Die sneeuw moet nog maar wel echt gaan vallen...Volgens mij is dat nog lang niet op alle plekken zeker en komt er eerst nog een lading saharazand.
Ik heb het seizoen in ieder geval wel afgesloten

. Vorige week een heerlijke week gehad in Ski Amadé en daar de volgende gebieden bezocht:
Fageralm Lieftallig, schitterend gelegen alm gebiedje. Alleen 2 oude 2zitters en een aantal slepers: lege pistes dus! Denk dat er een kilometertje of 20 aan piste ligt, inclusief een wat langere dalafdaling. Niets iets om kilometers te maken, wel fijn om even een paar uurtjes rustig te skiën

.
Hochwurzen Eén van de vier bergen van Schladming. Door de wat hogere temperaturen wilden we geen laaggelegen zuidhellingen moeten nemen omdat we terug moesten naar de startplaats, dus besloten we de bergen stuk voor stuk te gaan skiën. Hochwurzen heeft het Rohrmoos plateau, wat heel sfeervol is. Je skiet langs boerderijen en huizen en hebt mooie uitzichten. Bovenop zijn er hele leuke, sportievere, rode pistes. Leuk deelgebied van de 4 Berge Skischaukel, Rohrmoos prima voor beginners, de rest zeker niet.
Hauser Kaibling Berg 2 en wat mij betreft de leukste. Lange, brede en sportieve afdalingen die bijna allemaal op het noorden liggen en dus lang goed blijven, ook met 17 graden en zon (en dat hadden we). De rode dalafdaling is lekker, de sportievere pistes bij de Hofi Expres liften zijn fijn en de rood/blauwe 4 is top. Voor beginners is de afdaling achterin heel mooi, maar dan moet je nog weel een stuk terug. Je merkt wel dat het ski industrie is hier, met grote parkeerplaatsen, heel veel hutten en razendsnelle liften, maar toch heeft het gebied ook karakter behouden.
Zauchensee Was ik ooit al eens geweest, maar nu eens een hele dag. Heerlijke rode en blauwe pistes: rode vrij makkelijk, blauw soms juist iets uitdagender. Je skiet heerlijk in een kom, met mooie uitzichten. Ook eind maart nog heel winterse plaatjes! Doordat de dalafdaling vanuit Flachauwinkl slecht was bleven de typische Flachau gangers wat afwezig en dat was fijn

. Wel relatief korte afdalingen met niet al te veel hoogteverschil.
Hochkönig December de hele koningstour gedaan, nu (ivm de temperaturen) een halve, waarbij we alle lekkere afdalingen een paar keer gedaan hebben. Heerlijk vanuit Dienten naar Muhlbach en weer terug dus. Weer terug betekende: heerlijke zwarte en rode afdalingen. Niet al te moeilijk, lekker breed en lekker lang en heel erg rustig. Blijft echt een heel fijn gebied, echt een 'geniet' gebied, waar je gewoon sportief kan skiën.
Dorfgastein Een beetje de tegenvaller. 's Ochtends perfecte pistes (de blauwe bovenop heeft schitterende uitzichten, de rode bovenin hadden fijne sneeuw), maar wel druk. Die drukte zat vooral aan de Grossarl kant, maar verplaatste zich later toch ook wel wat naar de Dorfgastein kant. Het niveau en de beleefdheid op de pistes waren een stuk minder dan de andere dagen, helaas. Wel lekker geskied, maar de charme is dat je hier continu 1100 hm kan maken en dat lukte door de temperaturen en de bijbehorende pap (mn ook op kruisingen) nu niet en dan is het gelijk minder leuk.
Radstadt-Altenmarkt Hier was ik in december al verliefd op geworden en ik begreep weer precies waarom. Maar 6 pistes, maar wat waren ze lekker geprepareerd en wat was de sneeuw, zelfs na een hele week 17 graden, nog goed...Het was wat drukker, maar vooral met locals en daar heb je toch echt minder last van. Heel fijn gebied, kom ik zeker nog een keer terug.
Nog op de bucketlist:
- Bad Hofgastein. Was nu niet echt een optie, teveel zuid/oost hellingen voor deze omstandigheden
- Reiteralm. Lijkt me heel mooi, met uitdagende en mooie rode pistes
Ook naar Hauser Kaibling, Hochkönig en Radstadt zal ik zeker nog een keer terug gaan! Het was wat warmer dan gepland (15/18 graden met zon) waardoor we na een late lunch aftaaiden elke dag. Geen straf, want de terrassen waren heerlijk, maar wel iets minder skiën dan bijvoorbeeld in december. Wel vaak heel vroeg op de piste, met lekker harde pistes. Mensen kijken vaak naar de hoogte als het wat later in het seizoen wordt, maar 700m in Ski Amadé is niet te vergelijken met 700m in Vorarlberg (en al helemaal niet met Frankrijk). De meeste gebieden hebben veel noordhellingen, dus die blijven lang goed. Je kan nu beter een noordhelling op 1000m hebben dan een zuidhelling op 2200m.
Misschien was onze oorspronkelijke optie (die we mosten annuleren ivm blessure) beter geweest (Cervinia), net als bijvoorbeeld Livigno, maar die laatste biedt dermate weinig pistekilometers dat ik niet zeker weet of het echt beter was. Cervinia staat nu voor volgend jaar en alle 'normale' gebieden in Zwitserland / Oostenrijk / Italië hadden last van dezelfde hoge temperaturen.
Ik ben overigens niet vies van een beetje pap. Als je daar echt niet tegenkan (of bijvoorbeeld harde pistes haat), dan is dit niet meer het seizoen voor je. Ik vind het juist mooi: afwisseling in sneeuwkwaliteit, echt genieten in de zon op het terras, vrij rustig op de piste (en zeker bij de liften) en de pistes waren ondanks de temperaturen en het gebrek aan verse sneeuw, nog prima, zeker tot een uur of 12 (de noordhellingen nog wel langer).