[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 306 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
duvekot schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:17:
Misschien handig om een lijstje van werkende SSDs op te nemen in de start post van dit topic?
(@Kavaa en misschien een update van de startpost?)
Als jullie een lijstje hebben, DM deze dan voeg ik ‘m toe.💪

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:12

Mr-D.

interpunctie? no hero here

er staan er al een of 2 in als men even terug leest, sowieso een Kingston NV3 (retail) 1TBen de kingston nv3 2tb

Maar er word echt weinig terug gelezen in dit topic vind ik zo, bv heb ik het linkje van de speedtest van die unit 3 keer gezien.
ach beter een keer teveel dan niet :)

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qbix
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-08 20:58
Betreft: U7 Pro aan de wand monteren. (wallmount) Daartoe deze en vorige 'Ubiquiti-Netwerkapparatuur' topics doorzocht op o.a. lasdoos echter zonder succes.

Ik zou graag een UniFi U7 Pro accespoint aan de muur monteren, in NL hebben we van die handige lasdozen. Meen dat de schroeven 71mm hart op hart zijn.

Vraag: heeft iemand hiertoe een 3D ontwerp?
Zodat de mount aan de schroeven van de lasdoos is de bevestigen.

Voorbeeld van een muurplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ho0YjcLEs-PIC6ZT75uz5Cl4B4Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TVAmeLyaTAcEgVq5ECLJUKXM.jpg?f=user_large

Voorbeeld van zo'n lasdoos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApF9re66K9zZ3hEUyyu6UHzJD10=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k5oiwCN7FwQtdhiWbQ3VOVoZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stormfly schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:33:
Nieuw gelanceerde UGC-Fiber met KPN 4/4Gbps PPPoE internet, direct glas via een FS.com SFP XGS-PON ONU

IPS/DPI on
[Afbeelding]

IPS/DPI off
[Afbeelding]
Mooi spul, ik las op het Unify forum dat de Fiber PPOE hardware offloading heeft :

https://www.reddit.com/r/...d_to_have_pppoe_hardware/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:07

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

qbix schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:42:
Betreft: U7 Pro aan de wand monteren. (wallmount) Daartoe deze en vorige 'Ubiquiti-Netwerkapparatuur' topics doorzocht op o.a. lasdoos echter zonder succes.

Ik zou graag een UniFi U7 Pro accespoint aan de muur monteren, in NL hebben we van die handige lasdozen. Meen dat de schroeven 71mm hart op hart zijn.

Vraag: heeft iemand hiertoe een 3D ontwerp?
Zodat de mount aan de schroeven van de lasdoos is de bevestigen.

Voorbeeld van een muurplaat:
[Afbeelding]

Voorbeeld van zo'n lasdoos:
[Afbeelding]
Zit er niet gewoon montagespul bij zo'n AP?
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQT1H8Qp5kv6YYNq3-Kat3_m9vjVf5CC4j3WERKQNvu23Cj9E2RuXIXtAOMwoV-ARLunPjX8GlO5zu3zywJxNvw0gH8qREr

Je kunt toch altijd een gaatje bijmaken in zo'n achterplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtomicShockwave schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:38:
[...]

Zit er niet gewoon montagespul bij zo'n AP?
[Afbeelding]

Je kunt toch altijd een gaatje bijmaken in zo'n achterplaat?
Je hebt het plaatje van @qbix ook bekeken? En het plaatje bekeken dat je zelf plaatst?

De gevraagde montageplaat gaat namelijk om hem aan de muur te schroeven, maar wel naar beneden gericht, gelijk aan plafond montage. Terwijl de montage hardware die er bij zit gericht is om plafond montage (of aan de muur, maar dan hangt die dus niet naar beneden gericht).

Een concreet antwoord op de vraag heb ik overigens niet. Er zijn hier wel 3D prints voor (zoals je zelf al gevonden had @qbix), maar ik zou er inderdaad niet vanuit gaan dat die gaatjes matchen met een inbouwdoos. Wat de zoektocht wellicht wel makkelijker maakt is dat er schijnbaar maar twee maatvoeringen zijn. Een voor de "kleinere" modellen en een voor de "grotere". Waarbij ik meen de AC Pro, U6 Pro en U7 Pro (+ U6 LR, en de enterprise modellen) dezelfde maat hebben. Mogelijk dat je dus wel iets vind dat deze gaatjes heeft en voor de U6 Pro (of U7 Pro Max, of ...) is. Dat zou dan moeten passen. Extra tip: UI verkoopt zelf deze muurbeugel, in 2 maten, waar bij staat voor welke APs die geschikt is. Dus een 3D print geschikt voor de een werkt dan mogelijk ook voor de ander.
En anders is het wellicht überhaupt niet lastig om van een versie waarbij ook een (CAD) tekening staat die aan te passen naar de juiste gaatjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 00:07

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

RobertMe schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:19:
[...]

Je hebt het plaatje van @qbix ook bekeken? En het plaatje bekeken dat je zelf plaatst?

De gevraagde montageplaat gaat namelijk om hem aan de muur te schroeven, maar wel naar beneden gericht, gelijk aan plafond montage. Terwijl de montage hardware die er bij zit gericht is om plafond montage (of aan de muur, maar dan hangt die dus niet naar beneden gericht).

Een concreet antwoord op de vraag heb ik overigens niet. Er zijn hier wel 3D prints voor (zoals je zelf al gevonden had @qbix), maar ik zou er inderdaad niet vanuit gaan dat die gaatjes matchen met een inbouwdoos. Wat de zoektocht wellicht wel makkelijker maakt is dat er schijnbaar maar twee maatvoeringen zijn. Een voor de "kleinere" modellen en een voor de "grotere". Waarbij ik meen de AC Pro, U6 Pro en U7 Pro (+ U6 LR, en de enterprise modellen) dezelfde maat hebben. Mogelijk dat je dus wel iets vind dat deze gaatjes heeft en voor de U6 Pro (of U7 Pro Max, of ...) is. Dat zou dan moeten passen. Extra tip: UI verkoopt zelf deze muurbeugel, in 2 maten, waar bij staat voor welke APs die geschikt is. Dus een 3D print geschikt voor de een werkt dan mogelijk ook voor de ander.
En anders is het wellicht überhaupt niet lastig om van een versie waarbij ook een (CAD) tekening staat die aan te passen naar de juiste gaatjes?
Nee, ik snap het eigenlijk nog steeds niet. Waarom zou hij met de plafond mounting niet vlak tegen de muur kunnen?

Edit: Aah, omlaag gericht maar aan een wand gemonteerd.
Dat ziet er wel vreemd uit nietwaar?

[ Voor 3% gewijzigd door AtomicShockwave op 02-03-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtomicShockwave schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:00:
Edit: Aah, omlaag gericht maar aan een wand gemonteerd.
Dat ziet er wel vreemd uit nietwaar?
Of het er vreemd uit ziet maakt niet heel veel uit als het qua bereik beter is :p Immers is het straalpatroon geoptimaliseerd voor plafond montage. En wellicht heeft @qbix hem wel uit het zicht hangen. Dat weten wij natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTlRWmMbx-bW_l4EYuyn9g93nQI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8wi71UgBKqUWdwsIjvaHF7j7.png?f=user_large

Zoiets als dit? (heb je een PB gestuurd met de 3mf file)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:35

franssie

Save the albatross

RobertMe schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:10:
[...]

Of het er vreemd uit ziet maakt niet heel veel uit als het qua bereik beter is :p Immers is het straalpatroon geoptimaliseerd voor plafond montage. En wellicht heeft @qbix hem wel uit het zicht hangen. Dat weten wij natuurlijk niet.
Het is de vraag of het effect op het bereik zo groot is. De buren van Omada zeggen dat het geen fluit uit maakt. Ik heb mijn Ubi schotel ook gewoon op een WCD aan de muur zitten met een 3D print, maar dus wel vertikaal. Heb top bereik.

Er is veel VooDoo als het op radio aankomt, iets teveel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:13
franssie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:14:
[...]

Het is de vraag of het effect op het bereik zo groot is. De buren van Omada zeggen dat het geen fluit uit maakt. Ik heb mijn Ubi schotel ook gewoon op een WCD aan de muur zitten met een 3D print, maar dus wel vertikaal. Heb top bereik.

Er is veel VooDoo als het op radio aankomt, iets teveel.
Het maakt wel degelijk uit hoe je hem hangt. Er zijn overigens ook afbeeldingen van het stralingspatroon per AP beschikbaar. Maar de vraag is of het in jouw situatie uitmaakt dat je iets minder bereik hebt. Ik heb een AP (AC-Pro) en een grote ruimte (20x10 meter) vol met stalen stellingkasten (magazijn) voorzien van een wandbeugel voor horizontale montage. En daarmee was het signaal overal net ietsje beter dan bij verticale montage. En dat loste net de problemen met het bereik in de verste hoekjes op.

Dus nee, verwacht geen wonderen. En voor thuis is verticale montage waarschijnlijk prima. Sterker nog, ik heb er thuis ook eentje verticaal hangen. En dat werkt prima.

Maar het is wel degelijk van invloed. En zeker geen voodoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:41
Ik zit vandaag eens te kijken naar de logging in mijn UCG Ultra en onder de Triggers tab zie ik heel veel regels:
Apple TV 4K was blocked from accessing 10.99.2.71 by firewall rule: Block all private subnets. Today at 10:41
Apple TV 4K was blocked from accessing 10.99.2.71 by firewall rule: Block all private subnets. Today at 10:36
Apple TV 4K was blocked from accessing 10.99.2.71 by firewall rule: Block all private subnets. Today at 10:31
Apple TV 4K was blocked from accessing 10.99.2.71 by firewall rule: Block all private subnets. Today at 10:26
Apple TV 4K was blocked from accessing 10.99.2.71 by firewall rule: Block all private subnets. Today at 10:21

etc

Mijn Apple TV 4K zit in het ene VLAN en 10.99.2.71 is een iPhone in het andere VLAN en rule "Block all private subnets" voorkomt verkeer tussen die VLANs.
Maar waarom probeert een Apple TV een iPhone te benaderen die nooit icm die iPhone is gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:15
ASS-Ware schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:51:
Ik zit vandaag eens te kijken naar de logging in mijn UCG Ultra en onder de Triggers tab zie ik heel veel regels:
Apple TV 4K was blocked from accessing 10.99.2.71 by firewall rule: Block all private subnets. Today at 10:41
Apple TV 4K was blocked from accessing 10.99.2.71 by firewall rule: Block all private subnets. Today at 10:36
Apple TV 4K was blocked from accessing 10.99.2.71 by firewall rule: Block all private subnets. Today at 10:31
Apple TV 4K was blocked from accessing 10.99.2.71 by firewall rule: Block all private subnets. Today at 10:26
Apple TV 4K was blocked from accessing 10.99.2.71 by firewall rule: Block all private subnets. Today at 10:21

etc

Mijn Apple TV 4K zit in het ene VLAN en 10.99.2.71 is een iPhone in het andere VLAN en rule "Block all private subnets" voorkomt verkeer tussen die VLANs.
Maar waarom probeert een Apple TV een iPhone te benaderen die nooit icm die iPhone is gebruikt?
Zelf zie ik dat mijn iPhone als toetsenbordje wil fungeren als hij bij de AppleTV afstandsbediening ligt. Dit heb ik nooit geconfigureerd, misschien gebeurt er dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Theebag schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Zelf zie ik dat mijn iPhone als toetsenbordje wil fungeren als hij bij de AppleTV afstandsbediening ligt. Dit heb ik nooit geconfigureerd, misschien gebeurt er dat ?
Hmm, de afstandsbediening ligt op de bank en de betreffende telefoon ligt in de keuken en dan nog zou ik het alleen verwachten als de Apple TV en de iPhone zijn ingelogd met hetzelfde Apple ID en dat is niet zo.
Tenzij het iets met Family te maken heeft ... maar goed, dit is een Unifi topic, geen Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:00

nexhil

BAM!

ASS-Ware schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:51:

etc

Homekit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:19
Homekit, afstandsbedieningsfunctie die op de iphone zit (maakt niet uit of je op ander apple id bent ingelogd), matter bridge functie, etc.

Deze snoops, zijn nodig om gebruikerservaring te laten zijn zoals die is. Dat je deze logs ziet vanuit unifi is niet meer dan gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Hmm, ik ben de enige in huis die Homekit heeft geconfigureerd en ook gebruikt en het betreffende toestel is niet de mijne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:46
ASS-Ware schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:24:
[...]

Hmm, ik ben de enige in huis die Homekit heeft geconfigureerd en ook gebruikt en het betreffende toestel is niet de mijne.
Hard op denkend ... klinkt alsof de Apple TV via Bluetooth van het bestaan van die telefoon weet .. en dan probeert via WiFi een verbinding te leggen zodat je misschien iets kan "casten" of zo ..

maar ligt nu wel heel ver van Ubiquiti gerelateerd vandaan ...maar wel weer een teken dat er vanalles op je netwerk gebeurt wat je eigenlijk niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:15
bommel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:17:
[...]

Speedtest met 5gbps usb-c adapter op 2,5gbps poort:
welke adapter gebruik jij? Zit ook te kijken maar keuze is reuze :X

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 22:51
Weet niet of ik het gemist heb, maar zijn de U7 Lite €114,00 en de U7 In-wall €168,00 al voorbij gekomen?
Staan op de site van Ubi

U7 Lite
Afbeeldingslocatie: https://images.svc.ui.com/?u=https%3A%2F%2Fcdn.ecomm.ui.com%2Fproducts%2F253cc208-4b09-4b2e-9d1a-7aa1e8f93507%2Fc3192144-0d22-4d5a-9701-21075c0e1e1f.png&q=75&w=1920

U7 In-Wall
Afbeeldingslocatie: https://images.svc.ui.com/?u=https%3A%2F%2Fcdn.ecomm.ui.com%2Fproducts%2F9ea6158e-bc26-4ac7-946a-55eca465b059%2F0b3ca84f-a6fc-4299-8451-d79b7d77a209.png&q=75&w=1920

[ Voor 43% gewijzigd door MadMax12 op 03-03-2025 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 19:34

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
MadMax12 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:48:
Weet niet of ik het gemist heb, maar zijn de U7 Lite en de U7 In-wall al voorbij gekomen?
Staan op de site van Ubi
Precies wat ik verwacht had van de Lite. Geen 6Ghz radio om hem goedkoper te kunnen maken.

Wel jammer dat de U7-IW ook zonder 6Ghz is en maar 2 LAN poorten heeft, wel 2.5GbE. Is zo eerder een opvolger van de UAP-IW-HD dan de U6-IW. Misschien dat ze ook nog met een U7-Pro-IW gaan komen die wel 6Ghz heeft.

Verwacht wel dat deze allemaal Qualcomm based gaan zijn, net als alle recentere routers en AP's van Unifi.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

RobertMe schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:53:
[...]

Ik heb hem niet voorbij zien komen hier. En ik zie alles :+

Die Lite is zeker netjes. Maar geen 6GHz? Ik ging er vanuit dat dat verplicht zou zijn?
U7-Outdoor is ook zonder 6Ghz. Het is geen verplichting van de Wifi 7 standaard. Net als dat MLO geen verplichting is en ook verschilt per apparaat welke banden gecombineerd kunnen worden.

Bij concurrenten zie je ook modellen die aangekondigd zijn zonder 6Ghz of switchable tussen 5 of 6Ghz naast de 2.4Ghz radio.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Laatst online: 17-09 22:51
Ja het missen van de 6GHz is wel jammer, maar dit zijn wel betaalbare versies uit de 7 serie voor normaal thuis gebruik.
Iets hogere WAF dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wel gek dat de U7 lite en U7 IW hetzelfde max stroomverbruik hebben, terwijl de IW 2 extra 2.5GbE poorten heeft. Ben benieuwd wat dit in de praktijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:55:
[...]

U7-Outdoor is ook zonder 6Ghz. Het is geen verplichting van de Wifi 7 standaard. Net als dat MLO geen verplichting is en ook verschilt per apparaat welke banden gecombineerd kunnen worden.

Bij concurrenten zie je ook modellen die aangekondigd zijn zonder 6Ghz of switchable tussen 5 of 6Ghz naast de 2.4Ghz radio.
Da's uhm... nogal jammer. Aangezien je dan met "wifi 7" exact niks weet. Ja, er zit iets van wifi 7 in dat zorgt dat het label er op mag. Maar als een aantal features optioneel zijn is het ene wifi 7 apparaat dus niet het andere wifi 7 apparaat. En waar je bv denkt aan een Lite genoeg te hebben en MLO en of 6GHz er op zitten dat dan later blijkt dat dat (wellicht) helemaal niet zo is. Maakt het voor mij niet echt een standaard.

Of plak dan duidelijk een suffix er achter die aangeeft welke optionele zaken ook ondersteund worden. Dus zeg een "wifi 7ms" met een m van MLO en s van six GHz. Zodat je in een oogopslag ziet wat er op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:07
Beetje een vreemd ding die U7-IW..... waarom zou je wifi7 willen als je vervolgens gewoon op 5Ghz blijft zitten. Ik zie er nul voordeel in behalve prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
MadMax12 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:48:
Weet niet of ik het gemist heb, maar zijn de U7 Lite €114,00 en de U7 In-wall €168,00 al voorbij gekomen?
Staan op de site van Ubi
Hadden ze die nou niet nét even 6 weken eerder kunnen aankondigen?
RobertMe schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:07:
Da's uhm... nogal jammer. Aangezien je dan met "wifi 7" exact niks weet. Ja, er zit iets van wifi 7 in dat zorgt dat het label er op mag. Maar als een aantal features optioneel zijn is het ene wifi 7 apparaat dus niet het andere wifi 7 apparaat. En waar je bv denkt aan een Lite genoeg te hebben en MLO en of 6GHz er op zitten dat dan later blijkt dat dat (wellicht) helemaal niet zo is. Maakt het voor mij niet echt een standaard.

Of plak dan duidelijk een suffix er achter die aangeeft welke optionele zaken ook ondersteund worden. Dus zeg een "wifi 7ms" met een m van MLO en s van six GHz. Zodat je in een oogopslag ziet wat er op zit.
Net als HDMI, USB, USB-C en noem maar op; standaarden die geen standaarden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Piet91 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:50:
[...]
Net als HDMI, USB, USB-C en noem maar op; standaarden die geen standaarden zijn.
Prima standaarden als paraplu voor een set standaard protocollen...... je moet gewoon verder kijken dan 1 marketing labeltje. Waarom zou je altijd alles max moeten hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakGP op 03-03-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TweakGP schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:55:
[...]

Prima standaarden als paraplu voor een set standaard protocollen...... je moet gewoon verder kijken dan 1 marketing labeltje. Waarom zou je altijd alles max moeten hebben.
Leuk voor de tweaker die alles uitzoekt. Maar zelfs puur professionals zullen dan tegen problemen aanlopen. Want die professioneel netwerk installateur / beheerder weet hopelijk wel dat 6GHz en MLO optioneel zijn. Maar weet die ook dat een USB-C poort niks zegt over de mogelijkheid tot video output / input, power delivery incl maximale vermogens, data snelheden, .... En het aantal PCIe lanes dat een NVMe slot heeft in een mini PC (waarvan achteraf blijkt dat de Atom achtige CPU maar 4 lanes heeft en daardoor het NVMe slot met 2 lanes heeft). Etc etc etc. Been there, done that. Afvragen waarom bij een benchmark de NVMe SSD eerder de helft van de specs / Tweakers benchmark resultaten haalt, blijkt die op 2 lanes te draaien simpelweg omdat het slot maar 2 lanes heeft.

En bij USB-C bv zie je volgens mij wel vaker een veelvoud aan labels. Volgens mij met een D voor display, een bliksemschicht of PD voor PD dan incl een maximaal wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:25
Knip, verkeerde topic

[ Voor 109% gewijzigd door Source90 op 03-03-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
RobertMe schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:05:
[...]
Maar weet die ook dat een USB-C poort niks zegt over de mogelijkheid tot video output / input, power delivery incl maximale vermogens, data snelheden, ....
Tja.... als blijkbaar de specs voor een stekker/connector je doen denken dat het verder iets zou zeggen over de protocollen die gebruik kunnen maken van zo'n stekker :-).

Het gaat gewoon fout bij aannames die mensen maken (en die soms wat aangemoedigd worden door de marketing praat).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is die wel 802.3at compatible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakGP schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:15:
[...]

Tja.... als blijkbaar de specs voor een stekker/connector je doen denken dat het verder iets zou zeggen over de protocollen die gebruik kunnen maken van zo'n stekker :-).

Het gaat gewoon fout bij aannames die mensen maken (en die soms wat aangemoedigd worden door de marketing praat).
Nou het gaat vooral fout door steeds meer verschillende hardware en protocollen waar men een device mee uitrust. Voor een leek is het allemaal niet overzichtelijk meer en de flinke hoeveelheid aan verschillende devices maakt het er ook niet makkelijker op. Vanuit een tweakerbril misschien juist ideaal, voor een leek een uitdaging om het juiste te vinden. Er komen hier zelfs al regelmatig posts voorbij dat men er ook niet zo lekker meer uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mm ik heb vorige week de Dream Machine 7 gekocht en had gehoopt dat het wifi tot de woonkamer zou komen (de rest van het huis heb ik losse AP's) maar nu dat niet zo blijkt heb ik toch een beetje spijt dat ik niet voor de cloud gateway fiber gegaan ben.

Iemand met ervaring uit het verleden of dit soort voorraad een beetje vlot terug komt?

Edit: Oei bijna 40,- Restocking fee. Ik denk er nog maar even over, want als ik het Wifi van mijn DM7 uitzet ben ik er eigenlijk ook wel met nog een extra AP.

[ Voor 19% gewijzigd door Donstil op 03-03-2025 18:36 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 22:32
Masimo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:05:
Ik zit eigenlijk te wachten op een U7 Lite. Niks in de pipeline?
Gebeden zijn verhoord :o
Gelijk maar 4 stuks besteld 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:01
Ik heb zelf de eerste inwall liggen en die vind ik echt ondermaats presteren. Ook wordt deze echt kokend heet.
Ben erg benieuwd of de nieuwe inwalls ook erg warm worden.
Misschien toch komend jaar een paar kamers van de nieuwe inwalls voorzien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Donstil schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:09:
Edit: Oei bijna 40,- Restocking fee. Ik denk er nog maar even over, want als ik het Wifi van mijn DM7 uitzet ben ik er eigenlijk ook wel met nog een extra AP.
Onder WKOA mag dat binnen 14dagen niet..... dat zullen ze vast ook wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
blaaspijp schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:55:
Ik heb zelf de eerste inwall liggen en die vind ik echt ondermaats presteren. Ook wordt deze echt kokend heet.
Ben erg benieuwd of de nieuwe inwalls ook erg warm worden.
Misschien toch komend jaar een paar kamers van de nieuwe inwalls voorzien
Mijn IW5-HD had daar niet echt veel last van, bereik/ontvangst was ook meer dan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:38
TweakGP schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Onder WKOA mag dat binnen 14dagen niet..... dat zullen ze vast ook wel weten.
Bij particulieren…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Tuurlijk.... maar je kan in de Ubiquity store ook gewoon als particulier kopen (ondanks dat het bedacht is als B2B).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb het gekocht als particulier overigens. Dus goed om te weten!

Ik kijk even aan of de cloud gateway fiber binnen deze week nog op voorraad komt. Anders laat ik het zo.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
TweakGP schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:22:
Beetje een vreemd ding die U7-IW..... waarom zou je wifi7 willen als je vervolgens gewoon op 5Ghz blijft zitten. Ik zie er nul voordeel in behalve prijs.
MLO en verplichte preamble puncturing zijn toch wel dingen die Wifi7 de moeite waard maken.
6Ghz gaat nauwelijks door de muren heen (hier) dus hebben we toch vrij weinig aan.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:33

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Is deze al voorbij gekomen: U7 Pro XG
https://www.reddit.com/r/..._looks_amazing/?rdt=52023

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/u7-pro-xg-with-flat-face-looks-amazing-v0-234tl9kzvhme1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=5904468ddcd0ef5a7eca62b98330cf8185d3558b

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Kodess schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:01:
[...]

MLO en verplichte preamble puncturing zijn toch wel dingen die Wifi7 de moeite waard maken.
6Ghz gaat nauwelijks door de muren heen (hier) dus hebben we toch vrij weinig aan.
Het gros hier gebruikt die dingen thuis..... het is leuk voor de speedtest maar in de praktijk vindt ik het verschil dan redelijk zinloos.

En hier staan/hangen de AP's gewoon in de ruimtes waar ik ze gebruik. Maar ik heb ook gewoon fatsoenlijk bereik op 6Ghz in de slaapkamer waar het signaal door 2 muren heen moet.

Maar heel realistisch gezien had ik met de eerdere IW5's gewoon ook gewoon een meer dan prima signaal overal. Het enige dat ik er echt mee ben opgeschoten is een hoger getal in Wifiman. Het is meer gewoon omdat het kan dan dat het echt zin heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:55
Had ze al gezien op Reddit. Strakke apparatuur. Helaas nog niet op de markt voorlopig. >6 maanden tot release.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ook de Dream Router 5G en Link 5G zijn laten zien:

YouTube: Ubiquiti at MWC 2025 – New Access Points, 5G Solutions & More! #shorts

Link 5G lijkt een opvolger van de LTE Backup-Pro.

[ Voor 41% gewijzigd door BiG-GuY op 04-03-2025 15:24 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:55
BiG-GuY schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:23:
Ook de Dream Router 5G en Link 5G zijn laten zien:

YouTube: Ubiquiti at MWC 2025 – New Access Points, 5G Solutions & More! #shorts

Link 5G lijkt een opvolger van de LTE Backup-Pro.
Bedankt voor de tip en de link. ;) Vanavond even kijken. De lte backup pro staat nog op de verlanglijst, maar iets te oude specs… Dus nu maar even wachten op die Link 5G.

[ Voor 12% gewijzigd door TheKerremenke op 04-03-2025 15:40 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37
makooy schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:47:
[...]

welke adapter gebruik jij? Zit ook te kijken maar keuze is reuze :X
Ik heb deze van Amazon: https://www.amazon.de/dp/B0DNSTHRGQ en die bevalt prima. Voor Windows moet je wel zelf even de drivers updaten want Windows installeert standaard een antieke driver die niet goed presteert.

[ Voor 23% gewijzigd door bommel op 04-03-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Écht hè ... WANNEER gaat Ubiquiti d'r Unifi-OS nou eindelijk eens een keer voorzien van een decent DHCP/DNS management control panel in de Network Application?

Ik heb hier op één van m'n 8 netwerken (lees Vlan's) thuis een IP-Address wat érgens (?) als excluded wordt aangemerkt en dat ding (die reservering?) is op geen enkele manier terug te vinden in de beide GUI's (legacy/new) op die 'Excluded' notificatie na.

Het irritante is dat dat IP adres in het IOT netwerk gebruikt wordt door m'n NEFF vaatwasser (BSH-Group) en juist dát apparaat is niet één van de fijnste om te kunnen verbinden als nieuw apparaat terwijl het ding DHCP babbelt.

Volgens mij bestaat de wens voor een degelijk management van die functies al sinds versie 0.1 van Unifi OS met Network 0.1 op de controller....M'n UDM-SE draait inmiddels op Unifi OS 4.1.3 met Network 9.0.114

:S

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@Will_M
DNS Management zit er al een tijdje in. Hij verplaatst weleens met updates qua plek.
In de nieuwe interface zit de DNS nu hier: Settings --> Routing --> DNS .

Per apparaat heb je ook Settings voor DHCP en DNS.

[ Voor 24% gewijzigd door BiG-GuY op 04-03-2025 17:39 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
BiG-GuY schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:39:
@Will_M
DNS Management zit er al een tijdje in. Hij verplaatst weleens met updates qua plek.
In de nieuwe interface zit de DNS nu hier: Settings --> Routing --> DNS .

Per apparaat heb je ook Settings voor DHCP en DNS.
Klopt, maar daar zie je alsnog niet in één oogopslag welke registraties het machientje al daadwerkelijk pér netwerk of subnet kent, ik kan er dus alleen maar nieuwe Static DNS A Records toevoegen (wat ik dus niet wil in dit geval, ik wil een DHCP reservering verwijderen met daarbij alle daar aan gerelateerde 'zooi' voor één device (DNS / ARP / PTR....) zodat dat adres weer gewoon gebruikt kan gaan worden door een andere DHCP cliënt en ik m'n sunbet dus niet hoef te gaan verruimen van een /27 naar een /26).

Het device wat het IP-Adrress van die niet te vinden reservering gebruikt heeft géén reservering volgens de GUI dus ik ik kan daar het vinkje alsnog zetten én weer weghalen maar daarmee is de reservering alsnog niet weg (én blijft dat adres als 'excluded' in de DHCP scope staan welke vervolgens nergens inzichtelijk te maken is).

Misschien ben ik een beetje té verwend geraakt doordat ik zakelijk veel met 'InfoBlox' spullen mag werken maar dat wat Uibiquti doet is dan wel weer precies het andere uiterste qua mogelijkheden, overzicht en gebruikersgemak :9

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 04-03-2025 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:50:
[...]

Klopt, maar daar zie je alsnog niet in één oogopslag welke registraties het machientje al daadwerkelijk pér netwerk of subnet kent, ik kan er dus alleen maar nieuwe Static DNS Records toevoegen (wat ik dus niet wil in dit geval, ik wil een DHCP reservering verwijderen met daarbij alle daar aan gerelateerde 'zooi' voor één device (DNS / ARP / PTR....) zodat dat adres weer gewoon gebruikt kan gaan worden door een andere DHCP cliënt en ik m'n sunbet dus niet hoef te gaan verruimen van een /27 naar een /26).

Misschien ben ik een beetje té verwend geraakt doordat ik zakelijk veel met 'InfoBlox' spullen mag werken maar dat wat Uibiquti doet is dan wel weer precies het andere uiterste qua mogelijkheden, overzicht en gebruikersgemak :9
Infoblox is ook niet alles (ik beheer zelf ook een grid met tientallen HA-pairs), maar wel beter dan UI, wat al sinds jaar en dag niet echt fijn werkt. Heb nooit zo goed begrepen waar het gemak nu in zit mbt die revamp van de controllersoftware, je klikt je eigen nog steeds een ongeluk en reserveringen wil je gewoon in 1x zien.

Settings --> Routing --> DNS :+ :+ :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ed1703 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:12:
[...]

Infoblox is ook niet alles (ik beheer zelf ook een grid met tientallen HA-pairs), maar wel beter dan UI, wat al sinds jaar en dag niet echt fijn werkt. Heb nooit zo goed begrepen waar het gemak nu in zit mbt die revamp van de controllersoftware, je klikt je eigen nog steeds een ongeluk en reserveringen wil je gewoon in 1x zien.

Settings --> Routing --> DNS :+ :+ :+ :+
Ik SSH wel weer een keer dat 'spel' in om te gaan zoeken naar een 'verdwaalde' setting welke ooit is blijven hangen of is meegekomen vanuit een vorige versie ná een update van Unifi-OS.

Het zal vast wel weer ergens een inmiddels corrupte registratie in de local host tabel of het DNSMasq deel in/van de UDM software zijn :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:21

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Will_M schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:50:
[...]

… daarmee is de reservering alsnog niet weg (én blijft dat adres als 'excluded' in de DHCP scope staan welke vervolgens nergens inzichtelijk te maken is).
Ik ben het met je eens, DHCP reserveringen zijn in de Unifi interface erg slecht inzichtelijk en beheersbaar.
Maar waar zie je dat die reservering als excluded in de scope staat? Bij Networks/Leases? Dat zijn geen reserveringen, maar exclusions obv ‘Conflict detection’ en Ping Conflict Detection.
In addition to the built-in conflict detection on UniFi Gateways, an additional ping is sent before leasing IP addresses
dus daar heeft de dhcp dat adres willen uitdelen, maar dar mislukte en daarom zet ie ‘m in excluded.
Bij mij staat in vlan1 bij Exclusions 0, terwijl er meerdere adressen uit de scope gereserveerd zijn, en die gereserveerde adressen staan gewoon in de lijst van leases.

Wat ik met een aantal reserveringen voor devices die geen DHCP gebruiken heb gedaan is ze aanmaken met een faux MAC adres (001122aabbcc), en ze vervolgens op het begin 001122 opzoeken in de Devices pagina, filter op timeframe All en All (dus online en offline).
Maakt het enigszins werkbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door MarcelG op 04-03-2025 18:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
MarcelG schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:36:
[...]
Ik ben het met je eens, DHCP reserveringen zijn in de Unifi interface erg slecht inzichtelijk en beheersbaar.
Maar waar zie je dat die reservering als excluded in de scope staat?

Wat ik met een aantal reserveringen voor devices die geen DHCP gebruiken heb gedaan is ze aanmaken met een faux MAC adres (001122aabbcc), en ze vervolgens op het begin 001122 opzoeken in de Devices pagina, filter op timeframe All en All (dus online en offline).
Maakt het enigszins werkbaar.
Onder 'Settings -> Networks' en dan op het betreffende netwerk de laatste kolom 'IP-Leases' aanklikken. In het schermpje wat je vervolgens te zien krijgt zie je alle DHCP uitgekeerde adressen + bovenin o.a een item 'Excluded' met alleen een getal.... Je mag dan alsnog zelf gaan uitvogelen wélke adressen er missen in de betreffende DHCP scope / dat netwerk.

Maar.... Als of de duvel er mee speelt: Op miraculeuze wijze staat dat getal hier nu spontaan weer op '0' bij het betreffende netwerk terwijl daar nét nog een '1' stond én het device waar dat Excluded IP aan verbonden was heeft nu ook spontaan een ander ip-address gekregen 8)7

Misschien moet ik maar eens wat vaker hier gaan lopen 'kankeren' op dat Unifi OS _O-

En inmiddels (23:30 uur) draait GUI-Wise alles weer '100%' als een spreekwoordelijk zonnetje (voor zolang als dat het deze keer weer duurt) oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NzkaWM5XRW9YJM3lM5dqYXAIwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mEhQfdfDWFuNN0UpPFW0SNTc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 04-03-2025 23:30 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37
Ik heb een wall mount voor de UCG-Max aangepast voor de UCG-Fiber, hier te vinden voor de liefhebbers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4yjnjzOWgh9LGqwJQvtezUp848=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kA0atFLUimZsxi2lxJBW80zc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO589-9vhAimgbsRULI1qoPkCnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMHWFKIQaEENsmKORF8np2Qy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Will_M schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:34:
Écht hè ... WANNEER gaat Ubiquiti d'r Unifi-OS nou eindelijk eens een keer voorzien van een decent DHCP/DNS management control panel in de Network Application?
Een van de reden waarom ik DHCP en DNS niet door mijn router laat doen (al jaren niet) .. maar door een losse RPi die dat oplost. Eerste gewoon DNSMasq op een kale OpenWRT die alleen dat deed ... later overgezet naar PiHole.

Daarmee kan je wat mij betreft juist weer meer flexibiliteit bereiken binnen je netwerk .. en de router gewoon weer alleen router te laten zijn en geen overbodige andere zaken regelen. Het management van de UniFi APs etc wil ik dan nog wel toestaan .. vandaar dat ik van een losse controler naar de UCG-ultra ben overgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
duvekot schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:03:
[...]

Een van de reden waarom ik DHCP en DNS niet door mijn router laat doen (al jaren niet) .. maar door een losse RPi die dat oplost. Eerste gewoon DNSMasq op een kale OpenWRT die alleen dat deed ... later overgezet naar PiHole.

Daarmee kan je wat mij betreft juist weer meer flexibiliteit bereiken binnen je netwerk .. en de router gewoon weer alleen router te laten zijn en geen overbodige andere zaken regelen. Het management van de UniFi APs etc wil ik dan nog wel toestaan .. vandaar dat ik van een losse controler naar de UCG-ultra ben overgegaan.
Het is helaas ook niet zo dat een UDM-SE een 'goedkoop' speeltje uit de gehele Unifi Line-Up is, hé :P

Qua hardware is dat ding méér dan capabel voor dat wat ik er in m'n thuisnetwerkje mee wens te kunnen doen, het is de software / management laag welke ooit 'dwars' lijkt te moeten gaan liggen.....

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 04-03-2025 23:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
Will_M schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:13:
Het is helaas ook niet zo dat een UDM-SE een 'goedkoop' speeltje uit de gehele Unifi Line-Up is, hé :P
Klopt .. daarom heb ik een UCG-ultra ... voldoende voor wat het moet doen .. routeren >:)

Daarnaast past er geen 19Inch netjes in mijn al veel te volle meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 20:28
Ik heb een wall mount gemaakt voor de UXG-lite, op basis van schroeven voor de USG:
https://www.thingiverse.com/thing:6965143
Het is een remix waarbij wat meer speling in het horizontale vlak beschikbaar is voor schroeven die misschien net niet optimaal geplaatst waren

[ Voor 10% gewijzigd door Frij5fd op 04-03-2025 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:17
Wanneer een Express (of Express 7) gebruikt wordt als AP, is de controller dan ook continu actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik overweeg de nieuwe Cloud Gateway Fiber ter vervanging van de grote UDM SE. Alweer een paar jaren geleden is het met toen gelukt om een GPON ONT SFP aan de sluiten op de UDM SE om direct Odido glasvezel erop aan te sluiten. Het gaat om een Nokia ONT G-010S-A. Destijds waren er geen andere mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen. Misschien dat het overigens niet eens meer hoeft en er alternatieven zijn. Nu is mijn vraag. Als ik voor de Cloud Gateway Fiber zou gaan. Moet ik dan de nokia GPON ONT SFP overzetten of zijn er alternatieven voor Odido glasvezel internet? Of gaat dit uberhaupt niet werken? Mijn doel is dus om ook op de nieuwe Cloud Gateway Fiber direct glasvezel aan te sluiten zonder tussenkomst van Odido router.

edit: ik lees dus net dat @qwasd problemen ervaart door dit 1 op 1 over te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Tasminos op 05-03-2025 16:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• et36s
  • Laatst online: 14-09 00:03
Ik kan bevestigen dat de UCG Fiber probleemloos werkt met KPN 4Gb PPPOE verbinding. Eindelijk. Op dit product heb ik jaren gewacht.

2025-03-05 16:35:32 (436 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [10485760000/10485760000]

https://www.speedtest.net...79-4391-82da-4790538b9285

CPU gebruik op ucg fiber 2-5% dus verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB
  • Laatst online: 12-06 16:09

BdB

Ik hoop dat ik deze vraag in het juiste topic plaats, zo niet dan hoor ik het graag :) Hopelijk kan iemand me helpen om onderstaand probleem op te lossen.

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een UDM SE. Werkt geweldig, echt een verbetering tov de KPN rommel die ik had staan.

De topology optie werkt echter nog niet helemaal zoals ik het wil, want de UDM denkt dat het grootste deel van mijn devices achter poort 8 hangt. Dat klopt ook wel, want er zit een Zyxel managed switch tussen, maar de UDM denkt dat de apparaten direct connected zijn.
Ik heb flink gegoogled en daar kwam uit naar voren dat ik LLDP moet aanzetten. Dat heb ik gedaan op de Zyxel en ik zie LLDP updates binnen komen in de system log. Echter werkt de network topology nog niet zoals het moet. Ik heb ook contact gezocht met Ubiquity support, maar die raden je vooral aan om meer unifi apparatuur te kopen 8)7

Mijn opstelling:
Internet > UDM SE > Zyxel GS1920 switch > devices

Instellingen:
UDM SE: LLDP staat standaard aan. Tech support kan geen informatie geven over specifieke LLDP settings.
GS1920:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xESNqk2j0bulqZBCDpg10uwbxDo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vmJiWKELkVpAptWmulFeBzkR.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zR-Fp5KyVaT0y1s0ACWJJJJpkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bVfCM3Co4uNQQOeHGrqfJ1yk.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qC4RqIyeNRpDFz-Bbe1utvI0Ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KYbcURncUBGOA6qVTKyeL2Uh.png?f=fotoalbum_large

In de system log op de GS1920 zie ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
   1 Mar 05 17:35:03 IN interface: LLDP Remote topologyChange
   2 Mar 05 17:34:33 IN interface: LLDP Remote topologyChange
   3 Mar 05 17:34:03 IN interface: LLDP Remote topologyChange
   4 Mar 05 17:33:33 IN interface: LLDP Remote topologyChange
   5 Mar 05 17:33:03 IN interface: LLDP Remote topologyChange
   6 Mar 05 17:32:33 IN interface: LLDP Remote topologyChange
   7 Mar 05 17:32:03 IN interface: LLDP Remote topologyChange
   8 Mar 05 17:31:33 IN interface: LLDP Remote topologyChange
   9 Mar 05 17:31:03 IN interface: LLDP Remote topologyChange

In de LLDP remote status op de GS1920 zie ik de UDM SE, de poort, het mac adres en de system name. Ik kan dus concluderen dat updates uitgewisseld worden via LLDP.

Echter kan ik die updates in Unify niet zien. Wie heeft er een idee om dit op te lossen?

Drommels!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:00
BdB schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:37:
Ik hoop dat ik deze vraag in het juiste topic plaats, zo niet dan hoor ik het graag :) Hopelijk kan iemand me helpen om onderstaand probleem op te lossen.

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een UDM SE. Werkt geweldig, echt een verbetering tov de KPN rommel die ik had staan.

De topology optie werkt echter nog niet helemaal zoals ik het wil, want de UDM denkt dat het grootste deel van mijn devices achter poort 8 hangt. Dat klopt ook wel, want er zit een Zyxel managed switch tussen, maar de UDM denkt dat de apparaten direct connected zijn.
Ik heb flink gegoogled en daar kwam uit naar voren dat ik LLDP moet aanzetten. Dat heb ik gedaan op de Zyxel en ik zie LLDP updates binnen komen in de system log. Echter werkt de network topology nog niet zoals het moet. Ik heb ook contact gezocht met Ubiquity support, maar die raden je vooral aan om meer unifi apparatuur te kopen 8)7

Mijn opstelling:

Instellingen:
UDM SE: LLDP staat standaard aan. Tech support kan geen informatie geven over specifieke LLDP settings.
GS1920:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

In de LLDP remote status op de GS1920 zie ik de UDM SE, de poort, het mac adres en de system name. Ik kan dus concluderen dat updates uitgewisseld worden via LLDP.

Echter kan ik die updates in Unify niet zien. Wie heeft er een idee om dit op te lossen?
Topology wordt zelden goed weergegeven, zelfs als je alleen maar Unifi producten hebt. Ik heb het al tijden geleden opgegeven. De apparaten achter mijn In-Wall HD staan er nooit goed in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BdB schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:37:

Mijn opstelling:

Instellingen:
GS1920:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Volgens mij is het proprietary dat wil zeggen ze verwerken alleen de LLDP pakketjes van UniFi producten in de topologie. Dus support heeft gelijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

stormfly schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:03:
[...]

Volgens mij is het proprietary dat wil zeggen ze verwerken alleen de LLDP pakketjes van UniFi producten in de topologie. Dus support heeft gelijk :9
Dat zou verklaren waarom ik wel LLDP updates op mijn GS1920 kan zien. Die filtert niet op Zyxel only stuff :')

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BdB schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:20:
[...]

Dat zou verklaren waarom ik wel LLDP updates op mijn GS1920 kan zien. Die filtert niet op Zyxel only stuff :')
Jeps ik denk dat het zo werkt. Als je geen licentiekosten rekent dan moet het komen uit de hardware sales en dan prikkelt dit klanten tot aanschaf van nieuwe apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Zolang m’n Zyxel nog goed werkt, dan voegt het helemaal niets toe om een nieuwe unifi switch te kopen. Enige minpunt van m’n v1 GS1920, is dat het ding geen updates meer krijgt. Maar goed, zolang hij niet aan internet zit zou het niet zo erg moeten zijn 😅
Kennelijk kan er openwrt op, maar dat is voer voor een ander topic.

Drommels!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-09 16:27
Vandaag 2 U7 Lites binnen gekregen.

Toch nog iets over het hoofd gezien.
De U7 Lite heeft op 5 GHz een max van 80 MHz → Maximaal 1,2 Gbps per spatial stream

Maar wat ik vooral verwarrend vind: de U7 Lite ondersteunt BW240 volgens de product page.
Maar dat is voor zover ik kan vinden een Wifi-7 eigenschap op de 6GHz band. Die dan weer niet op de Lite zit.

Iemand enig idee hoe dit precies zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Davey400 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:00:

De U7 Lite heeft op 5 GHz een max van 80 MHz → Maximaal 1,2 Gbps per spatial stream

Maar wat ik vooral verwarrend vind: de U7 Lite ondersteunt BW240 volgens de product page.
Maar dat is voor zover ik kan vinden een Wifi-7 eigenschap op de 6GHz band. Die dan weer niet op de Lite zit.

Volgens de specs kan de U7-Lite op 5Ghz 20/40/80/160/240 Mhz aan. Mogelijk dat de app nog een update nodig heeft. Al via de browser geprobeerd? En is je Controller nieuw genoeg voor support van de U7-Lite ?

De U7-Lite is gewoon een Wifi 7 AP.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 05-03-2025 19:10 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:44
Wat is de ervaring met de U7 Lite als het gaat om bereik door het hele huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Staat MLO erbij als feature van WiFi-7? Dan combineert de cliënt banden 2,4Ghz,5Ghz en 6Ghz.

Als je hier naar de plaatjes kijkt bestaan er geen bandbreedtes hoger dan 160Mhz voor de 5Ghz band in de EU.

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 05-03-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:27
stormfly schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:38:
[...]

Staat MLO erbij als feature van WiFi-7? Dan combineert de cliënt banden 2,4Ghz,5Ghz en 6Ghz.
verkeerd gelezen

[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 05-03-2025 19:41 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:57
et36s schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:36:
Ik kan bevestigen dat de UCG Fiber probleemloos werkt met KPN 4Gb PPPOE verbinding. Eindelijk. Op dit product heb ik jaren gewacht.

2025-03-05 16:35:32 (436 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [10485760000/10485760000]

https://www.speedtest.net...79-4391-82da-4790538b9285

CPU gebruik op ucg fiber 2-5% dus verwaarloosbaar.
Heb je die direct op de glas aansluiting?
Zo ja welke sfp heb je gebruikt en heb je xpspon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:33
SpikeHome schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:05:
[...]

Heb je die direct op de glas aansluiting?
Zo ja welke sfp heb je gebruikt en heb je xpspon?
Hij heeft KPN, dus XGS-PON. AON gaat maar tot 1Gbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:01:
[...]

Ik heb geen idee, denk dat jij het beter weet :p Ik kwam bij release er pas achter dat 6GHz optioneel was ;)
Ja je kunt 2.4Ghz en 5Ghz combineren met MLO in WiFi-7 ;-)

Jammer dat er nog zo weinig clients zijn voor WiFi-7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
@BiG-GuY Ik zit v.w.b. updates voorop de trein; gebruik altijd de E.A. releases.
Config doe ik alleen via webpage, zelfs voor de zekerheid nog even aangemeld via UI inplaats van lokaal.
Komende dagen de topics bij releases in de E.A. topics ook maar eens in de gaten houden en wellicht anders Ubi zelf maar eens benaderen.

V.w.b. dekking is mijn situatie niet representatief. Het antwoord zou ‘nee’ zijn, maar het huis bestaat uit dikke oude vochtige muren en heeft een rare opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Volgens de specs kan de U7-Lite op 5Ghz 20/40/80/160/240 Mhz aan. Mogelijk dat de app nog een update nodig heeft. Al via de browser geprobeerd? En is je Controller nieuw genoeg voor support van de U7-Lite ?

De U7-Lite is gewoon een Wifi 7 AP.
Davey400 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 06:55:
@BiG-GuY Ik zit v.w.b. updates voorop de trein; gebruik altijd de E.A. releases.
Config doe ik alleen via webpage, zelfs voor de zekerheid nog even aangemeld via UI inplaats van lokaal.
Komende dagen de topics bij releases in de E.A. topics ook maar eens in de gaten houden en wellicht anders Ubi zelf maar eens benaderen.

V.w.b. dekking is mijn situatie niet representatief. Het antwoord zou ‘nee’ zijn, maar het huis bestaat uit dikke oude vochtige muren en heeft een rare opzet.
In Nederland en de EU is de maximale kanaalbreedte voor 5 GHz WiFi 160 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
stormfly schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:47:
Maar ik had dus maar 80 op de U7 Lite.

Zoals aangegeven gebruik ik altijd de EA releases, en was er voor mij geen update.
De AP's bleven in 7.2.3, terwijl de EA release notes zeggen dat 8.0.19 de initiële release is.
Deze is inmiddels ook gepromoveerd naar Official en wordt niet
Als ik overschakel van EA naar Official krijg ik die laatste wel.

Nu met de 8.0.19 is de 160 wel beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Davey400 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Maar ik had dus maar 80 op de U7 Lite.

Zoals aangegeven gebruik ik altijd de EA releases, en was er voor mij geen update.
De AP's bleven in 7.2.3, terwijl de EA release notes zeggen dat 8.0.19 de initiële release is.
Deze is inmiddels ook gepromoveerd naar Official en wordt niet
Als ik overschakel van EA naar Official krijg ik die laatste wel.

Nu met de 8.0.19 is de 160 wel beschikbaar.
Check dat had ik niet scherp dat het over 80/160 gaat, dat klopt ja dat staat in de releasenotes dat 8.0.19 de first release is.

Overview
UniFi Access Point 8.0.19 introduces the Multi-Link Operation (MLO) feature and includes further improvements for 2.4 GHz IoT connectivity.

This is the initial release for the U7-Lite and U7-In-Wall products. Firmware updates will be rolled out gradually for individual models.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

stormfly schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:47:
[...]

[...]

Tenzij je hem stiekem op regio US instelt.

Niet dat je er wat aan hebt, want je gaat weinig plekken vinden in stedelijke NL gebieden waar je geen 5Ghz van de buren kan vangen.

Heb hier de 5Ghz gewoon op 80Mhz, omdat dat beter presteert dan op 160Mhz of 240Mhz, doordat je noise floor verdubbelt bij elke vergroting van je kanaalbreedte. Ook is het bereik korter bij grotere kanaalbreedte.

Regio US heb je ook nodig als je 5Ghz op 149-153-157-161 wilt kunnen gebruiken, wat nu al enkele jaren mag in EU/NL, maar veel merken lopen ermee achter die toe te staan voor regio EU/NL.

Aruba is een van de weinigen die dat wel juist doet voor EU/NL.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

RobertMe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:12:
Wacht wat?! Er is al een officiële 8.0 release serie voor de APs terwijl de AC en meeste U6 modellen zelfs nog op 6.x zitten?
Bij andere merken is de ondersteuning op de Wifi 5 generatie al jaren gestopt. De laatste updates waren ook enkel bugfixes. Met hoe lang de Wifi 5 AP's op de markt zijn, zijn de meeste bugs er wel uit ondertussen.

Vindt het vooral apart dat Unifi in 2024 nog nieuwe modellen heeft uitgebracht met Wifi 5, wel met bestaande SoCs, dus daar hoefden ze niet veel werk voor te doen om die te laten werken.

Wifi 6 wordt nog wel volledig ondersteund, omdat Wifi 7 grotendeels nog geen volledig aanbod van uit is bij de meeste merken.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 06-03-2025 09:41 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Bij andere merken is de ondersteuning op de Wifi 5 generatie al jaren gestopt. De laatste updates waren ook enkel bugfixes. Met hoe lang de Wifi 5 AP's op de markt zijn, zijn de meeste bugs er wel uit ondertussen.

Vindt het vooral apart dat Unifi in 2024 nog nieuwe modellen heeft uitgebracht met Wifi 5, wel met bestaande SoCs, dus daar hoefden ze niet veel werk voor te doen om die te laten werken.

Wifi 6 wordt nog wel volledig ondersteund, omdat Wifi 7 grotendeels nog geen volledig aanbod van uit is bij de meeste merken.
Maar de U6 modellen zitten dus op dezelfde firmware als de AC modellen. Dat de AC modellen er vast ooit uit gaan ligt natuurlijk wel voor de hand.

En met IIRC de OpenWRT base en het feit dat de SoCs natuurlijk werken (op oude firmwares) zal het ook niet zo lastig zijn om de AC modellen te ondersteunen in de 7 of 8 firmware serie.

En los daarvan. De U7 modellen hebben nu dus al 2 firmware series, terwijl er nog maar 4? modellen waren, nog niet zo lang uit, en er vast nog voldoende bij komen (intussen dus al sowieso 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Heb hier de 5Ghz gewoon op 80Mhz, omdat dat beter presteert dan op 160Mhz of 240Mhz, doordat je noise floor verdubbelt bij elke vergroting van je kanaalbreedte. Ook is het bereik korter bij grotere kanaalbreedte.
Agree doe ik ook zo.
RobertMe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Maar de U6 modellen zitten dus op dezelfde firmware als de AC modellen. Dat de AC modellen er vast ooit uit gaan ligt natuurlijk wel voor de hand.

En met IIRC de OpenWRT base en het feit dat de SoCs natuurlijk werken (op oude firmwares) zal het ook niet zo lastig zijn om de AC modellen te ondersteunen in de 7 of 8 firmware serie.

En los daarvan. De U7 modellen hebben nu dus al 2 firmware series, terwijl er nog maar 4? modellen waren, nog niet zo lang uit, en er vast nog voldoende bij komen (intussen dus al sowieso 2).
Op een gegeven moment lijkt het mij dat de span of control te groot wordt, en je AP's wat meer links gaat parkeren om te focussen op de huidige U7 generaties. Die nieuwe U7 XG(s) zijn ook U7 generatie schat ik in? Dan kunnen ze wel stoppen met de AC-PRO en AC-x modellen, alleen de U6 generatie (met de Mediatek) en de U7 met voornamelijk Quallcomm onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFly3k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Afgelopen week heb ik een Pro Max 24 PoE voor een hele mooie prijs kunnen bestellen. Die wil ik nu via de SFP+ poort verbinden met mijn UDM Pro, maar ik weet niet zeker welke kabel ik hiervoor nodig heb.
Klopt het dat ik deze kabel nodig heb, UACC-Uplink-SFP28-0.15M.
Of zijn er misschien ook andere kabels die ik zou kunnen gebruiken.
De UDM en de switch hangen samen exact naast elkaar in een klein rack.

PSN - 500px - Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FireFly3k schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:57:
Afgelopen week heb ik een Pro Max 24 PoE voor een hele mooie prijs kunnen bestellen. Die wil ik nu via de SFP+ poort verbinden met mijn UDM Pro, maar ik weet niet zeker welke kabel ik hiervoor nodig heb.
...-SFP28-... klinkt alsof het een SFP28 kabel is voor 25Gbit/s. Misschien werkt het, maar is wel overkill, ten opzichte van de SFP+ poorten die er in zitten (in ieder geval de UDM, maar neem aan dat de Pro Max ook maar SFP+ heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
FireFly3k schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:57:
Als ik naar de product pagina van die switch ga in de UI store ...dan staat er letterlijk er onder welke accessoires er voor zijn .. waaronder deze kabel (ik heb even de 3M versie gepakt):

10G Direct Attach Cable (UACC-DAC-SFP10-3M)

En laat nou precies diezelfde kabel ook bij de UDM PRO als accessoire staan ...
Dus zo ingewikkeld om het te vinden is het niet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly3k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Bedankt allebei voor de hulp! Heb geen verstand van de fiber kabels, dus ik zat te twijfelen.

PSN - 500px - Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
FireFly3k schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:10:
Bedankt allebei voor de hulp! Heb geen verstand van de fiber kabels, dus ik zat te twijfelen.
Voor de volledigheid .. ik ook niet ..ik ga gewoon af op dat wat UI meld op hun product paginas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FireFly3k schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:10:
Het is ook geen fiber kabel :+ Het is Direct Attach Copper. Wat, zeker in dit geval, gewoon letterlijk de 2 SFP poorten direct met elkaar verbonden zijn zonder enige "omzetting" of wat dan ook. Er is ook een actieve variant die over langere afstand werkt. En er is een "optische" variant, glasvezel dus met de SFP connectoren direct aan de uiteindes. Maar zeker bij die laatste is gewoon een glasvezelkabel met "glasvezelstekkers" en twee losse SFP modules logischer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

https://www.reddit.com/r/...mwc25_barcelona_update_2/

Zijn verschillende nieuwe modellen te zien. Geen pricing/release date nog bij degene die nog niet uit zijn.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:01
Op dit moment gebruik ik een cloud gateway ultra in combinatie met een TP-Link Deco set. Werkt opzich prima, alleen alle clients worden als bekabeld weergegeven in de site manager. Ook heb ik nu twee apps nodig om het netwerk te monitoren. Nu overweeg ik om ook een unifi acces point aan te schaffen, echter twijfel ik over de nieuwe U7 lite of een u6+.
Voordeel van de U7 lite is dat deze snellere aansluitingen heeft, voordeel van de u6+ is dat deze meer bereik heeft. Zijn er meer punten welke ik in de overweging mee moet nemen?

Onderstaand plattegrondje van het huis, met 1 accespoint naast de meterkast zou ik dan voldoende bereik hebben in het huis? Betreft begane grond, verdieping en nog een zolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1ehwCjvlvlMO88Ksz_9WADgrCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5a7fYSVmgeSiyddXy0LWeRAB.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 306 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.