[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:05
iAR schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:21:
Ik ga binnenkort ook nog op wintersport en ben me aan het oriënteren voor een nieuwe skibril (goggles). Maar ik kom er niet goed uit.

Ik ben vooral op zoek naar verhoogd contrast op dagen dat het bewolkt is en/of sneeuwt. Dan heb ik de meeste moeite met zicht en diepte.
Het liefst zou ik voor verwisselbare glazen gaan (zoals de Sinner Sin Valley) maar die hebben combinaties die ik niet goed begrijp. Volgens Sinner zou ik oranje glazen moeten hebben, maar die komen in geen enkele combi voor!

Iemand met ervaring voor goggles? En indien verwisselbaar dus voor zeer bewolkt/contrast en het andere glas voor zonnig/half bewolkt/bescherming ogen.
Letterlijk 10 posts boven die van jou:
XWB schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:00:
[...]

Op https://www.op-winterspor...rie-en-lens-bij-welk-weer staat welke kleur lens je moet hebben:

- Normale bewolking en sneeuwval: Cat 1 (amber / roze)
- Lichte bewolking: Cat 2 (oranje)
- Zon: Cat 3 (bruin / grijs)
- Felle zon / gletsjer: Cat 4 (bruin / zwart)

Waarbij je voor Cat 4 ook een bril met gepolariseerde lens kan overwegen.

Zelf heb ik deze all-round (Cat 1-3) bril: https://www.outdoorxl.nl/...erformance-1-3-2020f.html

Wat ik fijn vind aan deze bril is het ruime gezichtsveld, zit comfortabel en beslaat niet. En dus ook geschikt voor verschillende weersomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:23

ZieMaar!

Moderator General Chat
Check de site van snowcountry voor combinaties. Je wil gewoon een slecht weer lens van een goed merk. Goed weer lenzen zijn sneller goed. 2 Brillen kan ook een optie zijn (je zit al op een punt in het seizoen dat de voorraden minder worden)?

Focus niet al te veel op die kleuren, maar kijk naar lichtdoorlatendheid en of het S1, S2, S3 of S4 is. Bij slecht weer maakt de piste keus overigens meer impact dan een goede lens. In gebieden boven de boomgrens ben je in een whiteout altijd kansloos, tussen de bomen wordt het al snel veel beter. Ook kan de ene kant of de andere kant van de berg echt extreem veel verschil maken (ihgv bewolking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

ZieMaar! schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:57:
Check de site van snowcountry voor combinaties. Je wil gewoon een slecht weer lens van een goed merk. Goed weer lenzen zijn sneller goed. 2 Brillen kan ook een optie zijn (je zit al op een punt in het seizoen dat de voorraden minder worden)?

Focus niet al te veel op die kleuren, maar kijk naar lichtdoorlatendheid en of het S1, S2, S3 of S4 is. Bij slecht weer maakt de piste keus overigens meer impact dan een goede lens. In gebieden boven de boomgrens ben je in een whiteout altijd kansloos, tussen de bomen wordt het al snel veel beter. Ook kan de ene kant of de andere kant van de berg echt extreem veel verschil maken (ihgv bewolking).
Twee brillen kan zeker een optie zijn. De goed weer bril kan best een 'normale' bril zijn (geen goggles). Het probleem met al die brillen is dat ze vaak de kleur doorslag laten geven voor het effect (zonder vermelding van de categorie).

Ik heb jaren terug van iemand een bril geleend en die was echt perfect in slecht weer. Gaf erg veel diepte en contrast. Dat is echt wel wat ik zoek.

Thanks voor de site. Maar ook die heeft geen filter opties voor categorie of kleur 8)7 waarom hebben webshops geen filteropties voor belangrijke kenmerken? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door iAR op 03-03-2022 11:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zou voorzichtig zijn met een gewone zonnebril, eerlijk gezegd. Dat kan naar worden bij valpartijen.

-edit: dat is nog los van het beeld dat het bij mij schept. Ergens is de oer Hollandse skiër er één die, in mijn gedachten, het volgende doet:
- Zonnebril onder de helm
- Jas open
- Allernieuwste huurski's
- Draaien met de heupen :).

Zo wil je niet zijn :).

[ Voor 57% gewijzigd door ZieMaar! op 03-03-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:08
iAR schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:40:
[...]

Twee brillen kan zeker een optie zijn. De goed weer bril kan best een 'normale' bril zijn (geen goggles). Het probleem met al die brillen is dat ze vaak de kleur doorslag laten geven voor het effect (zonder vermelding van de categorie).

Ik heb jaren terug van iemand een bril geleend en die was echt perfect in slecht weer. Gaf erg veel diepte en contrast. Dat is echt wel wat ik zoek.

Thanks voor de site. Maar ook die heeft geen filter opties voor categorie of kleur 8)7 waarom hebben webshops geen filteropties voor belangrijke kenmerken? ;)
Omdat Nederlanders enkel kijken naar of het leuk staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
ZieMaar! schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:57:

Of gewoon een combi-lens, ik heb een Cat 1-3 bril die geschikt is voor slecht tot zonnig weer.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

ZieMaar! schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:41:
Ik zou voorzichtig zijn met een gewone zonnebril, eerlijk gezegd. Dat kan naar worden bij valpartijen.

-edit: dat is nog los van het beeld dat het bij mij schept. Ergens is de oer Hollandse skiër er één die, in mijn gedachten, het volgende doet:
- Zonnebril onder de helm
- Jas open
- Allernieuwste huurski's
- Draaien met de heupen :).

Zo wil je niet zijn :).
Wat een vooroordelen…

Maar goed, laat ik de vraag anders stellen, (ook voor @XWB) heeft scherpte en contrast enkel te maken met het percentage licht dat door gelaten wordt? Of maakt kleur wel degelijk uit? Met name voor diepte en contrast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
iAR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:06:
[...]

Wat een vooroordelen…

Maar goed, laat ik de vraag anders stellen, (ook voor @XWB) heeft scherpte en contrast enkel te maken met het percentage licht dat door gelaten wordt? Of maakt kleur wel degelijk uit? Met name voor diepte en contrast?
Het was vooral grappig bedoeld, zie ook de smilies :).

Op je vraag: het is denk ik een combinatie van. De hoeveelheid licht die door wordt gelaten bepaald wat je ziet en de kleur kan denk ik iets van contrast toevoegen. Tegelijk heb ik het idee dat je in slechte omstandigheden (als je stilstaat) nog het meest ziet zonder bril. Skiën zonder bril gaat natuurlijk niet, maar in een whiteout denk ik dat je misschien het beste af bent met zo’n doorzichtige lens.

Hier is ook wel eea te vinden: https://www.wintersport.nl/forum/topic/218843

De praktijk? Ik denk dat je eerst een bril kiest op merk en pasvorm. Vervolgens een slecht weer lens. Ik denk dat de kleur van de lens vervolgens een gegeven is, eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Kleur maakt volgens mij zeker uit. Maar welke kleur een stuk minder. Bij slecht weer zie ik duidelijk meer met een gekleurde lens dan een kleurloze lens. Ik heb 3 lenzen: mooi weer, slecht weer (geel) en nachtskiën (doorzichtig). En ik zie duidelijk meer met de gele lens met slecht weer.

Bij een volledige white-out werkt niets meer. Maar dat komt zeer weinig voor en moet je je afvragen of het nog leuk is (en verstandig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Waah schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:41:
Kleur maakt volgens mij zeker uit. Maar welke kleur een stuk minder. Bij slecht weer zie ik duidelijk meer met een gekleurde lens dan een kleurloze lens. Ik heb 3 lenzen: mooi weer, slecht weer (geel) en nachtskiën (doorzichtig). En ik zie duidelijk meer met de gele lens met slecht weer.

Bij een volledige white-out werkt niets meer. Maar dat komt zeer weinig voor en moet je je afvragen of het nog leuk is (en verstandig).
Eens met dat laatste. Een bril hebt, slim kiezen waar je skiet nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik kwam een paar dagen geleden nog een leuk filmpje tegen van een lawine. Heeft toch ook wel een beetje met wintersport te maken ;)

In de Alpen lijken de temperaturen eind volgende week weer wat omhoog te gaan (zelfs naar 10+). Ook de kans op neerslag wordt wat hoger. In de lager gelegen gebieden (dorpen) valt dit dan helaas als regen. Natuurlijk precies op het moment dat wij gaan :( Qua timing zit ik elke keer precies mis lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik weet niet waar je heen gaat, maar in de hoek die berucht is om regenval zie ik mogelijk volgende week vrijdag wat staan…daar zou ik me nog lang niet druk om maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:59
royhoi schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:49:
Als ik me goed herinner moet ik alleen QR code laten zien bij het kopen van een 1 dags skipas.
Helaas wel Corona opgelopen dus of het allemaal helpt 😅
Mn zusje heeft zich in Duitsland laten testen(á 30€). Bij t appartement vroegen ze nergens om, bij de lift wel maar was deze antigeentest afdoende. Morgen zijn de regeltjes er af en heb je alleen nog een mondkapje nodig.

Voor de liefhebbers nog een kiekje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BPb_5rjrLgqbjPTOe9VXmMyx7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqSxKYB7v6iPkoHrtrmqoZlN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Clifdon op 04-03-2022 20:42 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het lijkt erop dat het mondkapje overigens ook niet meer nodig is in de Oostenrijkse gebieden…zie diverse social media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:59
ZieMaar! schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:06:
Het lijkt erop dat het mondkapje overigens ook niet meer nodig is in de Oostenrijkse gebieden…zie diverse social media.
Gistermorgen was er bij de eerste lift nog strenge controle op mondkapjes in Oostenrijk. In de middag zag ik de mensen van de liften de stickers verwijderen. Bijna niemand had meer een mondkapje op.

Eergisteren was namelijk nog het verhaal dat alles verviel behalve de mondkapjes.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Net terug uit Brixen en een heerlijke week met fantastisch weer achter de rug.

Ik merkte wel dat ik op mijn +11 jaar oude ski's erg last had op ijzige, steilere pistes (donkerrood/zwart).

Afgelopen december heb ik ze laten slapen in Gerlos (daarna +- 11 dagen geskiet) en vervolgens nog 5 dagen geskiet in Ischgl.

Ik beschouwde het gebrek aan techniek (leren skiien vanaf mijn 23e) als de hoofdoorzaak van het lastig manouvreren op ijs.Bij elke bocht, hoe erg ik ook kantte, gleed ik meters naar beneden. Zelfs stilstaan lukte niet, ik bleef glijden.

Op de laatste dag huur ski's genomen om te kijken of dat anders voelde. En of! De hoeveelheid grip was immens. Hierdoor kreeg ik ook een stuk meer vertrouwen én merkte ik dat mn techniek ook veel beter werd.

Nu de vraag: Hoe selecteer ik voor volgend jaar de juiste skis?

Ik heb nu de Salomon Streetracer 8 178cm (https://www.freeride.com/...alomon-streetracer-8.html)

Tijdens de huurdag had ik de Elan Wingman 82 TI 172 cm (https://www.outdoorxl.nl/...ibpoY9z7nlV4aAisiEALw_wcB)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
www.gigiski.com. Gijs weet waar hij het over heeft en kent veel ski's. Wat fijn is, is dat hij geen racer oid is, waardoor hij meer vanuit een 'normaal' perspectief ski's beoordeeld.

Er zijn wel een paar allround tips die vaak kunnen voldoen, maar het hangt er een beetje vanaf wat je zoekt:
- ga je hard of zacht?
- strak geprepareerd of slush/buckels?
- Gesneden of geslipte bochten?

Overigens zou je met praktisch elke ski moeten kunnen stilstaan, naar beneden glijden en weer stilstaan. Als dat niet goed lukt, dan lukt het in de bochten zeker niet. Kanthoek is één, maar een beetje op de goede manier druk opbouwen (vanuit enkels, knieën en heupen) is een belangrijke tweede :).

Overigens kunnen goede skiwinkels je ook wel helpen. Het allerleukste is testen in Snowworld, daar kan je voor € 30,- ofzo 5 of 6 ski's testen, dat bedrag krijg je dan als korting als je iets aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

ZieMaar! schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:10:
Overigens zou je met praktisch elke ski moeten kunnen stilstaan, naar beneden glijden en weer stilstaan. Als dat niet goed lukt, dan lukt het in de bochten zeker niet. Kanthoek is één, maar een beetje op de goede manier druk opbouwen (vanuit enkels, knieën en heupen) is een belangrijke tweede :).
Ik begrijp wat je zegt en ski ondertussen wel al 10 jaar+ met ook les gehad voor een goede basistechniek.

