[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 338 339 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:01
Spherix schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:18:
Hoi,

Hier een relatief nieuwe user op het Unifi spul. Enkele weken geleden heb ik hier een setup aangelegd met een Cloud Gateway Max en U7 lite.

Nu zie ik via de app plotseling dat een Tesla hier in de straat meermaals op ons wifi netwerk heeft gezeten en daar de nodige traffic heeft gehad. Ons accespoint heeft natuurlijk een complex wachtwoord, er is geen gasten netwerk of ssid zonder wachtwoord te vinden.

Ik heb de user geblockt, maar nu vraag ik me natuurlijk wel af, hoe kan dit, en hoe voorkom ik dit in de toekomst?

Edit: blijkt de laptop van m'n wederhelft te zijn. Fijn dat Unifi daar zomaar random labels en icoontjes aan hangt dus :-/
Wacht maar tot je ghost mac adressen ziet.
Ik heb er al heel veel in de lijst staan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ASS-Ware schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:45:
[...]

Wacht maar tot je ghost mac adressen ziet.
Ik heb er al heel veel in de lijst staan.
Maar gebruikten die bij jou ook GB aan data?
En dit is best wel een specifieke naam.
Ik vind het wel opmerkelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ASS-Ware
franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:48:
[...]

Maar gebruikten die bij jou ook GB aan data?
En dit is best wel een specifieke naam.
Ik vind het wel opmerkelijk.
Nee, 0 data, geen IP adres, maar soms wel 100 mac adressen er bij.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ASS-Ware schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:02:
[...]

Nee, 0 data, geen IP adres, maar soms wel 100 mac adressen er bij.
precies, maar ik was opzoek naar de screenshot waar wel echt GB data werd verstookt, heeft dat boefje gewoon de post aangepast met dat het toch de laptop van de vrouw was met wat vage naamgevng oid :+ 8)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 12:28
duvekot schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:37:
[...]

Daarvoor heb je firewall rules ... Dus kan je toegang blokkeren tot de console voor alle IPs uit de VLAN range voor de poorten die relevant zijn, maar wel dat je protect het wel blijft doen. En natuurlijk ook een goed wachtwoord op je console login zetten .. dus geen fiber/fiber als username/password :+
Ik heb eenzelfde probleem met een Cloud Gateway Fiber en een Unifi Doorbell Lite. Ik wil heel simpel dat alleen die deurbel iets kan op de ethernetpoort. Firewall regels maken is nieuw voor mij en ik krijg na een paar uur nog niet gevonden hoe ik die regels maak. Als ik in de router een firewall policy wil maken, krijg ik allemaal velden waar ik keuzes moet maken en ik heb ook geen idee hoe ik het enkel toepas op de ethernetpoort waar de deurbel zit. Is ergens een stap voor stap handleiding hiervoor te vinden? Ik vind namelijk nergens iets. Excuses voor als ik heel dom overkom.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RomeoOscarBravo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:08:
[...]

Ik heb eenzelfde probleem met een Cloud Gateway Fiber en een Unifi Doorbell Lite. Ik wil heel simpel dat alleen die deurbel iets kan op de ethernetpoort. Firewall regels maken is nieuw voor mij en ik krijg na een paar uur nog niet gevonden hoe ik die regels maak. Als ik in de router een firewall policy wil maken, krijg ik allemaal velden waar ik keuzes moet maken en ik heb ook geen idee hoe ik het enkel toepas op de ethernetpoort waar de deurbel zit. Is ergens een stap voor stap handleiding hiervoor te vinden? Ik vind namelijk nergens iets. Excuses voor als ik heel dom overkom.
Ik heb het nog niet geprobeerd maar deze post
peterpijpelink in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
lijkt behulpzaam - moet er zelf ook nog even induiken

• ASS-Ware
franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:06:
[...]

precies, maar ik was opzoek naar de screenshot waar wel echt GB data werd verstookt, heeft dat boefje gewoon de post aangepast met dat het toch de laptop van de vrouw was met wat vage naamgevng oid :+ 8)
Ik zei ook: Wacht maar

