in Tasch (Zermatt is auto vrij)
Maar boven op de berg bij Rothorn Restaurant heb ik een pizza gegeten (heerlijk ding, daar niet van) van 40 CHF. dus de Zwitserse kant is goed aan de prijs. In Italie niet kunnen komen vorig seizoen (te veel wind, dus verbinding dicht).
De sneeuw op de piste was van super kwaliteit (en vorige winter was relatief slecht overal), maar dat is te verwachten met pistes die grotendeels boven 2500 meter liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Oke, pizza van 40 euro is wel prijzig. Hoop ik wel dat de locatie beter was dan de gemiddelde pizzeria :) Maar als je qua prijs in de buurt komt van bijvoorbeeld Oberlech, dan heb ik wel een idee.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
DomiGijzen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:10:
Oke, pizza van 40 euro is wel prijzig. Hoop ik wel dat de locatie beter was dan de gemiddelde pizzeria :) Maar als je qua prijs in de buurt komt van bijvoorbeeld Oberlech, dan heb ik wel een idee.
ik heb qua hotel een betere prijs dan oberlech... (omdat de package zo lekker is met half pension en skipass en die wijn voucher), maar oberlech is in oostenrijk ook een van de duurste locaties volgens mij 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Laatst online: 20:23
The End schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:38:
Ik ben dit seizoen begonnen met het zelf waxen van de ski's. Doen anderen dat hier ook? Scheelt een hoop geld en je leert ook nog eens een hoop over ski's en de techniek eromheen!

Ik loop er bij het waxen tegenaan dat ik de wax aan de uiteinden er moeilijk vanaf krijg (dus de sterke kromming aan de achterkant b.v.) Is dat erg als er wat wax overblijft op het belag op die plekken?
Ik heb het er ook wel eens helemaal niet afgeschraapt, dus gewoon de hele laag laten zitten. Merkte eigenlijk geen verschil met wanneer ik het wel doe.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Paar jaar geleden in La Tzoumaz geweest.
Accommodatie was een stuk goedkoper dan wat wij normaal in Oostenrijk kwijt waren, skipas was duurder (ik zie dat je er nu voor 6 dagen ong 70 euro meer kwijt bent dan in bijv Zillertal Arena)
Boodschappen waren er duurder (zeker op de berg maar dat is het bijv in Les Arcs ook).
Restaurants vond ik echt duurder tov Oostenrijk (al is de tijd van 12 euro voor een schnitzel ook wel voorbij natuurlijk. maarvoor een simpel hoofdgerecht zaten we zeker rond de 35/40 euro (toendertijd).
Pizza afhalen was tussen de 15 en 20 euro of zo.
Je krijgt er waarschijnlijk wel betere kwaliteit voor terug dan de standaard Oostenrijkse keuken.

Kosten kunnen prima gedrukt worden door eten mee te nemen vanuit Nederland maar het is wel duurder.
Wij gaan graag in Oostenrijk 3x uit eten of zo maar door dat aan te passen is het prima te doen vond ik.
Je krijgt er wel een hele andere sfeer voor terug in de dorpen en bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Thanks all. En qua "looks', is mijn aanname goed dat het qua gebied meer richting de Franse Alpen neigt? Daar zijn we namelijk allebei erg verrast door.

Dan weet ik wel waar we in 26/27 heen gaan :)

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
The End schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:14:
[...]

Dank, ga ik bestellen. Ik heb ook vloeibare wax gekocht, zodat ik na een paar keer skien snel wat nieuwe wax erop kan gooien.
Die is er ook na 1 afdaling af denk ik :). Wax moet in t belag, niet erop. Beter thuis vaak goed waxen, dan kan het vaak wel een week, of anders ter plekke ff wegbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

ZieMaar! schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:43:
[...]

Die is er ook na 1 afdaling af denk ik :). Wax moet in t belag, niet erop. Beter thuis vaak goed waxen, dan kan het vaak wel een week, of anders ter plekke ff wegbrengen?
Ik begrijp dat de vloeibare wax een paar dagen blijft zitten. Beste om er s avonds op te doen.

Wij gaan twee weken en neem wel mijn spullen mee, dus als het niet werkt dan kan ik het alsnog goed doen. Kan me echter niet voorstellen dat het niets doet, wordt steeds vaker gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb er geen ervaring mee, ken alleen die fluorwax voor wedstrijden, dus wellicht is er iets bedacht waarmee je zonder warmte toch in de poriën van t belag te krijgen? Hoe werkt dat dan? Weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Blackouts schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:14:
[...]

