Net als afgelopen jaren (met uitzondering van de corona 2020) weer een wintersport geboekt medio december naar de dolimieten.
Waar dan?groggy schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:09:
Net als afgelopen jaren (met uitzondering van de corona 2020) weer een wintersport geboekt medio december naar de dolimieten.
Rondje Sella blijft leuk!
Dit jaar uiteindelijk maar 1x kunnen doen ivm harde wind
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Even een crosspost met het Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 126 topic.
:strip_exif()/f/image/771PQvG9GxitNuRxRIPFaWUw.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze foto heb ik afgelopen wintersport gemaakt. De wintersport voor komend jaar is ook weer geboekt! Weer naar dezelfde plaats (Flachau). Hopelijk hebben we weer zo'n goed weer als vorig jaar, al is dat bijna onmogelijk, toen hadden we 5 van de 6 skidagen prachtig weer en 1 dag een beetje bewolking.
Hopelijk ga ik komend wintersport seizoen nog een extra keer op wintersport, maar daar moet ik mijn vrouw nog voor over zien te halen (zij is nog nooit op wintersport geweest). Vorig jaar geen lessen genomen, dat was mijn 3e wintersport. Voor het eerst vorig jaar een week gegaan (daarvoor altijd 4 dagen), dat beviel zo goed dat we dit jaar weer een week gaan. Vorig jaar (vind ik zelf) goede stappen gezet, ik kom nu eigenlijk vrijwel alle rode pistes af (al is het soms met moeite). Daar ben ik al erg blij mee.
Misschien dat ik dat jaar nog wat (privé) les neem, dat kan nooit kwaad. Maar dat wil ik dan eigenlijk doen mocht ik m'n vrouw overgehaald krijgen om mee te gaan. De vraag is alleen, is het dan handig om privé les te nemen voor ons tweeën? M'n vrouw zou voor de eerste keer op wintersport gaan. Ik ben nu 1 keer met haar in snowworld geweest, ze kan nu enkel afremmen in pizzapunt (nog geen bochtjes maken), maar ik zou dan wel nog een aantal keer met haar gaan voordat we op wintersport gaan. Zij zou dan sowieso wel les nemen (groepsles waarschijnlijk, want alleen privé les wordt wat te duur). Als we de privé les kunnen combineren is het wel een optie, maar ik denk dat dat lastig wordt gezien het niveau verschil (ik die redelijk naar beneden kom op rode pisten, mijn vrouw die nog met de basis moet beginnen). Of kan een ski docent daar wel een beetje mee om gaan?
:strip_exif()/f/image/771PQvG9GxitNuRxRIPFaWUw.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze foto heb ik afgelopen wintersport gemaakt. De wintersport voor komend jaar is ook weer geboekt! Weer naar dezelfde plaats (Flachau). Hopelijk hebben we weer zo'n goed weer als vorig jaar, al is dat bijna onmogelijk, toen hadden we 5 van de 6 skidagen prachtig weer en 1 dag een beetje bewolking.
Hopelijk ga ik komend wintersport seizoen nog een extra keer op wintersport, maar daar moet ik mijn vrouw nog voor over zien te halen (zij is nog nooit op wintersport geweest). Vorig jaar geen lessen genomen, dat was mijn 3e wintersport. Voor het eerst vorig jaar een week gegaan (daarvoor altijd 4 dagen), dat beviel zo goed dat we dit jaar weer een week gaan. Vorig jaar (vind ik zelf) goede stappen gezet, ik kom nu eigenlijk vrijwel alle rode pistes af (al is het soms met moeite). Daar ben ik al erg blij mee.
Misschien dat ik dat jaar nog wat (privé) les neem, dat kan nooit kwaad. Maar dat wil ik dan eigenlijk doen mocht ik m'n vrouw overgehaald krijgen om mee te gaan. De vraag is alleen, is het dan handig om privé les te nemen voor ons tweeën? M'n vrouw zou voor de eerste keer op wintersport gaan. Ik ben nu 1 keer met haar in snowworld geweest, ze kan nu enkel afremmen in pizzapunt (nog geen bochtjes maken), maar ik zou dan wel nog een aantal keer met haar gaan voordat we op wintersport gaan. Zij zou dan sowieso wel les nemen (groepsles waarschijnlijk, want alleen privé les wordt wat te duur). Als we de privé les kunnen combineren is het wel een optie, maar ik denk dat dat lastig wordt gezien het niveau verschil (ik die redelijk naar beneden kom op rode pisten, mijn vrouw die nog met de basis moet beginnen). Of kan een ski docent daar wel een beetje mee om gaan?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Prive les heeft dan toch geen zin. Zij kan beter groepsles nemen. Niveau versch is gewoon te groot. Wat wij altijd doen, is dat ik priveles of groepsles off piste of slalom neem en zij op haar niveau in de ochtend, in de middag skiën we dan samen.
Eens met @Bobmeister, dat is qua privéles lastig. Het kan wel, Flachau is natuurlijk eigenlijk één blauwe / lichtrode helling, waar je op zich best op dezelfde afdaling aan je eigen verbeter punten kan werken, maar je zult beide relatief veel aan t wachten zijn.
Met (heel) weinig ervaring is groepsles sowieso echt niet verkeerd: lekker meters maken. Eventueel kan je in Nederland les nemen (beiden) op een rolbaan? Heel goed voor je basistechniek.
Sowieso goed om les te blijven nemen, eigenlijk moet je lessen tot je elke piste enigszins fatsoenlijk kan. Dan kan je in elk gebied terecht en kom je bij een keer niet goed opletten niet gelijk in de problemen met een lastige rode of zwarte afdaling. Dat die zwarte dan technisch niet perfect is, dat maakt niet uit, maar dan kan je iig veilig naar beneden.
Flachau kent overigens niet echt die lastige rode pistes, hooguit de afdaling richting Flying Mozart op sommige plekken, maar ook die is niet echt uitdagend. Heb je de Panaromalink naar Kleinarl genomen? Met 10 minuten zit je dan opeens niet meer in een drukke Nederlandse ski fabriek maar in een heel sfeervol ander skigebied. Evt dan nog naar Zauchensee, wat al een stukje sportiever is (maar nog steeds vrij makkelijk).
Voor wat uitdagender skiën kan je een keer de auto naar Schladming of het Gasteinertal pakken (zelfde skipas), eventueel.
Met (heel) weinig ervaring is groepsles sowieso echt niet verkeerd: lekker meters maken. Eventueel kan je in Nederland les nemen (beiden) op een rolbaan? Heel goed voor je basistechniek.
Sowieso goed om les te blijven nemen, eigenlijk moet je lessen tot je elke piste enigszins fatsoenlijk kan. Dan kan je in elk gebied terecht en kom je bij een keer niet goed opletten niet gelijk in de problemen met een lastige rode of zwarte afdaling. Dat die zwarte dan technisch niet perfect is, dat maakt niet uit, maar dan kan je iig veilig naar beneden.
Flachau kent overigens niet echt die lastige rode pistes, hooguit de afdaling richting Flying Mozart op sommige plekken, maar ook die is niet echt uitdagend. Heb je de Panaromalink naar Kleinarl genomen? Met 10 minuten zit je dan opeens niet meer in een drukke Nederlandse ski fabriek maar in een heel sfeervol ander skigebied. Evt dan nog naar Zauchensee, wat al een stukje sportiever is (maar nog steeds vrij makkelijk).
Voor wat uitdagender skiën kan je een keer de auto naar Schladming of het Gasteinertal pakken (zelfde skipas), eventueel.
Vind het toch (weer) lastig met landen zoals Duitsland en Oostenrijk icm _coronagolf_ en boeken. Ik wil geen stress zoals vorig jaar. Wat een drama was dat met boosters, tests en onzekerheid. Dat is het me totaal niet (meer) waard.
Denk dat ik het nu toch maar weer via het reisbureau ga laten lopen, om alle onzekere factoren zo goed mogelijk af te kunnen vangen met annuleringen in welke zin dan ook.
Denk dat ik het nu toch maar weer via het reisbureau ga laten lopen, om alle onzekere factoren zo goed mogelijk af te kunnen vangen met annuleringen in welke zin dan ook.
Mijn boefje is liev!
Begrijpelijk.JB schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:47:
Vind het toch (weer) lastig met landen zoals Duitsland en Oostenrijk icm _coronagolf_ en boeken. Ik wil geen stress zoals vorig jaar. Wat een drama was dat met boosters, tests en onzekerheid. Dat is het me totaal niet (meer) waard.
Mijn input:
Veel skipassen kun je additioneel verzekeren voor 2-3 euro per dag. Zonder reden annuleren met restitutie tot enkele dagen vooraf. Dat scheelt met vroegboekkorting nog altijd t.o.v. van de prijs aan de kassa.
Veel hotels hebben standaard soepele/acceptabele annuleringsvoorwaarden of bieden een additionele verzekering (die bij mij al in de doorlopende reis verzekering zit!). De precieze invulling lijkt soms afhankelijk van de regio. In Hockkonig kan ik het hotel tot redelijk vlak van te voren sowieso, kosteloos, annuleren. Ons hotel in Saalbach idem maar krijg ik de aanbetaling niet terug maar kan die wel weer herinzetten bij een volgende boeking.
Heb die termijnen in mijn agenda staan zodat ik het niet vergeet.
Je moet dat wel zelf checken. En bijvoorbeeld de grotere samenwerkende passen bieden dit dan weer niet (altijd).
Maar dat moet je bij je reisbureau ook. Wellicht zijn die iets makkelijker te checken maar daar is het ook niet altijd zo dat je 100% garantie hebt.
Aanvullend geldt dat mijn reisverzekering dekt als de reis door ziekte aan mijn kant of door sluiting aan hun kant niet door kan gaan.
Grz D.
@DomiGijzen dank voor de tip mbt skipas!
Mijn plan vooralsnog is, om via DE te boeken. Duitsland heeft corona gerelateerde zaken vaak heel erg goed afgehecht. Vorig jaar kon je zelfs met een snotneus annuleren (als je dacht corona te hebben dus).
