[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 334 ... 339 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-01 14:03

timovd

Voorsprong door techniek

Stalensnuitje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:36:
[...]

Nee, die hangt al aan een PoE injector, dus dat moet goedkomen. Ik was even vergeten dat bij de oude meshkit ook de satellieten van 3x RJ45 waren voorzien, dus daar kon ik de omvormer ook bij op prikken. PC tot nu toe altijd draadloos, maar het plan om die bedraad te doen lag er al een tijdje O-)

Lang verhaal kort: daar moet sowieso nog een switch bij (omdat de U7 Lite maar 1 poort heeft) en voor wat ik nu gezien heb is die Flex Mini dan een prima optie.
Of een U7-IW (non-pro) ip van je "UFO". Die heeft 2 poorten uit, maar dan mis je 6GHz. Wil je wel 6GHz, moet je naar de 6IW enterprise, maar die is vrij duur, want voor het zelfde geld heb je nog een UDR7 en die kan ook als AP/switch werken.
Edit: n.a.v. @ovd1995 : https://community.ui.com/...1f-4956-9a58-4b52794df0d3

Waarom heb je een PoE-injector? De UDR7 heeft toch één PoE uitgang?

[ Voor 7% gewijzigd door timovd op 12-12-2025 21:02 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
timovd schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:50:
[...]
want voor het zelfde geld heb je nog een UDR7 en die kan ook als AP/switch werken.
Zo ver ik weet kan de UDR7 alleen als cloud gateway/controller gebruikt worden en niet als losse AP. De UX7 kan wel als AP/switch (wel 1 downlink dan..) werken.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
EvtK schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:02:
Thanks voor de input so far, altijd fijn die tweakers met ervaringen en inzichten uit eerste hand.

@Lord_Dain damn, ik zie het nu ook. Ik ging uit van 60W, maar het is dus minder!

@Gr4mpyC3t interessant, ik dacht ergens gelezen te hebben dat een PoE adapter om de switch mee te voeden, zodat ie het vervolgens kan doorgeven niet werkt. Dit werkt dus wel een jouw setup?

deze: https://eu.store.ui.com/e...cc-poeplusplusplus-10g-eu

En die hang ik dan tussen de gateway en de switch mini 2.5G. Maar wacht even, die switch mini is toch geen switch met PoE output?
Sorry, ik ben in de war. Het is geen Mini, maar Flex. Op één of andere manier kan ik het maar moeilijk uit elkaar houden. :-(

Bij mij heb ik:

Cloud Gateway -> 10G PoE+++ Adapter (90W) -> Flex 2.5G PoE -> U7 Lite’s

Dan is alles tot en met de access points via 2.5 Gbit aangesloten en is er een totaal van 74W PoE Out op die switch.

Have you tried turning it off and on again?

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 03:08
EvtK schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:02:
Thanks voor de input so far, altijd fijn die tweakers met ervaringen en inzichten uit eerste hand.

@Lord_Dain damn, ik zie het nu ook. Ik ging uit van 60W, maar het is dus minder!

@Gr4mpyC3t interessant, ik dacht ergens gelezen te hebben dat een PoE adapter om de switch mee te voeden, zodat ie het vervolgens kan doorgeven niet werkt. Dit werkt dus wel een jouw setup?

deze: https://eu.store.ui.com/e...cc-poeplusplusplus-10g-eu

En die hang ik dan tussen de gateway en de switch mini 2.5G. Maar wacht even, die switch mini is toch geen switch met PoE output?
2e hand UniFi 8 poe 150?
Staat zat op marktplaats. 90% van mijn UniFi spul is 2e hands en dat werkt ook gewoon top ;)
Ja wel vaak 1 gbit maar welke apparaten hebben meer nodig?

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:26
EvtK schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:03:
Allright, ik ben helemaal klaar met de TP-link Deco meuk en wil de overstap maken naar Ubiquiti. Ik heb alleen een dilemma waar ik niet helemaal uitkom en ben benieuwd naar wat input.

Uitgedachte Setup:

1x GateWay Ultra (meterkast, glasvezel van YouFone erin)
1x Switch Ultra (meterkast)
3x U7 Lite (op elke verdieping 1x)
1x Swiss Army Knife Ultra outdoor (voor in de tuin)

Daarnaast in de tuin 2x een Reolink RLC-510A te voeden via PoE. Verder geen PoE apparatuur. Swiss Army Knife en de 2 cams krijgen elk hun eigen UTP vanaf de switch.

Mijn dilemma zit op de Switch. Als ik uitreken wat ik aan PoE output nodig heb dan kom ik op:

3× U7 Lite: max 13W → 39W
Swiss Army Knife (UK-Ultra): → 8W
2× Reolink RLC-510A: 12W → 24W

Kom ik toch al snel uit op circa 70 W. Dan voldoe ik niet met de Switch Ultra 60W, maar moet ik meteen de upgrade naar de 210W pakken. En ik vind die adapter echt schandalig duur (100 E).

Stel dat de Ubiquiti AP's veel beter performen in wifi range en throughput in vergelijking tot mijn Deco M4 setje, dan heb ik mogelijk een U7 lite minder nodig, of bijvoorbeeld de Swiss Army Knife in de tuin niet perse nodig. Dan zakt de benodigde output PoE wel richting die 60 W.

Ik kan dat pas een btje testen als ik de hele boel heb draaien. Kip = Ei.

Zijn er dingen in de setup aan te passen die wat meer flexibiliteit geven? Of andere tips. Dank!
Zit met hetzelfde probleem.
Zelf dacht ik een 52/54 vdc voeding aan te schaffen en deze te sizen naar het benodigde vermogen.

Misschien iemand hier ervaring mee?

Zie ook aankoopadvies topic:
OxyDrokz schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:45:
[...]
Als hetgeen wat je wilt niet bestaat, moet je het zelf maar maken :twk
In het kantoor een USW-ultra, met Meanwell HLG-120H-54A power supply.
Ik kom met een 120W PSU op 120/7= 17W per poort uit. Laten we ze op 10W per stuk schatten, dan zit de voeding ruim in z'n jasje, zelfs met het verbruik van de switch zelf.

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-01 07:27
OxyDrokz schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:16:
[...]

Zelf dacht ik een 52/54 vdc voeding aan te schaffen en deze te sizen naar het benodigde vermogen.

[...]
Oef, ik weet niet of ik dergelijk dure apparatuur zou willen gaan voeden met niet officiele power supplies. Dan maar iets meer betalen :)

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:32

Argarath

MasterBlaster

Na al mijn avonturen met de Edgerouter 6P en het gedoe met KPN multicast tv, en het feit dat ik het met de Edgerouter gewoon niet ingeregeld kreeg (Experiabox er op een gegeven in gehangen en toen werkte alles vlekkeloos), heb ik nu de edgerouter vervangen door de UCG-Fiber. Scriptje van Fabian gedraaid en vooralsnog werkt alles in een keer prima.

Heeft het nog voordelen om Pihole DHCP en DNS te laten doen? Of zit het Unifi systeem voldoende dicht?

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Argarath schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:17:
Na al mijn avonturen met de Edgerouter 6P en het gedoe met KPN multicast tv, en het feit dat ik het met de Edgerouter gewoon niet ingeregeld kreeg (Experiabox er op een gegeven in gehangen en toen werkte alles vlekkeloos), heb ik nu de edgerouter vervangen door de UCG-Fiber. Scriptje van Fabian gedraaid en vooralsnog werkt alles in een keer prima.

Heeft het nog voordelen om Pihole DHCP en DNS te laten doen? Of zit het Unifi systeem voldoende dicht?
Geen idee waarom je de PiHole DHCP zou willen laten doen. Maar als je fijnmazigere adblocking wilt (los van wat Unifi aanbiedt) kan je DNS wel buiten unifi laten lopen. AdguardHome of PiHole met je eigen lijsten etc.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:31

KPN multicast tv is toch niet meer nodig? Tegenwoordig doen alle kastjes unicast dacht ik.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb twee Flex mini's op DHCP staan wiens DNS via mijn Pi-Hole lopen. Sinds gister vertoonde een een en nu twee van deze switches dit gedrag in mijn Pi-Hole, om de zoveel seconden.

Iemand enig idee waar dit ineens vandaan komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iWC2odvAwFsf0O-wz1BA7_ryz0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/byDsXn78i22r9M2wF3b4Ih6r.png?f=user_large

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:17

Ik heb jaren met een Pihole gedraaid, maar heb sinds begin 2025 advertentie-blocking binnen Unifi aan staan en vind het prima werken. Nu deed ik er overigens weinig mee op het vlak van analyse en extra lijsten toevoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Frij5fd op 14-12-2025 10:14 ]

• nafofella
Frij5fd schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:11:
[...]

Ik heb jaren met een Pihole gedraaid, maar heb sinds begin 2025 advertentie-blocking binnen Unifi aan staan en vind het prima werken. Nu deed ik er overigens weinig mee op het vlak van analyse en extra lijsten toevoegen.
Maakt dat adblocker overbodig?

• Frij5fd
nafofella schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:18:
[...]

Maakt dat adblocker overbodig?
Voor mij wel, maar mogelijk vinden anderen dat niet. Ik vindt het voldoende als ik weinig tot geen reclame op websites zie

• Argarath
  • Laatst online: 20:32

Argarath

MasterBlaster

Beer070 schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:22:
[...]

