Toon posts:

[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste
Acties:

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
@JB ik zit precies in het zelfde schuitje, ik heb alles zelf behalve ski's.
Dit jaar ook 2x op pad dus dan heb je het er eigenlijk direct uit als je ook ff "gemakspremie" rekent.
Mijn voornemen is om met de kennis die ik nu via inlezen allemaal heb gewoon een oostenrijkse toko binnen te stappen, aan te geven ski's te willen kopen maar eerst testen.

De Fischer F18 staat zeker op mijn lijstje in ieder geval.
De Elan Wingman is misschien interessant, maar ook de Salomon S/MAX 10

De ski's die ik dan zou kopen vallen misschien niet in dezelfde prijsklasses die ik altijd huurde (standaard duurste huuroptie) maar ahv de reviews denk ik dat ze meer dan voldoende moeten zijn.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
JB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:25:
[...]

Ah das wel netjes ja. Ik ga dit jaar 2x, dus dan is huren al _bijna_ terug verdiend in 1 jaar + geen geregel terplekke behalve de kids.
Ja plus kleine aanpassingen doen ze gratis. En heb ook familie die op mijn ski's kan en doen ze dan ook gratis aanpassen.

Maar ze blijven nog wel even geld aan ons verdienen. Voor kind is het 300 per seizoen voor skis, schoenen en snowboard.

En dat zal nog wel jaartje of 10 zo blijven... maargoed ook familie huurt daar dan weer voor de kinderen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:52

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Cranzai dat zou, voor een gemiddelde skiër (zoals de meeste Nederlanders) ook mijn selectie uit dat lijstje zijn. Eventueel met de atomic x7 wb, als die er nog is nieuw. De wingman heb ik zelf overigens nooit geskied, maar hoor er goede verhalen over.

• Cranzai
  • Nu online
ZieMaar! schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:34:
@Cranzai dat zou, voor een gemiddelde skiër (zoals de meeste Nederlanders) ook mijn selectie uit dat lijstje zijn. Eventueel met de atomic x7 wb, als die er nog is nieuw. De wingman heb ik zelf overigens nooit geskied, maar hoor er goede verhalen over.
Zou die Q5 niet enigszins gelijken aan de X7 WB?

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:57

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Zijn er all wintersporters die de vakantie cancelen? Die rond februari maart gaan? Zit erg te twijfelen om de vakantie te cancelen, omdat het er op lijkt dat er tegen die tijd geen sneeuw ligt. We gaan naar winterbergen zodat mijn vriendin het goed kan leren.

Usenet handleidingen

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:18
ZieMaar! schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:34:
Ik heb de X5 WB maar zou graag de X7 proberen. Die lijkt iets stijver te zijn, hetgeen met mijn lengte en bijbehorend gewicht goed uitkomt. De X5 heb ik overigens vorig jaar voor 200is nieuw kunnen kopen. In tussen twee keer mee geskied en daar val ik dus geen buil aan :)

XXXVI

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:55
TheDudez schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:37:
Zijn er all wintersporters die de vakantie cancelen? Die rond februari maart gaan? Zit erg te twijfelen om de vakantie te cancelen, omdat het er op lijkt dat er tegen die tijd geen sneeuw ligt. We gaan naar winterbergen zodat mijn vriendin het goed kan leren.
Wij gaan midden februari een weekendje naar Winterberg en eind februari/begin maart (met de voorjaarsvakantie) een ruime week naar het Kleinwalsertal in Oostenrijk. Voor nu geen reden om te annuleren, want er kan zo nog een pak sneeuw vallen. Mocht het helemaal groen zijn denk ik dat we alsnog gewoon gaan, maar dan voor bijvoorbeeld mooie wandelingen in de bergen.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Cranzai schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Zou die Q5 niet enigszins gelijken aan de X7 WB?
Dat zou wel eens kunnen, ook omdat de x7 wb er niet is. Maar dat weet ik niet zeker…

• JB
  • Laatst online: 15:23

JB

Cédric roelt!

Cranzai schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:30:
@JB ik zit precies in het zelfde schuitje, ik heb alles zelf behalve ski's.
Dit jaar ook 2x op pad dus dan heb je het er eigenlijk direct uit als je ook ff "gemakspremie" rekent.
Mijn voornemen is om met de kennis die ik nu via inlezen allemaal heb gewoon een oostenrijkse toko binnen te stappen, aan te geven ski's te willen kopen maar eerst testen.

De Fischer F18 staat zeker op mijn lijstje in ieder geval.
De Elan Wingman is misschien interessant, maar ook de Salomon S/MAX 10

De ski's die ik dan zou kopen vallen misschien niet in dezelfde prijsklasses die ik altijd huurde (standaard duurste huuroptie) maar ahv de reviews denk ik dat ze meer dan voldoende moeten zijn.
Hier in de buurt staat de Fischer RC One 78 GT nieuw te koop. Is die ook vergelijkbaar? De F18 vind ik niet 123 in de umgebung :)

Mijn boefje is liev!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:17
TheDudez schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:37:
Wij gaan in de 3e week van maart, maar ik vind het nog wel te vroeg om nu al te cancelen. Eerst maar eens kijken wat er de komende maanden gaat vallen. Houden er ook rekening mee dat je na 14.00 dan amper meer de berg af kan, of je moet in 'slush' naar beneden. Dat houdt in dat we vaak vroeg de berg op gaan en pas rond 14.00-15.00 gaan lunchen om zoveel mogelijk afdalingen te kunnen pakken.

Is wel één van de redenen dat ik met vrienden vaak last minute boek, zodat wij altijd zeker zijn van sneeuw.

[Voor 8% gewijzigd door Panini op 06-01-2023 11:41]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
ephymerous schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:38:
[...]

Ik heb de X5 WB maar zou graag de X7 proberen. Die lijkt iets stijver te zijn, hetgeen met mijn lengte en bijbehorend gewicht goed uitkomt. De X5 heb ik overigens vorig jaar voor 200is nieuw kunnen kopen. In tussen twee keer mee geskied en daar val ik dus geen buil aan :)
X7 wb is wat steviger (maar zeker niet heel stijf), ik heb de X9 wb en die heeft een brede range, daar zou ik, als je een beetje basistechniek hebt, ook niet al te bang voor zijn.

• Cranzai
  • Nu online
JB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Hier in de buurt staat de Fischer RC One 78 GT nieuw te koop. Is die ook vergelijkbaar? De F18 vind ik niet 123 in de umgebung :)
Poeh, das een vraag voor @ZieMaar! ;)
Ik weet alleen dat de RC One 73/74 ook vergelijkbaar behoren te zijn aan de F18
maar er is dus ook een RC One F18 8)7
Fischer heeft er een mooi potje van gemaakt met die langlopende F18 onder verschillende namen.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Gents, er ligt nu op sommige plekken te weinig sneeuw, dat klopt. Er zijn ook zat plekken (hele zuid Alpen, oosten van Oostenrijk, alles boven de 2000m bij de rest) waar het prima is. Het was uitzonderlijk warm, maar een goede dump en tot half maart is het weer overal prima.

