Programma om geld mee te beheren

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:
  • 1.484.218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:06
Ik ben ook weer eens begonnen met het inzichtelijk maken van mijn uitgaven en inkomsten. Ik heb daarvoor weleens YNAB gebruikt, maar daar ben ik op een gegeven moment weer mee gestopt.

Nu ik een eigen server heb draaien, ben ik op zoek gegaan naar self hosted oplossingen. Ik kwam uit bij Actual Budget. Het installeren via docker ging best makkelijk, alleen de app moet draaien via https. Dat was nog even zoeken hoe ik dat precies moest instellen. Voor zover goede ervaringen met Actual Budget. Ik moet zeggen het is soms even zoeken, maar het is best wel een handig programma. Het importeren van csv bestanden ging ook goed.

Wat mij nog steeds verbaast is dat er zonder derde partij (Gocardless) het niet mogelijk is om automatisch mijn banktransacties te importeren. Ik blijf het belachelijk vinden dat er niet een simpele api bij mijn bank beschikbaar is om de transacties te downloaden.

Ik heb ook nog even Firefly gebruikt, maar dat kost veel meer moeite om op te zetten. Veel ingewikkelder. Het importeren van csv bestanden ging ook niet van harte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Lennyz schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:06:
Wat mij nog steeds verbaast is dat er zonder derde partij (Gocardless) het niet mogelijk is om automatisch mijn banktransacties te importeren. Ik blijf het belachelijk vinden dat er niet een simpele api bij mijn bank beschikbaar is om de transacties te downloaden.
Simpele api? Voor zoiets dat erg goed beveiligd moet zijn?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:30

Yucon

*broem*

Cyberpope schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:10:
[...]

Ingewikkeld maakt het niet automatisch goed beveiligd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

De beveiliging zou het probleem niet moeten zijn. Een publieke (REST) API beveiligd aanbieden is m.i. een opgelost probleem. Ik denk dat het een veel groter issue (te ingewikkeld/duur) is om support hiervoor te leveren aan individuele consumenten. Te ingewikkeld (voor de gemiddelde consument) om met FAQs/knowledgebases af te handelen, te technisch voor 1e-lijns klantenservice en te veel risico als er dingen fout gaan.

Support aan commerciële partijen zoals GoCardless kun je financieel en juridisch afdekken met SLA's en je mag er vanuit gaan dat zo'n partij gekwalificeerd personeel in dienst heeft. Bij consumenten zijn de mogelijkheden veel kleiner.

[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 29-04-2024 13:25 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:06
[...]

Het opvragen van transacties en saldo moet toch prima te doen zijn middels een api. Zo moeilijk hoeft dat toch niet zijn. Het daadwerkelijk doen van transacties is van een andere orde en dat daar extra beveiligsmaatregelen voor worden genomen snap ik.

Ik denk dat het meer te maken heeft met laksheid en kosten dat met veiligheid. Het is niet voor niets dat het voor mijn gevoel geen storm loopt met PSD2. Banken verdienen er niets aan en het kost geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Exact.

Complex is zeker niet veilig, maar simpel ook niet.
Om een goede api aan te bieden bij een bank (ook voor alleen lezen transacties) moet dat goed veilig zijn.

En dan is het niet meer simpel. Kost geld voor een kleine groep, waarmee niets verdiend kan worden.
Terwijl het wel altijd een risico zal zijn en blijven op een datalek.

Dus nee, simpel is het niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comasso
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-06 12:21
Ik gebruik sinds een paar maanden de app Spendle alleen ik heb een ''brain fart'' op dit moment. Mijn partner en ik geven onszelf elke maand 250 euro zakgeld die van de gezamelijke rekening afgaat. Moet ik dit wegboeken als ''kruispost'' of ''onderling'' ? Ook haal ik zo nu en dan wat geld van mijn crypto rekening die ik via mijn prive rekening op de gezamelijke reken zet. Moet ik dit wegboeken als ''kruispost'' of ''onderling''. Als ik het als onderling wegboek komt hij onder het kopje uitgaven te staan en als kruispost als negatieve uitgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:12
@Comasso ik heb dezelfde vraag.. Heb jij inmiddels een antwoord gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 13:45
Helaas is begin mei de "direct import" van de ASN Bank naar YNAB niet meer mogelijk. Wordt niet meer ondersteund. Volgens YNAB zelf omdat de import van sommige banken problemen opleverde.
Kan ik me wel iets bij voorstellen, alleen werkte de link ASN naar YNAB al meer dan twee jaar zonder enig probleem. Het ziet er naar uit dat hun leverancier TrueLayer (UK) alleen de drie grote Nederlandse banken tot nu toe ondersteunt (ING, ABN AMRO en de Rabobank) en de rest links laat liggen. Jammer en een slechte zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Lennyz schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:06:
Ik ben ook weer eens begonnen met het inzichtelijk maken van mijn uitgaven en inkomsten. Ik heb daarvoor weleens YNAB gebruikt, maar daar ben ik op een gegeven moment weer mee gestopt.

Nu ik een eigen server heb draaien, ben ik op zoek gegaan naar self hosted oplossingen. Ik kwam uit bij Actual Budget. Het installeren via docker ging best makkelijk, alleen de app moet draaien via https. Dat was nog even zoeken hoe ik dat precies moest instellen. Voor zover goede ervaringen met Actual Budget. Ik moet zeggen het is soms even zoeken, maar het is best wel een handig programma. Het importeren van csv bestanden ging ook goed.

Ik heb ook nog even Firefly gebruikt, maar dat kost veel meer moeite om op te zetten. Veel ingewikkelder. Het importeren van csv bestanden ging ook niet van harte.
Er zijn nog altijd weinig duidelijkheden over PSD2-koppelingen. Veel banken boden die alleen zakelijk aan, nu vaak ook persoonlijk, maar dan weer bijv. zonder spaarrekeningen. Rabobank had spaarrekeningen er eerst wel bij zitten, nu ineens niet meer.
Hoe standaard de koppelingen zelf zijn ben ik niet ingedoken, maar een partij als GoCardless maakt het allemaal wel een héél stuk makkelijker.

Ik ben zelf inmiddels ook volledig over op Actual. Firefly geprobeerd, daarna YNAB, daarna weer Firefly geprobeerd, maar dat blijft gewoon een tool die erg aan het open source syndroom leidt. Alles kost zoveel moeite tenzij je je imports al perfect doet, achteraf transacties mergen of even wat payees omgooien is vrijwel onmogelijk.
Actual is toevallig in de tijd dat ik de laatste keer aan het zoeken was van closed source naar open source gegaan, en het werkt gewoon allemaal. Niet zo vloeiende als YNAB met de Toolkit extensie, maar goed genoeg om toch frictieloos mijn administratie in te voeren, en het wordt nog steeds actief ontwikkeld.

Ik gebruik daarbij GoCardless voor het automatisch importeren, en deze of deze tool voor het omzetten van CSV's van de bank naar 'YNAB formaat' zodat ik minder transacties dubbel erin krijg. Die tweede gebruik ik dan ook nog icm mijn eigen userscript om mijn creditcard erin te krijgen, want zelfs GoCardless heeft geen ICS integratie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galen2850
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 20:53
Dunedin schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:31:
Het ligt er wat mij betreft aan wat je er vervolgens mee doet. Ik doe hetzelfde en ga er vanuit dat het zakgeld op gaat, dus is het een uitgavepost. Als je er niks mee doet (spaart) is het een ander verhaal. Zeker als je die rekeningen ook meeneemt in Spendle.

In het eerste geval zou je als je niet alles uitgeeft, eens per zoveel tijd een correctie kunnen doen (of zakgeld verlagen).

In het geval van crypto ligt het er ook aan hoe je de wallet behandelt. Als die ook in Spendle staat zal je ws elke x tijd een update van de waarde doen dmv een correctie. Als je dan wat overboekt is het een onderlinge transactie.

Als je crypto wallet verder buiten beschouwing laat kan je het verzilveren van een deel daarvan als inkomsten boeken. Immers is het dan pas echt liquide?

Ben benieuwd hoe anderen dit benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:21
Spendle is 20 euro per jaar, 5 euro meer tegenover 2023. Volgend jaar dan 25 euro? Eenmaal ingestapt ben je verplicht jaarlijks te betalen wil je je gegevens kunnen blijven raadplegen.. wel jammer dat je in het transactiescherm het banksaldo niet te zien krijgt maar enkel de ontvangst en uitgave bedragen. Zo zie ik het toch in het demo bestand

[ Voor 6% gewijzigd door bartmaniac op 25-05-2024 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comasso
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-06 12:21
Dunedin schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:31:
Ja, Spendle heeft nu een regel toegevoegd ''Zakgeld Uit''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Al een poostje ben ik aan het zoeken naar een budgetplanner die ook de mogelijkheid heeft om bijvoorbeeld een lening en of hypotheek aflossingstabel te generen in je totaal overzicht.

Gnucash kan het bijvoorbeeld maar die heeft weer geen mogelijkheid om op je telefoon je budgetten te tracken.

Tot nu toe blijf ik uitkomen op de bekende partijen zoals spendle, mijngeldzaken of ibilly. Maar geen van alle vermeld iets over de mogelijkheid die ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 20:35
whocarez schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:46:
Al een poostje ben ik aan het zoeken naar een budgetplanner die ook de mogelijkheid heeft om bijvoorbeeld een lening en of hypotheek aflossingstabel te generen in je totaal overzicht.

Gnucash kan het bijvoorbeeld maar die heeft weer geen mogelijkheid om op je telefoon je budgetten te tracken.

