Het grote gratis bankentopic - deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2
Acties:
  • 114.330 views

Onderwerpen

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-03 21:47

birdibird

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-04 12:04

Devaqto

Matched: Knab
Auteur gezocht! We hebben iemand nodig om een gratis bankentopic deel 2 te maken. Dan kan deze op slot.
Deprecation warning: Dit overzicht is bijgewerkt tot december 2020.

Dit topic gaat over gratis banken. Wat voor banken? Nou, financiële instellingen die geen maandelijkse kosten rekenen voor het aanhouden van een betaalrekening. En dan specifiek rekeningen die je thuis kunt afsluiten zonder af te hoeven reizen naar een kantoor. Dergelijke banken worden vaak fintechs of challenger banks genoemd, maar ook "klassieke" banken zijn langzaam aan het moderniseren.

Fintechs zijn in de volksmond vaak banken en noemen zichzelf vaak alternative banks. Maar strict genomen heb je drie soorten van deze financiële instellingen:
  • Een Credit Institution (Bank) is een beschermde titel die je alleen mag voeren met een banklicentie.
  • Een Electronic Money Institution (EMI) is een soort Bank light - ze moeten aan bepaalde regels voldoen maar hebben minder rechten en plichten dan een bank. In het kort: Dit is veel goedkoper, maar je mag het geld van je klanten niet herbeleggen.
  • Een Authorised Payment Institution (API) is een soort EMI light - ze mogen zelf geen digital currencies uitgeven.
Met de aankondiging van bunq om hun gratis "Free", "More", en "Free lifetime promo" accounts om te zetten naar een stevig premium-account van €7,99 per maand, zijn een aantal gebruikers ontevreden en op zoek naar een nieuwe bank. Dit topic is afgesplitst van het bunq-topic.

Het is vergelijkbaar met toen Adobe Photoshop van een éénmalige educatieve licentie naar een abonnementsmodel à $9,99 ging. Sommige mensen vonden dat prima, maar vooral casuele gebruikers stapten over naar programma's als Krita, Paint.net en Gimp.

Gratis bankrekeningen

Bankrekeningen
Deze tabel gaat over banken/instanties die als bankvervangers gebruikt kunnen worden.
BankBeheeriDealPayTransfer
🏦💰IBANAppWebAPIPayAskNFCAppGooFitGarIPSCTiDDDGS
N26€0DEUnofficial🟠¹🇧🇪🟠
OpenBank€0ES x5
Knab Basis€0³NL x5PSD2
KBCIE
Vivid€0DE x15
EMIBeheeriDealPayTransfer
TransferWise€0BECustom🟠🇧🇪🟠
Monese€0BE🟠²🟠¹🇧🇪🟠
Revolut€0UKPaid🇧🇪🟠🟠
BNC10€0ES🟠
APIBeheeriDealPayTransfer
Holvi€0FIPSD2

¹) Mastercard only.
²) De webapp van Monese is beperkt: het kan alleen saldo en overschrijvingen laten zien
³) Na het openen van de rekening meteen downgraden naar Knab Basis, anders betaal je €5 (tijdelijk eerste jaar €2,50) per maand.

Extra's
Deze tabel gaat over banken/instanties die een extra bieden, deze zijn geen bankvervangers.
BankBeheeriDealPay
BankPrijsIBANAppWebAPIPayAskNFCAppleGoogleFitbitGarmin
Curve Blue€0*
Bunq Travel€9,99🟠¹✅²

¹) Achter deze kaart zit een IBAN waar je geld op kunt storten of het gehele saldo af kan afhalen, maar andere functies worden niet ondersteund. Je kan verder niets met deze IBAN anders dan de travel card opwaarderen of leeghalen.
²) Betaalrequests aanmaken en saldo opwaarderen met iDeal, Sofort, en credit/debit card

Auteur gezocht! Sinds mijn grote ontdekkingstocht heb ik minder motivatie om dit uptodate te houden. We hebben een mede-auteur nodig die daar wel zin in heeft; om een gratis bankentopic deel 2 te maken. De meeste mensen die de ubb-code-brei zien die nodig is om zo'n TS te maken hebben meteen geen zin meer om het bij te houden, maar dit zijn helaas de gedateerde (1998!) GoT-tools die we hebben.
Deprecation warning: Dit overzicht is bijgewerkt tot december 2020.

offtopic:
Aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend, fouten in prijzen en teksten zijn voorbehouden. Doe altijd zelf onderzoek.

Heb je tips, wijzigingen, aanvullingen? Geef dan een link naar de informatie en een quote van de relevante informatie.

[ Voor 255% gewijzigd door Sando op 20-06-2021 01:23 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Devaqto
Topic is weer geupdatet. Ik kreeg wat vragen over Knab Basis, wat naar mijn mening de beste keus is indien je geen pas nodig hebt.

Je kunt Knab Basis aanvragen door eerst aan te melden voor Knab Plus (don't worry, geld wordt altijd later pas geincasseerd), daarna log je in op de website en pas je je pakket aan. Je krijgt hoe dan ook een pasje opgestuurd, deze is alleen niet bruikbaar. Deze ontving ik binnen aantal dagen.
  • Erg leuk aanmeldprocedure, technologisch hoogstandje! (foto ID, scannen ID, etc)
  • Goede webapp met alle mogelijkheden
  • Goede app waar je veel in kan
  • Gratis NL IBAN, dit is toch wel zeker een voordeel tov banken met een andere IBAN
  • iDeal betalingen via de app, dus geen reader nodig
  • iDeal betaalverzoeken sturen
  • Support via chat opvallend goed
  • Onbeperkt aantal spaarrekening (in de app als potjes)
  • Tot 5 betaalrekeningen
  • Mogelijkheid om aan te melden voor tot en/of rekening, doe dit wel vanaf het begin!
  • Depositogarantie
  • NL Instant Payments, dus ik kan snel geld overmaken van/naar SNS (mijn hoofdbank)
Al met al een volledige bank, alleen zonder het pasje. Ik en mijn vrouw zijn zo enthousiast dat we waarschijnlijk de aanbieding gaan gebruiken van 2.50 per maand voor het eerste jaar :)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@Tamerciaga ik lees in het knab topic meerdere ervaringen waar toch echt de eerste maand betaald moet worden, dus ik heb de €2,50 teruggezet. Die eerste kolom gaat over éénmalige kosten. Alle banken in dit topic zijn vrij van maandelijkse kosten.
TexMex schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:46:
[...]

Bij Knab begin je met het betaalde Knab Plus. Na een maand kun je het terugzetten naar het gratis Knab Basis. Eigenlijk ben je dus alleen de eerste maand € 2,50 kwijt, daarna kun je over naar Basis en betaal je niets meer.
Als het toch echt gratis kan zonder éénmalige kosten, en er zijn enkele mensen die dat beamen, dan verontschuldig ik mij en kan het weer naar €0. :9

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 10-04-2020 20:14 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• birdibird
Sando schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:10:
@birdibird ik lees in het knab topic meerdere ervaringen waar toch echt de eerste maand betaald moet worden, dus ik heb de €2,50 teruggezet.
[...]
Als het toch echt gratis kan zonder éénmalige kosten, en er zijn enkele mensen die dat beamen, dan verontschuldig ik mij en kan het weer naar €0. :9
Ik heb geen ervaring met KNAB, dus ik denk dat je mij verwart met iemand anders.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• Devaqto
Sando schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:17:
[...]

Ook 5 IBAN-rekeningen?

[...]

Hoe bedoel je vanaf het begin? Kan je ook een rekening als en/of aanmerken als de ander nog geen account heeft, en bewaren voor later?
Ja ook 5 IBAN-rekeningen.

Ik heb bij de aanmelding mijn gegevens ingevoerd en die van mijn vrouw, daarna kreeg mijn vrouw een SMS met het proces voor haar account. Zodra beide het afgerond hebben wordt het account aangemaakt. Weet niet wat er gebeurt als je eerst in je eentje aanmeldt en daarna een en/of aanmaakt.

En ja, Knab Basis is gratis zodra je meteen downgrade, dus je betaalt helemaal niets, dit vertelden ze mij in de chat. :)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Tamerciaga schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:52:
[...]

En ja, Knab Basis is gratis zodra je meteen downgrade, dus je betaalt helemaal niets, dit vertelden ze mij in de chat. :)
Oké, ik heb het aangepast en even de uitleg erbij gezet. (y)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
birdibird schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:30:
[...]

Volgens mij wordt hier in de tabel bedoeld het opwaarderen van saldo met iDeal.
Dat andere valt onder request.
In de bovenste tabel wijst 'iDEAL' in ieder geval op het kunnen betalen (van bijvoorbeeld een online-bestelling) met iDEAL. Bij Moneyou Go en Knab Basis is dat namelijk inderdaad mogelijk. Je saldo kun je bij Moneyou Go en Knab Basis echter niet met iDEAL opwaarderen. Bij Bunq Travel is het juist precies andersom: wel opwaarderen met iDEAL maar niet kunnen betalen met iDEAL. Dat lijkt mij wel een belangrijk verschil. De requests zijn nog weer een andere categorie.

[ Voor 6% gewijzigd door TexMex op 11-04-2020 00:42 ]

• birdibird
TexMex schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:38:
In de bovenste tabel wijst 'iDEAL' in ieder geval op het kunnen betalen (van bijvoorbeeld een online-bestelling) met iDEAL. Bij Moneyou Go en Knab Basis is dat namelijk inderdaad mogelijk. Je saldo kun je bij Moneyou Go en Knab Basis echter niet met iDEAL opwaarderen. Bij Bunq Travel is het juist precies andersom: wel opwaarderen met iDEAL maar niet kunnen betalen met iDEAL. Dat lijkt mij wel een belangrijk verschil. De requests zijn nog weer een andere categorie.
Ah, ik snap nu pas wat je bedoelt 8)7
Dank, dat moet dus even verduidelijkt worden.
edit: done

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-03 22:40
Weet je zeker dat je met knab Basis 4 extra betaalrekeningen aan kunt maken zonder dat je meteen moet accepteren dat het toch knab Plus wordt? In de knab app kan ik weliswaar extra betaalrekeningen aanmaken, maar er wordt gevraagd of ik zelf een PIN wil kiezen of ontvangen. knab Basis is toch zonder pinpas(sen)?

Is er iemand die - uit eigen ervaring - kan bevestigen/ontkennen of met knab Basis ook nieuwe automatische incasso's afgegeven kunnen worden? Of worden alleen bestaande automatische incasso's overgenomen bij gebruik van de overstapservice?

• Devaqto
ditto4076 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 03:10:
[...]

