BlackShadow schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:06:
Ik heb geen ervaring met andere apps, ik heb onlangs Actual Budget geinstalleerd (docker).
Inmiddels van mijn belangrijkste rekeningen CSV's geimporteerd (laaste 2 maand).
Bedoeling is om later nog meer historiek toe te voegen, ik wil kunnen zoeken in alle transacties, maar ook evolutie van salaris en bepaalde uitgaven overheen de tijd zijn leuk om te zien.
Echter staan al mijn rekeningen negatief ipv het actuele saldo dat ik in mijn bankapp zie.
Dat komt door het gebrek aan historiek.
Hoe lossen jullie dit op? Een fictief bedrag boeken zodat het saldo klopt?
Dat zou ik dan terug moeten verwijderen en opnieuw berekenen als ik meer historiek via CSV wil importeren.
Of zijn er andere manieren.
Het advies van de mensen die professioneel met dergelijke boekhoudtools werken is om niet je volledige geschiedenis te importeren maar hooguit vanaf het begin van het (vorige) jaar, want je volledige historie invullen zorgt vaak alleen voor meer ruis.
Wij hebben bijv. wel dingen als studieschuld en kwijtschelding van een deel daarvan geregistreerd, maar verder niks dat verder teruggaat dan 2023.
Een mismatch na een eerste import corrigeer je door je starting balance aan te passen, als je die geen hebt ingevuld maak je gewoon eenmalig een transactie aan op de datum voor de eerste transactie die je geïmporteerd hebt met het bedrag dat je mist. Voelt misschien fout, maar dat is wel de enige manier.
Ik schrijf op het einde van de maand het resterende saldo steeds over naar de spaarrekening op het moment dat het loon wordt gestort. Onze lonen worden telkens voor het einde van de maand gestort.
Dat is dus het bedrag dat ik voor handen heb voor de komende maand, hier lijkt Actual Budget geen rekening mee te houden. Ik zal hier al eerdere vragen over, maar ik raak er niet aan uit of snap de logica erachter niet.
Hoe kan ik Actual Budget laten weten dat het "budget" voor de huidige maand eigenlijk al in de vorige maand gestort is?
Deze tools kunnen inderdaad niks met een verschil tussen jouw financiële maand en de kalendermaand, de oplossing is om te zorgen dat je heel snel een maand vooruit gaat lopen (dus dat je altijd voor een volledige maand aan extra vermogen hebt). Als dat nog niet het geval is of als dat niet haalbaar is dan kun je met fictieve bedragen werken; je kunt alvast geld van deze maand reserveren voor volgende maand, of geld 'lenen' van volgende maand voor deze maand. Dat doe je met 'rollover overspending' en 'hold for next month' in je budget.
Ikzelf kijk niet zo nauw, ik gebruik Actual vooral voor het bijhouden van de inkomsten en uitgaven en niet zo zeer het budgetteren, dus ik zorg gewoon dat aan het einde van de maand al mijn budgetcategorieën op 0 staan zodat ik aan het begin van de maand weet hoeveel ik nog over heb tot ik weer betaald krijg.
Je kunt met
templates (maar volgens mij is dat nog niet beschikbaar als stable feature) aangeven dat je bijv. iedere maand 83 euro betaalt voor je internet & TV, en dan kun je veel accurater reserveren. Je kunt ook gewoon het budget invullen op basis van het gemiddelde van de afgelopen maanden en daarmee een goede baseline krijgen van wat je deze maand meer of minder dan gemiddeld over gaat hebben.