Geen ervaring met de pasvorm, ik zou 'm gewoon eens gaan passen dus. Vergeet dan je helm niet mee te nemen.
Wat betreft het zicht: ik heb zelf ook die 0-4 reactiv, maar ik vind persoonlijk dat ie te laat naar 0 kleurt. Eigenlijk gebeurt dat alleen op de hotelkamer. Als je op een januaridag aan het eind van de middag in een schaduwdal skiet is ie te donker naar mijn mening.
Gek genoeg zou de 1-3 beter zijn, doordat de kleur van de glazen niet rood is maar roze waardoor het zicht bij weinig licht juist beter is.

Julbo zelf heeft dan ook op zijn website staan (kan het alleen nu even niet vinden, wel eerder een keer gelezen): Als je snel last hebt van fel licht overdag, kies de 0-4. Heb je eerder last van slecht zicht bij weinig licht: kies de 1-3

Edit: gevonden:

[...]

bron: https://julbo.us/products...ywZS84WgNItdcpmw08qYmmej1
Ben ik benieuwd hoeveel impact die paar lux extra doorlaatbaarheid geeft. Je ogen passen zich immers aan lichtsterkte vrij goed aan. Die verschillen zullen met goede ogen oplosbaar zijn.

Dan is het vooral dus kleurtint en bijbehorende contrast die het verbeterde zich gaat opleveren.

Voorheen deed ik het met een skibril van een paar tientjes. Dus hoe dan ook ga ik een stuk meer zien dan voorheen. Volgens mij zijn de verschillen klein.

Ik heb die Cyclon voor 99 euro besteld bij decatlon met de 1-3 lens. Even proberen of deze maat dan geschikt is. Kan ik ook direct zien hoe deze zich naast de 0-4 verhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
edozat1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:47:
[...]

Vertrek 19:00 uit Amsterdam, 9:15 Innsbruck, 11:30 Bolzano, dan nog een half uur met de bus.
… Scheelt twee hele reisdagen en dus verlofdagen.
Ik snap je opm over je extra reisdagen niet.
Met de auto ben je er in zo’n 14u. Aanname is dat je die middag van aankomst niet meer de piste op gaat. Dan is de auto sneller en makkelijker te plannen omdat je niet de avond ervoor al zou hoeven te vertrekken. Waar verlies je dan de 2 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Inderdaad, maandag willen skiën is dus zaterdagavond weg? De Nightjet lijkt me vooral handig om op zaterdagavond in de trein te stappen om zondag, uitgeslapen, de piste op te kunnen. Maar dan wel de autotrein, maar die rijdt volgens mij niet meer?

De winst van slapen tijdens het reizen snap ik wel, maar inderdaad minder als je de aankomstdag dan niet gaat skiën. Al zijn er natuurlijk ook andere redenen om met de trein te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
edozat1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:47:
[...]

Ik ga sinds een paar jaar met de nachttrein naar Oostenrijk voor een lang weekend skiën of wandelen met vrienden en dat bevalt zeer goed. Scheelt twee hele reisdagen en dus verlofdagen.

Nu gaan we met het gezin en is de treinreis echt een deel van de vakantie, vinden de kids prachtig. Naar Italië is natuurlijk nog even verder dan Oostenrijk en de aansluiting in Innsbruck is heel krap, dus die missen we misschien. Maar we gaan zondag nog niet skiën, dus we hebben alle tijd.