• RomeoOscarBravo
franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Ik heb het nog niet geprobeerd maar deze post
peterpijpelink in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
lijkt behulpzaam - moet er zelf ook nog even induiken
Bedankt voor je reactie, maar van die algemene filmpjes over firewall op Unifi hebben al mn halve avond gekost en ik ben geen steek verder. Daarom vraag ik nu naar een simpele stap voor stap handleiding om dit ene dingetje te regelen. Er moeten toch wel veel meer mensen zijn met deze ene wens? Ik snap ergens ook gewoon niet dat een dergelijk handleidinkje (voor mij) zo moeilijk vindbaar is.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RomeoOscarBravo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:19:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar van die algemene filmpjes over firewall op Unifi hebben al mn halve avond gekost en ik ben geen steek verder. Daarom vraag ik nu naar een simpele stap voor stap handleiding om dit ene dingetje te regelen. Er moeten toch wel veel meer mensen zijn met deze ene wens? Ik snap ergens ook gewoon niet dat een dergelijk handleidinkje (voor mij) zo moeilijk vindbaar is.
Waar ben je bang voor? Dat iemand je deurbel lostrekt, de MAC kloont en dan je netwerk op kan?
Dus wat wil je nu precies regelen?

• RomeoOscarBravo
franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:24:
[...]

Waar ben je bang voor? Dat iemand je deurbel lostrekt, de MAC kloont en dan je netwerk op kan?
Dus wat wil je nu precies regelen?
Op dit moment is het klonen van het MAC-adres niet eens nodig. Ik ben nog niet verder dan een aparte VLAN, omdat alles rond dat MAC-adres ook via firewall regels schijnt te moeten.

Wat ik wil heb ik in mijn eerste verzoek al gezet.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:11

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:18:
Ik heb m’n KPN modem vervangen door een UDM Pro. Ik ben gemigreerd van een UCKG2+. Internet werkt prima, met het script van Fabian werkt iTV ook. Alleen m’n Sonarr container (draait op m’n Synology NAS) geeft een foutmelding:

[...]

IPv6 staat uitgeschakeld. DNS stond op auto, maar ook met OpenDNS en Cloudflare servers werkt het niet. In dit topic vind ik zo geen oplossing. Iemand enig idee?

Ik merk nu dat TV om de 5 minuten blijft hangen, en na een tijdje vanzelf weer start..
Ff een update voor toekomstige lezers. M’n Synology bleek naast een fixed IP ook een handmatige DNS te hebben ingesteld. Dat uitgezet en dat loste het Sonarr probleem op.

Het TV-probleem, freeze na 5 minuten, bleek te zitten in het feit dat je niet alleen het Fabian TV-script moet draaien, maar alsnog het IGMP vinkje aan moet zetten.

Beide gefixt dus :)

Ik ben toch malle pietje niet!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:19:
[...]

Ga naar je switch, kies je poort, klik op configure, wijzig de port optie van 'active' naar 'restricted by MAC ID' En geef daar het Mac adres in dat je toegang wil geven op die poort.
(dit is via de app overigens)

• RomeoOscarBravo
Koekstra schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:33:
[...]

Ga naar je switch, kies je poort, klik op configure, wijzig de port optie van 'active' naar 'restricted by MAC ID' En geef daar het Mac adres in dat je toegang wil geven op die poort.
Ik heb geen switch, maar een Cloud Gateway Fiber. Bij die poort kan ik enkel kiezen tussen ' Active' en 'Disabled'.

Wel heb ik een ethernet port profile gemaakt, die ik restricted kon maken en het MAC-adres van de deurbel bij 'allowed' heb ingevuld. Dat profile heb ik op de betreffende poort van de Cloud Gateway Fiber gezet en toen heb ik mijn laptop erop verbonden, maar die deed het gewoon (met wifi uit uiteraard). Ik heb geen idee hoe dat kan.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@RomeoOscarBravo nogmaals, wat wil je afschermen danwel voorkomen .

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Iets anders, als ik de WifiMan app op windows gebruik, dan blijft deze hangen op " connecting"
Nu krijg ik wel een IP dat bij mijn andere site hoort dus een (deel van de) tunnel lijkt actief. maar het blijft op connecting staan. Meer mensen deze ervaring?

• RomeoOscarBravo
franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:50:
@RomeoOscarBravo nogmaals, wat wil je afschermen danwel voorkomen .
Ik wil vrij toegang tot mijn netwerk via een kabel buiten mijn huis voorkomen. Dat leek me al tamelijk evident.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RomeoOscarBravo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:03:
[...]