Ik hoop gewoon niet weer in dat stadium te geraken met;
- je kan wel gaan maar...
Een mondkapje ala, maar vorig jaar veranderde eea bijna dagelijks op een gegeven moment
Mijn plan vooralsnog is, om via DE te boeken. Duitsland heeft corona gerelateerde zaken vaak heel erg goed afgehecht. Vorig jaar kon je zelfs met een snotneus annuleren (als je dacht corona te hebben dus).
Ik hoop gewoon niet weer in dat stadium te geraken met;
- je kan wel gaan maar...
Een mondkapje ala, maar vorig jaar veranderde eea bijna dagelijks op een gegeven moment
Mijn boefje is liev!
Om die reden stel ik mijn booster prik nog even met een paar weekjes uit. Afgelopen seizoen moest je een compleet prik-programma kunnen overleggen voor een corona pas. Dat is nu bijna niet meer te doen, zeker niet nu je b.v. in NL je na besmetting ook niet meer bij de GGD hoefde te laten testen, en je dus niet meer een bewijs van genezing kunt overleggen.JB schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:47:
Ik gok er op dat wanneer het toch weer los gaat in de vorm van besmettingen, de gebieden / landen bijvoorbeeld eisen dat je voor het laatst 3 of 4 maanden geleden voor het laatst een prik hebt gehad.
Maar het blijft koffiedik kijken natuurlijk
@renegrunn ja dat soort dingen voorzie ik dus ook. Zeker in Oostenrijk en Duitsland, kijkende naar hun beleid en houding (nu al weer). Probleem hier is, dat mijn vrouw alweer een prik heeft gehad ivm werken in de zorg. Ik hoop dat het geen ellende oplevert straks.
Mijn boefje is liev!
@JB Ik snap wat je bedoelt. We hebben vorig jaar op basis van toeval net de juiste week geboekt en onze inentingen net op het goede moment gehad om er zo doorheen te rollen.
Edit: het is niet waar trouwens. Ondanks alles hebben we voor onze trip 3de week Januari nog mooi de betaalde test moeten doen.
Goede vriend viel buiten het NL beleid voor een prik en buiten het AT beleid voor toegang op basis van genezen. Die heeft flink moeten stressen.
Edit: het is niet waar trouwens. Ondanks alles hebben we voor onze trip 3de week Januari nog mooi de betaalde test moeten doen.
Goede vriend viel buiten het NL beleid voor een prik en buiten het AT beleid voor toegang op basis van genezen. Die heeft flink moeten stressen.
[ Voor 16% gewijzigd door DomiGijzen op 18-10-2022 15:20 ]
Grz D.
Wat is er aan de hand dan in die landen? Niets toch, qua extra maatregelen?JB schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:16:
@renegrunn ja dat soort dingen voorzie ik dus ook. Zeker in Oostenrijk en Duitsland, kijkende naar hun beleid en houding (nu al weer). Probleem hier is, dat mijn vrouw alweer een prik heeft gehad ivm werken in de zorg. Ik hoop dat het geen ellende oplevert straks.
Ik heb mijn beide reisjes al gewoon geboekt (naar Italië, per 1/10 mondkapjes nog minder nodig). Annuleren kan eigenlijk altijd tot 30 dagen nog gratis, daarnaast heb ik een annuleringsverzekering die altijd 75% dekt, zonder reden. Die gok durf ik wel te nemen. Skipas koop ik ter plekke wel.
Nee nog niet maar in Duitsland spreken ze alweer een tijdje over mondkapjes in binnenruimtes, testen etc. dus als er weer doorgeslagen wordt obv besmettingen... Zo ging het vorig jaar ook. Tot een week voor vertrek leek er niets aan de hand. Toen sloegen Duitsland en Oostenrijk ineens door. Duitsland met alleen al door het land heen reizen en Oostenrijk met hun boosters.ZieMaar! schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:38:
[...]
Wat is er aan de hand dan in die landen? Niets toch, qua extra maatregelen?
Ik heb mijn beide reisjes al gewoon geboekt (naar Italië, per 1/10 mondkapjes nog minder nodig). Annuleren kan eigenlijk altijd tot 30 dagen nog gratis, daarnaast heb ik een annuleringsverzekering die altijd 75% dekt, zonder reden. Die gok durf ik wel te nemen. Skipas koop ik ter plekke wel.
Mijn boefje is liev!
Je hoeft idd niet te testen via de ggd maar het mag wel.renegrunn schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:15:
[...]
Om die reden stel ik mijn booster prik nog even met een paar weekjes uit. Afgelopen seizoen moest je een compleet prik-programma kunnen overleggen voor een corona pas. Dat is nu bijna niet meer te doen, zeker niet nu je b.v. in NL je na besmetting ook niet meer bij de GGD hoefde te laten testen, en je dus niet meer een bewijs van genezing kunt overleggen.
Ik gok er op dat wanneer het toch weer los gaat in de vorm van besmettingen, de gebieden / landen bijvoorbeeld eisen dat je voor het laatst 3 of 4 maanden geleden voor het laatst een prik hebt gehad.
Maar het blijft koffiedik kijken natuurlijk
Ik heb 3 weken geleden ook mijn zoontje (9 jaar) maar laten testen zodat het iig geregistreerd staat dat ie positief is geweest
Wat raden jullie aan om heen te gaan met een groep waar een aantal voor de eerste keer op de skies staan, Bottrop of SnowWorld? Zijn een groep met mix van eerste keer skiën tot gevorderde skiërs. Bottrop ben ik zelf 1 keer geweest en was toen oké, gingen wel doordeweeks en niet in het weekend. Nu zitten we gebonden aan de weekenden.
In het weekend? Denk dat het beide vrij kut is dan. Heel druk, maar ik denk dat Bottrop nog meer een vrijgezellenlocatie is dan Snowworld. Wellicht kan je het beste nog naar een van de kleinere Snowworlds gaan.
Zie hier: https://www.tt.com/artike...maskenpflicht-kommt-nichtJB schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:47:
Voorlopig nog geen gekke dingen en als ik het begrijp, nemen ook daar de cijfers weer af. Gelijk aan hier.
In Landgraaf is zondagochtend goed te doen. Er zijn dan wel veel lessen maar de 2 normale pistes zijn goed te gebruiken. De kleine oefenpiste is dan wat voller. De grotere oefenpiste is bijna leeg. Avonden zijn ook vaak goed. Zeker de laatste twee uur.psvunited schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:58:
Wat raden jullie aan om heen te gaan met een groep waar een aantal voor de eerste keer op de skies staan, Bottrop of SnowWorld? Zijn een groep met mix van eerste keer skiën tot gevorderde skiërs. Bottrop ben ik zelf 1 keer geweest en was toen oké, gingen wel doordeweeks en niet in het weekend. Nu zitten we gebonden aan de weekenden.
Kijk wel op de site of alle pistes open zijn. Als piste 1 dicht (training/wedstrijd) is, wordt piste 2 toch al snel wat drukker.
Bij wedstrijden zou ik sowieso wegblijven. De horeca is dan hutjemutje met ouders/teams.
Grz D.
Snowworld!psvunited schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:58:
"Sneeuw" in de Bottrop hal is echt verschikkelijk.. Goede sneeuw scheelt enorm en vooral als je voor het eerst op latten staat. En laten we het niet hebben over de lopende band in Bottrop..

Op dit moment Nauders op het vizier. Komt mooi overeen met onze wensenDomiGijzen schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:45:
[...]
Zie hier: https://www.tt.com/artike...maskenpflicht-kommt-nicht
Voorlopig nog geen gekke dingen en als ik het begrijp, nemen ook daar de cijfers weer af. Gelijk aan hier.

Mijn boefje is liev!
Wanneer ga je @JB ? Nauders lijkt me ook mooi. Wel een stuk rijden, vanuit SFL nog best een stuk binnendoor, maar wel leuke gebieden en een mooie omgeving met die meren (ben er van de zomer doorheen gereden).
Volgens mij lekker rustig en mooi op hoogte, met afwisselende deelgebieden.
Februari dit keer. Eigenlijk wil ik geen Fernpass ellende maar de hoogte, rust en familiegehalte (geschikt voor kids) voelt goed. Nog een paar jaar een goede basis leggen voor de jeugd. Daarna kunnen we weer focus leggen op andere gebieden incl bijbehorende skitochten.ZieMaar! schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:50:
Wanneer ga je @JB ? Nauders lijkt me ook mooi. Wel een stuk rijden, vanuit SFL nog best een stuk binnendoor, maar wel leuke gebieden en een mooie omgeving met die meren (ben er van de zomer doorheen gereden).
Mijn boefje is liev!
Via Bregrenz is op papier iets langer, maar bij een beetje volle fernpass is het snel even lang en rijdt het (veel) meer door. Wel extra tol door de arlbergtunnel.
Ik ben in SnowWorld (Landgraaf en Zoetermeer) geweest, ik ben ook in de Uithof en in Bottrop geweest.wauskoek schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:53:
[...]
Snowworld!
"Sneeuw" in de Bottrop hal is echt verschikkelijk.. Goede sneeuw scheelt enorm en vooral als je voor het eerst op latten staat. En laten we het niet hebben over de lopende band in Bottrop..
Ik als beginner merk echt 0,0 verschil in sneeuw. Sterker nog, ik denk dat ik Bottrop het fijnste vond qua ski ervaring. Echter zou mijn voorkeur altijd uitgaan naar SnowWorld Landgraaf, waarom? Stoeltjeslift.
De 'lift' in Bottrop is echt verschrikkelijk. Dan nog liever een sleeplift (zoals in SnowWorld Zoetermeer of de Uithof in Den Haag). Maar Landgraaf is in dat opzicht gewoon het fijnste.