Seiseralm hebben we onder meer gekozen door berichten op dit forum, denk vooral van jou, dus dank daarvoor (denk ik, we moeten nog gaan :)).
Ah leuk, een ervaringsdeskundige van de nightjet hier!
Ik heb al verschillende keren gekeken, maar kan er geen vrienden mee worden. Het idee vind ik leuk, maar ik kom al snel op de volgende ergerpunten:
- de vertaling van de website vind ik matig. De ene keer noemen ze het slapen, liggen of zitten. De andere keer hebben ze het over een courchette. Je hebt 4 persoons, 6 persoons, al dan niet privé. Je hebt Comfort en je hebt Comfort Plus. Blijkbaar ook nog een 'barrierevrij compartiment comfort'. Zodra je wilt boeken hebben ze het opeens over 'rijtuigen' (rijtuig met zitaccomodatie, ligrijtuig, slaaprijtuig). Op sommige foto's zie je dat een 6-persoons-zit-coupé is omgebouwd tot soort ligbanken (blijkbaar is het dan een privé coupe?). Vervolgens is er (uiteraard?) een scheiding tussen dames en heren, maar volgens mij niet in de zitcoupé's. En tot overmaat van ramp worden volgens mij nu treinstellen omgebouwd en die hebben ook Mini hondehokken Cabins.
- boeken vanaf Arnhem of Utrecht is soms niet mogelijk, blijkbaar wel vanaf Amsterdam op die dag.
- soms is er geen terugweg te boeken (werkzaamheden weekend ofzo?)
- om op kosten te besparen zit je dus met anderen. Maar zo'n zitcompartiment lijkt mee ook geen pretje met 6 man 's nachts. Een hok met bed of ligbank delen met 5 anderen is voor mij ook nog wel een dingetje. Ik kan me niet voorstellen dat ik dan lekker slaap.
- uiteindelijk schrik ik nog enorm van de prijs (€ 1000 voor retour in een privé-coupé met 6 bedden) en kun je op de meeste momenten een stuk voordeliger vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 23:38
Het grootste nadeel van een nachttrein is dat de gemiddelde Nederlander er niet in kan slapen. Ik heb er zelf een aantal keer gebruik van gemaakt, maar de bedden zijn keihard en maar 190cm lang. Ik doe geen oog dicht. In de praktijk kwam ik gesloopt ipv uitgerust aan. Hoe anders is dat met de auto, waarbij je 's avonds vertrekt en onderweg overnacht om vervolgens lekker uitgerust aan te komen de volgende ochtend.

Ook is de catering aan boord zeer minimaal en kan je uitsluitend cash betalen. Positief is dat je soms wel redelijk goed kunt douchen als je een iets modernere variant hebt.

Het volgende nadeel van de nachttrein is vooral op de terugweg, dan vertrek je ook 's nachts. Op de terugweg wil je juist 's ochtends terug. In de tijd dat je wacht op de nachttrein had je ook naar huis kunnen rijden.

En als laatste: een nachttrein boeken is zoals hierboven beschreven ontzettend onduidelijk / vaag. Qua kosten is het ook niet super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:53
Ik neem al jaren de gewone dagtrein naar innsbruck regio. Vroeg boeken en je zit voor 120 euro retour 1e klas naar regio insbruck (vanuit regio heerlen in mijn geval). Lekker relaxed dagje werken in de trein en rond 5-6 uur aankomen.
Ondank het dramatisch duits spoor heb ik wonderbaarlijk genoeg nog nooit meer dan een half uur vertraging opgelopen

• Cheesy
  • Niet online
Scheurbuik schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:55:
Ik neem al jaren de gewone dagtrein naar innsbruck regio. Vroeg boeken en je zit voor 120 euro retour 1e klas naar regio insbruck (vanuit regio heerlen in mijn geval). Lekker relaxed dagje werken in de trein en rond 5-6 uur aankomen.
Ondank het dramatisch duits spoor heb ik wonderbaarlijk genoeg nog nooit meer dan een half uur vertraging opgelopen
Eens, heb ook eens de ICE gepakt en dat reist echt heerlijk. Was toen student-tarief, meen 80 euro voor een retour, maar ook de standaard-prijzen zijn heel schappelijk.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:54

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Wij doen het normaal:

Vrijdag ochtend vertrekken met de auto. Dan tussenhotel op 1,5-2 uur van eindbestemming.
Relaxed zaterdag ochtend spullen dumpen en naar boven.

Nu: vrijdag nog hele dag werken (scheelt geld en verlof) zaterdag nacht om 5 uur naar schiphol 7 uur vliegen en 10.00 op eindbestemming mayrhofen. Dan relaxed omhoog.

Terug vergelijkbaar.
Qua kosten voor mij hetzelfde. Heb geen prive auto meer en reed 15 jaar met de auto(toen nog prive) en ik kan 1 dag extra werken welke dat ticket potentieel vergoed.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
ApC_IcE schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:05:
Wij doen het normaal:

Vrijdag ochtend vertrekken met de auto. Dan tussenhotel op 1,5-2 uur van eindbestemming.
Relaxed zaterdag ochtend spullen dumpen en naar boven.