Tot nu toe blijf ik uitkomen op de bekende partijen zoals spendle, mijngeldzaken of ibilly. Maar geen van alle vermeld iets over de mogelijkheid die ik zoek.
YNAB doet ook een 'hypotheek aflossings simulator'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-05 23:52
Ik wilde aanvankelijk heel simpel de transacties van meerdere rekeningen kunnen taggen met zelfgekozen tags en zoveel mogelijk automatiseren (dus complexe regels, die kunnen toepassen met terugwerkende kracht of juist niet, etc.). Ik heb het geprobeerd in Excel, maar dat wordt al gauw onwerkbaar: vrij vervelende trage formules, meerdere tabbladden, lastig je data-integriteit bewaken met knippen en plakken/aanvullen van regels. Ik wil het offline hebben (alleen csv-imports) en vooral toegang tot de onderliggende data voor custom queries. Opensource-oplossingen zijn het vaak net niet of duwen je in een mal die net niet lekker zit (GnuCash).

Uit hobby-overwegingen toen een postgresql-database opgzet, een API met python (flask) en een hele basale frontend in Angular (tabel met pagination, zoekfunctie in alle velden, filteren op tags, tags toekennen uit dropdowns). Dat werkte zo aardig dat ik af en toe wat uitbreidingen heb gedaan:
- csv importeren met negeren van duplicaten (met mijn custom definitie van duplicaat die per bank verschilt!)
- csv importeren met extra checks of de balans nog klopt
- csv-importer voor credit-card-csv gemaakt (die automatisch de tegen-post is van de rekening waar het vanaf geboekt wordt)
- hierarchische tags
- tag-rules in de vorm "moet alle van deze lijst substrings bevatten maar niet die uit deze lijst"
- opsplitsen in subtransacties mogelijk gemaakt
- een budgettering-functionaliteit gemaakt: per maand aan iedere tag bedrag X toekennen, en dan rood/groen tonen als het na die maand slecht/goed uitpakt.
- rentes (rente per rekening en periode invoeren, dan berekent hij de te ontvangen rente, vult hij automatisch als budget op de post "rente" -> als het niet klopt wordt het dus rood en valt het mij op)

Het is absoluut niet deelbaar want UI is heel lelijk, geen grafiekjes, geen app, er zitten allerlei quircks en shortcuts in, zoals het een hobby-project betaamt. Oja en geen unit tests (foei). Maar voor mij voldoet het super en iedere wens die ik heb kan ik - als ik tijd heb - implementeren. Bijv. (zoals in de laatste berichten genoemd) zit te denken aan een hypotheek-configurator: wat gebeurt er als ik extra aflos t.o.v. rente ontvangen op spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:21
Ik zie hier een aantal keer actual budget voorbij komen.
Was eerst met fireflyiii bezig, maar heb nu proxmox draaien en daar lijkt actual budget beter ondersteunt te worden.
Zijn er hier meer die dat self hosted gebruiken?
Wat zijn dan de ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:24
jwbokx schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:33:
Was eerst met fireflyiii bezig, maar heb nu proxmox draaien en daar lijkt actual budget beter ondersteunt te worden.
Ik gebruik het nu een maand of 5. Erg tevreden over moet in zeggen. Heb zelf een CSV converter geschreven die KNAB exports naar het juiste format omzeg. Die nieuwe custom reports werkt ook top. Automatisering met rules werkt ook goed. Erg blij mee!

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Je gebruikt niet de gocardless importer?
Die gebruik ik bij fireflyii en zie die bij actual budget ook staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:52
jwbokx schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:33:
Self hosted op mijn NUC in Docker en met een reverse proxy naar een subdomein (actual.domein.nl). Werkt echt super, ook op mijn telefoon met een Progressive Web App (PWA). Kan Actual self hosted zeker aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

Ik gebruik al jaren YNAB en importeer automatisch met ABN AMRO. Ik loop er alleen tegenaan dat in het veld Payee een heel verhaal staat terwijl ik alleen de Payee wil zien. Wat ik nu doe is de payee aanmaken en dan een regel aanmaken zodat hij hem de volgende keer herkent maar dat is best bewerkelijk. Lopen jullie hier ook tegenaan?

Even een voorbeeld: "BEA, Betaalpas,Park. Gooiland H'sum,PASxxx,NR:xxxxx, 24.09.24/xxxx,HILVERSUM" (xxx is ipv mijn eigen data)

Waar ik wil zien: "Park Gooiland H'sum".

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:07

ptjuh

New day, same old shit

ik gebruik regelmatig Gnucash... Alleen ik merk dat het wekenlijks bijhouden zonder import echt teveel werk is ten opzichten van het inzicht wat ik ermee krijg.

is dan een betaal pakket zoals YNAB echt zoveel vriendelijker qua gebruik? Dus haal je de investering eruit?

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:58

Tazzios

..

@ptjuh waarom gebruik je de import functie niet? Van wat ik mij herinner werkt het mt940 formaat prima of is het een keer goed instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:36
Kennen jullie Creditcards die werken met de autoimporter van YNAB? Ik had AMEX maar die samenwerking is stopgezet om de één of andere reden (is niet meer aan te kiezen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:58
Sinds gisteren werkte bij mij Ynab4 (dus de oude offline versie) niet meer, continue een crash na het opstarten. Na wat zoekwerk kwam ik er op Reddit achter dat Ynab een ping doet naar www.youneedabudget.com/ waarschijnlijk voor update info en dat gaat mis. Het blokeren van Ynab4 in je firewall lost het issue daarmee op en nu werkt het weer prima!

Nogmaals credits naar de users op Reddit voor het oplossen maar omdat er hier misschien meer Ynab4 gebruikers zijn wou ik hem hier toch even delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 09:52
Chill dat je niet vas zit aan aan abbo! Vind dat nog steeds matig dat dit nu niet meer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredst
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-06 22:01
Ik gebruik Penningmeester. Dat vond ik na MS-Money wat ik vroeger gebruikte het beste alternatief tot nu toe. Alles met keurige automatische classificatie van transacties. Die kan je helemaal naar hand zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
wel een abbo van €17 per jaar als ik het zo zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweaKers1952
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-05 20:05
Banktrans app leest ING-afschrift niet meer in (hier sinds 2024-10-06)
Puntkomma als scheidingsteken
Door komma's als scheidingsteken
EN of NL-versies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandSmit
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:19
[/quote]
Banktrans app leest ING-afschrift niet meer in (hier sinds 2024-10-06)
[quote]
Daarnet nog gedaan, geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Laatst online: 16:30
Ik kwam dit topic tegen net nadat ik een conversie scriptje in elkaar had gezet voor de SNS naar een standaard Excel export. Dus ik dacht ik geef wat terug aan de gemeenschap dus bij deze. Het script is ook voor andere banken te gebruiken met een paar kleine aanpassingen en draait lokaal via python.

https://github.com/Thijs91/SNS-bank-gegevens-naar-Excel.git

Ik heb naar andere programma's gekeken zoals Firefly. Deze kreeg ik alleen niet lekker aan de praat. Net wat te hoge programeer kunde denk ik dan.

In het verleden heb ik Penningmeester gebruikt maar dit werkte toch niet lekker (het had zo zijn eigen wil, waarschijnlijk door eigen invoer maar kreeg het niet meer recht gebreid).

Uiteindelijk zelf dus wat in elkaar geklust wat het handwerk sterk verminderd. Ik zocht namelijk een programma dat lokaal draait en zonder abbo/kosten (ja ik weet het iets onmogelijks).

Heeft iemand misschien nog een mooie basis excel opzet voor de statistieken?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Ik kan iedereen acualbudget (https://actualbudget.com/) van harte aanraden. Gebruik het nu een halfjaartje en inzicht in mijn financieen is nog nooit zo groot geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Space21 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:49:
Ik kan iedereen acualbudget (https://actualbudget.com/) van harte aanraden. Gebruik het nu een halfjaartje en inzicht in mijn financieen is nog nooit zo groot geweest!
Iedere keer dat ik dit topic in de actieve topics voorbij zie komen heb ik precies dezelfde gedachte. Werkt heerlijk, echt het enige gratis alternatief dat in de buurt komt van de gebruiksvriendelijkheid van YNAB.

Ik importeer zelf met GoCardless mijn lopende rekeningen en PayPal, importeer handmatig een paar keer per maand de spaarrekeningen, en gebruik dit userscript om mijn creditcard transacties van ICS te downloaden en te importeren.

Het enige dat jammer is is dat PSD2 bij geen enkele bank voor spaarrekeningen werkt, voorheen had Knab of Rabo (volgens mij die laatste) wel gewoon de spaarrekeningen erin maar die hebben ze weggehaald, al kun je dat natuurlijk Actual niet aanrekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Oon schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:00:
[...]

Iedere keer dat ik dit topic in de actieve topics voorbij zie komen heb ik precies dezelfde gedachte. Werkt heerlijk, echt het enige gratis alternatief dat in de buurt komt van de gebruiksvriendelijkheid van YNAB.

Ik importeer zelf met GoCardless mijn lopende rekeningen en PayPal, importeer handmatig een paar keer per maand de spaarrekeningen, en gebruik dit userscript om mijn creditcard transacties van ICS te downloaden en te importeren.

Het enige dat jammer is is dat PSD2 bij geen enkele bank voor spaarrekeningen werkt, voorheen had Knab of Rabo (volgens mij die laatste) wel gewoon de spaarrekeningen erin maar die hebben ze weggehaald, al kun je dat natuurlijk Actual niet aanrekenen :)
Mijn hoofdbank is KNAB, ik heb een converter (Electron appje) geschreven van KNAB CSV naar het “ideale formaat in Actual”. Als daar animo voor is kan ik hem wel leven open sourcen. Werkt top!