Weer kan je, op sommige situatie na met taaie hoge druk gebieden, maar een paar dagen vooruit echt goed voorspellen. Sneeuw smelt niet zo snel, ook niet bij hogere temperaturen. Alleen veel regen is echt slecht.

Winterberg is altijd spannend, maar de condities vandaag zeggen niet over de condities over 2 weken of verder. Bedenk ook maar eens hoe het er 3 weken geleden bij lag. Daar kan het gewoon snel gaan (beide kanten op).

In de Alpen zou ik me sowieso tussen half januari en half maart nooit zorgen maken. Dan is overal alles open met vaak prima sneeuw. En ook de laatste twee weken van maart zijn vaak prima, al kunnen zuidhellingen die wat lager liggen dan natuurlijk wel sneller slushy worden.

@Cranzai dat weet ik helaas niet…

• JB

JB

Cédric roelt!

@ZieMaar! eens. Winterberg door omstandigheden ook eens aangedaan. Dag 1 (aardappel formaat ivm rechtop filmen vrouw);

In de nacht begon het te sneeuwen, met na 2 dagen weer goede pistes...;

Mijn boefje is liev!

• Cranzai
  • Nu online
Over twee weekjes naar Ellmau, daar lijkt het begin volgende week een beetje te gaan sneeuwen dus ik hoop dat dat de boel weer een beetje aansterkt maar het lijkt daar allemaal prima te skiën.
Over vijf weken richting Avoriaz, daar mag ook wel wat bij om het echt weer "ski-in ski-out" te maken maar ook dat lijkt goed te komen!

Voorpret is bij mij toch nog goed gekomen, zeker met het speuren naar ski's er bij oOo

• Cranzai
  • Nu online
JB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:53:
@ZieMaar! eens. Winterberg door omstandigheden ook eens aangedaan. Dag 1 (aardappel formaat ivm rechtop filmen vrouw);

[Afbeelding]

...
WTF :o

• HGM
  • Niet online
Zojuist de Nordica HF PRO 120 (GW) binnengekregen.

Is toch echt wel ideaal als je snel schoenen wilt aan- en uitdoen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Ja dat waren "bijzondere" omstandigheden. Hadden dat jaar dichtbij geboekt omdat mijn vader slecht ging. Kwam gelukkig allemaal goed, maar om aan te geven dat een beetje sneeuw alles veranderd :) Nu is het in Oostenrijk ook ruk, maar dat kan in paar dagen weer perfect zijn.

Mijn boefje is liev!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Precies, dat is wat ik bedoelde aan te geven. Het kan snel heel goed zijn en dan blijft dat het ook echt wel (tenzij er weer warm water uit de wolken valt, maar dat is gelukkig na nieuwjaar heel uitzonderlijk.

Winterberg kan snel goed zijn en snel weer slecht zijn.

• Cranzai
  • Nu online
HGM schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:56:
Zojuist de Nordica HF PRO 120 (GW) binnengekregen.

Is toch echt wel ideaal als je snel schoenen wilt aan- en uitdoen.
Sinds ik mijn eigen schoenen (fischer viron 10) heb glij ik er echt zo in en uit...
Belangrijk is dat de schoenen goed droog zijn en je sokken ook

[Voor 7% gewijzigd door Cranzai op 06-01-2023 11:59]

• HGM
  • Niet online
Cranzai schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:59:
[...]

Sinds ik mijn eigen schoenen (fischer viron 10) heb glij ik er echt zo in en uit...
Belangrijk is dat de schoenen goed droog zijn en je sokken ook
Klopt, maar ik doe ze vaak meerdere keren per dag aan/uit.

Heb ook paar wat ik de hele dag goed kan aanhouden, maar in/uit geeft me toch gedoe.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Schoenen doe je maar 1 of heel soms 2 keer (soms doe ik 2 gebiedjes op een dag 8)) aan. Maar goed, op 2000m hoogte op een spekgladde parkeerplaats is dat toch net wat lastiger soms :). Ik ben wel benieuwd of het ook anders skiet…

Edit: hoe zo vaker dan?

[Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 06-01-2023 12:05]

• HGM
  • Niet online
Afgelopen kerst met wat mensen over gesproken die ze hadden, geen klachten.

's ochtends uurtje met kind, dan kind naar skischool voor 2,5 uur en ik werken. Kind weer ophalen op ski's en dan eten en daarna weer naar buiten... dus ga het nu met deze proberen in februari.
Dus zo'n 3 x minimaal per dag.

[Voor 24% gewijzigd door HGM op 06-01-2023 12:06]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ff belangrijke update (met dank ook aan @JB —> de f18 die ik een aantal keer enthousiast aangeraden heb is de oude f18. De nieuwste f18 is een wat slappere ski, als je de f18 wil die ik bedoel moet je dus óf een oud model zoeken óf de RC One 74 nemen, zo lijkt het :).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Cranzai schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Poeh, das een vraag voor @ZieMaar! ;)
Ik weet alleen dat de RC One 73/74 ook vergelijkbaar behoren te zijn aan de F18
maar er is dus ook een RC One F18 8)7
Fischer heeft er een mooi potje van gemaakt met die langlopende F18 onder verschillende namen.
Zie dus hierboven, die rc one f18 is een slapper model, je moet of de nieuwe rc one 74 hebben, of een oudere f18 :).

• Luuk741
De ski's uit het genoemde artikel zijn circa 450 a 500 euro. Wij staan gemiddeld een keer per jaar een ruime week op de ski's. Zou het, gezien de levensduur en het onderhoud aan de ski's (waxen en slijpen), voor m'n vriendin en mij uitkunnen om eigen ski's aan te schaffen? Of zou het voordeel hem vooral in een prettigere ervaring en minder gedoe op locatie zitten?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ff rekenen, toch ;)?

Ski’s gaan makkelijk 5 jaar mee (ik denk veel langer, maar soit). Stel dat ze dan afgeschreven zijn, dan is dat € 100 per jaar. Plus €25 (kan goedkoper, kan duurder) onderhoud = € 125 euro per jaar. Dat kost ski’s huren voor een week denk ik ook?

Het is makkelijker, fijner (want specifieke ski’s die je wil en kent), maar je moet ze wel opslaan en meenemen. Ook heb je natuurlijk nog stokken nodig, misschien een tas, etc.

Maarrrrr eerst eigen schoenen, altijd.

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:43
Cranzai schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:53:
Over twee weekjes naar Ellmau, daar lijkt het begin volgende week een beetje te gaan sneeuwen dus ik hoop dat dat de boel weer een beetje aansterkt maar het lijkt daar allemaal prima te skiën.
Over vijf weken richting Avoriaz, daar mag ook wel wat bij om het echt weer "ski-in ski-out" te maken maar ook dat lijkt goed te komen!

Voorpret is bij mij toch nog goed gekomen, zeker met het speuren naar ski's er bij oOo
Ik ga ook over twee weken die kant op. Op de webcams ziet het er nu niet al te best uit, hopen dat het allemaal nog goed komt met de sneeuw en iets lagere temperaturen van komende week

• Luuk741
ZieMaar! schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:42:
Ff rekenen, toch ;)?