Nu: vrijdag nog hele dag werken (scheelt geld en verlof) zaterdag nacht om 5 uur naar schiphol 7 uur vliegen en 10.00 op eindbestemming mayrhofen. Dan relaxed omhoog.

Terug vergelijkbaar.
Qua kosten voor mij hetzelfde. Heb geen prive auto meer en reed 15 jaar met de auto(toen nog prive) en ik kan 1 dag extra werken welke dat ticket potentieel vergoed.
Dat eerste deden we ook vaak, maar tegenwoordig niet meer. We knippen de reis meer in 2 vergelijkbare helften, boeken een fijn hotel met een goed restaurant, en we zien wel hoe laat we aankomen en of we dan nog skiën op de aankomstdag. Geeft meer rust en we hebben skidagen zat (we gaan minimaal 2x).

Eind januari gaan we naar St Johan, wat vrij dichtbij is, dus wellicht dat we t dan wel weer zo doen dat we zaterdag meepakken, maar dat zien we ter plekke wel.

Een ding doe ik nooit en dat is de hele nacht rijden (en dus feitelijk een nacht overslaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:24:
[...]

Ik snap je opm over je extra reisdagen niet.
Met de auto ben je er in zo’n 14u. Aanname is dat je die middag van aankomst niet meer de piste op gaat. Dan is de auto sneller en makkelijker te plannen omdat je niet de avond ervoor al zou hoeven te vertrekken. Waar verlies je dan de 2 dagen?
In mijn oorspronkelijke bericht staat het niet zoals je me hebt gequote. De twee reisdagen minder slaan op de weekenden naar Oostenrijk, niet op de aanstaande reis naar Italië (zie bericht). We zijn dan met 8 man, waarvan 2 donderdag na het avondeten met de auto vertrekken, rond 0:00 ergens overnachten en rond 6:00 weer doorrijden. Dat heeft niet mijn voorkeur, want dan ben ik alsnog moe en moet ik op twee dagen reizen. De andere 6, waaronder ik, schuiven donderdag thuis de stamppot naar binnen en stappen om 19:00 in de trein. Beetje kaarten, muziekje, biertje, heel gezellig.

Het valt of staat natuurlijk met of je kunt slapen. Die 6 kunnen dat wel, die 2 kunnen dat niet. Om 7:00 word ik redelijk uitgerust wakker, ondanks mijn 194cm (niet zoals thuis, toegegeven), en krijg je twee broodjes jam en koffie. Om 9:00 staat de taxibus in Wörgl klaar en rond 10:30 staan we, ongeveer tegelijk met de andere 2, op de piste (Hopfgarten, Söll of Scheffau). Maandag skiën we tot een uur of 16:00, omkleden, taxi naar Wörgl, ergens een pizza eten, om 21:00 de trein in en om 10:00 de volgende ochtend zit ik achter de tikbak. Donderdagavond vertrokken, dinsdagochtend thuis, 4 dagen geskied.

's Nachts rijden is voor mij een no go, daar heb ik drie dagen last van. Dus in mijn geval scheelt het twee hele reisdagen.
ZieMaar! schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:33:
Inderdaad, maandag willen skiën is dus zaterdagavond weg? De Nightjet lijkt me vooral handig om op zaterdagavond in de trein te stappen om zondag, uitgeslapen, de piste op te kunnen. Maar dan wel de autotrein, maar die rijdt volgens mij niet meer?
Volgens mij rijdt de autotrein niet meer inderdaad, maar die was ook behoorlijk duur volgens mij. We hebben daar dus wel een auto, maar gebruiken die niet. Zonder auto kies je het liefst een skigebied dat niet al te ver van Wörgl, Jenbach of Innsbruck ligt en een appartement niet al te ver lopen van de lift.