Go ActualBudget!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:50
Impossibl3 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:44:
Ik kwam dit topic tegen net nadat ik een conversie scriptje in elkaar had gezet voor de SNS naar een standaard Excel export. Dus ik dacht ik geef wat terug aan de gemeenschap dus bij deze. Het script is ook voor andere banken te gebruiken met een paar kleine aanpassingen en draait lokaal via python.

https://github.com/Thijs91/SNS-bank-gegevens-naar-Excel.git

Ik heb naar andere programma's gekeken zoals Firefly. Deze kreeg ik alleen niet lekker aan de praat. Net wat te hoge programeer kunde denk ik dan.

In het verleden heb ik Penningmeester gebruikt maar dit werkte toch niet lekker (het had zo zijn eigen wil, waarschijnlijk door eigen invoer maar kreeg het niet meer recht gebreid).

Uiteindelijk zelf dus wat in elkaar geklust wat het handwerk sterk verminderd. Ik zocht namelijk een programma dat lokaal draait en zonder abbo/kosten (ja ik weet het iets onmogelijks).

Heeft iemand misschien nog een mooie basis excel opzet voor de statistieken?
dank je voor het delen!
Ik heb geen ervaring met python (!), maar ik dacht laat ik het eens proberen :)
Alle genoemde software geinstalleerd, directories aangepast in de PY file en daarna file opgestart.
Ik krijg dan echter foutmeldingen in visual studio code. Wellicht doordat ik bepaalde instellingen anders heb staan?
Of wellicht het specifieke sns format wat jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Laatst online: 16:30
@helloitsme dat kan. Op regel 7 staat het SNS format. Daar moet je de kolommen goed voor zetten. Sommige zijn relevant andere niet. Deze moet je even voor je eigen bank goed zetten.

En anders even je foutcode hier of in een dm zetten. Dan weten we meer.

[ Voor 17% gewijzigd door Impossibl3 op 10-11-2024 18:27 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Space21 schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:47:
[...]

Mijn hoofdbank is KNAB, ik heb een converter (Electron appje) geschreven van KNAB CSV naar het “ideale formaat in Actual”. Als daar animo voor is kan ik hem wel leven open sourcen. Werkt top!

Go ActualBudget!
Ik gebruik zelf https://ynab.danielhaitink.nl/ voor Knab, en ik gebruikte tot voor kort https://aniav.github.io/ynab-csv/ om de CSV van ICS om te zetten naar YNAB-formaat, maar heb sindsdien mijn userscript aangepast om gewoon het juiste formaat uit te poepen.

Ben alleen nog even aan het zoeken wat qua budget lekker werkt. Ik had m'n vrouw zo ver dat ze mee keek en dingen in categorieën zette in YNAB, maar in Actual nog niet want ik was het nog aan het opzetten. Inmiddels van heel 2024 alle transacties erin en ruw gecategoriseerd maar ik merk dat er veel overlap zit tussen sommige dingen terwijl het verschil wel belangrijk is (bijv. zakelijke software, software/apps, online abonnementen).

Ben ook wel benieuwd hoe mensen het doen met inkomende terugbetalingen; gaan die terug op de categorie waar het bedrag uit besteed was of gewoon op Income?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:50
Impossibl3 schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:26:
@helloitsme dat kan. Op regel 7 staat het SNS format. Daar moet je de kolommen goed voor zetten. Sommige zijn relevant andere niet. Deze moet je even voor je eigen bank goed zetten.

En anders even je foutcode hier of in een dm zetten. Dan weten we meer.
dank je voor je snelle reactie.
Ik denk dat het kwam doordat ik een komma seperated file als input gebruikte ipv een ; sepearted file.
net namelijk even een nieuwe file gedownload met ; separator en toen kreeg ik geen foutmeldingen
Ik ga er eens verder mee experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Space21 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:49:
is volgende mogelijk:
Te gebruiken op zowel een desktop windows 11 + Iphone + macbook air + werklaptop (hier kan ik zelf geen programma's op installeren - dus dit moet dan via een browser gaan)
Bijvoorbeeld: ik maak enkele transacties via desktop windows 11, pak daarna mijn iphone of laptop log in en zie de wijzigingen en vice versa? Dat gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

bartmaniac schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:09:
[...]

is volgende mogelijk:
Te gebruiken op zowel een desktop windows 11 + Iphone + macbook air + werklaptop (hier kan ik zelf geen programma's op installeren - dus dit moet dan via een browser gaan)
Bijvoorbeeld: ik maak enkele transacties via desktop windows 11, pak daarna mijn iphone of laptop log in en zie de wijzigingen en vice versa? Dat gaat?
Actual is volledig browser-based. De interface die je het meest gebruikt is gewoon een tabelweergave, als je een transactie hebt ingevoerd (of geïmporteerd vanaf CSV of automatisch ingelezen via GoCardless) dan staat die erin en kun je 'm daarna bewerken. Maakt niet uit vanaf welk apparaat, zolang je dat niet tegelijk probeert te doen, want als je sessie uit sync raakt gaat het fout (dus twee browsertabs op één PC werkt ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
ok ik heb het via pikapod "geïnstalleerd" Al snap ik nog niet goed waar mijn data nu staat. Ik ben nu even ingelogd via de browser op het werk, dan staat al mijn data dus op de server van pikapod?

Het staat toch nog echt in zijn kinderschoenen (enkel in het Engels, geen onderscheid in soorten accounts, enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

bartmaniac schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:33:
ok ik heb het via pikapod "geïnstalleerd" Al snap ik nog niet goed waar mijn data nu staat. Ik ben nu even ingelogd via de browser op het werk, dan staat al mijn data dus op de server van pikapod?

Het staat toch nog echt in zijn kinderschoenen (enkel in het Engels, geen onderscheid in soorten accounts, enz enz
Ja, de data staat op de server, je synct het hele bestand naar je browser (client) wanneer je de applicatie laadt.

Alleen in het Engels vind ik een non-argument, en soorten accounts.. ja dat zou wel een mooie feature kunnen zijn. Je hebt nu on-budget en off-budget, dat is eigenlijk voldoende, maar de vergaande automatische features van bijv. YNAB met creditcard accounts of leningen zitten er niet in. Ik mis ze niet echt moet ik zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Belangrijk zal vooral zijn of er voldoende ontwikkelaars hun tijd willen blijven steken in het project. Als die plots er geen zin of tijd meer in kunnen steken kan dat geen problemen geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

bartmaniac schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:50:
Belangrijk zal vooral zijn of er voldoende ontwikkelaars hun tijd willen blijven steken in het project. Als die plots er geen zin of tijd meer in kunnen steken kan dat geen problemen geven?
Actual was een commerciëel product en is open source gegaan, op https://actualbudget.org/docs/releases/ kun je een hele lijst van fixes geven.
Ze doen wel relatief lange release cycles, maar dan goed volgeladen met fixes en nieuwe features.

Van alle YNAB/Mint etc alternatieven die er zijn is Actual niet de meest uitgebreide (dat zal Firefly III zijn), maar wel het meest gebruiksvriendelijk, en dat is mij veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
bartmaniac schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:50:
Ze zitten op discord een link via hun contact pagina:
https://actualbudget.org/contact/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Iemand bekend met een online programma dat double entry boekhouden doet én forecasting over bijvoorbeeld 5 jaar? Én budgetting? Mag wat kosten. Ik kom uit op gnucash maar die is offline en opensource. Ik doel op iets van een gerenomeerd bedrijf. Quicken hoor ik goede verhalen over, nooit geprobeerd. Exact Online? Het is echter wel voor prive finances en geen bedrijf, erg overkill, ik weet het but I love my numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

ironheart schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:23:
Iemand bekend met een online programma dat double entry boekhouden doet én forecasting over bijvoorbeeld 5 jaar? Én budgetting? Mag wat kosten. Ik kom uit op gnucash maar die is offline en opensource. Ik doe iets van een gerenomeerd bedrijf. Quicken hoor ik goede verhalen over, nooit geprobeerd. Exact Online? Het is echter wel voor prive finances en geen bedrijf, erg overkill, ik weet het but I love my numbers.
Kan YNAB dat niet gewoon? Zeker met de Toolkit zou dat wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Momenteel gebruik ik YNAB voor mijn financiele bezigheden. Ik ben aan het kijken naar AFAS Personal / Mijnhuishoudboekje maar daar kun je geen spaardoelen instellen. Zijn er mensen die dit al gebruiken? Hoe creeëren jullie dan spaardoelen en waar houden jullie dat bij?

En als je nou een budget hebt opgesteld voor kleding bijvoorbeeld, maandelijks € 50,-
Als je na de eerste maand nog geld over hebt van je € 50,- wat dan? Waar is het heen gegaan?

[ Voor 25% gewijzigd door ironheart op 19-11-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:17
ironheart schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:50:
Momenteel gebruik ik YNAB voor mijn financiele bezigheden. Ik ben aan het kijken naar AFAS Personal / Mijnhuishoudboekje maar daar kun je geen spaardoelen instellen. Zijn er mensen die dit al gebruiken? Hoe creeëren jullie dan spaardoelen en waar houden jullie dat bij?

En als je nou een budget hebt opgesteld voor kleding bijvoorbeeld, maandelijks € 50,-
Als je na de eerste maand nog geld over hebt van je € 50,- wat dan? Waar is het heen gegaan?
Ik gebruik Mijn Geldzaken al 11 jaar! Spaardoelen stel ik niet in met deze dienst, hiervoor gebruik ik de bankapp.

Ik heb heel lang de spaardoelen van de ING gebruikt om te budgetteren. Als ik 100 EUR op een spaarrekening zette voor kleding, dan was het budget 100 EUR. Als ik iets uitgeef, dan gaat het benodigde bedrag er af. Als ik niks uitgeef die maand, dan blijft het bedrag op de spaarrekening staan. MijnGeldzaken heb ik zo ingesteld dat spaarbedragen niet meegenomen worden in de overzichten zodat alleen daadwerkelijke uitgaven meegenomen worden.

