Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Weinig zinvolle verschillen of je moet ook 2,5G switches of Cloud gateway hebben...... in de praktijk is het ook allemaal redelijk verwaarloosbaar, behalve dat de meesten bij een nieuwe aankoop toch liever een recent model kopen.Kindrih schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:03:
Voordeel van de U7 lite is dat deze snellere aansluitingen heeft, voordeel van de u6+ is dat deze meer bereik heeft. Zijn er meer punten welke ik in de overweging mee moet nemen?
Je plaatje zegt weinig tot niets. Kwestie van proberen hoe het uitpakt. De vuistregel is 1 AP per verdieping voor een goede dekking, maar alles is afhankelijk van plaatsing. De hal kan prima werken maar logischer is een AP in de woonkamer zelf en dan wellicht een andere op de 1e verdieping niet direct boven die in de woonkamer.
@Kindrih dit is wel een essentiële vraag. 3 etages met één AP is wel veel namelijk.Gizz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:38:
[...]
<>
Lukt het je nu om met 1 deco op die plek je gehele huis te dekken?
Begane grond zou wel moeten werken lijkt me, zeker als je het AP daar naar buiten zou kunnen krijgen, plat op de muur of met een beugeltje oid aan het plafond.
edit: en dan eventueel via de koof (zit die bij de meterkast?) omhoof voor een tweede en/of derde AP.
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 07-03-2025 13:09 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
In de gang hebben wij een kast voor de vloerverwarmingverdeler, deze is +/- 2,10 hoog, mijn idee was om hem hier op te leggen. De rug van de AP op de kast zegmaar.franssie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:09:
[...]
@Kindrih dit is wel een essentiële vraag. 3 etages met één AP is wel veel namelijk.
Begane grond zou wel moeten werken lijkt me, zeker als je het AP daar naar buiten zou kunnen krijgen, plat op de muur of met een beugeltje oid aan het plafond.
edit: en dan eventueel via de koof (zit die bij de meterkast?) omhoof voor een tweede en/of derde AP.
De complete gang/overloop is open met een houten trap, dit lijkt mij een voordeel voor het bereik. Alle binnen muren zijn van gipsblokken.
Ik wil het sowieso eerst met 1 AP proberen, wanneer ik niet uit kom qua bereik komt er 1 bij. Ben er alleen nog niet uit of dit een U7 lite wordt of de U6+.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Weinig schokkend toch? Volgens mij is hier al bevestiging gekomen van hogere snelheden (naast de 8+ Gbit/s die iemand in een lab test had gehaald met PPPoE). Zelfs vele van de oudere routers haalden 1Gbit/s met PPPoE. Zelfs de USG kon dat meen ik primaThe Druid schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:44:
Ter info, ik heb inmiddels een UCG Fiber draaien op een KPN PPPoE verbinding en haal het maximale uit mijn 1 Gig lijntje.
Als centrale switch heb ik momenteel de Flex 2.5G 8P PoE besteld en ontvangen. Op het laatste moment had ik besloten om de POE versie te bestellen om wille van POE security camera's die ik wil voor binnen en buiten, maar ik had me te laat gerealiseerd dat POE versie van deze switch zonder stroom adapter komt. ( in tegenstelling tot zijn non-POE broertje )
Na wat rondzoeken kwam ik er op uit dat ik de 210 Watt adapter nodig heb met SKU : "UACC-Adapter-AC-210W-EU". Nu blijk ik deze nergens in stock te vinden, echt nergens... iemand wat inside info wat er daar in hemelsnaam mee aan de hand is ? Moet ik mijn Flex 2.5G 8P PoE alvast best retourneren ? Of loont het toch om even te wachten ?
( Edit : typo )
Je kan hem ook voeden met eeb PoE++ adapter. Stukje goedkoper. Je hebt dan 46W voor PoE. Is dat genoeg?MPAnnihilator schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:00:
Voor ons nieuw huis waar we binnen een maand of 3 kunnen intrekken, heb ik beslist om naar Ubiquiti over te stappen. ( ik heb nu een mesh van Amplifi waar ik tevreden van ben, een sub-merk van Ubiquiti )
Als centrale switch heb ik momenteel de Flex 2.5G 8P PoE besteld en ontvangen. Op het laatste moment had ik besloten om de POE versie te bestellen om wille van POE security camera's die ik wil voor binnen en buiten, maar ik had me te laat gerealiseerd dat POE versie van deze switch zonder stroom adapter komt. ( in tegenstelling tot zijn non-POE broertje )
Na wat rondzoeken kwam ik er op uit dat ik de 210 Watt adapter nodig heb met SKU : "UACC-Adapter-AC-210W-EU". Nu blijk ik deze nergens in stock te vinden, echt nergens... iemand wat inside info wat er daar in hemelsnaam mee aan de hand is ? Moet ik mijn Flex 2.5G 8P PoE alvast best retourneren ? Of loont het toch om even te wachten ?
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/u-poe-plus-plus
Ik weet nog niet welke types maar voor 2 camera's zou dat wel genoeg moeten zijn, niet ? Misschien als ik in de toekomst nog wifi7 AP's wil toevoegen, dat ik meer dan 46 zal nodig hebben...Cloud_VII schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:07:
[...]
Je kan hem ook voeden met eeb PoE++ adapter. Stukje goedkoper. Je hebt dan 46W voor PoE. Is dat genoeg?
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/u-poe-plus-plus
Cameras verbruiken max een watt of 5-6. De u7 pro geeft aan max 21watt maar dat gebruiken ze in praktijk niet. Ik denk dat het genoeg is voor 2 cameras en u7 aps. Eventueel koop je dan uiteindelijk nog een power adapter en gebruik je de poe adapter elders of verkoop je die weerMPAnnihilator schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:13:
[...]
Ik weet nog niet welke types maar voor 2 camera's zou dat wel genoeg moeten zijn, niet ? Misschien als ik in de toekomst nog wifi7 AP's wil toevoegen, dat ik meer dan 46 zal nodig hebben...
AON of GPON? Heb je een SFP gebruikt (zo ja welke) of een ONT?The Druid schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:44:
Ter info, ik heb inmiddels een UCG Fiber draaien op een KPN PPPoE verbinding en haal het maximale uit mijn 1 Gig lijntje.
Zit er zelf ook een te overwegen, heb Freedom AON (over KPN), weet nog niet helemaal welke SFP ik daar dan het beste voor kan bestellen.