Naar Italië is het anders, want dat is gewoon verder. We gaan nu voor het eerst met het gezin met de trein, kids van 6 en 9, en ik wil geen stress. Als we de aansluiting in Innsbruck missen, wil ik niet lopen balen. Dan doen we rustig boodschappen en pakken we de volgende trein. 's Middags wandelen we het dorpje in, maken we een sneeuwpop en halen de ski's van de kids op. Weet ik veel, rustig aan in elk geval. Maar als je wil, kan je ook in Italië rond de lunch op de piste staan. En op vrijdag skiën we door tot een uur of 15:00 en zijn dan de volgende ochtend om 10:00 thuis.
Cheesy schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:01:
[...]
Ah leuk, een ervaringsdeskundige van de nightjet hier!
Ik heb al verschillende keren gekeken, maar kan er geen vrienden mee worden. Het idee vind ik leuk, maar ik kom al snel op de volgende ergerpunten:
- de vertaling van de website vind ik matig. De ene keer noemen ze het slapen, liggen of zitten. De andere keer hebben ze het over een courchette. Je hebt 4 persoons, 6 persoons, al dan niet privé. Je hebt Comfort en je hebt Comfort Plus. Blijkbaar ook nog een 'barrierevrij compartiment comfort'. Zodra je wilt boeken hebben ze het opeens over 'rijtuigen' (rijtuig met zitaccomodatie, ligrijtuig, slaaprijtuig). Op sommige foto's zie je dat een 6-persoons-zit-coupé is omgebouwd tot soort ligbanken (blijkbaar is het dan een privé coupe?). Vervolgens is er (uiteraard?) een scheiding tussen dames en heren, maar volgens mij niet in de zitcoupé's. En tot overmaat van ramp worden volgens mij nu treinstellen omgebouwd en die hebben ook Mini hondehokken Cabins.
- boeken vanaf Arnhem of Utrecht is soms niet mogelijk, blijkbaar wel vanaf Amsterdam op die dag.
- soms is er geen terugweg te boeken (werkzaamheden weekend ofzo?)
- om op kosten te besparen zit je dus met anderen. Maar zo'n zitcompartiment lijkt mee ook geen pretje met 6 man 's nachts. Een hok met bed of ligbank delen met 5 anderen is voor mij ook nog wel een dingetje. Ik kan me niet voorstellen dat ik dan lekker slaap.
- uiteindelijk schrik ik nog enorm van de prijs (€ 1000 voor retour in een privé-coupé met 6 bedden) en kun je op de meeste momenten een stuk voordeliger vliegen.
Kijk, als je niet met de trein wil, moet je het vooral niet doen, daar ga ik je niet van overtuigen. Maar overdrijf je niet een beetje, "tot overmaat van ramp", serieus? Je hebt inderdaad zitplaatsen (daar kan je zitten), ligplaatsen (dat zijn banken waar je bedden van kunt maken en dus kunt liggen) en slaapplaatsen (echte bedden). Niet zo ingewikkeld toch? Een couchette is gewoon een slaapcoupé voor 4 of 6 personen, ook niks bijzonders. Als je een privé couchette boekt, weet je zeker dat je bij elkaar zit. Doen wij nooit, maar we zitten altijd bij elkaar. Als je in je eentje bent, lig je inderdaad bij 3 of 5 anderen, als je met 4 of 6 bent, dan niet. De prijs hangt sterk af van wanneer je boekt, net als met vliegtickets, en ik denk inderdaad van of je een privé couchette boekt. Ik ben voor een retour ongeveer €100 tot €150 kwijt geloof ik.
MarcoC schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:07:
Het grootste nadeel van een nachttrein is dat de gemiddelde Nederlander er niet in kan slapen. Ik heb er zelf een aantal keer gebruik van gemaakt, maar de bedden zijn keihard en maar 190cm lang. Ik doe geen oog dicht. In de praktijk kwam ik gesloopt ipv uitgerust aan. Hoe anders is dat met de auto, waarbij je 's avonds vertrekt en onderweg overnacht om vervolgens lekker uitgerust aan te komen de volgende ochtend.

Ook is de catering aan boord zeer minimaal en kan je uitsluitend cash betalen. Positief is dat je soms wel redelijk goed kunt douchen als je een iets modernere variant hebt.

Het volgende nadeel van de nachttrein is vooral op de terugweg, dan vertrek je ook 's nachts. Op de terugweg wil je juist 's ochtends terug. In de tijd dat je wacht op de nachttrein had je ook naar huis kunnen rijden.

En als laatste: een nachttrein boeken is zoals hierboven beschreven ontzettend onduidelijk / vaag. Qua kosten is het ook niet super.
Ik proef toch vooral een soort principiële weerstand tegen de trein. Ik heb al veel argumenten tegen de trein gehoord, maar dat je je koude halve liter pils cash moet betalen, die is nieuw ;-). Kijk, als je niet kunt slapen, houdt het direct op inderdaad.

