Door het thuiswerken, begin ik mij toch een beetje te storen aan mijn netwerk. Te vaak is mijn thuisnetwerk de kluts kwijt, waardoor een harde reset van de router nog de enige oplossing is. Daarnaast heb ik in mijn "Kantoor" beroerd WIFI bereik. Normaal geen probleem omdat ik daar in principe alleen mijn desktop en Synology 918+ staan, en deze beide via UTP zijn aangesloten. Maar nu ik er ook met mijn mobiel bv constant moet Skypen is het onwerkbaar, en moet ik vaak WIFI uitschakelen om het via 4G te doen.
Huidige setup is vrij simpel. Twee Netgear Orbi 50's. Een op de begane grond en eentje op de eerste verdiepingen. Verder een simpele Netgear switch in het kantoor voor desktop en NAS.
Om dit te upgraden qua stabiliteit, meer vrijheid te hebben qua detail instellingen en wat beter bereik op de tweede verdieping en het kantoor te krijgen, wil ik de overstap naar Ubiquity maken.
De zwaarste use-case qua netwerkverkeer is dat ik op alle verdiepingen Nvidia shields heb staan die aangesloten zijn op 4k TV's (2x) en Beamer (1x). Hier worden vanaf de Synology 918+ via Plex 4k films op afgespeeld. Via de Orbi gaat dat goed op de begane grond (want bekabeld) en eerste verdieping via WIFI. Op de tweede verdieping lukt dit niet altijd. Het liefst zorg ik er nu voor dat dit op alle verdiepingen werkt.
Ik had de volgende setup in gedachten:
Begane grond:
Ubiquity Dream Machine (1x uplink van modem, 1x TV, 1x Nvidia Shield, 1x Xbox One X, 1x Ubiquity Flex Mini)
Ubiquity Flex mini (1x uplink van Dream Machine, 1x Desktop, 1x Synology 918+ NAS, 1x Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE)
Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE (1x uplink van Ubiquity Flex Mini)
Eerst verdieping:
Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE (Via Mesh)
Tweede verdieping:
Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE (Via Mesh)
Ik begrijp dat via Mesh natuurlijk erg suboptimaal is. Maar ik zie geen mogelijkheid om van de Dream Machine kabels naar de andere verdiepingen te krijgen.
Verder is het goed te weten dat het een huis uit 1900 is. Het voordeel is dat straling redelijk simpel tussen de verdiepingen beweegt. Echter omdat ik in het centrum van een grote stad woon, is het nadeel dat alle straling van de 1000 huizen om mij heen ook lekker binnen komt.
Mijn vragen:
- Verwachten jullie dat dit gaat werken? Of kan ik sommige onderdelen beter inruilen voor anderen? (bijvoorbeeld een HD versie van AP)
- Klopt het dat ik op de begane grond de Switch stroom kan geven over POE via de UDM, en de AP weer van stroom kan voorzien via POE van de switch? Of werkt dit niet zo?