KPN multicast tv is toch niet meer nodig? Tegenwoordig doen alle kastjes unicast dacht ik.
Volgens verschillende berichten geeft multicast beter beeld dan unicast.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:14
Hier in huis is PiHole de primaire DNS voor alles en is het ook de DHCP server voor alles. Een centrale plek waar ik invloed kan uitoefenen op welk apparaat welk IP adres krijgt, welke DNS naam er bij hoort (en zelfs meerdere als dat handig is). Ik vind het prettig dat ik meer controle heb. Bij de UniFi software werkt het toch net niet helemaal lekker met reserveringen en namen (al begreep ik dat het in recente versies al beter is). De PiHole draait op een oude RPi3 en gewoon vanaf een SD kaartje zonder problemen.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:43
Je dns software draaien op een sd kaartje vanaf een RPI, dat is wel gedurfd.

• Frij5fd
Vanmiddag een self-hosted controller overgezet naar een ander device, waarbij ik moest zoeken naar de "Inform Host Override" optie in de Unifi settings van het oude device. Dat staat tegenwoordig op een andere plek, op de pagina waar alle Unifi devices opgesomd worden (en dan linksonder).Het werkte prima. Werkvolgorde:
  1. Backup maken van oude controller
  2. Oude controller uitgezet (al hoefde dat misschien niet), nieuwe controller op ander device opgestart en restore van backup daar gedaan
  3. Reboot device van nieuwe controller gedaan (hoefde misschien ook niet) en oude controller weer opgestart
  4. In de nieuwe controller zijn de access points en dergelijke te zien, maar niet verbonden
  5. In de oude controller onder "Inform Host Override" het IP-address van het device waar de nieuwe controller op draait aangegeven. Na ca. 2 minuten zijn alle Unifi apparaten over naar de nieuwe controller

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

GioStyle schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:44:
Valt wel mee toch. Bij een defect en een goede backup ben je zo weer online.

Zolang je pihole je SD kaart niet laat volpropppen met logging doet zoiets weinig kwaad, dat draait hier al vele jaren zonder problemen.

• duvekot
Wat andere ook al zeggen ... Als je niet te veel schrijft en een beetje kwaliteit SD kaart gebruikt dan kan je ruim vooruit. En de configuratie is niet super ingewikkeld en ook beschreven.. dus als de boel omvalt dan heb ik voldoende om de boel weer snel up and running te krijgen.

• duvekot
Frij5fd schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:53:
Vanmiddag een self-hosted controller overgezet naar een ander device, waarbij ik moest zoeken naar de "Inform Host Override" optie in de Unifi settings van het oude device. Dat staat tegenwoordig op een andere plek, op de pagina waar alle Unifi devices opgesomd worden (en dan linksonder).Het werkte prima. Werkvolgorde:
  1. Backup maken van oude controller
  2. Oude controller uitgezet (al hoefde dat misschien niet), nieuwe controller op ander device opgestart en restore van backup daar gedaan
  3. Reboot device van nieuwe controller gedaan (hoefde misschien ook niet) en oude controller weer opgestart
  4. In de nieuwe controller zijn de access points en dergelijke te zien, maar niet verbonden
  5. In de oude controller onder "Inform Host Override" het IP-address van het device waar de nieuwe controller op draait aangegeven. Na ca. 2 minuten zijn alle Unifi apparaten over naar de nieuwe controller
Gefeliciteerd .. dus geen versie problemen gehad dus? En had je die van te voren naar de laatste versie gebracht?

• Bram®
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-12-2025
De afgelopen vijf jaar maak ik met veel plezier gebruik van een Edgerouter X voor thuis die ik eigenlijk uitsluitend via ssh configureer. In principe voldoet deze router prima voor mijn usecase. Waar ik mij echter zorgen over maak, is de security van het apparaat. Met name de verouderde Linux-kernel en de frequentie en de inhoud van de updates van Ubiquiti. Verder gebruik ik naar tevredenheid nog een Ubiquiti access point en een aantal Flex switches met een lokale Unifi Network server (zonder cloud-verbinding). Mijn netwerk is netjes gezoneerd (management, iot, clients) met een zo strak mogelijke firewall.

Vanwege de security-zorgen overweeg ik over te stappen naar bijvoorbeeld een Cloud Gateway Ultra. Maar dan ga ik de configureerbaarheid van Vyatta over ssh wel missen. Een andere wens is om een IDS te gaan gebruiken. Ik zou via een mirror-port op de EdgeRouter een externe, zelfgeknutselde Suricata IDS kunnen aansluiten. Of, als ik overstap, gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van de Cloud Gateway.

Mijn belangrijkste concerns zijn security en zo min mogelijk afhankelijk zijn van cloud-diensten. Liefst geen Chinese hard/software. Is het verstandig om bij de EdgeRouter te blijven of over te stappen naar een Cloud Gateway? Is er een beetje degelijke configuration management (rollbacks etc)?

Of zijn er nog beter alternatieven? Hier al wel wat onderzoek naar gedaan. Ik heb niet echt behoefte of tijd om zelf een firewall/router met bijvoorbeeld vyos te bouwen en te onderhouden. Microtik lijkt mij net iets te complex (low level iptables configuratie). Meraki valt af vanwege de afhankelijkheid van de cloud (en waarschijnlijk ook het kostenplaatje).

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Bram® schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:29:
De afgelopen vijf jaar maak ik met veel plezier gebruik van een Edgerouter X voor thuis die ik eigenlijk uitsluitend via ssh configureer. In principe voldoet deze router prima voor mijn usecase. Waar ik mij echter zorgen over maak, is de security van het apparaat. Met name de verouderde Linux-kernel en de frequentie en de inhoud van de updates van Ubiquiti. Verder gebruik ik naar tevredenheid nog een Ubiquiti access point en een aantal Flex switches met een lokale Unifi Network server (zonder cloud-verbinding). Mijn netwerk is netjes gezoneerd (management, iot, clients) met een zo strak mogelijke firewall.

Vanwege de security-zorgen overweeg ik over te stappen naar bijvoorbeeld een Cloud Gateway Ultra. Maar dan ga ik de configureerbaarheid van Vyatta over ssh wel missen. Een andere wens is om een IDS te gaan gebruiken. Ik zou via een mirror-port op de EdgeRouter een externe, zelfgeknutselde Suricata IDS kunnen aansluiten. Of, als ik overstap, gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van de Cloud Gateway.

Mijn belangrijkste concerns zijn security en zo min mogelijk afhankelijk zijn van cloud-diensten. Liefst geen Chinese hard/software. Is het verstandig om bij de EdgeRouter te blijven of over te stappen naar een Cloud Gateway? Is er een beetje degelijke configuration management (rollbacks etc)?

Of zijn er nog beter alternatieven? Hier al wel wat onderzoek naar gedaan. Ik heb niet echt behoefte of tijd om zelf een firewall/router met bijvoorbeeld vyos te bouwen en te onderhouden. Microtik lijkt mij net iets te complex (low level iptables configuratie). Meraki valt af vanwege de afhankelijkheid van de cloud (en waarschijnlijk ook het kostenplaatje).
Een Cloud Gateway is volgens mij het meest praktisch. Die draait UnifiOS en je kiest zelf of je remote management aan of uit zet. Zet je dat uit, dan benader je de Cloud Gateway lokaal. Is dat voldoende onafhankelijkheid?

• duvekot
Bram® schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:29:

Als je de configuratie via SSH prettig vindt .. en de hardware eigenlijk nog steeds voldoende is ..kan je kijken of de OpenWRT versie voor deze routers wat is voor je.
Ubiquiti EdgeRouter X (ER-X), EdgeRouter X-SFP (ER-X-SFP) and EdgePoint R6 (EP-R6)

Een upgrade naar een meer "hands off" router zoals de Cloud Gateway Ultra geeft je meteen een moderne web omgeving met voldoende instelmogelijkheden. Maar ik weet niet of je daarmee echt "gelukkiger" wordt gezien de manier hoe je nu je routers en netwerk beheerd.

Ik heb persoonlijk wel de overstap gemaakt van OpenWRT (vanaf de oorspronkelijke WRT54G naar een aantal andere routers) naar een volledige Ubiquiti/UniFi omgeving omdat ik minder en minder "plezier" had in het instellen en upgraden van OpenWRT.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Valt mee. Je moet er alleen je controller software niet naast draaien, want als ie dan stuk gaat ben je wel het bokje.
Anders: pihole stuk --> dns in controller even aanpassen voor clients, op je gemak pihole reinstall en weer terug. Meer dan een uurtje werk hoeft dat niet te kosten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Exactkoen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:01
wellicht is dit nogal een edge probleem.. die ook nog eens in verschillende topics gepost had kunnen worden…

Situatie is als volgt. Ik heb een volledig Unifi netwerk (UCG Max, U7 Pro’s etc.). Afgelopen week heb ik 2x een LG G5 geïnstalleerd gekregen van HelloTV (uitstekende service!).

Ook heb ik een Zwift Ride(Kickr Core) gekocht. Deze is ook op hetzelfde AP gelocked. 1 van mijn G5’s is bekabeld op het netwerk aangesloten via een Flex Mini. De andere G5 met wifi, op hetzelfde AP gelocked als de Kick Core. Bedraad kan ik deze G5 niet aansluiten, omdat er helaas een koppelstukje kapot blijkt te zijn.. en ik zoek nog iemand om dit te maken..

Als ik nu mijn bekabelde G5 aanzet krijg ik een automatische melding of ik mijn Kickr wil connecten met mijn G5.. maar als ik mijn G5 aanzet die op de wifi zit.. krijg ik deze melding niet. Ook kan ik hem niet handmatig vinden met bluetooth.

Ik heb nog niets geconfigureerd binnen mijn Unifi omgeving.. dus ben een beetje clueless…

[ Voor 8% gewijzigd door Exactkoen op 16-12-2025 06:30 ]

• KappuhH
  • Niet online
Ik wil m'n netwerk gaan uitrusten met Ubiquiti apparatuur. Momenteel heb ik gewoon een router van mn internetprovider in de meterkast staan en heb daarmee door heel het huis wel voldoende wifi. M'n huis heeft 3 verdiepingen en houten vloeren. Alleen in m'n schuur heb ik net geen verbinding.

Nu wil ik die router vervangen door Ubiquiti spullen en heb de Cloud Gateway Max op het oog aangezien ik daar in de toekomst ook een camera en/of deurbel aan kan hangen. Ik twijfel echter wat ik qua access points het beste kan doen. Er ligt een kabel naar de schuur, dus daar kan ik een accesspoint ophangen. Maar ik kan geen kabels naar de andere verdiepingen trekken dus moet vanaf die vanaf de begane grond bereiken. Met de huidige router gaat dat dus goed.

Qua access points zie ik veel verschillende soorten die qua prijs nogal kunnen verschillen. Het voordeligst lijkt een setje AP AC Pro bijv via Marktplaats voor ~50 euro per stuk. Zou twee stuks daarvan voldoende zijn? Of ga ik dan in de nabije toekomst tegen beperkingen aanlopen?

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
KappuhH schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:00:
Ik wil m'n netwerk gaan uitrusten met Ubiquiti apparatuur. Momenteel heb ik gewoon een router van mn internetprovider in de meterkast staan en heb daarmee door heel het huis wel voldoende wifi. M'n huis heeft 3 verdiepingen en houten vloeren. Alleen in m'n schuur heb ik net geen verbinding.

Nu wil ik die router vervangen door Ubiquiti spullen en heb de Cloud Gateway Max op het oog aangezien ik daar in de toekomst ook een camera en/of deurbel aan kan hangen. Ik twijfel echter wat ik qua access points het beste kan doen. Er ligt een kabel naar de schuur, dus daar kan ik een accesspoint ophangen. Maar ik kan geen kabels naar de andere verdiepingen trekken dus moet vanaf die vanaf de begane grond bereiken. Met de huidige router gaat dat dus goed.

Qua access points zie ik veel verschillende soorten die qua prijs nogal kunnen verschillen. Het voordeligst lijkt een setje AP AC Pro bijv via Marktplaats voor ~50 euro per stuk. Zou twee stuks daarvan voldoende zijn? Of ga ik dan in de nabije toekomst tegen beperkingen aanlopen?
Wat is de reden om unifi aan te schaffen? Als het alleen voor je toekomstige deurbel is, zou ik wachten tot dat moment.

Als je kijkt naar acces points kun je al flinke verschillen ontdekken via bijvoorbeeld de 'vergelijken' functie in de pricewatch.
Momenteel zou ik voor de no nonsense toepassingen een U7 pro adviseren, of een U7 lite voor als je geen 6ghz kan gebruiken of nodig hebt.

Hoe je bereik zal zijn kan niemand voorspellen. Als je nu voldoende hebt aan je huidige setup met 1 AP, zal het vast niet heel veel slechter worden met een ander AP.

• duvekot

Deze vraag kan je beter stellen in [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
Koekstra schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:08:
Momenteel zou ik voor de no nonsense toepassingen een U7 pro adviseren, of een U7 lite voor als je geen 6ghz kan gebruiken of nodig hebt.
Ik zou die toch eerder omdraaien. Wat biedt die Pro meer dan de Lite, buiten 6GHz? Eigenlijk niks / niet veel dat relevant is voor thuisgebruik (zeker voor iemand die van een ISP router komt en aangeeft bereik te hebben in het hele huis). Dus gewoon een Lite tenzij 6GHz een vereiste is. En ondanks "hout" zal 6GHz wellicht nog wel eens een zeer beperkt nut kunnen hebben (lees: alleen in de ruimte waar het AP hangt bruikbaar zijn). Dus veel levert het dan niet op. Als je nu 6GHz wilt gebruiken omdat 2,4 en 5 GHz vol zitten én je bereid bent meerdere APs te plaatsen is het natuurlijk een ander verhaal.

@KappuhH, v.w.b. schuur wel rekening houden met de omstandigheden. Ik zou dus op zijn minst een model nemen dat beschut buiten kan hangen, en wellicht gewoon een model dat echt buiten kan hangen (in de regen en al) afhankelijk van de omstandigheden.

• Koekstra
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:15:
[...]

Ik zou die toch eerder omdraaien. Wat biedt die Pro meer dan de Lite, buiten 6GHz? Eigenlijk niks / niet veel dat relevant is voor thuisgebruik (zeker voor iemand die van een ISP router komt en aangeeft bereik te hebben in het hele huis). Dus gewoon een Lite tenzij 6GHz een vereiste is. En ondanks "hout" zal 6GHz wellicht nog wel eens een zeer beperkt nut kunnen hebben (lees: alleen in de ruimte waar het AP hangt bruikbaar zijn). Dus veel levert het dan niet op. Als je nu 6GHz wilt gebruiken omdat 2,4 en 5 GHz vol zitten én je bereid bent meerdere APs te plaatsen is het natuurlijk een ander verhaal.

@KappuhH, v.w.b. schuur wel rekening houden met de omstandigheden. Ik zou dus op zijn minst een model nemen dat beschut buiten kan hangen, en wellicht gewoon een model dat echt buiten kan hangen (in de regen en al) afhankelijk van de omstandigheden.
Ja onze adviezen komen op 't zelfde neer..
Maar 't punt is meer dat ik niet goed kan inschatten wat de noodzaak is voor de overstap. Er mist wat achtergrond info.

Maar sure, U7 lite zou 't zonder verdere info 't eerste advies (moeten) zijn ;)

• KappuhH
  • Niet online
Koekstra schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:08:
[...]

Wat is de reden om unifi aan te schaffen? Als het alleen voor je toekomstige deurbel is, zou ik wachten tot dat moment.

Als je kijkt naar acces points kun je al flinke verschillen ontdekken via bijvoorbeeld de 'vergelijken' functie in de pricewatch.

Hoe je bereik zal zijn kan niemand voorspellen. Als je nu voldoende hebt aan je huidige setup met 1 AP, zal het vast niet heel veel slechter worden met een ander AP.
Belangrijkste reden is dat ik een router in bridge mode wil zetten zodat ik niet steeds m'n devices opnieuw moet configureren als ik overstap naar een andere ISP. Heb onder andere nog een watermeter en warmtepomp (Heishamon) die via wifi verbonden zijn. En daarnaast wil ik wifi in m'n schuur omdat ik een indoor fietstrainer gekocht heb die ik daar gebruik.

Als ik de access points in de pricewatch op specs vergelijk dan komt vooral de verschillende types wifi naar voren. De U7 Lite lijkt dan een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben. De U6+ ongeveer even duur maar heeft geen voordelen tov de U7 Lite? Misschien dan de U7 lite in huis de beste optie en in de schuur een ouder tweedehands model.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
KappuhH schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:41:
[...]

Belangrijkste reden is dat ik een router in bridge mode wil zetten zodat ik niet steeds m'n devices opnieuw moet configureren als ik overstap naar een andere ISP. Heb onder andere nog een watermeter en warmtepomp (Heishamon) die via wifi verbonden zijn. En daarnaast wil ik wifi in m'n schuur omdat ik een indoor fietstrainer gekocht heb die ik daar gebruik.

Als ik de access points in de pricewatch op specs vergelijk dan komt vooral de verschillende types wifi naar voren. De U7 Lite lijkt dan een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben. De U6+ ongeveer even duur maar heeft geen voordelen tov de U7 Lite? Misschien dan de U7 lite in huis de beste optie en in de schuur een ouder tweedehands model.
Waarom zou je al je devices opnieuw moeten configureren als je overstapt naar een andere ISP?
Je kan het LAN subnet toch gewoon aanpassen?
Je kan de wifi SSID en bijbehorend wachtwoord toch aanpassen naar wat je voorheen had?
En bovendien, waarom zou je router in bridge mode moeten staan?
Ik heb het vele jaren gedaan zonder bridge mode, gewoon nat over nat zonder enige issues.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:18

franssie

Save the albatross

@KappuhH Bridge is relevant als je router een VPN server etc draait, of je een game server draait.

Voor de rest is dubbel NAT niet echt een probleem, en anders kan je een tunnel gebruiken.

edit: en wat is je ISP? Bij glas heb je het modem van de ISP geeneens nodig (staat bij nog ongeopend in de doos). met telefonie en TV kan het anders zijn overigens

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 16-12-2025 00:55 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:15

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
RobertMe schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:15:
[...]

Ik heb de U7-Pro in de gang hangen aan het plafond van de entree in mijn woning. Vang 6Ghz met boven de 1000Mbps op de hele verdieping van 7.5x7.5m. Op de andere verdiepingen dus ook een U7-Pro hangen. Dit is een woning uit 2021 met dikke isolatie, beton en vloerverwarming op elke verdieping, daar komt geen bruikbare wifi doorheen. De binnen en buiten muren zijn kalkzandsteen, daar komt wel goed signaal doorheen, maar je ziet wel dat 6Ghz veel gevoeliger is ja.

AP hing eerst in de meterkast aan plafond en signaal was 20dB slechter terwijl die nu voor de meterkast hangt op die verdieping.

Dat lukt met 5Ghz sowieso niet, doordat die veel te druk is. Ja wel dekking overal, maar moet blij zijn met 500-600Mbps en ook zeker niet stabiel genoeg voor Game Streaming waar je niet kan bufferen.

Nu is game streaming misschien niet iets wat je doet, voor normale media streaming heb je buffering, dus merk je de haperingen niet op 2.4/5Ghz .

Overigens komt de U7-Pro een stuk verder dan de U6+, vooral op 5Ghz merkte ik een groot verschil. Heb de U7-Lite nooit geprobeerd, maar gezien hij kleiner is, verwacht ik ook beperkter bereik.

Buiten heb ik nog een U6-Pro hangen aan de noordgevel waar onze achtertuin zit. Deze is IP54 en doet het al bijna 4 jaar zonder problemen in de open lucht.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 16-12-2025 08:16 ]

Gallery V&A

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:52
Ik wil mijn Orbi set (waarvan één satelliet stuk is) vervangen door een Unifi setup, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik dacht eerst de U7 Pro Wall aan de buitenkant van de meterkast te hangen, maar, dat ding is glanzend en met de paintable cover wordt ie nog groter (en meteen 40+ euro duurder).
Als ik de tool van UI gebruik zou ik eigenlijk drie AP's nodig hebben, waarbij ik nu met 1 enkele Orbi router in de meterkast zelfs in het het hele huis nog wifi heb, al is het traag op de zolder uiteraard.

De nieuwe XG modellen spreken me wel aan, maar is dat de meerprijs van ca. 50 euro per stuk waard? Vind het vooral fijn dat ze nog platter zijn, geen risico op een ventilator, en strakker qua design.

Begane grond met U7 Pro, aan de meterkast gemonteerd (dus niet aan het plafond)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTzEnnuNu_2wtG3JL0-wJkDn6ZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R9AfFN4nMWx3LEU5DE0y04Ke.png?f=fotoalbum_large

Bovenverdieping zonder AP's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdvGcVPXFBA1yL010UQPnKsCWM0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sIqOlUiDqf2SDAdAXZXjiWSP.png?f=fotoalbum_large

Zolder met een U7 Pro in de muurkast (mdf) waar de patchkast zit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXXaus-PRV8CI0yHKS-sf7bByL8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KJnkIccqLV1ZIkbHFD7gpa11.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 16-12-2025 08:33 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Koekstra
  • Niet online
Phusebox schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:32:
Ik wil mijn Orbi set (waarvan één satelliet stuk is) vervangen door een Unifi setup, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik dacht eerst de U7 Pro Wall aan de buitenkant van de meterkast te hangen, maar, dat ding is glanzend en met de paintable cover wordt ie nog groter (en meteen 40+ euro duurder).
Als ik de tool van UI gebruik zou ik eigenlijk drie AP's nodig hebben, waarbij ik nu met 1 enkele Orbi router in de meterkast zelfs in het het hele huis nog wifi heb, al is het traag op de zolder uiteraard.

De nieuwe XG modellen spreken me wel aan, maar is dat de meerprijs van ca. 50 euro per stuk waard? Vind het vooral fijn dat ze nog platter zijn, geen risico op een ventilator, en strakker qua design.

Begane grond met U7 Pro, aan de meterkast gemonteerd (dus niet aan het plafond)
[Afbeelding]

Bovenverdieping zonder AP's
[Afbeelding]

Zolder met een U7 Pro in de muurkast (mdf) waar de patchkast zit
[Afbeelding]
Voor wat betreft de XG overweging, zie: review: UniFi U7 Pro XG Accesspoint - Beter in volle zalen dan lege kamers

• Phusebox
Maar ja, geldt dat niet in zekere zin voor alle (U7) AP's van UI?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Phusebox schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:32:
De plaatsing is qua performance natuurlijk niet optimaal, dus de vraag is wat het belangrijkst is.

• Phusebox
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:14:
[...]

De plaatsing is qua performance natuurlijk niet optimaal, dus de vraag is wat het belangrijkst is.
Optimale plaatsing is helaas niet haalbaar, zonder lelijke zichtbare kabels (en liefst zie ik de AP's ook niet).
Alle belangrijke apparaten zijn bekabeld aangesloten, buiten de laptop (undocked) of smartphone.

Probleem is dat er teveel keus is, waardoor ik geen idee heb want nu goed is voor mij. Ben al weken aan het dubben, en inmiddels denk ik dat ik misschien maar beter een of ander TP Link mesh set bestel ofzo.

• Beer070
Phusebox schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:17:
[...]

Optimale plaatsing is helaas niet haalbaar, zonder lelijke zichtbare kabels (en liefst zie ik de AP's ook niet).
Alle belangrijke apparaten zijn bekabeld aangesloten, buiten de laptop (undocked) of smartphone.

Probleem is dat er teveel keus is, waardoor ik geen idee heb want nu goed is voor mij. Ben al weken aan het dubben, en inmiddels denk ik dat ik misschien maar beter een of ander TP Link mesh set bestel ofzo.
In mijn beleving zijn de UniFi AP’s op heel veel vlakken stabieler in bereik en continu beschikbaarheid. Mijn beperkte (en niet recente) ervaring met TP link is daarmee niet te vergelijken en zou ik eerder weggegooid geld genoemd kunnen hebben.
In mijn ogen is een dream router of iets beters (voor eventuele camera’s) en zelfs een of twee U6+ units al een super fijne en effectieve set. Als je door een druk 5g spectrum liever de 6g band wil gebruiken dan kan dat een fijne upgrade zijn, mits jouw belangrijke apparatuur dit ondersteunt.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Beer070 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:14:
[...]

In mijn beleving zijn de UniFi AP’s op heel veel vlakken stabieler in bereik en continu beschikbaarheid. Mijn beperkte (en niet recente) ervaring met TP link is daarmee niet te vergelijken en zou ik eerder weggegooid geld genoemd kunnen hebben.
In mijn ogen is een dream router of iets beters (voor eventuele camera’s) en zelfs een of twee U6+ units al een super fijne en effectieve set. Als je door een druk 5g spectrum liever de 6g band wil gebruiken dan kan dat een fijne upgrade zijn, mits jouw belangrijke apparatuur dit ondersteunt.
Maar wanneer @Phusebox de AP's het liefst wegstopt dan is 6 GHz niet aan te raden lijkt me? Overigens wel met je eens dat zo'n Mesh setje van welke merk dan ook weggegooid geld is. Dan nog liever voor dat geld wat extra AP's kopen om toch nog een beetje dekking door het huis te krijgen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Hier is toch het aankoopadvies topic voor? Hoe dan ook ken ik weinig netwerk topics waar dat gesplitst is overigens dus wellicht wel samenvoegen?
Dat gezegd hebbende, een woning situatie zou ook een eigen topic kunnen hebben (los van het systeem)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Phusebox
Sorry ik had het aankoopadvies topic gemist.

• Frij5fd
duvekot schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:48:
[...]

Gefeliciteerd .. dus geen versie problemen gehad dus? En had je die van te voren naar de laatste versie gebracht?
Uiteraard wilde het terugzetten eerst niet lukken vanwege een versieverschil, maar na gelijktrekken van de versies wel. Redelijk pijnloos dus. Ik heb het wel eens anders meegemaakt, dus ik was eigenlijk wel een beetje verbaasd 😁

• franssie

franssie

Save the albatross

Phusebox schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:45:
Sorry ik had het aankoopadvies topic gemist.
nou ja dat loopt dus nogal door elkaar ook hier, vandaar dat ik mij afvraag of die scheiding nu zo handig is. Vragen zoals die van jou komen hier vaak voorbij, en krijgen ook (goede!) antwoorden.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
Mensen, ik begin straks met lezen, toch alvast even een vraag :)

Ik heb momenteen ziggo coax internet, met het modem in bridge. Hierachter een ax88u als hoofdrouter. Hieraan met kabel 3x meshrouters (ac88 ac66) door het huis heen. Op zich prima dekking maar vaak issues met devices die niet op de juiste meshnode koppelen. Soms valt eentje ook weg etc.

Anyway, ik wil kijken om het spul te vervangen voor Unify hardware. Ook even in gedachte houden dat volgend jaar mogelijk kpn glasvezel komt ipv ziggo.

Wat zou nu een voor de handliggende weg zijn, om over te gaan?:
1x cloud gateway ultra als hoofdrouter in de meterkast? Met hier een U7 lite+ poe adapter
3x U7 lite +poe adapter, op de plekken waar nu een mesh node staat. Evt met een switch want ik heb nu vaak de poorten ook bedraad in gebruik op de asus meshnodes ;)

Laatmaarkomen, dank!

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:39
PCJR schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:39:
Mensen, ik begin straks met lezen, toch alvast even een vraag :)
[...]
Laatmaarkomen, dank!
Misschien toch eerst even lezen, check even 3 posts boven die van jou.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-01 05:57

Ik heb al 5 jaar een AC-AP-Pro en later aangevuld met andere type access point. Dit was echt een topmodel maar mist de laatste wifi standaarden zoals wifi 6. Ik heb ook een U6+ en ervaar die als een stuk minder stabiel. Wel hogere piek snelheid maar merk daar weinig van in de praktijk. Wat fijn is aan de pro is ook de extra LAN poort zodat je er nog iets achter kan hangen. Bvb een switch om apparatuur bedraad te verbinden.

• Phusebox
Om toch even navolging te geven, ik heb de bestelling gedaan en eventueel kan er later nog een derde AP bij als het nodig is. Toch maar voor de Pro gegaan wegens het prijsverschil nu in de aanbieding op de UI store. Hoop dat ik hiermee de ellende van mijn Netgear Orbi snel ga vergeten...
1xCloud Gateway Fiber
1xPoE Lite 8
2xU7 Pro
Om te beginnen. De andere Netgear switches die al in de woonkamer en boven hangen laat ik even zo.

Verwacht op termijn dat ik nog een camera (G6 Pro Turret) ga toevoegen (als vervanging van mijn Dahua van 8 jaar oud) en een NFC Access reader voor de garage.

[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 17-12-2025 14:07 ]

• Jensw19
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-01 18:36
Hebben mensen ervaring met de "wifiloze" routers? Haal je daar die AP's bij om internet te hebben? Het is dat ik de UDR7 heb gekocht, omdat het wifi inclusief is, echter hoor en zie ik eigenlijk vrijwel nergens dat anderen een router met wifi ingebouwd hebben van Ubiquiti
Heb nu overigens ook maar een extra Switch gekocht, de TPlink was te zwak om fatsoenlijk 1Gbit erdoor te knallen op 2 devices met de 2,5Gbit poort van de Dream Router 7..
Had ik niet beter zo'n cloud gateway kunnen hebben met switch en zo'n aparte AP erbij? Ik zit nu nog in een middelgroot appartementje, maar ik zou zomaar eens in een woning kunnen zitten als ik geluk heb, dan zal een routertje niet makkelijk dwars door vloerverwarming kunnen denk ik dan zo..

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:37
Mijn router staat in de meterkast en dat is juist een plek waarvandaan het wifi bereik slecht is in huis. Dus er hangt op de bgg een AP in de woonkamer. Het 2e voordeel van een los AP is dat je eventueel overkan naar een nieuwere Wifi standaard zonder gelijk een nieuwe router te hoeven kopen.

• nafofella
Phusebox schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:12:
Om toch even navolging te geven, ik heb de bestelling gedaan en eventueel kan er later nog een derde AP bij als het nodig is. Toch maar voor de Pro gegaan wegens het prijsverschil nu in de aanbieding op de UI store. Hoop dat ik hiermee de ellende van mijn Netgear Orbi snel ga vergeten...
1xCloud Gateway Fiber
1xPoE Lite 8
2xU7 Pro
Om te beginnen. De andere Netgear switches die al in de woonkamer en boven hangen laat ik even zo.

Verwacht op termijn dat ik nog een camera (G6 Pro Turret) ga toevoegen (als vervanging van mijn Dahua van 8 jaar oud) en een NFC Access reader voor de garage.
Ik ben bang dat als je eenmaal hooked bent aan het unifi ecosysteem dat die dingen ook niet meer lang blijven ;)
(ik kwam ook van netgear).

Op marktplaats kun je vaak nog wel voordelig switches kopen. en de flex mini is ook ideal om achter je tv te gooien voor tv, xbox, etc.

• Phusebox
nafofella schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:21:
[...]

Ik ben bang dat als je eenmaal hooked bent aan het unifi ecosysteem dat die dingen ook niet meer lang blijven ;)
(ik kwam ook van netgear).

Op marktplaats kun je vaak nog wel voordelig switches kopen. en de flex mini is ook ideal om achter je tv te gooien voor tv, xbox, etc.
Ja ik had net zoiets van fuck it, en heb meteen nog een PoE 8 Lite en een Flex Mini besteld (voor bij de tv inderdaad)

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:35
Phusebox schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:56:
[...]

Ja ik had net zoiets van fuck it, en heb meteen nog een PoE 8 Lite en een Flex Mini besteld (voor bij de tv inderdaad)
Ooit begonnen met één AC Lite en op mijn MacBook gemanaged.

Nu heb ik het volgende:

- UDM Pro
- USW Pro Max 16 PoE (deze week mijn Lite 16 PoE vervangen, wegens overschrijden PoE budget en 2.5Gbps voor U7 AP's)
- AC In-Wall, U6 In-Wall, U6 Pro (U7 Pro Wall in bestelling) -> gaat naar mijn zoon die pas een huis heeft gekocht, U7 Lite, UK Ultra
- G3 Flex, G3 Instant, G4 Instant en G5 Turret Ultra

Voor mijn zoon ga ik een Cloud Gateway Max kopen en voor PoE krijgt hij mijn oude Lite 16 PoE. Hij heeft mijn oude AC-Pro al in gebruik in zijn huidige woonst en ik heb hier nog een U6 Lite liggen, daarmee zou ik zijn nieuwe woonst volledig kunnen dekken.

Ik wacht nog op een U7 Pro XG Wall met switching, dan schuiven we alles gewoon door en valt de AC In-Wall uit de boot :)

De AC Lite heeft ondertussen de geest gegeven, was in gebruik door een kennis van mij.

EDIT: ben nog mijn USW Flex vergeten die in het tuinhuis ligt die UK Ultra en G5 Turret Ultra voorziet van netwerk/stroom. En de UPS Tower ben ik ook nog vergeten :+

[ Voor 7% gewijzigd door RigolleM op 17-12-2025 16:24 ]

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 14:59

nexhil

BAM!

Het wordt nog erger. Op vakantie wordt mijn vrouw gek omdat ik overal roep: ‘kijk die hebben we thuis ook’ 🤣

• Beer070
Jensw19 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:20:
Hebben mensen ervaring met de "wifiloze" routers? Haal je daar die AP's bij om internet te hebben? Het is dat ik de UDR7 heb gekocht, omdat het wifi inclusief is, echter hoor en zie ik eigenlijk vrijwel nergens dat anderen een router met wifi ingebouwd hebben van Ubiquiti
Heb nu overigens ook maar een extra Switch gekocht, de TPlink was te zwak om fatsoenlijk 1Gbit erdoor te knallen op 2 devices met de 2,5Gbit poort van de Dream Router 7..
Had ik niet beter zo'n cloud gateway kunnen hebben met switch en zo'n aparte AP erbij? Ik zit nu nog in een middelgroot appartementje, maar ik zou zomaar eens in een woning kunnen zitten als ik geluk heb, dan zal een routertje niet makkelijk dwars door vloerverwarming kunnen denk ik dan zo..
Mijn ouders hebben een UDR7, met nog 2 AP’s (6+) als ondersteuning. Zeer tevreden. Ook een g4 pro deurbel en 3 chimes (meer is soms de oplossing voor slechthorend)
Ik denk dat de combi met udr7, als je niet extreme performance freak bent of 4+ camera’s wil, een prima keuze is.
Sidenote: De keuze van een router in de meterkast is wat dat betreft ook arbitrair. Bij hun staat ie in de boekenkast waar twee draadjes naar de meterkast lopen en een draadje naar boven.

• EvtK
Even een snelle check-vraag, ik ben bezig met een ubiquiti setup en had bedacht om Unifi Cloud Gateway Ultra en een Switch ultra in te zetten o.a. om ook VLAN's in te richten. Mijn idee was daarbij om de vrije poorten van de Gateway ook te gebruiken. Maar ik lees net ergens dat het advies is om zodra je een managed switch achter de gateway zet, alle wired connecties vanuit die switch moeten starten (en dat je niet daarnaast nog wired connecties in de gateway prikt).

Klopt dit? En wat is de rationale hier nou precies achter? Seperations of concern?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
EvtK schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:33:
Even een snelle check-vraag, ik ben bezig met een ubiquiti setup en had bedacht om Unifi Cloud Gateway Ultra en een Switch ultra in te zetten o.a. om ook VLAN's in te richten. Mijn idee was daarbij om de vrije poorten van de Gateway ook te gebruiken. Maar ik lees net ergens dat het advies is om zodra je een managed switch achter de gateway zet, alle wired connecties vanuit die switch moeten starten (en dat je niet daarnaast nog wired connecties in de gateway prikt).

Klopt dit? En wat is de rationale hier nou precies achter? Seperations of concern?
Zou niet weten waarom, ik heb ook meerdere poortjes van m'n UDMPSE in gebruik naast een 24 poort switch :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• EvtK
DennusB schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:34:
[...]

Zou niet weten waarom, ik heb ook meerdere poortjes van m'n UDMPSE in gebruik naast een 24 poort switch :)
Zie bijvoorbeeld: https://community.ui.com/...4d-4a04-ac82-0563754d5464

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:32
Ik vind het een slecht verhaal, je kan prima een paar devices die alleen maar internet toegang nodig hebben direct op de router prikken. Het is een ander verhaal als je dikke streams of veel data over je netwerk van je NAS / NVR naar clients gaat trekken en dan 1 van die apparaten op je router prikt. Het is dus gewoon even goed nadenken wat je wel en niet op je router prikt imo.

Vanuit netwerk design is het natuurlijk wel 'mooier' en netter. Ik zou het dan zelf ook alleen doen als ik door mijn portjes heen ben op de 'access laag'. Heb maar een 8ports switch in de meterkast op het moment..

[ Voor 14% gewijzigd door Lord_Dain op 18-12-2025 11:44 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik lees daar iets anders dan wat jij post? Daar wil iemand de 1Gbps poort als WAN gebruiken.

