[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 341 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• nepkenny
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-01 12:36
Goedenavond,

Ik ben van plan om de UniFi 6 Lite Access point aan te schaffen voor thuisgebruik. (Misschien later nog een tweede)

Daarbij wil ik graag nog een aantal apparaten bekabeld aansluiten en hiervoor zal ik dan nog een switch nodig hebben met POE. Wat voor POE switch 4poort, is jullie advies?

(Raden jullie een switch ook van unifi aan of nog iets waar rekening mee gehouden moet worden?)

Zou je de volgende keer eerst even zelf wat onderzoek willen doen? Op Tweakers wordt een mate van eigen inzet verwacht.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 08-12-2020 08:29 ]

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:35
nepkenny schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:53:
Goedenavond,

Ik ben van plan om de UniFi 6 Lite Access point aan te schaffen voor thuisgebruik. (Misschien later nog een tweede)

Daarbij wil ik graag nog een aantal apparaten bekabeld aansluiten en hiervoor zal ik dan nog een switch nodig hebben met POE. Wat voor POE switch 4poort, is jullie advies?

(Raden jullie een switch ook van unifi aan of nog iets waar rekening mee gehouden moet worden?)
Misschien de USW-8-60W? Da's geloof ik de goedkoopste met POE; minder dan 8-poorts is er geloof ik niet, tenzij het de Flex is (die heeft 5 poorten), maar die is weer duurder dan de 8-60W.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
_Arthur schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:31:
De UniFi 6 Lite Access Point's zijn weer op voorraad bij eu.store.ui.com. Euro 79,- ex BTW /stuk. (10piek ex BTW meer dan paar weken geleden in de "beta" periode).
Gekocht! Er komt naast de BTW ook nog 7 euro (ook ex. BTW :') ) verzendkosten bij..

Nog steeds geen idee wat het (idle) verbruik nou is, maar dat zal ik nog wel laten weten voor degene die dat interessant vindt..

Normaal kijk ik de kat altijd uit de boom, maar we hebben er echt nog eentje nodig op zolder/boven :)

[ Voor 26% gewijzigd door - J.W. - op 07-12-2020 19:10 ]

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 19:15
Bah, het is een verslaving, Unifi. Er komt hier steeds meer in huis. :+
Ik had twee AP’s. Daar kwamen twee G3 dome camera’s bij. Beide werden beheert uit een docker container op mijn Synology. Werkte prima, maar toen kwam daar een CloudKey Gen 2 Plus voorbij. Dat werkt toch net even fijner. Maar ja. Toen moest er ook een USG komen. Die komt deze week met de post. En er komen nog twee G3 Flex bij. Een gaat een buitencamera vervangen. De ir van de dome werkt niet goed, omdat het reflecteert in het koepeltje om de camera.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• fguchelaar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 23:09
Vandaag heb ik m’n USG + CloudKey2 vervangen door een UDM-Pro. Migratie ging redelijk vlekkeloos; maar één device kwam niet online, maar na een handmatige adoption deed die ook weer vrolijk mee.

Maar helaas werkt niet alles meer zoals ik gewend was. Zo kan ik geen VPN verbindingen meer tot stand brengen vanachter de UDM. Bij een klant van mij is er een Remote VPN voor mij ingericht en we hebben vorige week ook (met succes) een site-to-site opgezet met de USG.

VPN werkt nu op beide manieren niet meer:
  1. L2TP VPN rechtstreeks vanaf een device (MacBook Pro, iPhone, iPad) komt niet meer tot stand. Als ik ’t via 5G probeer gaat het prima. Ook als ik m’n MacBook rechtstreeks op de Ziggo modem aansluit.
  2. Site-to-site komt ook niet meer op. De logging op de UDM (swanctl —log) blijft ook stil als ik een remote ip probeer te pingen. Doet de andere kant een ping naar mij, dan komt er wel wat in de logging; maar de VPN komt verder niet op.
Wat ik denk, is dat er dus ergens in de firewall iets fout gaat, maar daar is verder geen bewijs voor te vinden. Of ik weet niet waar ik naar moet kijken; ook heel aannemelijk.

UDM zit op de laatste firmware (1.8.3). Ziggo modem staat in bridge-mode.

.Box | Zet de Klok

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:01
fguchelaar schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:31:
Vandaag heb ik m’n USG + CloudKey2 vervangen door een UDM-Pro. Migratie ging redelijk vlekkeloos; maar één device kwam niet online, maar na een handmatige adoption deed die ook weer vrolijk mee.

Maar helaas werkt niet alles meer zoals ik gewend was. Zo kan ik geen VPN verbindingen meer tot stand brengen vanachter de UDM. Bij een klant van mij is er een Remote VPN voor mij ingericht en we hebben vorige week ook (met succes) een site-to-site opgezet met de USG.

VPN werkt nu op beide manieren niet meer:
  1. L2TP VPN rechtstreeks vanaf een device (MacBook Pro, iPhone, iPad) komt niet meer tot stand. Als ik ’t via 5G probeer gaat het prima. Ook als ik m’n MacBook rechtstreeks op de Ziggo modem aansluit.
  2. Site-to-site komt ook niet meer op. De logging op de UDM (swanctl —log) blijft ook stil als ik een remote ip probeer te pingen. Doet de andere kant een ping naar mij, dan komt er wel wat in de logging; maar de VPN komt verder niet op.
Wat ik denk, is dat er dus ergens in de firewall iets fout gaat, maar daar is verder geen bewijs voor te vinden. Of ik weet niet waar ik naar moet kijken; ook heel aannemelijk.

UDM zit op de laatste firmware (1.8.3). Ziggo modem staat in bridge-mode.
Hier staat een en ander mbt logging via CLI https://help.ui.com/hc/en...ine-Support-File-and-Logs misschien die openzetten en dan nog eens verbinding proberen te maken.

Gebruik je de nieuwe Settingen menu of het classic menu? (Mijn advies is classic) je local wan is IP is ook nog hetzelfde als vorige week?

Cloud ☁️

• fguchelaar
HKLM_ schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:37:
[...]
Gebruik je de nieuwe Settingen menu of het classic menu? (Mijn advies is classic) je local wan is IP is ook nog hetzelfde als vorige week?
Allebei gebruikt en ook via de shell naar de connections gekeken of dat er goed uitzag (swanctl --list-conns). Ik kan daar niks raars aan ontdekken.

Wat zo raar is, is dat ikzelf ook een netwerk voor Remote VPN heb ingesteld en daar kan ik gewoon mee connecten; van buiten naar binnen dus niks vreemds. Het lijkt ergens te zitten aan de binnenkant van m'n netwerk. Maar ik heb zelf niks aan de firewall veranderd en *als het goed is* zorgt de controller ervoor dat de firewall klopt voor VPN.

Ik heb wel een ander IP, maar dat hebben ze aan de remote kant ook ingesteld voor de site-to-site. Als ik echter met laptop rechtstreeks op de modem aansluit en dan een remote-user-vpn (L2TP) wil opzetten, dan gaat het dus goed. Het _moet_ ergens aan mijn kant zitten in de UDMp.

.Box | Zet de Klok

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:44
We zijn op zoek naar een indoor camera, en aangezien er reeds een G3 bullet buiten aanwezig is overwegen we de G3 Flex voor binnen.
Echter is het noodzakelijk dat we een notificatie ontvangen bij veel lawaai zoals de Netatmo Welcome doet, zodat we een bericht krijgen als ons alarm afgaat.

Is dit mogelijk bij UniFi Protect? Voorlopig heb ik er nog niets van teruggevonden.

Keep on running

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vraag van @boosterbosch afgesplitst naar [Ubiquiti US48(POE)] Instellen lukt niet aangezien het inmiddels wel heel veel reacties had en te groot werd voor een ervaringen topic.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:50
Ik heb een klein thuisnetwerk (UniFi Security Gateway 3P, UniFi Switch 8 POE-60W en 2x UniFi AP-AC-LR). De controller draait in een Docker container.

Zodra de deurbel beschikbaar is wil ik deze halen. Wellicht dat ik volgend jaar ook 2-3 camera's erbij haal. Unifi Protect is hiervoor een vereiste, en dit draait voor zover ik weet nog niet in een Docker container. Het lijkt mij dat ik dan het beste een Cloud Key Gen2 Plus kan aanschaffen (in plaats van een Dream Machine Pro) aangezien ik niet binnen afzienbare tijd meer dan drie camera's zal aansluiten. Toch?

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-01 13:22
@Wachten... het was zeker niet mijn bedoeling om iemand - of iemand zijn / haar kennis - belachelijk te maken.

Als dat al het geval zou zijn, dan was het eerder voor degene die bedacht heeft om Pi-hole te combineren met Google dns, - en dan nog niet, want ieder zijn / eigen keuze - maar dat terzijde.

Er zijn zoveel dns "providers" dat ik begrijp dat je het niet kan volgen, maar ik zou zeggen "Kijk hier eens rond", zelf gebruik ik vanuit Pi-hole Quad9 & Cloudflare, aangevuld met Unbound, overigens.

In het verleden gebruikte ik eigenlijk altijd opennic, echter lijkt die offline te zijn - misschien / hopelijk tijdelijk, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Comp User op 08-12-2020 15:41 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:48

Wish

ingwell

Hmmm, ik heb 2 UB AP's . Ik zag net in de controller dat de Ubiquiti Unifi AP-AC Pro beneden eruit lag. Die heb ik inmiddels verwijderd in de controller en proberen hem/haar een harde reset te geven (resetknop >5 seconden ingeduwd houden).

Maar volgens mij is dat ding helemaal daud - hij komt niet meer terug in de wereld met een witte, laat staan een blauwe led. Voordat ik een garantie dingetje aanga bij Azerty (aankoop 1 april dit jaar), wat kan ik nog testen?

