[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-07 18:06
@Hann1BaL Was net het bedenken dat 235 een nogal rare maat is. Het bestaat, dat wel. Je weet zeker dat je die maat hebt?
De meeste kettingen kunnen een bepaalde reeks maten aan. Daarbuiten zou ik het niet proberen. Heb hier een setje 225/45R18 en die zijn bijvoorbeeld ook geschikt voor 205/60R17 en 205/65R18.

[ Voor 9% gewijzigd door DomiGijzen op 12-01-2023 17:24 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Hann1BaL schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:01:
[...]

De ANWB heeft geen 235/40R19 :(
Wel een goede tip
Welk merk/model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-07 15:45
Hann1BaL schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:51:
We gaan dit jaar voor het eerst rijden. Vorige jaren altijd vliegen. Het hotel is niet in de bergen zelf in Oostenrijk, maar in het dal.

Nu is de vraag: Moeten we sneeuwkettingen in de auto hebben? Soms lees ik dat het verplicht is, andere sites staat dat het op bepaalde wegen met de borden verplicht is.

Prima als ik ze moet aanschaffen, maar zonde als ik ze moet aanschaffen en helemaal niet nodig heb.
Wat zijn de andere ervaringen hier?
Kijk eens rond bij Kringloop winkels. Ik heb daar ooit een nieuw setje kunnen scoren voor 4 euro.

Ik had sneeuwkettingen altijd bij me maar nooit nodig gehad. Totdat ik net die ene keer het niet mee genomen had. Het huisje waar we inzaten was 15 minuten rijden vanuit de dal. Het had de nacht aardig gesneeuwd en in de ochtend "even" snel naar de Spar om ontbijtspullen te halen. Terug weg met pijn en moeite halverwege kunnen komen omdat ik de gang erin kon houden totdat ik voor een tegenligger moest remmen. Laat de tegenligger nou net de Polizei zijn.. 8)7 Doordat ik geen gang meer had kon de auto geen kant meer op. Twee agenten hebben de auto een zetje gegeven zodat ik in ieder geval in een parkeerhaven kon parkeren en hun er voorbij konden.

En kreeg (terecht) een preek van hen dat ik echt de volgende keer sneeuwkettingen moest gebruiken. Gelukkig geen boete gekregen. Ze zullen wel gedacht hebben daar heb je weer zo'n eigenwijze Nederlander.
Ik ben te voet terug gegaan en sneeuwkettingen van iemand geleend, terug gelopen en deze eronder gezet. En reed zonder moeite de berg weer op.

Ik heb mijn lesje wel geleerd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Skoda Superb 3 - 2020 model
235/40 R19 Michelin Cross Climate 2 banden

Dat ze niet gangbaar zijn dat lijkt inderdaad zo, @DomiGijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-07 15:45
Hann1BaL schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:31:
[...]

Wel bijzondere maten inderdaad. Wellicht voor deze ene keer huren een optie?

https://www.profile.nl/winterbanden/sneeuwkettingen-huren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
[...]

Wellicht kun je hier eens kijken. Heb het niet helemaal gelezen en weet ook niet of jouw Superb de III is (edit: dat weet ik dus wel want dat schrijf je zie ik nu). Maar wat ik daar 1,2,3 lees is dat gewone kettingen met 235 banden niet gaan passen. --> Duur. Dan is huren oid al snel de betere optie vrees ik.

https://www.skodaforum.nl...bt-sneeuwkettingen.28421/

[ Voor 4% gewijzigd door DomiGijzen op 12-01-2023 17:42 ]

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
[...]

Op zich zie ik er wel keuze voor deze maat bij diverse sites als https://www.sneeuwkettingenstore.com?

Wat ik alleen zo niet kan vinden of je toevallig loopvlak-kettingen nodig bent? Staat vaak wel in het boekje van je auto vermeld in dat geval. Edit: waar @DomiGijzen dus ook op doelt :)

Mocht je een beetje in het midden van het land wonen, ik ken iemand in de regio Utrecht die er in handelt (nieuw maar voor de helft), die heeft voor bijna alles vaak wel wat liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door renegrunn op 12-01-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

renegrunn schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Op zich zie ik er wel keuze voor deze maat bij diverse sites als https://www.sneeuwkettingenstore.com?

Wat ik alleen zo niet kan vinden of je toevallig loopvlak-kettingen nodig bent? Staat vaak wel in het boekje van je auto vermeld in dat geval. Edit: waar @DomiGijzen dus ook op doelt :)

Mocht je een beetje in het midden van het land wonen, ik ken iemand in de regio Utrecht die er in handelt (nieuw maar voor de helft), die heeft voor bijna alles vaak wel wat liggen.
Ik heb het vermoeden dat ik inderdaad loopvlakkettingen nodig heb door de beperkte ruimte. Dan zou de autosock een goed idee lijken, maar die zijn niet toegestaan in Oostenrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:47
Kettingen zijn vaak best wel lastig er om te krijgen (zeker voor de ongeoefende Nederlander). Als je een centimeter mist maak je het jezelf in ieder geval niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:56

steel123

Cryman9

Gewoon kettingen meenemen. In Oostenrijk zijn de meeste plekken wel in het dal, maar nog genoeg wegen te vinden waar je kettingen nodig hebt.
In een winter heb ik ze wel eens 3x om moeten leggen. 2x dat de politie er stond om iedereen te verplichten kettingen om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:22
Ik sluit me aan bij de rest betreffende sneeuwkettingen. Altijd bij je hebben. Van te voren even oefenen om ze om te leggen, en een paar goede werk handschoenen zijn overigens ook geen overbodige luxe. Die wijsheid hebben we in de praktijk opgedaan. Vooral hoog in Frankrijk vaker kettingen nodig gehad.

Ik stap over 5 minuten in de auto naar de Dolemieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Je kunt ook overwegen om sneeuwsokken te kopen. Dat is stuk makkeler om om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
HGM schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:35:
Je kunt ook overwegen om sneeuwsokken te kopen. Dat is stuk makkeler om om te doen.
Volgens de ANWB is dat niet voldoende, en geen vervanging voor kettingen in Oostenrijk

https://www.anwb.nl/exper...uiken-ipv-sneeuwkettingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Maar voor in Frankrijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De persoon die erom vroeg gaat naar Oostenrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Alleen Oostenrijk blijkbaar niet inderdaad: https://www.autosock.co.at/pages/infos

Ook niet echt logisch, hele EU behalve Oostenrijk...

[ Voor 97% gewijzigd door HGM op 13-01-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
HGM schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:43:
Alleen Oostenrijk blijkbaar niet inderdaad: https://www.autosock.co.at/pages/infos

Ook niet echt logisch, hele EU behalve Oostenrijk...
Ausser betekent uitgezonderd/behalve ;) Dus Eu en Zwitserland behalve Oostenrijk.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:07
Oei sneeuwkettingen, ik heb ze voor onze huidige auto niet. De maat is ook drama, 235/45/21 :/

Gelukkig gaan we volgende week pas :+

[ Voor 18% gewijzigd door ephymerous op 13-01-2023 08:56 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:45

ikloon

Product Owner
Sneeuwkettingen bij je hebben zou ik altijd aanraden. Zoals anderen hier ook al hebben gezegd, je weet soms gewoon niet wat je tegenkomt. In mijn 30+ jaar ski-ervaring zijn we een aantal keer in dat soort situaties terecht gekomen. Bijvoorbeeld dat je prima via een schoongeveegde weg omhoog rijdt maar in het dorp van bestemming blijkt dat je verblijf net iets van de doorgaande weg afligt met een stijle en niet sneeuwvrij gemaakte oprit ernaar toe. Dan heb je echt wel even kettingen nodig. Oefenen zou ik ook altijd doen. Naast handschoenen ook een deken of liefst matje meenemen waarop je kan zitten/hurken zodat je niet in de sneeuw zit.