Ik wil vrij toegang tot mijn netwerk via een kabel buiten mijn huis voorkomen. Dat leek me al tamelijk evident.
evident is een deftige benaming voor domme aanname

Je hebt zat tips gehad, laat weten waar je tegenaan loopt.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:44:
[...]

Ik heb geen switch, maar een Cloud Gateway Fiber. Bij die poort kan ik enkel kiezen tussen ' Active' en 'Disabled'.

Wel heb ik een ethernet port profile gemaakt, die ik restricted kon maken en het MAC-adres van de deurbel bij 'allowed' heb ingevuld. Dat profile heb ik op de betreffende poort van de Cloud Gateway Fiber gezet en toen heb ik mijn laptop erop verbonden, maar die deed het gewoon (met wifi uit uiteraard). Ik heb geen idee hoe dat kan.
Oh, de CGF gaat dit waarschijnlijk niet doen als een switch dat doet. Een gateway/firewall is niet t zelfde, en doet verder niet veel op L2 (osi model). Ik denk dat je daarom een ander resultaat hebt dan ik testte op een switch.

Ik had even voorbij je CGF gelezen. Ik kan het ook niet reproduceren op mijn CGU, dus ik ben bang dat je een switch zal moeten toevoegen voor dese specifieke optie.

• RomeoOscarBravo
Koekstra schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:34:
[...]

Oh, de CGF gaat dit waarschijnlijk niet doen als een switch dat doet. Een gateway/firewall is niet t zelfde, en doet verder niet veel op L2 (osi model). Ik denk dat je daarom een ander resultaat hebt dan ik testte op een switch.

Ik had even voorbij je CGF gelezen. Ik kan het ook niet reproduceren op mijn CGU, dus ik ben bang dat je een switch zal moeten toevoegen voor dese specifieke optie.
Bedankt voor je hulp

<knip> die laatste sneer is nergens voor nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 15-01-2026 08:06 ]

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:56
Niet elke switch heeft deze optie. Kijk dus goed wat je evt aanschaft.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:33
franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:06:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad waar de laptop van mijn werk (op separaat vlan ) verkeer toegedicht kreeg van de chroombook van mijn dochter. Haar advertentie verkeer was voor mijn beleving van mijn werklaptop bijzonder verdacht. In de reporting/logging gaat het nog wel eens mis bij unifi.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:04
Koekstra schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:33:
[...]

Ik wil hetzelfde bereiken maar het leuke is dat om Access features te hebben ik er een access hub tussen moest stoppen. En dan kan ik op de switch wel die poort restricten op het mac adres van die hub, maar dat heeft weinig zin... dacht ik, zie edit.

Edit: Ik heb in mijn Switch de poort op restricted gezet en enkel mac adres van deurbel en de access hub als allowed gezet dat werkt, want als ik het mac adres van de deurbel weghaal gaat die offline.

[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 15-01-2026 09:13 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• ASS-Ware
RomeoOscarBravo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:03:
[...]

Maak een nieuw vlan en hang dat vlan aan de poort waar die kabel in gaat.
Zo moeilijk is het niet.

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:58
Spherix schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:18:
Hoi,

Hier een relatief nieuwe user op het Unifi spul. Enkele weken geleden heb ik hier een setup aangelegd met een Cloud Gateway Max en U7 lite.

Nu zie ik via de app plotseling dat een Tesla hier in de straat meermaals op ons wifi netwerk heeft gezeten en daar de nodige traffic heeft gehad. Ons accespoint heeft natuurlijk een complex wachtwoord, er is geen gasten netwerk of ssid zonder wachtwoord te vinden.

Ik heb de user geblockt, maar nu vraag ik me natuurlijk wel af, hoe kan dit, en hoe voorkom ik dit in de toekomst?

Edit: blijkt de laptop van m'n wederhelft te zijn. Fijn dat Unifi daar zomaar random labels en icoontjes aan hangt dus :-/
Om je netwerk dan nog wat beter in te richten kun je zelf de naam en ook de picture aanpassen.
Niet alles word nl juist weergegeven.
Controller- Client en dan pictogram.
En bij settings kun je een alias naam intikken.

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:52
Drossie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:11:
Sinds een tweetal weken heb ik een UDM7 toegevoegd aan ons netwerk.
Wij hebben nu op het gelijkvloers de UDM7 en een U6-Mesh, op de eerste verdieping een U6-Pro en op de tweede verdieping een U6+.
Eigenlijk werkt alles goed qua Wifi. Wanneer ik echter in de logs kijk, komt een zelfde vreemd patroon terug:
roaming tussen de verschillende AP's loopt vlot, BEHALVE wanneer er connectie gemaakt wordt met de UDR7. Hierna wordt er vaak niet opnieuw geroamd naar een ander AP, maar wordt er een 'disconnection' weergegeven, gevolgd door een nieuwe connect op een volgend AP.
Wanneer ik met Wifiman het huis rondloop, wordt eigenlijk steeds probleemloos geroamd van het ene AP naar het andere. In Wifiman verschijnt er nooit een disconnection.
Is het louter een probleem met het weergeven van de logs of is er een probleem dat opgelost kan worden?
Ik heb al vanalles geprobeerd: radio power, kanalen,... Maar niets lijkt te helpen.
Vaak zie ik in de logs ook na een disconnection geen nieuwe connectie, terwijl ik dan echt wel verbonden ben met Wifi. De disconnections zijn er enkel na verbinding met de UDR7, nooit met andere AP's.

Dan een ander klein probleempje, maar ik ben bijna zeker dat het niet aan de wifi ligt: mijn vrouw heeft tijdens vergaderingen met 'Teams' vaak haperingen. Volgens mij heeft het met haar laptop te maken, want ik kan uren op Zwift rijden zonder 1 enkele hapering.
Even hierop terugkomen. Het probleem blijft aanhouden. De logs geven bijzonder vreemde resultaten. Dikwijls 2 disconnects na elkaar met 2 minuten verschil.
In de afbeelding is de log te zien van de GSM van mijn dochter die deze ochtend thuis vertrok iets na 7.

Ik zie verder ook dat het aantal verbonden apparaten met de UDR7 niet klopt. Dit blijft op 2 staan, terwijl er 3 toestellen draadloos verbonden zijn en en 1 toestel bedraad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phDLXae7ZrhehrwHsZCUYpqe3G4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AfEOKyiAbucwirLYSw7ACHSY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8SEP7246OwcuOAyfG73pDA1Fsk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FJ1OqpFkizTZ8qyX0xpGUu24.png?f=user_large

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:21

_Arthur

blub

Hoe lang moet je wachten dan? 6 jaar genoeg? Of moet dat langer zijn?

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:17
Herkend iemand dit op een kpn lijn met een uxg fiber? De lijn valt echt op die momenten weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T2pU9maarDsPGA2uDVfk14vGVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7pN8YLVez8QOp5wzxD5DHv5.jpg?f=fotoalbum_large

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:59
Ik heb een UGC Max en een device die verbonden is via wifi met U6+. Ik zou graag de uploadsnelheid van die device limiteren, maar ik zie enkel de optie 'None' staan bij 'Wifi speed limit'.
Iemand een idee waarom ik enkel 'None' zie?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@this ik meen me te herinneren dat dit alleen in te stellen is per SSID netwerk of VLAN.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Je moet onder Profiles eerst een of meerdere Wifi Speed Limit profielen opzetten. Die kun je vervolgens voor een SSID inzetten.

• ASS-Ware
_Arthur schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Hoe lang moet je wachten dan? 6 jaar genoeg? Of moet dat langer zijn?
Geen idee. Ik kreeg opeens, net als velen met mij, heel veel onbekende MAC adressen in de GUI.

• pitchdown
pitchdown schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:02:
Herkend iemand dit op een kpn lijn met een uxg fiber? De lijn valt echt op die momenten weg.
[Afbeelding]
Iemand die dit herkend? de verbinding met kpn glas is op dat moment ook echt een aantal seconden verbroken.

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:17
pitchdown schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Iemand die dit herkend? de verbinding met kpn glas is op dat moment ook echt een aantal seconden verbroken.
Ik heb dit net na installatie een aantal dagen gehad. Na een reboot van ONT & UCG-Fiber was dat over.

• pitchdown
_--[]--__ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:48:
[...]

Ik heb dit net na installatie een aantal dagen gehad. Na een reboot van ONT & UCG-Fiber was dat over.
Wat te doen als dit het niet oplost?
Zojuist gebeurde dit weer . Ca 2 keer per dag.

Kan dit nog een mismatch zijn tussen de ONT van KPN en en UXG Fiber?

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:52
pitchdown schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:27:
[...]

Wat te doen als dit het niet oplost?
Zojuist gebeurde dit weer . Ca 2 keer per dag.

Kan dit nog een mismatch zijn tussen de ONT van KPN en en UXG Fiber?
Misschien is het handig om iets meer context te scheppen. Sinds wanneer heb je deze setup, wat had je voorheen en wat heb je zelf al uitgevonden?

Have you tried turning it off and on again?

• pitchdown
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:54:
[...]

Misschien is het handig om iets meer context te scheppen. Sinds wanneer heb je deze setup, wat had je voorheen en wat heb je zelf al uitgevonden?
Het is heel simpel, ONT --> UXG Fiber --> Unifi Switch
UXG fiber heeft de standaard kpn settings met Vlan6.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat ik vrij snel na UXG Fiber dit probleem heb gekregen.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:52
pitchdown schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:56:
[...]

Het is heel simpel, ONT --> UXG Fiber --> Unifi Switch
UXG fiber heeft de standaard kpn settings met Vlan6.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat ik vrij snel na UXG Fiber dit probleem heb gekregen.
Dus PPPoE op de WAN-poort, VLAN 6 (check) en username/password gebruik je internet?

Als het herstarten van de ONT en de UXG niet helpt, dan zou ik toch teruggaan naar de basics en die Experiabox er toch weer op aansluiten. Op dit moment weet je niet of het aan de ONT ligt, de UXG of misschien wel de kabel die er tussenhangt. Dit soort gedoe los je alleen maar op door dingen uit te sluiten.

Have you tried turning it off and on again?

• _Arthur

_Arthur

blub

ASS-Ware schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:14:
Geen idee. Ik kreeg opeens, net als velen met mij, heel veel onbekende MAC adressen in de GUI.
Ligt kennelijk aan bepaalde apparatuur in je netwerk: https://community.ui.com/...d6-4962-b62a-a759213b5154

Maar je kan ook blijven roepen dat het aan de Unifi software ligt.

Lots of MAC addresses on a UDM Pro often means
MAC Address Randomization (Private Wi-Fi Address) on mobile devices (iOS/Android/Windows) waking up, but can also signal rogue devices, AP/Switch issues, or even a faulty docking station/USB adapter generating many fake MACs, usually appearing transiently without IPs and often resolving by disabling randomization on clients or adjusting UDM settings like Auto-Optimize/Fast Roaming

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-01 20:19
Zijn er twee versies van de USW Lite 8 PoE? Op enkele websites zie ik Gen2 achter de naam staan. Als ik naar de specificaties kijk valt met name op dat de oude(?) versie een switching capaciteit van 8Gbps heeft, en de nieuwe(?) versie 16Gbps.

Voorbeelden:
Nieuwe versie op EU store van UI:
EU store
Gen 2/nieuwe versie op unifisupply:
Unifisupply

Oude versie op Megekko en Dustin:
Megekko
Dustin
(hier staat telkens een switching capaciteit 8 Gbps)

Kan iemand zeggen of het klopt (of niet natuurlijk) dat er twee versies zijn?

• ASS-Ware
_Arthur schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Ligt kennelijk aan bepaalde apparatuur in je netwerk: https://community.ui.com/...d6-4962-b62a-a759213b5154

MAC Address Randomization (Private Wi-Fi Address) on mobile devices (iOS/Android/Windows) waking up, but can also signal rogue devices, AP/Switch issues, or even a faulty docking station/USB adapter generating many fake MACs, usually appearing transiently without IPs and often resolving by disabling randomization on clients or adjusting UDM settings like Auto-Optimize/Fast Roaming
Mac randomization staat uit op mijn apparaten en Ubiquiti is al maanden bezig met onderzoeken waar het vandaan komt.
Knap dat jij het beter weet dan Ubiquiti.

• _Arthur

_Arthur

blub

ASS-Ware schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:21:
Knap dat jij het beter weet dan Ubiquiti.
Ik wacht nog wel even een jaar of 6 eer ik er ook last van ga krijgen volgens jou d:)b

• laurens0619
  • Laatst online: 20:14
_Arthur schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Lijkt mij voor ios niet de oorzaak
Fixed: When set to Fixed, your device uses a private address, but the private address doesn’t rotate, regardless of the network's security or length of time since you last joined the network. Your device chooses Fixed by default when joining a new network that uses WPA2 or stronger security.
Rotating: When set to Rotating, your device uses a private address that rotates to a different private address every 2 weeks. Your device chooses Rotating by default when joining a new network that uses weak security or no security.
Dat geeft dus echt niet zoveel mac adressen

CISSP! Drop your encryption keys!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb een paar jaar geleden een U6+LR gekocht als early access product. Vandaag zag ik dat de LED continu wit was (die staat in configuratie uit) en bleek het AP al een tijd niet meer gezien te zijn door de controller.

De LED is niet erg fel. Maar omdat ik geen enkele reactie krijg van het AP heb ik geen referentieniveau. Wat zie ik:
  • Direct naar aansluiten witte led
  • Hier na geen verandering
Ik heb wat stappen geprobeerd:
  • reset pin (30s) indrukken: LED blijft wit
  • reset pin bij poweron (TFTP stand): LED blijft wit
In wireshark zie ik dit als ik het AP via een POE injector direct aansluit op mijn laptop (192.168.1.25/24 + 192.168.1.20 als gateway op laptop) en 192.168.1.20 ping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtklvOnOznyr86cT_v-Aq421Dkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qFvnazcDuLB6wqPzIpYf1gft.png?f=fotoalbum_large

Mijn conclusie:
  • AP is niet volledig dood, want ethernet autonegotation werkt.
  • AP komt niet bij recovery, boot waarschijnlijk niet eens
Wat denken jullie van deze conclusie? En wat zou ik moeten proberen?

• ASS-Ware
laurens0619 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Lijkt mij voor ios niet de oorzaak

[...]

Dat geeft dus echt niet zoveel mac adressen
Met IOS krijg je niet deze adressen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hkOavvHe9OakYqN4LFoB085vlc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/87fkx0YM3wCC3eYgWxnbMYqt.png?f=fotoalbum_large

• laurens0619
  • Laatst online: 20:14
ASS-Ware schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:34:
[...]

[Afbeelding]
Helemaal eens, syntax komt niet overeen

Gewoon vage bug

CISSP! Drop your encryption keys!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:12

zeroday

There is no alternative!

ANdrode schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:44:
Ik heb een paar jaar geleden een U6+LR gekocht als early access product. Vandaag zag ik dat de LED continu wit was (die staat in configuratie uit) en bleek het AP al een tijd niet meer gezien te zijn door de controller.

De LED is niet erg fel. Maar omdat ik geen enkele reactie krijg van het AP heb ik geen referentieniveau. Wat zie ik:
  • Direct naar aansluiten witte led
  • Hier na geen verandering
Kijk hier eens
https://community.ui.com/...59-4f81-9f29-a9fdc0584ea1
en
https://community.ui.com/...eb3-626ee44128b6?reply=17

Wellicht staat er iets wat je nog verder kan brengen.

[ Voor 30% gewijzigd door zeroday op 19-01-2026 12:14 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

• Beer070
[...]

[Afbeelding]
Mijn paranoïde zou op hol slaan met zulke adressen. Heb je al een wireshark geprobeerd om te kijken van welke poort ze komen?

• ASS-Ware
Beer070 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Mijn paranoïde zou op hol slaan met zulke adressen.
Inderdaad, bij mij dus ook.
Heb je al een wireshark geprobeerd om te kijken van welke poort ze komen?
Ja, samen met Ubiquiti, maar nog niets kunnen vinden.

Het gekke is ook dat ze allemaal geen IP adres hebben gekregen en 0 traffic hebben gegenereerd.

• Beer070
ASS-Ware schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:42:
[...]

Inderdaad, bij mij dus ook.

[...]

Ja, samen met Ubiquiti, maar nog niets kunnen vinden.

Het gekke is ook dat ze allemaal geen IP adres hebben gekregen en 0 traffic hebben gegenereerd.
ze staan allemaal op blocked, dus dan is het niet zo gek dat ze geen verkeer hebben. De vraag is wel of je op de een of andere manier kan identificeren vanuit welke poort of device ze komen.
Een mogelijkheid is om een span poort op te zetten, of met een unmanaged switch verkeer af te tappen, maar gezien jouw status als unifi-tweaker-king denk ik dat je dat zelf ook prima weet :)
Volgens mij worden de ARP pakketten niet geteld als data, en worden deze ook niet geblokt.. die zou je met Wireshark wel moeten vinden binnen een VLAN. Als je meerdere VLAN's hebt moet je binnen ieder VLAN een sensor of spanpoort hebben.
Ik hoop dat je er achter komt en ons kan vertellen dat je een kritische bug bij unifi hebt opgelost!

• ASS-Ware
Beer070 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:17:
[...]

ze staan allemaal op blocked, dus dan is het niet zo gek dat ze geen verkeer hebben.
Ja dat doe ik met alle MAC adressen die spontaan tevoorschijn komen.
De vraag is wel of je op de een of andere manier kan identificeren vanuit welke poort of device ze komen.
Een mogelijkheid is om een span poort op te zetten, of met een unmanaged switch verkeer af te tappen, maar gezien jouw status als unifi-tweaker-king denk ik dat je dat zelf ook prima weet :)
Daar ben ik al maanden mee bezig, samen met Ubiquiti.
Volgens mij worden de ARP pakketten niet geteld als data, en worden deze ook niet geblokt.. die zou je met Wireshark wel moeten vinden binnen een VLAN. Als je meerdere VLAN's hebt moet je binnen ieder VLAN een sensor of spanpoort hebben.
Ik hoop dat je er achter komt en ons kan vertellen dat je een kritische bug bij unifi hebt opgelost!
Zodra ik meer weet, post ik het hier.
Er zijn heel veel posts over te vinden op het internet.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

[Afbeelding]
hmmm, valt me nu pas op (maar komt wellicht omdat ze blocked zijn) dat ze noch op WiFI noch op Wired voorkomen.
Misschien een apparaat dat probeert je pass te raden van je SSID? Zou je kunnen testen door een oude telefoon oid te laten connecten met een verkeerd wachtwoord. Komt op mij een beetje over (omdat er per SSID meerdere passwords mogelijk zijn voor VLAN separatie) dan ie dan denkt, geen pass match gevonden, geen VLAN en dus blocked, maar wel om een onduidelijke reden het MAC adres onthoudt (voor audit doeleinden wellicht?)

• ASS-Ware
franssie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:57:
[...]

hmmm, valt me nu pas op (maar komt wellicht omdat ze blocked zijn) dat ze noch op WiFI noch op Wired voorkomen.
Misschien een apparaat dat probeert je pass te raden van je SSID? Zou je kunnen testen door een oude telefoon oid te laten connecten met een verkeerd wachtwoord. Komt op mij een beetje over (omdat er per SSID meerdere passwords mogelijk zijn voor VLAN separatie) dan ie dan denkt, geen pass match gevonden, geen VLAN en dus blocked, maar wel om een onduidelijke reden het MAC adres onthoudt (voor audit doeleinden wellicht?)
Zou je dan adressen verwachten die beginnen met 00:00:00 of aa:aa?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ASS-Ware schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:47:
[...]

Zou je dan adressen verwachten die beginnen met 00:00:00 of aa:aa?
Niet direct Nee. Vreemd probleem, ergens lijkt ie het zelf te bedenken. Maar gebruik je vlan SSID scheiding op basis van wachtwoorden?

• ASS-Ware
franssie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Niet direct Nee. Vreemd probleem, ergens lijkt ie het zelf te bedenken. Maar gebruik je vlan SSID scheiding op basis van wachtwoorden?
Yes sir.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dan zou ik het in die hoek gaan zoeken. Druk veelbezocht gebied met veel niet inwoners die op zoek zijn naar een "free wifi" ergens?
lol, 20 jaar geleden ook wel gedaan :P
Zeker met een KPN / Ziggo SSID (als in lelijke MAC adress achtige lettercijfer reeks) nodigt uit om te kijken of die oude hacks nog werken natuurlijk.

• ASS-Ware
franssie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:28:
[...]

Dan zou ik het in die hoek gaan zoeken. Druk veelbezocht gebied met veel niet inwoners die op zoek zijn naar een "free wifi" ergens?
lol, 20 jaar geleden ook wel gedaan :P
Zeker met een KPN / Ziggo SSID (als in lelijke MAC adress achtige lettercijfer reeks) nodigt uit om te kijken of die oude hacks nog werken natuurlijk.
Dit issue speelde jaren geleden al bij anderen en toen was die functie er nig niet.
Geen idee.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ASS-Ware schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:01:
[...]

Dit issue speelde jaren geleden al bij anderen en toen was die functie er nig niet.
Geen idee.
Dan weet ik het ook niet meer waar te zoeken.

Pagina: 1 ... 338 339 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.