Dat wat jij een nadeel van de trein op de terugweg noemt is juist het grote voordeel. Je wacht niet niet de hele dag tot je vertrekt, je gaat skiën.

Nou goed, heb ik toch het gevoel dat ik de trein heb zitten verdedigen :-). Volgens mij kan iedereen hier alle voor- en nadelen van alle opties prima afwegen en de beste keuze voor zichzelf maken.

• MarcoC
edozat1 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:46:

[...]

Ik proef toch vooral een soort principiële weerstand tegen de trein. Ik heb al veel argumenten tegen de trein gehoord, maar dat je je koude halve liter pils cash moet betalen, die is nieuw ;-). Kijk, als je niet kunt slapen, houdt het direct op inderdaad.

Dat wat jij een nadeel van de trein op terugweg noemt is juist het grote voordeel. Je wacht niet de hele dag tot je vertrekt, je gaat skiën.

Nou goed, heb ik toch het gevoel dat ik de trein heb zitten verdedigen :-). Volgens mij kan iedereen hier alle voor- en nadelen van alle opties afwegen en de beste keuze voor zichzelf maken.
Het is geen principiële weerstand, ik heb er zelf in de afgelopen jaren 3x gebruik van gemaakt. Het idee spreekt me enorm aan. De uitvoering is echter matig. Je kan het argument van matige catering gezeur vinden, maar als ik lang op reis ben wil ik toch gewoon fatsoenlijk kunnen slapen, eten en drinken zonder gedoe? Op dat soort dingen ga ik na mijn 30e echte geen compromissen meer sluiten.

In vergelijking met andere reisvormen is het minder comfortabel en duurder. Als je geen treinliefhebber bent zie ik geen reden om de nachttrein boven andere reisvormen te kiezen.

• edozat1
MarcoC schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:52:
[...]

Het is geen principiële weerstand, ik heb er zelf in de afgelopen jaren 3x gebruik van gemaakt. Het idee spreekt me enorm aan. De uitvoering is echter matig. Je kan het argument van matige catering gezeur vinden, maar als ik lang op reis ben wil ik toch gewoon fatsoenlijk kunnen eten en drinken zonder gedoe? Op dat soort dingen ga ik na mijn 30e echte geen compromissen meer sluiten.

In vergelijking met andere reisvormen is het minder comfortabel en duurder. Als je geen treinliefhebber bent is er geen reden om de nachttrein boven andere reisvormen te kiezen.
Nee, dat je cash moet betalen bedoel ik, dat vind ik (inderdaad een beetje) gezeur. Maar prima toch als jij er zo in staat en een andere afweging maakt? Alleen je bent nogal stellig over het comfort en de kosten, maar dat geldt niet voor iedereen en niet in alle gevallen.

• Cheesy
  • Niet online
[...]
Maar overdrijf je niet een beetje, "tot overmaat van ramp", serieus? [...]
Het was even een rant met alle negatieve dingen die ik tegenkom. Het 'tot overmaat van ramp' was grappig bedoeld, wat misschien niet helemaal goed uit de verf komt.

De trein heeft uiteraard ook een heleboel mooie kanten dus het is niet zo dat ik daar per definitie negatief tegenover sta (zie ook mijn post over de ICE). Maar het product 'nightjet' op zich, kan nog wel wat verbetering gebruiken lijkt me.

Dit dus:
MarcoC schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:52:
[...]

Het idee spreekt me enorm aan. De uitvoering is echter matig.

[ Voor 14% gewijzigd door Cheesy op 19-12-2024 10:29 ]

Verwijderd

Wat me vooral tegenstaat aan de trein is het feit dat ik met de auto gewoon voor de deur van het hotel eindig.

Ik zou wel met de trein willen wintersporten, maar het overstappen en uiteindelijk het gedoe op in het dal te komen waar ik moet zijn staat me tegen. Dan liever nog met zo'n touringbus...

• edozat1
Cheesy schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:28:
[...]
Het was even een rant met alle negatieve dingen die ik tegenkom. Het 'tot overmaat van ramp' was grappig bedoeld, wat misschien niet helemaal goed uit de verf komt.