Weet je zeker dat je met knab Basis 4 extra betaalrekeningen aan kunt maken zonder dat je meteen moet accepteren dat het toch knab Plus wordt? In de knab app kan ik weliswaar extra betaalrekeningen aanmaken, maar er wordt gevraagd of ik zelf een PIN wil kiezen of ontvangen. knab Basis is toch zonder pinpas(sen)?

Is er iemand die - uit eigen ervaring - kan bevestigen/ontkennen of met knab Basis ook nieuwe automatische incasso's afgegeven kunnen worden? Of worden alleen bestaande automatische incasso's overgenomen bij gebruik van de overstapservice?
Je krijgt altijd een pas, ook bij Knab Basis. Je krijgt per Betaalrekening één pas, vraag je 4x een en/of betaalrekening, dan krijg je per persoon 4 passen :P

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-04 19:56
[...]

Ben ik ook heel benieuwd naar. Ik lees in de voorwaarden dat automatische incasso niet mogelijk is met Knab Basis, maar heb het nog niet zelf uitgeprobeerd.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Mausssie schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:30:
[...]

Ik lees in de voorwaarden dat automatische incasso niet mogelijk is met Knab Basis, maar heb het nog niet zelf uitgeprobeerd.
Kan je een quote/link geven? Zou een beetje raar zijn, gezien de overstapservice, maar ik ben ook benieuwd.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:07
[...]
Incasso's zijn niet mogelijk bij Knab basis.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
dirk_mec schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:33:
[...]

Dit staat in de voorwaarden. Zie de Knabwebsite.
Even erbij gezocht:
- https://www.knab.nl/voorwaarden
- overeenkomsten-en-voorwaarden/overeenkomst_en_voorwaarden_knab_betalen.pdf
quote: Voorwaarden Knab Basis Betaalrekening
1.3 Je mag geen overboekingen doen via acceptgiro’s met je betaalrekening. Ook mag je geen
incassomachtiging afgeven. Wil je dit wel? Kies dan voor een ander pakket.
Je hebt gelijk.

Overigens, een verzoek aan iedereen om bij beweringen zelf even een bron en een quote te vermelden. Je kan denken: Kleine moeite. Maar je bent zo 5 minuten aan het zoeken. Als we allemaal even volledig zijn, dan wordt dit een fijn en informatief topic. :D
TexMex schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:40:
[...]

Voeg dan bij Revolut ook gelijk België even toe onder Google Pay
Done (y)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• TexMex
  • Niet online
@Sando Thanks!

Overigens lijken de voorwaarden over incasso's bij Knab Basis te worden tegengesproken door enkele users hier. Het is alleen nog even wachten tot er bij iemand met Knab Basis ook daadwerkelijk een incasso heeft plaatsgevonden.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is het bij KNAB mogelijk om met 1 pinpas de iban rekeningen te bedienen of heb ik dan per rekening een pinpas?

@Sndrrr81 hoe is dit bij Openbank?

[ Voor 15% gewijzigd door Falcon op 12-04-2020 09:45 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30

de Peer

under peer review

Falcon schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:43:
Is het bij KNAB mogelijk om met 1 pinpas de iban rekeningen te bedienen of heb ik dan per rekening een pinpas?

bij Knab heb je per rekening 1 pas (of 2 bij gezamenlijke rekening). Je kunt dus niet een pas aan een andere rekening koppelen.
De passen zijn qua uiterlijk ook nog eens identiek. Ik heb dus zelf maar met een labelprinter teksten erop gezet om de passen uit elkaar te kunnen houden.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

de Peer schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:21:
[...]

bij Knab heb je per rekening 1 pas (of 2 bij gezamenlijke rekening). Je kunt dus niet een pas aan een andere rekening koppelen.
De passen zijn qua uiterlijk ook nog eens identiek. Ik heb dus zelf maar met een labelprinter teksten erop gezet om de passen uit elkaar te kunnen houden.
Ik bedacht mij dat dmv bijv. Apple Wallet en de nfc-chip je natuurlijk dit kan opvangen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Sndrrr81
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-12-2025
Falcon schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:43:

Per rekening een aparte pas. Heb wel voor rekening 1 de blauwe maestro besteld en voor rekening 2 de gele maestro. Dan kan ik de rekeningen en passen goed uit elkaar houden. In google pay zie je ook de 2 verschillende paskleuren terug dus makkelijk om de juiste pas te selecteren.

Bij Moneyou Go kan je wel 1 pas slepen naar het potje vanwaar je wil betalen. Zij hebben alleen geen google of apple pay.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-04 01:34
Interessant topic dit, ga ik zeker volgen. Wat betreft de topicstart lijkt het me wel handig om nog een paar dingen toe te voegen;
- Soort pas dat wordt ondersteunt (Maestro/Visa/Mastercard of meerdere passen). Bij een aantal banken is dit alleen Mastercard waardoor dit in NL niet echt bruikbaar is (Albert Heijn accepteert bijv. geen Mastercard). Uit mijn hoofd is het;
Moneyou/Knab - Alleen Maestro
N26/revolut/Openbank - Maestro en Mastercard
Overige banken alleen Mastercard
- Daarnaast is het wellicht de moeite om onderscheid te maken tussen zakelijk en prive gebruik van de rekening. uit mijn hoofd is het;
Holvi - Alleen zakelijk
N26 - Zakelijk (alleen ZZP op prive naam) OF Prive (beide kan niet)
Knab/Revolut - Zakelijk en Prive
Overigen banken alleen prive
- Tot slot is het misschien interessant om ook - gratis - fintechs te benoemen die nu nog geen rekening aanbieden in Nederland maar dat in de nabije toekomst misschien wel gaan doen of bijv al wel een aanbod hebben in Belgie. De ontwikkelingen gaan namelijk nogal snel en dan is dit topic ook echt een verzamelplek waar de topic(start) ook echt een plek waar je alle relevante gratis fintechs kunt terugvinden.
Voorbeelden zijn
- Ferratum bank (voor nu Spanje, Noorwegen, Duitsland, Zweden, Frankrijk)
- Penta bank (Duitsland, zakelijk)
- Monzo, Atom Bank, Starling bank (UK)
- Hello bank (Belgie)
- iCard (Wallet app met bulgaars IBAN) - reeds beschikbaar voor NL klanten maar geen volwaardige bank

Wat betreft het topic, ik wil ook graag overstappen vanaf Bunq maar ik zit met de uitdaging dat ik ook zakelijk wil bankieren en dat beperkt de keuze enigszins. Knab basis vind ik niet ideaal zonder pas en Holvi heeft alleen een creditcard. Daarom ga ik toch voor N26 hoewel ik het niet helemaal ideaal vind dat de rekening op prive naam komt te staan.

Drive denk ik dat ik kies voor Moneyou Go, ik hoop dat ze als ABN AMRO dochter snel Europese instant SEPA doorvoeren zodat ik snel geld kan overmaken van en naar N26. Daarnaast begreep ik van de klantenservice dat je binnenkort ook incasso's kunt betalen vanuit een bepaald potje. Daarmee heb ik geen noodzaak meer voor meerdere privé rekeningen omdat ik dan gewoon simpelweg de vaste lasten uit een bepaald potje kan betalen. Enige jammere is dat ik privé dan een prepaid creditcard mis maar je kunt niet alles hebben als je gratis wilt bankieren. Wellicht neem ik nog een Openbank account erbij prive maar teveel verschillend banken vind ik onhandig.

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-04 10:20
Heb ik het goed dat de alternatieven die in de TS staan opgesomd er geen enkele een gezamelijke rekening mét pas aanbied? Volgens mij zou je met Knab basis eventueel wel een gezamenlijke rekening kunnen regelen, maar dan heb je dan geen werkende pas.

Heeft er iemand wellicht nog suggesties om dit goedkoop/gratis aan te pakken? En dan bij voorkeur bij een bank die digitaal ook nog enigszins vooruitstrevend is.

• de Peer

de Peer

under peer review

siddler schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:45:
Heb ik het goed dat de alternatieven die in de TS staan opgesomd er geen enkele een gezamelijke rekening mét pas aanbied? Volgens mij zou je met Knab basis eventueel wel een gezamenlijke rekening kunnen regelen, maar dan heb je dan geen werkende pas.

Heeft er iemand wellicht nog suggesties om dit goedkoop/gratis aan te pakken? En dan bij voorkeur bij een bank die digitaal ook nog enigszins vooruitstrevend is.
Volgens mij heb je het helemaal goed. Er is geen gratis of zeer goedkope gezamenlijke bankrekening te vinden. Wat je wilt bestaat (nog) niet. Bunq was wat dat betreft vrij uniek.
Heb zelf nu Knab plus. Door gebruik te maken van de overstapservice is dit (bijna) anderhalf jaar gratis. Tegen die tijd kijk ik hoe het bankenlandschap er dan uit ziet.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 14-04-2020 23:16 ]

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Goh dat is wel apart zeg. Klinkt niet zo netjes. Maar toch moet ik volgens mij nog een Moneyou rekening openen. Ik zit namelijk met het volgende probleem:

Bij het overzetten van incasso's merk ik dat die van een NS OV-fiets en stallen abonnement een lastige is. Deze wil (1) met iDeal 0,01 cent hebben en (2) automatische incasso's doen voor de eventueel gemaakte kosten.

1. Incasso's kunnen via OpenBank of N26, maar iDeal niet.
2. iDeal kan met Knab Basis, maar incasso's niet.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:13
Ik zie bij Knab een vinkje bij API staan... maar dat is gewoon de PSD2. Dus je mag alleen gebruik maken van de API als je bepaalde certificaten neemt die flink wat geld kosten.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Kodess schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:27:
Ik zie bij Knab een vinkje bij API staan... maar dat is gewoon de PSD2. Dus je mag alleen gebruik maken van de API als je bepaalde certificaten neemt die flink wat geld kosten.
PSD2 is toch de (belangrijkste) API? Apps als Yolt kunnen daar gebruik van maken. Als klant hoef je daar toch niet extra voor te betalen?

offtopic:
De informatie over knab in het overzicht komt overigens niet van mij

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Kodess
Sando schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:31:
[...]

PSD2 is toch de (belangrijkste) API? Apps als Yolt kunnen daar gebruik van maken. Als klant hoef je daar toch niet extra voor te betalen?

offtopic:
De informatie over knab in het overzicht komt overigens niet van mij
Dat klopt, maar toen ik API zag dacht ik dat je zelf kon interfacen. Bij Holvi staat bv PSD2. N26 staat custom, daar kan je dus zelf tegen aan praten.