Ski’s gaan makkelijk 5 jaar mee (ik denk veel langer, maar soit). Stel dat ze dan afgeschreven zijn, dan is dat € 100 per jaar. Plus €25 (kan goedkoper, kan duurder) onderhoud = € 125 euro per jaar. Dat kost ski’s huren voor een week denk ik ook?

Het is makkelijker, fijner (want specifieke ski’s die je wil en kent), maar je moet ze wel opslaan en meenemen. Ook heb je natuurlijk nog stokken nodig, misschien een tas, etc.

Check, eigen schoenen hebben we inderdaad al wel!

Effe uitgezocht waar we vorig jaar gehuurd hadden; daar vragen ze nu zo'n 100 euro voor 8 dagen maar da's inclusief stokken. Maar met de huidige inflatie zullen die huurprijzen de komende jaren nog wel even doorstijgen denk ik. Nog eens over nadenken of de voordelen voor ons opwegen tegen de nadelen

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Luuk741 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Check, eigen schoenen hebben we inderdaad al wel!

Effe uitgezocht waar we vorig jaar gehuurd hadden; daar vragen ze nu zo'n 100 euro voor 8 dagen maar da's inclusief stokken. Maar met de huidige inflatie zullen die huurprijzen de komende jaren nog wel even doorstijgen denk ik. Nog eens over nadenken of de voordelen voor ons opwegen tegen de nadelen
Stokken zijn goedkoop bij bijv decathlon en ski’s gaan wel langer mee, ik heb die 5 jaar gepakt uit gemak :).

Wat leuk is om eens te doen: een paar modellen testen in Snowworld. Dan voel je hoe verschillend ski’s eigenlijk zijn.

• JB

JB

Cédric roelt!

Dit krijg ik terug inderdaad als uitleg verschil @ZieMaar!
De F18 en de RC One 74 verschillen in stugheid en ski-level

De F18 is jaren een succesvolle benaming geweest voor wat nu de RC One 74 is geworden.
Alleen hebben ze aan de ski waar jij het over hebt, de benaming F18 toegevoegd en vervolgens wat 'uitgekleed".

De F18 is een beginners ski omdat deze hoofdzakelijk een houten kern heeft met een toevoeging van Carbon Tex onder de binding. Dit geeft de ski wat meer stugheid onder de binding. Het is een SMU ski (special made) dit doen ze voor bepaalde winkelketens zodat deze zich onderscheiden t.o.v. de reguliere collectie.

De reguliere ski zoals hij ook in de collectie van Fischer zit is de RC One 74. Alleen heeft deze ski een houten kern en een carbon versterking over de gehele lengte van de ski. Dit maakt de ski stugger en meer geschikt voor de gevorderde skiërs. Deze ski valt in de categorie 5 t/m 8 (bij een schaal 1 op 10) 1 = beginner en 10 is expert). De F18 valt in de categorie 1 t/m 5

Mijn boefje is liev!

• Pewpew
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 21:08
Er gaat komende week wat sneeuw vallen in de Alpen, wel vooral boven ca. 1500m.
Ik zou me, zeker als je pas over een aantal weken gaat, echt geen zorgen maken. Gaat nog zat vallen !

[Voor 3% gewijzigd door Pewpew op 06-01-2023 17:10]

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-02 17:56
wauskoek schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:47:
Ik heb inmiddels voor vrijdag een privéles geboekt in Snowworld Zoetermeer. Ben benieuwd.
Vanmiddag naar Snowworld geweest en natuurlijk niet bij stil gestaan dat het vrijdag middag was. Wat was het druk zeg en einde van de dag het sneeuw natuurlijk minder goed. Leraar was gelukkig wel top. d:)b Had goede oefeningen voor switch rijden en goede punten aangewezen over het carven wat zover mogelijk was op de baan. En op de allerlaatste minuten van de les heeft de leraar mij nog aangespoord om vanuit switch sprongetje 180 naar normaal te doen. _/-\o_ Dat zou ik normaal niet doen/durven.

• ephymerous
ZieMaar! schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:40:
[...]

X7 wb is wat steviger (maar zeker niet heel stijf), ik heb de X9 wb en die heeft een brede range, daar zou ik, als je een beetje basistechniek hebt, ook niet al te bang voor zijn.
Ik houd Marktplaats lekker in de gaten. Zie wel dat de X9 wb tot 176 cm gaat. Dat zou met mijn 2m05 net kunnen :)

XXXVI

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben 1.96 (ofzo) met 95 kg, ben en ski dus vrij sportief en dat kan die lat echt prima aan. En lengte zegt iets, maar gewicht natuurlijk ook :).

Als ik op slalom ski’s ski, dan zijn ze 1.65. Lengte is niet alles ;).

• Cranzai
  • Nu online
Nog 10 dagen werken en 13 dagen wachten tot vertrek...
Toch wel serieus hyped inmiddels, op de toppen is er wat bij gevallen in Skiwelt, duimen dat er de komende dagen nog wat in het dal gaat vallen!

Heel benieuwd wat voor ski's ik uiteindelijk ga onderbinden :)

• ephymerous
ZieMaar! schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:13:
Ik ben 1.96 (ofzo) met 95 kg, ben en ski dus vrij sportief en dat kan die lat echt prima aan. En lengte zegt iets, maar gewicht natuurlijk ook :).

Als ik op slalom ski’s ski, dan zijn ze 1.65. Lengte is niet alles ;).
Ik ga Marktplaats in de gaten houden en kijken of ik ze kan huren (of iets vergelijkbaars) op wintersport :)

Hoe merk ik de extra stijfheid?

XXXVI

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Stijvere ski's zijn stabieler en geven meer rebound, maar vragen meer techniek (of gewicht/kracht) om goed te buigen. Ook zijn ze (iets) minder vergevingsgezind (al zijn daar ook andere eigenschappen voor).

En in theorie zou je bij een slappere ski 'er doorheen kunnen gaan' bij gesneden bochten, maar dan moet je denk ik wel echt een fors niveau hebben.

Maar met name stabiliteit en rebound dus :).

• JB

JB

Cédric roelt!

Gebruiken mensen hier een slotje voor de ski's? Ik heb het nog niet vaak/zelden gezien maar ik neem nu mijn 1e nieuwe ski's mee op wintersport :+

Twijfel om alsnog alles hier te laten waxen, zodat het klaar is. Beter net van te voren doen, of nu al regelen geen probleem? Regio Nijmegen/Eindhoven iemand tips voor goede locatie?

Mijn boefje is liev!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
JB schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:02:
Gebruiken mensen hier een slotje voor de ski's? Ik heb het nog niet vaak/zelden gezien maar ik neem nu mijn 1e nieuwe ski's mee op wintersport :+
Ik gebruik meestal de lokale kluisjes, een eigen slot is eigenlijk niet nodig.

