Nou ja...
Meer zo van
"Dat kennen we ondertussen wel..." 
Maar je kan hetzelfde trucje ook met PPSK's doen onder Settings -> WiFi -> Advanced op manual zetten -> Private Pre-Shared Key en daar kan je het Network selecteren.
En daar hadden we het dus over...

NOPE.AVI
Is echt alleen maar voor al die mensen die dol zijn op apps op hun telefoon i.p.v. gewoon effe een PC/Laptop erbij te pakken en aan de slag te gaan via een browser

De laatste keer dat ik iemand het zag gebruiken was de lijst van
"Banned IP Addresses" zo groot geworden dat het i
nloggen via SSH enorm traag ging door die lijst
Ik zou het dus afraden, tenzij je iets met een snelle database kan doen ondertussen...?!
En daarnaast wat ik meen @
nero355 al aangaf (maar kan ook iemand anders zijn geweest). IPS is eige
nlijk niet nodig als je applicaties niet lek zijn. Immers werkt het dus op L7 aka de applicatie laag en beschermd het tegen aanvallen op applicaties.
Precies!

Volgens mij zit Suricata bv vol met WordPress exploits? Maar als je geen WordPress draait, of een up-to-date versie waar die exploits helemaal niet meer in zitten... is het nogal nutteloos.
En mag je dus al die dingen gaan finetunen...
"Good luck with that!" 
In rust zou je die 2 GB RAM niet nodig mogen hebben :
Alleen als er idioot grote lijsten dan wel idioot veel records worden verwerkt en in je
gravity.db gepropt worden zal je minimaal 1 GB RAM nodig hebben volgens recente Pi-Hole v6 berichten uit de Beta periode die nu voorbij is
Maar dan moet je het dus echt heel bont maken en waar die grens precies zit durf ik zo gauw niet te zeggen...
Waarom heeft hier iedereen zoveel moeite mee sinds laten we zeggen alweer iets van 1,5 jaar ongeveer toen al die nieuwe Routers ineens op de markt kwamen 1 voor 1 en men hun huidige Router (over het algemeen een EOL USG model) moest vervangen
Het hele idee van de UniFi reeks is tenslotte dat je UniFi Controller een database is voor al je netwerkapparatuur en hun instellingen dus zolang je die niet ineens sloopt mag een migratie van Router #1 naar Router #2 toch geen probleem heten ?!
Ik kan me zelfs herinneren dat ik ten tijde van de eerste versies van de 5.x.x generatie UniFi Controller alvast instellingen erin had gezet voor op het moment dat ik mijn USG zou aansluiten : Het kan gewoon allemaal !!!
En een backup van diezelfde 5.x.x Controller kan je zo in een 6.x.x/7.x.x/8.x.x/9.x.x generatie UniFi Controller importeren dus waar maak je jezelf druk om ?!

Als in je XGS-PON ONT
Eige
nlijk moet je dat niet willen :
- Als er wat raars aan de hand is met je verbinding mag je van de Helpdesk van je ISP alle door de ISP geleverde apparatuur terug gaan hangen dus :
1. De ONT weer aan zien te sluiten zonder je glasvezelkabel te slopen/vervuilen.
2. De Router die zij leveren ook.
3. En dus ook weer plek zien te vinden voor de adapters van die twee...
Zit je bij Delta als ISP dan mag je dat ook nog eens bij elke snelheidsverhoging of andere aanpassing aan je abonnement gaan doen...
Bij hen heb je namelijk geen losse ONT helaas : Dat leveren alleen andere ISP's op het Delta Glasvezel Netwerk !!
Terwijl als je bij een ISP zit die een losse ONT levert je dus alleen effe die suffe Router van ze moet aansluiten

Gezien er de laatste tijd steeds meer
'Ik wil een In Wall als een "tafelmodel Accesspoint" gebruiken!' berichten tevoorschijn komen is dat niet altijd een optie

en zorgen dat eigenlijk alleen uitgaand verkeer richting de gateway gaat (wat je nu ook hebt).
Huh

Dennis schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:43:
Ik heb nu nog zo'n Chinees routertje staan met pfSense erop maar overweeg die end-of-life (heb 'm nu ruim zes jaar in gebruik) te verklaren en integraal naar Unifi te gaan. Ik heb al Unifi switches en access points.
Dat laatste heb ik ook, maar de reden dat ik een TopTon met OPNsense heb is juist omdat ik die eige
nlijk wel van plan ben minimaal 10 jaar lang te gebruiken zonder stomme EOL berichten vanuit de fabrikant van mijn Router
Nou moet ik daarbij wel zeggen dat ik laatst erachter kwam dat mijn oude DrayTek 2860 na 10 jaar nog steeds firmware updates ontvangt, maar dat is DrayTek natuurlijk

en geen Ubiquiti en andere merken...
In 2018 was wat ik technisch wilde met Unifi nog niet mogelijk maar inmiddels wel.
OpenVPN ondersteuning, IPSec en een Radius-server zodat ik mijn WPA3-enterprise wifi (TLS) kan draaien.
Iemand die dit laatste trouwens ook gebruikt? Dus met eigen certificaten.
- IPSec wil je niet meer gebruiken...
- OpenVPN kon je altijd gewoon zelf hosten ?!
- RADIUS ondersteuning was er al sinds de USG tijd nog als het goed is...
En daarom moet je dus nooit zo'n kreupel moederbord kopen voor je DIY NAS/Server/PC/enz.
Altijd minimaal Full ATX sized moederbord met Z Chipset om het in Intel taal te zeggen...
Het liefst natuurlijk HEDT of nog beter spul, maar dat is ondertussen niet meer leuk geworden qua prijzen
[
Voor 3% gewijzigd door
nero355 op 28-02-2025 18:42
]