[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 334 335 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:34
Phusebox schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:41:
[...]

Ehm eigenlijk dat ik geen enkel device kon benaderen dat niet unifi was. Zowel niet lokaal als via internet.

Kreeg wel ip adressen en zag de devices bij de clients en de topology, maar ze hadden allemaal geen internet en niet direct benaderbaar.
Begin eerst eens met een reset naar factory settings, zet alleen de router aan, configureer deze zo basic mogelijk en kijk met 1 bedraad apparaat of je internet hebt.
Hang daarna de switch aan de router, hang 1 bedraad apparaat aan de switch en kijk of je internet hebt.
Zo steeds een stapje verder en als alle Unifi apparaten werken, dan pas vlans aanmaken en aan poorten hangen.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
duvekot schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:49:
[...]

Dat is wel erg apart .. heb je ruimte om te "oefenen" door bijvoorbeeld je nieuwe gateway aan je huidige LAN netwerk te hangen met de WAN poort en dan met 1 of 2 apparaten beetje voor beetje te testen of je het wel werkend kan krijgen?

Want het zou echt niet zo ingewikkeld hoeven te zijn. En als je geoefend hebt doe je daarna een factory reset van alles en doe je het nog een keertje maar dan als vervanging van je huidige netwerk. (als de mede bewoners er geen last van hebben)
Dat was hoe ik het nu probeerde te doen.
Gezorgd dat er geen ip conflicten waren, toen de Switch toegevoegd, zag er allemaal goed uit. Maar alles achter de switch werkte niet.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Phusebox
  • Nu online
ASS-Ware schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:50:
[...]

Begin eerst eens met een reset naar factory settings, zet alleen de router aan, configureer deze zo basic mogelijk en kijk met 1 bedraad apparaat of je internet hebt.
Hang daarna de switch aan de router, hang 1 bedraad apparaat aan de switch en kijk of je internet hebt.
Zo steeds een stapje verder en als alle Unifi apparaten werken, dan pas vlans aanmaken en aan poorten hangen.
Ja maar eerst een usb netwerkadapter kopen. Heb geen laptop met een ethernet poort. Gaat normaal via een docking station maar om dat nu allemaal te gaan loshalen en verplaatsen.

• ASS-Ware
Phusebox schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:53:
[...]

Gezorgd dat er geen ip conflicten waren, toen de Switch toegevoegd, zag er allemaal goed uit. Maar alles achter de switch werkte niet.
Heel toevallig hetzelfde subnet ingesteld voor LAN aan de Unifi kant als wat je normale LAN is?

• ASS-Ware
Phusebox schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:54:
[...]

Ja maar eerst een usb netwerkadapter kopen. Heb geen laptop met een ethernet poort. Gaat normaal via een docking station maar om dat nu allemaal te gaan loshalen en verplaatsen.
En je dock is bedraad aangesloten?
Die hoef je niet aan de dock kant los te halen als dat gedoe is, maar trek hem los aan de switchkant.

• Phusebox
  • Nu online
ASS-Ware schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:55:
[...]

Heel toevallig hetzelfde subnet ingesteld voor LAN aan de Unifi kant als wat je normale LAN is?
Nope. Maar goed wil dit topic ook niet vervuilen. Ga nog een keer opnieuw proberen maandag.

En anders toch maar een of andere mesh set.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:54
Phusebox schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:53:
[...]
Dus zonder de switch en rechtstreeks op de gateway werkte alles al wel? Ik denk dan altijd in kleine stapjes. Eerst de gateway werkend, daarna de switch er bij en weer checken .. je kan altijd je laptop (neem ik aan) weer terug prikken in de gateway om te zien wat er mis gaat .. en daarna pas de APs en dan pas verder met VLANs. Er zit helemaal geen andere appartuuur meer achter je gateway dan alleen UniFi?

Edit: wat @ASS-Ware dus ook zegt :+
En idd .. een USB ethernet adapter is wel erg handig om her en der in te kunnen prikken.

[ Voor 8% gewijzigd door duvekot op 19-12-2025 14:59 . Reden: Ass-ware was me voor ]

• Phusebox
  • Nu online
ASS-Ware schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:56:
[...]

En je dock is bedraad aangesloten?
Die hoef je niet aan de dock kant los te halen als dat gedoe is, maar trek hem los aan de switchkant.
Dock zit in een utp poort in de muur, die gaat naar switch op zolder, via een patch kast naar de meterkast 2 verdiepingen lager, waar een switch zit die aan de router hangt.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:54
Phusebox schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:57:
[...]
Nope. Maar goed wil dit topic ook niet vervuilen. Ga nog een keer opnieuw proberen maandag.
Het is geen vervuiling als andere er ook van kunnen leren. We horen wel wanneer je weer aan de slag gaat. Genoeg kennis hier om je te helpen verslaafd te worden aan UniFi >:)
En anders toch maar een of andere mesh set.
Daar wordt je ook niet echt gelukkig van vermoed ik.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:37
Mijn gevoel zegt me; te snel VLAN's er op geramd. Dus ik zou eerst het hele netwerk optuigen en daarna gaan spelen met het isoleren van devices via VLAN's.. Zeker leerzaam dus vooral hier laten weten, wellicht dat ik de volgende ben begin van het jaar die dit gaat doen :P

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:52
@Phusebox Wat voor gateway heb je? De configuratie met Internet werkt? Andere apparaten aan de gateway in VLAN1, werken die? Is de Unifi configuratie op de gateway, of draai je een VM oid voor de network module?

Als je een ander VLAN gebruikt op een switch, heb je dat VLAN ook op de poort van de gateway die verbonden is met de switch? Als native of tagged VLAN? Heb je al policy gemaakt voor dit VLAN? Zit het in dezelfde zone als VLAN1? (waarschijnlijk Internal) Als je je nieuwe VLAN op een poort van je gateway als native vlan zet, kan je er dan wel iets mee?

Ik weet, allemaal heel erg basic, maar toen ik naar Unifi overstapte had ik eigenlijk niet zo veel problemen. De overstap van edgerouter naar UCG Fiber had iets meer voeten in de aarde, want dat betekende ook overstappen van Unifi config punt van een VM naar de gateway en daar maakte ik een paar aannames die niet klopten :)

Anyway, eerst even de basale dingen checken en dan langzaam uitbouwen tot wat je wilt hebben... succes!

O ja, patch kabels en netwerk kabels zijn "known good" of te testen met andere apparaten?

[ Voor 4% gewijzigd door mediumdry op 19-12-2025 18:52 ]

Pagina: 1 ... 334 335 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.