Toon posts:

[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:41

ZieMaar!

Moderator General Chat
Voor mij waarschijnlijk dezelfde weken als dit jaar:
- de week voor kerst, wellicht alsnog Kronplatz
- de week van 18 maart, Cervinia

In januari vast nog een lang weekend met wat vrienden, dat gaat ook om de apresski dus zal wel iets van Saalbach, Schladming of Skiwelt worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:21
Wij, samen met een ander stel gaan sowieso in maart naar Obertauern.

Alleen zit ik nu alvast te kijken waar wij alleen als stel heen kunnen.
Planning is laatste week januari. Maar waar heen?!
We zijn al in de volgende gebieden geweest: Altenmarkt, Radtstadt, Zauchensee, Flachau, Sölden, Kleinwalsertal/Oberstdorf, Zugspitz Arena, Höchkonig, Seefeld, en Sankt Johann in Tirol.

We zijn op zoek naar een gebied met een minimale hoogte >2000/2500m, sneeuwzeker, sfeervol, goede locatie t.o.v. skigebied, Apres Ski mogelijkheid om gezellig een drankje te kunnen doen na het skiën. Sölden was voor ons iets te massaal bijvoorbeeld. Maar qua skiën helemaal top. Willen een hotel op loopafstand van de lift. Gezellige restaurants in het dorp en op de piste. Niet die grote moderne buffethallen.

Via onze vrienden van Wintersport kom ik dan uit op een hoop skigebieden:
https://www.wintersport.n...atie:sneeuwzeker:sfeervol

Neig toch om een keer Serfaus Fiss Ladis te proberen. Nadeel, het gebied is groot en bekend en altijd druk heb ik begrepen.
Tux (Zillertal 3000) lijkt me ook wel wat.

Advies is welkom!

[Voor 13% gewijzigd door DeBaroN op 02-05-2022 20:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Sfl is ook altijd druk. Eind januari hoef je echt geen rekening te houden met de hoogte, dan is het overal goed.

Misschien is Schladming een optie? Afhankelijk van het dorp wat meer of minder apresski, maar bij elke berg kan je nog gezellig een biertje drinken. Veel brede rode pistes, iets lastiger dan bijv Hochkonig. Nooit uitgestorven, maar niet zo druk als Solden of Flachau. Misschien Skiwelt? Eigenlijk alles in Skiwelt of in Ski Amade heeft veel en vaak goede horeca op de berg.

Ik ken overigens (bijna) al je gebieden: welke vond je echt leuk en waarom? Moet het echt loopafstand van de lift zijn (op skischoenen) of kan een skibus of lockers bij de lift ook?

-edit als al die Ski Amade gebieden goed bevielen: zou de Dolomieten een optie zijn? Is maar een half uurtje verder vaak en op veel plekken kan je prima een drankje na het skiën doen. Ik hou van Ski Amade (op Flachau na) en geniet ook erg can de Dolomieten. Qua huttenaanbod, variatie, skizekerheid en pistepreparatie vind ik ze op elkaar lijken.

[Voor 38% gewijzigd door ZieMaar! op 02-05-2022 20:53]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:36
DeBaroN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:24:
Wij, samen met een ander stel gaan sowieso in maart naar Obertauern.

Alleen zit ik nu alvast te kijken waar wij alleen als stel heen kunnen.
Planning is laatste week januari. Maar waar heen?!
We zijn al in de volgende gebieden geweest: Altenmarkt, Radtstadt, Zauchensee, Flachau, Sölden, Kleinwalsertal/Oberstdorf, Zugspitz Arena, Höchkonig, Seefeld, en Sankt Johann in Tirol.

We zijn op zoek naar een gebied met een minimale hoogte >2000/2500m, sneeuwzeker, sfeervol, goede locatie t.o.v. skigebied, Apres Ski mogelijkheid om gezellig een drankje te kunnen doen na het skiën. Sölden was voor ons iets te massaal bijvoorbeeld. Maar qua skiën helemaal top. Willen een hotel op loopafstand van de lift. Gezellige restaurants in het dorp en op de piste. Niet die grote moderne buffethallen.

Via onze vrienden van Wintersport kom ik dan uit op een hoop skigebieden:
https://www.wintersport.n...atie:sneeuwzeker:sfeervol

Neig toch om een keer Serfaus Fiss Ladis te proberen. Nadeel, het gebied is groot en bekend en altijd druk heb ik begrepen.
Tux (Zillertal 3000) lijkt me ook wel wat.

Advies is welkom!
Alleen als stel is Italië (dolomieten bijvoorbeeld) ook een aanrader. Na het skiën culinair genieten en een lekker hotel pakken met sauna of zo.
Selva di Val Gardena zou wel aan je eisen voldoen bijvoorbeeld.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeBaroN
Blackouts schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:59:
[...]

Alleen als stel is Italië (dolomieten bijvoorbeeld) ook een aanrader. Na het skiën culinair genieten en een lekker hotel pakken met sauna of zo.
Selva di Val Gardena zou wel aan je eisen voldoen bijvoorbeeld.
ZieMaar! schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:46:
Sfl is ook altijd druk. Eind januari hoef je echt geen rekening te houden met de hoogte, dan is het overal goed.

Misschien is Schladming een optie? Afhankelijk van het dorp wat meer of minder apresski, maar bij elke berg kan je nog gezellig een biertje drinken. Veel brede rode pistes, iets lastiger dan bijv Hochkonig. Nooit uitgestorven, maar niet zo druk als Solden of Flachau. Misschien Skiwelt? Eigenlijk alles in Skiwelt of in Ski Amade heeft veel en vaak goede horeca op de berg.

Ik ken overigens (bijna) al je gebieden: welke vond je echt leuk en waarom? Moet het echt loopafstand van de lift zijn (op skischoenen) of kan een skibus of lockers bij de lift ook?

-edit als al die Ski Amade gebieden goed bevielen: zou de Dolomieten een optie zijn? Is maar een half uurtje verder vaak en op veel plekken kan je prima een drankje na het skiën doen. Ik hou van Ski Amade (op Flachau na) en geniet ook erg can de Dolomieten. Qua huttenaanbod, variatie, skizekerheid en pistepreparatie vind ik ze op elkaar lijken.
Wij waren afgelopen maart in Hochkonig met elke dag volop zon. Was echt top, alleen ligt dan het gebied te laag om lang door te kunnen skiën. Qua gezelligheid echt ons ding.
Qua skiën vonden wij Solden het beste.
Een locker bij lift zou een optie zijn. Liefst toch echt een lift op (skischoen) loopafstand.

Kort samengevat willen we een gezellig dorp om elke avond uit eten te kunnen en een mooi skigebied dat makkelijk te bereiken is vanaf het hotel.

Dolomieten heb ik nooit naar gekeken, zal me is in gaan lezen. Maar dat is geen Oostenrijk....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Deze maart was, zeker de tweede helft, echt (te) warm. Daar had 500m hoger niet zo heel veel voor uitgemaakt. In januari heb je die zonkracht echt nog niet, dan zit je in bijv Hochkonig echt gegarandeerd goed.

Hochkonig is een heel fijn gebied. Niet te moeilijk, brede en lange pistes en veel goede horeca. Niet al te druk, maar misschien wel wat klein voor een hele week? De liften zijn lang en snel en normaal zit je tot een eind in maart daar prima.

De Dolomieten bestaan uit zo’n 12 gebieden. Het meest bekend zijn de Sella Ronda gebieden, Val Gardena, Arabba, Val di Fassa en Alta Badia. Zeker die eerste en die laatste zijn eigenlijk best Oostenrijks. Iedereen spreekt er ook Duits, veel schnitzels en apfelstrudel, maar ook Italiaanser eten is er gelukkig goed te vinden :). Val Gardena (en dan bijv Ortisei) of Alta Badia (Corvara, La Villa) zijn ook best levendig. Geen op de tafels apresski (niet zoveel als in Oostenrijk), maar echt zat plekken om heerlijk een biertje te drinken (met of zonder muziek) en veel (piste) restaurants. Arabba en Val di Fassa zijn ook prima plekken, iets rustiger maar heel goed gelegen. Geen zuid Tirol en dus ook iets Italiaanser. De Sella Ronda is handig om van het ene naar het andere gebied te skiën, maar is zeker niet het mooiste.

Daarnaast zijn er nog talloze niet aangesloten gebieden. Kronplatz is de grootste en daar kan je dicht bij de lift zitten en makkelijk met de skitrein naar Drei Zinnen. Beiden Zuid Tirol.

Het mooiste zijn echter de andere gebieden: Passo San Pellegrino, Alpe Lusia, Latemar, Carezza, Civetta. Rustig, heel mooi en uitstekende hutten. Drei Zinnen kan eigenlijk ook in dit rijtje, al ligt het niet in deze buurt. Op DZ na zijn dit allemaal gebieden die dus niet in Zuid Tirol liggen en dus veel Italiaanser zijn. Dat merk je overal. Deze gebieden zijn allemaal wel klein en eigenlijk moet je centraal gaan zitten (bijv Moena) en elke dag met de auto. Dat is niet wat jij zoekt.

Val Gardena, Alta Badia en misschien Arabba of Val di Fassa zijn denk ik de beste opties, waarbij Val Gardena denk ik het meest in de smaak valt en daar is vaker iets in de buurt van de lift te vinden. Alta Badia ook wel, maar is wat makkelijker qua gebied. Heel veel goede hutten, echt heel goed.

Schladming is een leuke, levendige stad met veel restaurantjes en heel veel apres ski. Met wat zoeken zit je ook wel heel dicht bij de lift, maar een bergje verder zit je bij Hochwurzen en daar heb je veel ski in ski out op het Rohrmoosplateau. Of daar veel losse restaurants zitten weet ik niet, maar alle vier de bergen zijn heel leuk en een (half) dagje Fageralm is ook erg mooi en bijzonder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
ZieMaar! in "[Vakantie] Het Grote 2018/2019 Wintersport topic!" Voor mijn Dolomieten trip 2019. In dit topic kan je denk ik veel vinden over mijn trips dit jaar en anders moet je me ff dm-en dan stuur ik mijn wintersport.nl verslagen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:33
Waah schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:33:
[...]