Mijn voorstel is voor de duidelijkheid bij Knab ook PSD2 te zetten ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:05
Tamerciaga schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:39:
Ik heb de tabel en topic even aangepast na een tip van een gebruiker, er zijn namelijk zoals we weten twee soorten directe betalingen (die meteen binnen zijn); namelijk:
  • IP > Instant Payments; systeem die alleen in Nederland werkt, bij bijna alle grote banken.
  • SCTi > SEPA Instant Credit Transfer; systeem binnen de EU, vrij weinig ondersteuning tot zo ver.
Bij Instant Payment in Nederland heb je ook nog een segmentatie: Bunq en ABN AMRO aangesloten op Europese IP en de grootbanken, Knab en Volksbanken op Nederlandse IP.
Maar van Bunq naar Duitse N26 is ook Instant Payment, maar Rabo naar N26 nog niet (gewone overboeking 1 werkdag). En binnen Nederland van Bunq naar Rabo is ook nog geen IP.
Zucht........

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:06
Voor een gezamenlijk project met mijn zus wil ik met haar een gezamenlijke bankrekening openen. Zij is woonachtig in Zwitserland.
Wensen:
  • Rekening liefst gratis.
  • Geen passen
  • Wel online / app / iDeal
Is mijn voorlopige conclusie juist dat KNAB de enige optie is? Is de buitenlandse vestiging nog probleem?

• de Peer

de Peer

under peer review

Marcva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:06:
Voor een gezamenlijk project met mijn zus wil ik met haar een gezamenlijke bankrekening openen. Zij is woonachtig in Zwitserland.
Wensen:
  • Geen passen
Is mijn voorlopige conclusie juist dat KNAB de enige optie is? Is de buitenlandse vestiging nog probleem?
ja tot die conclusie zou ik ook komen. Je mag dan alleen geen incasso's laten innen op die rekening. Maar ideal kan wel.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54
Marcva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:06:
Wensen:
  • Geen passen
Voor Knab moet je woonachtig (en belastingplichtig) zijn in NL. Bij verreweg de meeste banken is dit zo, N26 en bunq zijn hier prettige uitzonderingen op.

In praktijk controleert men dit niet, of enkel door een postadres in NL te gebruiken (voor toezenden kaart/reader oid), maar weet dat je strikt genomen 'fraude' zou plegen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Marcva
  • Laatst online: 21:06
Brent schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:19:
[...]

Voor Knab moet je woonachtig (en belastingplichtig) zijn in NL. Bij verreweg de meeste banken is dit zo, N26 en bunq zijn hier prettige uitzonderingen op.

In praktijk controleert men dit niet, of enkel door een postadres in NL te gebruiken (voor toezenden kaart/reader oid), maar weet dat je strikt genomen 'fraude' zou plegen.
N26 kent dan weer geen gezamenlijk rekening. Zou Bunq overblijven al we netjes binnen de lijntjes kleuren. Ga ik naar kijken.

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:06:

Wat @Brent hierboven noemt klopt m.i. ook niet: alle Nederlandse grootbanken bieden in principe rekeningen aan voor houders uit in ieder geval omliggende landen, maar meestal niet zo gemakkelijk, bijvoorbeeld door een bezoek te verplichten of een minimum initiële storting te eisen.
In het geval van Knab en ING weet ik het vrij zeker, want daar heb ik direct contact met ze over gehad. Echter het is niet de eerste bank die het duidelijk bij het openen vereist: een Nederlands woonadres/domicilie. Let op: ik bedoel niet dat je niet bij ze met een niet-Nederlandse identiteit terecht kunt, dat is inderdaad geen probleem (mag ook niet op gediscrimineerd worden).

Maar omwille van KYC is de vereiste in het land woonachtig te zijn zeer gangbaar. Het is een paar jaar geleden inmiddels, maar toen ben ik (omdat ik in FR woonde) heel wat banken afgegaan met deze vraag, en enkel bunq en N26 (en via omweg ING Luxemburg) woonadressen in het buitenland toestaan. Openbank helpt je nu wel bij een verhuizing (itt ING bijvoorbeeld, dat toch wel zo'n beetje overal aanwezig is), maar helpt slechts met het openen van een nieuwe rekening, niet het behoud van je oude.

• robbertvw
  • Laatst online: 18-04 15:20
Ik ben in het process om mijn ING rekening op te zeggen. Daarbij wil ik vooral gebruik maken van een N26 en OpenBank rekening. Heb alle betalingen inmiddels kunnen omzetten. Alleen bij Aegon (Hypotheek) doen ze moeilijk en zeggen ze dat een buitenlandse IBAN niet mogelijk is. En zover ik kan vinden via Google is alleen via automatische incasso betaling mogelijk. Iemand hier al tegenaan gelopen? Voor nu lijkt de oplossing een KNAB basis rekening erbij nemen?

• Brent
robbertvw schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:08:
Ik ben in het process om mijn ING rekening op te zeggen. Daarbij wil ik vooral gebruik maken van een N26 en OpenBank rekening. Heb alle betalingen inmiddels kunnen omzetten. Alleen bij Aegon (Hypotheek) doen ze moeilijk en zeggen ze dat een buitenlandse IBAN niet mogelijk is. En zover ik kan vinden via Google is alleen via automatische incasso betaling mogelijk. Iemand hier al tegenaan gelopen? Voor nu lijkt de oplossing een KNAB basis rekening erbij nemen?
Mijn hypotheeknemer (Munt) heeft precies die clausule, een in Nederland gevestigde bank. Knab Basis staat geen incassos toe (dat het oogluikend lijkt te worden toegestaan is een risico dat ik voor mn hypotheek niet ga nemen, heb hierom dus weer een standaard NLse rekening moeten openen 8)7 ). Ik heb geen melding gemaakt bij DNB of de procedure van @Verwijderd gevolgd, dat was op het moment me teveel werk.

Ben wel benieuwd naar de uitkomst mocht iemand dat gaan doen.

• robbertvw
  • Laatst online: 18-04 15:20
Brent schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:56:
[...]

Mijn hypotheeknemer (Munt) heeft precies die clausule, een in Nederland gevestigde bank. Knab Basis staat geen incassos toe (dat het oogluikend lijkt te worden toegestaan is een risico dat ik voor mn hypotheek niet ga nemen, heb hierom dus weer een standaard NLse rekening moeten openen 8)7 ). Ik heb geen melding gemaakt bij DNB of de procedure van @Verwijderd gevolgd, dat was op het moment me teveel werk.

Ben wel benieuwd naar de uitkomst mocht iemand dat gaan doen.
Heb nogmaals contact opgenomen met de service desk van Aegon en heb nu een formulier gekregen waarmee ik het kan proberen. Dat ga ik dus eerst doen (moet via post dus gaat nog even duren). Overigens staat er in mijn contract niets over 'een Nederlandse bank/IBAN genoemd'. Mocht dit niet baten dan ga ik zeker wel even een klacht opstellen.

[ Voor 0% gewijzigd door robbertvw op 19-05-2020 14:09 . Reden: typfouten ]

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:38
robbertvw schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:08:
Alleen bij Aegon (Hypotheek) doen ze moeilijk en zeggen ze dat een buitenlandse IBAN niet mogelijk is. En zover ik kan vinden via Google is alleen via automatische incasso betaling mogelijk. Iemand hier al tegenaan gelopen? Voor nu lijkt de oplossing een KNAB basis rekening erbij nemen?
Moneyou Go zou ook een optie zijn voor een gratis Nederlandse IBAN. De app is (nog) wel vrij beperkt.

Maar beter lossen ze deze IBAN discriminatie gewoon op :)

[edit] Ik bedenk me nu ineens dat je voor Moneyou nog steeds een iDeal tegenrekening nodig hebt, dus waarschijnlijk geen goede oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door Bigf00t op 20-05-2020 20:32 ]

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-04 14:34
Bigf00t schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:05:
[...]

Moneyou Go zou ook een optie zijn voor een gratis Nederlandse IBAN. De app is (nog) wel vrij beperkt.

Maar beter lossen ze deze IBAN discriminatie gewoon op :)

[edit] Ik bedenk me nu ineens dat je voor Moneyou nog steeds een iDeal tegenrekening nodig hebt, dus waarschijnlijk geen goede oplossing.
Voor die iDeal tegenrekening kun je dan weer Knab Basis gebruiken. :-)

• McGarrett
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Wie heeft hier een gratis Knab rekening? Wat zijn de beperkingen van deze rekening?
Is het een geschikte rekening om bijvoorbeeld alleen te gebruiken voor periodieke iDeal betalingen?

Heb namelijk een aantal facturen (vaste lasten) die ik per iDeal voldoe, dit deed ik eerst via mijn gratis Bunq rekening. De laatste heb ik inmiddels opgezegd en daarvoor in de plaats een Moneyou rekening geopend, maar daar ben ik niet echt tevreden over. Ben dus opzoek naar een gratis alternatief met iDeal ondersteuning.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:25
McGarrett schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:15:
Wie heeft hier een gratis Knab rekening? Wat zijn de beperkingen van deze rekening?
Is het een geschikte rekening om bijvoorbeeld alleen te gebruiken voor periodieke iDeal betalingen?
Zinnige vragen, maar een aantal antwoorden vind je in de startpost, en door te zoeken in het topic.

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:28
@McGarrett: of kijken in Ervaringen KNAB.

• TexMex
  • Niet online
Het is overigens nog maar de vraag of de beperkingen die KNAB stelt aan de basisrekening wel zijn toegestaan. Een basisbetaalrekening moet volgens EU-wetgeving namelijk aan bepaalde voorwaarden voldoen: https://europa.eu/youreur...u/index_nl.htm#shortcut-3.

Al kan het ook nog zijn dat KNAB bepaalde zaken niet aanmoedigt, maar ook niet daadwerkelijk onmogelijk maakt. iDeal is sowieso mogelijk en toegestaan, automatische incasso's zijn mogelijk maar volgens de voorwaarden niet geoorloofd.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TexMex schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:46:
Het is overigens nog maar de vraag of de beperkingen die KNAB stelt aan de basisrekening wel zijn toegestaan. Een basisbetaalrekening moet volgens EU-wetgeving namelijk aan bepaalde voorwaarden voldoen: https://europa.eu/youreur...u/index_nl.htm#shortcut-3.
Volgens mij beweren ze nergens dat de KNAB Basis een bankrekening is die voldoet aan de regels van de Europese basisbankrekening. Volgens de voorwaarden mag je immers een heleboel niet wat je wel zou moeten kunnen.

Ik heb dat eerlijk gezegd ook nooit bij andere banken gelezen. Het geeft ze natuurlijk wel een simpele manier om (als je gaat klagen) aan te geven dat het geen Europese basisbankrekening is.

• TexMex
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:33:
[...]
Volgens mij beweren ze nergens dat de KNAB Basis een bankrekening is die voldoet aan de regels van de Europese basisbankrekening. Volgens de voorwaarden mag je immers een heleboel niet wat je wel zou moeten kunnen.

Ik heb dat eerlijk gezegd ook nooit bij andere banken gelezen. Het geeft ze natuurlijk wel een simpele manier om (als je gaat klagen) aan te geven dat het geen Europese basisbankrekening is.
Mijn punt is dat er kennelijk Europese vereisten zijn waaraan een basisbankrekening moet voldoen. Ik interpreteer dat zo dat zelfs de meest simpele bankrekening een bepaald aantal omschreven functies moet bieden. Of een bank dan zomaar kan zeggen "maar wij bieden geen basisbankrekening aan" weet ik niet.

Het idee van de regeling is waarschijnlijk juist dat banken een basisbankrekening moeten aanbieden. Die hoeft niet kosteloos te zijn, maar moet wel een bepaald aantal functies omvatten. Knab biedt niet al die functies aan in Knab Basis.

Of de wetgeving ook echt zo is bedoeld als hier omschreven, weet ik niet. Daar is het mij te onbekend voor. Overigens zou een simpele oplossing voor Knab zijn om Knab Basis gewoon te schrappen. Het betaalde pakket voldoet wel volledig aan de eisen.

• JeroenE
  • Niet online
TexMex schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:15:
Mijn punt is dat er kennelijk Europese vereisten zijn waaraan een basisbankrekening moet voldoen. Ik interpreteer dat zo dat zelfs de meest simpele bankrekening een bepaald aantal omschreven functies moet bieden. Of een bank dan zomaar kan zeggen "maar wij bieden geen basisbankrekening aan" weet ik niet.
Ik denk dat je er niet zo maar van uit kan gaan dat de meest simpele bankrekening de basisbankrekening moet zijn. Er zijn ook partijen waarbij je een "losse" spaarrekening kan openen. Dan kan je ook alleen geld storten en overboeken naar een (meestal ook maar 1) andere 'echte' bankrekening. Dan kan je ook niet ineens verwachten dat je daar een pinpas krijgt, wel automatische incasso en noem maar op.
Overigens zou een simpele oplossing voor Knab zijn om Knab Basis gewoon te schrappen. Het betaalde pakket voldoet wel volledig aan de eisen.
Er staat nergens in die regeling dat de goedkoopste variant gelijk moet zijn aan de basisbankrekening dus je mag prima een soort bankrekening aanbieden die goedkoper is maar niet aan de eisen voldoet. Of juist een duurdere variant waar je 20 extra dingen hebt die niet verplicht zijn voor een basisbankrekening.

Het idee achter deze regeling is dat een bank je niet zo maar mag weigeren enkel omdat je in een ander land woont. Dat mag wel om specifieke redenen zoals witwassen/terrorisme maar in sommige landen (zoals Ierland meen ik) mag dat ook als je al een basisbankrekening bij een andere bank hebt.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Weet iemand of Knab (basis) gebruik maakt van een random-reader of een ander los kastje of gaat het intussen "kastjesloos" ?

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-03 22:40
xabre16v schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:08:
Weet iemand of Knab (basis) gebruik maakt van een random-reader of een ander los kastje of gaat het intussen "kastjesloos" ?
Knab gebruikte tot voor kort een random reader, maar tegenwoordig gebruikt Knab veelal bevestiging via hun app. Volgens mij leveren ze de random reader niet eens meer. Ik heb er in ieder geval nooit een ontvangen...

• Kodess
xabre16v schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:08:
kastloos. heel irritant. Net een update van de knab app gehad. Ik had root dus ben eruit gegooid. Moet je opnieuw valideren met je ID en een selfie. Alleen crasht de app op het openen van de camera -_-

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Sndrrr81
Lukt het trouwens in de parktijk om met Knab basis incasso 's af te laten schrijven?

• de Peer

de Peer

under peer review

Sndrrr81 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:42:
Lukt het trouwens in de parktijk om met Knab basis incasso 's af te laten schrijven?
ja maar mag niet, dus zou het niet doen.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik wil Knab Basis gaan gebruiken voor enkel af en toe een iDeal betaling, dat lijkt mij geen probleem.

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-04 07:00
In de openingspost staat niet vermeld dat je 50 euro krijgt bij overstappen naar KNAB. Dat is al jaren zo. Uit "recente" ervaring weet ik dat je op dezelfde dag naar Basis (gratis) kunt schakelen en toch 50 euro krijgt als je je aanmeldt voor de overstap premie. Je andere bank hoef je niet op te zeggen. Voor 6 13 maanden komen alle rekeningen binnen bij KNAB, en daarna weer bij je "huisbank". KNAB geeft ook nog 0.06% rente op je spaarrekening. Tientjeswerk maar toch leuk meegenomen.

Bron: https://www.knab.nl/particulier

[ Voor 14% gewijzigd door enermax op 07-06-2020 20:55 ]

• JeroenE
  • Niet online
Timelight schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:30:
Helaas ga ik daar niet in aanmerking voor komen omdat mijn inkomen per maand niet hoog genoeg is
Is dat niet alleen van toepassing als je ook "gespreid betalen" wil hebben? Ik weet daar niet genoeg van af eerlijk gezegd.

Bij KNAB Plus kan je ook een "gratis" credit card krijgen, maar dat kost 5 euro per maand.

• Timelight
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-04 07:34
JeroenE schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:59:
[...]
Is dat niet alleen van toepassing als je ook "gespreid betalen" wil hebben? Ik weet daar niet genoeg van af eerlijk gezegd.

Bij KNAB Plus kan je ook een "gratis" credit card krijgen, maar dat kost 5 euro per maand.
Dat weet ik dus ook niet in dit geval. Daarom ben ik mijn hoofd ook aan het breken over dit soort dingen haha.

KNAB ben ik mij ook meer aan het inlezen over op het moment.

• JeroenE
  • Niet online
Timelight schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:04:
Dat weet ik dus ook niet in dit geval. Daarom ben ik mijn hoofd ook aan het breken over dit soort dingen haha.
Het allergoedkoopste is waarschijnlijk 1 bankrekening met 1 betaalpas bij een "grootbank". Als je in Nederland online spullen wil kopen is geen iDeal wel heel onhandig, dus bij een buitenlandse bank loop je daar al snel tegen aan. Anders kan je bijvoorbeeld bij N26 blijven en/of Openbank proberen. Die zijn gratis, maar dus geen iDeal.

Heb je echt een fysieke Mastercard nodig?
KNAB ben ik mij ook meer aan het inlezen over op het moment.
Ik vind meerdere bankrekeningen heel erg handig; dat is mij die paar euro per maand wel waard. Maar ik kan me voorstellen dat je die paar euro wil besparen als je inkomen laag is.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-04 12:38

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Wellicht dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van een gratis rekening. Ik kom er zelf namelijk niet uit. Er lijkt geen gratis alternatief te zijn voor een gezamenlijke rekening.

De eisen:
  • Een geldig Europees IBAN
  • Geschikt voor twee rekeninghouders (gezamenlijke rekening voor 2 personen)
  • Een willekeurige manier de rekening te benaderen en geld over te kunnen maken (web of app)
  • Er hoeven geen pasjes of andere betaalmiddelen bij te zitten (ook geen iDeal, apple pay etc.)
  • Bescherming door het deposito garantiestelsel is onnodig
Weten jullie een bank waar dit mogelijk is?

Ik twijfel of het kan bij KNAB als ik daar een rekening open en direct downgrade naar het basis pakket. Het is mij echter niet duidelijk of dat kan voor een gezamenlijke rekening? Als dat niet kan, is het goedkoper om naar de ABN te gaan. ABN biedt een gezamenlijke rekening aan voor 1,55 per maand. Dat is bijna een euro goedkoper dan de 2,50 bij KNAB.

• TexMex
  • Niet online
Mystic Spirit schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:18:
Wellicht dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van een gratis rekening. Ik kom er zelf namelijk niet uit. Er lijkt geen gratis alternatief te zijn voor een gezamenlijke rekening.

De eisen:
  • Een geldig Europees IBAN
  • Geschikt voor twee rekeninghouders (gezamenlijke rekening voor 2 personen)
  • Een willekeurige manier de rekening te benaderen en geld over te kunnen maken (web of app)
  • Er hoeven geen pasjes of andere betaalmiddelen bij te zitten (ook geen iDeal, apple pay etc.)
Weten jullie een bank waar dit mogelijk is?

Ik twijfel of het kan bij KNAB als ik daar een rekening open en direct downgrade naar het basis pakket. Het is mij echter niet duidelijk of dat kan voor een gezamenlijke rekening?
Het lijkt wel te kunnen: https://twitter.com/knab_nl/status/1123306342779883522?s=19. Voor de zekerheid zou ik het echter nog wel even navragen.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

TexMex schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:35:
[...]

Het lijkt wel te kunnen: https://twitter.com/knab_nl/status/1123306342779883522?s=19. Voor de zekerheid zou ik het echter nog wel even navragen.
Ik heb het in de chat nagevraagd en het zou moeten kunnen. Ik wacht nu op verificatie. Als dit klaar is zal ik laten weten of het echt lukt.

• MxD
  • Laatst online: 10-09-2021

MxD

Mystic Spirit schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Ik heb het in de chat nagevraagd en het zou moeten kunnen. Ik wacht nu op verificatie. Als dit klaar is zal ik laten weten of het echt lukt.
Ik ben ook opzoek naar een gratis gezamelijke rekening. Passen zijn niet nodig. Wel doorlopende incassos, die zijn bij de gezamenlijke knab basis toch ook niet mogelijk?

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

MxD schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:33:
[...]

Ik ben ook opzoek naar een gratis gezamelijke rekening. Passen zijn niet nodig. Wel doorlopende incassos, die zijn bij de gezamenlijke knab basis toch ook niet mogelijk?
Als je bedoeld dat je zelf wilt incasseren, dan kan dat eigenlijk alleen met zakelijke rekeningen en die zijn voor zover ik weet nergens gratis...

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

rkonings schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:33:
@Mystic Spirit

Waar zou je dit niet willen?
Wat is je reden daarvoor?
Het is onnodig voor het doel waarvoor ik het ga gebruiken. Als het er wel is, zoals nu bij Knab, is het mooi meegenomen.

Zoals @Sando goed aan heeft genomen, is het niet mijn intentie om grotere bedragen aan te houden op deze rekening. Daarom durf ik het risico van het ontbreken van garantie wel aan in ruil voor geen / minder kosten.

Ik heb al eens geld via het garantie stelsel moeten claimen (spaarde destijds bij icesave). Ik ben me dus goed bewust van de risico's en zou de garantie ook zeker een eis vinden als ik een ander doel had met de rekening.

Edit:
Ondertussen is mijn rekening geactiveerd en omgezet naar Knab basis. Dus dat gaat prima voor een gezamenlijke rekening :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mystic Spirit op 30-06-2020 21:06 ]

• Brent
MxD schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:33:
[...]

Wel doorlopende incassos, die zijn bij de gezamenlijke knab basis toch ook niet mogelijk?
Klopt. Je mag Knab Basis niet gebruiken om je vaste maandelijkse lasten vanaf te laten incasseren.

• Devaqto
Daar staat toch niets over opnemen van geld en wat de beste bank/methode daar voor is? :|

@Sndrrr81 ik weet niet of je toevallig Knab hebt, maar dat is een van de goedkoopste, je betaalt maar 0.5% aan fees.

[ Voor 19% gewijzigd door Devaqto op 11-08-2020 16:47 ]

• Freakster86
  • Niet online
henkjobse schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

Altijd fijn dat je via Tweakers topic sneller op de hoogte bent dan via de bank zelf als klant...
Zoals gewoonlijk hè :P Maar kudo's mogen naar exelletor in "Discussie over & Ervaringen met Moneyou Go" voor de eerste melding.

Ik vind het wel belachelijk dat je als klant tot oktober mag wachten op duidelijkheid. Nog ruim 1,5 maand... En voor hetzelfde geld trekken ze dan per direct de stekker eruit en boeken ze "gewoon" je complete saldo terug naar je tegenrekening... Doei!

Dus mijn advies: ga per direct opzoek naar een alternatief. Al vind ik dat zelf nogal moeilijk. Los van het feit dat ik nu wéér alles mag overzetten, na ING > Bunq > Moneyou (allemaal binnen een jaar) vond ik het potjessysteem echt heel handig. En die eigenschap zie ik zo snel niet terug in alternatieven. Knab misschien? Moet me er eens in gaan verdiepen komende week. K#t ABN :( :+

• Freakster86
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:22:
@Freakster86
Ik weet niet wat de reden is dat je weg bent gegaan bij ING (en kennelijk ook geen vriendjes meer bent met ABN :+ ) en wat je wensen zijn want het lijkt nogal Nederlands georiënteerd.
ING heb ik nog, dankzij het "tegenrekening model" van Moneyou. Vooral het hebben van meerdere potjes/rekeningen is gewoonweg erg handig gebleken. Bunq is wat dat betreft perfect (afgezien van de lelijke app), maar veel te duur imho. En dan heb ik het nog niet over de verrotte cultuur :X

Verder heb ik overal wel een (gratis) account. Huidige combi was Moneyou + N26 + ING. Moneyou was voor het budgetteren en betalen uit specifieke potjes om het overzicht te bewaren. Knab met Openbank zou kunnen, maar dat is weer een extra app/rekening... Het is jammer dat Bunq het zo heeft verpest. Als ze destijds een gereduceerd tarief hadden aangeboden als 'goedmakertje' voor het stoppen van Free was ik volledig naar hun overgestapt. Al hadden ze er 5 euro zonder die pack constructie van gemaakt...
Als nieuwe en serieuze bank met toch een Nederlands sausje zou je dan Openbank.nl kunnen overwegen. Gratis en mooie functies maar technisch nog sterk in ontwikkeling en met archaïsche trekjes en voorlopig zonder twijfel de meest afschuwelijke banken App die ik ooit heb meegemaakt. Maar ik vertrouw erop dat dat snel verbeterd. Nog geen iDeal maar wel weer Google Pay/Apple Pay. Én Mastercard & Maestrocard. Overigens kan je je afvragen wat de toegevoegde waarde van iDeal binnenkort nog is als iedereen instant payment heeft geïmplementeerd.

Het komt op mij ook als serieuze bank over omdat het een dochter van Santander is en in meerdere landen in Europa als Openbank.xxx actief is dus veel heeft geïnvesteerd.
Bunq V3 doet aardig zijn best die kroon af te pakken. Maar de Openbank app is inderdaad verschrikkelijk. Ik ga alleen niet meer wachten/hopen op verandering :P Ik heb Moneyou 2 jaar de kans gegeven... Ik las dat Moneyou ~150 mensen in dienst had. Hoeveel devs zouden dat zijn geweest? En zet dat af tegen de snelheid waarmee de app is ontwikkeld... het was nog net geen stilstand. Sinds automatische incasso's mogelijk zijn is het pas écht bruikbaar, maar heel veel ontbreekt nog. De laatste updates betroffen enkel wat uiterlijke veranderingen zoals het verplaatsen van een knop |:(
Datisraar schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:27:
@Freakster86 mijn mening: kies gewoon voor een Hollandse bank Rabo of ING voor 1,70€ per maand waar van alles op zit, met Ideal en Apple Pay, de mogelijkheid om nog geld te storten en rood te staan. Zet daar je salaris/uitkering/pensioen op. En kies daarnaast voor potjes en spaarrekeningen, betalen met vreemde valuta e.d bij de buitenlandse Openbank, (rente momenteel 0,20%), en/of N26 en Revolut.
Ik moet de apps weer eens gaan bekijken en de mogelijkheden per bank op een rijtje gaan zetten. Eén ding is wel zeker: ING houd ik gewoon aan. Met de korting kost dit slechts 15 euro per jaar en het is wel gebleken dat een backup rekening bij een "betrouwbare" grootbank geen onnodige luxe is. En die 15 euro wordt ook enigzins weer goedgemaakt met de sporadische rentepuntendeal.

Maar goed, blijf het jammer vinden dat ABN de stekker eruit trekt. Er zat gewoonweg potentie in de app van Moneyou. Zonde dat het gewoon overboord wordt gegooid.

• Silvos
Lange tijd bij bunq gebleven omdat hun V2 app gewoon te goed was om over te stappen ondanks prijsverhogingen etc. Maar nu met de V3 app ben ik het wel beu en wil ik dus overstappen. Het liefst naar een fintech en niet naar een grote bank.

Moeilijkheid voor mij is dat ik ook een zakelijke rekening wil en dan is de keuze opeens een stuk beperkter. Holvi is de enige die een gratis zakenrekening op bedrijfsnaam biedt, maar recent lagen al hun passen eruit door het Wirecard probleem. Communicatie was wel goed en het was wel in een paar dagen opgelost maar daar schrik ik toch van. Ander probleem is dat Holvi geen Maestro EN geen iDeal heeft wat in NL toch wel onhandig is.
Alternatief is N26 Business maar dat kan alleen op je prive naam en dat vind ik niet ideaal voor bepaalde transacties.

Dus gratis zakelijk bankieren gaat sowieso niet lukken maar voor erbij misschien wel de moeite waard. Want alle gewone banken als SNS, Knab, ING enzo bieden geen prepaid creditcard aan en als ZZP'er een 'echte' creditcard is wat gedoe in mijn ervaring (en wat mij betreft ook helemaal niet nodig, ik huur toch nooit een auto).

Uiteindelijk zakelijk zitten twijfelen tussen Knab en SNS, niet gratis maar wel de goedkoopste en toch gekozen voor SNS. Omdat de ontwikkelingen bij Knab een beetje stilstaan en ze de zakelijke acceptatie een beetje hebben uitgekleed. Daarnaast heb ik gevoelsmatig het idee dat de Volksbank (eigenaar van SNS) wat meer bezig is met duurzaamheid. Knab is helaas niet opgenomen in de eerlijkegeldwijzer dus of dat gevoel klopt weet ik niet 100% zeker.

Voor nu dan toch ook maar een Prive SNS rekening erbij genoemen omdat instant geld overmaken tussen eigen rekening en iDeal prive toch wel handig is. Omdat het relevant te houden voor dit topic neem ik wel N26 Business als tweede zakelijke rekening erbij. Handig als Backup en met de prepaid Mastercard ook erg handig als ik een online of in het buitenland iets zakelijk moet aanschaffen.

Privé neem ik als backup Openbank erbij, die zijn lekker actief bezig en ik verwacht wel wat verbeteringen de komende tijd. Enig minpuntje is dat ik de bestelling van de fysieke creditcard van de workaround in de openingspost niet meer voor elkaar kreeg. Voor nu moet ik het dus prive doen met alleen een digitale creditcard van Openbank.

De totale combinatie in niet perfect, vooral de SNS en Opebank app zijn geen verbetering ten opzichte van bunq :+. Maar ik ben nu 9 euro per maand kwijt en dat was bij bunq nu vaak wel 20+ euro per maand. Mijn hoop is daarbij dat door de komst van Instant Sepa Transfers iDeal minder noodzakelijk wordt en overboekingen tussen Openbank en N26 instant gaan. Dat zou SNS dan grotendeels overbodig kunnen maken op den duur.
koksie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:13:
En voor alleen spaarrekeningen kan het bij Nationale Nederlanden ook, zie ik net. Daar is nog enige rente te krijgen, maar liefst 0.07%. *O*
Je zou ook Openbank kunnen overwegen, daar krijg je nu 0,20% rente op je spaargeld.

Ik vond deze reactie nog in het N26 topic
menzo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:06:
Bij de ABN heb je geloof ik geen rekening nodig op geld te storten.

https://www.abnamro.nl/nl...d-opnemen-en-storten.html
Zou interessant zijn als dit mogelijk was, maar het staat een beetje vaag geformuleerd. Van wat ik eruit haal is alleen muntgeld storten mogelijk zonder rekening bij de ABN. Kan iemand dit bevestigen?

• Devaqto
Silvos schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:08:
Lange tijd bij bunq gebleven omdat hun V2 app gewoon te goed was om over te stappen ondanks prijsverhogingen etc. Maar nu met de V3 app ben ik het wel beu en wil ik dus overstappen. Het liefst naar een fintech en niet naar een grote bank.

Moeilijkheid voor mij is dat ik ook een zakelijke rekening wil en dan is de keuze opeens een stuk beperkter. Holvi is de enige die een gratis zakenrekening op bedrijfsnaam biedt, maar recent lagen al hun passen eruit door het Wirecard probleem. Communicatie was wel goed en het was wel in een paar dagen opgelost maar daar schrik ik toch van. Ander probleem is dat Holvi geen Maestro EN geen iDeal heeft wat in NL toch wel onhandig is.
Alternatief is N26 Business maar dat kan alleen op je prive naam en dat vind ik niet ideaal voor bepaalde transacties.

Dus gratis zakelijk bankieren gaat sowieso niet lukken maar voor erbij misschien wel de moeite waard. Want alle gewone banken als SNS, Knab, ING enzo bieden geen prepaid creditcard aan en als ZZP'er een 'echte' creditcard is wat gedoe in mijn ervaring (en wat mij betreft ook helemaal niet nodig, ik huur toch nooit een auto).

Uiteindelijk zakelijk zitten twijfelen tussen Knab en SNS, niet gratis maar wel de goedkoopste en toch gekozen voor SNS. Omdat de ontwikkelingen bij Knab een beetje stilstaan en ze de zakelijke acceptatie een beetje hebben uitgekleed. Daarnaast heb ik gevoelsmatig het idee dat de Volksbank (eigenaar van SNS) wat meer bezig is met duurzaamheid. Knab is helaas niet opgenomen in de eerlijkegeldwijzer dus of dat gevoel klopt weet ik niet 100% zeker.

Voor nu dan toch ook maar een Prive SNS rekening erbij genoemen omdat instant geld overmaken tussen eigen rekening en iDeal prive toch wel handig is. Omdat het relevant te houden voor dit topic neem ik wel N26 Business als tweede zakelijke rekening erbij. Handig als Backup en met de prepaid Mastercard ook erg handig als ik een online of in het buitenland iets zakelijk moet aanschaffen.

Privé neem ik als backup Openbank erbij, die zijn lekker actief bezig en ik verwacht wel wat verbeteringen de komende tijd. Enig minpuntje is dat ik de bestelling van de fysieke creditcard van de workaround in de openingspost niet meer voor elkaar kreeg. Voor nu moet ik het dus prive doen met alleen een digitale creditcard van Openbank.

De totale combinatie in niet perfect, vooral de SNS en Opebank app zijn geen verbetering ten opzichte van bunq :+. Maar ik ben nu 9 euro per maand kwijt en dat was bij bunq nu vaak wel 20+ euro per maand. Mijn hoop is daarbij dat door de komst van Instant Sepa Transfers iDeal minder noodzakelijk wordt en overboekingen tussen Openbank en N26 instant gaan. Dat zou SNS dan grotendeels overbodig kunnen maken op den duur.

[...]

Je zou ook Openbank kunnen overwegen, daar krijg je nu 0,20% rente op je spaargeld.

[...]

Zou interessant zijn als dit mogelijk was, maar het staat een beetje vaag geformuleerd. Van wat ik eruit haal is alleen muntgeld storten mogelijk zonder rekening bij de ABN. Kan iemand dit bevestigen?
"Omdat de ontwikkelingen bij Knab een beetje stilstaan" helaas staat SNS ook behoorlijk stil, al lange tijd klant geweest en er gebeurt gewoon heel weinig tot niets. Sinds kort overgestapt naar ING, prima app en altijd snel nieuwe features. De app van SNS is ook echt heel basaal.

Knab is iets moderner, maar ook erg beperkt.

• Silvos
Tamerciaga schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:40:
[...]

"Omdat de ontwikkelingen bij Knab een beetje stilstaan" helaas staat SNS ook behoorlijk stil, al lange tijd klant geweest en er gebeurt gewoon heel weinig tot niets. Sinds kort overgestapt naar ING, prima app en altijd snel nieuwe features. De app van SNS is ook echt heel basaal.

Knab is iets moderner, maar ook erg beperkt.
Ah dat is jammer om te horen. De klantenservice is in ieder geval wel vriendelijk tot nu toe en je kan in ieder geval 99% van de tijd bankieren zonder het doosje dus voor nu hou ik het maar zo. Heb met alledrie de grote banken niet echt geweldige ervaringen en zakelijk een nieuwe rekening openen is tegenwoordig echt een gedoe. Ze vragen je de hemd van het lijf.

Verwijderd

Silvos schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:08:

[...]

[...]

Is Revolut Business dan niet logischer? Heeft zelfs een gratis variant, heeft zowel Maestro als Mastercard Debet en zal vermoedelijk binnenkort ook iDeal aanbieden :)

Daarnaast lees ik dat zij binnenkort ook betaalkaart betalingen zullen accepteren (hoewel dat dan weer bij een bijzonder duur abonnement is).

https://www.revolut.com/e...ss/business-account-plans

• Freakster86
  • Niet online
legioen12 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:50:
Nu moneyou stopt helaas wat ik persoonlijk heel jammer vind want ik gebruikte het vooral omdat je makkelijk je geld kon verdelen over potjes.
Ben ik opzoek naar een alternatief die dat ook kan potjes maken waar je uit kan pinnen.
Ik heb als hoofdrekening een ing rekening daar kan je ook potjes maken maar alleen op spaarrekening niet op betaalrekening. Dus als mensen tips hebben voor vervangen van mijn moneyou rekening hoor ik het graag
Bezig met dezelfde zoektocht en tot nu toe word ik er niet echt vrolijk van :-(

Alle grootbanken vallen af.
N26 en Revolut vallen af.

Dan blijven er eigenlijk 2 opties over: Knab en Openbank.
Openbank kun je 5 rekeningen openen, maar dan krijg je ook weer 5 passen. Verder is iDeal geen optie, alle online betalingen kun je daarmee wel vergeten. Openbank valt dan dus ook af.

Knab heeft met basis ook 5 rekeningen volgens mij, maar dan kun je er weer niet mee pinnen. Dan zul je het betaalde pakket van 60 euro p/j moeten nemen. Nu eerste jaar voor 30 euro p/j en 50 euro 'cashback', dus in principe het eerste 1 1/3e jaar gratis. Maar dan nog ben je beperkt tot 'maar' 5 'potjes' waar je uit kunt betalen. Daarnaast heb je dus voor elke rekening weer een aparte pas... Dat vult je portemonnee behoorlijk.

Dus wat blijft er dan over... Bunq Premium i.c.m. een pack voor 60 euro p/j (min ~7 euro rente p/j over 2500) :-( Dan heb je 25 rekeningen om je potjes weer te creëren en een pas met 2 pincodes, die je ook nog aan andere rekeningen kunt koppelen via de app. Eigenlijk Moneyou, maar dan met elk potje ook zijn eigen IBAN. In die zin is het wel een upgrade.

Maar goed, dan moet je de cultuur van bunq en de bomen wel accepteren (of kunnen negeren). Ik was zelf net terug gegaan naar de Travel Card, nadat ze Free hebben stop gezet. Was ook niet echt gecharmeerd van de manier waarop Bunq hiermee is omgegaan. En nu met V3 eigenlijk net zo... Ik zie het echter wel als de enige echte oplossing voor wanneer je dezelfde mogelijkheden wilt als bij Moneyou.

Ik zou daarnaast wel aanraden er een rekening (bij een grootbank) er naast aan te houden.
Napsju schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:27:
@legioen12 Gewoon 1 grote (kleine) hoop werkt hier toch het makkelijkst. Juist dat geeft mij overzicht. Waar gebruikje al die verschillende potjes dan voor?
Dan heb je toch totaal geen overzicht? Juist al die verschillende (spaar)potjes waaruit je ook rechtstreeks uit kan betalen, zorgt voor zoveel financieel overzicht. Elke maand een budget van algemeen naar het potje boodschappen, ver(zorg)ing, cadeaus, kleding etc. etc. Ik wil eigenlijk niet meer terug naar één pot. ;(

• Freakster86
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:56:
@Freakster86

[...]

Het is één van de betaalmethodes en dan nog slechts in Nederland. Ik ben nog nooit tegen gekomen dat het de enige betaalmethode was. Daarentegen ben ik wel tegen gekomen dat het niet als betaalmethode werd aangeboden, ook in Nederland. Dus om het nou de norm te noemen ;)
Picnic bijvoorbeeld, enkel iDeal.
[...]

Dat kan toch ook bij Openbank?!
Als je met de mastercard betaalt, dan gaat het van één specifieke rekening af. Met iDeal kun je bij Moneyou alsnog aangeven vanuit welk potje moet worden betaald. Die flexibiliteit heb je bij Openbank gewoonweg niet.
[...]

Gaat hetzelfde als met Mastercard/Visa. Maar dan met je Maestro kaart. Onder andere vele winkeltjes op AliExpress accepteren het en ik ben het elders ook tegen gekomen.
En dat ben ik dus nog nooit tegengekomen :P Punt blijft dat je dan 5x een maestro pas nodig hebt om van een van je 5 rekeningen iets af te laten schrijven.
[...]

Klopt, die handigheden zitten er (iig nu) niet in. Het is inderdaad qua functionaliteit niet geheel hetzelfde en ieder zal dan ook voor zichzelf moeten beslissen of dit een werkzaam alternatief is :)
En dat vind ik dus erg lastig. Zit nu in excel de potjes op een rij te zetten en de benodigde functionaliteit ernaast. Dan kom ik uit bij Knab Plus, een combinatie van Knab Plus en Openbank of gewoon Bunq Premium met een pack. Waarbij de eerste twee opties nog steeds iets te kort schieten en de tweede het nóg onoverzichtelijk allemaal maakt met nog een app. En dan hebben we het maar niet over de hoeveelheid pasjes die die optie met zich meebrengt :+

Maar goed, komende weken nog maar eens goed nadenken of ik het anders kan inrichten.

• Sndrrr81
Freakster86 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:12:
[...]

Picnic bijvoorbeeld, enkel iDeal.

[...]

Als je met de mastercard betaalt, dan gaat het van één specifieke rekening af. Met iDeal kun je bij Moneyou alsnog aangeven vanuit welk potje moet worden betaald. Die flexibiliteit heb je bij Openbank gewoonweg niet.

[...]

En dat ben ik dus nog nooit tegengekomen :P Punt blijft dat je dan 5x een maestro pas nodig hebt om van een van je 5 rekeningen iets af te laten schrijven.

[...]

En dat vind ik dus erg lastig. Zit nu in excel de potjes op een rij te zetten en de benodigde functionaliteit ernaast. Dan kom ik uit bij Knab Plus, een combinatie van Knab Plus en Openbank of gewoon Bunq Premium met een pack. Waarbij de eerste twee opties nog steeds iets te kort schieten en de tweede het nóg onoverzichtelijk allemaal maakt met nog een app. En dan hebben we het maar niet over de hoeveelheid pasjes die die optie met zich meebrengt :+

Maar goed, komende weken nog maar eens goed nadenken of ik het anders kan inrichten.
Of 4x een ASN rekening x EUR 1,90 per stuk. Heb je 4 potjes met eigen IBAN en eigen iDEAL. Goedkoper en groener dan Bunq en eventueel ook mogelijkheid om automatisch te sparen en groen te beleggen. En Instant Payments

• Freakster86
  • Niet online
Sndrrr81 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:13:
[...]

Of 4x een ASN rekening x EUR 1,90 per stuk. Heb je 4 potjes met eigen IBAN en eigen iDEAL. Goedkoper en groener dan Bunq en eventueel ook mogelijkheid om automatisch te sparen en groen te beleggen. En Instant Payments
Dat is niet goedkoper dan pack. En groener maakt mij persoonlijk niet zoveel uit als het om betaalrekeningen gaat.

Als 4 of 5 zouden voldoen, dan zou ik denk ik eerder knab plus nemen met de huidige actie.
HereIsTom schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:45:
[...]

Wat een gezeur met al die potjes! Kun je niet rekenen of een kasboek bijhouden, is toch veel makkelijker en overzichtelijker dan al die ‘potjes’!
Waarom nou weer gezeur? Zelfs met uitroepteken... Dat jou het niets lijkt of in jouw situatie geen toegevoegde waarde heeft is prima.aar ieder zijn ding toch?

Een kasboek moet je bijhouden om te weten hoe je ervoor staat. Met potjes heb je in één klap overzicht. Elke maand budget naar elk potje en klaar. Eens in de zoveel tijd evalueren. Imho echt een stuk simpeler dan één pot met slechts een kasboek.

Persoonlijk denk ik dat heel veel mensen baat zouden hebben bij potjes, zeker de minima.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voor zover mij bekend, heeft alleen ABN-AMRO een (gratis) digitaal huishoudboekje (in de vorm van een app) dat ook bruikbaar is voor andere banken/financiële instellingen, zonder dat een account bij ABN-AMRO vereist is: Grip. Bij Knab kun je wel gegevens van andere banken importeren, maar die functionaliteit is niet bruikbaar zonder Knab account.

De overige banken hebben voor zover mij bekend een huishoudboekje dat alleen gegevens laat zien van de bank zelf (bijv. ASN, SNS), of zelfs alleen maar een (automatische) categorie-indeling, zonder veel functionaliteit er omheen (bijv. Rabobank, bunq).

Uiteraard zijn er buiten de banken om vele (al dan niet betaalde) opties. Overigens is er een compleet topic over elders op het forum: Programma om geld mee te beheren

[ Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-08-2020 13:39 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:30
Ik laat al een jaar automatische incasso's afschrijven van Knab Basis en lees nu pas dat het eigenlijk niet mag... wilde eigenlijk alle vaste lasten via de Knab laten innen maar dat wordt hem dan niet.
Zoals iemand schrijft, beetje listig met je hypotheek.

Waardoor ik getriggered werd is dat ik een email alert kreeg dat afschrijvingen niet lukte wegens onvoldoende saldo, dus dat doen ze netjes bij de Knab :P

• kdejaeger
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02 19:34
Nu na Bunq ook Moneyou ermee ophoudt, is Knab basis eigenlijk de enigste optie voor wie incasso's op een NL IBAN wil koppelen zonder er geld voor te betalen.

• liptonicee
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:01
kdejaeger schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:25:
Nu na Bunq ook Moneyou ermee ophoudt, is Knab basis eigenlijk de enigste optie voor wie incasso's op een NL IBAN wil koppelen zonder er geld voor te betalen.
Klopt, maar waarom jezelf beperken tot NL IBAN, alle incasso’s kunnen ook op een DE of een andere IBAN worden gekoppeld

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:34
Ik zou daarmee uitkijken. Knab basis is alleen bedoeld als tegenrekening voor oa hun spaarrekeningen. Wanneer je incasso's laat lopen heb je kans op een waarschuwing en dat je rekening wordt opgeheven. Ik heb dit gelezen in het knab topic of in ander forum.

• Brent
Dat is expliciet niet toegestaan in de Knab Basis voorwaarden.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:13
Ook ik kreeg bericht dat mijn Moneyou Spaarrekening account binnenkort zal worden opgeheven.
Voor het sparen was het ook niet meer interessant, maar ik gebruikte het vooral om een goed overzicht te houden. Ik heb namelijk een aantal leningen uitstaan waarbij ik de leners ieder naar een apart rekeningnummer hun maandelijkse afbetaling laat storten. Zo hou ik mooi overzichtelijk wat er betaald is. Daarnaast heb ik ook nog mijn eigen "potjes" in aparte rekeningen ingedeeld.
Een prima functionaliteit.

Nu moet ik een alternatief gaan zoeken.

Bij ING en Rabo kun je wel verschillende spaarpotjes maken, maar daar kunnen externen niet rechtstreeks heen storten. Bij bijna alle banken kun je meerdere betaalrekeningen openen, maar daar zitten dan behoorlijke extra kosten aan (behalve bij KNAB) en ook (voor mij onzinnige) extra betaalpassen en dergelijke.

Weet iemand een goed alternatief waar ik meerde IBAN-(spaar)rekeningen kan krijgen waar rechtstreeks heen gestort kan worden zonder al te veel kosten en overbodige meuk als passen e.d. of is dat er gewoon niet?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:16
Net een N26 rekening geopend. Blijkt dat alleen de eerste top-up gratis is? En dat je over alle andere overboekingen daarheen 3% moet betalen? Dat lees je ook pas voor het eerst nadat je het hele verificatie-gebeuren door bent :+ so far een 'gratis bank' lol.

Ik dacht dat ik met een buitenlandse bank genoeg had voor Google Pay, maar ook dat is blijkbaar niet het geval :P de apk verkrijgen is niet zo'n probleem... maar om (gratis) van Google Pay gebruik te kunnen maken moet ik dus OpenBank of BNC10 zien te krijgen, en hopen dat ze nog steeds Spaanse passen versturen, want dat is de 'loophole' waardoor het daar mee lukt, zo begrijp ik? Werkt dit nog steeds? Waar moet ik op letten?

Ik zie door de bomen het bos niet meer :P hoe kom je aan Google Pay in Nederland?

Ik ben helemaal klaar met Bunq en hun prijzen. Wil wel naar Knab, maar die doet geen NFC payments en dat gebruik ik regelmatig. En eigenlijk vind ik al die eigen bank NFC implementaties op Android vrij ruk; gewoon Google Pay als het even kan, en het zou mooi zijn als dat met een gratis bank kan zodat het naast Knab gebruikt kan worden :)

Bestaat dat überhaupt?

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 09-09-2020 21:09 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• glatuin
Wyke schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:11:
.....Bij ING en Rabo kun je wel verschillende spaarpotjes maken, maar daar kunnen externen niet rechtstreeks heen storten. Bij bijna alle banken kun je meerdere betaalrekeningen openen, maar daar zitten dan behoorlijke extra kosten aan (behalve bij KNAB) en ook (voor mij onzinnige) extra betaalpassen en dergelijke.

Weet iemand een goed alternatief waar ik meerde IBAN-(spaar)rekeningen kan krijgen waar rechtstreeks heen gestort kan worden zonder al te veel kosten en overbodige meuk als passen e.d. of is dat er gewoon niet?
Ik heb een check gedaan maar je kunt rechtstreeks van oude NL bank naar een openbank spaarrekening geld boeken. Terug boeken gaat denk ik alleen via de openbank betaalrekening.

• tonnusos
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-08-2024
AllInOneNerd schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:23:
[...]

Bij ABN kan je extra gratis (spaar)rekeningen aanmaken met eigen IBAN. Dat gebruik ik als alternatief voor het BUNQ potjes systeem
Dit wist ik niet! Blijkbaar toch niet zo goed onderzoek gedaan toen ik van Bunq afstapte. Heb toen mn "potjes" overgezet naar Knab, maar ik vind de app niet heel soepel werken. Mn eigen betaalrekening had ik al bij ABN dus misschien dat ik probeer alles daar onder te brengen.

Thanks voor de tip in elk geval!

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-04 23:32
Hallo ik heb een vraagje... 6 maanden geleden heb ik een zakelijk rekening geopent bij ing en tot heden heb ik een brief ontvangen dat de starterspakket verloopt. Nu loop ik te verdiepen welke zakelijke rekening het goedkoopst is bij ing vindt ik toch de kosten best duur per transactie vragen ze al wat... ik heb niet veel transacties buiten NL vaste aftrekposten zijn de enige... iemand een tip welke bank dan voorbij goedkoop is? Knab bank lijkt goed, maar zij hebben weer toch ergens hun winst te pakken wat niet vermeld wordt.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:05
bkilic38 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:34:
Hallo ik heb een vraagje... 6 maanden geleden heb ik een zakelijk rekening geopent bij ing en tot heden heb ik een brief ontvangen dat de starterspakket verloopt. Nu loop ik te verdiepen welke zakelijke rekening het goedkoopst is bij ing vindt ik toch de kosten best duur per transactie vragen ze al wat... ik heb niet veel transacties buiten NL vaste aftrekposten zijn de enige... iemand een tip welke bank dan voorbij goedkoop is? Knab bank lijkt goed, maar zij hebben weer toch ergens hun winst te pakken wat niet vermeld wordt.
Je zou ook eens kunnen kijken naar N26 Business. Een Duitse bank maar in Nederland te openen, met een gratis bankrekening.

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-04 23:32
Datisraar schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:06:
[...]

Je zou ook eens kunnen kijken naar N26 Business. Een Duitse bank maar in Nederland te openen, met een gratis bankrekening.
Ik zit ook te denken aan Knab die lijkt best voordelig.

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-04 23:31
Ik zit ook te denken aan Knab die lijkt best voordelig.
Ik heb die ook gehad is prima voor 60 euro per jaar. Als je echt gratis zoekt is N26 en Holvi een alternatief. De laatste heb ik nu en 100% gratis wel mastercard geen maestro. Verder een Finse iban.

• glatuin
FelizNavidad schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:37:
Vraagje
:
Welke van de banken hebben een maestro of visapay kaart ?
Revolut
N26
Openbank
KBC
Knab
En alle ouderwetse Hollandse banken.

• FelizNavidad
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-10-2023
glatuin schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:39:
[...]

Revolut
N26
Openbank
KBC
Knab
En alle ouderwetse Hollandse banken.
Dacht dat N26 een mastercard had ? Bij een betaald account een maestro ?
Edit ah ik zie het al thanks!

[ Voor 5% gewijzigd door FelizNavidad op 08-10-2020 19:43 ]

• FelizNavidad
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-10-2023
glatuin schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Je kunt wanneer er 100 euro saldo is ook een maestro kaart aanvragen.
Ik vind n26 alleen wat minder en is mijn minst gebruikte nieuwe bank. Reden is geen Google pay en geen garmin pay. Openbank biedt dat wel echter openbank heeft een wat primitieve App en minder mogelijkheden.
Thanks ja nee dat is top! Voor mij misschien wel geschikt omdat ik Apple pay gebruik.

Knab is alleen niet gratuit he ;) of inmiddels wel ?

Wat wel beetje jammer is alleen deze banken is dat ze geen ideal betalingen ondersteunen alhoewel je tegenwoordig overal ook met CC kunt betalen wat het ook weer overbodig maakt ja.

Top ontwikkeling die gratis banken denk niet dat ik mn ING betaal rekening of Bunq nog ergens voor nodig heb eigenlijk

• glatuin
FelizNavidad schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:49:
[...]

Thanks ja nee dat is top! Voor mij misschien wel geschikt omdat ik Apple pay gebruik.

Knab is alleen niet gratuit he ;) of inmiddels wel ?

Wat wel beetje jammer is alleen deze banken is dat ze geen ideal betalingen ondersteunen alhoewel je tegenwoordig overal ook met CC kunt betalen wat het ook weer overbodig maakt ja.

Top ontwikkeling die gratis banken denk niet dat ik mn ING betaal rekening of Bunq nog ergens voor nodig heb eigenlijk
Ik kom vanwege diverse redenen nog niet van de oude bank af.
Knab heeft een gratis deel door te downgrade na 1 maand betalen. Dit kun je dan voor ideal gebruiken incasso etc werkt niet met gratis knab account.

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:07
glatuin schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:52:
[...]

Ik kom vanwege diverse redenen nog niet van de oude bank af.
Knab heeft een gratis deel door te downgrade na 1 maand betalen. Dit kun je dan voor ideal gebruiken incasso etc werkt niet met gratis knab account.
Juist dus als je ideal wil en incasso van een NL-bank heb je BUNQ of 1 van de andere Nederlandse banken wel nodig.

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-04 22:46
webber87 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:08:
[...]

Ah! N26 heb ik nog. Dan zou zij een account kunnen aanmaken en zo een gezamelijk potje maken. Goed idee.
Een andere oplossing zou zijn dat als een dergelijke bank app op meerdere toestellen mag/kan installeren. Dan kunnen we beiden saldo inzien via de app, en met meerdere passen beiden betalen.

[...]
Voor shared spaces heb je wel minstens N26 You nodig à €9,90 per maand..

Mijn vriendin en ik kwamen ook van bunq en zochten hetzelfde als jullie. We hebben nu een gezamenlijke rekening bij Knab, vanwege de €50 overstapservice-bonus en het eerste jaar €2,50 per maand.

• glatuin
Tommert38 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:01:
[...]

Voor shared spaces heb je wel minstens N26 You nodig à €9,90 per maand..

Mijn vriendin en ik kwamen ook van bunq en zochten hetzelfde als jullie. We hebben nu een gezamenlijke rekening bij Knab, vanwege de €50 overstapservice-bonus en het eerste jaar €2,50 per maand.
Revolut heeft het dan als enige gratis. Knab is wellicht zoiezo handig anders heb je geen Ideal. En online loterijen willen een NL bankrekening/CC zien.

• Devaqto
webber87 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:58:
Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een gezamelijke rekening waar we beiden per maand geld op kunnen zetten en mee kunnen betalen (via een pas of een app). Weet iemand welke bank hiervoor geschikt is? We hoeven niet per se twee aparte passen maar dat we allebei het saldo apart van elkaar kunnen checken is wel een must.

We gebruikten altijd BunQ hiervoor, maar sinds hun model is veranderd kan ze niet meer gebruiken maken van haar gratis BunQ abbo.
Als pas geen harde eis is, kun je bij Knab Basis terecht (Knab aanmelden en dan downgraden naar Basis), je hebt dan een gezamelijke rekening met iDeal mogelijkheid. Ik gebruik dit ook met mijn vrouw voor onze eigen spaarpotjes.

• Richh
glatuin schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:36:
[...]

Nee was paar dagen geleden. Ja wel balen zo dat al die nieuwe banken nog niet zo snel zijn als de ouderwetse Hollandse grootbanken. Ideal ook niet, dus nog niet ideaal allemaal. Toch ben ik erg te spreken over Vivid. Fijne app, goede support en cashback. Geen idee waar ik n26 nu nog voor moet gebruiken. Luxe probleem.
Helemaal mee eens :) Vivid werkt super, app is heel gelikt en Google Pay werkt als een zonnetje. De 50 euro voor nieuwe klanten (of 20 euro tip-een-vriend) is natuurlijk mooi meegenomen, de gratis metal card is gaaf, en je krijgt dus 10% cashback bij Aldi en Lidl.
Afgelopen weekend 100 euro cash opgenomen bij Aldi naast de boodschapjes... moest toch geld storten, dan levert dit grapje weer een gratis tientje op :+

N26 heb ik zelf opgezegd, ook omdat NFC payments over Google Pay daarmee niet gaat lukken.
Met Vivid heb ik het zelfs op m'n smartwatch voor elkaar gekregen.

Grootste nadeel aan Vivid is dat ze Visa gebruiken en veel supermarkten en restaurants dit niet accepteren. Moet dus toch nog een keer OpenBank zien te fixen hiervoor :)
webber87 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie! Helder verhaal. Eigenlijk wat wij doen is heel simpel; Eerdere maand maken we beiden een X bedrag over voor de gezamelijke boodschappen. Als we dan boodschappen doen of ergens samen wat gaan eten, dan betalen we met die rekening (ik met mijn pas, of zij met haar pas). Bij BunQ werkte dat perfect aangezien we beiden ook inzicht hadden via de app op die rekening. Geen salaris op de rekening en geen crypto's :)

Als ik het zo lees, dan is Revolut een goede optie met die extra pas. De stappen zouden dan zijn --> Vriendin maakt ook een Revolut account aan, we maken een gezamelijke rekening (potje), we koppelen beiden de pas aan die rekening. Klaar. Gemak en inzicht.
Wij doen/deden precies hetzelfde met Bunq, maar zijn vanwege de hoge kosten ook nog op zoek naar een alternatief.
Probleem met alle gratis EU-banken is dat deze geen iDeal betalen. "Even een betaalverzoekje" lukt dan dus niet, evenals bijv. alle webshops die iDeal vereisen :(

Knab is volgens mij de goedkoopste weg om wel de meerdere budgetteer-potjes te hebben en iDeal support.

• Devaqto
Richh schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Helemaal mee eens :) Vivid werkt super, app is heel gelikt en Google Pay werkt als een zonnetje. De 50 euro voor nieuwe klanten (of 20 euro tip-een-vriend) is natuurlijk mooi meegenomen, de gratis metal card is gaaf, en je krijgt dus 10% cashback bij Aldi en Lidl.
Afgelopen weekend 100 euro cash opgenomen bij Aldi naast de boodschapjes... moest toch geld storten, dan levert dit grapje weer een gratis tientje op :+

N26 heb ik zelf opgezegd, ook omdat NFC payments over Google Pay daarmee niet gaat lukken.
Met Vivid heb ik het zelfs op m'n smartwatch voor elkaar gekregen.

Grootste nadeel aan Vivid is dat ze Visa gebruiken en veel supermarkten en restaurants dit niet accepteren. Moet dus toch nog een keer OpenBank zien te fixen hiervoor :)

[...]

Wij doen/deden precies hetzelfde met Bunq, maar zijn vanwege de hoge kosten ook nog op zoek naar een alternatief.
Probleem met alle gratis EU-banken is dat deze geen iDeal betalen. "Even een betaalverzoekje" lukt dan dus niet, evenals bijv. alle webshops die iDeal vereisen :(

Knab is volgens mij de goedkoopste weg om wel de meerdere budgetteer-potjes te hebben en iDeal support.
De gratis variant van Knab (basis) werkt prima met meerdere spaarrekeningen/potjes, en iDeal support (betalen en verzoeken). Enige wat je niet hebt is een pasje en geen incasso support.

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:38
Devaqto schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

De gratis variant van Knab (basis) werkt prima met meerdere spaarrekeningen/potjes, en iDeal support (betalen en verzoeken). Enige wat je niet hebt is een pasje en geen incasso support.
Ik lees vaak dat Knab een alternatief is, alleen geen IDEAL support. Ik zoek juist iets waarbij we wel 2 passen (op via mobiel) hebben en dat we beiden (mijn vriendin en ik) toegang hebben via de app in het saldo. Ideal doen we wel via onze eigen rekeningen. Is Revolut daarvoor de beste optie?

• Richh
Devaqto schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Dat klopt, maar voor de gezamenlijke rekening waar we ook boodschappen van doen, is een pasje en incasso's (voor ons) ook gewenst :)
Met de huidige cashback + 1e jaar korting zitten we in ieder geval weer een tijdje voor weinig.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

webber87 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:35:
[...]

Ik lees vaak dat Knab een alternatief is, alleen geen IDEAL support. Ik zoek juist iets waarbij we wel 2 passen (op via mobiel) hebben en dat we beiden (mijn vriendin en ik) toegang hebben via de app in het saldo. Ideal doen we wel via onze eigen rekeningen. Is Revolut daarvoor de beste optie?
Grappig, ik zit met mijn vriendin eigenlijk met hetzelfde probleem. Voorheen hadden we Bunq free en konden we ons prima redden. Zij kon ook bij de app en had inzicht in hoeveel er op de rekening stond. Daarmee betaalden we boodschappen en dingen als uit eten.

Omdat ik Bunq nu echt een achterlijke bank vindt (principe kwestie) heb ik Openbank geprobeerd maar dit vond ik niks. Totaal onoverzichtelijke en lelijke app.

Nu eigenlijk nog steeds aan het rondkijken naar iets:

beide inzicht saldo op je mobiel.
beide bij rekeningen kunnen
betalen via pas en eventueel mobiel
Ideal betalingen zijn niet echt heel belangrijk. Dat kunnen we altijd nog wel via onze eigen rekening doen.

Mijn vriendin zit bij ING en ik zelf bij Rabo, misschien is het wel handiger dat ik overstap naar ING en we een gezamenlijke rekening openen?

[ Voor 6% gewijzigd door kaasaanfiets op 20-10-2020 17:37 ]

• iGrasmat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik ben op dit moment op zoek naar een bank met IBAN die gratis is en iDeal ondersteunt. De rest maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Is Knab Basis dan de enige optie op het moment?
Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je relevante informatie? Geef dan altijd een bronvermelding en een quote. (y)