Vorkie schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:30:
Dat is wel een leuke, hier op de bouwplaats staat er kort samengevat, zie jij een collega de symptomen hebben, meldt dit zo snel mogelijk bij de uitvoerder, soort van "matennaaien"....
[...]
Normaal gesproken moet je op de bouw ook overtreding van de veiligheidsregels melden. Dat gebeurt natuurlijk amper, maar staat wel in de regels. Uiteindelijk is het wel zo dat je jezelf of een andere collega ook benadeelt door iemand zo rond te laten lopen.
Ik ben ZZP'er in de bouw, dus als iemand mij zou "verraden", krijg ik niet doorbetaald. Maar juist deze gedachtegang gericht op winst boven gezondheid is eigenlijk heel krom. Iemand er zelf op aanspreken (net als bij onveilig werken) is natuurlijk stap 1.
BlackMonkey schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:54:
Is er trouwens iemand hier die de USA situatie wat meer in de gaten houd, of er zelf zit? Ik vraag mij sterk af hoe ze deze situatie nog onder controle denken te krijgen. Zelf lijkt
dit mij de basis van hun plan, maar daar krijg ik erg veel vraagtekens van.
Zie voor de video: [
Twitter]
Waar denken ze alle materialen en personeel vandaan te halen? Hoe denken ze dat ooit voor half april te bereiken? Leuk dat ie uitlegt dat het een simpele oplossing moet zijn, maar dit is wel heel kort door de bocht. Ook zou wat ze in NY doen dan de basis voor verdere uitrol moeten zijn, maar dan zijn ze toch te laat met uitrollen in andere steden/staten?
De twitter feed van het leger is sowieso erg opmerkelijk te noemen. Posten tussendoor nog vrolijk hun nieuwe speeltjes (wapens) en andere ongein.
Ik volg redelijk veel Amerikaans nieuws. Lees o.a. Washington Post, VOX, Politico, maar soms ook Fox. Ik volg op instagram
Jessica Yellin. Ze is voormalig Witte Huis correspondent van CNN en heeft een rubriek News not Noise, waarin ze zo neutraal mogelijk probeert het nieuws te duiden en daarbij alle ruis probeert te negeren. Verder kijk ik vaak naar the Daily Show en Late Night (Seth Meyers) voor iets luchtiger vermaak. Hoewel ze daar ook gewoon het nieuws behandelen. Volgens mij zitten die studios in New York, want beide shows worden nu gehost vanuit het huis van de presentator.
Het beeld dat ik zie is dat er op de plekken waar er nu veel gevallen zijn de lokale overheden alles doen om de curve om te buigen, maar dat er ook nog genoeg staten zijn waar het als onzin wordt afgedaan. Omdat die staten wat meer afgelegen liggen valt het aantal gevallen daar nu mee. Maar we hebben gezien hoe hard het kan gaan.
Als Trump straks zijn zin doordrukt en de experts negeert, kan het nog wel eens voor veel sterkere verspreiding en pieken gaan zorgen. Nou is het wel zo dat hij moet opboksen tegen een van de weinige mensen waar iedereen naar luistert: Dr. Fauci. Hij werkt al sinds Reagan voor de overheid en wordt daarom als neutraal gezien. Alleen onder alt-right en alle engnekken rechts van Trump ontstaat wat onrust. Daar is ondertussen al een campagne bezig om de geloofwaardigheid van Fauci te ondermijnen.
En dan Trump zelf. Eerst ontkennen, dan zeggen dat er 15 besmettingen zijn en het zal afnemen (Italië ging toen al hard) en vervolgens wel handelen, maar beperkt. Vaak ook pas nadat de kritiek vanuit eigen partij toenam of de beurs onderuit ging. Verder is hij zoals altijd vooral bezig met zijn eigen imago en de Democraten aanvallen. Hij probeert de boel te sussen waar Fauci bij staat, met als gevolg dat laatstgenoemde hem moet corrigeren. Trump heeft overigens nu ook gezegd dat hijzelf had verwacht dat er ondertussen al veel meer doden zouden zijn gevallen. Dat rijmt natuurlijk niet met zijn eerdere claims over hoe er 15 besmettingen waren en het af zou gaan nemen. Trump wil schijnbaar ook dat de cheque die mensen gaan ontvangen zijn handtekening er op heeft staan. Cheques van de overheid worden normaal gesproken ondertekend door de ambtenaar die over betalingen vanuit de overheid gaat. Kortom: zijn bijdrage aan het oplossen van de crisis is vrijwel nul, maar hij zet alles op alles om zoveel mogelijk punten te scoren.
Nou is het zo dat veel maatregelen op staatsniveau worden geregeld, maar is iemand als Trump wel een gigantische stoorzender waar helaas veel mensen naar luisteren. Als je als Gouverneur hard je best doet om maatregelen door te voeren en mensen besluiten vervolgens dat het allemaal onzin is, is het vechten tegen de bierkaai. Juist nu moet hij zijn ego opzij zetten en de verkiezingen even vergeten om zich een echte leider te tonen. Alleen is het moeilijk switchen als je sinds je inauguratie eigenlijk al bezig bent met een herverkiezingscampagne.
Verder is de echte zorg daar niet toegankelijk voor iedereen. En door alle ontslagen neemt het aantal mensen met een verzekering rap af. Officieel moeten ziekenhuizen iedereen die zorg nodig heeft helpen, maar als er iemand met en iemand zonder verzekering zorg nodig hebben en er is maar één plek, weet ik wel wie ze kiezen. Je ziet nu al dat sporters, acteurs en politici veel betere toegang hebben tot tests, ook als ze geen symptomen hebben. Er zijn geloof ik al wel sporters die tests weigeren omdat ze het oneerlijk vinden, maar het hele systeem is natuurlijk extreem oneerlijk.
In het slechtste scenario gaan er gigantisch veel doden vallen. Mogelijk barst er ook nog een strijd los tussen zowel Republikeinen en Democraten als Staten en het Witte Huis om de cijfers en de schuld. Trump is er bij gebaat de cijfers laag te houden en de schuld bij staten met een Democraat aan het roer te leggen. Hij is nu al aan het steggelen/ruziën met Andrew Cuomo, Gouverneur van de staat NY. Ook was het valse claims over en weer toen de twee partijen de steunmaatregelen door de Senaat en het Huis van Afgevaardigden moesten loodsen. Juist die extreme partijlijnen in het land zullen toenemen terwijl iedereen verder de loopgraven induikt en de hoeveelheid misinformatie toeneemt. Zeer gevaarlijk tijdens een crisis als deze.