Zet de schnallen niet te strak. Vast is vast genoeg. Veel mensen doen hun schnallen zo strak mogelijk, want goede overbrenging van beweging... Maar dat is jiet helemaal waar. Knelt enkel je voeten af.

Maar als je geen pijn wil? Eigen schoenen kopen. Heb je met gemak 10 jaar plezier van, en maakt skiën zoveel leuker.

Hoeven echt niet superdure schoenen te zijn. Als ze maar goed zitten. Elk merk richt zich een beetje op een bepaalde voet. Dus vaak is het een kwestie van verschillende merken proberen tot je iets vind wat aardig past.
Beetje late reactie, maar inderdaad ga bij een kwaliteit verhuur langs ( niet bij een prijsvechter). Vergeet ook zeker niet dat je skisokken verschil kunnen maken! Goede sokken scheelt een pak in het al dan niet krijgen van zere voeten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het is wel lastig om in te schatten wat een goede verhuurder is in de praktijk. Prijzen zijn afgesproken (en overal krijg je korting omdat je online reserveerde of in hotel a of b zit of wat dan ook ;)). Mijn gut feeling zegt: hoe kleiner hoe beter maar ik weet niet of dat waar is. Wellicht helpt het als het een zaak is die ook verkoop doet?

Sokken is een goed punt: hoe dunner hoe beter. Tegelijk zijn huurschoenen per definitie te groot en te wijd, dus daar zal t iets minder uitmaken, maar je wilt zeker met eigen schoenen hele dunne sokken en dan lekker strak (maar comfortabel) gefit. Laat je ze fitten met dikke sokken dan merk je het verschil wel met dunne sokken als je die aandoet :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeBaroN
ZieMaar! schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:26:
Deze maart was, zeker de tweede helft, echt (te) warm. Daar had 500m hoger niet zo heel veel voor uitgemaakt. In januari heb je die zonkracht echt nog niet, dan zit je in bijv Hochkonig echt gegarandeerd goed.

Hochkonig is een heel fijn gebied. Niet te moeilijk, brede en lange pistes en veel goede horeca. Niet al te druk, maar misschien wel wat klein voor een hele week? De liften zijn lang en snel en normaal zit je tot een eind in maart daar prima.

De Dolomieten bestaan uit zo’n 12 gebieden. Het meest bekend zijn de Sella Ronda gebieden, Val Gardena, Arabba, Val di Fassa en Alta Badia. Zeker die eerste en die laatste zijn eigenlijk best Oostenrijks. Iedereen spreekt er ook Duits, veel schnitzels en apfelstrudel, maar ook Italiaanser eten is er gelukkig goed te vinden :). Val Gardena (en dan bijv Ortisei) of Alta Badia (Corvara, La Villa) zijn ook best levendig. Geen op de tafels apresski (niet zoveel als in Oostenrijk), maar echt zat plekken om heerlijk een biertje te drinken (met of zonder muziek) en veel (piste) restaurants. Arabba en Val di Fassa zijn ook prima plekken, iets rustiger maar heel goed gelegen. Geen zuid Tirol en dus ook iets Italiaanser. De Sella Ronda is handig om van het ene naar het andere gebied te skiën, maar is zeker niet het mooiste.

Daarnaast zijn er nog talloze niet aangesloten gebieden. Kronplatz is de grootste en daar kan je dicht bij de lift zitten en makkelijk met de skitrein naar Drei Zinnen. Beiden Zuid Tirol.

Het mooiste zijn echter de andere gebieden: Passo San Pellegrino, Alpe Lusia, Latemar, Carezza, Civetta. Rustig, heel mooi en uitstekende hutten. Drei Zinnen kan eigenlijk ook in dit rijtje, al ligt het niet in deze buurt. Op DZ na zijn dit allemaal gebieden die dus niet in Zuid Tirol liggen en dus veel Italiaanser zijn. Dat merk je overal. Deze gebieden zijn allemaal wel klein en eigenlijk moet je centraal gaan zitten (bijv Moena) en elke dag met de auto. Dat is niet wat jij zoekt.

Val Gardena, Alta Badia en misschien Arabba of Val di Fassa zijn denk ik de beste opties, waarbij Val Gardena denk ik het meest in de smaak valt en daar is vaker iets in de buurt van de lift te vinden. Alta Badia ook wel, maar is wat makkelijker qua gebied. Heel veel goede hutten, echt heel goed.

Schladming is een leuke, levendige stad met veel restaurantjes en heel veel apres ski. Met wat zoeken zit je ook wel heel dicht bij de lift, maar een bergje verder zit je bij Hochwurzen en daar heb je veel ski in ski out op het Rohrmoosplateau. Of daar veel losse restaurants zitten weet ik niet, maar alle vier de bergen zijn heel leuk en een (half) dagje Fageralm is ook erg mooi en bijzonder.
Heel erg bedankt voor deze uitgebreide informatie. Val Gardena is ongeveer 11uur rijden en Schladming 10uur. Denk dat we het eerst in Oostenrijk willen houden en dan zou Schladming een optie kunnen zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Schladming is leuk hoor! Mooie pistes, niet heel bekend bij Nederlanders maar wel echt een modern gebied met veel faciliteiten. Ik denk dat ik de uitersten, dus Hauser Kaibling en Reiteralm, het mooist vind, maar Schladming is het meest levendig en heeft de meeste restaurants. Haus is echt klein, al is het dalstation erg gezellig en levendig. Het stadje zelf heeft niet zoveel.

De verbindingen zijn niet allemaal makkelijk. Van Schladming naar Hauser Kaibling is zwart (maar niet heel moeilijk, zeker niet aan t begin van de dag), die van Reiteralm naar Hochwurzen is rood (de dalafdaling) en wel erg pittig, zeker later op de dag. De rest is goed te doen voor iedereen denk ik.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:19
Huisje in Val di Fassa geboekt voor feb 2023. Zin in.

Nonsensical line goes here <---

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:59
r_bleumer schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:35:
Huisje in Val di Fassa geboekt voor feb 2023. Zin in.
Wij voor januari 2023 een appartement in Fiss :o Over drie weken eerst zomervakantie vieren in Serfaus :)

XXXVI

• r_bleumer
ephymerous schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:16:
[...]

Wij voor januari 2023 een appartement in Fiss :o Over drie weken eerst zomervakantie vieren in Serfaus :)
Veel plezier, wij gaan eind juli 2 weken naar het Schwarzwald, kan onze Berner lekker mee. Die vindt bergen (en mn sneeuw) geweldig.

• ephymerous
r_bleumer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Veel plezier, wij gaan eind juli 2 weken naar het Schwarzwald, kan onze Berner lekker mee. Die vindt bergen (en mn sneeuw) geweldig.
We willen in het Zwarte Woud ook nog een paar dagen een huisje/chalet/caravan/watdanook huren. Tips voor een plek met kinderen (<3 jaar) zijn welkom :)

XXXVI

• r_bleumer
Wij gaan naar Todtnau, da's onderin, tegen de Zwitserse grens. Van de week nog een boekje kopen over de bestemming zodat we lijstje van to-do's kunnen maken. Wat trouwens wel leuk is met kinderen voor in onze regio is het boekje (2 stuks) Niederrhein mit Kinder. Weet niet waar je woont? Ah, zie in je profiel Zwolle, dan is Niederrhein wellicht net wat ver rijden. Wij vonden dingen als de Tiergarten Kleve en Ponyhof Leiting echt helemaal geweldig.

Maar goed, edit 4 of zo, ga je de kids op skiles stoppen? Wij zijn met 2,5 en 3,5 begonnen met de meiden, en ze vonden het supersupersuperleuk. Vantevoren goed ge-enthousiasmeerd door ze met de skischoentjes door huis te laten banjeren, skietjes te laten zien en zo. Inmiddels zijn ze 14 en 16 en is de jongste er eigenlijk zeker van dat ze haar Anwärter wil doen om skiles te kunnen geven. Kunnen echt als een malle skiën. Deze winter presteerden ze het om de Harakiri in onder de 1,50 te doen en de Devils Run kon ze me vol knallend volgen in rond de 2,30. Ik moet ook mijn oude SX12's voor Valerie in orde maken, zodat ze kan kijken of ze nog harder kan dan dat ze al gaat.

[Voor 87% gewijzigd door r_bleumer op 22-06-2022 12:05]

• ephymerous
r_bleumer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:55:
Wij gaan naar Todtnau, da's onderin, tegen de Zwitserse grens. Van de week nog een boekje kopen over de bestemming zodat we lijstje van to-do's kunnen maken. Wat trouwens wel leuk is met kinderen voor in onze regio is het boekje (2 stuks) Niederrhein mit Kinder. Weet niet waar je woont? Ah, zie in je profiel Zwolle, dan is Niederrhein wellicht net wat ver rijden. Wij vonden dingen als de Tiergarten Kleve en Ponyhof Leiting echt helemaal geweldig.
Het is wat ver voor een dagtrip maar de regio is zeker geschikt om onderweg wat te doen naar een lang weekend Eifel of Sauerland met de kinderen :)
Maar goed, edit 4 of zo, ga je de kids op skiles stoppen? Wij zijn met 2,5 en 3,5 begonnen met de meiden, en ze vonden het supersupersuperleuk. Vantevoren goed ge-enthousiasmeerd door ze met de skischoentjes door huis te laten banjeren, skietjes te laten zien en zo. Inmiddels zijn ze 14 en 16 en is de jongste er eigenlijk zeker van dat ze haar Anwärter wil doen om skiles te kunnen geven. Kunnen echt als een malle skiën. Deze winter presteerden ze het om de Harakiri in onder de 1,50 te doen en de Devils Run kon ze me vol knallend volgen in rond de 2,30. Ik moet ook mijn oude SX12's voor Valerie in orde maken, zodat ze kan kijken of ze nog harder kan dan dat ze al gaat.
Onze jongste is dan een maand of 16 dus dat wordt nog oppassen en eventueel een dag (max 2) bij de opvang. Dat vind ik ook het mooie aan Serfaus-Fiss-Ladis, helemaal toegespitst op de kinderen. De oudste is dan ruim 3 jaar oud en we gaan het in ieder geval proberen. Goed idee om ze thuis alvast wat te laten wennen, dat neem ik even mee :)

Anyway, mijn schoonouders gaan ook mee dus we hebben voldoende tijd om zelf ook lekker de pistes op te gaan O+

XXXVI

• Togi
  • Laatst online: 18:12
r_bleumer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:55:

Bij ons zijn ze ron 3,5 begonnen met les op de borstelbaan in Nederland (daarvoor al wel op van die onderbind skies in de sneeuw).