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dat matje kan lijkt mij gewoon de vloermat uit je auto zijn :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:22
ephymerous schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:55:
Oei sneeuwkettingen, ik heb ze voor onze huidige auto niet. De maat is ook drama, 235/45/21 :/

Gelukkig gaan we volgende week pas :+
Hoezo drama?
Hier hebben ze al 17 modellen: https://www.sneeuwketting...maat/26545-21?order=price

Enige drama is de prijs ;)
Al weet ik uit ervaring dat je de hogere prijs wel terugziet op het moment dat je ze eronder moet doen.
Waar ik met goedkope bouwmarkt kettingen steeds liep te klooien (ook nog steeds na 5 dagen iedere dag op en af doen) gaat dat met mijn huidige set wel een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Dank allen.
De realiteit voor mensen met een moeilijke maat (Ik wist niet dat ik met mijn auto daar bij zou horen :)) :
Focus op Oostenrijk met zoals gezegd geen optie voor mooie socken.
Je hebt vaak loopvlakkettingen nodig.
Deze zijn duur in aanschaf.
Huur valt ook tegen en is al snel 50% van de aanschaf. Met 2x op vakantie kun je beter even slikken en door de zure appel heen bijten.

Met iedereen eens: Meenemen die dingen. Als je ze meeneemt heb je ze niet nodig. Als je ze niet hebt, zul je ze nodig hebben. Net een paraplu eigenlijk ;)

Profile verhuurt ze voor 20 euro per dag, minimaal 10 dagen. Dus tel uit je winst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Hann1BaL schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:57:
Dank allen.
De realiteit voor mensen met een moeilijke maat (Ik wist niet dat ik met mijn auto daar bij zou horen :)) :
Focus op Oostenrijk met zoals gezegd geen optie voor mooie socken.
Je hebt vaak loopvlakkettingen nodig.
Deze zijn duur in aanschaf.
Huur valt ook tegen en is al snel 50% van de aanschaf. Met 2x op vakantie kun je beter even slikken en door de zure appel heen bijten.

Met iedereen eens: Meenemen die dingen. Als je ze meeneemt heb je ze niet nodig. Als je ze niet hebt, zul je ze nodig hebben. Net een paraplu eigenlijk ;)

Profile verhuurt ze voor 20 euro per dag, minimaal 10 dagen. Dus tel uit je winst ;)
troost je, meeste moderne auto's met leuke velgen hebben een moeilijke maat. Zelfs op mijn SUV met 30mm smallere winterbanden kan al geen goedkoop setje 8)7

Grz D.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

DomiGijzen schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:26:
[...]

troost je, meeste moderne auto's met leuke velgen hebben een moeilijke maat. Zelfs op mijn SUV met 30mm smallere winterbanden kan al geen goedkoop setje 8)7
Fijn! 8)

ik voel mij veel beter als anderen ook meer moeten betalen. Haha
Heerlijk kunnen klagen over de kosten van sneeuwkettingen terwijl we gewoon op wintersport kunnen.
Toch fijn dat dit mijn “grootste probleem” is. (Altijd goed om even zelfreflectie te doen he? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:31
Ik zie best grote ranges voor mijn auto voor kettingen. Van 70 euro tot 600 euro.....
Is dat vooral de handigheid van gebruik? of levensduur? Of knappen die goedkope na 1 stukje asfalt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
Waah schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:46:
Ik zie best grote ranges voor mijn auto voor kettingen. Van 70 euro tot 600 euro.....
Is dat vooral de handigheid van gebruik? of levensduur? Of knappen die goedkope na 1 stukje asfalt ;-)
Hoe duurder en zwaarder de auto, hoe duurder de ketting is mijn ervaring. En ook wel logisch. Sinds een paar maanden rijden wij in een Volvo XC90, nou de kettingen die zijn er ook naar qua gewicht en prijs kan ik je verklappen. Maar ik koop altijd tweedehands ongebruikte, scheelt de helft vaak.

Zodra je de eerder genoemde loopvlak-kettingen nodig bent, ben je niet voor een paar tientjes klaar. Maar inderdaad, loopvlak-kettingen zijn een vloek en een zegen. Een vloek want duur. Een zegen, want je stelt thuis alles in op maat. Zodra je ze nodig bent, leg je ze er in een paar minuten om en weg ben je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@Waah zoals @renegrunn ook al een beetje zegt: Let niet alleen op de maat van de band maar ook op het feit of je auto genoeg ruimte in de wielkasten heeft voor de simpele kettingen om het maar even zo te noemen. Loopvlakkettingen zijn gewoon een stuk duurder, maar ik heb met mijn auto geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Gisteren mij skies weer gewaxt. De truc met wax fleece geprobeerd maar geen succes. Zetten jullie het ijzer dan veel warmer?
Wel steeds meer gevoel voor de juiste hoeveelheid wax en dezelfde laag twee keer “ingestreken”. Dat maakt het schrapen een stuk eenvoudiger. En minder rotzooi.

Omdat het volgende week koud is in solden, de wax voor koud weer er maar eens opgedaan. (Bovenop de normale basis laag). Had ik ooit besteld toen het heel koud was. Verbaasde me dat die warmer opgebracht moet worden en zich ook duidelijk anders gedraagt. Ben benieuwd of ik het überhaupt ga merken. Hoop t want het kostte extra moeite :)

Grz D.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Over 2 weken voor het eerst op wintersport (ik ben 37), een soort van droom die eindelijk in vervulling gaat :) Ik ga 6 dagen naar Solden om 4 volle dagen te skiën. Op dag 1 heb ik een volle dag privé les geboekt en heb in oktober al 2x 2uur les gehad in Snowworld Zoetermeer.

Ik moet wel zeggen door alle horror verhalen van ongelukken op het nieuws dat het best spannend is. Maar ik heb er veel zin in. Het zal vooral ploegbochtjes draaien zijn op de blauwe piste, maar dat is niet erg. Misschien een poging naar parallel skiën.

Ik ben vrij sportief en atletisch dus ik kan wel wat hebben, alleen skiën is toch een vak apart heb ik gemerkt.

We gaan het zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Ah goed om rekening te houden met die afstand in de wielkasten. Maar met mijn Dacia Sandero verwacht ik daar eigenlijk weinig problemen. Voordeel van een 13 in een dozijn auto denk ik dan maar.

@DomiGijzen geen ervaring met fleece waxen. Maar is er een reden dat je het op die manier wil doen?
Zelf ben ik toch wel fan van "gewoon" waxen. Ja het schrapen geeft rotzooi dus dat argument begrijp ik wel. maar ik heb toch liever dat de ski (of board in mijn geval) goed opwarmt en zo de wax goed kan opnemen...

Vorige keer het board goed warm gemaakt (dus wat langer waxen, niet heter of langer op 1 plek) en daarna HEEL goed geschraapt. En merkte toch dat ik een stuk langer doorgleed dan de mensen om me heen.

@Anoniem: 36835 Gaaf! met wat ervaring en een volle dag priveles kom je in ieder geval al een heel eind. En als je snel leert zul je ook snel gaan proberen wat parallel te skiën. Zag bij Miss Waah (die voor het eerst 2x 1 uur geskied heeft afgelopen vakantie) dat ze al vrij snel parallel ging skiën.... tot het steil werd. En dat is ook niet erg, want dat is oefenen en vertrouwen krijgen.

De horror-verhalen moet je je niet al teveel zorgen over maken. Als je ziet hoeveel miljoen mensen op wintersport gaan, en hoe weinig echt grote verhalen je hoort... Vorige week was extreem door weinig sneeuw (dus veel rotsen om op te vallen ipv zachte sneeuw) gecombineerd met smeltende en weinig sneeuw die vervolgens kan opvriezen en hard word.

Je hoort ook weinig verhalen over beginnende skiers die vorige week verongelukt zijn of zwaar gewond zijn geraakt. Maar juist de wat gevorderde mensen. Zelf heb ik vorige week ook vaak gezien dat mensen die al HEEL goed kunnen skiën en er duidelijk in de buurt wonen opeens keihard onderuit gingen. Want de condities zijn uniek, en met goede techniek kan je ook op harde sneeuwplaten prima hard gaan.. maar als er opeen een paar meter blauw ijs tussen zit? Dan ga je gewoon als je net in een snelle bocht zit.

Maar de condities zijn nu volledig anders. Dus zou me er niet meer druk om maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:50:
Over 2 weken voor het eerst op wintersport (ik ben 37), een soort van droom die eindelijk in vervulling gaat :) Ik ga 6 dagen naar Solden om 4 volle dagen te skiën. Op dag 1 heb ik een volle dag privé les geboekt en heb in oktober al 2x 2uur les gehad in Snowworld Zoetermeer.

Ik moet wel zeggen door alle horror verhalen van ongelukken op het nieuws dat het best spannend is. Maar ik heb er veel zin in. Het zal vooral ploegbochtjes draaien zijn op de blauwe piste, maar dat is niet erg. Misschien een poging naar parallel skiën.

Ik ben vrij sportief en atletisch dus ik kan wel wat hebben, alleen skiën is toch een vak apart heb ik gemerkt.

We gaan het zien :)
Hele dag privéles? Succes dan, niet te veel plannen de rest van de dag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
ZieMaar! schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:03:
[...]

Vooral de dag erna :+ lekker spierpijn.

Heb zelf leren skiën met zo'n schoolreisje op de middelbare school. 6x meegeweest totaal. En daarbij had je instructeurs uit Nederland mee. En dan had je dus de hele week (behalve de laatste dag), de hele dag les. Vond dat zelf eigenlijk best wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZieMaar! schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:03:
[...]

Met z'n tweeën en een uurtje pauze tussendoor :) Heb al twee keer 2 uur les gehad achter elkaar in Snowworld, ging prima qua conditie en beenspieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
@Waah Nah, vind schrapen vanwege de rotzooi gewoon niet leuk. Verder niks. Ben verder erg content met mijn resultaten.

@Anoniem: 36835 Geen zorgen maken. Sneeuw is in solden relatief in prima staat gebleven door de hoogte en deze en komende week sneeuwt het daar nog.
Start je vanuit giggijoch? Dat is een leuke brede piste met voldoende ruimte en overzicht. Ook wat knipjes en een helling in de breedte. Kortom prima om te oefenen. Onderaan goed opletten dat je buitenom over de laatste knip gaat. Onder de oranje lift door dus. Die is wat roodachtig en vaak hard. Instructeur weet dat wel.
Vermoed dat je het einde van de dag parallel skiet. ;)
Als de instructeur aangeeft dat je de gletcher aankunt, zeker doen. Dat is erg goed te doen en meen alleen blauw. Dan heb je een paar hele mooie stukken waar je extreem veel ruimte hebt. (Autobahn in solden op YouTube).

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Met z'n tweeën en een uurtje pauze tussendoor :) Heb al twee keer 2 uur les gehad achter elkaar in Snowworld, ging prima qua conditie en beenspieren.
Ah kijk :). Het kan ook wel, maar skiles is best intensief. Je skiet over het algemeen meer dan normaal én doet nieuwe dingen, vandaar :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DomiGijzen schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:10:
@Waah Nah, vind schrapen vanwege de rotzooi gewoon niet leuk. Verder niks. Ben verder erg content met mijn resultaten.

@Anoniem: 36835 Geen zorgen maken. Sneeuw is in solden relatief in prima staat gebleven door de hoogte en deze en komende week sneeuwt het daar nog.
Start je vanuit giggijoch? Dat is een leuke brede piste met voldoende ruimte en overzicht. Ook wat knipjes en een helling in de breedte. Kortom prima om te oefenen. Onderaan goed opletten dat je buitenom over de laatste knip gaat. Onder de oranje lift door dus. Die is wat roodachtig en vaak hard. Instructeur weet dat wel.
Vermoed dat je het einde van de dag parallel skiet. ;)
Als de instructeur aangeeft dat je de gletcher aankunt, zeker doen. Dat is erg goed te doen en meen alleen blauw. Dan heb je een paar hele mooie stukken waar je extreem veel ruimte hebt. (Autobahn in solden op YouTube).
Giggijoch is de skiles ja :) Al veel filmpjes gekeken en die piste ziet er erg mooi uit, lekker breed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DomiGijzen
Spierpijn kun je voor een deel voorkomen door alvast wat spieren te trainen.
Single legged steps: met 1 been een krukje of bankje opstappen. 3 x 30 keer per been. Gewicht erbij als je het niet extreem zwaar vind. Dit is een duur training. Gaat dus om de herhalingen niet het gewicht.
Beetje planken, sit ups en push ups voor je core. Evt super man voor je rug.
Afsluiten met single legged squats. 3 x 10 per been en het andere been naar achteren steken. Evt ook met gewicht maar dit is meer een stabiliteits oefening.
Gegarandeerd spierpijn in je benen en zitvlak. De pijn die je nu hebt gehad, heb je alvast gehad.
Dit kan evt allemaal thuis.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:35

YellowCube

Wait...what?

Spierpijn hoort bij wintersport.
Gewoon elke ochtend de eerste paar pistes even door de spierpijn en apres ski kater heen bijten.

wat seriezer:
als je geen spierpijn wilt hebben inderdaad van te voren trainen en na het skiën even stretchen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

DomiGijzen schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:26:
Gisteren mij skies weer gewaxt. De truc met wax fleece geprobeerd maar geen succes. Zetten jullie het ijzer dan veel warmer?
Wel steeds meer gevoel voor de juiste hoeveelheid wax en dezelfde laag twee keer “ingestreken”. Dat maakt het schrapen een stuk eenvoudiger. En minder rotzooi.

Omdat het volgende week koud is in solden, de wax voor koud weer er maar eens opgedaan. (Bovenop de normale basis laag). Had ik ooit besteld toen het heel koud was. Verbaasde me dat die warmer opgebracht moet worden en zich ook duidelijk anders gedraagt. Ben benieuwd of ik het überhaupt ga merken. Hoop t want het kostte extra moeite :)
Persoonlijk gebruik ik altijd de koud weer variant van de wax. Naar mijn ervaring blijft deze langer op je board zitten en daardoor beter.

Snelheidsverschil tussen koud weer wax en warm weer wax is verder nihil.

Ben het wel eens dat de koudere wax wat harder is en meer werk kost dan de wax voor warmere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
De wax is voor de sneeuwtemperatuur, niet voor de buitentemperatuur, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Volgens mij correct.

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 00:19

JB

Cédric roelt!

[...]

Is het nog gelukt? Gangbaarheid valt wel mee, ik heb dezelfde band. In mijn geval Rud Centrax N891 (die dus gewoon passen) maar ze doen een beetje vaag soms met de maten zodat je weer een nieuwe set koopt :+

edit:
Op Amazon.de bestellen en retourneren nadien zou kunnen (ongebruikt) en anders op Marktplaats naar "Rex" (Cees) zoeken, die heeft altijd wel wat liggen en weet waar hij het over heeft. Kan je meteen laten zien, hoe ze erop moeten etc. Fijne vent, doet het voor de hobby!

[ Voor 22% gewijzigd door JB op 13-01-2023 18:34 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
JB schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:24:
[...]

Is het nog gelukt? Gangbaarheid valt wel mee, ik heb dezelfde band. In mijn geval Rud Centrax N891 (die dus gewoon passen) maar ze doen een beetje vaag soms met de maten zodat je weer een nieuwe set koopt :+

edit:
Op Amazon.de bestellen en retourneren nadien zou kunnen (ongebruikt) en anders op Marktplaats naar "Rex" (Cees) zoeken, die heeft altijd wel wat liggen en weet waar hij het over heeft. Kan je meteen laten zien, hoe ze erop moeten etc. Fijne vent, doet het voor de hobby!
Die had ik 'em per DM ook geadviseerd. Mooie kerel is dat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

renegrunn schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:38:
[...]

Die had ik 'em per DM ook geadviseerd. Mooie kerel is dat ;)
:D Ja prachtige vent haha!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 23:07
Togi schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Hoezo drama?
Hier hebben ze al 17 modellen: https://www.sneeuwketting...maat/26545-21?order=price

Enige drama is de prijs ;)
Al weet ik uit ervaring dat je de hogere prijs wel terugziet op het moment dat je ze eronder moet doen.
Waar ik met goedkope bouwmarkt kettingen steeds liep te klooien (ook nog steeds na 5 dagen iedere dag op en af doen) gaat dat met mijn huidige set wel een stuk makkelijker.
In de filters kan ik de maat 235/45/21 niet vinden? :?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ephymerous schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:50:
[...]

In de filters kan ik de maat 235/45/21 niet vinden? :?
Even zoeken op Weissenfels Trak SUV.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

JB schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:39:
[...]

:D Ja prachtige vent haha!
Ik ga langs bij Cees 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackouts
  • Laatst online: 03-07 14:59
ZieMaar! schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:04:
De wax is voor de sneeuwtemperatuur, niet voor de buitentemperatuur, toch?
Gewoon altijd universele wax gebruiken. Het verschil ga je als recreatieve vakantieskier echt niet merken.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Blackouts schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:50:
[...]

Gewoon altijd universele wax gebruiken. Het verschil ga je als recreatieve vakantieskier echt niet merken.
De voordelen van juist gebruik nauwelijks of niet, maar koude sneeuw wax op warme (pap)sneeuw merk je wel de nadelen.

Eens met je advies. Alleen voor indoor kan indoorwax uitmaken, op de berg gewoon universeel inderdaad.

[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 14-01-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 10:02

Midas.e

Is handig met dinges

ZieMaar! schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:29:
[...]

De voordelen van juist gebruik nauwelijks of niet, maar koude sneeuw wax op warme (pap)sneeuw merk je wel de nadelen.

Eens met je advies. Alleen voor indoor kan indoorwax uitmaken, op de berg gewoon universeel inderdaad.
Indoor kan je ook kaarsvet gebruiken, is na 2 afdalingen toch zo goed als eraf geschraapt :p

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Laatst online: 22:35

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[...]

Eens. Echter normaliter ski je de hele berg op koude sneeuw en soms kleine stukjes op pap.
Is er wax voor pap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

[...]

Wat merk je dan met koude wax op papsneeuw in jouw beleving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Glijdt minder? Maar sowieso zie je op papsneeuw de verschillen tussen glijden het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

ZieMaar! schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:05:
Glijdt minder? Maar sowieso zie je op papsneeuw de verschillen tussen glijden het meest.
Dat is echt zo bizar minimaal verschil.
Daarbij is de warme sneeuw wax(rood) na 5 dagen echt wel er voor 95% af, dus dan glijdt ook de koude wax (blauw) die rode voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Daarom dus universele wax voor iedereen die niet racet of veel indoor skiet. Het verschil is idd niet groot, maar het is er wel en in die omstandigheden die ik schets het meest, denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Voor iedereen die ook loopvlakkettingen voor zijn of haar auto nodig heeft.
Huren is al snel niet interessant. Topspace verhuurt voor 20 euro per dag en minimaal 10 dagen. Dus dan ben je al 200 euro voor 1 vakantie kwijt.

Mijn ervaring met Cees was gisteren zeer goed. Hij heeft een oude maar ongebruikt (dus product zelf is in nieuwstaat, maar doos vergeeld) aan mij verkocht en heeft met mij gecontroleerd dat deze goed op de wielen past met de juiste adapters. Dit kun je allemaal zelf doen, maar dit maakt het wel helemaal zorgenvrij en ik weet nu al precies wat ik mee moet nemen (en de rest van het zakje kan ik thuis laten.)

Is iets goedkoper dan een nieuwe set bij een dozenschuiver, maar dan moet je zelf nog aan de bak terwijl ik ze niet meer hoef te proberen en in te stellen.

De meerwaarde bij “gewone” sneeuwkettingen is niet zo groot, maar er zijn nogal wat auto’s tegenwoordig die loopvlakkettingen nodig hebben ivm formaat wielkast. Ik ben echt zeer tevreden weggegaan. Mocht je een beetje centraal wonen in Nederland dan raad ik je dit zeker aan. Mocht je contactgegevens willen, DM je me maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Hann1BaL mooi zo! Had niet anders verwacht :)

Wellicht ook nog goed om te vermelden is, dat loopvlak kettingen waardevast zijn. Ik heb bij Cees ooit nog eens geruild omdat ik van 17" naar 18" ging en de kettingen (ongebruikt) niet meer pasten. Kunt (eenmaal aangeschaft) vaak "bijna" gelijk oversteken en hij handelt er graag in.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Hoe waardevast ze zijn is altijd even de vraag natuurlijk, want dat weet ik pas in de toekomst. Maar ik verwacht inderdaad wel waardevast. En inruilen bij een andere auto kan zeker bij Cees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hann1BaL schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:38:
Hoe waardevast ze zijn is altijd even de vraag natuurlijk, want dat weet ik pas in de toekomst. Maar ik verwacht inderdaad wel waardevast. En inruilen bij een andere auto kan zeker bij Cees :)
In al die jaren zijn dezelfde sets alleen maar duurder geworden :) In mijn geval Rud Centrax als merk.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

JB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:48:
[...]

In al die jaren zijn dezelfde sets alleen maar duurder geworden :) In mijn geval Rud Centrax als merk.
Ik ben uiteindelijk met de Trak New Edition 214 naar huis gegaan wat nu een nieuw merk is met de M92 TA30 en die zijn goedkoper geworden dan wat de Maggi Trak versies waren. In ieder geval niet duurder.

Het voordeel van de Trak boven de Rud Centrax (wat de andere optie was) is dat je helemaal geen losse onderdelen meer hebt bij installeren van de set op de band. Je kunt niets in de sneeuw laten vallen. Verder leek het mij kwalitatief eigenlijk hetzelfde eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hann1BaL schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:52:
[...]

Ik ben uiteindelijk met de Trak New Edition 214 naar huis gegaan wat nu een nieuw merk is met de M92 TA30 en die zijn goedkoper geworden dan wat de Maggi Trak versies waren. In ieder geval niet duurder.

Het voordeel van de Trak boven de Rud Centrax (wat de andere optie was) is dat je helemaal geen losse onderdelen meer hebt bij installeren van de set op de band. Je kunt niets in de sneeuw laten vallen. Verder leek het mij kwalitatief eigenlijk hetzelfde eerlijk gezegd.
Ja zou goed kunnen, ik kan al bijna 8 jaar vooruit met de N891 (eerst 18" en nu 19") dus zolang deze goed zijn, doe ik het ermee :P Zal in de tussentijd zeker wel weer eea verbeterd zijn. Thuis elk jaar even oefenen en niet onderin de kofferbak gooien is het advies :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Gisterennacht in 20cm nieuwe sneeuw de berg opgereden.

Kan deze aanbevelen: https://www.action.com/nl-nl/p/cc-handschoenen-met-mouw/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 08:10
Hmmm, in voorbereiding op de aanschaf van ski's volgende week eens contact opgenomen met een van de winkels/verhuurders of ze ook de Elan Wingman 78C verkochten. Helaas geen eenduidig antwoord gekregen maar werd aangegeven dat je het beste gewoon langs kunt komen in de winkel, snap ik ook wel omdat ze natuurlijk lastig een beeld van de skiër krijgen op basis van een mailtje.

Praktisch gezien zal deze winkel (Ellmau Intersport Hartkaiser) gewoon het meest praktisch zijn, mocht ik gedurende de dag willen wisselen kan ik dan simpelweg naar het dalstation skiën, andere toko's zitten in het dorp zelf en zou ik nog weer met een bus moeten e.d.. Mochten ze de Wingman niet hebben zijn er vast nog wel meer ski's die bij mij passen.

Enorm hyped in ieder geval, het dal is nu wit en hopelijk blijft dat zo.
Morgen een laatste dagje werken, dan 's avonds naar de reisgenoten en dan zaterdag vertrekken! oOo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CFaOdF1.jpg terug naar 1996 :-D

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Cranzai schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:05:
Hmmm, in voorbereiding op de aanschaf van ski's volgende week eens contact opgenomen met een van de winkels/verhuurders of ze ook de Elan Wingman 78C verkochten. Helaas geen eenduidig antwoord gekregen maar werd aangegeven dat je het beste gewoon langs kunt komen in de winkel, snap ik ook wel omdat ze natuurlijk lastig een beeld van de skiër krijgen op basis van een mailtje.

Praktisch gezien zal deze winkel (Ellmau Intersport Hartkaiser) gewoon het meest praktisch zijn, mocht ik gedurende de dag willen wisselen kan ik dan simpelweg naar het dalstation skiën, andere toko's zitten in het dorp zelf en zou ik nog weer met een bus moeten e.d.. Mochten ze de Wingman niet hebben zijn er vast nog wel meer ski's die bij mij passen.

Enorm hyped in ieder geval, het dal is nu wit en hopelijk blijft dat zo.
Morgen een laatste dagje werken, dan 's avonds naar de reisgenoten en dan zaterdag vertrekken! oOo
Bij veel winkels in Nederland kan je een ski kopen en als ie niet bevalt wel terugbrengen met de huurprijs in mindering gebracht. Zou ik alleen doen als je hem wilt houden als ie bevalt, maar is het overwegen waard? Volgens mij is het zo'n allemansvriend en dus kan je prima een weekje skiën, ook als het hem toch net niet helemaal is.

Ik denk dat die verhuurstations gewoon geen gezeik willen hebben en dus niets willen afspreken eerlijk gezegd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
ZieMaar! schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:31:
[...]

Bij veel winkels in Nederland kan je een ski kopen en als ie niet bevalt wel terugbrengen met de huurprijs in mindering gebracht. Zou ik alleen doen als je hem wilt houden als ie bevalt, maar is het overwegen waard? Volgens mij is het zo'n allemansvriend en dus kan je prima een weekje skiën, ook als het hem toch net niet helemaal is.

Ik denk dat die verhuurstations gewoon geen gezeik willen hebben en dus niets willen afspreken eerlijk gezegd ;).
Ach ja daar zit wat in, maar goed, morgen vertrek dus geen tijd meer om in NL te shoppen. Er zullen meer ski's zijn die bij mij passen en als ik zelf een beetje oplet komt het wel goed denk ik d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ah kijk, dan is het gewoon lekker ter plekke kijken en vooral genieten van goede sneeuwomstandigheden volgens mij. Veel plezier en we zien de foto’s wel verschijnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-07 17:14
Ik vertrek einde van de komende week. Helaas lijken de weergoden me deze keer niet zo gunstig gezind te zijn (in december had ik zoals eerder gepost zowat perfecte condities, dus ik ga niet te hard klagen).

Gezien we nog niets geboekt hebben kunnen we nog een paar dagen afwachten waar we omstandigheden het beste blijken, maar dat lijken (zoals al bijna het hele jaar) de Zuid-Alpen te zijn. Ik heb eigenlijk echt geen zin om tot daar te rijden, maar liever zo dan een week slecht weer...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oGlZiME.jpg Vrij duidelijk dat de bigfoots al even geen onderhoud hebben gehad! base was compleet uitgedroogd.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 06:35

YellowCube

Wait...what?

grappig.
heb ik in de jaren 90 ook nog met enige regelmaat op gestaan.
Erg leuk, al was het op elk ook maar enigszins vlak stuk lopen geblazen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Jebus4life schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:22:
Ik vertrek einde van de komende week. Helaas lijken de weergoden me deze keer niet zo gunstig gezind te zijn (in december had ik zoals eerder gepost zowat perfecte condities, dus ik ga niet te hard klagen).

Gezien we nog niets geboekt hebben kunnen we nog een paar dagen afwachten waar we omstandigheden het beste blijken, maar dat lijken (zoals al bijna het hele jaar) de Zuid-Alpen te zijn. Ik heb eigenlijk echt geen zin om tot daar te rijden, maar liever zo dan een week slecht weer...
Hoezo zijn de weergoden je niet goed gezind? Condities lijken deze week in veel gebieden juist te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Jebus4life schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:22:

Niet gunstig gezind? Komende week zijn de beste condities van heel het jaar. Lekker veel verse nieuwe sneeuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
Ik vertrek eind volgende week, dus na de geweldige condities O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Jebus4life schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:54:
Ik vertrek eind volgende week, dus na de geweldige condities O-)
Het zal maar zo niet slechter worden? Eind van de week geen regen voorspeld ofzo toch? Dan zal het nog steeds prima zijn en sowieso vele malen beter dan in bijv de kerstvakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Sneeuwcondities zullen komende weken overal prima zijn. Het weer blijft afwachten, maar dat is juist niet top (als in Kaiserwetter) komende week. Hoe dat daarna is, is afwachten

Zet de trend zich voort, dan zuidalpen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:20
Nu onderweg naar Grossarl voor een weekje. Afgelopen dagen goed wit geworden daar en morgen ook de hele dag sneeuw en koud weer de rest vd week. Prima!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
ZieMaar! schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:18:
Sneeuwcondities zullen komende weken overal prima zijn. Het weer blijft afwachten, maar dat is juist niet top (als in Kaiserwetter) komende week. Hoe dat daarna is, is afwachten

Voor mij zijn de sneeuwcondities duizendmaal belangrijker dan dat overgehypte kaiserwetter. Zolang het niet mistig is vind ik het prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Cranzai schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:47:
[...]

Voor mij zijn de sneeuwcondities duizendmaal belangrijker dan dat overgehypte kaiserwetter. Zolang het niet mistig is vind ik het prima
Amen, vergeet ook niet je zit in de bergen. Daar is het nu eenmaal niet altijd stralend weer, het sneeuwt, regent, vriest en waait er. Op een of andere manier hoor je Nederlanders daar altijd over klagen, nou dan moet je weer een speciaal brilletje kopen voor mistig weer. Misschien leren je aan te passen, het weer past zich niet aan.
Van Kaiserwetter wordt de sneeuw over het algemeen ook niet beter...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranzai
Lordp! schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Amen, vergeet ook niet je zit in de bergen. Daar is het nu eenmaal niet altijd stralend weer, het sneeuwt, regent, vriest en waait er. Op een of andere manier hoor je Nederlanders daar altijd over klagen, nou dan moet je weer een speciaal brilletje kopen voor mistig weer. Misschien leren je aan te passen, het weer past zich niet aan.
Voor elke conditie een brilletje? Photochromic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
Vandaag een rondje langs de ski shops gemaakt voor het kopen van n paar ski's. Probleem, meer gericht op verhuur dan verkoop, maarrr een van de bekende shops (fijn personeel) had oude verhuur ski's te koop staan.

Voor morgen een paar Völkl Racetiger SL mee te proberen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLEVyq8ZbCcfG3BwIy1xe79UYmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIzkXSuzjhIqMu9G1gIelJu0.jpg?f=fotoalbum_large

Deze ski's heb ik al eens gehad dus ik verwacht dat dit goed moet kopen, en voor de prijs is het zeker niet te laten (€200,-). Mocht het niet bevallen kan ik nog een paar atomic redster s9 proberen maar ik denk dat ik wel goed zit. oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Cranzai schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:47:
[...]

Mwoah, harde wind met -20 en hevige sneeuwval is geen aanrader op een Gletcher :+

En het was erg slechte sneeuw in de kerstvakantie. Maar de dagen daarna was het alleen maar heftige sneeuw met weinig zicht. Leuk die goede sneeuw, maar als je niet eens kan zien waar je heen gaat tja.... Daar kan je 100 gele skibrillen voor kopen maar als alles wit is door sneeuwval, zowel lucht als grond, is alles wit :9 of geel :P

Het mooiste is gewoon de hele nacht sneeuwen, en overdag stralend blauw. Daar hoop ik elk jaar op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Cranzai schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:02:
Vandaag een rondje langs de ski shops gemaakt voor het kopen van n paar ski's. Probleem, meer gericht op verhuur dan verkoop, maarrr een van de bekende shops (fijn personeel) had oude verhuur ski's te koop staan.

Voor morgen een paar Völkl Racetiger SL mee te proberen:
[Afbeelding]

Deze ski's heb ik al eens gehad dus ik verwacht dat dit goed moet kopen, en voor de prijs is het zeker niet te laten (€200,-). Mocht het niet bevallen kan ik nog een paar atomic redster s9 proberen maar ik denk dat ik wel goed zit. oOo
€ 200 voor die ski is, als ie in een goede conditie is, een goede deal. Dat setje zou ik er wel bij willen voor in de hal!
Lordp! schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Ik weet het niet, hoor. Ik heb prima materiaal, met fijne en goede lenzen, maar wordt nog steeds gelukkiger van een strakblauwe lucht en -15, dan van regen (wat echt het allerslechtste is voor de sneeuw) of dichte mist. Zelf +15 in het dal verkies ik boven regen of mist. Die paar papbuckels einde dag zijn eerder bonus dan irritant.

Dat (die zonnige) dagen zijn ook precies de dagen dat de locals gaan, die weten wel beter dan met slecht weer skiën. Dat minder leuk vinden is niets Nederlands aan, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DeBaroN schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:46:
Nu onderweg naar Grossarl voor een weekje. Afgelopen dagen goed wit geworden daar en morgen ook de hele dag sneeuw en koud weer de rest vd week. Prima!
Blijf je daar of ga je nog andere gebieden in de buurt bezoeken?

Vind vooral die blauwe piste bovenin (waarbij je een beetje over de graat skiet) qua uitzichten erg mooi, ik denk piste 3. Skitechnisch niets bijzonders, maar wel erg mooi. Piste 3, bij de oude stoeltjeslift bovenin, is een mooie brede carvpiste, altijd rustig met vaak alleen een paar hele goede skiërs, dus het is dan niet zo erg om in een trage lift te zitten. Richting Dorfgastein blijft ook fijn, veel hoogtemeters, vrij snel weer boven en mooie varianten. Ook vaak rustiger dan de Grossarl kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-07 14:39

Galois

1811 - 1832

Een vraagje aan alle zeer ervaren wintersporters hier :)

Mij lijkt zo’n helm wel handig (met ingebouwd vizier). Is dat het ook? Iemand ervaring mee en een mening over?

https://www.sinner.eu/nl/titan-visor-skihelm-mat-licht-grijs

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Je kan dan niet van lens wisselen (zie ook iets hierboven waarom dat fijn kan zijn). Dat lijkt me een nadeel, maar ik heb er geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
ZieMaar! schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:13:
[...]

€ 200 voor die ski is, als ie in een goede conditie is, een goede deal. Dat setje zou ik er wel bij willen voor in de hal!
Goed om te horen!
Wat ik zo lees is de racetiger miss een iets "moeilijkere" ski dan de redster s9 maar die laatste lijkt soms weer wat te kort te komen.

Als ik morgen lekker ski op die racetiger dan denk ik dat ik die redster niet eens hoef/wil proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:20
ZieMaar! schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Blijf je daar of ga je nog andere gebieden in de buurt bezoeken?

Vind vooral die blauwe piste bovenin (waarbij je een beetje over de graat skiet) qua uitzichten erg mooi, ik denk piste 3. Skitechnisch niets bijzonders, maar wel erg mooi. Piste 3, bij de oude stoeltjeslift bovenin, is een mooie brede carvpiste, altijd rustig met vaak alleen een paar hele goede skiërs, dus het is dan niet zo erg om in een trage lift te zitten. Richting Dorfgastein blijft ook fijn, veel hoogtemeters, vrij snel weer boven en mooie varianten. Ook vaak rustiger dan de Grossarl kant.
We blijven hier. En natuurlijk Dorfgastein. Rest van SkiAmade kennen we. Tenminste de grotere delen met Altenmarkt de kleinste die we hebben gedaan. In maart nog een week naar Montafon.

[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 22-01-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DeBaroN schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:57:
[...]

We blijven hier. En natuurlijk Dorfgastein. Rest van SkiAmade kennen we. Tenminste de grotere delen met Altenmarkt de kleinste die we hebben gedaan. In maart nog een week naar Montafon.
Lekker, veel plezier! Kleiner dan Altenmarkt is er bijna niet, dan kom je echt in die 1 liftsgebiedjes denk ik en die zijn sowieso niet de moeite waard.
Cranzai schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Goed om te horen!
Wat ik zo lees is de racetiger miss een iets "moeilijkere" ski dan de redster s9 maar die laatste lijkt soms weer wat te kort te komen.

Als ik morgen lekker ski op die racetiger dan denk ik dat ik die redster niet eens hoef/wil proberen
Ik heb de s9 nooit geskied, maar wat ik zo lees lijkt dat te kloppen. Is het een ski voor erbij of wordt dit je ski die je altijd gaat gebruiken? Ben benieuwd wat je ervan vindt, ik vond hem fijn, snel in een korte radius en vooral gericht op gesneden bochten (uiteraard, want slalomski). Lange en geslipte bochten heb ik er dan ook niet mee geskied, ben benieuwd hoe ze dat doen :).

Hoe is het in Skiwelt? Redelijk rustig en alles open gok ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
ZieMaar! schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:08:

[...]

Ik heb de s9 nooit geskied, maar wat ik zo lees lijkt dat te kloppen. Is het een ski voor erbij of wordt dit je ski die je altijd gaat gebruiken? Ben benieuwd wat je ervan vindt, ik vond hem fijn, snel in een korte radius en vooral gericht op gesneden bochten (uiteraard, want slalomski). Lange en geslipte bochten heb ik er dan ook niet mee geskied, ben benieuwd hoe ze dat doen :).

Hoe is het in Skiwelt? Redelijk rustig en alles open gok ik?
De luxe van een ski voor erbij heb ik niet ;)
Dit wordt mijn "alles-ski", nou hou ik van korte bochtjes draaien a la kurzschwung dus niet zozeer een lange carve maar miss wil ik dat op termijn wel leren. Maar ach, vakantie-skiër dus hoeveel zal ik nog verbeteren...

Nog niet geskied, we zijn hier zo-zo dus hopelijk zaterdag erg rustig tijdens de laatste dag, zal morgen een statusupdate geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:22
Mijn Reusch Softshell handschoenen zijn inmiddels ver versleten, na slechts 8 ski-weken ongeveer. Erg ontevreden dus over de duurzaamheid van dit merk. Ik ben nu op zoek naar iets beters en ben tegen de Hestra Army Leather aangelopen. Iemand ervaring met deze handschoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 21:22
larrylaffer schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:00:
Mijn Reusch Softshell handschoenen zijn inmiddels ver versleten, na slechts 8 ski-weken ongeveer. Erg ontevreden dus over de duurzaamheid van dit merk. Ik ben nu op zoek naar iets beters en ben tegen de Hestra Army Leather aangelopen. Iemand ervaring met deze handschoen?
Army leather is een no brainer, zijn gewoon geweldige handschoenen
Service van Hestra is ook goed
Zorg wel dat je het leer goed onderhoudt met wat bijenwax en dan heb je jaren plezier ervan

Zelf heb ik de Black Diamond guide omdat ik die wat lekkerder vond zitten dan de Hestra maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Tijdens mijn skivakantie ben ik een keer gevallen (niet hard of wat dan ook), mijn ski ging toen uit, maar bleef er toch in haken en die zakte nog een paar cm omlaag, bij dat omlaag glijden is een van de ijzeren stangen verbogen. In eerste instantie had ik het niet door, maar toen ik mijn schoenen in de ski's klikte en ging skiën voelde ik op een ski ineens heel veel weerstand, bleek dat die pin die normaal omhoog gaat als de ski er in gaat omlaag bleef staan. Omdat ik nog een heel stuk moest skiën heb ik hem ter plekke met veel kracht een beetje teruggebogen, later die dag bleef hij weer ineens omlaag staan, toen heb ik hem weer teruggebogen.

Nu heb ik mijn ski's weggebracht voor slijpen+waxen en ik heb gevraagd of ze daar ook naar kunnen kijken, alleen nu treed het probleem niet meteen op, wel passen die ski's niet meer zo goed in elkaar. Ik hoop dus dat ze het opgelost krijgen, zo niet, zijn hier nog andere tips voor?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
miicker schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:23:
Tijdens mijn skivakantie ben ik een keer gevallen (niet hard of wat dan ook), mijn ski ging toen uit, maar bleef er toch in haken en die zakte nog een paar cm omlaag, bij dat omlaag glijden is een van de ijzeren stangen verbogen. In eerste instantie had ik het niet door, maar toen ik mijn schoenen in de ski's klikte en ging skiën voelde ik op een ski ineens heel veel weerstand, bleek dat die pin die normaal omhoog gaat als de ski er in gaat omlaag bleef staan. Omdat ik nog een heel stuk moest skiën heb ik hem ter plekke met veel kracht een beetje teruggebogen, later die dag bleef hij weer ineens omlaag staan, toen heb ik hem weer teruggebogen.

Nu heb ik mijn ski's weggebracht voor slijpen+waxen en ik heb gevraagd of ze daar ook naar kunnen kijken, alleen nu treed het probleem niet meteen op, wel passen die ski's niet meer zo goed in elkaar. Ik hoop dus dat ze het opgelost krijgen, zo niet, zijn hier nog andere tips voor?
Die stangetjes zijn je "remmen". Best wel essentieel dat ze goed werken want zonder kunnen je skies ervandoor gaan als ze niet meer aan je voet vast zitten :) En inderdaad, als een van die stangetjes scheef is, haken de skies niet meer lekker in elkaar. De remfunctie kun je meestal wel herstellen door te buigen e.d. Maar dat haken krijg je bijna niet meer goed als het scheef is. Verdomd irritant.
Bij sommige/meeste bindingen kun je die los bestellen. Welke bindingen heb je?
larrylaffer schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:00:
Die heb ik. Heerlijke handschoen met manchetten die mooi om je jas heen gaan. Dat heeft mijn persoonlijk voorkeur. Verder kan de voering eruit om beter te drogen. Leer moet je blijven onderhouden.
Afgelopen week met -18 in Sölden op de gletsjers geskied, in de schaduw en een windje. Alleen als ik dan flink door skiede werden mijn vingertoppen wat koud.
Galois schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:23:

Mij lijkt zo’n helm wel handig (met ingebouwd vizier). Is dat het ook? Iemand ervaring mee en een mening over?

Je vergeet in ieder geval niet je bril in het restaurant. En ook hangt je bril nooit achter je hoofd te bungelen ofzo. Maar als je niet kunt wisselen, ben je meestal beperkt tot all round weer glas.
Mijn eigen ervaring was eigenlijk wel goed. Kijk wel of het vizier overal aansluit middels schuim. De mijne deed dat niet en dat gaat toch tochten als je wat sneller gaat.
Ook een mindere ervaring. Als je een keer onderuit gaat en er sneeuw in je vizier komt, is het moeilijk te drogen. Je komt eigenlijk niet overal bij met een doekje. Met een losse bril is dat makkelijker. Dat betekent dus in het restaurant föhnen totdat alles droog :)

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
DomiGijzen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Die stangetjes zijn je "remmen". Best wel essentieel dat ze goed werken want zonder kunnen je skies ervandoor gaan als ze niet meer aan je voet vast zitten :) En inderdaad, als een van die stangetjes scheef is, haken de skies niet meer lekker in elkaar. De remfunctie kun je meestal wel herstellen door te buigen e.d. Maar dat haken krijg je bijna niet meer goed als het scheef is. Verdomd irritant.
Bij sommige/meeste bindingen kun je die los bestellen. Welke bindingen heb je?

[...]

Die heb ik. Heerlijke handschoen met manchetten die mooi om je jas heen gaan. Dat heeft mijn persoonlijk voorkeur. Verder kan de voering eruit om beter te drogen. Leer moet je blijven onderhouden.
Afgelopen week met -18 in Sölden op de gletsjers geskied, in de schaduw en een windje. Alleen als ik dan flink door skiede werden mijn vingertoppen wat koud.
[...]

Je vergeet in ieder geval niet je bril in het restaurant. En ook hangt je bril nooit achter je hoofd te bungelen ofzo. Maar als je niet kunt wisselen, ben je meestal beperkt tot all round weer glas.
Mijn eigen ervaring was eigenlijk wel goed. Kijk wel of het vizier overal aansluit middels schuim. De mijne deed dat niet en dat gaat toch tochten als je wat sneller gaat.
Ook een mindere ervaring. Als je een keer onderuit gaat en er sneeuw in je vizier komt, is het moeilijk te drogen. Je komt eigenlijk niet overal bij met een doekje. Met een losse bril is dat makkelijker. Dat betekent dus in het restaurant föhnen totdat alles droog :)
Ik heb wel getest dat als mij schoen los klikt dat ze naar beneden staan om te remmen, dus dat werkt.

Ik heb: WARDEN MNC 13 BINDINGS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
miicker schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:52:
[...]

Ik heb wel getest dat als mij schoen los klikt dat ze naar beneden staan om te remmen, dus dat werkt.

Ik heb: WARDEN MNC 13 BINDINGS
https://www.xspo.nl/armad...ybI36iW7VqboaAnq9EALw_wcB

Zie daar bijvoorbeeld. Goede breedte selecteren wel. Als ik het goed zie, zit daar een schroefje. Klopt dat?

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
DomiGijzen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:59:
[...]

https://www.xspo.nl/armad...ybI36iW7VqboaAnq9EALw_wcB

Zie daar bijvoorbeeld. Goede breedte selecteren wel. Als ik het goed zie, zit daar een schroefje. Klopt dat?
M'n ski's zijn nu bij de ski zaak dus kan het niet controleren, maar dit is goed om te weten, bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranzai
Cranzai schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:42:
[...]

De luxe van een ski voor erbij heb ik niet ;)
Dit wordt mijn "alles-ski", nou hou ik van korte bochtjes draaien a la kurzschwung dus niet zozeer een lange carve maar miss wil ik dat op termijn wel leren. Maar ach, vakantie-skiër dus hoeveel zal ik nog verbeteren...

Nog niet geskied, we zijn hier zo-zo dus hopelijk zaterdag erg rustig tijdens de laatste dag, zal morgen een statusupdate geven!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRma95TCFvDT3F2W7scuFfFQ_5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DhQ7A2ymQcpjuAItXvJ168F.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag een heerlijke eerste skidag gehad in Skiwelt. Het was behoorlijk koud dus de pistes bleven de hele dag goed, s ochtends mooi glad en hard, in de middag iets ijziger met hier en daar hoopjes losgeskiede sneeuw, maar zeker geen reden tot klagen!

De Völkl Racetiger gingen als een speer, korte bochten draaien als een idioot en een enorme rebound. Maar ik merkte dat dat ook het enige was wat deze ski kan, zodra je hem wat langer wilde laten lopen werd die zenuwachtig. Morgen dus een ander setje proberen, de Atomic Redster S9, deze zouden volgens de shop minder zoekend moeten zijn. (Ook een meer premium ski met een ander prijskaartje. ~€580 tov de ~€200 voor de Völkl, maar ook een jongere minder gebruikte ski.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0Lw_0UR9WVNCXEWg7ugdingwzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVJXkyunMfmkiU6kBP6kHWKC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Cranzai schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:29:
[...]

[Afbeelding]

Vandaag een heerlijke eerste skidag gehad in Skiwelt. Het was behoorlijk koud dus de pistes bleven de hele dag goed, s ochtends mooi glad en hard, in de middag iets ijziger met hier en daar hoopjes losgeskiede sneeuw, maar zeker geen reden tot klagen!

De Völkl Racetiger gingen als een speer, korte bochten draaien als een idioot en een enorme rebound. Maar ik merkte dat dat ook het enige was wat deze ski kan, zodra je hem wat langer wilde laten lopen werd die zenuwachtig. Morgen dus een ander setje proberen, de Atomic Redster S9, deze zouden volgens de shop minder zoekend moeten zijn. (Ook een meer premium ski met een ander prijskaartje. ~€580 tov de ~€200 voor de Völkl, maar ook een jongere minder gebruikte ski.)

[Afbeelding]
De SL staat wel bekend als een echte Slalom Ski. Heb deze zelf niet maar wel veel over gelezen in mijn zoektocht naar reviews over racetiger RC/GS. Mochten de Atomics ook niet bevallen maar je bent wel gecharmeerd van de Volkl, moet je eens kijken of je een setje racetiger SC kunt proberen. Ook een slalom ski maar minder specifiek alleen dat.

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
ZieMaar! schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:18:

Het is Val Gardena geworden; weer in de Dolomieten is top, dus dat is even vloeken tijdens de lange rit, maar eenmaal daar zal dat het dik waard zijn O-)
Galois schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:23:

Ik vind het heel aangenaam, maar ik ben een bril-drager, dus behalve een goggle op sterkte of zo'n vervelende skibril waar je bril inkan heb ik ook weinig alternatieven.

Ik heb een helm met een S2 vizier (iets al wat aan de donkere kant voor een S2):
- Bij 'middelmatig' weer ski ik gewoon met mijn bril en dichtgeklapt vizier.
- Bij goed weer idem, of met m'n zonnebril (op sterkte) ipv m'n gewone bril (alternatief klap ik m'n vizier gewoon open en ski ik dus met mijn zonnebril op m'n neus)

Maar bij slecht weer, waar je eigenlijk een S1 lens nodig hebt, is de zichtbaarheid gewoon problematisch en is het behelpen/improviseren. Zelf stoort me dat niet omdat ik geen hypersportieve skiër ben en niet alles eruit wil halen (ik ga dan liever de sauna ofzo in O-) ), maar daar moet je dus rekening mee houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 13:50
Gisteren was het koud en kregen we er nog een snijdende wind bij in de loop van de middag, maar vandaag is het echt geweldig in Serfaus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLNkxadWGncM0XyIIenc3JNfKvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktfJhoR51JfxS71izDE5lVWQ.jpg?f=fotoalbum_large
Pistes liggen er mooi bij en de sneeuw is goed. Toch valt het op dat er gewoon weinig sneeuw ligt. In het dal is het een dun laagje pap. Bij sommige liften komen de kiezels tussen de sneeuw door. En her en der zie je wat vegetatie door de sneeuw heen komen. Er is de laatste tijd best wat gevallen, maar een dik pak 'solide basis', dat ontbreekt.

Voor nu is dat niet erg, maar om later in het seizoen nog lekkere sneeuw te hebben, is de basis van januari ook nodig. Ik ben dus blij dat ik nu hier zit, maar verwacht van veel gebieden dat ze vrij korte seizoenen gaan draaien.

De afgelopen twee jaar zijn we eind april (vlak voor einde seizoen) nog een week naar Tignes of Val Thorens geweest. Ik houd nog een slag om de arm of we dat dit jaar weer gaan doen...

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1 ... 22 ... 42 Laatste