De trein heeft uiteraard ook een heleboel mooie kanten dus het is niet zo dat ik daar per definitie negatief tegenover sta (zie ook mijn post over de ICE). Maar het product 'nightjet' op zich, kan nog wel wat verbetering gebruiken lijkt me.
Eens, het kan zeker beter, maar dat kneuterige, beetje ouderwetse, spreekt mij juist aan. Ik vrees ook dat het duurder wordt als het comfort toeneemt. Volgens mij was er tot een aantal jaar geleden nog een aparte wagon met catering. Maar wat denk je dat er toen gebeurde met al die Nederlanders? :-)

• MarcoC
Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:38:
Wat me vooral tegenstaat aan de trein is het feit dat ik met de auto gewoon voor de deur van het hotel eindig.

Ik zou wel met de trein willen wintersporten, maar het overstappen en uiteindelijk het gedoe op in het dal te komen waar ik moet zijn staat me tegen. Dan liever nog met zo'n touringbus...
Daar moet je je bestemming op uitzoeken. Er zijn genoeg dorpen met een goed bereikbaar station. Zelf vond ik St. Anton en Kirchberg prima te doen met de trein. En eventueel een klein taxiritje van ca. €20 is het probleem ook niet.

Verwijderd

En wij kunnen door het werk van mijn partner alleen in het hoogseizoen. Is het dan ook te doen met de trein? Kan me voorstellen dat het dan ook een drama is...

• Cheesy
  • Niet online
Ze bieden ook combitickets aan met vervoer naar de accommodatie. Wellicht is dat nog interessant voor iemand. Die prijzen lijken ook wat vaster te liggen, maar zijn niet online te checken op beschikbaarheid.

Ik zie nu ook waarom ik Utrecht en Arnhem niet kon selecteren, sommige treinen rijden via Amersfoort en Deventer.

https://kombitickets.railtours.at/nl/im-nightjet-zum-schnee

• edozat1
Volgens mij is in oktober de route veranderd. Wij stapten altijd op in Utrecht, maar nu gaat hij vanaf Amsterdam via Amersfoort en Deventer.

Waarom zou het in het hoogseizoen een (groter) drama zijn? De trein zit altijd vol, hoogseizoen of niet. Misschien wat meer schreeuwende koters in de vakantie en je moet er sneller bij zijn. Maar juist in het hoogseizoen is het drukker op de weg.

Overigens is voor mij de trein ook echt niet heilig hoor. In januari ga ik met een groep vrienden een huttentocht doen in ItaIië en in de voorjaarsvakantie naar Hochkrimml, beide met de auto.

[ Voor 20% gewijzigd door edozat1 op 19-12-2024 11:17 ]

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:54

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

ZieMaar! schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:46:
[...]

Dat eerste deden we ook vaak, maar tegenwoordig niet meer. We knippen de reis meer in 2 vergelijkbare helften, boeken een fijn hotel met een goed restaurant, en we zien wel hoe laat we aankomen en of we dan nog skiën op de aankomstdag. Geeft meer rust en we hebben skidagen zat (we gaan minimaal 2x).

Eind januari gaan we naar St Johan, wat vrij dichtbij is, dus wellicht dat we t dan wel weer zo doen dat we zaterdag meepakken, maar dat zien we ter plekke wel.

Een ding doe ik nooit en dat is de hele nacht rijden (en dus feitelijk een nacht overslaan).
Nacht overslaan kan ik ook niet tegen. ben ik de eerste dag uitgeput.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

ZieMaar! schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:33:
Ik heb er geen ervaring mee, ken alleen die fluorwax voor wedstrijden, dus wellicht is er iets bedacht waarmee je zonder warmte toch in de poriën van t belag te krijgen? Hoe werkt dat dan? Weet je dat?
Ja, er zit net zoals met verf een oplosmiddel in dat verdampt. Dit soort producten worden steeds beter en inderdaad ook veel bij wedstrijden gebruikt. Voor zover ik weet ik fluorwax tegenwoordig op heel veel plekken verboden. (iig op de banen in NL)

https://ebsadventure.com/...-wax-vs-ironed-in-hot-wax

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 13:57
Deze winter voor het eerst naar de sneeuw toe. Afgelopen jaar flink geoefend bij Snowworld met snowboarden. Nu wil ik een eigen board kopen maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben gewend aan de huurboards van Snowworld, de Burton Radius. Ik durf niet te zeggen wat mijn stijl is behalve dat ik alleen op de normale pistes ga. Ik had deze aanbieding gevonden maar twijfel erg erover, de ene website zegt prima voor beginners en de ander weer dat het meer voor freestyle is.

https://www.ekosport.nl/salomon-pulse-p-c2687-P9-139396

Met setje bindingen van Salomon 340 als je de 20% korting erbij hebt.