Maar @psvunited als het echt allemaal jullie eerste keer is dan is de kans klein dat jullie überhaupt met een van deze liften gaan, dat is in ieder geval niet aan te raden. In dat geval zou ik alsnog kiezen voor SnowWorld Landgraaf, omdat daar de beginners piste 40 meter is (uit mijn hoofd). Bij SnowWorld Zoetermeer is het de helft van Landgraaf (maar 20 meter als ik me niet vergis). In Bottrop heb je gewoon één lange piste, waarvan het begin een oefenpiste is met een klein sleepliftje. Echter, als je echt voor de eerste keer gaat en je kan nog niet remmen in pizzapunt moet je uitkijken dat je niet op de lange piste terecht komt.
@miicker heeft wel een punt; je gaat de grote pistes helemaal niet zien. Dan is ook Zoetermeer overigens wel een optie, baan 1 is prima voor je eerste bochtjes en daar is het vaak minder druk (als er geen schoolklassen zijn).
Hoe doen mensen eea hier nu met boeken en corona? Mijn doorlopende reisverzekering zegt;
- annuleringsdekking bij negatief reisadvies
Ik kan een extra annuleringsverzekering afsluiten voor 200 euro. Deze dekt (ook);
- de kosten als iemand kort voor vertrek positief blijkt te zijn
Ik kan een extra annuleringsverzekering afsluiten voor 200 euro. Deze dekt (ook);
Mijn boefje is liev!
Maar in de praktijk vrijwel nooit qua totale reisduur.ZieMaar! schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:28:
Via Bregrenz is op papier iets langer,
Dat ritje tol heb je er imho eigenlijk altijd al uit. De Fernpass route is extreem file-gevoelig, er hoeft maar een kleinigheid mis te gaan en het verkeer stroopt enorm op. En/of er vindt Blockabfertigung plaats; daar word je ook niet blij van.maar bij een beetje volle fernpass is het snel even lang en rijdt het (veel) meer door. Wel extra tol door de arlbergtunnel.
Gewoon veel minder stress als je, komende via de A7 in Duitsland, bij Memmingen de A96 neemt, richting Bregenz. Dan lekker relaxed door de Pfändertunnel, Arlbergtunnel en je rijdt voorbij Landeck zo de Landeckertunnel in, richting het zuiden.
Naar Nauders en verder Süd-Tirol in.
Oh ja, en ondertussen, op die B180 richting het zuiden, kom je natuurlijk ook de afslagen tegen naar Fisch/Serfaus/Ladis en het Kaunertal.
Vervolgens zijn de skigebieden van Nauders, Reschen, Haider-Alm of zelfs Samnaun/Ischgl ook niet ver meer.
Oh ja, en hier koop je, wat goedkoper, alvast een digitaal tolvignet:
https://shop.asfinag.at/
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 20-10-2022 11:51 ]
Dat is natuurlijk een persoonlijke afweging. Ook afhankelijk van de reissom zou ik denken. Maar voor 200 euro zou je ook kunnen overwegen van verzekering te switchen. De mijne (Allianz) dekt het laatste juist wel (zoals ik het lees) maar het eerste niet. Weet je echt zeker dat jouw verzekering dit dekt? Lees op Independer dat de meeste dit niet dekken.JB schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:56:
Hoe doen mensen eea hier nu met boeken en corona? Mijn doorlopende reisverzekering zegt;
Heb er dus voor gekozen om hotels te pakken die met name dat eerste wel (deels) dekken met hun voorwaarden. Dat laatste dekken de meeste hotels juist niet, vandaar dat aanbod voor een extra verzekering (wat in feite gewoon een kortlopende reis- en annuleringsverzekering is).
Ook is de vraag of NL-BuZa nog zo streng gaat coderen. Volgens mij is vorig jaar aangegeven landen met een goed beleid geen negatief advies te geven (ofzoiets?).
En aangezien ik geen verzekeringsmeneer noch jurist ben een kleine disclaimer dat ik best mijn eigen voorwaarden fout gelezen kan hebben. Geen advies dus
Ja perfect. Geen stickers, kan op kenteken. Zowel de gewone tol als de specifieke tolwegen.ehtweak schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:02:
Voor particulieren: Op tijd doen want ze gaan pas na twee weken in. Of zeg je dat een bedrijf bent.
Voor zakelijke chauffeurs: Als je bijtelling betaalt zijn alle autokosten te verrekenen. Zeker als je een eigen zaak hebt is het een kleine moeite om dat zakelijk te regelen en scheelt je privé toch weer wat tientjes.
[ Voor 18% gewijzigd door DomiGijzen op 20-10-2022 12:03 ]
Grz D.
Ik rijd praktisch nooit over de Fernpass idd. Of via Bregrenz maar ook vaak gewoon over Munchen (richting Brenner). Tol = altijd digitaal als het kan. Scheelt wachten en lelijke stickersehtweak schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:02:toon volledige bericht
[...]
Maar in de praktijk vrijwel nooit qua totale reisduur.
[...]
Dat ritje tol heb je er imho eigenlijk altijd al uit. De Fernpass route is extreem file-gevoelig, er hoeft maar een kleinigheid mis te gaan en het verkeer stroopt enorm op. En/of er vindt Blockabfertigung plaats; daar word je ook niet blij van.![]()
Gewoon veel minder stress als je, komende via de A7 in Duitsland, bij Memmingen de A96 neemt, richting Bregenz. Dan lekker relaxed door de Pfändertunnel, Arlbergtunnel en je rijdt voorbij Landeck zo de Landeckertunnel in, richting het zuiden.
Naar Nauders en verder Süd-Tirol in.
Oh ja, en ondertussen, op die B180 richting het zuiden, kom je natuurlijk ook de afslagen tegen naar Fisch/Serfaus/Ladis en het Kaunertal.
Vervolgens zijn de skigebieden van Nauders, Reschen, Haider-Alm of zelfs Samnaun/Ischgl ook niet ver meer.
Wel vind ik de weg vanaf Landeck richting de Reschenpas best nog lang, zeker met al die afslagen waar je op wisseldagen file krijgt.
Even gebeld met de tussenpersoon. Ik heb alles in de dekking zitten van onze doorlopende reis & annuleringsverzekeringDomiGijzen schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:00:toon volledige bericht
[...]
Dat is natuurlijk een persoonlijke afweging. Ook afhankelijk van de reissom zou ik denken. Maar voor 200 euro zou je ook kunnen overwegen van verzekering te switchen. De mijne (Allianz) dekt het laatste juist wel (zoals ik het lees) maar het eerste niet. Weet je echt zeker dat jouw verzekering dit dekt? Lees op Independer dat de meeste dit niet dekken.
Heb er dus voor gekozen om hotels te pakken die met name dat eerste wel (deels) dekken met hun voorwaarden. Dat laatste dekken de meeste hotels juist niet, vandaar dat aanbod voor een extra verzekering (wat in feite gewoon een kortlopende reis- en annuleringsverzekering is).
Ook is de vraag of NL-BuZa nog zo streng gaat coderen. Volgens mij is vorig jaar aangegeven landen met een goed beleid geen negatief advies te geven (ofzoiets?).
En aangezien ik geen verzekeringsmeneer noch jurist ben een kleine disclaimer dat ik best mijn eigen voorwaarden fout gelezen kan hebben. Geen advies dus

Dus bij negatief reisadvies, alsmede wanneer iemand van ons positief zou testen voor vertrek. Dit is vorig jaar doorgevoerd in de dekking
Mijn boefje is liev!
Mooi nieuws. Maar dan wil ik ook graag weten welke aanbieder je hebt als dat mag? Je hebt blijkbaar een completere dan ikJB schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:43:
[...]
Even gebeld met de tussenpersoon. Ik heb alles in de dekking zitten van onze doorlopende reis & annuleringsverzekering
Dus bij negatief reisadvies, alsmede wanneer iemand van ons positief zou testen voor vertrek. Dit is vorig jaar doorgevoerd in de dekking
Grz D.
Nh1816DomiGijzen schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:02:
[...]
Mooi nieuws. Maar dan wil ik ook graag weten welke aanbieder je hebt als dat mag? Je hebt blijkbaar een completere dan ik
Mijn boefje is liev!
Anoniem: 36835
Iemand nog ervaringsadvies voor een skibril? Ik ga voor 't eerst op wintersport naar Solden maar ik zoek nog een skibril. Ik heb gelezen over categorieën voor lenzen, maar het liefst wil ik gewoon 1 bril met 1 lens voor die paar dagen
Ik las dat categorie 4 is voor grote hoogtes/gletsjers/felle zon. Aangezien er meerdere gletsjers in dat skigebied zijn dacht ik dat ik zoiets moet. Maar aangezien ik beginner ben vraag ik me af of ik überhaupt naar die gletsjers ga
Waarom is er niet gewoon iets universeels wat in alle omstandigheden enigszins voldoet. Of moet ik niet te zwaar aan die categorieën tillen?
Ik las dat categorie 4 is voor grote hoogtes/gletsjers/felle zon. Aangezien er meerdere gletsjers in dat skigebied zijn dacht ik dat ik zoiets moet. Maar aangezien ik beginner ben vraag ik me af of ik überhaupt naar die gletsjers ga
Waarom is er niet gewoon iets universeels wat in alle omstandigheden enigszins voldoet. Of moet ik niet te zwaar aan die categorieën tillen?
Decathlon heeft een skibril voor slecht weer, met een overzetlens voor knal zonnig weer. Als dat enigszins bij je helm past is die bril best fijn, niet duur en prima. Het nadeel van mooi weer lenzen is dat je met slecht weer slecht ziet en vice versa, dus als je geen mee kleurende lens hebt is er eigenlijk niet 1 perfecte bril.
https://www.decathlon.nl/...le-weertypes/_/R-p-166213 Is een voorbeeld van zo’n 2 lenzen systeem.
Als budget minder belangrijk is: ik heb een Smith 4D met een meekleurende lens. Die is superfijn en voor echt helder of slecht weer heb ik losse lenzen. Maar dan ben je wel qua prijs een weekpas verder…
https://www.decathlon.nl/...le-weertypes/_/R-p-166213 Is een voorbeeld van zo’n 2 lenzen systeem.