Ik heb gewoon ook zo'n poortje in gebruik voor m'n LAN. Als ze niet willen dat je ze gebruikt moet je er ze niet op maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 18-12-2025 11:46 ]

• EvtK
Het punt is dat ik op de Switch Ultra eigenlijk alle poorten nodig heb voor de PoE AP's en PoE camera's. En dat ik dan mijn Synology NAS met dual eth ga inklikken op de gateway. En dan zit er toch behoorlijk wat interactie tussen de NAS op de gateway en de devices op de Switch.

Verandert dat het oordeel?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

EvtK schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:59:
Het punt is dat ik op de Switch Ultra eigenlijk alle poorten nodig heb voor de PoE AP's en PoE camera's. En dat ik dan mijn Synology NAS met dual eth ga inklikken op de gateway. En dan zit er toch behoorlijk wat interactie tussen de NAS op de gateway en de devices op de Switch.

Die poorten zijn voor zover ik weet geen PoE.

• Lord_Dain

Jazeker, dan zou ik toch de voorkeur hebben voor NAS op de switch.

• duvekot

Ik weet ook niet zeker of je "bonding" kan doen op de Ultra voor je Synology... Maar zelfs als dat kan ga je toch niet een snelheid hoger dan 1Gbps halen omdat die 4 poort switch met maar 1Gbps aan de SoC is gekoppeld.

• EvtK
Yeah check, ik neig dan naar een express 7 met daarachter een poe lite 16. Dan kan ik in 1x van express naar de switch en heb ik meer dan voldoende ruimte om daar alles in te prikken (PoE + non PoE)

• duvekot
EvtK schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:06:
Yeah check, ik neig dan naar een express 7 met daarachter een poe lite 16. Dan kan ik in 1x van express naar de switch en heb ik meer dan voldoende ruimte om daar alles in te prikken (PoE + non PoE)
( dit kan eigenlijk ook beter in [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie ..dus ik antwoord daar nu ook)

• ASS-Ware
EvtK schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:33:

https://help.ui.com/hc/en...itigate-Network-Loops-STP

Quote:
Centralized Switching: Avoid overutilizing the built-in switch ports on your UniFi Gateway. Instead, use one UniFi switch as the core switch, connecting all other devices to it. This approach uses STP for added resiliency. Gateway switch ports do not support STP.

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-01 10:30
Ik heb hier een SE die draait nog op 4.3.6, nu is 4.4.6 al een tijdje uit maar lees daar nog steeds wisselende dingen over in de community. Hier zijn vast ook mensen die 4.4.6 al draaien, wat zijn de ervaringen op een UDM nu?

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 15:26
Wie heeft er ervaring met de U7 In-wall? Ik heb best een tijd zitten twijfelen of ik zou gaan voor 2x de U7 In-wall of voor twee keer de Express 7 in AP mode. Prijs en verbruik liggen bij de In-wall gunstiger. maar geen 6GHz, ik heb ook geen apparaten met 6GHz op dit moment maar voor hoelang nog.
Nu is de U7 pro In-wall in de aanbieding maar die heeft weer geen switch wat wel erg handig is.

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:36
jimmy87 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:44:
Ik heb hier een SE die draait nog op 4.3.6, nu is 4.4.6 al een tijdje uit maar lees daar nog steeds wisselende dingen over in de community. Hier zijn vast ook mensen die 4.4.6 al draaien, wat zijn de ervaringen op een UDM nu?
Hoe draait 4.3.6?
Ik ben laatst van 4.1.22 versie naar 4.2.12 gegaan, durf niet verder. Lees ook teveel problemen op de community.

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-01 10:30
Cloud_VII schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:33:
[...]

Hoe draait 4.3.6?
Ik ben laatst van 4.1.22 versie naar 4.2.12 gegaan, durf niet verder. Lees ook teveel problemen op de community.
4.3.6 draait hier prima, ook geen last van die snelheidsbug op een 4Gbit verbinding, haal de 4Gbit prima, ook geen haperingen of uitvallers.

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:44
over de switch en gateway discussie... er is een makkelijke rule of thumb, als je meerdere VLANs hebt (met dus andere subnets), dan moet al het verkeer langs je router, dus als je gateway de router is moet al het verkeer van je switch naar je gateway en weer terug. Dat kan de snelheid behoorlijk beperken. Ik heb daarom m'n 3 VLANs allemaal een aparte 10Gbit poort op de UCG Fiber gegeven en die allemaal apart met m'n switch verbonden. Internet (op dit moment 1Gbit) zit op een 2,5Gbit poort.

Zit nog te twijfelen of ik het interne verkeer tussen de VLANs via de switch moet routen (het is namelijk een layer 3 router, dus dat kan), maar ik weet niet of Unifi meteen ook alle zone firewall settings meeneemt naar de routing op m'n switch... Weet iemand hier dat wellicht?

[edit]Even een kort testje gedaan.. subnet aangemaakt met VLAN op de aggregeer switch. Kon het VLAN niet aan een zone toevoegen. Kon het subnet niet eens aanmaken zonder DHCP server *aan* te zetten. Kon daarna niet veel doen in de policy manager er mee. Oftewel, ik kon het vlan met subnet aanmaken, maar daar was bijna alles wel mee gezegd. Ik kon geen IPv6 range toevoegen, geen firewall regels aanmaken (want geen zone). Er werd wel automatisch een "inter-VLAN routing" VLAN aangemaakt. Oftewel, routen op een switch binnen het Unifi verhaal is een belachelijk minimale mogelijkheid die eigenlijk zo slecht is dat ze het er beter uit kunnen slopen, want dit is echt een aanfluiting.

[ Voor 30% gewijzigd door mediumdry op 18-12-2025 14:14 ]

• duvekot
mediumdry schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:53:
over de switch en gateway discussie... er is een makkelijke rule of thumb, als je meerdere VLANs hebt (met dus andere subnets), dan moet al het verkeer langs je router, dus als je gateway de router is moet al het verkeer van je switch naar je gateway en weer terug. Dat kan de snelheid behoorlijk beperken. Ik heb daarom m'n 3 VLANs allemaal een aparte 10Gbit poort op de UCG Fiber gegeven en die allemaal apart met m'n switch verbonden. Internet (op dit moment 1Gbit) zit op een 2,5Gbit poort.

Zit nog te twijfelen of ik het interne verkeer tussen de VLANs via de switch moet routen (het is namelijk een layer 3 router, dus dat kan), maar ik weet niet of Unifi meteen ook alle zone firewall settings meeneemt naar de routing op m'n switch... Weet iemand hier dat wellicht?
Welke Switch heb je dan?
Ik ben altijd voorstander van weghouden van verkeer daar waar het niet nodig is .. dus als je al eerder kan zorgen dat de VLANs kunnen praten met elkaar dan via de UCG-Fiber dan is dat in mijn ogen altijd beter.

• mediumdry
duvekot schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:13:
Welke Switch heb je dan?
Ik ben altijd voorstander van weghouden van verkeer daar waar het niet nodig is .. dus als je al eerder kan zorgen dat de VLANs kunnen praten met elkaar dan via de UCG-Fiber dan is dat in mijn ogen altijd beter.
ik ben het met je eens.. maar ubiquiti maakt het niet echt mogelijk om seamless routing op verschillende plaatsen te doen. En ik heb dan misschien niet de meest krachtige switches, maar ook niet de instap. In dit geval wilde ik routen op de aggregeer switch, een USW Pro Aggregation. Ik kan het ook op m'n USW Pro HD 24 proberen, maar ik verwacht daar het zelfde resultaat. M'n Flex switches laat ik maar helemaal buiten beschouwing :)

Wat ik verwacht is dat je een subnet aanmaakt en aangeeft wat de gateway van het subnet is en dat binnen unifi die netwerk info doorgestuurd wordt zodat het routen goed gaat (of moet ik een routing protocol gaan configureren?) en dat je subnets in zones zet zodat alle routers weten wat de policy is. (dat zijn gewoon acl's). Maar dat zit dus niet zo in elkaar of ik heb de instellingen nog niet gevonden.

• duvekot
@mediumdry niet iedereen heeft een Switch met 32 poorten met hoge bandbreedte thuis staan :+

Als je wil dat je Switch de router wordt dan heb je tussen de Switch en de Gateway een losse extra Subnet draaien voor alleen de verbinding tussen de gateway en de switch (wat nu router is). En dan zou het volgens mij moeten werken >:)

• mediumdry
Mijn thuislab is door de jaren heen wat over the top gegaan :) (en woon nu in een huurhuis, waardoor ik wat extra switches heb moeten kopen omdat mijn mogelijkheden om kabels te trekken beperkt zijn) Overigens zou ik nu voor een Pro XG 24 of 48 PoE gaan, om het aantal switches te beperken. Liep nogal tegen de prijs aan te hikken, maar als je gaat kijken naar wat de Pro Aggregation, Pro HD 24 en Flex 2.5 PoE (met power adapter) kosten en ik toch ook naar de Pro XG 8 PoE zit te kijken ter vervanging van de Flex 2.5 PoE, dan kom je toch in de buurt. Ah.. neverending story wellicht. Ben blij in ieder geval van 1Gbit switches af te zijn, al heb ik nog een 10mbit en redelijk wat 100mbit devices!

Alle switches en de gateway hebben adressen in VLAN1, dus ik kan gewoon wat static routes aanmaken, waarbij VLAN 1 als VLAN waar de verschillende routers (switch en gateway) hun verkeer kunnen uitwisselen. Maar... werkt dat met de zone firewall regels? Of worden die alleen toegepast op de UCG Fiber? Het routen van verkeer geloof ik wel, dat is niet zo moeilijk, maar om alle firewall regels apart toe te passen op de switch (en ik zou niet weten hoe als het niet "automagisch" gedaan wordt, want ik heb geen opties daar voor gezien) is waar ik nogal tegen op zie.

Idealiter zitten alle VLANs op de aggregeer switch, die alles intern route en dan gewoon 1 lijntje naar de Fiber om naar het Internet te routen. En dat dual stacked, voor zowel IPv4 als IPv6 natuurlijk.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 12:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

mediumdry schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:53:

[edit]Even een kort testje gedaan.. subnet aangemaakt met VLAN op de aggregeer switch. Kon het VLAN niet aan een zone toevoegen. Kon het subnet niet eens aanmaken zonder DHCP server *aan* te zetten. Kon daarna niet veel doen in de policy manager er mee. Oftewel, ik kon het vlan met subnet aanmaken, maar daar was bijna alles wel mee gezegd. Ik kon geen IPv6 range toevoegen, geen firewall regels aanmaken (want geen zone). Er werd wel automatisch een "inter-VLAN routing" VLAN aangemaakt. Oftewel, routen op een switch binnen het Unifi verhaal is een belachelijk minimale mogelijkheid die eigenlijk zo slecht is dat ze het er beter uit kunnen slopen, want dit is echt een aanfluiting.
Hoe heb jij 3 vlans een aparte 10gb poort gegeven op een fiber? Ding heeft maar 1 10gb ethernet port en 1 10gb sfp poort?
nvm ik was de 10gb SFP+ WAN poort vergeten :o

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• duvekot
mediumdry schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:31:
Mijn thuislab is door de jaren heen wat over the top gegaan :) (en woon nu in een huurhuis, waardoor ik wat extra switches heb moeten kopen omdat mijn mogelijkheden om kabels te trekken beperkt zijn) Overigens zou ik nu voor een Pro XG 24 of 48 PoE gaan, om het aantal switches te beperken. Liep nogal tegen de prijs aan te hikken, maar als je gaat kijken naar wat de Pro Aggregation, Pro HD 24 en Flex 2.5 PoE (met power adapter) kosten en ik toch ook naar de Pro XG 8 PoE zit te kijken ter vervanging van de Flex 2.5 PoE, dan kom je toch in de buurt. Ah.. neverending story wellicht. Ben blij in ieder geval van 1Gbit switches af te zijn, al heb ik nog een 10mbit en redelijk wat 100mbit devices!

Alle switches en de gateway hebben adressen in VLAN1, dus ik kan gewoon wat static routes aanmaken, waarbij VLAN 1 als VLAN waar de verschillende routers (switch en gateway) hun verkeer kunnen uitwisselen. Maar... werkt dat met de zone firewall regels? Of worden die alleen toegepast op de UCG Fiber? Het routen van verkeer geloof ik wel, dat is niet zo moeilijk, maar om alle firewall regels apart toe te passen op de switch (en ik zou niet weten hoe als het niet "automagisch" gedaan wordt, want ik heb geen opties daar voor gezien) is waar ik nogal tegen op zie.

Idealiter zitten alle VLANs op de aggregeer switch, die alles intern route en dan gewoon 1 lijntje naar de Fiber om naar het Internet te routen. En dat dual stacked, voor zowel IPv4 als IPv6 natuurlijk.
op de switch kan je iig geen firewall rules instellen .. dus als je inter VLAN verkeer toestaat .. dan kan volgens mij al het verkeer heen en weer tussen die VLANs (en wat is dan de toegevoegde waarde van die VLANs?)

er kan ook maar 1 VLAN zijn (4040) tussen de switch en de gateway .. maar omdat er geen NAT plaatsvindt zie je op de gateway volgens mij wel het oorspronkelijke IP adres waar het uitgaande verkeer vandaan komt .. dus kan je daar vast wel wat regels op instellen in de firewall.

Maar ga er eens mee experimenteren .. je hebt poorten genoeg om eens te kijken wat er precies gebeurt :-)

• mediumdry
CrankyGamerOG schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:38:
Hoe heb jij 3 vlans een aparte 10gb poort gegeven op een fiber? Ding heeft maar 1 10gb ethernet port en 1 10gb sfp poort?
nvm ik was de 10gb SFP+ WAN poort vergeten :o
:)

Inderdaad. Ik snap overigens die keuze niet van Ubiquiti. Er zijn volgens mij meer mensen die 10Gbit VLANs hebben in hun huis/business hebben dan een Internet verbinding met meer dan 2.5Gbit. Dus Freedom Internet zit op poort 1. Thuis VLANs hebben allemaal dan een 10Gbit verbinding met de Fiber. En m'n access point hangt aan de 2,5G PoE poort. Dat is nog een Zyxel, maar die is al Wifi 6, dus dat hoeft nog niet vervangen te worden. (al zou het voor het beheer wel handiger zijn, maar dan wordt het wel erg geld uitgeven voor m'n Ubiquiti fanboy verslaving) 8)

• Lord_Dain
duvekot schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:44:
[...]

op de switch kan je iig geen firewall rules instellen .. dus als je inter VLAN verkeer toestaat .. dan kan volgens mij al het verkeer heen en weer tussen die VLANs (en wat is dan de toegevoegde waarde van die VLANs?)

er kan ook maar 1 VLAN zijn (4040) tussen de switch en de gateway .. maar omdat er geen NAT plaatsvindt zie je op de gateway volgens mij wel het oorspronkelijke IP adres waar het uitgaande verkeer vandaan komt .. dus kan je daar vast wel wat regels op instellen in de firewall.

Maar ga er eens mee experimenteren .. je hebt poorten genoeg om eens te kijken wat er precies gebeurt :-)
T enige voordeel van VLAN's is imo het logisch scheiden van verkeer vanuit security oogpunt. Voor de rest blijft een managed switch gewoon een laag 2 apparaatje waar je verder niet veel zinnigs mee kan doen. Om te routeren via een subnet tussen switch (access) en je router (laten we die 'core' noemen) zal de switch minimaal L3 een IP interface moeten hebben toch? Of wellicht IP op het vlan?

Ik ben al heel lang geleden afgestapt van het gebruik van VLAN's prive.. enige wat ik me nog kan voorstellen om voor IoT of gasten wifi een extra VLAN te bouwen, dat kan wellicht nog zinnig zijn omdat een hoop van die IoT spullen wellicht allerlei achterdeurtjes hebben?

• mediumdry
duvekot schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:44:
[...]
Precies.. ik heb niet genoeg broadcast en multicast om aparte VLANs om die redenen aan te maken. Het is om security regels in te stellen en verschillende groepen apparaten (IoT, gasten en zo) verschillende toegang te geven en zaken af te schermen. Maar dan moet ik het houden zoals het nu is. Kortom, naast IPv6 weer een gebied waar Ubiquiti nog grote stappen moet maken om een netwerk bedrijf te worden ipv een Wifi club.

• ASS-Ware
Lord_Dain schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:50:
[...]

T enige voordeel van VLAN's is imo het logisch scheiden van verkeer vanuit security oogpunt. Voor de rest blijft een managed switch gewoon een laag 2 apparaatje waar je verder niet veel zinnigs mee kan doen. Om te routeren via een subnet tussen switch (access) en je router (laten we die 'core' noemen) zal de switch minimaal L3 een IP interface moeten hebben toch? Of wellicht IP op het vlan?

Ik ben al heel lang geleden afgestapt van het gebruik van VLAN's prive.. enige wat ik me nog kan voorstellen om voor IoT of gasten wifi een extra VLAN te bouwen, dat kan wellicht nog zinnig zijn omdat een hoop van die IoT spullen wellicht allerlei achterdeurtjes hebben?
Ik wil gasten niet op mijn normale netwerk toelaten, maar wil ze wel laten printen.
Hetzelfde voor mijn kind, die wil printen en Sonos apparaten bedienen.

Dus printer in eigen vlan en Sonos spullen in eigen vlan en gasten vlan toegang geven tot printer vlan en kind vlan toegang tot printer vlan en Sonos vlan.

Controller van de zonnepanelen zit ook in een eigen vlan, omdat de leverancier er op kan inloggen.

En zo nog meer redenen.

• mediumdry
Ik heb bij Freedom een extra subnet, om een aantal services op het Internet te hebben. Die DMZ adressen hebben ook wat extra security regels nodig zodat zelfs als ze van het Internet af gehackt worden ze niet makkelijk verder kunnen springen mijn netwerk in.
mediumdry schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:47:
[...]

:)

Inderdaad. Ik snap overigens die keuze niet van Ubiquiti. Er zijn volgens mij meer mensen die 10Gbit VLANs hebben in hun huis/business hebben dan een Internet verbinding met meer dan 2.5Gbit.
Omdat SFP niet meer opties heeft, duh ;) 1Gbit/s, 10Gbit/s, 25Gbit/s, .... Er bestaat geen 2,5Gbit/s SFP variant. En dát WAN via SFP kan is niet onlogisch.

En ethernet had ook helemaal geen 2,5Gbit/s en 5Gbit/s. Na 1Gbit/s kwam 10Gbit/s. En pas later, toen 10Gbit/s niet aansloeg (te duur, te hoog stroomverbruik, ...) hebben ze 2 trage varianten van 10Gbit/s gemaakt, zijnde 2,5Gbit/s en 5Gbit/s. Dus 10Gbit/s is de snellere versie van 1Gbit/s, en 2,5Gbit /s is de langzamere versie van 10Gbit/s. (En 2,5Gbit/s is dus niet de snellere versie van 1Gbit/s).

Edit:
Overigens vind ik het ook een gevaarlijke aanname. 2,5Gbit/s in huis wordt nog niet eens veel toegepast, laat dus staan 10Gbit/s (daarom dus dat 2,5Gbit/s is geïntroduceerd ;)). Terwijl de snellere internet abo's wel als warme broodjes over de toonbank gaan. "Want sneller is beter". En op een provider router met 1x 2,5Gbit/s en 3 "andere" poorten kun je in totaal prima 4Gbit/s bv benutten. Delta heeft zelfs 8Gbit/s origineel geleverd over een ONT/router met 1x 2,5Gbit/s en 3x 1Gbit/s. "Ja meneer, dan heeft u toch 5,5Gbit/s en dan nog 2,5Gbit/s voor wifi beschikbaar".

[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 18-12-2025 16:15 ]

• mediumdry
tja, opnieuw bekabelen is ook een hel... dus dat er overal cat5 (of in een gunstig geval 5e) lag gaf wat issues met de overstap naar 10Gbit. 2,5 werkt dan meestal nog wel. Maar zelfs nu, de chipsets zijn ook nog onbegrijpelijk duur. USB zit inmiddels bij 40 en zelfs 80Gbit, maar in dezelfde machines mag je blij zijn als er een 2,5Gbit ethernet op het apparaat zit. De machines met 5Gbit, 10Gbit of SFP+ (of meer) zijn met een lampje te zoeken, en dan vaak nog met behoorlijk hoger prijskaartje. Zelfs bij de NASsen.. waar ik het compleet onbegrijpelijk vind. Bij Apple kan je ten minste bij alle machines 10Gbit ethernet krijgen, al kost het dan €100 extra, geloof ik.

ok, even m'n rant stoppen. :)
mediumdry schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:51:
tja, opnieuw bekabelen is ook een hel... dus dat er overal cat5 (of in een gunstig geval 5e) lag gaf wat issues met de overstap naar 10Gbit. 2,5 werkt dan meestal nog wel. Maar zelfs nu, de chipsets zijn ook nog onbegrijpelijk duur. USB zit inmiddels bij 40 en zelfs 80Gbit, maar in dezelfde machines mag je blij zijn als er een 2,5Gbit ethernet op het apparaat zit. De machines met 5Gbit, 10Gbit of SFP+ (of meer) zijn met een lampje te zoeken, en dan vaak nog met behoorlijk hoger prijskaartje. Zelfs bij de NASsen.. waar ik het compleet onbegrijpelijk vind. Bij Apple kan je ten minste bij alle machines 10Gbit ethernet krijgen, al kost het dan €100 extra, geloof ik.
Maar dan vergeet je even dat Ethernet standaarden tot 100 meter gedefinieerd zijn. En USB standaarden nog niet eens tot 5 meter. Niet gek dus dat USB vele malen hogere snelheden ondersteund / veel goedkoper te maken is.

• mediumdry
Ethernet kabels zijn een stuk goedkoper dan USB 3 en hoger kabels voor dezelfde lengtes, dus aan de eindgebruikerskant is het niet heel lastig. 10Gbit switches... dat is nog wel een issue helaas, maar dat begint nu te veranderen door de nieuwe 1/2,5/5/10Gbit chipsets die nauwelijks meer kosten meebrengen dan "gewone" Gbit, een standaard van *te* veel jaar geleden.

25Gbit en 100Gbit voor thuisgebruik is al helemaal duur, zelfs voor netwerkenthousiastelingen zoals ik... Ik geloof dat de rest van de wereld naar wifi is gegaan want "snel genoeg, goedkoop genoeg en zonder kabelgedoe". (tja.. en daar zit wel wat in)

• nafofella
duvekot schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:05:
[...]

Ik weet ook niet zeker of je "bonding" kan doen op de Ultra voor je Synology... Maar zelfs als dat kan ga je toch niet een snelheid hoger dan 1Gbps halen omdat die 4 poort switch met maar 1Gbps aan de SoC is gekoppeld.
Je bedolf aggregated link?
Dat kan dacht ik niet op de ucg ultra. Op de meeste switches van UniFi wel.

• nafofella
Lord_Dain schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:50:
[...]

thuis heb ik een vlan voor mijn Foscam webcams. Omdat ik die niet via inet naar buiten wil hebben. Ook andere Chinese meuk.

Bij ons vakantiehuisje heb ik met twee buren 1 internetverbinding en elk huisje heeft weer een apart vlan en max download en upload ingesteld.
Niet dat de buurman opeens een film cast naar mijn tv per ongeluk.
De buren vonden het goed dat ik alle hardware kocht en het inrichtte. Dus een leuk netwerkje gemaakt met alles van UniFi incl nanobeams voor een draadloze verbinding. Draait nu al 1,5 maand lekker stabiel en het leuke is dan dat een relatief dure investering zich ook heel snel terug verdiend 😝

• Lord_Dain
nafofella schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:02:
[...]
thuis heb ik een vlan voor mijn Foscam webcams. Omdat ik die niet via inet naar buiten wil hebben. Ook andere Chinese meuk.

Bij ons vakantiehuisje heb ik met twee buren 1 internetverbinding en elk huisje heeft weer een apart vlan en max download en upload ingesteld.
Niet dat de buurman opeens een film cast naar mijn tv per ongeluk.
De buren vonden het goed dat ik alle hardware kocht en het inrichtte. Dus een leuk netwerkje gemaakt met alles van UniFi incl nanobeams voor een draadloze verbinding. Draait nu al 1,5 maand lekker stabiel en het leuke is dan dat een relatief dure investering zich ook heel snel terug verdiend 😝
Ahem.. ja.. genoeg use cases om VLAN's toe te passen. Ik heb zelf een half jaartje een Fortigate 60F gedraaid en dan zie je pas hoeveel 'call home' verbindingen sommige devices maken, soms zelfs naar niet bestaande FQDN's toe.. het zou wel vet zijn om dat soort apparaten keihard te blocken van inet toegang.

Jammer dat die UTP/ATP licenties van Fortinet gewoon niet te doen zijn als thuisgebruiker en hij daarom ligt te verstoffen :( Daarom nu aan het kijken om langzaam over te gaan van mijn ASUS hardware naar Ubiquiti.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:25
4.4.6 draait hier al tijdje prima op mijn UDM SE ;)

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik draai deze versie (4.4.6) sinds dat hij is uitgekomen zonder problemen op een UDM SE.

• Phusebox
Nou vandaag een vrije dag om mijn netwerk te vervangen... 6 uur later ligt al het unifi spul weer terug in de doos en nog net niet op marktplaats.

Blijkbaar na 25 jaar netgear zit ik te vastgeroest en snap ik er zelfs met de hulp van gemini niks van. Heb niks werkend gekregen buiten dan de initiële setup, vlans aangemaakt en switch ge-adopt. Alles achter de switch bleef dood.

Maandag maar een tweede poging doen. Kijken of ik kan ontdekken wat ik fout doe.

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 19-12-2025 14:26 ]

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:04

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Phusebox schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:22:
Nou vandaag een vrije dag om mijn netwerk te vervangen... 6 uur later ligt al het unifi spul weer terug in de doos en nog net niet op marktplaats.

Blijkbaar na 25 jaar netgear zit ik te vastgeroest en snap ik er zelfs met de hulp van gemini niks van. Heb niks werkend gekregen buiten dan de initiële setup, vlans aangemaakt en switch ge-adopt. Alles achter de switch bleef dood.

Maandag maar een tweede poging doen. Kijken of ik kan ontdekken wat ik fout doe.
kijk hier eens, veel van geleerd, nuttige informatie.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Phusebox
peterpijpelink schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:30:
[...]

kijk hier eens, veel van geleerd, nuttige informatie.
Thanks. Ga ik doen.

• duvekot
Phusebox schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:22:

Ik ben ook wel benieuwd waar je tegenaan liep waardoor de frustratie zo hoog opliep ..

• Phusebox
duvekot schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:38:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd waar je tegenaan liep waardoor de frustratie zo hoog opliep ..
Ehm eigenlijk dat ik geen enkel device kon benaderen dat niet unifi was. Zowel niet lokaal als via internet.

Kreeg wel ip adressen en zag de devices bij de clients en de topology, maar ze hadden allemaal geen internet en niet direct benaderbaar.

• duvekot
Phusebox schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:41:
[...]
Ehm eigenlijk dat ik geen enkel device kon benaderen dat niet unifi was. Zowel niet lokaal als via internet.

Kreeg wel ip adressen en zag de devices bij de clients en de topology, maar ze hadden allemaal geen internet en niet direct benaderbaar.
Dat is wel erg apart .. heb je ruimte om te "oefenen" door bijvoorbeeld je nieuwe gateway aan je huidige LAN netwerk te hangen met de WAN poort en dan met 1 of 2 apparaten beetje voor beetje te testen of je het wel werkend kan krijgen?

Want het zou echt niet zo ingewikkeld hoeven te zijn. En als je geoefend hebt doe je daarna een factory reset van alles en doe je het nog een keertje maar dan als vervanging van je huidige netwerk. (als de mede bewoners er geen last van hebben)
Pagina: 1 ... 334 ... 339 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.