En vraag 2 - ik vermoed dat ik een range extender nodig heb voor een andere kamer. Kan ik dat met een willekeurig merk oplossen, of moet dat ook per se van Ubiquiti zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Wish op 08-12-2020 16:11 ]

No drama

Wish schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:04:
Hmmm, ik heb 2 UB AP's . Ik zag net in de controller dat de Ubiquiti Unifi AP-AC Pro beneden eruit lag. Die heb ik inmiddels verwijderd in de controller en proberen hem/haar een harde reset te geven (resetknop >5 seconden ingeduwd houden).

Maar volgens mij is dat ding helemaal daud - hij komt niet meer terug in de wereld met een witte, laat staan een blauwe led. Voordat ik een garantie dingetje aanga bij Azerty (aankoop 1 april dit jaar), wat kan ik nog testen?
In principe zou ik zeggen gewoon RMA doen, want daar is het voor gemaakt, maar je zou nog een andere PoE switchpoort of PoE Injector kunnen proberen mocht je dat nog niet hebben gedaan :?
En vraag 2 - ik vermoed dat ik een range extender nodig heb voor een andere kamer. Kan ik dat met een willekeurig merk oplossen, of moet dat ook per se van Ubiquiti zijn?
Wireless Uplink met een AC Lite is geen gek idee, maar een random ander merk en dan als Repeater gebruiken kan ook.

Moet je waarschijnlijk wel die Repeater of Accesspoint als "Trusted Device" of iets dergelijks markeren in de UniFi Controller om "Rogue Accesspoint" meldingen te vermijden ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Wish

Wish

ingwell

nero355 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:20:
[...]

In principe zou ik zeggen gewoon RMA doen, want daar is het voor gemaakt, maar je zou nog een andere PoE switchpoort of PoE Injector kunnen proberen mocht je dat nog niet hebben gedaan :?

[...]
Ga ik zo even testen op de locatie boven.
Wireless Uplink met een AC Lite is geen gek idee, maar een random ander merk en dan als Repeater gebruiken kan ook.

Moet je waarschijnlijk wel die Repeater of Accesspoint als "Trusted Device" of iets dergelijks markeren in de UniFi Controller om "Rogue Accesspoint" meldingen te vermijden ;)
Je bedoelt dat ik de AC Lite kan gebruiken als extender, zonder dat daar dan een vaste RJ45 in moet? #noobvraag :)

No drama

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:35
Is er iemand die al van die 50% korting c.q. 124,50 ex store credit gebruik gemaakt heeft, bij aanschaf van een UNVR als 'vervanging' van een NVR?

Bij mij pakt ie het MAC-adres van de UNVR niet :/

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 31-01 17:58
Wish schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:04:
En dan kom je bij het nadeel van Ubiquiti, hun support :| Had zelf ook een dood toestel, aangekocht bij Megekko, paar maanden oud, zij hebben hem meteen opgestuurd naar Ubiquiti zelf en wacht al 2 maanden op antwoord..

• Wish

Wish

ingwell

nero355 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:20:
[...]

Of.... je stopt de RJ45 jack in de "Main" port en niet in de "Secondary" 8)7 |:(

Nu is hij nog wel "managed by other", maar dat krijg ik er denk ik wel uitgeslagen

No drama

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-02 22:11
Tha Render_2 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:45:
[...]

En dan kom je bij het nadeel van Ubiquiti, hun support :| Had zelf ook een dood toestel, aangekocht bij Megekko, paar maanden oud, zij hebben hem meteen opgestuurd naar Ubiquiti zelf en wacht al 2 maanden op antwoord..
Dat is toch ook van de zotte. Stel dat dit apparaat het enige apparaat is die je gebruikt voor wifi. Je kan klanten toch niet 2 maanden laten wachten.

Bijzondere manier van werken.

• Tha Render_2
Aramiss schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:59:
[...]

Dat is toch ook van de zotte. Stel dat dit apparaat het enige apparaat is die je gebruikt voor wifi. Je kan klanten toch niet 2 maanden laten wachten.

Bijzondere manier van werken.
Vandaar dat hun producten ook niet bekeken worden als enterprise producten waar je next business day warranty hebt etc. Dit geval was een gateway bij een klant .. daar sta je dan, heb meteen een nieuwe gekocht en terwijl deze in RMA opgezonden, zit ik binnenkort met een extra gateway die ik hopelijk nog verkocht krijg maar dat risico heb je en wist ik ook, ben nog steeds fan van hun producten, mijn klanten ook, alleen moet je geen support of deftige RMA verwachten, dan moet je bij Cisco, HPE Aruba, etc.. zijn en dan is de prijs er ook naar.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:34
Tha Render_2 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:45:
[...]

Je hebt toch niets te maken met Ubiquti? Megekko moet je hier op aanspreken. Met hen heb je een overeenkomst, zij moeten dit oplossen.

• Tha Render_2
La1974 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:16:
[...]

Je hebt toch niets te maken met Ubiquti? Megekko moet je hier op aanspreken. Met hen heb je een overeenkomst, zij moeten dit oplossen.
Ja, en zij zeggen dat ze het dood product hebben opgestuurd naar de fabrikant (Ubiquiti) en op antwoord wachten.

[ Voor 68% gewijzigd door Tha Render_2 op 08-12-2020 17:40 ]

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:34
Tha Render_2 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:38:
[...]

Ja, en zij zeggen dat ze het dood product hebben opgestuurd naar de fabrikant (Ubiquiti) en op antwoord wachten.
Dat gebeurt helaas vaker want dat is voor de verkoper het eenvoudigst. Alleen hoe je hier als consument niet mee akkoord te gaan. Zie hier je rechten inclusief je mogelijke stappen.

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-02 15:30
Na een lange verbouwing ga ik deze kerst verhuizen.

Nu wil ik heel graag overstappen op Unifi maar ik zie met de o.a. de accespoints de bomen het bos niet meer. Het is een vrij groot vrijstaand huis met goede isolatie (250 m2+).

Aansluiting is nu Ziggo Giga, maar wellicht in de toekomst glasvezel.

Nu wil ik graag het volgende aanschaffen:
  • 2x UniFi 6 Lite Access Point (later meer, heb op alle vertrekken met uitzondering van de slaapkamers een kabel uit het plafond).
  • Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
  • Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2
Is de Unifi 6 lite voldoende? of zouden jullie een andere/betere aanraden (de Pro?). Wil graag zo snel als mogelijk omdat ik ook vanuit het kantoor vaak grote render files over het netwerk verstuur (bedraad kan, maar draadloos is lekker makkelijk). Zouden jullie daarnaast ook de USG aanraden? (https://www.routershop.nl...ecurity-gateway/pid=35290). Ik overweeg om in de toekomst van Nest camera's over te stappen op Unifi protect cameras.

Hoor ook graag als iets van bovenstaande al verouderd is. Graag blijft het allemaal wat compact want zou het graag in een 10 inch patch kast stoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door talkatoo op 08-12-2020 17:55 ]

talkatoo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:53:
Na een lange verbouwing ga ik deze kerst verhuizen.

Nu wil ik heel graag overstappen op Unifi maar ik zie met de o.a. de accespoints de bomen het bos niet meer. Het is een vrij groot vrijstaand huis met goede isolatie (250 m2+).

Aansluiting is nu Ziggo Giga, maar wellicht in de toekomst glasvezel.

Nu wil ik graag het volgende aanschaffen:
  • 2x UniFi 6 Lite Access Point (later meer, heb op alle vertrekken met uitzondering van de slaapkamers een kabel uit het plafond).
  • Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
  • Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2
Is de Unifi 6 lite voldoende? of zouden jullie een andere/betere aanraden (de Pro?). Wil graag zo snel als mogelijk omdat ik ook vanuit het kantoor vaak grote render files over het netwerk verstuur (bedraad kan, maar draadloos is lekker makkelijk). Zouden jullie daarnaast ook de USG aanraden? (https://www.routershop.nl...ecurity-gateway/pid=35290). Ik overweeg om in de toekomst van Nest camera's over te stappen op Unifi protect cameras.

Hoor ook graag als iets van bovenstaande al verouderd is. Graag blijft het allemaal wat compact want zou het graag in een 10 inch patch kast stoppen.
Als je niks wilt kopen dat verouderd is zou ik zeer zeker niet aan een USG beginnen. Goed als je hem hebt, maar nu nog €100 uitgeven voor een apparaat dat al een jaar of zo geen serieuze updates meer ontvangt zou ik zeer zeker niet doen.

De USW 8-150W is wel ook verouderd, maar een switch bouwt in zoverre veel minder op features. En de USW "gen 1" worden allemaal nog netjes geupdate met gelijke releases aan de gen 2 etc.

V.w.b. UniFi 6 access points: natuurlijk kun je voor beter gaan, je hebt nu immers de Lite gekozen. Maar verder enige wat nu echt onderweg is is de U6 LR, en die kost ruim het dubbele. Echter krijg je daarvoor dan wel 4x4 op beide banden terwijl de U6 Lite maar 2x2 doet op beide banden. Echter ligt de maximale throughput natuurlijk al hoger bij wifi 6/ax. Grootste vraag is dan ook wat je client(s) doen. Leuk een 4x4 AP. Maar als je clients maar 2x2 doen zal het niet sneller gaan dan met een U6 Lite. En dan heb je dus bijna €100 voor niks uitgegeven.

En m.b.t. USG, UniFi cameras etc. Wellicht dat de UDM Pro een optie is? UDM lineup is qua features nog steeds niet geweldig. Maar Ziggo zou geen issue moeten zijn, het wordt onderhouden, en met de UDM Pro heb je meteen een apparaat om IniFi Protect op te draaien.

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-02 15:30
RobertMe schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:22:
[...]

Als je niks wilt kopen dat verouderd is zou ik zeer zeker niet aan een USG beginnen. Goed als je hem hebt, maar nu nog €100 uitgeven voor een apparaat dat al een jaar of zo geen serieuze updates meer ontvangt zou ik zeer zeker niet doen.

De USW 8-150W is wel ook verouderd, maar een switch bouwt in zoverre veel minder op features. En de USW "gen 1" worden allemaal nog netjes geupdate met gelijke releases aan de gen 2 etc.

V.w.b. UniFi 6 access points: natuurlijk kun je voor beter gaan, je hebt nu immers de Lite gekozen. Maar verder enige wat nu echt onderweg is is de U6 LR, en die kost ruim het dubbele. Echter krijg je daarvoor dan wel 4x4 op beide banden terwijl de U6 Lite maar 2x2 doet op beide banden. Echter ligt de maximale throughput natuurlijk al hoger bij wifi 6/ax. Grootste vraag is dan ook wat je client(s) doen. Leuk een 4x4 AP. Maar als je clients maar 2x2 doen zal het niet sneller gaan dan met een U6 Lite. En dan heb je dus bijna €100 voor niks uitgegeven.

En m.b.t. USG, UniFi cameras etc. Wellicht dat de UDM Pro een optie is? UDM lineup is qua features nog steeds niet geweldig. Maar Ziggo zou geen issue moeten zijn, het wordt onderhouden, en met de UDM Pro heb je meteen een apparaat om IniFi Protect op te draaien.
Bedankt voor de reactie, dat maakt wel wat duidelijk!

Mijn apparaten hebben veelal 3x3 Mimo dus dan wacht ik nog even op de Unifi 6 Long Range.

Dan twijfel ik nu tussen de UniFi Cloud Key Plus en UDM Pro (enige reden om geen UDM Pro te nemen is dan dat ie niet in mn 10" inch kast past). Kan de UDM Pro gewoon op elke switch poort aangesloten worden of moet deze direct na de ziggo modem komen? En welke van de twee zou jij verkiezen?

Is de USW 8-150W nog steeds een goede koop? Of zijn er misschien andere POE switches die jullie aanraden?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

@talkatoo , ik zie geen enkele reden om niet die switch te nemen. Als je je netwerk opnieuw moet aanleggen en je wil al iets van Ubiquiti nemen, pak de rest daar dan ook van. Alles met één tool te managen

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:50

Quad

Doof

@talkatoo volgens mij heb je voor een USW 8-150W 1.5U/2U nodig in een patchkast met legbord. Het zal er net in passen dan. 1U is te laag.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-01 17:55

Bruzski

watte ??

talkatoo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:31:
[...]
Kan de UDM Pro gewoon op elke switch poort aangesloten worden of moet deze direct na de ziggo modem komen?
ik heb mijn ziggo modem met glas verbonden aan mijn UDMpro en een 10G glaslijn naar mijn Aruba 2930F PoE+ switch, wan2 werkt perfect ;)

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

• rimave
Ik ben de USG aan het instellen. Ik pas de ip range aan via telnet. Commit de changes en hij is bereikbaar via nieuwe IP. Ik haal hem van de stroom, hang hem achter de modem en meneer schiet weer terug naar de default 192.168.1.1. Hij moet de aanpassing die ik doe toch gewoon onthouden. Ook na even de stroom eraf?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:50

Quad

Doof

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:46
rimave schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:44:
Ik ben de USG aan het instellen. Ik pas de ip range aan via telnet. Commit de changes en hij is bereikbaar via nieuwe IP. Ik haal hem van de stroom, hang hem achter de modem en meneer schiet weer terug naar de default 192.168.1.1. Hij moet de aanpassing die ik doe toch gewoon onthouden. Ook na even de stroom eraf?
Ik denk dat je de wijzigingen moet doen in de lan settings van de controller, die overschrijft de instellingen weer die je gedaan hebt als je inlogt in de usg.

• rimave
Behoorlijk Leek schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:03:
[...]

Ik denk dat je de wijzigingen moet doen in de lan settings van de controller, die overschrijft de instellingen weer die je gedaan hebt als je inlogt in de usg.
Ik vermoed het inderdaad ook, want ik ben net even ingelogd en daar staat 192.168.1.1.

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-02 16:48
Vreemd incident hier.
Thuis met 2 iPhones en iPad download speed max 20/30 Mbps naar Speednet.
Speedtest naar controller is 45mbps max.

Upload naar controller haal ik makkelijk 100-200Mbps.

Laptop op dezelfde AP en locatie haalt 300+.
Speedtest ook in orde.

Even geen idee meer :+
rimave schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:44:
De USG probeert je iets te vertellen! O-) :+

HINT : [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 ;)
ro3lie schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:41:
Vreemd incident hier.
Thuis met 2 iPhones en iPad download speed max 20/30 Mbps naar Speednet.
Speedtest naar controller is 45mbps max.

Upload naar controller haal ik makkelijk 100-200Mbps.

Laptop op dezelfde AP en locatie haalt 300+.
Speedtest ook in orde.

Even geen idee meer :+
Tja, zoals altijd : Wat heb je al geprobeerd en hoe heb je alles ingesteld :?

HINT : Je bent niet de eerste met zulke "problemen" ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 14:50
Kan iemand mij tips & tricks geven wat ik moet kiezen voor mijn nieuwe woning?

We gaan volgend jaar verhuizen naar een grotere woning en ik wil meteen de Wi-Fi dekking goed aanpakken. Ik overweeg daar ubiquiti apparatuur voor te gebruiken. Maar ik vraag me af of ik dat als enthousiaste amateur mee uit de voeten kan.

Ik gebruik nu nog een oude Apple time capsule en airport, die in bridge staan achter de Ziggo router. Daarbij is de Wi-Fi dekking matig is.

Ik wil een solide oplossing met goed Wi-Fi door het hele huis. We zijn met zijn 5en en het internet gebruik zal alleen maar gaan toenemen. Verder heb ik een NAS en wil ik in de toekomst PoE camera's op gaan hangen.

Ik ga in ieder geval utp kabels door het hele huis trekken om op strategische plekken een acces point neer te kunnen zetten. Maar welke apparatuur moet ik van ubiquiti kopen om aan de slag te kunnen gaan.

• loeberce
  • Laatst online: 14:20
Noxa schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:00:
Kan iemand mij tips & tricks geven wat ik moet kiezen voor mijn nieuwe woning?

We gaan volgend jaar verhuizen naar een grotere woning en ik wil meteen de Wi-Fi dekking goed aanpakken. Ik overweeg daar ubiquiti apparatuur voor te gebruiken. Maar ik vraag me af of ik dat als enthousiaste amateur mee uit de voeten kan.

Ik gebruik nu nog een oude Apple time capsule en airport, die in bridge staan achter de Ziggo router. Daarbij is de Wi-Fi dekking matig is.

Ik wil een solide oplossing met goed Wi-Fi door het hele huis. We zijn met zijn 5en en het internet gebruik zal alleen maar gaan toenemen. Verder heb ik een NAS en wil ik in de toekomst PoE camera's op gaan hangen.

Ik ga in ieder geval utp kabels door het hele huis trekken om op strategische plekken een acces point neer te kunnen zetten. Maar welke apparatuur moet ik van ubiquiti kopen om aan de slag te kunnen gaan.
Tja, wat heb je zelf al uitgezocht? Met APs en camera's in ieder geval een PoE switch, verder misschien een USG of een Dreammachine als je de router van Ziggo niet meer wilt.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat management VLAN is een beetje een stokpaardje van je inderdaad. Het is namelijk een symptoomoplossing om hiervoor een management VLAN voor op te zetten. Je moet gewoon op normale wijze een default IP moeten kunnen wijzigen, dat heb ik inmiddels in al die jaren op tientallen apparaten gedaan en nooit was dat een probleem maar bij de USG is de enige die er moeilijk over deed :?

Feit is dat de USG een vrij eigenaardig apparaat is als je deze eigenlijk wil gebruiken in een ander subnet. Toen ik hem had liep ik tegen soortgelijke problemen aan dat ineens het IP weer op default stond (laten we maar niet beginnen over de PITA die het was omdat meneer eerst een update wilde die je (om zelfde redenen) bijna onmogelijk was om te doen).

Als het werkt is het best leuk apparaatje maar laten we niet doen alsof ze geen vreemde problemen kennen.

....

En ik vind dat je in een simpel thuisnetwerkje helemaal geen management VLAN nodig hebt maar dat geheel terzijde. Wellicht redeneer je teveel vanuit een corporate gedachte maar dat hoef je hier niet elke gebruiker op te dringen omdat er een wazig device een beetje eigenaardig doet over de simpelste dingen.

Ik waardeer echt heel erg alle input van je overal maar dit wou ik toch even gezegd hebben :> ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 09-12-2020 09:52 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Noxa
loeberce schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:24:
[...]

Tja, wat heb je zelf al uitgezocht? Met APs en camera's in ieder geval een PoE switch, verder misschien een USG of een Dreammachine als je de router van Ziggo niet meer wilt.
Ja goede vraag.

Ik heb bedacht om in ieder geval 3 mogelijk 4 access points te plaatsen en dan dacht ik aan de unifi ap-ac.

In principe wil ik de Ziggo router dan behouden en daar achter een switch zetten met deels poe aansluitingen. Maar werkt daar ook zo of heb ik nog een dedicated ubiquiti router nodig?
Noxa schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:00:
Je zult dan sowieso access points nodig hebben :+ Welke dat zijn ligt gedeeltelijk ook aan jezelf. Persoonlijk zou ik sowieso even wachten op de Wifi 6 / 802.11ax access points. De eerste daarvan zijn nu ook al te pre-orderen met levering 14 december IIRC. Verder ligt het ook aan de plaatsing. Wil je UFOs aan het plafond hangen? Of wil je ze (onder langs) aan de muur plaatsen en meteen een aantal extra vaste aansluitingen creëren? In het eerste geval kom je op de U6 Lite of U6 LR uit (voor zover nu bekend is). Voor dat laatste kom je op de U6 In-Wall uit, wat een combinatie van AP en switch is met 4 additionele poorten aan de onderkant. Keuze tussen de U6 Lite en U6 LR (of tzt mogelijke andere modellen) zal voornamelijk afhangen van het budget, en je wensen. De U6 Lite doet maar 2x2 op beide frequentiebanden, de U6 LR 4x4 op beide. Dat levert dus theoretisch de dubbele snelheid op. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de clients die je hebt. Als je apparaten allemaal maar 1x1 of 2x2 doen betaal je bij de LR voor extra antennes die niet gebruikt worden.

Verder zou je natuurlijk ook nog naar de switches of routers kunnen kijken.
Bij switches zou je bv een PoE switch kunnen pakken zodat je de APs via die weg van stroom kunt voorzien en niet de losse PoE injector hoeft te gebruiken en dus extra stopcontact per AP. Dan heb je bv keuze tussen de nieuwere USW 8 Lite, USW 16 Lite en de USW 16 Gen 2 PoE, USW 24 Gen 2 PoE. Verschil zit uiteraard i aantal poorten en form factor. Feature wise qua switch zijn ze in zoverre gelijk.
Bij "routers" is de keuze beperkter. Wil je gebruik maken van het centrale beheer van de UniFi lijn is eigenlijk de enige keuze de UDM of UDM Pro. De USG kan wel ook beheert worden binnen de UniFi Controller, maar dat is een oud beestje en is in maintenance mode (lees: krijgt geen updates meer behalve evt security fixes). Maar de UDM heeft ook zijn issues.

En v.w.b. "is UniFi geschikt voor mij". Dat is voor ons moeilijk te zeggen. Zelf heb ik me netwerken zelfstandig aangeleerd en heb ik absoluut geen problemen met UniFi. Maar er zijn er uiteraard ook met minder IT affiniteit die veel meer problemen hebben om UniFi op te zetten. In die zin moet je er wel enige kennis van hebben, of in ieder geval de win om het zelf te leren. Het is niet dat je met 2x klikken je hele netwerk in de lucht hebt zeg maar. Maar het is ook niet dat je die-hard alles op de command line of zo moet doen.

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-01 20:08
Meld me voor het eerst in het Ubiquiti topic, vele ervaringen van apparatuur gehoord maar nooit zelf iets van in huis gehad.

Werk bij een horecazaak en nu wel een beetje de tijd om het netwerk en andere dingen aan te pakken. Veel hebben we dan ook al aangepakt. Voorheen hadden we Sowifi, een wifidienst internet voor gasten maar vrij prijzig dus dit is opgezegd. Nu hebben we 1 netwerk waar iedereen op zit, kassa's, camera systeem, alarm ect...

Mijn kennis van netwerken gaat redelijk, VLAN's nooit mee gewerkt maar denk wel dat ik het in kan stellen door mij het nodige in te lezen.

Router is nu nog een simpele fritzbox maar het is de bedoeling dat we een eigen router gaan kopen die VLAN's ondersteund. Vanuit die router zijn er 2 switch met webinterface.

Door het pand liggen AP's van Cisco (typenummer heb ik zo 123 niet bij de hand) en die kunnen multi SSID aan en makkelijk met VLANS combineren. Dan zouden er verschillende netwerken gemaakt kunnen worden waaronder een voor gasten.

Nu denk ik zelf, hoe meer van 1 merk hoe beter. Ubiquiti is naar mijn idee ook een goed merk en zeker gezien het feit dat de router ook VLAN's ondersteund. Alles van 1 merk is mooier maar niet noodzakelijk toch?

Deze router wordt gekozen
https://www.routershop.nl...dgerouter-x-sfp/pid=40959

Past deze in de situatie, of zijn er betere modellen? Is dit model voor de komende jaren nog voldoende? Verwacht niet veeleisende gebruikers op het netwerk. Fritzbox handelt het nu ook eenvoudig af en als het bedrijf in volle gang is dan zitten er zo 100 tot 150 gebruikers op de wifi verbonden.

Het belangrijkste is het scheiden van netwerken, zoals het alarm, gast, personeel en TD

[ Voor 3% gewijzigd door Jordyz op 09-12-2020 10:05 ]

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-02 20:45

Falcon10

Hit it i would !

Dont do it.
Of laat een externe firma daar voor komen.
Je gaat Cisco AP's, VLAN en Ubiquiti apperatuur mengen voor een guestportal en om je camera en alarmsystemen te scheiden van je werkgever.

Tenzij je alles gewoon om zeep wilt helpen ( met alle respect voor jou ) en een boel geklooi hebt en 10 paginas hier in dit topic over problemen met het instellen van heel de zooi : dont do it !

-| Hit it i would ! |-

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-02 16:48
nero355 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 00:08:
[...]

Tja, zoals altijd : Wat heb je al geprobeerd en hoe heb je alles ingesteld :?

HINT : Je bent niet de eerste met zulke "problemen" ;)
Gisteren avond het volgende getest/uitgesloten.
- Test via kabel gaat goed -> maximale snelheid
- Test via laptop op Wi-Fi gaat goed -> maximale snelheid
- Overige APs uitgezet om zeker te zijn dat ik per AP test -> snelheid is slecht.
- Speedtest geeft dezelfde resultaten als de UniFi App (naar controller)
- Geen interference op de kanalen aanwezig, alles vast ingesteld conform hoe men het hier 'aanraad'.
- Test uitgevoerd met 2 iPhones -> zelfde resultaten, op 4G gaat het bliksem snel.
- Alle firmware is up-to-date van switches en APs

Instellingen:
AP1 - VHT20/11 - VHT80/48
AP2 - VHT20/1 - VHT80/36
AP3 - VHT20/6 - VHT80/44

- Fast Roaming aan
- DTIM Mode -> Default
- Minimum data rate control 6Mbps

Alle clients laten netjes zien dat ze op 5GHz verbonden zijn met AC snelheid.

Vanochtend nog een test gedaan voor ik naar het werk ging.
- AP1 -> download max 30MBps/Upload max 100Mbps
- AP2 -> maximale snelheid
- AP3 -> maximale snelheid

Controller laat wel keurig zien dat alles op 1Gbit verbonden is, geen gekke errors etc..

Vanavond dus even de kabel testen met een tester en tijdelijk testen met een losse kabel. :/

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-01 20:08
Falcon10 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:59:
Dont do it.
Of laat een externe firma daar voor komen.
Je gaat Cisco AP's, VLAN en Ubiquiti apperatuur mengen voor een guestportal en om je camera en alarmsystemen te scheiden van je werkgever.

Tenzij je alles gewoon om zeep wilt helpen ( met alle respect voor jou ) en een boel geklooi hebt en 10 paginas hier in dit topic over problemen met het instellen van heel de zooi : dont do it !
Eff goed om erbij te vermelden dat het ook de intentie is om een externe firma in te zetten. Werken op bepaalde gebieden al samen met die firma. :9

Maar als ik iets uit wil besteden moet ik er ook kennis van hebben :+
En ik weet dat hun heel erg Ubiquiti gericht zijn terwijl we daar op dit moment geen apparatuur van hebben. Is het mengen een goed idee

[ Voor 8% gewijzigd door Jordyz op 09-12-2020 10:06 ]

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-02 21:22
Jordyz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:05:
[...]

Eff goed om erbij te vermelden dat het ook de intentie is om een externe firma in te zetten. Werken op bepaalde gebieden al samen met die firma. :9

Maar als ik iets uit wil besteden moet ik er ook kennis van hebben :+
En ik weet dat hun heel erg Ubiquiti gericht zijn terwijl we daar op dit moment geen apparatuur van hebben. Is het mengen een goed idee
Als je een extern bedrijf gaat inhuren, zou ik het meer op "requirements" en budget gooien dan een specifiek apparaat (of merk) erbij te betrekken. In veel gevallen heeft zo'n 3de partij een voorkeur/kennis van een bepaald merk (kan bv Cisco zijn all the way, dan komt je budget om de bocht of het wel/niet lukt :+ ).
Je kan apparatuur van verschillende merken mengen, alleen beheer/troubleshooten kan lastiger (worden). Daar zouden ze je alles over moeten kunnen vertellen.

[ Voor 8% gewijzigd door UTMachine op 09-12-2020 10:14 ]

Gunner schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:29:
[...]

Dat management VLAN is een beetje een stokpaardje van je inderdaad. Het is namelijk een symptoomoplossing om hiervoor een management VLAN voor op te zetten. Je moet gewoon op normale wijze een default IP moeten kunnen wijzigen, dat heb ik inmiddels in al die jaren op tientallen apparaten gedaan en nooit was dat een probleem maar bij de USG is de enige die er moeilijk over deed :?
De USG is nu eenmaal onderdeel van Unifi. Op meerdere plekken waaronder help.ui.com en de community staat beschreven dat bij een provision de controller de config overschrijft als deze lokaal anders zijn.
Het idee van een managementvlan in je thuisnetwerk is leuk speelgoed, maar geen must.
Ik vind dan ook dat een aantal binnen dit topic best wel eens wat meer rekening mogen houden of de vraag vanuit een thuissituatie komt of bedrijfsmatig.
Het aandragen van een managementvlan en de daarbij behorende firewallrules is niet geschikt voor de gemiddelde thuisgebruiker. Je moet je ook afvragen wat die thuisgebruiker daarmee opschiet. Niet veel.
Vooral hoofdpijn als het een keer stuk gaat.
Feit is dat de USG een vrij eigenaardig apparaat is als je deze eigenlijk wil gebruiken in een ander subnet. Toen ik hem had liep ik tegen soortgelijke problemen aan dat ineens het IP weer op default stond (laten we maar niet beginnen over de PITA die het was omdat meneer eerst een update wilde die je (om zelfde redenen) bijna onmogelijk was om te doen).
Dit lees ik vaker, ik heb er zelf echter geen enkel probleem mee.
Of ik begrijp je opmerking "in een ander subnet" niet.
Als je de Default LAN (1)-config keurig aanpast in de controller werkt dit naar behoren.

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 09-12-2020 11:26 ]

• Noxa
RobertMe schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:31:
[...]

Je zult dan sowieso access points nodig hebben :+ Welke dat zijn ligt gedeeltelijk ook aan jezelf. Persoonlijk zou ik sowieso even wachten op de Wifi 6 / 802.11ax access points. De eerste daarvan zijn nu ook al te pre-orderen met levering 14 december IIRC. Verder ligt het ook aan de plaatsing. Wil je UFOs aan het plafond hangen? Of wil je ze (onder langs) aan de muur plaatsen en meteen een aantal extra vaste aansluitingen creëren? In het eerste geval kom je op de U6 Lite of U6 LR uit (voor zover nu bekend is). Voor dat laatste kom je op de U6 In-Wall uit, wat een combinatie van AP en switch is met 4 additionele poorten aan de onderkant. Keuze tussen de U6 Lite en U6 LR (of tzt mogelijke andere modellen) zal voornamelijk afhangen van het budget, en je wensen. De U6 Lite doet maar 2x2 op beide frequentiebanden, de U6 LR 4x4 op beide. Dat levert dus theoretisch de dubbele snelheid op. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de clients die je hebt. Als je apparaten allemaal maar 1x1 of 2x2 doen betaal je bij de LR voor extra antennes die niet gebruikt worden.

Verder zou je natuurlijk ook nog naar de switches of routers kunnen kijken.
Bij switches zou je bv een PoE switch kunnen pakken zodat je de APs via die weg van stroom kunt voorzien en niet de losse PoE injector hoeft te gebruiken en dus extra stopcontact per AP. Dan heb je bv keuze tussen de nieuwere USW 8 Lite, USW 16 Lite en de USW 16 Gen 2 PoE, USW 24 Gen 2 PoE. Verschil zit uiteraard i aantal poorten en form factor. Feature wise qua switch zijn ze in zoverre gelijk.
Bij "routers" is de keuze beperkter. Wil je gebruik maken van het centrale beheer van de UniFi lijn is eigenlijk de enige keuze de UDM of UDM Pro. De USG kan wel ook beheert worden binnen de UniFi Controller, maar dat is een oud beestje en is in maintenance mode (lees: krijgt geen updates meer behalve evt security fixes). Maar de UDM heeft ook zijn issues.

En v.w.b. "is UniFi geschikt voor mij". Dat is voor ons moeilijk te zeggen. Zelf heb ik me netwerken zelfstandig aangeleerd en heb ik absoluut geen problemen met UniFi. Maar er zijn er uiteraard ook met minder IT affiniteit die veel meer problemen hebben om UniFi op te zetten. In die zin moet je er wel enige kennis van hebben, of in ieder geval de win om het zelf te leren. Het is niet dat je met 2x klikken je hele netwerk in de lucht hebt zeg maar. Maar het is ook niet dat je die-hard alles op de command line of zo moet doen.
Dank voor je uitgebreide uitleg, ik ga me in deze opties verdiepen.

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-01 17:55

Bruzski

watte ??

Noxa schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:30:
[...]

Ja goede vraag.

Ik heb bedacht om in ieder geval 3 mogelijk 4 access points te plaatsen en dan dacht ik aan de unifi ap-ac.

In principe wil ik de Ziggo router dan behouden en daar achter een switch zetten met deels poe aansluitingen. Maar werkt daar ook zo of heb ik nog een dedicated ubiquiti router nodig?
ziggo in bridge mode werkt perfect met unifi of ubiquiti routers ;)

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Ik ben opzoek naar een SFP module met soortgelijke specs als de DrayTek SC SFP BiDi RX 1490/1550 nm. [Ubiquiti heeft geen soortgelijke module. Kan ik een andere merk gebruiken of zou een media converter van Ftth naar Ethernet werken?

• loeberce
MrJames schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:25:
Ik ben opzoek naar een SFP module met soortgelijke specs als de DrayTek SC SFP BiDi RX 1490/1550 nm. [Ubiquiti heeft geen soortgelijke module. Kan ik een andere merk gebruiken of zou een media converter van Ftth naar Ethernet werken?
Zit hier niet de goede bij?
https://www.fs.com/de-en/c/bidi-sfp-89?sfp=19591
Gunner schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:29:
Maar wat schiet je ermee op :?

Waarom zou je niet gewoon een nieuw VLAN aanmaken en daarin een subnet gebruiken dat je in de oude situatie ook gebruikte en als extra voordeel heeft dat je apparatuur in dat subnet niet bereikbaar is voor de Clients, want buiten de default VLAN 1 :)
Het enige wat je dan nog moet bepalen is of het een Guest VLAN wordt of niet, want dan is gelijk ook je USG niet benaderbaar via de WebGUI ;)
Feit is dat de USG een vrij eigenaardig apparaat is als je deze eigenlijk wil gebruiken in een ander subnet.
FTFY :+
Toen ik hem had liep ik tegen soortgelijke problemen aan dat ineens het IP weer op default stond (laten we maar niet beginnen over de PITA die het was omdat meneer eerst een update wilde die je (om zelfde redenen) bijna onmogelijk was om te doen).
Volgens mij heb je dan een slecht moment getroffen en heb je een hele oude voorraad gekregen die incompatible was met de recente UniFi Controller versie op dat moment... als ik het me goed herinner...

Je was in ieder geval niet de enige ;)
Als het werkt is het best leuk apparaatje maar laten we niet doen alsof ze geen vreemde problemen kennen.
Dat zal ik zeker weten dan ook nooit ontkennen!

Om maar wat te noemen : Bij elke nieuwe firmware versie vraag ik me elke keer af of het wel slim is om te upgraden :+
En ik vind dat je in een simpel thuisnetwerkje helemaal geen management VLAN nodig hebt maar dat geheel terzijde. Wellicht redeneer je teveel vanuit een corporate gedachte maar dat hoef je hier niet elke gebruiker op te dringen omdat er een wazig device een beetje eigenaardig doet over de simpelste dingen.

Ik waardeer echt heel erg alle input van je overal maar dit wou ik toch even gezegd hebben :> ;)
Tja, het is dan ook eigenlijk geen spul voor thuisgebruik, maar MKB en de thuisklussende IT-er niveau ongeveer dus dan kan je het IMHO beter gelijk goed (en in feite simpeler) doen! :Y)
ed1703 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:25:
De USG is nu eenmaal onderdeel van Unifi. Op meerdere plekken waaronder help.ui.com en de community staat beschreven dat bij een provision de controller de config overschrijft als deze lokaal anders zijn.
En in de WebGUI :)
Het idee van een managementvlan in je thuisnetwerk is leuk speelgoed, maar geen must.
Maar het maakt IMHO je leven wel makkelijker en als je dat VLAN volledig afschermt ook veiliger! :Y)
Ik vind dan ook dat een aantal binnen dit topic best wel eens wat meer rekening mogen houden of de vraag vanuit een thuissituatie komt of bedrijfsmatig.
Het aandragen van een managementvlan en de daarbij behorende firewallrules is niet geschikt voor de gemiddelde thuisgebruiker. Je moet je ook afvragen wat die thuisgebruiker daarmee opschiet. Niet veel.
Vooral hoofdpijn als het een keer stuk gaat.
De Edge en UniFi reeksen zijn dan ook niet geschikt voor de echte thuisgebruiker : Daar hebben we ASUS/Netgear/non-Omada TP-Link//enz. voor :)

Dat iedereen op GoT het klakkeloos aanraadt... tja... dat is een ander verhaal!
Dit lees ik vaker, ik heb er zelf echter geen enkel probleem mee.
Of ik begrijp je opmerking "in een ander subnet" niet.
Als je de Default LAN (1)-config keurig aanpast in de controller werkt dit naar behoren.
Dat zou inderdaad goed moeten gaan : Er zijn een aantal medeTweakers die alle VLAN's in de 10.x.x.x/24 ranges hebben zitten :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nieuwe firmware voor de AP's is uit (5.43.19.12493). Hier m'n 4 Nano-HD's eens even een 'Rolling Upgrade' geven zodat ze niet alle vier tegelijk onderuit gaan ;)

@nero355 Ik heb hier thuis alle 3 de IP-Ranges uit RFC1918 in gebruik (NAT achter NAT) waarbij ik geen enkel /24 netwerk in gebruik heb. :o
  • /30 tussen het Provider Netwerk en m'n USG-3P. -> 172.16.x.x
  • /29 voor m'n AP's. -> 192.168.x.x
  • /29 voor m'n GUEST (W)LAN. -> 10.0.x.x
  • /29 voor m'n Printers. -> 192.168.x.x
  • /29 voor m'n Switches. -> 192.168.x.x
  • /27 voor het IOT spul. -> 192.168.x.x
  • /27 voor het INTERN LAN. -> 192.168.x.x
Ben nu bezig met het nóg verder segmenteren van WLAN / LAN zodat ik met nog kleinere subnet's kan gaan werken :+

Op m'n GUEST netwerk wordt wel eens gevloekt door anderen op het moment dat ze een 169.253/16 adres 'krijgen'.... Ik heb daar twee reserveringen in de DHCP scope staan voor m'n zakelijke werk-telefoon en laptop van de baas dus er blijft niet véél meer over voor anderen. Als ze dan met een partij Apple Devices aan komen sjouwen die aan SSID/WPA2 key-sharing doen dan komt 't wel een voor dat 'VOL = VOL' in werking treedt >:)

[ Voor 34% gewijzigd door Will_M op 09-12-2020 17:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MrJames

MrJames

-/

Werken deze modules van FS met de USG?
nero355 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:18:
[...]

Maar het maakt IMHO je leven wel makkelijker en als je dat VLAN volledig afschermt ook veiliger! :Y)
Veiliger voor wie? Voor Henk en Ingrid en z'n dochters die de hele dag op YT en Netflix rondhangen en Henk die graag een stabiel netwerk heeft en al 15 jaar op Tweakers rondhangt? Diezelfde Henk die je moet gaan uitleggen als hij een tagged-beheernetwerk heeft gemaakt hij nergens meer bij kan als het stuk gaat?
Punt is vaak dat dit advies ook naar personen gaat die er *met alle respect* de ballen verstand van hebben. Het advies is niet fout vanwege de technische inhoud, maar de omstandigheden.
Er zijn een aantal medeTweakers die alle VLAN's in de 10.x.x.x/24 ranges hebben zitten :)
Waaronder ik dus.. al is niet alles /24, want dat is eigenlijk veel te groot. Ik moet de persoon nog tegenkomen die dat in een huis vol krijgt.

• dimk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2025
kan een UniFi 6 Long-Range Access Point werken samen met 1 of 2 UniFi 6 Lite Access Point? Ik denk eraan om op voor begane grond een LR te kopen en voor 1e en 2de verdieping een Lite. Is dit gebruikelijk? Of beter 2 LR op begane grond en op de 2de verdieping? Ik wil op begane grond een LR zodat het ook de tuin covert.

• Will_M
  • Niet online
MrJames schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:52:
[...]

Werken deze modules van FS met de USG?
Wat voor iets 'speciaals' wil je gaan bewerkstelligen op de USG-Pro 4? De USG3P heeft geen ruimte voor een SFP tranciever dus daar kan 't volgens mij niet over gaan :+

Ook weer grappig: In de datasheet voor dat apparaat staat een linkje naar compatible SFP modules en daar loop je tegen een '404' aan :X

@dimk Een 'LR' (Long Range) is vooral sterk in situaties waarbij er met hoge plafonds (15-30 Meter) gewerkt wordt. Het uitstraal vermogen van de antennes is vooral op dat laatste ingeregeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 09-12-2020 18:02 ]

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
dimk schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:36:
kan een UniFi 6 Long-Range Access Point werken samen met 1 of 2 UniFi 6 Lite Access Point? Ik denk eraan om op voor begane grond een LR te kopen en voor 1e en 2de verdieping een Lite. Is dit gebruikelijk? Of beter 2 LR op begane grond en op de 2de verdieping? Ik wil op begane grond een LR zodat het ook de tuin covert.
LR is meer voor in een bedrijfshal/loods bedoelt. De combintie is prima te maken hoor, maar als je echt decent bereik wil hebben in de tuin, kun je beter een AC-M of Pro ophangen als je die mogelijkheid hebt.

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06-2025
Misschien een hele basic vraag, maar ik kan het nergens terugvinden:

Een aantal clients van mijn netwerk geeft in de unifi app een soort van pictogram van een blad aan (het lijkt in ieder geval een blad in het groen).

Wat betekent dit? Indien nodig kan ik wel even een foto uploaden.
Xtince schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:10:

Een aantal clients van mijn netwerk geeft in de unifi app een soort van pictogram van een blad aan (het lijkt in ieder geval een blad in het groen).

Dat is Wifi Power Save. Dat is software aan boord van je device die herkent wannneer een bepaalde app/applicatie netwerk-access nodig heeft. Daarop stelt het apparaat het netwerk ook in. bv een Ipad, Nest Thermostaat hebben dat. Het is om accu te sparen.

• Koekstra
  • Niet online
Xtince schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:10:

Ik denk dat de client op dat moment inactief is, ofwel in energy saving mode staat.

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06-2025
ed1703 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:15:
[...]

Dat is Wifi Power Save. Dat is software aan boord van je device die herkent wannneer een bepaalde app/applicatie netwerk-access nodig heeft. Daarop stelt het apparaat het netwerk ook in. bv een Ipad, Nest Thermostaat hebben dat. Het is om accu te sparen.
Ok top! Dus niet iets wat betekent dat er “verbindingsproblemen” zijn. Niet dat ik een foutmelding krijg overigens. Maar viel me idd op dat het met sommige zaken is: homey, ring, ipad etc.
Will_M schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:45:
Nieuwe firmware voor de AP's is uit (5.43.19.12493). Hier m'n 4 Nano-HD's eens even een 'Rolling Upgrade' geven zodat ze niet alle vier tegelijk onderuit gaan ;)
Wat voor gefaal is dit nu weer? Twee dagen terug hebben ze dus dit hele specifieke versienummer uitgebracht als stable, maar alleen voor MTK & U6 apparaten. En vervolgens hebben ze gisteren een beta uitgebracht, met exact hetzelfde versienummer, voor alle andere (QCA) APs.
En dat ook nog eens nadat ze vorige week al een 5.43 als stable uit brachten voor de switches.

Het zal allemaal wel te maken hebben met dat ze een dezer dagen beginnen met het uitleveren van de U6 APs, maar een puinzooi is en blijft het wel op deze manier.

• Will_M
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:24:
[...]

Wat voor gefaal is dit nu weer? Twee dagen terug hebben ze dus dit hele specifieke versienummer uitgebracht als stable, maar alleen voor MTK & U6 apparaten. En vervolgens hebben ze gisteren een beta uitgebracht, met exact hetzelfde versienummer, voor alle andere (QCA) APs.
En dat ook nog eens nadat ze vorige week al een 5.43 als stable uit brachten voor de switches.

Het zal allemaal wel te maken hebben met dat ze een dezer dagen beginnen met het uitleveren van de U6 APs, maar een puinzooi is en blijft het wel op deze manier.
Dan hebben ze 'm vandaag dus ook naar 'Final / Stable' gezet want m'n controller kijkt alléén naar 'Stable' releases :*)

• MrJames

MrJames

-/

Will_M schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:47:
[...]

Wat voor iets 'speciaals' wil je gaan bewerkstelligen op de USG-Pro 4? De USG3P heeft geen ruimte voor een SFP tranciever dus daar kan 't volgens mij niet over gaan :+

Ook weer grappig: In de datasheet voor dat apparaat staat een linkje naar compatible SFP modules en daar loop je tegen een '404' aan :X

@dimk Een 'LR' (Long Range) is vooral sterk in situaties waarbij er met hoge plafonds (15-30 Meter) gewerkt wordt. Het uitstraal vermogen van de antennes is vooral op dat laatste ingeregeld.
Jammer :( dan gaan we het oplossen met een ethernet converter.
Koekstra schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:52:
[...]

LR is meer voor in een bedrijfshal/loods bedoelt. De combintie is prima te maken hoor, maar als je echt decent bereik wil hebben in de tuin, kun je beter een AC-M of Pro ophangen als je die mogelijkheid hebt.
Welke model zou je dan in een appartement gebruiken waar veel beton bewapening zit?
Ik dacht zelf aan een LR model die veel sterkere bereik heeft? Of is dit fout die meerdere maken/denken?😅

[ Voor 26% gewijzigd door MrJames op 09-12-2020 18:38 ]

• Will_M
  • Niet online
MrJames schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:35:
[...]

Jammer :( dan gaan we het oplossen met een ethernet converter.
Je hebt dus een USG3P ?

Will_M schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:35:
[...]

Dan hebben ze 'm vandaag dus ook naar 'Final / Stable' gezet want m'n controller kijkt alléén naar 'Stable' releases :*)
Maar Nano is ook stable. Het is juist de hardware waar @RobertMe op doelt, wat dezelfde firmware is, maar deze zit in Beta. Sowieso is het betaforum een rommel, ze hebben van alles uit elkaar getrokken.

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 09-12-2020 18:39 ]

MrJames schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:35:
[...]

Welke model zou je dan in een appartement gebruiken waar veel beton bewapening zit?
Ik dacht zelf aan een LR model die veel sterkere bereik heeft? Of is dit fout die meerdere maken/denken?😅
In bedrijfshallen zit normaalgesproken geen (bewapend) beton ;) De LR moet het voornamelijk van de gevoeligheid bij het ontvangen hebben. Want hard schreeuwen kunnen alle APs wel, en de cliënt kan het dan meestal ook wel ontvangen. Maar de cliënt doet meestal maar fluisteren, en fluisteren hoor je niet door een betonnen muur heen. Ook niet als je het oor tegen de muur aan legt.

I.p.v. één LR zou ik dan ook voor twee Lites gaan. Met een AP aan beide kanten van de betonnen muur zit je altijd goed. En uit mijn hoofd zijn 2 Lites ook nog eens goedkoper dan 1 LR.

• fguchelaar
fguchelaar schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:26:
[...]
Ik heb wel een ander IP, maar dat hebben ze aan de remote kant ook ingesteld voor de site-to-site. Als ik echter met laptop rechtstreeks op de modem aansluit en dan een remote-user-vpn (L2TP) wil opzetten, dan gaat het dus goed. Het _moet_ ergens aan mijn kant zitten in de UDMp.
We zijn erachter wat het is! Eigenlijk ook wel logisch misschien, maar wou jullie de verklaring niet onthouden; wellicht loop je er ooit nog 's tegenaan.

Bij mijn klant had ik dus altijd al een remote-vpn via L2TP. Daar hebben we nu ook een site-to-site ingericht en dat blijkt het euvel te zijn. De remote-vpn werkt niet als ik vanaf het ip kom dat bij de site-to-site is geconfigureerd.

Site-to-site disabled en de remote-vpn kwam weer up.

.Box | Zet de Klok

• MrJames

MrJames

-/

Nee een USG4 pro

• Will_M
  • Niet online
Hoe moeilijk is het om hier te vermelden wát je nu precies wilt gaan bereiken en dus om aan te geven wat de volledige keten dient te gaan worden?

Voor nu hebben we dus een USG-Pro-4 zónder te weten wat er aan de andere kant staat en wat er voor een "Fiber Optical" bekabeling gewenst en/of noodzakelijk is.

Een externe Media-Convertor is (IMHO) wel 't laatste wat je in een keten wilt gaan inzetten.

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-01 13:07

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

dimk schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:36:
Zo draai ik al jaren met de UAP-AC's
Een Lite boven en een LR beneden. Werkt perfect.
En zodra de U6 uit is en normaal leverbaar zijn, ga ik dit weer doen.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• ferrie99
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
Ik heb een dingetje waar ik tegen aanloop en graag jullie advies voor kan gebruiken!

Ik heb twee (bedraade) Ap-ac-pro's, (één in de woonkamer, één op zolder) en sinds vandaag heb ik daar een unifi switch 8-poe 60W bij gekocht.
Ik draai de Unifi controller op mijn bedraade computer op zolder.
Ik wil overgaan om de controller 24/7 te laten draaien op mijn macbook in de woonkamer.
Een eerdere poging om de controller over te zetten ging niet helemaal lekker, ap's niet kunnen beheren, niet meer kunnen inloggen, geen wifi, etc. Toen ben ik weer terugegaan naar het draaien van de controller op zolder.

Hoe kan ik het beste deze overgang regelen?

[ Voor 5% gewijzigd door ferrie99 op 09-12-2020 20:31 ]

• Koekstra
  • Niet online
ferrie99 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:30:
Ik heb een dingetje waar ik tegen aanloop en graag jullie advies voor kan gebruiken!

Ik heb twee (bedraade) Ap-ac-pro's, (één in de woonkamer, één op zolder) en sinds vandaag heb ik daar een unifi switch 8-poe 60W bij gekocht.
Ik draai de Unifi controller op mijn bedraade computer op zolder.
Ik wil overgaan om de controller 24/7 te laten draaien op mijn macbook in de woonkamer.
Een eerdere poging om de controller over te zetten ging niet helemaal lekker, ap's niet kunnen beheren, niet meer kunnen inloggen, geen wifi, etc. Toen ben ik weer terugegaan naar het draaien van de controller op zolder.

Hoe kan ik het beste deze overgang regelen?
Het snelste is om de configuratie te backuppen op de 1, en terug te plaatsen op de ander.
Dit zou gewoon moeten werken, maar wat ik aan jou berichtje een beetje ruik (met het niet kunnen managen?!) is dat je controller nu een ander IP address heeft (uiteraard) en je AP's hun informatie doorsturen naar de voor hun reeds bekende 'oude' controller.

Je kan in principe gewoon je nieuwe controller opgloeien, en middels SSH de AP's even laten praten met je nieuwe controller. Het commando hiervoor is: set-inform http://ip-of-controller:8080/inform

Mocht ik er naast zitten, leg dan even uit wat je bedoelt met het niet kunnen beheren van de AP's :+

Edit: Je SSH inlog gegevens kun je ook vinden in je controller. Even de zoekterm 'SSH' gebruiken in het instellingen menu

[ Voor 4% gewijzigd door Koekstra op 09-12-2020 21:03 ]

• ferrie99
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
Koekstra schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:02:
[...]

Het snelste is om de configuratie te backuppen op de 1, en terug te plaatsen op de ander.
Dit zou gewoon moeten werken, maar wat ik aan jou berichtje een beetje ruik (met het niet kunnen managen?!) is dat je controller nu een ander IP address heeft (uiteraard) en je AP's hun informatie doorsturen naar de voor hun reeds bekende 'oude' controller.

Je kan in principe gewoon je nieuwe controller opgloeien, en middels SSH de AP's even laten praten met je nieuwe controller. Het commando hiervoor is: set-inform http://ip-of-controller:8080/inform

Mocht ik er naast zitten, leg dan even uit wat je bedoelt met het niet kunnen beheren van de AP's :+

Edit: Je SSH inlog gegevens kun je ook vinden in je controller. Even de zoekterm 'SSH' gebruiken in het instellingen menu
Jij begrijpt 't!
Ik denk dat dat precies het probleem was. Eerst werkte alles naar behoren, uurtje later kreeg het ineens kuren alsof het leek dat de ap's niet geadopteerd konden worden, ook kon ik op een vreemde manier niet meer in de unifi controller. |:( Hierom heb ik maar weer de backup terug gezet op de oude computer.

Hoe zou ik dit goed kunnen doen deze keer incl. met de nieuwe switch?
Backup maken -> controller verwijderen -> nieuwe controller op macbook installeren -> back up uploaden -> en dan?

Je beschrijft een commando, waar voer ik die in? en wat doet het?
In de export wizard kan ik mij nog een stap herinneren dat ik een controller URL moet invoeren en de juiste poort.

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-01 20:42
Binnen enkele maanden verhuis ik naar een nieuwe woning en ik twijfel nog welke AP's ik zou willen gebruiken. Momenteel denk ik aan de UI 6 lite, maar het probleem is dat er geen ethernet poortjes voorzien zijn in het plafond. Ik zou deze op de benedenverdieping achter de TV kast en op de bovenverdieping onder een bureau in de overloop willen plaatsen, verticaal tegen de muur in plaats van horizontaal aan het plafond.

Is de in-wall hier een betere optie qua connectiviteit? Dit model is voor dergelijke toepassingen gemaakt, maar ik weet niet zeker of ik plaats genoeg zal hebben omdat naast deze UTP aansluiting ook stopcontacten voorzien zijn. Telkens ik denk dat ik er uit ben, begin ik weer te twijfelen.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:51

TheVMaster

Moderator WOS
Is er vandaag een update verspreid ofzo? Mijn DreaMachine Pro is sinds vanavond offline (kan er ook niet meer bij op het interne IP) :-( Internet functioneert nog wel gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsKAH8OAmg81bMh8b2U6K-MfKW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JrIUyv5AQTywlAHPBWbxiRi.jpg?f=fotoalbum_large

Na een reboot duurt het echt heel lang en daarna krijg ik een foutmelding, maar eens naar de recovery kijken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rUx-mTHezGJozpnX8CZysMLDtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAtRWnK0t5pGMYhhJpAzIV2y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door TheVMaster op 09-12-2020 22:48 ]

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-02 09:35
Ik had een vraagje over de controller hontnaam/IP.

Deze staat standaard ingevuld met een voorbeeld. Maar wat stel je eigenlijk in?
Ik zie het zelf vooral terug komen als 1 van de mijn cloud-keys down gaat (om welke reden dan ook). Maar is dis van niet wat je instelt. Waar heeft dit impect op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amt-vWj-j3TU2PgSTgryuTSVsQI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TRadvbXKCKKRFbvkkiqXqXbJ.png?f=user_large

Weet iemand dit? Alvast bedankt?

• HKLM_
  • Laatst online: 15:01
JackSparrow schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:36:
Is er vandaag een update verspreid ofzo? Mijn DreaMachine Pro is sinds vanavond offline (kan er ook niet meer bij op het interne IP) :-( Internet functioneert nog wel gewoon.

[Afbeelding]

Na een reboot duurt het echt heel lang en daarna krijg ik een foutmelding, maar eens naar de recovery kijken...

[Afbeelding]
Volgens mij zijn ze 1.8.3 al rolling update aan het uitrollen sinds deze week..

Cloud ☁️

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
HKLM_ schreef op Wednesday 9 December 2020 @ 22:49:
[...]

Volgens mij zijn ze 1.8.3 al rolling update aan het uitrollen sinds deze week..
Ja, die had ik dus al. Maar snap niet waarom mijn UDM Pro dus niet meer wil booten :-( maar goed, eerst maar eens in Recovery booten.

Vaag. Hij wil wel booten nu, maar alleen Unifi Protect doet het :-( Network is niet gestart en ook via SSH kom ik er niet bij :-(

[ Voor 16% gewijzigd door TheVMaster op 09-12-2020 23:19 ]

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:35
Heeft iemand zijn / haar U6 Lite bestelling al ontvangen? Ik heb ze direct besteld toen ze beschikbaar kwamen maar tot op heden nog niets binnen gekregen.
JackSparrow schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja er is een update, maar die is er al een paar dagen.

Als hij niet meer online komt lijkt het eerder iets van stroom uitval en een corrupte database of image.
In dat eerste geval kan nog via ssh proberen de database te repareren of een back terug te zetten. In het 2e geval moet een nood herstel doen
https://help.ui.com/hc/en...mergency-Recovery-Mode-UI

Lesdictische is mijn hash#

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
xbeam schreef op Wednesday 9 December 2020 @ 23:21:
[...]

Ja er update maar die is al een paar dagen.

Als niet meer online komt lijkt het eerder iets van stroom uitval en corrupte database of image.
In dat eerste geval kan nog vis ssh proberen de database te repareren of een back terug zetten. In het 2e geval moet een nood herstel doen
https://help.ui.com/hc/en...mergency-Recovery-Mode-UI
ik kan er via ssh nu wel weer bij, en de backups gevonden! Nu ff downloaden, factory reset doen en dan backup terugzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door TheVMaster op 09-12-2020 23:44 ]

ed1703 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:53:
Veiliger voor wie? Voor Henk en Ingrid en z'n dochters die de hele dag op YT en Netflix rondhangen en Henk die graag een stabiel netwerk heeft en al 15 jaar op Tweakers rondhangt? Diezelfde Henk die je moet gaan uitleggen als hij een tagged-beheernetwerk heeft gemaakt hij nergens meer bij kan als het stuk gaat?
Punt is vaak dat dit advies ook naar personen gaat die er *met alle respect* de ballen verstand van hebben. Het advies is niet fout vanwege de technische inhoud, maar de omstandigheden.
Iets met een NAS of PC/Laptop en een crypto besmetting... ;)

Wel zo fijn als die dan niet bij je apparatuur kan komen!

Maar misschien overdrijf ik... Kan ook! :P
Waaronder ik dus.. al is niet alles /24, want dat is eigenlijk veel te groot. Ik moet de persoon nog tegenkomen die dat in een huis vol krijgt.
Kleiner of groter mag uiteraard ook! :+

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:45
robertwebbe schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:21:
Heeft iemand zijn / haar U6 Lite bestelling al ontvangen? Ik heb ze direct besteld toen ze beschikbaar kwamen maar tot op heden nog niets binnen gekregen.
Volgens DHL komen die vandaag binnen😀 weet alleen nog niet 100% zeker wat ik ermee ga doen of dat ik ff wacht op de LR versie ivm 4x4.

Heb overigens ook nog een NVR Pro binnen, kan em niet plaatsen zelf, iemand interesse? 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• rimave
Gisteren heb ik mijn thuisnetwerk om zeep geholpen, omdat ik de USG wilde implementeren.
Wat ging er fout? Nog steeds geen idee. En ik heb wat hulp nodig om het ding werkend te krijgen.

Ik heb vdsl van online met het bekende Zyxell modem. Die zou in brige moeten, maar Google heeft me al wel geleerd dat dat niet zomaar gaat en vaak ook niet werkt. Ok, zo be it. Dan moet de USG er ook wel achter kunnen. Hoe? Daar ben ik nog niet achter.

Gisteren had ik de Zyxell zijn IP gewijzigd naar 192.168.2.1 (Mijn netwerk is 192.168.178.x). De USG heb ik gewijzigd naar 192.168.178.1. Dat ging niet goed. De USG kreeg geen IP van de Zyxell. Dus er een vast IP in gezet. Werkte ook niet. De USG bleef zeuren dat er geen internet was.

Toen heb ik de Zyxell in Bridge gezet. Ik was toch al bezig. Kabel uit LAN1 van de Zyxell in de WAN van de USG. USG nog steeds geen internet. USG gereset. Probleem bleef hetzelfde. Geen internet op de USG.

Dus de USG er weer tussenuit. Ik heb op dit moment de USG nog steeds niet geadopteerd in de Unifi controller. Dat zou pas mijn volgende stap worden als de USG internet zou hebben of een IP van de Zyxell zou krijgen.

Zyxell gereset, omdat die nog in bridge modus stond. En toen begon het gezeur...
Ik had op mijn vaste pc prima internet, maar alle andere aparatuur die aan dezelfde switch hangt niet. Ze kregen wel een IP-adres maar geen internet. Ook de Cloud Key niet. Ik had wel het LAN IP op de controller aangepast, dus die weer op 192.168.1.0/24 gezet (was 192.168.178.0/24). Nog geen internet. Backup teruggezet van de controller. Nog geen internet. Wat mij opviel was dat op bijvoorbeeld de Apple TV wel een IP-adres te zien was, maar geen gateway. En mijn vaste computer had een vast IP, dus daarom had die geen last vermoed ik.

Mijn netwerkkennis hield hier wel een beetje op, want ik had geen idee meer wat er nu mis ging op de Unifi controller. Schijnbaar heeft de USG op de 1 of andere manier alles in het honderd geholpen. Wel vreemd dat een reset dan ook niets doet. Ik heb dus van ellende alles een reset gegeven: Cloud Key en de Zyxell. Daarop kon ik dus de controller en Unifi protect weer helemaal opnieuw inrichten. Ik had een backup, dus ik heb maar 1 camera hoeven resetten gelukkig. De AP's werden natuurlijk nog door een oude controller (van voor de reset) gecontrolled, dus die kon ik wel gaan resetten en opnieuw adopten.

Om een lang verhaal kort te maken: Hoe krijg ik mijn USG nu werkend in het netwerk?
Ik wil dat ding graag achter het Zyxell modem hebben hangen, maar krijg het niet voor elkaar.
En ik weet ook niet wat ik nu de vorige keer fout heb gedaan.

En ik ga al helemaal niet meer prutsen met m'n netwerk vlak voor het slapen gaan. |:(

• dimk
je kan UI 6 lite toch gewoon aan de muur hangen, dat staat zelfs in de installatie instructie uitgelegd. Maar weet niet zeker of je dan meer "verticale" signaal hebt, of de antennes alle kanten op zenden.
briecht schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:31:
Binnen enkele maanden verhuis ik naar een nieuwe woning en ik twijfel nog welke AP's ik zou willen gebruiken. Momenteel denk ik aan de UI 6 lite, maar het probleem is dat er geen ethernet poortjes voorzien zijn in het plafond. Ik zou deze op de benedenverdieping achter de TV kast en op de bovenverdieping onder een bureau in de overloop willen plaatsen, verticaal tegen de muur in plaats van horizontaal aan het plafond.

Is de in-wall hier een betere optie qua connectiviteit? Dit model is voor dergelijke toepassingen gemaakt, maar ik weet niet zeker of ik plaats genoeg zal hebben omdat naast deze UTP aansluiting ook stopcontacten voorzien zijn. Telkens ik denk dat ik er uit ben, begin ik weer te twijfelen.

• dimk
heb je 2 of 3 verdiepingen, dus skip je 1 verdieping of heb je op elke verdieping 1 AP?
HellStorm666 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:00:
[...]

Zo draai ik al jaren met de UAP-AC's
Een Lite boven en een LR beneden. Werkt perfect.
En zodra de U6 uit is en normaal leverbaar zijn, ga ik dit weer doen.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
G4 Deurbel komt morgen binnen. Heb ik het correct uitgezocht dat het volgende aansluitschema ook voor de G4 Deurbel werkt?

Afbeeldingslocatie: https://smartadvice.50five.nl/hc/article_attachments/360052689373/Nest_Hello_gong2.jpg

Is een trafo met 15VA (zoals deze) genoeg om zowel de deurbel als de oude gong van spanning te voorzien?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Tha Render_2
rimave schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:49:
Om een lang verhaal kort te maken: Hoe krijg ik mijn USG nu werkend in het netwerk?
Ik wil dat ding graag achter het Zyxell modem hebben hangen, maar krijg het niet voor elkaar.
Zoek het niet te ver, wijzig niets aan je Zyxel router en hang enkel de USG met zijn WAN poort aan de LAN van de Zyxel router, that's it, de USG gaat een IP adres krijgen van de Zyxel router op zijn WAN poort en internet hebben. Al de rest van je netwerk hang je aan de LAN poort van de USG. Adopten die handel in de controller en indien je wenst je LAN subnet aanpassen naar keuze.

Heb dit nu al tientallen keren gedaan, een USG is plug & play.

• loeberce
LordSpud schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:55:
[...]

Ik zou ook graag eens willen weten hoe dat werkt. Ik keek ieder dag op die pagina maar dat ding bleef maar op uitverkocht staan. Lijkt wel alsof ze het apparaat niet meer maken en verkopen terwijl ik toch de indruk had dat ie vrij recent pas uit was. Daarnaast was het prijsverschil met andere webshops ook heel groot. Scheelde bijna €100,-.
smesjz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:02:
Ik vind de Unifi store steeds vreemder wordern. Ik ben al tijdje aan het kijken wanneer USW-LITE-16-POE voor schappelijke prijs te krijgen is. Op Ubiquiti EU store is ie al weken niet leverbaar en sinds gisteren of vandaag is ie opeens verdwenen. Op Ubiquiti US store staat ie nog wel maar daar heb ik niet zo veel aan.

Via PW is ie verkrijgbaar voor de rond de 240 Euro wat een stuk meer is dan de 159 ex. BTW (192 INC) op Ubi store zelf. En dat is beetje gortig voor zoiets.
UniFi Switch Lite 16 PoE staat weer in de EU store, maar nog steeds uitverkocht.....

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-01 20:42
dimk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:36:
heb je 2 of 3 verdiepingen, dus skip je 1 verdieping of heb je op elke verdieping 1 AP?

[...]
Bedoeling is inderdaad om op elk verdiep (heb geen zolderverdieping) 1 AP te hangen om te zien hoe mijn dekking is. Indien nodig kan ik op elk verdiep nog een extra AP voorzien, maar ik denk niet dat het nodig zal zijn. Kan ik ook enkel maar testen eens ik er effectief woon.
Bedankt voor de reactie!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:01

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tassadar32 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:22:
G4 Deurbel komt morgen binnen. Heb ik het correct uitgezocht dat het volgende aansluitschema ook voor de G4 Deurbel werkt?

[Afbeelding]

Is een trafo met 15VA (zoals deze) genoeg om zowel de deurbel als de oude gong van spanning te voorzien?
De nieuwe 15VA trafo is voldoende ja. Heb ik ook zo. Die relais opstelling kan je verwijderen. Is de bel te zachtjes kan je de 15VA altijd vervangen voor 1 van 24VA.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Tylen schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:11:
[...]

De nieuwe 15VA trafo is voldoende ja. Heb ik ook zo. Die relais opstelling kan je verwijderen. Is de bel te zachtjes kan je de 15VA altijd vervangen voor 1 van 24VA.
Dus een 8v ac bel werkt gewoon op 24v ac?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:01

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tassadar32 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:13:
[...]

O wacht. Dat heb je natuurlijk ook. Ik heb daar niet eens op gelet. Ik hem mijn meganische bel ook gewoon op die 24V trafo hangen. Dat ging gewoon goed., Zal als ik jou was ook gewoon proberen.

[ Voor 45% gewijzigd door Tylen op 10-12-2020 11:15 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• rimave
Tha Render_2 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:41:
[...]

Zoek het niet te ver, wijzig niets aan je Zyxel router en hang enkel de USG met zijn WAN poort aan de LAN van de Zyxel router, that's it, de USG gaat een IP adres krijgen van de Zyxel router op zijn WAN poort en internet hebben. Al de rest van je netwerk hang je aan de LAN poort van de USG. Adopten die handel in de controller en indien je wenst je LAN subnet aanpassen naar keuze.

Heb dit nu al tientallen keren gedaan, een USG is plug & play.
Bedankt. Ik gaat het van het weekend maar weer eens proberen.
Volgens mij had ik dit de eerste keer ook al zonder succes geprobeerd. Alleen heb ik toen eerst het IP van USG via telnet in dezelfde range als mijn Zyxell gegooid: 192.168.178.x. Vervolgens mislukte het adopten in de Unifi controller toen.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat doen jullie met dergelijke meldingen?
Client "X" is having trouble resolving a domain name to an IP address (DNS timeout).for last 2 hours
Die verder helemaal verklaarbaar is aangezien ik PiHole gebruik tbv DNS filtering. Ik neem aan dat ze geen kwaad kunnen verder, deze meldingen?

• dimk
het werkt, maar dat zou ik niet doen, want hij kan in de fik steken, omdat hij niet geschikt is voor hogere voltage.
Tassadar32 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:13:
[...]

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:13

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Tassadar32 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:22:

[Afbeelding]

Hoe ben je aan de deurbel gekomen?
Ben al zo lang op zoek

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-01 13:07

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

dimk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:36:

[...]
m'n huis heeft 3 etages (BG, 1e en zolder)
1e etage en zolder zijn ieder 78m2
BG is rond de 100m2

Ik heb de LR ongeveer halverwegen de BG aan t plafond zitten, hiermee heb ik ook voor het huis en achter in de tuin prima WiFi.

De Lite hangt aan t plafond in de hal op de 1e etage, maar geeft ook op zolder prima ontvangst.

De LR en Lite zitten ongeveer 2,5m van elkaar verschoven over de x as (en dus 2,8m over de y as)

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Pagina: 1 ... 67 ... 341 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.