Heb een (X)GPON en voor nu is de router aangesloten op de ONT met RJ45 WAN. SPF is next step maar daar moet ik mij eerst nog op inlezen. Durfde niet blind de SPF module mee te bestellen.Overspark schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:28:
[...]
AON of GPON? Heb je een SFP gebruikt (zo ja welke) of een ONT?
Zit er zelf ook een te overwegen, heb Freedom AON (over KPN), weet nog niet helemaal welke SFP ik daar dan het beste voor kan bestellen.
To Cow or not to Cow, that is the Chicken
De oude situatie was een fritZ!Box 7590, een set unmanaged Netgear switches en een FRITZ!Repeater voor wifi op het toilet, het verste punt door dik beton
De nieuwe situatie is een Cloud Gateway Fiber, ONT aangesloten op de RJ45 WAN poort.
De SFP poorten hebben twee SFP+ to RJ45 10GbE modules en via CAT6 zijn er twee flex switches aangesloten. Verder draait er op de PoE+ poort een access point.
De installatie ging verrassend soepel, ik snap nu waarom mensen enthousiast zijn. Wifi bereik is voldoende, een extra repeater is niet nodig.
Qua TV (KPN TV+) ging het ook in één keer goed. Unicast werkte zoals verwacht direct.
Voor Multicast: De gekozen switches ondersteunen IGMP snooping dus dat heb ik aangezet. Vervolgens het script van Fabian uitgevoerd en daarna in de config ETH4 (10GbE RJ45 WAN poort) ingesteld. (Dank voor de tip @bommel ).
IGMP Snooping werkt, enkel de poorten waar het IPTV Multicast signaal over loopt gaan tekeer, de rest blijf rustig (tot zover de wetenschappelijke benadering.)
Ook @stormfly en @JungleJim bedankt voor de pointers in het IPTV topic
Nu is het tijd om te gaan spelen, de verdere opties te verkennen en een Wall mount bestellen.
Ik ben afgelopen week ook het gat ingesprongen en toevallig ook een setje Deco's vervangen voor Ubiquiti spulKindrih schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:03:
Op dit moment gebruik ik een cloud gateway ultra in combinatie met een TP-Link Deco set. Werkt opzich prima, alleen alle clients worden als bekabeld weergegeven in de site manager. Ook heb ik nu twee apps nodig om het netwerk te monitoren. Nu overweeg ik om ook een unifi acces point aan te schaffen, echter twijfel ik over de nieuwe U7 lite of een u6+.
Voordeel van de U7 lite is dat deze snellere aansluitingen heeft, voordeel van de u6+ is dat deze meer bereik heeft. Zijn er meer punten welke ik in de overweging mee moet nemen?
Onderstaand plattegrondje van het huis, met 1 accespoint naast de meterkast zou ik dan voldoende bereik hebben in het huis? Betreft begane grond, verdieping en nog een zolder.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/rMjm4KgSSxCRzOvBYHaq0lpY.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/9xthUghU0JgtRxxXIUcRhaV5.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/GyhrXiOkyiMJthIdPESq3Kf4.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/YH67zoH8znHicIXp5E2HbsNe.jpg?f=fotoalbum_medium)
Bereik is iets minder dan voorheen (logisch, 3 APs > 2 APs) maar qua stabiliteit dik in orde. Beneden en op zolder haal ik 400/400 (max) en boven zo'n 200/200.
Mooi spul is het, hier ook alles van Ubiquiti, ben ook aan het kijken voor de U7 Pro wall of eventueel de U6 Pro wall. Ben alleen benieuwd naar het energieverbruik.Lunaticc schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:37:
[...]
Ik ben afgelopen week ook het gat ingesprongen en toevallig ook een setje Deco's vervangen voor Ubiquiti spul. Ik denk dat één AP wellicht niet voldoende is. Ik ben hier gegaan voor een U7-In-Wall in de woonkamer en een U7 Lite op zolder. Ter referentie: jaren 90 woning van 135~m2 met dikke betonnen vloeren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bereik is iets minder dan voorheen (logisch, 3 APs > 2 APs) maar qua stabiliteit dik in orde. Beneden en op zolder haal ik 400/400 (max) en boven zo'n 200/200.
Ja, ik ben al een tijdje over. Het werkt goed als je geen “Custom” firewall regels hebt gemaakt. Anders moet je na de omzetting goed kijken of het nog correct staat. Hij zet hem namelijk meerdere keren erin ivm verschillende zones.ASS-Ware schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:31:
Zijn er al mensen hier over op de zone based firewall?
En zo ja, wat zijn de ervaringen?
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Wat ik hier in het topic heb meegekregen is het energieverbruik van de U7 Pro modellen toch wel fors hoger. Wat niet alleen blijkt uit de PoE+ vereiste. Maar ook uit het feit dat er actieve koeling (oftewel: een ventilator) nodig is. Wat ook wel een indicatie van het energieverbruik geeft (v.w.b. dat er dus blijkbaar nogal wat elektrische energie wordt omgezet in warmte).Freestuff schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:27:
[...]
Mooi spul is het, hier ook alles van Ubiquiti, ben ook aan het kijken voor de U7 Pro wall of eventueel de U6 Pro wall. Ben alleen benieuwd naar het energieverbruik.
Zag ze op Reddit voorbij komen. Het is nog niet bekend wat er verder anders aan is.
Wat me opvalt in het stroomverbruik bij de verschillende Unifi AP’s is dat ze minder dan de helft van het max verbruik gebruiken in een standaard thuis situatie.
De drie U7-Pro die ik in huis heb gebruiken rond de 9-11W of er nou 0 of 20 apparaten verbonden zijn.
De U6-Pro die ik buiten heb hangen schommelt tussen de 7-8W.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Blijft nog de vraag of er iets veranderd is waardoor het energieverbruik lager is (en daardoor de fan overbodig is), of dat ze hebben geconcludeerd dat de fan niet nodig is en die uit kostenbesparing weg is. (Als in: uit tests blijkt dat die ook prima 24/7 op bv 70° kan draaien en de fan er niet voor hoeft te zorgen dat het zeg maar 50° is). Of evt dat ze de fan door een groot koelblok vervangen hebben en dat ook voldoende is. Waarbij die in laatste twee gevallen dus nog net zo (on)zuinig is.BiG-GuY schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:21:
Er is een nieuwe revisie van de U7-PRO. U7-PROP staat erop. Deze hebben geen fan meer.
Zal ook wel te maken hebben met bv opstarten of updaten (en updaten tijdens zwaar gebruik). En 0 vs 20 verbonden clients zegt natuurlijk ook niet veelWat me opvalt in het stroomverbruik bij de verschillende Unifi AP’s is dat ze minder dan de helft van het max verbruik gebruiken in een standaard thuis situatie.
De drie U7-Pro die ik in huis heb gebruiken rond de 9-11W of er nou 0 of 20 apparaten verbonden zijn.
De U6-Pro die ik buiten heb hangen schommelt tussen de 7-8W.
En 9-11W is denk ik nog vrij hoog? Maar van mijn antieke AC Lite & AC LR kan ik natuurlijk niet zien wat het verbruik is. Want bij passive PoE laat de switch dat niet zien. Alhoewel ik twijfel of ik niet eens heb getest met tijdelijk uitschakelen PoE of wellicht nakijken verbruik nadat ze even niet verbonden waren. En lijkt mij iets van 4 á 5 Watt verschil (/verbruik van APs dan) van bij te staan. 9 á 11 is dan dus een verdubbeling.
Heb je die in-wall op een standaard inbouwdoos gemonteerd?Lunaticc schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:37:
[...]
Ik ben afgelopen week ook het gat ingesprongen en toevallig ook een setje Deco's vervangen voor Ubiquiti spul. Ik denk dat één AP wellicht niet voldoende is. Ik ben hier gegaan voor een U7-In-Wall in de woonkamer en een U7 Lite op zolder. Ter referentie: jaren 90 woning van 135~m2 met dikke betonnen vloeren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, de meegeleverde bracket past netjes op een standaard inbouwdoosqwasd schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:14:
[...]
Heb je die in-wall op een standaard inbouwdoos gemonteerd?
Ter vergelijking de U6+ bij een vriend van me zit tussen de 3.3-3.9W per stuk. Dat is natuurlijk wel een 2x2 op 2.4 en 5Ghz AP. Dus 4 streams.RobertMe schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:59:
[...]
Blijft nog de vraag of er iets veranderd is waardoor het energieverbruik lager is (en daardoor de fan overbodig is), of dat ze hebben geconcludeerd dat de fan niet nodig is en die uit kostenbesparing weg is. (Als in: uit tests blijkt dat die ook prima 24/7 op bv 70° kan draaien en de fan er niet voor hoeft te zorgen dat het zeg maar 50° is). Of evt dat ze de fan door een groot koelblok vervangen hebben en dat ook voldoende is. Waarbij die in laatste twee gevallen dus nog net zo (on)zuinig is.
[...]
Zal ook wel te maken hebben met bv opstarten of updaten (en updaten tijdens zwaar gebruik). En 0 vs 20 verbonden clients zegt natuurlijk ook niet veelZou mij niks verbazen als 1 client een veel hoger verbruik kan geven dan 100 clients. Maar dan wel 100 idle clients vs 1 cient die een paar GB aan data, op multi Gbit/s snelheid, er doorheen trekt. Oftewel: de doorvoersnelheid zal veel meer zeggen over het (mogelijke) verbruik dan het aantal verbonden clients.
En 9-11W is denk ik nog vrij hoog? Maar van mijn antieke AC Lite & AC LR kan ik natuurlijk niet zien wat het verbruik is. Want bij passive PoE laat de switch dat niet zien. Alhoewel ik twijfel of ik niet eens heb getest met tijdelijk uitschakelen PoE of wellicht nakijken verbruik nadat ze even niet verbonden waren. En lijkt mij iets van 4 á 5 Watt verschil (/verbruik van APs dan) van bij te staan. 9 á 11 is dan dus een verdubbeling.
De U6-Pro is 2x2 op 2.4 en 4x4 op 5Ghz, dus die gebruikt al een stuk meer. Dus 6 streams.
De U7-Pro is dan weer 2x2 op 2.4/5/6Ghz. Dus 6 streams.
Weet niet hoe snel de PoE waarden van de switch updaten. Maar full performance op 6Ghz belasten met 1500Mbps geen verschil in gebruik. Dus ook met volle belasting met 1 client niet.
/f/image/sCVO6OeBv9Yz2S3OLmyrToNC.png?f=fotoalbum_large)
Denk dat de gespecificeerde max in zeer uitzonderlijke situaties gehaald kan worden. De hardware kan in theorie ook 300+ clients aan, de software is een ander verhaal. Zoveel zou ik zelf nooit op een Unifi AP aandurven.
Kan niet zeggen dat ik doorhad dat er een fan in zat eigenlijk. Die hebben ze behoorlijk goed stil gehouden.BiG-GuY schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:21:
Er is een nieuwe revisie van de U7-PRO. U7-PROP staat erop. Deze hebben geen fan meer.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Heb drie U7-PRO en heb ze nog nooit gehoord.CyBeR schreef op maandag 10 maart 2025 @ 00:05:
[...]
Kan niet zeggen dat ik doorhad dat er een fan in zat eigenlijk. Die hebben ze behoorlijk goed stil gehouden.
Als je op internet zoekt zijn er wel video’s te vinden waar mensen een defecte hadden die op volle toeren draaide.

Links U7-PROP rechts U7-PRO.
Ik heb nog geen Nederlandse U7-PROP bevestigingen gezien, vooralsnog buiten ons land leverbaar?BiG-GuY schreef op maandag 10 maart 2025 @ 00:12:
[...]
Heb er drie en heb ze nog nooit gehoord.
Als je op internet zoekt zijn er wel video’s te vinden waar mensen een defecte hadden die op volle toeren draaide.
[Afbeelding]
Links U7-PROP rechts U7-PRO.
Denk vooralsnog US only. Waar de meeste problemen waren met de 2.4Ghz van de U7 serie.stormfly schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:21:
[...]
Ik heb nog geen Nederlandse U7-PROP bevestigingen gezien, vooralsnog buiten ons land leverbaar?
https://community.ui.com/...bd-4027-900b-493e5d8d1281
If you manually set the DNS server to ::ff in the settings for the IPv6 network, the IPv6 requests will be resolved via IPv4 and the adblocker will work.
Elke keer ook om hetzelfde tijdstip, iets na 2:00 in de ochtend. Ik heb overigens 1Gbit glas van KPN. Had met de Gateway Lite (die ik hiervoor had) ook al vergelijkbare issues, alleen daar zag ik ook disconnects. Daarvan was aan de KPN kant dan weer niets te zien, dat heeft @mad-dog toen nog gechecked voor me.