Als budget minder belangrijk is: ik heb een Smith 4D met een meekleurende lens. Die is superfijn en voor echt helder of slecht weer heb ik losse lenzen. Maar dan ben je wel qua prijs een weekpas verder…
[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 23-10-2022 12:09 ]
Je hebt eigenlijk 2 brillen nodig. 1 voor goed zonnig weer en 1 voor slecht weer (oranje/gele glazen).
Persoonlijk ben ik nog ouderwets en ski ik met een goede zonnebril op (adidas evil eye) en slecht weer skibril. Dus eentje met oranje glazen.
Als je al een goede zonnebril voor de zomer hebt kan je die gebruiken. Let wel op dat die een goede uv index heeft en van kunststof
is (je wilt niet dat je tijdens een val je metalen bril breekt of een glas breekt).
Als slecht weer ski bril voldoen de meeste merken wel (met de juiste kleur glazen). Andere tip is om de skibril te passen met je helm. Je wilt namelijk wel een goede fit tussen de bovenkant van de bril en onderkant helm
Persoonlijk ben ik nog ouderwets en ski ik met een goede zonnebril op (adidas evil eye) en slecht weer skibril. Dus eentje met oranje glazen.
Als je al een goede zonnebril voor de zomer hebt kan je die gebruiken. Let wel op dat die een goede uv index heeft en van kunststof
is (je wilt niet dat je tijdens een val je metalen bril breekt of een glas breekt).
Als slecht weer ski bril voldoen de meeste merken wel (met de juiste kleur glazen). Andere tip is om de skibril te passen met je helm. Je wilt namelijk wel een goede fit tussen de bovenkant van de bril en onderkant helm
Ik vind zelf juist de verschillen bij slecht weer lenzen vrij groot tussen de verschillende merken, mbr contrast, diepte etc. Persoonlijk zou ik voorzichtig zijn met een ‘gewone’ zonnebril, daar kan je je volgens mij naar mee blesseren, maar je ziet het zo nu en dan inderdaad wel.
Waar @Togi en ik het in ieder geval roerend over eens zijn: zorg dat je geen kier hebt. Los van comfort is dat het esthetisch ook belangrijk (zoals ooit ergens in een handleiding van een helm stond, je wilt geen nerd kier).
Waar @Togi en ik het in ieder geval roerend over eens zijn: zorg dat je geen kier hebt. Los van comfort is dat het esthetisch ook belangrijk (zoals ooit ergens in een handleiding van een helm stond, je wilt geen nerd kier).
De kogel is door de kerk. Ik heb mijn vrouw over weten te halen om begin komend jaar op wintersport te gaan. Dat betekend dus dat ik twee keer ga. Nu twijfel ik alleen nog over het gebied waar we heen gaan als ik en mijn vrouw alleen gaan. Ze heeft nog geen ski ervaring (buiten SnowWorld). Van te voren gaat ze nog wel (waarschijnlijk) 2 keer lessen in SnowWorld. We gaan 4 dagen skiën.
Ik neig er toch naar om naar Flachau te gaan. Daar ben ik zelf ook begonnen (en dat is het enige gebied waar ik tot nu toe ben geweest). Ik ken in Flachau de lange blauwe piste op m'n duimpje, in de naastgelegen gebieden ben ik redelijk bekend met de blauwe pistes. Ik heb daar zelf goede ervaring met een skischool. Mijn vrouw leek het leuk om wel een avondje de sfeer te proeven in Apré Ski tenten, en waar kan dat nou beter dan in de Hofstadl
Maar misschien dat we beter in een naastgelegen gebied kunnen verblijven. In Flachauwinkl is bijvoorbeeld wel meer blauw, maar die vond ik persoonlijk lastiger dan de blauwe piste in Flachau zelf. Nadeel daarvan is alleen dat die geen dal afdaling heeft.
Ik neig er toch naar om naar Flachau te gaan. Daar ben ik zelf ook begonnen (en dat is het enige gebied waar ik tot nu toe ben geweest). Ik ken in Flachau de lange blauwe piste op m'n duimpje, in de naastgelegen gebieden ben ik redelijk bekend met de blauwe pistes. Ik heb daar zelf goede ervaring met een skischool. Mijn vrouw leek het leuk om wel een avondje de sfeer te proeven in Apré Ski tenten, en waar kan dat nou beter dan in de Hofstadl
Maar misschien dat we beter in een naastgelegen gebied kunnen verblijven. In Flachauwinkl is bijvoorbeeld wel meer blauw, maar die vond ik persoonlijk lastiger dan de blauwe piste in Flachau zelf. Nadeel daarvan is alleen dat die geen dal afdaling heeft.
In welke periode ga je @miicker? Let wel: apresski met je partner is wel anders dan met vrienden hè
? Qua skiën voor beginners is Flachau natuurlijk prima, ook de rode pistes zijn vrij simpel.
Voor vier dagen zijn er wel genoeg gebieden die wat dichter bij zijn die misschien ook wat sfeervoller zijn, zoals Berwang. Veel minder (platte) apresski, maar een hemel voor beginners en je kunt er best hier en daar een biertje drinken. Lermoos heeft al meer feest, maar is ook iets lastiger. In Kleinwalsertal kan je, als je wat geluk hebt, ook hele fijne apresski hebben in Platform in Riezlern. Dit lijkt allemaal in niets op Flachau, dat is groter, drukker, massaler en Hollandser.
Wil je wat meer dat soort apresski, dan is Saalbach misschien ook wel leuk? Anders iets in Skiwelt of bijv Kirchberg? Maar je kent Flachau, dat helpt natuurlijk wel, want je partner naar beneden praten op een te moeilijke piste, dat is voor de meeste relaties nou niet iets dat er hoog op de bucketlist staat
.
In Flachauwinkl kan je niet echt verblijven volgens mij en in Kleinarl zit je te klooien met de dalafdaling denk ik. Wagrain heeft ook lastigere dalafdalingen (maar dan kan je met de lift naar beneden). Alpendorf is ook wel lekker beginnersvriendelijk maar heeft weer niet het feest gehalte van Wagrain en Flachau.
Voor vier dagen zijn er wel genoeg gebieden die wat dichter bij zijn die misschien ook wat sfeervoller zijn, zoals Berwang. Veel minder (platte) apresski, maar een hemel voor beginners en je kunt er best hier en daar een biertje drinken. Lermoos heeft al meer feest, maar is ook iets lastiger. In Kleinwalsertal kan je, als je wat geluk hebt, ook hele fijne apresski hebben in Platform in Riezlern. Dit lijkt allemaal in niets op Flachau, dat is groter, drukker, massaler en Hollandser.
Wil je wat meer dat soort apresski, dan is Saalbach misschien ook wel leuk? Anders iets in Skiwelt of bijv Kirchberg? Maar je kent Flachau, dat helpt natuurlijk wel, want je partner naar beneden praten op een te moeilijke piste, dat is voor de meeste relaties nou niet iets dat er hoog op de bucketlist staat
In Flachauwinkl kan je niet echt verblijven volgens mij en in Kleinarl zit je te klooien met de dalafdaling denk ik. Wagrain heeft ook lastigere dalafdalingen (maar dan kan je met de lift naar beneden). Alpendorf is ook wel lekker beginnersvriendelijk maar heeft weer niet het feest gehalte van Wagrain en Flachau.
@ZieMaar! we gaan ergens in januari, na de kerstvakantie in ieder geval.
Apres Ski doe ik eigenlijk nooit, 1 keer gedaan, was wel leuk maar vond het niet geweldig. Mijn vrouw lijkt het wel leuk om die sfeer een keer te proeven dus dat is prima.
Verder bedankt voor je tips!
Apres Ski doe ik eigenlijk nooit, 1 keer gedaan, was wel leuk maar vond het niet geweldig. Mijn vrouw lijkt het wel leuk om die sfeer een keer te proeven dus dat is prima.
Dan zou ik misschien eens kijken naar iets anders dan Flachau. Een of twee (of drie) biertjes drinken op ‘Cordola Grun’ dat kan in Oostenrijk echt bijna overal welmiicker schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:17:
@ZieMaar! we gaan ergens in januari, na de kerstvakantie in ieder geval.
Warth is misschien ook nog wel leuk en ik heb zelf ooit lekker geskied in Obergurgl. Zit een leuk barretje (waar het best los gaat) beneden en er is ook een paar keer per week livemuziek op de berg. Obergurgl is wel wat duurder, maar bijvoorbeeld Josl is wel echt fijn met zijn tweetjes. Ik zou misschien ook st Johan in Tirol eens bekijken als ik jou was.
Voor een paar dagen is voor mij de reisafstand ook wel belangrijk: dan zijn Warth, Berwang, Lermoos en zeker Kleinwalsertal wel logische opties.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het meenemen van een hond op wintersport?
Wij hebben een Duitse herder en zouden hem graag meenemen, sneeuw vind hij geweldig en hij kan ook goed alleen zijn. Dus een accommodatie waar honden zijn toegestaan is dan vereist, maar zijn er verder nog zaken om rekening mee te houden?
Wij hebben een Duitse herder en zouden hem graag meenemen, sneeuw vind hij geweldig en hij kan ook goed alleen zijn. Dus een accommodatie waar honden zijn toegestaan is dan vereist, maar zijn er verder nog zaken om rekening mee te houden?
Lekker doen. Vinden ze fantastisch...!miicker schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:52:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het meenemen van een hond op wintersport?
1 tip: ga er niet samen mee skiën. Vrienden van mij leken het wel een leuk idee, wat eindigde bij de dierenarts om de voorpoortjes te hechten

Je moet een accommodatie hebben waar een hond mag (die zijn er zat, vaak tegen wat hogere schoonmaakkosten), maar je hond is ook lang alleen, dat moet ook kunnen. Of je moet dicht bij de piste zitten, dat je hem met de lunch kan ophalen oid.
In liften moeten ze misschien een muilkorf om (als ze er al in mogen in de winter)? Maar als je hem tussen 9:00 en 16:00 alleen laat en hij kan dat goed, dan is het alleen de acco denk ik?
In liften moeten ze misschien een muilkorf om (als ze er al in mogen in de winter)? Maar als je hem tussen 9:00 en 16:00 alleen laat en hij kan dat goed, dan is het alleen de acco denk ik?
Weet niet of hier wat mensen mee lezen die bekend zijn in z-limburg. Maar ik zoek iets in de buurt.
Quanjel is ons bekend maar ik hoor en zie sterk wisselende ervaringen. Of toch de moeite waard om eens heen te gaan?
- Een zaak die bereid is onze skis te vlakken. Slijpen en waxen doe ik met plezier zelf. Maar ik merk dat met name de skis van mijn vriendin wat hol staan.
- Daarnaast een zaak die kundig is in bootfitten. Wederom voor mijn vriendin. Haar schoenen lijken sinds dit jaar wat druk te geven op sommige plekken. Misschien zijn nieuwe schoenen wel de betere keus. En dat is prima. Maar alleen als er kundig advies bij zit.
Quanjel is ons bekend maar ik hoor en zie sterk wisselende ervaringen. Of toch de moeite waard om eens heen te gaan?
Grz D.
Zuidelijker dan die winkel in Malden (Austria Sport) weet ik eigenlijk niets, helaas.
Beste wintersport Tweakers,
Ik ben op zoek naar een goede wintersport speciaalzaak regio Zwolle (mag best een uur rijden zijn).
Vaak met wintersport huurde ik de ski's maar had wel eigen schoenen.
Nu na de laatste keer wintersport begonnen mijn schoenen wat oncomfortabel te worden. Ik had de vorige keer in Oostenrijk wel gekeken naar nieuwe schoenen maar kon geen goed pasvorm vinden.
Iemand enig idee waar ik een goede op maat Ski-schoen kan vinden?
Ik ben op zoek naar een goede wintersport speciaalzaak regio Zwolle (mag best een uur rijden zijn).
Nu na de laatste keer wintersport begonnen mijn schoenen wat oncomfortabel te worden. Ik had de vorige keer in Oostenrijk wel gekeken naar nieuwe schoenen maar kon geen goed pasvorm vinden.
[ Voor 0% gewijzigd door Thermomet3r op 26-10-2022 10:45 . Reden: verduidelijking ]
specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,
Daka in Amersfoort (voormalig Wim Jacquet) heeft een paar gasten lopen die wel van wanten (en skischoenen) weten. Leerin't veld (oid) staat ook volgens vrij goed bekend (zelf nooit geweest). In Dieren zit Patrick Rademakers, bijzonder persoon maar wel super kundig en MK Ski Service in Bilthoven is ook top. Voormalig Four Seasons in Duiven heeft ook een paar kundige gasten rondlopen (maar die winkel is denk ik Intersport nu?).
Niet in jouw regio maar wel ook goede namen: Norbert Maier in Rotterdam, Dutchbootfitter in Amsterdam en Skicentrum Heemskerk.
Overal: kijk of je een afspraak kunt maken en probeer niet op zaterdag te gaan.
Maar: wat maakt dat ze niet meer comfortabel zijn? Hoe oud zijn ze?
Niet in jouw regio maar wel ook goede namen: Norbert Maier in Rotterdam, Dutchbootfitter in Amsterdam en Skicentrum Heemskerk.
Overal: kijk of je een afspraak kunt maken en probeer niet op zaterdag te gaan.
Maar: wat maakt dat ze niet meer comfortabel zijn? Hoe oud zijn ze?
[ Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 26-10-2022 10:56 ]
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met elektrisch verwarmde handschoenen?
Ik heb zelf vrij snel last van een bevroren-vinger-gevoel als ik op de wat koudere dagen een tijd stil zit (lange skilift). Zodra ik dan wat actiever wordt, afdaling neem, gaat het snel beter maar ik zou het graag wat comfortabeler willen.
Al geprobeerd: betere handschoenen, thermische onderhandschoenen en wanten. En nee, ik ga zeker niet voor low-budget spul - de wanten die ik twee jaar terug kocht waren zo'n €90.
Hopelijk kan ik binnenkort bij Skishop-Nieuwegein een set 'Heat Experience' handschoenen proberen (ik vermoed deze). Maar totdat ze die binnen hebben ben ik wel benieuwd of er hier mensen ervaring hebben, of tips voor andere merken.
Ik heb zelf vrij snel last van een bevroren-vinger-gevoel als ik op de wat koudere dagen een tijd stil zit (lange skilift). Zodra ik dan wat actiever wordt, afdaling neem, gaat het snel beter maar ik zou het graag wat comfortabeler willen.
Al geprobeerd: betere handschoenen, thermische onderhandschoenen en wanten. En nee, ik ga zeker niet voor low-budget spul - de wanten die ik twee jaar terug kocht waren zo'n €90.
Hopelijk kan ik binnenkort bij Skishop-Nieuwegein een set 'Heat Experience' handschoenen proberen (ik vermoed deze). Maar totdat ze die binnen hebben ben ik wel benieuwd of er hier mensen ervaring hebben, of tips voor andere merken.
Heb je al eens van die zakjes geprobeerd? Zelf geen ervaring mee, maar misschien is het iets icm je huidige handschoenen. Vriendin van mij gebruikt ze altijd, en is er wel blij mee.vanaalten schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:03:
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met elektrisch verwarmde handschoenen?
https://www.bol.com/nl/nl...yc0DMzNPhjVcaAjbgEALw_wcB
Je vindt ze ook op vrijwel elke kassabalie in de wintersportgebieden.
Vanuit Zwolle ben ik naar MK Skiservice in Bilthoven gegaan. Dat is mij goed bevallenThermomet3r schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:44:
Beste wintersport Tweakers,
XXXVI
Skishop Nieuwegein is ook aan te raden, zeker voor schoenen.ZieMaar! schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:54:
Daka in Amersfoort (voormalig Wim Jacquet) heeft een paar gasten lopen die wel van wanten (en skischoenen) weten. Leerin't veld (oid) staat ook volgens vrij goed bekend (zelf nooit geweest). In Dieren zit Patrick Rademakers, bijzonder persoon maar wel super kundig en MK Ski Service in Bilthoven is ook top. Voormalig Four Seasons in Duiven heeft ook een paar kundige gasten rondlopen (maar die winkel is denk ik Intersport nu?).
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Als je zelfs met 2 paar handschoenen en echt kwalitatief goede wanten nog koude handen hebt, dan wordt het wel lastig denk ik. Ik zou ook eerst eens van die zakjes proberen denk ik? Heb je het verder wel warm? Hoe je je stokken bij het aluminium vast in de lift?vanaalten schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:03:
Mja, die zakjes lijkt mij juist gedoe. Moet je telkens bij een liftstop handschoenen uitdoen, zakjes er in en bij het skiën weer uitdoen (lijkt mij tijdens het skiën juist niet fijn). Dus vandaar dat ik mij oriënteer op handschoenen met verwarming. Knopje indrukken - warme vingers. Uitstappen en knopje indrukken om verwarming uit te zetten.ZieMaar! schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:52:
[...]
Als je zelfs met 2 paar handschoenen en echt kwalitatief goede wanten nog koude handen hebt, dan wordt het wel lastig denk ik. Ik zou ook eerst eens van die zakjes proberen denk ik?
Jazeker. Ben verder over het algemeen ook niet heel warm gekleed; T-shirt en daaroverheen een ski-jas - wat ik echt wel warm genoeg vind, met een trui of zo wordt het al te warm. Het zijn echt alleen m'n vingers die klagen en alleen bij wat langer stil zitten.Heb je het verder wel warm?
Ja, dat wel.Hoe je je stokken bij het aluminium vast in de lift?
Dat is ook niet het idee. Die zakjes hou je in. Sterker nog, als ik mij niet vergis zijn er zelfs handschoenen met een speciaal vakje ervoor(?)vanaalten schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:53:
[...]
Mja, die zakjes lijkt mij juist gedoe. Moet je telkens bij een liftstop handschoenen uitdoen, zakjes er in en bij het skiën weer uitdoen (lijkt mij tijdens het skiën juist niet fijn).
Er is 1 plek waar ik koude handen krijg: Snowworld en dan met name als ik de stang van de sleepliften vasthou. Dat is met stokken misschien hetzelfde?vanaalten schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:53:
[...]
Mja, die zakjes lijkt mij juist gedoe. Moet je telkens bij een liftstop handschoenen uitdoen, zakjes er in en bij het skiën weer uitdoen (lijkt mij tijdens het skiën juist niet fijn). Dus vandaar dat ik mij oriënteer op handschoenen met verwarming. Knopje indrukken - warme vingers. Uitstappen en knopje indrukken om verwarming uit te zetten.
[...]
Jazeker. Ben verder over het algemeen ook niet heel warm gekleed; T-shirt en daaroverheen een ski-jas - wat ik echt wel warm genoeg vind, met een trui of zo wordt het al te warm. Het zijn echt alleen m'n vingers die klagen en alleen bij wat langer stil zitten.
[...]
Ja, dat wel.
Zijn er mensen in dit forum die ervaring hebben met kamperen tijdens de wintersport? Met eigen caravan of camper of een acco op de camping? Ben op zoek naar leuke plekken in Zuid Tirol (IT).
Idem hier!ZieMaar! schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:48:
[...]
Er is 1 plek waar ik koude handen krijg: Snowworld en dan met name als ik de stang van de sleepliften vasthou. Dat is met stokken misschien hetzelfde?
Ander idee misschien: hebben je vingers een beetje de kans om wat te bewegen? Ik merk namelijk zelf als ik erg verkramp dat mijn vingers ook koud worden. Eens koud krijg je ze niet snel te warm.
Merk dat vooral bij werk, te lang doorwerken (beetje typen en muizen in mijn geval) zonder pauze en zelfde positie.
Grz D.
Iemand hier ervaring met het skigebied Trysil in Noorwegen? Gaan hier in december even een lang weekend naar toe.
Ik heb onderstaande handschoenen gehaald. Echt een aanrader voor Wintersport / Koude dagen wanneer je bijvoorbeeld op de fiets moet.vanaalten schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:03:
https://www.bol.com/nl/nl...-m/9300000111092097/?s2a=
@BP14 , dankjewel voor je reactie! Enige nadeel wat ik zo snel zie is dat de accu's een niet-standaard connector voor opladen lijken te hebben (dus als je de lader kwijt bent wordt het een dure vervanging). Of zie ik dat op de foto verkeerd?BP14 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:38:
Ik heb onderstaande handschoenen gehaald. Echt een aanrader voor Wintersport / Koude dagen wanneer je bijvoorbeeld op de fiets moet.![]()
https://www.bol.com/nl/nl...-m/9300000111092097/?s2a=
Ik weet niet wat een nieuwe lader kost, maar je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben. Wel is dat het zo dat alles geleverd word in een mooie opbergdoos. Ik bewaar en vervoer deze altijd bij in mijn snowbordtas.vanaalten schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:59:
[...]
@BP14 , dankjewel voor je reactie! Enige nadeel wat ik zo snel zie is dat de accu's een niet-standaard connector voor opladen lijken te hebben (dus als je de lader kwijt bent wordt het een dure vervanging). Of zie ik dat op de foto verkeerd?
Nope. Maar heb een paar filmpjes gekeken van ski gebieden in de nordics en het lijkt me gaaf om er heen te gaan!The_Scarabial schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:28:
Iemand hier ervaring met het skigebied Trysil in Noorwegen? Gaan hier in december even een lang weekend naar toe.
Grz D.
Aan de ene kant lijken me de meeste 'exotische' oorden (Noorwegen, Lapland, Canada, Chili) me heel vet, maar dat is toch vooral omdat echt wat anders is. In de praktijk denk ik dat wij in de Alpen by far the beste infrastructuur, preparatie, horeca, afwisseling, de km's ed hebben.
Zodra jij buiten de piste gaat, verandert dat wel, maar op de piste denk ik dat de Alpen gebieden echt heel superieur zijn.
Zodra jij buiten de piste gaat, verandert dat wel, maar op de piste denk ik dat de Alpen gebieden echt heel superieur zijn.
Qua piste preparatie en sneeuw kwaliteit gaat de beker imo naar Japan. Alles is daar spik en span geregeld en een hele bijzondere beleving. Offpiste is daar trouwens helaas een big no no en kost het je skipas als je gepakt wordt. Apreski heb ik pas helaas op de laatste dag ontdekt ergens in een kelder vol met Australiërs(man wat zijn die lui gekZieMaar! schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:43:
Maar qua landschap en sfeer kan er weinig op tegen de Alpen vind ik.
Ik heb ooit eens de kans gehad om in Japan een paar dagen te snowboarden: super vet. En klopt op zich wel hoor wat je zegt. Aan ene kant was het een geweldige ervaring qua sneeuw en natuur: zo zag ik op de eerste dag apen over de piste rennen, dacht dat het aan de jetlag lagZieMaar! schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:43:
Aan de ene kant lijken me de meeste 'exotische' oorden (Noorwegen, Lapland, Canada, Chili) me heel vet, maar dat is toch vooral omdat echt wat anders is. In de praktijk denk ik dat wij in de Alpen by far the beste infrastructuur, preparatie, horeca, afwisseling, de km's ed hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door renegrunn op 02-11-2022 11:28 ]
De natuur daar is inderdaad ook een bijzondere ervaring. Andere soort bomen en bamboe wat uit het sneeuw steekt. Ik weet niet meer welke gebied het was maar daar had je wel een gave route tussen de bomen (meen dat dat Cortina was).
Daar is ook zo'n toeristische plek waar de apen in een hotsspring zitten te relaxen. Wegens tijd gebrek niet bezocht helaas.
Grappig is dat ze inderdaad Oostenrijk een beetje kopiëren. Laatste stukje naar het dorp van het Tsugaike gebied staan er allemaal huisjes in de Alpen stijl.
Ook een bijzonder fenomeen is dat bijna de halve restaurant rond 12:00 de Japanners met hun hoofd op tafel liggen te slapen.
Daar is ook zo'n toeristische plek waar de apen in een hotsspring zitten te relaxen. Wegens tijd gebrek niet bezocht helaas.
Grappig is dat ze inderdaad Oostenrijk een beetje kopiëren. Laatste stukje naar het dorp van het Tsugaike gebied staan er allemaal huisjes in de Alpen stijl.
Ook een bijzonder fenomeen is dat bijna de halve restaurant rond 12:00 de Japanners met hun hoofd op tafel liggen te slapen.
Boekingen staan al een tijdje in januari een weekje Skijuwel (Alpbach) voor de 15de keer ofzo. Twee weken later gaan we weekje naar Schladming.
Zodra er sneeuw ligt dan ben ik waarschijnlijk wel iedere zaterdag te vinden op de huisberg. Een mini skigebied met zes sleepliften en verhoudingsgewijs altijd wel zeer goede condities. Een half dagje skiën kost je dan iets van 18 euro.
Dit seizoen wil ik ook het toerskiën eens gaan proberen. Gewoon zelf naar boven en dan weer naar beneden. Lijkt me een uitstekende sportieve activiteit voor de vrije vrijdag of een zondag.
Zodra er sneeuw ligt dan ben ik waarschijnlijk wel iedere zaterdag te vinden op de huisberg. Een mini skigebied met zes sleepliften en verhoudingsgewijs altijd wel zeer goede condities. Een half dagje skiën kost je dan iets van 18 euro.
Dit seizoen wil ik ook het toerskiën eens gaan proberen. Gewoon zelf naar boven en dan weer naar beneden. Lijkt me een uitstekende sportieve activiteit voor de vrije vrijdag of een zondag.
Die routes door de bossen heb je daar wel meer: je gaat ook niet heel hoog in Japan, max 2600m. En die hotsprings met apen heb je inderdaad veel in die regio die je noemde. Ik zat destijds net aan de andere kant van Nagano, en heb ze wel kunnen bezoeken.wauskoek schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:02:
De natuur daar is inderdaad ook een bijzondere ervaring. Andere soort bomen en bamboe wat uit het sneeuw steekt. Ik weet niet meer welke gebied het was maar daar had je wel een gave route tussen de bomen (meen dat dat Cortina was).
:strip_exif()/f/image/gWnKjdT6uU3oXoghV4IgFvpe.jpg?f=fotoalbum_large)
In Wagrain en Eben zijn uitgezette toer ski routes. Hoef je en niet over de piste en is het (volgens mij) veilig. Eben is dicht bij Schladming, misschien een optie?gumtree schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:13:
Boekingen staan al een tijdje in januari een weekje Skijuwel (Alpbach) voor de 15de keer ofzo. Twee weken later gaan we weekje naar Schladming.
Ik heb een paar opties in de buurt, (minder dan 2 uur rijden) En het kleine skigebiedje gaat ook wat mogelijkheden voor toerskiërs aanbieden.ZieMaar! schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:33:
[...]
In Wagrain en Eben zijn uitgezette toer ski routes. Hoef je en niet over de piste en is het (volgens mij) veilig. Eben is dicht bij Schladming, misschien een optie?
Controleer lokaal wel of je wel naar boven mag lopen in het skigebied.
Niet alle gebieden staan het naar boven wandelen op skies langs de piste toe.
Ga je buiten de piste lees je goed in, neem een gids of volg een goede training
Natuurlijk, veel skigebieden hebben dit jaar voor tourskiërs een apart ticket in het leven geroepen. Kost je een tussen de 7,50 a 15 euro voor parkeren en het gebruikmaken van de pistes (alleen niet van de liften) wat ik niet meer dan redelijk vind. Je maakt tenslotte toch gebruik van de infrastructuur. Training staat op de planning. Zodra het hier een beetje kouder begint te worden en de data voor een cursus definitief worden sta ik op de stijgvellen klaar.Togi schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:41:
Controleer lokaal wel of je wel naar boven mag lopen in het skigebied.
Tourskiën staat sinds kort ook op mijn lijstje. Heel gek. Had er eerst een grote aversie tegen. Heb eigenlijk niks met inspanning puur voor pleziergumtree schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:13:
Ga je de spullen huren? Of zijn je huidige spullen al geschikt (in meer of mindere mate)?
Grz D.
Ik zal het eerste paar keer huren. Als het dan bevalt dan kan ik het altijd nog aanschaffen. Ik woon in Oostenrijk en de reclame krantjes van de sportwinkels staan nu al vol met set-aanbiedingen. Mijn eigen ski's zijn ondertussen een jaartje of tien oud en wel aan vervanging toe.DomiGijzen schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:25:
[...]
Tourskiën staat sinds kort ook op mijn lijstje. Heel gek. Had er eerst een grote aversie tegen. Heb eigenlijk niks met inspanning puur voor plezier
Ga je de spullen huren? Of zijn je huidige spullen al geschikt (in meer of mindere mate)?
Na 10 jaar mag het! Ga de eerste keer ook huren maar als het bevalt, zal ik wel snel over gaan op aanschaf. Zure is dat mijn skies net 1 jaar oud zijn.gumtree schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:08:
[...]
Ik zal het eerste paar keer huren. Als het dan bevalt dan kan ik het altijd nog aanschaffen. Ik woon in Oostenrijk en de reclame krantjes van de sportwinkels staan nu al vol met set-aanbiedingen. Mijn eigen ski's zijn ondertussen een jaartje of tien oud en wel aan vervanging toe.
Misschien ook maar in Oostenrijk gaan wonen zodat ik die krantjes met aanbiedingen krijg.
Ben wel erg benieuwd hoe het bevalt. Deel gerust je bevindingen hier.
[ Voor 5% gewijzigd door DomiGijzen op 03-11-2022 23:07 ]
Grz D.
Morgen voor het eerst skischoenen kopen. Ga kijken bij de Daka. Nog tips? De verkoper had het over stijfheid en dan rond de 110. Dat schijnt goed voor een beginner te zijn.
Flex waarde zegt niets over beginner of niet
Heeft namelijk ook te maken met je gewicht en lichaamsbouw en type skier
Een ervaren iemand die vrij licht is kan misschien voldoende hebben aan een flex 90
Flex is geen vastgestelde eenheid dus een flex van 110 bij merk A kan een flex 90 zijn bij merk B
Belangrijkste tip is ga passen en kijk niet naar merk en kleur.
Verder probeer niet morgen te gaan maar op een doordeweekse dag te gaan en neem er de tijd voor (doordeweeks hebben ze meer tijd dan in het weekend).
Vergeet je sokken niet mee te nemen
Ga binnenkort je schoenen een keer testen op een indoor baan. Vaak ontdek je dan al de eerste irritatie puntjes die ze dan voor je vakantie kunnen oplossen.
Ga er ook niet vanuit dat het na 1 keer fitten gelijk goed zal zijn. Nu heb ik geen makkelijke voeten maar ben een keer of 5 terug gegaan voor het goed was.
Echter na het corona jaar niet skien voelde het begin dit jaar weer niet lekker dus kon ik weer terug 😉
Heeft namelijk ook te maken met je gewicht en lichaamsbouw en type skier
Een ervaren iemand die vrij licht is kan misschien voldoende hebben aan een flex 90
Flex is geen vastgestelde eenheid dus een flex van 110 bij merk A kan een flex 90 zijn bij merk B
Belangrijkste tip is ga passen en kijk niet naar merk en kleur.
Verder probeer niet morgen te gaan maar op een doordeweekse dag te gaan en neem er de tijd voor (doordeweeks hebben ze meer tijd dan in het weekend).
Vergeet je sokken niet mee te nemen
Ga binnenkort je schoenen een keer testen op een indoor baan. Vaak ontdek je dan al de eerste irritatie puntjes die ze dan voor je vakantie kunnen oplossen.
Ga er ook niet vanuit dat het na 1 keer fitten gelijk goed zal zijn. Nu heb ik geen makkelijke voeten maar ben een keer of 5 terug gegaan voor het goed was.
Echter na het corona jaar niet skien voelde het begin dit jaar weer niet lekker dus kon ik weer terug 😉
Wat @Togi zegt. Rondom de 110 lijkt me echter mooi om je zoektocht te beginnen. Of ben je echt echt echt beginner? Dan kun je beter een week of twee huren en daarna pas kopen...Wackmack schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:57:
Morgen voor het eerst skischoenen kopen. Ga kijken bij de Daka. Nog tips? De verkoper had het over stijfheid en dan rond de 110. Dat schijnt goed voor een beginner te zijn.
Om minimaal op te letten. Als het goed is, doet de verkoper dit voor je (mogelijk met een 3d scan). Als niet, zou ik afhaken.
-Voet lengte -> schoenmaat (logisch natuurlijk).
-Voet breedte -> smalle of juiste ruime leest.
-Voet hoogte -> pasvorm en sluitsysteem.
-Holling onder de voet -> Bepaalt het soort inlegzool. Meeste schoenen hebben slechts een stuk vilt wat erg minimaal is. Dus een ander zooltje wil je eigenlijk toch wel.
Als je geen erg moeilijke voeten hebt, vind je zo waarschijnlijk al een schoen die (bijna) goed zit. Kleinigheidje kun je laten aanpassen als de schoen het toe laat.
Heb je ergens een drukplekje of iets, ga er niet vanuit dat het weggaat. Wordt alleen maar erger!
Andere zaken waar je op kunt selecteren naast de pasvorm:
-Model: Voor normaal skien zou ik er niet teveel waarde aan hechten. Het moet vooral goed zitten. Ga je iets specifieks doen en wil je daar het beste voor, bepaalt dat uiteraard je keuze.
-De zool: De klassieke harde en vlakke zool of grip walk. Die laatste is een nieuwe standaard die makkelijker loopt (afgerond) en meer grip (rubber) heeft. Ik zou daar zeker voor gaan. Maar deze kun je niet gebruiken in klassieke bindingen!!! Het past mogelijk wel maar je klikt niet op tijd uit bij een valpartij. Dat is dus mogelijk een issue als je skis wil huren of al hebt. Sommige schoenen ondersteunen overigens beide en krijg je (of kun je kopen) de andere zool erbij. Die zitten dan met schroefjes gemonteerd en kun je wisselen.
-Walk mode: Clipje achterop waardoor je schoen enkel-flex toe laat. Ieder merk heeft de beste walk mode met de ruimste hoek, flink wat marketing dus. Het is zeker merkbaar als je aan de wandel bent maar geen wondermiddel op een normale schoen. Zeker als je een grip walk zool hebt, loop je met een dichte schoen ook al best goed. Merk zelf dat ik het alleen nog bij langere stukken open zet. En als je het vergeet dicht te zetten bij het skien, ga je onderuit.
-Fijn afstellingen (van de schnallen): Volgens mij zijn alle schnallen op een goede schoen micro adjustable? Als niet, zou ik ervoor kiezen dat wel te hebben. Enkel een tandje strakker/losser is vaak te veel. Alle andere af- en instelmogelijkheden zou ik niet teveel op letten tenzij jij of de verkoper vindt dat het nodig is.
Grz D.
Bedankt voor de goede tips! Ben een beginner. Mijn laatste ski vakantie vorig jaar vijf dagen wezen skieen. Iedere dag les gehad en de laatste dag kon ik al aardig mee komen, niet verwacht. Toen wel veel gezeur gehad met de schoenen.
Nu schoenen kopen. Ze hebben een 3d scan dus goed komen. Merk kijk ik zeker niet naar. Weet niet eens wat ze hebben. Zie online dit : https://www.daka.nl/winte...?ae-geslacht%5B0%5D=Heren
Nu schoenen kopen. Ze hebben een 3d scan dus goed komen. Merk kijk ik zeker niet naar. Weet niet eens wat ze hebben. Zie online dit : https://www.daka.nl/winte...?ae-geslacht%5B0%5D=Heren
Tsja, als je straks in de winkel komt lijkt de keuze enorm en overweldigd. Met nadruk op lijkt... Want je gaat inderdaad op de 3d scanner staan en daarna komt de verkoper met 2 of 3 paar terug waar je uit kunt kiezen
Of zoals bij mijn vriendin nul paar. De voeten waren te lang en te smal en een te lage wreef. Uiteindelijk wel kunnen slagen bij een winkel in Veldhoven.renegrunn schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:49:
[...]
Tsja, als je straks in de winkel komt lijkt de keuze enorm en overweldigd. Met nadruk op lijkt... Want je gaat inderdaad op de 3d scanner staan en daarna komt de verkoper met 2 of 3 paar terug waar je uit kunt kiezen
Always look on the bright side of life.
Flex an sich zegt niet zoveel. Het hangt ook echt van je flexibiliteit af. Komen je knieën ver naar voren of niet? Ben je zelf zwaar of juist licht? Als het goed is, kijkt de verkoper daar, enigszins, naar. Verder idd wat @DomiGijzen zegt: als het goed is wordt alles gemeten. Daka is wel wisselend, sommige hebben hele kundige verkopers, maar ik heb zelf ooit een matige getroffen (maar die is wel echt chef ski hier in t lokale filiaal.
Wat je vaak ziet, is een shellfit, dus zonder binnenschoen, dan moet je rondom en zeker voor en achter wat ruimte overhebben. Volgens mij is 2cm als beginner wel prima.
Een 3D scanner is leuk, maar kijkt denk ik alleen statisch, terwijl de goede juist kijken naar je voet terwijl hij beweegt. Wat was het probleem met je schoenen?
Wat je vaak ziet, is een shellfit, dus zonder binnenschoen, dan moet je rondom en zeker voor en achter wat ruimte overhebben. Volgens mij is 2cm als beginner wel prima.
Een 3D scanner is leuk, maar kijkt denk ik alleen statisch, terwijl de goede juist kijken naar je voet terwijl hij beweegt. Wat was het probleem met je schoenen?
Om hier op terug te komen. Afgelopen zondag per toeval in gesprek gekomen met iemand van Duivestijn bij Snowworld Landgraaf. Die doen ook zelf bootfitting en als ik het goed begreep ook ski onderhoud. Dat laatste check ik nog even hoe precies.DomiGijzen schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:01:
Weet niet of hier wat mensen mee lezen die bekend zijn in z-limburg. Maar ik zoek iets in de buurt.Een lokale skileraar heeft ons naar Malden verwezen. Maar dat is toch wel een eindje uit de buurt. Zeker voor schoenen waar je toch wel eens voor terug moet.
- Een zaak die bereid is onze skis te vlakken. Slijpen en waxen doe ik met plezier zelf. Maar ik merk dat met name de skis van mijn vriendin wat hol staan.
- Daarnaast een zaak die kundig is in bootfitten. Wederom voor mijn vriendin. Haar schoenen lijken sinds dit jaar wat druk te geven op sommige plekken. Misschien zijn nieuwe schoenen wel de betere keus. En dat is prima. Maar alleen als er kundig advies bij zit.
Even rondgelopen in de winkel en een van de verkopers was bezig met iemand. Wat ik zo opving, was dat met aardig wat ervaring en passie.
Zondag gaan we met de schoenen van mijn vriendin. Ben benieuwd.
Grz D.
Wij gaan voor het eerst met kinderen op wintersport naar familiegebied oetz.
Wat is jullie ervaring met skischolen? Moet ik dat van tevoren reserveren? Of lukt dat als je daar bent (wel voorjaarsvakantie).
Wat is jullie ervaring met skischolen? Moet ik dat van tevoren reserveren? Of lukt dat als je daar bent (wel voorjaarsvakantie).
CISSP! Drop your encryption keys!
Voorjaarsvakantie is direct reserveren.laurens0619 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:48:
Wij gaan voor het eerst met kinderen op wintersport naar familiegebied oetz.
Idd, altijd reserveren. Er is ook geen reden om dat niet te doen toch?
In de meeste gevallen is annuleren kosteloos tot redelijk vlak van te voren. Via skibro, checkyeti en de lokale sites kun je vaak wel achterhalen welke skischolen er zijn.
Zelf mail ik "altijd" naar de skischool om zeker te weten dat het aanbod op de goede locatie is en in de juiste taal en niveau.
Zelf mail ik "altijd" naar de skischool om zeker te weten dat het aanbod op de goede locatie is en in de juiste taal en niveau.
Grz D.
Gewoon reserveren, via iets als https://www.checkyeti.com kan je tot 24 uur voor aanvang gratis annuleren.
Sta je lekker in de lift en dan kom je een "Olympic Medalist" tegen die even lekker aan het stunten is.. dat weet je ook niet als je zoiets op je af ziet komen
:fill(white):strip_exif()/f/image/d9ftj9HVXkW69n1RENqUPJHA.png?f=user_large)
https://www.instagram.com...dm/?igshid=MDJmNzVkMjY%3D
Met past ook wel in het WTF topic
Je mag enkel hopen dat het in scene gezet is, maar een goed voorbeeld is het niet

:fill(white):strip_exif()/f/image/d9ftj9HVXkW69n1RENqUPJHA.png?f=user_large)
https://www.instagram.com...dm/?igshid=MDJmNzVkMjY%3D
Met past ook wel in het WTF topic

Je mag enkel hopen dat het in scene gezet is, maar een goed voorbeeld is het niet
[ Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 24-11-2022 22:16 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
De eerste drukte/files zijn al weer een feit:
https://salzburg.orf.at/stories/3183991/
Saisonstart: Wintersportler stürmen Obertauern
In Obertauern (Pongau/Lungau) ist das erste Skiwochenende der Saison über die Bühne gegangen. Damit hat neben dem Kitzsteinhorn und der Resterhöhe (beide Pinzgau) nun das dritte Skigebiet den Betrieb aufgenommen. Der Ansturm war groß, in den ersten Tagen hat es bei der Anreise Stau gegeben.

En voor wie nog eens wat webcam beelden wil terugbladeren:
https://www.foto-webcam.e...ertauern1/2022/11/27/1250
met [pijltje omhoog/omlaag] kun je door de beelden bladeren.
https://www.foto-webcam.eu/webcam/obertauern2/
https://salzburg.orf.at/stories/3183991/
Saisonstart: Wintersportler stürmen Obertauern
In Obertauern (Pongau/Lungau) ist das erste Skiwochenende der Saison über die Bühne gegangen. Damit hat neben dem Kitzsteinhorn und der Resterhöhe (beide Pinzgau) nun das dritte Skigebiet den Betrieb aufgenommen. Der Ansturm war groß, in den ersten Tagen hat es bei der Anreise Stau gegeben.

En voor wie nog eens wat webcam beelden wil terugbladeren:
https://www.foto-webcam.e...ertauern1/2022/11/27/1250
met [pijltje omhoog/omlaag] kun je door de beelden bladeren.
https://www.foto-webcam.eu/webcam/obertauern2/
[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 27-11-2022 22:30 ]
Er is verder nog niets open, dus dat het dan druk wordt in wat wel open is (met echt goede condities) is niet zo heel gek
.
Er lijkt wat flinke kou aan te komen; als dat door gaat zijn de decemberskiërs spekkoper, zeker als er nog een dumpje komt dat de dalen overal wit maakt. Hopelijk voor de kerstgangers blijft het jaarlijkse waterballet een keertje uit. Vorig jaar was ook perfect, maar toen stegen de temperaturen de 24e ook weer flink en was er hier en daar wat regen (wat toch wel de traditie lijkt te zijn).
Ik vertrek naar Kronplatz de 16e, daar ziet het er ook al goed uit. Een paar koude dagen en er ligt genoeg kunstsneeuw voor de rest van t seizoen.
Er lijkt wat flinke kou aan te komen; als dat door gaat zijn de decemberskiërs spekkoper, zeker als er nog een dumpje komt dat de dalen overal wit maakt. Hopelijk voor de kerstgangers blijft het jaarlijkse waterballet een keertje uit. Vorig jaar was ook perfect, maar toen stegen de temperaturen de 24e ook weer flink en was er hier en daar wat regen (wat toch wel de traditie lijkt te zijn).
Ik vertrek naar Kronplatz de 16e, daar ziet het er ook al goed uit. Een paar koude dagen en er ligt genoeg kunstsneeuw voor de rest van t seizoen.
Hoe doen jullie het met de skipas en de verwachte stijging? Nu al kopen of ter plekke?
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik koop em vlak voordat ik ga, dan krijg ik 5% korting. Maar waarom zou je niet gewoon bestellen als je het zeker wil weten?
Mja, sinds 'corona' probeer ik toch m'n uitgaven te beperken tot wat er NU nodig is, want stel dat ik om de een of andere reden niet op vakantie kan...
Dingen als ski's en skipas hoef je niet wekenlang van tevoren te boeken. Paar dagen van tevoren de ski's reserveren vind ik al goed genoeg (en zelfs daarvan betwijfel ik of dat nodig is) en een skipas hoef je al helemaal niet vooraf te reserveren.
Maar goed, het is een afweging: wil je 'x' procent korting met het risico dat je bij annuleren van je vakantie je geld niet terugkrijgt? Die afweging moet iedereen zelf maken.
Dingen als ski's en skipas hoef je niet wekenlang van tevoren te boeken. Paar dagen van tevoren de ski's reserveren vind ik al goed genoeg (en zelfs daarvan betwijfel ik of dat nodig is) en een skipas hoef je al helemaal niet vooraf te reserveren.
Maar goed, het is een afweging: wil je 'x' procent korting met het risico dat je bij annuleren van je vakantie je geld niet terugkrijgt? Die afweging moet iedereen zelf maken.
Ik denk dat de kosten wellicht gedekt worden door je annuleringsverzekering? Maar if not, dan kan je wachten. In Zwitserland maar ook in bijv ski Amadé scheelt het trouwens nog wel meer dan 5%.
Zelf ben ik er fan van als je oude passen kan gebruiken, als het even kan wil ik nooit meer op zondagochtend in de rij (al lukt zaterdagmiddag vaak ook en dan is er ook geen rij).
Skihuur reserveer je denk ik ook vooral voor de korting en het feit dat je, met een beetje mazzel, niet in de winkel je gegevens door hoeft te geven. Maar huren heb ik allang niet meer gedaan
.
Zelf ben ik er fan van als je oude passen kan gebruiken, als het even kan wil ik nooit meer op zondagochtend in de rij (al lukt zaterdagmiddag vaak ook en dan is er ook geen rij).
Skihuur reserveer je denk ik ook vooral voor de korting en het feit dat je, met een beetje mazzel, niet in de winkel je gegevens door hoeft te geven. Maar huren heb ik allang niet meer gedaan
Ligt er erg aan waar je heen gaat. Prijsmodellen verschillen per gebied/regio.
Solden heb ik een tijd geleden al gekocht, met verzekering. Omdat zij een erg gunstige prijs ver vooraf hebben. Tot 1-2 weken vooraf is bestellen goedkoper dan lokaal maar hoe vroeger hoe meer (aanzienlijke) korting. Verzekering heb ik er bijgepakt omdat corona impact toen nog niet zeker was.
Zit ook nog een paar keer in het salzburger superski gebied. Die prijs is niet dynamisch en kan niet verzekerd. Alleen bij algehele sluiting krijg je geld terug. Daar heb ik gewacht totdat het voor ons zeker was dat zich dat ging lonen. Mocht 1 der vakanties uitvallen door ziekte aan onze kant, dekt onze reisverzekering. Mocht een hotel sluiten, dan hebben we pech maar boeken we waarschijnlijk iets anders.
Zelf denk ik dat je nu ongeveer wel kan inschatten dat Corona geen roet in het eten gaat gooien. Ik denk ook dat de prijzen die nu bekend zijn, zo blijven.
Solden heb ik een tijd geleden al gekocht, met verzekering. Omdat zij een erg gunstige prijs ver vooraf hebben. Tot 1-2 weken vooraf is bestellen goedkoper dan lokaal maar hoe vroeger hoe meer (aanzienlijke) korting. Verzekering heb ik er bijgepakt omdat corona impact toen nog niet zeker was.
Zit ook nog een paar keer in het salzburger superski gebied. Die prijs is niet dynamisch en kan niet verzekerd. Alleen bij algehele sluiting krijg je geld terug. Daar heb ik gewacht totdat het voor ons zeker was dat zich dat ging lonen. Mocht 1 der vakanties uitvallen door ziekte aan onze kant, dekt onze reisverzekering. Mocht een hotel sluiten, dan hebben we pech maar boeken we waarschijnlijk iets anders.
Zelf denk ik dat je nu ongeveer wel kan inschatten dat Corona geen roet in het eten gaat gooien. Ik denk ook dat de prijzen die nu bekend zijn, zo blijven.
Grz D.
Ski Amadé heeft toch juist dit jaar ook die dynamische prijzen (zowel op drukte als op vroeg boeken)
Zeker! Toevallig van de week nog gekeken voor de buren. 6 dagen in Maart aan de kassa kost iets van 320. Als je nu online koopt voor Maart is het 295 ex verzekering (15 euro). Vorige maand was dat 270. Vroegboeken loont dus. Kaartje kunnen ze toesturen of je haalt het daar op bij de automaat.
@ZieMaar! Weet niet of je op mij reageerde, denk het wel
De SuperSki card is niet hetzelfde als SkiAmade pass maar SkiAmade zit er wel bij aangesloten. Zover ik weet, heeft de superski geen dynamische prijzen. En anders heb ik niet goed gekeken.
@ZieMaar! Weet niet of je op mij reageerde, denk het wel
Grz D.
Zit n.a.l.v. bovenstaande eens te kijken naar de prijzen van Tignes voor januari. 378 voor 6 dagen, kanonnen... 
Kan ook nergens iets vinden over korting bij online kopen...
Kan ook nergens iets vinden over korting bij online kopen...
[ Voor 21% gewijzigd door renegrunn op 29-11-2022 11:28 ]