Ik gebruik nu bunq in combinatie met Mijn Geldzaken. Dankzij MijnGeldzaken heb ik vooral inzicht in mijn uitgaven en de bijbehorende (sub-)categorieën in het verleden met pie charts en YTD grafieken. Je kan ook budgetten instellen in Mijn Geldzaken dus je zou hier ook een budget kunnen maken voor de spaarcategorie.

De verschillende rekeningen bij bunq gebruik ik vooral om te weten hoe ik er nu voor sta op de categorieën die voor mij het meest relevant zijn. Bijv. hoeveel kan ik nog uitgeven voor de boodschappen en kan ik nog een game kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-06 19:09
Oon schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:34:
[...]
Ben ook wel benieuwd hoe mensen het doen met inkomende terugbetalingen; gaan die terug op de categorie waar het bedrag uit besteed was of gewoon op Income?
Ik zat hier ook mee te stoeien, met name omdat indelen op de categorie de rapportages door de war gooit. Als ik dan eens de bon van een groep uiteten kop en met Tikkies terugkrijg dan leek het net of ik zelf getrakteerd had.

Sinds een paar maanden heb ik nu een losse categorie “voorschot” gemaakt waar ik dit in boek. Desnoods met splits. Dan kan ik dit perfect filteren uit de rapportages en bijkomend voordeel is dat ik ook meteen kan zien of alles wel weer in balans is gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:59
thys schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:23:
Ik zat hier ook mee te stoeien, met name omdat indelen op de categorie de rapportages door de war gooit. Als ik dan eens de bon van een groep uiteten kop en met Tikkies terugkrijg dan leek het net of ik zelf getrakteerd had.
Hoe bedoel je dit? Als je €100 voor 10 man betaalt en je boekt 9 keer een tikkie van €-10 op dezelfde categorie, dan blijft in de rapportage toch gewoon netjes het saldo van €10 over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-06 19:09
edozat1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:59:
[...]

Hoe bedoel je dit? Als je €100 voor 10 man betaalt en je boekt 9 keer een tikkie van €-10 op dezelfde categorie, dan blijft in de rapportage toch gewoon netjes het saldo van €10 over?
Met rapportage bedoel ik de nieuwe “Custom Report” van Actual Budget. En nee daar wordt dan € 100 weergegeven ipv € 10, is mijn ervaring.

Edit: ik zie nu dat ik type op Payment had staan, dus zo te zien heb ik dit gedrag zelf veroorzaakt 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door thys op 13-01-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
thys schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:10:
[...]

Met rapportage bedoel ik de nieuwe “Custom Report” van Actual Budget. En nee daar wordt dan € 100 weergegeven ipv € 10, is mijn ervaring.

Edit: ik zie nu dat ik type op Payment had staan, dus zo te zien heb ik dit gedrag zelf veroorzaakt 8)7
Ik gebruik sinds kort Gnucash. Misschien wat overdreven, maar je kunt er wel alles in kwijt, inclusief beleggingen en andere bezittingen, zoals een eigen woning. Je werkt dan met dubbel boekhouden, dus het vraagt wel wat inleeswerk als je dat niet kent. Als je dan iets voorschiet voor anderen, boek je dat op debiteuren en zijn het dus geen uitgaven. Als ze je terugbetalen, boek je het weer op debiteuren en zijn het geen inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

edozat1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:59:
[...]

En wat als dat niet in dezelfde maand valt?

Ik beheer voor ons ouderlijke gezin de Netflix, Disney+ etc abonnementen, netjes allemaal met de extra user(s) maar ik schiet voor en stuur betaalverzoeken waardoor ik zelf een klein beetje korting krijg op mijn eigen gebruik.
Nou komt er bijv. in december een afschrijving van 25 euro binnen, die boek ik op categorie 'Media', maar pas later in de maand stuur ik een betaalverzoek van 10 euro, en die wordt pas in januari betaald.
Als ik dan die 10 euro boek op de categorie 'Media' dan heb ik ineens 10 euro in die categorie die er eigenlijk niet is, het geld is immers al uitgegeven. Boeken op de vorige maand klopt ook niet, want de transactie is van deze maand.

Wat ik nu doe is gewoon alle + op Income boeken en alle - op de juiste categorie, maar dat voelt ergens ook fout. Het probleem met de andere oplossing is dat ik niet maandelijks maar eens per (half)jaar een betaalverzoek stuur en dan lijkt het alsof ik óf heel veel inkomen extra heb óf staat mijn Media categorie ineens ver positief.

Heb er nog over gedacht om gewoon een losse Revolut rekening te gebruiken oid, maar dat is ook zo'n gedoe met overboeken van mijn lopende rekening (het eerste half jaar dan, daarna zou ik alleen mijn daadwerkelijke eigen kosten moeten overzetten).

Hetzelfde geldt overigens voor teruggaven; ik heb laatst mijn Amazon Prime abonnement opgezegd, daar kreeg ik 27 cent terug, maar wel pas in een andere budgetmaand dan het abonnement in is afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 08:17
Oon schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Ik zet dat gewoon in de maand van de aankoop (gebruik wel excel/sheets dus was niet helemaal zeker of de discussie hier over de specifieke tool YNAB ging).
Vroeger deed ik dat ook in de maand zelf, maar dan had je in de categorie: -35€ staan en dat was gewoon raar, op jaarbasis klopte het wel, maar sommige maanden waren dan negatief en andere veel te duur.

Dus ik zoek nu gewoon de entry terug en doe dan "= 150 - 35 - 42 - 29" ongeacht wanneer ze me terugbetalen.

Als het gaat om een maandelijkse structurele terugbetaling is het wel wat lastiger om dat elke keer te doen, dus evt zet ik dan bij inkomen "terugbetaling vaste kost"
Op zich gaat het ook niet over een officiele boekhouding die voor de regering correct moet zijn, dus als het ongeveer goed is, ben ik ook wel tevreden, ik wil vooral een idee hebben waar het geld naartoe gaat in grote lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
Ik snap het, als het in verschillende verslagperioden valt, wordt het lastiger. Het probleem is dat de bedragen die je voorschiet eigenlijk geen uitgaven zijn en als je ze terug krijgt, zijn het eigenlijk geen inkomsten. Volgens mij kan je dat op twee manieren ondervangen.

Je kunt een echt boekhoudprogramma gebruiken dat dubbel boekhouden ondersteunt. Je splitst dan de transactie, boekt jouw deel op media en wat je voorschiet op debiteuren. Wat je terugkrijgt, boek je weer op debiteuren. Dan loop het deel dat anderen betalen dus buiten jouw uitgaven om. Je hebt dan ook geen problemen met overboekingen tussen rekeningen, wat ook geen uitgaven/inkomsten zijn.

Een aparte inkomstencategorie debiteuren/voorgeschoten maken. Eigenlijk doe je daarmee hetzelfde. Je splitst de transactie en boekt een deel op die categorie, net als de bedragen die je terugkrijgt. Afhankelijk van het programma dat je gebruikt, kan je die categorie buiten de rapportage houden, zodat het de boel niet vertroebelt.

[ Voor 7% gewijzigd door edozat1 op 14-01-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:15
[...]

Ik beheer voor ons ouderlijke gezin de Netflix, Disney+ etc abonnementen, netjes allemaal met de extra user(s) maar ik schiet voor en stuur betaalverzoeken waardoor ik zelf een klein beetje korting krijg op mijn eigen gebruik.
Nou komt er bijv. in december een afschrijving van 25 euro binnen, die boek ik op categorie 'Media', maar pas later in de maand stuur ik een betaalverzoek van 10 euro, en die wordt pas in januari betaald.
Als ik dan die 10 euro boek op de categorie 'Media' dan heb ik ineens 10 euro in die categorie die er eigenlijk niet is, het geld is immers al uitgegeven. Boeken op de vorige maand klopt ook niet, want de transactie is van deze maand.

Wat ik nu doe is gewoon alle + op Income boeken en alle - op de juiste categorie, maar dat voelt ergens ook fout. Het probleem met de andere oplossing is dat ik niet maandelijks maar eens per (half)jaar een betaalverzoek stuur en dan lijkt het alsof ik óf heel veel inkomen extra heb óf staat mijn Media categorie ineens ver positief.

Heb er nog over gedacht om gewoon een losse Revolut rekening te gebruiken oid, maar dat is ook zo'n gedoe met overboeken van mijn lopende rekening (het eerste half jaar dan, daarna zou ik alleen mijn daadwerkelijke eigen kosten moeten overzetten).

Hetzelfde geldt overigens voor teruggaven; ik heb laatst mijn Amazon Prime abonnement opgezegd, daar kreeg ik 27 cent terug, maar wel pas in een andere budgetmaand dan het abonnement in is afgeschreven.
Ook al zijn abonnementen voor media maandelijks, je kan ook gewoon met een jaarprijs werken toch?
Ik beheer ook de abonnementen van media zoals Spotify/Netflix/Amazon/HBO etc. Ik verstuur dan elke januari een tikkie van het afgelopen jaar met een jaarprijs. Krijg dan bijvoorbeeld in 1x 200 euro binnen die ik onder media boek (in spendle) en in 12 maanden boek ik elke maand bijvoorbeeld 25 euro af voor media. Zo kom ik onder de streep op bijv -50 uit (jaarlijks) Ik kom ook nooit echt lekker uit en zie januari en februari vaak als 2 maanden die nooit gaan kloppen. Mijn water wordt in 10 termijnen afgeschreven maart-december , zelfde als mijn eigen risico spreiding (10 maanden 38,50). Dus in die maanden heb ik ineens geen kosten, en daarna wel. Heb ook 2x jaarbetaling gedaan voor de zorgverzekering voor de 2-3% korting. Gemeente rekening is 1x en niet maandelijks, ik krijg vaak in juni waterschappen ineens die ik verspreid en deel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:01
Tja werken op basis van maand werkt sowieso toch niet? Sommige uitgaven zijn 1x per jaar. Auto onderhoud kan op verschillende momenten. Dingen voor de tuin, in november/december/januari is dat vrijwel 0.