La Batterie des Hommes sans Peur

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:06

Twijfel om alsnog alles hier te laten waxen, zodat het klaar is. Beter net van te voren doen, of nu al regelen geen probleem? Regio Nijmegen/Eindhoven iemand tips voor goede locatie?
Ja voor tijdens de lunch om ze aan een hek of stelling te knopen.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:45
Nooit gebruik van gemaakt. Heb wel het idee dat diefstal toeneemt (ook meer georganiseerd). Is natuurlijk ook steeds lucratiever nu dat spullen steeds duurder worden en er ook veel meer mensen gaan wintersporten. Toch blijf ik nog even naïef en leg gewoon mijn board op de grond naast de rest bij de lunch.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Cranzai
  • Nu online
...

Ski's gaan bij mij nooit aan een slotje, maar ik had dan ook altijd huur ski's...
Ff inhakend op het waxen. Over twee weken koop ik hopelijk mijn eerste paar ski's tijdens een weekje Oostenrijk, twee week later vertrek ik naar Frankrijk. Moet ik de ski's tussen door dan ook waxen en/of slijpen?

• Jumpman
  • Laatst online: 15:35
Vorig jaar zijn de ski's van één van mijn vrienden meegenomen bij de lunch en andere blijven staan. Deze zijn in de avond bij de verhuur (ene waren verhuur ski's) weer terug omgewisseld.

vroeger gebruikte ik een slot voor mijn snowboard, tegenwoordig niet meer. Het is vooral opletten bij de lager gelegen horeca of de 'eind' aprés ski gelegenheden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:31
Mijn ski's gaan nooit op slot. Het blijft toch allemaal een kwestie van 'goed vertrouwen'..

Wat ik wel eens heb gedaan is bij een apres-ski tent (wetende dat je ze niet in het zicht hebt) is je ski's niet bij elkaar zetten. Een dief heeft niets aan enkele ski namelijk ;-)

Ik zie vaker dat er skistokken verdwijnen dan ski's gelukkig.

@Cranzai
Na 5 skidagen is op zijn minst een nieuwe wax beurt wel aan te raden. Het beste laat je het beoordelen door een skishop in Oostenrijk/Frankrijk zelf. Wanneer ik een Nederland ga krijg je eigenlijk altijd zonder echt goed te kijken een aanbeveling voor het volledige pakket (waxen+slijpen).

• Cranzai
  • Nu online
Dix0r schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:29:

@Cranzai
Na 5 skidagen is op zijn minst een nieuwe wax beurt wel aan te raden. Het beste laat je het beoordelen door een skishop in Oostenrijk/Frankrijk zelf. Wanneer ik een Nederland ga krijg je eigenlijk altijd zonder echt goed te kijken een aanbevelging voor het volledige pakket (waxen+slijpen).
Naar een NL toko zie ik inderdaad ook niet zo zitten, ook lastig wegens logistieke redenen.
De reis naar frankrijk is een busreis met ook direct de eerste dag skiën, misschien dus beter de laatste dag van de 1ste week weer langs de toko in oostenrijk om de boel te laten prepareren

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:27
ZieMaar! schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:42:
Ff rekenen, toch ;)?

Ik heb thuis ski's staan van 20 jaar oud, daar wordt nog steeds met veel plezier op geskied, de laatste keer door het vriendje van mn dochter, die nog nooit geskied had. Zo'n paar zwabberbakkies zijn daar ideaal voor. Lekker vergeeflijk.

Als je telkens zelf slijpt, duurt het ook een eeuwigheid voor je kanten op zijn, puur omdat je telkens dezelfde hoek (in mijn geval 88 - 0,5 hangend) slijpt. Ook zelf waxen is véél beter dan zo'n machinale wax. Die van mij kom ik tenminste de week mee door en sta niet al op woensdag weer bij de skishop.

Nonsensical line goes here <---

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
r_bleumer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Ik heb thuis ski's staan van 20 jaar oud, daar wordt nog steeds met veel plezier op geskied, de laatste keer door het vriendje van mn dochter, die nog nooit geskied had. Zo'n paar zwabberbakkies zijn daar ideaal voor. Lekker vergeeflijk.

Als je telkens zelf slijpt, duurt het ook een eeuwigheid voor je kanten op zijn, puur omdat je telkens dezelfde hoek (in mijn geval 88 - 0,5 hangend) slijpt. Ook zelf waxen is véél beter dan zo'n machinale wax. Die van mij kom ik tenminste de week mee door en sta niet al op woensdag weer bij de skishop.
Ja, kan veel langer dan vijf jaar, maar bij vijf jaar kan de business case al positief zijn :).

Vwb slotjes: gebruik ik niet. Als ik in het dal lunch of ski's neerzet, dan a) ver weg van de weg en b) evt wisselen. Op de berg ben ik er niet zo bang voor.

• renegrunn
MrFl0ppY schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:20:
Nooit gebruik van gemaakt. Heb wel het idee dat diefstal toeneemt (ook meer georganiseerd). Is natuurlijk ook steeds lucratiever nu dat spullen steeds duurder worden en er ook veel meer mensen gaan wintersporten. Toch blijf ik nog even naïef en leg gewoon mijn board op de grond naast de rest bij de lunch.
Verschilt van jaar tot jaar is mijn persoonlijke ervaring. Ga sinds een 15 jaar met een groep a 15 personen. In de begin jaren wel eens gehad dat van 6-7 mensen na een week de skit's of boards weg waren na de lunch. De laatste jaren juist weer niet voorgekomen.

• JB

JB

Cédric roelt!

XWB schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Ik gebruik meestal de lokale kluisjes, een eigen slot is eigenlijk niet nodig.
Ja ik doel op de lunch. Sorry niet echt duidelijk. In de avond gaan ze achter slot en grendel inderdaad.

Als ik de rest van de replies zo lees, gewoon in Oostenrijk waxen bij aankomst. Zit waarschijnlijk ook de meeste kennis en kunde door dagdagelijkse uitvoer.

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

renegrunn schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Verschilt van jaar tot jaar is mijn persoonlijke ervaring. Ga sinds een 15 jaar met een groep a 15 personen. In de begin jaren wel eens gehad dat van 6-7 mensen na een week de skit's of boards weg waren na de lunch. De laatste jaren juist weer niet voorgekomen.
Is dit Oostenrijk of maakt geen verschil? Mij boeide het ook nooit want huur, maar heb het ook nooit echt gehoord dat er werd gestolen.

Mijn boefje is liev!

• renegrunn
JB schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:42:
[...]

Is dit Oostenrijk of maakt geen verschil? Mij boeide het ook nooit want huur, maar heb het ook nooit echt gehoord dat er werd gestolen.
Ha, enkel in Frankrijk gebeurt. Maar kan toeval zijn :+

Oh echt joh, ik heb het helaas veel meegemaakt. Vriend van mij een paar jaar geleden in zijn apt ingebroken waar ze met 20 man zaten. Tijdens een avondje uit eten bij thuiskomst al het materiaal weg.

[Voor 24% gewijzigd door renegrunn op 09-01-2023 14:44]

• JB

JB

Cédric roelt!

renegrunn schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Ha, enkel in Frankrijk gebeurt. Maar kan toeval zijn :+
:+

Wat voor slotjes gebruikt men? Zo als hieronder lijkt me niet echt diefstalproof :X

Of zit dat wel geborgd?

