miicker schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:31:
Gister teruggekomen van een weekje Ski Amadé Salzburger Sportwelt (Flachau). Was een lekker weekje. Condities waren tot een uurtje of 1 vrijwel elke dag goed, daarna werd het (zeker de dalafdalingen) wel snel slechter. Erg papperig en enorm voor hobbels.
Op zich prima weer gehad, vaak in de ochtend een beetje bewolkt, maar in de middag brak de zon door. De laatste dagen was het wel erg warm, vaak in de ochtend al 4-5 graden op de top. Op donderdag begon de dag extreem slecht, me veel regen (tot 1700-1800 meter ongeveer) daarna werd het sneeuw maar wel met enorm dichte mist. De pistes waren toen meteen (rond 09.00 uur al) extreem slecht. Ik en een aantal anderen waar ik samen mee waren hielden het toen rond 10.00 uur voor gezien, er stond toen een kleine rij voor de lift naar het dal. Er gebeurde veel ongelukken die dag. Van vrienden die wel door bleven skiën hoorde ik dat ze nog nooit hadden meegemaakt dat er zoveel mensen iedereen keer in de liften richting het dal zaten.
Rond 12.00 sloeg die dag het weer volledig om en rond 13.00 uur was het weer helemaal zonnig, de pistes waren toen wel nog erg slecht.
Ik heb het idee dat ik een stuk beter ben geworden, ondanks dat ik vaak viel (bijna iedere dag wel 2 keer). Wel trots dat ik deze vakantie voor het eerst 2 zwarte pistes heb gedaan, en dat ging op zich prima. Ik kan nu in ieder geval elke (rode) afdaling doen zonder dat ik bang ben dat het me niet zou lukken. Echter, zodra de condities slecht zijn (vooral met veel hobbels) dan heb ik er wel veel moeite mee en haal ik er geen plezier uit, dus dan stop ik meestal.
Hier nog wat plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toevallig. Wij waren daar ook afgelopen week. Zaten in Wagrain maar hele gebied aangedaan van Zauchensee tot Alpendorf. Mooi gebied voor de niet beginner die niet perse een mega gebied wil bezoeken.
Pistes waren inderdaad mooi. Dal afdalingen in de middag minder. Donderdagochtend was even doorbijten

Waren om 8:30 in de lift, net toen het van lichte regen overging naar meer regen, en hoger uiteraard flinke sneeuw met wind. Zicht ging gros van de tijd wel. Maar de wind was behoorlijk scherp. Wij hebben rond 9:30 een hut bezocht en rond 10:30 was ik alweer in de zon. Pistes waren het eerste uur na de sneeuw wel slecht. Alle gevallen sneeuw lag meteen op hoopjes. Beetje opletten dus. Uurtje later was het stukken beter. De mist hadden wij in Wagrain nauwelijks maar zag ik verderop in de bergen wel wat hangen. Jammer dat jij daar wel in zat. De combi maakt het wel extreem inderdaad.
Overigens, als het weerbericht niet duidelijk aangaf dat het zou opklaren, waren wij of een deel van ons ook huiswaarts gegaan die dag. Dat uur was niet leuk.
Net voor het hoogtepunt van de sneeuw (aan de houding zie je al dat ik het niet kan zijn):
Zelf vond ik de vrijdag erger. Het weerbericht liet me echt totaal in de steek. Volledig bewolkt en rond de -2/-1 voorspelt met sneeuw in de middag. Eigenlijk de hele dag in de zon zitten zweten en de dalafdalingen al vroeg papperig.
@
ZieMaar!
Die zwarte 32 bij de sleeplift in Alpendorf was (het gros van de tijd) dicht. De korte 32 daar net boven was wel open. Is de Hexen Schuss (Witches' Run) toch? Die is 70%+. Heb ik overgeslagen

Toch wel erg stijl en op de toch al korte uitloop stonden eigenlijk constant mensen hun theekransjes te houden. Erg druk ook. Zal wel een bekend stukje zijn.
In Wagrain heb je nog de 25 onder Sontagskogel I lift (Kogel Jagd?). Wel gedaan. 55% meen ik maar sowieso meer ruimte en rustiger. Zo zijn er nog een paar door het hele gebied.
We hebben ons er in ieder geval goed geamuseerd. Was voor mij in ieder geval de afsluiting van het seizoen...
Grz D.