Wat ik doe: transacties classificeren (ik ga niet boekhouden, het hoeft niet 100% sluitend te zijn).

En dan kijken hoe de uitgaven zich in de afgelopen 365 dagen hebben ontwikkeld: het voortschrijdend jaartotaal. Dan ben je maandelijkse schommelingen kwijt. Je kan het eventueel dan delen door 12 om het te koppelen aan een maandbudget.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 14-01-2025 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

edozat1 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Ik snap het, als het in verschillende verslagperioden valt, wordt het lastiger. Het probleem is dat de bedragen die je voorschiet eigenlijk geen uitgaven zijn en als je ze terug krijgt, zijn het eigenlijk geen inkomsten. Volgens mij kan je dat op twee manieren ondervangen.

Je kunt een echt boekhoudprogramma gebruiken dat dubbel boekhouden ondersteunt. Je splitst dan de transactie, boekt jouw deel op media en wat je voorschiet op debiteuren. Wat je terugkrijgt, boek je weer op debiteuren. Dan loop het deel dat anderen betalen dus buiten jouw uitgaven om. Je hebt dan ook geen problemen met overboekingen tussen rekeningen, wat ook geen uitgaven/inkomsten zijn.

Een aparte inkomstencategorie debiteuren/voorgeschoten maken. Eigenlijk doe je daarmee hetzelfde. Je splitst de transactie en boekt een deel op die categorie, net als de bedragen die je terugkrijgt. Afhankelijk van het programma dat je gebruikt, kan je die categorie buiten de rapportage houden, zodat het de boel niet vertroebelt.
Zeker een goed idee, bedankt! Dat laatste is wat ik ga proberen. In principe heb je geen volwaardig dubbel boekhouden met grootboekrekeningen nodig, ik kan in Actual gewoon kiezen welke categorieën ik in de rapporten terug laat komen dus dat is voldoende.

Hetzelfde geldt dan ook voor transacties waar ik een deel van terug heb gekregen, deze kan ik dan (in de historie) splitsen en het deel dat ik terugkrijg naar die categorie boeken, zodat die categorie samen met de terugbetaling weer op 0 eindigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:31:
Tja werken op basis van maand werkt sowieso toch niet? Sommige uitgaven zijn 1x per jaar. Auto onderhoud kan op verschillende momenten. Dingen voor de tuin, in november/december/januari is dat vrijwel 0.

Wat ik doe: transacties classificeren (ik ga niet boekhouden, het hoeft niet 100% sluitend te zijn).

En dan kijken hoe de uitgaven zich in de afgelopen 365 dagen hebben ontwikkeld: het voortschrijdend jaartotaal. Dan ben je maandelijkse schommelingen kwijt. Je kan het eventueel dan delen door 12 om het te koppelen aan een maandbudget.
Ik doe vrijwel hetzelfde.
Repeterende uitgaven bundelen en uitrekenen hoeveel dat per jaar kost. Alles optellen en het totaalbedrag delen door 12 en dat maandelijks in een spaarpotje storten. Als een bedrag nodig is, dan trek ik dat eruit en zo kom ik nooit in de knoei met schommelingen in mijn maandelijkse uitgaven.

[ Voor 3% gewijzigd door SURFivor op 14-01-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
BounceCloud schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:16:
[...]

Self hosted op mijn NUC in Docker en met een reverse proxy naar een subdomein (actual.domein.nl). Werkt echt super, ook op mijn telefoon met een Progressive Web App (PWA). Kan Actual self hosted zeker aanraden!
Ik heb zojuist de docker versie op mijn Raspberry Pi laten draaien. Dat lijkt allemaal prima te gaan, ik kon een wachtwoord aanmaken etc, maar nu kom ik toch niet verder. Ik moest in een unsupported mode draaien omdat mijn server blijkbaar geen https ondersteunt, maar dat heb ik ook helemaal niet nodig. De server dtaat niet open naar buiten, het gaat alleen om persoonlijk gebruik thuis.

Iemand tips? De huidige foutmelding is: "We had an unknown problem opening “My-Finances-bcd0f40”."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leii
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-06 15:41
Ik heb inmiddels een paar pagina's gelezen, en zal komende dagen nog wat verder terug lezen. Ik vroeg mij af of iemand wat kan zeggen over privacy/veiligheid aangezien je toch ook veel informatie gaat delen met een programma, als het gaat om bv. YNAB, Actual Budget, Spendle, Gocardless, Mijn geldzaken en Mijn huishoudboek (noem even de meeste genoemde programma's). Op alle sites staat natuurlijk wel iets over privacy, maar iedereen zegt natuurlijk dat het veilig is en dat ze goed met je gegevens om zullen gaan. Maar hoe zit het met de praktijk? Ik hoor het graag als er mensen zijn die hier verstand van hebben en er iets zinnigs over kunnen zeggen. Ik zie dat er in dit topic nog niet zo heel veel over is gegaan

[ Voor 9% gewijzigd door Leii op 19-01-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Leii schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:05:
Ik heb inmiddels een paar pagina's gelezen, en zal komende dagen nog wat verder terug lezen. Ik vroeg mij af of iemand wat kan zeggen over privacy/veiligheid aangezien je toch ook veel informatie gaat delen met een programma, als het gaat om bv. YNAB, Actual Budget, Spendle, Gocardless, Mijn geldzaken en Mijn huishoudboek (noem even de meeste genoemde programma's). Op alle sites staat natuurlijk wel iets over privacy, maar iedereen zegt natuurlijk dat het veilig is en dat ze goed met je gegevens om zullen gaan. Maar hoe zit het met de praktijk? Ik hoor het graag als er mensen zijn die hier verstand van hebben en er iets zinnigs over kunnen zeggen. Ik zie dat er in dit topic nog niet zo heel veel over is gegaan
Actual is tegenwoordig open source en self-hosted. Gocardless kun je gebruiken om je transacties te importeren maar het kan ook goed ieder weekend een keer met de hand.
In de praktijk boeit het weinig mensen waar jij je geld aan uitgeeft, maar 9/10 online pakketten hebben we in hun voorwaarden dat je gegevens (anoniem) gebruikt mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:44
Ik ben ook maar eens begonnen en heb wat onderzoek gedaan, via MijnGeldzaken, Dyme en Ynab ben ik toch bij een self-hosted Actual uitgekomen.

Aangezien we bij de SNS zitten, heb ik helaas geen manier om de spaarrekeningen in beeld te brengen, maar goed, dat is handmatig best goed bij te houden.

MijnGeldzaken werkte ook wel goed moet ik zeggen, maar ik probeerde 2FA aan te zetten voor mijn account en dat werkt niet. Ze gebruiken daar volgens mij Google Charts voor en daar gaat iets niet goed. Ik heb ze uiteindelijk een mail gestuurd, aangezien ik dit wel graag zou willen gebruiken voor mijn account.

Ik kreeg een mail terug:
Beste ,

Dank voor uw bericht. Het is op dit moment helaas niet mogelijk 2FA in te schakelen. Eerder ingeschakelde accounts werken wel gewoon.

Het ligt op dit moment bij onze ontwikkelaars om het aan te passen, maar wanneer dat zal zijn kunnen wij op dit moment niet aangeven.

Met vriendelijke groeten,
Support MijnGeldzaken.nl
Yup... gegevens verwijderd en dat is geen optie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:02
Ik heb geen ervaring met andere apps, ik heb onlangs Actual Budget geinstalleerd (docker).
Inmiddels van mijn belangrijkste rekeningen CSV's geimporteerd (laaste 2 maand).
Bedoeling is om later nog meer historiek toe te voegen, ik wil kunnen zoeken in alle transacties, maar ook evolutie van salaris en bepaalde uitgaven overheen de tijd zijn leuk om te zien.
Echter staan al mijn rekeningen negatief ipv het actuele saldo dat ik in mijn bankapp zie.
Dat komt door het gebrek aan historiek.
Hoe lossen jullie dit op? Een fictief bedrag boeken zodat het saldo klopt?
Dat zou ik dan terug moeten verwijderen en opnieuw berekenen als ik meer historiek via CSV wil importeren.
Of zijn er andere manieren.

Ik schrijf op het einde van de maand het resterende saldo steeds over naar de spaarrekening op het moment dat het loon wordt gestort. Onze lonen worden telkens voor het einde van de maand gestort.
Dat is dus het bedrag dat ik voor handen heb voor de komende maand, hier lijkt Actual Budget geen rekening mee te houden. Ik zal hier al eerdere vragen over, maar ik raak er niet aan uit of snap de logica erachter niet.
Hoe kan ik Actual Budget laten weten dat het "budget" voor de huidige maand eigenlijk al in de vorige maand gestort is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

BlackShadow schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:06:
Ik heb geen ervaring met andere apps, ik heb onlangs Actual Budget geinstalleerd (docker).
Inmiddels van mijn belangrijkste rekeningen CSV's geimporteerd (laaste 2 maand).
Bedoeling is om later nog meer historiek toe te voegen, ik wil kunnen zoeken in alle transacties, maar ook evolutie van salaris en bepaalde uitgaven overheen de tijd zijn leuk om te zien.
Echter staan al mijn rekeningen negatief ipv het actuele saldo dat ik in mijn bankapp zie.
Dat komt door het gebrek aan historiek.
Hoe lossen jullie dit op? Een fictief bedrag boeken zodat het saldo klopt?
Dat zou ik dan terug moeten verwijderen en opnieuw berekenen als ik meer historiek via CSV wil importeren.
Of zijn er andere manieren.
Het advies van de mensen die professioneel met dergelijke boekhoudtools werken is om niet je volledige geschiedenis te importeren maar hooguit vanaf het begin van het (vorige) jaar, want je volledige historie invullen zorgt vaak alleen voor meer ruis.
Wij hebben bijv. wel dingen als studieschuld en kwijtschelding van een deel daarvan geregistreerd, maar verder niks dat verder teruggaat dan 2023.

Een mismatch na een eerste import corrigeer je door je starting balance aan te passen, als je die geen hebt ingevuld maak je gewoon eenmalig een transactie aan op de datum voor de eerste transactie die je geïmporteerd hebt met het bedrag dat je mist. Voelt misschien fout, maar dat is wel de enige manier.
Ik schrijf op het einde van de maand het resterende saldo steeds over naar de spaarrekening op het moment dat het loon wordt gestort. Onze lonen worden telkens voor het einde van de maand gestort.
Dat is dus het bedrag dat ik voor handen heb voor de komende maand, hier lijkt Actual Budget geen rekening mee te houden. Ik zal hier al eerdere vragen over, maar ik raak er niet aan uit of snap de logica erachter niet.
Hoe kan ik Actual Budget laten weten dat het "budget" voor de huidige maand eigenlijk al in de vorige maand gestort is?
Deze tools kunnen inderdaad niks met een verschil tussen jouw financiële maand en de kalendermaand, de oplossing is om te zorgen dat je heel snel een maand vooruit gaat lopen (dus dat je altijd voor een volledige maand aan extra vermogen hebt). Als dat nog niet het geval is of als dat niet haalbaar is dan kun je met fictieve bedragen werken; je kunt alvast geld van deze maand reserveren voor volgende maand, of geld 'lenen' van volgende maand voor deze maand. Dat doe je met 'rollover overspending' en 'hold for next month' in je budget.

Ikzelf kijk niet zo nauw, ik gebruik Actual vooral voor het bijhouden van de inkomsten en uitgaven en niet zo zeer het budgetteren, dus ik zorg gewoon dat aan het einde van de maand al mijn budgetcategorieën op 0 staan zodat ik aan het begin van de maand weet hoeveel ik nog over heb tot ik weer betaald krijg.

Je kunt met templates (maar volgens mij is dat nog niet beschikbaar als stable feature) aangeven dat je bijv. iedere maand 83 euro betaalt voor je internet & TV, en dan kun je veel accurater reserveren. Je kunt ook gewoon het budget invullen op basis van het gemiddelde van de afgelopen maanden en daarmee een goede baseline krijgen van wat je deze maand meer of minder dan gemiddeld over gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
Ik heb ook een vraag aan gebruikers van Actual Budget. Hebben jullie eventuele spaarrekeningen ingesteld als on budget account (zoals AB adviseert) of als off budget account (zoals ik het denk ik liever doe)? Ik zie mijn budget als het bedrag dat ik beschikbaar heb voor maandelijkse uitgaven en daar hoort spaargeld wat mij betreft/in mijn geval niet bij. Hoe zien jullie dat?

Een andere vraag gaat over investeringen. Als je hiervoor een account hebt bij een broker en vanaf dat account aandelen koopt, hoe registreer je dat dan in AB? Is het account een off budget account waarnaar je een transfer doet en doe je vanaf daar een transfer naar een aandeel? Of hoe doen jullie dat? En hoe ga je om met transactiekosten?

[ Voor 5% gewijzigd door edozat1 op 17-02-2025 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Laatst online: 14:00
@BlackShadow je kan een startbalans instellen, dan zouden ze weer in sync moeten zijn.

@edozat1 ik heb een aantal onbudget en een off. Die van off haal ik geen geld vanaf, dus die tellen dan ook niet mee met de balans.

Ik ben wel afgestapt van Envelope naar Tracking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

edozat1 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:09:
Ik heb ook een vraag aan gebruikers van Actual Budget. Hebben jullie eventuele spaarrekeningen ingesteld als on budget account (zoals AB adviseert) of als off budget account (zoals ik het denk ik liever doe)? Ik zie mijn budget als het bedrag dat ik beschikbaar heb voor maandelijkse uitgaven en daar hoort spaargeld wat mij betreft/in mijn geval niet bij. Hoe zien jullie dat?

Een andere vraag gaat over investeringen. Als je hiervoor een account hebt bij een broker en vanaf dat account aandelen koopt, hoe registreer je dat dan in AB? Is het account een off budget account waarnaar je een transfer doet en doe je vanaf daar een transfer naar een aandeel? Of hoe doen jullie dat? En hoe ga je om met transactiekosten?
Wij hebben onze eigen spaarrekening On Budget staan, maar bijv. die van de kinderen Off Budget. Als je een spaarrekening hebt waar je echt niet aan zit kun je die Off Budget maken, maar dat is een persoonlijk iets.

Investeringen zou ik helemaal niet in Actual gaan registreren, hooguit een vaste en makkelijk herkenbare payee van maken, anders moet je namelijk ook gaan registreren hoe je investeringen groeien (of krimpen). Tenzij er een integratie is om dat automatisch te doen lijkt mij dat niet de moeite waard, want dan kun je iedere dag het verschil gaan noteren en als je dan ooit een keer liquideert en daarbij fees moet betalen klopt er alsnog weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
Deshmir schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:30:
@BlackShadow je kan een startbalans instellen, dan zouden ze weer in sync moeten zijn.

@edozat1 ik heb een aantal onbudget en een off. Die van off haal ik geen geld vanaf, dus die tellen dan ook niet mee met de balans.

Ik ben wel afgestapt van Envelope naar Tracking
Oon schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:01:
[...]

Wij hebben onze eigen spaarrekening On Budget staan, maar bijv. die van de kinderen Off Budget. Als je een spaarrekening hebt waar je echt niet aan zit kun je die Off Budget maken, maar dat is een persoonlijk iets.
Ok, laten afhangen van de situatie/functie van de rekening dus. Eens, zo ga ik het ook doen.
Investeringen zou ik helemaal niet in Actual gaan registreren, hooguit een vaste en makkelijk herkenbare payee van maken, anders moet je namelijk ook gaan registreren hoe je investeringen groeien (of krimpen). Tenzij er een integratie is om dat automatisch te doen lijkt mij dat niet de moeite waard, want dan kun je iedere dag het verschil gaan noteren en als je dan ooit een keer liquideert en daarbij fees moet betalen klopt er alsnog weinig van.
Ok, helder. Het is ook bedoeld om budgetten te maken en bijhouden en het lijkt erop alsof het niet gemaakt is voor investeringen. Maar ze geven wel aan dat je schulden en bezittingen kunt bijhouden. Je kunt maandelijks de waardeverandering aanpassen. Wel omslachtig, dus mogelijk laat ik ze er ook maar buiten. Even laten bezinken nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
  • Laatst online: 14:00
@edozat1 ik heb een stelpost met uitgaven “Investeringen”, dus houd wel bij hoeveel geld er naar toe gaat. (Komt niks van terug; langlopende investeringen).

Maar het is meer wat je zelf wenselijk vindt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

edozat1 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:53:
[...]

[...]

Ok, laten afhangen van de situatie/functie van de rekening dus. Eens, zo ga ik het ook doen.

[...]

Ok, helder. Het is ook bedoeld om budgetten te maken en bijhouden en het lijkt erop alsof het niet gemaakt is voor investeringen. Maar ze geven wel aan dat je schulden en bezittingen kunt bijhouden. Je kunt maandelijks de waardeverandering aanpassen. Wel omslachtig, dus mogelijk laat ik ze er ook maar buiten. Even laten bezinken nog.
Je zou altijd kunnen kijken of het platform waar je je geld belegd hebt een CSV-export heeft voor je maandelijkse overzicht, die zou je kunnen importeren naar een off budget account. Als je dan zelf geld inlegt schrijf je dat ook naar dat account (en dan verschijnt het als het goed is weer op de eerstvolgende import).
Maar of je er iets mee wint is een tweede, tenzij je actief geld weer terug naar je rekeningen stort..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edozat1 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:09:

Spaargeld heb ik inderdaad onbudget, maar ik heb investeringen offbudget.
Komt het omdat investeringen voor mij voor de lange termijn zijn (10+ jaar), maar er van de spaarrekening wel af en toe geld af gaat (bijv vakantie, laptop, telefoon, etc).

En de investeringen werk ik eens per paar maanden bij met een reconciliation zodat het een beetje de realiteit reflecteert.

Nb. Ik gebruik Portfolio Performance voor meer gedetailleerde data over mijn investeringen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Ik ga opnieuw beginnen met firefly.
Heb nu het helper script gebruikt, en het draait nu op onder proxmox.
Ik kreeg wel in eerste instantie een melding dat de locale niet klopte.
Ik heb hem op Nederlands staan.
Met zoeken is het nu gelukt om nl te installeren.
Maar was wel even puzzelen...

Verder zag ik dat er een Discord server is van de helperscripts.
Dit omdat ik was gaan zoeken hoe ik de importer er weer bij krijg.
Maar dat lijkt niet zonder slag of stoot te gaan...
Ga het nog wel proberen in de dezelfde lxc lukt, anders maar apart volgens de methode op de firefly site...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:28
Hoi,

Heeft Ynab veel meerwaarde ten opzichte van Actual of Financier.io? Zo ja, wat zijn voor jullie functies die de hogere prijs rechtvaardigen?

Los daarvan: Ik wil wel budgetteren, maar wil niet zo veel geld op mijn ING rekeningen laten staan. Ik zet het liever op beleggingsrekeningen. Kunnen bovenstaande softwarepakketten hiermee overweg?

Bijv. Ik zet 1000 eur. op een beleggingsrekening als buffer om koersdalingen op te vangen. Daarnaast heb ik een potje van 3000 euro voor onderhoud van mijn woning en dat staat nu op een spaarrekening. Ik wil dat overboeken naar de beleggingsrekening en heb dan dus nog steeds een potje wat constant 3000 euro waard is en blijft.
Het potje van 1000 euro groeit of daalt afhankelijk van wat de koers doet.
Ik boek ook elke maand 500 over naar de beleggingsgrekening, wat weer gesplitst moet worden in bijv. een deel wat in het potje onderhoud moet. Zelfde ook voor bijvoorbeeld een potje "auto", voor bijv. afschrijving en onderhoud.
Op de beleggingsrekening zit het nu op één grote hoop, bijv. aandelen van een indexfonds, maar in de software zou het in verschillende potjes moeten zitten.
Het schuiven van geld tussen rekeningen valt niet onder uitgaven, maar maakt het budgetteren misschien wat lastiger.

Kan zoiets in deze software? Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:46
@Alicanto Zolang de rekeningen als ‘on-budget’ zijn aangemerkt, maakt het voor YNAB verder niet uit waar het geld staat om onderdeel uit te maken van de verschillende potjes die je noemt. Je kan dus vrijelijk schuiven tussen rekeningen zonder dat dit impact heeft op je budget.

Je kan rekeningen ook als ‘ off-budget’ aanmerken. Boekingen naar een off-budget rekening kwalificeren als een uitgave voor YNAB en moeten dus gedekt worden door het budget, alsof je geld uitgeeft aan boodschappen.

Ik werk nu ruim 10 jaar met YNAB, en naar grote tevredenheid. Ja, het kost geld, maar het gebruiksgemak voor mij is groot en als gezin hebben we een voortdurend overzicht van waar we staan met uitgaven en reserveringen voor de kortere en langere termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:52
Alicanto schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:29:
Hoi,

Heeft Ynab veel meerwaarde ten opzichte van Actual of Financier.io? Zo ja, wat zijn voor jullie functies die de hogere prijs rechtvaardigen?

Los daarvan: Ik wil wel budgetteren, maar wil niet zo veel geld op mijn ING rekeningen laten staan. Ik zet het liever op beleggingsrekeningen. Kunnen bovenstaande softwarepakketten hiermee overweg?

Bijv. Ik zet 1000 eur. op een beleggingsrekening als buffer om koersdalingen op te vangen. Daarnaast heb ik een potje van 3000 euro voor onderhoud van mijn woning en dat staat nu op een spaarrekening. Ik wil dat overboeken naar de beleggingsrekening en heb dan dus nog steeds een potje wat constant 3000 euro waard is en blijft.
Ik boek ook elke maand 500 over naar de beleggingsgrekening, wat weer gesplitst moet worden in bijv. een deel wat in het potje onderhoud moet. Zelfde ook voor bijvoorbeeld een potje "auto", voor bijv. afschrijving en onderhoud.
Op de beleggingsrekening zit het nu op één grote hoop, bijv. aandelen van een indexfonds, maar in de software zou het in verschillende potjes moeten zitten.
Het schuiven van geld tussen rekeningen valt niet onder uitgaven, maar maakt het budgetteren misschien wat lastiger.

YNAB is een volwassen, 'relatief' feature-complete app met goede documentatie en gebruiksvriendelijkheid. Daar staat wel een redelijk premium prijskaartje tegenover.

Actual biedt in ieder geval de core-functionaliteit van YNAB: tracking en budgetteren. Ik gebruik het met volle tevredenheid, maar het is wel software die A) self-hosted is en 'B) nog in ontwikkeling is. Ik vind het self-hosted aspect een voordeel: je hebt zelf controle over je data en het is een stuk goedkoper dan YNAB, maar dat moet je wel interessant/leuk vinden.

Voor mijzelf zie ik geen meerwaarde in YNAB. Het is uiteindelijk een persoonlijke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Alicanto schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:29:
Hoi,

Het grootste voordeel van YNAB t.o.v. Actual is dat de community groter is, er is bijv. een uitgebreide community toolkit die heel wat verbeteringen toevoegt. Ook heeft YNAB meteen automatische imports geregeld zonder dat je een eigen account moet maken bij een dienst die dat faciliteert.
Het grootste voordeel van Actual is dat je niet een hele berg gevoelige data bij een buitenlands bedrijf neerlegt, en natuurlijk dat het gratis is.
YNAB heeft niet meer echt iets dat het verschil in prijs verantwoordt. Er zijn wel wat features zoals creditcard rekeningen en forecasting voor het afbetalen van schulden, maar die zijn zeer beperkt nuttig of zitten zelfs in de weg.

Ik ken geen enkel boekhoudprogramma dat echt met beleggingsrekeningen om kan gaan. Ze kunnen vrijwel allemaal een off-budget account maken, en dat is ook wat je hier zou moeten doen. Je zou dan eens in de zoveel tijd zelf moeten invoeren wat de nieuwe waarde van je beleggingen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
Uit @Trenchdog reactie maak ik op dat de beleggingsrekening "on budget" zou moeten zijn, zodat ik daar vrij naartoe kan schuiven, zonder dat het impact heeft op het budget. @Oon geeft echter weer aan dat het off-budget zou moeten zijn.
Ik kom er vast snel genoeg achter :) Ik ga nu eerst Actual proberen en als ik de smaak te pakken heb, wil ik Ynab toch ook wel eens een kans geven, maar dat komt dan later wel.

Ik wil geen reverse proxy, maar maak verbinding met mijn nas via tailscale / wireguard. Ik vond het nog best lastig om tailscale / https werkend te krijgen met Actual, maar dat is nu wel gelukt met deze docker-compose:

https://github.com/tailsc.../main/07-ts-actual-server

Ook dit filmpje heeft me geholpen: YouTube: Get started with Docker and Tailscale

Misschien heeft iemand er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:44
BounceCloud excuus ik bedoel @Trenchdog ik gebruik nu Ynab ook 10 jaar.
Maar jij bent overgestapt vanaf classics? Gebruik classics nog steeds dus kost ook niets.

[ Voor 17% gewijzigd door Marc3l op 03-03-2025 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Alicanto schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:16:
Uit @Trenchdog reactie maak ik op dat de beleggingsrekening "on budget" zou moeten zijn, zodat ik daar vrij naartoe kan schuiven, zonder dat het impact heeft op het budget. @Oon geeft echter weer aan dat het off-budget zou moeten zijn.
Ik kom er vast snel genoeg achter :) Ik ga nu eerst Actual proberen en als ik de smaak te pakken heb, wil ik Ynab toch ook wel eens een kans geven, maar dat komt dan later wel.

Ik wil geen reverse proxy, maar maak verbinding met mijn nas via tailscale / wireguard. Ik vond het nog best lastig om tailscale / https werkend te krijgen met Actual, maar dat is nu wel gelukt met deze docker-compose:

Ook dit filmpje heeft me geholpen: YouTube: Get started with Docker and Tailscale

On Budget is voor geld dat je actief gebruikt, dus spaarrekeningen die je gebruikt als je een keer een rekening moet betalen en lopende rekeningen. Off Budget is voor geld dat je (nog) niet écht in bezit hebt of andere doeleinden heeft; bijvoorbeeld schulden en m.i. ook beleggingen.
Als je beleggingen on-budget rekent dan hou je er in je budgetteren ook rekening mee dat je dat geld actief gebruikt, dat is prima voor een crypto wallet met wat speelgeld maar een beleggingsrekening zou daar (m.i.) niet onder moeten vallen. Het is immers geen geld dat je vrij kunt inzetten, maar geld dat je tijdelijk hebt uitgeleend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:46
Marc3l schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:09:
BounceCloud excuus ik bedoel @Trenchdog ik gebruik nu Ynab ook 10 jaar.
Maar jij bent overgestapt vanaf classics? Gebruik classics nog steeds dus kost ook niets.
Ik ben inderdaad op een gegeven moment overgestapt van versie 4 naar de online versie, zodat ik met mijn vriendin -> vrouw in hetzelfde budget kon werken. Eenieder moet zijn eigen afwegingen maken qua privacy ed, maar YNAB heeft voor nu ons vertrouwen.
Oon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:24:
[...]

On Budget is voor geld dat je actief gebruikt, dus spaarrekeningen die je gebruikt als je een keer een rekening moet betalen en lopende rekeningen. Off Budget is voor geld dat je (nog) niet écht in bezit hebt of andere doeleinden heeft; bijvoorbeeld schulden en m.i. ook beleggingen.
Als je beleggingen on-budget rekent dan hou je er in je budgetteren ook rekening mee dat je dat geld actief gebruikt, dat is prima voor een crypto wallet met wat speelgeld maar een beleggingsrekening zou daar (m.i.) niet onder moeten vallen. Het is immers geen geld dat je vrij kunt inzetten, maar geld dat je tijdelijk hebt uitgeleend.
Beleggingsrekeningen on-budget is inderdaad niet per se in lijn met de gedachte achter YNAB, maar het kan prima. Zo heb ik ook enige tijd een bedrag aan geldmarktbeleggingen on-budget gehouden zodat een reservering voor de financiering van een verbouwing zichtbaar bleef in het budget.
Veranderingen in de waarde van een beleggingsrekening houd ik zelf bij door middel van een transactie ‘Koersverschil’ die ik af en toe bijwerk, zodat het saldo in YNAB gelijk is aan het werkelijke saldo beleggingsrekening.

Voor mij is de bottom line dat je op verschillende manieren YNAB kan gebruiken om je doel te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
Ik gebruik Actual en beschouw on- en off-budget letterlijk: on-budgets accounts zijn rekeningen die bij mijn maandelijkse/jaarlijkse/normale uitgaven (budget) horen, off-budget accounts horen daar niet bij.

Meestal is het onderscheid duidelijk. Lopende rekeningen zijn on-budget, leningen en beleggingsrekeningen voor de lange termijn zijn off-budget. Een aflossing op een lening en de aankoop van aandelen zijn dus overboekingen van on- naar off-budget en dus uitgaven. Als ik aandelen verkoop, gaat het van off- naar on-budget en zijn het weer inkomsten.

Als ik niet zeker weet of een rekening on- of off-budget moet zijn, bedenk ik of ik overboekingen naar en van die rekening als uitgaven en inkomsten zie. Zo ja, dan off-budget, zo niet, dan on-budget. Met spaarrekeningen is het soms lastig. Als ik geld opzij leg voor een wasmachine, zie ik dat niet als een uitgave en als het vrijkomt om de wasmachine te kopen, zijn het m.i. geen inkomsten. Zo’n rekening zou ik dus on-budget houden.
Oon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:58:
[...]
Ik ken geen enkel boekhoudprogramma dat echt met beleggingsrekeningen om kan gaan. Ze kunnen vrijwel allemaal een off-budget account maken, en dat is ook wat je hier zou moeten doen. Je zou dan eens in de zoveel tijd zelf moeten invoeren wat de nieuwe waarde van je beleggingen is.
Volgens mij kan dit met GnuCash, ook koersen bijhouden.

[ Voor 18% gewijzigd door edozat1 op 03-03-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
Beleggingsrekeningen on-budget is inderdaad niet per se in lijn met de gedachte achter YNAB, maar het kan prima. Zo heb ik ook enige tijd een bedrag aan geldmarktbeleggingen on-budget gehouden zodat een reservering voor de financiering van een verbouwing zichtbaar bleef in het budget.
Veranderingen in de waarde van een beleggingsrekening houd ik zelf bij door middel van een transactie ‘Koersverschil’ die ik af en toe bijwerk, zodat het saldo in YNAB gelijk is aan het werkelijke saldo beleggingsrekening.

Voor mij is de bottom line dat je op verschillende manieren YNAB kan gebruiken om je doel te bereiken.
Thx, zo ga ik het denk ik ook eerst maar doen. Ik doe best vaak overboekingen van/naar beleggingsrekeningen en naar mijn mening zijn dat geen uitgaven of inkomsten, dus wil ik ze ook niet zo terugzien. Ik wil juist de budgetten / reserveringen voor bepaalde potjes overzichtelijk houden, ook al staat dat geld op een beleggingsrekening.
Dat het uitgeleend geld is vind ik niet zo belangrijk. Verkopen en terugboeken naar de rekening is zo gepiept. Als de markt volledig onderuit gaat is het potje misschien leeg, maar ik weet dat ik dat risico loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 07:04
Ik betwijfel of dit de juiste plek is om het te vragen, maar ik kan me voorstellen dat er wellicht meer mensen hebben gevochten om dingen draaiend te krijgen.

Ik heb inmiddels Actual Budget draaien, maar het lukt me maar niet om het te openen op m'n ipad of iphone. Op de pc moest ik de eerste keer refreshen en een risico accepteren. Dat werkt nu prima. Maar die optie heb ik niet op de ipad/iphone.
Ik had gelezen dat het wellicht te maken had met een reverse proxy / afwezigheid van https.

Ik heb vervolgens deze tutorial gebruikt om te kijken of het lukt om extern te verbinden. Het lukt me echter niet. Ik heb een domein geregeld via cloudfare.
https://leangaurav.medium...cloud-docker-4b74569b3c61

Ik draai nginx in een docker container. Actual budget draait op dezelfde server in een andere container. Het interne netwerk ip address van beide is hetzelfde, zeg 192.168.2.50.

Als in de nginx configuratie niet redirect naar de docker, dus gewoon de default setup van nginx, dan krijg ik een 404 error (zoals het hoort).

Enige idee wat het issue kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

rob1985 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:15:
Ik betwijfel of dit de juiste plek is om het te vragen, maar ik kan me voorstellen dat er wellicht meer mensen hebben gevochten om dingen draaiend te krijgen.

Ik heb inmiddels Actual Budget draaien, maar het lukt me maar niet om het te openen op m'n ipad of iphone. Op de pc moest ik de eerste keer refreshen en een risico accepteren. Dat werkt nu prima. Maar die optie heb ik niet op de ipad/iphone.
Ik had gelezen dat het wellicht te maken had met een reverse proxy / afwezigheid van https.

Ik heb vervolgens deze tutorial gebruikt om te kijken of het lukt om extern te verbinden. Het lukt me echter niet. Ik heb een domein geregeld via cloudfare.

Ik draai nginx in een docker container. Actual budget draait op dezelfde server in een andere container. Het interne netwerk ip address van beide is hetzelfde, zeg 192.168.2.50.

Als in de nginx configuratie niet redirect naar de docker, dus gewoon de default setup van nginx, dan krijg ik een 404 error (zoals het hoort).

Ik gebruik zelf Nginx Proxy Manager, die regelt ook (mits de LetsEncrypt server jouw domeinnaam kan vinden) automatisch je certificaat e.d. waardoor je gewoon een geldige SSL-verbinding krijgt.
Die draai je gewoon als Docker container, laat je als enige poort 80 en 443 publishen, en in NginxPM stel je dan in welke vhost naar welke container moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Oon op 06-03-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
rob1985 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:15:

Ik weet niet of het een optie voor je is, maar ik gebruik Cloudflare Tunnel op mijn Proxmox server, een alternatief voor een reverse proxy. Met als voordeel dat je geen poorten open hoeft te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 07:04
Dank, ik ga er eens mee aan de slag!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alicanto
@rob1985 ik heb voor https gezorgd door tailgate te installeren:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauwst
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-05 21:07
Actual budget en YNAB zien er sophisticated uit...maar ook als (voor mij te) veel tijdsinvestering.

Ik ben toch vooral opzoek naar een eenvoudige oplossing voor hoogover inzicht in mijn inkomsten uitgaven. De ABN grip app voorzag hier prima in, maar die bestaat niet meer.

Wat is een soortgelijk laagdrempelig alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

rauwst schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:10:
Actual budget en YNAB zien er sophisticated uit...maar ook als (voor mij te) veel tijdsinvestering.

Ik ben toch vooral opzoek naar een eenvoudige oplossing voor hoogover inzicht in mijn inkomsten uitgaven. De ABN grip app voorzag hier prima in, maar die bestaat niet meer.

Interessant dat ABN hier mee is gestopt, bij Knab kreeg ik toevallig gisteren de melding dat ze deze nieuwe feature hadden toegevoegd..

Als je iets simpelers zoekt is iets als MijnGeldzaken niet verkeerd, als je iets offline zoekt dan kan ik HomeBank aanraden.

Ik vind zelf Actual heel lekker werken, je maakt het zo moeilijk als je zelf wil uiteindelijk. YNAB was nét iets gebruiksvriendelijker, maar daar betaal je dan ook flink voor.
Van YNAB is ook de oude offline YNAB4 nog gewoon te gebruiken, die kun je in trial modus starten en dan de trialversie oneindig verlengen. Niet heel netjes, maar de licentie is niet meer te koop dus misschien wel het proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
rauwst schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:10:

Ik ken ABN Grip niet, maar 1 seconde googlen leert dat het nu in de ABN AMRO App zelf zit?

Ik gebruik zelf al jaren Mijn Geldzaken. Die heeft koppelingen met veel Nederlandse banken dus dat is makkelijk importeren. Ik doe niet aan budgetten maar het zit er wel in. Je kan labels en categorieên aan transacties toewijzen. Je kan regels instellen enzo. Je data staat bij Mijn Geldzaken dus daar moet je tegen kunnen.

De app voor mobiel is vrij matig maar de website is prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 27-03-2025 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rauwst
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-05 21:07
Kalentum schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:23:
[...]

Ik ken ABN Grip niet, maar 1 seconde googlen leert dat het nu in de ABN AMRO App zelf zit?

Ik gebruik zelf al jaren Mijn Geldzaken. Die heeft koppelingen met veel Nederlandse banken dus dat is makkelijk importeren. Het is niet heel veel meer dan een 'wijs transactie aan categorie' ding maar het werkt goed. Je kan regels instellen enzo. Je data staat bij Mijn Geldzaken dus daar moet je tegen kunnen.

De app voor mobiel is vrij matig maar de website is prima.
Er zijn een aantal functionaliteiten aan de abn app toegevoegd maar het is allemaal net niet.

Ik ga allereerst eens met mijngeldzaken aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:44
rauwst schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:26:
[...]

Er zijn een aantal functionaliteiten aan de abn app toegevoegd maar het is allemaal net niet.

Ik ga allereerst eens met mijngeldzaken aan de slag.
Heeft mijngeldzaken ondertussen zijn veiligheid alweer op orde? Toen ik het in het begin van het jaar gebruikte kon je bijvoorbeeld geen 2FA aanzetten en konden ze ook geen tijdlijn geven wanneer dat weer terug kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Nog steeds niet maar om nou te zeggen dat ze de zaken niet op orde hebben….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 23:15
https://www.mijngeldzaken.nl/watishet/veiligheid

Volgens hun security pagina hebben ze gewoon 2FA. Wel een grappige security pagina overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh

ptjuh

New day, same old shit

Ik heb nog een gratis account bij mijngeldzaken..>

Maar ik kan 2fa wel aanzetten , helaas wel alleen mogelijk met de Google authenticator...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:10
ptjuh schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:58:

Maar ik kan 2fa wel aanzetten , helaas wel alleen mogelijk met de Google authenticator...
Heel vaak staat er 'Google Authenticator' terwijl het om OTP MFA gaat die je met elke 'authenticator app' kan gebruiken.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
ptjuh schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:58:

Ik gebruik mijn geldzaken met Authy. Kan me niet herinneren dat het iets uitmaakte welke app je gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh

ptjuh

New day, same old shit

Deze werd aangegeven toen ik de site openende voor 2fa...

verder heb ik het niet geprobeerd of bekeken. Ik gebruik geldzaken al jaren niet meer. Toevallig dat er nog een account op stond :)

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste