[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 333 334 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Stalensnuitje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:36:
[...]

Nee, die hangt al aan een PoE injector, dus dat moet goedkomen. Ik was even vergeten dat bij de oude meshkit ook de satellieten van 3x RJ45 waren voorzien, dus daar kon ik de omvormer ook bij op prikken. PC tot nu toe altijd draadloos, maar het plan om die bedraad te doen lag er al een tijdje O-)

Lang verhaal kort: daar moet sowieso nog een switch bij (omdat de U7 Lite maar 1 poort heeft) en voor wat ik nu gezien heb is die Flex Mini dan een prima optie.
Of een U7-IW (non-pro) ip van je "UFO". Die heeft 2 poorten uit, maar dan mis je 6GHz. Wil je wel 6GHz, moet je naar de 6IW enterprise, maar die is vrij duur, want voor het zelfde geld heb je nog een UDR7 en die kan ook als AP/switch werken.
Edit: n.a.v. @ovd1995 : https://community.ui.com/...1f-4956-9a58-4b52794df0d3

Waarom heb je een PoE-injector? De UDR7 heeft toch één PoE uitgang?

[ Voor 7% gewijzigd door timovd op 12-12-2025 21:02 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
timovd schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:50:
[...]
want voor het zelfde geld heb je nog een UDR7 en die kan ook als AP/switch werken.
Zo ver ik weet kan de UDR7 alleen als cloud gateway/controller gebruikt worden en niet als losse AP. De UX7 kan wel als AP/switch (wel 1 downlink dan..) werken.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:30
EvtK schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:02:
Thanks voor de input so far, altijd fijn die tweakers met ervaringen en inzichten uit eerste hand.

@Lord_Dain damn, ik zie het nu ook. Ik ging uit van 60W, maar het is dus minder!

@Gr4mpyC3t interessant, ik dacht ergens gelezen te hebben dat een PoE adapter om de switch mee te voeden, zodat ie het vervolgens kan doorgeven niet werkt. Dit werkt dus wel een jouw setup?

deze: https://eu.store.ui.com/e...cc-poeplusplusplus-10g-eu

En die hang ik dan tussen de gateway en de switch mini 2.5G. Maar wacht even, die switch mini is toch geen switch met PoE output?
Sorry, ik ben in de war. Het is geen Mini, maar Flex. Op één of andere manier kan ik het maar moeilijk uit elkaar houden. :-(

Bij mij heb ik:

Cloud Gateway -> 10G PoE+++ Adapter (90W) -> Flex 2.5G PoE -> U7 Lite’s

Dan is alles tot en met de access points via 2.5 Gbit aangesloten en is er een totaal van 74W PoE Out op die switch.

Have you tried turning it off and on again?

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09:02
EvtK schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:02:
Thanks voor de input so far, altijd fijn die tweakers met ervaringen en inzichten uit eerste hand.

@Lord_Dain damn, ik zie het nu ook. Ik ging uit van 60W, maar het is dus minder!

@Gr4mpyC3t interessant, ik dacht ergens gelezen te hebben dat een PoE adapter om de switch mee te voeden, zodat ie het vervolgens kan doorgeven niet werkt. Dit werkt dus wel een jouw setup?

deze: https://eu.store.ui.com/e...cc-poeplusplusplus-10g-eu

En die hang ik dan tussen de gateway en de switch mini 2.5G. Maar wacht even, die switch mini is toch geen switch met PoE output?
2e hand UniFi 8 poe 150?
Staat zat op marktplaats. 90% van mijn UniFi spul is 2e hands en dat werkt ook gewoon top ;)
Ja wel vaak 1 gbit maar welke apparaten hebben meer nodig?

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:51
EvtK schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:03:
Allright, ik ben helemaal klaar met de TP-link Deco meuk en wil de overstap maken naar Ubiquiti. Ik heb alleen een dilemma waar ik niet helemaal uitkom en ben benieuwd naar wat input.

Uitgedachte Setup:

1x GateWay Ultra (meterkast, glasvezel van YouFone erin)
1x Switch Ultra (meterkast)
3x U7 Lite (op elke verdieping 1x)
1x Swiss Army Knife Ultra outdoor (voor in de tuin)

Daarnaast in de tuin 2x een Reolink RLC-510A te voeden via PoE. Verder geen PoE apparatuur. Swiss Army Knife en de 2 cams krijgen elk hun eigen UTP vanaf de switch.

Mijn dilemma zit op de Switch. Als ik uitreken wat ik aan PoE output nodig heb dan kom ik op:

3× U7 Lite: max 13W → 39W
Swiss Army Knife (UK-Ultra): → 8W
2× Reolink RLC-510A: 12W → 24W

Kom ik toch al snel uit op circa 70 W. Dan voldoe ik niet met de Switch Ultra 60W, maar moet ik meteen de upgrade naar de 210W pakken. En ik vind die adapter echt schandalig duur (100 E).

Stel dat de Ubiquiti AP's veel beter performen in wifi range en throughput in vergelijking tot mijn Deco M4 setje, dan heb ik mogelijk een U7 lite minder nodig, of bijvoorbeeld de Swiss Army Knife in de tuin niet perse nodig. Dan zakt de benodigde output PoE wel richting die 60 W.

Ik kan dat pas een btje testen als ik de hele boel heb draaien. Kip = Ei.

Zijn er dingen in de setup aan te passen die wat meer flexibiliteit geven? Of andere tips. Dank!
Zit met hetzelfde probleem.
Zelf dacht ik een 52/54 vdc voeding aan te schaffen en deze te sizen naar het benodigde vermogen.

Misschien iemand hier ervaring mee?

Zie ook aankoopadvies topic:
OxyDrokz schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:45:
[...]
Als hetgeen wat je wilt niet bestaat, moet je het zelf maar maken :twk
In het kantoor een USW-ultra, met Meanwell HLG-120H-54A power supply.
Ik kom met een 120W PSU op 120/7= 17W per poort uit. Laten we ze op 10W per stuk schatten, dan zit de voeding ruim in z'n jasje, zelfs met het verbruik van de switch zelf.

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-12 14:43
OxyDrokz schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:16:
[...]

Zelf dacht ik een 52/54 vdc voeding aan te schaffen en deze te sizen naar het benodigde vermogen.

[...]
Oef, ik weet niet of ik dergelijk dure apparatuur zou willen gaan voeden met niet officiele power supplies. Dan maar iets meer betalen :)

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-12 20:07

Argarath

MasterBlaster

Na al mijn avonturen met de Edgerouter 6P en het gedoe met KPN multicast tv, en het feit dat ik het met de Edgerouter gewoon niet ingeregeld kreeg (Experiabox er op een gegeven in gehangen en toen werkte alles vlekkeloos), heb ik nu de edgerouter vervangen door de UCG-Fiber. Scriptje van Fabian gedraaid en vooralsnog werkt alles in een keer prima.

Heeft het nog voordelen om Pihole DHCP en DNS te laten doen? Of zit het Unifi systeem voldoende dicht?

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Argarath schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:17:
Na al mijn avonturen met de Edgerouter 6P en het gedoe met KPN multicast tv, en het feit dat ik het met de Edgerouter gewoon niet ingeregeld kreeg (Experiabox er op een gegeven in gehangen en toen werkte alles vlekkeloos), heb ik nu de edgerouter vervangen door de UCG-Fiber. Scriptje van Fabian gedraaid en vooralsnog werkt alles in een keer prima.

Heeft het nog voordelen om Pihole DHCP en DNS te laten doen? Of zit het Unifi systeem voldoende dicht?
Geen idee waarom je de PiHole DHCP zou willen laten doen. Maar als je fijnmazigere adblocking wilt (los van wat Unifi aanbiedt) kan je DNS wel buiten unifi laten lopen. AdguardHome of PiHole met je eigen lijsten etc.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021

KPN multicast tv is toch niet meer nodig? Tegenwoordig doen alle kastjes unicast dacht ik.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb twee Flex mini's op DHCP staan wiens DNS via mijn Pi-Hole lopen. Sinds gister vertoonde een een en nu twee van deze switches dit gedrag in mijn Pi-Hole, om de zoveel seconden.

Iemand enig idee waar dit ineens vandaan komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iWC2odvAwFsf0O-wz1BA7_ryz0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/byDsXn78i22r9M2wF3b4Ih6r.png?f=user_large

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-12 21:14

Ik heb jaren met een Pihole gedraaid, maar heb sinds begin 2025 advertentie-blocking binnen Unifi aan staan en vind het prima werken. Nu deed ik er overigens weinig mee op het vlak van analyse en extra lijsten toevoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Frij5fd op 14-12-2025 10:14 ]

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
Frij5fd schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:11:
[...]

Ik heb jaren met een Pihole gedraaid, maar heb sinds begin 2025 advertentie-blocking binnen Unifi aan staan en vind het prima werken. Nu deed ik er overigens weinig mee op het vlak van analyse en extra lijsten toevoegen.
Maakt dat adblocker overbodig?

• Frij5fd
nafofella schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:18:
[...]

Maakt dat adblocker overbodig?
Voor mij wel, maar mogelijk vinden anderen dat niet. Ik vindt het voldoende als ik weinig tot geen reclame op websites zie

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-12 20:07

Argarath

MasterBlaster

Beer070 schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:22:
[...]

KPN multicast tv is toch niet meer nodig? Tegenwoordig doen alle kastjes unicast dacht ik.
Volgens verschillende berichten geeft multicast beter beeld dan unicast.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:29
Hier in huis is PiHole de primaire DNS voor alles en is het ook de DHCP server voor alles. Een centrale plek waar ik invloed kan uitoefenen op welk apparaat welk IP adres krijgt, welke DNS naam er bij hoort (en zelfs meerdere als dat handig is). Ik vind het prettig dat ik meer controle heb. Bij de UniFi software werkt het toch net niet helemaal lekker met reserveringen en namen (al begreep ik dat het in recente versies al beter is). De PiHole draait op een oude RPi3 en gewoon vanaf een SD kaartje zonder problemen.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Je dns software draaien op een sd kaartje vanaf een RPI, dat is wel gedurfd.

• Frij5fd
Vanmiddag een self-hosted controller overgezet naar een ander device, waarbij ik moest zoeken naar de "Inform Host Override" optie in de Unifi settings van het oude device. Dat staat tegenwoordig op een andere plek, op de pagina waar alle Unifi devices opgesomd worden (en dan linksonder).Het werkte prima. Werkvolgorde:
  1. Backup maken van oude controller
  2. Oude controller uitgezet (al hoefde dat misschien niet), nieuwe controller op ander device opgestart en restore van backup daar gedaan
  3. Reboot device van nieuwe controller gedaan (hoefde misschien ook niet) en oude controller weer opgestart
  4. In de nieuwe controller zijn de access points en dergelijke te zien, maar niet verbonden
  5. In de oude controller onder "Inform Host Override" het IP-address van het device waar de nieuwe controller op draait aangegeven. Na ca. 2 minuten zijn alle Unifi apparaten over naar de nieuwe controller

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

GioStyle schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:44:
Valt wel mee toch. Bij een defect en een goede backup ben je zo weer online.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Zolang je pihole je SD kaart niet laat volpropppen met logging doet zoiets weinig kwaad, dat draait hier al vele jaren zonder problemen.

• duvekot
Wat andere ook al zeggen ... Als je niet te veel schrijft en een beetje kwaliteit SD kaart gebruikt dan kan je ruim vooruit. En de configuratie is niet super ingewikkeld en ook beschreven.. dus als de boel omvalt dan heb ik voldoende om de boel weer snel up and running te krijgen.

• duvekot
Frij5fd schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:53:
Vanmiddag een self-hosted controller overgezet naar een ander device, waarbij ik moest zoeken naar de "Inform Host Override" optie in de Unifi settings van het oude device. Dat staat tegenwoordig op een andere plek, op de pagina waar alle Unifi devices opgesomd worden (en dan linksonder).Het werkte prima. Werkvolgorde:
  1. Backup maken van oude controller
  2. Oude controller uitgezet (al hoefde dat misschien niet), nieuwe controller op ander device opgestart en restore van backup daar gedaan
  3. Reboot device van nieuwe controller gedaan (hoefde misschien ook niet) en oude controller weer opgestart
  4. In de nieuwe controller zijn de access points en dergelijke te zien, maar niet verbonden
  5. In de oude controller onder "Inform Host Override" het IP-address van het device waar de nieuwe controller op draait aangegeven. Na ca. 2 minuten zijn alle Unifi apparaten over naar de nieuwe controller
Gefeliciteerd .. dus geen versie problemen gehad dus? En had je die van te voren naar de laatste versie gebracht?
Pagina: 1 ... 333 334 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.