Ik heb vandaag mijn Cloud Gateway Ultra (UCG-Ultra) aangesloten en zit nu met hoe ik daar het best naar toe kan migreren
Zowel qua Unifi Controller als qua netwerk.
De situatie is nu als volgt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CxQdC06T4z4BuZcN5jXxulUh.jpg?f=user_large)
Op poort 1 van de Ziggo modem heb ik de Ubiquiti aangesloten, het bestaande netwerk zit achter poort 2.
De huidige controller draait in een container op HA (Home Assistant) en ik wil uiteraard dat de UCG-Ultra die rol op zich gaat nemen en ook dat de statistics behouden blijven na de migratie.
Het netwerk wordt nu door de Ziggo modem (zo’n zwarte SmartWifi modem) bestiert qua routing, subnet (192.168.170.0/24) en DHCP.
Wifi op dat ding staat wel uit, dat loopt via twee Ubiquiti AP’s.
In de nieuwe situatie moet de UGC het netwerk gaan bestieren qua routing, netwerk (192.168.1.0/24) en DHCP.
Qua controller zat ik te denken om de migratie methode uit dit filmpje te gebruiken:
Unifi Controller Migration - Backup & Restore
(met dank aan deze post: The Eagle in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4")
Wat neer komt op deze 3 stappen:
- Backup maken van de huidige controller (en dan “no limit” ipv “settings only” wat ze in het filmpje doen om ook de statistics mee te migreren)
- In de settings de “inform host override” op 192.168.1.1 in te stellen.
Die override staat nu trouwens ingesteld op het HA IP 192.168.178.22 omdat deze anders het interne container IP zou gebruiken wat niet naar buiten toe exposed is. Ik hoop trouwens dat deze setting niet in de backup wordt meegenomen
. Iemand die dat weet? - De backup restoren op de Cloud Gateway Ultra
- De Ubiquiti apparatuur fysiek naar het nieuwe subnet achter de CGU te prikken waarna deze door de override uit de vorige stap weer zouden moeten worden gevonden door de controller op de CGU
Voor het fysiek omzetten lijkt me het makkelijkst om de kabel van de USW Lite 16 PoE switch die nu in de Ziggo router zit over te prikken op de eerste poort van de Cloud Gateway Ultra.
Dan zit alles in één keer achter de CGU.
Voor de DHCP devices is dat waarschij
nlijk geen enkel probleem maar voor de fixed IP’s natuurlijk wel want die komen opeens op een ander subnet terecht en zijn dan niet meer bereikbaar.
Maar omdat de meeste apparatuur met een vast IP adres smart devices zijn die ik toch liever in een eigen subnet wil onderbrengen wil ik die eige
nlijk gewoon op de huidige vaste IP adressen uit de 192.168.178.0/24 range laten staan.
Met het idee om dan na het overprikken op de CGU een nieuw vlan aan te maken en die te koppelen aan een nieuw wifi SSID waarop ik dan de reguliere wifi devices naar toe over ga zetten.
Het bestaande SSID wat is meegekomen bij het terug zetten van de backup wil ik dan koppelen aan de oude range 192.168.178.0/24 zodat ik de smart devices niet naar een nieuwe wifi hoef over te zetten.
Ik heb alleen nog helemaal geen ervaring met vlans in Ubiquiti, wel met vlans in zijn algemeenheid trouwens, maar zou dit kunnen?
[Edit]:
Bedenk me net dat hetgeen ik wil doen met de oude range van het Ziggo modem opvoeren in de UCG waarschijnlijk problemen gaat geven omdat deze natuurlijk ook nog op het Ziggo modem actief is. De UCG heeft dan aan zowel de WAN als LAN kant dezelfde range actief en dat routeert niet echt lekker
Helaas kan ik de range in de Ziggo modem niet aanpassen, die is blijkbaar hard coded.
Zou een more specific route met een gesubnet deel van de 192.168.178 range waar de vaste IP’s van de smart devices zich in bevinden nog een oplossing zijn?
Of gaat de UCG dat niet leuk vinden?
Dat de Ziggo modem die smart devices niet meer kan routeren is evident maar die kunnen gelukkig ook zonder internetverbinding draaien, die hebben ze alleen nodig voor NTP en het binnen halen van updates. Maar dat komt wel weer goed als ik de Ziggo modem in bridge mode heb (zie hieronder).
(Nadat alles goed achter de Cloud Gateway Ultra draait is het trouwens de bedoeling de Ziggo modem in Bridge modus te laten zetten zodat er geen dubbele NAT meer nodig is. Maar om niet teveel wijzigingen in 1x te hebben wil ik dat pas later doen.)
[
Voor 13% gewijzigd door
Vliegvlug op 18-05-2024 22:56
]