[ Voor 29% gewijzigd door TheVMaster op 10-03-2025 13:25 ]
Ziggo? Daar heb ik precies hetzelfde, maar dan met een Dream Machine SE.TheVMaster schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:20:
Heb sinds een aantal weken de Gateway Fiber, maar de laatste paar dagen zie ik om de dag de melding 'Primary internet is experiencing packet loss. Please restart the modem or contact the ISP if this persists.' in de logs.
Elke keer ook om hetzelfde tijdstip, iets na 2:00 in de ochtend.
[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 10-03-2025 13:22 ]
Nope 1 Gbit glas van KPN.pagani schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:22:
[...]
Ziggo? Daar heb ik precies hetzelfde, maar dan met een Dream Machine SE.
Ik heb de pro max en sindsdien daar standaard last van.TheVMaster schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:20:
Heb sinds een aantal weken de Gateway Fiber, maar de laatste paar dagen zie ik om de dag de melding 'Primary internet is experiencing packet loss. Please restart the modem or contact the ISP if this persists.' in de logs.
Elke keer ook om hetzelfde tijdstip, iets na 2:00 in de ochtend.
Ik heb kpn maar daar ligt het niet aan denk ik.
Op de ubiquity forums zijn voldoende berichten hierover te lezen. Daarbij levert het mij geen problemen op enkel een melding die ik daar eigenlijk niet wens te hebben.
Ja, het lijkt hier ook geen issues op te leveren. Bij de Gateway Lite had ik ook echt kortstondig disconnects die zorgen voor een korte hickup in bv. een Teams meeting. Dat soort issues zie ik nu niet meerstippel schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:25:
[...]
Ik heb de pro max en sindsdien daar standaard last van.
Ik heb kpn maar daar ligt het niet aan denk ik.
Op de ubiquity forums zijn voldoende berichten hierover te lezen. Daarbij levert het mij geen problemen op enkel een melding die ik daar eigenlijk niet wens te hebben.
Het ligt niet aan de KPN, ik heb een Duitse glasvezelprovider en ik had het met de UXG-lite ook regelmatig. Sinds de switch naar de UCG-Ultra nog maar 1 keer in de maand.TheVMaster schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:20:
Elke keer ook om hetzelfde tijdstip, iets na 2:00 in de ochtend. Ik heb overigens 1Gbit glas van KPN. Had met de Gateway Lite (die ik hiervoor had) ook al vergelijkbare issues, alleen daar zag ik ook disconnects. Daarvan was aan de KPN kant dan weer niets te zien, dat heeft @mad-dog toen nog gechecked voor me.
Verder geen hinder hiervan ondervonden.
ik heb dit al jaren (me Delta) omdat ik dus de glaspoort van WAN 2 gebruik.TheVMaster schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:20:
Ik krijg dus elke dag die melding in mijn log rond dezelfde + 1 of 2 minuten ofzo)
Is dat niet toevallig de tijd dat je 'automatic speed test' loopt?TheVMaster schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:20:
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
In de app kan je deze aanpassen onder je gateway device -> tandwieltje - > services - > internet verification server.
Ik heb hem zelf aangepast naar 1.1.1.1
Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.
Loopt er dan een backup job? Wat is het bandbreedte verbruik op dat moment volgens UniFi?TheVMaster schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:20:
Nope, die loopt om 5:00. Die issues zijn tussen 2:00 en 2:15.DukeBox schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:07:
[...]
Is dat niet toevallig de tijd dat je 'automatic speed test' loopt?
Het stomme is, de standaard testserver is: ping.ubnt.com welke standaard linked naar ping2.ui.com welke linked naar 1.1.1.1 en 8.8.8.8 . CloudFlare en Google dus.GoTman schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:18:
Komt omdat de standaard connectivity test server niet heel stabiel is kennelijk. Sinds ik die heb aangepast heb ik deze problemen niet meer.
In de app kan je deze aanpassen onder je gateway device -> tandwieltje - > services - > internet verification server.
Al heb ik hetzelfde probleem op mijn UDM-SE met Odido 2Gbps glasvezel en voorheen Odido 1Gbps glasvezel. Het verbreekt de verbinding hier niet, maar het is enkel die notificatie die van tijd tot tijd terug komt in de nacht.
Sinds ik het heb veranderd heb ik geen meldingen meer.
Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.
Had ik dus al aangepast naar kpn.com, maar ik zal hem naar 1.1.1.1 zettenGoTman schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:18:
Komt omdat de standaard connectivity test server niet heel stabiel is kennelijk. Sinds ik die heb aangepast heb ik deze problemen niet meer.
De U7 pro kan ook op de 6GHz band werken.Kindrih schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:03:
Zijn er meer punten welke ik in de overweging mee moet nemen?
Of je dat nodig hebt of niet, hangt af van verschillende factoren; niet in de laatste plaats of je clients dat ook kunnen.
In mijn geval zitten er zo enorm veel wifi-punten in de buurt dat een vrij kanaal niet te vinden is. En ook op 5Ghz loopt het redelijk vol. Nu kan ik gebruik maken van de DFS-kanalen, dat werkt uitstekend... tot er een vliegtuig over vliegt.
Dus ik zit met de IoT devices puur op 2,4 Ghz en de clients (laptops, tablets, telefoons) op de 6Ghz band waar mogelijk en anders op de 5Ghz. Maar met zoveel stoorzenders in die band is de snelheid op 5 Ghz hier om te huilen.
Valt dat DFS eigenlijk vooraf te checken? Ik zit enkele KM van een lokaal vliegveldje vandaan dus er komt hier wel eens wat overvliegen.RiDo78 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:31:
[...]
De U7 pro kan ook op de 6GHz band werken.
Of je dat nodig hebt of niet, hangt af van verschillende factoren; niet in de laatste plaats of je clients dat ook kunnen.
In mijn geval zitten er zo enorm veel wifi-punten in de buurt dat een vrij kanaal niet te vinden is. En ook op 5Ghz loopt het redelijk vol. Nu kan ik gebruik maken van de DFS-kanalen, dat werkt uitstekend... tot er een vliegtuig over vliegt.
Dus ik zit met de IoT devices puur op 2,4 Ghz en de clients (laptops, tablets, telefoons) op de 6Ghz band waar mogelijk en anders op de 5Ghz. Maar met zoveel stoorzenders in die band is de snelheid op 5 Ghz hier om te huilen.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Ik heb het ultra-broertje en die lijkt soortgelijk te werken. De PoE-poorten geven gewoon een maximum vermogen naar gelang je er een andere voeding op hangt.MPAnnihilator schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:00:
Voor ons nieuw huis waar we binnen een maand of 3 kunnen intrekken, heb ik beslist om naar Ubiquiti over te stappen. ( ik heb nu een mesh van Amplifi waar ik tevreden van ben, een sub-merk van Ubiquiti )
Ik heb er voor gekozen om de switch te voeden met een 80W PoE+++ adapter van Ubiquity en dat werkt prima. Al heeft de ultra dan wat minder vermogen te bieden dan deze Flex.Total PoE Availability
PoE+++ input: 76W
PoE++ input: 46W
PoE+ input: 16W
210W AC adapter input: 196W
Niet echt. Hooguit op je bestaande router proberen om de DFS-kanalen in gebruik te nemen en te zien wat het geeft...thof schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:37:
[...]
Valt dat DFS eigenlijk vooraf te checken? Ik zit enkele KM van een lokaal vliegveldje vandaan dus er komt hier wel eens wat overvliegen.
Hier hetzelfde liedje met Ziggo. Aangepast naar 8.8.8.8 en het probleem is weg. Ligt dus echt aan die resolving van Unifi.TheVMaster schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:19:
[...]
Had ik dus al aangepast naar kpn.com, maar ik zal hem naar 1.1.1.1 zetten
Krijg maar geen wifi connectie met onze iPhones op 2ghz of 5ghz. Reboot, power cycle (POE) etc allemaal geen resultaat.
Versie 6.7.10.
Settings zijn niet anders dan onze andere AP's (3x in wall HD, 2x U6 IW en 2x U6 lite). Channel van auto op handmatig. Wireless survey geeft wel andere AP's maar geen super hoge interference (21% utilized).
Iemand een idee wat ik nog meer zou kunnen troubleshooten? Is dit een apple specifiek probleem? Waarom dan niet bij de andere AP's een issue (gebruik global settings, dus geen specifieke AP settings)?
Kabel niet helemaal goed?
Het vreemde is dat mijn G3 instant wel goed werkt.. ook geen haperingen in video oid.
Zal nog is een tablet oid gaan proberen ,maar de camera doet het wel bijv (is wel Unify en geen apple). Het vreemde is dat het bij de andere AP's wel allemaal goed gaat (op hetzelfde netwerk, dus geen ander wifi SSID)GoTman schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:45:
Lukt het wel met andere devices?
En al eens geprobeerd om het netwerk compleet van de iPhone te verwijderen en opnieuw te connecten?
[ Voor 47% gewijzigd door Workaholic op 10-03-2025 19:46 ]
En al eens geprobeerd om het netwerk compleet van de iPhone te verwijderen en opnieuw te connecten?
edit: net even gemeten maar verbruik valt eigenlijk wel mee (9,7watt) meer dat het nu opviel dat die fan draait
[ Voor 42% gewijzigd door haakjesluiten op 10-03-2025 21:35 ]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Kan mogelijk ook een gevalletje zijn van slecht geoptimaliseerde software (/een bug)? "Als SFP in gebruik dan ventilator aan". Want het kan ook een RJ45 SFP+ module zijn, en die kunnen wel aardig wat stroom verbruiken en vervolgens ook goed warm worden. Mogelijk dat je dus soortgelijke ervaringen, en mogelijk een oplossing, in die hoek vind? Algemene ervaringen met SFP modules in de UCG Fiber (of UXG Fiber, want semi hetzelfde apparaat).haakjesluiten schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:05:
ik heb vandaag de kpn aansluiting met een zaram sfp op de ubiquiti cloud gate fiber aangesloten maar dan gaat het verbruik nogal omhoog en gaat de fan draaien. Zijn er nog settings die ik kan optimaliseren? ik zie bijvoorbeeld dat de SFP poort op 10gbit werkt, ik heb hem net geprobeerd handmatig op 1gbit te zetten maar dan valt de verbinding weg.
Lijkt mij in ieder geval zoiets bij te staan dat eerder een ander apparaat ook zoiets heeft gehad. Alhoewel ik nu ik dit type twijfel of het niet om de UDM Pro ging die altijd de fan liet draaien als er een "HDD" in zat. Zelfs als die "HDD" een SSD was die dus helemaal niet (zo) warm wordt en geen koeling vereist. I.t.t. een HDD dus waar die koeling wel nodig kan/zal zijn.
ik heb de UDM Pro gehad en die ging inderdaad altijd flink blazen als er een HD inzat, daar nooit een sfp module in gehad.RobertMe schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:49:
[...]
Kan mogelijk ook een gevalletje zijn van slecht geoptimaliseerde software (/een bug)? "Als SFP in gebruik dan ventilator aan". Want het kan ook een RJ45 SFP+ module zijn, en die kunnen wel aardig wat stroom verbruiken en vervolgens ook goed warm worden. Mogelijk dat je dus soortgelijke ervaringen, en mogelijk een oplossing, in die hoek vind? Algemene ervaringen met SFP modules in de UCG Fiber (of UXG Fiber, want semi hetzelfde apparaat).
Lijkt mij in ieder geval zoiets bij te staan dat eerder een ander apparaat ook zoiets heeft gehad. Alhoewel ik nu ik dit type twijfel of het niet om de UDM Pro ging die altijd de fan liet draaien als er een "HDD" in zat. Zelfs als die "HDD" een SSD was die dus helemaal niet (zo) warm wordt en geen koeling vereist. I.t.t. een HDD dus waar die koeling wel nodig kan/zal zijn.
Blaast de fan of draait de fan? Als je een defecte SFP hebt waarbij je de temp niet goed uit kunt lezen dan kan de router daarop gaan koelen.haakjesluiten schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:05:
ik heb vandaag de kpn aansluiting met een zaram sfp op de ubiquiti cloud gate fiber aangesloten maar dan gaat de fan draaien. Zijn er nog settings die ik kan optimaliseren? ik zie bijvoorbeeld dat de SFP poort op 10gbit werkt, ik heb hem net geprobeerd handmatig op 1gbit te zetten maar dan valt de verbinding weg.
edit: net even gemeten maar verbruik valt eigenlijk wel mee (9,7watt) meer dat het nu opviel dat die fan draait
1
2
| root@UGC-Fiber:~# sensors fan1: 1827 RPM |
Dit is de FS.com, ik hoor de fan wel draaien maar ik hoor hem niet blazen.Ik heb er overigen recent nog een 4x4 Noctua over de SFP gezet, niet omdat het nodig is maar om de levensduur te verlengen omdat SFP's LR gewoon best warm worden. Dan zakt hij flink in SFP temperatuur.
1
2
3
4
5
6
7
| root@UGC-Fiber:~# ethtool -m eth6 Identifier : 0x03 (SFP) Extended identifier : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID) Laser output power : 4.1136 mW / 6.14 dBm Receiver signal average optical power : 0.0386 mW / -14.13 dBm Module temperature : 32.25 degrees C / 90.05 degrees F Module voltage : 3.4684 V |
[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 10-03-2025 22:43 ]
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
https://eu.store.ui.com/e...roducts/usw-pro-xg-10-poeDukeBox schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:54:
Ik ben wel erg benieuwd naar die Pro XG 8 PoE
https://eu.store.ui.com/e...roducts/usw-pro-xg-24-poe
Die 8 port is nog niet te vinden in de store.
U7 Pro XG - € 228
1x 1/2.5/5/10 GbE RJ45 port, 2X2 MIMO, PoE+
U7 Pro XGS - € 342
1x 1/2.5/5/10 GbE RJ45 port, 2X2 MIMO 2.4GHz / 6GHz, 4X4 MIMO 5GHz, PoE++
Pro XG 8 PoE - € nog niet bekend
8x 10/5/2.5/1 GbE, PoE++ RJ45 ports, 2x 10/1G SFP+ ports
Pro XG 10 PoE - € 798
10x 10/5/2.5/1 GbE, PoE+++ RJ45 ports, 2x 10/1G SFP+ ports
Pro XG 24 PoE - € 2178
16x 10/5/2.5/1 GbE, PoE+++ RJ45 ports, 8x 2.5/1 GbE, PoE+++ RJ45 ports, 2x 25/10/1G SFP28 ports
Pro XG 48 PoE - € 3438
32x 10/5/2.5/1 GbE, PoE+++ RJ45 ports, 16x 2.5/1 GbE, PoE+++ RJ45 ports, 4x 25/10/1G SFP28 ports
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
Alleen die switches....man wat een prijzen. Heb ik zoveel moeite gestoken om een rack in mijn meterkast te krijgen, komt het spul wat ik kan gebruiken alleen maar uit als Flex.
Waiting on the world to change
Als ik nu door die site scroll vraag ik mij écht af wanneer ze de lijst met devices gaan inkorten. Ongelofelijk veel devices, daar kan je toch niet actief op blijven ontwikkelen zonder licentiemodel voor inkomsten.king006 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:38:
Ze blijven wel met nieuwe hardware komen zeg 😅
haakjesluiten schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:10:
Die XG kan tot 22watt verstoken dat is wel flink
Plafond verwarming
Ipv een IR paneel boven je bureau.
De XG AP of de XG switch ;-) je zal de XG AP bedoelen, toevallig deze nog besproken in dit topic dat die waardes wat hoog worden ingeschat.haakjesluiten schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:10:
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ligt aan de referentie. Ik dacht dat de U7 Pro soortgelijk was, en inderdaad, daar staat 21W. Dus 1W meer voor een "Pro XG" valt dan nog mee.haakjesluiten schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:10:
Maar het gaat natuurlijk ook om het maximale verbruik. Dit zal die vast niet gebruiken als die idle draait of maar enkele clients op een lage snelheid verbonden zijn. Maar dat die dan sub 5W doet lijkt me ook een utopie, maar wie weet.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Die U7 Pro XG & XGS waren al semi bekend. Hebben ze al op CES of MWC laten zien. De switches waren denk ik nog niet bekend. Of in ieder geval herinner ik me ze niet, maar ik volg het allemaal niet.king006 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:38:
Ze blijven wel met nieuwe hardware komen zeg 😅
Thuis niet snel, in business environment met veel gebruikers relevanter denk ik.PHiXioN schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:41:
Hopelijk jumper alle early adopters hier op en komt het 2.5 spul straks weer beschikbaar. Zou niet weten waar ik 10G voor nodig zou hebben.
Vraag ik mij ook af inderdaad! Maar de 2,5 gbit apparatuur is er ook nog niet zolang. Vraag mij dan af waarom je niet gelijk van 1 naar 8 gaat zonder tussenstap.stormfly schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:13:
[...]
Als ik nu door die site scroll vraag ik mij écht af wanneer ze de lijst met devices gaan inkorten. Ongelofelijk veel devices, daar kan je toch niet actief op blijven ontwikkelen zonder licentiemodel voor inkomsten.
@PHiXioN, Over welke 2,5 heb je het dan? De switch?
[ Voor 5% gewijzigd door king006 op 11-03-2025 20:01 ]
Ik heb diverse LR APs in huis. Ik heb 1 Pro AP wat ik als mesh heb ingsteld. Hier heb ik ook een ander ssid aan toe gewezen. Echter wil ik dat deze alleen maar de nieuwe ssid uitzend. Dit is namelijk een tijdelijke oplossing en wil niet dT mijn devices allemaal hiermee verbinden.
Keep it calm...en lek mig de zuk
Onder wifi instellingen, dan naar de ssid gaan, dan broadcasting AP, hier kun je de Pro AP kiezen en de andere uitschakelen.kromme schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:11:
Misschien kan me hier iemand in de juiste richting wijzen.
Ik heb diverse LR APs in huis. Ik heb 1 Pro AP wat ik als mesh heb ingsteld. Hier heb ik ook een ander ssid aan toe gewezen. Echter wil ik dat deze alleen maar de nieuwe ssid uitzend. Dit is namelijk een tijdelijke oplossing en wil niet dT mijn devices allemaal hiermee verbinden.
Prijs is gelijk, de UX kan ook op 10G (WAN/LAN functie kan je wisselen) schermpje vind ik een + en op de 5Ghz iets hogere dbi wat voor mijn opstelling beter uitkomt qua radiation patern. En mocht mijn USG-MAX het begeven o.i.d. dan heb ik nog de UX7 als backup.
Het enige nadeel is dat ik ze remote niet kan PoE power cyclen (zonder USB-C PoE splitter) al heb ik dat nog nooit gebruikt. Of mis ik nog iets als nadeel?
[ Voor 5% gewijzigd door qwasd op 11-03-2025 21:32 ]
[Twitter: https://x.com/ubiquiti/status/1899485653051781567?s=46]
Ach ik gebruik ~100-120 kw per dag in de winter, die 22 watt maakt mij geen drol uit.haakjesluiten schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:10:
Ik kan hier alleen de ssid zien...maar niet uitzetten_AcS_ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:17:
[...]
Onder wifi instellingen, dan naar de ssid gaan, dan broadcasting AP, hier kun je de Pro AP kiezen en de andere uitschakelen.
Je ziet niet het kopje “Broadcasting AP’s” staan? Wat voor cloud key gebruik je? Nieuwste firmware erop?kromme schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:43:
[...]
Ik kan hier alleen de ssid zien...maar niet uitzetten
Het verbruik van de gehele Wifi 7 line-up is flink. Laten we zeggen dat de XG en XGS, in de praktijk de helft verbruiken van hun max, dan zit je nog steeds op een stevige 11w 24/7 voor één apparaat.haakjesluiten schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:10:
*aait zachtjes over mijn huidige AC Pro/LR modellen die in de praktijk gemiddeld tussen de 3.5 en 4.5watt zitten.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Volgens mij zijn er (hier) nog geen cijfers gedeeld van de U7 Lite? Want daar ben ik dan wel benieuwd naar. Of die wel een stuk zuiniger is (mogelijk al door het ontbreken van 6GHz). * RobertMe heeft ook nog een AC LR + Lite en zit niet te wachten op een verdubbeling van het stroomverbruik.Caayn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:51:
[...]
Het verbruik van de gehele Wifi 7 line-up is flink. Laten we zeggen dat de XG en XGS, in de praktijk de helft verbruiken van hun max, dan zit je nog steeds op een stevige 11w 24/7 voor één apparaat.
*aait zachtjes over mijn huidige AC Pro/LR modellen die in de praktijk gemiddeld tussen de 3.5 en 4.5watt zitten.
Ik ook .. maar ik zie nog geen reden om de AC LR + Lite te vervangen ... Ik wacht wel totdat deze echt EOL zijn. Tot nu toe doen ze wat ik van ze verwacht en op dit moment nodig heb. Ik hoop dus nog aardig wat jaartjes plezier er van te hebben.RobertMe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:35:
[...]
* RobertMe heeft ook nog een AC LR + Lite en zit niet te wachten op een verdubbeling van het stroomverbruik.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ook dat is waar. Maar de net zo oude switches (jan 2017 gekocht) zijn wel echt onzuinig (denk ~20W, zowel de 16-150W met de AC Lite als de 8-150W met AC LR + Flex Mini + PoE splitter met Tado Bridge). Met de nieuwe switches verwacht ik toch wel (fors) zuiniger uit te zijn. En dan uiteraard met 2,5Gbit/s i.p.v. 1Gbit/s. En dat betekent dan ook dat ik de APs moet vervangen (of een 802.3af naar passive PoE converter. Maarja, dat voelt ook domduvekot schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:13:
[...]
Ik ook .. maar ik zie nog geen reden om de AC LR + Lite te vervangen ... Ik wacht wel totdat deze echt EOL zijn. Tot nu toe doen ze wat ik van ze verwacht en op dit moment nodig heb. Ik hoop dus nog aardig wat jaartjes plezier er van te hebben.
Ik zal eens gaan meten komend weekend .. om te zien wat ze daadwerkelijk gebruiken. Ik heb 1 AC LR (begaande grond) en 2 Lites (studeer kamer en zolder). Van de lites heb ik wel de transmit power terug geschroeft .. die hoeven niet aan de overkant van de straat nog bereik te hebben (wat de AC LR wel lukt .. bij de overbuurman in de woonkamer kan ik nog net verbinding krijgen .. )RobertMe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:21:
[...]
Ook dat is waar. Maar de net zo oude (jan 2017 gekocht) zijn wel echt onzuinig (denk ~20W, zowel de 16-150W met de AC Lite als de 8-150W met AC LR + Flex Mini + PoE splitter met Tado Bridge). Met de nieuwe switches verwacht ik toch wel (fors) zuiniger uit te zijn. En dan uiteraard met 2,5Gbit/s i.p.v. 1Gbit/s. En dat betekent dan ook dat ik de APs moet vervangen (of een 802.3af naar passive PoE converter. Maarja, dat voelt ook dom).
Sneller dan 1Gbit/s internet aansluiting heb ik voorlopig ook geen noodzaak voor. Mijn UCG-ultra kan dat prima aan .. de switches zijn nog oude Netgear GS-108 .. ook nog prima.
ja mijn u6 pro zit tussen de 4,5-7 en dat vind ik al stevig. Uiteindelijk zijn deze units natuurlijk ook niet bedoeld voor je huis maar in een kantoor/mkb omgeving. Ik wacht nog wel even tot er een u7 lite achtig apparaat is met 6ghz. zal nog wel een jaar of 3 duren voor die een update krijgtCaayn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:51:
[...]
Het verbruik van de gehele Wifi 7 line-up is flink. Laten we zeggen dat de XG en XGS, in de praktijk de helft verbruiken van hun max, dan zit je nog steeds op een stevige 11w 24/7 voor één apparaat.
[ Voor 9% gewijzigd door haakjesluiten op 12-03-2025 09:42 ]
Ik gebruik de controller op mijn laptop. Ik heb geen cloudkey.king006 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:29:
[...]
Je ziet niet het kopje “Broadcasting AP’s” staan? Wat voor cloud key gebruik je? Nieuwste firmware erop?
Gewoon lekker gebruiken tot ze op zijn..... dan maar wat minder bragging rights over je speedtest resultaten.duvekot schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:13:
[...]
Ik ook .. maar ik zie nog geen reden om de AC LR + Lite te vervangen ... Ik wacht wel totdat deze echt EOL zijn. Tot nu toe doen ze wat ik van ze verwacht en op dit moment nodig heb. Ik hoop dus nog aardig wat jaartjes plezier er van te hebben.
Hier gebruikt mijn U7 ProWall ook gewoon 10w in idle en 12-13w bij normaal gebruik. Absurd veel eigenlijk.
Ik vind dat inderdaad best veel voor een ap.TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:58:
[...]
Gewoon lekker gebruiken tot ze op zijn..... dan maar wat minder bragging rights over je speedtest resultaten.
Hier gebruikt mijn U7 ProWall ook gewoon 10w in idle en 12-13w bij normaal gebruik. Absurd veel eigenlijk.
Ik zit nog op mikrotik maar mijn switch met 5ghz en 2.4ghz gebruikt nog geen 5w maximaal.
twijfel om naar ui over te gaan en dan 4 van die prowalls aan te schaffen (elke verdieping 1 en 1 in de schuur/garage (30m achter het huis)
Heb hier ook nog 3 van de AC Pro lijn, zit inmiddels wel te kijken na de nieuwere inwall access points (de oude zijn meegekomen uit het oude huis en zijn optisch niet meer de mooiste, vooral het plastic wat ze gebruikt hebben is niet alles....)Caayn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:51:
[...]
Same here idd, ook drie AP AC Pro's. Zit rond de 3,5 - 4 watt verbruik. Simpel nog minder te maken als je de 2,4Ghz uitzetLightStar schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:36:
[...]
Heb hier ook nog 3 van de AC Pro lijn, zit inmiddels wel te kijken na de nieuwere inwall access points (de oude zijn meegekomen uit het oude huis en zijn optisch niet meer de mooiste, vooral het plastic wat ze gebruikt hebben is niet alles....)
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
[ Voor 4% gewijzigd door glnk op 12-03-2025 12:31 ]
6E haalt 1400Mbps op mijn MacBook op een modern UI AP, de snelheden die jij noemt dat zal vooral bij de clients en de achterblijvende implementatie van WiFi-7 stagneren. Hopelijk zijn er gebruikers met een betere testset dan ik, ben ook benieuwd.glnk schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:30:
Ik wil wel eens zien in reviews of 10Gbit throughput gehaald kan worden met meerdere clients. Ik denk het niet. De lan-interface is in ieder geval geen bottleneck meer
Dan is dat waarschijnlijk het probleem. Ik ken het niet, maar heb je daar ook nog de nieuwe interface op? (Wellicht gebruik jij de oude en moet je even switchen)kromme schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:40:
[...]
Ik gebruik de controller op mijn laptop. Ik heb geen cloudkey.
Maak nu gebruik van een Switch Lite 8 PoE en die geeft aan PoE+ tot 30W te kunnen leveren, dus voldoende voor de (max/piek) 25W van de XG.
Geen behoefte aan meer dan gigabit, want mijn huidige abbo is 1000/1000 en we zitten ook in de fase waarin het internetgebruik een beetje aan het afnemen is (lees: oudere kinderen en eentje zo goed als de deur uit). Dus tenzij mijn provider mij gratis naar meer dan gigabit internet zet, zal ik dat niet gaan wijzigen.
De reden om die XG te gaan kopen zijn wel de nieuwere features. Wij hebben nu voornamelijk apparaten in huis die de nieuwere standaarden allemaal ondersteunen.
En daarnaast...wat zit ik mijzelf wijs te maken, gewoon "vernieuwingsdrang" zonder dat het nodig is
Lang verhaal om te vragen of ik die adapter nou nodig heb of niet
Waiting on the world to change
Ja dat denk ik wel en dat zal niet te maken hebben met het "normale" verbruik vermogen maar het starten van het accesspoint, klein voorbeeld bij mijn schoonouders was laatst de adapter van de USW 3P stuk en had nog 1 liggen van een andere router was iets lichter dan degene die bij de USW hoort, alleen je raad het al hij ging wel aan maar kwam niet door zijn boot heen..., uiteindelijk een vervangende adapter gehaald met het goede vermogen en hij starte instant op..pinda powerrr schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:14:
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Het opgegeven maxomale verbruik van de U7 Pro XG is 22W, als de USW 8 Lite PoE 30W kan leveren moet het toch gewoon "passen". Als het niet past en tijdens opstarten, updaten, of wat dan ook het verbruik hoger dan 22W is dan moet UI niet in de specs zetten dat het maximale verbruik 22W is.LightStar schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:27:
[...]
Ja dat denk ik wel en dat zal niet te maken hebben met het "normale" verbruik vermogen maar het starten van het accesspoint, klein voorbeeld bij mijn schoonouders was laatst de adapter van de USW 3P stuk en had nog 1 liggen van een andere router was iets lichter dan degene die bij de USW hoort, alleen je raad het al hij ging wel aan maar kwam niet door zijn boot heen..., uiteindelijk een vervangende adapter gehaald met het goede vermogen en hij starte instant op..
Edit:
Ik snap de vraag van @pinda powerrr dan eerlijk gezegd ook niet. De specs van de switch zeggen dat die "tot en met" PoE+ kan leveren, en dde U7 Pro XG staat in de specs dat die PoE+ nodig heeft. Dus er wordt nu gediscussieerd over of de specs die de fabrikant zelf opgeeft wel kloppen? En hoe moeten wij dan weten dat het fout is? (Bij een nieuw apparaat dat waarschijnlijk nog niemand hier heeft). En als de specs niet kloppen gewoon klagen bij de fabrikant en evt terugsturen.
[ Voor 21% gewijzigd door RobertMe op 12-03-2025 14:05 ]
Als je de XG gebruikt met 10Gbps Ethernet dan heb je de adapter nodig, maar dan is je switch niet snel genoeg. En zoals je aangeeft heb je aan 1 Gbps genoeg, dus dan kan jouw switch deze AP ook voeden via PoE+, mits het totaal niet over de 52W van de switch gaat.pinda powerrr schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:14:
Ik denk er sterk over de XG te gaan kopen, maar twijfel nog over de extra PoE++ adapter of ik die wel nodig heb.
Maak nu gebruik van een Switch Lite 8 PoE en die geeft aan PoE+ tot 30W te kunnen leveren, dus voldoende voor de (max/piek) 25W van de XG.
Geen behoefte aan meer dan gigabit, want mijn huidige abbo is 1000/1000 en we zitten ook in de fase waarin het internetgebruik een beetje aan het afnemen is (lees: oudere kinderen en eentje zo goed als de deur uit). Dus tenzij mijn provider mij gratis naar meer dan gigabit internet zet, zal ik dat niet gaan wijzigen.
De reden om die XG te gaan kopen zijn wel de nieuwere features. Wij hebben nu voornamelijk apparaten in huis die de nieuwere standaarden allemaal ondersteunen.
En daarnaast...wat zit ik mijzelf wijs te maken, gewoon "vernieuwingsdrang" zonder dat het nodig is![]()
De U7-Pro-XGS heeft PoE++ qua eis.
De U7-Pro-XG heeft PoE+ qua eis en moet dus gewoon werken op een PoE+ switch/injector.
Vanwege verliezen op de kabel is het bruikbare vermogen lager dan wat de switchpoort kan leveren.
- PoE (Type1 802.3af) levert tot 15,4W, waarbij 12,95W bruikbaar is voor het AP.
- PoE+ (Type2 802.3at) levert tot 30W, waarbij 25,5W bruikbaar is voor het AP.
- PoE++ (Type3 802.3bt) gaat tot 60W, waarbij 51W bruikbaar is voor het AP.
- PoE+++ (Type4 802.3bt) gaat tot 90W, waarbij 71,3W bruikbaar is voor het AP.
[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 12-03-2025 14:54 ]
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.