Was echt niet te doen. Waarschijnlijk iets met de kanten wat niet meer in orde was. Tijd voor nieuw dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:48
Cai schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:59:

Ik merkte wel dat ik op mijn +11 jaar oude ski's erg last had op ijzige, steilere pistes (donkerrood/zwart).

Afgelopen december heb ik ze laten slapen in Gerlos (daarna +- 11 dagen geskiet) en vervolgens nog 5 dagen geskiet in Ischgl.

Ik beschouwde het gebrek aan techniek (leren skiien vanaf mijn 23e) als de hoofdoorzaak van het lastig manouvreren op ijs.Bij elke bocht, hoe erg ik ook kantte, gleed ik meters naar beneden. Zelfs stilstaan lukte niet, ik bleef glijden.

Op de laatste dag huur ski's genomen om te kijken of dat anders voelde. En of! De hoeveelheid grip was immens. Hierdoor kreeg ik ook een stuk meer vertrouwen én merkte ik dat mn techniek ook veel beter werd.

Ik heb nu de Salomon Streetracer 8 178cm (https://www.freeride.com/...alomon-streetracer-8.html)

Tijdens de huurdag had ik de Elan Wingman 82 TI 172 cm (https://www.outdoorxl.nl/...ibpoY9z7nlV4aAisiEALw_wcB)
Weet je zeker dat ze nog scherp genoeg waren?
Je hebt het over minimaal 16 skidagen + de afgelopen dagen in Brixen.
De condities afgelopen week (ik zat zelf in Zillertal Arena) waren idd ijzig met een dun laagje korrelige sneeuw waardoor je snel je grip kwijt bent.
Mijn skies hadden er 1 week in januari op zitten plus afgelopen week en aan het einde merkte ik ook wat meer problemen. Tussen de 2 vakanties in heb ik ze alleen gewaxt (niet geslepen ivm tijdsgebrek). en aangezien ik vorige week 's avonds te lui/moe was om ze te waxen en te slijpen gewoon ermee doorgegaan. Toen ik van Gerlos naar Koningleiten ging op de 36 had ik toch wel even spijt van die beslissing ;)

Mits je perse nieuw materiaal wil (wat ik ook wel kan begrijpen ;) ) kan een beurtje tussendoor echt wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Cai schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Ik begrijp wat je zegt en ski ondertussen wel al 10 jaar+ met ook les gehad voor een goede basistechniek.

Was echt niet te doen. Waarschijnlijk iets met de kanten wat niet meer in orde was. Tijd voor nieuw dus.
Nieuwe ski’s kopen is altijd leuk :).

Maar na het slijpen werd het niet beter dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
Togi schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:28:
[...]

Weet je zeker dat ze nog scherp genoeg waren?
Je hebt het over minimaal 16 skidagen + de afgelopen dagen in Brixen.
De condities afgelopen week (ik zat zelf in Zillertal Arena) waren idd ijzig met een dun laagje korrelige sneeuw waardoor je snel je grip kwijt bent.
Mijn skies hadden er 1 week in januari op zitten plus afgelopen week en aan het einde merkte ik ook wat meer problemen. Tussen de 2 vakanties in heb ik ze alleen gewaxt (niet geslepen ivm tijdsgebrek). en aangezien ik vorige week 's avonds te lui/moe was om ze te waxen en te slijpen gewoon ermee doorgegaan. Toen ik van Gerlos naar Koningleiten ging op de 36 had ik toch wel even spijt van die beslissing ;)

Mits je perse nieuw materiaal wil (wat ik ook wel kan begrijpen ;) ) kan een beurtje tussendoor echt wel helpen.
Ik vind het ook 16 dagen ook best lang inderdaad, ik heb best een aggresieve skistijl en weeg zelf ook meer dan de gemiddelde dunne spriet. Die combinatie zorgt er bij mij voor dat ik eigenlijk iedere 2 skiweken (2x6 dagen) mijn ski's wel laat slijpen/waxen. Eigenlijk doe ik het gewoon ieder seizoen, wat vaak neer komt op 2 x 6 dagen en dit jaar toevallig op 1 x 6 :'(

Maar ik ben dan ook een keer flink doorgeschoven + mijn helm kapot gevallen op een ijsplaat en heb daar sindsdien niet meer zo veel vertrouwen in :9
niks fijner dan scherpe ski's!

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Idd altijd lekker om met goed geprepareerd materiaal de piste op te gaan.
Hier ga ik meestal in oktober naar de lokale skishop. Ik laat dan altijd even het materiaal van de kinderen controleren (skies, schoenen en helm) of dat nog de goede maat is en mijn skies krijgen een beurt. Evt de bindingspanning laten controleren en gewoon lekker slap ouwehoeren met de eigenaar.
De kids hebben les op een borstelbaan dus tussen de les uren en de sneeuw moet ik de wax verwisselen.
Voor mijn eigen skies wax en slijp ik de skies zelf tussen de trips door en afhankelijk van de condities doe ik het ook wel eens gedurende de vakantieweek (als ik er zin in heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Nu terug rekenend zal het inderdaad zijn dat de ski's dit seizoen een (tussen) beurt nodig gehad zullen hebben.

Normaal ga ik één keer per jaar en laat ze aan het begin goed verzorgen.

Door de "Corona inhaal" heb ik het er dit jaar van genomen, met in totaal bijna 4 skiweken. In het midden alleen een extra wax beurt, omdat ik bijna stil stond op de verse sneeuw.

Het extreme gevoel wat ik had de laatste dagen, zal met slijpen een stuk weggehaald kunnen worden. Het fijne comfort, van de nieuwe ski's ten opzichte van mijn oude (beginner) skies, zal denk ik deels door het materiaal komen.
Togi schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:05:
Idd altijd lekker om met goed geprepareerd materiaal de piste op te gaan.
Hier ga ik meestal in oktober naar de lokale skishop. Ik laat dan altijd even het materiaal van de kinderen controleren (skies, schoenen en helm) of dat nog de goede maat is en mijn skies krijgen een beurt. Evt de bindingspanning laten controleren en gewoon lekker slap ouwehoeren met de eigenaar.
De kids hebben les op een borstelbaan dus tussen de les uren en de sneeuw moet ik de wax verwisselen.
Voor mijn eigen skies wax en slijp ik de skies zelf tussen de trips door en afhankelijk van de condities doe ik het ook wel eens gedurende de vakantieweek (als ik er zin in heb).
Zelf waxen en slijpen..... is dat erg ingewikkeld (lees: kan je je materiaal erg verzieken?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Met slijpen wel, met waxen (eigenlijk) niet. Meeste mensen kunnen het na een workshopje van anderhalf uur prima zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
Waxen is best simpel en omdat ik het voor 5 paar skies doe, waarvan 3 wat vaker omdat die op een borstelbaan gebruikt worden, is de investering redelijk snel terugverdient.
Met een goed waxijzer, wat borstels (paardenhaar, nylon en brons), klemmen, wat elastiekjes en een schaper ben je klaar. Setje kost je iets van €200 maar je kan het zo gek maken als je wilt met bijv een digitale waxijzer en rotobrushes (die laatste zijn eigenlijk best handig en staan bij mij nog op het verlanglijstje)
Op internet zijn voldoende filmpjes te vinden waar het goed wordt uitgelegd (Wintersport.nl heeft recent wat nieuwe filmpjes gepubliceerd). Ook hebben bijv Duijvestein en andere shops geregeld workshops.
Enige waar je bij waxen goed op moet letten is dat je de ski niet te warm laat worden want dan kan de ski delamineren.
Verder kan je de wax te heet laten worden waardoor het verbrand (maar dat heeft geen invloed op je ski).

Slijpen is iets nauwkeuriger werk. Je zit dan met de hoek van je skies die je moet weten en als je daar de mist mee ingaat kan je de boel serieus verpesten
Maar goed inlezen en evt een workshop dan is het eigenlijk ook best simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik zit in Flachau. De pistes ligger en over het algemeen goed bij. Wel wat drukker dan andere jaren (wij gaan meestal de week na de krokusvakantie), maar niet 'te' druk.

Mijn skischoenen zitten nu echt goed. Paar kleine pijnpuntjes, maar daar kan ik prima mee leven (en skiën). Waar ik nu wel ineens meer last van heb (normaal heb ik hier geen last van, maar wellicht dat dit komt omdat ik toen vaker moest stoppen vanwege de pijn in m'n voeten) is pijn in mijn bovenbenen. Ik denk zelf dat het waarschijnlijk komt door het wat verkramp skiën en ook een gebrek aan training/conditie. Of kan dit ook nog ergens anders mee te maken hebben?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
Kan idd komen door conditie. Hou er rekening mee dat je nu de hele dag bepaalde spieren gebruikt die anders waarschijnlijk (bijna) nooit gebruikt worden. Vanaf november of zo wat extra oefeningen doen kan hierbij helpen.

Een andere optie kan zijn een verkeerde techniek. Door teveel druk te zetten vanuit de bovenbenen kan dit resulteren in gevoelige benen. Oplossing techniek verbeteren of je spieren ;)

Wintersport is gewoon een actieve vakantie waarbij een goede, fysieke voorbereiding best wel een must is (ook de armspieren niet vergeten voor die halve liters :) ). In het begin ging ik ook ongetraind op pad maar de laatste 10 jaar of zo begint in november mijn voorbereiding en ik merk dat ik daardoor niet meer het "woensdag syndroom" heb (maw woensdag opstaan met spierpijn en geen zin hebben om te skien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
Togi schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:00:
Kan idd komen door conditie. Hou er rekening mee dat je nu de hele dag bepaalde spieren gebruikt die anders waarschijnlijk (bijna) nooit gebruikt worden. Vanaf november of zo wat extra oefeningen doen kan hierbij helpen.

Een andere optie kan zijn een verkeerde techniek. Door teveel druk te zetten vanuit de bovenbenen kan dit resulteren in gevoelige benen. Oplossing techniek verbeteren of je spieren ;)

Wintersport is gewoon een actieve vakantie waarbij een goede, fysieke voorbereiding best wel een must is (ook de armspieren niet vergeten voor die halve liters :) ). In het begin ging ik ook ongetraind op pad maar de laatste 10 jaar of zo begint in november mijn voorbereiding en ik merk dat ik daardoor niet meer het "woensdag syndroom" heb (maw woensdag opstaan met spierpijn en geen zin hebben om te skien).
ff een paar avonden per week wat oefeningen doen doet inderdaad wonderen :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat kan aan heel veel liggen, daar kan is niet een eenduidig antwoord op :). Het kan een technische oorzaak hebben, maar ook als je technisch goed skiet kan je verzuurde bovenbenen krijgen. Zeker bij mooi gesneden bochten, op snelheid, komen er forse krachten op (en dat hoort ook).

Dat is echter niet waar de meeste mensen pijn van krijgen. Heel veel mensen hebben een niet zo goede basisconditie (als in: kunnen bijvoorbeeld niet een paar minuten 'muurzitten') en dan is het gewoon vermoeidheid. Wat je ook ziet is dat mensen inderdaad 'drukken' op hun dalbeen (dat is iets anders dan druk krijgen met je dalbeen). Het is wel wat lastig om daar tips voor te geven zonder je te zien skiën :). Dus zet hier maar eens een filmpje neer :) ;).

Of serieuzer: boek een uurtje of twee privéles. Zeker in Flachau kan dat gewoon in het Nederlands, het is leuk en je leert echt veel. Is ook leuk om later deze week te doen, als je wel papsneeuw lijkt te krijgen op de zuidhellingen. Vraagt ook weer wat van je techniek :). Wat algemene tips kunnen natuurlijk ook, maar dat is vaak lastig in de praktijk te brengen.

Maar het is zeker niet raar en heeft niet per se met je schoenen te maken, die kans is zelfs klein (hooguit een extreem verkeerde flex, maar dat heb ik in de praktijk nooit gezien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:06
Als je werkelijk aan je techniek wilt werken kan ik je ook zeker aanraden om in Nederland op de lopende band wat lessen te boeken. Daar wordt praktisch alleen op de techniek gelet. Het grote verschil is namelijk dat je niet "achter de leraar aan skiet en doet wat hij doet" maar dat ze op 2m afstand continue op jou en jouw techniek letten. Ze kunnen dus veel beter de houding en bewegingen analyseren en bijsturen.

En het fijne is dat je het naast je skivakantie kunt doen. Hier in de buurt bieden ze in de zomer overigens goedkope cursussen aan. Is een beetje maf om met 25 graden met je skischoenen te zeulen maar ook dat went :+ .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben groot fan van de rollerbaan. Het is wel voor veel mensen nogal confronterend, want je kunt niet slecht skiën. Slecht als in: technisch niet zoals het hoort. Verkeerde manier van kantendruk, skiën op je hakken, onvoldoende scheendruk, rotatie uit je bovenlijf, alles wat je voortdurend ziet in de sneeuw, kan opeens niet meer :).

Het heeft ook wel nadelen. Op een wat hoger niveau heb je voor echt mooie kanthoeken iets nodig om niet om te vallen, omdat je niet de krachten en snelheid van de echte sneeuw hebt. Ik ski zelf ook, fanatiek, op de rolbaan, maar ik heb overigens maar heel, heel weinig gezien dat mensen het niveau hadden om daar last van te hebben.

Naast de rolbaan zijn ook de clinics van Tjeerd (skitraining.NL) en Ski Experience mooie en goede manieren om in Nederland aan je techniek te werken. Zeker die tweede is ook qua niveau heel toegankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Tja mijn niveau is laag. Ik ski voornamelijk blauw, met af en toe rood. De rode dal afdaling bij de achterjet doe ik aan het eind van de dag met tegenzin en kost me veel moeite (en kracht). Ik merk dat vooral de stijlere pistes me spierpijn in m'n bovenbenen geven, dus dat ik te veel druk op mijn dalbeen zou met niet verbazen.

Vandaag zijn we met de verbindingslift vanuit Flachau naar Flachauwinkl geweest en hebben daar veel blauwe pistes gedaan. We zijn ook doorgegaan naar Zauchensee en ook daar heb ik veel blauwe pistes gedaan. Over het algemeen gaat dat prima. De stukken rood of stijle stukken blauw lukken ook wel, maar kosten veel meer kracht.

Ik merk sowieso dat m'n rechterbeen m'n dominante been is. Bochten naar links maak ik veel eenvoudiger dan bochten naar rechts. Als ik een bocht naar links maak (waar m'n rechterbeen dus m'n dalbeen is) dan kan ik veel beter paralel skiën en kan ik m'n voeten veel dichter bij elkaar houden. Op een stijle piste lukt me dat bij bochten naar rechts veel minder. Dan ga ik in een soort halve pizzapunt de bocht in en til ik m'n rechtervoet op zodra m'n linker ski richting het dal wijst, die rechtervoet zet ik dan weer neer, maar m'n voeten staan dan veel verder uit elkaar dan wanneer ik een bocht naar links maak.

Ik weet dus wel (deels) wat ik fout doe, maar corrigeren ervan wil nog niet lukken, al gaat het soms wel wat beter. Ik twijfel nu wel over privé les. Maar de mensen waarmee ik ski zeggen dat dit waarschijnlijk ook gewoon met veel oefenen te maken heeft. Dus het blijft lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
miicker schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:59:
Tja mijn niveau is laag. Ik ski voornamelijk blauw, met af en toe rood. De rode dal afdaling bij de achterjet doe ik aan het eind van de dag met tegenzin en kost me veel moeite (en kracht). Ik merk dat vooral de stijlere pistes me spierpijn in m'n bovenbenen geven, dus dat ik te veel druk op mijn dalbeen zou met niet verbazen.

Vandaag zijn we met de verbindingslift vanuit Flachau naar Flachauwinkl geweest en hebben daar veel blauwe pistes gedaan. We zijn ook doorgegaan naar Zauchensee en ook daar heb ik veel blauwe pistes gedaan. Over het algemeen gaat dat prima. De stukken rood of stijle stukken blauw lukken ook wel, maar kosten veel meer kracht.

Ik merk sowieso dat m'n rechterbeen m'n dominante been is. Bochten naar links maak ik veel eenvoudiger dan bochten naar rechts. Als ik een bocht naar links maak (waar m'n rechterbeen dus m'n dalbeen is) dan kan ik veel beter paralel skiën en kan ik m'n voeten veel dichter bij elkaar houden. Op een stijle piste lukt me dat bij bochten naar rechts veel minder. Dan ga ik in een soort halve pizzapunt de bocht in en til ik m'n rechtervoet op zodra m'n linker ski richting het dal wijst, die rechtervoet zet ik dan weer neer, maar m'n voeten staan dan veel verder uit elkaar dan wanneer ik een bocht naar links maak.

Ik weet dus wel (deels) wat ik fout doe, maar corrigeren ervan wil nog niet lukken, al gaat het soms wel wat beter. Ik twijfel nu wel over privé les. Maar de mensen waarmee ik ski zeggen dat dit waarschijnlijk ook gewoon met veel oefenen te maken heeft. Dus het blijft lastig.
Oefenen zal idd helpen maar het nadeel is dat er dan ook meer foutjes in kunnen sluipen.

Je hebt de basis al dus mijn tip zou zijn om nu lekker te genieten en in Nederland te kijken voor les op een rolband of borstelbaan.
Aangezien je de basis hebt denk ik dat een rolband wat beter is (doordat je geen hoog laag gevoel hebt vind ik een rolband minder geschikt voor beginners).
Vaak heb je na het seizoen leuke aanbiedingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het is denk ik beiden. Het risico van alleen maar oefenen is dat je foutjes er verder in slijpt. Op zich hoeven je benen niet heel dicht bij elkaar met skiën. De veertig plus generatie die als kind heeft leren skiën, skiet vaak met de benen straks tegen elkaar, maar dat is eigenlijk achterhaalt. Heupbreedte is vaak prima, tenzij je bijvoorbeeld buckels skiet (maar dat doe jij vast nog niet :)).

Het is lastig te beoordelen zonder iets te zien, maar wat je doet klinkt niet gek. Als de basis goed is (en als je een been bij kan zetten op een gecontroleerde manier, dan kan dat best zo zijn), verdwijnt de pflug vanzelf. Focus moet echt vooral op je balans (dus op je dalbeen) zijn.

Maar het is wat je zelf wilt natuurlijk. Mijn uitgangspunt is: lessen tot je gecontroleerd het meest rood naar beneden komt. Dan ski je goed genoeg om niet al te bang te hoeven zijn om een verkeerde lift te nemen en ben je geen gevaar voor anderen. Dat zou mijn mijn minimum zijn, alles daarboven moet je vooral ook doen als je verder wil skiën, harder wil skiën, moeilijkere omstandigheden of als je het gewoon leuk vindt om beter te skiën.

Als jij in Flachau overal naar beneden komt, dan ben je daar volgens mij wel naar op weg. Ik zelf vind Flachau niet per se echt rood (misschien op het stukje Herman Maier Weltcupstrecke na, de afdaling naar Wagrain, die is wel echt rood (als je em doet, doe em vroeg, hij ligt er vaak snel slecht bij maar is wel leuk), rood in Zauchensee is ook echt rood. Kleinarl is heel leuk! Ik denk dat je de pistes bij de Lumberjack shuttle ook wel mooi vind. Die liggen mooi, hebben lastigere stukken, maar telkens kort en lekker breed (iirc).

En Alpendorf is natuurlijk ook prima voor een dagje!

Privéles? Zelf weten, uiteraard. Je zit op een niveau dat je nog heel snel hele grote stappen kunt maken, maar je zit ook inmiddels een paar dagen in de sneeuw dus je lijf raakt ook vermoeid en dan is 2 uur les heel intensief. Als je beter wilt worden is de rolbaan ook serieus een alternatief, wat dus niet ten koste gaat van je skidagen in de sneeuw.

Heel veel plezier in ieder geval! Ligt alles er nog mooi bij of is de sneeuw naast de piste onderin al weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zoals denk ik al bekend: wij moesten Cervinia annuleren ivm rugblessure van mijn vriendin. Dat herstelt gelukkig heel goed, dus wij stappen de 18e (volgende week) in de auto naar de sneeuw.

Bovenaan het lijstje staat wederom Eben, om dan Schladming, Bad Hofgastein en nog een keer Hochkonig en Zauchensee te skiën. Ook zitten er veel bekenden in de buurt waarmee we graag een dagje op pad gaan. De temperaturen stijgen wel hard, dus we kijken even hoe dat na het weekend verder gaat.

Frankrijk is even geen optie (te lang in de auto), dus ik ben bezig met een lijstje alternatieven. Ik ski graag elke dag ergens anders. Dat mag een ander gebied van 30km piste zijn, of gewoon een andere uithoek van een groot gebied. Rust op de piste is belangrijk en veel meer eisen heb ik niet. Ik hoef geen ski in ski out, echte apres ski is niet nodig, prijs maakt niet zoveel uit en als de dalafdaling een wit lint is, het maakt mij niet uit :).

Livigno is een bestemming die een optie lijkt, maar is wel aan de kleine kant. Warth Schrocken (incl Ski Arlberg) ook. Val d’Anniviers trekt ook, net als Arosa Lenzerheide. Dolomieten kan altijd, maar daar is al heel lang geen sneeuw gevallen.

Nog andere tips? Iemand ervaring met Nauders bijv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:04
miicker schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:59:

Privéles nemen absoluut! Halve dag of en hele. Heeft mij echt giga geholpen. Die leraren hebben er meer kijk op dan zelf veel te gaan oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:11
In Flachau heb je natuurlijk voldoende mogelijkheden om een of meerdere dagen afwisseling te hebben, vooral door de verbinding naar Wagrain/St. Johann en tegenwoordig Flachauwinkl. Vroeger, voor de G link, was het echt hard werken om op tijd terug in Flachau te komen als je binnen het skiles tijdsframe heen en weer wilde, wilde eten in een restaurantje en het dal van Alpendorf wilde halen. Je moest aardig tempo houden en wat geluk met de skibus.

Ik ben een paar jaar niet geweest en wil graag. Vrij heb ik al, wordt een latertje dit jaar. Ik kijk dus wel naar Frankrijk, busreis ofzo, om voor wat betere sneeuw te kunnen gaan. Wil vanwege de langere tijd nog een middagje skihal doen, twijfel even over een rondje les erbij pakken. Ik ben/was op zich een redelijke snowboarder, kom alle pistes zonder problemen of controleverlies af en kom redelijk met de skiërs in onze groep meekomen. Op mijn 18e met een groepsreis meegeweest en daar bleek ik toch een van de beteren. Inmiddels wel 12 jaar ouder geworden. :+ :+ Binnen redelijke afstand heb ik zowel Spaarnwoude als Heemskerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Thanks weer voor de reacties! Heb besloten om geen privéles te nemen. Heb er al drie skidagen opzitten en merk dat ik behoorlijk wat spierpijn heb. Ik ga volgend jaar op dag 1 wel wat privéles nemen. Denk dat dat beter zal zijn.

En voordat ik ga, ga ik misschien nog op een rolband. Al heb ik daar geen geweldige ervaring mee. Ik heb voor mijn eerste jaar skiën 6 lessen op zo'n band gehad, toen had ik dus 0,0 ervaring. Dat heb ik eigenlijk vlak voor het skiën in het echt gedaan. Eenmaal in de sneeuw kon ik die techniek niet toepassen en kon ik van voor af aan beginnen. Ik merkte wel dat ik het bij de skiles de eerste dag een stuk sneller oppakte dan de rest (waarschijnlijk door die 6 lessen op de rolband). Maar dat kan natuurlik komen door het eerder genoemde ontbreken van het hoog laag gevoel.

@ZieMaar! om je vraag te beantwoorden: de pistes liggen er nog erg goed bij. Ook naast de pistes in het dal is nog alles wit. 2 jaar terug was ik er ook in dezelfde week en toen was het naast de piste een en al groen.

Gister waren de condities erg goed. Toen had ik geen puf meer op het eind voor de afdaling bij de achterjet (rode 4 geloof ik), dus heb toen de lift omlaag genomen. Maar die dag heb ik effectief 44km geskiet, wat bijna een verdubbeling is van de twee voorgaande dagen. Dus voor mijn doen behoorlijk veel.

Nog even over mijn techniek: bochten naar links durf ik met veel meer snelheid te maken dan bochten naar rechts. Als ik een bocht naar links maak op een een steil stuk dan gaan m'n voeten dus verder uit elkaar, maar dan houd ik ook altijd druk op m'n berg ski, het lukt me dan niet om m'n rechtervoet op te tillen. Terwijl als ik een bocht naar links maak dan heb ik al m'n gewicht op m'n dal ski en kan ik m'n berg ski wel optillen, volgens mij is dat ook hoe het hoort.

Vandaag daar dus nog maar even verder mee oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
miicker schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:08:
Thanks weer voor de reacties! Heb besloten om geen privéles te nemen. Heb er al drie skidagen opzitten en merk dat ik behoorlijk wat spierpijn heb. Ik ga volgend jaar op dag 1 wel wat privéles nemen. Denk dat dat beter zal zijn.

En voordat ik ga, ga ik misschien nog op een rolband. Al heb ik daar geen geweldige ervaring mee. Ik heb voor mijn eerste jaar skiën 6 lessen op zo'n band gehad, toen had ik dus 0,0 ervaring. Dat heb ik eigenlijk vlak voor het skiën in het echt gedaan. Eenmaal in de sneeuw kon ik die techniek niet toepassen en kon ik van voor af aan beginnen. Ik merkte wel dat ik het bij de skiles de eerste dag een stuk sneller oppakte dan de rest (waarschijnlijk door die 6 lessen op de rolband). Maar dat kan natuurlik komen door het eerder genoemde ontbreken van het hoog laag gevoel.

@ZieMaar! om je vraag te beantwoorden: de pistes liggen er nog erg goed bij. Ook naast de pistes in het dal is nog alles wit. 2 jaar terug was ik er ook in dezelfde week en toen was het naast de piste een en al groen.

Gister waren de condities erg goed. Toen had ik geen puf meer op het eind voor de afdaling bij de achterjet (rode 4 geloof ik), dus heb toen de lift omlaag genomen. Maar die dag heb ik effectief 44km geskiet, wat bijna een verdubbeling is van de twee voorgaande dagen. Dus voor mijn doen behoorlijk veel.

Nog even over mijn techniek: bochten naar links durf ik met veel meer snelheid te maken dan bochten naar rechts. Als ik een bocht naar links maak op een een steil stuk dan gaan m'n voeten dus verder uit elkaar, maar dan houd ik ook altijd druk op m'n berg ski, het lukt me dan niet om m'n rechtervoet op te tillen. Terwijl als ik een bocht naar links maak dan heb ik al m'n gewicht op m'n dal ski en kan ik m'n berg ski wel optillen, volgens mij is dat ook hoe het hoort.

Vandaag daar dus nog maar even verder mee oefenen.
Dat probleem had ik ook.
Ben ook begonnen met skiles op de band (al had ik al wel board ervaring). Mijn eerste afdalingen waren echt waardeloos. Ten eerste mis je op de band het gevoel dat je naar beneden gaat en dat je kan remmen door weer de berg op te sturen. Verder is het een glad tapijt en ik heb nog nooit een volledig gladde piste gezien (zelfs niet vroeg in de ochtend na de preparatie, je hebt altijd oneffenheden en kleine bultjes).
Maar als je eenmaal de basis hebt (zoals jij nu). Maw je kan in pflug naar beneden en beginnend parallel dan is de band echt een goede methode.
Daarnaast is het ook gewoon leuk om meer met skien bezig te zijn dan die ene vakantie week.
Met een vriend/vriendin in bijv september (maar vanaf april is ook goed hoor ;) ) een les of 8 is gewoon heel leuk. Na de les ff wat drinken (apres ski), beetje keutelen etc. In de school lopen alleen maar mensen met dezelfde hobby/passie dus is gewoon leuk.
Ski nu zelf bjina 20 jaar (30+ weken of zo) maar zo nu en dan pak ik nog steeds wat lesjes. Je leert er altijd van en zoals gezegd het is gewoon leuk om vaker per jaar met skien bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
thewizard2006 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:38:
[...]

Het is wel wat ver weg (woon in regio Rotterdam/Den Haag) maar ze hebben er wel de nodige die interessant zijn wellicht ja als ik op verschillende merken google.

De volgende komen overal wel op lijstjes en staan goed aangeschreven
Oakley Line Miner
Smith 4D Mag
Bollé Tsar With Phantom+ Lens
Smith I/O Mag ChromaPop
Oakley Flight Deck L Prizm
Julbo Aerospace

Vooral de Smith 4D Mag lijkt me wel interessant ook voor het goede gezichtsveld. Is dan wel wat duurder dan initieel ingepland maarja het is voor een goed doel :) Zaterdag maar even langs
Het is de Julbo Skydome geworden. Heb de 4D Mag geprobeerd maar die gaf rond de neus geen prettig gevoel. Plastic dat in mijn neus sneed.
De grote lens sprak me aan van de Skydome met de fotochromatische lens. Ze hadden ook de Aerospace maar die trok me net wat minder.
Morgen vertrekken we richting Flachau dus ik laat wel weten hoe het is gegaan. De weersverwachting lijkt aan te sturen op veel zon. Hopelijk zijn de pistes geen ijsplaten geworden. Zelf ben ik meer een offpiste boarder maar als het al een paar weken niet heeft gesneeuwd en overdag is het aan het dooien..... Maar goed, de zon schijnt :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Offpiste zal denk ik wat beperkt worden en wat er is, zal extreem verspoord zijn, maar lekker weer ga je zeker krijgen! Hoge temperaturen + veel zon betekent vooral keiharde pistes 's ochtends en pap in de middag, maar met een beetje slim de juiste pistes kiezen is er niets aan de hand :).

Veel Flachau gangers hier ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Zet de offpiste maar uit je hoofd. Het is al dagen/weken volop zon zonder nieuwe sneeuw. Daarom was vorige week al de offpiste ofwel kneiter hard of helemaal gespoord.

Maar goed, het zonnetje vergoed veel ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
Cai schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:59:

als ik dit lees denk ik aan een soortgelijke ervaring die ik had jaren geleden, na vele jaren op leen en huur ski's te hebben geskied tot de conclusie dat ik met een "short turn race ski" ineens grote stappen kon maken in mijn techniek en daardoor een stuk beter gaan skien (en weer wat skilessen genomen)
ondertussen zij mijn atomic Race ST https://sportconcept.com/ski/1055-Atomic-Race-ST al aardig op leeftijd en ga ik misschien volgend seizoen wel opzoek naar een opvolger maar ik verwacht weer in dezelfde categorie ski uit te komen.

persoonlijke pro's van dit type ski:
Veel grip, korte bochten mogelijk, lekker gooien en smijten

cons:
op hoge snelheid soms wat zoekerig (70+)
als je je op hoge snelheid uit wilt leven en wilt carven met echt grote bochten komen ze wel aan het randje van hun grip ben je daar bewust van want als ie weg is, dan issie weg.

nadeel van de ook door mij geteste LT (Long turn variant)
was dan ook: lastiger handelbaar op lagere snelheid, iets minder gooien/smijten en het is toch vooral spelen op ski's dat mega hard gaan doe ik toch niet zo vaak of ik moet echt buiten t seizoen een lege piste hebben maar dan red ik t wel met de ST's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik weet niet of ik iemand voor op vakantie nou een race ski met een radius van 12m zou aanraden :). Da’s leuk om indoor te trainen, maar om daar nou hele dagen op te skiën, dat is niet wat de meeste mensen voor zich zien als ze op wintersport gaan. Als oefenski of Snowworld ski is het wel echt leuk en aan te raden.

Overigens zie je vaker, en dat lijkt in de gequote post ook het geval, dat een grote groep mensen zich prettiger voelt op allmountains dan op SL ski’s. Dat is een groep die vooral nog geslipte bochten skiet (zoals het gros van de vakantieskiers overigens). Een leuke, veelzijdig allmountain als de hierboven geskiede ski is dan prima. Misschien dat de Fischer Rc One 78 ook veel leuk prijsje ergens te vinden is, prima te skiën, met een hoog genoeg plafond (klapperende ski’s zegt, meestal, niet iets over het plafond van een ski ;)).

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 11-03-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:29
Ik heb vorige week na 6 jaar weer geskied, en had Fischer RC ski's met een radius van 17 meter. Dat werkte overal prima. 12 lijkt me inderdaad erg krap, en denk dat dat ook meer gaat klapperen bij rechtuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Slalomski’s zijn lastiger om mooi vlak te skiën inderdaad, die willen grijpen. Ik denk niet dat er 1 alleskunner categorie is die altijd past maar als dat er zou zijn voor de typische vakantieskiër, dan zou dat denk een allmountain met goede piste eigenschappen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:51
Mijn eerste paar ski's zijn een paar Volkl Racetiger SC met een radius van 13.1meter. Wat zou daar niet leuk aan zijn (on piste)? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
jopie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:21:
Ik heb vorige week na 6 jaar weer geskied, en had Fischer RC ski's met een radius van 17 meter. Dat werkte overal prima. 12 lijkt me inderdaad erg krap, en denk dat dat ook meer gaat klapperen bij rechtuit gaan.
Dat hangt een beetje af van de bouw van de ski. Een goede allmountain ski met een houten kern gaat pas boven de 100 km/h klapperen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

XWB schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:22:
[...]

Dat hangt een beetje af van de bouw van de ski. Een goede allmountain ski met een houten kern gaat pas boven de 100 km/h klapperen.
Als een goede ski (lees: niet beginner/cheapass) gaat klapperen is dat in de meeste gevallen eerder een gebrek aan techniek dan dat het aan de ski ligt ;)

Voor volgend seizoen wil ik ook een vervanger voor m’n elan SLX, ben op zoek naar een agressieve slalom ski die veel energie terug geeft. Daar vond ik de elan nog wat ‘makkelijk’ in.
Misschien toch eens kijken of ik her en der wat kan testen.
Zal er niet elke dag op skiën, ik heb ook nog een all mountain twin en een poederbak, maar ik vind het ook leuk om op sommige dagen keihard korte bochten te rammen O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb ooit eens een paar afdalingen op een raceriger SL gemaakt. Is dat misschien wat je zoekt (als je em nog ergens kan vinden)?

https://gigiski.com/review-volkl-racetiger-sl/

En eens, klapperen zegt 9 van de 10 keer iets over de skiër, niet over de ski :). Als je met 100km/u goede bochten skiet, dan ben je een ver bovengemiddelde skiër. En dat is een understatement :).

[ Voor 36% gewijzigd door ZieMaar! op 12-03-2022 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik ben (opnieuw) terug van wintersport, deze keer een weekje Nendaz gedaan (Les 4 Vallées) in Zwitserland. De QR-code was al afgeschaft. Wel zijn mondkapjes nog verplicht in de liften (er staan overal borden), maar niemand hield zich er aan.

Ook opvallend was dat het nergens druk was (in tegenstelling tot Les Arcs enkele weken geleden), we konden van lift naar lift skiën zonder in de rij te hoeven staan. Tafeltjes van restaurants waren maar half bezet.

Prachtig skigebied verder, maar de pistes zijn uitdagender dan wat ik in Frankrijk gewend ben. Zo zijn de blauwe en rode pistes veel steiler dan blauw/rood in Frankrijk, en zijn er veel meer nature pistes vol met mogols. Ook veel sleepliften, sommige net iets te lang om comfortabel te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5syNGXaWyf1vl0z-S9yg_Ho8OXs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yV84setjmyQNimP6w2NuMxNX.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 14-03-2022 13:47 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
ZieMaar! schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:11:
Ik weet niet of ik iemand voor op vakantie nou een race ski met een radius van 12m zou aanraden :). Da’s leuk om indoor te trainen, maar om daar nou hele dagen op te skiën, dat is niet wat de meeste mensen voor zich zien als ze op wintersport gaan. Als oefenski of Snowworld ski is het wel echt leuk en aan te raden.

Overigens zie je vaker, en dat lijkt in de gequote post ook het geval, dat een grote groep mensen zich prettiger voelt op allmountains dan op SL ski’s. Dat is een groep die vooral nog geslipte bochten skiet (zoals het gros van de vakantieskiers overigens). Een leuke, veelzijdig allmountain als de hierboven geskiede ski is dan prima. Misschien dat de Fischer Rc One 78 ook veel leuk prijsje ergens te vinden is, prima te skiën, met een hoog genoeg plafond (klapperende ski’s zegt, meestal, niet iets over het plafond van een ski ;)).
zeker mee eens, alleen het stuk over hele dagen skiën op een ski met een radius van 12 vat ik niet helemaal kun je dat eens toelichten.

alvast voor volgend seizoen info opslaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Slalomski’s hebben een korte radius, waarmee je dus relatief veel bochten maakt tov ski’s met een grotere radius. Slalomski’s heb je bij voorkeur op de kant, dus je bent eigenlijk, om ze te skiën zoals ze bedoeld zijn, vooral bochten aan het maken. Dat is vrij intensief :).

Links het pad van de sl ski, rechts een normalere ski, links hoe veel mensen sl ski’s skiën (over de breedte van de piste). Daar zijn ze eigenlijk niet zo geschikt voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_LfmIxkmP6b51BqPXpSu27I34g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaViT1zc4wEidns0CgwCFNAI.jpg?f=fotoalbum_large

Compleet uit verhouding overigens, maar je snapt wellicht wat ik bedoel?

[ Voor 54% gewijzigd door ZieMaar! op 14-03-2022 20:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Sinds zaterdag terug uit Flachau. Vrijdagavond helaas ziek geworden (tot dus ver zijn de zelftesten negatief, dus lijkt geen Corona, al komen veel klachten wel overeen), gelukkig was dit de laatste avond van de wintersport, had dus een stuk erger kunnen zijn. Vandaag de eerste dag dat ik me goed genoeg voel om even mijn ervaring te delen.

Heerlijke week gehad. Ik ben 2 keer eerder op wintersport geweest (beide keren 4 skidagen in Flachau), nu dus 6 skidagen. De lengte beviel erg goed. Voorgaande vakanties had ik vaak dat ik er op dag 4 echt lekker in zat en dan alweer naar huis moest, nu zat ik er op dag 4 ook lekker in en had ik gelukkig nog 2 dagen. Voorgaande jaren enkel blauwe pistes gedaan (omdat er toen geen lift was naar Flachauwinkl heb ik toen eigenlijk altijd dezelfde blauwe piste gedaan). Dit jaar ben ik de eerste dag ook weer op diezelfde blauwe begonnen, maar heb ik af en toe wat stukken rood gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBOGFp2Q0T6bMEQDZrBODchEROk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XGW7y2Yx3TJ5OcumCupkIlQp.jpg?f=user_large

Ik heb in het begin (de eerste twee dagen) met name stukjes rood gedaan waarbij ik weer op de blauwe piste uitkwam. De eerste rode dalafdaling heb ik op de tweede dag gedaan. Dat vond ik nog erg spannend en ging heel langzaam en met veel moeite.

Dag drie ben ik samen met de groep waarmee ik er was naar Flachauwinkl, Kleinarl en Zauchensee geweest. Daar heb ik weer voornamelijk blauwe pistes gedaan. Daar zaten wel een aantal blauwe pistes bij die een stuk lastiger waren in vergelijking met de blauwe piste in Flachau.

Dag vier ben ik zelf teruggegaan naar Kleinarl en Flachauwinkl en heb daar ook wat meer rode afdalingen gedaan, dat ging ineens al een stuk beter. In de middag heb ik in Flachau de rode dalafdaling gedaan die bij de achterjet uit kwam. Ineens had ik het een stuk beter te pakken. Ik kwam vanaf dit moment met meer snelheid en toch gecontroleerd de rode piste af, dat gaf veel vertrouwen voor de komende twee dagen!

Dag 5 opnieuw in Flachauwinkl een aantal rode afdalingen gedaan. In Flachau zelf heb ik de Rote 8er gedaan, wat ik ook een leuke piste vond (ging ook erg goed). Ook op dag 6 heb ik weer grotendeels rode dalafdalingen gedaan. De groep waarmee ik was wist me zelfs te overtuigen om in Zauchensee een heel klein stukje van de zwarte piste mee te pakken. Dat viel me ook heel erg mee. Halverwege de vakantie had ik überhaupt niet gedacht dat ik dat al zou durven.

En voor de liefhebbers een aantal foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TFwoWZScCtj_hPpkbZPRnWYj6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngZDnaFseutMiAUb0TMaGKt8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9RFEhhzYx0N8LUJoCAS96tzT6A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVtbomJo6rZ2TWCD0CqNXDdm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_8rmIHZztj5Y-BVOs_M-s9FL2g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNKq1UG1JE4PgchWDr6ztqNo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IgorShysHmF6lS4_PKiMzbQXb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcYQu1zsbr8wGjBztEkrviul.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttrqv2_KgIrmJmhBSNMORKqJe-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agHULQWEjBPGBFbo8XuI9zVq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbmzLdvywRodr0yZPtw1XwW3x0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJpWuSsUKCMOQ9fGbSbKJaha.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4teG4g04F4zz4lfiG_kCX-s2WNE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUO2Kl7DDMk8jBp4wbRn3M9R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dAGl_rfI0KAFgB3y5xLcsv_SS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0IKbVRaYWiWCgF4JfEshOuS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqD3NeMiwadEorXzNBW8vntOL7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4ifqLOJWiE3z4EX5WRqR3Py.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Leuk verslag en fijn dat je het mooi hebt gehad! Voordeel van Flachau is dat het wel allemaal rood is, maar eigenlijk nog niet zo moeilijk en lekker overzichtelijk. De afdaling bij de Rote 8-er stond op mijn lijstje in december (en heb em ook gedaan, ik stond er geparkeerd), maar die was toen compleet in de schaduw met alle kanonnen vol aan, dan is hij minder leuk. Misschien volgende week nog...

Want de reis is geboekt, appartementje in Eben geboekt om de missende gebieden aan te gaan vinken, dus in ieder geval de volgende skidagen:
- Fageralm (ws op zaterdag paar uurtjes)
- dagje Hauser Kaibling icm Planai
- dagje Reiteralm icm Hochwurzen
- dagje Bad Hofgastein
- dagje Hochkönig

Misschien nog een dagje Obertauern of Sportgastein (als het erg warm wordt, maar lijkt wel goed te komen), of bijvoorbeeld Zauchensee of Alpendorf nog (parkeer ik misschien weer bij Rote 8-er en dan met de G-Link).

Maar eens kijken wat het allemaal wordt. Voor nu eerst morgen en overmorgen zorgen dat ik geen Corona oploop.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 13:07

link_mario

Ofwa?

Een paar sfeerbeelden van afgelopen week, Skicircus (Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn). Wat een geweldig gebied! Snelle liften, veel (brede) pistes.

Enkel Fieberbrunn breef qua infrastructuur iets achter op de rest. Verbinding naar Zell hebben we niet genomen: we hadden geen zin om de bus terug te moeten nemen :P .

Oja, het weer was op 'n uurtje of 2 wolkjes na meer dan fantastisch. Op de zuidhellingen (bij de Goasstall voor de kenners) begonnen de eerste rode hellingen al te sneuvelen ivm te weinig sneeuw. Blauw was wel nog geopend.

Wel nog een souvenirtje meegebracht: 2 streepjes op de zelftest :7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpTHRXIzeKU4Hof8D9j_S4RQVt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NOOF3jgVQqDO3dsNKisaI8s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7VkZqzR82KK1w9ne99Y3bDGox8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZITLt8mPmdkrMRM6uc1XjpBs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceFYSQcbR-WBG3-aBe-S_BzAqPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtfsoBvzN08qW30cJz0bUN9y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWUkj-7bjj4zzd1oQt8lw2rRyU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Omz1kiJp7kzIcDngzGES66rm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1GwVBbDfZU8zBKOJEmC0tM_SYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjkXSioGKeP4FKHW2YxCDu3d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:50
link_mario schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:56:

Wel nog een souvenirtje meegebracht: 2 streepjes op de zelftest :7.
Dikke kans in de Goaßstall zo te zien… ;)

Edit: die hint had je er zelf al in verstopt.

[ Voor 9% gewijzigd door renegrunn op 15-03-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Après-skiën lijkt wel een garantie op 2 streepjes te worden inderdaad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Vraagje, kan ik het beste meteen na mijn ski vakantie m'n ski's laten waxen? Of kan ik dat het beste een aantal weken/dagen laten doen voor ik weer ga? En is slijpen altijd nodig, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Waxen kan altijd. Slijpen is een beetje afhankelijk van gebruik, kunde en staat van de sneeuw. Ik houd ongeveer 1x op 2 weken aan voor mijzelf. Maar heb je waardeloze sneeuw met veel stenen etc. gehad dan kan je dat wat verkorten. Gezien jouw niveau (no offence ;) ) zou ik minimaal 2 weken aanhouden maar wellicht voor 3 a 4 kiezen.

Maar goed, dat is mijn mening. Er zullen vast andere richtlijnen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Off-piste knal ik ook wel eens over rotsen (die je soms te laat ziet), dan gaat het hard met de ski's :X

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Slijpen is inderdaad niet altijd nodig. Heel vaak is een beetje bijwerken met een diamantvijl voldoende en dan hou je tenminste wat staalkant over. Waxen altijd doen, kan nu direct als je ze gewoon daarna droog en uit de zon bewaard, kan ook vlak voor je gaat, maakt niet zoveel uit.

Twee tips:
Berg ze echt droog op, anders krijg je roest op je kanten (lelijk, vaak wel goed weg te krijgen, maar gewoon zonde)
Als je ze in elkaar geklikt wegzet, doe er zo’n klittenband unit tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ben ook weer terug uit Sörenberg (Zwitserland). Genoeg sneeuw, werd door de hoge temperaturen 's middags wel langzaam. En ook wij hadden aardig wat saharastof.

Samenvattend: mooi gebied, lekker dichtbij, maar wel jammer van de vele sleepliften en de hoge temperaturen. Dat laatste was overigens wel fijn voor de kleine kinderen die mee waren die konden gewoon in de zandbak bij het huisje spelen, sneeuw vonden ze niet zo fijn.

Enkele plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozhqVTMPMRI_3AhdIjo-ErrCQjI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMn2ZMEc03UYIgYHHI8iTYLZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5YazpZs5oXL2fMf1SjlUTnQx5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50fuvHwVwgeylrRBIu8XUSdP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3x8Is1FmrEo9Dx2hKDZcdrsGqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wP3V85qT6IcYNds6cgAgKV2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaJ9mcX7X4u1xwvDX8-99toMBZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6s5sOzQedNZH6xqfQ6rwgHI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gH_Rlnxnf7YQK8WDHRHwGw1C3mo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAf5tzn0Z1pFysSnzU4iGXqD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtMxTg0FqvtNdKmKfjsC--n4lV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWxZh3Vsi9ZRCbZi6llArZWY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNIN8w9DzajD9BcRKrEbCdg3W-k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rFovlzcdjKADVpFYmwOjjUH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EixOvEijzjHlQqUvnsmt-CA3Sbg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtXfqmsLhCkphwIr4UWhr3qw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Rustig hier, heeft iedereen het wintersportseizoen al afgesloten? Is het nog niet hoor, komt weer een mooie dump aan. Het rechter pinnetje is Skiwelt, dus het treft vooral het westen en zuiden van de Alpen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Kr3qWbP/IMG-1157.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:24
Cheesy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:36:
Rustig hier, heeft iedereen het wintersportseizoen al afgesloten?
Nee joh, natuurlijk niet. Over een paar weken ga ik nog even naar Val Thorens om het seizoen af te sluiten. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
Helaas wel
Verbouwing en andere prio's zorgen ervoor dat een trip met pasen er dit jaar niet meer inzit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Rustig hier, heeft iedereen het wintersportseizoen al afgesloten? Is het nog niet hoor, komt weer een mooie dump aan. Het rechter pinnetje is Skiwelt, dus het treft vooral het westen en zuiden van de Alpen:

[Afbeelding]
Voor vele bestaat het "seizoen" uit 1 week skiën, de kans dat je al geweest bent is redelijk groot zo eind maart dus de kans dat het voor die personen afgesloten is dan ook redelijk groot. De Alpen zijn net iets te ver om een dagje heen te gaan om op de latten te staan.

Daarnaast heeft het gebied waar ik meestal te vinden ben zijn beste tijd deze tijd van het jaar ook wel gehad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9iD-XEeIEKAai1ilKdS0GWtyKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MYA8d8GGmAPJphaHPtX7PDu8.png?f=fotoalbum_large
Die Loipen sind täglich von 09:00 Uhr bis 16:30 Uhr in Betrieb., 5 von 38 geöffnet

[ Voor 30% gewijzigd door LordSinclair op 28-03-2022 10:02 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
LordSinclair schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:56:
[...]

Voor vele bestaat het "seizoen" uit 1 week skiën, de kans dat je al geweest bent is redelijk groot zo eind maart dus de kans dat het voor die personen afgesloten is is ook redelijk groot. De Alpen zijn net iets te ver om een dagje heen te gaan om op de latten te staan.
En hopen dat dat ook zo blijft ;)
Ik vind juist die short trips rond pasen heerlijk
Vaak lekker weer en heerlijk rustig op de pistes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
LordSinclair schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:56:
[...]

Voor vele bestaat het "seizoen" uit 1 week skiën, de kans dat je al geweest bent is redelijk groot zo eind maart dus de kans dat het voor die personen afgesloten is is ook redelijk groot. De Alpen zijn net iets te ver om een dagje heen te gaan om op de latten te staan.

[...]
Hier ook hoor, ik ga zelfs niet elk jaar alhoewel ik wel altijd een dagje Winterberg per winter probeer te pakken. En met binnenkort een leerplichtig kind zal het niet veel beter worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Die sneeuw moet nog maar wel echt gaan vallen...Volgens mij is dat nog lang niet op alle plekken zeker en komt er eerst nog een lading saharazand.

Ik heb het seizoen in ieder geval wel afgesloten :). Vorige week een heerlijke week gehad in Ski Amadé en daar de volgende gebieden bezocht:
Fageralm Lieftallig, schitterend gelegen alm gebiedje. Alleen 2 oude 2zitters en een aantal slepers: lege pistes dus! Denk dat er een kilometertje of 20 aan piste ligt, inclusief een wat langere dalafdaling. Niets iets om kilometers te maken, wel fijn om even een paar uurtjes rustig te skiën :).

Hochwurzen Eén van de vier bergen van Schladming. Door de wat hogere temperaturen wilden we geen laaggelegen zuidhellingen moeten nemen omdat we terug moesten naar de startplaats, dus besloten we de bergen stuk voor stuk te gaan skiën. Hochwurzen heeft het Rohrmoos plateau, wat heel sfeervol is. Je skiet langs boerderijen en huizen en hebt mooie uitzichten. Bovenop zijn er hele leuke, sportievere, rode pistes. Leuk deelgebied van de 4 Berge Skischaukel, Rohrmoos prima voor beginners, de rest zeker niet.

Hauser Kaibling Berg 2 en wat mij betreft de leukste. Lange, brede en sportieve afdalingen die bijna allemaal op het noorden liggen en dus lang goed blijven, ook met 17 graden en zon (en dat hadden we). De rode dalafdaling is lekker, de sportievere pistes bij de Hofi Expres liften zijn fijn en de rood/blauwe 4 is top. Voor beginners is de afdaling achterin heel mooi, maar dan moet je nog weel een stuk terug. Je merkt wel dat het ski industrie is hier, met grote parkeerplaatsen, heel veel hutten en razendsnelle liften, maar toch heeft het gebied ook karakter behouden.

Zauchensee Was ik ooit al eens geweest, maar nu eens een hele dag. Heerlijke rode en blauwe pistes: rode vrij makkelijk, blauw soms juist iets uitdagender. Je skiet heerlijk in een kom, met mooie uitzichten. Ook eind maart nog heel winterse plaatjes! Doordat de dalafdaling vanuit Flachauwinkl slecht was bleven de typische Flachau gangers wat afwezig en dat was fijn :). Wel relatief korte afdalingen met niet al te veel hoogteverschil.

Hochkönig December de hele koningstour gedaan, nu (ivm de temperaturen) een halve, waarbij we alle lekkere afdalingen een paar keer gedaan hebben. Heerlijk vanuit Dienten naar Muhlbach en weer terug dus. Weer terug betekende: heerlijke zwarte en rode afdalingen. Niet al te moeilijk, lekker breed en lekker lang en heel erg rustig. Blijft echt een heel fijn gebied, echt een 'geniet' gebied, waar je gewoon sportief kan skiën.

Dorfgastein Een beetje de tegenvaller. 's Ochtends perfecte pistes (de blauwe bovenop heeft schitterende uitzichten, de rode bovenin hadden fijne sneeuw), maar wel druk. Die drukte zat vooral aan de Grossarl kant, maar verplaatste zich later toch ook wel wat naar de Dorfgastein kant. Het niveau en de beleefdheid op de pistes waren een stuk minder dan de andere dagen, helaas. Wel lekker geskied, maar de charme is dat je hier continu 1100 hm kan maken en dat lukte door de temperaturen en de bijbehorende pap (mn ook op kruisingen) nu niet en dan is het gelijk minder leuk.

Radstadt-Altenmarkt Hier was ik in december al verliefd op geworden en ik begreep weer precies waarom. Maar 6 pistes, maar wat waren ze lekker geprepareerd en wat was de sneeuw, zelfs na een hele week 17 graden, nog goed...Het was wat drukker, maar vooral met locals en daar heb je toch echt minder last van. Heel fijn gebied, kom ik zeker nog een keer terug.

Nog op de bucketlist:
- Bad Hofgastein. Was nu niet echt een optie, teveel zuid/oost hellingen voor deze omstandigheden
- Reiteralm. Lijkt me heel mooi, met uitdagende en mooie rode pistes

Ook naar Hauser Kaibling, Hochkönig en Radstadt zal ik zeker nog een keer terug gaan! Het was wat warmer dan gepland (15/18 graden met zon) waardoor we na een late lunch aftaaiden elke dag. Geen straf, want de terrassen waren heerlijk, maar wel iets minder skiën dan bijvoorbeeld in december. Wel vaak heel vroeg op de piste, met lekker harde pistes. Mensen kijken vaak naar de hoogte als het wat later in het seizoen wordt, maar 700m in Ski Amadé is niet te vergelijken met 700m in Vorarlberg (en al helemaal niet met Frankrijk). De meeste gebieden hebben veel noordhellingen, dus die blijven lang goed. Je kan nu beter een noordhelling op 1000m hebben dan een zuidhelling op 2200m.

Misschien was onze oorspronkelijke optie (die we mosten annuleren ivm blessure) beter geweest (Cervinia), net als bijvoorbeeld Livigno, maar die laatste biedt dermate weinig pistekilometers dat ik niet zeker weet of het echt beter was. Cervinia staat nu voor volgend jaar en alle 'normale' gebieden in Zwitserland / Oostenrijk / Italië hadden last van dezelfde hoge temperaturen.

Ik ben overigens niet vies van een beetje pap. Als je daar echt niet tegenkan (of bijvoorbeeld harde pistes haat), dan is dit niet meer het seizoen voor je. Ik vind het juist mooi: afwisseling in sneeuwkwaliteit, echt genieten in de zon op het terras, vrij rustig op de piste (en zeker bij de liften) en de pistes waren ondanks de temperaturen en het gebrek aan verse sneeuw, nog prima, zeker tot een uur of 12 (de noordhellingen nog wel langer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
thewizard2006 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:11:
[...]

Het is de Julbo Skydome geworden. Heb de 4D Mag geprobeerd maar die gaf rond de neus geen prettig gevoel. Plastic dat in mijn neus sneed.
De grote lens sprak me aan van de Skydome met de fotochromatische lens. Ze hadden ook de Aerospace maar die trok me net wat minder.
Morgen vertrekken we richting Flachau dus ik laat wel weten hoe het is gegaan. De weersverwachting lijkt aan te sturen op veel zon. Hopelijk zijn de pistes geen ijsplaten geworden. Zelf ben ik meer een offpiste boarder maar als het al een paar weken niet heeft gesneeuwd en overdag is het aan het dooien..... Maar goed, de zon schijnt :)
Het viel mee en het viel wat tegen :D Flachau mooi gebied. Aan de kant waar wij zaten brede goede pistes. Aan de andere kant was meer familie en funpark maar ook goed. Mits het weer mee werkt natuurlijk. Zo en maandag vol zon dus dat was bijna ideaal. Helaas geen verse sneeuw. in de loop van de dag werd de kwaliteit erg slecht dus veel pap en hobbels. di, wo en do eigenlijk wat grauw, grijs en nat. Dus dat was gewoon een stuk minder.

De bril geeft zelf erg goed zicht. De reden is dat er geen randen om het blas zitten. Wat op zich dus resulteert in een brede view. Het nadeel is dat het een heel kwetsbaar stuk is. De eerste dag rolde mijn helm van een bankje af. De bril zat er al op en die viel zo met het vizier recht naar beneden op een paar steenkorrels. Gelijk dus 3 hele kleine putjes midden in het zichtveld. Als je snel van de berg afgaat enzo zie je het niet maar het is wel een beetje irritant en zonde. Maarja we zien het volgend jaar weer. Erg voorzichting mee zijn dus mocht je een bril kopen zonder rand.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:50
thewizard2006 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:22:
[...]

Het viel mee en het viel wat tegen :D Flachau mooi gebied. Aan de kant waar wij zaten brede goede pistes. Aan de andere kant was meer familie en funpark maar ook goed. Mits het weer mee werkt natuurlijk. Zo en maandag vol zon dus dat was bijna ideaal. Helaas geen verse sneeuw. in de loop van de dag werd de kwaliteit erg slecht dus veel pap en hobbels. di, wo en do eigenlijk wat grauw, grijs en nat. Dus dat was gewoon een stuk minder.

De bril geeft zelf erg goed zicht. De reden is dat er geen randen om het blas zitten. Wat op zich dus resulteert in een brede view. Het nadeel is dat het een heel kwetsbaar stuk is. De eerste dag rolde mijn helm van een bankje af. De bril zat er al op en die viel zo met het vizier recht naar beneden op een paar steenkorrels. Gelijk dus 3 hele kleine putjes midden in het zichtveld. Als je snel van de berg afgaat enzo zie je het niet maar het is wel een beetje irritant en zonde. Maarja we zien het volgend jaar weer. Erg voorzichting mee zijn dus mocht je een bril kopen zonder rand.
Mosterd na de maaltijd, maar heb altijd een cover bij me / op de goggle onderweg en tijdens pauzes: https://www.bol.com/nl/nl/b/goggle-protect/600711746/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb, toevallig ook in Wagrain, een kras opgelopen in de lens van mijn spiksplinternieuwe goggles. De reisverzekering dekte dat gewoon en daarna idd ook gogglesocks besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ik had deze winter last van enorm natte sokken aan het eind van de dag. 's Nachts moest ik ook fors m'n best doen om de schoenen te drogen, de hele zool was doorweekt. Heb eigenlijk hele fijne snowboardboots van Head. Dus ik vroeg me al af of ik nou zulke enorme zweetvoeten heb O-)

Thuis even in bad gezet met een laagje water en er komt inderdaad water binnen, net boven de rubber zool bij de aansluiting met het leer (zowel links als rechts). Nu is sneeuw bij +10 graden ook net water, en in de binding ligt altijd wat slush, dus dat is niet verwonderlijk.

Ik vraag me nu alleen af, hebben alle schoenen dat bij +10 graden of hoort een snowboardschoen volledig waterdicht te zijn? In verleden niet merkbaar last van gehad omdat ik meestal op wintersport was als het goed vroor, en dan blijft er minder sneeuw plakken rond m'n schoenen.

Foto, met binnenschoen en zool er uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGLwDYdYSMhuDmKxxmeMlQgo5W4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gU45yIxgjx08RWJzcE6KoUO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxunyuxSej4c85ekYNstK3wrnkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6t3Wlkqq9qS1C5qSTvnk7JT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:17

[Afbeelding]
Ik ben 2x een week geweest; dus ik lees nog wel wat mee in het topic, maar mijn honger is voorlopig gestild ;)Al zou ik direct nog voor een shortski vertrekken, maar dat krijg ik niet meer verkocht hier :+

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Cheesy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:17:
Ik had deze winter last van enorm natte sokken aan het eind van de dag. 's Nachts moest ik ook fors m'n best doen om de schoenen te drogen, de hele zool was doorweekt. Heb eigenlijk hele fijne snowboardboots van Head. Dus ik vroeg me al af of ik nou zulke enorme zweetvoeten heb O-)

Thuis even in bad gezet met een laagje water en er komt inderdaad water binnen, net boven de rubber zool bij de aansluiting met het leer (zowel links als rechts). Nu is sneeuw bij +10 graden ook net water, en in de binding ligt altijd wat slush, dus dat is niet verwonderlijk.

Ik vraag me nu alleen af, hebben alle schoenen dat bij +10 graden of hoort een snowboardschoen volledig waterdicht te zijn? In verleden niet merkbaar last van gehad omdat ik meestal op wintersport was als het goed vroor, en dan blijft er minder sneeuw plakken rond m'n schoenen.

Foto, met binnenschoen en zool er uit:

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik weet niet hoe oud je schoenen zijn (en of het echt leer is) maar je zou kunnen proberen ze te impregneren
https://www.bever.nl/p/ni...ACC00001.html?colour=5806

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Mijn ervaring is dat eigenlijk geen schoen - en zeker geen snowboardschoen - echt waterdicht is. Ze beschermen geweldig tegen sneeuw maar bij +10 graden als er constant druppels op de schoenen staan zullen ze op een gegeven moment echt wel wat doorlaten. Impregneren kan inderdaad helpen om het wat te dempen. 's Avonds ook zeker de binnenschoen eruit halen. Dan droogt het veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Jebus4life schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Ik ben 2x een week geweest; dus ik lees nog wel wat mee in het topic, maar mijn honger is voorlopig gestild ;)Al zou ik direct nog voor een shortski vertrekken, maar dat krijg ik niet meer verkocht hier :+
Afbeeldingslocatie: https://showmag.nl/wp-content/uploads/2020/11/Onder-de-Duim-Showmag-2.jpg

Trouwens in hetzelfde schuitje :+ 2x geweest, en 3e krijg ik echt niet voor elkaar O-) Volgend jaar een nieuwe poging want de wintersportweken vallen echt perféct dit jaar voor schoolgaande kinderen. De 2e week kerstvakantie is perfect voor een weekje Frankrijk (want de Fransen hebben dan geen vakantie) en de voorjaarsvakantie valt goed voor Oostenrijk (want de Duiters/Oostenrijkers geen vakantien voor onze week).

Mijn plan:
Kerst met familie, kijken of ik ze zo gek kan krijgen :+
Voorjaar met gezin, de baby blijft "thuis"
en dan een 3e week samen? O-) alsjeblieft? O-)

Wat betreft schoenen: Ik neem standaard zo'n schoenenwarmer mee.
zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.rei.com/media/bef4cdea-c7ef-4be7-89f9-46019c606481?size=784x588

Dat werkt als een tierelier _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Goed idee zo'n schoenenwarmer, ons appartement in Zwitserland had geen radiatoren dus ik kon mijn binnenschoenen niet snel laten drogen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Anoniem: 63072 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:53:
[...]

Politie gaf dus min of meer aan dat hun inschatting wel aansprakelijk geen schuld is.

Als ik er aan denk zal ik hier posten hoe het is afgelopen als het hele traject is afgerond. Een stap voor stap verslag lijkt mij niet nodig.
@ZieMaar! Ik zou wat laten horen als ik meer wist.

Een pennelikker in Salzburg wist vanachter zijn bureau te vertellen dat ik schuldig was aan het overtreden van FIS regels 2 en 3 en als ik een schadevergoeding aan mevrouw betaal en een boete van 1000 euro aan het OM in Salzburg zien ze van strafvervolging af.

En nu ben ik dus erg pissig.

Strikt genomen heb ik natuurlijk door een foute inschatting van mijn kant FIS regel 3 (skiërs onder jou niet in gevaar brengen) overtreden.

Maar regel 2 (skistijl aanpassen aan vaardigheid en pisteomstandigheden) heb ik zeer zeker niet overtreden. Dat is klinkklare onzin die ik met de GPS gegevens en foto's van de piste en een keertje voorskiën ook kan aantonen. Alleen kost dat me meer dan de hele schikking die ze me nu sturen.

Dus mijn keuze is nu dus accepteren 1000 euro boete/afkoop en 500 schadevergoeding betalen en dan registreren ze daar voor 10 jaar dat ik een boete heb betaald voor overtreden regels 2 en 3 van de FIS. Dat is geen strafblad, maar kan er wel bijgehaald worden als er nog eens iets gebeurt.

Niet accepteren en aanvechten. Vrijwel zeker dat ik dan overtreding van regel 2 weg kan krijgen, maar overtreding regel 3 blijft staan. De boete wordt dan waarschijnlijk lager, maar de kosten zullen hoger zijn als het totale bedrag nu en ... wel een strafblad omdat ik het voor heb laten komen en regel 3...

Dat is dus geen keuze en ik wordt dus gedwongen om te accepteren dat men daar onzin in een dossier vastlegt. Oostenrijk is net Nederland, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee compleet losse zaken.

Dit staat nog los van civiele procedures over schadevergoedingen, die handelt mijn aansprakelijkheidsverzekering af en daar bemoei ik mij niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik denk dat je bij een ongeval standaard regel 2 overtreedt? Wat ze daarmee denk ik bedoelen: blijkbaar kon je niet meer uitwijken en dus overtreed je regel 2:
Beheersen van snelheid en skistijl
Iedere skiër moet te allen tijde op tijd kunnen stoppen of uitwijken. Hij moet zijn snelheid en wijze van skiën aanpassen aan zijn skivaardigheid, de conditie van de piste, de sneeuw- en weersomstandigheden, alsook aan de drukte op de piste.
Denk dat je je dus niet teveel aangesproken moet voelen op je skiniveau? Er zijn wat advocaten die hier wel meer van weten, maar bij € 100,- gaat dat niet lonend zijn (of is het toch € 1000,-)? Onder de streep ben je natuurlijk ergens gewoon een soort geldboom als toerist, dat geldt dus misschien ook voor het OM…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63072

ZieMaar! schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:40:
Ik denk dat je bij een ongeval standaard regel 2 overtreedt? Wat ze daarmee denk ik bedoelen: blijkbaar kon je niet meer uitwijken en dus overtreed je regel 2:

[...]

Denk dat je je dus niet teveel aangesproken moet voelen op je skiniveau? Er zijn wat advocaten die hier wel meer van weten, maar bij € 100,- gaat dat niet lonend zijn (of is het toch € 1000,-)? Onder de streep ben je natuurlijk ergens gewoon een soort geldboom als toerist, dat geldt dus misschien ook voor het OM…
Het is € 1000, maar ook daarvoor ga ik geen rechtzaak in het buitenland voeren.

Regel 2 is BS, ik had makkelijk kunnen stoppen als ik haar had gezien, echter had ik haar niet meer daar verwacht en dus niet meer op haar gelet. Ik zag haar pas toen ze in mijn ooghoek op 3 meter van mij opdook. Dan kan je ook met gepast snelheid niet meer remmen. Ik was voor mijn doen juist heel rustig onderweg omdat het pas mijn tweede afdaling was op die piste.

Ze kan daarnaast dus nog werkelijke schade civiel verhalen, maar dat kost mij geen tijd en geld meer omdat de verzekering dat afhandelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 29-03-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:12
2 weken terug voor het eerst in 12 naar weer wezen skieen. Prachtig gebied rond Flachau, Flachauwinkl, Zauchensee. Erg genote, ondanks dat voor deze onervaren skiër de middagen richting het dal zwaar waren.

Ik liep alleen tegen aan dat mijn gehuurde skischoenen in de breedte enorm knelde. Op de eerste dag, ook met lunch aan gehouden, ik had er een paar uur later geen plezier meer van vanwege de pijn. Die dag schoenen omgewisseld voor bredere en met hoop voor betere 2de dag. Helaas deden deze net zo zeer en met de lunch ze een tijd uit gehad.

Herkennen jullie dit? Zelf heb ik wel altijd snel erg warme/zweterige voeten, zullen mijn voeten bovengemiddeld uitzetten?

Ik wil volgend jaar graag weer skieen. Maar dan zonder deze pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
headhunter1985 schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:26:
2 weken terug voor het eerst in 12 naar weer wezen skieen. Prachtig gebied rond Flachau, Flachauwinkl, Zauchensee. Erg genote, ondanks dat voor deze onervaren skiër de middagen richting het dal zwaar waren.

Ik liep alleen tegen aan dat mijn gehuurde skischoenen in de breedte enorm knelde. Op de eerste dag, ook met lunch aan gehouden, ik had er een paar uur later geen plezier meer van vanwege de pijn. Die dag schoenen omgewisseld voor bredere en met hoop voor betere 2de dag. Helaas deden deze net zo zeer en met de lunch ze een tijd uit gehad.

Herkennen jullie dit? Zelf heb ik wel altijd snel erg warme/zweterige voeten, zullen mijn voeten bovengemiddeld uitzetten?

Zet de schnallen niet te strak. Vast is vast genoeg. Veel mensen doen hun schnallen zo strak mogelijk, want goede overbrenging van beweging... Maar dat is jiet helemaal waar. Knelt enkel je voeten af.

Maar als je geen pijn wil? Eigen schoenen kopen. Heb je met gemak 10 jaar plezier van, en maakt skiën zoveel leuker.

Hoeven echt niet superdure schoenen te zijn. Als ze maar goed zitten. Elk merk richt zich een beetje op een bepaalde voet. Dus vaak is het een kwestie van verschillende merken proberen tot je iets vind wat aardig past.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 03-04-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29

Ik kon met mijn maat 50 ook geen fijne schoenen huren. De enige echte oplossing zijn schoenen op maat, maar dat is wel prijzig :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:12
Waah schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:33:
[...]

Zet de schnallen niet te strak. Vast is vast genoeg. Veel mensen doen hun schnallen zo strak mogelijk, want goede overbrenging van beweging... Maar dat is jiet helemaal waar. Knelt enkel je voeten af.

Maar als je geen pijn wil? Eigen schoenen kopen. Heb je met gemak 10 jaar plezier van, en maakt skiën zoveel leuker.

Hoeven echt niet superdure schoenen te zijn. Als ze maar goed zitten. Elk merk richt zich een beetje op een bepaalde voet. Dus vaak is het een kwestie van verschillende merken proberen tot je iets vind wat aardig past.
De eerste ochtend had ik ze zeker weten te strak. In de middag ook losser gedaan. Tweede dag wel losser gehouden en dan aam de enkel strakker.

In de ski winkels zaten beide schoenen ook goed, zelfs de tweede die ik aan eind 1e dag heb gepast. Maar na paar uur begon het weer. Ben bang met eigen schoenen daar ook tegen aan te lopen. Maatwerk vind ik ook zowat voor mij als amateur, die nog erg weinig geskied heeft.

Kan het ook aan ski houding liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
headhunter1985 schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:11:
[...]

De eerste ochtend had ik ze zeker weten te strak. In de middag ook losser gedaan. Tweede dag wel losser gehouden en dan aam de enkel strakker.

In de ski winkels zaten beide schoenen ook goed, zelfs de tweede die ik aan eind 1e dag heb gepast. Maar na paar uur begon het weer. Ben bang met eigen schoenen daar ook tegen aan te lopen. Maatwerk vind ik ook zowat voor mij als amateur, die nog erg weinig geskied heeft.

Kan het ook aan ski houding liggen?
Kan al heb je dan vaker last van schenen en kuiten.
Ga naar een goede skishop en vermijd de Perry’s,bevers, intersports, sport 2000 campeerwinkels etc. die de wintersport erbij doen.

Een goede skishop neemt de tijd en kijkt obv jouw voeten en profiel (ski ervaring en budget) naar een goede oplossing.
Je bent waarschijnlijk meer kwijt dan bij de eerder genoemde ketens maar service mag best wat kosten.
Kom je erachter dat ze tijdens je skitrip niet goed zitten ga je terug (tip test ze eerst even in de hal voordat je op vakantie gaat).
Ik ben een keer of 4 terug geweest en toen waren ze goed. 2021 geen wintersport gehad en afgelopen februari kwam ik er toch achter dat ze weer wat minder zaten dus ik ga in september weer lekker op de koffie om ze weer te laten fitten.

Ps: ook ik was ooit eigenwijs en kocht mijn eerste schoenen bij de Perry (alleen 20 jaar geleden was Perry wel een betere shop dan nu) en de 2de bij een andere zaak. Achteraf spijt dat ik niet eerder naar een skishop ben gegaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:12
50cm verse sneeuw in het Zillertal:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSLbGUOEjs_OoziBtzyMkCYGPbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Szce6QS6DxGUMxcdFVgjpv41.jpg?f=fotoalbum_large

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• steel123
  • Laatst online: 13:48

steel123

Cryman9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSUYLuXjgG4QatjLmNzlpatkcUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUufPUK6c6IASbwSGwpSv7Im.jpg?f=fotoalbum_large
Net terug vanuit Solden/Obergurgl en daar zijn ook heerlijke hoeveelheden sneeuw gevallen.
Eerste dagen van afgelopen week uiteraard veel te warm, al waren de gletsjer pistes natuurlijk nog super. Ook obergurgl met bijna alleen maar noordhellingen, hoog en extreem rustig is natuurlijk altijd perfect.
Vrijdag al mega poeder kunnen rijden in Solden en zaterdag in obergurgl nog eens. Echter was het zicht zeer matig bovenin, dus vrij laag moeten blijven.

Gelukkig hoor ik nog niet bij de mensen onder de duim aangezien ik dit seizoen al 5 keer weg ben geweest. En de 6e keer staat over 2 weken in de planning, namelijk splitboarden in Noorwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:03
Whoopie! Daar ga ik einde van de week naar toe. Hopelijk als ik er ben schijnt het zonnetje weer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Togi schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:35:
[...]

Kan al heb je dan vaker last van schenen en kuiten.
Ga naar een goede skishop en vermijd de Perry’s,bevers, intersports, sport 2000 campeerwinkels etc. die de wintersport erbij doen.
Hier in Delft woont een Oostenrijker met een wintersportzaak, een mannetje die zijn vak wel kent. Geeft naar mijn mening uitstekend advies. Sinds ik deze man ontdekt heb ga ik ook nooit meer naar de winkels die jij opsomt :p

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:12
Nog eentje dan... O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NU3HBPsaVX2pNLLNykihwa3deaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZKQonWiEU8k1CNGTowEAFWf.jpg?f=fotoalbum_large

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online

Ik heb ook altijd pijn gehad (eerste twee ski vakanties). Afgelopen maart voor de derde keer geweest, dit keer voor het eerst met eigen schoenen. Die schoenen heb ik gekocht bij Duijvestein, prima zaak, en in de outlet koop je een wat ouder model nieuwe skischoenen voor ongeveer de helft van de prijs (wel alleen A-merken, dus alsnog vrij duur, die van mij waren €200 of €250 als ik me niet vergis). Daarna had ik nog steeds pijn (indoor heb ik ze getest). Toen ben ik bij mij in de buurt naar skishop Nieuwegein geweest, daar waren ze erg behulpzaam en hadden ze er veel verstand van. Ben er in totaal 3 keer geweest om het iets te finetunen. Eerste keer kostte €100,-, daarna was het onder garantie. Heb de schoenen iets breder laten maken en heb daar schoenzolen laten maken (ze gebruiker boot-doc). Die combinatie heeft ervoor gezorgd dat ik zo goed als pijnvrij heb kunnen skiën afgelopen skivakantie.

Achteraf was het voor mij slimmer geweest om meteen de schoenen bij skishop Nieuwegein te kopen, ik weet niet wat schoenen daar nieuw kosten, maar dan worden ze wel nog gratis voor je aangepast (doen ze bij Duijvestein overigens ook, maar vaak pas nadat je ze geprobeerd hebt en weet waar de pijnpunten zijn). Maar dan kun je vast wel iets van korting regelen als je er meteen zooltjes bij neemt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:20
Inmiddels alweer een week terug van 3 Vallées. Was toch wel erg merkbaar dat er al bijna een maand geen verse sneeuw meer was gevallen: dikke ijsplaten met een klein laagje poeder hier en daar. Het ging heel erg snel en was eigenlijk best gevaarlijk op sommige stukken. Tegen het einde van de week werd het aardig warm en in de namiddag moest je het flink hogerop zoeken om nog behoorlijk te kunnen skiën, wat gelukkig geen probleem is in het gebied. Genoeg pistes op flinke hoogte.

Wat me opviel was de drukte. We zijn in Januari in de Dolomieten geweest en daar was het aanzienlijk rustiger. Frankrijk was relatief druk: vooral in de ochtend flink samenscholing bij verbindende liften en ook terrassen knetter vol rond lunch. Verder een prachtige week gehad: alweer 8 dagen zon en met een beetje zoeken erg lekker en betaalbaar kunnen eten (dat is in Italië een stuk gemakkelijker).

Op naar volgend jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5nyfsv4sFvjy0EaQEK3GGRZvlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbBdjivhloYDkZjBpALUjsqx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6FsgctyQ44RPRG7xpWZoSxwLqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOusE6lKBGlU8y1LsIxtXYgw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mznJiFUJHp9IgoVQUV-gWJic3QA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knUcK6HgQnTYIJwdJmHawox0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvkXv8taIq9Mjmz-Nex9yMP3pic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlM1okhYRdElaYrqqh5FSNTm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
larrylaffer schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:49:
Inmiddels alweer een week terug van 3 Vallées. Was toch wel erg merkbaar dat er al bijna een maand geen verse sneeuw meer was gevallen: dikke ijsplaten met een klein laagje poeder hier en daar. Het ging heel erg snel en was eigenlijk best gevaarlijk op sommige stukken. Tegen het einde van de week werd het aardig warm en in de namiddag moest je het flink hogerop zoeken om nog behoorlijk te kunnen skiën, wat gelukkig geen probleem is in het gebied. Genoeg pistes op flinke hoogte.

Wat me opviel was de drukte. We zijn in Januari in de Dolomieten geweest en daar was het aanzienlijk rustiger. Frankrijk was relatief druk: vooral in de ochtend flink samenscholing bij verbindende liften en ook terrassen knetter vol rond lunch. Verder een prachtige week gehad: alweer 8 dagen zon en met een beetje zoeken erg lekker en betaalbaar kunnen eten (dat is in Italië een stuk gemakkelijker).

Op naar volgend jaar.
Grappig. Ik zat dus vorige week in Les Deux Alpes en vond het juist heel erg rustig. Op stukken wel wat drukker, maar als je zag wat een wachtlijnen er waren die gewoon niet gebruikt werden. Op onze aankomstdag, zaterdag 26 maart, was het heerlijk zonnig. Ijsplaten weinig gemerkt de eerste helft van de week, wel veel steentjes op de vlakke delen. Laagste deel was pap en naast de piste wel ijs, maar op de piste niet echt. Vooral pap. Zon hield aan tot maandag, dinsdag was het bewolkt en woensdag begon het met sneeuwen. Toen werden de ijsplaten merkbaar: de pistes die het eerste deel van de vakantie slushy waren, waren nu ijsplaten. Voor ons gold inderdaad ook: vooral de hogere pistes op blijven zoeken. Scheelt dat het alleen de laatste dalafdalingen waren (voor zover nog geopend) die echt slushy waren.

Op vrijdag zijn we na 2 afdalingen weer gestopt. 20-25 cm poeder op de berg en lokaal 1-2 meter zicht maakte dat ik het niet leuk meer vond. Zicht kreeg je wat lager wel... Juist, op die ijsplaten. De 2e afdaling vanaf 3200 meter naar 1600 heeft ons ca. anderhalf uur gekost. Je zag met het sneeuwen ook iedere dag de lawinerisico's weer oplopen. Was het op woensdag nog een 1, op vrijdag al een 3. Zaterdagochtend hoorde je iedere 10-20 minuten een klap. Blijkbaar werden er lawines opgewekt.

Tussendoor nog een keer de plank laten waxxen, de vele slush en zelfs water onderaan de piste had mijn waxlaag helemaal weggevreten. Eigenlijk was ik al een dag te laat, ik voelde hem heel de dag trekken en kwam platte stukken niet meer goed over.

Temperaturen van +15 en -12 gezien. 8)7 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VL4_BlbjPdkIdHyhVk6zocPY5Os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gef5K8j8rWpftXcOCm8VjDX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OovwuamfHD64_JUOBzvCqY0cM-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwguJTkB6XAcHe6kp9gvxETR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkMVXZEGiAwjJ7_6vez_x7KBjag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MubH9p8CTQVfu1cIRG0AHwB4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBizvx_qUzTLxopHNdr30b0-fdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghtMmshKVPR9QDQie9Eh1KKT.jpg?f=fotoalbum_large

Zie even het verschil tussen foto 2 en 4. Bijna op dezelfde plek genomen (10 meter van elkaar). Voor foto 1 geldt: zoek de Mont Blanc. :D :D

Nog een vraag aan de snowboarders met eigen materiaal hier: Slaan jullie je board op met of zonder bindingen. Met mijn ouders altijd met gedaan, maar wij moesten nu de bindingen eraf halen om 3 snowboards in de skikoffer te krijgen. En voor onderhoud in Nederland moet het er ook weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Anoniem: 63072 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:52:
[...]

Het is € 1000, maar ook daarvoor ga ik geen rechtzaak in het buitenland voeren.

Regel 2 is BS, ik had makkelijk kunnen stoppen als ik haar had gezien, echter had ik haar niet meer daar verwacht en dus niet meer op haar gelet. Ik zag haar pas toen ze in mijn ooghoek op 3 meter van mij opdook. Dan kan je ook met gepast snelheid niet meer remmen. Ik was voor mijn doen juist heel rustig onderweg omdat het pas mijn tweede afdaling was op die piste.

Ze kan daarnaast dus nog werkelijke schade civiel verhalen, maar dat kost mij geen tijd en geld meer omdat de verzekering dat afhandelt.
Ik heb dit hele verhaal gemist, maar wat mij, de afgelopen keer, erg is opgevallen en ook in het verleden al opviel, zijn de hoeveelheid, met name skiërs, die regel 5 en 6 niet naleven. Mensen die op de meest onmogelijke plekken stil gaan staan, bij voorkeur net na een heuveltje bijvoorbeeld, zodat je ze niet ziet. Of op een smal plat stuk. En dan niet rustig stoppen, maar vanuit het niets een soort noodstop maken. En weer zonder te kijken wegskiën. Dat viel mij een paar jaar geleden in Flachau al op en nu in Frankrijk viel het mij weer op (in de tussentijd ben ik een paar jaar niet geweest vanwege Corona en dergelijke).

Ook mensen die "opeens" een piste over steken, zoals jou dus gebeurt is, kom je met regelmaat tegen. Ik snowboard en heb dus per definitie een grote blinde vlek, omdat ik regular sta aan mijn linkerkant, maar ik probeer bij het oversteken nog altijd een arm uit te steken, iets dat je meer skiërs en snowboards ziet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00
Sinds 2 weken terug van een weekje in Valloire, Frankrijk.
Weinig sneeuw. Pistes goed te doen, maar op de lagere zuid-hellingen al vrij vroeg in de middag slush.
Nou vond ik dat op m’n snowboard niet erg (sterker nog: jeej slush!) maar de skiënde vrienden waren er niet blij mee.
Dorpje vond ik wat saai, we zijn geen apres-skiërs maar ook overdag weinig te beleven.

Opvallendste vond ik het grote aantal pistes met behoorlijke afgrond ernaast, en dan zonder vangnetten. Ik zou daar niet gauw een kind dat net leert skiën of boarden meenemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
Dit topic is inmiddels al weer een tijdje stil. Het seizoen is wat mij betreft nog niet voorbij, hoor...

Morgenochtend stap ik in de auto naar Val Thorens. Op de berg ligt nog bijna 2m sneeuw, dus daar moet toch nog wel wat te beleven zijn. ;)

Ik zal een dezer dagen aan jullie denken en wat jaloersmakende foto's posten...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcGpCjP3heIt41sGI77N9E7lC1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XW4Ztyh5Pb9kuQlLOxjpTfXm.jpg?f=fotoalbum_large
Het weer is af en toe wisselend, met dan weer zon en dan weer veel (relatief lage) bewolking, maar ik vermaak me prima in Val Thorens. Onderaan is de sneeuw in de middag natuurlijk wel pap, maar dat hoort erbij. De hoger gelegen pistes zijn nog heerlijk. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:17
Inmiddels hebben onze vriendin van wintersport.nl hun overzicht voor komende winter alweer klaar:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wintersport.nl/media/content/2022/02/22/Schoolvakanties_wintersport_Europa_2022-2023.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wintersport.nl/media/content/2022/02/23/Vakantiedrukte_wintersport_2022-2023.jpg

Komende winter verwacht ik opnieuw 2 weektripjes te doen. Ik schat dat mijn tripje met vrienden ergens de laatste 2 weken van januari zal zijn. Met mijn vriendin ergens de eerste 2 weken van maart, kwestie van beide keren de drukte te ontlopen.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Pagina: 1 ... 16 ... 42 Laatste