Zou dit wat zijn? Beste is natuurlijk naar een winkel maar ik heb het idee dat ze bij Duivesteijn die hier in de buurt ligt niet echt verstand van zaken hebben en je standaard het duurste spul aanbieden.

• sjorsjuhmaniac
@VulcanRaven mijn advies is om niet iets anders te kopen dan je gewend bent. Koop lekker het snowworld board je en je voelt je op dag 1 al kip lekker op de piste. Al helemaal omdat het je 1e x wintersport is. Zoiezo zou ik de eerste wintersport overwegen om te huren ipv kopen. Je kan het snowworld board hier huren en meenemen. Kopen zou ik pas doen als je zeker bent vaker weg te gaan. Dan heb ook gelijk al wat ervaring met hoe je bv schade op kan lopen aan je board en overwegen om niet iets nieuws te kopen maar bv het huurboard over te nemen. Ook Duivesteijn had vroeger wel leuke deals met huur/koop of testen/koop.

Een ander board voelt altijd anders aan. Hoeveel anders is de vraag. Ik kan die niet beantwoorden want ik heb weinig ervaring met boardjes van de laatste jaren.

Waar ik wel van geleerd heb is dat ik het heel veel fijner vind om met vertrouwen op de piste te staan dan met een nieuw board.
Ik heb al een aantal keer spijt gehad met een nieuw board op vakantie te gaan. Ik had veel beter indoor eraan kunnen wennen en dan gelijk “gaan” op vakantie.

• sjorsjuhmaniac
[...]

In mijn oorspronkelijke bericht staat het niet zoals je me hebt gequote. De twee reisdagen minder slaan op de weekenden naar Oostenrijk, niet op de aanstaande reis naar Italië (zie bericht). We zijn dan met 8 man, waarvan 2 donderdag na het avondeten met de auto vertrekken, rond 0:00 ergens overnachten en rond 6:00 weer doorrijden. Dat heeft niet mijn voorkeur, want dan ben ik alsnog moe en moet ik op twee dagen reizen. De andere 6, waaronder ik, schuiven donderdag thuis de stamppot naar binnen en stappen om 19:00 in de trein. Beetje kaarten, muziekje, biertje, heel gezellig.

Het valt of staat natuurlijk met of je kunt slapen. Die 6 kunnen dat wel, die 2 kunnen dat niet. Om 7:00 word ik redelijk uitgerust wakker, ondanks mijn 194cm (niet zoals thuis, toegegeven), en krijg je twee broodjes jam en koffie. Om 9:00 staat de taxibus in Wörgl klaar en rond 10:30 staan we, ongeveer tegelijk met de andere 2, op de piste (Hopfgarten, Söll of Scheffau). Maandag skiën we tot een uur of 16:00, omkleden, taxi naar Wörgl, ergens een pizza eten, om 21:00 de trein in en om 10:00 de volgende ochtend zit ik achter de tikbak. Donderdagavond vertrokken, dinsdagochtend thuis, 4 dagen geskied.

's Nachts rijden is voor mij een no go, daar heb ik drie dagen last van. Dus in mijn geval scheelt het twee hele reisdagen.
Duidelijk. Ik had het verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 13:57
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:26:
@VulcanRaven mijn advies is om niet iets anders te kopen dan je gewend bent. Koop lekker het snowworld board je en je voelt je op dag 1 al kip lekker op de piste.
Bedankt voor de tip! Ik wil best het Snowworld board kopen maar ik kan deze alleen 2e hands vinden en de prijzen daarvan zijn vergelijkbaar met nieuwe borden dus dat is wat zonde. Huren heb ik over getwijfeld maar ik ga gemiddeld 1x per maand naar Snowworld (ligt hier 15 min vandaan). Dus voor een jaar huren + 1x wintersport heb ik bijna evenveel betaald als voor een eigen bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Komt weer een hoop sneeuw aan! Het is nu aan het sneeuwen, morgen droog en daarna weer drie dagen sneeuw! Wij vertrekken vannacht.

Later deze week kan ik een update geven of de vloeibare wax werkt... :D
Pagina: 1 ... 37 ... 42 Laatste