Gisteren heb ik mijn thuisnetwerk om zeep geholpen, omdat ik de USG wilde implementeren.
Wat ging er fout? Nog steeds geen idee. En ik heb wat hulp nodig om het ding werkend te krijgen.
Ik heb vdsl van online met het bekende Zyxell modem. Die zou in brige moeten, maar Google heeft me al wel geleerd dat dat niet zomaar gaat en vaak ook niet werkt. Ok, zo be it. Dan moet de USG er ook wel achter kunnen. Hoe? Daar ben ik nog niet achter.
Gisteren had ik de Zyxell zijn IP gewijzigd naar 192.168.2.1 (Mijn netwerk is 192.168.178.x). De USG heb ik gewijzigd naar 192.168.178.1. Dat ging niet goed. De USG kreeg geen IP van de Zyxell. Dus er een vast IP in gezet. Werkte ook niet. De USG bleef zeuren dat er geen internet was.
Toen heb ik de Zyxell in Bridge gezet. Ik was toch al bezig. Kabel uit LAN1 van de Zyxell in de WAN van de USG. USG nog steeds geen internet. USG gereset. Probleem bleef hetzelfde. Geen internet op de USG.
Dus de USG er weer tussenuit. Ik heb op dit moment de USG nog steeds niet geadopteerd in de Unifi controller. Dat zou pas mijn volgende stap worden als de USG internet zou hebben of een IP van de Zyxell zou krijgen.
Zyxell gereset, omdat die nog in bridge modus stond. En toen begon het gezeur...
Ik had op mijn vaste pc prima internet, maar alle andere aparatuur die aan dezelfde switch hangt niet. Ze kregen wel een IP-adres maar geen internet. Ook de Cloud Key niet. Ik had wel het LAN IP op de controller aangepast, dus die weer op 192.168.1.0/24 gezet (was 192.168.178.0/24). Nog geen internet. Backup teruggezet van de controller. Nog geen internet. Wat mij opviel was dat op bijvoorbeeld de Apple TV wel een IP-adres te zien was, maar geen gateway. En mijn vaste computer had een vast IP, dus daarom had die geen last vermoed ik.
Mijn netwerkkennis hield hier wel een beetje op, want ik had geen idee meer wat er nu mis ging op de Unifi controller. Schijnbaar heeft de USG op de 1 of andere manier alles in het honderd geholpen. Wel vreemd dat een reset dan ook niets doet. Ik heb dus van ellende alles een reset gegeven: Cloud Key en de Zyxell. Daarop kon ik dus de controller en Unifi protect weer helemaal opnieuw inrichten. Ik had een backup, dus ik heb maar 1 camera hoeven resetten gelukkig. De AP's werden natuurlijk nog door een oude controller (van voor de reset) gecontrolled, dus die kon ik wel gaan resetten en opnieuw adopten.
Om een lang verhaal kort te maken: Hoe krijg ik mijn USG nu werkend in het netwerk?
Ik wil dat ding graag achter het Zyxell modem hebben hangen, maar krijg het niet voor elkaar.
En ik weet ook niet wat ik nu de vorige keer fout heb gedaan.
En ik ga al helemaal niet meer prutsen met m'n netwerk vlak voor het slapen gaan.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.