Grootste nadeel is dat de middelste (nu 8) mij dus bijhoudt. Wil je zelf lekker knallen, kom je beneden, kijk je naar boven op de piste waar ze zijn, staat ie al naast me :'( ;)

• r_bleumer
@Togi Oh ja, dat ken ik. Moet ik echt doorknallen (en dan ga je dus al harder dan 80-85% van de skiërs) om zwart af te denderen, staat de jongste naast me: papa is langzaam..... Damn!

• Togi
r_bleumer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:53:
@Togi Oh ja, dat ken ik. Moet ik echt doorknallen (en dan ga je dus al harder dan 80-85% van de skiërs) om zwart af te denderen, staat de jongste naast me: papa is langzaam..... Damn!
En ik had zo de hoop dat dit pas zou komen als ze een jaar of 16 zijn of zo. Maar niet bij 8.
En als ie het doet zoals het zoontje van vrienden, dus alles rechtdoor, geen bochtjes, en in pizza punt etc, maar zijn techniek is hartstikke mooi…
Enige gevoel wat er iig nog is, is dat de investering iig goed was :)

• r_bleumer
@Togi Leuk is dat he. Die jongste van ons moet wel in een rechte lijn, maar dat doet ze dan ook. Ze kan gelukkig ook heel mooi en gecontroleerd, maar ook zo van zoef, geen angst, recht naar beneden. De oudste is iets rustiger wat dat betreft. Al kunnen ze allebei goed skiën. Cadeautje van hun ouders :)

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:46
Het is nog rustig hier. Bij mij begint het toch al flink te kriebelen.

Zoon (5) is alweer aan zijn lessen begonnen en zelf heb ik wat lessen voor november opstaan. Laat de sneeuw maar komen.

Grz D.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20
Hier ook, echter diverse omstandigheden dat een echte alpen-vakantie er niet in gaat zitten.
Heb in de kerstvakantie wel een huisje in Willingen geboekt die tot 1 dag van tevoren nog te annuleren is. Ik kijk ter plaatse dan of ik wel of niet ga skiën of snowboarden, is vast gigantisch druk. Gewoon voor de sfeer met de family is ook prima. Ik zag dat er een oefenweide achter het huisje ligt, misschien leuk voor m'n dochter van 4.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:45
DomiGijzen schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:37:
Het is nog rustig hier. Bij mij begint het toch al flink te kriebelen.

Zoon (5) is alweer aan zijn lessen begonnen en zelf heb ik wat lessen voor november opstaan. Laat de sneeuw maar komen.
Hier net zo, maar ben wel benieuwd naar wat de prijzen van de ski-passen gaan doen dit seizoen :+

https://www.wintersport.n...ing-elektriciteitsprijzen

• DomiGijzen
renegrunn schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:23:
[...]

Hier net zo, maar ben wel benieuwd naar wat de prijzen van de ski-passen gaan doen dit seizoen :+

https://www.wintersport.n...ing-elektriciteitsprijzen
Daar was ik benieuwd heen. Solden en Saalbach zijn rond de 10% gestegen. Hotels lijken naar mijn gevoel flink duurder en toch is het goed zoeken naar een plekje.
Van zomer vakantiegangers heb ik wel begrepen dat het eten flink gestegen is.

Grz D.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik was in Saalbach vorige week en daar was het normaal Oostenrijks, niet heel duur. Ik ben nu in Merano, dat lijkt wel wat duurder, maar niets schokkends. Op de een of andere manier lijkt die stroom rekening overal minder een issue, ik mag echt overal en altijd gratis laden…

Mijn vakantie naar Cervinia is een jaar doorgeschoven (ivm blessure icm annuleringstermijn), dus dat is nu maart ‘23 en dat appartement is € 50,- ofzo duurder geworden (op 2k). Ik denk dat je het gebruikelijke rondje gaat zien: veel geroep, vooral om de (lokale) overheid onder druk te zetten om mee te betalen en aan het eind blijft alles gewoon open en zal je hooguit in het voor- en naseizoen merken dat er geen of minder avondskiën oid is.

Ik verwacht iig ook half december (voor kerst) te gaan, daar naar waar de sneeuw goed is (maar het liefst naar 3 Zinnen), dat is zo voor seizoen dat het nooit echt duur is. Het probleem zal ook niet die € 500,- per gezin voor duurdere brandstof etc zijn, maar vooral dat je dat bedrag ook per maand nu extra kwijt bent. Wellicht zal het daardoor, buiten het hoogseizoen, ook rustiger zijn? Dat zijn toch ook relatief vaak tweede tripjes ed.

• DeBaroN
Iemand nog goeie tip voor een appartement voor 4 personen in Obertauern? Geen slaapbank, maar 2 volledige 2 persoonsbedden. Liefst met ontbijt.
(Maart 2023)

[Voor 7% gewijzigd door DeBaroN op 08-09-2022 19:08]

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:12
Inmiddels geboekt: Wolkenstein / Selva di Val Gardena 2023 week 3. Mogelijk in Maart weer riching 3 Vallees maar dat bedenken we ons tegen de feestdagen nog wel. Zin in!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
Hier ook klaar om te boeken.
2e week kerstvakantie naar Saint Francois Longchamps. Vorig jaar ook geweest en zoontje voor het eerst skiles gehad.

Voorjaarsvakantie naar Avoriaz en gaat schoonvader mee, want die wil nog eens skiën met zijn kleinzoon. Dan heeft kleinzoon al zijn 3e skiles. Dus hoop dat schoonvader hem dan nog kan bijhouden. :+

Beide keren met de bus, aangezien dst goed bevalt en we nog altijd geen auto hebben waarmee je met alle bagage naar wibtersport rijd :D Als er een nieuwe auto komt maar rekening mee houden.

• ephymerous
In januari gaan we met mijn schoonouders naar Fiss. In maart ga ik een lang weekend met collega’s naar Brixental, voor het eerst met de Nightjet. Ik ben benieuwd hoe dat gaat :)

Dan blijft februari over, wellicht nog iets met vrienden :)
larrylaffer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:57:
Inmiddels geboekt: Wolkenstein / Selva di Val Gardena 2023 week 3. Mogelijk in Maart weer riching 3 Vallees maar dat bedenken we ons tegen de feestdagen nog wel. Zin in!
Tof gebied. Wij zaten vorig jaar in Santa Christina. Veel plezier alvast 8)

[Voor 43% gewijzigd door ephymerous op 09-09-2022 07:27]

XXXVI

• Togi
Ook hier het seizoen begonnen, gisteren lekker de skies van de kids geprepareerd voor het les seizoen.
Verder iig de voorjaarsvakantie gepland en waarschijnlijk de kerst.
Aftellen tot de eerste sneeuwvlokjes

• DomiGijzen
ZieMaar! schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:14:
Ik was in Saalbach vorige week en daar was het normaal Oostenrijks, niet heel duur. Ik ben nu in Merano, dat lijkt wel wat duurder, maar niets schokkends. Op de een of andere manier lijkt die stroom rekening overal minder een issue, ik mag echt overal en altijd gratis laden…

Mijn vakantie naar Cervinia is een jaar doorgeschoven (ivm blessure icm annuleringstermijn), dus dat is nu maart ‘23 en dat appartement is € 50,- ofzo duurder geworden (op 2k). Ik denk dat je het gebruikelijke rondje gaat zien: veel geroep, vooral om de (lokale) overheid onder druk te zetten om mee te betalen en aan het eind blijft alles gewoon open en zal je hooguit in het voor- en naseizoen merken dat er geen of minder avondskiën oid is.

Ik verwacht iig ook half december (voor kerst) te gaan, daar naar waar de sneeuw goed is (maar het liefst naar 3 Zinnen), dat is zo voor seizoen dat het nooit echt duur is. Het probleem zal ook niet die € 500,- per gezin voor duurdere brandstof etc zijn, maar vooral dat je dat bedrag ook per maand nu extra kwijt bent. Wellicht zal het daardoor, buiten het hoogseizoen, ook rustiger zijn? Dat zijn toch ook relatief vaak tweede tripjes ed.
Heb nog eens gekeken. Ons hotel/appartement van vorig jaar in Solden is toch bijna 10% duurder. Maar het was altijd scherp aan de prijs dus misschien is voor hen noodzaak geweest.
Verder zou mijn beleving ook kunnen komen omdat we nu voor het eerst in de vakantie moeten. Altijd wel bijgehouden maar nooit echt hoeven betalen. Dan is de beleving toch anders (en duurt blijft het toch).

Of de energie perikelen hier tot minder volk op de piste gaan leiden weet ik nog niet. Je zou zeggen van wel maar het verbaast me hoeveel ook buiten de vakanties al vol zit...

Grz D.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:18
Ik heb de TS even ge-update voor het huidige wintersportseizoen.

Voor mezelf. Weekje vakantie gepland in december (17-24 december). Dan hebben enkel de Fransen en de Engelsen al vakantie, dus op zich moet dat een behoorlijk rustig weekje in Oostenrijk/Italië kunnen worden. Of we richting Alpen trekken laten we voorlopig wel nog in het midden, dat zal waarschijnlijk een behoorlijk last minute beslissing worden.

Enerzijds willen we misschien wat geld besparen met de stijgende prijzen. Eigenlijk is dat niet nodig, maar om de 1 of andere reden voelt dat "nodig", of alleszins "verwacht". Anderzijds heb ik wel al enkele écht leuke deals gevonden voor die week.

Nuja, dat is net na de seizoenstart; dus qua sneeuw gewoon véél te onzeker. Boven de 2000 meter zou ik dat misschien durven riskeren, maar in Oostenrijk toch echt niet...

Daarnaast ga ik normaal op een trip met vrienden in januari, maar benieuwd of we dit jaar iedereen meekrijgen...

Het zal de komende maanden wel duidelijk worden zeker 8)7

[Voor 8% gewijzigd door Jebus4life op 10-09-2022 19:03]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• renegrunn
Jebus4life schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:16:
Nuja, dat is net na de seizoenstart; dus qua sneeuw gewoon véél te onzeker. Boven de 2000 meter zou ik dat misschien durven riskeren, maar in Oostenrijk toch echt niet...
Ga al jaren precies die week naar Oostenrijk, eigenlijk nooit zonder sneeuw gezeten. Maar, zoals je zelf ook al stelde, altijd wel last-minute bepaald waar we heen gingen. Maar had vorig jaar een appartement in Innsbruck geboekt, kon ik letterlijk alle kanten op zoals Solden / Fugen / Zell am / Ziller etc.

• DeBaroN
Hoe is de ervaring / sneeuwzekerheid in Schruns (Silvretta Montafon) in maart? Wij willen evt 12-17mrt die kant op.
Zagen toevallig een mooie nieuwe accommodatie in Schruns op Booking en even snel geboekt (gratis annulering)
Benieuwd of er dan nog een dalafdaling mogelijk is.

[Voor 51% gewijzigd door DeBaroN op 11-09-2022 20:14]

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:29
Het topic komt weer tot leven en ik besef dat ik weer moet gaan boeken.
Discussiepunt is of we weer terug gaan naar Val Gardena. Hier gaan we al jaren heen met kerst: supergebied, groot, mooie omgeving, heerlijk eten en sneeuwzeker.
Elk jaar kriebelt het toch weer om andere gebieden te verkennen.
Hebben jullie nog must go gebieden die aan bovenstaande eisen voldoen?

• DomiGijzen
Jebus4life schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:16:

Daarnaast ga ik normaal op een trip met vrienden in januari, maar benieuwd of we dit jaar iedereen meekrijgen...
Als het alternatief is, niet gaan, zou ik overwegen om de beste periode te plannen en toch te gaan. Als is het met een kleinere groep.
Mijn ervaring is dat het steeds moeilijker wordt om iedereen bij elkaar te krijgen. (kinderen, carrière, 'behoud van relatie', etc., etc., alles lijkt te botsen op een gegeven moment :) )

Grz D.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
DomiGijzen schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:59:
[...]

Als het alternatief is, niet gaan, zou ik overwegen om de beste periode te plannen en toch te gaan. Als is het met een kleinere groep.
Mijn ervaring is dat het steeds moeilijker wordt om iedereen bij elkaar te krijgen. (kinderen, carrière, 'behoud van relatie', etc., etc., alles lijkt te botsen op een gegeven moment :) )
Dit _/-\o_

Wij gingen altijd met een grote groep, nu zijn we de enige van die grote groep die uberhaupt nog op wintersport gaan. We vragen ze elk jaar, maar elk jaar is er wel iets waardoor het niet kan. Als we dan niet zouden gaan had ik heel wat mooie wintersporten gemist O-)

Als er weer mensen mee zouden gaan, zou er ook een enorm niveauverschil zijn ondertussen :D Maar dat mag de pret nooit drukken gelukkig.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DeBaroN schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:28:
Hoe is de ervaring / sneeuwzekerheid in Schruns (Silvretta Montafon) in maart? Wij willen evt 12-17mrt die kant op.
Zagen toevallig een mooie nieuwe accommodatie in Schruns op Booking en even snel geboekt (gratis annulering)
Ik ben daar niet geweest, maar het gaat toch hoog en de basislaag qua sneeuw is top in die periode. Waar je op moet/kan letten is hoe de oriëntatie van de pistes is: veel zuidhellingen geeft pap na de lunch als je een zonnige week hebt, zit je ergens met veel noordhellingen, dan zit je gebakken in die periode als de zon schijnt (bijv Schladming, Hochkonig, Warth Schrocken etc).

@Jebus4life ik was vorig jaar (eind ‘21) in dezelfde periode in december aan het skiën en ik had top condities in Ski Amade en was vooral blij dat ik niet echt hoog zat: echt veel te koud. Zelfde verhaal voor december ‘19: dikke föhn dus alles wat hoog was, was dicht en alles wat laag was, was pap, tenzij je een gebied had met goede kunstsneeuw en iets van de Alpenhoofdkam af, wederom was Ski Amade het beste.

Voor die periode zijn er 2 regio’s die ik op voorhand durf te boeken: Ski Amade en Dolomieten. Hoge gebieden kunnen echt spoken in die periode, gebieden zonder veel kunstsneeuw zijn nog wat onzeker en lage gebieden met veel neerslag hebben dan nog vaak regen. Als je lastminute wil gaan is er veel meer mogelijk; bij een zonnige week is Ski Arlberg in die periode super, wil je een normaal te druk gebied als Saalbach eens doen; het is dan nog rustig, etc. Frankrijk zou ik in die week overslaan; veel drukte en ze hebben daar over het algemeen wat meer sneeuw nodig om veel te openen. Zwitserland kan altijd, maar de CHF is erg duur en Zwitsers zijn niet per se van vroeg veel liften openen. Hogere Italiaanse gebieden zou ik nog overslaan, dat is donker en potentieel heel koud (overslaan als in: op voorhand boeken).

En voor wat het waard is: in Italië moet je nu in elke dichte lift een mondkapje op (vrij streng ook): dat zal vast in de winter ook zo zijn. Ik verwacht in Oostenrijk de minste maatregelen (als ze al komen uiteraard).

• Cheesy
DeBaroN schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:28:
De website van wintersport.nl is altijd wel handig hierin.
De kans dat de dalafdaling open is in Schruns staat op groen, dus lijkt wel goed te gaan.
https://www.wintersport.n...-montafon/sneeuwzekerheid

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Wij hebben voor januari mayrhofen geboekt, wilde eigenlijk iets luxer/groter gebied (denk aan solden/ischgl), maar merkte dat de prijzen inderdaad flink gestegen waren. Ook viel het me op dat het aanbod aan accomodaties al flink aan het afnemen is.

Ondanks dat wel heel veel zin in mayrhofen, zelf slecht 2 of 3x een dagje naartoe geweest (uitstapje vanuit Konigleiten), dus ben erg benieuwd hoe een week daar gaat bevallen! Misschien dat we nog een dagje uitwijken naar Fugen, daar ook ook al eens een dagje geweest en was toen goed bevallen!

Nu nog even op zoek naar nieuwe slalom ski's voor de harde dagen ;)

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Sölden is eigenlijk maar 1km groter, toch ;)? Ischgl is wel fors groter. Ik denk dat er nog wel wat aanbod online gaat komen, ik denk dat ze soms ook wachten met het vaststellen van de prijzen, zeker buiten het hoogseizoen.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Volgens mij tellen ze bij mayrhofen de hintertux ook mee in de kilometers, denk niet dat we daar gaan skien.
Een aantal van de groep vielen vooral over het missen van een dalafdaling in mayerhofen, maar ik denk dat dat in de praktijk wel mee gaat vallen.
De lift naar beneden blijft volgens mij toch wat langer open, dus alsnog tijd voor een biertje nadat we de laatste afdaling/lift gedaan hebben.

We durfden het ook niet aan om langer te wachten op meer aanbod, moeilijk te voorspellen wat er nog zou komen en voor welke prijzen.

[Voor 14% gewijzigd door GeleFles op 13-09-2022 12:33]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
https://www.skiresort.de/...scherwelt-zillertal-3000/ :). Telt niet mee, dus. Maar groot genoeg dus :). Als je iets ziet wat je bevalt, dan gewoon boeken, zeker in de periode. Wellicht zelfs slims om de skipas al snel online te kopen.

Denk dat dat soort liften wel tot een uurtje of 17 open is normaal gesproken.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ja inderdaad, ik denk ook wel dat we ons prima gaan vermaken!

Skipas is al geregeld, we gaan volledig georganiseerd; met busreis en skipas via sunweb.
We hebben nog zitten denken om zelf te rijden, maar we willen graag 8 dagen skien, en dan is het wel lekker om op zaterdagochtend de bus uit te stappen, snel omkleden en de piste op ;)
Als ik zelf rij, dan ga ik na zo'n lange rit niet gelijk de piste op.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verstandig :). Ik ga wel altijd zelf rijden, maar vertrek vaak op vrijdag om ergens rondom Rosenheim te overnachten en dan ook 's zaterdags tegen een uurtje of 10/11 de piste op te gaan. Same op de laatste dag: skiën tot een late lunch, rijden richting Nurnberg oid en dan laatste stuk op zondag.

Ik ski overigens graag in gebieden met meerdere deelgebieden, dus dan is een auto ook altijd wel handig :).

• Togi
Je kan vanuit Mayrhoven met het treintje (gratis met je skipas) heel makkelijk naar Zell of bijv Kaltenbach ook Tux is voor een dagje heel leuk. Dus denk niet dat je je er gaat vervelen

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:31

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Heeft er iemand ervaring met ski in/ski out campings? Voorheen probeerde ik altijd een plek te vinden met een huisje of hotelletje aan de piste maar sinds April hebben we een goed geïsoleerde buscamper en wil ik dus met de camper op wintersport richting Oostenrijk.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat heb ik volgens mij in Oostenrijk nog nooit gezien…wel in Corvara, Alta Badia, volgens mij. Maar is de charme niet meer dat je gewoon elke dag elke anders skiet en dus overdag je ding gewoon op een parkeerplaats zet? ‘s Avonds rij je naar een campinkje oid en de volgende ochtend het volgende gebied?

Op wintersport.nl zit evr66, die gaat volgens mij vaak met de caravan. Als je daar een account hebt, kan je hem eens vragen?

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:55
DGTL_Magician schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:23:
Heeft er iemand ervaring met ski in/ski out campings? Voorheen probeerde ik altijd een plek te vinden met een huisje of hotelletje aan de piste maar sinds April hebben we een goed geïsoleerde buscamper en wil ik dus met de camper op wintersport richting Oostenrijk.
Wij zijn afgelopen winter met de camper naar het Kleinwalsertal geweest. We stonden op camping Jochum, beetje aan de rand van Riezlern. Niet echt ski in/ski out, maar gezien de busverbindingen in het gebied is dat ook wat minder noodzakelijk. Er zat een bushalte vlak voor de camping waarmee wij naar het door ons gekozen deelgebied gingen. Alle voorzieningen voor een fijne wintersport waren aanwezig (droogruimte, opslag voor ski's, verwarmd sanitair, etc.) Niet helemaal wat je zoekt dus, maar wellicht een optie (y)

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wat ik ook bedacht: shit goed drogen is niet heel praktisch in een camper, dus misschien is een camping op loopafstand van een dalstation met lockers wel win-win? En niet alles nat in de camper én een kleine warming up én veel meer gebiedskeus?

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:31

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

ZieMaar! schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:42:
Wat ik ook bedacht: shit goed drogen is niet heel praktisch in een camper, dus misschien is een camping op loopafstand van een dalstation met lockers wel win-win? En niet alles nat in de camper én een kleine warming up én veel meer gebiedskeus?
Sowieso gaat het materieel achterop en niet in de camper, dan is alles nat.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Het begint hier ook weer aardig te kriebelen. Ik ga dit jaar zoals gebruikelijk weer 2e week van maart, weer een hele week, dat was vorig jaar de eerste keer (daarvoor altijd 4 dagen gedaan). 1 week beviel heel goed, dus nu weer.

Ik ben nu 4 keer achter elkaar in Flachau geweest, nog nooit ergens anders. We gaan altijd met 6 á 7 man. Eigenlijk kiezen we altijd voor Flachau omdat het een lekker groot gebied is (met alle verbindingsliften) en omdat we er altijd een fijn chalet kunnen huren (chalet voor 12 mensen officieel, maar met meer dan 8 zou ik er echt niet willen zitten).

Nu wil een deel van ons wel eens ergens anders heen (ik op zich ook wel, al maakt het me niet heel veel uit). Maar het vinden van een chalet wat groot genoeg is (dus met minimaal 7 volwaardige slaapplekken, minimaal wel 2, liefst 3 badkamers) en wat dicht bij de piste en skilift ligt (max 300 meter van een lift) is wel lastig vinden. Ons budget is zo'n 1000 p.p. (maar dat is dan wel incl. skipas), dus zeg maar 6K (of 7, als we met 7 zijn) per persoon.

Hebben jullie een tip voor een specifiek huisje, of een website waar het een beetje eenvoudig zoeken is? Meestal boeken we via Sunweb, maar die hebben een redelijk karig aanbod vind ik. Via Booking kom ik heel snel bij gebieden uit waar heel weinig KM aan piste is. Mag trouwens ook in Frankrijk zijn, maar de voorkeur gaat uit naar Oostenrijk.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• DomiGijzen
miicker schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:18:
Het begint hier ook weer aardig te kriebelen. Ik ga dit jaar zoals gebruikelijk weer 2e week van maart, weer een hele week, dat was vorig jaar de eerste keer (daarvoor altijd 4 dagen gedaan). 1 week beviel heel goed, dus nu weer.

Ik ben nu 4 keer achter elkaar in Flachau geweest, nog nooit ergens anders. We gaan altijd met 6 á 7 man. Eigenlijk kiezen we altijd voor Flachau omdat het een lekker groot gebied is (met alle verbindingsliften) en omdat we er altijd een fijn chalet kunnen huren (chalet voor 12 mensen officieel, maar met meer dan 8 zou ik er echt niet willen zitten).

Nu wil een deel van ons wel eens ergens anders heen (ik op zich ook wel, al maakt het me niet heel veel uit). Maar het vinden van een chalet wat groot genoeg is (dus met minimaal 7 volwaardige slaapplekken, minimaal wel 2, liefst 3 badkamers) en wat dicht bij de piste en skilift ligt (max 300 meter van een lift) is wel lastig vinden. Ons budget is zo'n 1000 p.p. (maar dat is dan wel incl. skipas), dus zeg maar 6K (of 7, als we met 7 zijn) per persoon.

Hebben jullie een tip voor een specifiek huisje, of een website waar het een beetje eenvoudig zoeken is? Meestal boeken we via Sunweb, maar die hebben een redelijk karig aanbod vind ik. Via Booking kom ik heel snel bij gebieden uit waar heel weinig KM aan piste is. Mag trouwens ook in Frankrijk zijn, maar de voorkeur gaat uit naar Oostenrijk.
Dat soort accomodaties is typisch op airbnb te vinden.
Op wintersport.nl kun je de gebieden met elkaar vergelijken maar anderen zullen beslist wat gebieden gaan roepen. Zelf ken ik Saalbach/Hinterglemm en Solden. De eerste kun je een flinke ronde maken met enkel liften en skiën. Solden heeft twee bergen die verbonden zijn. Om rond te komen moet je uit het dal eerst weer terug naar het midden met de lift. Wel de moeite waard.

[Voor 7% gewijzigd door DomiGijzen op 14-09-2022 08:24]

Grz D.

• Cheesy

Voor mij het meest bruikbaar is het aanbod op de site van het Lokale Tourismusverband en www.e-domizil.de. Soms is de site van het tourismusverband ook het lokale aanbod van e-domizil.

Verder zou je nog een kijkje kunnen nemen op de volgende sites, soms staat daar wat tussen: https://www.chalet.nl/
https://www.traum-ferienwohnungen.de/
https://www.frosch-ferienhaus.de/

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb geen inspiratie voor sites om huisjes te boeken; maar hoe belangrijk is die 300m? Kluisjes bij de lift ook een optie? Op gewone schoenen en zonder ski’s op je nek kan je heel wat verder lopen.

Qua gebied kan ik wel meedenken, maar dat ligt vooral aan je wensen :).

• renegrunn

Jouw wensen komen redelijk overeen met die van ons. Wij komen al 14 jaar eigenlijk altijd weer uit in Frankrijk: veel meer keuze / aanbod voor grotere chalets of appartement en ook nog vlakbij of aan de piste. Kijk gewoon eens bij Sunweb naar: Tignes / Les Arcs (of la Plagne) / Alpe d'huez.

Edit. Even de proef op de som genomen voor de 2e week van maart. 10 persoons accommodatie op Sunweb:

Frankrijk: 105
Oostenrijk: 24

Filter je dan ook nog op op 'minder dan 250 meter' aan de piste:

Frankrijk: 51
Oostenrijk: 4

[Voor 6% gewijzigd door renegrunn op 14-09-2022 09:17]

• DomiGijzen
@miicker Valt me net trouwens in. Stond een artikel op op-wintersport.nl. Zal wel 99% reclame zijn. Maar wie weet. linkje

[Voor 3% gewijzigd door DomiGijzen op 14-09-2022 09:24]

Grz D.

• laurens0619
  • Laatst online: 22:40
Cheesy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:24:
[...]

Voor mij het meest bruikbaar is het aanbod op de site van het Lokale Tourismusverband en www.e-domizil.de. Soms is de site van het tourismusverband ook het lokale aanbod van e-domizil.

Verder zou je nog een kijkje kunnen nemen op de volgende sites, soms staat daar wat tussen: https://www.chalet.nl/
https://www.traum-ferienwohnungen.de/
https://www.frosch-ferienhaus.de/
Ik wil je even hartelijk bedanken!
Wij gaan dit jaar voor het eerst op vakantie met de kinderen (2 gezinnen, kids van 2x5 en 2x1) en hadden moeite om nog een leuk betaalbaar appartement te vinden. Dankzij jouw tip een super mooi ruim appartement in Otz gevonden :)
Nooit geweest maar wat ik lees erg kindvriendelijk.

Ik ben mij trouwens nu ook aan het orienteren op de skipas want ik lees dat deze prijzen wellicht al omhoog zullen gaan.
Nu lees ik dat ze in dat gebied ook een "6-Tage Jungfamilie*" kaart hebben:
Jungfamilienkarte für Familien mit Kleinkind(ern) 1 Ticket
für 2 Elternteile. Die Karte gilt für Familien mit Kleinkindern
bis 4 Jahre (inkl. Jahrgang 2018). Dieser Skipass ist
zwischen den Eltern übertragbar, d.h. der Skipass darf
abwechselnd von einem der beiden Elternteile benutzt werden.
Klinkt goed maar we zijn met 4 volwassen en het idee was dus dat iedere dag 1 iemand "de lul ;)" is om op de kinderen te passen. Nadeel van de jungfamilie kaart is dat er maar max 2 mensen tegelijk kunnen gaan. Of heeft iemand daar andere ervaringen mee? Dat we er ook 3 kunnen kopen en dan 3/4 gebruiken?

[Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 19-09-2022 08:48]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Cheesy
laurens0619 schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:46:
[...]

Ik wil je even hartelijk bedanken!
Wij gaan dit jaar voor het eerst op vakantie met de kinderen (2 gezinnen, kids van 2x5 en 2x1) en hadden moeite om nog een leuk betaalbaar appartement te vinden. Dankzij jouw tip een super mooi ruim appartement in Otz gevonden :)
Nooit geweest maar wat ik lees erg kindvriendelijk.

Ik ben mij trouwens nu ook aan het orienteren op de skipas want ik lees dat deze prijzen wellicht al omhoog zullen gaan.
Nu lees ik dat ze in dat gebied ook een "6-Tage Jungfamilie*" kaart hebben:

[...]

Klinkt goed maar we zijn met 4 volwassen en het idee was dus dat iedere dag 1 iemand "de lul ;)" is om op de kinderen te passen. Nadeel van de jungfamilie kaart is dat er maar max 2 mensen tegelijk kunnen gaan. Of heeft iemand daar andere ervaringen mee? Dat we er ook 3 kunnen kopen en dan 3/4 gebruiken?
Graag gedaan ;)

Normale skipassen zijn persoonsgebonden. Hier wordt middels gezichtsherkenning op gecontroleerd. Ik neem aan dat er bij de familie-kaart gewoon (maximaal) 2 gezichten in het systeem staan, dus dan moet je even opletten dat je de skipassen goed verdeelt zodat elke pas een vast koppel heeft.

Bijvoorbeeld met stift merken en zo verdelen: (2 van de 6 personen skiën wel een dag minder)

zaterdagzondagmaandagdinsdagwoensdagdonderdag
Albertpas 1pas 1pas 1pas 1
Bertopas 2pas 2pas 2pas 2pas 2
Cristelpas 3pas 3pas 2pas 3pas 3
Desirepas 1pas 3pas 3pas 1

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• laurens0619
@Cheesy
Fantastisch dat overzicht :)
Opzich goed idee maar ik heb nog ff nagedacht en ik denk dat je die passen toch vaker nodig hebt dan ik dacht. Oetz ligt in een dal en alles is in hochoetz met de gondel boven. Ik denk dat we dan gewoon op 4 volwassen kaarten uitkomen. Ook niet heel erg want de skipas is nog betaalbaar daar.

• Cheesy
laurens0619 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:08:
@Cheesy
Fantastisch dat overzicht :)
Opzich goed idee maar ik heb nog ff nagedacht en ik denk dat je die passen toch vaker nodig hebt dan ik dacht. Oetz ligt in een dal en alles is in hochoetz met de gondel boven. Ik denk dat we dan gewoon op 4 volwassen kaarten uitkomen. Ook niet heel erg want de skipas is nog betaalbaar daar.
Ik ken het 'probleem', hadden wij ook. Het is toch leuker als de rest van de family bijvoorbeeld rond het middageten ook even kan komen kijken. Als dat 1x per dag is zou je eventueel voor de losse Berg en Talfahrt kunnen kiezen, alhoewel dat op de hele week slechts 32 euro scheelt. Dan kun je inderdaad beter voor 4 volwaardige passen kiezen. Ik weet niet hoe het in Oetz is, maar soms zit er ook een zwembad op de kaart, dan kun je daar ook gewoon met 4 man/vrouw tegelijk heen.

Overigens, dit vind ik typisch een nadeel van Oostenrijk. Om in het ski-gebied te komen heb je vaak een grote lift vanuit het dorp nodig. De meeste dorpen liggen te laag, uiteraard een paar uitzonderingen.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• laurens0619
Cheesy schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:16:
[...]

Ik ken het 'probleem', hadden wij ook. Het is toch leuker als de rest van de family bijvoorbeeld rond het middageten ook even kan komen kijken. Als dat 1x per dag is zou je eventueel voor de losse Berg en Talfahrt kunnen kiezen, alhoewel dat op de hele week slechts 32 euro scheelt. Dan kun je inderdaad beter voor 4 volwaardige passen kiezen. Ik weet niet hoe het in Oetz is, maar soms zit er ook een zwembad op de kaart, dan kun je daar ook gewoon met 4 man/vrouw tegelijk heen.

Overigens, dit vind ik typisch een nadeel van Oostenrijk. Om in het ski-gebied te komen heb je vaak een grote lift vanuit het dorp nodig. De meeste dorpen liggen te laag, uiteraard een paar uitzonderingen.
Dit wordt onze eerste keer met kinderen. Voorheen altijd samen, met vrienden of opa en oma mee als oppas.
Denk inderdaad dat het het leukste is als we gewoon allemaal een pas hebben, voor die paar euro geen zin om te klooien.
Was wel een buitenzwembad in oetz maar vanuit hotel adviseerde ze: Aqua-Dome Therme Längenfeld
Ziet er ook wel goed uit :+

Ik las ook dat ze in het gebied gratis opvang hebben maar dat is vanaf 2 en "diaper free".
Ik weet niet welk kind er vanaf 2 diaper free is maar ik kan je voorspellen die van ons niet :P
Ach ze zijn dan toch net te jong (1,75 jaar, maar toch) en tegelijk wil ik de kinderen ook niet de hele dag dumpen. Maar hier en daar voor een uurtje zou wel leuk zijn :)

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

laurens0619 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:21:
[...]

Dit wordt onze eerste keer met kinderen. Voorheen altijd samen, met vrienden of opa en oma mee als oppas.
Denk inderdaad dat het het leukste is als we gewoon allemaal een pas hebben, voor die paar euro geen zin om te klooien.
Was wel een buitenzwembad in oetz maar vanuit hotel adviseerde ze: Aqua-Dome Therme Längenfeld
Aqua Dome in langenfeld is inderdaad een heerlijk zwembad! afgelopen zomer een avondje lekker gezwommen daar.
Voor wat ik kon zien is er voor kids ook genoeg te doen, dus dan kan je zelf misschien ook even ontspannen ;)

• DomiGijzen
laurens0619 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:21:
[...]

Ik las ook dat ze in het gebied gratis opvang hebben maar dat is vanaf 2 en "diaper free".
Ik weet niet welk kind er vanaf 2 diaper free is maar ik kan je voorspellen die van ons niet :P
Ach ze zijn dan toch net te jong (1,75 jaar, maar toch) en tegelijk wil ik de kinderen ook niet de hele dag dumpen. Maar hier en daar voor een uurtje zou wel leuk zijn :)
Wij zijn ook niet zo een voorstander van (constante) opvang. Wel altijd het geluk gehad dat er altijd mensen bij waren die geen behoefte hadden aan full time skien. Maar ook dan voel ik me soms bezwaard.
Gelukkig is dat maar een paar jaar. Dan kunnen ze op skiles. Onze is vorig jaar begonnen en dat je dan na 4-5 dagen les samen van blauw af kunt, is ook weer heel leuk!

En zeker niet gaan klooien voor een paar euro als je het kunt missen. Het is vakantie voor iedereen :)

Grz D.

• laurens0619
DomiGijzen schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:32:
[...]

Wij zijn ook niet zo een voorstander van (constante) opvang. Wel altijd het geluk gehad dat er altijd mensen bij waren die geen behoefte hadden aan full time skien. Maar ook dan voel ik me soms bezwaard.
Gelukkig is dat maar een paar jaar. Dan kunnen ze op skiles. Onze is vorig jaar begonnen en dat je dan na 4-5 dagen les samen van blauw af kunt, is ook weer heel leuk!

En zeker niet gaan klooien voor een paar euro als je het kunt missen. Het is vakantie voor iedereen :)
De oudste 2 kinderen die meegaan zijn dan 6 en gaan inderdaad op skiles. Vorig jaar proeflesje gedaan in Snowworld en hij wilde niet stoppen en ging heel netjes in pizzapunt de berg af :)
Dus nog even 2 jaar geduld en dan kunnen de kinderen samen op skiles. Ik kijk heel erg uit om einde week samen die berg af te gaan met de oudste. Als het lukt gaat die nog wel ergens op ski cursus rond de kerstvakantie (als de gasprijzen meevallen ;))

We zijn gelukkig met 4 volwassenen dus ik denk dat dat afwisselen wel goed komt. Ik begin ook een oude knar te worden dus het tempo van "6 dagen eerste lift naar boven en laatste naar onder" ga ik toch niet meer volhouden :+

[Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 19-09-2022 10:37]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Veel Nederlandse ski scholen hebben wel een kerstvakantie aanbieding, je ziet namelijk 2 pieken (half november tot kerst en half januari tot carnaval) en dit is echt zo’n laagseizoen momentje met bijbehorende aanbiedingen. Zeker niet al te angstige kinderen leren veel en snel op een rolbaan.

• Togi
Hier hebben de kinderen altijd op een borstel baan les gehad.
De jongste is vorige week weer begonnen en het grote voordeel vind ik dat ze langer bezig zijn met de sport dan alleen die week in de sneeuw.
Wekelijks zijn ze gewend de schoenen aan te doen, een lift in te stappen etc. Afgelopen jaar was ze 4 en na 15 weken les of zo is ze op vakantie gewoon lekker met ons meegeweest op pad. Blauw ging prima en rood kwam ze ook opzich wel lekker af (niet heel snel maar was prima).
Vaak bleef 1 van ons bij haar en deed de andere de piste 2 keer. Vakantie is voor mij tijd voor de famillie, dus ik moet er niet aan denken ze dan te "dumpen" bij een skischool

Mbt borstel vs rolbaan; Ik zelf heb het op een rolbaan geleerd maar persoonlijk vind ik voor beginners de borstelbaan beter. Zo heeft een borstel baan net zoals een piste natuurlijke oneffenheden (tegen een gladde rolbaan) en je hebt een beter hoog laag gevoel omdat je daadwerkelijk naar beneden skiet. Zaken als tegen de berg inskieen om af te remmen, oneffenheid waardoor je skies uitelkaar gaan etc leer je beter op een borstelbaan
Een rolbaan daarintegen is perfect als je al ervaring hebt en je echt je techniek wilt verbeteren.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Beiden hebben hun voor- en nadelen. Meestal wordt de keus gemaakt door wat het best beschikbaar is, en dat is ook prima. In de basis blijft natuurlijk altijd waar: met een echt goede skihouding maakt die oneffenheid niet uit. Je wilt niet leren om te gaan met oneffenheden, je wilt zo'n goede basis hebben dat die oneffenheden niet uitmaken ;).

Maar dat hoogte/diepte is wel een voordeel tov de rolbaan en zeker bij echt jonge kinderen ontbreek de focus nog een beetje om maximaal het voordeel van de spiegel te hebben op de rolbaan.

/disclaimer: fanatiek rolbaan skiër die lerarenopleiding volgt :).

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:14

Damian

Insane Obtrusion

Best wel spannend, dit jaar of op wintersport met of de Kia E-Niro of met de Tesla Model Y, afhankelijk van of de Tesla geleverd word dit jaar..

We gaan altijd de laatste week van December naar Kaltenbach, en ik kan mij 3 jaar geleden herinneren dat er een beste rij stond voor de laadpalen.... Hopelijk zijn er in die tijd genoeg palen bij gekomen :P

Wel heul veul zin in. Eerst keer post-corona weer op wintersport.

Ieri ero quiete perché oggi sarò la tempesta

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik rijd een PHEV maar ben vooral geschrokken wat kou met een acculading en bereik doet. Waar ik met normaal weer makkelijk 50km op een accu rij, bleef daar in december vorig jaar (-15 in het dal) maar echt heel weinig van over, zeker als ik em al op afstand gestart had...

Wat mij vooral opviel was dat laadplekken op parkeerplaatsen bij skiliften gewoon als normale plek gebruikt werden. Onderweg hoefde ik niet te laden (en ben toch in het laagseizoen), maar ik kan me voorstellen dat er in het hoogseizoen wel een paar bottlenecks zitten (iedereen rijdt vol weg, dus zal ongeveer tegelijk moeten laden).

• DeBaroN
Ja, kou en snelheid knalt het bereik omlaag. Moet er niet aan denken met een full electric op wintersport. Maar ieder z'n ding natuurlijk.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Positief op dat gebied: ik heb sinds november ‘21 op een plek na bij elke accommodatie in de Alpen gratis kunnen laden (5 plekken).

• DomiGijzen
Wij gaan dit jaar ook voor het eerst met de EV, mits op tijd geleverd. Wel met skibox, want 3-4 paar skis passen niet lekker in de kofferbak. Van ervaringsdeskundigen heb ik begrepen dat het goed te doen is.

Wij plannen bewust niet voor de standaard aankomst en vertrekdag. Dat doen we eigenlijk altijd al om de ergste drukte te vermijden.
Of iedereen op dezelfde plaatse moet laden weet ik niet. Nederland is groot genoeg om 1/2 tot 3/4 accu leeg te rijden dus dat spreidt zich al een beetje. Maar denk dat ik wel een extra stop (of meerdere) in plan. Iets meer flexibiliteit en hou er toch wel van om na max 2 uur snel de benen te strekken.

Grz D.

• DeBaroN
DomiGijzen schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:28:
Van ervaringsdeskundigen heb ik begrepen dat het goed te doen is.
Is ook maar net wat je goed te doen vind!
Hoe lang zou je dan onderweg zijn? Tijdstip van wegrijden bij huis tot aankomst accommodatie wintersport?

• Cheesy
Het ging hier al even over borstelbanen etc, maar ik heb liever echte sneeuw. Ik heb echter met mezelf afgesproken om nooit meer naar Bottrop te gaan vanwege die krankzinnige lift (band).

Ik neem aan dat SnowWorld een stuk leuker is, ondanks de kortere afdaling? Amsterdam zou voor mij het meest dichtbij zijn.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Bottrop is vrij ruk idd. Zoetermeer is prima, zeker baan 3 is prima voor training door zijn hellingshoek. Landgraaf is wat langer, maar minder steil. Daar zit wel een stoeltjeslift, maar die is niet sneller dan de slepers in Zoetermeer.

Beiden zijn wel veel te druk in weekenden vanaf ongeveer nu. Veel lerarentrainingen ed. Doordeweeks nog prima uiteraard.

Volgens mij zijn Amsterdam etc allemaal niet echt de moeite waard, tenzij je echt om de hoek woont.

• DomiGijzen
DeBaroN schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:26:
[...]

Hoe lang zou je dan onderweg zijn? Tijdstip van wegrijden bij huis tot aankomst accommodatie wintersport?
Klopt, ieder zijn eigen ervaring en mening.
Als ik de rit plan zonder stops vs met laden, is het verschil 1,5 uur. Aangezien wij toch wel een keer of 4 stoppen, is dat netto geen 1,5 uur maar meer 30-45 minuten.

De laad momenten zelf, hebben we afgelopen zomer al mogen merken, zijn zo voorbij.

Grz D.

• ephymerous
DeBaroN schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:26:
[...]

Afgelopen zomer naar Serfaus gereden met onze EV. In januari naar Fiss. In plaats van twee misschien drie keer laden. In het laagseizoen sowieso prima te doen :)
DomiGijzen schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:01:
[...]

Klopt , ieder zijn eigen ervaring en mening.
Als ik de rit plan zonder stops vs met laden, is het verschil 1,5 uur. Aangezien wij toch wel een keer of 4 stoppen, is dat netto geen 1,5 uur maar meer 30-45 minuten.

De laad momenten zelf, hebben we afgelopen zomer al mogen merken, zijn zo voorbij.
Wij reizen met kleine kinderen. Voordat die uitgeraasd en gevoed zijn is de accu lang en breed vol :)

[Voor 37% gewijzigd door ephymerous op 22-09-2022 11:18]

XXXVI

• DeBaroN
@ephymerous @DomiGijzen

Ok, (paar) keer extra laden en meerdere stops. Maar hoeveel uur ben je totaal kwijt om van huis naar de accommodatie te komen?

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:17
DeBaroN schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:43:
@ephymerous @DomiGijzen

Ok, (paar) keer extra laden en meerdere stops. Maar hoeveel uur ben je totaal kwijt om van huis naar de accommodatie te komen?
Mijn ervaring was dat ik ongeveer 4-5 uur later aan kwam dan normaal naar Oostenrijk.

Normaal gesproken rijden wij om 4 uur snachts weg, om zo alle files te ontwijken. We stopten meestal 2-3 keer kort (maximaal 5 minuten, om even te tanken of naar de WC te gaan). Ik ree altijd aardig door met de benzine auto.

Met de EV (Volvo XC40 P8, 20 4WLTP range) moest ik 5 keer laden op de heenweg. We zijn dezelfde tijd vertrokken. Door dat we echter minder snel konden rijden en vaker moesten laden, kwamen we ook erg veel files tegen onderweg. Dit waren files die we normaal ontweken. We waren dus 2.5 uur kwijt aan laden en 2 uur aan files. Kleine kanttekening is dat dit de eerste vakantie was met de EV en ik vrij behouden heb gereden op de heenweg. Niet harder dan 115 en laden bij 20%. Terugweg hebben we gered met 4 keer laden (kon bijna in 3 keer), waarbij we de accu ook tot 7-8% hebben gereden (auto weet gelukkig of er plek is bij de laadpaal of niet).

Ik zou de volgende keer gewoon weer met de EV gaan, ik zou echter nog vroeger vertrekken (2 of 3 uur) iets sneller rijden.

laden aan de piste was geen enkel probleem, in fiss. Zolang je er maar vroeg staat.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Kogel is door de kerk, ook de week voor kerst gaan we nog een weekje skiën. Sowieso gaan we eind maart richting Cervinia, maar da's wat weinig en thuisblijven is duurder met de huidige stookkosten, dus vlak voor de kerst weer een weekje.

We gaan waarschijnlijk lastminute besluiten obv de sneeuw, maar in principe zijn dit voorkeurskandidaten:
- Ski Amadé (met focus op Schladming ed). Voordeel: dan nog rustig, goede sneeuwzekerheid en ook bij slecht weer goed te doen, nadelen: alleen maar noordhellingen en we zijn wel vaak in de rest van Ski Amade geweest
- Dolomieten Noord (3 Zinnen, Kronplatz). Nog onbekend, maar ook weer goede skizekerheid in alle weersomstandigheden. Rest van de dolomieten ken ik goed. Nadeel; tikje verder rijden
- St Johan in Tirol (incl omliggende gebieden). Nieuw, dan nog rustig, wat meer afhankelijk van de reeds gevallen sneeuw (in tegenstelling tot de 2 eerdere, die met 2 nachten vorst 80% openen)

Frankrijk heeft al vakantie en is dus geen optie, Zwitserland is wat terughoudend met voor de feestdagen veel openen (grosso modo) én de CHF is erg duur momenteel.

Outsiders:
- Skiwelt (wil ik graag nog eens zien, maar wel erg druk, ook dan al)
- Warth Schrocken (incl Damuls Mellau en/of Lech etcetera) Moet het wel zonnig zijn, met mist is er daar weinig aan

Wat we zoeken:
- Liefst elke dag of elke 2 dagen een nieuw deelgebied
- Niveau maakt niet zoveel uit, we blijven wel op de piste
- Zo laag mogelijk (zo laag als het weer toelaat), december is niet leuk met kou en hoogte
- Afwisselende pistes, graag heel rustig :).

Bij tips: let me know :).

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

ZieMaar! schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:26:
Kogel is door de kerk, ook de week voor kerst gaan we nog een weekje skiën. Sowieso gaan we eind maart richting Cervinia, maar da's wat weinig en thuisblijven is duurder met de huidige stookkosten, dus vlak voor de kerst weer een weekje.

We gaan waarschijnlijk lastminute besluiten obv de sneeuw, maar in principe zijn dit voorkeurskandidaten:
- Ski Amadé (met focus op Schladming ed). Voordeel: dan nog rustig, goede sneeuwzekerheid en ook bij slecht weer goed te doen, nadelen: alleen maar noordhellingen en we zijn wel vaak in de rest van Ski Amade geweest
- Dolomieten Noord (3 Zinnen, Kronplatz). Nog onbekend, maar ook weer goede skizekerheid in alle weersomstandigheden. Rest van de dolomieten ken ik goed. Nadeel; tikje verder rijden
- St Johan in Tirol (incl omliggende gebieden). Nieuw, dan nog rustig, wat meer afhankelijk van de reeds gevallen sneeuw (in tegenstelling tot de 2 eerdere, die met 2 nachten vorst 80% openen)

Frankrijk heeft al vakantie en is dus geen optie, Zwitserland is wat terughoudend met voor de feestdagen veel openen (grosso modo) én de CHF is erg duur momenteel.

Outsiders:
- Warth Schrocken (incl Damuls Mellau en/of Lech etcetera) Moet het wel zonnig zijn, met mist is er daar weinig aan

Wat we zoeken:
- Zo laag mogelijk (zo laag als het weer toelaat), december is niet leuk met kou en hoogte

Zillertal Arena? Met de superpas kan je daar het hele gebied verkennen, van Hintertux tot Hochfugen...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Arena zelf is wat te klein, maar icm met die andere gebieden misschien best interessant, ook door de afwisseling...Heb je zo een goede tip voor een centrale uitvalsbasis?

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

ZieMaar! schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:28:
Arena zelf is wat te klein, maar icm met die andere gebieden misschien best interessant, ook door de afwisseling...Heb je zo een goede tip voor een centrale uitvalsbasis?
Wij zitten altijd in de omgeving Kaltenbach / Aschau / Zell am Ziller, alles is vanuit daar prima te rijden. Als je in Zell am Ziller de berg op gaat heb je een verbinding tot aan Hochkrimml met Gerlos en Konigsleiten ertussen. Ideaal voor wat afwisseling en lange mooie tochten. In het dal verder Mayrhofen of Fugen, allemaal op dezelfde pas. Gaat zelf een bus of trein naar alle dorpen, dus ideale uitvalsbasis. Wij zitten dit jaar in Stumm.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben al aan t kijken en heb inderdaad eerder dit wel eens bekeken, maar dan juist meer vanuit de Koningsleiten kant (of nog iets verder en dan icm bijv Kitzbuhel en nog zo'n gebied er tussenin.

• DomiGijzen
@ephymerous @DomiGijzen

Route met laden, via ABRP geeft nu 9,5 uur aan. Nog even gecheckt in de tesla navigatie en die maakt eenzelfde schatting. Google maps 8 uur directe rit. Dus zonder stops.
Dat zijn dus 1,5 uur extra, dat geeft ABRP ook aan als totale laadtijd.Absoluut afhankelijk van waar je woont en waar je heen gaat (nogal logisch natuurlijk). Hoe langer je route wordt, hoe meer impact het heeft. Zouden we in Eindhoven wonen, dan is dat 100km extra dus 1 uur langer rijden. Maar ook 1 extra laadstop à 20-25 minuten.

Grz D.

• ephymerous
@ephymerous @DomiGijzen

Met de diesel die we hiervoor reden stopten we één keer een drie kwartier minder. Met kleine kinderen vinden wij het fijn om even de tijd te nemen voor de lunch en het diner. Ze kunnen dan nog even hun energie kwijt :)

Serfaus - Zwolle hebben we afgelopen zomer 11 uur over gereden. Dat was iets meer dan 900 km. In de winter een keer extra laden, dus dan tel ik daar 30 minuten bij op :)

[Voor 5% gewijzigd door ephymerous op 22-09-2022 15:57]

XXXVI

• ephymerous
ZieMaar! schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:26:

Outsiders:

Wat we zoeken:

Damuls Mellau ben ik een paar keer op uitnodiging van mijn schoonouders geweest. Opzich prima maar dag vier heb je alles wel minstens een keer gehad :)

XXXVI

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ski inmiddels redelijk door en hou er vooral ook van om veel verschillende pistes / gebieden te ontdekken :). Damuls zou voor mij max 2 dagen zijn denk ik, al vind ik het lastig inschatten hoe groot het echt is. Het lijkt me wel leuk, wat wel jammer is is dat er geen weekpas is waarin je én in Damuls kan skiën én in Warth Schrocken (incl Lech dan dus)...

Tegelijk ben ik afgelopen winter veel in Ski Amadé: Zauchensee, Radstadt-Altenmarkt, Hochkönig, Dorfgastein, Flachau/Wagrain, Kleinarl/Flachauwinkl, Hauser Kaibling, Monte Popolo, Filzmoos en Hochwurzen. Toen vond ik eigenlijk Radstadt Altenmarkt het leukst en ben daar (samen met Hochkonig, vind ik ook echt een topgebied) 2x geweest...

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar top 3 gebieden (incl waarom) :).

Voor mij:
1) Pila.
Wat klein en onbekend, maar goed te combineren met bijvoorbeeld Cervinia. In dit gebied klopt alles, de afwisseling, de uitzichten, de altijd goede sneeuw, de lekkere koffie, de zon, de rust...
2) Ski Center Latemar
Bij Nederlanders wat minder bekend, maar het is een van de compactere gebieden in de Zuidelijke Dolomieten. Je skiet hier over een paar bergen heen en het voelt lekker uitgestrekt. Hier en daar een beetje uitdagend, maar veelal ook voor cruisers goed te doen.
3) Hochkonig
Schitterende uitzichten, snelle liften, veel brede en lange pistes. Heel leuk om de Konigstour te doen. Ski je een beetje door, dan doe je dat makkelijk op één dag heen en weer, maar je kan ook vanuit Dienten naar Muhlbach skiën en de lekkere pistes een keer of 5 doen. Ze zijn overigens allemaal lekker :)

Net niet gehaald maar ook erg leuk: Radstadt - Altenmarkt, Schladming.

• ephymerous
ZieMaar! schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:47:
Ik ski inmiddels redelijk door en hou er vooral ook van om veel verschillende pistes / gebieden te ontdekken :). Damuls zou voor mij max 2 dagen zijn denk ik, al vind ik het lastig inschatten hoe groot het echt is.
Ik vermoed dat je je dan twee dagen prima vermaakt hoor. Maar een manier om er echt achter te komen :)

XXXVI

• DomiGijzen
@ZieMaar!

Ben nog niet in heel veel gebieden geweest. Solden, Kaprun, Zell-Am-See, Saalbach, Winterberg. Solden meerdere weken de rest een of meerdere dagen.

Kan wel zeggen ze allemaal goed bevallen zijn maar een top 3 kan ik voorlopig nog niet maken :)

Wij gaan dit jaar o.a. Naar HochKoning (Maria Alm). Ik denk op basis van een post van jou opgezocht. Tochten zoals de Koningstour maken het voor mij wel interessant. In combinatie met veel blauw voor mijn zoon en vriendin. En dan wat ik al langer wilde een iets kleinschaliger dorp dan bijvoorbeeld Saalbach en solden.

Grz D.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier zojuist ook de seizoenpassen gekocht voor Vars / La Foret Blanche in Frankrijk. Toch 10% duurder als vorig jaar; wel ook twee nieuwe liften erbij dit jaar.

Vanuit Nederland wel flink stuk autorijden; zelf wonen we op 3uurtjes dus regelmatig weekend plus de schoolvakanties.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
ephymerous schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:46:
[...]

Ik vermoed dat je je dan twee dagen prima vermaakt hoor. Maar een manier om er echt achter te komen :)
Dat denk ik ook wel, maar waarmee combineer ik het dan? Er is geen skipas voor Damuls, Warth én Lech volgens mij. Diedampskopf moet het van natuur sneeuw hebben, dat is in die periode misschien wat spannend…

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:06
Vraagje, we zitten te overwegen om met kerst te gaan skiën met de familie.
Redelijk groep: opa en oma, ik, mn partner en 2 kleine jongens (oudste is 6 die gaat skiën de jongste nog niet), en nog 2 volwassen met 2 skiënde kinderen (4 en 8 ).
Liefst 2 accomodaties.

Wat we deze keer belangrijk vinden is dat het een rustig, overzichtelijk gebied is waar wel goed les is. Eigenlijk met name voor opa en oma en de kinderen dus :) zelf gaan wij nog een keer en zijn ook wel redelijk ervaren skiërs.

Wat raden jullie in tijden van klimaatverandering aan? Qua criteria dacht ik aan:
-
  • niet te druk, rustig gebied. Hoeft ook niet heel groot te zijn. Liefst wel leuke/goede les voor de kinderen
  • Ik denk dus dat wij het hoger moeten zoeken, 2500+ / sneeuwzekerheid. Willen niet het risico dat het feest niet doorgaat
  • liefst met de kinderen nog wat betaalbaar
  • qua reistijd willen wij het graag in 1 dag kunnen doen vanuit het noorden van Nederland, dus zeg even max rond de 10 uur
Tips? Moet natuurlijk ook nog maar net wat te vinden zijn, aangezien we niet erg vroeg zijn met boeken

Zelf zijn wij vooral bekend in de wat grotere gebieden (zeg even de montafons, st antons, solden, Pitztal, alpe dhuez, etc)

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Kerst is relatief vroeg mbt sneeuw. Hoog zit je qua sneeuw wel goed, maar kan het bij wat slechter weer direct erg guur worden (de zon is er maar beperkt). Andersom valt er, specifiek rond kerst vreemd genoeg, nog weleens regen in het dal.

Het is extreem hoogseizoen, dus gebieden doen er alles aan om open te gaan. Ik zou kiezen voor een gebied dat niet veel sneeuw nodig heeft en goede kunstsneeuw voorziening heeft. 2000m in Salzburgerland is vergelijkbaar maar 2300m ofzo in West Tirol, maw de ene 2000m is niet de andere.

Je gaat zelf nog echt km knallen, dus dat hoeft nu niet. Dan wil je niet superdruk, dus kom je zeker iets kleiner uit.

Filzmoos misschien? Kans op wit en sfeervol dorp, leuke afwisselende pistes. Lofer lijkt ook veel vinkjes te vullen (al is dat lastiger qua lunchen met niet skiers denk ik). Steinplatte? Werfenweng? Berwang?

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:46
Vandaag eindelijk de skivakantie geboekt met de groot. Gaan eind januari een week naar Val Thorens.

Vorig jaar voor het eerst geweest. Had een paar lesjes op de indoorbaan gehad op een band. Vervolgens vier dagen op skivakantie iedere ochtend privéles genomen.

Na vier dagen al hele van het bovenste punt naar beneden gegaan via de blauwe piste, was echt geweldig!

Dit jaar weer iedere ochtend privé les. Is het verstandig om dat nu al te boeken? Las dat je 20% korting kan krijgen.

Verder wil ik deze week skischoenen gaan kopen bij de daka. Las dat ze je schoenen kunnen scannen en vervolgens een advies kunnen geven. Afgelopen jaar paar schoenen gehad maar was allemaal net niet. Zelfs een zwarte teennagel aan over gehouden.

• Togi
Persoonlijk zou ik toch sneller naar een specialist gaan dan naar Daka.
Bij een Daka moet je net geluk hebben dat je niet door een zaterdag hulp geholpen wordt.
Een specialist heeft verder ook de tools om je schoen verder te tweaken en heeft ook als doel jouw je perfecte schoen te geven. .

Verder een advies is om je schoenen na aanschaf 2 uurtjes te testen bij snowworld. Kleine pijntjes kan je dan nog laten verhelpen voordat je echt op vakantie gaat.
Ondekt je tijdens je vakantie nog druk plekken maak dan een foto van je voet. Mbv de fotokunnen ze dan weer verder aanpassen

Zo ben ik zelf na aanschaf meerdere keren terug geweest om steeds weer wat bij te laten werken waarna ze op een geven moment perfect zaten. Begin dit jaar, na een jaar geen wintersport door corona toch weer een pijn puntje. Geen idee of het aan mijn voeten lag of aan de schoen die een jaar stil gestaan hebben maar ik werd weer netjes geholpen bij mijn specialist

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wim Jacquet is volgens mij tegenwoordig ook Daka en daar lopen wel een paar gasten met verstand van schoenen rond, maar @Togi heeft in de breedte een punt.

Welke regio zoek je schoenen?

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:17

steveman

Comfortabel ten onder

En we gaan weer met de thalys op pad in januari \o/

Moet nog wel even terug naar frosty om m'n binnenschoenen wat ruimer te laten maken, na een paar uur het gevoel dat m'n tenen af zouden sterven :X Ook het gewricht van m'n grote teen wordt geplet. Dus hopelijk met nog een behandeling in de oven, en dan met wat opvullers op de zere plekken, de benodigde ruimte maken.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Pagina: 1 ... 17 ... 26 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee