@renegrunn volgens mij doen ook lang niet alle skigebieden dat. Voor het Kleinwalsertal waar wij in de voorjaarsvakantie heen gaan kan ik ook niks vinden
Klopt, veel Oostenrijkse gebieden doen dat idd (nog) niet. @DomiGijzen check, ik dacht dat je Salzburger Sportwelt bedoeldeLuuk741 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:09:
@renegrunn volgens mij doen ook lang niet alle skigebieden dat. Voor het Kleinwalsertal waar wij in de voorjaarsvakantie heen gaan kan ik ook niks vinden
Dicht bij huis gaat het ook de goede kant op.
Winterberg is al open met 2 pistes en er valt ook al best wat natuursneeuw.
Ook de temperaturen voor de komende twee weken zien er voor het Sauerland goed uit, dus hopelijk hebben we nu weer een keer een witte kerst daar (en misschien hier?).
Plaatjes van nu:

https://www.skiliftkarussell.de/nl/stroom/webcams/

https://www.willingen.de/webcams
Winterberg is al open met 2 pistes en er valt ook al best wat natuursneeuw.
Ook de temperaturen voor de komende twee weken zien er voor het Sauerland goed uit, dus hopelijk hebben we nu weer een keer een witte kerst daar (en misschien hier?).
Plaatjes van nu:

https://www.skiliftkarussell.de/nl/stroom/webcams/

https://www.willingen.de/webcams
Zeker mooie plaatjes!
Traditioneel gezien begint het ongeveer de 24e helaas vaak wel warm te worden en te regenen. Ik hoop echt dat dit tegen me gebruikt gaat worden, maar helaas valt de kerst vaak in het water (en veel skigebieden die gevoelig zijn voor regen)...
Voor mij dit jaar geen Winterberg iig. Volgende week vrijdag vertrek ik naar de Dolomieten en daarna nog naar Winterberg valt altijd tegen (is echt iets voor voor de eerste vakantie wmb).
Traditioneel gezien begint het ongeveer de 24e helaas vaak wel warm te worden en te regenen. Ik hoop echt dat dit tegen me gebruikt gaat worden, maar helaas valt de kerst vaak in het water (en veel skigebieden die gevoelig zijn voor regen)...
Voor mij dit jaar geen Winterberg iig. Volgende week vrijdag vertrek ik naar de Dolomieten en daarna nog naar Winterberg valt altijd tegen (is echt iets voor voor de eerste vakantie wmb).
Na de Dolomieten is het misschien niet de allerleukste regio
Maar denk toch dat ik er nog eens heen ga. Inmiddels weer 12,5 jaar geleden en er zijn nog wat studiedagen in het verschiet. Dus of een dagje winterberg of een lang weekend Oostenrijk
Grz D.
Winterberg is perfect als warming up en het ziet er idd steeds beter uit!
In de Dolomieten overigens ook. Heel veel al open, nog een paar hele koude dagen in t verschiet en zelfs een cm of 30 mogelijk dit weekend. Als er dan zo halverwege een mooi hogedruk gebiedje komt dan wordt het mooi
.
In de Dolomieten overigens ook. Heel veel al open, nog een paar hele koude dagen in t verschiet en zelfs een cm of 30 mogelijk dit weekend. Als er dan zo halverwege een mooi hogedruk gebiedje komt dan wordt het mooi
Met de (onwaarschijnlijke) 30cm in Limburg voorspelling kan ik gewoon in eigen dorp skiën.
Grz D.
Heerlijke wandeling vanavond in Mayrhofen met sinds ~15.00 sneeuwval
:strip_exif()/f/image/3LuJZNkdAV7vxY8UQHoFJjcm.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf morgenmiddag gaat de vriezer aan en maandagochtend temperaturen van -15 / -16
:strip_exif()/f/image/3LuJZNkdAV7vxY8UQHoFJjcm.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf morgenmiddag gaat de vriezer aan en maandagochtend temperaturen van -15 / -16

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Ja het wordt een paar dagen heel koud. Goed voor de sneeuwkanonnen, die zullen denk ik op veel plekken hele dagen draaien (zeker op dalafdalingen).
Vorig jaar was ik de week voor kerst in Eben im Pongau, toen was het ook -15 in het dal. Heerlijk dat de pistes de hele dag goed bleven, maar op sommige dalafdalingen waaide de kunstsneeuw in je gezicht en dat was wel afzien. Vooral de Rote 8’er in Wagrain herinner ik me zo
.
Wel mooi dat er bijna overal inmiddels een wit laagje in de dorpen ligt, maakt het qua sfeer toch af vind ik. Op zich is dit, tot nu, ook echt een prima seizoenstart!
Vorig jaar was ik de week voor kerst in Eben im Pongau, toen was het ook -15 in het dal. Heerlijk dat de pistes de hele dag goed bleven, maar op sommige dalafdalingen waaide de kunstsneeuw in je gezicht en dat was wel afzien. Vooral de Rote 8’er in Wagrain herinner ik me zo
Wel mooi dat er bijna overal inmiddels een wit laagje in de dorpen ligt, maakt het qua sfeer toch af vind ik. Op zich is dit, tot nu, ook echt een prima seizoenstart!
Sneeuwkanonnen staan inderdaad de hele dag aan. Wat een lawaai toen ik in de liften zat
Seizoensstart is inderdaad geweldig dit jaar, heerlijk kunnen skien vandaag. Vanochtend nog dicht bewolkt met sneeuw, maar in de middag brak het mooi open.
:strip_exif()/f/image/Ro0gpms961wWrd8WJQ6obdzU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0KYAcs7hL7whLU79W6g66mJn.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk gaan komende week meer pistes en liften open, want er zijn nog best veel liften dicht.
Seizoensstart is inderdaad geweldig dit jaar, heerlijk kunnen skien vandaag. Vanochtend nog dicht bewolkt met sneeuw, maar in de middag brak het mooi open.
:strip_exif()/f/image/Ro0gpms961wWrd8WJQ6obdzU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0KYAcs7hL7whLU79W6g66mJn.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk gaan komende week meer pistes en liften open, want er zijn nog best veel liften dicht.
Zit veel verschil in. Ski Amade (en dan vooral rondom Schladming, maar ook Wagrain) en de hele Dolomieten openen echt veel zodra het kan, Zwitserse gebieden zijn vaak heel terughoudend.
Veel grote Oostenrijkse gebieden openen in aantal (of percentage) weinig liften, maar zijn eigenlijk praktisch volledig te skiën (maar dan niet elk variant of elke sleeplift die er is open).
Veel grote Oostenrijkse gebieden openen in aantal (of percentage) weinig liften, maar zijn eigenlijk praktisch volledig te skiën (maar dan niet elk variant of elke sleeplift die er is open).
In Mayrhofen en Hochzillertal (uitgezonderd Spieljoch, die is nog niet open) is inderdaad vrijwel het hele gebied te skien. Zillertal Arena helaas nog niet aangezien de Krimml Xpress nog niet open is. Wou daar vandaag heen maar aangezien Zell nu best lang in de schaduw ligt toch maar niet gedaan. Hopelijk komt dat deze week nog, ben benieuwd naar de nieuwe Kapauns lift + piste
[ Voor 6% gewijzigd door Erulezz op 12-12-2022 11:04 ]
Iemand nog leuke apps voor tijdens of rondom het skiën?
Heb zelf FatMaps om de berg goed te bekijken. Is tegenwoordig voor de meeste gebieden compleet met alle liften en pistes. Vaak extra info en enkele of meer routes/touren.
Sindskort opensnow voor het weer te bekijken. Heb ook windy van het zeilen. De een meer focus op sneeuw de ander meer op wind/regen.
Lokale apps probeer ik wel eens maar is toch vaak een Port van de lokale site. Stukje pr met name.
Vorige jaar mijn tochtjes proberen te tracken met iSKI en Skiline. De ene tracked met gps, de andere adhv je skipas. Vond de apps vorig jaar wat brak maar wel functioneel.
Heb zelf FatMaps om de berg goed te bekijken. Is tegenwoordig voor de meeste gebieden compleet met alle liften en pistes. Vaak extra info en enkele of meer routes/touren.
Sindskort opensnow voor het weer te bekijken. Heb ook windy van het zeilen. De een meer focus op sneeuw de ander meer op wind/regen.
Lokale apps probeer ik wel eens maar is toch vaak een Port van de lokale site. Stukje pr met name.
Vorige jaar mijn tochtjes proberen te tracken met iSKI en Skiline. De ene tracked met gps, de andere adhv je skipas. Vond de apps vorig jaar wat brak maar wel functioneel.
Grz D.
Ik vind FATMAP fijn, maar ook de 3D kaart in de ski Amade app werkt erg goed. Verder gebruik ik openskimap.org graag en track ik mijn meters met Carv.
Iemand nog tips over skisokken/snowboardsokken en thermo ondergoed?
Een beetje skisok kost 30 euro, terwijl de Lidl skisokken een fractie kosten. Zit daar echt zoveel verschil in?
Zelfde voor de thermokleding. Craft Active super plus extreme mega whatever betaal je ook zo 60 euro voor 1 shirt.....
Wat dragen jullie? En in jullie ervaring is het echt beter die dure varianten?
Een beetje skisok kost 30 euro, terwijl de Lidl skisokken een fractie kosten. Zit daar echt zoveel verschil in?
Zelfde voor de thermokleding. Craft Active super plus extreme mega whatever betaal je ook zo 60 euro voor 1 shirt.....
Wij hebben sokken van Stox. Vorig jaar allebei 1 paar met een bon uit een kerstpakket. Dit jaar ieder 2 paar erbij gekocht. Goed spul. Zitten strak op de goede manier dun en toch warm. Er zijn gelijkwaardige kwaliteit sokken maar die zijn rond dezelfde prijs. Persoonlijk vind ik de compressie erg fijn.Waah schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:19:
Iemand nog tips over skisokken/snowboardsokken en thermo ondergoed?
Hiervoor sokken van decatlon en verschillende merken maar dan wel de setjes van 10-15 euro. Allemaal slechte aankopen. Te dik, te los, zakken af, stinken, etc. Zelfs een paar gehad dat ging jeuken
Maar, we hebben ook wat spullen van de Lidl incl sokken gehad. Niet alles is even goed/duurzaam/passend. Maar er zit goed spul tussen. Als ze er liggen, zou ik ze zeker proberen.
Shirtjes van Craft moet je eens googelen. Soms krijg je voor rond die prijs ook wel ergens een setje. Ben redelijk tevreden over de craft truitjes en broeken Falke is beter maar duurder. Decathlon polyester is in eerste instantie even goed maar houdt redelijk snel geur vast. Ligt er ook even aan hoeveel je zweet natuurlijk.
Bij de decathlon krijg je in de hik of running serie voor een leuke prijs Merino shirtjes (forclazz ofzoiets). Heb ze zelf niet gehad maar zag op meerdere fora goede ervaringen.
Grz D.
Heb je ook de carv zooltjes?ZieMaar! schreef op donderdag 15 december 2022 @ 06:57:
Ik vind FATMAP fijn, maar ook de 3D kaart in de ski Amade app werkt erg goed. Verder gebruik ik openskimap.org graag en track ik mijn meters met Carv.
Die openskimap kon ik niet. Ziet er compleet en erg overzichtelijk uit. Is die ook als app te verkrijgen dat je weet?
Grz D.
Ja, ik heb ook de zooltjesDomiGijzen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:51:
[...]
Heb je ook de carv zooltjes?
Die openskimap kon ik niet. Ziet er compleet en erg overzichtelijk uit. Is die ook als app te verkrijgen dat je weet?
Ik besef net dat ik komende week vrij heb
Jammer van de Fohn die er blijkbaar aankomt, maar op zich geven ze wel best goed weer, met behoorlijk goede omstandigheden voor deze tijd van het jaar.
Even rondkijken vanavond, maar ik acht de kans wel reeël dat ik in de auto spring zaterdag
Wel best weinig pistes open op veel plekken...
Jammer van de Fohn die er blijkbaar aankomt, maar op zich geven ze wel best goed weer, met behoorlijk goede omstandigheden voor deze tijd van het jaar.
Even rondkijken vanavond, maar ik acht de kans wel reeël dat ik in de auto spring zaterdag
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Dolomieten. Bijna alles open, geen last van de föhn, minder zacht en nog laagseizoenprijzen.
Inderdaad, zuid Alpen. Genoeg open en nog rustig.
@ZieMaar! kun je wat delen over je ervaringen met de carv? Jij skiet ook pas een paar jaar toch? Heb er wel eens heen gekeken maar vond het te veel geld om blind te kopen. Wel data minded
@ZieMaar! kun je wat delen over je ervaringen met de carv? Jij skiet ook pas een paar jaar toch? Heb er wel eens heen gekeken maar vond het te veel geld om blind te kopen. Wel data minded
Grz D.
Ik ski een jaar of tien, heb inmiddels een lerarenopleiding achter de rug dus kan wel redelijk skiën inmiddels
. Maar niet van jongs af aan idd.
Ik heb hem Black Friday 2020 gekocht, dus heb nog de vorm zonder abo. Vorig jaar december voor het eerst gebruikt. Het werkt heel fijn. Je skiet en in de lift naar boven krijg je (als je wil via een oortje) tips door. De tips zijn op basis van metrics als drukverdeling, voor-achter balans, kanthoek etc. Ik gebruik de standaard mode het fijnst, maar je kunt ook kleine games doen (20 carvebochten op een bepaald niveau en dan level up) of na elke bocht een metric laten noemen (balans bijv).
Het maakt mijn skiën ook echt beter. Ik train in nl vooral op de rolbaan, maar daar kan niet alles meer vanaf een bepaald niveau en het gaat om kleine aanpassingen die soms lastig te zien zijn. Carv geeft ook veel video ondersteuning met oefeningen om van niveau x naar y te gaan.
Sowieso zijn die gasten bezig met beter maken, er zit nu een trainingscourse met Ted ligety in en je kunt je laten filmen waarna de juiste metrics in beeld komen.
Tot slot: het is ook gewoon een hele fijne tracker die alle liften kent, de piste namen kent etc.
Ik heb hem Black Friday 2020 gekocht, dus heb nog de vorm zonder abo. Vorig jaar december voor het eerst gebruikt. Het werkt heel fijn. Je skiet en in de lift naar boven krijg je (als je wil via een oortje) tips door. De tips zijn op basis van metrics als drukverdeling, voor-achter balans, kanthoek etc. Ik gebruik de standaard mode het fijnst, maar je kunt ook kleine games doen (20 carvebochten op een bepaald niveau en dan level up) of na elke bocht een metric laten noemen (balans bijv).
Het maakt mijn skiën ook echt beter. Ik train in nl vooral op de rolbaan, maar daar kan niet alles meer vanaf een bepaald niveau en het gaat om kleine aanpassingen die soms lastig te zien zijn. Carv geeft ook veel video ondersteuning met oefeningen om van niveau x naar y te gaan.
Sowieso zijn die gasten bezig met beter maken, er zit nu een trainingscourse met Ted ligety in en je kunt je laten filmen waarna de juiste metrics in beeld komen.
Tot slot: het is ook gewoon een hele fijne tracker die alle liften kent, de piste namen kent etc.
Tnx. Ik ben overtuigdZieMaar! schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:21:
Ik ski een jaar of tien, heb inmiddels een lerarenopleiding achter de rug dus kan wel redelijk skiën inmiddels. Maar niet van jongs af aan idd.
Grz D.
Ik heb ook spijt dat ik ze niet gekocht heb zonder abo. De abo weerhoudt mij van het kopen.DomiGijzen schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:49:
[...]
Tnx. Ik ben overtuigdVan het nut. Dat abo zint me nog niet. Eens overwegen.
Het is Nauders geworden.ZieMaar! schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:10:
Dolomieten. Bijna alles open, geen last van de föhn, minder zacht en nog laagseizoenprijzen.
Niet het meest spannende skigebied, maar het vinkt alle requirements af:
Makkelijk en rustig (mijn vriendin gaat echt niet zo lekker naar beneden).
Goed weer komende week
Veel sneeuw
Waarschijnlijk minder last van de föhn
Vooral ook omdat we een geweldig leuke deal gescoord hebben qua hotel. Had even gebeld (omdat het zo last minute is), had ik de uitbater zelf aan de lijn, vriendelijke man, zei dat het nog heel kalm was komende week omdat ze vooral op Duitse families richten. Gaf aan dat de gemeente had budget voorzien om in 2022 (post-corona) toerisme terug te doen aantrekken, hij had nog wat over en ging ons nog skipassen regelen voor de hele week.
Toen nog even aan het spreken over het skigebied ivm skilessen voor mijn vriendin. "Verspil je geld daar toch niet aan, ik zal zondag of maandag een halve dag meegaan met jullie. Nadien kan je haar niet meer volgen. En als het toch nog niet OK is, kan je nog lessen boeken in de skischool".
Ik heb de Oostenrijkers altijd gastvrijer gevonden dan de Fransen, maar dit slaat alles
zelfs als ik het wel weet vind ik het asociaalLordSinclair schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:14:
Sta je lekker in de lift en dan kom je een "Olympic Medalist" tegen die even lekker aan het stunten is.. dat weet je ook niet als je zoiets op je af ziet komen![]()
[Afbeelding]
https://www.instagram.com...dm/?igshid=MDJmNzVkMjY%3D
Met past ook wel in het WTF topic
Je mag enkel hopen dat het in scene gezet is, maar een goed voorbeeld is het niet
[ Voor 6% gewijzigd door marteltor op 16-12-2022 13:49 ]
Goede keus! Ben er van de zomer doorheen gereden, ligt erg mooi. Staat ook qua skiën nog wel op de bucketlist. Mooie deal ookJebus4life schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:35:
[...]
Het is Nauders geworden.
Niet het meest spannende skigebied, maar het vinkt alle requirements af:
Makkelijk en rustig (mijn vriendin gaat echt niet zo lekker naar beneden).
Goed weer komende week
Veel sneeuw
Waarschijnlijk minder last van de föhn
Vooral ook omdat we een geweldig leuke deal gescoord hebben qua hotel. Had even gebeld (omdat het zo last minute is), had ik de uitbater zelf aan de lijn, vriendelijke man, zei dat het nog heel kalm was komende week omdat ze vooral op Duitse families richten. Gaf aan dat de gemeente had budget voorzien om in 2022 (post-corona) toerisme terug te doen aantrekken, hij had nog wat over en ging ons nog skipassen regelen voor de hele week.
Toen nog even aan het spreken over het skigebied ivm skilessen voor mijn vriendin. "Verspil je geld daar toch niet aan, ik zal zondag of maandag een halve dag meegaan met jullie. Nadien kan je haar niet meer volgen. En als het toch nog niet OK is, kan je nog lessen boeken in de skischool".
Ik heb de Oostenrijkers altijd gastvrijer gevonden dan de Fransen, maar dit slaat alles![]()
Meh. Slap aftreksel van… Was het Candide Thovex? Die jaren terug al een vergelijkbaar filmpje had waar ie tussen de mensen in de lift door slalomt.LordSinclair schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:14:
Sta je lekker in de lift en dan kom je een "Olympic Medalist" tegen die even lekker aan het stunten is.. dat weet je ook niet als je zoiets op je af ziet komen![]()
[Afbeelding]
https://www.instagram.com...dm/?igshid=MDJmNzVkMjY%3D
Met past ook wel in het WTF topic
Je mag enkel hopen dat het in scene gezet is, maar een goed voorbeeld is het niet
Maar kan de clip zo snel niet terugvinden helaas
Jaloers hoor! Ik heb er een hard hoofd in dat ik na volgende week ook zo een weer ga hebben.
Grz D.
Vorig weekend in het skigebied van Trysil, Noorwegen geweest, dit is het grootste skigebied van Noorwegen. Weer was super -18 ongeveer en zon. Echt heerlijke droge kou.
Super genoten, helaas waren niet alle liften en pistes open, omdat ze druk bezig waren om een aantal pistes voor lokale wedstrijden te prepareren, maar toch super vermaakt. Meteen een goede reden om nog een keer terug te gaan
. Ook heerlijk rustige pistes wat voor mij als beginner erg lekker was om beter te leren skiën.
Ook nog een middag de loipes op geweest, wat ook lekker is om bij die lage temperaturen te doen.
We gaan zeker nog eens terug als alles open is.
Reis er naar toe ging ook super, ongeveer anderhalf uur vliegen vanaf Schiphol ongeveer en twee uur rijden met auto vanaf Oslo. Dit voelde echt 100x beter dan +/-10uur in de auto zitten naar Oostenrijk/Italië.
Inmiddels ook een weekje Schruns geboekt in het nieuwe jaar, dan maar eens kijken hoe het daar gaat en hoe dat gebied is.
Super genoten, helaas waren niet alle liften en pistes open, omdat ze druk bezig waren om een aantal pistes voor lokale wedstrijden te prepareren, maar toch super vermaakt. Meteen een goede reden om nog een keer terug te gaan
Ook nog een middag de loipes op geweest, wat ook lekker is om bij die lage temperaturen te doen.
We gaan zeker nog eens terug als alles open is.
Reis er naar toe ging ook super, ongeveer anderhalf uur vliegen vanaf Schiphol ongeveer en twee uur rijden met auto vanaf Oslo. Dit voelde echt 100x beter dan +/-10uur in de auto zitten naar Oostenrijk/Italië.
Inmiddels ook een weekje Schruns geboekt in het nieuwe jaar, dan maar eens kijken hoe het daar gaat en hoe dat gebied is.
[ Voor 10% gewijzigd door The_Scarabial op 18-12-2022 14:32 ]
@The_Scarabial Klinkt goed! Hoe zit het met de prijzen daar? Accommodatie, skipas, skihuur, eten en drinken?
Als kind heb ik nooit geskied. Later 10-12 jaar achter elkaar wel wezen skiën en nu alweer 8 jaar niet geskied.
Zojuist toch weer eens een wintersportvakantie geboekt!
Vraag mij af wat ik moet doen: of ik wel of geen les moet nemen. Ik wil vooral lekker genieten van het skiën, van het buiten zijn, enz. Ik hoef echt niet beter te leren skiën (dan ik vroeger kon
). Maar ja, het moet wel veilig zijn…
Iemand zinnig advies voor iemand die 8 jaar niet geskied heeft? Gewoon rustig aan doen en komt allemaal wel goed (net zoals het ook altijd goed komt met fietsen, schaatsen, zwemmen, …) of toch wel zeer aan te raden om wat lessen te nemen?
Vraag mij af wat ik moet doen: of ik wel of geen les moet nemen. Ik wil vooral lekker genieten van het skiën, van het buiten zijn, enz. Ik hoef echt niet beter te leren skiën (dan ik vroeger kon
Iemand zinnig advies voor iemand die 8 jaar niet geskied heeft? Gewoon rustig aan doen en komt allemaal wel goed (net zoals het ook altijd goed komt met fietsen, schaatsen, zwemmen, …) of toch wel zeer aan te raden om wat lessen te nemen?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Een les is altijd fijn. Maar ook dan is t eerste wat ze zeggen: ski maar eens, kijken we dan verder.Galois schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:50:
Als kind heb ik nooit geskied. Later 10-12 jaar achter elkaar wel wezen skiën en nu alweer 8 jaar niet geskied.
Vraag mij af wat ik moet doen: of ik wel of geen les moet nemen. Ik wil vooral lekker genieten van het skiën, van het buiten zijn, enz. Ik hoef echt niet beter te leren skiën (dan ik vroeger kon). Maar ja, het moet wel veilig zijn…
Dus dan kun je net zo goed zonder les de eerste meters weer maken.
Ga je buiten de vakanties? Dan kun je meestal wel ter plaatse een les regelen indien gewenst.
Grz D.
Hoe zeker ben je? Ik heb nooit langer dan anderhalf jaar niet geskied (f*ck Corona), sinds ik begonnen ben en in mijn ervaring is je derde bocht vaak alweer net zo goed als de laatste bocht van de vakantie ervoor (net als fietsen, je verleert het eigenlijk niet).
Tegelijk, je bent wel 8 jaar ouder (maar ik weet niet hoe oud je bent?), wat kan betekenen dat knieën eerder pijn doen, conditie wat minder is of wat dan ook. Dat komt vooral met matige techniek aan t licht. Als rolbaan leraar zeg ik: waarom geen pakketje van een les of vijf op de rolbaan? Gevoel weer krijgen, lijf laten wennen en ook nog techniek verbeteren
.
Tegelijk, je bent wel 8 jaar ouder (maar ik weet niet hoe oud je bent?), wat kan betekenen dat knieën eerder pijn doen, conditie wat minder is of wat dan ook. Dat komt vooral met matige techniek aan t licht. Als rolbaan leraar zeg ik: waarom geen pakketje van een les of vijf op de rolbaan? Gevoel weer krijgen, lijf laten wennen en ook nog techniek verbeteren
De prijzen zijn wel hoger dan we hier gewend zijn,TheDeuce schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:09:
@The_Scarabial Klinkt goed! Hoe zit het met de prijzen daar? Accommodatie, skipas, skihuur, eten en drinken?
qua eten en drinken, koffie rond 4€, biertje (pils) 10€ en speciaal bier 12-15€, eten ook aardig aan de prijs.
vlucht retour: +/- 150€ per/p
autohuur 4d: 210€ (had redelijk grote auto gehuurd, zodat de ski's en gear makkelijk meekonden ook evt. naar andere plek)
Verblijf Hotel 4nachten: +/-340€
Skipas: +/-50€ per/p/dag voor 4 dagen
Ski en schoenenhuur: 110€ per/p voor 4 dagen
Ik denk al met al wel duurder dan Oostenrijk, maar daar is het ook niet voor niks en super mooie ervaring, gaan zeker nog eens terug en met name het reizen was erg goed bevallen (beter dan 10uur rijden)
Leuk, een wintersporttopic. Voorpret is de helft van de lol met wintersport voor mij.
Volgend jaar voor het eerst 2x1 week op wintersport, lang gekoesterde droom haha
Ook het plan opgevat maar eens mijn eigen ski's te kopen (eigen schoenen heb ik al jaren).
Eerste meters is vooraf altijd spannend maar valt vaak reuze mee. Ben vooral benieuwd hoe het zal zijn zelf m'n ski's uit te zoeken en keuze te hebben buiten het verhuur aanbod
edit:
Mocht iemand nog tips hebben qua model ski's; ik ski nu zo'n 13 jaar (M23, 65KG 184cm). Kan aardig skiën zowel korte als lange bochten, wil graag richting het carven maar dat beheers ik nog niet volledig.
Zoek dus een ski die wel kan driften/slippend/rutschend skiën maar ook de overgang kan maken naar carven. Hoef geen absolute snelheidsski te zijn, gewoon n lekkere sportieve ski voor op de piste
Volgend jaar voor het eerst 2x1 week op wintersport, lang gekoesterde droom haha
Ook het plan opgevat maar eens mijn eigen ski's te kopen (eigen schoenen heb ik al jaren).
Eerste meters is vooraf altijd spannend maar valt vaak reuze mee. Ben vooral benieuwd hoe het zal zijn zelf m'n ski's uit te zoeken en keuze te hebben buiten het verhuur aanbod
edit:
Mocht iemand nog tips hebben qua model ski's; ik ski nu zo'n 13 jaar (M23, 65KG 184cm). Kan aardig skiën zowel korte als lange bochten, wil graag richting het carven maar dat beheers ik nog niet volledig.
Zoek dus een ski die wel kan driften/slippend/rutschend skiën maar ook de overgang kan maken naar carven. Hoef geen absolute snelheidsski te zijn, gewoon n lekkere sportieve ski voor op de piste
[ Voor 31% gewijzigd door Cranzai op 20-12-2022 20:45 ]
Goh, ik snap 100% dat mensen het wél doen, maar zelf ski's kopen zie ik niet zitten. Gewoon omdat ik niet goed genoeg ben om profijt te halen uit de "juiste" ski's (en ik geen dakkoffer heb, en die niet nodig heb, behalve als ik 2 keer per jaar ski's naar de Alpen wil beginnen vervoeren ^^).
Puur prijstechnisch is het waarschijnlijk wel de moeite (ik ga 2 keer per jaar, of probeer dat toch), maar het gaat er dus niet direct van komen.
Enkel skischoenen vind ik inderdaad wel een absolute must voor iedereen die jaarlijks gaat skiën, het extra comfort dat gefitte boots geven is echt niet te beschrijven... Vroeger was het bij de lunch altijd even de schoenen volledig los doen om wat ruimte te geven aan mijn pijnlijke voeten. Sinds ik mijn boots heb merk ik na een kwartiertje ofzo nog nauwelijks dat ik ze aanheb.
Verder over materiaal gesproken. Zoals de meesten heb ik mijn eerste kledij enzo goedkoop gekocht (in mijn geval bij decathlon, blijkbaar prominenter aanwezig in België dan NL), paar zaken wil ik wat extra's van (of beter), maar ik heb geen idee waarop te letten. Vooral een tweede Ski-broek of een nieuw paar ski handschoenen zouden leuk zijn. Iemand tips waarop te letten?
Puur prijstechnisch is het waarschijnlijk wel de moeite (ik ga 2 keer per jaar, of probeer dat toch), maar het gaat er dus niet direct van komen.
Enkel skischoenen vind ik inderdaad wel een absolute must voor iedereen die jaarlijks gaat skiën, het extra comfort dat gefitte boots geven is echt niet te beschrijven... Vroeger was het bij de lunch altijd even de schoenen volledig los doen om wat ruimte te geven aan mijn pijnlijke voeten. Sinds ik mijn boots heb merk ik na een kwartiertje ofzo nog nauwelijks dat ik ze aanheb.
Verder over materiaal gesproken. Zoals de meesten heb ik mijn eerste kledij enzo goedkoop gekocht (in mijn geval bij decathlon, blijkbaar prominenter aanwezig in België dan NL), paar zaken wil ik wat extra's van (of beter), maar ik heb geen idee waarop te letten. Vooral een tweede Ski-broek of een nieuw paar ski handschoenen zouden leuk zijn. Iemand tips waarop te letten?
Amen, klinkt heel herkenbaar idd. Eigen schoenen lost zoveel gekut en discomfort op, das echt een super investering. Wil dit jaar ski's kopen omdat ik dus direct 2x ga, dan is het geld er sneller uit en ik ga het jaar dr op vast nog wel een keer. Eigen ski's is vooral fijn dat je niet weer naar de verhuur hoeft en weet ik veel wat (mijn tweede week is een georganiseerde reis, komen 10u met de bus aan op de piste, dan is je ski's kunnen pakken een stuk fijner dan eerst nog naar de verhuur moeten).Jebus4life schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:06:
Goh, ik snap 100% dat mensen het wél doen, maar zelf ski's kopen zie ik niet zitten. Gewoon omdat ik niet goed genoeg ben om profijt te halen uit de "juiste" ski's (en ik geen dakkoffer heb, en die niet nodig heb, behalve als ik 2 keer per jaar ski's naar de Alpen wil beginnen vervoeren ^^).
En tja, de juiste ski? Ik denk dat er op mijn niveau meerdere ski's zijn die in de buurt komen. Door de jaren heen ook heel wat verschillende modellen ski's gehad maar altijd wel zelfde idee, wat korter draaiende ski, geen lange race latten.
Ik heb 1 ski jas en 1 skibroek, beide van een wat "beter" merk. Lastig te zeggen waarop te letten, Decathlon is echt goed geworden. Zou vooral kijken of de stoffen stevig voelen maar niet zo "plastic" zijn
Handschoenen mag ik niet over meepraten, ooit eens een paar leren goretex handschoenen van Leki met dat trigger-s systeem gekocht

Je bent vrij licht, als je ergens een tweedehands F18 kan scoren zou je daar wel eens gelukkig op kunnen worden. Makkelijk, veelzijdig, maar zeker goed te carven. Het is alleen geen topper in prutsneeuw.Cranzai schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:15:
Leuk, een wintersporttopic. Voorpret is de helft van de lol met wintersport voor mij.
edit:
Edit: Let op, je moet dan een oude f18 kopen: ZieMaar! in "[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic!"
[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 06-01-2023 13:34 ]
Ik heb wel eigen ski's, voornamelijk omdat ik geen zin heb om elke keer in de rij te staan bij de verhuurservice. En je hoeft de zaterdag bij aankomst niet te haasten om op tijd te zijn, dat maakt de hele reis naar het skigebied toch wat relaxter (IMO).
Eerder dit jaar heb ik mijn oude Decathlon ski's verkocht en Fischer race ski's in de aanbieding kunnen scoren. Die Fischer is een behoorlijke stijve ski voor betere controle bij hoge snelheden, ben benieuwd om die in februari/maart uit te proberen
Eerder dit jaar heb ik mijn oude Decathlon ski's verkocht en Fischer race ski's in de aanbieding kunnen scoren. Die Fischer is een behoorlijke stijve ski voor betere controle bij hoge snelheden, ben benieuwd om die in februari/maart uit te proberen
@Cranzai Zijn dat die dingen met dat kliksysteem?
Zag het al een paar keer voorbijkomen, maar kan me nauwelijks de meerwaarde inbeelden?
Zag het al een paar keer voorbijkomen, maar kan me nauwelijks de meerwaarde inbeelden?
Jep!Jebus4life schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:44:
@Cranzai Zijn dat die dingen met dat kliksysteem?
Toegegeven dat de meerwaarde niet enorm is maar als tweaker zeker een leuke gimmick. Als je het handigheidje hebt heb je stokken met lusjes ook snel genoeg om de pols na de stoeltjeslift maar dit is nog nét ietsje sneller
Je bent je stok wel sneller kwijt als je valt, soms een nadeel, soms een voordeel
Welke lengte zou je dan aan denken? 167cm?ZieMaar! schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:41:
[...]
Je bent vrij licht, als je ergens een tweedehands F18 kan scoren zou je daar wel eens gelukkig op kunnen worden. Makkelijk, veelzijdig, maar zeker goed te carven. Het is alleen geen topper in prutsneeuw.
Privelesje nemenGalois schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:50:
Vraag mij af wat ik moet doen: of ik wel of geen les moet nemen. Ik wil vooral lekker genieten van het skiën, van het buiten zijn, enz. Ik hoef echt niet beter te leren skiën (dan ik vroeger kon). Maar ja, het moet wel veilig zijn…
Je bent ouder, je zal prima beneden komen maar een opfriscursus voor je tehniek is altijd fijn. Ja na een paar bochten zal je het gevoel wel weer hebben en prima beneden komen.
Maar toch "beter" leren skiën is aan te raden, of in ieder geval weer even weten waar je op moet letten.
Want hoe beter je kan skien, hoe meer je van je omgeving kan genieten en hoe leuker het is.
Zelf 8 jaar les gehad voor snowboarden, een leraren-light-cursus gevolgd. Kan nu aardig snowboarden, en kan net zo makkelijk switch als gewoon snowboarden.
En dat maakt het allemaal zoveel makkelijker en leuker. Idem met skiën. Hoe beter je techniek, hoe meer omstandigheden je leuk vind. Want met goede techniek is er wat ijzige piste niet zo'n probleem en eng meer. Is dat steile stuk niet zo erg en is die dalafsaling aan het eind van de dag vol buckels geen overlevingsslag
Dus ja, je red het prima zonder les waarschijnlijk. De bewegingen zitten allemaal opgeslagen in je kleine hersenen

Maar goed dat is mijn mening

Voor handschoenen heb ik zelf nu al weer een paar jaar de Black Diamond GuideJebus4life schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:06:
Heerlijke warme handschoenen
Verder zijn de Hestra Army ook altijd goed
Enige waar je dan nog naar kan kijken is (als je snel last van koude vingers hebt) om te gaan voor de lobster of want
Zij iemand iets over eigen ski's??
:strip_exif()/f/image/SVVZ1I8tnw8KOvUruA7elvsf.jpg?f=fotoalbum_large)
De 1 heeft iets met computeronderdelen, de ander met ski's denk ik dan maar
(De boards zijn van mijn vriendin)
Er moet nog een slalom ski bij komen, heb net m'n elan raceski's verkocht, daar wil ik weer wat anders voor terug... Binnenkort maar eens kijken of ik wat kan testen.
Ik neem ze trouwens niet elke keer allemaal mee, meestal maar een stuk of 3; 1 voor het korte bochten knallen, 1 om te spelen en 1 wat bredere allmountain... Als er dan ook voorspellingen zijn voor zware sneeuwdumps, gaat er nog een brede plank mee voor het offpiste werk!
:strip_exif()/f/image/SVVZ1I8tnw8KOvUruA7elvsf.jpg?f=fotoalbum_large)
De 1 heeft iets met computeronderdelen, de ander met ski's denk ik dan maar
Er moet nog een slalom ski bij komen, heb net m'n elan raceski's verkocht, daar wil ik weer wat anders voor terug... Binnenkort maar eens kijken of ik wat kan testen.
Ik neem ze trouwens niet elke keer allemaal mee, meestal maar een stuk of 3; 1 voor het korte bochten knallen, 1 om te spelen en 1 wat bredere allmountain... Als er dan ook voorspellingen zijn voor zware sneeuwdumps, gaat er nog een brede plank mee voor het offpiste werk!
Da's een combi die ik op de piste weinig zie, de man skiën en de vrouw boardenGeleFles schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:44:
Zij iemand iets over eigen ski's??![]()
[Afbeelding]
De 1 heeft iets met computeronderdelen, de ander met ski's denk ik dan maar![]()
En ja huren kan prima. Geen idee hoe dat met skiën is, maar de eerste 3 jaar snowboarden op een plankje van de Makro gestaan. 100 euro inclusief bindingen en zo flexibel als een turnster. En zelf vond ik dat fijner boarden als een boardje van 400 euro.
Pas na die 3 jaar, bij de instructeursweek liep ik tegen de limieten aan van het board en heb ik wat anders gekocht. Maar daar zit toch best wat verschil tussen.
Hoe hoger je niveau, hoe meer je het merkt. En dan snap ik meerdere skies wel
Vrijdag richting Zillertal. Qua weer best ok, al is er weinig kans op verse sneeuw zag ik al. Sneeuwkettingen blijven thuis in ieder geval 🤣
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Vriendin is snowboardlerares geweest, dus die red zich wel goed op een snowboardWaah schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:53:
[...]
Da's een combi die ik op de piste weinig zie, de man skiën en de vrouw boarden![]()
En ja huren kan prima. Geen idee hoe dat met skiën is, maar de eerste 3 jaar snowboarden op een plankje van de Makro gestaan. 100 euro inclusief bindingen en zo flexibel als een turnster. En zelf vond ik dat fijner boarden als een boardje van 400 euro.
Pas na die 3 jaar, bij de instructeursweek liep ik tegen de limieten aan van het board en heb ik wat anders gekocht. Maar daar zit toch best wat verschil tussen.
Hoe hoger je niveau, hoe meer je het merkt. En dan snap ik meerdere skies wel
Ze kan ook skien, dat probeert ze nu weer wat meer op te pakken, dus meer dan genoeg keuze voor plezier in de sneeuw! (Ik kan helaas niet boarden
Ski's huren is ook helemaal prima, als je niet iets bijzonders wilt om te skien, dan is er niks mis met huurski's... vaak heb je ook nog de keuze tussen een aantal klasse ski's, dus als ervaren skier krijg je dan wat stijvere ski mee. Pas als je op huurski's geen lol meer hebt, of je zoekt iets specifieks, kun je IMO naar eigen ski's gaan kijken. (of als je het gedoe bij de verhuur zat bent)
@GeleFles tis nooit te laat om het te leren! Een instructrice heb je al
En boards genoeg
Al moet ik uit ervaring bekennen: Je partner iets aanleren is niet altijd een succes
maar nee beide is leuk. Ben ook begonnen op ski's, maar na 3 jaar wilde ik wel eens snowboarden en daar is het eigenlijk bij gebleven sindsdien. Misschien als ik ouder wordt dat ik het skiën wel weer wil oppakken (samen met een hoop les
). want op mijn 70e lijtkt me 2 latjes wat handiger als 1
Al moet ik uit ervaring bekennen: Je partner iets aanleren is niet altijd een succes

maar nee beide is leuk. Ben ook begonnen op ski's, maar na 3 jaar wilde ik wel eens snowboarden en daar is het eigenlijk bij gebleven sindsdien. Misschien als ik ouder wordt dat ik het skiën wel weer wil oppakken (samen met een hoop les
Tnx voor jullie tips/adviezen. Denk dat we, als het lukt, nog wel een privélesochtendje nemen met z'n 2'en. Kan zeker geen kwaad en misschien ook wel leuk.
Iemand trouwens ervaring met sneeuwfun.nl? Via hun geboekt.
Heb vroeger wel zelf alles los geboekt: apart huisje via internet, skipassen en skihuur ter plekke, ...
Daar heb ik nu ook naar gekeken, zeker omdat wij in de voorjaarsvakantie gaan. Dus duur omdat NL voorjaarsvakantie heeft, maar ja, Frankrijk of Oostenkrijk hebben geen vakantie...
Viel mij al snel op dat de huisjes inderdaad een stuk goedkoper kunnen dan wat wij ervoor betaald hebben via een NL organisatie, maar dat de skipassen wel weer een stuk duurder zijn. Het lijkt erop dat, ondanks de NL-toeslag van de voorjaarsvakantie, het toch goedkoper is om huisje+skipas pakket te nemen, dan apart huisje (wel goedkoper lijkt het) en aparte skipas (duurder lijkt het).
Wat is jullie voorkeur? Via zo'n winterportwebsite zo'n all-in pakket (dus huisje + skipas + evt. materiaalhuur) of zelf alles apart regelen?
Heb vroeger wel zelf alles los geboekt: apart huisje via internet, skipassen en skihuur ter plekke, ...
Daar heb ik nu ook naar gekeken, zeker omdat wij in de voorjaarsvakantie gaan. Dus duur omdat NL voorjaarsvakantie heeft, maar ja, Frankrijk of Oostenkrijk hebben geen vakantie...
Viel mij al snel op dat de huisjes inderdaad een stuk goedkoper kunnen dan wat wij ervoor betaald hebben via een NL organisatie, maar dat de skipassen wel weer een stuk duurder zijn. Het lijkt erop dat, ondanks de NL-toeslag van de voorjaarsvakantie, het toch goedkoper is om huisje+skipas pakket te nemen, dan apart huisje (wel goedkoper lijkt het) en aparte skipas (duurder lijkt het).
Wat is jullie voorkeur? Via zo'n winterportwebsite zo'n all-in pakket (dus huisje + skipas + evt. materiaalhuur) of zelf alles apart regelen?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Zelf geen sterke voorkeur. Wij kiezen eerst een gebied / dorp waar we naartoe willen. En vervolgens zoeken we naar een geschikte accommodatie. De ene keer kan dat een sunweb zijn (dus incl pas meestal) maar bijvoorbeeld dit jaar is het weer eens een booking.com geworden, en mag je de rest zelf regelen. Ook prima.Galois schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:16:
Tnx voor jullie tips/adviezen. Denk dat we, als het lukt, nog wel een privélesochtendje nemen met z'n 2'en. Kan zeker geen kwaad en misschien ook wel leuk.
En qua eindprijs is het dan vergelijkbaar? Of de een duurder dan de andere? (bij uiteraard vergelijkbare accommodatie)renegrunn schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:52:
[...]
Zelf geen sterke voorkeur. Wij kiezen eerst een gebied / dorp waar we naartoe willen. En vervolgens zoeken we naar een geschikte accommodatie. De ene keer kan dat een sunweb zijn (dus incl pas meestal) maar bijvoorbeeld dit jaar is het weer eens een booking.com geworden, en mag je de rest zelf regelen. Ook prima.
Maakt elkaar nooit echt veel uit. Heel soms kun je het vergelijken, als dezelfde accommodatie op meerdere sites staat. Als je dan weer alles bij elkaar op telt kom je vaak op hetzelfde bedrag uit. Heeeeel toevalligGalois schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:10:
[...]
En qua eindprijs is het dan vergelijkbaar? Of de een duurder dan de andere? (bij uiteraard vergelijkbare accommodatie)
Welke heb je dan? Ik heb ooit de Curv GT (denk ik) geskied, die vond ik toen wat heftig, maar er zijn veel type Fischer ‘race’ ski’sXWB schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:42:
Ik heb wel eigen ski's, voornamelijk omdat ik geen zin heb om elke keer in de rij te staan bij de verhuurservice. En je hoeft de zaterdag bij aankomst niet te haasten om op tijd te zijn, dat maakt de hele reis naar het skigebied toch wat relaxter (IMO).
Italië/Oostenrijk maakt het weinig uit wat je doet. In Frankrijk kunnen die combideals wel echt de moeite waard zijn.renegrunn schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:53:
[...]
Maakt elkaar nooit echt veel uit. Heel soms kun je het vergelijken, als dezelfde accommodatie op meerdere sites staat. Als je dan weer alles bij elkaar op telt kom je vaak op hetzelfde bedrag uit. Heeeeel toevallig
Ja, dat kan. 1 maatje langer misschien ook wel hoor. Als je ze nog kan vinden.Cranzai schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:53:
[...]
Welke lengte zou je dan aan denken? 167cm?
Ik ben, zoals gezegd, in de Dolomieten momenteel. Ook 2 paar ski’s mee uiteraard
:strip_exif()/f/image/5H6qeVsHSKep9DGnbhrmbT19.jpg?f=fotoalbum_large)
Het weer wisselt. Zaterdag en zondag heel koud en zonnig, maandag wat grijs en slecht zicht, gister zonnig, vandaag eerst grijs maar later top qua zicht en een beetje zon, morgen weer zonnig en vrijdag nog niet helemaal duidelijk. Volgens mij is het hier momenteel het beste toeven, geen föhn, genoeg sneeuw en redelijke temperaturen.
Overigens, ik kan iedereen die eigen ski’s wil hebben het advies van Gijs aanraden. Via www.gigiski.com veel reviews te vinden die ik erg herkenbaar vind voor die ski’s die ik geskied heb (en dat zijn er inmiddels best veel).
Voor de f18: https://gigiski.com/review-fischer-progressor-f18/
Ik ken Gijs in reallife (een beetje) en heb hem zien skiën, prima niveau maar niet dat extreme hoge niveau dat je bij veel testers ziet. Dat maakt zijn reviews in mijn ogen alleen maar beter.
Ik ken Gijs in reallife (een beetje) en heb hem zien skiën, prima niveau maar niet dat extreme hoge niveau dat je bij veel testers ziet. Dat maakt zijn reviews in mijn ogen alleen maar beter.
Goeie tip, uiteindelijk blijven de meeste van ons, en ik zeker, vakantie-skiërs. Dan is een half-god als reviewer beter dan een Ted LigetyZieMaar! schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:54:
Overigens, ik kan iedereen die eigen ski’s wil hebben het advies van Gijs aanraden. Via www.gigiski.com veel reviews te vinden die ik erg herkenbaar vind voor die ski’s die ik geskied heb (en dat zijn er inmiddels best veel).
Gigi geeft idd goed advies en goede reviewsZieMaar! schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:54:
Vroeger zat ie nog veel op Wintersporters maar zijn advies werd op een gegeven moment minder geapprecieerd
Heb zelf altijd graag zijn adviezen gelezen
Zo wat een drukte hier
Ik probeer mijn werk af te ronden voordat ik vertrek morgen nacht. Zo te zien zijn hier mensen die hun werk al af hebben (of snel moeten boeken).
De reviews van gigi ervaar ik zelf ook als erg waardevol. Op YouTube staat het kanaal skiessentials. Zij doen heel vaak een rijtje concurrerende ski’s bespreken en lichten dan de verschillen toe. Zijn ook gewone mensen. Ook veel ski testen maar dat is in de US. Vind ik net te verschillende om daar zomaar op te varen.
Op basis van die twee bronnen heb ik mijn beide ski’s geslecteerd en geen haar spijt van.
De reviews van gigi ervaar ik zelf ook als erg waardevol. Op YouTube staat het kanaal skiessentials. Zij doen heel vaak een rijtje concurrerende ski’s bespreken en lichten dan de verschillen toe. Zijn ook gewone mensen. Ook veel ski testen maar dat is in de US. Vind ik net te verschillende om daar zomaar op te varen.
Op basis van die twee bronnen heb ik mijn beide ski’s geslecteerd en geen haar spijt van.
Grz D.
Na 5 dagen Nauders houden wij het voor bekeken. Skipas is nog een dagje geldig, maar gezien het weer morgen stevig omslaat is het OK.
Routine was altijd zowat hetzelfde, rustig uitslapen ontbijten en dan klaarmaken om tegen 10u30-11u00 aan het dalstation te staan, en dan skiën tot 15u00-16u00. Uitpuffen in de sauna, opfrissen en dan lekker tafelen.
Echt heerlijk weer en condities gehad. Alle dagen zon (meestal s'morgens wat betrokken, en namiddag kwam de zon er dan door), geen wind, belachelijk weinig andere mensen en pistes grotendeels boven de 2000 meter dus zelfs met de warmte bleven de pistes heel goed (Nauders ligt net aan de grens tussen Oostenrijk/Zwitserland/Italië, dus sowieso minder last van de föhn).
Illustratie van de enorm volle pistes
:strip_exif()/f/image/pqkQsUFJJeuMJlYxF0wMPVXK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/do6LMEZayurKmpzdTsSTSWNo.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vriendin gaat na deze week een pak beter naar beneden, vandaag haar eerste echte rode piste gedaan en dat ging opmerkelijk vlot
Zit wel met een vervelend pijntje in mijn knie tijdens het skiën (had ik vorig jaar ook al, maar was toen op dag 1 knullig gevallen en dacht dat het toen daaraan lag). Dus komende week even langsgaan bij de dokter, paar weekjes rusten en dan de laatste week van januari weer een weekje weg, dan is het echt knallen (want dan met vrienden
)
Routine was altijd zowat hetzelfde, rustig uitslapen ontbijten en dan klaarmaken om tegen 10u30-11u00 aan het dalstation te staan, en dan skiën tot 15u00-16u00. Uitpuffen in de sauna, opfrissen en dan lekker tafelen.
Echt heerlijk weer en condities gehad. Alle dagen zon (meestal s'morgens wat betrokken, en namiddag kwam de zon er dan door), geen wind, belachelijk weinig andere mensen en pistes grotendeels boven de 2000 meter dus zelfs met de warmte bleven de pistes heel goed (Nauders ligt net aan de grens tussen Oostenrijk/Zwitserland/Italië, dus sowieso minder last van de föhn).
Illustratie van de enorm volle pistes

:strip_exif()/f/image/pqkQsUFJJeuMJlYxF0wMPVXK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/do6LMEZayurKmpzdTsSTSWNo.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vriendin gaat na deze week een pak beter naar beneden, vandaag haar eerste echte rode piste gedaan en dat ging opmerkelijk vlot

Zit wel met een vervelend pijntje in mijn knie tijdens het skiën (had ik vorig jaar ook al, maar was toen op dag 1 knullig gevallen en dacht dat het toen daaraan lag). Dus komende week even langsgaan bij de dokter, paar weekjes rusten en dan de laatste week van januari weer een weekje weg, dan is het echt knallen (want dan met vrienden
[ Voor 25% gewijzigd door Jebus4life op 22-12-2022 16:50 ]
Pff, als ik met jou op skivakantie zou zijn zou ik ruzie met je krijgen denk ikJebus4life schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:48:
Na 5 dagen Nauders houden wij het voor bekeken. Skipas is nog een dagje geldig, maar gezien het weer morgen stevig omslaat is het OK.
Routine was altijd zowat hetzelfde, rustig uitslapen ontbijten en dan klaarmaken om tegen 10u30-11u00 aan het dalstation te staan, en dan skiën tot 15u00-16u00.
Mijn motto is die eerste lift naar boven. Wat een fantastisch gevoel is dat als je sochtends als eerste de ribbetjes plat skiet!
Eind van de dag 2 min voor sluitingstijd nog even zo hoog mogelijk de berg op om daarna naar het dal te skiën om met verzuurde bovenbenen een weissbiertje te drinken.
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Goed dat we niet samen gaan skiën danBlackouts schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:05:
[...]
Pff, als ik met jou op skivakantie zou zijn zou ik ruzie met je krijgen denk ik. Om half 11 pas naar boven???
Mijn motto is die eerste lift naar boven. Wat een fantastisch gevoel is dat als je sochtends als eerste de ribbetjes plat skiet!
Eind van de dag 2 min voor sluitingstijd nog even zo hoog mogelijk de berg op om daarna naar het dal te skiën om met verzuurde bovenbenen een weissbiertje te drinken.

Komende maand is het wel wat intensiever, maar voor mijn vriendin is 4 uurtjes op de latten meer dan voldoende. Ik kan dan alleen gaan skiën, maar dan kruip ik toch liever met haar in de sauna

Ziet er goed uit dit soort plaatjesJebus4life schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:48:
Illustratie van de enorm volle pistes![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zit wel met een vervelend pijntje in mijn knie tijdens het skiën (had ik vorig jaar ook al, maar was toen op dag 1 knullig gevallen en dacht dat het toen daaraan lag). Dus komende week even langsgaan bij de dokter, paar weekjes rusten en dan de laatste week van januari weer een weekje weg, dan is het echt knallen (want dan met vrienden)
Mbt je knie,(ik ben geen arts dus je dokter bezoeken is altijd goed maar dit zijn punten waar ik zelf ervaring mee heb).
ik weet niet of je eigen schoenen hebt maar evt een goede bootfitter laten kijken kan ook helpen, soms kan een (ander) zooltje al schelen.
Tenzij je huisarts anders adviseert, zou ik verder adviseren komende weken wat oefeningen te doen voor je bovenbenen en knieen. Wat veel mensen vergeten is dat wintersport best wel intensief is (je bent de hele week aan het sporten op hoogte (terwijl de meeste normaal alleen maar achter een bureau zitten en niet verder lopen dan het koffiezet apparaat
Zelf begin ik rond november met wat basis oefeningen om de benen te trainen, sinds ik dat doe ben ik van veel pijntjes af die ik vroeger wel had tijdens het skien en heb ik zelden nog spierpijn gedurende de week
@Jebus4life nice! We gaan ook naar Nauders in februari
Komende week wordt het wel warm in Oostenrijk zo lijkt
Zusje van mijn vrouw is nu die kant op, maar het vriest zelfs 's nachts amper als ik de weerberichten moet geloven
Komende week wordt het wel warm in Oostenrijk zo lijkt

Mijn boefje is liev!
Warmte is niet per se heel erg, een paar dagen geen vorst kan een geprepareerd sneeuwdek prima aan. Het wordt pas beroerd met föhn of (veel) regen.
Eens. Gaat vaak gepaard met elkaar. Onderin het dal regen als er al neerslag valt, bovenop de berg wat sneeuw.ZieMaar! schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:58:
Warmte is niet per se heel erg, een paar dagen geen vorst kan een geprepareerd sneeuwdek prima aan. Het wordt pas beroerd met föhn of (veel) regen.
Het is voor mijn gevoel nog niet geweldig in veel skigebieden als ik naar de hoeveelheid sneeuw icm huidige weer kijk.
Mijn boefje is liev!
Ga al jaren met Sunweb. Zowel vliegen als met de bus. Zeker voor Frankrijk ga je voor de prijs niet goedkoper vindenGalois schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:16:
Sowieso (persoonlijk) vind ik het fijner om s'avonds te vertrekken, lekker gereden te worden en dan de volgende ochtend half uitgerust de piste op te gaan. Geen gedoe met sneeuwkettingen, gladheid, autopech. 2 professionele chauffeurs met veel ervaring die goed uitgerust je naar je bestemming brengen.
Snap wel dat veel mensen niks hebben met een busreis, maar je hebt redelijk wat ruimte (stuk meer dan in het vliegtuig) in de bus. Zelf rijden heb ik 3x gedaan. 1x prima, 1x heel veel gladheid en 1x veel sneeuw.
Neuh, bus is wel relaxed

Zoals gezegd: niet voor iedereen... Maar ons bevalt het heel goed. Vliegen is ook prima
Zuid Alpen zijn prima, zeker de Dolomieten. In de dalen een cosmetisch laagje, bovenop wat meer en alles afgelopen week open, met goede pistekwaliteit. Soms alleen wat bewolkt.JB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:41:
[...]
Eens. Gaat vaak gepaard met elkaar. Onderin het dal regen als er al neerslag valt, bovenop de berg wat sneeuw.
Het is voor mijn gevoel nog niet geweldig in veel skigebieden als ik naar de hoeveelheid sneeuw icm huidige weer kijk.
Ik was er afgelopen week, bijvoorbeeld in Gitschberg:
:strip_exif()/f/image/uAIXS7mg4Dh5KUh8rdWg8EJq.jpg?f=fotoalbum_large)
Of in Kronplatz:
:strip_exif()/f/image/5MBDxAV1eAYtm52TkBFNQifh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ging ook naar Alta Badia:
:strip_exif()/f/image/3Mb5dzSLzY0XXsLl5dC7fVXo.jpg?f=fotoalbum_large)
En zelfs een dagje Seiseralm:
:strip_exif()/f/image/5H6qeVsHSKep9DGnbhrmbT19.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KUklu98TSqaE86WBMAlTzHec.jpg?f=fotoalbum_large)
Sneeuw genoeg. Begin van de week ook echt koud nog, later overdag iets boven nul. Alleen donderdag was ruk, beneden heel mooi maar alle toppen waren in de wolken en ik bleek ziek te zijn, dus die dag was heel kort en gisteren helemaal niet geskied. Toch vijf hele mooie skidagen gehad (2x Kronplatz, daar “woonden” we).
Korte samenvatting:
Kronplatz is ski industrie. Heel veel liftcapaciteit, feitelijk 1 berg waar je aan alle kanten vanaf kan. Altijd druk, maar doordeweeks in het laagseizoen prima te doen. Lange afdalingen veel hoogtemeters (tip: rode piste Ried, 7 km, Carv kwam op 5, iets van 1400hm) en relatief makkelijk, op Erna en Piculin na uiteraard.
Gitschberg is een klein (55km) gebied, met een wat gekunstelde verbinding tussen Gitschberg en Jochtal. Veel rode pistes, die vaak wat pittiger zijn. Alleen de rode boven Jochtal en bij de lift Gitsch zijn eenvoudige rode. De dalafdaling naar Vals vanuit Jochtal is een pareltje. Steil en minder steil wisselt elkaar af, dan weer bochtig, dan weer breed, mooi slingerend door het bos. Datzelfde geldt voor de onderste (op de pistekaart) variant naar het middenstation aan de kant van Gitschberg. Mooie uitzichten, rustige pistes, dit is echt nog een wat onontdekt pareltje.
Alta Badia is dat (onontdekt) natuurlijk allang niet meer. Ik was hier jaren geleden al eens geweest, dus had een rondje uitgestippeld door het gebied, met zoveel mogelijk rood. Het blauw is vaak, maar niet altijd, erg vlak. Rood is wel echt rood. Hier was het iets drukker, vooral bij de dalgondels, maar niets wat echt lang duurde. We hebben een piste gedaan die onderdeel van de Sella Ronda was, die was veel te druk en rond 12:00 helemaal kapot geskied. Leukste zijn misschien wel de uithoekjes, St Croce, Edelweisstal en rondom Pralongia, al is de rode vanaf Col Alt ook leuk.
De Seiseralm is een plateau met vrij vlakke pistes. Ook rood is hier eigenlijk eerder donkerblauw. Dat betekent dat het een carve heaven is
Al met al was het dus top. We zaten hier (deze lift, Ried, ging door de achtertuin):
:strip_exif()/f/image/zsPjqpCcErEK2vnGPLRBzvX0.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk heb ik 3 Zinnen (als ik de 3 afdalingen van donderdag niet meetel), Civetta en Cortina nu nog niet gehad, de rest wel (van de 12 officiële gebieden). Maar sommige onderdelen (Plose, Passo Rolle, Alpe Cermis) van delen die ik wel bezocht hebt moet ik eigenlijk ook nog.
Even een vraagje/opinie hier vragen (ik apprecieer altijd de mening van mijn mede-tweakers).
Ik ben absoluut geen geweldige skiër (integendeel), maar ik ga gewoon makkelijk en vlot naar beneden op rood (mooi in parallel, ofja, mooi, naar mijn gevoel toch
). Enige "probleem" is, ik kies altijd voor erg korte ski's voor mijn lengte (156 voor 1m80), waar ik "altijd" commentaar op krijg als ik ski's ga huren) (en mijn vrienden lachen met mijn baby ski's; maar dat zou ik in hun plaats ook doen
) . Maar het is me nog altijd niet duidelijk waarom het in het algemeen als "niet OK" wordt bekeken om gewoon korte ski's te gebruiken?
Misschien dat het "lui" zijn is van mijn kant, maar voor mij zijn er gewoon 2 zaken makkelijk aan wat kortere ski: dat draait gewoon lekker makkelijk en nooit geen issues met ski's die over elkaar schuiven op een verkeerd moment. De enige voordelen die ik lees over langere ski's zijn dat het voor een beter drijfvermogen/stabiliteit op hogere snelheden zorgt, maar ik heb zelden/nooit het gevoel dat ik snelheid mis? Of heb ik dat gevoel enkel niet omdat ik dus automatisch niet sneller zal gaan omdat mijn ski's dus te kort zijn en ik eerder zal temperen net omdat de ski's niet meer snelheid "kunnen" geven?
Voor mijn niveau gok ik dat ik pakweg een 163 of zelfs 170 zou "moeten" skiën, en ik cruise meestal rond op een 156 ofzo
Ik wil zeggen, het stoort mij op zich niet dat mensen er commentaar op hebben maar blijkbaar wel want ik post erover
Ik ben absoluut geen geweldige skiër (integendeel), maar ik ga gewoon makkelijk en vlot naar beneden op rood (mooi in parallel, ofja, mooi, naar mijn gevoel toch
Misschien dat het "lui" zijn is van mijn kant, maar voor mij zijn er gewoon 2 zaken makkelijk aan wat kortere ski: dat draait gewoon lekker makkelijk en nooit geen issues met ski's die over elkaar schuiven op een verkeerd moment. De enige voordelen die ik lees over langere ski's zijn dat het voor een beter drijfvermogen/stabiliteit op hogere snelheden zorgt, maar ik heb zelden/nooit het gevoel dat ik snelheid mis? Of heb ik dat gevoel enkel niet omdat ik dus automatisch niet sneller zal gaan omdat mijn ski's dus te kort zijn en ik eerder zal temperen net omdat de ski's niet meer snelheid "kunnen" geven?
Voor mijn niveau gok ik dat ik pakweg een 163 of zelfs 170 zou "moeten" skiën, en ik cruise meestal rond op een 156 ofzo
Ik wil zeggen, het stoort mij op zich niet dat mensen er commentaar op hebben maar blijkbaar wel want ik post erover

Saalbach is nog redelijk te doen. Gisteren aangekomen maar te laat en moe om nog te skiën. Vandaag is wisseldag dus erg rustig.
Piste heeft gisteren een klap gehad. Los van de hoge temperaturen heeft t toen flink geregend. Vandaag gelukkig droog maar eigenlijk te warm. Vooral vanaf de helft naar beneden merk je dat. Boven is t beter. Op sommige stukken nog 2-3cm nieuwe sneeuw gevallen. Andere stukken al wat kaal. Iedereen blijft boven natuurlijk.
Andere kant van de berg, Leogang blijkt de piste weg te zijn…
Midden op de 155:
:strip_exif()/f/image/gdUVxBH3fJ80VTJyExeztVPN.jpg?f=fotoalbum_large)
Boven aan de schonleiten:
Piste heeft gisteren een klap gehad. Los van de hoge temperaturen heeft t toen flink geregend. Vandaag gelukkig droog maar eigenlijk te warm. Vooral vanaf de helft naar beneden merk je dat. Boven is t beter. Op sommige stukken nog 2-3cm nieuwe sneeuw gevallen. Andere stukken al wat kaal. Iedereen blijft boven natuurlijk.
Andere kant van de berg, Leogang blijkt de piste weg te zijn…
Midden op de 155:
:strip_exif()/f/image/gdUVxBH3fJ80VTJyExeztVPN.jpg?f=fotoalbum_large)
Boven aan de schonleiten:
:strip_exif()/f/image/Gzv04M4oMxMtb2FeMxtlVIeq.jpg?f=fotoalbum_large)
Grz D.
Wat bedoel je precies met makkelijker draaien?Jebus4life schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:42:
Even een vraagje/opinie hier vragen (ik apprecieer altijd de mening van mijn mede-tweakers).
Ik ben absoluut geen geweldige skiër (integendeel), maar ik ga gewoon makkelijk en vlot naar beneden op rood (mooi in parallel, ofja, mooi, naar mijn gevoel toch). Enige "probleem" is, ik kies altijd voor erg korte ski's voor mijn lengte (156 voor 1m80), waar ik "altijd" commentaar op krijg als ik ski's ga huren) (en mijn vrienden lachen met mijn baby ski's; maar dat zou ik in hun plaats ook doen
) . Maar het is me nog altijd niet duidelijk waarom het in het algemeen als "niet OK" wordt bekeken om gewoon korte ski's te gebruiken?
Het drijfvermogen gaat meer van de breedte onder de voet af, niet zozeer van de lengte van de ski. Het zorgt voor meer stabiliteit, met name in gesneden bochten omdat dan de krachten zich beter over de hele lengte van de ski kunnen verdelen. Bij geslipte bochten ook denk ik, maar dan is het meer een gevoel van ‘grip’ denk ik?
Het hangt ook wel van je gewicht af. Tenslotte: whatever floats your boat, toch?
Gijs hierover https://gigiski.com/alles-over-skilengte/. Hij schrijft wel iets over drijfvermogen, maar die vind ik dus minder logisch?
Ik herken het. Al zijn mijn ski’s nog een stukje korter, funblades van 125 cm. En daarvoor zelfs 100 centimeter maar dat vond ik ook wat te klein. Ik vind het ideaal skiën, lekker kort draaien en op vlakkere stukken kun je er bijna op schaatsen. Ze zijn niet gemaakt om met 100 km/h naar beneden te racen maar dat was ik sowieso toch niet van plan. Ik heb er een hoop plezier mee dus wat een ander ervan vind, vind ik niet zo belangrijk.Jebus4life schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:42:
Ik ben absoluut geen geweldige skiër (integendeel), maar ik ga gewoon makkelijk en vlot naar beneden op rood (mooi in parallel, ofja, mooi, naar mijn gevoel toch). Enige "probleem" is, ik kies altijd voor erg korte ski's voor mijn lengte (156 voor 1m80), waar ik "altijd" commentaar op krijg als ik ski's ga huren) (en mijn vrienden lachen met mijn baby ski's; maar dat zou ik in hun plaats ook doen
ik ski al 10 jaar op ski's van max 120cm. zijn wel voor een volwassen man gemaakt gelukkig.Jebus4life schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:42:
persoonlijk doe ik graag bospaadjes e.d. dan is de korte draai erg handig.
op hoge snelheid worden ze inderdaad wel wat instabiel, maar ben inmiddels de 30 voorbij dus ik maak ook nog wel is een bocht in plaats van alleen maar immer geradeaus.
het lekkerste is nog wel dat ik ook niet de hele dag 2 van die knullige stokken in met handen hoef te houden.
dus lekker niks van al dat commentaar aantrekken
Mocht je deze vakantie Chatel gepland hebben, hou de situatie even in de gaten: https://www.wintersport.n...n-en-liftpaal-weggeslagen
Op ski’s van 120 kan je toch eigenlijk niet echt skiën? Wat voor radius hebben die dingen? Hebben ze rocker? Dat is in de praktijk wel iets anders dan een normale ski in een kortere lengte skiën, denk ik.Denniz0229 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:02:
[...]
ik ski al 10 jaar op ski's van max 120cm. zijn wel voor een volwassen man gemaakt gelukkig.
persoonlijk doe ik graag bospaadjes e.d. dan is de korte draai erg handig.
op hoge snelheid worden ze inderdaad wel wat instabiel, maar ben inmiddels de 30 voorbij dus ik maak ook nog wel is een bocht in plaats van alleen maar immer geradeaus.
het lekkerste is nog wel dat ik ook niet de hele dag 2 van die knullige stokken in met handen hoef te houden.
dus lekker niks van al dat commentaar aantrekken
Stokken zijn broodnodig bij echt skiën, niet zozeer om te prikken maar echt voor de beweging. Als het echt ballast was zag je ze niet bij racers
Tja, wat is echt skiën?ZieMaar! schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:38:
[...]
Op ski’s van 120 kan je toch eigenlijk niet echt skiën? Wat voor radius hebben die dingen? Hebben ze rocker? Dat is in de praktijk wel iets anders dan een normale ski in een kortere lengte skiën, denk ik.
Stokken zijn broodnodig bij echt skiën, niet zozeer om te prikken maar echt voor de beweging. Als het echt ballast was zag je ze niet bij racers.
Ik heb een paar Salomon Short Max (https://www.dewitschijndel.nl/salomon-shortmax-120-ski-s/). Die hebben een radius van 11 mtr en een piste rocker. Dat het anders is zal ik niet ontkennen maar is het daarom geen skiën meer?
Ik gebruik zelf wel stokken maar heb ook zonder gedaan. Ik ben dan ook geen racer
Grappig, dat is nog een vrij normale radius…
Ik bedoelde met skiën mooie dynamische gesneden bochten, dat lijkt me lastig. Uiteindelijk zijn het ski’s en is het dus skiën uiteraard
. Dit zijn dus ook wel gewoon korte ski’s en geen snowblades oid…
Ik bedoelde met skiën mooie dynamische gesneden bochten, dat lijkt me lastig. Uiteindelijk zijn het ski’s en is het dus skiën uiteraard
Tja, wat is echt skiën. Ik ga inderdaad niet super mooi soepel carvend naar beneden. Maar om het dan meteen geen skiën te noemen.ZieMaar! schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:38:
[...]
Op ski’s van 120 kan je toch eigenlijk niet echt skiën? Wat voor radius hebben die dingen? Hebben ze rocker? Dat is in de praktijk wel iets anders dan een normale ski in een kortere lengte skiën, denk ik.
Stokken zijn broodnodig bij echt skiën, niet zozeer om te prikken maar echt voor de beweging. Als het echt ballast was zag je ze niet bij racers.
En ik weet dat als je technisch goed wilt kunnen skiën dat je stokken nodig hebt. Maar toch ben ik blij dat ik het zonder prima red.
Ieder zijn ding zullen we maar zeggen
Ieder zijn ding, inderdaadDenniz0229 schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:57:
[...]
Tja, wat is echt skiën. Ik ga inderdaad niet super mooi soepel carvend naar beneden. Maar om het dan meteen geen skiën te noemen.
En ik weet dat als je technisch goed wilt kunnen skiën dat je stokken nodig hebt. Maar toch ben ik blij dat ik het zonder prima red.
Ieder zijn ding zullen we maar zeggen
@DomiGijzen hoe was het vandaag in Saalbach?
Bloedje warm. Nek verbrand, gezicht tintje bijgekleurd. Prima weer voor een cocktail aan het strand zou je zeggen.ZieMaar! schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:56:
[...]
Ieder zijn ding, inderdaad. Was niet lullig bedoeld, sorry als t zo overkwam!
Maar ze hebben de pistes nog redelijk op orde. Uiteraard al snel papperig of kaal. Soms zie je wat bruin erdoor en op een drukke plaats richting dal een stukje gras gespot.
Het is gelukkig nog niet zo druk…. Dat zal na vandaag/morgen wel veranderen maar gelukkig wordt t kouder en wat meer wolken. Misschien zelfs sneeuw dinsdag.
Wat ik me afvraag, gaan ze de kanonnen aanzetten?
Grz D.
Kan alleen als t koud genoeg is en bij bepaalde luchtvochtigheid. Zullen ze in het hoogseizoen ook niet overdag doen denk ik.
Kwam niet lullig over hoor. Ik snap dat het voor sommige lastig te begrijpen is dat korte ski's heerlijk kunnen skiën. Dus no hard feelingsZieMaar! schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:56:
[...]
Ieder zijn ding, inderdaad. Was niet lullig bedoeld, sorry als t zo overkwam!
Van kleins af aan ski ik al op snowblades (99cm) zonder stokken. Krijg regelmatig van zo’n Oostenrijker te horen dat dit geen skiën is. Nou en? Ik heb er fun aan en als ze beginnen over het feit dat je sneller kunt met lange skies nodigde ik ze altijd uit voor een wedstrijdje.
Inmiddels de 30 gepasseerd dus het hoeft van mij allemaal niet meer zo snel maar wat is het heerlijk om van die korte bochten te kunnen maken. Langere skies vind ik altijd zo beperkend. Je kunt dan veel moeilijker reageren op iets wat voor je gebeurd.
Grootste nadeel van snowblades vind ik dan weer de bindingen. Die gaan misschien los als je valt en als je dan geen touwtje aan je been hebt ben je je snowblade kwijt. Vaak is er niks met je benen aan de hand als ze vast blijven zitten tijdens een val maar het is niet het meest veilige systeem.
Oh mensen wat heb ik weer zin in wintersport. Maar mijn vriendin heeft long covid dus het zit er dit jaar niet in. In mn eentje gaan is ook weer niet echt gezellig. Vrienden van mij willen wel naar winterberg maar daar kan ik zelf eigenlijk geen lol meer uit halen.
Inmiddels de 30 gepasseerd dus het hoeft van mij allemaal niet meer zo snel maar wat is het heerlijk om van die korte bochten te kunnen maken. Langere skies vind ik altijd zo beperkend. Je kunt dan veel moeilijker reageren op iets wat voor je gebeurd.
Grootste nadeel van snowblades vind ik dan weer de bindingen. Die gaan misschien los als je valt en als je dan geen touwtje aan je been hebt ben je je snowblade kwijt. Vaak is er niks met je benen aan de hand als ze vast blijven zitten tijdens een val maar het is niet het meest veilige systeem.
Oh mensen wat heb ik weer zin in wintersport. Maar mijn vriendin heeft long covid dus het zit er dit jaar niet in. In mn eentje gaan is ook weer niet echt gezellig. Vrienden van mij willen wel naar winterberg maar daar kan ik zelf eigenlijk geen lol meer uit halen.
Always look on the bright side of life.
Houd je dat echt tegen? Ben 2 weken geleden ook in m’n eentje gegaan en heb echt een fantastische week gehad!Clifdon schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:37:
Oh mensen wat heb ik weer zin in wintersport.
In mn eentje gaan is ook weer niet echt gezellig.
Ja je mist wel wat gezelligheid tussen de middag bij het eten maar als je je daar een beetje op instelt en puur voor het skien gaat kan je je alsnog prima vermaken
Of je zoekt hier of op wintersporters een groepje om mee te gaan
Er bestaan zo ver ik weet al zeker 7 jaar snowblades (merk van salomon dacht ik) met normale ski bindingen.Clifdon schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:37:
Van kleins af aan ski ik al op snowblades (99cm) zonder stokken. Krijg regelmatig van zo’n Oostenrijker te horen dat dit geen skiën is. Nou en? Ik heb er fun aan en als ze beginnen over het feit dat je sneller kunt met lange skies nodigde ik ze altijd uit voor een wedstrijdje.
https://www.snowblades-ze...snowblades-met-skibinding
Fischer Progressor F18 167 cmZieMaar! schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:41:
[...]
Je bent vrij licht, als je ergens een tweedehands F18 kan scoren zou je daar wel eens gelukkig op kunnen worden. Makkelijk, veelzijdig, maar zeker goed te carven. Het is alleen geen topper in prutsneeuw.
€ 260,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Echte foto’s vragen. Vragen naar de historie (aantal skidagen/slijpbeurten).
Bij afhalen visueel inspecteren:
- is er voldoende kant aanwezig voor een paar slijpbeurten?
- hoe is het belag? Vlak? Beetje krassen die niet diep gaan is niet erg
- beschadigingen bovenkant is niet erg, maar de ski moet wel ‘dicht’ zijn
- bindingen zou ik ergens ff laten testen (kost een tientje of twee, maar je wil wel een beetje weten dat de afgelezen din waarde ook de echte is)
Maar dit is allemaal erg subjectief dus lastig als je geen ervaring hebt…er zijn ook tweedehands winkels, zoals Crossdock of Skischuur, maar die lijken de f18 niet te hebben…
Bij afhalen visueel inspecteren:
- is er voldoende kant aanwezig voor een paar slijpbeurten?
- hoe is het belag? Vlak? Beetje krassen die niet diep gaan is niet erg
- beschadigingen bovenkant is niet erg, maar de ski moet wel ‘dicht’ zijn
- bindingen zou ik ergens ff laten testen (kost een tientje of twee, maar je wil wel een beetje weten dat de afgelezen din waarde ook de echte is)
Maar dit is allemaal erg subjectief dus lastig als je geen ervaring hebt…er zijn ook tweedehands winkels, zoals Crossdock of Skischuur, maar die lijken de f18 niet te hebben…
Op het moment vind ik Völkls, Atomics en Elans wel interessant
Ooit eens een model racetiger (met dat UVO) gehad die goed bevielen, vorig jaar met redster x7 WB's op pad geweest en het amphibio van elan spreekt me ook wel aan
Ooit eens een model racetiger (met dat UVO) gehad die goed bevielen, vorig jaar met redster x7 WB's op pad geweest en het amphibio van elan spreekt me ook wel aan
[ Voor 3% gewijzigd door Cranzai op 26-12-2022 18:48 ]
Grappig.. Ik ben nu een beetje aan het rond zoeken voor een leuke plek in Oostenrijk voor vakantie en ik ga waarschijnlijk alleen. Nou ja.. Ik rij waarschijnlijk eerst alleen richting Italië voor een lang weekend voor een wintersport reünie eind januari. En wou hier achteraan een weekje aan plakken in Oostenrijk. Het is alleen afwachten of een kameraad mee kan. Mocht hij niet kunnen dan ga ik alsnog alleen.Erulezz schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:06:
[...]
Houd je dat echt tegen? Ben 2 weken geleden ook in m’n eentje gegaan en heb echt een fantastische week gehad!
Ja je mist wel wat gezelligheid tussen de middag bij het eten maar als je je daar een beetje op instelt en puur voor het skien gaat kan je je alsnog prima vermaken![]()
Of je zoekt hier of op wintersporters een groepje om mee te gaan
Ik heb solo-reis ervaringen en zie er zeker niet tegenop, maar voor wintersport is dat voor het eerst en weet ik niet goed waar ik het moet gaan zoeken. Ik ga al richting de 40 jaar en geschikte hostels die niet leeftijd gebonden zijn(niet puur jong publiek) kan ik niet vinden. Dus het zal een goedkoop hotelletje moeten worden.
Dus ik ben benieuwd wat jij gedaan heb.
Enige eisen die ik heb zijn wel dat het Oostenrijk moet zijn en apre-ski. En ik neig heel erg om naar Gerlos te gaan.
Ik heb de X9 WB. De 7 is de wat minder stijve variant, als je die fijn vond dan zit je met een F18 ook wel goed, maar een Elan Amphibio (in de een na stijfste categorie) is dan ook prima. Eventueel kun je dan nog eens naar de wingman kijken, iets breder, waardoor hij net als de atomic iets beter helpt in prutsneeuw. Een salomon Smax 10 zit ook in die categorie.Cranzai schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:44:
Op het moment vind ik Völkls, Atomics en Elans wel interessant
Welke volkl kijk je naar? De deacon? De racetiger ken ik alleen in de SL versie, maar dat is wel een erg serieuze ski denk ik voor wat jij zoekt.
Ik zou eens bellen/kijken op wat sites als ski outlet Venray, skischuur Ermelo, Crossdocks Nieuwegein etc.
[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 27-12-2022 08:05 ]
Qua Völkls heb ik geloof ik eens de minst racey versie van mee gehad, de RC ofzo? Fijne aan die ski was de korte bochtjes zonder al teveel moeiteZieMaar! schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:01:
[...]
Ik heb de X9 WB. De 7 is de wat minder stijve variant, als je die fijn vond dan zit je met een F18 ook wel goed, maar een Elan Amphibio (in de een na stijfste categorie) is dan ook prima. Eventueel kun je dan nog eens naar de wingman kijken, iets breder, waardoor hij net als de atomic iets beter helpt in prutsneeuw. Een salomon Smax 10 zit ook in die categorie.
Welke volkl kijk je naar? De deacon? De racetiger ken ik alleen in de SL versie, maar dat is wel een erg serieuze ski denk ik voor wat jij zoekt.
Ik zou eens bellen/kijken op wat sites als ski outlet Venray, skischuur Ermelo, Crossdocks Nieuwegein etc.
Fijn om te horen dat er veel geschikte ski's zijn, wat ik stiekem ook al vermoedde. Beetje loeren op internet vind ik mooi tijdsverdrijf voor deze vakantie en ook fijn om als een echte tweaker met een beetje kennis te kunnen gaan kopen. Uiteindelijk zal ik bij de lokale toko in Ellmau binnen stappen om een paar te kopen denk ik
[ Voor 3% gewijzigd door Cranzai op 27-12-2022 09:12 ]
Het is wel erg goed zoeken als solo vakantieganger want meestal ben je duurder uit in vergelijking met als je een kamertje kunt delen. Ik zoek altijd naar een studio. Maakt niet uit als het wat kleiner is want ben toch de hele dag weg en ‘s avonds lig ik meestal al vroeg te snurkenwauskoek schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:53:
[...]
Dus ik ben benieuwd wat jij gedaan heb.Maar als iemand anders goede ideeën heeft brand maar los.
![]()
Enige eisen die ik heb zijn wel dat het Oostenrijk moet zijn en apre-ski. En ik neig heel erg om naar Gerlos te gaan.
Hotels doe ik eigenlijk niet aan, alleen maar appartement of studio zodat ik zelf kan koken. Zo zat ik 2 weken terug in een studio in Mayrhofen voor maar 559 euro inclusief skipas
Waar zoek je nu naar onderkomens? Kijk eens bij grote reis aanbieders. Kan je vaak filteren op solo en dan is er nog genoeg te vinden.
Ja inderdaad... prijzen zijn niet mals. Als het bed maar comfortabel is en rustig genoeg om te snurken vind ik het al best inderdaadErulezz schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:34:
[...]
Het is wel erg goed zoeken als solo vakantieganger want meestal ben je duurder uit in vergelijking met als je een kamertje kunt delen. Ik zoek altijd naar een studio. Maakt niet uit als het wat kleiner is want ben toch de hele dag weg en ‘s avonds lig ik meestal al vroeg te snurken![]()
Hotels doe ik eigenlijk niet aan, alleen maar appartement of studio zodat ik zelf kan koken. Zo zat ik 2 weken terug in een studio in Mayrhofen voor maar 559 euro inclusief skipas
Waar zoek je nu naar onderkomens? Kijk eens bij grote reis aanbieders. Kan je vaak filteren op solo en dan is er nog genoeg te vinden.
Ik zat gisteren te kijken op Hostelworld.com maar vind daar niks en als ik Hostel zoek op googlemaps dan vind ik alleen maar de HostellingInternational club en dat is echt meer voor 25- jaar. Gisteren zag ik wel een plekje in Gerlos tegenover de Cin Cin kroeg voor 90 euro per nacht maar ik kan die uiteraard nu niet meer vinden.
Hoe heb jij de studio gevonden? Via booking.com? Of welke grote reisaanbieder bedoel je precies?
edit..
Ik heb gelukkig nog een één persoons hotelkamer kunnen boeken in het dorp direct aan de piste
Het was niet goedkoop maar ja na twee jaar corona laat ik me niet weer een wintersport door de neus boren.
[ Voor 11% gewijzigd door wauskoek op 27-12-2022 19:50 ]
Vrijdag vertrekken we naar Saint Francois. En voor het eerst heb ik er totaal géén zin in.
Want alle sneeuw is uit het dal weggesmolten, voorspellingen zijn 0 graden op de berg en +9 in het dal... En dat lijkt de hele week zo aan te houden. Snachts geen vorst, dus geen sneeuwkanonnen....
Een week lang in een huisje is dan erg lang zeg.... De liften zijn nog open (10 van de 16). Sneeuwgarantie is pas als er 5 van de 16 open zijn maar tegen de tijd dat dat zover is zitten we er al en is het pech.
Echt jammer zoals het nu lijkt.
Want alle sneeuw is uit het dal weggesmolten, voorspellingen zijn 0 graden op de berg en +9 in het dal... En dat lijkt de hele week zo aan te houden. Snachts geen vorst, dus geen sneeuwkanonnen....
Een week lang in een huisje is dan erg lang zeg.... De liften zijn nog open (10 van de 16). Sneeuwgarantie is pas als er 5 van de 16 open zijn maar tegen de tijd dat dat zover is zitten we er al en is het pech.
Ga je hier naar toe? Ziet er niet zo heel dramatisch uit? Inderdaad ja..Waah schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:58:
Vrijdag vertrekken we naar Saint Francois. En voor het eerst heb ik er totaal géén zin in.
https://www.sneeuwhoogte....C3%A7ois%20longchamp/weer
[ Voor 3% gewijzigd door wauskoek op 27-12-2022 23:24 ]
Vandaag besloten om op vrijdag al te vertrekken voor de voorjaarsvakantie. In de hoop dat er dan minder files zijn. Al hoor en lees ik steeds vaker dat mensen op vrijdag al vertrekken richting de Alpen.
We hebben gekozen voor een appartement via Airbnb op 800 km van huis zodat we de zaterdag nog maar 250 km hoeven te rijden.
Maar goed... als het op vrijdag ook erg druk is, dan gaan die 800 km ook wel erg lang duren... Beetje vroeg weg dus (6:00?).
Maken meer van jullie deze keuze of soortgelijk?
We hebben gekozen voor een appartement via Airbnb op 800 km van huis zodat we de zaterdag nog maar 250 km hoeven te rijden.
Maar goed... als het op vrijdag ook erg druk is, dan gaan die 800 km ook wel erg lang duren... Beetje vroeg weg dus (6:00?).
Yep,Galois schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:05:
Vandaag besloten om op vrijdag al te vertrekken voor de voorjaarsvakantie. In de hoop dat er dan minder files zijn. Al hoor en lees ik steeds vaker dat mensen op vrijdag al vertrekken richting de Alpen.
De kinderen halen we met de dakkoffer op de auto uit school en rijden meteen door tot op +-150 km van de eindbestemming. Zaterdagochtend rijden vanuit Nederland op zo een dag probeer ik te vermijden.
Vorige week op 23 dec om 6:00u vertrokken met het gezin (kids hadden al vrij ivm studiedag), was ook al beredruk. 12uur over minder dan 1000 km. Met name de laatste 300km ging traag. Bij München een dik half uur stil gestaan (als in niet bewogen op de snelweg)
Ik denk dat er heel, heel veel mensen al op vrijdag gaan. Het zal beter zijn dan zaterdag vroeg, maar volgens mij is zaterdag achter de files aan nog de allerbeste optie, afhankelijk van waar je moet zijn natuurlijk.
Vrijdag rijden heeft denk ik vooral zin als je de fernpass of munchen voorbij bent voor je tussenovernachting, anders sta je daar nog vast.
Ik rijd in het laagseizoen, dus nergens last van, maar reed vorige week vrijdag terug en de andere kant op was het al heel druk, ook op de fernpass. Wij rijden vaak op vrijdag heen, maar dan vooral voor een extra skidag op zaterdag.
Vrijdag rijden heeft denk ik vooral zin als je de fernpass of munchen voorbij bent voor je tussenovernachting, anders sta je daar nog vast.
Ik rijd in het laagseizoen, dus nergens last van, maar reed vorige week vrijdag terug en de andere kant op was het al heel druk, ook op de fernpass. Wij rijden vaak op vrijdag heen, maar dan vooral voor een extra skidag op zaterdag.