Mijn boefje is liev!

• renegrunn
JB schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:44:
[...]

:+

Wat voor slotjes gebruikt men? Zo als hieronder lijkt me niet echt diefstalproof :X

[Afbeelding]

Of zit dat wel geborgd?
Van die dingen met een 3-cijfer-slotje die je altijd voor een paar euro bij de kassa ziet liggen in elke wintersportshop. En idd, stelt niks voor. Maar ik denk dat een dief sneller voor ski's zonder slotje kiest.

Dit werk

[Voor 13% gewijzigd door renegrunn op 09-01-2023 14:47]

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:18
Ik heb een klein kabelslotje voor de ski's. Werkt met een ijzeren kabel die je uit het cijferslot kan trekken. Is meer voor het voorkomen van vergissingen of gelegenheidsdiefstal. Een echte dief kan dat kabeltje natuurlijk doorknippen met een knipschaar. En met gelegenheid zal het vooral zijn dat als er meerdere paren ski's staan, de dief niet de ski's mee zal nemen die op slot staan (hoop ik :+).

Precies zo'n soort slot als @renegrunn dus.

Dan nog even het weerbericht. Wij zitten nu in het Zillertal (Königsleiten) en het sneeuwt hier de hele dag. In het dorp is ongeveer 10cm gevallen sinds vanochtend. Ski condities zijn daarom vandaag slecht en weinig zicht. Maar met deze sneeuw zal dat later deze week vast beter zijn.

Edit:
JB schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Ja die heb ik hier ook liggen, gaat ook altijd mee naar de CenterParcs weekenden voor de stepjes :+

Maar hoe krijg je ski's hiermee vast? Die trek je er toch gewoon tussenuit?
Door de binding halen. Dan wil het niet altijd vast aan een hek. Maar als ik de kabel door de bindingen van mijn ski's en de ski's van mijn vriendin haal zitten er dus al twee verschillende ski's aan elkaar vast.

[Voor 28% gewijzigd door Hompu op 09-01-2023 14:53]

• JB

JB

Cédric roelt!

renegrunn schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Van die dingen met een 3-cijfer-slotje die je altijd voor een paar euro bij de kassa ziet liggen in elke wintersportshop. En idd, stelt niks voor. Maar ik denk dat een dief sneller voor ski's zonder slotje kiest.

Dit werk

[Afbeelding]
Ja die heb ik hier ook liggen, gaat ook altijd mee naar de CenterParcs weekenden voor de stepjes :+

Mijn boefje is liev!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:19
Gaat er ook meer om dat ze snel willen zijn en dat als de jouwe een slotje heeft dat ze de andere pakken

Op winterporters.nl staat ook een leuke anekdote van iemand waarvan ze zijn board wilde meenemen (incl vele andere). Alleen zijn board zat vast en de hele stelling viel om.
Dieven werden gesnapt (en gepakt) en die persoon had de hele avond gratis apres ski omdat iedereen hem dankbaar was.

Verhalen die ik daar gelezen heb zijn vaker wel in Oostenrijk dan Frankrijk. Dit omdat het meestal Oostblokkers zijn die met busjes de boel aan het plunderen zijn.

Meestal wissel ik gewoon met de skies van mijn vrouw maar bij een restaurant in een dal (waar ze dus makkelijk met de auto kunnen komen) zet ik ze wel vast met een klein slotje.

• renegrunn
[...]

Ik friemel dat kabeltje tussen de beugels van de binding door. Gaat prima d:)b

• Togi
[...]

Het draadje past bij mij precies door de hielstuk heen maar dat hangt wel af van je binding

• JB

JB

Cédric roelt!

Ja heb gekeken, dat gaat hier ook bij de achterste deel binding, maar die haal je er ook zo af :?

Mijn boefje is liev!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
Als ze zover gaan om je binding eraf te schuiven, hebben ze ook wel een tang bij om het door te knippen. Zo een slotje moet je zien als ontmoediging. Is geen garantie.

Ik doe het overigens zelf niet. Maar laat ze ook nooit staan waar volk zonder skipas komt. Hoop dat dat goed blijft gaan.

Grz D.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
JB schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Ja ik doel op de lunch. Sorry niet echt duidelijk. In de avond gaan ze achter slot en grendel inderdaad.

Als ik de rest van de replies zo lees, gewoon in Oostenrijk waxen bij aankomst. Zit waarschijnlijk ook de meeste kennis en kunde door dagdagelijkse uitvoer.
Kan prima, maar waxen is echt heel simpel, dat kan je eigenlijk niet fout doen. 't Gaat vooral om het verschil handmatig (dus belag goed verwarmen en diep in de poriën) of machinaal (tegen draaiende bol hete wax aan houden). Je hoort ook wel eea over infrarood wax, dat zal er wel tussenin zitten gok ik.

Waxen (met de hand) is 1x per week genoeg. Iets langer kan ook wel, afhankelijk van de sneeuw. Slijpen hangt erg van je voorkeuren en afstand af, maar 1x per skiweek is wel een veilige vuistregel, maar ook niet meer dan dat. De een skiet 180 km geslipte bochten of blauwe papsneeuw, de ander carvet het dubbele op keiharde rode pistes. Vraagt zowel van het slijpen als het waxen best wat anders :).

[Voor 22% gewijzigd door ZieMaar! op 09-01-2023 15:13]

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:43

Midas.e

Is handig met dinges

r_bleumer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Je bindingen hebben een houdbaarheids datum, daar zit je nu wel een beetje overheen. Ik zou sowieso de bindingen laten testen om te zien of de DIN waarde nog wel correct is (openbreekpunt).
Wat betreft waxen in het algemeen, ik wax in het weekend in halverwege nog een keer. vooral afgelopen jaar met veel saharazand op de pistes merkte je goed dat je ski's eerder droog stonden. In nederland op binnenbanen wax ik elke dag. de sneeuw is hier veel agressiever. Bij vertrek uit een gebied wax ik ook weer of voor de zomerstop. Het schrapen doe ik alleen voor een hotscrape, daarmee kan je je base weer leegmaken. Voor de rest ski je dat in de eerste paar afdalingen toch weer schoon.
ZieMaar! schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Kan prima, maar waxen is echt heel simpel, dat kan je eigenlijk niet fout doen. 't Gaat vooral om het verschil handmatig (dus belag goed verwarmen en diep in de poriën) of machinaal (tegen draaiende bol hete wax aan houden). Je hoort ook wel eea over infrarood wax, dat zal er wel tussenin zitten gok ik.
Infrarood waxen is juist weer een stap verder dan waxen met een ijzer, hiermee belast je de base niet en heb je dus minder snel een basegrind nodig. Vooral wedstrijd ski'ers gebruiken dit om de base (ze hebben een ander base profiel) te beschermen en maximale afvoer te hebben, en dus snelheid.

En hoe ziet dat dan eruit?

[Voor 29% gewijzigd door Midas.e op 09-01-2023 15:17]

Hacktheplanet.nl

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik gebruik van die waxfleece en dat vind ik meer dan voldoende. De rest ski je er inderdaad probleemloos vanaf.

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-02 20:26

steel123

Cryman9

renegrunn schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Dit werk

[Afbeelding]
Zo'n slotje heb ik ook ooit gehad en doet net helemaal niks. Een licht rukje en dat slot breekt.
Bij mij was het snowboard/ski rek omgevallen en slot was al kapot gebroken. Snowboard lag er gelukkig nog wel.

Beter zo'n safeman slot kopen die wat dikker is dan 1mm kabeldikte.

• Jumpman
  • Laatst online: 15:35
Een Apple Airtag ergens in de binding (soms is er een holte tussen de skit/het board en de binding, wat je dus niet ziet) verwerken (telkens geeft een naast Apple device de locatie van de tag door), dan kan de hunt beginnen. :)

[Voor 22% gewijzigd door Jumpman op 09-01-2023 15:23]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• DomiGijzen
ZieMaar! schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:15:
Ik gebruik van die waxfleece en dat vind ik meer dan voldoende. De rest ski je er inderdaad probleemloos vanaf.
Hoe werkt dat? Is dat gewoon na het afkoelen nogmaals strijken maar dan met die fleece ertussen? Heb namelijk een grote hekel aan schrapen (nog los van de rotzooi). De rest vind ik leuk om te doen en kost eigenlijk ook geen tijd/moeite.

Grz D.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Midas.e schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:13:

[...]

Infrarood waxen is juist weer een stap verder dan waxen met een ijzer, hiermee belast je de base niet en heb je dus minder snel een basegrind nodig. Vooral wedstrijd ski'ers gebruiken dit om de base (ze hebben een ander base profiel) te beschermen en maximale afvoer te hebben, en dus snelheid.

En hoe ziet dat dan eruit?
[Afbeelding]
Hmm, dat wist ik niet. Een collega van me heeft dochters die in de top van Nederland skiën en die doet altijd wat laatdunkend over infrarood waxen en ook ik heb mijn twijfels: hoe trekt dan de wax echt je belag in, als je het niet verwarmt?

Zie ook https://www.wintersport.nl/forum/topic/525761, Tukker die daar reageert werkt in een skishop en doet daar veel onderhoud:
Voor zover ik kan beoordelen op basis van eigen ervaring en die van m’n klanten:

Hotwaxen met harde wax en een strijkijzer is de enige juiste manier van waxen. In productie straten is het infrarood waxen het beste alternatief. Alle andere sponsjes, spuitbussen, lapjes, potjes smeersels en wat dies meer zij vind ik paardenmiddelen.

Waarom: Door de wartme/hitte van strijkijzer gaan de poriën van het belag openstaan en zal de hete vloeibaar geworden harde wax IN het belag worden toegelaten. Daarna dient het belag met daarin de wax goed af te koelen en zit de wax als het ware opgesloten IN het belag.
Daarna de laag wax die OP het belag zit er goed af krabben en daarna polijsten met juiste tool.

Eind van het seizoen belag repareren (indien nodig), kanten slijpen en goed in de hotwax zetten. Hierdoor voorkom je uitdrogen en zijn de kanten beschermd tegen roesten (wel droog opbergen in droge ruimte).
Vlak voordat je naar de sneeuw gaat, kun je dan de de laag wax die OP het belag zit er goed af krabben en daarna polijsten met juiste tool.
Indien de temperatuur significant hoger of lager is kun je vooraf het afkrabben specifieke wax voor de desbetreffende verwachte temperatuur in de bergen nogmaals aanbrengen zoals boven beschreven, gevolgd door afkoelen, afschrapen en polijsten.
DomiGijzen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:24:
[...]

Hoe werkt dat? Is dat gewoon na het afkoelen nogmaals strijken maar dan met die fleece ertussen? Heb namelijk een grote hekel aan schrapen (nog los van de rotzooi). De rest vind ik leuk om te doen en kost eigenlijk ook geen tijd/moeite.
Precies dat. Misschien werkt keukenrol overigens ook wel? Zie ook

De laatste restjes die je evt overhoudt, die ski je er gewoon af.

[Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 09-01-2023 15:27]

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Keukenrol zou ik niet gebruiken, maar je hebt lintvrij papier wat ongeveer hetzelfde doet.

Wat betreft het infrarood waxen, het zijn bij race ski's stages, eerst basegrind, dan waxen met ijzer, dan met infrarood hitte de base openzetten en de wax echt diep erin laten trekken. je hebt dan ook geen extra wax meer over.

Hacktheplanet.nl

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Vannacht is er in Ischgl flink sneeuw gevallen, komende dagen komt er nog meer. Nu nog zon... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Midas.e schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:33:
Keukenrol zou ik niet gebruiken, maar je hebt lintvrij papier wat ongeveer hetzelfde doet.

Wat betreft het infrarood waxen, het zijn bij race ski's stages, eerst basegrind, dan waxen met ijzer, dan met infrarood hitte de base openzetten en de wax echt diep erin laten trekken. je hebt dan ook geen extra wax meer over.
Hmmm, ik ga me iets meer inlezen denk ik. Maar met waxen met ijzer zet je, als je het goed doet, de base ook goed open. Wordt infrarood dan nog warmer ofzo?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:38:
Vannacht is er in Ischgl flink sneeuw gevallen, komende dagen komt er nog meer. Nu nog zon... :)
Wanneer ga je? Want voor het weekend hoef je volgens mij nog niet zo heel veel zon te verwachten toch?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
ZieMaar! schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:53:
Wanneer ga je? Want voor het weekend hoef je volgens mij nog niet zo heel veel zon te verwachten toch?
Zaterdag aangekomen, woensdag weer weg:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• r_bleumer
  • Laatst online: 15:27
Warmer dan met t strijkijzer zou je wax weer verbranden, da's ook niet goed. Doe het altijd met het waxijzer op 120 graden, gaat prima. Wax ze dan een keer of 5, zonder tussendoor wax toe te voegen. Gewoon opnieuw strijken. Dan afkrabben en borstelen met een harde nylon borstel.

Vwb die bindingen, achter zijn ivm een recall van Atomic al een keer vervangen, maar die veer is dusdanig sterk, ik geloof er weinig van dat dat ding veel slapper wordt.

Nonsensical line goes here <---

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002

DaWaN

'r you wicked ??

Gisteren ook mijn wintersport geboekt, ga naar Val Thorens in de week van 4-11 februari.
Hoop dat het qua vakanties meevalt, is alleen één deel van Frankrijk met vakantie die week.

Ik wil nog wel even naar mijn skischoenen gaan kijken, die waren al aan de grote kant (2e handsjes), maar nu een paar jaar verder moet ik de bindingen op hun laatste stand vastzetten.
Toch maar even kijken of ik een beter passende set kan vinden :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

ZieMaar! schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Hmmm, ik ga me iets meer inlezen denk ik. Maar met waxen met ijzer zet je, als je het goed doet, de base ook goed open. Wordt infrarood dan nog warmer ofzo?
Vooral dieper, niet zozeer heter.
r_bleumer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:01:
Vwb die bindingen, achter zijn ivm een recall van Atomic al een keer vervangen, maar die veer is dusdanig sterk, ik geloof er weinig van dat dat ding veel slapper wordt.
Ik snap dat je dat zegt, het is ook niet of de binding slapper wordt, het is of het plastic niet uit elkaar valt of dat als jij je binding naar standje 12 draait dat ie ook op DIN 12 open gaat en niet je been vastgelast is aan je ski. met alle schade die daarbij hoort.
Laten testen kan bij verschillende shops, sowieso kan het bij siem de jong in de buurt van delft.

Hacktheplanet.nl

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Midas.e schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:13:

[...]

Ik snap dat je dat zegt, het is ook niet of de binding slapper wordt, het is of het plastic niet uit elkaar valt of dat als jij je binding naar standje 12 draait dat ie ook op DIN 12 open gaat en niet je been vastgelast is aan je ski. met alle schade die daarbij hoort.
Laten testen kan bij verschillende shops, sowieso kan het bij siem de jong in de buurt van delft.
Goed advies: de afgelezen waarde is niet altijd de echte waarde, zeker bij oudere ski’s.

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

DaWaN schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:02:
Gisteren ook mijn wintersport geboekt, ga naar Val Thorens in de week van 4-11 februari.
Hoop dat het qua vakanties meevalt, is alleen één deel van Frankrijk met vakantie die week.

Ik wil nog wel even naar mijn skischoenen gaan kijken, die waren al aan de grote kant (2e handsjes), maar nu een paar jaar verder moet ik de bindingen op hun laatste stand vastzetten.
Je kan nog wel kijken of de binding te verstellen is, aan de wang kant van de schoen zitten vaak een aantal gaten waarmee je het rack naar achter kan plaatsen.

Hacktheplanet.nl

• DomiGijzen
DaWaN schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:02:

Wat Midas.e zegt. Maar als je de schnallen zo hard moet aanhalen, is wellicht een plat inlegzooltje nog een optie. Die leg je onder het echte zooltje en verkleinen je schoen een halve maat. Krijg je o.a. van Sidas.

Grz D.

• onlime
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:25
Leuk om dit topic te volgen. Ik februari hoop ik dat er in Willingen toch sneeuw ligt. Een paar jaar geleden heb ik daar skiles gehad en nu gaan we voor het eerst met onze kinderen van 8 en 5 jaar.

Heeft iemand ervaring met de lessen voor kinderen in Willingen? Er zijn best wat aanbieders waarvan drie op de website hebben staan dat ze in het Nederlands les te kunnen geven. Voor mijzelf niet belangrijk maar wel handig voor de kinderen. Ik las een blog over iemand die haar kinderen daar liet lessen en naar Nederlandse les had gevraagd en de docent Duits bleek en vrijwel geen Nederlands sprak.

Benieuwd of iemand ervaring heeft en advies kan geven.

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-02 17:41
Zit net de webcams te bekijken van onze bestemming in Maart: Skiwelt.

Zo met het laagje sneeuw wat is gevallen ziet het er toch een stuk beter uit!

• Jazzper
  • Nu online

Jazzper

BB4E^Guerilla

He, leuk een wintersporttopic op GoT. Had ik kunnen raden na 20+ jaar verblijf hier :D
Maar zit er net weer in qua wintersport. Over paar weekjes naar Ischgl waar ik paar jaar terug ook was. Tof daar.

Na veel gedoe met huurschoenen afgelopen jaren (pijn, niet ok, etc) maar in de buidel getast en bij bekende specialist in midden van het land eerste eigen schoenen gekocht (inclusief bootfitter en op maat gemaakte zooltjes). Normaal ben ik altijd van 'doe maar niet te gek / doe maar niet te duur', maar wilde vandaag niet piepen. Geen een keer naar prijzen gevraagd. Bij de kassa complete hartverzakking, maar vermoedelijk nu wel chill skiën!

@onlime zelf paar keer geskied in Willingen. Wist niet dat er 3 kinderscholen waren. Zie altijd 1 sleepliftje omhoog. Weet niet hoe die heet.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• onlime
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:25
Jazzper schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:52:
@onlime zelf paar keer geskied in Willingen. Wist niet dat er 3 kinderscholen waren. Zie altijd 1 sleepliftje omhoog. Weet niet hoe die heet.
@Jazzper Als je op checkyeti komt er inderdaad 1 skischool naar boven als je zoekt op Nederlandstalige les voor kinderen in Willingen. Dat is bij Skischool Wiwa en die zitten bij piste Ritzhagen helemaal rechts als je op de kaart kijkt. Ze hebben een lopende band maar als ik zelf bij de andere pistes ben zou ik ze liever daar laten lessen.

Skischool Upland bij piste Dorfwiese, vlakbij de grote parkeerplaats naast de gondelbaan, heeft ook een lopende band en les voor kinderen, ik vond het er daar wel gemoedelijk uitzien mede omdat de piste voor kinderen er in mijn herinnering mij wat beter afgeschermd is dan bij piste Ritzhagen waar snellere skiërs vlak langs de kinderen gaan in mijn herinnering. Het sleepliftje dat jij zag was volgens mij ook bij piste Dorfwiese en skischool Am Ettelsberg geeft daar ook les als ik het goed lees op de site.

Behalve dat ik dus voor een locatie een lichte voorkeur heb geen idee welke te kiezen en benieuwd naar ervaringen.

Veel plezier binnenkort met je nieuwe materiaal!

• Jazzper
  • Nu online

Jazzper

BB4E^Guerilla

yep, ik bedoelde dezelfde. Kinderen op een lopende band omhoog en op de afdaling geen normaal verkeer dus relatief veilig!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Jazzper MK Skiservice?

Sowieso; als je ergens in wil investeren mbt wintersport dan zijn het echt lessen en eigen schoenen. Grootste return on investment.

• Jazzper
  • Nu online

Jazzper

BB4E^Guerilla

yes, MKS. Super goed geholpen. Nog wel traumaatje van vorig jaar waar ik laatste dag niet meer kon skieen van pijn in mijn enkel door verkeerde schoen en nu als de doods dat het weer op gaat spelen met mijn dure pattas. Kunnen ze daarna wel weer aanpassen voor volgend jaar maar daar heb ik op de piste niets aan. Zou niet moeten gebeuren overigens, maar ja trauma enzo.

• Togi
Jazzper schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:01:
yes, MKS. Super goed geholpen. Nog wel traumaatje van vorig jaar waar ik laatste dag niet meer kon skieen van pijn in mijn enkel door verkeerde schoen en nu als de doods dat het weer op gaat spelen met mijn dure pattas. Kunnen ze daarna wel weer aanpassen voor volgend jaar maar daar heb ik op de piste niets aan. Zou niet moeten gebeuren overigens, maar ja trauma enzo.
Problemen kunnen altijd voorkomen. Ik ben ook meerdere malen terug gegaan voor steeds weer kleine puntjes. Merkte het ook weer na het corona jaar waar ik niet geskied heb. Voorheen waren mijn schoenen perfect maar na dat jaar toch weer 2 pijnpuntjes.
Liever dat dan dat ze in 1 keer teveel aanpassen en je schoen te wijd is.
Ga anders voor je reis nog een paar uur indoor skien om te testen. Mocht je pijnpuntjes voelen na die paar uur maak dan foto's van je voeten.
Ga daarmee terug naar MK en onder het genot van een bakkie prutsen ze lekker aan je voetjes en schoenen

[Voor 7% gewijzigd door Togi op 12-01-2023 09:43]

• Hann1BaL
  • Laatst online: 16:51

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

We gaan dit jaar voor het eerst rijden. Vorige jaren altijd vliegen. Het hotel is niet in de bergen zelf in Oostenrijk, maar in het dal.

Nu is de vraag: Moeten we sneeuwkettingen in de auto hebben? Soms lees ik dat het verplicht is, andere sites staat dat het op bepaalde wegen met de borden verplicht is.

Prima als ik ze moet aanschaffen, maar zonde als ik ze moet aanschaffen en helemaal niet nodig heb.
Wat zijn de andere ervaringen hier?

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:24
Hann1BaL schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:51:
Nu is de vraag: Moeten we sneeuwkettingen in de auto hebben? Soms lees ik dat het verplicht is, andere sites staat dat het op bepaalde wegen met de borden verplicht is.
Het is alleen verplicht op de wegen waar de borden staan (als er bedekkende sneeuw op ligt!). Dus, als je alleen de hoofdwegen en een dorpweggetje gebruikt kun je prima met streetview controleren of er ergens zo'n bord staat en ze niet meenemen. Risicio is alleen als je ineens een omleiding hebt en ze dan alsnog nodig hebt, maar die kans is best klein.

• DomiGijzen
We gaan dit jaar voor het eerst rijden. Vorige jaren altijd vliegen. Het hotel is niet in de bergen zelf in Oostenrijk, maar in het dal.

Prima als ik ze moet aanschaffen, maar zonde als ik ze moet aanschaffen en helemaal niet nodig heb.
https://www.anwb.nl/auto/...interbanden-in-oostenrijk

Dus inderdaad verplicht bij een bord en de bijbehorende omstandigheden. (Weg (bijna) volledig bedekt met sneeuw of ijs).

Ligt er natuurlijk aan waar je heen gaat. Maar ook voor dal locaties moet je soms over wegen met dergelijke borden. Ik heb ze persoonlijk altijd bij ondanks dat ik voor 99% zeker weet dat ik ze niet nodig heb.

Tip: Soms loont het om even te vragen of iemand nog wat heeft liggen in jouw maat. Want menig wintersporter heeft een verzameling kettingen liggen die raar genoeg moeilijk te verkopen zijn via marktplaats.

[Voor 9% gewijzigd door DomiGijzen op 12-01-2023 16:01]

Grz D.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:58

Gewoon meenemen. Is technisch gezien niet verplicht, maar het kan wel zijn dat je niet verder kan/mag/wilt rijden en als het sneeuwt en je rijdt mogelijkerwijs ook onverzekerd

• DomiGijzen
Hielko schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Gewoon meenemen. Is technisch gezien niet verplicht, maar het kan wel zijn dat je niet verder kan/mag/wilt rijden en als het sneeuwt en je rijdt mogelijkerwijs ook onverzekerd
Interessant. Mag je ze ook gebruiken zonder bord als de wegen bedekt zijn? De tekst van de ANWB lijkt inderdaad opening daartoe te geven.

Grz D.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:58
DomiGijzen schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Interessant. Mag je ze ook gebruiken zonder bord als de wegen bedekt zijn? De tekst van de ANWB lijkt inderdaad opening daartoe te geven.
Ja natuurlijk, als het echt flink sneeuwt zou je ook gek zijn als je het niet doet.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Heel simpel. Bij bijv. de ANWB mag je binnen 30 dagen ruilen. Ik haal ze 2 weken van tevoren, gebruik ik ze niet dan breng ik ze na de wintersport weer terug. Zorg er wel voor dat de verpakking netjes blijft uiteraard.

• DomiGijzen
Hielko schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Ja natuurlijk, als het echt flink sneeuwt zou je ook gek zijn als je het niet doet.
Zeker. Ik volg gewoon de rest :) Vroeg het me toevallig zo af aan de hand van de ANWB tekst en jouw reactie.

Grz D.

• Hann1BaL

Hann1BaL

BreadFan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Heel simpel. Bij bijv. de ANWB mag je binnen 30 dagen ruilen. Ik haal ze 2 weken van tevoren, gebruik ik ze niet dan breng ik ze na de wintersport weer terug. Zorg er wel voor dat de verpakking netjes blijft uiteraard.
De ANWB heeft geen 235/40R19 :(
Wel een goede tip

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 16:45
Marktplaats is je vriend. Feit is dat ik bijna 30 jaar ga (Oostenrijk) en we ze 1 keer nodig hebben gehad. Maar op marktplaats stikt het van de ongebruikte setjes.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Hann1BaL

Hann1BaL

MrFl0ppY schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:02:
Marktplaats is je vriend. Feit is dat ik bijna 30 jaar ga (Oostenrijk) en we ze 1 keer nodig hebben gehad. Maar op marktplaats stikt het van de ongebruikte setjes.
Ja ook al gezocht, maar de maten staan er niet duidelijk bij. Ik houd het wel even in de gaten.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:13

YellowCube

Wait...what?

Hielko schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Dat.
Ik heb twee keer gehad dat mensen door lokale politie er op gewezen werden ze er op te leggen (zonder dat er een bord stond).

Ook was er de suffe situatie van een heuveltje op moeten voor je bij het appartement was en wat zonder kettingen gewoon niet lukte.

Dit alles is drie keer in 40 jaar ski vakantie maar het is gewoon waardeloos als het nodig is en je hebt ze niet.

Bedenk even wat een setie kettingen kost op die hele vakantie, schaf ze aan en neem ze mee.
Buiten dat zijn ouderwetse stukken kokosmat ook ideaal voor die momenten dat je na hevige sneeuwval van die ietwat hellende parkeerplaats af moet komen (al doen winterbanden wonderen)

Oh ja en: traction control uit als je kettingen om hebt. Kettingen hebben juist baat bij wielspin zodat ze zichzelf in kunnen graven (heb ik ook maar een keer gelezen dus pin me er niet op vast).

[Voor 8% gewijzigd door YellowCube op 12-01-2023 17:09]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ja, dat is ook geen probleem. Afhankelijk van de website. sneeuwkettingen4u doet het leuk met kosten beginnend bij net onder de 400 euro per set. Maar het kan ook voor 50 euro.

Kun je maten nog omrekenen ?

235/40 R19 lijkt een lastige maat.
Het zou toch niet heel anders moeten zijn als een 235/50 R18 etc? En hoe krap steekt het met bijv een 225 band? Scheelt 1cm? Of is die speling er echt niet?

[Voor 39% gewijzigd door Hann1BaL op 12-01-2023 17:14]

Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee