[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 68 ... 339 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-01 19:44

Bruzski

watte ??

ApC_IcE schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:38:
[...]

Hoe ben je aan de deurbel gekomen?
Ben al zo lang op zoek
gewoon via de US store.. zoals de meeste van ons denk ik? super ding ;)

overgens heb ik de mijne voorzien van een antidiefstal schroef zodat de pin niet meer toegankelijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door Bruzski op 10-12-2020 15:18 ]

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

• Bruzski

Bruzski

watte ??

.

[ Voor 99% gewijzigd door Bruzski op 10-12-2020 15:17 ]

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Bruzski schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:15:
[...]

gewoon via de US store.. zoals de meeste van ons denk ik? super ding ;)

overgens heb ik de mijne voorzien van een antidiefstal schroef zodat de pin niet meer toegankelijk is.
Heb je foto van die schroef en hoe je dat gedaan heb?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Daan S
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-01 16:30
Will_M schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:45:
Nieuwe firmware voor de AP's is uit (5.43.19.12493). Hier m'n 4 Nano-HD's eens even een 'Rolling Upgrade' geven zodat ze niet alle vier tegelijk onderuit gaan ;)
Er zijn wat berichten dat de 5.x (beta) firmware bij de NanoHD voor lagere snelheden zorgde. Heb je nog voor/ na speedtesten gedaan?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Daan S schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:38:
[...]

Er zijn wat berichten dat de 5.x (beta) firmware bij de NanoHD voor lagere snelheden zorgde. Heb je nog voor/ na speedtesten gedaan?
Uiteraard heb ik dat gedaan!! Ik haal met m'n zakelijke Windows laptop nog gewoon de maximaal haalbare waarden van het netwerkkaartje
There is 1 interface on the system:

Name : Wi-Fi
Description : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8265
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Channel : 36
Receive rate (Mbps) : 866.7
Transmit rate (Mbps) : 866.7
Signal : 82%

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 17:18
RobertMe schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:31:
[...]

Je zult dan sowieso access points nodig hebben :+ Welke dat zijn ligt gedeeltelijk ook aan jezelf. Persoonlijk zou ik sowieso even wachten op de Wifi 6 / 802.11ax access points. De eerste daarvan zijn nu ook al te pre-orderen met levering 14 december IIRC. Verder ligt het ook aan de plaatsing. Wil je UFOs aan het plafond hangen? Of wil je ze (onder langs) aan de muur plaatsen en meteen een aantal extra vaste aansluitingen creëren? In het eerste geval kom je op de U6 Lite of U6 LR uit (voor zover nu bekend is). Voor dat laatste kom je op de U6 In-Wall uit, wat een combinatie van AP en switch is met 4 additionele poorten aan de onderkant. Keuze tussen de U6 Lite en U6 LR (of tzt mogelijke andere modellen) zal voornamelijk afhangen van het budget, en je wensen. De U6 Lite doet maar 2x2 op beide frequentiebanden, de U6 LR 4x4 op beide. Dat levert dus theoretisch de dubbele snelheid op. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de clients die je hebt. Als je apparaten allemaal maar 1x1 of 2x2 doen betaal je bij de LR voor extra antennes die niet gebruikt worden.

Verder zou je natuurlijk ook nog naar de switches of routers kunnen kijken.
Bij switches zou je bv een PoE switch kunnen pakken zodat je de APs via die weg van stroom kunt voorzien en niet de losse PoE injector hoeft te gebruiken en dus extra stopcontact per AP. Dan heb je bv keuze tussen de nieuwere USW 8 Lite, USW 16 Lite en de USW 16 Gen 2 PoE, USW 24 Gen 2 PoE. Verschil zit uiteraard i aantal poorten en form factor. Feature wise qua switch zijn ze in zoverre gelijk.
Bij "routers" is de keuze beperkter. Wil je gebruik maken van het centrale beheer van de UniFi lijn is eigenlijk de enige keuze de UDM of UDM Pro. De USG kan wel ook beheert worden binnen de UniFi Controller, maar dat is een oud beestje en is in maintenance mode (lees: krijgt geen updates meer behalve evt security fixes). Maar de UDM heeft ook zijn issues.

En v.w.b. "is UniFi geschikt voor mij". Dat is voor ons moeilijk te zeggen. Zelf heb ik me netwerken zelfstandig aangeleerd en heb ik absoluut geen problemen met UniFi. Maar er zijn er uiteraard ook met minder IT affiniteit die veel meer problemen hebben om UniFi op te zetten. In die zin moet je er wel enige kennis van hebben, of in ieder geval de win om het zelf te leren. Het is niet dat je met 2x klikken je hele netwerk in de lucht hebt zeg maar. Maar het is ook niet dat je die-hard alles op de command line of zo moet doen.
Nogmaals dank voor je antwoord. Ik ben er in gedoken en het is een stuk duidelijker allemaal.

Nu wil ik tot ook camera's ophangen en is er netwerk opslag nodig voor die beelden. Dan kan met een Ubiquiti DVR de Dream Machine Pro of met eigen NAS. Die laatste heeft genoeg storage, maar gaat ze het aankunnen om 24/7 beelden te verwerken.

Gezien de wens zou een Dream Machine Pro wellicht al een goede investering zijn? Iemand ervaring met DVR functies van QNAP?

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-01 12:17

Falcon10

Hit it i would !

Noxa schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:11:
[...]

Nogmaals dank voor je antwoord. Ik ben er in gedoken en het is een stuk duidelijker allemaal.

Nu wil ik tot ook camera's ophangen en is er netwerk opslag nodig voor die beelden. Dan kan met een Ubiquiti DVR de Dream Machine Pro of met eigen NAS. Die laatste heeft genoeg storage, maar gaat ze het aankunnen om 24/7 beelden te verwerken.

Gezien de wens zou een Dream Machine Pro wellicht al een goede investering zijn? Iemand ervaring met DVR functies van QNAP?
Of je pakt een Cloudkey Gen2+
Daar steekt ook een HD in, die je zelfs makkelijk kan groter maken door een goekope WD schijf van 4 Tb in te steken.

-| Hit it i would ! |-

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:17
Noxa schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:11:
[...]

Je bedoeld NVR ipv DVR neem ik aan :)
Als je camera’s wilt moet je ook even kijken naar Dahua of Hikvision, kunnen niet naar de Ubiquiti NVR/Dream machine Pro schrijven maar zijn wel stukken goedkoper dan de G3/G4 lijnen. Qnap kan daarvoor dan een optie zijn.
loeberce schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:52:
[...]

[...]

UniFi Switch Lite 16 PoE staat weer in de EU store, maar nog steeds uitverkocht.....
Back in stock email hier ;)
Nou hup, bestellen! :P
Eindelijk van die powerzuipschuit US8-150 kachel af.

[ Voor 8% gewijzigd door ed1703 op 10-12-2020 16:31 ]

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-01 15:44
16 poorts compacte switch is weer op voorraad!
https://eu.store.ui.com/c.../products/usw-lite-16-poe

O, Ed was me voor. :)
Ik heb ook gelijk hoesjes voor de g3 meebesteld. Alleen de losse hebben ze niet, maar het 3 pack wel op voorraad. |:( Dan maar 3. Heb ik er twee voor de verkoop. :)

[ Voor 40% gewijzigd door rimave op 10-12-2020 16:54 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
ApC_IcE schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:38:
[...]

Hoe ben je aan de deurbel gekomen?
Ben al zo lang op zoek
Met een vriend uit de US laten overkomen (viabox). Er staan nog 3 mensen op V&A die er graag een willen dus je zou er samen een aantal in een keer kunnen laten verzenden. Je moet wel ieder apart bij Unifi bestellen en naar Viabox laten sturen maar vanaf daar kan het als een enkel pakket naar NL.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• rimave
Tassadar32 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:02:
[...]

Met een vriend uit de US laten overkomen (viabox). Er staan nog 3 mensen op V&A die er graag een willen dus je zou er samen een aantal in een keer kunnen laten verzenden. Je moet wel ieder apart bij Unifi bestellen en naar Viabox laten sturen maar vanaf daar kan het als een enkel pakket naar NL.
Die viabox vind ik duur. Shipito is goedkoper. Scheelt de helft (volgens hun calculator).

Ik heb goede ervaringen met shipito. Via hun oregon warehouse betaal je ook geen tax. Voor 1 dollar maken ze een paar foto’s van je pakketje voor het opnieuw ingepakt en verstuurd wordt.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Bruzski

Bruzski

watte ??

rimave schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:08:
[...]

Die viabox vind ik duur. Shipito is goedkoper. Scheelt de helft (volgens hun calculator).

Ik heb goede ervaringen met shipito. Via hun oregon warehouse betaal je ook geen tax. Voor 1 dollar maken ze een paar foto’s van je pakketje voor het opnieuw ingepakt en verstuurd wordt.
ik heb bij viabox oregon ook geen tax hoeven betalen, ligt aan welke betaling je verricht, ook ontvang je zonder extra kosten een foto van je pakketje.. ;)

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-01 07:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Hmmm ben even aan het uitzoeken hoe en wat. Met die viabox etc

[ Voor 18% gewijzigd door ApC_IcE op 10-12-2020 20:56 ]

• Bruzski

Bruzski

watte ??

ed1703 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:22:
[...]

Eindelijk van die powerzuipschuit US8-150 kachel af.
zuinige hollander.. :+

• Noxa
Falcon10 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:16:
[...]

Daar steekt ook een HD in, die je zelfs makkelijk kan groter maken door een goekope WD schijf van 4 Tb in te steken.
Nice, die had ik gemist. Ook de doorbell ontdekt, staat natuurlijk ook op het wenslijstje.. Oh damn, dit is wel een bodemloze put. Paniek op de spaarrekening.

Hoeveel data verslind een gemiddelde camera per dag, uur, week? Hoe gaan jullie er mee om, staat de camera non stop aan, of alleen bij activatie dmv bewegingsdetectie?
rimave schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:21:
Volgens mij had ik dit de eerste keer ook al zonder succes geprobeerd. Alleen heb ik toen eerst het IP van USG via telnet in dezelfde range als mijn Zyxell gegooid: 192.168.178.x. Vervolgens mislukte het adopten in de Unifi controller toen.
NOFI, maar dat is hetzelfde alsof je Windows herinstalleert en daarna een oude image terugzet... niet echt handig! ;)

Zet gewoon alles als NAT achter NAT achter je ZyXel netwerk en stel alles in naar wens.
Als je klaar bent dan de ZyXel in Bridge Mode zetten en de USG al het werk laten doen en klaar! :)
Servor schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:49:
Wat doen jullie met dergelijke meldingen?

[...]

Die verder helemaal verklaarbaar is aangezien ik PiHole gebruik tbv DNS filtering. Ik neem aan dat ze geen kwaad kunnen verder, deze meldingen?
Ik heb dergelijke meldingen nog nooit voorbij zien komen in al die tijd dat ik Pi-Hole gebruik dus ik gok dat het aan je Client of WiFi signaal ligt :)
Will_M schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:53:
Uiteraard heb ik dat gedaan!! Ik haal met m'n zakelijke Windows laptop nog gewoon de maximaal haalbare waarden van het netwerkkaartje
Doe eens wat iperf3 of smb transfers, want uiteindelijk maakt dat het daadwerkelijke verschil :P

Uiteraard met beide firmwares! >:) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-01 19:38
Wat hebben jullie hier als harddrive in de UDMP, het officiele lijstje met ondersteunde drives is best klein!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

rasper schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:30:
Wat hebben jullie hier als harddrive in de UDMP, het officiele lijstje met ondersteunde drives is best klein!
WD Red 8TB :/

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:19
@rasper een WD Blue 2TB

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:38
WD Purple 4TB

• Tylen

Tylen

Tweedehands 4TB disk.

• chrisvm
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-11-2025
Ik wil graag een UDM Pro in mijn netwerkplaatsen die direct gekoppeld is aan glas. Ik zit bij tweak en heb een fritzbox 5490.

Ik dacht dat de fiber module UF-SM-1G-S wel zou passen dus heb die bijbesteld... Echter... plug die nu in mijn fritzbox gaat past daar niet in :(..bummer.. niet bij stil gestaan.

Kan iemand mij vertellen welke module ik dan wel zou moeten hebben om dit passend te krijgen? De fritzbox kan ik voorzover ik heb gelezen ook niet in bridge modus zetten dus zit een beetje vast om verder te kunnen gaan met mijn nieuwe speledingetje ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJS6z3FKDdJI-UoMJPsV6TnStlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5GBjztAkW5iqKMizrS5HvSMf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_DRHpEubVx65uOa0z2xVtUtGJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gN2neT4UGiGaNvh5MhEKOV4C.png?f=fotoalbum_large

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:16:
[...]

Ik heb dergelijke meldingen nog nooit voorbij zien komen in al die tijd dat ik Pi-Hole gebruik dus ik gok dat het aan je Client of WiFi signaal ligt :)
Ok, bijzonder want ik zie het op meerdere iPhones en iPads hier in huis (ouder en nieuwer) en met 2 Pro AP's heb ik nog nooit een issue mbt signaal of bereik gehad. Het is ook niet dat er iets niet werkt of er een storing is, alleen de melding viel me op. Ik laat het maar even zo dan :).

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@chrisvm
Dit is een SC kabel en hebt een LC SFP

Je zou een LC naar SC SingleMode kabel kunnen bestellen.
chrisvm schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:05:
Ik wil graag een UDM Pro in mijn netwerkplaatsen die direct gekoppeld is aan glas. Ik zit bij tweak en heb een fritzbox 5490.

Ik dacht dat de fiber module UF-SM-1G-S wel zou passen dus heb die bijbesteld... Echter... plug die nu in mijn fritzbox gaat past daar niet in :(..bummer.. niet bij stil gestaan.

Kan iemand mij vertellen welke module ik dan wel zou moeten hebben om dit passend te krijgen? De fritzbox kan ik voorzover ik heb gelezen ook niet in bridge modus zetten dus zit een beetje vast om verder te kunnen gaan met mijn nieuwe speledingetje ;)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Alternatief op de oplossing van @Vorkie is bv op fs.com de juiste SFP module bestellen. Hun modules zouden normaliter ook werken in Ubiquiti apparatuur. Dus even goed kijken welke connector je nodig hebt (SC, LC, ...) en welke RX & TX frequentie. Vervolgens even op fs.com de juiste module bestellen en klaar. Wellicht logischer dan een "verloop kabel".

• chrisvm
Vorkie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:12:
@chrisvm
Dit is een SC kabel en hebt een LC SFP

Je zou een LC naar SC SingleMode kabel kunnen bestellen.
Dank voor deze snelle reactie! dat lijkt mij een snelle fix hiervoor..

Ik heb deze kabel gevonden.. dat is wat je bedoelt toch? (dus de bestaande kabel vervangen. blauwe connector gaat in UDM Pro en de groene gaat in de glasvezelaansluiting)

Dit is de aansluiting - lijkt nu kabel met dezelfde aansluitingen te zijn in zowel fritzbox als glasvezelpunt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5XAYvcK7bevVIBRZ1a4tBh3VhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LLwJ52LfNX1ztlFF5clrtfB3.png?f=fotoalbum_large

Dank @RobertMe dat is scenario 2 die ik achter de hand houdt.. moet gaan lukken zo 8)

[ Voor 4% gewijzigd door chrisvm op 11-12-2020 10:37 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
chrisvm schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:36:
[...]

Dank voor deze snelle reactie! dat lijkt mij een snelle fix hiervoor..

Ik heb deze kabel gevonden.. dat is wat je bedoelt toch? (dus de bestaande kabel vervangen. blauwe connector gaat in UDM Pro en de groene gaat in de glasvezelaansluiting)

Dit is de aansluiting - lijkt nu kabel met dezelfde aansluitingen te zijn in zowel fritzbox als glasvezelpunt.
[Afbeelding]
Blauw blijft blauw maar check even wel die Ubiquiti zelf wilt (APC of UPC)

http://m.nl.fibresplitter...nd-apc-conn-25267067.html

• chrisvm
Vorkie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:38:
[...]

Blauw blijft blauw maar check even wel die Ubiquiti zelf wilt (APC of UPC)

http://m.nl.fibresplitter...nd-apc-conn-25267067.html
Sorry..zie nu dat de link hierboven is weggevallen.
https://www.utp-kabel.nl/...r6ZlYKRFYexYaAu77EALw_wcB

Begrijp ik nu goed dat deze kabel toch niet goed is? :|

edit: https://www.utp-kabel.nl/..._content=Alle%20producten
dit lijkt me beter!

[ Voor 19% gewijzigd door chrisvm op 11-12-2020 10:48 ]

• Will_M
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:16:

>>knip<<

Doe eens wat iperf3 of smb transfers, want uiteindelijk maakt dat het daadwerkelijke verschil :P

Uiteraard met beide firmwares! >:) :+
Ik heb momenteel even geen tweede machine ter beschikking waarop iPerf als server kan draaien zodat ik m'n eigen LAN kan testen (zakelijk spul van de baas hangt hier thuis aan een zwaar afgeschermd intern gasten netwerk) ;)

Een simpele commandline speedtest (Ookla) geeft onderstaande op een 100Mbit VDSL2 lijn waarbij m'n USG alle DPI / IPS spullen áán heeft staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Windows PowerShell
Copyright (C) Microsoft Corporation. All rights reserved.

Try the new cross-platform PowerShell https://aka.ms/pscore6

PS C:\WINDOWS\system32> cd\
PS C:\> cd .\Tools\
PS C:\Tools> .\speedtest.exe

Speedtest by Ookla

Server: RoutIT BV - Ede (id = 12372)
        ISP: KPN
    Latency:    12.05 ms   (0.32 ms jitter)
   Download:    89.81 Mbps (data used: 92.1 MB)
     Upload: FAILED
[error] Cannot read: A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond.

PS C:\Tools> .\speedtest.exe

Misschien van 't weekend eens even kijken of iPerf als server op de USG wil draaien...

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
(jarig!)
Ik heb een AC-Lite en AC-Pro hangen. Met de vorige firmware had ik het probleem dat bij veel Apple-apparaten de WiFi Experience continu op 60% zat. Het functioneert prima, maar het viel me op dat daardoor de algehele ervaring volgens de app naar beneden gaat.

Eergisteren nieuwe firmware beschikbaar en die lost dit probleem op. Heel blij, zou je zeggen. Volgende probleem komt de hoek om: Spotify Connect ziet Google Nest speakers niet. Ze zijn online in de Unifi-app, maar niet zichtbaar in Spotify-app.

Rollback gedaan en werkt weer als voorheen, met de slechte WiFi Experience. Hoop dat ze dit allebei kunnen fixen. Verder nog altijd erg tevreden met AC's.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 23:50

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Yup, deze moet je hebben, OS/2 van SC naar LC.

www.google.nl

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-01 13:22
@chrisvm ik heb deze kabel in gebruik; doet het prima met idd de blauwe van dit kitje.

Vaste locatie, vast netwerk.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Opi schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:39:
Bij een migratie van een site naar een controller in Docker (Jacob Alberti) krijg ik de volgende melding "This device is not able to connect to the internal STUN server on your Controller. Please check if the device is able to reach the STUN server on port 3478 and read UniFi - Troubleshooting STUN Communication Errors". Vergelijkbare situaties vinden een oplossing door port 3478 via UDP open te stellen. Dit is echter al het geval.

De oorspronkelijke controller heb ik al uitgezet. Via set-inform de verwijzing naar de controller aanpassen is succesvol geweest. Heeft iemand een suggestie?
Uiteindelijk heb ik dit opgelost door betreffende devices te vergeten en opnieuw te adopten. De logs maakten op verschillende plekken melding van de verkeerde locatie van de controller.
Hebben jullie geen last dat de UDM-p na reboot niet automatisch verbindt over glasvezel/sfp

Wanneer ik utp over sfp gebruik en een media converter dan krijg ik direct na reboot een ip. Gebruik ik de UF-SM-1G-S direct op de vezel dan heb na reboot wel direct een link maar krijg ikgeen ip.

Ik heb het probleem zowel bij KPN (pppoe)en bij Enreach (dhcp) verbindingen

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 11-12-2020 12:25 ]

Lesdictische is mijn hash#

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb twee Ubiquity AP-AC Pro's in huis gehaald vorig jaar, en moet zeggen dat ik vrij ontevreden ben. Als ik van de ene verdieping naar de andere loop moet ik mijn wifi uit/aan zetten op mijn iPhone/Macbook/iPad voordat het weer werkt. Lijkt erop dat handoff voor geen meter werkt.

Ik heb geen cloudkey of dat soort shizzle (omdat ik de twee AP's al duur genoeg vond).

Kan wat ik wil uberhaupt zonder cloudkey?
Heeft iemand een linkie naar een setup guide / tutorial?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37

lier

MikroTik nerd

_eLMo_ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:04:
Ja
Roaming wordt voor een groot deel bepaald door de client en kan gestimuleerd worden door een accespoint. Tenzij je Enterprise spul gaat gebruiken, maar dat is een ander verhaal.

Controleer in ieder geval je instellingen (kan je deze delen?). Zorg ervoor dat het zendvermogen niet te hoog staat, dit is namelijk een oorzaak (naast andere problemen) voor sticky clients.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Sabbi
  • Registratie: December 2000

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik heb twee Ubiquity AP-AC Pro's in huis gehaald vorig jaar, en moet zeggen dat ik vrij ontevreden ben. Als ik van de ene verdieping naar de andere loop moet ik mijn wifi uit/aan zetten op mijn iPhone/Macbook/iPad voordat het weer werkt. Lijkt erop dat handoff voor geen meter werkt.

Ik heb geen cloudkey of dat soort shizzle (omdat ik de twee AP's al duur genoeg vond).

https://support.apple.com/en-za/HT203068

tldr: Apple devices pas gaan naar een ander access point zoeken als het signaal onder de 70 dbm komt, zet het zendvermogen zachter zodat dit eerder bereikt wordt.

• ApC_IcE

ApC_IcE

loeberce schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:52:
[...]

[...]

UniFi Switch Lite 16 PoE staat weer in de EU store, maar nog steeds uitverkocht.....
Ik heb hem toevallig 10 (gister) dec besteld.
Was ook de laatste volgens de voorraad ;)
ApC_IcE schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:29:
[...]

Ik heb hem toevallig 10 (gister) dec besteld.
Was ook de laatste volgens de voorraad ;)
De populairiteit van de 16 poorts laat je bijna denken dat 8 poorts enigzins een misser is met slechts 4 PoE poorten. Al hadden we die al, maar steeds meer devices hebben mogelijkheden voor PoE natuurlijk.
Met wat PI's in huis aansluiten gaat het hard.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-01 16:27
ed1703 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:51:
[...]

De populairiteit van de 16 poorts laat je bijna denken dat 8 poorts enigzins een misser is met slechts 4 PoE poorten. Al hadden we die al, maar steeds meer devices hebben mogelijkheden voor PoE natuurlijk.
Met wat PI's in huis aansluiten gaat het hard.
Dat is wel herkenbaar. Ik red het met 8 poorten nu net, maar ik ga geen switch aanschaffen die gelijk helemaal vol zit. En de Gen2 switch is gelijk een stuk duurder.

Volgende investering wordt een IW-HD en evt een USG Pro of een UDM om de Zyxel router te lozen.

Er blijven dan 3 non-Unifi switches over in het netwerk die prima voldoen. Of ik vervang die tzt voor flex mini's.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
(Ff lekker off topic, maar in de EU store staan nu ook de prijzen inclusief BTW. Ze lazen zeker mee met de discussie van een paar dagen geleden :P )

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:18
Zojuist de Unifi 6 Lite accesspoints ontvangen. Installatie ging zoals verwacht probleemloos.
Enig verschil in user interface is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/JYr4B38LmqtFiVC2GFaBSDFv.png

In wifi 5 versie staat hier VHT80.

En er zit standaard geen PoE voeding meer bij wat bij de AP AC Lite nog wel het geval is bij single packs.

[ Voor 27% gewijzigd door robertwebbe op 11-12-2020 16:05 ]

• robertwebbe
[dubbelpost]

[ Voor 150% gewijzigd door robertwebbe op 11-12-2020 16:04 ]

• strompel
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-01 17:26

strompel

PSN: jansoe13

zijn er al tweakers die de Ubiquiti Building-to-Building Bridge in gebruik hebben?

Ik zoek voor mijn engenius setje een vervanging, en zoek wat ervaringen met bovenstaande.

PSN: jansoe13

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-01 13:45
Ik kreeg net bericht dat de Unifi Aggregation Switch (eindelijk) beschikbaar is in NL! 8x 10G SFP+

https://eu.store.ui.com/c.../unifi-switch-aggregation

tja...

Sander0105 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:53:
Ik kreeg net bericht dat de Unifi Aggregation Switch (eindelijk) beschikbaar is in NL! 8x 10G SFP+

https://eu.store.ui.com/c.../unifi-switch-aggregation
Alleen jammer dat hij L2 is en de pro (L3) versie 759 euro kost. (nog steeds beta)
Naast Link aggregation is de toegevoegde waarde van een distributie switch juist de L3 functie zodat niet al je interne verkeer door je router hoeft.

[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 11-12-2020 17:23 ]

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:44
Iemand de nieuwe UniFi app al werkend gekregen?

Bij mij ziet hij mijn controller niet dus tot nu toe een waardeloze app.
La1974 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:30:

Werkt prima.ik Snap alleen de functie niet. Het is een Dashboard voor de UI apps op je telefoon. En geen app om je controller mee te bedienen zoals de Unifi app Dus dat hij je controller niet ziet klopt hij zoek namelijk naar de Unifi app en niet je controller :+

[ Voor 21% gewijzigd door xbeam op 11-12-2020 19:07 ]

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:25
La1974 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:30:

Volgens mij werkt de nieuwe app alleen met officiële/fysieke controllers en niet met een software controller op bijv. Windows of self-hosted cloud controller.

• Polster
Heb de Unifi 6 Lite nu ook binnen en up-and-running. Maar hoe enable ik WPA3? In de controller (6.0.41) kan ik alleen WPA1 of WPA2 kiezen en in de device settings valt ook op dat gebied niets te configureren.
nero355 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:27:
[...]

Dat is juist heel goed! d:)b

Misschien leren mensen dan eens om wat vaker hun browser te gebruiken en niet voor elke scheet een app te installeren! :P
Bedoeling van UI is juist dat je hun hardware met UinifOS gaat kopen zodat ze Vendor LockIN kunnen toepassen. Nog steeds heel goed? :P

• Will_M
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:39:
[...]

Uiteraard niet, maar zolang ik niet aan een app vastzit of zelfs een UI telefoon/tablet ervoor moet kopen dan zal het allemaal wel meevallen :P

Of breng ik ze nou op een heel }) idee :? :$ :+
Je gaat ze toch niet op 't lumineuze idee aangaande licentie-modellen brengen welke vervolgens te-pas en te-on-pas aangepast kunnen worden, hé 8)

nero355 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:39:
[...]

Uiteraard niet, maar zolang ik niet aan een app vastzit of zelfs een UI telefoon/tablet ervoor moet kopen dan zal het allemaal wel meevallen :P

Of breng ik ze nou op een heel }) idee :? :$ :+
Nee, wat jij zegt zal wel blijven. Echter begrijp ik bepaalde moves wel. Deze app is er dan zo 1. Ontwikkelkosten zijn hoog en ze verdienen geen donder aan de PI-gebruikers.

• Will_M
  • Niet online
ed1703 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:44:
[...]

Nee, wat jij zegt zal wel blijven. Echter begrijp ik bepaalde moves wel. Deze app is er dan zo 1. Ontwikkelkosten zijn hoog en ze verdienen geen donder aan de PI-gebruikers.
Ze mógen wat mij betreft gewoon aan de hardware verdienen als ze dat willen maar daar zet je tegenwoordig niets meer mee af (schijnbaar)..... Ik merkt 't grootzakelijk ook steeds vaker bij o.a. Cisco en HP dat er amper kaal 'IJZER' geleverd kan worden (tenzij je de routes kent).

• ApC_IcE

ApC_IcE

Overigens weer op voorraad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9BuEJ0WAcA_dSaVOSpaVve3uJo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AQVOmriZNBAXXvxReSxc61WH.png?f=user_large
Will_M schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:48:
[...]

Ze mógen wat mij betreft gewoon aan de hardware verdienen als ze dat willen maar daar zet je tegenwoordig niets meer mee af (schijnbaar)..... Ik merkt 't grootzakelijk ook steeds vaker bij o.a. Cisco en HP dat er amper kaal 'IJZER' geleverd kan worden (tenzij je de routes kent).
Grootzakelijk krijg je ook nog wel verkocht. UI zoekt nu redelijk de grenzen op. Ze moeten ook wel om de boel draaiende te kunnen houden, want ga je te ver, dan stapt een gedeelte zo over naar een vendor als mikrotik.
Dat heb je misschien geen gelikte controller, maar het gros van de klanten van UI heeft nu eenmaal geen hele diep zakken en dan moeten er keuzes gemaakt worden.

Overigens gaat het met Cisco ook niet zo goed.. Iets met verkeerde keuzes op gebied van automation en klanten die het niet zien zitten met DNA.

[ Voor 8% gewijzigd door ed1703 op 11-12-2020 18:54 ]

• Will_M
  • Niet online
ed1703 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:53:
[...]

Grootzakelijk krijg je ook nog wel verkocht. UI zoekt nu redelijk de grenzen op. Ze moeten ook wel om de boel draaiende te kunnen houden, want ga je te ver, dan stapt een gedeelte zo over naar een vendor als mikrotik.
Dat heb je misschien geen gelikte controller, maar het gros van de klanten van UI heeft nu eenmaal geen hele diep zakken en dan moeten er keuzes gemaakt worden.

Overigens gaat het met Cisco ook niet zo goed.. Iets met verkeerde keuzes op gebied van automation en klanten die het niet zien zitten met DNA.
Het ging al fout bij de 'NEXUS' serie, maar sinds ze de 92xx/93xx spullen als 'vervangers' voor de 29xx/3xxx als standaard aanbieden wordt 't steeds minder interessant om voor Cisco te kiezen (IMHO).

• ferrie99
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08-2024

Ik heb hier ook twee ap ac pro's hangen, geen problemen met meshen naar de andere ap met 90% Apple producten (macbooks, iphone's).
Ook heb ik geen cloudkey en dat heeft daar ook niks mee te maken. Je kunt de ap's beheren via de unifi controller. Deze kun je laten draaien op bijvoorbeeld je macbook. Hoeft tevens ook niet 24/7 te draaien.

Probeer je twee ap's de adpoten naar een unifi controller. Eventueel; sta meshing met andere ap's toe aanzetten op beide aps.

• SpoekGTi
  • Laatst online: 14-01 19:43
Vraag:

Ik heb laatst bij iemand wat ubiquity spul neer gezet. Thuis eerst geconfigureerd zo far zo goed. Alles netjes online in mijn controller en netjes beheersbaar

Nu staat alles op lokatie, maar een switch die komt niet op in de controller. De AP en de 2de switch daarachter wel. Ook de USG die ervoor zit zie ik prima

Iemand een idee waarom dit zou moeten kunnen?

Alles werkt wel gewoon goed dus het lijkt geen vlan config probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door SpoekGTi op 11-12-2020 19:13 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ferrie99 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:06:
[...]

Ik heb hier ook twee ap ac pro's hangen, geen problemen met meshen naar de andere ap met 90% Apple producten (macbooks, iphone's).
Ook heb ik geen cloudkey en dat heeft daar ook niks mee te maken. Je kunt de ap's beheren via de unifi controller. Deze kun je laten draaien op bijvoorbeeld je macbook. Hoeft tevens ook niet 24/7 te draaien.

Probeer je twee ap's de adpoten naar een unifi controller. Eventueel; sta meshing met andere ap's toe aanzetten op beide aps.
Dit heb ik allemaal geprobeerd, ook fast roaming aan en/of uit beide.
Dat mn AP’s te hard staan kan eigenlijk ook niet want op de badkamer heb ik gewoon 0 bereik meer (komt niks meer binnen). En na wifi uit/aan doet hij het dan weer.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

SpoekGTi schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:13:
Vraag:

Ik heb laatst bij iemand wat ubiquity spul neer gezet. Thuis eerst geconfigureerd zo far zo goed. Alles netjes online in mijn controller en netjes beheersbaar

Nu staat alles op lokatie, maar een switch die komt niet op in de controller. De AP en de 2de switch daarachter wel. Ook de USG die ervoor zit zie ik prima

Iemand een idee waarom dit zou moeten kunnen?

Alles werkt wel gewoon goed dus het lijkt geen vlan config probleem.
Kun je via SSH inloggen op de switch? Zo ja, even info uitvoeren, dan krijg je de (controller / inform) status te zien en daaruit blijkt waarschijnlijk wel iets dat je kunt gebruiken om verder te zoeken.

• robertwebbe
Polster schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:08:
Heb de Unifi 6 Lite nu ook binnen en up-and-running. Maar hoe enable ik WPA3? In de controller (6.0.41) kan ik alleen WPA1 of WPA2 kiezen en in de device settings valt ook op dat gebied niets te configureren.
Ik was hetzelfde aan het zoeken. Vermoedelijk moet dit nog in een toekomstige worden toegevoegd.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:44
Polster schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:03:
[...]

Volgens mij werkt de nieuwe app alleen met officiële/fysieke controllers en niet met een software controller op bijv. Windows of self-hosted cloud controller.
Ik heb een fysieke controller (CloudKey) maar deze moest worden geüpdatet naar de bèta firmware met UnifiOS

Nu werkt hij wel. Maar het is eigenlijk alleen een soort verzameling met links naar de overige UniFi Apps. Misschien gaan ze de functionaliteit een voor een overzetten maar deze nieuwe app.

We zullen zien.
robertwebbe schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:58:
[...]

Ik was hetzelfde aan het zoeken. Vermoedelijk moet dit nog in een toekomstige worden toegevoegd.
WPA3 zat 1,5 jaar in beta, is ook veel mee getest op het Betaforum. Deze is echter 6 maanden geleden abrupt afgesloten (topics zijn ook weg) en iedereen wacht op een vervolg.
Zou best eens in Alpha kunnen zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 11-12-2020 20:08 ]

• Will_M
  • Niet online
ed1703 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:07:
[...]

WPA3 zat 1,5 jaar in beta, is ook veel mee getest op het Betaforum. Deze is echter 6 maanden geleden abrupt afgesloten (topics zijn ook weg) en iedereen wacht op een vervolg.
Ik mág 't niet zeggen/denken/hopen, maar: Ik krijg steeds meer het idee dat WiFi-6 de zelfde kant op gaat als IPv6, waar WPA3 een onderdeel van is. qua noodzaak én vooral nut (bruikbaarheid in een gemiddeld (thuis?) netwerk nog maar even daar gelaten....).

• nepkenny
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-01 12:36
ferrie99 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:06:
[...]

Ik ben nieuw met unifi, maar begrijp ik het nou goed dat ik niet alleen 2 losse unifi WiFi 6 ap’s kan kopen en deze in een mesh kan laten draaien? (zonder software op mijn pc)

• Polster
ed1703 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:07:
[...]

Hmm dat zou wel raar zijn, ik dacht dat WPA3 een onderdeel was van de Wifi 6 / 802.11ax specificatie.

Edit:
WI-FI 6 ALSO MEANS BETTER SECURITY
Last year, Wi-Fi started getting its biggest security update in a decade, with a new security protocol called WPA3. WPA3 makes it harder for hackers to crack passwords by constantly guessing them, and it makes some data less useful even if hackers manage to obtain it.

Current devices and routers can support WPA3, but it’s optional. For a Wi-Fi 6 device to receive certification from the Wi-Fi Alliance, WPA3 is required, so most Wi-Fi 6 devices are likely to include the stronger security once the certification program launches.
https://www.theverge.com/...router-wifi-how-does-work

[ Voor 44% gewijzigd door Polster op 11-12-2020 21:07 ]

Polster schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:01:
[...]

Hmm dat zou wel raar zijn, ik dacht dat WPA3 een onderdeel was van de Wifi 6 / 802.11ax specificatie.
Klopt, bij AX is het verplicht, ik weet echter niet hoe het staat met huidige firmware van de oudere modellen.. en er missen zaken, ook in de nieuwe:

https://community.ui.com/...fb-451e-8dad-85cfa57198f3

Maarja een antwoord.. keep dreaming.

Het is overigens ook niet zo dat je met WPA-3 alle opties hebt die er in zitten.
Fabrikanten hebben de keuze om zaken wel of niet aan te bieden.
De Wifi-Aliance geeft je een set met afspraken en dat is het dan ook, de rest mag je als wifipuntjevendor samen met de eventuele chipfabrikanten gaan regelen. Dat is met WPA-2 overigens net zo, iets als enterprise is optioneel, als je het niet wilt aanbieden, dan hoeft dat ook niet.

In het geval van UI zou dat overigens geen slimme keuze zijn 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door ed1703 op 11-12-2020 21:27 ]

nepkenny schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:48:
[...]

Ik ben nieuw met unifi, maar begrijp ik het nou goed dat ik niet alleen 2 losse unifi WiFi 6 ap’s kan kopen en deze in een mesh kan laten draaien? (zonder software op mijn pc)
Ja en nee. Alle UniFi hardware moet beheert worden via de centrale UniFi Controller software. De hardware bevat dus geen ingebouwde web-interface zoals de TP-Links, Netgears etc hebben. Deze controller software hoeft echter niet 24/7 te draaien. Je kunt deze dus ook alleen opstarten op je PC als je wijzigingen wilt doen aan de configuratie (echter kun je de software niet verwijderen, want de controller is de enige plek waar de configuratie van het systeem / netwerk staat). Daarnaast zijn er vele (andere) mogelijkheden om de UniFi Controller te draaien. Ten eerste verkoopt Ubiquiti de "CloudKey (Gen 2)" wat min of meer een mini PC is met daarop de UniFi Controller voorgeinstalleerd, maar je kunt ook de software draaien op bv een Raspberry Pi, of een NAS, en zelfs "in de cloud". Zolang het systeem maar java ondersteund. Daarnaast is er nog een alternatief: de UniFi app voor Android en iOS bevat een zwaar gestripte "mini controller", waarmee je, alleen, APs kunt beheren. Ook via die weg kun je APs configureren.

Echter blijft dus staan: je hebt de UniFi Controller nodig om de APs te configureren. En het is niet zo simpel als bij bv een TP-Link waarbij je even een webinterface van het AP bezoekt, alles instelt, en klaar. Voordeel van UniFi daarentegen is dan weer wel dat je alles maar 1x instelt. Je hoeft instellingen als het SSID, wachtwoord etc maar 1x in de UniFi Controller vast te leggen en als je een nieuw AP aansluit worden die instellingen meteen toegepast.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:36
Ik ben er vandaag even voor gezeten om alle Vlans en firewall rules op te zetten.

Alles ziet er tot nu toe (volgens mij) goed uit. En heb eigenlijk als basis onderstaande video gevolgd. Erg fijne video en goede uitleg (al twijfel ik over de complexe manier van Gateway blocking vanaf 8:13), maar het werkt.

Wat ik me alleen afvraag ik zie/lees verschillende manieren om de PiHole in de firewall rules te verwerken om alle netwerken gebruik te laten maken van de PiHole.

Sommige gebruiken als source all en als destination de pihole met poort 53
Ander gebruiken weer als source de RFC1918 (in mijn geval een group met alle vlans/netwerken) en dan als destination de PiHole met poort 53
Weer anderen maken ook een drop regel aan zoals in onderstaande link
https://homenetworkguy.co...nse-firewall-vlan-pihole/

Wat is nu de juiste manier op de PiHole met alle netwerken verbinding te laten maken? En is de drop rule zoals in de bovenstaande link wel nodig?

Dit is de video die ik gevolgd heb.

[YouTube: Unifi USG and UDM Firewall Rules 2020]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• ferrie99
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
nepkenny schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:48:
[...]

Zoals al is uitgelegd hierboven ja en nee.
Daar op aanvullend draai ik bijvoorbeeld ook de unifi controller op mijn computer, maar zet ik die savonds uit. Alle instellingen en het netwerk zelf werken wel gewoon offline, dus ook in mesh laten draaien. Eigenlijk gebruik je de controller alleen voor config, maar altijd handig voor goede monitoring.

Wat ik nu ga doen is de controller overzetten op mijn macbook die altijd aan staat. Zo heb ik altijd toegang tot het netwerk, 24/7 dus.

[ Voor 10% gewijzigd door ferrie99 op 12-12-2020 00:51 ]

• aeng
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-01 16:07
In mijn UDM-pro heb ik twee SSID's geconfigureerd. Eén voor 2.4ghz en één voor 5ghz.
Weet iemand hoe de wifi-band optie dan moet worden ingesteld?

Die staan nu voor elk ssid op both. Klopt dat wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ8dZdJ7mAArll2m16S6adzNOqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uqisbcr7UjFg6H3umJbZI2E.jpg?f=fotoalbum_large

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
aeng schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:04:
In mijn UDM-pro heb ik twee SSID's geconfigureerd. Eén voor 2.4ghz en één voor 5ghz.

[Afbeelding]
Op de 2.4ghz moet je hem op 2.4 zetten, en op de 5ghz op 5.

Nu is alleen de ssid verschillend, maar zijn ze beide zowel 2.4 als 5ghz :)
Wachten... schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:05:

Wat is nu de juiste manier op de PiHole met alle netwerken verbinding te laten maken? En is de drop rule zoals in de bovenstaande link wel nodig?
Ja, dit is nodig. Een firewallrule in een UDM of USG (maakt eigelijk niet zo heel veel uit wat voor UnifI-hardware je hebt) bouw je terwijl als default al het verkeer toegelaten is. Dit is ook niet aan te passen binnen de GUI. Dit heeft gevolgen voor de opzet van je firewall. De edgelijn kan dit echter wel.

Normaal gesproken bouw je een firewall op met alleen maar regels wat er mag.
(omdat dit niet kan sluit je af met een regel die dropt)
Dit is een mooie basis om mee te beginnen als je geen kennis hebt van firewalls en jezelf niet buitensluit ;)

1. allow rule vanaf RFC-1918 voor udp-tcp 53 naar PI
2. deny rule voor udp-tcp 53

Persoonlijk ben ik hier overigens niet voor.. Je kunt veel beter DNS redirecten.
Een UDM kan dit echter (nog) niet.

Een normale firewall bouw je zo op:

default policy drop all IN
1. dit mag
2. dit mag
3. dit mag
4. dit mag..
enz. enz.

Een firewall opbouwen is altijd een lijstje samenstellen wat waar en met welke protocollen met wat waar mag communiceren en uiteindelijk drop je alles wat daar niet aan voldoet.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:53
aeng schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:04:

[Afbeelding]
Ik vraag me stiekem wel een beetje af waarom je een UDM pro koopt als je dit soort basis info niet machtig bent? Niet lullig bedoelt, maar heb je een speciale usecase waarbij de pro nodig is?

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:17
- J.W. - schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:55:
[...]
Nog steeds geen idee wat het (idle) verbruik nou is, maar dat zal ik nog wel laten weten voor degene die dat interessant vindt..
Zoals beloofd: de Unifi 6 Lite verbruikt idle zo'n ~4W (volgens de POE switch), ietsje minder dan de NanoHD (~4.4W).

In tegenstelling tot de vorige Lite wordt de Unifi 6 Lite zonder POE injector geleverd overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door - J.W. - op 12-12-2020 10:47 ]

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:36
- J.W. - schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:44:
[...]

Zoals beloofd: de Unifi 6 Lite verbruikt idle zo'n ~4W (volgens de POE switch), ietsje minder dan de NanoHD (~4.4W).

In tegenstelling tot de vorige Lite wordt de Unifi 6 Lite zonder POE injector geleverd overigens.
Voor diegene die het dan interessant vinden.
Mijn Unifi Dream Machine (UDM) met 2x vlan 4 SSID's en zonder threat management vervruikt 13 Watt

Ik vind het aan de ene kant nog wat hoog als ik het vergelijk met mijn vorige router (die verbruikte 7 Watt). Het is alleen wel een compleet ander ding qua specs en mogelijkheden.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• HKLM_
  • Laatst online: 21:23
Wachten... schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:12:
[...]

Voor diegene die het dan interessant vinden.
Mijn Unifi Dream Machine (UDM) met 2x vlan 4 SSID's en zonder threat management vervruikt 13 Watt

Ik vind het aan de ene kant nog wat hoog als ik het vergelijk met mijn vorige router (die verbruikte 7 Watt). Het is alleen wel een compleet ander ding qua specs en mogelijkheden.
Als je kijkt dat die een Maximum Power Consumption van 26W heeft dan is 13W nog niet zo slecht :D

Cloud ☁️

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Weet iemand of je 2 van deze switches achter elkaar kan zetten(zodat de 1e de 2e van stroom voorziet)?
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DennusB schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:10:
Weet iemand of je 2 van deze switches achter elkaar kan zetten(zodat de 1e de 2e van stroom voorziet)?
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
Kan niet. Hebben beide eigen powerbrick nodig
Alleen de 5 poorts kan via PoE gevoed worden

[ Voor 5% gewijzigd door Leipo op 12-12-2020 13:19 ]

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-01 15:52
Hopelijk hier iemand die mij wat verder kan helpen.

Na een tiental netwerken met een USG en enkele AP's heb ik nu voor mijzelf thuis een UDM Pro met een UniFi AP AC PRO daaraan gekoppeld hangen.
Ik heb zowel de UDM Pro als de AP AC PRO geupgrade naar de laatste firmware maar ik heb 2 vreemde issues.
1. Soms lijkt heel de wifi verbinding even weg te vallen, ik krijg vanaf mijn clients ook geen toegang meer naar mijn UDM. Het lijkt er dus op dat echt de LAN poort van de UDM even wegvalt. Maar in mijn controller zie ik hier niets van terug.
2. Af en toe heb ik met een apparaat nog wel een wifi verbinding, maar krijg ik geen internet (LAN weet ik niet want is lastig testen vanaf een TV). Dit apparaat kan ik herstarten wat ik wil, de verbinding krijgt geen internet. Het internet werkt pas weer na dat ik in de controller bij de clients lijst de desbetreffende client op reconnect klik.

Zijn bovenstaande problemen toevallig bekend bij iemand hier?
Ik heb namelijk nog een USG liggen om eventueel op terug te stappen, maar zeker de unifi protect, controller en USG in 1 apparaat was het me waard om de UDM Pro te kiezen. Naast de hogere doorvoer (1 Gbit WAN aanwezig binnenkort)

• rimave
Succes. De USG is succesvol in het netwerk gehangen!
Ik heb de tips in deze video gebruikt:

Eerst mijn LAN instellingen in de Unifi Controller aangepast. Deze stonden nog default op 192.168.1.1. Aangepast naar mijn netwerk IP range. Daarop via SSH een gateway IP aan de USG toegekend in de range van mijn netwerk (zoals in de video hierboven). Toen de USG in het netwerk gehangen aan alleen de LAN poort.

Via de Unifi Controller kon ik toen de USG succesvol adopteren. Nu had echter de USG en de Zyxell modem wel hetzelfde IP-adres. Voor het gemak de Zyxell modem even een reset gegeven. Daarop komt die weer default op 192.168.1.1. Op de website van de Zyxell nog even de wifi weer uitgezet en daarna de kabel uit LAN1 in de WAN poort van de USG gestoken.

En nu draait het allemaal naar behoren. _/-\o_ :9

Achteraf gezien valt het allemaal wel mee. Ik weet niet wat ik eerst verkeerd deed, maar de vorige was ik mijn gateway kwijt. Alle apparatuur in het netwerk kreeg wel een IP-adres, maar geen gateway adres. Ik snap nog steeds niet hoe dat kon gebeuren.

Ik vraag me wel af of ik geen rare issues ga krijgen doordat er twee routers in het netwerk zitten?
De Zyxell router en de USG router.

• Noxa
Falcon10 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:16:
[...]

Begrijp ik het dan goed dat ik hiermee een dreammachine overbodig maak. Dus ISP modem > cloudkey > switch > ap en camera's?

Kost dan wel weer een extra access point, maar dat is nog steeds goedkoper.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Leipo schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:18:
[...]

Kan niet. Hebben beide eigen powerbrick nodig
Alleen de 5 poorts kan via PoE gevoed worden
Excuus ik bedoelde ook de 5-Poorts. Kan je die zeg maar “chainen” qua POE?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Ik wil graag de G4 Doorbell in februari bestellen en installeren, maar de huidige beltrafo voldoet niet aan de specs. Ik ga zelf niet in de meterkast rommelen, maar een elektricien kan voor 165 Euro incl. BTW een geschikte trafo + extra kastje (omdat deze niet meer in de meterkast past) leveren en installeren. De kabels lopen al vanuit de meterkast naar de huidige bel.

Nou heb ik uitgebreid rondgekeken naar een andere oplossing, omdat ik 230v beschikbaar heb in de meterkast en ik weet dat je voor de Ring deurbel ook een 230v -> 18v met EU plug oplossing hebt. Alleen heb je voor de Ubiquiti variant een 20v nodig voor zover ik weet.

Weet iemand of je ergens gewoon een 230v EU plug -> 20v voor de bel kunt kopen? Anders ga ik voor de goede oplossing in de meterkast via de elektricien, dat is wel netter en ook prima.

Edit: Voorbeeld van Ring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Hju0vKhpD0lEWVhw9guj65Gnaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iED460AX6uQjycc6yPJcucPR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Taro op 12-12-2020 15:45 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Will_M schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:43:
Je gaat ze toch niet op 't lumineuze idee aangaande licentie-modellen brengen welke vervolgens te-pas en te-on-pas aangepast kunnen worden, hé 8)
Als ik ze al aan een bepaald idee kon brengen dan zou het betere QC van hun software en firmwares zijn! >:) :+
ed1703 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:44:
Ontwikkelkosten zijn hoog en ze verdienen geen donder aan de PI-gebruikers.
Dan hadden ze dat nooit als een optie moeten presenteren, maar laten we ook eerlijk zijn : De eerste generatie CloudKey was gewoon rommel!

De huidige met zijn kleine "Clean shutdown battery" is een veel betere oplossing :)
ed1703 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:53:
Grootzakelijk krijg je ook nog wel verkocht. UI zoekt nu redelijk de grenzen op. Ze moeten ook wel om de boel draaiende te kunnen houden, [b]want ga je te ver, dan stapt een gedeelte zo over naar een vendor als MikroTik.
Ik zou eerder voor een pfSense i.c.m. HP Managed Switches oplossing gaan of weer bij DrayTek shoppen, want die gebruikte ik altijd voor mijn xDSL lijn in het verleden :)

Het enige wat ik zou kopen van MikroTik zijn de onlangs genoemde 10 Gbps SFP+ switches en voor de rest niks, omdat de CLI best wel wazig in elkaar zit t.o.v. Cisco, HP en ook de Ubiquiti EdgeRouters.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Tylen

Tylen

Noxa schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:31:
[...]

Begrijp ik het dan goed dat ik hiermee een dreammachine overbodig maak. Dus ISP modem > cloudkey > switch > ap en camera's?

Kost dan wel weer een extra access point, maar dat is nog steeds goedkoper.
De cloudkey is geen router. Die is controller voor je netwerk en protect.

nero355 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:07:
[...]

[...]

Dan hadden ze dat nooit als een optie moeten presenteren
Tweakers is ook al dik 20 jaar “gratis”, toch komt er zeer waarschijnlijk premium in 2021. Dingen veranderen.
Het enige wat ik zou kopen van mikrotik zijn de onlangs genoemde 10 Gbps SFP+ switches en voor de rest niks, omdat de CLI best wel wazig in elkaar zit t.o.v. Cisco, HP en ook de Ubiquiti EdgeRouters.
?? Je wilt wel 10gig switches maar als het minder dan dat is dan zit opeens de CLI wazig in elkaar? Je reacties worden steeds vindingrijker. Ik heb geen moeite met de CLI maar dat komt ook omdat MikroTik de CLI exact hetzelfde gemaakt heeft als de GUI. Ken je die boomstructuur uit je hoofd, dan ken je de CLI ook. Dat is met andere vendors toch wel een uitdaging, Ubiquity al helemaal omdat er straks niet zo heel veel meer op de CLI te doen is.

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 12-12-2020 16:41 ]

• robertwebbe
ed1703 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:14:
[...]

Klopt, bij AX is het verplicht, ik weet echter niet hoe het staat met huidige firmware van de oudere modellen.. en er missen zaken, ook in de nieuwe:

https://community.ui.com/...fb-451e-8dad-85cfa57198f3

Maarja een antwoord.. keep dreaming.

Het is overigens ook niet zo dat je met WPA-3 alle opties hebt die er in zitten.
Fabrikanten hebben de keuze om zaken wel of niet aan te bieden.
De Wifi-Aliance geeft je een set met afspraken en dat is het dan ook, de rest mag je als wifipuntjevendor samen met de eventuele chipfabrikanten gaan regelen. Dat is met WPA-2 overigens net zo, iets als enterprise is optioneel, als je het niet wilt aanbieden, dan hoeft dat ook niet.

In het geval van UI zou dat overigens geen slimme keuze zijn 8)7
In de specificaties staan WPA3 genoemd. Ze zullen er dus wel mee moeten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydS2c4Cm4vBqGBZJtV6-I5X58bc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rDyfniVmuw719CbzjbImWS5a.jpg?f=user_large

• HKLM_
  • Laatst online: 21:23
robertwebbe schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:57:
[...]

In de specificaties staan WPA3 genoemd. Ze zullen er dus wel mee moeten komen.

[Afbeelding]
Ubnt kenende passen ze gewoon ninja style de specificaties aan :+

Cloud ☁️

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:29
Taro schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:42:
Ik wil graag de G4 Doorbell in februari bestellen en installeren, maar de huidige beltrafo voldoet niet aan de specs. Ik ga zelf niet in de meterkast rommelen, maar een elektricien kan voor 165 Euro incl. BTW een geschikte trafo + extra kastje (omdat deze niet meer in de meterkast past) leveren en installeren. De kabels lopen al vanuit de meterkast naar de huidige bel.

Nou heb ik uitgebreid rondgekeken naar een andere oplossing, omdat ik 230v beschikbaar heb in de meterkast en ik weet dat je voor de Ring deurbel ook een 230v -> 18v met EU plug oplossing hebt. Alleen heb je voor de Ubiquiti variant een 20v nodig voor zover ik weet.

Weet iemand of je ergens gewoon een 230v EU plug -> 20v voor de bel kunt kopen? Anders ga ik voor de goede oplossing in de meterkast via de elektricien, dat is wel netter en ook prima.

Edit: Voorbeeld van Ring:
[Afbeelding]
als je liever niet zelf in de meterkast gaat dan zou ik zeker een electricien dat laten doen. 165 is echter wel flink geld voor het omzetten van een beltrafo.. ik heb dat zelf gedaan, kwestie van stroom eraf, oude trafo los koppelen, eventueel foto maken just in case, nieuwe trafo aansluiten en vast klikken. Stroom er weer op

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

jgsr schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:28:
[...]

als je liever niet zelf in de meterkast gaat dan zou ik zeker een electricien dat laten doen. 165 is echter wel flink geld voor het omzetten van een beltrafo.. ik heb dat zelf gedaan, kwestie van stroom eraf, oude trafo los koppelen, eventueel foto maken just in case, nieuwe trafo aansluiten en vast klikken. Stroom er weer op
Zoals ik al aangaf: De nieuwe trafo is breder dan de oude en die past er niet meer in, er moet dus aanvullend een kastje naast het geheel worden geplaatst, waardoor het iets meer tijd en moeite kost dan jij beschrijft.

Incl. BTW:
  • Trafo € 93,10
  • Kastje € 20,54
  • Arbeid € 51,10
Maar gaat mij niet om de prijs voor de elektricien, kom ik met hem wel uit. Gaat er dus meer om of ik ergens goedkoper een 230v -> 20v trafo kan vinden die ook voldoet, daar zit de echte winst.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• jgsr
Taro schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:34:
[...]

Zoals ik al aangaf: De nieuwe trafo is breder dan de oude en die past er niet meer in, er moet dus aanvullend een kastje naast het geheel worden geplaatst, waardoor het iets meer tijd en moeite kost dan jij beschrijft.

Incl. BTW:
  • Trafo € 93,10
  • Kastje € 20,54
  • Arbeid € 51,10
Maar gaat mij niet om de prijs voor de elektricien, kom ik met hem wel uit. Gaat er dus meer om of ik ergens goedkoper een 230v -> 20v trafo kan vinden die ook voldoet, daar zit de echte winst.
Ik heb een Eaton 12-24v beltrafo gekocht (op advies van hier op het forum) bij sander vunderink electro materialen voor 39,95

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

jgsr schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:46:
[...]

Ik heb een Eaton 12-24v beltrafo gekocht (op advies van hier op het forum) bij sander vunderink electro materialen voor 39,95
Thx, scheelt weer iets.

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-01 12:17

Falcon10

Hit it i would !

HKLM_ schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:01:
[...]

Ubnt kenende passen ze gewoon ninja style de specificaties aan :+
of het is een future enhancement, die nooit toegevoegd gaat worden 8)

-| Hit it i would ! |-

• jgsr
Sinds mijn access point op versie 5.43 draait ziet de Denon app en Heos app de versterker niet meer... mDNS en igmp staan aan, in mijn configuratie is niks gewijzigd. Via airplay kan ik de versterker wel benaderen. Iemand hier ook last van en wellicht een tip anders dan downgraden naar versie 4.x
Pagina: 1 ... 68 ... 339 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.